THOLENDERWIJS Naar het gezelschap eiland bewoners Wapenactie: wandelstok ingeleverd informatierubriek van de gemeente tholen O "LET OPN LANDBOUWVERKEER" THEMABIJEENKOMSTEN SPORTSPONSORING HOORZITTING OVER HERBESTRATING NIEUWSTRAAT TE SINT-ANNALAND WIE IS ZIJN FIETS KWIJT? BEIAARDCONCERT VERPLAATST ZATERDAG - 30 SEPTEMBER -JEZQmL SLUITEN DE THOOLSE ZWEMBADEN WAT LIGT TER INZAGE? VERKEERSMAATREGELEN TE THOLEN EN SCHERPENISSE Donderdag 21 september 1989 EENDRACHTBODE, D£ THOOLSE COURANT 5 donderdag 5 en 12 oktober: Maandag 25 september: Vrijdag en zaterdag kijkdagen in Scherpenisse SPREEKUUR B EN W. MINDER VERKEERS SLACHTOFFERS door J.M. Vermeulen Aanleiding Strijd Karakter Onuitwisbaar door j. van der slikke Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553 Met het ophangen van het eerste spandoek met deze tekst, ging gistermiddag opnieuw een actie van start ter bevordering van de verkeersveiligheid in de gemeenten Tholen en Sint-Philipsland. Een actie die zich ditmaal in het bijzonder richt op de van start gaande bietencampagne. Al jaren doen zich problemen voor in het oogstsei- zoen en in het bijzonder tijdens die bietencampagne. Er is dan veel landbouwverkeer op de weg, terwijl bij regenachtig weer het op het wegdek achtergebleven slik voor gevaarlijke situaties kan zorgen. De ervaring leert dat in onze agrarische gemeenten een groot aantal ongevallen en bijna-ongevallen wordt veroorzaakt door een glad wegdek als gevolg van achtergebleven slik en modder. De wegge bruiker wordt daar min of meer mee geconfronteerd, met alle gevol gen van dien. In het kader van de actie -25% wordt de komende maanden uitgebreid aandacht aan de bietencampagne geschonken. Via de al eerder genoemde spandoeken worden de weggebruikers erop geattendeerd de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. In de praktijk betekent dat:Bij nadering van een landbouwvoertuig tij dig vaart minderen en letten op achterop komend verkeer....Niet te snel inhalenWachten tot er voldoende uitzicht is op eventuele te genliggers WAARSCHUWINGSSTICKERS "SLIK" Het spreekt voor zich dat het wettelijk verboden is om wegen te ver vuilen. De vervuiler heeft dan ook de verplichting om de vervuiling, in dit geval slijk en modder, onmiddellijk te verwijderen. In de prak tijk doen zich echter situaties voor waarin gedurende een korte tijd vervuiling van het wegdek niet of nauwelijks is te voorkomen. Dit neemt niet weg dat dit evenzeer tot gevaarlijke situaties voor de weggebruiker kan leiden. Veel landbouwers realiseren zich dat en plaatsen een al dan niet zelf gefabriceerd waarschuwingsbord langs de kant van de weg. Deze borden zijn echter niet altijd duidelijk lees- en zichtbaar. Ten einde de nodige uniformiteit te bewerkstelligen en daarmee de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid voor de weggebruiker te vergroten, is besloten om waarschuwingsstickers te vervaardigen en deze gratis aan de landbouwers ter beschikking te stellen. Het is de bedoeling dat de landbouwers deze stickers zelf op borden aan brengen. De hoogte van de onderkant van het bord ten opzichte van de weg dient 1.30 m. te bedragen. Die borden kunnen dan worden geplaatst bij het weggedeelte dat TIJDELIJK is vervuild. Als voor schrift hierbij geldt dat de borden als volgt worden geplaatst: -op wegen waarop in het algemeen niet sneller dan 70 km. per uur wordt gereden, op 100 m. vóór het punt waar het wegdek is vervuild; -op overige wegen, op 1 50 a 200 m. vóór het punt waar het weg dek is vervuild. N.B. Het plaatsen van de borden met stickers "SLIK", ontslaat de des betreffende landbouwers niet van de verplichting de vervuiling zo spoedig mogelijk ongedaan te maken. Zij blijven verantwoorde lijk voor de ontstane situatie. Door de verschillende wegbe- heerders zal in de komende maanden nauwlettend worden toegezien of vervuilde wegen ook daadwerkelijk zijn of worden schoongemaakt. Bij constate ring van een vervuild wegdek zal de wegbeheerder de vervuiler verzoeken binnen 2 uur de ver vuiling ongedaan te maken. In dien daaraan geen gevolg wordt gegeven, zal de wegbeheerder op kosten van de vervuiler de vervuiling ongedaan maken. Ook zal de Rijkspolitie dan op de Waar zijn de stickers verkrijgbaar? De stickers die een afmeting hebben van 35 x 50 cm zijn vanaf 21 september gratis verkrijgbaar bij de onderstaande adressen: -gemeente Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, kamer 146; -gemeente Sint-Philipsland, Kerkring 1 te Sint-Philipsland; -via de Christelijke Boeren- en Tuindersbond bij: de heer W.C. van Kempen, Kruytenburgseweg 1 te Poortvliet; de heer A.B. Aarnoudse, Voorstraat 9 te Oud-Vossemeer; -via de Zuidelijke Landbouw Maatschappij, kring Tholen en Sint- Philipsland bij: de heer P.H. Verduit, Oudelandsedijk 12 te Tholen; de heer J.D. Lindhout, Engelaarsdijk 4 te Poortvliet; de heer D.M. Bijl, Hartogsweg 16 te Scherpenisse; de heer J.L.C. Mol, Heideweg 1 te Sint-Maartensdijk; de heer P.K.M. Stouten, Molenpad 6 te Stavenisse; de heer J.H.M. Akkermans, Kleinedijk 2 te Sint-Annaland; de heer J.N.M. de Winter, Zeedijk 5 te Oud-Vossemeer; de heer A.M. Guiljam, Korte Schoolstraat 3 te Sint-Philipsland. Op initiatief van de Zeeuwse Sportraad worden dit najaar in onze gemeente weer 2 thema-avonden ge organiseerd. Deze thema-avonden zijn bedoeld om informa tie, advies en on dersteuning te bieden aan bestuursleden en belangstellenden in de sport aangaande ac tuele zaken en onder werpen. Het thema dat in deze bijeen komst centraal staat is SPORTSPON SORING. Voor veel verenigin gen is dit een zeer ac tueel en belangrijk onderwerp. In deze bijeenkomsten zal dan ook in gegaan worden op de manier waarop je een sponsor uit het be drijfsleven kunt benaderen, want een goed contact kan van doorslaggevende betekenis zijn. Verder zal worden gepraat over de soorten sponsoring (van éénmalig tot jaarlijks en van financieel tot materieel), het creatief omgaan met de sponsormogelijkheden, het overeenkomen van afspraken en het maken van overwegingen en over wat heeft de sponsor en wat heeft de sportvereniging te bieden. De bijeenkomsten in onze gemeente zullen worden gehouden op donderdag 5 en 12 oktober 1989 en vinden plaats in het sport- en gemeenschapscentrum Meulvliet te Tholen. De aanvang is gesteld op 19.30 en de duur van elke bijeenkomst is ongeveer 2Vi uur. De organisatie is in handen van de Zeeuwse Sportraad in samenwer king met de gemeente Tholen. De deelnemersbijdrage is vastgesteld op f 15,— per persoon, inclusief het speciaal voor deze bijeen komsten samengestelde info-materiaal. Dit bedrag dient op de eerste bijeenkomst te worden voldaan. Een cursus die zeker de moeite waard is. Voor nadere inlichtingen over, alsmede het aanmelden voor deze cursus, kunt u contact opne men met de sportambtenaar van de gemeente Tholen, de heer P. van der Vlies, tel: 01666 - 8315. Aanmelden kan tot 28 september aan staande. In verband met de voorgenomen herbestrating van de Nieuwstraat te Sint-Annaland worden de bewoners van deze straat en andere di rect belanghebbenden uitgenodigd voor een hoorzitting die op maandag 25 september a.s., aanvang 19.30 uur, wordt gehouden in gemeenschapscentrum 'De Wellevaete' te Sint-Annaland. De her bestrating betreft het gedeelte Nieuwstraat gelegen tussen Hoen- derweg en Raiffeisenstraat. De hoorzitting staat onder leiding van de heer L.J. Koopman, wethouder van openbare werken. Sinds januari 1988 zijn door allerlei omstandigheden een 40-ta1 fiet sen op het politiebureau in Tholen terecht gekomen. Deze fietsen dragen geen postcodenummer, zodat de rechtmatige eigenaren ook niet kunnen worden opgespoord. Geprobeerd wordt dit alsnog te doen via zogenaamde KIJKDAGEN. Deze kijkdagen worden gehouden ten behoeve van mensen die in de loop der tijd aangifte hebben gedaan van vermissing of diefstal van hun fiets. In beginsel zijn deze dagen dus ALLEEN voor die personen die aangifte hebben gedaan bij de politie. Het bewijs van aangifte dient te worden meegenomen. De kijkdagen vinden plaats in de gemeente-werkplaats te Scherpenisse en wel: vrijdag 22 september van 14.00 - 16.00 uur en zaterdag 23 sep tember van 9.00 - 11.00 uur. Het is echter niet ondenkbaar, dat ook personen die geen aangifte hebben gedaan komen kijken. Menen zij hun rijwiel te herkennen, dan zullen zij ter plaatse aangifte moeten doen. Mensen die geen aangifte wensen te doen zullen dus ook geen rijwiel kunnen meenemen. Verkoop van fietsen De fietsen die na vrijdag en zaterdag niet zijn opgehaald zullen aan de plaatselijke rijwielhandelaar worden verkocht. Het is dus zaak, in dien u een rijwiel mist, van de kijkdagen gebruik te maken. Het reeds voor vrijdag 22 september a.s. aangekondigde beiaard concert van Gerard de Waardt op de stadhuisbeiaard te Tholen, komt wegens andere verplichtingen van de beiaardier te vervallen. Het concert is nu verschoven naar vrijdag 6 oktober a.s., aanvang 19.00 uur, met als luisterplaats de hal van het voormalig gemeente huis. Voor alle bezoekers is er een gratis kopje koffie. Naast Gerard de Waardt treedt om 19.30 uur een handbelensemble op en is er bo vendien een videopresentatie van Jan Puuters over de carillons van Tholen en Sint-Maartensdijk. In een van de eerstvolgende edities van de rubriek 'Tholenderwijs' komen wij uitgebreid op het program ma voor 6 oktober terug. Aan alles komt een eind. Ook aan het mooiste bad- en zwemseizoen sedert jaren. In het seizoen 1989 konden diverse Thoolse jeugdigen, maar ook ouderen in het bezit worden gesteld van één of soms zelfs twee zwemdiploma's. Zij die nog niet voor één van de diploma's zijn geslaagd krijgen die kans alsnog op zaterdag 23 en woensdag 27 september in het zwembad 'De Spetter' of op woensdag 27 en za terdag 30 september in het zwembad 'Haestinge'. Na zaterdag 30 september i§ het zwemseizoen helemaal voorbij. De beide bad meesters Jansen ('de Spetter') en Bocxe ('Haestinge') en hun perso neel danken u voor de belangstelling. Tot het volgende seizoen maar weer! De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 25 september 1989 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders P. van Schetsen en L.J. Koopman houden hun spreekuur van 11.00 - 12.00 uur. Het spreekuur van wethouder J. Versluijs komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het ge meentehuis, telefoon 01666 - 8200, toestel 330. Bouwen in afwijking van bestemmingsplan Er is een aanvraag om vergunning ingediend door de heer A.A. van der Vlies, Burgemeester van Lichtenbergstraat 6 te Tholen voor het vergroten van een duivenhok op het perceel kadastraal bekend Tholen, sektie N, nummer 519, plaatselijk gemerkt Burgemeester van Lichtenbergstraat 6. Dit bouw plan is niet in overeenstemming met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens om op grond van artikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, vrijstelling te verlenen van het des betreffende bestemmingsplan. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 22 september 1989 tot en met 5 okto ber 1989 schriftelijk bezwaar in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedu rende deze termijn ter gemeentesekretarie te Sint- Maartensdijk, afdeling gemeentelijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 21 september 1989 De burgemeester van Tholen H.A. van der Munnik. Bouwen in afwijking van bestemmingsplan Er is een aanvraag om vergunning ingediend door Bolsius Af valverwerkingssystemen, Kuipersdreef 24 te Tholen voor het bouwen van een compost-/demohal op het perceel ka dastraal bekend Scherpenisse, sektie F, nummer 598 (ge deeltelijk), plaatselijk gemerkt Gatweg. Het plan is niet in overeenstemming met het ter plaatse gel dende bestemmingsplan. De behoefte aan de compost-/de- mohal is van tijdelijke aard. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn daarom voor nemens met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, vrijstelling te verlenen van het bestem mingsplan "Buitengebied". Alovrens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om van 22 sep tember 1989 tot en met 5 oktober 1989 schriftelijk bezwaar in te dienen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeen tesekretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeentelijke ont wikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 21 september 1989 De burgemeester van Tholen, H.A. van der Munnik. Groot Verréhof en Jhr. van Vredenburchlaan te Tholen Tussen het Groot Verréhof en de Jonkheer van Vredenburchlaan te Tholen, liggen twee verhoogde paden. Het ene pad is uitgevoerd in rode bestrating, het andere in grijze. Bij de aanleg was het rode pad bedoeld voor fietsers en bromfietsers en het grijze pad voor voet gangers. De ligging van beide paden in eikaars directe nabijheid maakt dat er in de praktijk onduidelijkheid bestaat over het bedoelde gebruik. Als gevolg daarvan kunnen er verkeersonveilige situaties ontstaan. Om die onduidelijkheid weg te nemen, hebben burge meester en wethouders besloten het rode pad aan te wijzen als ver plicht fietspad. Om deze verkeersmaatregel duidelijk te maken, wor den op korte termijn ter plaatse de benodigde verkeersborden (no. 59 van het R.V.V.) aangebracht. Kerkstraat te Scherpenisse De Kerkstraat te Scherpenisse heeft een dermate geringe rijbaan breedte, dat door parkeren aan beide zijden van de rijbaan de doorstroming van het verkeer ernstig wordt belemmerd. De Kerkstraat is een van de ontsluitingswegen van de woonkern Scherpenisse. Een goede doorstroming van het verkeer moet dan ook worden gewaarborgd. Burgemeester en wethouders hebben dan ook besloten het parkeren aan de westelijke zijde van deze straat te verbieden. Dit wordt kenbaar gemaakt via de borden 49 van het R.V.V. Bovenstaande besluiten zijn op 12 september j.l. genomen. Van de ze besluiten staat voor iedere belanghebbende binnen een termijn van dertig dagen na heden beroep open. Het adres dient te worden gericht aan de Koningin, maar moet worden ingediend bij de Com missaris der Koningin in de provincie Zeeland te Middelburg. SUK hoogte worden gesteld, waarna vervolgens proces-verbaal wordt opgemaakt. Zodra het wegdek niet meer vervuild is dient het bord "Slik" onmiddellijk te wor den verwijderd. De sport ontwikkelt zich tot een be drijfstak van betekenis. Zelfs de kleintjes dragen al shirtreclame. L EDEBOERIA NEN(13): Pieter van Dijke is een aanzien lijk landheer die (ik hoop dat u het zich nog herinnert) in een be voorrechte maatschappelijke positie verkeert. Hij heeft een benijdenswaardige toekomst op zijn eigen kapitale boerderij. Als het aan hem ligt hoeft dat niet te veranderen. Toch, en dat ligt niet aan Pieter, is er als hij 24 jaar oud is, in 1836, wel degelijk 'iets' veran derd. Alles is veranderd. Als het werk het toelaat leest de diaken zelfs weieens een stukje uit de Bijbel, 's Zondags langer dan in de week. Op zekere zondag bla dert Pieter dan (gewoontege trouw?) wat langer dan ge woonlijk in de Bijbel. Hij voelt zich niet zo lekker, maar wat het is weet hij niet. Uiteindelijk ligt de Bijbel open bij 2 Koningen 19 en daar wordt verhaald hoe Rab- saké met zijn Assyrische troe pen Jeruzalem belegerde. Voor al vers 22 greep hem aan: 'Wien hebt gij gehehoond en ge lasterd? en tegen Wien hebt gij de stem verheven, en uw ogen omhoog opgeheven? Tegen de Heilige Israels...' Ontzet leest Pieter verder. Hij is die man! Het klamme zweet breekt hem uit en thuis kan hij het niet meer har den. Radeloos dwaalt hij rond over zijn landgoed dat hem opeens niet meer boeit. God slaat diepe wonden. Op verbor gen plaatsen wordt de jonge Van Dijke ontdekt aan zijn ellen de. En hoe meer ontdekking, hoe onmogelijker het wordt om hieruit gered te worden. Om wanhopig van te worden! Naar de Hervormden, waar hij volgens zijn stand verplicht is heen te gaan, kan hij niet meer. Ds. Everaers is bepaald geen rechtzinnig man. Verre van dat zelfs. Hij staat te boek als een 'li beraal' man. Maar wat dan? We lezen: 'Als door de Geest gedre ven, zou hij nu naar een ander plaatsje gaan'. Wellicht had Pie ter daar nooit aan gedacht. Nooit op gelet, en Pieter was he lemaal niet van plan geweest om daèr nog eens naar toe te gaan. Maar hij wordt, zo stelt de aloude autobiografi 'door en Geest gedreven'. De vernede ring is groot voor de rijke boer die gewend is om met groot machtsvertoon voor de dorps kerk zijn gerij uit te spannen. Want waarheen wordt Pieter 'gedreven?' In Sint-Philipsland was een zg. 'oefeningengezelschap', een leeskring in het huis bij Adriaan Kunst op de Voorstraat. Van Godswege voelden de leden van die kring zich geroepen hun lid maatschap van de Hervormde Kerk op te zeggen. Deze kring achtte zich gebonden tot trouw aan de belijdenis in leer en leven. Het waren weliswaar slechts een handvol gezinnen, maar het gezelschap wès er. Krachtig had Gods Geest bij verscheidene le den gewerkt. God had ze ge trokken uit hun zondig leven ei. gebracht tot Zijn wonderbaar licht. De geweldhebbers van het Koninkrijk namen het rijk van de vorst der duisternis met geweld. Geweld tegen geweld. Een klein kuddeke met verscheidene echt bekeerde mensen. Men las er wat oudvaders, aldus 'Het veel bewogen leven...', men sprak er over God en Zijn dienst, men zong er een versje en men droeg eikaars noden en die van volk en vaderland op aan de troon der genade. Hoon en verachting is het deel van deze 'dwepers', van deze 'dompers' en van de- ze'fijnen'. Toch laat de leesdienst onuit wisbare sporen na in de Flipland- se gemeenschap van bijna alle maal 'arbeiders' en 'onkundi gen'. Van Dijke doet er alles aan deze gezelschapskring uit han den te blijven, maar als God werkt, wie zal het keren? Een rij ke boer wordt door 's Heeren Geest gedreven. Hevige onrust maakte zich van Van Dijke meester. Diep geroerd gaat hij die bewuste zondag naar de Voorstraat. Zijn gedach ten laat hij de vrije loop. Hij ver keert in een innerlijke zielestrijd. Er is een nieuw grondbeginsel van genade ingestort en dit strijdt tegen de zondige neigin gen tot het kwade. Van Dijke begint te verstaan dat het vlees tegen de Geest, en de Geest te gen het vlees begeert. Vol span ning gaat hij voort. Grote ver wondering dus in het gezel schap, wanneer daar de deur opengaat en Van Dijke bin nenstapt. V Iemand schuift hem een stoel toe en de man die zal voorgaan geeft de tekst af. Dezelfde! De zelfde woorden: 'Wien hebt ge hoond* en gelasterd...?' Tijdens het aanhoren van de preek ziet Pieter niets en niemand meer. Hij hoort alleen maar de altijd maar doorgaande stem, Zijn bio graaf vermeldde ervan: 'Zoolang de predikatie gelezen werd, wist hij volstrekt niet meer waar hij zich bevond. Het was hem alsof hij voor den rechtvaardigen Rechter stond, Die hem al zijne zonden achter elkander voor oo- gen stelde, en of alles hem toe riep: 'dood, voor eeuwig dood!' Maar als de lezing klaar is, moet Pieter.zijn hart lucht geven. Hor tend en stotend vertelt Pieter zijn nood en in de harten van de aanwezigen groeit de stille hoop dat de heere in de onverachte hoge gast een goed werk begon nen is. En dat is ook zo. Zijn immers de offeranden Gods niet een ver broken en een verslagen geest? De kennis der waarheid begint door te dringen tot Pieters ver stand, maar het is het zien door een spiegel in een duistere rede. Er is onrust geboren; droefheid. Het zijn de eerste roerselen. De Heere houdt bemoeienissen met een nietig zondaar. Zo sukkelt Van Dijke op huis aan: 'Hoe lang, Heere, zult Gij eeuwiglijk toornen?' Een wandelstok (met ingebouwd mes), een boksbeugel, vier vlin dermessen, een pistool, vier gewe ren en diverse soorten munitie. Dat is tot nu toe het resultaat van de inleveractie van wapens en mu nitie op Tholen. Nog tot 1 oktober kan iedereen wapens inleveren bij het politiebu reau in de Hofstraat in Tholen. Sinds het in werking treden van de nieuwe Wet wapens en munitie (op 1 september) is het bezitten van een aantal -tot dan toe legale- wapens verboden. Personen die tijdens de actieperiode hun wa pens vrijwillig inleveren, worden niet vervolgd wegens illegaal be zit. Het gebeurde wel dat hij pootaard- appels van de boer kreeg maar die moest hij dan wel betalen. Kunstmest moest hij ook betalen. In 't najaar meestal als de aardappels van de boer eruit waren, rooide de arbeider zijn eigen aardappels. Op die ma nier had hij zijn eigen eetaardappels en de kleine, de kriel, die werd apart gehouden die werden gekookt voor 't varken. In een goed aardap peljaar gebeurde het wel dat men nog wat overhield om te verkopen en van dat geld kon dan weer een big gekocht worden. Maar het liep ook wel eens anders. Er waren jaren dat het kwaad in de aardappels viel. Men had toen nog niet de chemische bestrijdingsmiddelen, zoals we die nu hebben om de phytoftora te bestrijden. Dan gebeurde het soms dat er bijna geen goede aardappel overbleef en je kon ze dan zeker niet bewaren, want dan rotten ze allemaal. Dat was een trieste zaak, geen inkomen van 't aardappelland, geen eigen eet aardappels. Nu zorgde elke boer natuurlijk wel dat zijn arbeiders eet aardappels kregen, maar als ze bij de arbeiders rotten was het bij hem meestal ook niet best. Maar al had de arbeider dan geen inkomen van het aardappelland, hij moest wel thuiswachten, want daar kreeg je aardappelland voor en dat zat niet altijd even lekker. En als die ossen dan zoveel zopen, dan werd je het waterdragen ook wel eens zat. En zo gebeurde het, Jan Flier die bij Cor Bos werkte, die nogal veel mestossen op stal had op een zondag, dat hij een os die al twee emmers op had de derde ernmer water over zijn kop gooide onder de uitroep: het zal er wel intrekke. De verbondenheid van de arbeiders met het bedrijf waar ze werkten was in die tijd dikwijls erg groot. De meeste boeren stimuleerden dat ook wel door met hun personeel over het werk te praten en ook over de op brengsten van de verschillende gewassen. Zo kon het wel gebeuren dat 's zaterdagsavonds in de scheerwinkel, arbeiders van verschillende boer derijen tegen elkaar zeiden: bij ons heeft de tarwe 20 mud gegeven, waarop een ander zei: nou dat val me nie mee, ons komme an 24 mud. Zo leefde men met het bedrijf mee en zoals gezegd de boeren vonden dat wel goed, het legde hun geen windeieren. Zo liet Piet Balkenende zijn oudste knecht Arjaon, die al te oud was om met de paarden te rij den en dus wat lichte klusjes op de boerderij deed, als hij van plan was om tarwe te gaan mennen, altijd met een oud fietsje naar 't land gaan om te voelen of de tarwe al goed droog was. Hij had dan inmiddels de knechts al opdracht gegeven om de wagens klaar te maken, want hij had al lang besloten dat hij 's middags zou beginnen, maar Arjaon mocht zogenaamd beslissen. De vorst trok wat aan, het begon 's nachts wat harder te vriezen en kwam ook overdag niet meer boven nul. De jongelui werden al wat onrustig en begonnen de schaatsen voor den dag te halen, maar de ouderen zeiden, hou nog maar even je gemak het is nog veel te vroeg. Het ijs was in deze streken ook niet Zo gauw be trouwbaar omdat het water van sloten en watergangen brak was en dat vroor niet zo gauw dicht. Bovendien, daar de waterstand in de winter dikwijls nog al hoog was gingen de stoomgemalen nogal lang door met malen en dan trok men het water van onder het ijs. Dan kreeg je bomijs en daar kon je niet op schaatsen. Vooral de jongeren was het dan ook een doorn in het oog als het stoomgemaal zolang bleef malen, maar de ouderen vonden het wel goed, want een hoog waterpeil in de winter was funest voor het opdrogen van de grond in 't voorjaar en hoe vroeger je in 't voorjaar kon beginnen hoe hogere opbrengsten. Ijsbanen had men in die tijd nog niet. Er was water genoeg en waarom zou je dan kosten gaan maken om een ijsbaan aan te leggen. Je moet geen geld uitgeven voor iets wat je voor niets kunt krijgen. Een paar dagen langer wachten en alle sloten en watergangen lagen dicht. Boven dien waren er in die tijd nog dikwijls lage stukken weiland die de hele winter onder water stonden en daar kon je uiteraard al veel eerder op. Als de vorst echt lang aanhield dan vroor de boezem bij het stoomge maal dicht en dat was een ideale ijsbaan. Groot en ruim en als er tijdens het vriezen geen sneeuw gevallen was en het had niet hard gewaaid, dan was het een spiegelgladde zwarte ijsvloer. Als het echt druk begon te worden dan verscheen er ook altijd een tentje, samengesteld uit een paar houten palen met een oud dekkleed eroverheen gespannen, waar binnen een paar provisorische houten tafels en banken aangebracht waren. Je kon daar je schaatsen aanbinden en er werd ook warme chocolade melk verkocht en eierkoeken. De kwaliteit van de melk was niet altijd even goed al was de melk toen zeker niet zo duur maar water was altijd nog goedkoper. Bij mijn weten werd zoiets niet georganiseerd maar men deed dit op persoonlijk initiatief. Het gebeurde dan ook wel eens dat er meer dan één tentje stond. Dat kwam de kwaliteit van de melk wel ten goede. Zo was er ook een baanveger, die nam daartoe ook zelf het initiatief. Er was ook geen bepaald tarief voor. Iedereen die van de baan gebruik maakte gaf die man wat. Als hij niet aan zijn trekken kwam stopte hij met vegen denk ik. Het gebeurde tenminste wel eens met erg guur weer als er weinig rijders op de baan waren dat er niet geveegd werd. Er werd bij ons niet hard gereden. De echte goede schaatsers dat waren 'overrijders' - rondrijders -Als kind begon je te leren op een paar oude friese schaatsjes, doorlopend in een krul van voren. Die werden met touw of lint onder de schoenen gebonden en daar begon je op te krab belen. Eerst op de 'binnensnee' dat wil zeggen dat je je voet schuin naar binnen zette bij het afzetten. Je ging dan nog niet direct naar een ijs baan maar oefende eerst wat dicht bij huis op een slootje of een drink waterput. Sommigen maakten daarbij wel gebruik van een oude stoel om wat makkelijker op de been te blijven. Als je dan zover was dat je wat regel matig om beurten links en rechts kon steken, dan zeiden de ouderen, hij of zij heeft al een aardige steek, maar dan moest er nog wat getraind worden op uithoudingsvermogen, want in 't begon kreeg je toch zo'n pijn in je enkels, omdat alles veel te krampachtig ging. Het was daarom erg belangrijk dat de winter wat lang aanhield, dan kreeg je tijd om te oefenen, want uiteindelijk moest je 'beentje over' kunnen rijden, an ders werd je niet voor vol aangezien wat schaatsen betreft althans. En dat leerde je pas als je op de 'buitensnee' kon rijden dat wil zeggen als je bij het afzetten je voeten naar de buitenkant over liet hellen, dan zwaaide je vanzelf veel breder uit. Kijk zei men dan soms die heeft de hele baan nodig. Dan kreeg je ook andere schaatsen zogenaamde 'bootjes', dat waren ook nog wel houten schaatsen, die met riemen on der de schoenen gebonden werden, maar die hadden veel bredere rond geslepen ijzers. Het hout had duidelijk de vorm van een schoenzool en er was een linker en een rechter schaats. Op deze schaatsen stond je ook vaster. Naderhand kwamen de ijzeren schaatsen, maar dat was toen nog een heel grote uitzondering. Dat was in veler ogen echt toch wel geld over de balk gooien als je zoiets deed. WORDT VERVOLGD

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 5