THOLENDERWIJS
eiland
bewoners
m
W
informatierubriek van de gemeente tholen
Groei veren
Westerschelde
MAANDAGMIDDAG
VERGADERT DE
GEMEENTERAAD
DINSDAG 23 JANUARI:
VERGADERING
COMMISSIE
OPENBARE WERKEN
VERVANGING RIOOL
GED. BURGEMEET TE POORTVLIET
KLASSIEK THOLEN
GEMEENTEHUIS GESLOTEN
Donderdag 18 januari 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
VERKOPEN BIJ INSCHRIJVING
SPREEKUUR B EN W
door j. van der slikke
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553
Op maandag 22 januari a.s. komt de Thoolse gemeenteraad om
14.00 uur voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Deze vergadering is openbaar. Elke belangstellende is
van harte welkom. In verband met het feit dat de Stichting Lokale
Omroep Tholen (Sloth) haar uitzendingen voorlopig heeft gestaakt,
zult u via de radio geen verslag krijgen van deze bijeenkomst.
Op de raadsagenda staan onder meer de navolgende onderwerpen:
- Uitbreiding meubilair en onderwijsleerpakket Montessorischool
te Tholen:
De staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen heeft
goedkeuring verleend aan de aanvraag om rijksvergoeding voor
de uitbreiding van meubilair en onderwijsleerpakket ten behoeve
van de 4e groep van de Montessorischool in de kern Tholen. Op
grond van het Bekostigingsstelsel Basisonderwijs 1990 bedraagt
de rijksvergoeding voor de gevraagde aanschaffingen
f 27.648,62. De raad wordt gevraagd dit bedrag beschikbaar te
stellen.
- Vaststellen statuten Stichting Wezen-Armen te Sint-Annaland;
Enige jaren geleden is er een conflict ontstaan tussen enerzijds
het gemeentebestuur en anderzijds het bestuur van de Stichting
Wezen-Armen te Sint-Annaland over de vraag wie bevoegd is de
inhoud te bepalen van de statuten van de Wezen-Armen.
Dit conflict heeft een hele rechtsgang gehad en is thans opge
lost, nadat beide partijen akkoord zijn gegaan met een suggestie
zoals gedaan door notaris mr. J. Schot, voor een reactie van het
gewraakte artikel waarin de bvoegdheid tot wijziging van de sta
tuten is bepaald. Deze bevoegdheid blijft bij de gemeenteraad,
maar een en ander kan slechts geschieden overeenkomstig een
door het bestuur van Wezen-Armen goedgekeurd ontwerp. Het
bestuur is bovendien bevoegd de Thoolse gemeenteraad voor
stellen 'tot wijziging van de statuten te doen'.
De gemeenteraad wordt voorgesteld te besluiten tot vaststelling
van de ontwerp-statuten.
- Lidmaatschap van de Vereniging Zeeuwind, alsmede verstrek
ken van een geldlening aan die vereniging;
De coöperatieve vereniging Zeeuwind te Goes heeft het gemeen
tebestuur om medewerking verzocht voor het gebruik van wind
energie in de gemeente Tholen. De vereniging is actief in de pro
vincie Zeeland om het gebruik van de duurzame, niet vervuilen
de, energiebron wind te bevorderen. Met windenergie tracht de
vereniging een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan een
schoon leefklimaat. Ongeveer de helft van de Zeeuwse gemeen
ten is reeds lid van Zeeuwind. In de praktijk komt het er op neer
dat via windenergie electriciteit beschikbaar komt. Deze energie
wordt via windmolens opgewekt en tegen het kleinverbruikersta
rief doorgeleverd aan de PZEM. Om aan de gelden voor de bouw
van windmolens te komen is het de bedoeling dat de leden van
de vereniging aan de vereniging geldleningen verstrekken van mi
nimaal f 150,— en maximaal f 750, Per deelnemer ontvangt
de vereniging een vergoeding van 750 kwh van de PZEM tegen
het kleinverbruikerstarief. Indien er per deelnemer méér wordt
geproduceerd ontvangt de vereniging voor het meerdere het te
rugleveringstarief. Voorgesteld wordt een lidmaatschap met de
vereniging aan te gaan (contributie f 10, en aan de vereniging
een geldlening te verstrekken van f 30.000,
De verdeling van dit leenbedrag komt tot stand d.m.v. 56 deelne
mingen met een verbruik van méér dan 30.000 kWh/jaar voor
een bedrag van in totaal f 22.500,— en 47 deelnemingen met
een verbruik van minder dan 30.000 kWh/jaar voor een bedrag
van in totaal f 7.500, Het totale aantal deelnemingen be
draagt 106. Een voorbeeld van de 1e categorie electriciteits-
aansluiting is het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk met 1 5 aan
sluitingen en een voorbeeld van de 2e categorie is 1 aansluiting
voor het gymnastieklokaal aan de Zoekweg te Tholen.
De vereniging betaalt de gemeente rente over de geldlening.
Voor de gemente resteert een netto jaarlijkse last van
f 1.210,-.
- Aanvragen verklaring van geen bezwaar voor de bouw van 30
vakantiewoningen te Stavenisse;
Het Aannemersbedrijf Amstelstede Projekt B.V. te Breda wil 30
vakantiewoningen bouwen op het perceel Scheldseweg 2 te Sta
venisse. Voor dit in strijd met het geldende bestemmingsplan
zijnde bouwplan is in het kader van de Wet op de ruimtelijke or
dening een procedure gevoerd. Tegen het plan zijn geen be
zwaarschriften ingediend, zodat de gemeenteraad nu wordt
voorgesteld bij het college van gedeputeerde staten van Zeeland
een verzoek in te dienen om afgifte van een verklaring van geen
bezwaar (ex artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening).
- Nota "De gemeente Tholen naar 2000";
Burgemeester en wethouders bieden de raad ter vaststelling aan
de definitieve versie van de nota "De gemeente Tholen naar
2000", een 27 bladzijden tellende beleidsnotitie die is ontspro
ten aan de behoefte van het gemeentebestuur aan een algemene
lijn voor het gemeentelijk beleid op langere termijn. In concept is
de nota behandeld in de commissies ruimtelijke ordening en be
drijfsleven. De in die commissies gemaakte opmerkingen geven
burgemeester en wethouders geen aanleiding om wezenlijke ver
anderingen aan te brengen in de voorstellen zoals die in de notitie
zijn verwoord. Onderstaand willen wij globaal nog even op de no
ta ingaan. Tot nu toe beoogde het Thoolse gemeentebestuur een
beleid dat zich richtte op een zo hoog mogelijk voorzieningenpeil,
verdeeld over de gehele gemeente, met tenminste goede basis
voorzieningen ook in de kleinste kernen. Aan de hand van een al
gemeen overzicht schetsen burgemeester en wethouders de si
tuatie van vóór en na de gemeentelijke herindeling (1 juli 1971).
Vóór de herindeling trachtte elk van de toen 7 zelfstandige ope
rerende gemeentebesturen met de beperkte eigen middelen en
mogelijkheden de gerezen werkgelegenheidsproblemen aan te
pakken. Problemen ontstaan in de naoorlogse periode, met name
na de watersnood en de herverkaveling, vooral als gevolg van de
uitstoot van werkkrachten uit de landbouw. Sint-Maartensdijk
werd in die periode (1959) aangewezen tot te stimuleren ontwik
kelingskern, welke maatregel vergezeld ging van extra financiële
steun om de infrastructuur van de streek te verbeteren. Die mid
delen stelden de gemeente Sint-Maartensdijk in staat om de
openbare werken te verbeteren, sportvelden, tennisbanen, een
gemeenschapscentrum en een zwembad te stichten, alsmede de
sanering van de oude stadskern ter hand te nemen. De 6 andere
gemeenten hadden duidelijk minder financiële mogelijkheden en
zagen zich genoodzaakt prioriteiten te stellenHet stimulerings
beleid droeg aanzienlijk bij aan de gewenste ontwikkeling van de
werkgelegenheid; in versterkte mate in Sint-Maartensdijk.
Na 1971 (gemeentelijke herindeling) zijn in alle kernen de voor
zieningen voor kleuter- en lager onderwijs (inmiiddels basisonder
wijs) sterk verbeterd en zijn diverse projectein per kern gerea
liseerd.
Bevolkingsverloop
Vóór de gemeentelijke herindeling groeiden d«3 gemeentes Sint-
Maartensdijk, Sint-Annaland en Tholen. Alle randere gemeentes
bleven nagenoeg stabiel. Na de herindeling tot 1980 groeiden al
le kernen, in het bijzonder de woonkern Tholen. De periode
1980/1989 kenmerkt zich door een terugvali van beperkte om
vang in de jaren 1982/1983 tot een voorzichtig herstel in 1987
en 1988. In deze periode is er echter sprake v tan een lichte daling
van het bevolkingscijfer in Sint-Maartensdijk en een verdergaan
de stijging van het inwonertal van de kern Tholen. Opvallend is
dat in beide decennia sprake is van een fors vertrek uit alle ker
nen naar de kern Tholen. Van 1985 t/m 1988 is het inwoneraan
tal van de kern Tholen met 110 gestegen, teirwijl de andere ker
nen gezamenlijk 109 inwoners zijn gedaald. Iin diezelfde periode
zijn 102 inwoners uit de diverse kernen naar de kern Tholen ver
huisd. Het vertrekoverschot uit de kern Tholesin naar elders is ech
ter ook nog eens 141. Burgemeester en weth ouders concluderen
dat de kern Tholen slechts als doorgangshuis fungeert voor het
aantal inwoners, dat het uit de andere kernen onttrekt. Verder
kan worden vastgesteld dat het geboorte-overschot van alle ker
nen gezamenlijk is gedaald tot beneden het geboorte-overschot
van de kern Tholen.
Ontwikkeling van de werkgelegenheid
In de notitie gaan burgemeester en wethouders uitgebreid in op
de ontwikkeling van de werkgelegenheid, waarbij aandacht is
geschonken aan de premieregeling zoals die bij de totstandko
ming van nieuwe of uitbreiding van bestaande bedrijven wordt
toegepast. Het actieve werkgelegenheidssbeleid van de laatste
jaren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en doet dat nog
steeds. Ook in de toekomst zal dit beleid veel aandacht vergen,
zeker daar waar kan worden vastgesteldd dat ca. 60% van de
beroepsbevolking buiten de gemeente werkt. Het verdient vol
gens het college aanbeveling dit percentage terug te dringen. Te
vens zal ernstig rekening gehouden moeten worden met een gro
tere behoefte aan arbeidsplaatsen door de t:oenemende participa
tie van vrouwen op de arbeidsmarkt.
Analyse
In een analyse van de ontwikkelingen tot heden merken burge
meester en wethouders ten aanzien van het bevolkingsverloop
onder meer op dat er sprake is van een in omvang toenemende
verschuiving van de bevolking (leegloop) van alle kernen naar de
kern Tholen. Die verschuiving leidt tot vergrijzing van de bevol
king en daardoor tot een geringer aantal geboorten en een hoger
aantal overlijdens, in casu tot een daling van het geboorte
overschot in alle kernen, behalve Tholen, waar zich het omge
keerde voordoet.
Alhoewel er in de kern Tholen sprake is van een 'verjonging' van
de bevolking en van een relatief hoog geboorte-overschot, is het
vertrekoverschot te hoog.
Een meer gelijk verdeeld voorwaardescheappend beleid, met eni
ge nadruk voor de kern Tholen en gekoppield aan de geografisch
gunstige ligging van die kern, leidt blijkbaar alleen tot een betere
ontwikkeling van de kern Tholen. Nergens elders is sprake van
groei van het aantal inwoners van enige betekenis. Een minder
positieve bevolkingsontwikkeling heeft negatieve consequenties
voor het onderwijs- en het volkshuisvestingsbeleid, aldus het
college.
Beleidskeuze voor de toekomst
Burgemeester en wethouders menen dat voor een goede ontwik
keling van de gehele gemeente, de kern Tholen daarbij inbegre
pen, enige bijsturing van het beleid is gewenst. De voortgaande
en eigenlijk nog stijgende migratie vanuilt alle kernen naar Tholen
is op de lange termijn geen goede ontwikkeling. Enerzijds niet
voor de 6 overige woonkernen, maar anderzijds ook niet voor de
kern Tholen zelve. Voor een, ook voor idle gehele gemeente van
belang zijnde, gezonde groei en ontwikkeling van een aantrekke
lijke kern Tholen is nodig dat in het westelijk deel van de gemeen
te bloeiende en ook op zichzelf aantrekkelijke woonkernen aan
die ontwikkeling van de kern Tholen bijjdragen. Daarbij verdient
het nastreven van een evenwichtige gezonde ontwikkeling van
alle woonkernen de voorkeur, waarbij de kern Tholen profijt zal
hebben van haar van nature gunstige licjging binnen een bloeien
de kernen-reeks. Om dat te bereiken is een 'voorwaardeschep-
pend beleid' nietvoldoende. Directe en concrete stimulering van
economisch minder sterke delen van de gemeente acht het colle
ge noodzakelijk om het gestelde doel te bereiken. Stimulering
van het nu economisch zwakkere deel van de gemeente zal, als
gevolg van de geografische begrenzing van het gebied, mede
een ontwikkelingsimpuls leveren aan het sterker oostelijk deel
van de gemeente. Met name de kern Tholen, maar ook Oud-
Vossemeer, zullen profijt hebben van hun ligging tussen ener
zijds een zich gunstig ontwikkelend T'hools achterland' en an
derzijds een economisch expansief West-Brabant.
Afweging van de te treffen maatregelen
Bij een gezonde ontwikkeling van de woonkernen valt te denken
aan een complex van factoren: een prettige woonomgeving,
goede basis- en winkelvoorzieningen, goede verbindingen met
openbaar vervoer enz. Al die factoren 2:ijn op zichzelf weer afhan
kelijk van een gezonde bevolkingsontwikkeling. De basis om in
positieve zin al deze factoren te kunmen beïnvloeden is volgens
burgemeester en wethouders de bevordering van de werkgele
genheid. Alle andere beleidsonderdelen (woon- en leefmilieu)
vloeienvaak voort uit het werkgelegenheidsbeleid.
Beleidsadviezen
Burgemeester stellen zich ook voor extra steun te geven en na
druk te leggen op de ontwikkeling vam het economisch minder
sterke deel van de gemeente. Zo wordt voorgesteld de huidige
premieregeling te wijzigen, in die zin dat bij vestiging van een be
drijf in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gesteld
dan tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in
de overige kernen. (De exacte uitwerlk.ing leest u in de toelichting
op het volgende agendapunt.
Voorts wordt aangegeven dat de toekomstige uitbreidingen van
de industrieterreinen voor Tholen zou kunnen plaatsvinden aan
de westzijde van de Oud-Vossemeersedijk te Sint-Maartensdijk
aan de Noordzijde van de Provincialleweg of ten zuiden van de
Westkerkseweg-Gorishoeksedijk en te Poortvliet aansluitend aan
het terrein aan de Paasdijkweg. In de kernen Oud-Vossemeer,
Sint-Annaland en Stavenisse is voldoende bedrijfsterrein aanwe
zig, voornamelijk bedoeld voor bedrijfsvestigingen van lokale
aard.
Naast de puur industriële werkgelegenheid zien burgemeester en
wethouders mogelijkheden andere vormen van werkgelegenheid
te bevorderen waarbij met name gedacht wordt aan recreatie,
land- en tuinbouw en de dienstensector. Uitbreiding van cam
pings, zomerwoning- en terreinen en bijbehorende voorzienin
gen, met name in de omgaving van Sint-Annaland, Stavenisse en
Scherpenisse, kan aan een goede ontwikkeling van die kernen
bijdragen. Het ontwikkelen van één of meer gebieden waar kas
senbouw kan worden geconcentreerd verdient volgens het colle
ge grote aandacht. Eventuele mogelijkheden voor enigerlei vesti
ging in de dienstensector zullen ten volle moeten worden benut,
temeer daar zich vestigende bedrijven in de industriële sector
vaak ook behoefte hebben aan de aanwezigheid van bepaalde
diensten in de omgeving.
Waar in de notitie grote aandacht is besteed aan economisch en
beleidsmatige steun voor het 'economisch zwakkere deel' van
de gemeente, wenst het college dat daarmee ook op alle be
leidsterreinen rekening wordt gehouden. Het stimuleringsbeleid
zal zich dan ook op andere terreinen moeten richten, die de leer
baarheid van de kernen bevorderen.
In het kader van leefbaarheidsvoorzieningen ware te denken aan
verbetering, uitbouw en zo mogelijk uitbreiding van de aanwezi
ge voorzieningen. Het college denkt daarbij aan verbetering van
bestaande voorzieningen, zoals extra aandacht voor openbaar
groen, wandelbos, speelgelegenheden, een gymnastieklokaal
voor de basisscholen, maar ook aan het opnieuw instellen van
een weekmarkt.
Tenslotte
Streven naar welvaart en bloei in het gehele gemeentelijke ge
bied van Tholen, zodanig dat de belangen van de gehele bevol
king zo goed mogelijk worden gediend. Met deze woorden slui
ten burgemeester en wethouders de notitie 'De gemeente Tholen
naar 2000' af, daaraan koppelend dat de practische toepassing
daarvan niet zo eenvoudig is.
Wijziging "Premieregeling industrie- of bedrijfsvestiging in de
gemeente Tholen;
In de nota "De gemeente Tholen naar 2000" is door burgemees
ter en wethouders opgemerkt dat de huidige premieregeling voor
bedrijfsvestiging nagenoeg uitsluitend profijt oplevert juist voor
het toch reeds in een aantal opzichten economisch sterker deel
van de gemeente, met name de kern Tholen.
Het college stelt zich dan ook voor thans extra steun en nadruk
te leggen op de ontwikkeling van het economisch minder sterke
deel van de gemeente. Hieruit vloeit voort een wijziging van de
huidige premieregeling, in die zin dat bij vestiging van een bedrijf
in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gestel dan
tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in de
overige kernen.
Voor Tholen wordt het dan f 35,— per m2 voor de eerste 1000
m2 en f 25,— per m2 voor de volgende 1000 m2. Voor de andere
kernen alsdan de bedragen f 70,— en f 50,
In beide gevallen geldt het uitgangsountn dat de toekenning van
de premie is gekoppeld aan het creëren van één arbeidsplaats per
100 m2 te stichten permanent bedrijfsgebouw met een minimale
oppervlakte van 500 m2. De raad wordt gevraagd de regeling
dienovereenkomstig te wijzigen.
Op dinsdag 23 januari a.s. komt de commissie openbare werken om
19.30 uur voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Deze bijeenkomst is openbaar. Elke belangstellende is
van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van het spreekrecht.
Op de agenda staat als agendapunt genoteerd:
- Aanleg trapveld aan de Hogeweg en renovatie van de speelgele-
genheid aan de Rozestraat te Sint-Maartensdijk;
In de lijst van kapitaalwerken 1990 is rekening gehouden met de
aanleg van een trapveld aan de Hogeweg te Sint-Maartensdijk,
alsmede met de renovatie van de speelgelegenheid Rozestraat al
daar. Met betrekking tot het legaliseren van het aan te leggen
trapveld is recentelijk een artikel 19 procedure op grond van de
Wet op de ruimtelijke ordening afgerond, zodat na behandeling
van de plannen in de commissie openbare werken en de krediet-
votering door de gemeenteraad (februari 1990) de uitvoering ter
hand kan worden genomen.
Aan de Hogeweg wordt alsdan op gedraineerde grond een trap
veld aangelegd met een met zand verschraalde toplaag. Achter
de te plaatsen doelen wordt over de totale breedte van het trap
veld (50 meter) een ballenvanger aangebracht. Een tweede bal-
lenvanger wordt van het op te ruimen speelveld aan de Hogeweg
verplaatst naar het trapveld. Rondom het speelveld m.u.v. de
Hogeweg wordt een 2 meter hoog hekwerk aangebracht, ter
voorkoming an overlast aan de percelen van de aangrenzende
gebruikers. Rondom het totale complex wordt een strook van 5
meter bosplantsoen aangebracht (30 elzen, 150 krentenbomen,
300 kornoeljes en 120 hazelaars).
De renovatie van het speelterrein aan de Rozestraat impliceert
het aanbrengen van een drainage, het verwijderen van 25 cm
van de bovengrond van de huidige voorziening en het aanbren
gen van een 25 cm dikke zandlaag (betonzand) daarvoor in de
plaats. Daarmee wordt bereikt dat dat de speeltuin ook bij veel
regenval bespeelbaar blijft. Tegelijkertijd met de aanleg van het
trapveld Hogeweg wordt de bestaande speelgelegenheid Hoge
weg opgegeven en afgebroken. Op deze speelgelegenheid staan
2 speelwerktuigen die geschikt zijn voor herplaatsing in de Ro
zestraat. Bovendien worden een 3-tal nieuwe speeltoestellen
aangekocht t.w. een glijbaan en twee veerwippen. Met de thans
reeds aanwezige speelwerktuigen (3) in de Rozestraat komt het
totaal aantal speelwerktuigen op 8, zodat inclusief de zitbank en
een zandbak gesproken kan worden over een attractieve speel
gelegenheid. De commissie wordt om advies gevraagd.
Burgemeester en wethouders van Tholen willen bij inschrij
ving overgaan tot de verkoop van een 2-tal panden. Het
betreft:
a. het pand Nieuwstraat 31 gelegen in de bebouwde kom
van Sint-Annaland. Het perceel heeft een oppervlakte
van 183 m2. Ondertekende inschrijvingsbiljetten kun
nen worden ingeleverd ter gemeentesecretarie van Tho
len, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, tot 2 februari 1990,
's morgens 10.00 uur (op de enveloppe te vermelden "In
schrijving Nieuwstraat 31 te Sint-Annaland"). Omstreeks
dat tijdstip zal de hoogste inschrijving bekend worden ge
maakt, waarbij burgemeester en wethouders zich het
recht om niet tot gunning over te gaan voorbehouden.
De bereidverklaring tot verkoop geldt onder het voorbe
houd goedkeuring door gedeputeerde staten van Zeeland.
Voorts geldt de voorwaarde tot herbouw dan wel verbe
tering van de bestaande woning, een en ander volgens
een door burgemeester en wethouders goed te keuren
herbouw- c.q. verbeteringsplan. Gebruik van het pand als
zogenaamde tweede woning is niet toegestaan.
b. het pand Hertenkamp 21 gelegen aan de rand van de be
bouwde kom in de nieuwe woonwijk "Buitenzorg III" te
Tholen. Deze gunstig gelegen woning staat op een per
ceel met een oppervlakte van 570 m2.
Ondertekende inschrijvingsbiljetten kunnen worden inge
leverd ter gemeentesecretarie van Tholen, Markt 1-5 te
Sint-Maartensdijk, tot 2 februari 1990, 's morgens 10.00
uur (op de enveloppe te vermelden "Inschrijving Herten
kamp 21 te Tholen"). Omstreeks dat tijdstip zal de hoog
ste inschrijving bekend worden gemaakt, waarbij burge
meester en wethouders zich het recht om niet tot gunning
over te gaan voorbehouden.
De bereidverklaring tot verkoop geldt overigens onder het
voorbehoud van instemming door de gemeenteraad en
goedkeuring door gedeputeerde staten van Zeeland. Ge
bruik van het pand als tweede woning is niet toegestaan.
Zowel voor de woning als bedoeld onder a. alswel die onder
b. kunnen nadere inlichtingen over de verkoop worden inge
nomen ter gemeentesecretarie, tel. 01666-8235.
Sint-Maartensdijk, 18 januari 1990
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Momenteel is een begin gemaakt met de werkzaamheden die nodig
zijn voor de vervanging van een riool van een gedeelte van de Burge-
meet te Poortvliet. Het bestaande riool van diam. 40 wordt vervan
gen door een nieuw riool van diam. 80 over het gedeelte Burgemeet
21 tot aan de riool-zuiveringsinstallatie. Bovendien zal over dit ge
deelte de verharding van de rijbaan, trottoirs en parkeervakken wor
den herstraat. Het werk zal circa 16 februari gereed moeten zijn.
Met name de de bewoners van de Burgemeet alsmede de gebruikers
van het gymnastieklokaal zullen enige overlast ervaren. Daarvoor
vragen wij begrip.
Donderdag 25 januari 1990 Stadhuishal te
Aanvang 20.15 uur Tholen
De werkgroep 'Uit op Tholen' presenteert een extra concert onder
de titel:
met medewerking van:
Han Wesdorp
tenor
Kees van Dis
bariton
Tom van Gurp
piano
Voor de pauze worden liederen van Schubert uitgevoerd. Na de pau
ze de aria Ach so fromm, het duet Wie das Snattert, een aria uit die
Zauberflöte, voorts een aria en enkele duetten uit de opera Cosi fan
tutte (Mozart), de aria die Ie nozze di figaro en tot slot uit La Bohème
(Puccini) het duet O'mimi.
Entreeprijzen:
Leden f9, Niet-leden f 10, CJP en 65+ f 6,50. Reserve-
ringskosten f 0,50.
Verkoop/reserveringsadressen:
V.V.V.-kantoor Sint-Maartensdijk, tel: 3771.
V.V.V.-folderpost Tholen, Kerkstraat 8.
N. Nieuwenhuis te Tholen, tel.: 2363 (uitsluitend tussen 9.00 en
12.00 uur).
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur
gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 22 januari
1990 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A.
van der Munnik en de wethouders P. van Schetsen en L.J. Koopman
houden hun spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur.
Het spreekuur van wethouder J. Versluijs komt te vervallen. Wilt u
op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u
dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-8200, toestel
330.
In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso-
neel is het gemeentehuis vrijdagmiddag 19 januari 1990 gesloten en
tevens telefonisch niet bereikbaar. Houdt u daar rekening mee!
PLAATSELIJK NIEUWS
PLAATSELIJK NIEUWS
.PLAATSELIJK NIÉUWS :r
Zeeuwse Landschap. De VVD-
vertegenwoordiger wilde liever een
beheersovereenkomst tussen het
waterschap Tholen en Het Zeeuw
se Landschap, maar volgens gede
puteerde mevrouw De
Vries-Hommes voelt het water
schap daar niet voor. Wél wil ze in
overleg treden met de Zeeuwse
waterschappen over het behoud
en beheer van waterschapseigen
dommen met natuurwaarden,
omdat de schappen volgens de
nieuwe waterschapswet verplicht
zullen zijn voor de natuurbelan-
gen te zorgen.
Op de veerverbindingen over de
Westerschelde zijn in 1989
3.127.655 auto's overgezet. Ten
opzichte van 1988 is dat een groei
van 4.21 procent, toen maakten
namelijk 3.001.193 auto's gebruik
van de veerdiensten.
De groei op de lijn Kruiningen-
Perkpolder was het grootst: 4.82
procent. Op Vlissingen-Breskens
bedroeg het percentage 3.55.
Vorig jaar maakten 7.855.000 pas
sagiers gebruik van de veerboten
tegen 7.668.000 in 1988.
De categorie personenauto's steeg
van 2.397.024 in 1988 naar
2.501.089, wat neerkomt op een
percentage van 4.34. Er werden
626.566 vrachtauto's en bussen
overgezet tegen 604.169 in 1988.
De groei komt daardoor op 3.71
procent.
Op het veer Vlissingen-Breskens
was de topdag tweede paasdag (27
maart), toen in 30 reizen 6.043
personenauto's werden overgezet.
Tweede paasdag was ook in 1988
de topdag, zij het dat de kerkelijke
feestdag toen op 4 april viel en er
5.873 personenauto's werden
vervoerd.
Voor het veer Kruiningen-
Perkpolder viel de topdag op 15
augustus met 5.269 personenau
to's en 33 reizen. In 1988 gaf twee
de paasdag op deze lijn ook de
grootste drukte: 5.317 perso
nenauto's.
De diepe economische crisis van de begin dertiger jaren sloeg die hoop
radicaal de bodem in. Dit leidde er toe dat de invloed van de NSDAP
steeds groter werd. Bij de verkiezingen van 31 juli 1932 werd de NSDAP
met 37% van de stemmen de grootste partij. In januari 1933 werd Hit-
Ier rijkskanselier. En hoewel zijn politieke tegenstanders dachten, dat
zijn politieke loopbaan van korte duur zou zijn, bleek achteraf dat men
niet straffeloos een figuur, die in het verleden al bewezen had niet terug
te deinzen voor inferieure praktijken om zijn doel te bereiken aan de
macht kan helpen. Wanneer dit dan bovendien nog iemand is, die begif
tigd is met leidersgaven kan dit leiden tot, wat naderhand ook gebleken
is de grootste catastrofe die voor een land maar mogelijk is. Aanvanke
lijk leek dit er helemaal niet op. Met Hitler was in elk geval in Duitsland
een sterke man aan de macht gekomen. De oorlogsindustrie kwam op
volle gang. Er werden grote wegen aangelegd, de zogenaamde autobah
nen. Er werd weer hard gewerkt. De landbouw was niet het stokpaardje
van de nieuwe Duitse leiders, men had liever kanonnen dan boter. Dit
kwam de Nederlandse landbouw natuurlijk ten goede. Onze uitvoer
naar Duitsland nam steeds toe. Daardoor ontstond met name bij een
deel van de boerenbevolking een groeiende sympathie voor Duitsland.
Dit werd bij velen ook nog versterkt door het feit dat Duitsland in de
eerste wereldoorlog onze neutraliteit geëerbiedigd had. Bovendien had
den velen in ons land een antipathie tegeri Engeland, vanwege diens rol
in de boerenoorlog in Zuid-Afrika.
Al deze ontwikkelingen leidden ertoe, dat er een opleving in de Neder
landse landbouw ontstond na 1933, die zich voortzette tot 1940. Aan
de werkeloosheid kwam voorlopig nog g.een einde. Die hield aan tot de
mobilisatie in 1939 toen een sterke veinmindering optrad omdat vele
dienstplichtigen tot de 35-jarige leeftijd onder de wapens geroepen
werden.
Kees van der Linde beleefde rustige jare n op zijn boerderij. De prijzen
van de landbouw produkten waren geleiidelijk aan wat beter geworden,
hoewel het nog geen vetpot was. Maar voor iemand als Kees, die in hart
en nieren boer was, was het eigenlijk eent mooie tijd. Je kon het bedrijf
zo optimaal mogelijk voeren. Hij had goed personeel, een goede stal
paarden, goede grond, geen gebrek aan bedrijfsmiddelen. Alles wat je
nodig had was te koop. Financieel zou: je misschien nog wel eens wat
meer armslag willen hebben, maar was het juist niet inspirerend dat er
ook nog wat te wensen overbleef. Juist iiin de komende jaren zou blijken
hoe deprimerend het werkt als overal gebrek aan is. Nu was er in elk
geval voldoende kunstmest, volop goed zaai- en pootgoed. Er was een
goed en onafhankelijk functionerende: landbouwvoorlichtingsdienst,
keuringsdiensten, landbouworganisaties, goede landbouwbladen. Op
allerlei manieren kon je je kennis verri j ken en op peil houden en daar
mee je bedrijfresultaten gunstig beïnvloeden.
De verhouding met zijn zwager Wout Vos was er na de poldervergade
ring niet gunstiger op geworden. Hoewel ze er allebei naast gevallen wa
ren, bleef Wout toch Kees erop aanzien. Kees had er weinig moeite mee,
vooral ook omdat zijn zuster er zich niets van aantrok en even hartelijk
tegen hem was dan voorheen.
Erger vond Kees dat zijn zwager zo warm liep voor landbouw en maat
schappij, dat was een nieuwe beweging, die in de landbouw ontstaan
was tengevolge van de slechte prijzen en veel boeren waren van mening
dat de bestaande landbouworganisaties te slap optraden. Deze bewe
ging was ontstaan in het noorden des lands. Opgericht door de Gronin
ger landbouwingenieur J.W. Smid, won ze aanvankelijk veel leden in de
noordelijke provincies, speciaal in Drente. Nadat Smid er zich van te
ruggetrokken had, kwam ze ook onder leiding van een Drent te staan
namelijk Jaap ter Haar uit Ruinerwold.
Ook Wout Vos had veel kritiek op het optreden van de bestaande land
bouworganisaties, die waren veel te tam en hij liet geen gelegenheid
voorbijgaan om daar ruchtbaarheid aan te geven en tevens van zijn
sympathie voor Len M blijk te geven. Ook op familie bijeenkomsten
van de Van der Linde's stak hij zijn mening niet onder stoelen of ban
ken. Vooral de oude Jan van der Linde die jarenlang voorzitter van de
plaatselijke landbouwvereniging geweest was, kon zich daar vreselijk
aan ergeren. Hij was er daarom zo fel tegen gekant omdat hij met zijn
scherpe blik als één der eersten in de gaten had dat er een verkeerde ide
ologie achter zat. In een later stadium toen Len M zich steeds meer ver
eenzelvigde met het nationaal socialisme kregen velen dat door en
bedankten er voor maar Jan van der Linde had dit gevaar van meet af
aan onderkend.
Af en toe werd het rustig verlopende dorpsleven wel eens verstoord
door een gebeurtenis die eigenlijk heel gewoon was, maar omdat die on
geveer door niemand verwacht werd, toch nog al wat stof tot praten
opleverde.
Zo'n gebeurtenis speelde zich af op de boerderij van Van 't Leven. Na
dat Mientje daar jarenlang na de dood van haar moeder voor haar va
der en de twee broers had gezorgd met behulp van de oude werkster die
altijd al bij haar moeder had gewerkt, deed daar op een gegeven mo
ment een nieuwe werkster haar intrede. Het was een struise meid, doch
ter van een baandertje recht van lijf en leden en flink in 't werk. Dat
zij nog ongetrouwd was lag niet aan haar, zij had er de leeftijd wel voor
en zij wist ook best hoe zij het aan moest pakken om een vent te ont
dooien. Maar zij moest ook niet iedereen. Zij had thuis al zoveel armoe
gezien, daar zat zij nu juist niet om te springen. Maar toen zij haar in
trede in het huis van Van 't Leven deed dacht zij toch wel, dat moet al
raar gaan als ik niet één van die kerels aan de haak sla. En zij had niet
misgerekend. Piet de jongste van de twee, hoewel ook nog wel een jaar
of tien ouder dan Stien, de werkster veranderde als een blad aan een
boom. Als een kleine jongen, die de nachtjes telt, die hij nog slapen
moet voordat sinterklaas komt, telde hij elke week de dagen tot het
weer vrijdag werd. Als hij op een stuk land met zijn paarden aan het
werk was onder aan de dijk waar Stien met haar fiets langs kwam kon
je er steevast op rekenen dat zijn paarden moesten rusten juist als zij
er langs kwam.
Zij stapte dan wel even af om een praatje met hem te maken. En met
welgevallen stond Piet haar dan nog even achteraan te zien tot zij om
de bocht van de weg uit het gezicht verdween. Hoewel het anders nog
wel eens een vraag was tussen de beide broers wie er vroeger naar huis
moest komen om de paar koeien te melken, vrijdags was dat tegenwoor
dig nooit een probleem, 's Morgens zei Piet al tegen zijn broer, dat hij
die avond wel zou melken. Als hij dan klaar was met melken was Stien
al op de spoelplaats om de emmers en de melkzeef om te spoelen, iets
wat de jongens anders altijd zelf deden. Piet bleef daar dan ook nog
maar wat rondhangen.
WORDT VERVOLGD