Gemeente verlaagt grondprijs voor aantrekken twee bedrijven Thoolse CNV-voorzitter: matiging goed, maar dan aan alle kanten Van Kempen: verlaging grondprijs is een oneigenlijk instrument Totale subsidie 310.000 gulden, inclusief premie en weg J. Boulogne bekritiseert 'oneergevolgen van A. van der Zwan opent Overveld Transportbedrijf Steketee stopt in Poortvliet Donderdag 14 december 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 .>rv-; - ^mïê: V\*$TI #1® B en W van Tholen blijken bereid te zijn om de grond prijs in de Slabbecoornpolder bij Oud-Vossemeer met 120.000 gulden te verlagen als lokmiddel voor de ver plaatsing van twee Brabantse bedrijven. Het gaat om twee (zuster)ondernemingen: Sema b.v. uit Halsteren en Rota Label b.v. uit Bergen op Zoom, die samen 56 mensen in dienst hebben. Incidentele manoevre Verpakkingen Dringend beroep Laatste fase "Het CNV mag best met een flinke looneis komen gezien de oneerlijke gevolgen van de commissie Oort. Mati ging is goed, maar dan moet het wel aan alle kanten gebeuren." PZEM/WMZ Woonlasten Arbeidsbureau CDA 'geen goed beleid' en een 'oneigenlijk de grondprijs te verlagen voor het aantrekken van nieuwe bedrijven. om Nieuwkerk stoort zich aan accent op nieuwe bedrijven Woonsubsidie Pendel Recreatie Kinderopvang Bejaardenzorg sw;.. $pg 'fX SA v* N" v v"v -■ Xs kas v" >%- ■P -^v, - #1151 - r** - TM» p» Deze weg in de Slabbecoornpolder vinden twee gegadigden voor vestiging in Tholen ontoereikend voor hun grote transporten. Ze willen direct van de asfaltweg onder de dijk naar hun bedrijf rijden. Daarnaast is er 90.000 gulden toe gezegd aan vestigingspremie naar gelang het aantal vierkante meters en personeelsleden. Voor die 210 mille komen de twee Brabantse ondernemingen echter nog niet over de brug. Zij willen in de Slabbecoornpolder een extra ont- sluitingsweg en dat levert de ge meente een tekort op van 104.000 gulden, waarvoor wethouder J. Versluijs heeft aangeklopt bij de toenmalige gedeputeerde drs. R.C.E. Barbé, die inmiddels bur gemeester van Terne uzen is. G.S. van Zeeland zijn bereid uit het fonds bijzondere voorzienin gen een ton subsidie beschikbaar te stellen. De statencommissies economische zaken en bestuursza ken moeten daarover nog advies uitbrengen. In de eerste zitten twee Tholenaren: E.Ph. Nieuw- kerk(CDA) uit Poortvliet en M. Dijke(SGP) uit Scherpenisse, van de tweede commissie is mr. J.A. de Boe uit Poortvliet voorzitter. De verlaging van de grondprijs betekent voor de gemeente Tholen een nieuw onderdeel in de werving van bedrijven. Tot nu toe was al leen met achtergestelde leningen en premie voor vierkante meters en arbeidsplaatsen gewerkt. Ambtenaar ruimtelijke ordening C. Nuyten spreekt over een 'inci dentele manoevre om deze be drijfsvestiging mogelijk te maken'. "Je mag voor een derge lijke onderneming met 56 ar beidsplaatsen en groeimogelijkheden tot 70 men sen, iets bijzonders doen. Het na deel van de grondprijsverlaging zet zich om in een voordeel wan neer er meer bedrijven komen. De kost gaat voor de baat uit", aldus Nuyten. Hij benadrukt overigens, dat de gemeenteraad zich nog over de grondprijsverlaging moet uitspre ken. De onderhandelingen met Klaassema zijn ook gevoerd onder de voorwaarde dat de raad haar goedkeuring verleent. De grondprijsverlaging en de aan leg van een nieuwe ontsluitings- weg met riolering voor de twee verpakkingsbedrijven staat in schril contrast tot de situatie bij Budelpack in Poortvliet. De ge meente spande voor die onderne ming zelfs een kort geding aan om 75.000 gulden los te krijgen voor het geval dat de riolering die on der de nieuwe bedrijfshal liep, hersteld zou moeten worden. Sema en Rota vormen een onder deel van Klaassema Holding. Bei de bedrijven drukken etiketten en verpakkingen. Gezien de concen tratie onder één dak en de groei markt verwacht Klaassema een belangrijke omzetverbetering en een groei van ruim 20 nieuwe ar beidsplaatsen boven het huidige aantal van 56. B en W spreken in een brief aan g.s. over een 'zeer belangrijke toe voeging' aan het bedrijvenbestand en een 'aanzienlijke structuur versterking'. "Allereerst wegens het betrekkelijk grote aantal ar beidsplaatsen - zeer zeker voor Thoolse begrippen - maar ook wegens de uitstraling. Wij zijn er van overtuigd, dat andere kandi daten eerder geneigd zijn om voor Tholen te kiezen. Daarmee geeft deze vestiging het gewenste kata lysatoreffect. Extra financiële in spanningen voor de komst van Sema en Rota, diepte investeringen, zullen hun vruch ten afwerpen in de vorm van nieu we bedrijven die het voorbeeld van Klaassema zullen volgen", al dus b en w. In beginsel is 90.000 gulden pre mie toegezegd en een éénmalige verlaging van de grondprijs met 210.000 gulden. Klaassema is echter ook in ge sprek met andere gemeenten en volgens b en w van Tholen hebben die een betrekkelijk bevoorrechte positie door een gunstige grond slag of goede wegen. Dat laatste is in de Slabbecoornpolder een 'we zenlijk knelpunt'. B en W hebben ter wille van een lage grondprijs juist een beperkt wegenstelsel in de Slabbecoornpolder verwezen lijkt. Klaassema vindt dat onvol doende en wil een extra ontsluitingsweg met riolering ge zien de intensieve, grote transpor ten. De gemeente noemt die wens 'vol komen gerechtvaardigd'. Civiel technisch zijn er geen bezwaren, maar wel financieel. Aanleg van de nieuwe weg kan in de prijs van de aangrenzende gronden ver werkt worden, maar dat heeft zijn grenzen. B en W willen de 'markt prijs' voor industriegrond niet aanzienlijk overschrijden. Daar om is een 'dringend beroep' op het provinciaal bestuur gedaan om 100.000 gulden subsidie te ge ven voor aanleg van de nieuwe weg. Dit wegens het gewenste 'aanjaageffect' van de twee Klaas sema dochters. Weliswaar ligt de Thoolse werke loosheid beneden het landelijk en Zeeuws gemiddelde, maar b en w noemen de structuur 'nog steeds zwak'. Verwijzend naar gegevens van het arbeidsbureau, waaruit bleek dat ruim 60% van de Thoolse beroepsbevolking pendelt naar West-Brabant en de Randstad, spreekt het college over 'een hoog percentage en een kwetsbare groep die in tijden van een lage economische groei we gens de hoge kosten snel blijkt te worden afgestoten'. B en W stip pen ook de maatregelen met be trekking tot het verhogen van de kosten voor het woon-/werkver- keer aan. Ze willen een herhaling van de 'deprimerende situatie van begin tachtiger jaren' voorkomen met 'fundamentele bijdragen' aan de versterking van de werkgelegen- heidsstructuur. Het college hoopt, dat ook de provincie die 'achter standssituatie' onderkent. De gemeenteraad behandelt maandagmiddag de vijfde wijzi ging van bestemmingsplan Slab becoornpolder. In de vierde fase is ruim 85% van de grond uitgege ven en de nog beschikbare perce len zijn allemaal gereserveerd. B en W willen daarom versneld de vijfde en laatste fase in procedure brengen. Het plan heeft al ter in zage gelegen en binnen de wette lijke termijn zijn geen bezwaren ingediend. Overigens openbaart zich volgens b en w de behoefte om het plan te wijzigen omdat enkele kandidaten voor bedrijfsvestiging een grotere goothoogte willen hebben. De kantoren komen dan boven de dijk uit en kijken op het Schelde- Rijnkanaal en de Brabantse wal. "Zo wordt een kwaliteitsverbete ring van het industriepark verkre gen, zonder dat dit tot negatieve, landschappelijke effecten leidt." Gehoord de stedebouwkundige en landschappelijke adviseurs wordt dé goothoogte op 12 meter ge pland. Ook met de raadscommis sie ruimtelijke ordening is overleg gepleegd. De gemeenteraad neemt maanda gavond ook een beslissing over het bouwrijp maken van de vierde fase. Het plan voorziet in de aan leg van ondere andere riolering en bestrating. In een later stadium zullen nog een dam en openbare verlichting worden aangelegd. De geraamde kosten blijven binnen de begroting. De Thoolse CNV-voorzitter J. Boulogne zei dat maandagavond Prof.dr. Arie van der Zwan komt opnieuw naar St. Maartensdijk. Dit keer om de vestiging van Overveld Mechanisatie Tholen b.v. aan de Nijverheidsweg vrij dagmiddag 22 december officieel te openen. Zijn zwager A.J. Slager is één van de drie aandeelhouders van de nieuwe onderneming, die zeven personeelsleden telt. Tot het bedrijf behoren een landbouwmechanisatie-afdeling, machinebouw, onderdelenmaga- zijn, bandenhandel en showroom van 150 m2. Prof.dr. Van der Zwan, landelijk bekend econoom, oud bankdirecteur en topman bij het Vendex concern, hield eerder een lezing in Haestinge voor Thoolse ondernemers. Ter gelegenheid van de opening zijn er open dagen op vrijdag 22 en zaterdag 23 december. in Tolrust te Poortvliet tijdens een vergadering van de subdistricts- raad Tholen/St. Philipsland. Bij de bespreking van het nieuwe be lastingsysteem noemde hij het 'schrijnend' dat 'de hoge inko mens er meest op vooruit gaan.' "De mensen staan niet achter het sociaal accoord, want men laat uitkeringsgerechtigden en werklo zen in de kou staan. Daar zijn de bonden te zwak in geweest, we zijn op het ogenblik erg lief. Het gaat om een eerlijker verdeling en de achterban moeten daarbij meer raadplegen, zei Boulogne. P. Bolier uit Anna Jacobapolder constateerde, dat het de afgelopen jaren best ging voor degenen die werk hadden. "Wie echter een uitkering had, moest terug naar 70% en dat was voor mij een sta king waard geweest. Dat zoiets de bond heeft goed gevonden! Dan gaat het toch om het principe van het CNV", aldus Bolier. Phernambucq antwoordde, dat de bond zich tot het laatst toe heeft verzet tegen die 70%. De moge lijkheden voor een staking achtte hij beperkt. "Een solidariteitssta- king zonder vuist heeft weinig zin", zei de districtsbestuurder. Volgens hem gaan de meeste bur gers er bij de nieuwe belastingwet ten wat groepsgemiddelde betreft op vooruit, maar individueel zijn er negatieve gevolgen. "Je zult het maar slecht treffen", aldus Pher nambucq. S. de Wit meende, dat de al leenstaanden er in elk geval bij Oort op achteruit gaan. Op het ogenblik is het ook niet voor ie dereen even goed, zo vertelde Boulogne met een voorbeeld uit de praktijk. Een bouwvakker die in de w.w. heeft gezeten, is in ne gen jaar slechts 5 gulden in loon omhoog gegaan. Het CNV belegt voor de belastin gaangifte 1989 weer speciale zit tingen op 20 maart in Poortvliet en 29 maart in St. Philipsland. De districtsbestuurder stipte ook de voorgenomen fusie van PZEM en WMZ nog aan. Volgens hem gaan er 119 arbeidsplaatsen verlo ren, maar dat gebeurt via natuur lijk verloop, zonder gedwongen ontslagen. "Bij een nieuwe baas kun je echter ook nieuwe maatre gelen verwachten en daarom blijft het CNV pleiten voor kwaliteit van de serviceverlening en behoud van de plaatselijke werkgelegen heid. De administratie wordt ge centraliseerd, maar het storingspersoneel blijft ter plaat se. Via mobilofoons wordt de communicatie verbeterd. Bij vaca tures krijgen plaatselijke kandida ten de voorkeur, de standplaatsverplichting blijft ge handhaafd", zei Phernambucq. J. Bijl was er niet gerust op en meende, dat de reorganisatie pas komt wanneer de nieuwe onderne ming een feit is. De districtsbestuurder signaleerde voorts een lastenverhoging van 150 gulden per jaar voor een ge- zinsverbruik van 2600 m3 gas. Het Zeeuwse voordeel van 2 cent korting komt namelijk te verval len. "Volgens PZEM-voorzitter Don kunnen er geen cadeautjes meer gegeven worden, maar wij betreuren deze verhoging zeer en wijzen die ook af, mede gezien de financiële positie vati de PZEM. Het verdwijnen van die 2 cent kor ting is niet te rechtvaardigen." Phernambucq pleitte voor een verbruikersraad waarin zowel werknemers als werkgevers zitting hebben. Verhogingen van reinigingsrech ten, rioolrechten, onroerend goed- belasting, zuiveringslasten en een extra waterschapsbelasting geven het CNV redenen tot 'grote zorg'. "Het zijn plotselinge stijgingen van alle kanten", zei de districts bestuurder. "Het rijk verlaagt de belastingen, maar dat wordt ruim schoots goed gemaakt door ge meentelijke verhogingen. Het CNV gaat na de raadsverkiezin gen van maart 1990 de nieuwe ge meentebesturen het woonlastenonderzoek aanbie den", aldus Phernambucq. Bijl noemde ook nog de kosten van kabeltelevisie en de verschil len tussen de Zeeuwse regio's, maar de districtsbestuurder noemde dat evenals hondenbe lasting 'vermijdbare kosten'. Per 1 juli 1990 gaat het arbeidsbu reau onder een bestuur vallen, waarin ook het CNV een zetel krijgt. Het bestuur wordt daar door werkgever en benoemt de di recteur. De commissie van advies wordt opgeheven. Alleen de ont slagcommissie blijft bestaan. "Voor alle partijen is het een uit daging", zei Phernambucq. Het CNV krijgt subsidie van het rijk om het bestuurslidmaatschap waar te kunnen maken. Het ar beidsbureau gaat proberen om per bedrijfstak bemiddelaars te krij gen, zodat ze zowel over het aan bod als de vraag goed geïnformeerd zijn. Het verplicht aannemen van werk door langdurig werklozen kwam ook nog aan de orde. De elf aanf wezigen wilden niet terug naaf vroeger, maar wie 3 tot 4 jaar zon der werk zit, dient aangeboden werk te aanvaarden, anders ver valt de uitkering. Men wilde wel rechtszekerheid en in uitzendbu reaus bleek men heel weinig ver trouwen te hebben. Na de aankondiging dat het wa terschap voor het CNV een dia serie wil vertonen over de verschil lende taken, besloot de districts bestuurder de vergadering met een Kerstgedicht van Nel Benschop. Nieuwe bedrijven in de Slabbecoornpolder willen een grotere goothoogte om vanuit hun kantoor over de dijk op het Schelde- Rijnkanaal te kunnen kijken. Hij zei dat dinsdagavond in de Wellevaete te St. Annaland tijdens een vergadering van het CDA Tholen op vragen van statenlid E.Ph. Nieuwkerk, die de nota 2000 als handvat nam. De verla ging van de grondprijs is hoogst actueel geworden in verband met het aantrekken van twee bedrijven in de Slabbecoornpolder. "Met de premieregeling kun je wat doen, maar met de grondprijs zijn we nog nooit onder de kost prijs gaan zitten", zei Van Kem pen. "Ik heb geen signalen dat dit eerder gebeurd is en ik weet ook niet of het gezond is om van die lijn af te wijken." Nieuwkerk noemde het 'storend' dat in de nota 2000 slechts drie Thoolse bedrijven worden ge noemd: Barenbrug, Onion Speci alties en Westinghouse. "Dat zijn niet de grootste, niet de meest spectaculaire. Het zijn voor Tho len geen General Electric of Philip Morris, dus daar moet toch iets achter schuilen. Dat kan geen toe val zijn", aldus Nieuwkerk. Hij vond, dat voor Tholen veel be langrijker bedrijven voor de plaatselijke werkgelegenheid die hier sinds jaar en dag gevestigd zijn, een betere rol hadden ver diend. "We verschillen radicaal van mening", constateerde hij bij de discussie over de nota 2000. Nieuwkerk geloofde niet, dat de plannen om de vestigingspremie voor Tholen-stad lager te maken dan voor de overige kernen, het zouden halen. Hij constateerde ook, dat het scheppen van ar beidsplaatsen op zich geen toena me van de bevolking inhoudt. Als voorbeeld noemde de Budelpack- directeur zijn eigen woonplaats Poortvliet. Hij pleitte voor een koppeling van arbeidsplaatsen aan woningen, waarbij de gemeente dan extra fi nanciële steun zou moeten geven. Volgens Van Kempen zal dat niet gauw enig succes opleveren. "Er is een versterkte trek naar Tholen en om de grondprijs in de kleine kernen op een acceptabel niveau te houden, is er al een verlaging toegepast. De nota 2000 pleit voor een evenwichtige ontwikkeling van de hele gemeente en daarvoor is een gezond bedrijfsleven nodig. De nadelen van de pendel willen we terugbrengen. Gezien de be drijfsvestigingen heeft het ge meentebeleid zijn vruchten afgeworpen, maar hoofdzakelijk in het oostelijk deel. Daarom moet het westelijk deel gestimu leerd worden", aldus Van Kempen. Bij de werving van bedrijven en het verkrijgen van subsidies voe ren b en w steeds het grote percen tage pendelaars aan: 60% van de Thoolse beroepsbevolking. Met de belastingmaatregelen van de commissie Oort zou het pendelen wel eens financieel minder aan trekkelijk kunnen worden met alle gevolgen van dien. J. de Laater noemde dat 'sterk overtrokken' omdat alle werkne mers van bedrijven in Bergen op Zoom als General Electric en Phi lip Morris ook onder die 60% val len. Wethouder J. Versluijs zei met de korte pendel geen probeem te hebben, maar wel met de 15 tot 20% lange pendel. Daarbij zijn mensen die elke dag naar Zoeter- meer rijden, maar juiste gegevens zijn er niet bekend. Over werklo zen is veel meer bekend dan over werkenden. D. Coppoolse pleitte toch voor meer inzicht in de lange pendel om des te beter een bedrijf te kun nen motiveren zich op Tholen te vestigen. "We moeten niet opge fokt bedrijven gaan aantrekken met werknemers van elders, ter wijl onze Thoolse mensen blijven pendelen." Van Kempen merkte op, dat er op den duur wel Thoolse werknemers bij nieuwe bedrijven worden aan gesteld. "Als er wat is, groeit dat ook, kijk maar naar Westinghouse." Raadslid M.A. van Beek meende dat door de werving van bedrijven het ernstig tekort aan vakbekwa me mensen alleen maar nijpender zal worden. Daarom pleitte hij voor scholingsprogramma's. Wethouder Versluijs wees op de lascursussen bij de TSG, maar de sturende elementen van de ge meente zijn beperkt, liet hij weten. Fractievoorzitter Van Kempen noemde dinsdagavond in zijn praatje over actuele gemeentelijke zaken ook de recreatie en het Oosterscheldebeleid. Hij erkende, dat er met name door SGP en RPF/GPV verschillend over ge dacht worden, met name ten aan zien van de zondagsrust. "Waar halen we echter het recht vandaan om medeburgers een goede vrije tijdsbesteding te ontzeggen?", vroeg het CDA-raadslid zich af. "Mensen van buiten Tholen die hier van de rust en ruimte willen genieten? We moeten wel de ka ders aangeven", zei hij. Van Kempen pleitte voor een nieu we rondweg bij Poortvliet volgens het bekende tracé door de Kruy- tenburgseweg en niet via de noordkant, wat vertragend zou werken. Van Kempen wees voorts op de nieuwe geldstroom van minister d'Ancona voor kinderopvang. Hij wilde daarvoor onmiddellijk aan vragen indienen omdat op Tholen de behoefte al is gebleken. Mevr. De Ruijter was daarbij benieuwd in welke kernen er mogelijkheden voor kinderopvang komen. Van Kempen wees op de grootste be volkingsconcentratie, waar de meeste kinderen zijn: Tholen. "Zo hou je de mensen nooit bin nen het eiland. We moeten het westelijk deel leefbaar houden", vond mevr. De Ruijter. Wethouder Versluijs merkte op, dat het CDA een groot voorstan der is van gastouderprojecten en daarbij is een veel betere spreiding op het eiland mogelijk. A. v.d. Hoek was geschrokken van de geringe mogelijkheden voor bejaardenzorg. De instellingen treffen volgens hem geen blaam, maar slechts in noodsituaties is een beperkt aantal uren hulp mo gelijk. Mevr. M. van Driel-Vaders vond, dat deze zaak niet overtrokken moest worden. "Slechts 10% van de ouderen heeft zorg nodig en wanneer bij het bouwen van hui zen direct goede voorzieningen worden getroffen, kan de zelfred zaamheid nog bevorderd worden. Dan wordt het nog minder dan 10%. Woonzorgprojecten dienen dan ook niet te groot opgezet te worden. Ouderen moeten we zo lang mogelijk zelfstandig hou den", zei mevr. Van Driel. Transportbedrijf G.A. Steketee in Poortvliet is overgenomen door M.J. Openeer uit Hansweert. De drie chauffeurs zijn meegegaan naar de nieuwe eigenaar. Na dertig jaar komt daarmee een eind aan een stukje bedrijvigheid aan het Zuidplantsoen. De geel rode wagens waren al langzaam aan het verdwijnen omdat blauw als nieuwe huisstijl was genomen voor de laatste twee nieuwe wagens. De uit St. Maartensdijk afkomsti ge Steketee - zijn ouders hadden daar café de Gouden Leeuw(mo- menteel bibliotheek) - begon al in 1951 met een vrachtwagen te rij den. In 1953 trad hij tijdens de herverkaveling op als onderaanne mer voor de Heidemij. en op een gegeven moment had hij wel 50 CMC-zandwagens die voor hem reden. Zelf had hij maar 3 auto's, de rest huurde Steketee bij. De vrachtwagencombinaties wer den in de loop der jaren steeds groter en aan het Zuidplantsoen zorgde dat ook voor overlast. Daarom probeerde het gemeente bestuur Steketee te bewegen om zijn bedrijf naar het industrieter rein aan de Paasdijkweg te ver plaatsen. Eén van de twee dochters zou daar de onderne ming voortzetten, maar ondanks de financiële steun van de ge meente zou de investering nog dusdanig groot zijn, dat de fam. Steketee daarvan afzag. De laatste jaren had men vijf een heden: drie combinaties en twee opleggers. De afgelopen zomer werd een auto verkocht en later ging er nog één stuk, waardoor er maar drie eenheden meer over wa ren. Er was inmiddels ook een chauffeur vertrokken. In samenspraak met collega Op peneer uit Hansweert, die evenals Steketee voor aardappelhandel Meijer rijdt, kwam de overname heel vlug tot stand. Na dertig jaar aan het bedrijf gebonden te zijn geweest, gaat het echtpaar Steke tee nu van de rust genieten. i

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 11