THOLENDERWIJS
informatierubriek van de gemeente tholen
MAANDAGMIDDAG
VERGADERT DE
GEMEENTERAAD
uitgaven
inkomsten
VERGADERINGEN COMMISSIES
RUIMTELIJKE ORDENING EN
BEDRIJFSLEVEN
GEMEENTEHUIS GESLOTEN
LEDEN GEVRAAGD
VOOR DE
WERKGROEP
VROUWEN
EMANCIPATIE
WAT LIGT
TER
INZAGE?
Donderdag 26 oktober 1989
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
WOENSDAG 1 NOVEMBER EN
DONDERDAG 2 NOVEMBER:
BEHANDELING BEGROTING 1990
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553
In de rubriek 'Tholenderwijs' van 17 augustus j.l. hebben wij u uit
gebreid geïnformeerd over de begroting 1990. Maandag 30 oktober
komt de Thoolse gemeenteraad voor wat wellicht de belangrijkste
vergadering van 1989 is, bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Tijdens deze openbare vergadering die om 14.00 uur
begint, wordt de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1990 be
handeld, alsmede de meerjarenraming 1991-1993. Tijdens de vori
ge raadsvergadering van 2 oktober j.l. hebben de 5 fracties in de
Thoolse gemeenteraad (P.v.d.A., S.G.P., C.D.A., V.V.D. en
R.P.F./G.P.V.) haar algemene beschouwingen op de gemeentebe
groting 1990 aangeboden. In de plaatselijke en regionale pers hebt
u daarover uitgebreid kunnen lezen. Onlangs ontvingen de fracties
de antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op
die algemene beschouwingen. Ook daaraan is in de pers volop aan
dacht geschonken. De vergadering van aanstaande maandag begint
voor wat betreft agendapunt 9 (Voortzetting behandeling en
vaststelling gemeentebegroting 1990) dan ook direct met de zoge
naamde re- en duplieken: met andere woorden, de raadsfracties rea
geren op de schriftelijke beantwoording van het college. Burge
meester en wethouders gaan daar vervolgens (na een eventuele
schorsing) weer op in. Uiteindelijk moet een en ander leiden tot de
vaststelling van de gemeentebegroting 1990 en een instemming
met de meerjarenraming 1991-1993.
Openbare vergadering
De gemeentebegroting wordt zoals altijd in een openbare vergade
ring behandeld. Dat betekent dat elke belangstellende van harte
welkom is om de diskussies bij te wonen. De vergadering begint om
14.00 uur. Allereerst wordt een serie andere agendapunten behan
deld. Daarover straks meer. Vervolgens komt het eerder genoemde
agendapunt 9 aan de orde. De vergadering zal tussen 17.15 en
17.30 uur geschorst worden voor het gebruik van de maaltijd. Tus
sen 18.30 en 18.45 uur gaan de disussies weer verder. De Stichting
Lokale Omroep Tholen (SLOTH) verzorgt ook nu weer een
rechtstreekse radio-uitzending van de raadsvergadering en wel via
de kabel op de 89.9 Mhz en via de ether op FM 106.5 Mhz.
De begroting 1990
Om uw geheugen nog even op te frissen volgen onderstaand de be-
De begroting kent 10 hoofdfunkties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie
betreft een hoofdonderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand
UITGAVEN
0: Algemeen bestuur
f
5.672.921,-
(12,8%)
f
556.517,-
(1,3%)
1: Openbare orde en veiligheid
f
487.370,-
(1,1%)
f
18.680,-
(0,1%)
2: Verkeer, vervoer en waterstaat
f
3.113.723,-
(7,0%)
f
502.890,-
(1,1%)
3: Economische zaken
f
36.263,-
(0,1%)
f
86.630,-
(0,2%)
4: Onderwijs
f
9.762.902,-
(22,0%)
f
8.997.737,-
(20,2%)
5 Cultuur en recreatie
f
5.342.110,-
(12,0%)
f
925.664,-
(2,1%)
6: Sociale voorzieningen en
f
7.722.651,-
(17,4%)
f
6.297.748,-
(14.2%)
maatschappelijk werk
7: Volksgezondheid
f
2.758.852,-
(6,2%)
f
1.478.050,-
(3.3%)
8: Ruimtelijke ordening en volks
f
9.075.687,-
(20,4%)
f
8.690.471,-
(19,6%)
vesting
9: Financiering en algemene dek
f
454.541,-
(1,0%)
f
16.872.633,-
(37.9%)
kingsmiddelen
TOTAAL AAN UITGAVEN
f 44.427.020,-
(100%) TOTAAL AAN INKOMSTEN
f 44.427.020,-
(100%)
dragen die per hoofdonderwerp van gemeentelijke zorg qua in
komsten en uitgaven zullen worden verdeeld. In 1990 gaat er een
bedrag om van ruim 44 miljoen gulden.
De resterende agendapunten
Zoals gemeld wordt de begrotingsbehandeling vooraf gegaan door
een serie andere agendapunten. Het betreft o.a.:
- Openbare verlichting in Buitenzorg I en II en groenvoorzieningen
in Buitenzorg II en III te Tholen;
De gemeenteraad wordt gevraagd geld beschikbaar te stellen
voor: Uitbreiding van de openbare verlichting langs de Jonkheer
Van Vredenburchlaan en het Groot Verréhof, alsmede voor een
heesterbeplanting langs de Jonkheer van Vredenburchlaan en de
aanplant van enkele groenvakken aan de Zoutziedersdreef. Bo
vendien is het de bedoeling beplanting aan te brengen op de be
schikbare plantvakken bij de Ten Ankerweg. Langs de Rooms
Katholieke begraafplaats kan bosplantsoen en aan de achterzijde
van de begraafplaats een groenblijvende doornbeplanting wor
den aangebracht.
- Beplantingsplan woningen Bosstraat te Tholen;
Aan de voorzijde van de 3 woningen aan de Bosstraat te Tholen
die sinds kort zijn bewoond én bij de parkeerplaatsen aan de
Bosstraat, willen burgemeester en wethouders een bodembe-
dekkende beplanting aanbrengen, terwijl aan de achterzijde van
de woningen aan de Bosstraat bosplantsoen wordt ingeplant. Dit
bosplantsoen vormt een natuurlijke aansluiting op het voor een
ieder toegankelijke wandelpark aldaar. De raad wordt gevraagd
het benodigde geld beschikbaar te stellen.
- Noodlokaal voor de openbare 'de Casembrootschool' te Sint-
Annaland;
In verband met de stijging van het aantal leerlingen, kan er uit
breiding van de Casembrootschool te Sint-Annaland plaatsvin
den.Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen heeft
goedkeuring verleend voor de uitbreiding van het complex met
een noodlokaal. De totale rijksvergoeding bedraagt
f 137.869, Hoewel er nog al wat bijkomende kosten ge
maakt moeten worden om het noodlokaal met het hoofdgebouw
te verbinden, is het mogelijk de uitbreiding binnen de rijksnorm
te verwezenlijken.
De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen.
Vaststelling programma basiseducatie 1990;
De gemeenteraad moet jaarlijks het programma basiseducatie
voor het volgend kalenderjaar vaststellen. Onder basiseducatie
wordt in dit verband verstaan het educatieve aanbod voor vol
wassenen zoals bijvorbeeld cursussen rekenen, Nederlandse
taal, Nederlands voor anderstaligen, alfabetisering e.d. Het
bestuur van de Stichting Regionaal Educatief Centrum (REC) de
Bevelanden-Tholen heeft inmiddels een werkplan voor onze regio
(Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland, Sint-Philipsland
en Tholen) vastgesteld. De raad wordt voorgesteld dit werkplan
basiseducatie 1990 vast te stellen.
- Voeren van verweer in rechtsgeding inzake schadeclaim J.H.E.
Janssen te Sint-Maartensdijk;
Eind 1986 heeft de heer Janssen te Sint-Maartensdijk met het
oog op een mogelijke aankoop van het pand Markt 39 te Sint-
Maartensdijk algemene informatie ingewonnen op het gemeente
huis. Daarbij is hem meegedeeld dat het desbetreffende monu
ment een beschermd rijksmonument was. Later is zijn architect
erop gewezen dat er wellicht voor het herstel van het pand subsi
diemogelijkheden zouden kunnen zijn. Vervolgens kocht de heer
Janssen het pand in maart 1987, waarbij zijn financiering mede
was afgestemd op het verkrijgen van subsidie. In juni 1987 bleek
echter dat in maart 1976 hetpand Markt 39 van de monumen
tenlijst was afgevoerd. Dit Koninklijk Besluit is op het gemeente
huis verkeerd gearchiveerd. Door het wegvallen van deze be
schermde status konden de restauratiebijdragen ook niet meer
worden verkregen. Een door het gemeentebestuur aanhangig ge
maakte procedure om het pand opnieuw op de monumentenlijst
te krijgen mislukte.
Daar de heer Janssen financieel niet in staat was met het herstel
van het pand een aanvang te maken (zonder restauratiesubsidie)
heeft hij bij de president van de Arrondissementsrechtbank te
Middelburg een kort geding aanspannen tegen de gemeente Tho
len. De heer Janssen voerde daarbij aan dat de gemeente jegens
hem onrechtmatig had gehandeld. De president van de recht
bank heeft de gemeente Tholen veroordeeld tot het betalen van
een bedrag van f 60.000,— wegens gederfde restauratiesubsi
die en bijkomende kosten voor het herstel van het pand.
De heer Janssen neemt met dit bedrag echter geen genoegen.
Betrokkene heeft de gemeente nu gedagvaard om de totaal gele
den en nog te lijden schade te vergoeden: f 241.500,— ver
meerderd met f 1.500,— aan dubbele woonlasten per maand
vanaf 1 september 1989.
Om tegen deze rechtsvordering verweer te kunnen voeren dient
de gemeenteraad daartoe een besluit te nemen.
In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso-
neel is het gemeentehuis vrijdagmiddag 27 oktober 1989 gesloten
en tevens telefonisch niet bereikbaar. Houdt u daar rekening mee!
splitsen wij de hoofdonderwerpen wat uit en geven in cijfers en per
centages de inkomsten en uitgaven weer.
INKOMSTEN
Sedert 1984 voert het gemeentebestuur van Tholen een gericht
vrouwen-emancipatiebeleid. Bij de vorming van dit beleid is de rol
van het particulier initiatief (de doelgroep) van essentieel belang.
Om die reden is destijds dan ook een werkgroep in het leven geroe
pen die burgemeester en wethouders kan adviseren over de daar
voor in aanmerking komende onderwerpen.
In dit kader wordt gedacht aan:
- de zogenaamde 1990-maatregel, waarbij er vanuit wordt gegaan
dat elk persoon (dus ook vrouwen) zelfstandig in de kosten van le
vensonderhoud moet kunnen voorzien;
- vrouw en arbeid;
- vrouw en onderwijs c.q. scholing;
- kinderopvang.
Het gemeentebestuur van Tholen wenst een emancipatiebeleid te
voeren dat gebaseerd is op de jn de gemeente Tholen aanwezige be
hoeften op dat terrein. In verband daarmee is het zaak dat de werk
groep vrouwenemancipatie functioneert vanuit een breed maat
schappelijk draagvlak. Binnen de huidige werkgroep zijn een aantal
vacatures ontstaan, die op korte termijn moeten worden ingevuld.
Burgemeester en wethouders verzoeken dan ook geïnteresseerde
vrouwen zich als kandidaat-lid schriftelijk aan te melden, onder ver
melding van de motivatie. Na verkregen advies van de huidige werk
groep zal het college al dan niet tot benoeming van de aangemelde
kandidaten overgaan.
Op woensdag 1 november en donderdag 2 november, telkens om
19.30 uur, komen respectievelijk de commissie ruimtelijke ordening
en de commissie voor het bedrijfsleven voor een vergadering bijeen
in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Deze vergaderingen zijn
openbaar. Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf
gebruik maken van het spreekrecht.
Voor beide vergaderingen staat op de agenda:
- Bespreking nota 'De gemeente Tholen naar 2000';
Onlangs hebben'burgemeester en wethouders een notitie uitge
bracht onder de titel 'De gemeente Tholen naar 2000'. Deze 27
bladzijden tellende notitie is ontsproten aan de behoefte van het
gemeentebestuur aan een algemene lijn voor het gemeentelijk
beleid op een langere termijn. Tot nu toe beoogde het Thoolse
gemeentebestuur een beleid dat zich richtte op een zo hoog mo
gelijk voorzieningenpeil, verdeeld over de gehele gemeente, met
tenminste goede basisvoorzieningen ook in de kleinste kernen.
Aan de hand van een algemeen overzicht schetsen burgemeester
en wethouders de situatie van vóór en na de gemeentelijke herin
deling (1 juli 1971). Vóór de herindeling trachtte elk van de toen
7 zelfstandige opererende gemeentebesturen met de beperkte ei
gen middelen en mogelijkheden de gerezen werkgelegen
heidsproblemen aan te pakken. Problemen ontstaan in de na
oorlogse periode, met name na de watersnood en de herverkave
ling, vooral als gevolg van de uitstoot van werkkrachten uit de
landbouw. Sint-Maartensdijk werd in die periode (1959) aange
wezen tot te stimuleren ontwikkelingskern, welke maatregel ver
gezeld ging van extra financiële steun om de infrastructuur van
de streek te verbeteren. Die middelen stelden de gemeente Sint-
Maartensdijk in staat om de openbare werken te verbeteren,
sportvelden, tennisbanen, een gemeenschapscentrum en een
zwembad te stichten, alsmede de sanering van de oude stads
kern ter hand te nemen. De 6 andere gemeenten hadden duidelijk
minder financiële mogelijkheden en zagen zich genoodzaakt prio
riteiten te stellen. Het stimuleringsbeleid droeg aanzienlijk bij aan
de gewenste ontwikkeling van de werkgelegenheid; in versterkte
mate in Sint-Maartensdijk.
Na 1971 (gemeentelijke herindeling) zijn in alle kernen de voor
zieningen voor kleuter- en lager onderwijs (inmiddels basisonder
wijs) sterk verbeterd en zijn diverse projecten per kern gerea
liseerd.
Bevolkingsverloop
Vóór de gemeentelijke herindeling groeiden de gemeentes Sint-
Maartensdijk, Sint-Annaland en Tholen. Alle andere gemeentes
bleven nagenoeg stabiel. Na de herindeling tot 1980 groeiden al
le kernen, in het bijzonder de woonkern Tholen. De periode
1980/1989 kenmerkt zich door een terugval van beperkte om
vang in de jaren 1982/1983 tot een voorzichtig herstel in 1987
en 1988. In deze periode is er echter sprake van een lichte daling
van het bevolkingscijfer in Sint-Maartensdijk en een verdergaan
de stijging van het inwonertal van de kern Tholen. Opvallend is
dat in beide decennia sprake is van een fors vertrek uit alle ker
nen naar de kern Tholen. Van 1985 t/m 1988 is het inwoneraan
tal van de kern Tholen met 110 gestegen, terwijl de andere ker
nen gezamenlijk 109 inwoners zijn gedaald. In diezelfde periode
zijn 102 inwoners uit de diverse kernen naar de kern Tholen ver
huisd. Het vertrekoverschot uit de kern Tholen naar elders is ech
ter ook nog eens 141Burgemeester en wethouders concluderen
dat de kern Tholen slechts als doorgangshuis fungeert voor het
aantal inwoners, dat het uit de andere kernen onttrekt. Verder
kan worden vastgesteld dat het geboorte-overschot van alle ker
nen gezamenlijk is gedaald tot beneden het geboorte-overschot
van de kern Tholen.
Ontwikkeling van de werkgelegenheid
In de concept-notitie gaan burgemeester en wethouders uitge
breid in op de ontwikkeling van de werkgelegenheid, waarbij
aandacht is geschonken aan de premieregeling zoals die bij de
totstandkoming van nieuwe of uitbreiding van bestaande bedrij
ven wordt toegepast. Het actieve werkgelegenheidsbeleid van
de laatste jaren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en doet
dat nog steeds. Ook in de toekomst zal dit beleid veel aandacht
vergen, zeker daar waar kan worden vastgesteld dat ca. 60%
van de beroepsbevolking buiten de gemeente werkt. Het ver
dient volgens het college aanbeveling dit percentage terug te
dringen. Tevens zal ernstig rekening gehouden moeten worden
met een grotere behoefte aan arbeidsplaatsen door de toene
mende participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt.
Analyse
In een analyse van de ontwikkelingen tot heden merken burge
meester en wethouders ten aanzien van het bevolkingsverloop
onder meer op dat er sprake is van een in omvang toenemende
verschuiving van de bevolking (leegloop) van alle kernen naar de
kern Tholen. Die verschuiving leidt tot vergrijzing van de bevol
king en daardoor tot een geringer aantal geboorten en een hoger
aantal overlijdens, in casu tot een daling van het geboorte
overschot in alle kernen, behalve Tholen, waar zich het omge
keerde voordoet.
Alhoewel er in de kern Tholen sprake is van een 'verjonging' van
de bevolking en van een relatief hoog geboorte-overschot, is het
vertrekoverschot te hoog.
Een meer gelijk verdeeld voorwaardescheppend beleid, met eni
ge nadruk voor de kern Tholen en gekoppeld aan de geografisch
gunstige ligging van die kern, leidt blijkbaar alleen tot een betere
ontwikkeling van de kern Tholen. Nergens elders is sprake van
groei van het aantal inwoners van enige betekenis. Een minder
positieve bevolkingsontwikkeling heeft negatieve consequenties
voor het onderwijs- en het volkshuisvestingsbeleid, aldus het
college.
Beleidskeuze voor de toekomst
Burgemeester en wethouders menen dat voor een goede ontwik
keling van de gehele gemeente, de kern Tholen daarbij inbegre
pen, enige bijsturing van het beleid is gewenst. De voortgaande
en eigenlijk nog stijgende migratie vanuit alle kernen naar Tholen
is op de lange termijn geen goede ontwikkeling. Enerzijds niet
voor de 6 overige woonkernen, maar anderzijds ook niet voor de
kern Tholen zelve. Voor een, ook voor de gehele gemeente van
belang zijnde, gezonde groei en ontwikkeling van een aantrekke
lijke kern Tholen is nodig dat in het westelijk deel van de gemeen
te bloeiende en ook op zichzelf aantrekkelijke woonkernen aan
die ontwikkeling van de kern Tholen bijdragen. Daarbij verdient
het nastreven van een evenwichtige gezonde ontwikkeling van
alle woonkernen de voorkeur, waarbij de kern Tholen profijt zal
hebben van haar van nature gunstige ligging binnen een bloeien
de kernen-reeks. Om dat te bereiken is een 'voorwaardeschep
pend beleid' niet voldoende. Directe en concrete stimulering van
economisch minder sterke delen van de gemeente acht het colle
ge noodzakelijk om het gestelde doel te bereiken. Stimulering
van het nu economisch zwakkere deel van de gemeente zal, als
gevolg van de geografische begrenzing van het gebied, mede
een ontwikkelingsimpuls leveren aan het sterker oostelijk deel
van de gemeente. Met name de kern Tholen, maar ook Oud-
Vossemeer, zullen profijt hebben van hun ligging tussen ener
zijds een zich gunstig ontwikkelend 'Thools achterland' en an
derzijds een economisch expansief West-Brabant.
Afweging van de te treffen maatregelen
Bij een gezonde ontwikkeling van de woonkernen valt te denken
aan een complex van factoren: een prettige woonomgeving,
goede basis- en winkelvoorzieningen, goede verbindingen met
openbaar vervoer enz. Al die factoren zijn op zichzelf weer afhan
kelijk van een gezonde bevolkingsontwikkeling. De basis om in
positieve zin al deze factoren te kunnen beïnvloeden is volgens
burgemeester en wethouders de bevordering van de werkgele
genheid. Alle andere beleidsonderdelen (woon- en leefmilieu)
vloeien vaak voort uit het werkgelegenheidsbeleid.
Beleidsadviezen
Burgemeester stellen zich dan ook voor extra steun te geven en
nadruk te leggen op de ontwikkeling van het economisch minder
sterke deel van de gemeente. Zo wordt voorgesteld de huidige
premieregeling te wijzigen, in die zin dat bij vestiging van een be
drijf in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gesteld
dan tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in
de overige kernen. Voor Tholen wordt het dan f 35,— per m2
voor de eerste 1000 m2 en f 25,— per m2 voor de volgende
Uk
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan
Er is een aanvraag om een vergunning ingediend door:
1. De heer J.J. Priem, Parallelweg 7 te Sint-Maartensdijk
voor het bouwen van een bijkeuken op het perceel ka
dastraal bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer
410, plaatselijk gemerkt Parallelweg 7.
2. De heer A. van Lis, Boswei 23 te Stavenisse voor het
bouwen van een berging/volière op het perceel kadastraal
bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer 782 (ge
deeltelijk), plaatselijk gemerkt Hogeweg 20.
Deze plannen zijn niet in overeenstemming met de ter plaat
se geldende bestemmingsplannen. Burgemeester en wet
houders van Tholen zijn voornemens met toepassing van ar
tikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vergunning
te verlenen voor onderhavige bouwplannen. Alvorens hiertoe
over te gaan wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om
van 27 oktober 1989 tot en met 9 november 1989 schrifte
lijk bezwaar in te dienen bij burgemeester en wethouders van
Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn
ter gemeentesekretarie te Sint-maartensdijk, afdeling ge
meentelijke ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 26 oktober 1989
De burgemeester van Tholen,
H.A. van der Munnik.
Bestemmingsplan 'Stoofweg' Sint-Annaland
De burgemeester van Tholen maakt bekend, dat ter secreta
rie der gemeente, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk (bureau
Ruimtelijke Ordening en grondzaken) met ingang van 27 ok
tober aanstaande gedurende één maand voor een ieder ter
inzage ligt het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland
van 12 september 1989, nummer 504/164, afdeling 4 bu
reau ROV, waarbij goedkeuring is verleend aan het mede ter
inzage liggende bestemmingsplan "Stoofweg" (Sint-
Annaland).
Het besluit van Gedeputeerde Staten geeft tevens aan welk
doel van het goedgekeurde bestemmingsplan onherroepelijk
is geworden. Gedurende bovengenoemde termijn kan beroep
worden ingesteld bij de Kroon door:
a. hen, die zich tijdig met bezwaren tot zowel gemeenteraad
als tot gedeputeerde staten hebben gewend;
b. hen, die zich tijdig tot gedeputeerde staten hebben ge
wend en bezwaren hebben ingediend tegen de wijzigin
gen die bij de vaststelling van het plan in het ontwerp zijn
aangebracht.
De beroepschriften moeten worden gericht aan de Afdeling
voor de Geschillen van Bestuur van de Raad van State, Bin
nenhof 1 te 's-Gravenhage.
Sint-Maartensdijk, 26 oktober 1989
De burgemeester van Tholen,
H.A. van der Munnik.
1000 m2. Voor de andere kernen gelden alsdan de bedragen
f 70,- en f 50,-.
Voorts worden aangegeven dat de toekomstige uitbreidingen
van de industrieterreinen voor Tholen zou kunnen plaatsvinden
aan de westzijde van de Oud-Vossemeersedijk, te Sint-
Maartensdijk aan de Noordzijde van de Provincialeweg of ten
zuiden van de Westkerkseweg-Gorishoeksedijk en te Poortvliet
aansluitend aan het terrein aan de Paasdijkweg. In de kernen
Oud-Vossemeer, Sint-Annaland en Stavenisse is voldoende be
drijfsterrein aanwezig, voornamelijk bedoeld voor bedrijfsvesti
gingen van lokale aard.
Naast de puur industriële werkgelegenheid zien burgemeester en
wethouders mogelijkheden andere vormen van werkgelegenheid
te bevorderen waarbij tnet name gedacht wordt aan recreatie,
land- en tuinbouw en de dienstensector. Uitbreiding van cam
pings, zomerwoning- en terreinen en bijbehorende voorzienin
gen, met name in de omgeving van Sint-Annaland, Stavenisse en
Scherpenisse, kan aan een goede ontwikkeling van die kernen
bijdragen. Het ontwikkelen van één of meer gebieden waar kas
senbouw kan worden geconcentreerd verdient volgens het colle
ge grote aandacht. Eventuele mogelijkheden voor enigerlei vesti
ging in de dienstensector zullen ten volle moeten worden benut,
temeer daar zich vestigende bedrijven in de industriële sector
vaak ook behoefte hebben aan de aanwezigheid van bepaalde
diensten in de omgeving.
Waar in de notitie grote aandacht is besteed aan economisch en
beleidsmatige steun voor het 'economisch zwakkere deel' van
de gemeente, wenst het college dat daarmee ook op alle be
leidsterreinen rekening wordt gehouden. Het stimuleringsbeleid
zal zich dan ook op andere terreinen moeten richten, die de leer
baarheid van de kernen bevorderen.
In het kader van leefbaarheidsvoorzieningen ware te denken aan
verbetering, uitbouw en zo mogelijk uitbreiding van de aanwezi
ge voorzieningen. Het college denkt daarbij aan verbetering van
bestaande voorzieningen, zoals extra aandacht voor openbaar
groen, wandelbos, speelgelegenheden, een gymnastieklokaal
voor de basisscholen, maar ook aan het opnieuw instellen van
een weekmarkt.
Tenslotte
Streven naar welvaart en bloei in het gehele gemeentelijke ge
bied van Tholen, zodanig dat de belangen van de gehele bevol
king zo goed mogelijk worden gediend. Met deze woorden slui
ten burgemeester en wethouders de notitie 'De gemeente Tholen
naar 2000' af, daaraan koppelend dat de practische toepassing
daarvan niet zo eenvoudig is. De beide commissies worden
geacht een advies uit te brengen aan burgemeester en wethou
ders. In de commissie ruimtelijke ordening worden naast de hier
boven toegelichte notitie 'De gemeente Tholen 2000' nog een
aantal andere agendapunten behandeld. Enkele daarvan zijn:
Bestemmingsplan 'Stoofweg' te Sint-Annaland;
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben integraal goedkeuring
verleend aan het bestemmingsplan 'Stoofweg' te Sint-Annaland.
Het advies van de Provinciale Planologische Commissie om aan
een deel van het uitbreidingsplan - de bungalowstreek - goedkeu
ring te onthouden hebben zij opzij gelegd. Wel is het zo dat vol
gens de (gewijzigde) Wet op de Ruimtelijke Ordening dit deel van
het bestemmingsplan niet kan worden uitgevoerd zo lang er
Kroonberoepen lopen. Alvorens het plan ter visie wordt gelegd
wordt de commissie ruimtelijke ordening nader geïnformeerd.
Bespreking bestemmingsplan 'Molenvliet' te Tholen;
Binnen het gemeentebestuur wordt op dit moment van gedach
ten gewisseld over een logische afronding van het gebied 'Da
lempolder'. Het westelijk deel van de Julianastraat is immers wat
onduidelijk in het geheel. Het gebied oogt met zijn verschillende
functies zoals volkstuinen e.d. niet fraai. Het doortrekken van
het bosplantsoen, eventueel voorzien van een geluidswal met
daarachter woonbebouwing, lijkt een aantrekkelijke oplossing.
Inmiddels is een ontwerpplan gemaakt dat thans aan de commis
sie wordt voorgelegd. Een actieve aanpak van het plan wordt op
dit moment echter niet voorgestaan. Eerst zal het bestem
mingsplan 'Buitenzorg' verder ontwikkeld moeten worden en
komt het burgemeester en wethouders ongewenst voor op twee
locaties tegelijk plannen in uitvoering te nemen. Ten einde een
bestemming zoals hierboven omschreven in de toekomst niet uit
te sluiten wordt het thans gewenst geacht de gronden in dit ge
bied (genaamd 'Molenvliet') een conseverende bestemming te
geven in de sfeer van landbouw zonder bebouwing.
Nieuwe fase uitbreidingsplan 'Buitenzorg' te Tholen;
Het bestemmingsplan 'Buitenzorg III' werd in juli 1 988 door ge
deputeerde staten goedgekeurd. Het betrof de 1e fase die een
planperiode van 6 8 jaar zou beslaan, m.a.w. voldoende soe
laas zou bieden tot ca. 1994/1995.
De situatie oktober 1989 is zo dat ca. 65% van de beschikbare
bouwgrond is verkocht, terwijl de resterende kavels in optie zijn
gegeven en er bovendien een wachtlijst is aangelegd.
Kennis nemend van deze onstuimige vraag hebben burgemeester
en wethouders inmiddels een plan ontwikkeld 'Buitenzorg III', 2e
fase. Deze 2e fase sluit geheel aan op de ruimtelijke structurele
opzet van de 1e fase. De commissie wordt om advies gevraagd.
VERVOLG PAG. 6