THOLENDERWIJS eiland bewoners m W informatierubriek van de gemeente tholen Groei veren Westerschelde MAANDAGMIDDAG VERGADERT DE GEMEENTERAAD DINSDAG 23 JANUARI: VERGADERING COMMISSIE OPENBARE WERKEN VERVANGING RIOOL GED. BURGEMEET TE POORTVLIET KLASSIEK THOLEN GEMEENTEHUIS GESLOTEN Donderdag 18 januari 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 VERKOPEN BIJ INSCHRIJVING SPREEKUUR B EN W door j. van der slikke Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553 Op maandag 22 januari a.s. komt de Thoolse gemeenteraad om 14.00 uur voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Deze vergadering is openbaar. Elke belangstellende is van harte welkom. In verband met het feit dat de Stichting Lokale Omroep Tholen (Sloth) haar uitzendingen voorlopig heeft gestaakt, zult u via de radio geen verslag krijgen van deze bijeenkomst. Op de raadsagenda staan onder meer de navolgende onderwerpen: - Uitbreiding meubilair en onderwijsleerpakket Montessorischool te Tholen: De staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen heeft goedkeuring verleend aan de aanvraag om rijksvergoeding voor de uitbreiding van meubilair en onderwijsleerpakket ten behoeve van de 4e groep van de Montessorischool in de kern Tholen. Op grond van het Bekostigingsstelsel Basisonderwijs 1990 bedraagt de rijksvergoeding voor de gevraagde aanschaffingen f 27.648,62. De raad wordt gevraagd dit bedrag beschikbaar te stellen. - Vaststellen statuten Stichting Wezen-Armen te Sint-Annaland; Enige jaren geleden is er een conflict ontstaan tussen enerzijds het gemeentebestuur en anderzijds het bestuur van de Stichting Wezen-Armen te Sint-Annaland over de vraag wie bevoegd is de inhoud te bepalen van de statuten van de Wezen-Armen. Dit conflict heeft een hele rechtsgang gehad en is thans opge lost, nadat beide partijen akkoord zijn gegaan met een suggestie zoals gedaan door notaris mr. J. Schot, voor een reactie van het gewraakte artikel waarin de bvoegdheid tot wijziging van de sta tuten is bepaald. Deze bevoegdheid blijft bij de gemeenteraad, maar een en ander kan slechts geschieden overeenkomstig een door het bestuur van Wezen-Armen goedgekeurd ontwerp. Het bestuur is bovendien bevoegd de Thoolse gemeenteraad voor stellen 'tot wijziging van de statuten te doen'. De gemeenteraad wordt voorgesteld te besluiten tot vaststelling van de ontwerp-statuten. - Lidmaatschap van de Vereniging Zeeuwind, alsmede verstrek ken van een geldlening aan die vereniging; De coöperatieve vereniging Zeeuwind te Goes heeft het gemeen tebestuur om medewerking verzocht voor het gebruik van wind energie in de gemeente Tholen. De vereniging is actief in de pro vincie Zeeland om het gebruik van de duurzame, niet vervuilen de, energiebron wind te bevorderen. Met windenergie tracht de vereniging een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan een schoon leefklimaat. Ongeveer de helft van de Zeeuwse gemeen ten is reeds lid van Zeeuwind. In de praktijk komt het er op neer dat via windenergie electriciteit beschikbaar komt. Deze energie wordt via windmolens opgewekt en tegen het kleinverbruikersta rief doorgeleverd aan de PZEM. Om aan de gelden voor de bouw van windmolens te komen is het de bedoeling dat de leden van de vereniging aan de vereniging geldleningen verstrekken van mi nimaal f 150,— en maximaal f 750, Per deelnemer ontvangt de vereniging een vergoeding van 750 kwh van de PZEM tegen het kleinverbruikerstarief. Indien er per deelnemer méér wordt geproduceerd ontvangt de vereniging voor het meerdere het te rugleveringstarief. Voorgesteld wordt een lidmaatschap met de vereniging aan te gaan (contributie f 10, en aan de vereniging een geldlening te verstrekken van f 30.000, De verdeling van dit leenbedrag komt tot stand d.m.v. 56 deelne mingen met een verbruik van méér dan 30.000 kWh/jaar voor een bedrag van in totaal f 22.500,— en 47 deelnemingen met een verbruik van minder dan 30.000 kWh/jaar voor een bedrag van in totaal f 7.500, Het totale aantal deelnemingen be draagt 106. Een voorbeeld van de 1e categorie electriciteits- aansluiting is het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk met 1 5 aan sluitingen en een voorbeeld van de 2e categorie is 1 aansluiting voor het gymnastieklokaal aan de Zoekweg te Tholen. De vereniging betaalt de gemeente rente over de geldlening. Voor de gemente resteert een netto jaarlijkse last van f 1.210,-. - Aanvragen verklaring van geen bezwaar voor de bouw van 30 vakantiewoningen te Stavenisse; Het Aannemersbedrijf Amstelstede Projekt B.V. te Breda wil 30 vakantiewoningen bouwen op het perceel Scheldseweg 2 te Sta venisse. Voor dit in strijd met het geldende bestemmingsplan zijnde bouwplan is in het kader van de Wet op de ruimtelijke or dening een procedure gevoerd. Tegen het plan zijn geen be zwaarschriften ingediend, zodat de gemeenteraad nu wordt voorgesteld bij het college van gedeputeerde staten van Zeeland een verzoek in te dienen om afgifte van een verklaring van geen bezwaar (ex artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening). - Nota "De gemeente Tholen naar 2000"; Burgemeester en wethouders bieden de raad ter vaststelling aan de definitieve versie van de nota "De gemeente Tholen naar 2000", een 27 bladzijden tellende beleidsnotitie die is ontspro ten aan de behoefte van het gemeentebestuur aan een algemene lijn voor het gemeentelijk beleid op langere termijn. In concept is de nota behandeld in de commissies ruimtelijke ordening en be drijfsleven. De in die commissies gemaakte opmerkingen geven burgemeester en wethouders geen aanleiding om wezenlijke ver anderingen aan te brengen in de voorstellen zoals die in de notitie zijn verwoord. Onderstaand willen wij globaal nog even op de no ta ingaan. Tot nu toe beoogde het Thoolse gemeentebestuur een beleid dat zich richtte op een zo hoog mogelijk voorzieningenpeil, verdeeld over de gehele gemeente, met tenminste goede basis voorzieningen ook in de kleinste kernen. Aan de hand van een al gemeen overzicht schetsen burgemeester en wethouders de si tuatie van vóór en na de gemeentelijke herindeling (1 juli 1971). Vóór de herindeling trachtte elk van de toen 7 zelfstandige ope rerende gemeentebesturen met de beperkte eigen middelen en mogelijkheden de gerezen werkgelegenheidsproblemen aan te pakken. Problemen ontstaan in de naoorlogse periode, met name na de watersnood en de herverkaveling, vooral als gevolg van de uitstoot van werkkrachten uit de landbouw. Sint-Maartensdijk werd in die periode (1959) aangewezen tot te stimuleren ontwik kelingskern, welke maatregel vergezeld ging van extra financiële steun om de infrastructuur van de streek te verbeteren. Die mid delen stelden de gemeente Sint-Maartensdijk in staat om de openbare werken te verbeteren, sportvelden, tennisbanen, een gemeenschapscentrum en een zwembad te stichten, alsmede de sanering van de oude stadskern ter hand te nemen. De 6 andere gemeenten hadden duidelijk minder financiële mogelijkheden en zagen zich genoodzaakt prioriteiten te stellenHet stimulerings beleid droeg aanzienlijk bij aan de gewenste ontwikkeling van de werkgelegenheid; in versterkte mate in Sint-Maartensdijk. Na 1971 (gemeentelijke herindeling) zijn in alle kernen de voor zieningen voor kleuter- en lager onderwijs (inmiiddels basisonder wijs) sterk verbeterd en zijn diverse projectein per kern gerea liseerd. Bevolkingsverloop Vóór de gemeentelijke herindeling groeiden d«3 gemeentes Sint- Maartensdijk, Sint-Annaland en Tholen. Alle randere gemeentes bleven nagenoeg stabiel. Na de herindeling tot 1980 groeiden al le kernen, in het bijzonder de woonkern Tholen. De periode 1980/1989 kenmerkt zich door een terugvali van beperkte om vang in de jaren 1982/1983 tot een voorzichtig herstel in 1987 en 1988. In deze periode is er echter sprake v tan een lichte daling van het bevolkingscijfer in Sint-Maartensdijk en een verdergaan de stijging van het inwonertal van de kern Tholen. Opvallend is dat in beide decennia sprake is van een fors vertrek uit alle ker nen naar de kern Tholen. Van 1985 t/m 1988 is het inwoneraan tal van de kern Tholen met 110 gestegen, teirwijl de andere ker nen gezamenlijk 109 inwoners zijn gedaald. Iin diezelfde periode zijn 102 inwoners uit de diverse kernen naar de kern Tholen ver huisd. Het vertrekoverschot uit de kern Tholesin naar elders is ech ter ook nog eens 141. Burgemeester en weth ouders concluderen dat de kern Tholen slechts als doorgangshuis fungeert voor het aantal inwoners, dat het uit de andere kernen onttrekt. Verder kan worden vastgesteld dat het geboorte-overschot van alle ker nen gezamenlijk is gedaald tot beneden het geboorte-overschot van de kern Tholen. Ontwikkeling van de werkgelegenheid In de notitie gaan burgemeester en wethouders uitgebreid in op de ontwikkeling van de werkgelegenheid, waarbij aandacht is geschonken aan de premieregeling zoals die bij de totstandko ming van nieuwe of uitbreiding van bestaande bedrijven wordt toegepast. Het actieve werkgelegenheidssbeleid van de laatste jaren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en doet dat nog steeds. Ook in de toekomst zal dit beleid veel aandacht vergen, zeker daar waar kan worden vastgesteldd dat ca. 60% van de beroepsbevolking buiten de gemeente werkt. Het verdient vol gens het college aanbeveling dit percentage terug te dringen. Te vens zal ernstig rekening gehouden moeten worden met een gro tere behoefte aan arbeidsplaatsen door de t:oenemende participa tie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Analyse In een analyse van de ontwikkelingen tot heden merken burge meester en wethouders ten aanzien van het bevolkingsverloop onder meer op dat er sprake is van een in omvang toenemende verschuiving van de bevolking (leegloop) van alle kernen naar de kern Tholen. Die verschuiving leidt tot vergrijzing van de bevol king en daardoor tot een geringer aantal geboorten en een hoger aantal overlijdens, in casu tot een daling van het geboorte overschot in alle kernen, behalve Tholen, waar zich het omge keerde voordoet. Alhoewel er in de kern Tholen sprake is van een 'verjonging' van de bevolking en van een relatief hoog geboorte-overschot, is het vertrekoverschot te hoog. Een meer gelijk verdeeld voorwaardescheappend beleid, met eni ge nadruk voor de kern Tholen en gekoppield aan de geografisch gunstige ligging van die kern, leidt blijkbaar alleen tot een betere ontwikkeling van de kern Tholen. Nergens elders is sprake van groei van het aantal inwoners van enige betekenis. Een minder positieve bevolkingsontwikkeling heeft negatieve consequenties voor het onderwijs- en het volkshuisvestingsbeleid, aldus het college. Beleidskeuze voor de toekomst Burgemeester en wethouders menen dat voor een goede ontwik keling van de gehele gemeente, de kern Tholen daarbij inbegre pen, enige bijsturing van het beleid is gewenst. De voortgaande en eigenlijk nog stijgende migratie vanuilt alle kernen naar Tholen is op de lange termijn geen goede ontwikkeling. Enerzijds niet voor de 6 overige woonkernen, maar anderzijds ook niet voor de kern Tholen zelve. Voor een, ook voor idle gehele gemeente van belang zijnde, gezonde groei en ontwikkeling van een aantrekke lijke kern Tholen is nodig dat in het westelijk deel van de gemeen te bloeiende en ook op zichzelf aantrekkelijke woonkernen aan die ontwikkeling van de kern Tholen bijjdragen. Daarbij verdient het nastreven van een evenwichtige gezonde ontwikkeling van alle woonkernen de voorkeur, waarbij de kern Tholen profijt zal hebben van haar van nature gunstige licjging binnen een bloeien de kernen-reeks. Om dat te bereiken is een 'voorwaardeschep- pend beleid' nietvoldoende. Directe en concrete stimulering van economisch minder sterke delen van de gemeente acht het colle ge noodzakelijk om het gestelde doel te bereiken. Stimulering van het nu economisch zwakkere deel van de gemeente zal, als gevolg van de geografische begrenzing van het gebied, mede een ontwikkelingsimpuls leveren aan het sterker oostelijk deel van de gemeente. Met name de kern Tholen, maar ook Oud- Vossemeer, zullen profijt hebben van hun ligging tussen ener zijds een zich gunstig ontwikkelend T'hools achterland' en an derzijds een economisch expansief West-Brabant. Afweging van de te treffen maatregelen Bij een gezonde ontwikkeling van de woonkernen valt te denken aan een complex van factoren: een prettige woonomgeving, goede basis- en winkelvoorzieningen, goede verbindingen met openbaar vervoer enz. Al die factoren 2:ijn op zichzelf weer afhan kelijk van een gezonde bevolkingsontwikkeling. De basis om in positieve zin al deze factoren te kunmen beïnvloeden is volgens burgemeester en wethouders de bevordering van de werkgele genheid. Alle andere beleidsonderdelen (woon- en leefmilieu) vloeienvaak voort uit het werkgelegenheidsbeleid. Beleidsadviezen Burgemeester stellen zich ook voor extra steun te geven en na druk te leggen op de ontwikkeling vam het economisch minder sterke deel van de gemeente. Zo wordt voorgesteld de huidige premieregeling te wijzigen, in die zin dat bij vestiging van een be drijf in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gesteld dan tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in de overige kernen. (De exacte uitwerlk.ing leest u in de toelichting op het volgende agendapunt. Voorts wordt aangegeven dat de toekomstige uitbreidingen van de industrieterreinen voor Tholen zou kunnen plaatsvinden aan de westzijde van de Oud-Vossemeersedijk te Sint-Maartensdijk aan de Noordzijde van de Provincialleweg of ten zuiden van de Westkerkseweg-Gorishoeksedijk en te Poortvliet aansluitend aan het terrein aan de Paasdijkweg. In de kernen Oud-Vossemeer, Sint-Annaland en Stavenisse is voldoende bedrijfsterrein aanwe zig, voornamelijk bedoeld voor bedrijfsvestigingen van lokale aard. Naast de puur industriële werkgelegenheid zien burgemeester en wethouders mogelijkheden andere vormen van werkgelegenheid te bevorderen waarbij met name gedacht wordt aan recreatie, land- en tuinbouw en de dienstensector. Uitbreiding van cam pings, zomerwoning- en terreinen en bijbehorende voorzienin gen, met name in de omgaving van Sint-Annaland, Stavenisse en Scherpenisse, kan aan een goede ontwikkeling van die kernen bijdragen. Het ontwikkelen van één of meer gebieden waar kas senbouw kan worden geconcentreerd verdient volgens het colle ge grote aandacht. Eventuele mogelijkheden voor enigerlei vesti ging in de dienstensector zullen ten volle moeten worden benut, temeer daar zich vestigende bedrijven in de industriële sector vaak ook behoefte hebben aan de aanwezigheid van bepaalde diensten in de omgeving. Waar in de notitie grote aandacht is besteed aan economisch en beleidsmatige steun voor het 'economisch zwakkere deel' van de gemeente, wenst het college dat daarmee ook op alle be leidsterreinen rekening wordt gehouden. Het stimuleringsbeleid zal zich dan ook op andere terreinen moeten richten, die de leer baarheid van de kernen bevorderen. In het kader van leefbaarheidsvoorzieningen ware te denken aan verbetering, uitbouw en zo mogelijk uitbreiding van de aanwezi ge voorzieningen. Het college denkt daarbij aan verbetering van bestaande voorzieningen, zoals extra aandacht voor openbaar groen, wandelbos, speelgelegenheden, een gymnastieklokaal voor de basisscholen, maar ook aan het opnieuw instellen van een weekmarkt. Tenslotte Streven naar welvaart en bloei in het gehele gemeentelijke ge bied van Tholen, zodanig dat de belangen van de gehele bevol king zo goed mogelijk worden gediend. Met deze woorden slui ten burgemeester en wethouders de notitie 'De gemeente Tholen naar 2000' af, daaraan koppelend dat de practische toepassing daarvan niet zo eenvoudig is. Wijziging "Premieregeling industrie- of bedrijfsvestiging in de gemeente Tholen; In de nota "De gemeente Tholen naar 2000" is door burgemees ter en wethouders opgemerkt dat de huidige premieregeling voor bedrijfsvestiging nagenoeg uitsluitend profijt oplevert juist voor het toch reeds in een aantal opzichten economisch sterker deel van de gemeente, met name de kern Tholen. Het college stelt zich dan ook voor thans extra steun en nadruk te leggen op de ontwikkeling van het economisch minder sterke deel van de gemeente. Hieruit vloeit voort een wijziging van de huidige premieregeling, in die zin dat bij vestiging van een bedrijf in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gestel dan tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in de overige kernen. Voor Tholen wordt het dan f 35,— per m2 voor de eerste 1000 m2 en f 25,— per m2 voor de volgende 1000 m2. Voor de andere kernen alsdan de bedragen f 70,— en f 50, In beide gevallen geldt het uitgangsountn dat de toekenning van de premie is gekoppeld aan het creëren van één arbeidsplaats per 100 m2 te stichten permanent bedrijfsgebouw met een minimale oppervlakte van 500 m2. De raad wordt gevraagd de regeling dienovereenkomstig te wijzigen. Op dinsdag 23 januari a.s. komt de commissie openbare werken om 19.30 uur voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Deze bijeenkomst is openbaar. Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van het spreekrecht. Op de agenda staat als agendapunt genoteerd: - Aanleg trapveld aan de Hogeweg en renovatie van de speelgele- genheid aan de Rozestraat te Sint-Maartensdijk; In de lijst van kapitaalwerken 1990 is rekening gehouden met de aanleg van een trapveld aan de Hogeweg te Sint-Maartensdijk, alsmede met de renovatie van de speelgelegenheid Rozestraat al daar. Met betrekking tot het legaliseren van het aan te leggen trapveld is recentelijk een artikel 19 procedure op grond van de Wet op de ruimtelijke ordening afgerond, zodat na behandeling van de plannen in de commissie openbare werken en de krediet- votering door de gemeenteraad (februari 1990) de uitvoering ter hand kan worden genomen. Aan de Hogeweg wordt alsdan op gedraineerde grond een trap veld aangelegd met een met zand verschraalde toplaag. Achter de te plaatsen doelen wordt over de totale breedte van het trap veld (50 meter) een ballenvanger aangebracht. Een tweede bal- lenvanger wordt van het op te ruimen speelveld aan de Hogeweg verplaatst naar het trapveld. Rondom het speelveld m.u.v. de Hogeweg wordt een 2 meter hoog hekwerk aangebracht, ter voorkoming an overlast aan de percelen van de aangrenzende gebruikers. Rondom het totale complex wordt een strook van 5 meter bosplantsoen aangebracht (30 elzen, 150 krentenbomen, 300 kornoeljes en 120 hazelaars). De renovatie van het speelterrein aan de Rozestraat impliceert het aanbrengen van een drainage, het verwijderen van 25 cm van de bovengrond van de huidige voorziening en het aanbren gen van een 25 cm dikke zandlaag (betonzand) daarvoor in de plaats. Daarmee wordt bereikt dat dat de speeltuin ook bij veel regenval bespeelbaar blijft. Tegelijkertijd met de aanleg van het trapveld Hogeweg wordt de bestaande speelgelegenheid Hoge weg opgegeven en afgebroken. Op deze speelgelegenheid staan 2 speelwerktuigen die geschikt zijn voor herplaatsing in de Ro zestraat. Bovendien worden een 3-tal nieuwe speeltoestellen aangekocht t.w. een glijbaan en twee veerwippen. Met de thans reeds aanwezige speelwerktuigen (3) in de Rozestraat komt het totaal aantal speelwerktuigen op 8, zodat inclusief de zitbank en een zandbak gesproken kan worden over een attractieve speel gelegenheid. De commissie wordt om advies gevraagd. Burgemeester en wethouders van Tholen willen bij inschrij ving overgaan tot de verkoop van een 2-tal panden. Het betreft: a. het pand Nieuwstraat 31 gelegen in de bebouwde kom van Sint-Annaland. Het perceel heeft een oppervlakte van 183 m2. Ondertekende inschrijvingsbiljetten kun nen worden ingeleverd ter gemeentesecretarie van Tho len, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, tot 2 februari 1990, 's morgens 10.00 uur (op de enveloppe te vermelden "In schrijving Nieuwstraat 31 te Sint-Annaland"). Omstreeks dat tijdstip zal de hoogste inschrijving bekend worden ge maakt, waarbij burgemeester en wethouders zich het recht om niet tot gunning over te gaan voorbehouden. De bereidverklaring tot verkoop geldt onder het voorbe houd goedkeuring door gedeputeerde staten van Zeeland. Voorts geldt de voorwaarde tot herbouw dan wel verbe tering van de bestaande woning, een en ander volgens een door burgemeester en wethouders goed te keuren herbouw- c.q. verbeteringsplan. Gebruik van het pand als zogenaamde tweede woning is niet toegestaan. b. het pand Hertenkamp 21 gelegen aan de rand van de be bouwde kom in de nieuwe woonwijk "Buitenzorg III" te Tholen. Deze gunstig gelegen woning staat op een per ceel met een oppervlakte van 570 m2. Ondertekende inschrijvingsbiljetten kunnen worden inge leverd ter gemeentesecretarie van Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, tot 2 februari 1990, 's morgens 10.00 uur (op de enveloppe te vermelden "Inschrijving Herten kamp 21 te Tholen"). Omstreeks dat tijdstip zal de hoog ste inschrijving bekend worden gemaakt, waarbij burge meester en wethouders zich het recht om niet tot gunning over te gaan voorbehouden. De bereidverklaring tot verkoop geldt overigens onder het voorbehoud van instemming door de gemeenteraad en goedkeuring door gedeputeerde staten van Zeeland. Ge bruik van het pand als tweede woning is niet toegestaan. Zowel voor de woning als bedoeld onder a. alswel die onder b. kunnen nadere inlichtingen over de verkoop worden inge nomen ter gemeentesecretarie, tel. 01666-8235. Sint-Maartensdijk, 18 januari 1990 Burgemeester en wethouders van Tholen. Momenteel is een begin gemaakt met de werkzaamheden die nodig zijn voor de vervanging van een riool van een gedeelte van de Burge- meet te Poortvliet. Het bestaande riool van diam. 40 wordt vervan gen door een nieuw riool van diam. 80 over het gedeelte Burgemeet 21 tot aan de riool-zuiveringsinstallatie. Bovendien zal over dit ge deelte de verharding van de rijbaan, trottoirs en parkeervakken wor den herstraat. Het werk zal circa 16 februari gereed moeten zijn. Met name de de bewoners van de Burgemeet alsmede de gebruikers van het gymnastieklokaal zullen enige overlast ervaren. Daarvoor vragen wij begrip. Donderdag 25 januari 1990 Stadhuishal te Aanvang 20.15 uur Tholen De werkgroep 'Uit op Tholen' presenteert een extra concert onder de titel: met medewerking van: Han Wesdorp tenor Kees van Dis bariton Tom van Gurp piano Voor de pauze worden liederen van Schubert uitgevoerd. Na de pau ze de aria Ach so fromm, het duet Wie das Snattert, een aria uit die Zauberflöte, voorts een aria en enkele duetten uit de opera Cosi fan tutte (Mozart), de aria die Ie nozze di figaro en tot slot uit La Bohème (Puccini) het duet O'mimi. Entreeprijzen: Leden f9, Niet-leden f 10, CJP en 65+ f 6,50. Reserve- ringskosten f 0,50. Verkoop/reserveringsadressen: V.V.V.-kantoor Sint-Maartensdijk, tel: 3771. V.V.V.-folderpost Tholen, Kerkstraat 8. N. Nieuwenhuis te Tholen, tel.: 2363 (uitsluitend tussen 9.00 en 12.00 uur). De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 22 januari 1990 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders P. van Schetsen en L.J. Koopman houden hun spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur. Het spreekuur van wethouder J. Versluijs komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-8200, toestel 330. In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso- neel is het gemeentehuis vrijdagmiddag 19 januari 1990 gesloten en tevens telefonisch niet bereikbaar. Houdt u daar rekening mee! PLAATSELIJK NIEUWS PLAATSELIJK NIEUWS .PLAATSELIJK NIÉUWS :r Zeeuwse Landschap. De VVD- vertegenwoordiger wilde liever een beheersovereenkomst tussen het waterschap Tholen en Het Zeeuw se Landschap, maar volgens gede puteerde mevrouw De Vries-Hommes voelt het water schap daar niet voor. Wél wil ze in overleg treden met de Zeeuwse waterschappen over het behoud en beheer van waterschapseigen dommen met natuurwaarden, omdat de schappen volgens de nieuwe waterschapswet verplicht zullen zijn voor de natuurbelan- gen te zorgen. Op de veerverbindingen over de Westerschelde zijn in 1989 3.127.655 auto's overgezet. Ten opzichte van 1988 is dat een groei van 4.21 procent, toen maakten namelijk 3.001.193 auto's gebruik van de veerdiensten. De groei op de lijn Kruiningen- Perkpolder was het grootst: 4.82 procent. Op Vlissingen-Breskens bedroeg het percentage 3.55. Vorig jaar maakten 7.855.000 pas sagiers gebruik van de veerboten tegen 7.668.000 in 1988. De categorie personenauto's steeg van 2.397.024 in 1988 naar 2.501.089, wat neerkomt op een percentage van 4.34. Er werden 626.566 vrachtauto's en bussen overgezet tegen 604.169 in 1988. De groei komt daardoor op 3.71 procent. Op het veer Vlissingen-Breskens was de topdag tweede paasdag (27 maart), toen in 30 reizen 6.043 personenauto's werden overgezet. Tweede paasdag was ook in 1988 de topdag, zij het dat de kerkelijke feestdag toen op 4 april viel en er 5.873 personenauto's werden vervoerd. Voor het veer Kruiningen- Perkpolder viel de topdag op 15 augustus met 5.269 personenau to's en 33 reizen. In 1988 gaf twee de paasdag op deze lijn ook de grootste drukte: 5.317 perso nenauto's. De diepe economische crisis van de begin dertiger jaren sloeg die hoop radicaal de bodem in. Dit leidde er toe dat de invloed van de NSDAP steeds groter werd. Bij de verkiezingen van 31 juli 1932 werd de NSDAP met 37% van de stemmen de grootste partij. In januari 1933 werd Hit- Ier rijkskanselier. En hoewel zijn politieke tegenstanders dachten, dat zijn politieke loopbaan van korte duur zou zijn, bleek achteraf dat men niet straffeloos een figuur, die in het verleden al bewezen had niet terug te deinzen voor inferieure praktijken om zijn doel te bereiken aan de macht kan helpen. Wanneer dit dan bovendien nog iemand is, die begif tigd is met leidersgaven kan dit leiden tot, wat naderhand ook gebleken is de grootste catastrofe die voor een land maar mogelijk is. Aanvanke lijk leek dit er helemaal niet op. Met Hitler was in elk geval in Duitsland een sterke man aan de macht gekomen. De oorlogsindustrie kwam op volle gang. Er werden grote wegen aangelegd, de zogenaamde autobah nen. Er werd weer hard gewerkt. De landbouw was niet het stokpaardje van de nieuwe Duitse leiders, men had liever kanonnen dan boter. Dit kwam de Nederlandse landbouw natuurlijk ten goede. Onze uitvoer naar Duitsland nam steeds toe. Daardoor ontstond met name bij een deel van de boerenbevolking een groeiende sympathie voor Duitsland. Dit werd bij velen ook nog versterkt door het feit dat Duitsland in de eerste wereldoorlog onze neutraliteit geëerbiedigd had. Bovendien had den velen in ons land een antipathie tegeri Engeland, vanwege diens rol in de boerenoorlog in Zuid-Afrika. Al deze ontwikkelingen leidden ertoe, dat er een opleving in de Neder landse landbouw ontstond na 1933, die zich voortzette tot 1940. Aan de werkeloosheid kwam voorlopig nog g.een einde. Die hield aan tot de mobilisatie in 1939 toen een sterke veinmindering optrad omdat vele dienstplichtigen tot de 35-jarige leeftijd onder de wapens geroepen werden. Kees van der Linde beleefde rustige jare n op zijn boerderij. De prijzen van de landbouw produkten waren geleiidelijk aan wat beter geworden, hoewel het nog geen vetpot was. Maar voor iemand als Kees, die in hart en nieren boer was, was het eigenlijk eent mooie tijd. Je kon het bedrijf zo optimaal mogelijk voeren. Hij had goed personeel, een goede stal paarden, goede grond, geen gebrek aan bedrijfsmiddelen. Alles wat je nodig had was te koop. Financieel zou: je misschien nog wel eens wat meer armslag willen hebben, maar was het juist niet inspirerend dat er ook nog wat te wensen overbleef. Juist iiin de komende jaren zou blijken hoe deprimerend het werkt als overal gebrek aan is. Nu was er in elk geval voldoende kunstmest, volop goed zaai- en pootgoed. Er was een goed en onafhankelijk functionerende: landbouwvoorlichtingsdienst, keuringsdiensten, landbouworganisaties, goede landbouwbladen. Op allerlei manieren kon je je kennis verri j ken en op peil houden en daar mee je bedrijfresultaten gunstig beïnvloeden. De verhouding met zijn zwager Wout Vos was er na de poldervergade ring niet gunstiger op geworden. Hoewel ze er allebei naast gevallen wa ren, bleef Wout toch Kees erop aanzien. Kees had er weinig moeite mee, vooral ook omdat zijn zuster er zich niets van aantrok en even hartelijk tegen hem was dan voorheen. Erger vond Kees dat zijn zwager zo warm liep voor landbouw en maat schappij, dat was een nieuwe beweging, die in de landbouw ontstaan was tengevolge van de slechte prijzen en veel boeren waren van mening dat de bestaande landbouworganisaties te slap optraden. Deze bewe ging was ontstaan in het noorden des lands. Opgericht door de Gronin ger landbouwingenieur J.W. Smid, won ze aanvankelijk veel leden in de noordelijke provincies, speciaal in Drente. Nadat Smid er zich van te ruggetrokken had, kwam ze ook onder leiding van een Drent te staan namelijk Jaap ter Haar uit Ruinerwold. Ook Wout Vos had veel kritiek op het optreden van de bestaande land bouworganisaties, die waren veel te tam en hij liet geen gelegenheid voorbijgaan om daar ruchtbaarheid aan te geven en tevens van zijn sympathie voor Len M blijk te geven. Ook op familie bijeenkomsten van de Van der Linde's stak hij zijn mening niet onder stoelen of ban ken. Vooral de oude Jan van der Linde die jarenlang voorzitter van de plaatselijke landbouwvereniging geweest was, kon zich daar vreselijk aan ergeren. Hij was er daarom zo fel tegen gekant omdat hij met zijn scherpe blik als één der eersten in de gaten had dat er een verkeerde ide ologie achter zat. In een later stadium toen Len M zich steeds meer ver eenzelvigde met het nationaal socialisme kregen velen dat door en bedankten er voor maar Jan van der Linde had dit gevaar van meet af aan onderkend. Af en toe werd het rustig verlopende dorpsleven wel eens verstoord door een gebeurtenis die eigenlijk heel gewoon was, maar omdat die on geveer door niemand verwacht werd, toch nog al wat stof tot praten opleverde. Zo'n gebeurtenis speelde zich af op de boerderij van Van 't Leven. Na dat Mientje daar jarenlang na de dood van haar moeder voor haar va der en de twee broers had gezorgd met behulp van de oude werkster die altijd al bij haar moeder had gewerkt, deed daar op een gegeven mo ment een nieuwe werkster haar intrede. Het was een struise meid, doch ter van een baandertje recht van lijf en leden en flink in 't werk. Dat zij nog ongetrouwd was lag niet aan haar, zij had er de leeftijd wel voor en zij wist ook best hoe zij het aan moest pakken om een vent te ont dooien. Maar zij moest ook niet iedereen. Zij had thuis al zoveel armoe gezien, daar zat zij nu juist niet om te springen. Maar toen zij haar in trede in het huis van Van 't Leven deed dacht zij toch wel, dat moet al raar gaan als ik niet één van die kerels aan de haak sla. En zij had niet misgerekend. Piet de jongste van de twee, hoewel ook nog wel een jaar of tien ouder dan Stien, de werkster veranderde als een blad aan een boom. Als een kleine jongen, die de nachtjes telt, die hij nog slapen moet voordat sinterklaas komt, telde hij elke week de dagen tot het weer vrijdag werd. Als hij op een stuk land met zijn paarden aan het werk was onder aan de dijk waar Stien met haar fiets langs kwam kon je er steevast op rekenen dat zijn paarden moesten rusten juist als zij er langs kwam. Zij stapte dan wel even af om een praatje met hem te maken. En met welgevallen stond Piet haar dan nog even achteraan te zien tot zij om de bocht van de weg uit het gezicht verdween. Hoewel het anders nog wel eens een vraag was tussen de beide broers wie er vroeger naar huis moest komen om de paar koeien te melken, vrijdags was dat tegenwoor dig nooit een probleem, 's Morgens zei Piet al tegen zijn broer, dat hij die avond wel zou melken. Als hij dan klaar was met melken was Stien al op de spoelplaats om de emmers en de melkzeef om te spoelen, iets wat de jongens anders altijd zelf deden. Piet bleef daar dan ook nog maar wat rondhangen. WORDT VERVOLGD

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 5