THOLENDERWIJS informatierubriek van de gemeente tholen MAANDAGMIDDAG VERGADERT DE GEMEENTERAAD uitgaven inkomsten VERGADERINGEN COMMISSIES RUIMTELIJKE ORDENING EN BEDRIJFSLEVEN GEMEENTEHUIS GESLOTEN LEDEN GEVRAAGD VOOR DE WERKGROEP VROUWEN EMANCIPATIE WAT LIGT TER INZAGE? Donderdag 26 oktober 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 WOENSDAG 1 NOVEMBER EN DONDERDAG 2 NOVEMBER: BEHANDELING BEGROTING 1990 Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553 In de rubriek 'Tholenderwijs' van 17 augustus j.l. hebben wij u uit gebreid geïnformeerd over de begroting 1990. Maandag 30 oktober komt de Thoolse gemeenteraad voor wat wellicht de belangrijkste vergadering van 1989 is, bijeen in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Tijdens deze openbare vergadering die om 14.00 uur begint, wordt de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1990 be handeld, alsmede de meerjarenraming 1991-1993. Tijdens de vori ge raadsvergadering van 2 oktober j.l. hebben de 5 fracties in de Thoolse gemeenteraad (P.v.d.A., S.G.P., C.D.A., V.V.D. en R.P.F./G.P.V.) haar algemene beschouwingen op de gemeentebe groting 1990 aangeboden. In de plaatselijke en regionale pers hebt u daarover uitgebreid kunnen lezen. Onlangs ontvingen de fracties de antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op die algemene beschouwingen. Ook daaraan is in de pers volop aan dacht geschonken. De vergadering van aanstaande maandag begint voor wat betreft agendapunt 9 (Voortzetting behandeling en vaststelling gemeentebegroting 1990) dan ook direct met de zoge naamde re- en duplieken: met andere woorden, de raadsfracties rea geren op de schriftelijke beantwoording van het college. Burge meester en wethouders gaan daar vervolgens (na een eventuele schorsing) weer op in. Uiteindelijk moet een en ander leiden tot de vaststelling van de gemeentebegroting 1990 en een instemming met de meerjarenraming 1991-1993. Openbare vergadering De gemeentebegroting wordt zoals altijd in een openbare vergade ring behandeld. Dat betekent dat elke belangstellende van harte welkom is om de diskussies bij te wonen. De vergadering begint om 14.00 uur. Allereerst wordt een serie andere agendapunten behan deld. Daarover straks meer. Vervolgens komt het eerder genoemde agendapunt 9 aan de orde. De vergadering zal tussen 17.15 en 17.30 uur geschorst worden voor het gebruik van de maaltijd. Tus sen 18.30 en 18.45 uur gaan de disussies weer verder. De Stichting Lokale Omroep Tholen (SLOTH) verzorgt ook nu weer een rechtstreekse radio-uitzending van de raadsvergadering en wel via de kabel op de 89.9 Mhz en via de ether op FM 106.5 Mhz. De begroting 1990 Om uw geheugen nog even op te frissen volgen onderstaand de be- De begroting kent 10 hoofdfunkties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie betreft een hoofdonderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand UITGAVEN 0: Algemeen bestuur f 5.672.921,- (12,8%) f 556.517,- (1,3%) 1: Openbare orde en veiligheid f 487.370,- (1,1%) f 18.680,- (0,1%) 2: Verkeer, vervoer en waterstaat f 3.113.723,- (7,0%) f 502.890,- (1,1%) 3: Economische zaken f 36.263,- (0,1%) f 86.630,- (0,2%) 4: Onderwijs f 9.762.902,- (22,0%) f 8.997.737,- (20,2%) 5 Cultuur en recreatie f 5.342.110,- (12,0%) f 925.664,- (2,1%) 6: Sociale voorzieningen en f 7.722.651,- (17,4%) f 6.297.748,- (14.2%) maatschappelijk werk 7: Volksgezondheid f 2.758.852,- (6,2%) f 1.478.050,- (3.3%) 8: Ruimtelijke ordening en volks f 9.075.687,- (20,4%) f 8.690.471,- (19,6%) vesting 9: Financiering en algemene dek f 454.541,- (1,0%) f 16.872.633,- (37.9%) kingsmiddelen TOTAAL AAN UITGAVEN f 44.427.020,- (100%) TOTAAL AAN INKOMSTEN f 44.427.020,- (100%) dragen die per hoofdonderwerp van gemeentelijke zorg qua in komsten en uitgaven zullen worden verdeeld. In 1990 gaat er een bedrag om van ruim 44 miljoen gulden. De resterende agendapunten Zoals gemeld wordt de begrotingsbehandeling vooraf gegaan door een serie andere agendapunten. Het betreft o.a.: - Openbare verlichting in Buitenzorg I en II en groenvoorzieningen in Buitenzorg II en III te Tholen; De gemeenteraad wordt gevraagd geld beschikbaar te stellen voor: Uitbreiding van de openbare verlichting langs de Jonkheer Van Vredenburchlaan en het Groot Verréhof, alsmede voor een heesterbeplanting langs de Jonkheer van Vredenburchlaan en de aanplant van enkele groenvakken aan de Zoutziedersdreef. Bo vendien is het de bedoeling beplanting aan te brengen op de be schikbare plantvakken bij de Ten Ankerweg. Langs de Rooms Katholieke begraafplaats kan bosplantsoen en aan de achterzijde van de begraafplaats een groenblijvende doornbeplanting wor den aangebracht. - Beplantingsplan woningen Bosstraat te Tholen; Aan de voorzijde van de 3 woningen aan de Bosstraat te Tholen die sinds kort zijn bewoond én bij de parkeerplaatsen aan de Bosstraat, willen burgemeester en wethouders een bodembe- dekkende beplanting aanbrengen, terwijl aan de achterzijde van de woningen aan de Bosstraat bosplantsoen wordt ingeplant. Dit bosplantsoen vormt een natuurlijke aansluiting op het voor een ieder toegankelijke wandelpark aldaar. De raad wordt gevraagd het benodigde geld beschikbaar te stellen. - Noodlokaal voor de openbare 'de Casembrootschool' te Sint- Annaland; In verband met de stijging van het aantal leerlingen, kan er uit breiding van de Casembrootschool te Sint-Annaland plaatsvin den.Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen heeft goedkeuring verleend voor de uitbreiding van het complex met een noodlokaal. De totale rijksvergoeding bedraagt f 137.869, Hoewel er nog al wat bijkomende kosten ge maakt moeten worden om het noodlokaal met het hoofdgebouw te verbinden, is het mogelijk de uitbreiding binnen de rijksnorm te verwezenlijken. De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen. Vaststelling programma basiseducatie 1990; De gemeenteraad moet jaarlijks het programma basiseducatie voor het volgend kalenderjaar vaststellen. Onder basiseducatie wordt in dit verband verstaan het educatieve aanbod voor vol wassenen zoals bijvorbeeld cursussen rekenen, Nederlandse taal, Nederlands voor anderstaligen, alfabetisering e.d. Het bestuur van de Stichting Regionaal Educatief Centrum (REC) de Bevelanden-Tholen heeft inmiddels een werkplan voor onze regio (Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland, Sint-Philipsland en Tholen) vastgesteld. De raad wordt voorgesteld dit werkplan basiseducatie 1990 vast te stellen. - Voeren van verweer in rechtsgeding inzake schadeclaim J.H.E. Janssen te Sint-Maartensdijk; Eind 1986 heeft de heer Janssen te Sint-Maartensdijk met het oog op een mogelijke aankoop van het pand Markt 39 te Sint- Maartensdijk algemene informatie ingewonnen op het gemeente huis. Daarbij is hem meegedeeld dat het desbetreffende monu ment een beschermd rijksmonument was. Later is zijn architect erop gewezen dat er wellicht voor het herstel van het pand subsi diemogelijkheden zouden kunnen zijn. Vervolgens kocht de heer Janssen het pand in maart 1987, waarbij zijn financiering mede was afgestemd op het verkrijgen van subsidie. In juni 1987 bleek echter dat in maart 1976 hetpand Markt 39 van de monumen tenlijst was afgevoerd. Dit Koninklijk Besluit is op het gemeente huis verkeerd gearchiveerd. Door het wegvallen van deze be schermde status konden de restauratiebijdragen ook niet meer worden verkregen. Een door het gemeentebestuur aanhangig ge maakte procedure om het pand opnieuw op de monumentenlijst te krijgen mislukte. Daar de heer Janssen financieel niet in staat was met het herstel van het pand een aanvang te maken (zonder restauratiesubsidie) heeft hij bij de president van de Arrondissementsrechtbank te Middelburg een kort geding aanspannen tegen de gemeente Tho len. De heer Janssen voerde daarbij aan dat de gemeente jegens hem onrechtmatig had gehandeld. De president van de recht bank heeft de gemeente Tholen veroordeeld tot het betalen van een bedrag van f 60.000,— wegens gederfde restauratiesubsi die en bijkomende kosten voor het herstel van het pand. De heer Janssen neemt met dit bedrag echter geen genoegen. Betrokkene heeft de gemeente nu gedagvaard om de totaal gele den en nog te lijden schade te vergoeden: f 241.500,— ver meerderd met f 1.500,— aan dubbele woonlasten per maand vanaf 1 september 1989. Om tegen deze rechtsvordering verweer te kunnen voeren dient de gemeenteraad daartoe een besluit te nemen. In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso- neel is het gemeentehuis vrijdagmiddag 27 oktober 1989 gesloten en tevens telefonisch niet bereikbaar. Houdt u daar rekening mee! splitsen wij de hoofdonderwerpen wat uit en geven in cijfers en per centages de inkomsten en uitgaven weer. INKOMSTEN Sedert 1984 voert het gemeentebestuur van Tholen een gericht vrouwen-emancipatiebeleid. Bij de vorming van dit beleid is de rol van het particulier initiatief (de doelgroep) van essentieel belang. Om die reden is destijds dan ook een werkgroep in het leven geroe pen die burgemeester en wethouders kan adviseren over de daar voor in aanmerking komende onderwerpen. In dit kader wordt gedacht aan: - de zogenaamde 1990-maatregel, waarbij er vanuit wordt gegaan dat elk persoon (dus ook vrouwen) zelfstandig in de kosten van le vensonderhoud moet kunnen voorzien; - vrouw en arbeid; - vrouw en onderwijs c.q. scholing; - kinderopvang. Het gemeentebestuur van Tholen wenst een emancipatiebeleid te voeren dat gebaseerd is op de jn de gemeente Tholen aanwezige be hoeften op dat terrein. In verband daarmee is het zaak dat de werk groep vrouwenemancipatie functioneert vanuit een breed maat schappelijk draagvlak. Binnen de huidige werkgroep zijn een aantal vacatures ontstaan, die op korte termijn moeten worden ingevuld. Burgemeester en wethouders verzoeken dan ook geïnteresseerde vrouwen zich als kandidaat-lid schriftelijk aan te melden, onder ver melding van de motivatie. Na verkregen advies van de huidige werk groep zal het college al dan niet tot benoeming van de aangemelde kandidaten overgaan. Op woensdag 1 november en donderdag 2 november, telkens om 19.30 uur, komen respectievelijk de commissie ruimtelijke ordening en de commissie voor het bedrijfsleven voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Deze vergaderingen zijn openbaar. Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf gebruik maken van het spreekrecht. Voor beide vergaderingen staat op de agenda: - Bespreking nota 'De gemeente Tholen naar 2000'; Onlangs hebben'burgemeester en wethouders een notitie uitge bracht onder de titel 'De gemeente Tholen naar 2000'. Deze 27 bladzijden tellende notitie is ontsproten aan de behoefte van het gemeentebestuur aan een algemene lijn voor het gemeentelijk beleid op een langere termijn. Tot nu toe beoogde het Thoolse gemeentebestuur een beleid dat zich richtte op een zo hoog mo gelijk voorzieningenpeil, verdeeld over de gehele gemeente, met tenminste goede basisvoorzieningen ook in de kleinste kernen. Aan de hand van een algemeen overzicht schetsen burgemeester en wethouders de situatie van vóór en na de gemeentelijke herin deling (1 juli 1971). Vóór de herindeling trachtte elk van de toen 7 zelfstandige opererende gemeentebesturen met de beperkte ei gen middelen en mogelijkheden de gerezen werkgelegen heidsproblemen aan te pakken. Problemen ontstaan in de na oorlogse periode, met name na de watersnood en de herverkave ling, vooral als gevolg van de uitstoot van werkkrachten uit de landbouw. Sint-Maartensdijk werd in die periode (1959) aange wezen tot te stimuleren ontwikkelingskern, welke maatregel ver gezeld ging van extra financiële steun om de infrastructuur van de streek te verbeteren. Die middelen stelden de gemeente Sint- Maartensdijk in staat om de openbare werken te verbeteren, sportvelden, tennisbanen, een gemeenschapscentrum en een zwembad te stichten, alsmede de sanering van de oude stads kern ter hand te nemen. De 6 andere gemeenten hadden duidelijk minder financiële mogelijkheden en zagen zich genoodzaakt prio riteiten te stellen. Het stimuleringsbeleid droeg aanzienlijk bij aan de gewenste ontwikkeling van de werkgelegenheid; in versterkte mate in Sint-Maartensdijk. Na 1971 (gemeentelijke herindeling) zijn in alle kernen de voor zieningen voor kleuter- en lager onderwijs (inmiddels basisonder wijs) sterk verbeterd en zijn diverse projecten per kern gerea liseerd. Bevolkingsverloop Vóór de gemeentelijke herindeling groeiden de gemeentes Sint- Maartensdijk, Sint-Annaland en Tholen. Alle andere gemeentes bleven nagenoeg stabiel. Na de herindeling tot 1980 groeiden al le kernen, in het bijzonder de woonkern Tholen. De periode 1980/1989 kenmerkt zich door een terugval van beperkte om vang in de jaren 1982/1983 tot een voorzichtig herstel in 1987 en 1988. In deze periode is er echter sprake van een lichte daling van het bevolkingscijfer in Sint-Maartensdijk en een verdergaan de stijging van het inwonertal van de kern Tholen. Opvallend is dat in beide decennia sprake is van een fors vertrek uit alle ker nen naar de kern Tholen. Van 1985 t/m 1988 is het inwoneraan tal van de kern Tholen met 110 gestegen, terwijl de andere ker nen gezamenlijk 109 inwoners zijn gedaald. In diezelfde periode zijn 102 inwoners uit de diverse kernen naar de kern Tholen ver huisd. Het vertrekoverschot uit de kern Tholen naar elders is ech ter ook nog eens 141Burgemeester en wethouders concluderen dat de kern Tholen slechts als doorgangshuis fungeert voor het aantal inwoners, dat het uit de andere kernen onttrekt. Verder kan worden vastgesteld dat het geboorte-overschot van alle ker nen gezamenlijk is gedaald tot beneden het geboorte-overschot van de kern Tholen. Ontwikkeling van de werkgelegenheid In de concept-notitie gaan burgemeester en wethouders uitge breid in op de ontwikkeling van de werkgelegenheid, waarbij aandacht is geschonken aan de premieregeling zoals die bij de totstandkoming van nieuwe of uitbreiding van bestaande bedrij ven wordt toegepast. Het actieve werkgelegenheidsbeleid van de laatste jaren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en doet dat nog steeds. Ook in de toekomst zal dit beleid veel aandacht vergen, zeker daar waar kan worden vastgesteld dat ca. 60% van de beroepsbevolking buiten de gemeente werkt. Het ver dient volgens het college aanbeveling dit percentage terug te dringen. Tevens zal ernstig rekening gehouden moeten worden met een grotere behoefte aan arbeidsplaatsen door de toene mende participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Analyse In een analyse van de ontwikkelingen tot heden merken burge meester en wethouders ten aanzien van het bevolkingsverloop onder meer op dat er sprake is van een in omvang toenemende verschuiving van de bevolking (leegloop) van alle kernen naar de kern Tholen. Die verschuiving leidt tot vergrijzing van de bevol king en daardoor tot een geringer aantal geboorten en een hoger aantal overlijdens, in casu tot een daling van het geboorte overschot in alle kernen, behalve Tholen, waar zich het omge keerde voordoet. Alhoewel er in de kern Tholen sprake is van een 'verjonging' van de bevolking en van een relatief hoog geboorte-overschot, is het vertrekoverschot te hoog. Een meer gelijk verdeeld voorwaardescheppend beleid, met eni ge nadruk voor de kern Tholen en gekoppeld aan de geografisch gunstige ligging van die kern, leidt blijkbaar alleen tot een betere ontwikkeling van de kern Tholen. Nergens elders is sprake van groei van het aantal inwoners van enige betekenis. Een minder positieve bevolkingsontwikkeling heeft negatieve consequenties voor het onderwijs- en het volkshuisvestingsbeleid, aldus het college. Beleidskeuze voor de toekomst Burgemeester en wethouders menen dat voor een goede ontwik keling van de gehele gemeente, de kern Tholen daarbij inbegre pen, enige bijsturing van het beleid is gewenst. De voortgaande en eigenlijk nog stijgende migratie vanuit alle kernen naar Tholen is op de lange termijn geen goede ontwikkeling. Enerzijds niet voor de 6 overige woonkernen, maar anderzijds ook niet voor de kern Tholen zelve. Voor een, ook voor de gehele gemeente van belang zijnde, gezonde groei en ontwikkeling van een aantrekke lijke kern Tholen is nodig dat in het westelijk deel van de gemeen te bloeiende en ook op zichzelf aantrekkelijke woonkernen aan die ontwikkeling van de kern Tholen bijdragen. Daarbij verdient het nastreven van een evenwichtige gezonde ontwikkeling van alle woonkernen de voorkeur, waarbij de kern Tholen profijt zal hebben van haar van nature gunstige ligging binnen een bloeien de kernen-reeks. Om dat te bereiken is een 'voorwaardeschep pend beleid' niet voldoende. Directe en concrete stimulering van economisch minder sterke delen van de gemeente acht het colle ge noodzakelijk om het gestelde doel te bereiken. Stimulering van het nu economisch zwakkere deel van de gemeente zal, als gevolg van de geografische begrenzing van het gebied, mede een ontwikkelingsimpuls leveren aan het sterker oostelijk deel van de gemeente. Met name de kern Tholen, maar ook Oud- Vossemeer, zullen profijt hebben van hun ligging tussen ener zijds een zich gunstig ontwikkelend 'Thools achterland' en an derzijds een economisch expansief West-Brabant. Afweging van de te treffen maatregelen Bij een gezonde ontwikkeling van de woonkernen valt te denken aan een complex van factoren: een prettige woonomgeving, goede basis- en winkelvoorzieningen, goede verbindingen met openbaar vervoer enz. Al die factoren zijn op zichzelf weer afhan kelijk van een gezonde bevolkingsontwikkeling. De basis om in positieve zin al deze factoren te kunnen beïnvloeden is volgens burgemeester en wethouders de bevordering van de werkgele genheid. Alle andere beleidsonderdelen (woon- en leefmilieu) vloeien vaak voort uit het werkgelegenheidsbeleid. Beleidsadviezen Burgemeester stellen zich dan ook voor extra steun te geven en nadruk te leggen op de ontwikkeling van het economisch minder sterke deel van de gemeente. Zo wordt voorgesteld de huidige premieregeling te wijzigen, in die zin dat bij vestiging van een be drijf in de kern Tholen minder premie beschikbaar wordt gesteld dan tot nu toe het geval was en meer premie voor vestiging in de overige kernen. Voor Tholen wordt het dan f 35,— per m2 voor de eerste 1000 m2 en f 25,— per m2 voor de volgende Uk Bouwen in afwijking van bestemmingsplan Er is een aanvraag om een vergunning ingediend door: 1. De heer J.J. Priem, Parallelweg 7 te Sint-Maartensdijk voor het bouwen van een bijkeuken op het perceel ka dastraal bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer 410, plaatselijk gemerkt Parallelweg 7. 2. De heer A. van Lis, Boswei 23 te Stavenisse voor het bouwen van een berging/volière op het perceel kadastraal bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer 782 (ge deeltelijk), plaatselijk gemerkt Hogeweg 20. Deze plannen zijn niet in overeenstemming met de ter plaat se geldende bestemmingsplannen. Burgemeester en wet houders van Tholen zijn voornemens met toepassing van ar tikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vergunning te verlenen voor onderhavige bouwplannen. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om van 27 oktober 1989 tot en met 9 november 1989 schrifte lijk bezwaar in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesekretarie te Sint-maartensdijk, afdeling ge meentelijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 26 oktober 1989 De burgemeester van Tholen, H.A. van der Munnik. Bestemmingsplan 'Stoofweg' Sint-Annaland De burgemeester van Tholen maakt bekend, dat ter secreta rie der gemeente, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk (bureau Ruimtelijke Ordening en grondzaken) met ingang van 27 ok tober aanstaande gedurende één maand voor een ieder ter inzage ligt het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland van 12 september 1989, nummer 504/164, afdeling 4 bu reau ROV, waarbij goedkeuring is verleend aan het mede ter inzage liggende bestemmingsplan "Stoofweg" (Sint- Annaland). Het besluit van Gedeputeerde Staten geeft tevens aan welk doel van het goedgekeurde bestemmingsplan onherroepelijk is geworden. Gedurende bovengenoemde termijn kan beroep worden ingesteld bij de Kroon door: a. hen, die zich tijdig met bezwaren tot zowel gemeenteraad als tot gedeputeerde staten hebben gewend; b. hen, die zich tijdig tot gedeputeerde staten hebben ge wend en bezwaren hebben ingediend tegen de wijzigin gen die bij de vaststelling van het plan in het ontwerp zijn aangebracht. De beroepschriften moeten worden gericht aan de Afdeling voor de Geschillen van Bestuur van de Raad van State, Bin nenhof 1 te 's-Gravenhage. Sint-Maartensdijk, 26 oktober 1989 De burgemeester van Tholen, H.A. van der Munnik. 1000 m2. Voor de andere kernen gelden alsdan de bedragen f 70,- en f 50,-. Voorts worden aangegeven dat de toekomstige uitbreidingen van de industrieterreinen voor Tholen zou kunnen plaatsvinden aan de westzijde van de Oud-Vossemeersedijk, te Sint- Maartensdijk aan de Noordzijde van de Provincialeweg of ten zuiden van de Westkerkseweg-Gorishoeksedijk en te Poortvliet aansluitend aan het terrein aan de Paasdijkweg. In de kernen Oud-Vossemeer, Sint-Annaland en Stavenisse is voldoende be drijfsterrein aanwezig, voornamelijk bedoeld voor bedrijfsvesti gingen van lokale aard. Naast de puur industriële werkgelegenheid zien burgemeester en wethouders mogelijkheden andere vormen van werkgelegenheid te bevorderen waarbij tnet name gedacht wordt aan recreatie, land- en tuinbouw en de dienstensector. Uitbreiding van cam pings, zomerwoning- en terreinen en bijbehorende voorzienin gen, met name in de omgeving van Sint-Annaland, Stavenisse en Scherpenisse, kan aan een goede ontwikkeling van die kernen bijdragen. Het ontwikkelen van één of meer gebieden waar kas senbouw kan worden geconcentreerd verdient volgens het colle ge grote aandacht. Eventuele mogelijkheden voor enigerlei vesti ging in de dienstensector zullen ten volle moeten worden benut, temeer daar zich vestigende bedrijven in de industriële sector vaak ook behoefte hebben aan de aanwezigheid van bepaalde diensten in de omgeving. Waar in de notitie grote aandacht is besteed aan economisch en beleidsmatige steun voor het 'economisch zwakkere deel' van de gemeente, wenst het college dat daarmee ook op alle be leidsterreinen rekening wordt gehouden. Het stimuleringsbeleid zal zich dan ook op andere terreinen moeten richten, die de leer baarheid van de kernen bevorderen. In het kader van leefbaarheidsvoorzieningen ware te denken aan verbetering, uitbouw en zo mogelijk uitbreiding van de aanwezi ge voorzieningen. Het college denkt daarbij aan verbetering van bestaande voorzieningen, zoals extra aandacht voor openbaar groen, wandelbos, speelgelegenheden, een gymnastieklokaal voor de basisscholen, maar ook aan het opnieuw instellen van een weekmarkt. Tenslotte Streven naar welvaart en bloei in het gehele gemeentelijke ge bied van Tholen, zodanig dat de belangen van de gehele bevol king zo goed mogelijk worden gediend. Met deze woorden slui ten burgemeester en wethouders de notitie 'De gemeente Tholen naar 2000' af, daaraan koppelend dat de practische toepassing daarvan niet zo eenvoudig is. De beide commissies worden geacht een advies uit te brengen aan burgemeester en wethou ders. In de commissie ruimtelijke ordening worden naast de hier boven toegelichte notitie 'De gemeente Tholen 2000' nog een aantal andere agendapunten behandeld. Enkele daarvan zijn: Bestemmingsplan 'Stoofweg' te Sint-Annaland; Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben integraal goedkeuring verleend aan het bestemmingsplan 'Stoofweg' te Sint-Annaland. Het advies van de Provinciale Planologische Commissie om aan een deel van het uitbreidingsplan - de bungalowstreek - goedkeu ring te onthouden hebben zij opzij gelegd. Wel is het zo dat vol gens de (gewijzigde) Wet op de Ruimtelijke Ordening dit deel van het bestemmingsplan niet kan worden uitgevoerd zo lang er Kroonberoepen lopen. Alvorens het plan ter visie wordt gelegd wordt de commissie ruimtelijke ordening nader geïnformeerd. Bespreking bestemmingsplan 'Molenvliet' te Tholen; Binnen het gemeentebestuur wordt op dit moment van gedach ten gewisseld over een logische afronding van het gebied 'Da lempolder'. Het westelijk deel van de Julianastraat is immers wat onduidelijk in het geheel. Het gebied oogt met zijn verschillende functies zoals volkstuinen e.d. niet fraai. Het doortrekken van het bosplantsoen, eventueel voorzien van een geluidswal met daarachter woonbebouwing, lijkt een aantrekkelijke oplossing. Inmiddels is een ontwerpplan gemaakt dat thans aan de commis sie wordt voorgelegd. Een actieve aanpak van het plan wordt op dit moment echter niet voorgestaan. Eerst zal het bestem mingsplan 'Buitenzorg' verder ontwikkeld moeten worden en komt het burgemeester en wethouders ongewenst voor op twee locaties tegelijk plannen in uitvoering te nemen. Ten einde een bestemming zoals hierboven omschreven in de toekomst niet uit te sluiten wordt het thans gewenst geacht de gronden in dit ge bied (genaamd 'Molenvliet') een conseverende bestemming te geven in de sfeer van landbouw zonder bebouwing. Nieuwe fase uitbreidingsplan 'Buitenzorg' te Tholen; Het bestemmingsplan 'Buitenzorg III' werd in juli 1 988 door ge deputeerde staten goedgekeurd. Het betrof de 1e fase die een planperiode van 6 8 jaar zou beslaan, m.a.w. voldoende soe laas zou bieden tot ca. 1994/1995. De situatie oktober 1989 is zo dat ca. 65% van de beschikbare bouwgrond is verkocht, terwijl de resterende kavels in optie zijn gegeven en er bovendien een wachtlijst is aangelegd. Kennis nemend van deze onstuimige vraag hebben burgemeester en wethouders inmiddels een plan ontwikkeld 'Buitenzorg III', 2e fase. Deze 2e fase sluit geheel aan op de ruimtelijke structurele opzet van de 1e fase. De commissie wordt om advies gevraagd. VERVOLG PAG. 6

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 5