Stamreeks van Gerard Kaashoek Maartenskerk is open monument Duitsers en Mexicaan in ronde van Tholen Goed fout met (zomer)energie DOOR J.RB. ZUURDEEG Op zoek naar voorouders via gemeente-archief Thoten j TAALPRAATJE Prins Clauslaan zonder gejuich Blijf dus geven. KANKERBESTRIJDING Donderdag 24 augustus 1989 EEN DRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Afkomst Godsdienst Gezin VLAG Diaken Acht Tholenaren 17 40 jaar geleden was kanker zo goed als ongeneeslijk. Nu is dat anders. Bijvoorbeeld: Van kinderen met leukemie geneest nu al zo'n 70%. LEDEBOER/ANEN (12): Pieter Adriaanszoon van Dijke Ook kerk Scherpenisse voor het eerst open De Mexicaan Manuel Youshimatz, onlangs nog vierde op het wereldkampioenschap in Lyon, is morgenavond (vrijdag) in de wielerronde van Tholen de grote pu bliekstrekker. De kleine Mexicaan met de enorme tur- bodijen, schreef tot vreugde van het organiserende comité nog net op tijd in. Of hij echter in staat zal zijn om te winnen, dat moet nog blijken, want er komt een zeer sterk rennersveld aan het vertrek. Vrijwel de gehe le Zeeuwse en Brabantse amateurtop komt naar Tho len. Ook verschijnen er 6 sterke coureurs uil Duitsland aan de start in de Molcnvlietsestraat. De hofstede Bouwmanslust aan de Provincialeweg te St. Maartensdijk. Deze staat in de Kaashoek in de Uiters-Nieuwland- polder. Vermoedelijk is hier de familienaam Kaashoek ontstaan. De familienaam Kaashoek wordt vrij laat voor het eerst ge noemd in de doop- en trouw boeken van de Ned. Herv. Kerk van St. Maartensdijk, namelijk in 1713 toen Anthony Jansen Caeshoek zijn dochter Janna liet dopen. Bij de doop van an dere kinderen is enige malen sprake van de naam Van De familienaam is dus ontstaan uit een veldnaam. De Uiterst- Nieuwlandpolder onder St. Maartensdijk is vermoedelijk in 1441 bedijkt door Frank van Borselen. De hoek- of bloknaam Kaeshoek wordt voor het eerst in 1444 vermeld in een stich tingsoorkonde van een vicarie 1 ter ere van Petrus, Paulus en Barbara in de kerk te St.- Maartensdijk (Archief Nassause Domeinraad regest 888). P.J. Meertens vermeldt in het boekwerkje Zeeuwse familiena men, dat Kaashoek, hoek of land van Kaas kan betekenen. Kaas is dan de afkorting van de voornaam Nicasius. Ook wordt de mogelijkheid opengehouden dat Kaashoek is afgeleid van Katshoek of dat er het product kaas mee wordt bedoeld. De Kaashoek die in het meest westelijke deel van de Uiterst- Nieuwlandpolder ligt, bestaat hoofdzakelijk uit bouwland. Voor de herverkaveling lag er echter ook een strook lage grond, een oude kreek die als weiland werd gebruikt. Gezien ook de afstand en de slechte verbindingen naar de in die tijd In de 7e aflevering van deze se rie werd gesuggereerd dat ds. Ledeboer, toen hij na zijn boe- kenbegrafenis plotseling ver dwenen was, weieens bij ds. Budding in Goes zou kunnen zijn. Ja, in Benthuizen weet men in 1840 zelfs al te vertellen dat Budding 14 dagen bij Ledeboer heeft gelogeerd. Dus:... er lig gen contacten tussen die twee predikanten. We hebben ons in de eerste 7 artikeltjes gericht op de persoon van Ledeboer en in de afleveringen 8 t/m 11 op de gemeenten van Budding, en we zijn ze gevolgd tot eind 1840. Bij Pieter van Dijke, die nu voor het voetlicht treedt, kunnen we ons weer wat meer tot de persoon bepalen. De derde van de 'LEDEBOERIA- NEN'; Pieter van Dijke. Een Zeeuw, en dus 'Van Dieke'. Ver plaatsen wij ons in enkele arti keltjes naar het kleine eiland Sint-Philipsland. Immers, daar is Van Dijke geboren, daar heeft hij gewoond. Daar kreeg hij de sleutelen en juist daar was hij zo tot zegen. En van daar is hij ge gaan naar het land, waarvan de Meester zegt: 'Aldaar zal ook Mijn dienaar zijn'. Naar Imma- nuëlsland. De familie Van Dijke is afkom stig uit Kalmthout in België. Maar dat is lang geleden. Want reeds in 1687 ontmoeten wij op Nederlandse bodem een zekere Jan Adriaanszoon Van Dijke, ali as Jan den Herder die te Sint- Maartensdijk in het huwelijk treedt. De Van Dijkes vormen een welgestelde familie die woont op het eiland Tholen, tot dat Johannes van Dijke zich in 1773 te Sint-Philipsland vestigt. In dit stille oord trouwt diens zoon Adriaan met een meisje van het eiland, dat hem zes kin deren schenkt en in 1806 sterft. Kort hierna treedt de nog jonge Adriaan opnieuw in het huwe lijk. Ditmaal met Maria van Oe- veren, die nog viermaal moeder wordt. Hun tweede kind is een zoon; Pieter, die geboren wordt op 9 juli 1812 's avonds om half 8. De Van Dijkes boeren even bui- Caeshoek. Na dit jaar worden ook broers van Anthony onder de naam Caeshoek vermeld in de doop- en trouwboeken. Hun vader Jo hannes Anthonisse was land man in de Kaashoek in de Uiterst-Nieuwlandpolder en na dien in Nieuw-Kempenshofste- de. meest nabijgelegen plaats St. Maartensdijk (St. Annaland en Stavenisse zijn respectievelijk in 1664 en 1599 bedijkt) is het mogelijk dat in deze hoek melk tot kaas werd verwerkt. 1) vicarie jaarlijkse rente uit geestelijke goederen aan een clericus gegeven als vergoeding voor een door hem te verrichten geestelijke bediening. 1. Abel Abels (Landmeter of Caeshoek), geboren circa 1 570. Hij huwde Geertruida Jans, overleden circa 1628. Hij huwde II, Stavenisse 27 mei 1629 Liza- beth Hubrechts, geboren St. Maartensdijk. 2. Anthony Abels, geboren Sta venisse circa 1610, overleden Stavenisse tussen 3 juli en 20 september 1662, tavenier of herbergier in de Fortuijne. Hij huwde, Stavenisse 4 april 1640 Lijsebeth Adriaans, jonge doch ter van Kempens Hofstede, ge doopt Stavenisse 4 mei 1619. Zij was een dochter van Adriaan Marieniss en Ariaentjen Joos. 3. Johannes Anthonissen (Caashoek), gedoopt Stavenis se 22 oktober 1656, schepen en weesmeester, landman. Hij ten het dorp op een groot land bouwbedrijf. Door deze bevoor rechte maatschappelijke positie treedt vader Van Dijke om de zo veel jaren, bij toerbeurt, op als ouderling in de kleine dorpskerk. Over de kerk wordt echter thuis weinig gesproken. Gerefor meerd is anders, want de Her vormde dominee bespreekt hoogstens wat menselijke plich ten. De leer van Gods soeverei ne welbehagen wordt niet meer verkondigd, en de belijdenis is minder dan een dode letter. Nee, het is duidelijk dat de oude kerk op het dorp, die dateert van 1668, heeft opgehouden het zout der aarde te bevatten. Pieter van Dijke ontvangt drie dagen na zijn geboorte het teken en zegel van het genadever- bond. Hij heeft het grote voor recht op te groeien in blakende gezondheid op de kapitale boer derij van zijn vader en hij leeft als alle mensen. In zijn bekende le vensbeschrijving 'Het veelbe wogen leven...' wordt een op somming gegeven van Pieters prestaties. Hieruit kan zonder veel fantasie worden opgemerkt dat de jonge Pieter vechtend, stropend en feestend het leven doorrolt. Pieter doet wat hij wil. Hij is, en dan citeren we boven genoemde biografie: 'bedreven in allerlei goddeloosheden en in de zaken van Gods Koninkrijk was hij uitermate bot en dom...'. Als hij maar even de kans krijgt, trekt Pieter met ge weer, kruit en lood gewapend langs de zeedijk om zijn lusten als jager uit te leven. De beste dag daarvoor - Pieter is verre van lui - is de zondag. Op 30 augustus 1832 trouwt Pieter met de nog maar nauwe- huwde I, ondertrouw Scherpe- nisse 29 januari 1681 Jannetje Philips de Later, gedoopt Scher- lijks 17 jaar geworden Pieternel- la Marina Mol, een rijke boeren dochter. Het jonge paar gaat wonen op Voorstraat 40 en Pie ter belooft dat hij beter zal gaan oppassen. En dat wordt tijd ook, omdat hij, aldus genoemde bio grafie: 'nog niet eens als hij met zijne vrouw aan tafel zat, het ge bed des Heeren kon bidden, noch eenig ander formulierge bed'. De jonge Van Dijke die bij zijn vader op de boerderij werkt, doet er zeker zijn best voor, maar de dienst des Heeren is voor hem geen liefdedienst. Hoe hij ook zijn best doet: 'Zijn ge liefkoosd jagen en« stroopen hield hij nog steeds, zooveel mo gelijk op 's Heeren rustdag vol'. Niet lang na de huwelijksdag wordt het gezin Van Dijke ver blijd met de geboorte van een zoon: Adriaan, genoemd naar Pieters vader. Nog geen half jaar later - helaas! - moet grote In West-Europa is alleen het En gelse flag van ouder datum dan ons woord vlag (1480). Volgens oude geschriften is ons woord vlag het eerst opgetekend in het midden van de 16e eeuw. 'Het scip zal een vlagghe stellen aan de groote mast' (Zeewezen 1557). Het Zweedse flagga (1605) en het Duitse Flagge (1609) is waar schijnlijk ontleend aan het Neder landse woord. Vanouds kwam vlag het eerst voor in de scheepvaart. Op het land gingen daaraan banier, vaan, vaandel en vendel vooraf. Volgens de wet mochten zeesche pen de Nederlandse vlag voeren als zij in het bezit waren van een zeebrief. Vooral in tijden van oorlog werd weieens ter mislei ding een vlag van een ander land iri de mast gehesen. Vandaar 'on der valse vlag varen'. Ook figuur lijk gezegd van iemand, die zich ten ontrechte uitgeeft van aanzien te zijn of een hoge functie te be kleden. Oudtijds was het gebruikelijk de vlag van veroverde schepen om te keren. Dat werd als een zware be lediging beschouwd. Daartegen over stond 'de vlag strijken'. Het grootste eerbewijs dat een schip aan een ander kan bewijzen. La ter ook figuurlijk gebruikt voor zich overgeven of ongelijk er kennen. De vlag naar beneden halen noemde men 'de vlag in de arm nemen' of 'op schoot halen'. De kleur van de vlag had en heeft nog een bepaalde betekenis. De blau we vlag was het sein van afvaart. Als de blauwe vlag werd gehesen moesten de matrozen die aan land waren zo snel mogelijk aan boord komen. De rode vlag was het sein, dat de strijd werd aangebonden. Ook wel bloedvlag genoemd. 'Als het schip by dagh vyanden gewaer werd, moet het een roode vlagg agter op steecken'. De witte vlag duidt een teken van overgave of van vrede aan. De zwarte vlag was een teken van rouw, als de kapitein was gestorven. Thans wordt bij rouw de vlag halfstok gehesen. De vlag uitsteken ge beurt bij officiële feesten, ko- penisse 11 februari 1657, over leden voor 1690. Zij was een dochter van Philips de Later en vreugde plaats maken voor die pe rouw. Smartelijk is de gang naar de dodenakker waar Pieter en Pieternella hun innig geliefde zoontje moeten toevertrouwen aan de groeve der vertering. In de tweede helft van '33 wordt Pieter gekozen tot diaken. Hij is kandidaat voor de kapitale boerderij van zijn vader, en de boerenstand is in Flipland blijk baar de enige weg tot het ambt. Maar zelfs zijn nieuwe ambt blijkt de zondagse jachtpartijen van de notabele diaken niet te kunnen verhinderen. De oude Van dijke ziet in Pieter een waar dig opvolger voor zijn kapitale bedrijf. Het wethouderschap Ie vert hem genoeg werk op en Pieter zal de grote boerderij ze ker baas kunnen. Van woning' wordt geruild en samen met zijn vrouw werkt Pieter lange dagen. Hij is een vooruitstrevende boer die steeds meer bekendheid geniet. De laatste keer dat diaken Pieter in de Hervormde boeken voor komt, is in februari 1836. Zon der nadere mededeling, is hij daaruit verdwenen en verschijnt in Pieters plaats diens jongere broer Bram. Nu, dan moet er toch wel iets heel bijzonders ge beurd zijn. ninklijke verjaardagen en gedenk dagen. Bij uitbreiding in sommige streken bij bruiloften. De buren staken dan de vlag uit. 's Avonds moest de bruidegom trakteren. Men noemde dat gebruik 'de vlag verteren'. In de bouw wórdt de vlag uitgestoken als het hoogste punt van het dak is bereikt. Vaak bevestigde men daarbij een groe ne tak aan de vlaggestok. Vroeger stak de waard een vlag uit het venster ten teken dat de herberg was geopend, "k Roep de maets die buiten leven, daer de vlag in 't venster leit'. In de handelsscheepvaart kent men de uitdrukking 'onder goed kope vlag varen'. Gezegd van schepen die door lage onkosten, vooral door lage lonen, sterk kon den concurreren. In een oud tijd schrift lazen we: 'De schepen van Panama, Honduras en Liberie va ren onder goedkope vlaggen en houden zich niet aan de gemaakte afspraken in de zeescheepvaart'. 'Van de natte vlag zijn' was een schertsende zegswijze voor ie mand die graag een borrel lustte'. 'Met vlag en wimpel' is een uit drukking die aangeeft dat'het be oogde resultaat met glans wordt bereikt. Bekend is het spreekwoord 'de vlag dekt de lading'. Afkomstig uit het Zeerecht. 'De handel der onzijdige landen moet door de oorlogvoerende mogendheden geëerbiedigd worden. Ze mogen niet worden lastig gevallen. In de praktijk kwam daar weinig van terecht. Ljiter veranderde dat in 'de vlag dekt het schip, niet de la ding'. Het aangehouden schip mocht onderzocht worden op contrabande, die in beslag' geno men konden worden. Het schip zelf echter niet. Overdrachtelijk gezegd van iets wat minder goed was onder een mooie naam verko pen. Het bekende 'dat slaat als een vlag op een modderschuit' (vroeger: een vullisschuit, vuilnis schuit) wil zeggen, zoiets moois pas niet bij iets lelijks. Het is een geheel misplaatst pronkstuk. Thans ook: die opmerking slaat nergens op. Een oude zegswijze luidde: Veel vlaggen, luttel boter. Vergelijk: lege, holle vaten bom men het hardst en blaffende hon den bijten niet. We besluiten met 'vlaggen en geen schip' voor pronken met een andermans veren. Veel ge schreeuw maar weinig wol. Maria de Waayer. Hij huwde II, Stavenisse 21 februari 1690 Maria Cornelisse Pinte, gedoopt tijdens de derde nationale 'Open Monumentendag' op zaterdag 9 september is het mogelijk om ook het kerkgebouw van de maartens- kerk in Sint-Maartensdijk en de Nederlands Hervormde Kerk in Scherpenisse te bezichtigen. Beide kerkvoogdijen van de ker ken reageerden positief op het ver zoek van de gemeente Tholen hun deuren voor het publiek te ope nen. Het is de eerste keer dat deze monumentale gebouwen op het lijstje van de stichting Open Mo numentendag voorkomt. Het aan tal monumenten dat dit jaar op Tholen te bezichtigen is, is groter dan vorig jaar en het jaar daar voor toen een bescheiden start werd gemaakt met het openstellen van het voormalig stadhuis en de Gasthuiskapel in Tholen. Vorig jaar vormden de 6 molens de rode draad op de monumentendag ter- St. Maartensdijk 26 december 1670, overleden voor 1707. Zij was een dochter van Cornelis wijl er ook een stadswandeling, een carillonconcert en een muziek- en zangavond bijkwa men. Dit jaar is in alle kernen ten minste één molen te bezichtigen (In Sint-Annaland twee). In Tho len is ook de Grote Onze Lieve- vrouwekerk opengesteld. Deze kruisbasiliek is aanstaande zater dag overigens ook te bekijken tij dens de braderie van Tholen. Ook de Gasthuiskapel en het voorma lig stadhuis staan weer op de open monumentenlijst. Bovendien vindt daar 's avonds de afsluiting van de dag plaats. In de tuin van de kapel verzorgen het gemengd zandkoor Canticum en de mu ziekvereniging Nieuw-Vossemeer een concert. Dit gedeelte wordt georganiseerd door Tholen Stad Actief en de vereniging Huis en Heem. De monumenten zijn geo pend van 10.00 tot 17.00 uur. Pinte en Cornelia Jansen. Hij huwde III, ondertrouw St. Maar tensdijk 2 juli 1 707 Rachel Jere- miasse Quist, gedoopt Stavenis se 16 november 1653. Zij was een dochter van Jeremias Quist en Neeltje Domus, en overleed St. Maartensdijk januari 1718. Anthony Jansen Caeshoek, ge doopt St. Maartensdijk 5 no vember 1684, begraven St. Maartensdijk september 1732. Hij huwde, St. Maartensdijk 27 september 1710 Neeltje Adri- aanse Neeringh,gedoopt St. Maartensdijk 27 maart 1695, begraven St. Maartensdijk de cember 1732. Zij was een doch ter van Adriaan Neeringhs en Neeltjen Abrams. 5. Janus/Johannes Anthonis sen Caashoek, gedoopt St. Maartensdijk 5 januari 1721, overleden St. Maartensdijk 3 ju ni 1769. Hij huwde, St. Maar tensdijk 20 juli 1743, onder trouw Stavenisse 30 juni 1743 Jozijna Matijse Verkerke, ge doopt St. Maartensdijk 1 7 sep tember 1 724. Zij was een doch ter van Matijs Janse Verkerke en Geertruijd Cornelisse Hoeck. 6. Gerard Januszoon Caashoek, gedoopt Stavenisse 24 juni 1753, begraven St. Maartens dijk 8 december 1803. Hij huw de St. Maartensdijk 9 mei 1780 Elisabeth Minheere, geboren Westkerke, gedoopt Scherpe nisse 10 mei 1755, overleden St. Maartensdijk 9 januari 1827. Zij was een dochter van Isaak Corneliss Minheere en Janna Caspers Coop. 7. Izak Kaashoek, geboren St. Maartensdijk 13 augustus 1781, overleden St. Maartens dijk 31 mei 1856, arbeider. Hij huwde, ondertrouw St. Maar Om 18.30 uur zal burgemeester II.A. v.d. Munnik ongeveer 80 amateurs 'wegschieten' voor hun 85 kilometer. Zij zullen allemaal lol hel uiterste gaan om een greep Ie kunnen doeji uit de goed.gevul de prïjz.enpot, die door de plaat selijke en regionale middenstand bijeengebracht is. Tot de kansheb bers voor de bloementuil van ron demiss Marjan Schot behoren in ieder geval de sterke Zeeuwen Ri chard de Vrieze, Heddie Nieuw- dorp, Francois Franse, Tooit v.d. Steen en Pierre Raas. Winstkan sen zitter er ook in voor de in su- pervorm verkerende Peter Prijs, rassprinter Rob Sienders, Ton Ak kermans, Nico v.d. Klundert, Rini Tak, Rudy van Vlimmeren, John de Crom en Mario van Vlimmeren. Goede klasseringen worden er ook verwacht van de Duitsers Rai- ner Beckers (lid van de Duitse na tionale selectie), Ingo Berkemaier, Martin Kelly, Marcus Steinhauser, Wolfgang Oschwald en Meyer. Wielerminnend Tholen hoopt na tuurlijk op een stunt van Nap Ha- ge, die er de laatste tijd geen geheim van heeft gemaakt, dat hij graag eens in Tholen wil schitte ren. Hij is in goede vorm, maar of hij in staat is om de hoofdprijs te pakken, dat valt in dit sterke veld te betwijfelen. De andere Thole naren die aan het vertrek verschij nen zijn good old Dirk Uijl, Paul Timmermans, Frans Hommel, Ruud Havermans, Hans Lind- hout, Leo Potappel en Corné Stoutjesdijk. Het belooft morgen een spannen de strijd te worden en het comité, tensdijk 4 april 1806 Johanna Jacoba van de Graaf, geboren Scherpenisse 10 augustus 1782, overleden St. Maartens dijk 31 oktober 1846 oud 65 jaar. Zij was een dochter van Ja cobus van de Graaf en Seytje van Putten. 8. Gerard Kaashoek, geboren St. Maartensdijk 29 januari 1807,. overleden St. Maartens dijk 30 augustus 1878, arbei der. Hij huwde, St. Maartensdijk 26 maart 1835 Pieternella Krijgsman, geboren St. Maar tensdijk 28 januari 1814, overle den St. Maartensdijk 24 novem ber 1907, arbeidster. Zij was een dochter van Adriaan Krijgs man en Tannetje Poulusse. 9. Johannes Kaashoek, geboren St. Maartensdijk 21 januari 1852, overleden St. Maartens dijk 6 oktober 1893, Landbou wersknecht. Hij huwde, St. Maartensdijk 29 oktober 1885 Cornelia Johanna Beeke, gboren St. Maartensdijk 14 mei 1855, overleden St. Maartensdijk 4 september 1925. Zij was een dochter van Marinus Beeke en Marina Wilhelmina Sneep/ Snoep. 10. Gerard Kaashoek, geboren St. Maartensdijk 10 november 1886, overleden Bergen op Zoom 26 oktober 1972. Hij huwde I, St. Maartensdijk 23 mei 1912 Cornelia Bijl, geboren Stavenisse. Zij was een dochter van Adriaan Bijl en Adriana van Oeveren. Hij huwde II, St. Maar tensdijk 18 januari 1923 Jacoba Maatje van Gorsel, geboren St. Maartensdijk 12 mei 1893, overleden Bergen op Zoom 15 januari 1977. Zij was een doch ter van Dingenus van Gorsel en Elizabeth van den Berge. beslaande uil Jan van 't Hof (voorzitter), Kees Hoek van Dijke (secretaris), Lieven de Lange (pen ningmeester) en de leden Wim Luit wieier, Aad van Dijke en Jan Prince, hoo|M net als in voorgaan de jaren op veel publiek. De start en finish zijn in de Molenvliel- sestraal. De gemeenteraad was weinig en thousiast om de nieuwe toegang tot het bejaardentehuis Ten Anker in Tholen Prins Clauslaan te noe men. De SGP vond een histori sche Thoolse naam als Jan van Blois en Machteld van Gelre daar meer op zijn plaats, de RPF/GPV- vertegenwoordiger en de VVD- fractie vonden straat voor deze toegang meer dan voldoende en het CDA was 'er niet kapot van', zoals mevr. Deurloo het uitdrukte. Alleen de PvdA bleef er ladtniek onder. "Als de postbode die straat of laan straks maar kan vinden, dan is het ons om het even", zei raadslid Moerland. Van der Jagt bevreemdde het, dat b en w met hun voorstel een in breuk maakten op het patroon van Oranjestraten aan de ene kant van de Kon. Julianastraat en Thoolse historische namen aan de andere zijde. Van Belzen zag laan meer als een deftiger entree en doorgaande verbinding, zoals de Mossellaan in Tholen en de Bloe- menlaan in St. Maartensdijk. Van Gorsel had de encyclopedie opge zocht en constateerde, dat een laan een wandeldreef, rijk aange kleed met bomen en bloemen is. "Het koninklijk huis komt er hier zeer bekaaid van af", constateer de hij. De burgemeester uitte zijn waar dering voor de navorsingen van de raadsleden. Het college had de ge meentearchivaris om advies ge vraagd en die kwam met Prinsenlaan. Dan-zou Claus, Wil lem Alexander e.a. geblokkeerd zijn en dat wilde het college niet. Toen kwam Prins Clauslaan uit de bus. "Laan ligt wat prettiger in het gehoor dan straat, maar ver der zitten er geen diepere gevoe lens of gedachten achter bij het college. Enige argumentatie is er ook niet te geven", aldus de bur gemeester, die geen redenen zag om af te wijken van Prins Clauslaan. Van der Jagt had er vrede mee, al was het dan beslist geen naam vanuit de historie. Ook mevr. Deurloo maakte er geen halszaak van, maar Van Belzen en Van Gorsel hielden vast aan straat en lieten het zelfs op een stemming aankomen. Met Van de Heuvel waren er niet meer dan 3 raadsle den voor straat, zodat het uitein delijk toch Prins Clauslaan werd, al wilde Van Belzen de lanen dan het liefst voor de nieuwbouwwij ken Buitenzorg III en IV bewaren. Goed nieuws over kanker. An I'A A R NEDERLANDSE 40 I'A AR I KONINGIN WILHELMINA FONDS Sophialaan 8,1075 BR Amsterdam. Tel.: 020-6640991. Giro: 26.000. Bank: 70.70.7Q.007 De landelijke collecte voor de kankerbestrijding loopt van 28 augustus tot 9 september. 't Is vast niet de eerste keer dat u gevraagd wordt om de waakvlam te doven, tenminste als u de verwarming niet echt nodig heeft. Maar ja, misschien was u het vergeten. Scheelt toch al gauw 100 tot 150 kubieke meter gas; daarmee bespaart u 40 tot 60 gulden aan energiekosten per jaar. Zo maar zonder moeite. Meer informatie: Sven Postbus 503, 7300 AM Apeldoorn, tel. 055 - 497911 door J.M. Vermeulen De toren van de N.H. Kerk in Tholen tijdens vervanging van het uurwerk. Hij staat op het programma om gerestaureerd te wor den, maar tijdens de monumentendag kan men de toren be zichtigen. v

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 17