'Het is nu een gouden tijd'
k
Goed bestede tijd
bij kantonrechter
'Niet met kwaaie koppen
door Tholen rond lopen'
Botsing bij verkeerstechnisch
monstrum Grindweg in Tholen
Ravage in garage door zware onweersbui
Overbeladen
auto kost
1500,00
1.895,-
SPIJKE^S
HOORTOESTELLEN
Diamanten bruidspaar Scherpenisse uit Sint-Maartensdijk:
Bromfiets bij
politiebureau
bleek gestolen
VAILLANT
COMBIKETEL
Hond stropers
voor jagers
Vier maanden
cel zonder
verzekering
Mogelijkheid voor hoger beroep opengelaten
Minister vraagt
plannen tunnel
Westerschelde
Donderdag 21 september 1989
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Dinsdag vieren Danker Scherpenisse (83) en Cristina
J. Boogerd (80) uit Sint-Maartensdijk hun diamanten
bruiloft. Het stel werd door burgemeester Polderman
60 jaar geleden in de echt verbonden. Taxichauffeur J.
Steketee bracht het paar naar het ouderlijk huis van de
bruid aan de Weelweg waar de bruiloft werd gevierd.
De feestgangers kwamen met een bus van Krijger.
Invasie
Boete de helft van oorspronkelijk bedrag
Geen APK
Onverzekerd rijden op opgevoerde bromfiets van vriend
Oorlog
Genadig
Een verkeerstechnisch monstrum noemde advocaat mr. Olie uit Goes het kruispunt
Ten Ankerweg/Grindweg/Vossemeersepoort in Tholen. Zijn cliënt J.M.Z* uit Tho
len kreeg vrijdagmiddag 60 gulden boete van de Thoolse kantonrechter voor het
niet geven van voorrang aan een auto uit de Vossemeersepoort.
Militair
Tegenstrijdig
Juridische vernufterij
Knapzak
ANDRIESSEN
AUDICIENS
Vlakbij Grote Markt en Parkeergarage.
45 nieuwelingen onder 395 donors
De eerste 9 jaar van hun huwelijk
woonde het echtpaar aan de
'Meulwegt', nu Provincialeweg,
waarna ze verhuisden naar de wo-
C.V. uit St. Philipsland kwam vrij
dagmiddag naar het Thoolse kan
tongerecht omdat hij op een
opgevoerde bromfiets had gere
den, die in beslag was genomen.
Officier van justitie mr. J.M.
Huijgen liet hem echter weten, dat
de zaak was ingetrokken omdat er
teveel tijd overheen was gegaan.
"De zaak is verjaard, er is een
streep doorgegeven. De in beslag
genomen bromfiets krijgt u dus
terug, al mag u er niet meer op rij
den omdat die tot 80 cc was opge
voerd. Een extra complicatie is
echter, dat de bromfiets bij het
groepsbureau van de rijkspolitie
in Tholen gestolen is."
V. toonde zich verrast en begreep
kennelijk niet wat er nu aan de
hand was. De officier antwoord
de, dat er een brief onderweg was
waarin alles duidelijk zou wor
den. De boete van 75 gulden hoef
de hij ook niet te betalen.
De jonge St. Philipslander was
benieuwd of hij nu een andere
bromfiets zou krijgen of geld. Dat
laatste bleek het geval, maar hoe
veel, dat kon de officier niet zeg
gen. "Informeer dat maar op het
groepsbureau, want de tijd dat ik
op een brommer reed, is al lang
geleden. Ik weet niet wat die
waard is."
ning aan de Weelweg tussen Stave-
nisse en Smurdiek waar de heer en
mevrouw Scherpenisse nog steeds
wonen. Scherpenisse werkte voor
namelijk als landarbeider bij de
gebroeders Kloet in het Uiterst
Nieuwland. Daarnaast verbouwde
hij zelf gewassen op een stukje ei
gen grond. Na 25 jaar besloot
Scherpenisse voor zichzelf te be
ginnen. Hij boerde op 5 hectare
land, verbouwde veel uien, vroege
aardappelen en gladiolen. "Vroe
ger was het allemaal handwerk,
tegenwoordig kom je soms machi
nes op de weg tegen waarvan je
niet weet waar ze voor zijn", zegt
Scherpenisse. "Eigenlijk ben ik
nooit gestopt met werken. Nu heb
ik nog twee hectare land, met tar
we, gerst een aardappelen maar
alles gebeurt machinaal".
Het echtpaar kreeg 9 kinderen, 8
jongens en 1 meisje. De kinderen
hielpen vaak mee op het land.
"Het was altijd een hele invasie
als ze mee kwamen om te rooien",
vertelt Scherpenisse. Mevrouw
Scherpenisse herinnert zich de
stapels wasgoed nog: "In het be
gin altijd met de hand. Maar later
ging het naar de wasserij. Het was
zóveel". Tot 1952 bleef de woning
verstoken van electriciteit, daar
voor gebruikte mevrouw Scherpe
nisse een wasmachine met een
wringer. "Mijn moeder kwam wel
eens thuiswachten. Die heeft veel
kousen gebreid en gestopt. Dan
ging ik meehelpen op het land. Ik
heb veel moeten werken". Het ge
zin hield ook levende have. var-
B.T. b.v. uit Moerstraten is vrijdag
middag door de Thoolse kanton
rechter bij verstek veroordeeld tot
een boete van 1500 gulden. "Ge
zien de mate van overbelasting -
ruim 50% - en het hagelen van
processen-verbaal voor dit be
drijf, is die straf op zijn plaats",
zei mr. H. Bruin. Officier van
justitie mr. J.M. Huijgen had het
zelfde geëist.
Het bedrijf, dat veel bij de Oester-
dam en het Stenen Kruis heeft ge
werkt, kreeg vorige week voor het
kantongerecht in Middelburg
zelfs 8000 gulden boete wegens
overbelading van acht vrachtwa
gens in een halfjaar tijd. Daarbij
was zelfs van 70% overbelading
sprake.
"Je hebt geld verdiend door naar deze zitting te komen. Dat is goed
bestede tijd", concludeerde de Thoolse kantonrechter mr. H. Bruin
vrijdagmiddag.
Hij veroordeelde J.A.G.M.S. uit
Steenbergen tot 125 gulden boete
na een eis van 150 gulden van offi
cier van justitie mr. J.M. Huijgen.
Die had eerst 250 gulden in zijn
gedachten voor de aanrijding op
13 december van het vorig jaar op
de Provincialeweg bij Scherpenis
se ter hoogte van de Stoofdijk. S
had daar een bromfiets geen voor
rang gegeven, waardoor de
bestuurster een been brak.
"Ik denk dat ik alleen naar links
gekeken heb", zo luidde vrijdag
middag de verklaring van S. voor
het ongeluk. Hij had zich later
nog om het lot van de bromfietser
bekommerd.
De officier van justitie noemde de
ernst van het letsel 'toeval'. S.
vond de eis van 150 gulden rede
lijk, al had hij veel eerder een
schikking verwacht, dan nu bijna
tien maanden later voorkomen.
"Eigenlijk moet je direct na zo'n
ongeluk een draai om je oren krij
gen", merkte de kantonrechter
gekscherend op. Ondanks de ho
gere eis hield hij de straf laag. "Ik
was van plan om 125 gulden boete
te geven en stap daar niet van af,
ook al is de eis van de officier 150
gulden."
De uit Duitsland afkomstige
J.E.R. uit St. Annaland kreeg de
standaardboete van 155 gulden
omdat zijn bestelauto niet APK
gekeurd was. Hij werd vorig jaar
juli op de nieuwe Postweg bij
Tholen aangehouden toen hij van
een garage kwam. De bestelwagen
was afgekeurd en R. wilde zelf de
reparaties uitvoeren voordat de
herkeuring plaats zou vinden. Te
voren had de wagen een halfjaar
op zijn erf stilgestaan. Vijf dagen
na aanhouding werd de bestelauto
goedgekeurd, maar de rechter
volgde de officier in zijn eis van
150 gulden.
Mevr. P.P.W. uit St. Annaland
werd bij verstek tot twee keer 180
gulden boete veroordeeld wegens
het ontbreken van een APK-
keuring.
Dhr. L.L. v.d. L. uit Oud-
Vossemeer, M.J. van H. uit Scher
penisse, P. v.d. M. uit St. Philips
land kregen ook bij verstek 180
gulden boete omdat zij een niet
APK-gekeurde auto hadden
bestuurd.
C.J. had dat zelfs drie keer gedaan
en dat betekende totaal 540 gul
den boete. Daarbij bleef het niet,
want voor onverzekerd rijden
kwam er nog 500 gulden bij en
voor twee andere overtredingen
nog 205 gulden, waardoor de boe
te opliep tot 1245 gulden.
De Thoolse kantonrechter had het
druk met APK-zaken, want
D.A.H., P.A.K., mevr. M.M.G en
L.J.M. van O. werden bij verstek
ook tot 180 gulden boete veroor
deeld.
VCW 180E iricl. T.T.B.
mèt warm water en C.V.
zonder waakvlam
NU
Lievevrouwestraat 56
Bergen op Zoom
Tel. 01640/4 09 51/2
Het was een klassieke vorm van
stropen waarvoor J.P.K. en P.W.
vrijdagmiddag bij verstek door de
Thoolse kantonrechter veroor
deeld werden. Ze kregen elk twee
keer 250 gulden boete voor over
treding van de artikels 9 en 22 van
de Jachtwet.
Een haas en een hond waren in
beslag genomen en die kregen ze
niet terug. De hond is verkocht
aan de Kon. Ned. Jagersvere
niging.
F.J.M.K. had tot twee keer toe een
onverzekerde auto bestuurd en dat
rekende de Thoolse kantonrechter
mr. H. Bruin hem zwaar aan.
Voor de eerste overtreding in fe
bruari kreeg hij 500 gulden boete
en 4 maanden voorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid
met een proeftijd van twee jaar. In
maart liep K. voor hetzelfde feit
opnieuw tegen de lamp en daar
voor gaf de kantonrechter hem
weer 500 gulden boete, maar nu 4
maanden onvoorwaardelijke ge
vangenisstraf. Aangezien de ^4
maanden voorwaardelijk nog on
der de proeftijd viel, moet K. dus
8 maanden de cel in voor het on
verzekerd rijden. Bij de strafmaat
speelde ook het strafblad van K.
een rol, waarop al diefstal, oplich
ting en valsheid in geschrifte
stond.
Aangezien derden zwaar gedu
peerd kunnen worden, evenals
trouwens de onverzekerde zelf,
treedt de justitie streng op tegen
onverzekerd rijden. De uitspraak
van de kantonrechter was gelijk
aan de eis van de officier van
justitie. K. was zelf niet aanwezig.
Hij werd bij verstek veroordeeld.
W.CB. uit Tholen was op Oude
jaarsdag nog maar 100 meter met
de opgevoerde en onverzekerde
bromfiets van zijn toenmalige
vriend v.d. B. op stap, toen de po
litie hem aanhield. Dat kostte hem
vrijdagmiddag voor het Thoolse
kantongerecht 150 gulden boete,
terwijl de bromfiets van v.d. B.
verbeurd werd verklaard.
B. wist dat het om een opgevoerde
bromfiets ging, maar niet dat het
dan volgens de wet automatisch
een motor betrof. Evenmin was
hij ervan op de hoogte, dat de
tweewieler niet verzekerd was.
B. zei wel meer met de bromfiets
van v.d. B. te rijden, maar na het
voorval in de Simon. Lind-
houtstraat waren de verhoudingen
bekoeld. Zijn voornemen om de
in beslag genomen bromfiets aan
v.d. B. te vergoeden, liet B. varen
omdat hij eerst de rechtszaak wil
de afwachten. "Bovendien, als hij
met mijn bromfiets gereden had,
had hij die ook niet aan mij terug
betaald", aldus B.
"Het is dus oog om oog, tand om
tand", concludeerde officier van
justitie mr. J.M. Huijgen. "Zo is
volgens mij de Tweede Wereldoor
log ook begonnen."
Hij complimenteerde adjudant
Coppoolse van de Thoolse politie
omdat zijn medewerkers al na 100
meter rijden in de Simon Lind-
houtstraat B. staande hielden.
De officier vond, dat B. op het
verzekeringsplaatje had moeten
letten voordat hij ging rijden. Dan
had hij gezien of de bromfiets ver
zekerd was. Het onverzekerd rij
den wilde mr. Huijgen bestraft
zien met 150 gulden boete. Het
zonder rijbewijs rijden(de brom
fiets was door het opvoeren een
motor geworden) zou bestraft
moeten worden met het verbeurd
verklaren van de tweewieler van
v.d. B.
"Dan kom je er uitermate gena
dig van af", concludeerde kanton
rechter mr. H. Bruin. "De 150
gulden boete is het enige wat jij
ervan voelt. Aan onverzekerd rij
den, tillen we zwaar omdat het de
grootste ellende kan veroorzaken.
Voor jou persoonlijk en voor an
deren. Het kan zelfs rampen met
zich meebrengen."
De kantonrechter zei eerst zwaar
dere vegen in de pan te hebben zit
ten, maar hij hield het bij 150
gulden en verbeurd verklaring van
de bromfiets.
Met vaderlijke vermaningen advi
seerde hij de 20-jarige Tholenaar
om ten aanzien van de bromfiets
toch een regeling met v.d. B. te
treffen. "Anders begint hij mis
schien een civiele procedure tegen
je. Om in zo'n klein stadje als
Tholen elkaar met kwaaie koppen
tegen te komen, is toch ook niet
zo plezierig", zei de Thoolse kan
tonrechter.
kens, geiten en kippen. "In 1940
toen de oorlog uitbrak schafte ie
dereen geiten aan, voor de melk",
vertelt Scherpenisse. Kippen hou
den ze nog. Voor het gezin met 6
kinderen (waarvan de jongste in
februari 1944 zes weken was) was
de evacuatie - na de inundatie van
het eiland door de Duitsers - een
hele onderneming. "Het is wat als
ze zeggen dat je weg moet. Het
was koud. Er was geen vervoer.
Tenslotte zijn we met een groente-
kar naar Halsteren gegaan".
Het gezin verbleef ook nog enkele
maanden in Tholen voordat de
geallieerden een eind maakten aan
de wereldoorlog. Het gezin Scher
penisse maakte van dichtbij mee
welke schade V-eens konden aan
richten. Terug in de Weelweg kon
Scherpenisse terecht bij het land-
bouwherstel om sloten schoon te
maken. "Er had hier 1.40 meter
water gestaan. Op het land kon je
met een schip varen". Het
schuurtje bij de woning was ver
dwenen, een hele 'rinuatie', herin
nert Scherpenisse zich. De eerste
jaren na de oorlog was er op het
land niet veel te doen.
Ook tijdens de watersnoodramp
van 1953 moest het gezin de wijk
nemen. Zeven weken verbleven de
ouders met hun kinderen in Sint-
Maartensdijk. "We verloren 3
varkens. Eentje zou 's maandags
Diamanten bruidspaar Scherpenisse-Boogerd.
geslacht worden, alles lag er voor beginnen", vult mevrouw Scher-
gereed", zegt Scherpenisse over de penisse aan, "daarna was je altijd
ramp. "Toen kon je weer opnieuw bang als het stormde". Tegen-
Officier van justitie mr. J.M.
Huijgen had 50 gulden boete
geëist, maar kantonrechter mr. H.
Bruin maakte er zes tientjes van
omdat hij aanvoelde dat mr. Olie
mogelijkheden wilde hebben om
de zaak in hoger beroep te laten
behandelen.
"Het is een wat ongelukkige si
tuatie", gaf de kantonrechter toe.
"Of de gemeente Tholen daar nu
helemaal geslaagd is in het schep
pen van duidelijkheid, daar zet ik
ergens een vraagteken bij."
Z. wilde vanaf de Ten Ankerweg
rechtdoor richting haven, toen er
uit de Vossemeerspoort een ande
re auto kwam. De voorrangsweg
loopt echter van de Ten Ankerweg
de bocht om naar de Grindweg, al
heet het stuk weg bij de brand
weerkazerne ook nog Ten Anker
weg. "Eenzelfde naam dragen,
wil nog niet zeggen dat het een
zelfde soort weg is", merkte de
kantonrechter op.
Volgens Z. reed hij zelf 40 tot 45
km. "De auto uit de Vossemeerse
poort zag ik in een flits. Hij reed
hard, steeds sneller en sneller. Ik
remde praktisch niet en vloog na
de botsing met mijn auto in het
rond", zei Z.
De officier sprak over 'een aardige
wegsituatie voor juridische vra
gen'. Volgens hem betekent recht
door gaan vanaf de Ten Ankerweg
richting haven eigenlijk rechtsaf
slaan. "Rechts, dus het verkeer uit
de Vossemeersepoort, moet dan
voorrang gegeven worden. Met
voorzichtigheid en gezond ver
stand is dat op te lossen, maar
volgens getuigen en mede gezien
het krachtenveld bij de botsing,
reed meneer Z. nogal flink. Aan
gezien de rekening civiel-
rechterlijk heel wat groter was,
volsta ik strafrechterlijk met 50
gulden boete", zo luidde de eis
van de officier van justitie.
Daarmee hield hij rekening met
de schadeclaim die het ministerie
van defensie bij Z. indiende om
dat hij als militair geruime tijd
niet kon werken.
Mr. Olie bepleitte, dat er bij Z. el
ke schuld ontbrak. Hij signaleerde
onderlinge verschillen, fouten,
onduidelijk- en tegenstrijdighe
den in de processen-verbaal van
september 1988. De Thoolse poli
tie was erbij aanwezig, maar de
marechaussee leidde later het on
derzoek.
De raadsman bracht naar voren,
dat Z. meende voorrang te hebben
op de auto uit de Vossemeerse
poort. "Die moet heel hard gere
den hebben gezien de schade en
de stand van het voertuig. De stel
ling van die bestuurder, dat bij de
telefooncel gestopt was, is
volstrekt onhoudbaar. Dat is ge
woon zinloos, dat is te vroeg. Bij
de telefooncel heb je nog geen
overzicht."
Mr. Olie noemde het tekenend
voor de situatie, dat de politie
eerst de uit de Vossemeersepoort
komende auto verbaliseerde om
dat Z. zich op een voorrangsweg
bevond. Voor het kruispunt had
hij geen goed woord over. "Met
allerlei kunstgrepen is een gewone
kruising gewijzigd. Haaietanden
hebben de verwarring alleen maar
groter gemaakt. Zonder ingrij
pende maatregelen valt dit ver
keerstechnisch monstrum niet te
veranderen. De zaak is nu zo on
duidelijk en zo in strijd met alle
beginselen van de verkeerstech
niek, dat elke schuld bij Z. ont
breekt aldus de raadsman.
Dat de auto uit de Vossemeerse
poort 'als een speer de Ten Anker
weg was opgereden', deed volgens
de officier niet ter zage. "Het
punt snelheid op zich is niet rele
vant. Gezien de wegmarkering en
het bord dat aangeeft dat de voor
rangsweg een bocht maakt, is het
duidelijk, dat Z. de voorrangsweg
heeft verlaten", zei mr. Huijgen.
De advocaat bracht naar voren,
dat de verzekeringsmaatschappij
Zwolsche Algemene de schade
aan Z. volledig had vergoed.
De kantonrechter vond, dat de
haaietanden en stippellijn het ein
de van de voorrang aangeven.
"Ook al is de situatie niet duide
lijk, het zijn wegen van gelijke or
de, al mag de markering voor een
normaal mens juridische vernuf
terij zijn. Aan een boete valt niet
te ontkomen", zei mr. Bruin, die
de straf op 60 gulden bepaalde.
woordig hebben ze dat gevoel niet
meer. Door de Deltawerken voe
len ze zich veilig.
De kinderen liepen indertijd op
klompen naar de school in Smur
diek. Ze gingen met zijn vijven en
bleven op school eten. Eentje liep
altijd met een grote knapzak op
zijn buik", vertelt mevrouw
Scherpenisse. De klompen waren
volgens haar man na drie weken
versleten door het lopen op de
verharde rondweg.
De ontwikkelingen in de land
bouw volgt Scherpenisse van na
bij. Hij is één van de
tegenstanders van zoet water op
Tholen. Ook heeft hij kritiek op
het landbouwbeleid van de rege
ring. "Ze hebben er te weinig voor
over, maar we moeten er wel alle
maal van leven".
Het diamanten echtpaar is wel te
vreden over de welvaart die vooral
na de oorlog tot stand is gebracht.
"De mensen klagen wel eens,
maar het is nu een gouden tijd",
vergelijkt Scherpenisse de om
standigheden voor een landarbei
dersgezin van voor de oorlog.
Bovendien voegt hij daar schert
send aan toe blijven 'diegenen die
op het land hebben gewerkt het
langst actief'.
Het echtpaar heeft 17 kleinkinde
ren en 7 achterkleinkinderen.
Al jarenlang hel adres voor vakkundige en vertrouwde aanpassing van:
Gediplomeerd PI DA lid Lid Ned. Vereniging voor Audiologie
Gediplomeerd eleelrolcchniseh Ingenieur.
Mei de auto voor de deur bereikbaar Ingang ook voor rolstoelen
geschikt Indien nodig ook bezoek aan huis.
Alle merken en typen hoortoestellcn leverancier van
ziekenfondsen Vervaardiging van oorsiukjes en mini-in-oor
toestellen in eigen bedrijf Moderne test- en meetinstrumenten
voor controle en aanpassing van Uw toestel.
Gewaarborgde Service door:
Gratis halfjaarlijkse controle en service abonnement.
Gratis Proefperiode.
PENSTRAAT 37, BERGEN OP ZOOM,
TELEFOON 01640-45264
De bloedafname van het Thoolse
Rode Kruis heeft donderdag
avond in St. Maartensdijk 395
mensen getrokken onder wie 45
nieuwe aanmeldingen. Veertien
kandidaat-donors werden tijdens
de controle afgewezen.
Op 2 maart dit jaar waren er 407
donors, onder wie 40 nieuwelin
gen; 17 werden er afgewezen. In
september vorig jaar kwamen er
403 donors naar Haestinge onder
wie 43 nieuwelingen. Toen werden
er 25 afgewezen.
Alleen uit Stavenisse en Poortvliet
kwamen er donderdagavond meer
donors dan in maart. De rest liep
terug, zoals het totaal aantal in
vergelijking met maart en septem
ber vorig jaar is teruggelopen.
Het aantal donors per plaats met
tussen haakjes de aantallen in
maart:
Tholen 59(66)
Oud-Vossemeer 15(24)
St. Annaland 60(66)
Stavenisse 52(45)
St. Maartensdijk 84(86)
Scherpenisse 59(61)
Poortvliet 59(57)
Diversen 7(2)
Brandweerlieden pompen het water uit de volgelopen garage van dokter Van Doesburg in Sint-Philipsland.
Op verschillende plaatsen op Sint-
Philipsland en Tholen zorgde het
noodweer van vorige week woens
dagmorgen voor wateroverlast
(zoals wij al meldden). In de gara
ge van de Sint-Philipslandse huis
arts dreef het hout voor de open
haard en andere spullen op het
water. De brandweer had er een
hele klus aan om de zaak leeg te
pompen.
In Tholen sloeg de bliksem in bij
de Amrobank. Daardoor kwamen
brokstukken van de voorgevel op
straat terecht. Omdat een stuk
muur los bleef zitten, kwam de
brandweer er aan te pas om dat te
verwijderen. Alle electronische
apparatuur en de computers vie
len uit.
Bewoners van de flat aan de
Schoolstraat in Oud-Vossemeer
hadden last van water dat door de
afvoer omhoog kwam. Daardoor
kregen ze al voor de derde keef
water in huis.
Minister Smit-Kroes van Verkeer
en Waterstaat heeft het provinci
aal bestuur van Zeeland meege
deeld, dat België
onoverkomenlijke bezwaren heeft
tegen de bouw van een brug over
de Westerschelde. De Belgen zien
een brug hoe dan ook als een be
lemmering voor de scheepvaart
van en naar Antwerpen en blijven
die oeververbinding met klem van
de hand wijzen. De minister komt
daarom tot de conclusie dat van
de bouw van een brugverbinding
met het oog op het goede nabuur
schap moet worden afgezien. Men
gaat nu verder met de plannen
voor een tunnel.
In overleg met de Minister van Fi
nanciën heeft minister Smit-Kroes
besloten een indexering van de
rijksbijdrage van 50 procent toe te
staan. De rijksbijdrage mag - zo
als eerder vastgesteld - niet hoger
zijn dan 30 miljoen gulden inclu
sief btw per jaar.
De minister bevestigt nog eens,
dat de overheid bij de bouw en ex
ploitatie van de oeververbinding
geen financiële risico's mag lopen.
De exploitatiemaatschappij, die
een tunnel onder de Westerschelde
wil bouwen moet eerst een gede
gen aanbieding doen voordat de
overheid verplichtingen aangaat,
zo schrijft de minister.
Zij vindt bovendien, dat de ter
mijn van een jaar, die de tunnel
maatschappij zegt nodig te
hebben voor een onderzoek naar
de risico's bij de bouw, zoveel mo
gelijk bekort moet worden. Aan
de provincie adviseert de minister
de procedure voor de tracé-
vaststelling met kracht voort te
zetten.