De weg over de Oesterdam is aantrekkelijk maar gevaarlijk Dertien jaar bouwen 'Van huis naar school is maar een half uur' Ziekenhuis Goes in trek bij de Thoolse schoolverlaters 'Een locatie van niveau voor zakenrelaties' P. van Hemert van Stavenisse naar Kruinin gen Leerkracht E. van Veldhuizen uit Sint-Annaland: Donderdag 2 november 1989 EENDRACHTBODE, DE THOQLSE COURANT Piet van Hemert uit Stavenisse rijdt al voor het zesde jaar naar Zuid-Beveland. Sinds 1987 als bedrijfsleider van de vestiging Kruiningen van aardappelhan delsbedrijf Meijer bv, daarvoor als ploegchef bij Coroostrom conserven nv. in Kapelle. s IJ In 35 minuten van Oud-Vossemeer naar de ganzestad Steeds meer Thoolse schoolverlaters solliciteren in het Oosterscheldezieken huis in Goes voor de opleiding verpleegkundige. Hoewel Tholen tot het verzor gingsgebied van het ziekenhuis behoort, zijn er erg weinig Thoolse patiënten in Goes. "Bij acute gevallen is het logisch dat de kortste weg gevolgd wordt en dan is Bergen op Zoom het dichtste bij," meent A.J. Hommel uit Oud- Vossemeer. Hij heeft als sectorhoofd verplegingsdienst de leiding over meerde re afdelingen in het Oosterscheldeziekenhuis. Carpooling is een begrip dat vaak genoemd wordt om het autoverkeer terug te dringen. Mensen sa men in een auto naar het werk laten rijden, het ge beurt, maar nog niet massaal. Vanuit Tholen is een dergelijke manier van reizen opgezet door leerkrachten van de Rehobothschool voor LBO en Mavo in Krabbendijke. "Van mij mag er een restaurant op komen. Dan kun je als Thools ondernemer met je gasten daar naar toe om een stukje te eten. De Oesterdam is een locatie van niveau voor het ontvangen van zakenrelaties." Directeur C.A. Hommel van het gelijknamige aannemingsbedrijf uit Oud-Vossemeer ziet mogelijkheden voor de nieuwe verbinding tussen Tholen en Zuid-Beveland. Ook economisch gezien is de dam welkom, want 30% van zijn wagens maakt er dagelijks ge bruik van. Thoolse ondernemer C.A. Hommel blij met Oesterdam 19 P. van Hemert voor het water dat hij dagelijks oversteekt: de Oosterschelde. Tijdens werkdagen maakt Van Hemert zowel 's ochtends als 's avonds gebruik van de Oester- dam om van zijn huis even bui ten Stavenisse naar het sorteer- bedrijf van zijn baas te gaan en omgekeerd. Over de Oesterdam is Van Hemert zeer te spreken: "Het is ideaal voor mensen van Tholen die naar Zuid-Beveland moeten om te werken". Van huis naar bedrijf is nog geen vijf tig kilometer. Van Hemert is on geveer een half uur onderweg. Toen de Oesterdam nog niet was aangelegd, deed hij er lan ger over: "Via Bergen op Zoom was je altijd drie kwartier kwijt buiten de spits hoewel het via Brabant maar 55 kilometer was. Door Bergen rijden, was altijd het grootste knelpunt". Ook toen de macadam nog maar net De nieuwe weg tussen het Stenen Kruis bij Tholen en de Oesterdam; een stukje over kant in de naamgeving. op de dam lag, koos Van Hemert voor de kortste weg, dat scheel de immers in tijd. "Eén keer heb ik het meegemaakt dat de dam afgesloten was. Toen moest ik halverwege terug om over Ber gen op Zoom naar huis te gaan. Je dacht dan een kwartier eer der thuis te zijn, maar het werd een half uur later', lacht Van Hemert. Gevaarlijk De Oesterdam heeft naast voor delen ook nadelen. "Het is een mooie weg, maar ook levensge^ vaarlijk. Vooral in de zomer als zwemmers en surfers de weg oversteken aan het begin van de Oesterdam bij Tholen. Ook wor menstekers. Die staan met hun auto op stroken waar ze niet mogen staan en kunnen zó de weg opdraaien. Het is altijd opletten, want ze staan er elke dag. De weg is ook aantrekkelijk wegens de vele vogels. Je ziet er vaak prachtige roofvogels, maar ook dat leidt de aandacht van de weg af. In dat opzicht is het ook een gevaarlijke route". Het is volgens Van Hemert op vallend hoeveel vogels er op de dam hun einde vinden: "Er wor den veel vogels doodgereden. De dam ligt in feite midden in een natuurgebied. Aan beide kanten zitten er ontzettend veel". Enige hinder ondervon den automobilisten deze zomer van een bepaald soort muggen. Ook Van Hemert reed af en toe zo'n wolk insecten binnen. Dit ongemak bleek van korte duur. Van langere duur is toch de ver keersveiligheid waarop Van He mert steeds de nadruk legt: "Aan weerskanten van de dam heb je water. Daar gaat een enorme rust vanuit. Je kunt de hele Schelde overzien. Bij sche mering is het prachtig, maar het is ook een weg die uitnodigt om hard te rijden omdat hij recht en overzichtelijk is in vergelijking met de provincialeweg op Tho len". Over de aansluiting van de Postweg bij het Stenen Kruis naar de Oesterdam is Van He mert zeer tevreden: "De stop lichten werken erg snel. Je hoeft nooit lang te wachten". Voordat deze weg aangelegd was, reed Van Hemert via de Schelphoek naar de Oesterdam. "Je sneed dan wel een stukje af, maar op den duur was het wegdek ka- potgereden". Notedopjes Hinderlijk ervaart Van Hemert de aanwezigheid van kleine bootjes die langs de Oesterdam op het slik liggen. "Die notedopjes pas sen daar niet. Ze verstoren het -beeld van de waterlijn". Van He mert kon in zijn nieuwe functie een woning betrekken in Rilland. Het werd hem en zijn gezin aan geboden door de zaak, maar het gezin besloot om bij Stavenisse te blijven wonen. "Omdat mijn vrouw bij het waterschap werkt, zou er toch iemand moeten blij ven rijden. Dan maakt het niet uit waar je woont en bovendien is het autorijden voor mij een stukje ontspanning; je krijgt geen telefoontjes en je kunt nog eens nadenken". Speelmansplaten Voor een stop bij een restaurant bij de Bergsche diepsluis voelt van Hemert niet. "Ik zie geen re den om daar een restaurant neer te zetten. Ik vraag me af of het iets toevoegt aan het bestaan de. Je moet het mooie natuurge bied behouden. Als het er komt, zal er veel aandacht besteed moeten worden aan parkeer voorzieningen. Zoiets moet dan wel heel goed geregeld zijn". Voor de komende zomer heeft Van Hemert zo zijn twijfels over het concentreren van recreanten op de Speelmansplaten. "Ik ge loof niet dat mensen aan het vervuilde Zoommeerwater wil len zitten. Het is natuurlijk prima dat ze het aan die kant van de dam aanleggen. Het zou erger zijn gewest wanneer het aan de Oosterscheldekant was geko men". Al met al vormt de Oesterdam voor Van Hemert 'het mooiste stukje van de rou te' naar zijn werk. 1976. De regering kiest voor compartimentering van de Ooster schelde met de Oesterdam en de Philipsdam. 1978. Vaststelling tracé Oesterdam. 10 april 1979. Aanbesteding aanleg werkeiland Bergsediepsluis. 1983. Begin bouw Bergsediepsluis. Sluiting Markiezaatskade. Juli 1984. Begin 3e fase, aanleg damvak Speelmansplaten. 1985. Sluiting Marollegat. Jan. 1986. Aanbesteding weghalen ringdijken Bergsediepsluis. Feb. 1986. Aanbesteding aansluitingsweg naar de Oesterdam op Zuid-Beveland. April 1986. Aanbesteding sluiting Tholensche Gat. 1 okt. 1986. Officiële ingebruikname Bergsediepsluis. 6 okt. 1986. Begin sluiting Tholensche Gat. 22 okt. 1986. Sluiting Tholensche Gat, het laatste sluitgat in de Oesterdam. 23 okt. 1986. Loco-burgemeester P. van Schetsen van Tholen en burgemeester H. Boer van Reimerswaal knopen Tholen en Zuid- Beveland aan elkaar. 25 juli 1987. Ingebruikname steiger voor beroepsvissers aan de Oesterdam. 15 sept. 1988. Provinciale waterstaat geeft de weg over de Oester dam vrij voor het verkeer. De burgemeester van Tholen opent hem officieus met het oplaten van een vlieger. 17 jan. 1989. Aanbesteding aanleg aansluitingsweg naar de Oester dam op Tholen. 20 juli 1989. Verkeerslichten op de kruising Postweg/Reimerswaal- seweg in werking gesteld. Half sept. 1989. Thoolse aansluitingsweg op de Oesterdam gereed. 6 nov. 1989. Officiële ingebruikname Oesterdam door de commissa ris van de koningin dr. C. Boertien. SEHMdTH LBO-SCHOPe. Docent van Veldhuizen (met stropdas) maakte samen met 2 collega's en een groepje Thool se - en Fluplandse leerlingen een fietstocht over de Oesterdam naar de schooi in Krabbendijke. y i f i i :-© -.i sAV C'T. - 'Xw kV ;.-viarw 4*^5? iw - - -V "T sèk* -"T r «sss F x 'XixSsK iTTs-- "X'" •- 3$»$' A.J. Hommel uit Oud-Vossemeer geeft leiding aan het verplegend personeel van zeven afdelin gen in het Oosterscheldeziekenhuis. Hommel is daarmee ééri van de vijf Thoolse werknemers van het Goesse ziekenhuis (2 uit Oud- Vossemeer, 2 uit Tholen en 1 uit Poortvliet; daarnaast nog een behoorlijk aantal geboren Thole- naren). Hij werkt er sinds 1981 en maakte de fusie mee en twee jaar geleden de nieuwbouw. "Nu staat er een ziekenhuis dat alle voorzieningen heeft. Mede daardoor én omdat erg veel reke ning wordt gehouden met de specifieke behoeften van de Zeeuwse bevolking, verwacht ik in de toekomst meer Thoolse pa tiënten," aldus Ad Hommel. Ook de komst van de Oesterdam is daar debet aar\ "Ik rijd in 35 minuten naar Goes," zegt Hom mel. Hij is blij met de nieuwe ver binding omdat de wegen rond Bergen op Zoom overdag erg vol zitten. "De Oesterdam is geen weg om hard te rijden. Niet al leen omdat er een paar flinke bochten inzitten, maar je geniet er van het uitzicht, 't Geeft je een stuk rust na een drukke werkdag." De route is bovendien 8 tot 10 kilometer korter en dat telt ook. "In de verpleging krij gen we geen reiskostenvergoe ding," zegt Hommel. Overigens denkt hij er niet aan om dichter bij zijn werk te gaan wonen (vóór hij naar Goes kwam, werk te Ad Hommel in de Klokkenberg in Breda). Vogels Enkele minpunten aan de dam zijn er ook. "In de zomermaan den moet je rekening houden met tijdverlies, want dan gaat vrij snel de brug over de Bergse diepsluis open. 's Avonds sta je dan zeker tien minuten stil." Ook heeft Hommel ervaren dat er op de Oesterdam ontzettend veel vogels worden doodgereden. "En als je 's avonds laat of 's morgens vroeg met pech komt te staan, is er niets waar je te recht kunt. Er staat geen praat paal en je moet maar afwachten of passerende automobilisten stoppen." Verder hoopt Hommel dat er van de winter bij gladheid goed gestrooid wordt. Dat het op Tholen door de Oesterdam drukker wordt, er vaart Ad Hommel als geen an der. Hij woont aan de rand van Oud-Vossemeer, aan de provinci aleweg naar Sint-Annaland en Tholen. "Sinds de Philips- en Oesterdam klaar zijn is het dui delijk drukker. In de zomer ko men hier meer personenauto's en bussen met toeristen voorbij en het vrachtverkeer is zeker toegenomen." Hommel hoopt dat er - in het belang van de ver keersveiligheid - tijdig op zal worden ingespeeld. "Hier op Tholen gaan immers nog steeds veel mensen op de fiets van dorp tot dorp en ook Brabant in." Ad Hommel is sinds enkele maan den voorzitter van de voetbal club in zijn woonplaats. Ook op sportgebied openen de nieuwe verbindingen mogelijkheden. "Op Beveland heeft Vosmeer al vanouds contacten met clubs als Rillandia en Wemeldinge voor oefenwedstrijden. Waf voor ons nieuw kan zijn lijkt me meer de richting Zierikzee. Da's nu een stuk makkelijker bereikbaar." Op deze school met 750 leerlin gen werken docenten afkomstig uit Tholen (4), uit Stavenisse, Sint-Maartensdijk, Scherpenis- se, Sint-Annaland, Poortvliet en uit Sint-Philipsland. De voorma lig directeur van de School met de Bijbel in Sint-Annaland, dhr. E. van Veldhuizen is begonnen aan zijn tweede jaar in Krabben dijke. Hij geeft godsdienstles en Nederlands en doet aan leerlin genbegeleiding. "De reden dat we aan carpooling zijn begon nen, is financieel, maar daar naast speelt het milieu ook een rol. In dat opzicht is het wense lijk dat we het op deze manier doen. Persoonlijk zou ik gebruik willen maken van het openbaar vervoer, maar dan ben ik te lang onderweg". Sinds Van Veldhui zen verbonden is aan de Reho bothschool in Zuid-Beveland, maakt hij gebruik van de Oester dam. "Eén keer ben ik terug gestuurd omdat ze aan het asfal teren waren. Ik moest toen over Bergen op Zoom en dat viel te gen. Voornamelijk wegens het oponthoud in de stad. Via Ber gen is het niet zoveel om, maar het rijdt zoveel moeilijker". Van Veldhuizen legt uit dat hij voor de afstand van zijn huisdeur in Sint-Annaland tot aan de school deur in Krabbendijke niet meer nodig heeft dan een half uur."Met 10 mensen hebben we de pool onderling verdeeld. En zo op elkaar afgesteld dat we niet veel tijd verliezen. De ene week rijd ik twee dagen, de week daarop drie. De collega's uit Sint- Philipsland bijvoorbeeld zet hier de auto weg en stapt over in de mijne. Bij ziekte van één van ons, rijd je weieens alleen. Als er ver gaderingen zijn, kun je met ie mand wisselen en af en toe moet je wel eens even op de an der wachten". Het grote voor deel van carpooling is volgens Van Veldhuizen dat ook het ge zin profijt heeft van het feit dat de auto de ene week 2 dagen en de andere week drie dagen thuis te gebruiken is. Bermtoerisme Van Veldhuizen is blij met de Oesterdam, maar plaatst ook kanttekeningen bij de verbinding tussen Tholen en Zuid-Beveland: "Het is een prachtige weg maar 's zomers onveilig. Bij de Bergse diepsluis is het echt gevaarlijk wegens de kinderen die zomaar de weg over rennen". Volgens de docent is de situatie enigszins verbeterd nadat het strandje aan de Thoolse zoete kant van de Oesterdam is afgegraven. De verkeersveiligheid hangt nauw samen met het bermtoerisme, zoals Van Veldhuizen die vorm van recreëren aan de dam noemt. "De mensen liggen bijna tot op de weg terwijl er behoor lijk hard wordt gereden". Met name in de maand juni heeft Van Veldhuizen te maken met een Oesterdam die druk bezocht wordt door recreanten uit deze streek en uit België. "Het is een vrij lange tijd van toerisme. De jeugd maakt er na schooltijd ook veel gebruik van en dat geeft veel drukte". In die twee jaar dat de Thoolse leerkracht over de Oesterdam rijdt, is er een toena me van het verkeer te bemerken. Dat heeft ook zijn gevolgen voor de vogels op en rond de dam: "Je ziet vaak dode vogels op de weg. Bijna iedere dag wordt er wel wild aangereden. De dam ligt precies in een vogelgebied dat rijk is aan voedsel". De aan sluiting bij het Stenen Kruis vindt Van Veldhuizen heel goed, maar de aansluiting op de weg naar Krabbendijke noemt hij ge vaarlijk: "Juist 's ochtends kun je het verkeer op die weg moei lijk zien komen. Heel vaak heb je te maken met een laagstaande zon, zo net boven de brug over het Schelde Rijnkanaal. Dat er vaar ik als een minpunt van de Oesterdam. Het zou beter zijn als er een invoegstrook wordt aangelegd of een stopbord wordt geplaatst". Fietstocht Van Veldhuizen, die 13 jaar aan de Christelijke basisschool in Sint-Annaland is verbonden ge weest (4 jaar onderwijzer, 9 jaar directeur) wilde graag lesgeven in voortgezet onderwijs, maar wilde ook graag in Sint- Annaland blijven wonen. Met zijn aanstelling aan de Reho bothschool in Krabbendijke werd deze wens verwezenlijkt. "Ook voor collega's is de dam zeker niet de minste reden om hier op Tholen te blijven wonen. Als ik anderhalf uur had moeten gaan reizen, dan zou het echt be zwaarlijker zijn. Nu is het maar een half uur en hoef ik niet te verhuizen". Eind vorig schooljaar legden zo'n 35 Rehoboth leerlin gen van Tholen en Sint- Philipsland met drie leerkrachten de afstand van huis naar de school en terug op de fiets af. Van Veldhuizen vertrok voor dat 'uitstapje' al om 6 uur vanuit Sint-Annaland. Om kwart voor zeven verzamelden zich alle deelnemers bij de sluis op de Oesterdam. "We waren tegen 8 uur op school. We hadden heen wind tegen, maar terug ook. Het was heel leuk, maar het was ook een hele trap". Hommel noemt de Oesterdam dan ook een verbinding die van grote waarde is. "De besparing in tijd is naar Goes twintig minu ten. Je moet altijd concurreren met plaatselijke bedrijven, dus het is van belang dat je afstan den snel en goedkoop kunt over bruggen." Aannemingsbedrijf Hommel legt gas- en waterlei dingen en kabels aan in heel Zeeland en West-Brabant. PZEM, WMZ en PTT Telecom zijn belangrijke opdrachtgevers. "Dat betekent ook dat je 24 uur per dag bereikbaar moet zijn voor als er iets opdoet. Mensen en materiaal moeten dan snel ter plaatse .kunnen zijn." Die snelheid van handelen wil Hommel benadrukken. "Ons systeem en de mensen geven het bedrijf een verre uitstraling in de regio. Dat betekent ook dat je inventief moet zijn, want de con current ligt op de uitkijk en pro beert je werkwijze na te doen." Het kostenaspect en de kwaliteit vindt Hommel dan ook twee be langrijke facetten. Verder maakt de Oesterdam efficiënt werken mogelijk. "Vanmorgen ging een onderdeel in een machine stuk. Op dat mbment staan er wel zes man zonder werk. Via de dam kan een monteur snel ter plaatse zijn om het mankement te ver helpen." Pontje Door de betere verbindingen is Hommel erg tevreden met de plaats van zijn bedrijf. "Vroeger had je hier in Oud-Vossemeer het pontje en de brug bij Tholen. Nu zitten we in een mooie positie. Vlakbij West-Brabant en via de Philipsdam is Schouwen- Duiveland ook niet ver." Behalve economisch gezien is Hommel ook in esthetisch op zicht ingenomen met de Oester dam. "De schoonheid van de weg ervaar ik als plezierig. Als je er overheen rijdt zijn de boten. het water en de vogels een prachtig gezicht. Iedere keer weer geniet je en ik hoop dan ook niet dat er belemmerende beplanting komt." Het Vossemeerse bedrijf heeft ook nog zijdelings aan de Oesterdam gewerkt. Zowel op Tholen als op Zuid-Beveland werden aanpassingswerkzaam heden uitgevoerd aan de water leiding en de electriciteitsleidingen bij de aan sluitende wegen. "Alle activitei ten aan wegen en verbindingen, daar ben je bij betrokken," meent Hommel. Zo liggen op dit moment de materialen gereed voor een kruising door de Berg sediepsluis heen, om een water toevoer naar de Speelmansplaten te realiseren. Het meningsverschil tussen Do meinen en de gemeente Tholen heeft dat werk echter vertraagd. 70% van Tholen Dagelijks gaan de ongeveer 120 werknemers van Hommel in 40 f wagens op pad. Van hen komt zo'n 70% van Tholen, 10% el ders uit Zeeland en 15% uit Bra bant. Hommel vindt dat hij, gezien de samenstelling van zijn personeel, best wat meer op drachten van de gemeente Tho len zou kunnen krijgen. "Het irritante is, dat je niet eens altijd de mogelijkheid krijgt om voor een werk in te schrijven. Ik wil zelf de keuze hebben," laakt Hommel het gemeentelijk beleid. Hoewel hij vindt dat Tholen op het gebied van de werkgelegen heid erg actief is, is de gemeente tegenover bestaande bedrijven volgens Hommel veel minder toeschietelijk. "Voor ons betekent het dat we daardoor nog meer over die dam moeten om onze mensen aan het werk te houden. Hopenlijk houdt de provincie komende winter de vorstgevoeligheid van de dam in de gaten, want vorig jaar is één van onze busjes er door de gladheid verrast," zegt de Vossemeerse ondernemer C.A. Hommel. Directeur C.A. Hommel van het Vossemeerse aannemingsbedrijf. l

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 19