Binnenschippers Schuttevaer voor behoud steigers Tholen Provincie wacht nog met geld voor koop schor St.-Philipsland 'Als je als voorzitter één verkeerd woord zegt, dan kan een hele vereniging vallen' Kroon wijst bezwaar af tegen fitnesscentrum Donderdag 4 januari 1990 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Stavenisse vindt brief gemeente Tholen onbevredigend Nachtvaren Afgewerkte olie Contributie Burgemeester Vogel ziet mogelijkheid in kader veiligheid Schelde-Rijnkanaal In het Schelde-Rijnkanaal tussen Tholen en Oud- Vossemeer zijn de lichtopstanden weliswaar terugge plaatst, maar de steenglooiing is niet opgehoogd tot boven de waterspiegel. Ook wil rijkswaterstaat de bruggen over het kanaal niet van een naam voorzien. Beide zaken werden druk besproken tijdens de jaarver gadering van schippersvereniging Schuttevaer in Sint- Philipsland. Burgemeester T.A. Vogel probeert hier nu in het kader van de rampenbestrijding op het kanaal iets aan te doen. Steiger Tholen Milieu De 62-jarige M. Boomsluiter uit Stavenisse is be noemd tot erelid van de koninklijke schippersvereni ging Schuttevaer afdeling Stavenisse. Dat gebeurde tijdens de algemene ledenvergadering vorige week woensdag - traditioneel tussen kerst en nieuwjaar - in de kantine van camping Stavenisse. Voor zijn ver diensten voor de afdeling ontving Boomsluiter uit handen van voorzitter Ph. de Rijke een oorkonde. Erelid M. Boomsluiter van Schuttevaer Stavenisse over 36 jaar besturen Verrassing Oosterschelde Record Van bewoners Kruittorenstraat in Tholen De Raad van State heeft een beroepschrift van vier in woners van Tholen verworpen. De vier (A.J.J. Heij- mans, W. Stoutjesdijk, M.P.M. Hector en familie R.J.J. Bruin) maakten bezwaar tegen de wijziging van het bestemmingsplan 'Stadskern Tholen', waardoor in de Kruittorenstraat de vestiging van een fitnesscen trum door P.E.C. Massar mogelijk werd gemaakt. Winkelstraat Witte Tonnevlije dicht voor gevaarlijke stoffen De afdeling Stavenisse van de koninklijke schippersvereniging Schuttevaer zal zich sterk maken voor het be houd van de afmeersteigers voor binnenvaartschepen in de vluchthaven van Tholen. De steigers zijn nu nog eigendom van rijkswaterstaat maar kunnen te zijnertijd overgedragen worden aan de gemeente Tholen. Als dit gebeurt dan wil Schuttevaer de garantie dat deze steigers voor de binnenschippers bestemd blijven en niet overgedragen worden aan de watersportvereniging ten behoeve van de pleziervaart. Het bestuur van de afdeling schreef hierover reeds een brief naar de gemeente Tholen maar het antwoord dat de schippers kregen is onbevredigend. Dat bleek tijdens de algemene leden vergadering van de afdeling in de kantine van camping Stavenisse vorige week woensdag. Het ver zoek van Schuttevaer de 3 steigers voor de scheepvaart te behouden zal door de gemeente in het over leg met rijkswaterstaat 'in overwe ging betrokken worden', zo luidt de reactie van de gemeente. Voor zitter Ph. de Rijke van Schutte vaer Stavenisse vond dit antwoord volstrekt onvoldoende: "Er wordt op geen enkele wijze inhoud gege ven aan ons verzoek. Hier hebben we niks aan. Misschien zullen ze aan ons denken. Dat is het enige dat er in staat maar dat is geen ga rantie. We hebben wel meer van dit soort grappen bij de hand ge had, voor dat je het weet ben je het kwijt. In de brief staat niet dat we nog gehoord zullen worden". De afdeling besloot om een brief aan de gemeente Tholen te sturen om alsnog op het behoud van de steigers voor de schippers aan te dringen. Een copie van de brief zal naar rijkswaterstaat worden verzonden. De afdeling Stavenisse wil druk uitoefenen op het hoofdbestuur van Schuttevaer om zich meer te gaan bezighouden met de belan gen van de scheepvaart op de Oosterschelde nu dit gebied aan gewezen gaat worden als staatsna- tuurmonument. Vice-voorzitter M. Boomsluiter deelde mee dat de stuurgroep Oosterschelde voor stelt om het vervoer van gevaarlij ke stoffen 's nachts op deze zee-arm te verbieden. "Burge meester Van der Munnik is niet te gen het economisch belang van Gedeputeerde staten van Zeeland hebben nog geen geld uit het provin ciaal natuurbeschermingsfonds gereserveerd als bijdrage in de aankoop (door Het Zeeuws Landschap) van slikken en schorren bij Sint- Philipsland. G.s. willen eerst de notitie Aankoop natuurterreinen af wachten (die vermoedelijk in februari komt) om een inzicht te krijgen in de financiële lasten voor de komende jaren. G.s. antwoorden dat op vragen van drie CDA-statenleden, die vinden dat de aankoopnotitie erg lang uitblijft. Volgens het college komt dat, omdat Het Zeeuws Landschap en de vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten onvolledige gegevens hebben ver strekt en Staatsbosbeheer hele maal niets. Het college heeft die gegevens nodig om te kunnen na gaan of de landelijke afspraken met het rijk worden nagekomen, namelijk 50% van de natuurop- pervlakte bij de rijksoverheid en de resterende 50% gelijkelijk ver deeld over de twee bovengenoem de instanties. G.s. geven toe dat de aanwijzing van de Oosterschelde tot be schermd natuurgebied alleen een passieve bescherming van de aan wezige natuurwaarden biedt. "De wet geeft aan welke handelingen verboden zijn. Van een actief na tuurbeheer is op basis van deze wet op zich geen sprake," aldus g.s. Het college vindt, dat actief beheer nodig is om een sterke ver ruiging van het gebied te voorko men. Het provinciaal bestuur is het met de vragenstellers eens, dat het uit stellen van een beslissing tot een bijdrage in de aankoop van de schorren bij Sint-Philipsland niet mag leiden tot het niet doorgaan van die koop. Maar g.s. geloven niet dat het uitstel daartoe zal lei den, hoewel het rijk probeert om de aankoop van dergelijke gebie den steeds te laten plaatsvinden in het jaar dat een bijdrage is ver leend. G.s. willen een inziéht in de lasten voor de komende jaren heb ben vóór een juiste beslissing over deze aankoopsubsidies kan wor den genomen. "Het moet niet zo zijn dat er sprake is van een open einde regeling," antwoordt het college. Ook het feit dat de verko per van de gronden een overheids instantie is (de schorren zijn nu eigendom van het waterschap Tholen) en de vraag of daarvan een natuurbeheer gevraagd kan worden, willen g.s. van Zeeland in hun notitie meenemen. Het colle ge past ervoor om overheidsgel den rond te pompen, en merkt op dat als gevolg van dat standpunt de aankoop ook wel eens niet zou kunnen doorgaan. het gebied maar als dit doorgaat dan wordt dat ondergraven. We moeten er op staan dat de vaart dag en nacht vrij is. Dat is overal zo, waarom op de Oosterschelde dan niet?". Volgens Boomsluiter wordt er in de stuurgroep te wei nig rekening gehouden met de schippers: "Er zitten enkel burge meesters in en die hebben nog nooit een schip van binnen gezien. De gebruiker heeft niks meer te zeggen. Op deze manier gaan we wel voor de bijl. Dat hebben we wel gezien met de kleine sluizen in de Oesterdam". Secretaris I.L. van Haaften haalde een opmerking van het PvdA- statenlid H. Venekamp uit Tholen aan, die er in de commissie ruim telijke ordening voor gepleit heeft geen gevaarlijke stoffen meer op de Oosterschelde toe te laten. "Als dat niet meer kan dan komt alles vanaf Hansweert na Antwer pen over het Schelde- Rijnkanaal". Verschillende leden wezen erop dat de concentratie van het vervoer van gevaarlijke stoffen via de door Van Haaften geschetste route meer gevaar met zich mee zal brengen. De afdeling behandelde het voor stel om de oude regeling voor het afgeven van afgewerkte olie in ere te herstellen. De huidige regeling vinden de schippers te omslachtig en te duur. Dit heeft tot gevolg dat afgewerkte olie en bilgenwater ge loosd worden op open water. Volgens M. Boomsluiter heeft de overheid het illegaal lozen van af valproducten in de hand gewerkt: "Wil je de olie kwijt dan moet je eerst bellen, er zijn maar een paar punten in Zeeland waar je het af kan geven en het kost geld terwijl het in Duitsland gratis is". De af deling is er voor, de olieboeren weer in te schakelen zoals in het verleden gebeurde zodat de pro blemen met het lozen worden op gelost. Om het (milieuvriendelijke) ver voer over het water meer in de be langstelling te brengen moet het hoofdbestuur volgens voorzitter De Rijke meer aan de weg timme ren. Om een en ander mogelijk te maken is geld nodig. Om een pu bliekscampagne te starten zal ech ter geen extra offer gevraagd worden van de schippers in de vorm van een contributieverho ging. Zo'n maatregel schrikt de le den af. De afdeling verloor het afgelopen jaar 1 lid die vond dat de financiële bijdrage aan de ver eniging te hoog is. In vier jaar tijd steeg de contributie met 25%, zo becijferde de voorzitter. Naast een opzegging kon de afdeling twee nieuwe leden noteren hetgeen het aantal op 31 brengt. Schepen in de haven van St. Philipsland die rond de jaarwisseling een ligplaats kozen tussen de karakteristieke molen en de watertoren. Binnenschippers willen namen op bruggen De Sint-Philipslandse schippers stelden beide zaken ook vorig jaar aan de orde. Over de steenglooi ing zou een plan worden gemaakt en vervolgens aan Schuttevaer worden voorgelegd, maar de aan wezigen hadden weinig vertrou wen in die toezegging van rijkswaterstaat. De naamgeving van de bruggen werd op financiële gronden afgewezen. "Bovendien wordt een schipper geacht te we ten waar hij zit," gaf voorzitter G. Meijer de mening van de wa terstaat weer. De aanwezigen von den dat dit alleen opgaat voor schippers die ter plaatse bekend zijn. Nu wordt vaak gesproken over de eerste of de tweede brug, maar waarvandaan wordt dan ge rekend, vroeg men zich af. Bij mistig weer zou het ook gemakke lijk zijn, wanneer de bruggen van een duidelijk waarneembare naam of nummer voorzien zou den zijn. (Elke brug heeft een naam, die op de scheepskaarten staat vermeld - red.). Burgemeester Vogel sneed zelf de mogelijkheid aan, om in het ka der van de veiligheid op de Schelde-Rijnverbinding namen op de bruggen te krijgen. Hij zegde toe, dat in het overleg tussen de betrokken gemeenten aan te kaar ten. De vergadering wilde daarin ook het zichtbaar maken van de steenglooiing betrekken. Het ontbreken van een stootrand aan de lange loopsteiger in Tho len werd eveneens bekritiseerd. Begin december is een schipper met een tweejarig kind op de glad de steiger te water geraakt. Zij schoten onder de railing door. De steiger moet - volgens de schip pers - regelmatiger worden schoongemaakt. Van de aanwezigheid van zowel burgemeester Vogel als wethouder L. Walpot maakten de schippers gebruik om te wijzen op de versle ten ringen op de kade, waaraan schepen worden vastgelegd. Ver der werd er geklaagd over de vele stenen en zelfs trottoirbanden die op de bodem van de haven in Sint- Philipsland liggen. Landelijk gaat de binnenvaart meer aan de weg timmeren. Zeven organisaties, waaronder Schutte vaer, hebben het Bureau Voorlich ting Binnenvaart opgericht. Met reclamecampagnes wil men de binnenvaart als vervoersmogelijk- heid meer bekendheid geven, om zo de concurrentie met het weg vervoer aan te gaan. Daarbij wordt er de nadruk op gelegd, dat vervoer per schip milieuvriende lijk is. De 32 aanwezig leden von den het een goede zaak, dat de bedrijfstak wordt gepromoot. Voorzitter G. Meijer merkte nog op, dat de 30 miljoen gulden ex tra, die minister Maij-Weggen voor de vaarwegen wil uittrekken, te weinig is. "Ik sta verbaasd, want waar is dat geld ineens van daan gekomen? Maar het is te weinig, er is minstens 100 miljoen extra nodig." In zijn openingswoord sprak Meijer van een redelijk goed jaar voor de binnenvaart. De afdeling Sint-Philipsland telt 24 A-leden, 24 B-leden, 2 juniorleden en een Boomsluiter ingegeven door de stakingsperikelen die zich halver wege de jaren 70 voordelen. "Als je als schipper èn voorzitter één verkeerd woord zegt dan kan een hele vereniging vallen. Om politie ke redenen heb ik toen besloten om geen voorzitter meer te zijn. Voor iemand als De Rijke die zelf geen schipper is, is het makkelij ker om deze functie te vervullen". Vanaf '80 is Boomsluiter vice- voorzitter. Boomsluiter zegt met het bestuurswerk te zijn opge groeid. Hij wijst erop dat een bestuur dat het altijd eens is geen goed bestuur is. Boomsluiter kwam in dit verband ook in aan varing met het hoofdbestuur over het tracé van het Schelde- Rijnkanaal. "Ik was toen zelf naar Rijkswaterstaat gestapt om ergens voor te pleiten. Dat was te gen het zere been van het hoofd bestuur". Het erelidmaatschap is hem toe gekend vanwege zijn jarenlange inzet voor de afdeling van de schippersvereniging. Boomsluiter is sinds 1945 lid van Schuttevaer en werd in 1953 in het bestuur ge kozen. Voorzitter De Rijke herin nerde eraan dat het bestuur van de afdeling Stavenisse stormachtige tijden heeft gekend. "Tot twee keer toe heeft het afsluiten of dempen van de haven van Stave nisse ter discussie gestaan. Boomsluiter was tegen". In het dagelijks bestuur heeft Boomslui ter zijn diensten bewezen. De Rij ke zei 'enorme steun' te ondervinden van Boomsluiter die over 'veel ervaring beschikt, plus technische kennis'. De voorzitter zei Boomsluiters' inzet niet te wil len afdoen met een cadeautje. "We hebben iets extra's in petto voor de grote inzet die hij heeft getoond. Die is echt niet te filmen. Boomsluiter kwam zelfs speciaal voor een vergadering van de afde ling met de auto uit Noord- Frankrijk naar Stavenisse toen hij daar met zijn schip lag". Als ere lid hoeft Boomsluiter geen contri butie af te dragen. De afdeling kent nu 5 ereleden. Naast Boomsluiter zijn dat D. Dorst, de gebroeders A.J.J, en J.A.Q. Taze- laar en P. Steendijk. Voor Boomsluiter kwam de on derscheiding als een volslagen ver rassing. Hij bedankte de leden van de afdeling voor de hulde die hem was toegedacht. Boomsluiter was van 1970 tot 1980 voorzitter van de afdeling. Zijn aftreden als voorzitter van het bestuur is Volgens het erelid had de afdeling van Schuttevaer vroeger meer met kleinere zaken te maken: "Een tonnetje hier, een tonnetje daar". Later ging het om grotere zaken zoals de afsluiting van de Ooster schelde. Voor Boomsluiter is het nog steeds een schande dat de schippers afgescheept zijn met het kleine sluisje in de Oesterdam. Over de aanwijzing van de Oosterschelde als staatsnatuur- monument is volgens Boomsluiter het laatste woord nog niet gezegd: "Ik heb er niets op tegen dat we een kompas aan boord moeten hebben, een kaart en een groot vaarbewijs maar een en ander moet wel haalbaar zijn en M. Boomsluiter (rechts) heeft de oorkonde in ontvangste genomen van Ph. de Rijke voor zijn verdiensten als bestuurder in de afdeling Stavenisse van de Schippersvereniging. bespreekbaar blijven. Van de Oosterschelde heeft de scheep vaart van oudsher gebruik ge maakt maar nu hebben de gebruikers er niks over te ver tellen". Wat de toekomst van de be drijfstak betreft verwacht Boomsluiter dat er vooral voor de grotere schepen meer emplooi is te vinden: "Die tendens tekent zich af, zeker in de containervaart". Boomsluiter heeft zelf 33 jaar ge varen op vier verschillende sche pen. In 1987 werd zijn schip gesaneerd. Boomsluiter is nu naast erelid ook vice-voorzitter. Tijdens de algemene ledenverga dering werd hij met 16 stemmen weer in het bestuur gekozen hoe wel hij aanvankelijk (evenals J. Sturris uit Sint-Maartensdijk) niet herkiesbaar was. Het bestuur, dat uit 7 man bestaat, zag zich ge noodzaakt om opnieuw een be roep te doen op Boomsluiter en Sturris omdat er zich geen kandi daten hadden aangediend. Ook tijdens de vergadering lukte het het bestuur niet om andere gega digden voor het bestuur te vinden. Na een schorsing deelde voorzit ter De Rijke mee dat er een vrije stemming zou plaatsvinden en dat Boomsluiter en Sturris zich bereid hadden verklaard toch weer een bestuursfunctie te wiilen aanvaar den wanneer ze door de leden ge kozen zouden worden. Sturris kreeg 10 stemmen van de 31 stem gerechtigden in de zaal. donateur. Het jaar werd afgeslo ten met een nadelig saldo van f. 266,90, waardoor nog f. 2.153,18 in kas is. De aftredende bestuursleden G. Verkamman, D. Lindhout en W. Aarnoudse wer den bij acclamatie herkozen. Lindhout gaat, samen met voor zitter Meijer, als afgevaardigde naar het Schuttevaer-congres in Rotterdam. De vergadering stem de in met een herziening van de contributie-regeling, waardoor ieder lid een basisbedrag gaat be talen en de varende schippers (A- leden) een toeslag krijgen per ton- nemaat. yjt reactjes Van de aanwezige beroepsschippers bleek, dat men niet is te spreken over de voorkeursbehandeling die de vele plezierjachten overal krij gen. Ook werd aangedrongen op meer afgiftepunten voor afge werkte olie. Uit tellingen van het ministerie van verkeer en waterstaat blijkt, dat het binnenvaart ver keer in 1989 naar recordhoogte is ge groeid. Het aantal scheepsbewe- gingen nam met zo'n 5% toe en het laadvermogen met ongeveer 10%. Vooral de duwvaart is fors gegroeid en neemt ongeveer 40% van de op Duitsland gerichte transportcapaciteit voor haar re kening. Door het ministerie werden steek- proeftellingen gehouden op twee belangrijke knooppunten in het vaarwegennet, Pannerdense Kop (Boven-Rijn) en Papendrecht (Merwede). Het aantal scheepsbe- wegingen was daar respectievelijk 167.800 en 125.900, het laadver mogen 305.3 en 222.8 miljoen ton en de gemiddelde tonnage 1820 en 1770. De Raad van State noemt de ver klaring van de gemeenteraad van Tholen, dat een herziening van het bestemmingsplan wordt voor bereid, 'slechts een eerste stap in een serie van besluiten'. Het ne men van voorbereidingsbesluiten is niet aan wettelijke beperkingen onderworpen, zodat de Raad al leen kan beoordelen of de moge lijkheid tot vestiging van een fitnesscentrum planologisch gp- zien al dan niet onredelijk moet worden geacht. De afdeling recht spraak van de Raad van State vindt dat van onredelijkheid geen sprake is. De aanvaardbaarheid van het bouwwerk komt, aldus de Raad, aan de orde bij de bouw vergunning. Daartegen kon een Arob-procedure worden aan gespannen, wat de vier Tholena- ren niet hebben gedaan. De betrokkenen R.J.J. Bruin - dienden op 20 mei 1987 een be zwaarschrift in bij de gemeente raad (tegen hun besluit van 27 april van dat jaar). Dat werd op 24 augustus 1987 ongegrond ver klaard. De indieners van het be zwaarschrift vrezen geluidsoverlast van zowel het cen trum (muziek en toestellen), als van startende bromfietsen van be zoekers. Ook verkeers- en parkee roverlast wordt gevreesd. Het feit dat de omwonenden van de eerdere vestiging van de heer Massar (in de Kerkstraat) nooit hebben geklaagd - zoals de ge meente Tholen in haar verweer schrift beweert - onderschreven de vier inwoners niet. Zij wezen de Raad van State er op, dat die voormalige vestiging in een win kelstraat was met weinig omwo nenden. Verder hadden de vier in hun bezwaarschrift problemen met het niet-ontvankelijk verkla ren (door de gemeenteraad) van een bezwaarschrift van de familie Cloots, omdat die niet in de nabij heid van het pand van Massar zouden wonen. De vier beweren, dat Cloots in meters evenver van Massar woont als één van hen (Heijmans) en dat de gemeente raad een besluit nam dat berustte op onvoldoende kennis van zaken. Ook voorzien de Tholenaren een verviervoudiging van 'het verkeer in hun straat (een woonerf), wat gevaar oplevert voor spelende kin deren. Volgens de afdeling rechtspraak van de Raad van State kwam het Thoolse raadsbesluit van 27 april 1987 niet in aanmerking voor ver nietiging, zodat het beroep van de vier Tholenaren moest worden verworpen. De Witte Tonnevlije, de druk be varen scheepvaartroute bij Stave nisse van de Krammersluizen naar het kanaal door Zuid-Beveland, zal afgesloten moeten worden voor schepen die gevaarlijke stof fen vervoeren. Het gebied van de Oosterschelde is uiterst kwets baar, zodat tankers en andere schepen met gevaarlijke stoffen een te groot risico vormen. Die conclusie werd getrokken tij dens de jaarvergadering van Schuttevaer Schouwen-Duiveland in Bruinisse. Het besluit zal aan het hoofdbestuur overgebracht worden. De nieuwe Zevibel-voorzitter C.J. van Liere, opvolger van J. van den Bos uit Tholen, onderschreef tij dens de vergadering de bezorgd heid over de situatie bij de Witte Tonnevlije. In dat smalle en on diepe vaarwater komen regelmatig schepen vast te zitten. Kliekske. De Belgische volksmu ziekgroep 't Kliekske treedt op 12 januari op in het dorpshuis Luc- tor et Emergo in Rilland. De avond begint om acht uur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1990 | | pagina 9