'Het is nu een gouden tijd' k Goed bestede tijd bij kantonrechter 'Niet met kwaaie koppen door Tholen rond lopen' Botsing bij verkeerstechnisch monstrum Grindweg in Tholen Ravage in garage door zware onweersbui Overbeladen auto kost 1500,00 1.895,- SPIJKE^S HOORTOESTELLEN Diamanten bruidspaar Scherpenisse uit Sint-Maartensdijk: Bromfiets bij politiebureau bleek gestolen VAILLANT COMBIKETEL Hond stropers voor jagers Vier maanden cel zonder verzekering Mogelijkheid voor hoger beroep opengelaten Minister vraagt plannen tunnel Westerschelde Donderdag 21 september 1989 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Dinsdag vieren Danker Scherpenisse (83) en Cristina J. Boogerd (80) uit Sint-Maartensdijk hun diamanten bruiloft. Het stel werd door burgemeester Polderman 60 jaar geleden in de echt verbonden. Taxichauffeur J. Steketee bracht het paar naar het ouderlijk huis van de bruid aan de Weelweg waar de bruiloft werd gevierd. De feestgangers kwamen met een bus van Krijger. Invasie Boete de helft van oorspronkelijk bedrag Geen APK Onverzekerd rijden op opgevoerde bromfiets van vriend Oorlog Genadig Een verkeerstechnisch monstrum noemde advocaat mr. Olie uit Goes het kruispunt Ten Ankerweg/Grindweg/Vossemeersepoort in Tholen. Zijn cliënt J.M.Z* uit Tho len kreeg vrijdagmiddag 60 gulden boete van de Thoolse kantonrechter voor het niet geven van voorrang aan een auto uit de Vossemeersepoort. Militair Tegenstrijdig Juridische vernufterij Knapzak ANDRIESSEN AUDICIENS Vlakbij Grote Markt en Parkeergarage. 45 nieuwelingen onder 395 donors De eerste 9 jaar van hun huwelijk woonde het echtpaar aan de 'Meulwegt', nu Provincialeweg, waarna ze verhuisden naar de wo- C.V. uit St. Philipsland kwam vrij dagmiddag naar het Thoolse kan tongerecht omdat hij op een opgevoerde bromfiets had gere den, die in beslag was genomen. Officier van justitie mr. J.M. Huijgen liet hem echter weten, dat de zaak was ingetrokken omdat er teveel tijd overheen was gegaan. "De zaak is verjaard, er is een streep doorgegeven. De in beslag genomen bromfiets krijgt u dus terug, al mag u er niet meer op rij den omdat die tot 80 cc was opge voerd. Een extra complicatie is echter, dat de bromfiets bij het groepsbureau van de rijkspolitie in Tholen gestolen is." V. toonde zich verrast en begreep kennelijk niet wat er nu aan de hand was. De officier antwoord de, dat er een brief onderweg was waarin alles duidelijk zou wor den. De boete van 75 gulden hoef de hij ook niet te betalen. De jonge St. Philipslander was benieuwd of hij nu een andere bromfiets zou krijgen of geld. Dat laatste bleek het geval, maar hoe veel, dat kon de officier niet zeg gen. "Informeer dat maar op het groepsbureau, want de tijd dat ik op een brommer reed, is al lang geleden. Ik weet niet wat die waard is." ning aan de Weelweg tussen Stave- nisse en Smurdiek waar de heer en mevrouw Scherpenisse nog steeds wonen. Scherpenisse werkte voor namelijk als landarbeider bij de gebroeders Kloet in het Uiterst Nieuwland. Daarnaast verbouwde hij zelf gewassen op een stukje ei gen grond. Na 25 jaar besloot Scherpenisse voor zichzelf te be ginnen. Hij boerde op 5 hectare land, verbouwde veel uien, vroege aardappelen en gladiolen. "Vroe ger was het allemaal handwerk, tegenwoordig kom je soms machi nes op de weg tegen waarvan je niet weet waar ze voor zijn", zegt Scherpenisse. "Eigenlijk ben ik nooit gestopt met werken. Nu heb ik nog twee hectare land, met tar we, gerst een aardappelen maar alles gebeurt machinaal". Het echtpaar kreeg 9 kinderen, 8 jongens en 1 meisje. De kinderen hielpen vaak mee op het land. "Het was altijd een hele invasie als ze mee kwamen om te rooien", vertelt Scherpenisse. Mevrouw Scherpenisse herinnert zich de stapels wasgoed nog: "In het be gin altijd met de hand. Maar later ging het naar de wasserij. Het was zóveel". Tot 1952 bleef de woning verstoken van electriciteit, daar voor gebruikte mevrouw Scherpe nisse een wasmachine met een wringer. "Mijn moeder kwam wel eens thuiswachten. Die heeft veel kousen gebreid en gestopt. Dan ging ik meehelpen op het land. Ik heb veel moeten werken". Het ge zin hield ook levende have. var- B.T. b.v. uit Moerstraten is vrijdag middag door de Thoolse kanton rechter bij verstek veroordeeld tot een boete van 1500 gulden. "Ge zien de mate van overbelasting - ruim 50% - en het hagelen van processen-verbaal voor dit be drijf, is die straf op zijn plaats", zei mr. H. Bruin. Officier van justitie mr. J.M. Huijgen had het zelfde geëist. Het bedrijf, dat veel bij de Oester- dam en het Stenen Kruis heeft ge werkt, kreeg vorige week voor het kantongerecht in Middelburg zelfs 8000 gulden boete wegens overbelading van acht vrachtwa gens in een halfjaar tijd. Daarbij was zelfs van 70% overbelading sprake. "Je hebt geld verdiend door naar deze zitting te komen. Dat is goed bestede tijd", concludeerde de Thoolse kantonrechter mr. H. Bruin vrijdagmiddag. Hij veroordeelde J.A.G.M.S. uit Steenbergen tot 125 gulden boete na een eis van 150 gulden van offi cier van justitie mr. J.M. Huijgen. Die had eerst 250 gulden in zijn gedachten voor de aanrijding op 13 december van het vorig jaar op de Provincialeweg bij Scherpenis se ter hoogte van de Stoofdijk. S had daar een bromfiets geen voor rang gegeven, waardoor de bestuurster een been brak. "Ik denk dat ik alleen naar links gekeken heb", zo luidde vrijdag middag de verklaring van S. voor het ongeluk. Hij had zich later nog om het lot van de bromfietser bekommerd. De officier van justitie noemde de ernst van het letsel 'toeval'. S. vond de eis van 150 gulden rede lijk, al had hij veel eerder een schikking verwacht, dan nu bijna tien maanden later voorkomen. "Eigenlijk moet je direct na zo'n ongeluk een draai om je oren krij gen", merkte de kantonrechter gekscherend op. Ondanks de ho gere eis hield hij de straf laag. "Ik was van plan om 125 gulden boete te geven en stap daar niet van af, ook al is de eis van de officier 150 gulden." De uit Duitsland afkomstige J.E.R. uit St. Annaland kreeg de standaardboete van 155 gulden omdat zijn bestelauto niet APK gekeurd was. Hij werd vorig jaar juli op de nieuwe Postweg bij Tholen aangehouden toen hij van een garage kwam. De bestelwagen was afgekeurd en R. wilde zelf de reparaties uitvoeren voordat de herkeuring plaats zou vinden. Te voren had de wagen een halfjaar op zijn erf stilgestaan. Vijf dagen na aanhouding werd de bestelauto goedgekeurd, maar de rechter volgde de officier in zijn eis van 150 gulden. Mevr. P.P.W. uit St. Annaland werd bij verstek tot twee keer 180 gulden boete veroordeeld wegens het ontbreken van een APK- keuring. Dhr. L.L. v.d. L. uit Oud- Vossemeer, M.J. van H. uit Scher penisse, P. v.d. M. uit St. Philips land kregen ook bij verstek 180 gulden boete omdat zij een niet APK-gekeurde auto hadden bestuurd. C.J. had dat zelfs drie keer gedaan en dat betekende totaal 540 gul den boete. Daarbij bleef het niet, want voor onverzekerd rijden kwam er nog 500 gulden bij en voor twee andere overtredingen nog 205 gulden, waardoor de boe te opliep tot 1245 gulden. De Thoolse kantonrechter had het druk met APK-zaken, want D.A.H., P.A.K., mevr. M.M.G en L.J.M. van O. werden bij verstek ook tot 180 gulden boete veroor deeld. VCW 180E iricl. T.T.B. mèt warm water en C.V. zonder waakvlam NU Lievevrouwestraat 56 Bergen op Zoom Tel. 01640/4 09 51/2 Het was een klassieke vorm van stropen waarvoor J.P.K. en P.W. vrijdagmiddag bij verstek door de Thoolse kantonrechter veroor deeld werden. Ze kregen elk twee keer 250 gulden boete voor over treding van de artikels 9 en 22 van de Jachtwet. Een haas en een hond waren in beslag genomen en die kregen ze niet terug. De hond is verkocht aan de Kon. Ned. Jagersvere niging. F.J.M.K. had tot twee keer toe een onverzekerde auto bestuurd en dat rekende de Thoolse kantonrechter mr. H. Bruin hem zwaar aan. Voor de eerste overtreding in fe bruari kreeg hij 500 gulden boete en 4 maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid met een proeftijd van twee jaar. In maart liep K. voor hetzelfde feit opnieuw tegen de lamp en daar voor gaf de kantonrechter hem weer 500 gulden boete, maar nu 4 maanden onvoorwaardelijke ge vangenisstraf. Aangezien de ^4 maanden voorwaardelijk nog on der de proeftijd viel, moet K. dus 8 maanden de cel in voor het on verzekerd rijden. Bij de strafmaat speelde ook het strafblad van K. een rol, waarop al diefstal, oplich ting en valsheid in geschrifte stond. Aangezien derden zwaar gedu peerd kunnen worden, evenals trouwens de onverzekerde zelf, treedt de justitie streng op tegen onverzekerd rijden. De uitspraak van de kantonrechter was gelijk aan de eis van de officier van justitie. K. was zelf niet aanwezig. Hij werd bij verstek veroordeeld. W.CB. uit Tholen was op Oude jaarsdag nog maar 100 meter met de opgevoerde en onverzekerde bromfiets van zijn toenmalige vriend v.d. B. op stap, toen de po litie hem aanhield. Dat kostte hem vrijdagmiddag voor het Thoolse kantongerecht 150 gulden boete, terwijl de bromfiets van v.d. B. verbeurd werd verklaard. B. wist dat het om een opgevoerde bromfiets ging, maar niet dat het dan volgens de wet automatisch een motor betrof. Evenmin was hij ervan op de hoogte, dat de tweewieler niet verzekerd was. B. zei wel meer met de bromfiets van v.d. B. te rijden, maar na het voorval in de Simon. Lind- houtstraat waren de verhoudingen bekoeld. Zijn voornemen om de in beslag genomen bromfiets aan v.d. B. te vergoeden, liet B. varen omdat hij eerst de rechtszaak wil de afwachten. "Bovendien, als hij met mijn bromfiets gereden had, had hij die ook niet aan mij terug betaald", aldus B. "Het is dus oog om oog, tand om tand", concludeerde officier van justitie mr. J.M. Huijgen. "Zo is volgens mij de Tweede Wereldoor log ook begonnen." Hij complimenteerde adjudant Coppoolse van de Thoolse politie omdat zijn medewerkers al na 100 meter rijden in de Simon Lind- houtstraat B. staande hielden. De officier vond, dat B. op het verzekeringsplaatje had moeten letten voordat hij ging rijden. Dan had hij gezien of de bromfiets ver zekerd was. Het onverzekerd rij den wilde mr. Huijgen bestraft zien met 150 gulden boete. Het zonder rijbewijs rijden(de brom fiets was door het opvoeren een motor geworden) zou bestraft moeten worden met het verbeurd verklaren van de tweewieler van v.d. B. "Dan kom je er uitermate gena dig van af", concludeerde kanton rechter mr. H. Bruin. "De 150 gulden boete is het enige wat jij ervan voelt. Aan onverzekerd rij den, tillen we zwaar omdat het de grootste ellende kan veroorzaken. Voor jou persoonlijk en voor an deren. Het kan zelfs rampen met zich meebrengen." De kantonrechter zei eerst zwaar dere vegen in de pan te hebben zit ten, maar hij hield het bij 150 gulden en verbeurd verklaring van de bromfiets. Met vaderlijke vermaningen advi seerde hij de 20-jarige Tholenaar om ten aanzien van de bromfiets toch een regeling met v.d. B. te treffen. "Anders begint hij mis schien een civiele procedure tegen je. Om in zo'n klein stadje als Tholen elkaar met kwaaie koppen tegen te komen, is toch ook niet zo plezierig", zei de Thoolse kan tonrechter. kens, geiten en kippen. "In 1940 toen de oorlog uitbrak schafte ie dereen geiten aan, voor de melk", vertelt Scherpenisse. Kippen hou den ze nog. Voor het gezin met 6 kinderen (waarvan de jongste in februari 1944 zes weken was) was de evacuatie - na de inundatie van het eiland door de Duitsers - een hele onderneming. "Het is wat als ze zeggen dat je weg moet. Het was koud. Er was geen vervoer. Tenslotte zijn we met een groente- kar naar Halsteren gegaan". Het gezin verbleef ook nog enkele maanden in Tholen voordat de geallieerden een eind maakten aan de wereldoorlog. Het gezin Scher penisse maakte van dichtbij mee welke schade V-eens konden aan richten. Terug in de Weelweg kon Scherpenisse terecht bij het land- bouwherstel om sloten schoon te maken. "Er had hier 1.40 meter water gestaan. Op het land kon je met een schip varen". Het schuurtje bij de woning was ver dwenen, een hele 'rinuatie', herin nert Scherpenisse zich. De eerste jaren na de oorlog was er op het land niet veel te doen. Ook tijdens de watersnoodramp van 1953 moest het gezin de wijk nemen. Zeven weken verbleven de ouders met hun kinderen in Sint- Maartensdijk. "We verloren 3 varkens. Eentje zou 's maandags Diamanten bruidspaar Scherpenisse-Boogerd. geslacht worden, alles lag er voor beginnen", vult mevrouw Scher- gereed", zegt Scherpenisse over de penisse aan, "daarna was je altijd ramp. "Toen kon je weer opnieuw bang als het stormde". Tegen- Officier van justitie mr. J.M. Huijgen had 50 gulden boete geëist, maar kantonrechter mr. H. Bruin maakte er zes tientjes van omdat hij aanvoelde dat mr. Olie mogelijkheden wilde hebben om de zaak in hoger beroep te laten behandelen. "Het is een wat ongelukkige si tuatie", gaf de kantonrechter toe. "Of de gemeente Tholen daar nu helemaal geslaagd is in het schep pen van duidelijkheid, daar zet ik ergens een vraagteken bij." Z. wilde vanaf de Ten Ankerweg rechtdoor richting haven, toen er uit de Vossemeerspoort een ande re auto kwam. De voorrangsweg loopt echter van de Ten Ankerweg de bocht om naar de Grindweg, al heet het stuk weg bij de brand weerkazerne ook nog Ten Anker weg. "Eenzelfde naam dragen, wil nog niet zeggen dat het een zelfde soort weg is", merkte de kantonrechter op. Volgens Z. reed hij zelf 40 tot 45 km. "De auto uit de Vossemeerse poort zag ik in een flits. Hij reed hard, steeds sneller en sneller. Ik remde praktisch niet en vloog na de botsing met mijn auto in het rond", zei Z. De officier sprak over 'een aardige wegsituatie voor juridische vra gen'. Volgens hem betekent recht door gaan vanaf de Ten Ankerweg richting haven eigenlijk rechtsaf slaan. "Rechts, dus het verkeer uit de Vossemeersepoort, moet dan voorrang gegeven worden. Met voorzichtigheid en gezond ver stand is dat op te lossen, maar volgens getuigen en mede gezien het krachtenveld bij de botsing, reed meneer Z. nogal flink. Aan gezien de rekening civiel- rechterlijk heel wat groter was, volsta ik strafrechterlijk met 50 gulden boete", zo luidde de eis van de officier van justitie. Daarmee hield hij rekening met de schadeclaim die het ministerie van defensie bij Z. indiende om dat hij als militair geruime tijd niet kon werken. Mr. Olie bepleitte, dat er bij Z. el ke schuld ontbrak. Hij signaleerde onderlinge verschillen, fouten, onduidelijk- en tegenstrijdighe den in de processen-verbaal van september 1988. De Thoolse poli tie was erbij aanwezig, maar de marechaussee leidde later het on derzoek. De raadsman bracht naar voren, dat Z. meende voorrang te hebben op de auto uit de Vossemeerse poort. "Die moet heel hard gere den hebben gezien de schade en de stand van het voertuig. De stel ling van die bestuurder, dat bij de telefooncel gestopt was, is volstrekt onhoudbaar. Dat is ge woon zinloos, dat is te vroeg. Bij de telefooncel heb je nog geen overzicht." Mr. Olie noemde het tekenend voor de situatie, dat de politie eerst de uit de Vossemeersepoort komende auto verbaliseerde om dat Z. zich op een voorrangsweg bevond. Voor het kruispunt had hij geen goed woord over. "Met allerlei kunstgrepen is een gewone kruising gewijzigd. Haaietanden hebben de verwarring alleen maar groter gemaakt. Zonder ingrij pende maatregelen valt dit ver keerstechnisch monstrum niet te veranderen. De zaak is nu zo on duidelijk en zo in strijd met alle beginselen van de verkeerstech niek, dat elke schuld bij Z. ont breekt aldus de raadsman. Dat de auto uit de Vossemeerse poort 'als een speer de Ten Anker weg was opgereden', deed volgens de officier niet ter zage. "Het punt snelheid op zich is niet rele vant. Gezien de wegmarkering en het bord dat aangeeft dat de voor rangsweg een bocht maakt, is het duidelijk, dat Z. de voorrangsweg heeft verlaten", zei mr. Huijgen. De advocaat bracht naar voren, dat de verzekeringsmaatschappij Zwolsche Algemene de schade aan Z. volledig had vergoed. De kantonrechter vond, dat de haaietanden en stippellijn het ein de van de voorrang aangeven. "Ook al is de situatie niet duide lijk, het zijn wegen van gelijke or de, al mag de markering voor een normaal mens juridische vernuf terij zijn. Aan een boete valt niet te ontkomen", zei mr. Bruin, die de straf op 60 gulden bepaalde. woordig hebben ze dat gevoel niet meer. Door de Deltawerken voe len ze zich veilig. De kinderen liepen indertijd op klompen naar de school in Smur diek. Ze gingen met zijn vijven en bleven op school eten. Eentje liep altijd met een grote knapzak op zijn buik", vertelt mevrouw Scherpenisse. De klompen waren volgens haar man na drie weken versleten door het lopen op de verharde rondweg. De ontwikkelingen in de land bouw volgt Scherpenisse van na bij. Hij is één van de tegenstanders van zoet water op Tholen. Ook heeft hij kritiek op het landbouwbeleid van de rege ring. "Ze hebben er te weinig voor over, maar we moeten er wel alle maal van leven". Het diamanten echtpaar is wel te vreden over de welvaart die vooral na de oorlog tot stand is gebracht. "De mensen klagen wel eens, maar het is nu een gouden tijd", vergelijkt Scherpenisse de om standigheden voor een landarbei dersgezin van voor de oorlog. Bovendien voegt hij daar schert send aan toe blijven 'diegenen die op het land hebben gewerkt het langst actief'. Het echtpaar heeft 17 kleinkinde ren en 7 achterkleinkinderen. Al jarenlang hel adres voor vakkundige en vertrouwde aanpassing van: Gediplomeerd PI DA lid Lid Ned. Vereniging voor Audiologie Gediplomeerd eleelrolcchniseh Ingenieur. Mei de auto voor de deur bereikbaar Ingang ook voor rolstoelen geschikt Indien nodig ook bezoek aan huis. Alle merken en typen hoortoestellcn leverancier van ziekenfondsen Vervaardiging van oorsiukjes en mini-in-oor toestellen in eigen bedrijf Moderne test- en meetinstrumenten voor controle en aanpassing van Uw toestel. Gewaarborgde Service door: Gratis halfjaarlijkse controle en service abonnement. Gratis Proefperiode. PENSTRAAT 37, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 01640-45264 De bloedafname van het Thoolse Rode Kruis heeft donderdag avond in St. Maartensdijk 395 mensen getrokken onder wie 45 nieuwe aanmeldingen. Veertien kandidaat-donors werden tijdens de controle afgewezen. Op 2 maart dit jaar waren er 407 donors, onder wie 40 nieuwelin gen; 17 werden er afgewezen. In september vorig jaar kwamen er 403 donors naar Haestinge onder wie 43 nieuwelingen. Toen werden er 25 afgewezen. Alleen uit Stavenisse en Poortvliet kwamen er donderdagavond meer donors dan in maart. De rest liep terug, zoals het totaal aantal in vergelijking met maart en septem ber vorig jaar is teruggelopen. Het aantal donors per plaats met tussen haakjes de aantallen in maart: Tholen 59(66) Oud-Vossemeer 15(24) St. Annaland 60(66) Stavenisse 52(45) St. Maartensdijk 84(86) Scherpenisse 59(61) Poortvliet 59(57) Diversen 7(2) Brandweerlieden pompen het water uit de volgelopen garage van dokter Van Doesburg in Sint-Philipsland. Op verschillende plaatsen op Sint- Philipsland en Tholen zorgde het noodweer van vorige week woens dagmorgen voor wateroverlast (zoals wij al meldden). In de gara ge van de Sint-Philipslandse huis arts dreef het hout voor de open haard en andere spullen op het water. De brandweer had er een hele klus aan om de zaak leeg te pompen. In Tholen sloeg de bliksem in bij de Amrobank. Daardoor kwamen brokstukken van de voorgevel op straat terecht. Omdat een stuk muur los bleef zitten, kwam de brandweer er aan te pas om dat te verwijderen. Alle electronische apparatuur en de computers vie len uit. Bewoners van de flat aan de Schoolstraat in Oud-Vossemeer hadden last van water dat door de afvoer omhoog kwam. Daardoor kregen ze al voor de derde keef water in huis. Minister Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat heeft het provinci aal bestuur van Zeeland meege deeld, dat België onoverkomenlijke bezwaren heeft tegen de bouw van een brug over de Westerschelde. De Belgen zien een brug hoe dan ook als een be lemmering voor de scheepvaart van en naar Antwerpen en blijven die oeververbinding met klem van de hand wijzen. De minister komt daarom tot de conclusie dat van de bouw van een brugverbinding met het oog op het goede nabuur schap moet worden afgezien. Men gaat nu verder met de plannen voor een tunnel. In overleg met de Minister van Fi nanciën heeft minister Smit-Kroes besloten een indexering van de rijksbijdrage van 50 procent toe te staan. De rijksbijdrage mag - zo als eerder vastgesteld - niet hoger zijn dan 30 miljoen gulden inclu sief btw per jaar. De minister bevestigt nog eens, dat de overheid bij de bouw en ex ploitatie van de oeververbinding geen financiële risico's mag lopen. De exploitatiemaatschappij, die een tunnel onder de Westerschelde wil bouwen moet eerst een gede gen aanbieding doen voordat de overheid verplichtingen aangaat, zo schrijft de minister. Zij vindt bovendien, dat de ter mijn van een jaar, die de tunnel maatschappij zegt nodig te hebben voor een onderzoek naar de risico's bij de bouw, zoveel mo gelijk bekort moet worden. Aan de provincie adviseert de minister de procedure voor de tracé- vaststelling met kracht voort te zetten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 13