Veel blokjes grond kosten landbouwers tijd en geld 'Voorkom dat lezers uitleenpost weggaan' Bedrijven investeren flink in beveiliging tegen inbraak Walpot voor lagere gasprijs op pad M. Punt voorzitter van vereniging VBAZ Voorlichting landinrichting ruilverkaveling St. Annaland Al 45 ha in de grondpot 112 boeren Na politieproject op Tholen en St.Philipsland Protest tegen tariefsverhoging Donderdag 21 december 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 "Onderschat de hoekjes en kantjes niet", hield voor zitter G.L.D. Gaakeer van de landinrichtingscommis sie St. Annaland de 75 belangstellenden in de Wellevaete woensdagavond voor. Veel overredings kracht had hij echter niet nodig om de landbouwers positief te stemmen over de komende ruilverkaveling van 3070 ha. Zoet water Vier deeladviezen Dorpsbosje Kavelruil Vergaarbak Stemming Thoolse raad wil professionele steun De Thoolse gemeenteraad heeft maandagmiddag nog eens duidelijk laten blijken, dat men best geld over heeft voor professionele ondersteuning van de uitleen- posten in Oud-Vossemeer, Poortvliet, Scherpenisse en Stavenisse. 8000 gulden Aanpassing Service Wethouder L. Walpot zal tijdens de vergadering van aandeelhouders van de PZEM protest aantekenen te gen de voorgestelde tariefsverhoging van 2 cent per kubieke meter gas voor kleingebruikers. Walpot verte genwoordigt de gemeente St. Philipsland in de aan deelhoudervergadering. Betho Eén van de oudste polders in het ruilverkavelingsblok St. Annaland: de Priestermeetpolder. Gaakeer herinnerde nog aan de vijftiger jaren, toen de herverka veling nogal omstreden was. Men zag verschrikkelijk veel leeuwen en beren op de weg, maar nu kijken we naar het rendement. Een half procent minder kosten heb je al gauw met ruilverkaveling en dan is je rente snel verdiend. Tijd wordt steeds belangrijker en wanneer je bij het spuiten de sproeikar op kleine oppervlakten steeds dicht moet draaien, zie je in de praktijk het nut van ruilverka veling wel in. Ik geloof dat het veel geld op kan brengen", zei Gaakeer. Er staan vijf projecten voor ruil verkaveling op stapel: St. Philips- land is met 1940 ha de kleinste, maar het verst gevorderd met de procedure. St. Annaland is met 3070 ha het tweede project dat op stapel staat. Daarna volgen Stave nisse met 2770 ha, Poortvliet met 2945 ha en Oud-Vossemeer sluit de rij met 2740 ha. Gaakeer legde uit dat het rijk 1100 gulden per hectare subsidie be schikbaar stelt voor de ruilverka veling. Dit op basis van het prijspeil 1986. Aan de ontsluiting van de percelen en de afwatering hoeft niets te gebeuren. Gaakeer noemde de ruilverkaveling een sti mulans voor de ontwikkeling van Tholen. "Het is een handvat voor verbetering van de werkomstan digheden in de landbouw en de kwaliteit van het landschap. Ruil verkaveling schept voorwaarden voor een doelmatig beheer en openluchtrecreatie." De voorzitter van de landinrich tingscommissie St. Annaland hield de belangstellenden voor, dat ze alle gelegenheid krijgen om wensen te laten horen, "je hoort zo nu en dan: er wordt maar be slist over ons land, maar zover zijn we nog niet", aldus Gaakeer. Ir. B.A.M. Holtslag, secretaris van de landinrichtingscommissie, gaf uitleg over de procedure. Hij noemde het streekplan van de provincie een belangrijk kader voor de ruilverkaveling. "Het uit ruilen van grond voor landbouw kundige of natuur-doeleinden is de basis", zei Holtslag. Hij verwachtte voor het blok St. Annaland volgend jaar het voor ontwerp en de inspraak, in 1991 het ontwerp, in 1991/92 de behan deling van bezwaren door gedepu teerde staten en opstelling van het landinrichtingsplan en in 1992 de stemming. Holtslag noemde de ontsluiting van de percelen 'redelijk tot goed'. Hoewel de aanleg van leidingen voor zoet water apart door het waterschap zal gebeuren, zag hij toch een relatie tot de ruilverkave ling. Zoet water zal volgens de se cretaris een lichte groei van de vollegrondstuinbouw tot gevolg hebben. Concentratie van kavels rond de bedrijfsgebouwen zag hij als een belangrijk doel voor de ruilverkaveling. Er zijn vier deeladviezen waarbij knelpunten zijn gesignaleerd en wensen zijn geformuleerd: 1. landbouw 2. natuur 3. landschap 4. openluchtrecreatie. Wat de natuur betreft, staat her stel en behoud van bestaande na tuurwaarden voorop. Het dijkenpatroon, kreekrestanten, karrevelden, inlagen, dijkdoor braken, drink poelen en graslan den. Het Stinkgat en de Winkelzese watergang worden in het plan met name genoemd. "De herkenbaarheid van de ontstaans geschiedenis moet blijven", aldus Holtslag. Ten aanzien van de openluchtre creatie zijn de camping, de jacht haven, de sportvisserij en manege In de grondpot van het Bu reau Beheer Landbouwgron- den(BBL) zit in het ruilverkavelingsblok St. An naland al 45 ha. De taakstel ling is 2 1/2% van de 3070 ha, zodat BBL er nog 30 ha bij wil hebben. Via een overplaat singsregeling naar de Flevo- polder of aankoop op de vrije markt komt er grond in de pot. Hiervoor wordt de marktprijs betaald. Daar naast levert de bedrijfsbeëin-v digingsregeling, waarbij een premie van 6 tot 7000 gulden boven de normale grondwaar de wordt gegeven, nogal wat percelen op. De grondpot van BBL kan de uitvoering van de ruilverkaveling vergemakkelij ken. van belang. Het recreatief mede gebruik van het gebied is als knel punt gesignaleerd. Er zouden meer wandel- en fietsmogelijkhe- den langs cultuurhistorische rou tes geschapen moeten worden. Wat landschapsbouw betreft, werd de aanleg van beplanting ge noemd om de ontstaansgeschiede nis herkenbaar te maken: bomen/struiken met een korte en met een lange omlooptijd. Een andere aanbeveling was een dorpsbosje bij St. Annaland. De erfbeplanting werd plaatselijk 'in drukwekkend' genoemd, maar dat zou nog meer gestimuleerd moeten worden. Ook het karakte ristieke dorpssilhouet van St. An naland zou met de landschapsbouw goed bewaard kunnen worden. Dijkdoorbraken en de herverkave ling hebben nogal invloed gehad op het landschap. De Priester meetpolder en de Broek- en Roo- landpolder, beide van voor 1400, behorende tot de oudste polders van het verkavelingsblok St. An naland. Ir. Holtslag bracht naar voren, dat 60-65% van de kosten via een rijksbijdrage worden betaald. De rest moet door belanghebbenden in 26 jaar tegen een rente van 6% worden betaald. Recreatieve voor zieningen moeten door derden als gemeente en waterschap worden bekostigd. "Ruilverkaveling is dus niet alleen maar landbouw", concludeerde voorzitter Gaakeer. "Maar voor de natuur hebben we allemaal oog, zij het de een op die en de ander op een andere manier." Na het praatje van Holtslag gaf dhr. De Koster van het Kadaster een uiteenzetting over de procedu re na de stemming. Vanaf de tervi- sielegging, de akte van toedeling tot en met de renteberekening. Hij noemde daarbij een periode van zes jaar. Pachtregistratie en schatting van de waarde van de grond moet als eerste gebeuren. Als rechtbescher- ming is ingebouwd, dat je iemand niet met 5% onder- of overbede- len mag. Bij de toedeling wordt uitgegaan van de wensen van de grondgebruiker met het scheppen van een doelmatige bedrijfsstruc tuur als doel. De Koster stelde ook het over-en- weer-gebruik bij ligging van per celen grond in meerdere herverka- velingsgebieden aan de orde. Bij minimaal drie eigenaren kan er aan vrijwillige kavelruil gedaan worden. Dit kan in de administra tieve ruilverkaveling ingepast wor den. Het voordeel is dat het rijk dan de notariskosten betaalt. Het Bureau Beheer Landbouwgron- den(BBL) kan als 1 van de 3 eige naren aangemerkt worden. De eerste kavelruil op Tholen met BBL als derde eigenaar is al gerea liseerd. De Koster deed een beroep op de zelfwerkzaamheid van de streek zelf, maar een uitruilcoördinator achtte hij ook zinvol. In Zeeuws- Vlaanderen wordt daarmee een proef genomen. De discussie kwam moeizaam op gang en leek weinig vragen op te leveren, maar naarmate het later werd, kwam er toch nog heel wat op tafel. Daarbij werd onder meer duidelijk, dat het opbrengend ver mogen van de grond de basis is voor de schattingswaarde. Aaltjes, rhizomanie en andere ziekten zijn een reden voor een beperkte uit ruilbaarheid van de grond. Drai nage wordt bekeken als verrekenpost. De grenzen van de verschillende ruilverkavelingsblok ken op Tho len zijn voorlopig. De landinrich ting kan nog correcties toepassen bij een nadere inventarisatie van het over-en-weer-gebruik. Voorzit- In het ruilverkavelingsblok St. Annaland van 3070 ha zijn 112 ondernemers die landbou wer als hoofdberoep hebben. De gemiddelde bedrijfsgroot- te is 21 1/2 ha. Akkerbouw en vollegrondstuinbouw zijn de opvallende verschijningsvor men ip' dit gebied. Gemiddeld zijn er per bedrijf 4.9 kavels van 4.3 ha. Zestig procent heeft een onregelmatige vorm. De veldkavels liggen op zo'n 2 1/2 km van de bedrijfsgebou wen. Volgens ir. Holtslag, se cretaris van de landinrichtingscommissie, is de verkavelingssk^jatie sinds de grote herverkaveling uit de vijftiger jaren 'danig ver slechterd'. ter Gaakeer noemde wat dit be treft met name de Roolandpolder. "Dat is een vergaarbak van blok ken waar iedereen boert." A.M. Gaakeer pleitte ervoor om bij de beplanting goed rekening te houden met de verkeersveiligheid en het onderhoud. De voorzitter onderstreepte het gevaar van afge waaide takken. "Takken op de weg, in de sloot en op het land zijn een ergernis voor veel land bouwers." Uit de antwoorden van dhr. Sin gers bleek, dat de eigenaar van de dijk de eerste verantwoordelijke is voor de beplanting. Bij eigendom men van Staatsbosbeheer wordt het achterstallig onderhoud mee genomen bij de ruilverkaveling. De nieuwe beplanting zal mede met het oog op de schaduwwer king zoveel mogelijk op de kruin van de dijk aangelegd worden. M.C. Polderman vroeg zich af, of er toch verkavelingsrente betaald moet worden als er niets hoeft te gebeuren, zoals in de Hollaerepol- der. "Geen nut, geen kosten, dus geen betaling", antwoordde De Koster, maar sommigen meenden dat er altijd wel een soort 'nut' te bedenken zou zijn. Bij de stemming is de pachtersre gistratie van groot belang. Alleen de uitgebrachte stemmen gelden. De helft 1 van het aantal stem gerechtigden of de oppervlakte is doorslaggevend. Zijn bijvoor beeld 70 van de 112 boeren tegen, maar qua oppervlakte hebben de voorstanders met bijvoorbeeld 1700 van de 3070 ha de meerder heid, dan gaat de ruilverkaveling toch door. Andersom gaat dat ook op, zodat één van de weinigen onder veel hilariteit opmerkte, dat het altijd doorgaat. De Koster benadrukte het belang van een goede registratie van de gegevens. Bij de akte van 1964 is er al veel opgeschoond, maar jacht- en visrechten e.d. moeten ook allemaal vastgelegd zijn, an ders krijg je die na de ruilverkave ling niet meer terug. J. Guiljam was niet tegen de ruil verkaveling, maar merkte op, dat de concentratie van percelen niet altijd een voordeel hoeft te zijn. "Wanneer je bijvoorbeeld zeven percelen vroege aardappelen hebt en je krijgt een onweersbui, kun je op een blok waar het droog is, doorgaan met rooien." Voorzitter Gaakeer vond het een goede bijeenkomst. Hij bena drukte in zijn slotwoord de grote openheid en betrokkenheid bij de verdere procedure voor het ruil verkavelingsblok St. Annaland. Onder de belangstellenden was ook de Thoolse burgemeester H.A. van der Munnik. Naar aanleiding van een notitie over de uitleenposten van het bi- bliotheekbestuur en een gesprek met b en w, hield CDA- fractievoorzitter W.C. van Kem pen een krachtig pleidooi voor de kwaliteit van de uitleenposten. Gezien de problemen met de krappe ruimte vroeg hij met name aandacht voor Poortvliet. Daar naast leek Van Kempen inschake ling van een professionele kracht voor 8 uur het bekijken waard. Twee uur per uitleenpost, waarvan één voor de begeleiding van de vrijwilligers - 'die zijn waardevol, daar moet je bijzonder zuinig op zijn' - en het andere uur voor het op peil houden van de collectie. "Goede uitleenposten zijn ons heel wat waard gezien het le zerspubliek in de kleine kernen", zei het CDA-raadslid. Hij signa leerde in Scherpenisse al een doorstroming naar de vlakbij ge legen bibliotheek in St. Maar tensdijk. VVD-raadslid J. v.d. Heuvel zei stil te zijn van het pleidooi van zijn collega Van Kempen, hij ver moedde dat vrijwilligers en pro fessionele krachten niet zo goed zouden kunnen samenwerken. De andere fracties bestreden dat. "Het is alleen maar een stimu lans", meende P. van Bel- zen(RPF/GPV). "We moeten voorkomen, dat het niveau van de uitleenposten zodanig vermin derd, dat de klanten wegvloeien naar de grotere kernen." PvdA en SGP waren dezelfde me ning toegedaan. Wethouder J. Versluijs herinnerde eraan, dat bij de begrotingsbehan deling dezelfde discussie gevoerd was. Toen had hij al gezegd, dat een uur professionele ondersteu ning 1000 gulden kost, dus voor 8 uur 8000 gulden. "De uitleen posten moeten zo goed mogelijk blijven functioneren, maar voor de bibliotheken komt al een extra last van 40.000 gulden voor de ge meente. Daarom moeten we de fi nanciële kant wel bekijken. We hebben overleg gehad met het bestuur van de bibliotheek en wachten hun antwoord af", zei de wethouder. Hij liet weten, dat er naar verbete ring van huisvesting van de uit leenpost Poortvliet al gekeken wordt. Visueel gehandicapten. De stich ting Welzijn Visueel Gehandicap ten organiseert van 20 tot 27 mei een nationale themaweek in Ber gen op Zoom. De bedoeling daar van is de mogelijkheden voor visueel gehandicapten naar buiten te presenteren. De ondernemers op Tholen en Sint-Philipsland hebben op grote schaal maatregelen genomen om hun bedrij ven tegen inbraak te beveiligen. Dat is wel de belangrijkste conclusie die getrokken kan worden uit het rap port van de rijkspolitie over het Bedrijven preventie project. De preventiewerkgroep van de groep Tholen "Het is een opmerkelijk resultaat. Sommige bedrijven hebben wer kelijk voor duizenden guldens geïnvesteerd in beveiliging. Dat noemt ook het regionaal bureau voorkoming misdrijven bijzon der," zegt A. Kriekaard van de Thoolse politie. Hij is, als lokale preventiecoördinator, de initia tiefnemer van het project. In het kader van dit project wer den door de politie 136 bedrijven op Tholen en 24 op Sint- Philipsland (grotere bedrijven, ge legen buiten de bebouwde kom en op industrieterreinen) gecontro leerd op een aantal punten. Ver volgens werd een rapportje aan het bedrijf gestuurd met daarin de positieve punten én de aan dachtspunten. Ook werd de bro chure 'Inbraak in bedrijven, een effectief preventieplan' toe gestuurd. Zes maanden nadat de controle was uitgevoerd, werd de bedrijven schriftelijk gevraagd welke maatregelen ze hadden ge nomen en hoe ze de rapportage hadden ervaren. Van de 160 bedrijven bleken er 14 door beëindiging, faillissement of verhuizing buiten het project te vallen. Op Tholen bleven er 124 over, waarvan er 96 een aanpas singsadvies kregen. Dit werd door 53 bedrijven (55%) opgevolgd. Van de 22 Sint-Philipslandse be drijven kregen er 19 een aanpas singsadvies, wat door 8 (42%) werd opgevolgd. Opmerkelijk was het aantal keren dat de politie bedrijfspanden aan trof die gemakkelijk toegankelijk waren. Op de vrij te betreden be drijfsterreinen lagen vaak waarde volle materialen die nauwelijks waren beveiligd tegen diefstal. Ook viel het op dat de verlichting veelal ontbrak of kapot was. De bedrijven, instellingen, scho len en sportkantines werden be oordeeld op de onderdelen terreinafscherming, zichtbaarheid (inclusief verlichting), aantrekke lijkheid (goederen en bedrijfsau to's op het terrein, pand afgesloten) en beveiligingsmaatre gelen (hang- en sluitwerk, staat van het glaswerk, waakhond of alarm aanwezig). De door ondernemers genomen maatregelen omvatten onder an dere het aanbrengen of verbeteren van een hekwerk, verlichting, alarminstallatie en hang- en sluit werk. Verder het vernieuwen van sloten e.d., het treffen van organi satorische maatregelen zoals sleu telprocedures en deugdelijke afsluiting en het uit het zicht plaatsen van waardevolle voor werpen als computers e.d. "Een aantal ondernemers had in het ad vies geen aandachtspunten aange troffen, maar had - blijkens de effectmeting -toch maatregelen genomen aan de hand van de bro chure," aldus het rapport. De politie beoogde met dit project in de eerste plaats het bestrijden van de criminaliteit. Daarnaast werd een inzicht verkregen in de risico's die bedrijven en instellin gen lopen met betrekking tot in braak en diefstal. Ook zag men het als een stukje serviceverlening naar het bedrijfsleven op Tholen en Sint-Philipsland toe, daarbij inspelend op de veranderde geo grafische structuur (komst Oester- en Philipsdam) en het actieve be- Zonder op- of aanmerkingen stelde de gemeenteraad maandagmiddag geld beschikbaar om twee schuren op de hoek van de Wilhelmi- nastraat en de Molendijk West in Stavenisse af te breken. Als gedeputeerde staten dit besluit goedkeuren kunnen de schuren worden opgeruimd in het kader van het saneringsplan Kom. Tegelijkertijd wordt het aanliggende trottoir tot maximaal een meter uit de gevel weggenomen. Als het werk klaar is wordt de grond aangevuld, geëgaliseerd en ingezaaid. De gemeente kocht de schuren enige tijd geleden van A.C. Gebraad (op de foto) en P. de Vos. noemt het opvallend, dat de ondernemers ook daadwerkelijk de adviezen van de politie geheel of gedeeltelijk hebben opgevolgd. drijvenwervingsbeleid door de ge meenten. Tenslotte kon de gemiddelde politieman meer pre ventieve kennis opdoen en leren om binnen de surveillance meer projectmatig bezig te zijn. Op lan gere termijn zal moeten blijken, zo stelt het rapport, of het project ertoe heeft geleid dat minder in braken bij bedrijven en instellin gen plaatsvinden. Per plaats zijn de volgende aantal len bedrijven gecontroleerd: Tho len 38, Oud-Vossemeer 10, Sint-Annaland 17, Stavenisse 2, Poortvliet 16, Scherpenisse 6, Sint-Maartensdijk 47, Sint- Philipsland en Anna Jacobapol- der 24. De verhoging betreft het afschaf fen van een korting die de energie maatschappij de Zeeuwse gebruikers de afgelopen jaren heeft gegeven. De landelijke ver hoging zou 1.3% bedragen, maar net voor de algemene beschou wingen werd bekend, dat van deze verhoging voor volgend jaar wordt afgezien. "De aangekon digde verhogingen worden door de gemeenten voor hun inwoners als een grote aanslag gezien zei de wethouder. De PZEM wil vol gens Walpot volgend jaar een ver hoging van 1 cent doorberekenen en het jaar daarop nogmaals 1 cent. "Gezien het te verwachten positief resultaat van de PZEM in 1990 van ruim 7.5 miljoen, komt dit wat vreemd over. Tegenover deze pittige verhoging van de energiekosten pleiten we voor het behoud van de gaskorting". Walpot zei blij te zijn om in op dracht van de raad voor deze kor ting bij de PZEM te pleiten. "Het is leuk dat ze vertrouwen in je stel- lfen Walpot hoopte dat de raadsleden mild gestemd zouden blijven omdat hij daarmee steun zou krijgen voor zijn voorstel om meer geld te reserveren voor open bare werken. Het college is ingenomen met het uitbesteden van het onderhoud van het openbaar groen aan de so ciale werkvoorziening de Betho in Tholen. "In verhouding tot het resultaat is er niet veelgeld aan be steed", zei de wethouder van openbare werken (er hoeft door de gemeente geen BTW te worden betaald). Als de Betho het onder houd in de toekomst voor zijn re kening blijft nemen, kan dat volgens Walpot een maaimachine schelen. Wat betreft het onder houd aan de begraafplaatsen door de Betho (daar moet wel BTW over worden betaald) stelt de SGP voor dit in eigen beheer uit te voeren. M.M. Punt uit Oud-Vossemeer wordt de voorzitter van de nieuwe Ver eniging voor bedrijfs- en agrihulp in Zeeland (VBAZ). De Thoolse agrariër was vanaf de oprichting in 1965 gedurende 22 jaar bestuurslid (waarvan 15 jaar voorzitter) van de Bedrijfsverzorgingsdienst Tholen en Sint-Philipsland. Deze vereniging komt - door de fusie per 1 januari met de vier ver enigingen uit overig Zeeland en de Agrarische Arbeids-pool Zeeuwsch-Vlaanderen - nét niet aan het zilveren jubileum toe. Ze telde begin dit jaar 103 leden. In juni was al een principe-besluit genomen om een samenwerkings verband aan te gaan. De nieuwe vereniging wil de service naar de leden handhaven en waar moge lijk uitbreiden naar meer specifie ke dienstverlening. Scholing en bijscholing van de bedrijfsverzor- gers blijft daarom de aandacht houden. Ook het plaatsen van tij delijk personeel zal verder uitge breid gaan worden. "Deze werkzaamheden naast de bedrijfs- verzorgingstaken zijn van groot belang om onrendabele uren in de landbouw naar behoefte in te zet ten in andere bedrijfstakken," al dus het VBAZ-bestuur in een verklaring. Een soortgelijke doelstelling had de arbeids-pool in Zeeuws-Vlaanderen eveneens. Agrariërs die tijd beschikbaar hadden konden via die pool aan werk komen en zo een aanvullend inkomen verwerven. Iemand die om personeel verlegen zat kon daarin via de pool voorzien. De VBAZ gaat nog nauwer sa menwerken met de stichting Agra rische Projecten Zeeland (StAP), waarvan M.C.J. Kosten uit Tholen voorzitter is. De StAP voerde tot nu toe het combinatiebanenplan, uit, met als doel om voor werkne mers een volledige baan te schep pen bij verschillende ondernemers in de land- en tuinbouw. Vanaf de oprichting in 1986 is er altijd nauw samengewerkt met de Zeeuwse verenigingen voor be- drijfshulp, die als werkgevers op traden voor de combiwerkers. Dat laatste verandert na 1 januari niet, maar de bestuurlijke verantwoor delijkheid en toetsing van de com- binatiebanen blijft bij StAP Zeeland berusten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 17