Zalm vissen even exclusief als golf
Vijf boeken lezen in twee maanden
Nieuwstraat onder
loep als woonerf
Waterschap krijgt er 30 km
wegen bij van twee gemeenten
DE ALCOHOL
CONTROLE
IS HIER
VERANDERD
Uien 30 cent
Griffier: Het zal de inwoners minder gaan kosten'
Aqua Cultures zoekt financiers voor boezem bij Scherpenisse
Donderdag 12 oktober 1989
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
17
Als het aan de stichting Aqua Cultures uit Den Haag
ligt, wordt er volgend jaar maart zalm uitgezet in de
voormalige boezem in de Scherpenissepolder. Volgens
A. Ammerlaan van de stichting zal tegen die tijd een
gedeelte van het gebied in gebruik kunnen worden ge
nomen als zalmvisplaats.
60 vissers
Uitbaggeren
Kwekerij
Bolsius
Het ziet ernaar uit, dat het waterschap per 1 januari
1992 van de gemeenten Tholen en St. Philipsland to
taal 30 km wegen erbij krijgt voor onderhoud en glad-
heidsbestrijcflng. Daaronder vallen o.a. de weg
Poortvliet/St. Annaland en de Rijksweg tussen St.
Philipsland en Anna Jacobapolder.
Iedere automobilist kan
nu onverwacht worden
gecontroleerd en moet
altijd blazen.
Achterban
Vriendelijker
Goede informatie
Personeel
Pleidooi voor meer parkeerruimte
Moet de Nieuwstraat in St. Annaland nu een woonerf
worden of niet. Over die vraag boog de raadscommis
sie openbare werken zich dinsdagavond in het gemeen
tehuis te St. Maartensdijk.
30 km
Heel beroerd
Oud-papier-huisje
Foto's bestellen
Momenteel zoekt de stichting nog
naar financiers voor dit recreatie
ve project dat 2 a 3 miljoen gul
den kost. Het is de bedoeling dat
in het gebied (tussen de zeedijk en
de inlaagdijk ten oosten van de
gemeentelijke stortplaats Tuttel-
hoek) sportvissers voor 70 tot 100
gulden per dag er hun geluk kun
nen beproeven. Per jaar kan daar
220 dagen worden gevist.
Per dag kunnen er 60 liefhebbers
worden toegelaten en dat betekent
dat er jaarlijks zo'n 13.000 re
creanten het gebied kunnen be
zoeken. Onder bepaalde
voorwaarden mogen de vissers de
zalm mee naar huis nemen. Vol
gens Ammerlaan worden er geen
grote ingrepen gedaan in het ge
bied. "Er komt een ont
vangstruimte, een wandelpad van
gemalen kokkels, hier en daar een
schuilhut en wat extra voorzienin
gen voor mensen die minder vali
de zijn. Als alles meezit, ligt er op
31 december een blauwdruk voor
een gedeelte van het gebied
klaar". De voormalige boezem is
voor 90% eigendom van het wa
terschap Tholen. De gronden met
wateren kunnen niet verkocht
worden. Met twee financiers voert
Aqua momenteel gesprekken over
de exploitatie van de visplek. Ge
zien het feit dat het gebied niet in
eigendom kan worden genomen,
kleven er volgens Ammerlaan wel
enige bezwaren aan de financie
ring: "Eén van de voorwaarden is
dat het een economische waarde
moet vertegenwoordigen. Voor de
financiers is het geen gouden
business maar redelijk aantrekke
lijk", legt Ammerlaan de stand
van zaken in de onderhandelingen
uit.
Voor het uitbaggeren van de vis
wateren alleen al is meer dan een
half miljoen nodig. "Op zich is
het gebied verwaarloosd. Er moet
meer dan 20.000 kubieke meter
bagger verwijderd worden om het
water op de gewenste diepte te
brengen". Ammerlaan wijst erop
dat deze bagger niet vervuild is.
Volgens de visdeskundige zou de
modder naar de stortplaats Tuttel
hoekje gebracht kunnen worden.
"Bij voorkeur in de directe omge
ving, anders wordt het te duur".
Ammerlaan is niet bang voor de
kwaliteit van het water, hoewel het
gebied grenst aan de vuilnisbelt
van Tholen. "De vuilstort is zelf
niet vervuild. Kennelijk is dit
stukje aan de grote vervuilers ont
snapt. Als Tuttelhoek een natuur
gebied wordt, dan zou dit mooi
aansluiten. Sportief gezien wordt
het dan een aantrekkelijk geheel".
Aan de universiteit van Leiden
wordt volgens Ammerlaan beke
ken welke planten er in het gebied
thuishoren. "Landschapsdeskun
digen hebben van ons de opdracht
gekregen om te proberen het ge
bied voor een gedeelte terug te
brengen in de oorspronkelijke
staat. Aan de structuur verande
ren we niets. Het is een uniek
stukje waar je zo weinig mogelijk
aan moet verknoeien".
Ammerlaan ziet het gebied ook
gebruikt worden door het be
drijfsleven: "Er zijn nogal wat be
drijven die buitenlandse gasten
iets aan willen bieden. Zoiets is
exclusief. En zulke zaken raken
steeds meer in, net zoals golf".
De zalm zal alleen met vliegaas
gevangen mogen worden. Er vin
den gesprekken plaats tussen
Aqua Cultures en Bergse sportvis-
bedrijven om materiaal voor deze
vorm van visserij beschikbaar te
stellen. "De vliegvisserij is een ex
tra uitdagend element", weet Am
merlaan, "Als een groepje
sportvissers de plaats bezoekt,
dan krijgen ze begeleiding. Dat is
om toezicht te houden en ook om
uit te leggen hoe men het beste op
zalm kan vissen".
De kweek van de zalm zal in eigen
beheer worden gevoerd. In Tholen
is Aqua Cultures gestart met proe
ven. De stichting wil in het be
drijfsverzamelgebouw in
Sint-Maartensdijk beginnen met
een nieuwe installatie voor de
kweek van zalm en forel. Volgens
Ammerlaan zijn er bij de bouw
van de installatie in Tholen veel
fouten gemaakt. Het commerciële
viskweekbedrijf beschouwt de op
zet in Tholen als 'een
laboratoriuminstallatie' en wil in
Smurdiek de komende maanden
beginnen met een volwaardig
systeem dat de kinderziektes te
boven is. "In december zal er met
de bouw begonnen moeten zijn,
willen we in februari het broed
kunnen uitzetten".
Het viswater in de voormalige
boezem wordt verpacht aan A.
Bolier. Ammerlaan acht het zeer
wel mogelijk dat de pachter in het
nieuwe project mee doet. "Er zijn
al drie generaties Bolier bij dat ge
bied betrokken. We vinden het erg
belangrijk om de van oudsher
aanwezige kennis verder te gebrui
ken voor het beheer". Het water
schap Tholen en de gemeente
Tholen staan positief tegenover de
plannen van Aqua Cultures. Met
beide instanties zijn gesprekken
gevoerd. Hoofd technische dienst
waterschap M.J. Giljam: "Het ge
bied ligt binnen een waterkering.
Dat beperkt de mogelijkheden om
het gebied in te richten. Voor
Aqua Cultures is dat in hun opzet
geen probleem". Volgens Giljam
heeft het gebied ook waarde als
natuurgebied. "Naast het water-
schapskundige heeft het water
schap ook de taak die te
beschermen. Als die zaken elkaar
niet bijten, dan hebben wij geen
bezwaar, maar de plannen zullen
nog door de provinciale planolo
gische dienst en de stuurgroep
Oosterschelde bekeken moeten
worden".
Op de vraag of Aqua Cultures
nog verder zijn vleugels op het
Thoolse wil uitslaan, zegt Am
merlaan dat zijn stichting ook be
trokken is bij Bolsius
Afvalverwerkingssystemen. Dit
bedrijf heeft plannen voor een
proeffabriek op de stortplaats
Tuttelhoek voor de verwerking
van groente-, tuin en fruitafval.
Zowel Aqua Cultures als Bolsius
zijn met nog 15 andere bedrijven
aangesloten bij de CAP, een coö
peratie voor middelgrote agrari
sche produkten, aldus
Ammerlaan.
"Er komt tekening in de wegensa
nering", zei dijkgraaf I.C. Hage
woensdagavond tijdens de alge
mene vergadering van het water
schap in het Holland Huis te
Scherpenisse. "Sinds 1982 zijn we
er al over bezig en nadat het lang
stroef is verlopen, nadert een be
slissing nu met rasse schreden.
Enerzijds1 wil het rijk een herver
kaveling van de soms grillig lo
pende wegen, anders wil men een
andere firlanciering. De Wet Uit
kering Wegen wordt gewijzigd,
want velen waren ontevreden over
de hoogte van de uitkeringen. Ie-
der(provincie, gemeente, water
schap) voelde zich tekort gedaan.
Het was dan ook geen gemakke
lijke opgave om een goede oplos
sing te vinden en politiek was er
nogal wat tegenstand, maar in de
provincies waar het waterschap
van oudsher wegen heeft beheerd,
blijft dat ook zo. Dat betreft dan
de polderwegen, maar daarnaast
hebben ook gemeenten wegen in
beheer.
Als waterschap hebben we met de
gemeenten Tholen en St. Philips
land en de provincie een gesprek
gehad over het toekomstig wegen-
Veiling Sint-Annaland, dinsdag 10
oktober. 65 Ton uien maat 40 op
waarts klasse II f. 29.30 - f. 30.-.
Gloria gewone 23; Bintje gewone
21-25, bonken I 34-36, drielingen
10-11, kriel 71-77; Eigenheimer ge
wone 30-35; Irene gewone 34-38;
Bildstar gewone 38. Aanvoer 84
ton.
Kabeltelevisie. De burgemeester
van Westerschouwen en de direc
teur van Zekatel ondertekenen
dinsdag een machtigingsovereen
komst voor de aanleg en exploita
tie van kabeltelevisie in de
Schouwse gemeente.
beheer. Wij waren voor handha
ving van de bestaande situatie, het
gedeeld wegenbeheer. De gemeen
te St. Philipsland vond dat niet
zo'n gelukkige zaak en wilde alle
wegen aan het waterschap over
dragen. De gemeente Tholen wil
de of alle wegen in beheer of
helemaal geen", aldus de
dijkgraaf.
Bij de eerste afweging koos de ge
meente Tholen ervoor om alle we
gen buiten de bebouwde kom bij
de gemeente in beheer en onder
houd te geven. "Dat strookte niet
met de opstelling van het water
schap en van de gemeente St. Phi
lipsland", vervolgde de dijkgraaf.
"Een beetje van dit en een beetje
van dat was niet mogelijk en wan
neer er geen overeenstemming ver
kregen kon worden, zouden de
wegen allemaal naar de gemeente
gaan."
Het waterschap overlegde nog een
keer met de gemeente Tholen en
toen lieten b en w weten, eerst de
achterban te willen raadplegen.
De dijkgraaf onderstreepte in het
Holland Huis nog eens het belang
van het wegenbeheer voor het wa
terschap. "Het is één van onze
peilers. Valt het wegenbeheer weg,
dan ondermijn je danig de body
.van het waterschap. De kosten van
het kantoor, personeel en machi
nes drukken immers allemaal
door, ook zonder wegen", zei
Hage.
Exacte bedragen kon hij nog niet
geven, maar bij 1.5 miljoen gul
den wegenkosten en 680.000 gul
den rijkssubsidie, moet het
waterschap ongeveer 850.000 gul
den opbrengen. "Het wegenbe
heer wordt dan voor de burger
niet duurder, 't Ziet er in de toe
komst vriendelijker uit", zo kon
de dijkgraaf woensdagavond al
meedelen.
Voor het waterschap blijft gedeeld
wegenbeheer echter de eerste wens
en alle wegen buiten de bebouwde
kom bij het waterschap pas de
tweede optie.
De hoofdingelanden kunnen 21
november aan de hand van uitge
breide financiële gegevens nader
over het wegenbeheer beraadsla
gen. "We hebben nu ruimschoots
de tijd om een goed voorstel te
maken", zei de dijkgraaf. Op 22
november moeten gedeputeerde
staten over het Thoolse standpunt
worden ingelicht en de provincie
geeft dan de gevoelens weer door
aan rijkswaterstaat, die beslist.
Hoofdingelande L.J. Koopman,
tevens wethouder, zei begrip te
hebben voor de handelwijze van
het waterschapsbestuur. Hij liet
weten, dat het raadplegen van de
achterban(de vijf fractievoorzit
ters in de gemeenteraad) door b
en w ertoe heeft geleid, dat de ge
meente Tholen bij nadere afwe
ging toch voor overdracht van de
wegen aan het waterschap is.
Hoofdingelande E. Hage pleitte
ervoor, om bij de
21 november ook gegëVèïïS fë het
ben, hoe het voor de burgers zou
worden, wanneer alle wegen naar
de gemeente zouden gaan. De
dijkgraaf wilde eerst alleen een
becijfering gegeven bij wegenbe
heer door het waterschap, maar
Koopman vond met Hage, dat er
'een plaatje' moest komen van
beide mogelijkheden. "We willen
goede informatie en cijfers", al
dus Koopman.
Dat de gemeente eerst alle wegen
wilde hebben en nu toch alles aan
het waterschap wil overdragen,
ligt niet aan het 'terugfluiten'
door de fractievoorzitters, aldus
Koopman. Het ligt gewoon aan de
cijfers: het waterschap kan het
goedkoper dan de gemeente. B en
W waren bij hun standpuntbepa
ling eerst uitgegaan van landelijke
gegevens over wegenbeheer van de
Vereniging van Nederlandse Ge
meenten, maar de Thoolse situa
tie bleek in de praktijk heel anders
te zijn. Toen daarvan de financiële
gegevens bekend werden, veran
derden b en w van koers.
Volgens de dijkgraaf is men in
Zeeland nu allerwegen - ook de
politiek - voor wegenbeheer door
de waterschappen.
Het verlies van het wegenonder-
houd en de gladheidsbestrijding
buiten de bebouwde kom betekent
minder taken voor gemeentewer
ken Tholen en St. Philipsland.
Volgens wethouder Koopman
hoeft dat niet tot ontslagen te lei
den omdat er tot 1 januari 1992 -
wanneer het wegenbeheer bij het
waterschap komt - natuurlijke af
vloeiing plaatsvindt. Aan de an
dere kant krijgt het waterschap
meer werk met 30 km weg erbij.
Griffier J.D. de Korte zei desge
vraagd nog niet te kunnen zeggen,
hoeveel personeelsleden er meer
nodig zijn. "Vast staat wel, dat we
dat met het huidige bestand niet
kunnen doen, maar alles bij el
kaar, zal het wegenbeheer via het
waterschap voor de inwoners min
der gaan kosten dan nu het geval
is", aldus de griffier.
Een leesgroep tijdens de Kinderboekenweek in de bibliotheek te St. Annaland.
Wie op de middelbare school in
de toekomst voor het eindexamen
een reeks met boeken gelezen
moet hebben, wordt daar tijdens
de Kinderboekenweek in de
Thoolse bibliotheken al ver
trouwd mee gemaakt. Vijf boeken
lezen in twee maanden is de op
dracht van het leesprogramma.
Het thema daarbij is 'Dikke
vrienden' en over elk boek moeten
de kinderen een kort verhaal
schrijven. In St. Annaland doen
er meer dan 40 kinderen mee in de
vrijwel de enige activiteit naast de
kleurwedstrijd, waarvoor men
vandaag nog opgaven kan inleve
ren. Dinsdagochtend kwamen de
kleuters(groep 1 en 2) van de bei
de basisscholen naar de St. Anna-
landse bibliotheek.
Dat gebeurde ook in de Vier
Heemskinderen te Tholen. Met
een vraag- en antwoordspel, aan
gepast aan de leeftijd, werd aan
dacht besteed aan de verschillende
soorten boeken, het opzoeken, le
nen, lezen en de werking van de
computer in de bibliotheek. Een
diaserie over een bepaald boek
besloot deze kennismaking met de
bibliotheek.
Aangezien alle folders voor de
landelijke wedstrijd 'Schijf mij'
van de balie verdwenen waren,
mag men volgens het personeel
van de Thoolse bibliotheek ver
wachten, dat de jongens en meis
jes goed inspelen op het thema
van de 35ste Kinderboekenweek:
'Kijk verder dan je neus lang is,
over uitvindingen en ontdekkin-
ge'.
In Tholen zullen de kinderen die
zitting hadden in de kinderboe
kenjury binnenkort een slotbij
eenkomst worden aangeboden.
Ook in de bibliotheek te St. Maar
tensdijk was er een leesprogram
ma en een bezoek van de kleuters.
In de uitleenposten Oud-
Vossemeer, Poortvliet, Scherpe
nisse en Stavenisse is er eveneens
een leesprogramma, voor de
kleintjes een kleurwedstrijd en
voor de groteren een puzzelblad
waaraan een prijsje is verbonden.
De Kinderboekenweek duurt nog
tot en met zaterdag, waarbij er in
de boekhandel nog de nieuwste
Paul Biegel 'Het eiland daar
ginds' als geschenk wordt gegeven
bij aankoop van 19,50 aan kin
derboeken.
Een meerderheid van de commis
sie vindt dat b en w die mogelijk
heid moeten laten onderzoeken
door de verkeerscommissie, waar
in deskundigen van gemeentewer
ken, politie en Veilig Verkeer
knelpunten binnen de gemeente
Tholen bekijken.
J. van der Jagt(SGP) ging daar
niet in mee. Hij gaf alleen zijn fiat
aan het bedrag dat b en w hebben
gereserveerd om de Nieuwstraat
anders in te richten.
De commissie hoopt met dit ad
vies tegemoet te komen aan de
wens van een aantal bewoners van
de Nieuwstraat, geuit tijdens de
hoorzitting in de Wellevaete, enke
le weken geleden. Wordt de
Nieuwstraat een woonerf, dan
wordt de rijsnelheid beperkt tot
30 km per uur. De commissie
kwam mef het voorstel voor een
woonerf, nadat eerst de voor- en
nadelen van 1 en 2 richtingsver
keer waren besproken. Het college
is voorstander van tweerichtings
verkeer omdat dit snelheidsrem-
mend zal werken.
P. van Belzen(RPF/GPV) vond,
dat éénrichtingsverkeer moest
worden overwogen. Ook I.C.
Moerland(PvdA) zag er geen be
zwaar in omdat in de buurt vol
doende ontsluitingswegen zijn.
W.C. van Kempen(CDA) vond dat
een dergelijke maatregelen beke
ken moet worden in een verkeer
scirculatieplan.
In het voorstel van het college ko
men er in de Nieuwstraat tussen
de Tuinstraat en de Hoenderweg
12 parkeervakken. Verder krijgt
het straatje een S-vormig karakter,
die de rijsnelheid van automobi
listen moet beperken. Vooral het
parkeren levert volgens mevr. M.
Doevelaar, die gebruik maakte
van het spreekrecht, problemen
op. Zij stelde, dat de bewoners
met de 12 vakken er 'heel beroerd'
van af komen. "Als we 's avonds
door de straat lopen, staan er wel
18 tot 20 auto's. Twaalf is veel te
krap gemeten."
Alle commissieleden waren het er
over eens, dat er een oplossing ge
zocht moet worden voor de
parkeerruimte. Het slopen van het
zogenaamde oud-papier-huisje
om daar auto's te parkeren, stuitte
bij wethouder L.J. Koopman op
bezwaren. "Als je het slooppand-
je aan de straatwand wegbreekt,
krijg je een gat in de Nieuwstraat
en daar durf ik geen ja op te zeg
gen."
Wel zegde de wethouder toe, dat
er binnenkort een besluit zal wor
den genomen over de huisjes ach
ter het oud-papier-huisje.
In samenwerking met P. Schot
heeft architectenbureau J. Boel
houwers een plan ontworpen voor
een restaurant op de pier van de
Oesterdam.
Ter hoogte van het steigertje van
rijkswaterstaat met een prachtig
zicht over de binnenvarende bo
ten, heeft Boelhouwers een restau
rant getekend. Al eerder had
Schot plannen om op de Oester-
dam een eetgelegenheid te laten
bouwen, eigenlijk is dit het derde
plan. Eerst wilde hij aan de zuid
kant een restaurant vestigen, maar
daarover kon de Thoolse horeca
ondernemer het niet eens worden
met de Domeinen. Zij vreesden
dat de kust te veel belast zou wor
den. Daarna werd gedacht aan de
Speelmansplaten, maar dan wel
aan de zeekant. Daar waren echter
geen voorzieningen zoals gas, wa
ter en elektriciteit en de aanleg
daarvan bleek door te hoge in
vesteringen geen haalbare kaart.
Ook werd gedacht aan een drij
vend "friteskraam", maar dat za
ten B W niet zitten.
De huidige plaats daagde de ar
chitect uit om er iets speciaals van
te maken. Gekozen werd voor de
vorm van een krab. Het gebouw,
dat inpandig 16 tafeltjes kan be
vatten krijgt een koperkleurig dak
- dat door de invloed van de zee
automatisch groen wordt - en de
"poten" zijn houten spanten die
wit gekleurd worden. Verder wil
Boelhouwers de vensters met ge
tint glas uitvoeren zodat daar een
soort "vleeskleur" ontstaat. Voor
het restaurant ligt een ruim terras.
Het gehele plan heeft inmiddels
de goedkeuring van B W, maar
de initiatiefnemers moeten nu nog
afwachten welke beslissing Do
meinen neemt over de benodigde
bouwgrond. Het restaurant, dat
een diameter heeft van 16 meter,
zal of op erfpacht of op eigen
grond gebouwd worden. Het is
nog niet zeker of men, indien de
plannen doorgaan, het hele jaar
door geopend zal zijn, of alleen in
het recreatieve seizoen.
Wilt u een in de E.B. gepubli
ceerde foto graag zelf hebben?
Dat kan, als het om foto's van
onze eigen redactie gaat. Bel of
schrijf naar Eendracht bode,
Postbus 5, 4697 ZG Sint Anna
land, tel. 01665-2752 en u
krijgt uw foto-herinnering
thuis.