Zalm vissen even exclusief als golf Vijf boeken lezen in twee maanden Nieuwstraat onder loep als woonerf Waterschap krijgt er 30 km wegen bij van twee gemeenten DE ALCOHOL CONTROLE IS HIER VERANDERD Uien 30 cent Griffier: Het zal de inwoners minder gaan kosten' Aqua Cultures zoekt financiers voor boezem bij Scherpenisse Donderdag 12 oktober 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 Als het aan de stichting Aqua Cultures uit Den Haag ligt, wordt er volgend jaar maart zalm uitgezet in de voormalige boezem in de Scherpenissepolder. Volgens A. Ammerlaan van de stichting zal tegen die tijd een gedeelte van het gebied in gebruik kunnen worden ge nomen als zalmvisplaats. 60 vissers Uitbaggeren Kwekerij Bolsius Het ziet ernaar uit, dat het waterschap per 1 januari 1992 van de gemeenten Tholen en St. Philipsland to taal 30 km wegen erbij krijgt voor onderhoud en glad- heidsbestrijcflng. Daaronder vallen o.a. de weg Poortvliet/St. Annaland en de Rijksweg tussen St. Philipsland en Anna Jacobapolder. Iedere automobilist kan nu onverwacht worden gecontroleerd en moet altijd blazen. Achterban Vriendelijker Goede informatie Personeel Pleidooi voor meer parkeerruimte Moet de Nieuwstraat in St. Annaland nu een woonerf worden of niet. Over die vraag boog de raadscommis sie openbare werken zich dinsdagavond in het gemeen tehuis te St. Maartensdijk. 30 km Heel beroerd Oud-papier-huisje Foto's bestellen Momenteel zoekt de stichting nog naar financiers voor dit recreatie ve project dat 2 a 3 miljoen gul den kost. Het is de bedoeling dat in het gebied (tussen de zeedijk en de inlaagdijk ten oosten van de gemeentelijke stortplaats Tuttel- hoek) sportvissers voor 70 tot 100 gulden per dag er hun geluk kun nen beproeven. Per jaar kan daar 220 dagen worden gevist. Per dag kunnen er 60 liefhebbers worden toegelaten en dat betekent dat er jaarlijks zo'n 13.000 re creanten het gebied kunnen be zoeken. Onder bepaalde voorwaarden mogen de vissers de zalm mee naar huis nemen. Vol gens Ammerlaan worden er geen grote ingrepen gedaan in het ge bied. "Er komt een ont vangstruimte, een wandelpad van gemalen kokkels, hier en daar een schuilhut en wat extra voorzienin gen voor mensen die minder vali de zijn. Als alles meezit, ligt er op 31 december een blauwdruk voor een gedeelte van het gebied klaar". De voormalige boezem is voor 90% eigendom van het wa terschap Tholen. De gronden met wateren kunnen niet verkocht worden. Met twee financiers voert Aqua momenteel gesprekken over de exploitatie van de visplek. Ge zien het feit dat het gebied niet in eigendom kan worden genomen, kleven er volgens Ammerlaan wel enige bezwaren aan de financie ring: "Eén van de voorwaarden is dat het een economische waarde moet vertegenwoordigen. Voor de financiers is het geen gouden business maar redelijk aantrekke lijk", legt Ammerlaan de stand van zaken in de onderhandelingen uit. Voor het uitbaggeren van de vis wateren alleen al is meer dan een half miljoen nodig. "Op zich is het gebied verwaarloosd. Er moet meer dan 20.000 kubieke meter bagger verwijderd worden om het water op de gewenste diepte te brengen". Ammerlaan wijst erop dat deze bagger niet vervuild is. Volgens de visdeskundige zou de modder naar de stortplaats Tuttel hoekje gebracht kunnen worden. "Bij voorkeur in de directe omge ving, anders wordt het te duur". Ammerlaan is niet bang voor de kwaliteit van het water, hoewel het gebied grenst aan de vuilnisbelt van Tholen. "De vuilstort is zelf niet vervuild. Kennelijk is dit stukje aan de grote vervuilers ont snapt. Als Tuttelhoek een natuur gebied wordt, dan zou dit mooi aansluiten. Sportief gezien wordt het dan een aantrekkelijk geheel". Aan de universiteit van Leiden wordt volgens Ammerlaan beke ken welke planten er in het gebied thuishoren. "Landschapsdeskun digen hebben van ons de opdracht gekregen om te proberen het ge bied voor een gedeelte terug te brengen in de oorspronkelijke staat. Aan de structuur verande ren we niets. Het is een uniek stukje waar je zo weinig mogelijk aan moet verknoeien". Ammerlaan ziet het gebied ook gebruikt worden door het be drijfsleven: "Er zijn nogal wat be drijven die buitenlandse gasten iets aan willen bieden. Zoiets is exclusief. En zulke zaken raken steeds meer in, net zoals golf". De zalm zal alleen met vliegaas gevangen mogen worden. Er vin den gesprekken plaats tussen Aqua Cultures en Bergse sportvis- bedrijven om materiaal voor deze vorm van visserij beschikbaar te stellen. "De vliegvisserij is een ex tra uitdagend element", weet Am merlaan, "Als een groepje sportvissers de plaats bezoekt, dan krijgen ze begeleiding. Dat is om toezicht te houden en ook om uit te leggen hoe men het beste op zalm kan vissen". De kweek van de zalm zal in eigen beheer worden gevoerd. In Tholen is Aqua Cultures gestart met proe ven. De stichting wil in het be drijfsverzamelgebouw in Sint-Maartensdijk beginnen met een nieuwe installatie voor de kweek van zalm en forel. Volgens Ammerlaan zijn er bij de bouw van de installatie in Tholen veel fouten gemaakt. Het commerciële viskweekbedrijf beschouwt de op zet in Tholen als 'een laboratoriuminstallatie' en wil in Smurdiek de komende maanden beginnen met een volwaardig systeem dat de kinderziektes te boven is. "In december zal er met de bouw begonnen moeten zijn, willen we in februari het broed kunnen uitzetten". Het viswater in de voormalige boezem wordt verpacht aan A. Bolier. Ammerlaan acht het zeer wel mogelijk dat de pachter in het nieuwe project mee doet. "Er zijn al drie generaties Bolier bij dat ge bied betrokken. We vinden het erg belangrijk om de van oudsher aanwezige kennis verder te gebrui ken voor het beheer". Het water schap Tholen en de gemeente Tholen staan positief tegenover de plannen van Aqua Cultures. Met beide instanties zijn gesprekken gevoerd. Hoofd technische dienst waterschap M.J. Giljam: "Het ge bied ligt binnen een waterkering. Dat beperkt de mogelijkheden om het gebied in te richten. Voor Aqua Cultures is dat in hun opzet geen probleem". Volgens Giljam heeft het gebied ook waarde als natuurgebied. "Naast het water- schapskundige heeft het water schap ook de taak die te beschermen. Als die zaken elkaar niet bijten, dan hebben wij geen bezwaar, maar de plannen zullen nog door de provinciale planolo gische dienst en de stuurgroep Oosterschelde bekeken moeten worden". Op de vraag of Aqua Cultures nog verder zijn vleugels op het Thoolse wil uitslaan, zegt Am merlaan dat zijn stichting ook be trokken is bij Bolsius Afvalverwerkingssystemen. Dit bedrijf heeft plannen voor een proeffabriek op de stortplaats Tuttelhoek voor de verwerking van groente-, tuin en fruitafval. Zowel Aqua Cultures als Bolsius zijn met nog 15 andere bedrijven aangesloten bij de CAP, een coö peratie voor middelgrote agrari sche produkten, aldus Ammerlaan. "Er komt tekening in de wegensa nering", zei dijkgraaf I.C. Hage woensdagavond tijdens de alge mene vergadering van het water schap in het Holland Huis te Scherpenisse. "Sinds 1982 zijn we er al over bezig en nadat het lang stroef is verlopen, nadert een be slissing nu met rasse schreden. Enerzijds1 wil het rijk een herver kaveling van de soms grillig lo pende wegen, anders wil men een andere firlanciering. De Wet Uit kering Wegen wordt gewijzigd, want velen waren ontevreden over de hoogte van de uitkeringen. Ie- der(provincie, gemeente, water schap) voelde zich tekort gedaan. Het was dan ook geen gemakke lijke opgave om een goede oplos sing te vinden en politiek was er nogal wat tegenstand, maar in de provincies waar het waterschap van oudsher wegen heeft beheerd, blijft dat ook zo. Dat betreft dan de polderwegen, maar daarnaast hebben ook gemeenten wegen in beheer. Als waterschap hebben we met de gemeenten Tholen en St. Philips land en de provincie een gesprek gehad over het toekomstig wegen- Veiling Sint-Annaland, dinsdag 10 oktober. 65 Ton uien maat 40 op waarts klasse II f. 29.30 - f. 30.-. Gloria gewone 23; Bintje gewone 21-25, bonken I 34-36, drielingen 10-11, kriel 71-77; Eigenheimer ge wone 30-35; Irene gewone 34-38; Bildstar gewone 38. Aanvoer 84 ton. Kabeltelevisie. De burgemeester van Westerschouwen en de direc teur van Zekatel ondertekenen dinsdag een machtigingsovereen komst voor de aanleg en exploita tie van kabeltelevisie in de Schouwse gemeente. beheer. Wij waren voor handha ving van de bestaande situatie, het gedeeld wegenbeheer. De gemeen te St. Philipsland vond dat niet zo'n gelukkige zaak en wilde alle wegen aan het waterschap over dragen. De gemeente Tholen wil de of alle wegen in beheer of helemaal geen", aldus de dijkgraaf. Bij de eerste afweging koos de ge meente Tholen ervoor om alle we gen buiten de bebouwde kom bij de gemeente in beheer en onder houd te geven. "Dat strookte niet met de opstelling van het water schap en van de gemeente St. Phi lipsland", vervolgde de dijkgraaf. "Een beetje van dit en een beetje van dat was niet mogelijk en wan neer er geen overeenstemming ver kregen kon worden, zouden de wegen allemaal naar de gemeente gaan." Het waterschap overlegde nog een keer met de gemeente Tholen en toen lieten b en w weten, eerst de achterban te willen raadplegen. De dijkgraaf onderstreepte in het Holland Huis nog eens het belang van het wegenbeheer voor het wa terschap. "Het is één van onze peilers. Valt het wegenbeheer weg, dan ondermijn je danig de body .van het waterschap. De kosten van het kantoor, personeel en machi nes drukken immers allemaal door, ook zonder wegen", zei Hage. Exacte bedragen kon hij nog niet geven, maar bij 1.5 miljoen gul den wegenkosten en 680.000 gul den rijkssubsidie, moet het waterschap ongeveer 850.000 gul den opbrengen. "Het wegenbe heer wordt dan voor de burger niet duurder, 't Ziet er in de toe komst vriendelijker uit", zo kon de dijkgraaf woensdagavond al meedelen. Voor het waterschap blijft gedeeld wegenbeheer echter de eerste wens en alle wegen buiten de bebouwde kom bij het waterschap pas de tweede optie. De hoofdingelanden kunnen 21 november aan de hand van uitge breide financiële gegevens nader over het wegenbeheer beraadsla gen. "We hebben nu ruimschoots de tijd om een goed voorstel te maken", zei de dijkgraaf. Op 22 november moeten gedeputeerde staten over het Thoolse standpunt worden ingelicht en de provincie geeft dan de gevoelens weer door aan rijkswaterstaat, die beslist. Hoofdingelande L.J. Koopman, tevens wethouder, zei begrip te hebben voor de handelwijze van het waterschapsbestuur. Hij liet weten, dat het raadplegen van de achterban(de vijf fractievoorzit ters in de gemeenteraad) door b en w ertoe heeft geleid, dat de ge meente Tholen bij nadere afwe ging toch voor overdracht van de wegen aan het waterschap is. Hoofdingelande E. Hage pleitte ervoor, om bij de 21 november ook gegëVèïïS fë het ben, hoe het voor de burgers zou worden, wanneer alle wegen naar de gemeente zouden gaan. De dijkgraaf wilde eerst alleen een becijfering gegeven bij wegenbe heer door het waterschap, maar Koopman vond met Hage, dat er 'een plaatje' moest komen van beide mogelijkheden. "We willen goede informatie en cijfers", al dus Koopman. Dat de gemeente eerst alle wegen wilde hebben en nu toch alles aan het waterschap wil overdragen, ligt niet aan het 'terugfluiten' door de fractievoorzitters, aldus Koopman. Het ligt gewoon aan de cijfers: het waterschap kan het goedkoper dan de gemeente. B en W waren bij hun standpuntbepa ling eerst uitgegaan van landelijke gegevens over wegenbeheer van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten, maar de Thoolse situa tie bleek in de praktijk heel anders te zijn. Toen daarvan de financiële gegevens bekend werden, veran derden b en w van koers. Volgens de dijkgraaf is men in Zeeland nu allerwegen - ook de politiek - voor wegenbeheer door de waterschappen. Het verlies van het wegenonder- houd en de gladheidsbestrijding buiten de bebouwde kom betekent minder taken voor gemeentewer ken Tholen en St. Philipsland. Volgens wethouder Koopman hoeft dat niet tot ontslagen te lei den omdat er tot 1 januari 1992 - wanneer het wegenbeheer bij het waterschap komt - natuurlijke af vloeiing plaatsvindt. Aan de an dere kant krijgt het waterschap meer werk met 30 km weg erbij. Griffier J.D. de Korte zei desge vraagd nog niet te kunnen zeggen, hoeveel personeelsleden er meer nodig zijn. "Vast staat wel, dat we dat met het huidige bestand niet kunnen doen, maar alles bij el kaar, zal het wegenbeheer via het waterschap voor de inwoners min der gaan kosten dan nu het geval is", aldus de griffier. Een leesgroep tijdens de Kinderboekenweek in de bibliotheek te St. Annaland. Wie op de middelbare school in de toekomst voor het eindexamen een reeks met boeken gelezen moet hebben, wordt daar tijdens de Kinderboekenweek in de Thoolse bibliotheken al ver trouwd mee gemaakt. Vijf boeken lezen in twee maanden is de op dracht van het leesprogramma. Het thema daarbij is 'Dikke vrienden' en over elk boek moeten de kinderen een kort verhaal schrijven. In St. Annaland doen er meer dan 40 kinderen mee in de vrijwel de enige activiteit naast de kleurwedstrijd, waarvoor men vandaag nog opgaven kan inleve ren. Dinsdagochtend kwamen de kleuters(groep 1 en 2) van de bei de basisscholen naar de St. Anna- landse bibliotheek. Dat gebeurde ook in de Vier Heemskinderen te Tholen. Met een vraag- en antwoordspel, aan gepast aan de leeftijd, werd aan dacht besteed aan de verschillende soorten boeken, het opzoeken, le nen, lezen en de werking van de computer in de bibliotheek. Een diaserie over een bepaald boek besloot deze kennismaking met de bibliotheek. Aangezien alle folders voor de landelijke wedstrijd 'Schijf mij' van de balie verdwenen waren, mag men volgens het personeel van de Thoolse bibliotheek ver wachten, dat de jongens en meis jes goed inspelen op het thema van de 35ste Kinderboekenweek: 'Kijk verder dan je neus lang is, over uitvindingen en ontdekkin- ge'. In Tholen zullen de kinderen die zitting hadden in de kinderboe kenjury binnenkort een slotbij eenkomst worden aangeboden. Ook in de bibliotheek te St. Maar tensdijk was er een leesprogram ma en een bezoek van de kleuters. In de uitleenposten Oud- Vossemeer, Poortvliet, Scherpe nisse en Stavenisse is er eveneens een leesprogramma, voor de kleintjes een kleurwedstrijd en voor de groteren een puzzelblad waaraan een prijsje is verbonden. De Kinderboekenweek duurt nog tot en met zaterdag, waarbij er in de boekhandel nog de nieuwste Paul Biegel 'Het eiland daar ginds' als geschenk wordt gegeven bij aankoop van 19,50 aan kin derboeken. Een meerderheid van de commis sie vindt dat b en w die mogelijk heid moeten laten onderzoeken door de verkeerscommissie, waar in deskundigen van gemeentewer ken, politie en Veilig Verkeer knelpunten binnen de gemeente Tholen bekijken. J. van der Jagt(SGP) ging daar niet in mee. Hij gaf alleen zijn fiat aan het bedrag dat b en w hebben gereserveerd om de Nieuwstraat anders in te richten. De commissie hoopt met dit ad vies tegemoet te komen aan de wens van een aantal bewoners van de Nieuwstraat, geuit tijdens de hoorzitting in de Wellevaete, enke le weken geleden. Wordt de Nieuwstraat een woonerf, dan wordt de rijsnelheid beperkt tot 30 km per uur. De commissie kwam mef het voorstel voor een woonerf, nadat eerst de voor- en nadelen van 1 en 2 richtingsver keer waren besproken. Het college is voorstander van tweerichtings verkeer omdat dit snelheidsrem- mend zal werken. P. van Belzen(RPF/GPV) vond, dat éénrichtingsverkeer moest worden overwogen. Ook I.C. Moerland(PvdA) zag er geen be zwaar in omdat in de buurt vol doende ontsluitingswegen zijn. W.C. van Kempen(CDA) vond dat een dergelijke maatregelen beke ken moet worden in een verkeer scirculatieplan. In het voorstel van het college ko men er in de Nieuwstraat tussen de Tuinstraat en de Hoenderweg 12 parkeervakken. Verder krijgt het straatje een S-vormig karakter, die de rijsnelheid van automobi listen moet beperken. Vooral het parkeren levert volgens mevr. M. Doevelaar, die gebruik maakte van het spreekrecht, problemen op. Zij stelde, dat de bewoners met de 12 vakken er 'heel beroerd' van af komen. "Als we 's avonds door de straat lopen, staan er wel 18 tot 20 auto's. Twaalf is veel te krap gemeten." Alle commissieleden waren het er over eens, dat er een oplossing ge zocht moet worden voor de parkeerruimte. Het slopen van het zogenaamde oud-papier-huisje om daar auto's te parkeren, stuitte bij wethouder L.J. Koopman op bezwaren. "Als je het slooppand- je aan de straatwand wegbreekt, krijg je een gat in de Nieuwstraat en daar durf ik geen ja op te zeg gen." Wel zegde de wethouder toe, dat er binnenkort een besluit zal wor den genomen over de huisjes ach ter het oud-papier-huisje. In samenwerking met P. Schot heeft architectenbureau J. Boel houwers een plan ontworpen voor een restaurant op de pier van de Oesterdam. Ter hoogte van het steigertje van rijkswaterstaat met een prachtig zicht over de binnenvarende bo ten, heeft Boelhouwers een restau rant getekend. Al eerder had Schot plannen om op de Oester- dam een eetgelegenheid te laten bouwen, eigenlijk is dit het derde plan. Eerst wilde hij aan de zuid kant een restaurant vestigen, maar daarover kon de Thoolse horeca ondernemer het niet eens worden met de Domeinen. Zij vreesden dat de kust te veel belast zou wor den. Daarna werd gedacht aan de Speelmansplaten, maar dan wel aan de zeekant. Daar waren echter geen voorzieningen zoals gas, wa ter en elektriciteit en de aanleg daarvan bleek door te hoge in vesteringen geen haalbare kaart. Ook werd gedacht aan een drij vend "friteskraam", maar dat za ten B W niet zitten. De huidige plaats daagde de ar chitect uit om er iets speciaals van te maken. Gekozen werd voor de vorm van een krab. Het gebouw, dat inpandig 16 tafeltjes kan be vatten krijgt een koperkleurig dak - dat door de invloed van de zee automatisch groen wordt - en de "poten" zijn houten spanten die wit gekleurd worden. Verder wil Boelhouwers de vensters met ge tint glas uitvoeren zodat daar een soort "vleeskleur" ontstaat. Voor het restaurant ligt een ruim terras. Het gehele plan heeft inmiddels de goedkeuring van B W, maar de initiatiefnemers moeten nu nog afwachten welke beslissing Do meinen neemt over de benodigde bouwgrond. Het restaurant, dat een diameter heeft van 16 meter, zal of op erfpacht of op eigen grond gebouwd worden. Het is nog niet zeker of men, indien de plannen doorgaan, het hele jaar door geopend zal zijn, of alleen in het recreatieve seizoen. Wilt u een in de E.B. gepubli ceerde foto graag zelf hebben? Dat kan, als het om foto's van onze eigen redactie gaat. Bel of schrijf naar Eendracht bode, Postbus 5, 4697 ZG Sint Anna land, tel. 01665-2752 en u krijgt uw foto-herinnering thuis.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 17