'In ons nieuwe kantoor kunnen we tenminste rustig werken' 'Gemiddelde Tholenaar is liever niet meer dan 500 gulden maandhuur kwijt' Sinds 1962 12 miljoen gulden huur Hoofd bedrijfsbureau Striekwold van Beter Wonen Hoofd bewonerszaken Droogendijk van woningstichting Donderdag 2 november 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Eén miljoen huursubsidie W.J.A.H. Striekwold, hoofd bedrijfsbureau Beter Wonen. Naast hem van links naar rechts: A. Steenpoorte, J. Heijboer, A. Oudesluys-Voshol, D. Moerland en H. Stoutjesdijk. In het kantoor aan de Mo lenstraat zat hoofd technische dienst W.J.A.M. Striekwold met het overig personeel van zijn af deling in één ruimte. Kwam er een telefoontje binnen bij één van de opzichters over een man kement aan een woning, dan luisterde Striekwold als het wa re mee. Hij kon dan ook zonodig advies geven. Nu, in zijn nieuwe kamer is dat er niet meer bij. Het nieuwe kantoor van de stichting Beter Wonen aan de Haven heeft het hoofd geschei den van de rest van het 'be drijfsbureau' zoals de technisch- administratieve afdeling binnen de corporatie wordt genoemd. Maar zo'n eigen kamer heeft zijn voordelen. "Hier kun je ten minste rustig werken. Het vori ge pand was zo gehorig, daar hoorde je zowat alles wat er in het gebouw gezegd werd", ver telt de bouwkundig ingenieur. Striekwold houdt zich bezig met onderhoud van de ruim 2400 woningen in het bestand van de stichting, met woningverbete ring en nieuwbouw. Aan dat laatste kan weer gedacht wor den nu het huizenoverschot krap is geworden na een aantal jaren van behoorlijke leegstand, voor al in Sint-Maartensdijk. "Bij het opstarten van nieuwbouwplan- nen hoort een programma van eisen: hoe wil je de woning heb ben, wat voor materiaal ga je gebruiken en wat moet de huur bedragen. Dat is het eerste ka dertje waarmee we naar de ar chitect gaan om een ontwerp te laten maken". Het werk van ar chitect H. Weertman wordt door de technische dienst beoor deeld. "Zijn we het er mee eens, dan kan de architect het verder uitwerken. Daarna vindt een de finitieve toetsing plaats en kan als het is goedgekeurd een bestek gemaakt worden". Ook dat wordt volgens Striekwold weer 'doorgenomen'. In die fase wordt bepaald welke soort te geltjes er bijvoorbeeld voor de keuken en badkamer worden gebruikt. "Daarbij streven we naar een eenheid, anders krijg je allerlei verschillende soorten". Dakkapellen Het onderhoud van de nieuw te bouwen woningen krijgt bij het maken van de plannen al de no dige aandacht. "Vanuit de prak tijk weten we welke raampjes we wel weer zullen toepassen en welke niet. Neem een dakka pel. Voor schilderwerk erg lastig klimmen. De kapellen komen weer terug, maar ze zijn nu ge maakt van onderhoudsarm ma teriaal". Als de aanbesteding heeft plaatsgevonden en de uitvoering begint, is Striekwold aanwezig bij de bouwvergaderingen. Het toezicht wordt door de architect gedaan, maar de stichting over weegt dit in eigen hand te gaan nemen, in die van Striekwold: "De architect is ook directie voerder. Die heeft zijn opzich ters lopen. Dat is zo gegroeid, maar wij zouden het zelf ook kunnen. De architect kost geld, maar ik kost ook geld". Bij het verbeteren van woningen werden de huurders apart bena derd; ze konden hun mening ge ven over de veranderingen die aan het huis plaats zouden vin den. Deze aanpak gaat op de helling. Striekwold: "We willen toe naar een collectieve benade ring. Dat wil zeggen, dat we de groep huurders voor wie de ver beteringsplannen op til zijn, in een vroeg stadium uitleg gaan geven, waarom we voor deze of die verbetering hebben gekozen en wat daarvan de gevolgen zijn. Bij renovatie betekent dat bijvoorbeeld huurverhoging". Volgens Striekwold heeft deze aanpak een groot voordeel: "Bij een groep hoor je al snel waar die naar toe wil". Bij groot onderhoud gaat het om gevels, het dak en kozijnen, de schil van de woning zoals Striek wold het uitdrukt. Bij een reno vatie moeten vaak wisselwonin gen beschikbaar zijn. "Dat is niet altijd het geval. En dan moet je je bestand lege woningen vasthouden". Voor 1989 staan 30 woningen op het lijstje voor verbetering: 11 in Poortvliet, 7 in Scherpe- nisse, 6 in St. Maartensdijk en 6 in St. Annaland. Vuilniszakken Voor het onderhoud van de wo ningen in het bestand maakt Striekwold een vijfjaren plan ning. "Je stelt een begroting sa men en een lijstje met punten wat je aan de woning moet doen. Daarna bekijk je wat het hoogstnoodzakelijke is". Striekwold maakt een onder scheid tussen planmatig onder houd en niet-planmatig onder houd. Bij het eerste gaat het om groot onderhoud en het voorko men van mankementen aan de woning (schilderwerk, afdich ten, beglazing, schoonmaken cv-ketels), in het tweede geval om het klachtenonderhoud en de zorg voor de woning wan neer deze vrij komt bij verhuizing van de huurder(s). Huurders die uit een woning van de stichting vertrekken, laten het pand in uit eenlopende toestand achter. Striekwold: "Je komt woningen tegen in nieuwbouwstaat en in sloopstaat. Een klerenkast die is omgebouwd tot volière, een paard in de schuur, soms com plete verbouwingen waarbij men tussenmuren heeft gesloopt of totale vervuiling van de woning met vuilniszakken waar ratten in zitten". Halver-, wege de opzegmaand krijgt de huurder bezoek van een van de drie assistent-opzichters van de stichting. "De huurder weet bij zo'n inspectie wat er moet wor den veranderd of wat er wordt getolereerd. Zo'n voorinspectie schept zoveel mogelijk duidelijk heid. Een huurder kan het beter vooraf weten wat wel en niet kan dan achteraf". Over de; rechten en plichten van de huur der bestaat die duidelijkheid nog onvoldoende. Klachtenlijn "De plichten van de huurder staan wel in het burgerlijk wet boek, maar je kunt er niet van uitgaan dat iedereen die uit zijn hoofd kent. Daarom hebben we een informatieboekje naar de huurders gestuurd waarin een opsomming staat van de plich ten. Zo'n uitgave bestond nog niet, legt Striekwold uit, die nog regelmatig van huurders te ho ren krijgt dat de stichting moet opdraaien voor iets dat voor re kening van de huurder is. "Stee vast krijg je als antwoord: we betalen toch huur. Jullie worden er rijker van, want het huis is al lang afgelost". Maar zo simpel ligt het volgens Striekwold niet. De stichting be taalt hypotheeklasten, afschrij ving, verzekering, onroerend goed belasting, water schapslasten en zorgt voor on derhoud. "Dat wordt gemaks halve wel eens vergeten". Voor klachten heeft de stichting een klachtenlijn. Elke werkdag van half negen tot tien uur kan de huurder bellen naar nummer 3981. Bij een klacht over een verstopte leiding zijn er twee mogelijkheden: de verstopping is het gevolg van onzorgvuldig gebruik door de huurder en dan zijn de kosten voor hem (zeep resten in afvoer, haar, speel goed, bestek, dopjes) of de ver stopping is het gevolg van een bouwtechnische fout. Dan ko men de onkosten voor rekening van de stichting Beter Wonen. Naast de telefonische melding kan de huurder ook een klach tenbriefje indienen dat in de Zee land Woonkrant is gehecht, het bewonersinformatieblad van zes Zeeuwse woningcorporaties dat de huurder krijgt toegestuurd. Hoewel Striekwold beseft dat niet alle klachtenonderhoud is weg te dringen, probeert de wo ningstichting het wel zoveel mo gelijk te beperken. "We probe ren het produkt woning in een zo goed mogelijke staat te hou den om in de markt te blijven, maar de subsidies voor woning verbetering zijn bij lange na niet voldoende. Door het bestand goed bij te houden wordt het on derhoud in principe ook goedko per. Voor de bewoner is het ook prettiger". Kunststof kozijnen Het schilderswerk vormt een van de grootste posten op de begroting voor onderhoud. "Er is gewoon veel te schilderen en het kost veel tijd. Dat maakt het duur". Om de kosten van onder houd binnen de perken te hou den, worden bijvoorbeeld kunststofkozijnen aangebracht. "Een twee-ledig voordeel", zegt Striekwold. "Wij hoeven niet van buiten en de huurders hoe ven niet van binnen te schilde ren". Houten kozijnen kunnen ook voor andere problemen zor gen: "Wij kunnen aan de buiten kant nog zo goed schilderen, als het aan de binnenkant niet ge beurt, dan gaat zo'n kozijn er toch aan". De kunststofkozijnen bestaan uit materiaal dat weer hergebruikt kan worden. Uit milieu-oogpunt experimenteert Beter Wonen ook met verf dat met water is te verdunnen in plaats van met terpentine. Elke zes jaar krijgen de woningen een grote schildersbeurt, elke vier jaar worden alleen de 'liggende delen' van een nieuw verflaagje voorzien. "Vroeger werd het werk gewoon aanbesteed. De gene die het laagste bood, kreeg het werk. Nu verdelen we het werk. De schilder komt op deze manier op zijn eigen werk terug. Dat gebeurt met behulp van een open begroting. Het voordeel is, dat wij bepalen welke schilder welk werk doet. We controleren het werk. en weten dan precies bij wie we moeten zijn als het schilderen niet goed is gedaan. De meeste schilders zijn het er over eens dat dit een goede ma nier is". Sloop Bij het maken van plannen voor woningverbetering spelen de kosten een grote rol. Als er erg veel geld gemoeid is met zo'n grondige opknapbeurt, dan wordt bekeken of het niet beter is de woning te slopen en nieuwbouw te plegen. "Dat is heel actueel. Dit jaar hebben we te maken met bejaardenwonin gen waarvoor die plannen financieel-technisch niet haal baar zijn". Striekwold noemt de kleine be jaardenwoningen aan de Hoge- weg, Oosterscheldestraat en Ja- coba van Beierenstraat in Sint- Maartensdijk en aan Bos in Sta- venisse. "Je kijkt eerst wat er aan de woning mankeert. Dan naar het bedrag aan subsidie dat verstrekt wordt en welke klach ten er over de woning bestaan. Dan bereken je wat nieuwbouw kost. Dat is dan in dit geval goedkoper dan verbeteren". Huisvrouw De huurder is kritischer gewor den in de loop der jaren, stelt Striekwold vast: "Dat is niet on terecht, want je betaalt behoor lijk wat voor de woning". Wo ningzoekenden die uit verschil lende huurhuizen kunnen kiezen, lopen volgens Striekwold 'heel kritisch' door de woning. "Het is bij de woningtoewijzing duidelijk te merken of mensen de woning schoon vinden of niet schoon genoeg. We gaan uit van een gemiddelde situatie". Staat een woning langer dan drie maanden leeg, dan stapt Striekwold sa men met zijn college J. Droo- gendijk van bewonerszaken het pand binnen om te zien wat er eventueel aan het onderkomen verbeterd kan worden waardoor het gemakkelijker te verhuren is. "Ligt het aan de woning of aan de omgeving? Het kan allebei. Vaak bekijken we de woning met de ogen van een huisvrouw. Die let eerst op de keuken, het toilet en de badkamer. Die moe ten er goed uitzien". Striekwold is er veel aan gele gen de huurders van Beter Wo ning zo goed mogelijk te infor meren. "Komen er klachten over de voordeur en de opzich ter zegt die deur is aan vervan ging toe, dan kan dat in de be groting worden meegenomen. De huurder krijgt de toezegging dat het in dat jaar gaat gebeu ren. Het bestuur moet er natuur lijk wel toestemming voor ge ven, maar zo willen we de be woners zoveel mogelijk op de hoogte stellen van onze plannen". In de jaren 1986-1987 over woog de stichting Beter Wonen advertenties te plaatsen in re gionale kranten om huurders te interesseren voor een woning in de gemeente Tholen. Oorzaak: leegstand. Met pieken van 50 woningen, maar adverteren hoefde niet. Er kwamen 39 Amerikaanse mi litairen van Woensdrecht die de leegstand van de stichting sterk verminderden, doch dat was een zeer tijdelijke zaak. De kruis raketten kwamen niet en de mili tairen vertrokken weer. De stichting besloot nieuwbouw- plannen in de ijskast te zetten en boog zich over de woningmarkt. De stand van zaken nu? "Als je de bevolkingsontwikkeling be kijkt in de regjo, dan zie je dat er in Bergen op Zoom op het ogen blik zo'n 1500 woningzoeken den staan ingeschreven. In Halsteren bestaan wachttijden van 3 tot 3Vi jaar. Daar kunnen wij vruchten van plukken", ver telt J.C. Droogendijk, hoofd van de afdeling verhuur en bewo nerszaken van de woningcor poratie. Met de bevolkingscijfers van de gemeente Tholen in de hand be kijkt de stichting waar op Tholen behoefte aan is. "De tijd van bouw want het komt toch wel vol, ligt achter ons. het gaat er nu om waar en wat je bouwt en wat het gaat kosten. Landelijk gezien liggen de Thoolse huren gewoon laag. De gemiddelde Tholenaar is liever niet meer dan 500 gulden per maand aan huur kwijt. In de randstad betaal je zo 7 800 gulden voor een verge lijkbare woning, maar ons stre ven is om de aanvangshuren zo laag mogelijk te houden". Vol gens Droogendijk wordt de stichting daarin gedwarsboomd door staatssecretaris Heerma die vindt dat de aanvangshuren tot het jaar 2000 mogen stijgen, naast de jaarlijkse huurverho ging van 3%. Doorstroming De leegstand bedroeg op 1 juli dit jaar 26 op een totaal van Op jaarbasis komt er bij Beter Wonen ruim 12 miljoen gulden aan huur binnen. De gemiddelde maanduur is ruim 415 gulden. Van de ruim 2434 huizen staat 76% geregistreerd als 'normale' eengezinswoning, 19% als be jaardenwoning en 5% als wo ning voor andere alleenstaanden en tweepersoons huishoudens. Van 1968 tot en met 1972 zijn er 120 huizen gebouwd, van 1973 t/m 1977 wat minder: 112. Daar na liep het steeds terug: van 1978 t/m 1982 nog 79 en van 196 it/m 1987 maar 47 meer. 2434 woningen, 1.34%. Hoe wel er sprake is van enige krapte in het woningaanbod van de stichting verwacht Droogendijk een flinke doorstroming van huurders naar eigen woningen in Buitenzorg III in Tholen en de Muijepolder in Sint- Maartensdijk. "Als dat effect groot is, gaan er bijvoorbeeld 30 huurders naar een eigen wo ning. Daarmee zullen we in onze nieuwbouwplannen rekening moeten houden, zodat je niet voor leegstandsproblemen gezet wordt". Naast de 22 aanleun woningen bij Ten Anker in Tho len is Beter Wonen bezig met plannen voor nieuwbouw in Tholen en Oud-Vossemeer. "Huurders die van buiten het ei land komen, kiezen meestal voor Tholen. Ze kennen het ge bied niet en willen zo dicht mo gelijk bij de brug wonen. Kunnen ze niet in Tholen terecht, dan fungeert Oud-Vossemeer als overloop voor Tholen, net zoals Poortvliet trouwens". Het aantal woningzoekenden bedroeg op 1 juli dit jaar 254. Deze potentiële huurders komen terecht bij Droogendijk die elke maandagmorgen tussen half elf en twaalf uur spreekuur houdt in het kantoor aan de Haven te Sint-Maartensdijk. Daarnaast kan men ook telefonisch met hem in contact treden. "Het spreekuur is een bekend gege ven. We adverteren hiervoor wekelijks. Het werkt vrij goed. Ook als er eens een keer geen spreekuur is, dan weet men dat". Het toewijzen van een woning gebeurt door een commissie die bestaat uit het dagelijks bestuurslid J. Leune en Droo gendijk zelf. "Bij grote leegstand ga je wat gemakkelijker om met de toewijzingsregels. Bij een krappere woningmarkt worden niet vaak woningen toegewezen aan mensen die geen enkele bin ding met Tholen hebben. Die hebben dan minder kans". Na de verzelfstandiging van de corporatie in 1986 zijn de crite ria voor woningtoewijzing op papier gezet. Daaruit blijkt dat de economische binding van de huurder niet alleen betrekking heeft op de gemeente Tholen maar op een regio die bestaat uit Sint-Philipsland, Nieuw- Vossemeer, Steenbergen, Din- teloord, Halsteren, Bergen op Zoom, Huijbergen, Woens drecht, Ossendrecht, Putte en Wouw. Droogendijk merkt hier bij op dat deze aanwijzing van de regio niet is ingegeven door de leegstand waarmee Beter Wonen in die tijd te maken had. Mensen die buiten de gemeente wonen, kunnen volgens Droo gendijk in principe niet als ur gent aangemerkt worden. "Maar iemand die bijvoorbeeld hier bij een bedrijf in St. Maar tensdijk werkt en uit Groningen moet komen, die kan wel op de urgentielijst geplaatst worden". Kritisch Inschrijving wordt geweigerd aan mensen die schulden heb ben of bij een andere wo ningstichting nog in het krijt staan. Ook jongeren onder de 18 komen niet in aanmerking voor een huis van de stichting. Woningzoekenden kunnen op verschillende lijsten worden in geschreven. Droogendijk publi ceert in de Zeeland Woonkrant regelmatig een overzicht van het aantal woningzoekenden inge deeld naar het soort woning: sa menwonen/trouwplannen of sociaal-economische binding of doorstroming. Het bestand woningzoekenden wordt per week door de compu ter 'opgeschoond'. De stichting schrapt die namen -uit het bestand die niet meer als wo ningzoekende ingeschreven wil len staan. Volgens Droogendijk hangen de wensen van de huur ders samen met het aanbod van woningen: "Is dat klein, dan zijn ze minder kritisch, is het groter dan blijkt dat mensen kiezen voor meer ruimte". Droogendijk wijst erop dat de stichting op Tholen in de luxe omstandigheid verkeert om een jong gezin een drieslaapkamerwoning aan te kunnen bieden: "Terwijl zo'n jong gezin in de stad een flatje krijgt of jarenlang op een wacht lijst komt te staan". De woningen die de laatste jaren door Beter Wonen zijn gebouwd zijn kleiner dan de huizen die rond 1980 verrezen. "Toen werden er 3 of 4 slaapkamerwo ningen gebouwd. Nu zitten we met een flink aantal 4 slaapka merwoningen in het bestand ter wijl de gezinnen kleiner worden". Wooncarrière Volgens Droogendijk is er mo menteel behoefte aan woningen voor bejaarden. De 22 aanleun woningen in Tholen zijn zeer in trek. "Er zijn meer aanvragen dan dat er woningen komen en niet alleen uit het stadje Tholen zelf". Droogendijk verklaart de ze vraag door het feit dat de wo ninkjes gunstig komen te liggen bij het verzorgingstehuis Ten Anker, "We hebben afspraken gemaakt met de stichting verpleeg- en rusthuizen Zeeland dat de bewoners een beroep mogen doen op de voorzienin gen van Ten Anker. Daarnaast zijn er in de woningen een aantal voorzieningen gepland zoals een J.C. Droogendijk van bewonerszaken. alarmeringssysteem en een ver hoogde toiletpot". Ook voor de bejaardenwoningen aan de West- en Noordstraat in Sint- Annaland is veel belangstelling. "Dat komt vooral omdat ze dicht bij de winkels liggen". Nieuw te bouwen woningen zijn geschikt voor jonge gezinnen, bejaarden of minder validen. Of zoals Droogendijk de huizen noemt: multi-functioneel. "In zo'n woning is het mogelijk om beneden een slaapkamer te ma ken. Vooral voor bejaarden of minder validen zeer geschikt. Maar ook voor gezinnen die nog aan het begin van hun wooncar rière staan". De trek van de kleine kernen naar Tholen is een gegeven waar behalve de gemeente Tho len ook Beter Wonen rekening mee houdt. "Als er op dit mo ment meer ruimte in de woning markt in Tholen zou zijn, dan zouden er nog meer mensen naar toe trekken", stelt Droo gendijk vast. Eén van de belang rijkste redenen om zich in Tho len te vestigen, is de ligging van het stadje dicht bij het Brabant se, aldus Droogendijk. Het is op vallend dat veel jongeren hun dorp verruilen voor de kern Tho len. "Jongeren zoeken meer het stadse. Ze blijven in Tholen toch in het Zeeuwse, maar het leven is er wat anoniemer dan in de kleine dorpen. Tholen herbergt een hoog percentage bewoners van elders, stelt Droogendijk: "De import is groot". Overigens staan in Tholen de duurste huurhuizen van Beter Wonen. Aan de Touwslagers- dreef betalen huurders maande lijks 711 gulden voor hun wo ning. In Stavenisse staat de goedkoopste (bejaarden)woning aan Bos: 210 gulden per maand. In de drup Aan de vraag van jongeren naar woonruimte kan de corporatie voldoen. "Hun positie op de wo ningmarkt is wel verzwakt", zegt Droogendijk, "jongeren tussen de 18 en 22 jaar kregen aanvankelijk meer huursubsidie, maar vallen nu in een ongunsti ger tabel. Ook het minimum jeugdloon is sterk gedaald". In de woningen voor'jongeren (on der meer in de Wilhelminastraat Sint-Maartensdijk, Kuipersdreef, Dalemsestraat, Hoogstraat in Tholen, Burgemeester Bouwen- sestraat in Scherpenisse en de Dorpsweg in Oud-Vossemeer) is een sterk verloop. "Door finan ciële problemen hebben ze het niet gemakkelijk; ze komen van de regen in de drup. Als je zelfstandig woont, krijg je extra kosten zoals electra, gas en ge meentelijke belastingen op je dak". Het huisvesten van de 39 Ame rikaanse militaire gezinnen bete kende extra werk voor Droogen dijk. "De vraag was of we de woning gestoffeerd en behan gen konden leveren. Bij een paar Amerikaanse woningen is toen ook een bad geplaatst. Allemaal betaald door het leger. Er was toen veel leegstand dus hebben collega Steenpoorte, die goed Engels spreekt, en ik heel wat huizen laten zien". Omdat de Amerikanen er slechts een korte tijd in woonden, was het geen enkel probleem om de woningen na hun vertrek weer te verhu ren. Toen de Amerikanen het bestand van de stichting in au gustus 1988 verlieten kwamen er die maand in totaal 47 opzeg gingen binnen (normaal zijn dat er gemiddeld 25). Dwang Van eind mei tot eind juni houdt Droogendijk zich bezig met huurders die een aanvraag indie nen voor huursubsidie. In zo'n periode behandelt Droogendijk zo'n 600 aanvragen (over een heel jaar 800). Tegen de jaarlijk se huurverhoging wordt volgens Droogendijk nauwelijks protest aangetekend. Er zijn wel men sen die bezwaar maken, maar dit jaar hebben we nog maar 2 zaken voor de huurcommissie gehad en dat is ontzettend wei nig". Volgens Droogendijk han teert de stichting de regel dat de huurder 'de minimaal redelijke huurprijs' betaalt. "We zijn een sociale instelling. We worden gecontroleerd door andere in stanties". Sinds het moment dat Droogendijk voor Beter Wo nen - vanaf 1983 - de bewo nerszaken behartigt, heeft de huurcommissie de corporatie een keer gedeeltelijk in het on- qelijk gesteld. "We proberen in overleg de problemen op te los sen. Dat is beter dan door mid del van dwang. Als je dat toe past, dan zit er iets fout tussen verhuurder en huurder". Be zwaarschriften die Beter Wonen ontvangt, betreffen vooral on- derhoudsproblemen. Toch heeft Droogendijk het meegemaakt dat een huurder wegens 'wanbewoning' op straat moest worden gezet. "Dat is nog maar een keer in de geschiedenis van de stichting voorgekomen". Twee keer heeft woongedrag tot een recht zaak geleid. Droogendijk krijgt ook te maken met huurders die de huur niet op tijd (kunnen) be talen. "De stichting geeft de deurwaarder opdracht om het verschuldigd bedrag te innen". Gebeurt dat niet, dan kan het lei den tot een kwestie die bij het kantongerecht of bij het arron dissementsgerecht moet wor den uitgezocht. "Het invorderen van oude schulden is tijdrovend. Vaak moeilijk omdat er huurders bij zijn die met de noorderzon vertrokken zijn". Droogendijk wordt ook gebeld door huurders die klagen over geluidsoverlast en of burengerucht. "We komen pas in actie wanneer meerdere mensen een schriftelijke klacht indienen over een huurder. Heus niet alleen na een verjaardag". Volgens Droogendijk is de be wijslast vaak moeilijk vast te stellen: "Wie is de schuldige? Degene die komt klagen, kan best zelf schuldig zijn. Het is moeilijk op te lossen. Als de mensen ermee komen, is het meestal geëscaleerd en is politie en maatschappelijk werk al inge schakeld". Toch nemen deze problemen toe, stelt Droogendijk vast, 'van geluidsoverlast tot structureel crimineel gedrag'. "Het is een landelijk verschijnsel. De intole rantie neemt toe. Als je het goed met je buren kunt vinden, dan kun je ook veel verdragen. Is dat niet zo, dan is het sluiten van een achterdeur al voldoende om Hoofd bewonerszaken Droo gendijk besteedt jaarlijks veel tijd in het behandelen van aanvragen voor huur subsidie. Dit jaar is aan zo'n 30% van de huuders huur subsidie toegekend. In juni dit jaar waren dat er 753, in geld uitgedrukt 110.460 gul den (op jaarbasis ongeveer 1.320.000). Ter vergelijking volgt hier een overzicht over de drie voorafgaande jaren (peildata 1 juni): 1988: 722 ofwel 107.260 gulden (op jaarbasis 1.280.000,— In 1987 waren er 728 bewo ners die in juni een compen satie in de huur kregen. Daarmee was een bedrag gemoeid van 1.066.235 (op jaarbasis ongeveer 1.270.000). In 1986 waren er in diezelfde maand 684 met huursubsidie, 97.325 per maand (op jaarbasis 1.160.000). L- ruzie over te maken". Droogen dijk geeft aan dat het in bepaal de straten in Tholen en Sint- Maartensdijk een rol speelt. "Soms kan één persoon de hele buurt op stelten zetten". Als vorm van overlast noemt Droo gendijk het thuiswerk dat bestaat uit uien schillen, in de keuken en in de schuur. "Het veroorzaakt niet alleen stank, maar de vrachtwagens die het afvoeren komen op ongelegen tijden, soms om half twaalf 's nachts. Daar klaagt de buurt over". Aan het instellen van zogenaam de 'degradatiewoningen' voor huurders die bij voortduring voor overlast zorgen, denkt de stich ting niet. "Wel is het een pro bleem dat nu pas goed wordt besproken en uit de taboesfeer is gehaald". De stichting Beter Wonen is in 1962 opgericht. Toen pogingen van het Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw - dat in 1960 voor militairen 42 huurwoningen had gebouwd - voor een volgend bouwproject mislukten, is op ini tiatief van het toenmalig ge meentebestuur Beter Wonen in het leven geroepen. De gemeen te droeg zelf 53 huizen aan de nieuwe woningstichting over. In de negen jaar tot aan de ge meentelijke herindeling in juli 1971 zijn er 215 huizen bijge bouwd, zodat Beter Wonen in juli 1971 totaal 268 woningen be heerde. Wethouder C. Boender was voorzitter, de administratie ge beurde op de gemeentesecreta rie, de technische zaken werden door de Centrale Dienst Noord- Zeeland behartigd. Bij de gemeentelijke herindeling in 1971 besloot het merendeel van de instellingen die huurwo ningen had, het bezit over te dra gen aan Beter Wonen. Vanaf 1972 beheerde de toen op het gehele eiland werkzame wo ningstichting 1264 huizen. Wethouder C.J. Moerland was voorzitter, de administratie en technisch beheer gebeurden bij de gemeente. Op 20 december 1974 werd de 1500ste woning verhuurd en op 22 oktober 1981 de 2000ste. De woningstichting Eiland Tholen, die bejaardenwoningen op het gehele eiland exploiteerde en waarvan het bestuur uit dezelfde mensen bestond als van Beter Wonen, had toen de huizen al aan Beter Wonen overgedragen. Naast huurwoningen zijn op ini tiatief of door tussenkomst van Beter Wonen ruim 130 koophui zen gebouwd, waaronder 72 panden in de zogenaamde beschutte-sfeer. In 1981 werd L.A.M. Elenbaas voorzitter, die geen directe bin ding had met het gemeente bestuur. Op 1 januari 1986 werd Beter Wonen zelfstandig.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 15