Gemeente verlaagt grondprijs voor aantrekken twee bedrijven
Thoolse CNV-voorzitter: matiging
goed, maar dan aan alle kanten
Van Kempen: verlaging grondprijs
is een oneigenlijk instrument
Totale subsidie 310.000 gulden, inclusief premie en weg
J. Boulogne bekritiseert 'oneergevolgen van
A. van der Zwan
opent Overveld
Transportbedrijf
Steketee stopt
in Poortvliet
Donderdag 14 december 1989
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
.>rv-; -
^mïê:
V\*$TI #1®
B en W van Tholen blijken bereid te zijn om de grond
prijs in de Slabbecoornpolder bij Oud-Vossemeer met
120.000 gulden te verlagen als lokmiddel voor de ver
plaatsing van twee Brabantse bedrijven. Het gaat om
twee (zuster)ondernemingen: Sema b.v. uit Halsteren
en Rota Label b.v. uit Bergen op Zoom, die samen 56
mensen in dienst hebben.
Incidentele manoevre
Verpakkingen
Dringend beroep
Laatste fase
"Het CNV mag best met een flinke looneis komen gezien de oneerlijke gevolgen van de commissie Oort. Mati
ging is goed, maar dan moet het wel aan alle kanten gebeuren."
PZEM/WMZ
Woonlasten
Arbeidsbureau
CDA
'geen goed beleid' en een 'oneigenlijk
de grondprijs te verlagen voor het aantrekken van
nieuwe bedrijven.
om Nieuwkerk stoort zich aan accent op nieuwe bedrijven
Woonsubsidie
Pendel
Recreatie
Kinderopvang
Bejaardenzorg
sw;..
$pg
'fX SA
v* N" v v"v -■ Xs
kas
v" >%-
■P -^v,
-
#1151 -
r**
- TM»
p»
Deze weg in de Slabbecoornpolder vinden twee gegadigden voor vestiging in Tholen ontoereikend voor hun grote transporten. Ze
willen direct van de asfaltweg onder de dijk naar hun bedrijf rijden.
Daarnaast is er 90.000 gulden toe
gezegd aan vestigingspremie naar
gelang het aantal vierkante meters
en personeelsleden. Voor die 210
mille komen de twee Brabantse
ondernemingen echter nog niet
over de brug. Zij willen in de
Slabbecoornpolder een extra ont-
sluitingsweg en dat levert de ge
meente een tekort op van 104.000
gulden, waarvoor wethouder J.
Versluijs heeft aangeklopt bij de
toenmalige gedeputeerde drs.
R.C.E. Barbé, die inmiddels bur
gemeester van Terne uzen is.
G.S. van Zeeland zijn bereid uit
het fonds bijzondere voorzienin
gen een ton subsidie beschikbaar
te stellen. De statencommissies
economische zaken en bestuursza
ken moeten daarover nog advies
uitbrengen. In de eerste zitten
twee Tholenaren: E.Ph. Nieuw-
kerk(CDA) uit Poortvliet en M.
Dijke(SGP) uit Scherpenisse, van
de tweede commissie is mr. J.A.
de Boe uit Poortvliet voorzitter.
De verlaging van de grondprijs
betekent voor de gemeente Tholen
een nieuw onderdeel in de werving
van bedrijven. Tot nu toe was al
leen met achtergestelde leningen
en premie voor vierkante meters
en arbeidsplaatsen gewerkt.
Ambtenaar ruimtelijke ordening
C. Nuyten spreekt over een 'inci
dentele manoevre om deze be
drijfsvestiging mogelijk te
maken'. "Je mag voor een derge
lijke onderneming met 56 ar
beidsplaatsen en
groeimogelijkheden tot 70 men
sen, iets bijzonders doen. Het na
deel van de grondprijsverlaging
zet zich om in een voordeel wan
neer er meer bedrijven komen. De
kost gaat voor de baat uit", aldus
Nuyten.
Hij benadrukt overigens, dat de
gemeenteraad zich nog over de
grondprijsverlaging moet uitspre
ken. De onderhandelingen met
Klaassema zijn ook gevoerd onder
de voorwaarde dat de raad haar
goedkeuring verleent.
De grondprijsverlaging en de aan
leg van een nieuwe ontsluitings-
weg met riolering voor de twee
verpakkingsbedrijven staat in
schril contrast tot de situatie bij
Budelpack in Poortvliet. De ge
meente spande voor die onderne
ming zelfs een kort geding aan om
75.000 gulden los te krijgen voor
het geval dat de riolering die on
der de nieuwe bedrijfshal liep,
hersteld zou moeten worden.
Sema en Rota vormen een onder
deel van Klaassema Holding. Bei
de bedrijven drukken etiketten en
verpakkingen. Gezien de concen
tratie onder één dak en de groei
markt verwacht Klaassema een
belangrijke omzetverbetering en
een groei van ruim 20 nieuwe ar
beidsplaatsen boven het huidige
aantal van 56.
B en W spreken in een brief aan
g.s. over een 'zeer belangrijke toe
voeging' aan het bedrijvenbestand
en een 'aanzienlijke structuur
versterking'. "Allereerst wegens
het betrekkelijk grote aantal ar
beidsplaatsen - zeer zeker voor
Thoolse begrippen - maar ook
wegens de uitstraling. Wij zijn er
van overtuigd, dat andere kandi
daten eerder geneigd zijn om voor
Tholen te kiezen. Daarmee geeft
deze vestiging het gewenste kata
lysatoreffect. Extra financiële in
spanningen voor de komst van
Sema en Rota, diepte
investeringen, zullen hun vruch
ten afwerpen in de vorm van nieu
we bedrijven die het voorbeeld
van Klaassema zullen volgen", al
dus b en w.
In beginsel is 90.000 gulden pre
mie toegezegd en een éénmalige
verlaging van de grondprijs met
210.000 gulden.
Klaassema is echter ook in ge
sprek met andere gemeenten en
volgens b en w van Tholen hebben
die een betrekkelijk bevoorrechte
positie door een gunstige grond
slag of goede wegen. Dat laatste is
in de Slabbecoornpolder een 'we
zenlijk knelpunt'. B en W hebben
ter wille van een lage grondprijs
juist een beperkt wegenstelsel in
de Slabbecoornpolder verwezen
lijkt. Klaassema vindt dat onvol
doende en wil een extra
ontsluitingsweg met riolering ge
zien de intensieve, grote transpor
ten.
De gemeente noemt die wens 'vol
komen gerechtvaardigd'. Civiel
technisch zijn er geen bezwaren,
maar wel financieel. Aanleg van
de nieuwe weg kan in de prijs van
de aangrenzende gronden ver
werkt worden, maar dat heeft zijn
grenzen. B en W willen de 'markt
prijs' voor industriegrond niet
aanzienlijk overschrijden. Daar
om is een 'dringend beroep' op
het provinciaal bestuur gedaan
om 100.000 gulden subsidie te ge
ven voor aanleg van de nieuwe
weg. Dit wegens het gewenste
'aanjaageffect' van de twee Klaas
sema dochters.
Weliswaar ligt de Thoolse werke
loosheid beneden het landelijk en
Zeeuws gemiddelde, maar b en w
noemen de structuur 'nog steeds
zwak'. Verwijzend naar gegevens
van het arbeidsbureau, waaruit
bleek dat ruim 60% van de
Thoolse beroepsbevolking pendelt
naar West-Brabant en de
Randstad, spreekt het college over
'een hoog percentage en een
kwetsbare groep die in tijden van
een lage economische groei we
gens de hoge kosten snel blijkt te
worden afgestoten'. B en W stip
pen ook de maatregelen met be
trekking tot het verhogen van de
kosten voor het woon-/werkver-
keer aan.
Ze willen een herhaling van de
'deprimerende situatie van begin
tachtiger jaren' voorkomen met
'fundamentele bijdragen' aan de
versterking van de werkgelegen-
heidsstructuur. Het college hoopt,
dat ook de provincie die 'achter
standssituatie' onderkent.
De gemeenteraad behandelt
maandagmiddag de vijfde wijzi
ging van bestemmingsplan Slab
becoornpolder. In de vierde fase is
ruim 85% van de grond uitgege
ven en de nog beschikbare perce
len zijn allemaal gereserveerd. B
en W willen daarom versneld de
vijfde en laatste fase in procedure
brengen. Het plan heeft al ter in
zage gelegen en binnen de wette
lijke termijn zijn geen bezwaren
ingediend.
Overigens openbaart zich volgens
b en w de behoefte om het plan te
wijzigen omdat enkele kandidaten
voor bedrijfsvestiging een grotere
goothoogte willen hebben. De
kantoren komen dan boven de
dijk uit en kijken op het Schelde-
Rijnkanaal en de Brabantse wal.
"Zo wordt een kwaliteitsverbete
ring van het industriepark verkre
gen, zonder dat dit tot negatieve,
landschappelijke effecten leidt."
Gehoord de stedebouwkundige en
landschappelijke adviseurs wordt
dé goothoogte op 12 meter ge
pland. Ook met de raadscommis
sie ruimtelijke ordening is overleg
gepleegd.
De gemeenteraad neemt maanda
gavond ook een beslissing over
het bouwrijp maken van de vierde
fase. Het plan voorziet in de aan
leg van ondere andere riolering en
bestrating. In een later stadium
zullen nog een dam en openbare
verlichting worden aangelegd. De
geraamde kosten blijven binnen
de begroting.
De Thoolse CNV-voorzitter J.
Boulogne zei dat maandagavond
Prof.dr. Arie van der Zwan komt
opnieuw naar St. Maartensdijk.
Dit keer om de vestiging van
Overveld Mechanisatie Tholen
b.v. aan de Nijverheidsweg vrij
dagmiddag 22 december officieel
te openen. Zijn zwager A.J. Slager
is één van de drie aandeelhouders
van de nieuwe onderneming, die
zeven personeelsleden telt. Tot het
bedrijf behoren een
landbouwmechanisatie-afdeling,
machinebouw, onderdelenmaga-
zijn, bandenhandel en showroom
van 150 m2.
Prof.dr. Van der Zwan, landelijk
bekend econoom, oud
bankdirecteur en topman bij het
Vendex concern, hield eerder een
lezing in Haestinge voor Thoolse
ondernemers.
Ter gelegenheid van de opening
zijn er open dagen op vrijdag 22
en zaterdag 23 december.
in Tolrust te Poortvliet tijdens een
vergadering van de subdistricts-
raad Tholen/St. Philipsland. Bij
de bespreking van het nieuwe be
lastingsysteem noemde hij het
'schrijnend' dat 'de hoge inko
mens er meest op vooruit gaan.'
"De mensen staan niet achter het
sociaal accoord, want men laat
uitkeringsgerechtigden en werklo
zen in de kou staan. Daar zijn de
bonden te zwak in geweest, we
zijn op het ogenblik erg lief. Het
gaat om een eerlijker verdeling en
de achterban moeten daarbij meer
raadplegen, zei Boulogne.
P. Bolier uit Anna Jacobapolder
constateerde, dat het de afgelopen
jaren best ging voor degenen die
werk hadden. "Wie echter een
uitkering had, moest terug naar
70% en dat was voor mij een sta
king waard geweest. Dat zoiets de
bond heeft goed gevonden! Dan
gaat het toch om het principe van
het CNV", aldus Bolier.
Phernambucq antwoordde, dat de
bond zich tot het laatst toe heeft
verzet tegen die 70%. De moge
lijkheden voor een staking achtte
hij beperkt. "Een solidariteitssta-
king zonder vuist heeft weinig
zin", zei de districtsbestuurder.
Volgens hem gaan de meeste bur
gers er bij de nieuwe belastingwet
ten wat groepsgemiddelde betreft
op vooruit, maar individueel zijn
er negatieve gevolgen. "Je zult het
maar slecht treffen", aldus Pher
nambucq.
S. de Wit meende, dat de al
leenstaanden er in elk geval bij
Oort op achteruit gaan. Op het
ogenblik is het ook niet voor ie
dereen even goed, zo vertelde
Boulogne met een voorbeeld uit
de praktijk. Een bouwvakker die
in de w.w. heeft gezeten, is in ne
gen jaar slechts 5 gulden in loon
omhoog gegaan.
Het CNV belegt voor de belastin
gaangifte 1989 weer speciale zit
tingen op 20 maart in Poortvliet
en 29 maart in St. Philipsland.
De districtsbestuurder stipte ook
de voorgenomen fusie van PZEM
en WMZ nog aan. Volgens hem
gaan er 119 arbeidsplaatsen verlo
ren, maar dat gebeurt via natuur
lijk verloop, zonder gedwongen
ontslagen. "Bij een nieuwe baas
kun je echter ook nieuwe maatre
gelen verwachten en daarom blijft
het CNV pleiten voor kwaliteit
van de serviceverlening en behoud
van de plaatselijke werkgelegen
heid. De administratie wordt ge
centraliseerd, maar het
storingspersoneel blijft ter plaat
se. Via mobilofoons wordt de
communicatie verbeterd. Bij vaca
tures krijgen plaatselijke kandida
ten de voorkeur, de
standplaatsverplichting blijft ge
handhaafd", zei Phernambucq.
J. Bijl was er niet gerust op en
meende, dat de reorganisatie pas
komt wanneer de nieuwe onderne
ming een feit is.
De districtsbestuurder signaleerde
voorts een lastenverhoging van
150 gulden per jaar voor een ge-
zinsverbruik van 2600 m3 gas.
Het Zeeuwse voordeel van 2 cent
korting komt namelijk te verval
len. "Volgens PZEM-voorzitter
Don kunnen er geen cadeautjes
meer gegeven worden, maar wij
betreuren deze verhoging zeer en
wijzen die ook af, mede gezien de
financiële positie vati de PZEM.
Het verdwijnen van die 2 cent kor
ting is niet te rechtvaardigen."
Phernambucq pleitte voor een
verbruikersraad waarin zowel
werknemers als werkgevers zitting
hebben.
Verhogingen van reinigingsrech
ten, rioolrechten, onroerend goed-
belasting, zuiveringslasten en een
extra waterschapsbelasting geven
het CNV redenen tot 'grote zorg'.
"Het zijn plotselinge stijgingen
van alle kanten", zei de districts
bestuurder. "Het rijk verlaagt de
belastingen, maar dat wordt ruim
schoots goed gemaakt door ge
meentelijke verhogingen. Het
CNV gaat na de raadsverkiezin
gen van maart 1990 de nieuwe ge
meentebesturen het
woonlastenonderzoek aanbie
den", aldus Phernambucq.
Bijl noemde ook nog de kosten
van kabeltelevisie en de verschil
len tussen de Zeeuwse regio's,
maar de districtsbestuurder
noemde dat evenals hondenbe
lasting 'vermijdbare kosten'.
Per 1 juli 1990 gaat het arbeidsbu
reau onder een bestuur vallen,
waarin ook het CNV een zetel
krijgt. Het bestuur wordt daar
door werkgever en benoemt de di
recteur. De commissie van advies
wordt opgeheven. Alleen de ont
slagcommissie blijft bestaan.
"Voor alle partijen is het een uit
daging", zei Phernambucq. Het
CNV krijgt subsidie van het rijk
om het bestuurslidmaatschap
waar te kunnen maken. Het ar
beidsbureau gaat proberen om per
bedrijfstak bemiddelaars te krij
gen, zodat ze zowel over het aan
bod als de vraag goed
geïnformeerd zijn.
Het verplicht aannemen van werk
door langdurig werklozen kwam
ook nog aan de orde. De elf aanf
wezigen wilden niet terug naaf
vroeger, maar wie 3 tot 4 jaar zon
der werk zit, dient aangeboden
werk te aanvaarden, anders ver
valt de uitkering. Men wilde wel
rechtszekerheid en in uitzendbu
reaus bleek men heel weinig ver
trouwen te hebben.
Na de aankondiging dat het wa
terschap voor het CNV een dia
serie wil vertonen over de verschil
lende taken, besloot de districts
bestuurder de vergadering met een
Kerstgedicht van Nel Benschop.
Nieuwe bedrijven in de Slabbecoornpolder willen een grotere goothoogte om vanuit hun kantoor over de dijk op het Schelde-
Rijnkanaal te kunnen kijken.
Hij zei dat dinsdagavond in de
Wellevaete te St. Annaland tijdens
een vergadering van het CDA
Tholen op vragen van statenlid
E.Ph. Nieuwkerk, die de nota
2000 als handvat nam. De verla
ging van de grondprijs is hoogst
actueel geworden in verband met
het aantrekken van twee bedrijven
in de Slabbecoornpolder.
"Met de premieregeling kun je
wat doen, maar met de grondprijs
zijn we nog nooit onder de kost
prijs gaan zitten", zei Van Kem
pen. "Ik heb geen signalen dat dit
eerder gebeurd is en ik weet ook
niet of het gezond is om van die
lijn af te wijken."
Nieuwkerk noemde het 'storend'
dat in de nota 2000 slechts drie
Thoolse bedrijven worden ge
noemd: Barenbrug, Onion Speci
alties en Westinghouse. "Dat zijn
niet de grootste, niet de meest
spectaculaire. Het zijn voor Tho
len geen General Electric of Philip
Morris, dus daar moet toch iets
achter schuilen. Dat kan geen toe
val zijn", aldus Nieuwkerk. Hij
vond, dat voor Tholen veel be
langrijker bedrijven voor de
plaatselijke werkgelegenheid die
hier sinds jaar en dag gevestigd
zijn, een betere rol hadden ver
diend. "We verschillen radicaal
van mening", constateerde hij bij
de discussie over de nota 2000.
Nieuwkerk geloofde niet, dat de
plannen om de vestigingspremie
voor Tholen-stad lager te maken
dan voor de overige kernen, het
zouden halen. Hij constateerde
ook, dat het scheppen van ar
beidsplaatsen op zich geen toena
me van de bevolking inhoudt. Als
voorbeeld noemde de Budelpack-
directeur zijn eigen woonplaats
Poortvliet.
Hij pleitte voor een koppeling van
arbeidsplaatsen aan woningen,
waarbij de gemeente dan extra fi
nanciële steun zou moeten geven.
Volgens Van Kempen zal dat niet
gauw enig succes opleveren. "Er
is een versterkte trek naar Tholen
en om de grondprijs in de kleine
kernen op een acceptabel niveau
te houden, is er al een verlaging
toegepast. De nota 2000 pleit voor
een evenwichtige ontwikkeling
van de hele gemeente en daarvoor
is een gezond bedrijfsleven nodig.
De nadelen van de pendel willen
we terugbrengen. Gezien de be
drijfsvestigingen heeft het ge
meentebeleid zijn vruchten
afgeworpen, maar hoofdzakelijk
in het oostelijk deel. Daarom
moet het westelijk deel gestimu
leerd worden", aldus Van
Kempen.
Bij de werving van bedrijven en
het verkrijgen van subsidies voe
ren b en w steeds het grote percen
tage pendelaars aan: 60% van de
Thoolse beroepsbevolking. Met
de belastingmaatregelen van de
commissie Oort zou het pendelen
wel eens financieel minder aan
trekkelijk kunnen worden met alle
gevolgen van dien.
J. de Laater noemde dat 'sterk
overtrokken' omdat alle werkne
mers van bedrijven in Bergen op
Zoom als General Electric en Phi
lip Morris ook onder die 60% val
len. Wethouder J. Versluijs zei
met de korte pendel geen probeem
te hebben, maar wel met de 15 tot
20% lange pendel. Daarbij zijn
mensen die elke dag naar Zoeter-
meer rijden, maar juiste gegevens
zijn er niet bekend. Over werklo
zen is veel meer bekend dan over
werkenden.
D. Coppoolse pleitte toch voor
meer inzicht in de lange pendel
om des te beter een bedrijf te kun
nen motiveren zich op Tholen te
vestigen. "We moeten niet opge
fokt bedrijven gaan aantrekken
met werknemers van elders, ter
wijl onze Thoolse mensen blijven
pendelen."
Van Kempen merkte op, dat er op
den duur wel Thoolse werknemers
bij nieuwe bedrijven worden aan
gesteld. "Als er wat is, groeit dat
ook, kijk maar naar
Westinghouse."
Raadslid M.A. van Beek meende
dat door de werving van bedrijven
het ernstig tekort aan vakbekwa
me mensen alleen maar nijpender
zal worden. Daarom pleitte hij
voor scholingsprogramma's.
Wethouder Versluijs wees op de
lascursussen bij de TSG, maar de
sturende elementen van de ge
meente zijn beperkt, liet hij
weten.
Fractievoorzitter Van Kempen
noemde dinsdagavond in zijn
praatje over actuele gemeentelijke
zaken ook de recreatie en het
Oosterscheldebeleid. Hij erkende,
dat er met name door SGP en
RPF/GPV verschillend over ge
dacht worden, met name ten aan
zien van de zondagsrust. "Waar
halen we echter het recht vandaan
om medeburgers een goede vrije
tijdsbesteding te ontzeggen?",
vroeg het CDA-raadslid zich af.
"Mensen van buiten Tholen die
hier van de rust en ruimte willen
genieten? We moeten wel de ka
ders aangeven", zei hij.
Van Kempen pleitte voor een nieu
we rondweg bij Poortvliet volgens
het bekende tracé door de Kruy-
tenburgseweg en niet via de
noordkant, wat vertragend zou
werken.
Van Kempen wees voorts op de
nieuwe geldstroom van minister
d'Ancona voor kinderopvang. Hij
wilde daarvoor onmiddellijk aan
vragen indienen omdat op Tholen
de behoefte al is gebleken. Mevr.
De Ruijter was daarbij benieuwd
in welke kernen er mogelijkheden
voor kinderopvang komen. Van
Kempen wees op de grootste be
volkingsconcentratie, waar de
meeste kinderen zijn: Tholen.
"Zo hou je de mensen nooit bin
nen het eiland. We moeten het
westelijk deel leefbaar houden",
vond mevr. De Ruijter.
Wethouder Versluijs merkte op,
dat het CDA een groot voorstan
der is van gastouderprojecten en
daarbij is een veel betere spreiding
op het eiland mogelijk.
A. v.d. Hoek was geschrokken van
de geringe mogelijkheden voor
bejaardenzorg. De instellingen
treffen volgens hem geen blaam,
maar slechts in noodsituaties is
een beperkt aantal uren hulp mo
gelijk.
Mevr. M. van Driel-Vaders vond,
dat deze zaak niet overtrokken
moest worden. "Slechts 10% van
de ouderen heeft zorg nodig en
wanneer bij het bouwen van hui
zen direct goede voorzieningen
worden getroffen, kan de zelfred
zaamheid nog bevorderd worden.
Dan wordt het nog minder dan
10%. Woonzorgprojecten dienen
dan ook niet te groot opgezet te
worden. Ouderen moeten we zo
lang mogelijk zelfstandig hou
den", zei mevr. Van Driel.
Transportbedrijf G.A. Steketee in
Poortvliet is overgenomen door
M.J. Openeer uit Hansweert. De
drie chauffeurs zijn meegegaan
naar de nieuwe eigenaar.
Na dertig jaar komt daarmee een
eind aan een stukje bedrijvigheid
aan het Zuidplantsoen. De geel
rode wagens waren al langzaam
aan het verdwijnen omdat blauw
als nieuwe huisstijl was genomen
voor de laatste twee nieuwe
wagens.
De uit St. Maartensdijk afkomsti
ge Steketee - zijn ouders hadden
daar café de Gouden Leeuw(mo-
menteel bibliotheek) - begon al in
1951 met een vrachtwagen te rij
den. In 1953 trad hij tijdens de
herverkaveling op als onderaanne
mer voor de Heidemij. en op een
gegeven moment had hij wel 50
CMC-zandwagens die voor hem
reden. Zelf had hij maar 3 auto's,
de rest huurde Steketee bij.
De vrachtwagencombinaties wer
den in de loop der jaren steeds
groter en aan het Zuidplantsoen
zorgde dat ook voor overlast.
Daarom probeerde het gemeente
bestuur Steketee te bewegen om
zijn bedrijf naar het industrieter
rein aan de Paasdijkweg te ver
plaatsen. Eén van de twee
dochters zou daar de onderne
ming voortzetten, maar ondanks
de financiële steun van de ge
meente zou de investering nog
dusdanig groot zijn, dat de fam.
Steketee daarvan afzag.
De laatste jaren had men vijf een
heden: drie combinaties en twee
opleggers. De afgelopen zomer
werd een auto verkocht en later
ging er nog één stuk, waardoor er
maar drie eenheden meer over wa
ren. Er was inmiddels ook een
chauffeur vertrokken.
In samenspraak met collega Op
peneer uit Hansweert, die evenals
Steketee voor aardappelhandel
Meijer rijdt, kwam de overname
heel vlug tot stand. Na dertig jaar
aan het bedrijf gebonden te zijn
geweest, gaat het echtpaar Steke
tee nu van de rust genieten.
i