Binnenschippers Schuttevaer
voor behoud steigers Tholen
Provincie wacht nog
met geld voor koop
schor St.-Philipsland
'Als je als voorzitter één verkeerd woord
zegt, dan kan een hele vereniging vallen'
Kroon wijst bezwaar af
tegen fitnesscentrum
Donderdag 4 januari 1990
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Stavenisse vindt brief gemeente Tholen onbevredigend
Nachtvaren
Afgewerkte olie
Contributie
Burgemeester Vogel ziet mogelijkheid in kader veiligheid Schelde-Rijnkanaal
In het Schelde-Rijnkanaal tussen Tholen en Oud-
Vossemeer zijn de lichtopstanden weliswaar terugge
plaatst, maar de steenglooiing is niet opgehoogd tot
boven de waterspiegel. Ook wil rijkswaterstaat de
bruggen over het kanaal niet van een naam voorzien.
Beide zaken werden druk besproken tijdens de jaarver
gadering van schippersvereniging Schuttevaer in Sint-
Philipsland. Burgemeester T.A. Vogel probeert hier nu
in het kader van de rampenbestrijding op het kanaal
iets aan te doen.
Steiger Tholen
Milieu
De 62-jarige M. Boomsluiter uit Stavenisse is be
noemd tot erelid van de koninklijke schippersvereni
ging Schuttevaer afdeling Stavenisse. Dat gebeurde
tijdens de algemene ledenvergadering vorige week
woensdag - traditioneel tussen kerst en nieuwjaar - in
de kantine van camping Stavenisse. Voor zijn ver
diensten voor de afdeling ontving Boomsluiter uit
handen van voorzitter Ph. de Rijke een oorkonde.
Erelid M. Boomsluiter van Schuttevaer Stavenisse over 36 jaar besturen
Verrassing
Oosterschelde
Record
Van bewoners Kruittorenstraat in Tholen
De Raad van State heeft een beroepschrift van vier in
woners van Tholen verworpen. De vier (A.J.J. Heij-
mans, W. Stoutjesdijk, M.P.M. Hector en familie
R.J.J. Bruin) maakten bezwaar tegen de wijziging van
het bestemmingsplan 'Stadskern Tholen', waardoor in
de Kruittorenstraat de vestiging van een fitnesscen
trum door P.E.C. Massar mogelijk werd gemaakt.
Winkelstraat
Witte Tonnevlije
dicht voor
gevaarlijke stoffen
De afdeling Stavenisse van de koninklijke schippersvereniging Schuttevaer zal zich sterk maken voor het be
houd van de afmeersteigers voor binnenvaartschepen in de vluchthaven van Tholen. De steigers zijn nu nog
eigendom van rijkswaterstaat maar kunnen te zijnertijd overgedragen worden aan de gemeente Tholen. Als
dit gebeurt dan wil Schuttevaer de garantie dat deze steigers voor de binnenschippers bestemd blijven en niet
overgedragen worden aan de watersportvereniging ten behoeve van de pleziervaart.
Het bestuur van de afdeling
schreef hierover reeds een brief
naar de gemeente Tholen maar
het antwoord dat de schippers
kregen is onbevredigend. Dat
bleek tijdens de algemene leden
vergadering van de afdeling in de
kantine van camping Stavenisse
vorige week woensdag. Het ver
zoek van Schuttevaer de 3 steigers
voor de scheepvaart te behouden
zal door de gemeente in het over
leg met rijkswaterstaat 'in overwe
ging betrokken worden', zo luidt
de reactie van de gemeente. Voor
zitter Ph. de Rijke van Schutte
vaer Stavenisse vond dit antwoord
volstrekt onvoldoende: "Er wordt
op geen enkele wijze inhoud gege
ven aan ons verzoek. Hier hebben
we niks aan. Misschien zullen ze
aan ons denken. Dat is het enige
dat er in staat maar dat is geen ga
rantie. We hebben wel meer van
dit soort grappen bij de hand ge
had, voor dat je het weet ben je
het kwijt. In de brief staat niet dat
we nog gehoord zullen worden".
De afdeling besloot om een brief
aan de gemeente Tholen te sturen
om alsnog op het behoud van de
steigers voor de schippers aan te
dringen. Een copie van de brief
zal naar rijkswaterstaat worden
verzonden.
De afdeling Stavenisse wil druk
uitoefenen op het hoofdbestuur
van Schuttevaer om zich meer te
gaan bezighouden met de belan
gen van de scheepvaart op de
Oosterschelde nu dit gebied aan
gewezen gaat worden als staatsna-
tuurmonument. Vice-voorzitter
M. Boomsluiter deelde mee dat de
stuurgroep Oosterschelde voor
stelt om het vervoer van gevaarlij
ke stoffen 's nachts op deze
zee-arm te verbieden. "Burge
meester Van der Munnik is niet te
gen het economisch belang van
Gedeputeerde staten van Zeeland hebben nog geen geld uit het provin
ciaal natuurbeschermingsfonds gereserveerd als bijdrage in de aankoop
(door Het Zeeuws Landschap) van slikken en schorren bij Sint-
Philipsland. G.s. willen eerst de notitie Aankoop natuurterreinen af
wachten (die vermoedelijk in februari komt) om een inzicht te krijgen
in de financiële lasten voor de komende jaren.
G.s. antwoorden dat op vragen
van drie CDA-statenleden, die
vinden dat de aankoopnotitie erg
lang uitblijft. Volgens het college
komt dat, omdat Het Zeeuws
Landschap en de vereniging tot
Behoud van Natuurmonumenten
onvolledige gegevens hebben ver
strekt en Staatsbosbeheer hele
maal niets. Het college heeft die
gegevens nodig om te kunnen na
gaan of de landelijke afspraken
met het rijk worden nagekomen,
namelijk 50% van de natuurop-
pervlakte bij de rijksoverheid en
de resterende 50% gelijkelijk ver
deeld over de twee bovengenoem
de instanties.
G.s. geven toe dat de aanwijzing
van de Oosterschelde tot be
schermd natuurgebied alleen een
passieve bescherming van de aan
wezige natuurwaarden biedt. "De
wet geeft aan welke handelingen
verboden zijn. Van een actief na
tuurbeheer is op basis van deze
wet op zich geen sprake," aldus
g.s. Het college vindt, dat actief
beheer nodig is om een sterke ver
ruiging van het gebied te voorko
men.
Het provinciaal bestuur is het met
de vragenstellers eens, dat het uit
stellen van een beslissing tot een
bijdrage in de aankoop van de
schorren bij Sint-Philipsland niet
mag leiden tot het niet doorgaan
van die koop. Maar g.s. geloven
niet dat het uitstel daartoe zal lei
den, hoewel het rijk probeert om
de aankoop van dergelijke gebie
den steeds te laten plaatsvinden in
het jaar dat een bijdrage is ver
leend. G.s. willen een inziéht in de
lasten voor de komende jaren heb
ben vóór een juiste beslissing over
deze aankoopsubsidies kan wor
den genomen. "Het moet niet zo
zijn dat er sprake is van een open
einde regeling," antwoordt het
college. Ook het feit dat de verko
per van de gronden een overheids
instantie is (de schorren zijn nu
eigendom van het waterschap
Tholen) en de vraag of daarvan
een natuurbeheer gevraagd kan
worden, willen g.s. van Zeeland in
hun notitie meenemen. Het colle
ge past ervoor om overheidsgel
den rond te pompen, en merkt op
dat als gevolg van dat standpunt
de aankoop ook wel eens niet zou
kunnen doorgaan.
het gebied maar als dit doorgaat
dan wordt dat ondergraven. We
moeten er op staan dat de vaart
dag en nacht vrij is. Dat is overal
zo, waarom op de Oosterschelde
dan niet?". Volgens Boomsluiter
wordt er in de stuurgroep te wei
nig rekening gehouden met de
schippers: "Er zitten enkel burge
meesters in en die hebben nog
nooit een schip van binnen gezien.
De gebruiker heeft niks meer te
zeggen. Op deze manier gaan we
wel voor de bijl. Dat hebben we
wel gezien met de kleine sluizen in
de Oesterdam".
Secretaris I.L. van Haaften haalde
een opmerking van het PvdA-
statenlid H. Venekamp uit Tholen
aan, die er in de commissie ruim
telijke ordening voor gepleit heeft
geen gevaarlijke stoffen meer op
de Oosterschelde toe te laten.
"Als dat niet meer kan dan komt
alles vanaf Hansweert na Antwer
pen over het Schelde-
Rijnkanaal". Verschillende leden
wezen erop dat de concentratie
van het vervoer van gevaarlijke
stoffen via de door Van Haaften
geschetste route meer gevaar met
zich mee zal brengen.
De afdeling behandelde het voor
stel om de oude regeling voor het
afgeven van afgewerkte olie in ere
te herstellen. De huidige regeling
vinden de schippers te omslachtig
en te duur. Dit heeft tot gevolg dat
afgewerkte olie en bilgenwater ge
loosd worden op open water.
Volgens M. Boomsluiter heeft de
overheid het illegaal lozen van af
valproducten in de hand gewerkt:
"Wil je de olie kwijt dan moet je
eerst bellen, er zijn maar een paar
punten in Zeeland waar je het af
kan geven en het kost geld terwijl
het in Duitsland gratis is". De af
deling is er voor, de olieboeren
weer in te schakelen zoals in het
verleden gebeurde zodat de pro
blemen met het lozen worden op
gelost.
Om het (milieuvriendelijke) ver
voer over het water meer in de be
langstelling te brengen moet het
hoofdbestuur volgens voorzitter
De Rijke meer aan de weg timme
ren. Om een en ander mogelijk te
maken is geld nodig. Om een pu
bliekscampagne te starten zal ech
ter geen extra offer gevraagd
worden van de schippers in de
vorm van een contributieverho
ging. Zo'n maatregel schrikt de le
den af. De afdeling verloor het
afgelopen jaar 1 lid die vond dat
de financiële bijdrage aan de ver
eniging te hoog is. In vier jaar tijd
steeg de contributie met 25%, zo
becijferde de voorzitter. Naast een
opzegging kon de afdeling twee
nieuwe leden noteren hetgeen het
aantal op 31 brengt.
Schepen in de haven van St. Philipsland die rond de jaarwisseling een ligplaats kozen tussen de karakteristieke molen en de watertoren.
Binnenschippers willen
namen op bruggen
De Sint-Philipslandse schippers
stelden beide zaken ook vorig jaar
aan de orde. Over de steenglooi
ing zou een plan worden gemaakt
en vervolgens aan Schuttevaer
worden voorgelegd, maar de aan
wezigen hadden weinig vertrou
wen in die toezegging van
rijkswaterstaat. De naamgeving
van de bruggen werd op financiële
gronden afgewezen. "Bovendien
wordt een schipper geacht te we
ten waar hij zit," gaf voorzitter G.
Meijer de mening van de wa
terstaat weer. De aanwezigen von
den dat dit alleen opgaat voor
schippers die ter plaatse bekend
zijn. Nu wordt vaak gesproken
over de eerste of de tweede brug,
maar waarvandaan wordt dan ge
rekend, vroeg men zich af. Bij
mistig weer zou het ook gemakke
lijk zijn, wanneer de bruggen van
een duidelijk waarneembare
naam of nummer voorzien zou
den zijn. (Elke brug heeft een
naam, die op de scheepskaarten
staat vermeld - red.).
Burgemeester Vogel sneed zelf de
mogelijkheid aan, om in het ka
der van de veiligheid op de
Schelde-Rijnverbinding namen op
de bruggen te krijgen. Hij zegde
toe, dat in het overleg tussen de
betrokken gemeenten aan te kaar
ten. De vergadering wilde daarin
ook het zichtbaar maken van de
steenglooiing betrekken.
Het ontbreken van een stootrand
aan de lange loopsteiger in Tho
len werd eveneens bekritiseerd.
Begin december is een schipper
met een tweejarig kind op de glad
de steiger te water geraakt. Zij
schoten onder de railing door. De
steiger moet - volgens de schip
pers - regelmatiger worden
schoongemaakt.
Van de aanwezigheid van zowel
burgemeester Vogel als wethouder
L. Walpot maakten de schippers
gebruik om te wijzen op de versle
ten ringen op de kade, waaraan
schepen worden vastgelegd. Ver
der werd er geklaagd over de vele
stenen en zelfs trottoirbanden die
op de bodem van de haven in Sint-
Philipsland liggen.
Landelijk gaat de binnenvaart
meer aan de weg timmeren. Zeven
organisaties, waaronder Schutte
vaer, hebben het Bureau Voorlich
ting Binnenvaart opgericht. Met
reclamecampagnes wil men de
binnenvaart als vervoersmogelijk-
heid meer bekendheid geven, om
zo de concurrentie met het weg
vervoer aan te gaan. Daarbij
wordt er de nadruk op gelegd, dat
vervoer per schip milieuvriende
lijk is. De 32 aanwezig leden von
den het een goede zaak, dat de
bedrijfstak wordt gepromoot.
Voorzitter G. Meijer merkte nog
op, dat de 30 miljoen gulden ex
tra, die minister Maij-Weggen
voor de vaarwegen wil uittrekken,
te weinig is. "Ik sta verbaasd,
want waar is dat geld ineens van
daan gekomen? Maar het is te
weinig, er is minstens 100 miljoen
extra nodig."
In zijn openingswoord sprak
Meijer van een redelijk goed jaar
voor de binnenvaart. De afdeling
Sint-Philipsland telt 24 A-leden,
24 B-leden, 2 juniorleden en een
Boomsluiter ingegeven door de
stakingsperikelen die zich halver
wege de jaren 70 voordelen. "Als
je als schipper èn voorzitter één
verkeerd woord zegt dan kan een
hele vereniging vallen. Om politie
ke redenen heb ik toen besloten
om geen voorzitter meer te zijn.
Voor iemand als De Rijke die zelf
geen schipper is, is het makkelij
ker om deze functie te vervullen".
Vanaf '80 is Boomsluiter vice-
voorzitter. Boomsluiter zegt met
het bestuurswerk te zijn opge
groeid. Hij wijst erop dat een
bestuur dat het altijd eens is geen
goed bestuur is. Boomsluiter
kwam in dit verband ook in aan
varing met het hoofdbestuur over
het tracé van het Schelde-
Rijnkanaal. "Ik was toen zelf
naar Rijkswaterstaat gestapt om
ergens voor te pleiten. Dat was te
gen het zere been van het hoofd
bestuur".
Het erelidmaatschap is hem toe
gekend vanwege zijn jarenlange
inzet voor de afdeling van de
schippersvereniging. Boomsluiter
is sinds 1945 lid van Schuttevaer
en werd in 1953 in het bestuur ge
kozen. Voorzitter De Rijke herin
nerde eraan dat het bestuur van de
afdeling Stavenisse stormachtige
tijden heeft gekend. "Tot twee
keer toe heeft het afsluiten of
dempen van de haven van Stave
nisse ter discussie gestaan.
Boomsluiter was tegen". In het
dagelijks bestuur heeft Boomslui
ter zijn diensten bewezen. De Rij
ke zei 'enorme steun' te
ondervinden van Boomsluiter die
over 'veel ervaring beschikt, plus
technische kennis'. De voorzitter
zei Boomsluiters' inzet niet te wil
len afdoen met een cadeautje.
"We hebben iets extra's in petto
voor de grote inzet die hij heeft
getoond. Die is echt niet te filmen.
Boomsluiter kwam zelfs speciaal
voor een vergadering van de afde
ling met de auto uit Noord-
Frankrijk naar Stavenisse toen hij
daar met zijn schip lag". Als ere
lid hoeft Boomsluiter geen contri
butie af te dragen. De afdeling
kent nu 5 ereleden. Naast
Boomsluiter zijn dat D. Dorst, de
gebroeders A.J.J, en J.A.Q. Taze-
laar en P. Steendijk.
Voor Boomsluiter kwam de on
derscheiding als een volslagen ver
rassing. Hij bedankte de leden
van de afdeling voor de hulde die
hem was toegedacht. Boomsluiter
was van 1970 tot 1980 voorzitter
van de afdeling. Zijn aftreden als
voorzitter van het bestuur is
Volgens het erelid had de afdeling
van Schuttevaer vroeger meer met
kleinere zaken te maken: "Een
tonnetje hier, een tonnetje daar".
Later ging het om grotere zaken
zoals de afsluiting van de Ooster
schelde. Voor Boomsluiter is het
nog steeds een schande dat de
schippers afgescheept zijn met het
kleine sluisje in de Oesterdam.
Over de aanwijzing van de
Oosterschelde als staatsnatuur-
monument is volgens Boomsluiter
het laatste woord nog niet gezegd:
"Ik heb er niets op tegen dat we
een kompas aan boord moeten
hebben, een kaart en een groot
vaarbewijs maar een en ander
moet wel haalbaar zijn en
M. Boomsluiter (rechts) heeft de oorkonde in ontvangste genomen van Ph. de Rijke voor zijn verdiensten als bestuurder in de afdeling
Stavenisse van de Schippersvereniging.
bespreekbaar blijven. Van de
Oosterschelde heeft de scheep
vaart van oudsher gebruik ge
maakt maar nu hebben de
gebruikers er niks over te ver
tellen".
Wat de toekomst van de be
drijfstak betreft verwacht
Boomsluiter dat er vooral voor de
grotere schepen meer emplooi is te
vinden: "Die tendens tekent zich
af, zeker in de containervaart".
Boomsluiter heeft zelf 33 jaar ge
varen op vier verschillende sche
pen. In 1987 werd zijn schip
gesaneerd. Boomsluiter is nu
naast erelid ook vice-voorzitter.
Tijdens de algemene ledenverga
dering werd hij met 16 stemmen
weer in het bestuur gekozen hoe
wel hij aanvankelijk (evenals J.
Sturris uit Sint-Maartensdijk) niet
herkiesbaar was. Het bestuur, dat
uit 7 man bestaat, zag zich ge
noodzaakt om opnieuw een be
roep te doen op Boomsluiter en
Sturris omdat er zich geen kandi
daten hadden aangediend. Ook
tijdens de vergadering lukte het
het bestuur niet om andere gega
digden voor het bestuur te vinden.
Na een schorsing deelde voorzit
ter De Rijke mee dat er een vrije
stemming zou plaatsvinden en dat
Boomsluiter en Sturris zich bereid
hadden verklaard toch weer een
bestuursfunctie te wiilen aanvaar
den wanneer ze door de leden ge
kozen zouden worden. Sturris
kreeg 10 stemmen van de 31 stem
gerechtigden in de zaal.
donateur. Het jaar werd afgeslo
ten met een nadelig saldo van f.
266,90, waardoor nog f. 2.153,18
in kas is. De aftredende
bestuursleden G. Verkamman, D.
Lindhout en W. Aarnoudse wer
den bij acclamatie herkozen.
Lindhout gaat, samen met voor
zitter Meijer, als afgevaardigde
naar het Schuttevaer-congres in
Rotterdam. De vergadering stem
de in met een herziening van de
contributie-regeling, waardoor
ieder lid een basisbedrag gaat be
talen en de varende schippers (A-
leden) een toeslag krijgen per ton-
nemaat. yjt reactjes Van de
aanwezige beroepsschippers
bleek, dat men niet is te spreken
over de voorkeursbehandeling die
de vele plezierjachten overal krij
gen. Ook werd aangedrongen op
meer afgiftepunten voor afge
werkte olie.
Uit tellingen van het ministerie
van verkeer en waterstaat blijkt,
dat het binnenvaart ver keer in
1989 naar recordhoogte is ge
groeid. Het aantal scheepsbewe-
gingen nam met zo'n 5% toe en
het laadvermogen met ongeveer
10%. Vooral de duwvaart is fors
gegroeid en neemt ongeveer 40%
van de op Duitsland gerichte
transportcapaciteit voor haar re
kening.
Door het ministerie werden steek-
proeftellingen gehouden op twee
belangrijke knooppunten in het
vaarwegennet, Pannerdense Kop
(Boven-Rijn) en Papendrecht
(Merwede). Het aantal scheepsbe-
wegingen was daar respectievelijk
167.800 en 125.900, het laadver
mogen 305.3 en 222.8 miljoen ton
en de gemiddelde tonnage 1820 en
1770.
De Raad van State noemt de ver
klaring van de gemeenteraad van
Tholen, dat een herziening van
het bestemmingsplan wordt voor
bereid, 'slechts een eerste stap in
een serie van besluiten'. Het ne
men van voorbereidingsbesluiten
is niet aan wettelijke beperkingen
onderworpen, zodat de Raad al
leen kan beoordelen of de moge
lijkheid tot vestiging van een
fitnesscentrum planologisch gp-
zien al dan niet onredelijk moet
worden geacht. De afdeling recht
spraak van de Raad van State
vindt dat van onredelijkheid geen
sprake is. De aanvaardbaarheid
van het bouwwerk komt, aldus de
Raad, aan de orde bij de bouw
vergunning. Daartegen kon een
Arob-procedure worden aan
gespannen, wat de vier Tholena-
ren niet hebben gedaan.
De betrokkenen R.J.J. Bruin -
dienden op 20 mei 1987 een be
zwaarschrift in bij de gemeente
raad (tegen hun besluit van 27
april van dat jaar). Dat werd op
24 augustus 1987 ongegrond ver
klaard. De indieners van het be
zwaarschrift vrezen
geluidsoverlast van zowel het cen
trum (muziek en toestellen), als
van startende bromfietsen van be
zoekers. Ook verkeers- en parkee
roverlast wordt gevreesd.
Het feit dat de omwonenden van
de eerdere vestiging van de heer
Massar (in de Kerkstraat) nooit
hebben geklaagd - zoals de ge
meente Tholen in haar verweer
schrift beweert - onderschreven de
vier inwoners niet. Zij wezen de
Raad van State er op, dat die
voormalige vestiging in een win
kelstraat was met weinig omwo
nenden. Verder hadden de vier in
hun bezwaarschrift problemen
met het niet-ontvankelijk verkla
ren (door de gemeenteraad) van
een bezwaarschrift van de familie
Cloots, omdat die niet in de nabij
heid van het pand van Massar
zouden wonen. De vier beweren,
dat Cloots in meters evenver van
Massar woont als één van hen
(Heijmans) en dat de gemeente
raad een besluit nam dat berustte
op onvoldoende kennis van zaken.
Ook voorzien de Tholenaren een
verviervoudiging van 'het verkeer
in hun straat (een woonerf), wat
gevaar oplevert voor spelende kin
deren.
Volgens de afdeling rechtspraak
van de Raad van State kwam het
Thoolse raadsbesluit van 27 april
1987 niet in aanmerking voor ver
nietiging, zodat het beroep van de
vier Tholenaren moest worden
verworpen.
De Witte Tonnevlije, de druk be
varen scheepvaartroute bij Stave
nisse van de Krammersluizen naar
het kanaal door Zuid-Beveland,
zal afgesloten moeten worden
voor schepen die gevaarlijke stof
fen vervoeren. Het gebied van de
Oosterschelde is uiterst kwets
baar, zodat tankers en andere
schepen met gevaarlijke stoffen
een te groot risico vormen.
Die conclusie werd getrokken tij
dens de jaarvergadering van
Schuttevaer Schouwen-Duiveland
in Bruinisse. Het besluit zal aan
het hoofdbestuur overgebracht
worden.
De nieuwe Zevibel-voorzitter C.J.
van Liere, opvolger van J. van den
Bos uit Tholen, onderschreef tij
dens de vergadering de bezorgd
heid over de situatie bij de Witte
Tonnevlije. In dat smalle en on
diepe vaarwater komen regelmatig
schepen vast te zitten.
Kliekske. De Belgische volksmu
ziekgroep 't Kliekske treedt op 12
januari op in het dorpshuis Luc-
tor et Emergo in Rilland. De
avond begint om acht uur.