Kunst is voor gemeente Tholen voortaan een verplicht nummer OGB gaat omlaag Door grote offervaardigheid toch eigen verenigingsgebouw Kleine Chr. Geref. Kerk Oud-Vossemeer met 105 leden Naar Zeeuwse vrienden Donderdag 14 december 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT LEDEBOER/ANEN (21): door J.M. Vermeulen Audiëntie Bevestigd Isolement Hulpdiensten Burgemeester Van der Munnik bij onthullingtransparante muur9 Dinsdagmiddag bracht oud-gemeentesecretaris T.C. Benou licht in de 'transparante muur' voor de balie in de hal van het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Lange weg Uitbreiding REC Voorstel b. en w. Sint-Philipsland: De onroerend goedbelasting in Sint-Philipsland gaat volgend jaar omlaag. B. en w. stellen de raad voor om het tarief voor eigenaren vast te stellen op f. 5,88 (was f. 6,31) en dat voor gebruikers op f. 4,06 (was f. 4,20) per 3.000 gulden waarde. De totale opbrengst is dan f. 294.140,-, ofwel 3% meer dan dit jaar. Sint-Philipsland wil twee leden méér in de raad TAALPRAATJE HEMEL De 105 doopleden tellende Christelijk Gereformeerde Kerk in Oud-Vossemeer had zaterdagmiddag reden tot vreugde en dankbaarheid. Door grote financiële offers en veel zelfwerkzaamheid slaagde men erin een pand te kopen en te verbouwen tot een verenigingsgebouw met 50 zitplaatsen. Eigen beheer Stil Begrafenissen Hoewel ds. Ledeboer zich op een bepaalde manier aan de Christelijk Afgescheidenen ver bonden heeft, zijn de kontakten met die kerkformatie niet hecht geweest. Benthuizen blijft in het jaar 1841 min of meer op zich zelf staan. Als ds. Ledeboer thuis is, wat nogal eens mist, preekt hij in de paardenstal bij Leendert Rodenburg. Deze on wettige samenkomsten worden door burgemeester Willem van Galen met argusogen gevolgd en diens verslaggeving ademt een puur vijandige geest. Nee, van zijn hervormde vrienden heeft hij geen goeds te wach ten: de kerkdiensten van Lede boer zijn onwettig en de processen-verbaal gaan hem geld kosten. Ledeboer blijkt reeds in maart 1841 veroordeeld te worden. Op deze veroordelingen volgen in juli en september enkele rake brieven aan Willem II, waarin Le deboer zelfs geen koning meer kent naar het vlees. Lambertus piekert er niet over om zijn boe ten te betalen. Wat hij om Christus' wil lijden moet, is voor hem niet met geld goed te ma ken. Daarom wenst Ledeboer in een schrijven van 14 juli 1841, ter audiëntie bij koning Willem te worden toegelaten. Zijn vriend Jan van Golverlinge(n) uit de Vlamingstraat in Den Haag, voegt er een korte toelichting bij. Maar tot een audiëntie komt het niet. Dan, nu voor de twee de keer, richt Ledeboer zich tot de vorst: 'Gij, o Koning! kondet tot mij niet spreken, maar ik kan van LI niet afkomen. Telkens mocht ik verwaardigd worden Uwe Majesteit op te dragen, in het gebed, tot den Aller- hoogsten. Dit weten wij, dat God uw vader, de kroon ontno men heeft, omdat hij Zijn volk vervolgde. De weg der afschei ding is des Heeren. Gij zult God tegen krijgen, als gij die we derstaat...' Een van de ministers conclu deert: 'Dat eene steeds klim mende dweeperij den ongelukki- gen man tot eenen staat, aan krankzinnigheid grenzende ge- bragt heeft'. En hoe is ds. Lede boer gesteld? Krankzinnig? Of daar kort bij? Overspannen mis schien? Of mag hij op de weg uit de beek drinken? Hij, Ledeboer, de man die in alles zo afhankelijk leeft van de Heere, legt het neer voor God. En ondanks het woe den van hervormd Nederland, gaat hij door met preken: tijdig en ontijdig. Zo wordt hij bijzonder versterkt als, op zondag 10 oktober 1841, in Benthuizen zijn 'opvol ger' bevestigd wordt. Dan leidt de Heere hem de ganse dag aan zeer stille wateren en verkwikt zijn ziel uit zijn intree van 1838. Uit diezelfde woorden mag Lam bertus dan spreken in de stal bij Rodenburg: 'Mijn hulp is van de Heere, Die hemel en aarde ge maakt heeft'. De God der blijd schap vernieuwt Zijn verbond met Gereformeerd Benthuizen. Eeuwige trouw. Eeuwige armen en eeuwige liefde; het is er goed nabij God te wezen en ds. Lede boer schrijft: 'Dat het mij beter was door God als door de men sen bevestigd te worden'. 't Is voor de jonge Lambertus wel moeilijk om met de meerder heid der afgescheiden gemeen ten samen te werken. Hij raakt los van de 'hoofdstroom'. (Tus sen haakjes: U herinnert zich nog wel de narigheid bij zijn 'Amsterdams avontuur'). Maar er is nog zoveel meer. Door het vragen van vrijheid immers wa ren de gereformeerden een nieu we kerk geworden. En dat wil Ledeboer niet! O, als de afge scheiden broeders nu al begon nen te schipperen, waar zou dan het einde zijn? Zo komt Lede boer alleen te staan. Hij institu- eert nieuwe kerken zonder er an dere leraren of meerdere verga deringen in te kennen en drukt zijn stempel op deze gemeen ten. Men noemt zich 'Ledeboeri- aans' en banden met de Christe lijk Afgescheidenen komen er niet. Maar van een direkte scheuring spreken, kèn en mèg hier niet. 't Blijft een isolement. In Zeeland kennen we reeds de Vrije Gereformeerde Gemeenten van Budding en Van Dijke. Ge meenten eveneens zonder vrij heid. Budding preekt er dag in dag uit één of meerdere keren, en elke dienst kost zo rond de honderd gulden. Maar Budding wordt er niet koud of heet van. En ook Van Dijke doet dapper mee. Dan volgt gijzeling. En daar gaat Budding. Op 10 maart 1842 wordt hij uit Goes in Mid delburg gevangen gezet met zijn ouderling 'hemelse' bakker De Jonge en Adriaan Kant Kasse aanvankelijk zes weken in geïso leerde cellen. Zo'n stuk of vijf tien Budding-kerken zitten zon der bediening van de sacramen ten. Budding is voprlopig van het toneel verdwenen en Van Dijke mag niet dopen. Dan herin nert Zeeland zich de vluchtige kontakten met Ledeboer en diens afkeer van vrijheidvragen en met de meeste spoed gaat een verzoek om hulp naar Bent huizen om te komen helpen. Nog diezelfde maand trekt ds. Ledeboer naar het zuiden en de banden met de Budding- gemeenten aan de rand van de diaspora worden bevestigd. We hebben in dit hoofdstuk ('Le deboer bij de Christelijk Afge scheidenen') de eerste drie hoofdstukken aan elkaar ge knoopt. U zag Ledeboer en de zijnen losraken van de hoofd stroom der Afscheiding. Bij Bud ding ging dat via een keiharde scheuring (1839); bij Ledeboer met een geleidelijk isolement (1841-1842). We zullen probe ren in hoofdstuk 5 van 'LEDE- BOERIANEN' onze vrienden ver der te volgen in hun gang naar de gevangenis. Er was vervol ging. Vervolging, wat was dat? De 'transparante muur' zojuist onthuld door oud-gemeentesecretaris T.C. Benou (onzichtbaar) in de hal van het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Links van de muur, burgemeester H.A. van der Munnik en de beeldend kunstenaars Wies de Bles en Martin McNama- ra. Op de voorgrond J. de Kok van de afdeling Welzijn en lid van de kunstcommissie van de gemeente Tholen. De handeling die Benou daarvoor verrichtte, was eenvoudig: door het trekken aan een koordje ging het licht aan in de muur die door de beeldend kunstenaars Wies de Bles en Martin Mc Namara een ander aanzien heeft gekregen. De gemeente verleende aan deze twee kunstenaars de opdracht om 'iets met de muur' te doen. Dat ge beurde op advies van de gemeen telijke kunstcommissie waarvan Benou voorzitter was. Het kunst werk is de eerste opdracht die voortvloeit uit het beleid dat door de gemeente in een nota is vastge legd. De nota 'Tholen in beeld' geeft onder meer aan dat er bij het totstand komen van nieuwe gebouwen of uitbreiding aan dacht besteed dient te worden aan een kunstwerk. Omdat er bij de eerste uitbreiding van het gemeen tehuis geen opdracht werd ver leend voor het plaatsen van een kunstwerk (de gemeente wilde toen het carillon uit de toren van Sint-Maartensdijk een permanen te plaats in het gemeentehuis ge ven, maar dat werd door monumentenzorg niet toegestaan) werd de tweede uitbreiding van het gemeentehuis aangegrepen om alsnog aandacht te schenken aan kunst. Het plaatsen van kunstwer ken in de open lucht in alle kernen van de gemeente zal eerst gestalte krijgen in Oud-Vossemeer. En daarmee wordt een ander uit gangspunt van het gemeentelijk kunstbeleid ter hand genomen. Volgens burgemeester H.A. van der Munnik heeft het kunstebe- leid van de gemeente Tholen een lange weg moeten afleggen. Er werd door de gemeenten niet of nauwelijks aandacht aan ge schonken. In de jaren 50 kwam daarin verandering toen het mini sterie van onderwijs, kunsten en wetenschappen de 1%-regeling in voerde. Hiermee werd het moge lijk om 1% van de bouwkosten aan te wenden voor het maken van een kunstwerk. De regeling vond op Tholen voornamelijk toepassing bij schoolgebouwen. Toch bleef het kunstbeleid on gestructureerd ook al werd er jaarlijks geld voor opzij gelegd, zo stelde de burgemeester. Die re serve bedroeg in 1979 31.000 gul den, in 1986 was dat opgelopen tot 100.000 gulden. In 1988 zag de nota 'Tholen in beeld' het licht en daarmee werd een start gemaakt met een actief kunstbeleid. Naast de nota werd een adviescommissie ingesteld die moest bestaan uit deskundigen, zodat de gemeente ook een beroep kan doen op pro vinciale subsidies. De burgemees ter noemde het een plicht van de gemeente Tholen om' blijvend aandacht te besteden aan de beel dende kunst. 'Dat houdt in dat aan de schoonheid van Tholen de komende jaren een extra dimensie wordt gegeven'. Oud-Gemeentesecretaris Benou herinnerde aan de bestuurders van de voormalige gemeentes op Tho len die moeite hadden geld uit te trekken voor het laten maken van schilderijen van de havens toen bekend werd dat er een aantal zou worden gedempt. "Nu zijn we er blij mee dat ze gemaakt zijn. Wees er zuinig op". Benou verwacht dat de Thoolse bevolking het kunst beleid op prijs zal stellen. Hij ont leende die verwachting aan het feit dat er op Tholen al het een en ander gebeurt op het terrein van kunst- en cultuurbeleving: drie openbare bibliotheken, plus uit- leenposten in elke kern, het REC in Tholen, de afdeling van de Zeeuwse Muziekschool en Uit op Tholen. "Kortom de bevolking voelt voor kunst". Benou riep het gemeentebestuur op deze voorzie ningen zoveel mogelijk te spreiden om achterstanden in bepaalde dorpen weg te werken. 'Wat met de bibliotheken mogelijk is, waar om zou dat ook niet met het REC kunnen", zo zei de oud-voorzitter van de adviescommissie. De muur in de hal van het ge meentehuis is volgens Benou het symbool geworden waarop het kunstbeleid van Tholen steunt. "Als de kunstcommissie het tem po volhoudt waarmee ze heeft ge werkt om deze opdracht tot uitvoering te laten brengen, dan kan er nagenoeg elk jaar een kunstwerk tot stand komen". Van de vijf inzendingen die de com missie bereikten waren er volgens Benou drie die heel goed waren. De keuze voor de inzending van mevrouw De Bles was een eensge zinde, zo liet Benou weten. Hij in formeerde of het geld voor deze opdracht nu op was, al besefte hij met deze vraag andermaal zijn plaats als oud-gemeentesecretaris "Waar bemoei ik me weer mee, zult U zeggen". Na het verlichten van het kunstwerk in de hal gaf Wies de Bles een toelichting. Zij vertelde dat de eerste gedachte die bij haar en Mc Namara opkwam was om de muur in zijn geheel af te breken en er en kunstwerk te plaatsen. Die gedachte aan wat juist niet kon, leidde tot dit kunst- werk. De muur verwijst volgens de makers naar een 'imaginaire wereld, naar herinnering, verleden en is geplaatst in het heden en de toekomst". De gemeente Sint-Philipsland wil proberen met ingang van volgend jaar (de nieuwe zittingsperiode) het aantal raadsleden met twee uit te breiden naar negen. Bij het on derzoek naar de begroting 1990 is er over gesproken dat te proberen door middel van een zogenaamde anticipatiewet. De haalbaarheid blijft echter twijfelachtig en is af hankelijk van de Tweede Kamer. I Volgens artikel 5 van de Gemeen tewet hebben gemeenten beneden 3.000 inwoners zeven raadsleden en gemeenten tussen 3.000 en 6.000 inwoners elf. Bij het begrotingsonderzoek is ook het gemeentelijk woningbe drijf aan de orde gesteld. CDA en PVAB willen dat afstoten. Nu krijgt de gemeente ongeveer f. 30.000,- aan personeelskosten, maar voor dat bedrag kan het wo ningbedrijf volgens beide fracties niet deskundig worden beheerd. Uit het onderzoek bleek verder, dat de post leerlingenvervoer bij na 33.000 gulden hoger is. Dit komt omdat weer vervoer nodig is naar De Veste in Tholen, terwijl voor het eerst ook kinderen uit Sint-Philipsland naar de z.m.l.k.- school in Sommelsdijk gaan. De waarde van het onroerend goed in Sint-Philipsland is ge taxeerd op ongeveer 90 miljoen gulden. Een waardestijging van zo'n 9%, die mede is veroorzaakt door nieuwbouw. De verhouding tussen de tarieven voor eigenaren en gebruikers moet worden aange past, omdat wettelijk op 1 januari 1994 die verhouding 100:125 moet zijn. Voor 1989 was het 100:150 en voor 1990 is het tarief berekend op 100:145. De gemeenteraad spreekt zich morgen ook uit over verschillende andere belastingverhogingen. Het rioolrecht en de hondenbelasting gaan met 3% omhoog en de reini gingsrechten voor huishoudens met bijna 10%. Daarentegen gaan alleenstaanden 34% minder reini gingsrecht betalen. Het begraaf- recht gaat omlaag van f. 491,50 naar f. 375,-. De woonforensenbe- lasting blijft, aldus het voorstel van b. en w., ongewijzigd. Wethouder Walpot is, gezien de relatie met de voorgestelde sport- voorzieningen, tegen elke be lastingverhoging. Verder wil hij de opbrengst van de reinigingsrech ten terugbrengen tot een maxima le dekking van 90% (is nu 100% - red.). Bij het begrotingsonderzoek behield SGP-fractievoorzitter H. Geluk ten aanzien van de be lastingvoorstellen zijn standpunt voor. De uitdrukking 'de bomen groei en niet meer tot in de hemel' is aanleiding tot een Taaipraatje over hemel. De uitdrukking wordt de laatste jaren uit den treure gebruikt, om aan te duiden dat de tijd voorbij is dat vooral het rijk overal geld voor had. De tijd van economische teruggang en bezuiniging werd ermee inge luid, wel een hemelsbreed verschil met de welvaartsperiode, toen het niet op kon. Oorspronkelijk werd 'tot aan de hemel reiken' alleen in positieve betekenis gebezigd. Het werd gezegd van hoge gebouwen, bomen en lange personen. Pas la ter ook in negatieve zin. Hemels- breedverschil geeft aan dat de op vattingen en begrippen aanmerke lijk uiteen kunnen lopen. Verder komt hemelsbreed voor in een be paling van afstand. Dan wordt de rechte lijn bedoeld. 'Het is naar die plaats een reis van een mijl op zeven (men moet een omweg ma ken) hoewel het hemelsbreed toch niet ver is'. Vroeger kende men de schertsende zegswijze 'hemels breed is het vele mijlen of uren gaans, maar misschien is er een kortere landweg'. Betekenis: waarom omslachtig als het ook eenvoudig kan. Onder de hemel verstaat men het uitspansel, de lucht boven ons, waarin de zon, maan en sterren schijnen te staan. Slechts zelden in het meervoud gebezigd, zoals in Psalm 19: 'de hemelen verkon den (verkondigen) Gods eer'. Afhankelijk van de bevolking spreekt men van een heldere, don kere, bedekte, bewolkte of drei gende hemel. 'Het regent of het met bakken uit de hemel wordt gegoten'. Om een onverwachte ramp of tegenspoed aan te dui den, kent men nog steeds de uit drukking 'het kwam als een don derslag bij (uit) heldere hemel'. Schertsend zegt men wel 'Een gat in de hemel (lucht) slaan' voor een heftig gebaar maken van ver bazing. Bekend is de aanduiding 'de vogelen des hemels en de die ren des velds'. Sommige mensen zijn altijd pessimistisch en hebben overdreven bezwaren. Om daar mee de spot te drijven ontstond de zegswijze 'als de hemel valt zijn alle mensen (ook mussen) dood'. Daarbij hoort eveneens het schertsende antwoord aan het adres van iemand, die telkens zegt 'als dit of dat eens gebeurde': Als de hemel valt, hebben we allemaal een blauwe slaapmuts op. Bekend is de uitdrukking 'onder de blote hemel slapen' voor geen dak boven het hoofd hebben. Vaak worden hemel en aarde in één adem genoemd. 'Hemel en aarde bewegen'. Alles in het werk stellen iets gedaan te krijgen of zijn doel te bereiken, ook als het schier onmogelijk is. Soms: me delijden opwekken. Van personen en zaken die 'on eindig' veel verschillen zegt men wel 'hemel en aarde verschillen'. Zover van elkaar zijn als hemel en aarde. 'Tussen hemel en aarde zweven' voor onzeker zijn. 'He mel en aarde!was een uitroep die opperste verbazing aangaf. Een andere betekenis van hemel is de woonstede van God of der Go den. Zéér bekend uit het gebed 'Onze Vader die in de hemelen zijt'. Als iets door de Almachtige is bepaald of voorbeschikt noemt men dat 'in den hemel besloten'. 'Huwelijken worden in de hemel besloten'. Ze worden toegeschre ven aan een goddelijke be schikking. In spreekwoordelijk gebruik duidt de derde of de zevende he mel het hoogst bereikbare aan. De verloofden waren in de zeven de hemel. Daarentegen ook ge zegd van iemand die ladderzat was (zeer dronken). 'Met kousen (ook schoenen) in de hemel ko men' wil zeggen zonder strijd of lijden. 'Menen met kousen en schoenen naar de hemel te gaan' betekent denken dat men iets zal krijgen zonder te werken. Als te genstelling 'men komt met kou sen en schoenen in de hemel niet'. In Vlaanderen: men rijdt naar de hemel niet in een koets. 'Een stoel in de hemel verdienen' als beloning voor goed doen. Ook: de hemel verdienen (bij de katholieken door vroomheid en goede werken). Aan iemand de hemel verdienen: aanspraak op de hoogste dankbaarheid hebben. Hemelhoog komt voor in de uit drukking 'iemand hemelhoog prijzen'. Overdreven en boven matig prijzen; verheffen. De Duitsers kennen 'himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt' om de plotselinge veranderlijk heid van de mens aan te duiden. Voor het spreekwoord 'na regen komt zonneschijn' zei men vroe ger wel 'is de hemel heden grauw, morgen is hij blauw'. In plaats van het kwaad straft zichzelf, kende men 'die naar de hemel spuwt, spuwt in zijn eigen aange zicht'. Ook: die een steen naar de hemel werpt, krijgt hem zelf op het hoofd. We besluiten met twee Japanse spreekwoorden: Door het oog van een naald kan men de hemel zien; en: De mannen zouden een hemel op aarde hebben indien de vrouwen geen ruzie maakten. Ds. Boogaard bij de kaart van Israël in het nieuwe verenigingsgebouw met geheel rechts diaken Th. Aarnoudse en ouderling M. van Gorsel. Ds. Boogaard toonde trots de nieuwe ruimte. "Het is voor ons een grote aanwinst", vertelde hij. "Je moet dit vergelijken met een grote gemeente die een nieuwe kerk in gebruik neemt. Voor ons betekent dit een verdubbeling van de ruimte en door de vouwwand kan het verenigingsgebouw bij bijzondere diensten direct bij de kerk getrokken worden. Ook van uit het verenigingsgebouw houdt men dan de preekstoel in het oog." De voormalige timmermanswerk plaats van dhr. Van Driel aan de Molenstraat staat aan de achter kant tegen de kerk. Toen dat pand te koop kwam, meende de kerke- raad dat het voor de kleine groep leden financieel niet haalbaar zou zijn. "Enkele dagen later kregen wij daar spijt van", vertelde dia ken Th. Aarnoudse in een terug blik. "Wanneer het gebouw in andere handen kwam, zouden we in de kerk wel eens overlast kun nen krijgen. Daar waren we be vreesd voor. Bovendien was de consistorie feitelijk te klein voor verenigingen en andere vergade ringen.' Het pand was echter al verkocht, maar de adspirant-koper kon geen geld krijgen, zodat Sturris Vast goed opnieuw de Chr. Geref. Kerk benaderde en die was daar blij mee. Wijlen ouderling I.J. van Gorsel en zijn zoon ouderling M.A. van Gorsel benaderden diezelfde dag nog alle leden en iedereen was voor aankoop. Er werd een plan gemaakt en bouwbedrijf Krijger uit Poortvliet ging aan de slag met de plaatselij ke firma Vos voor de elektriciteit, Visser uit Poortvliet voor het an dere installatiewerk en Van der Harst uit Tholen voor de afzui- gapparatuur. Heel veel gebeurde echter in eigen beheer, met name het schilderwerk. Lichtinval is er aan de zijkant via grote ramen. Onder de trap naar de bovenver dieping - die is als woning ver huurd aan de fam. Schilperoord - is de garderobe gemaakt. Daar naast is er nog een keukentje met toiletten. Diaken Aarnoudse dankte de ge meenteleden voor 'de grote offer vaardigheid van een klein getal'. "Het deed de kerkeraad wel eens stil worden wanneer we de vele en grote gaven via collecten of over boekingen mochten ontvangen. Ook de vele leningen, zowel rente loos ls rentedragend. Op de leden vergadering is daarvan al verantwoording afgelegd. In eens gezindheid en liefde is er ontzet tend veel werk op vrijwillige basis gebeurd. In het bijzonder de bouwcommissie, maar ook de vrouwenvereniging 'Wees een ze gen'. Het overtrof onze stoutste verwachtingen. Ik denk dat er aangevoeld is, dat de kerkeraad fi nancieel wel zo'n beetje aan het eind van het kopen en betalen was.' Aarnoudse noemde vele geschen ken op: een koffiezetapparaat voor 80 koppen, wandklok, twee wandkleedjes, gordijnen, wan dlampjes, grote deurmat, twee keukenkastjes, w.c. garnituur voor beide toiletten, keukenbenodigd heden als kopjes, glazen, bestek, enz., een koelkast en brandblu sapparatuur. De voorraad schoonmaakartikelen die door de schoonmakers was verbruikt, werd direct aangevuld. De diaken noemde het 'een waar genoegen' om met bouwbedrijf Krijger samen te werken. "Wij kenden u uit eerdere verbouwin gen en u hebt ons vertrouwen niet beschaamd." Aarnoudse hoopte, dat het vereni gingsgebouw in vrede en onderlin ge liefde gebruikt zou mogen worden. "Dat het een samenbin dende functie binnen onze kleine gemeente mag hebben. Schenke de Heere ons daarbij Zijn onmis bare zegen." Ds. Boogaard hield ter gelegen heid van de officiële ingebruikne ming een meditatie uit Psalm 48. Ook consulent ds. v.d. Sluys uit Middelburg voerde nog het woord. Aannemer J. Krijger bood namens de bouwers een wan dkaart van Israël aan. Na de bijeenkomst met de leden was er voor andere belangstellen de nog gelegenheid om het vereni gingsgebouw te bekijken. Voor catechisaties, de jeügd- en actieve vrouwenvereniging is de grote accommodatie een hele vooruitgang. De Chr. Geref. Kerk is nogal gegroeid door de komst van de predikant en de directeur van de prot.chr. basisschool in Oud-Vossemeer, wat tien doople den meer opleverde. Diaken Aarnoudse zei desge vraagd, dat het in de Molenstraat vlakbij de begraafplaats gelegen gebouw ook voor begrafenissen gebruikt kan worden. Er zijn 50 zitplaatsen. Voor niet-leden van de Chr. Geref. Kerk zal de kerke raad elk verzoek afzonderlijk be oordelen. Aarnoudse liet weten, de plannen voor e?n apart ge bouw voor begrafenissen niet te willen doorkruisen. De Hervorm de Gemeente wil het verenigings gebouw aan de Ring verkopen en de voormalige kleuterschool Hummelvreugd in de Bou Kooij- manstraat inrichten voor vereni gingen en begrafenissen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 9