Stamreeks van Gerard Kaashoek
Maartenskerk is
open monument
Duitsers en Mexicaan
in ronde van Tholen
Goed fout met (zomer)energie
DOOR J.RB. ZUURDEEG
Op zoek naar voorouders via gemeente-archief Thoten
j
TAALPRAATJE
Prins Clauslaan
zonder gejuich
Blijf dus geven.
KANKERBESTRIJDING
Donderdag 24 augustus 1989
EEN DRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Afkomst
Godsdienst
Gezin
VLAG
Diaken
Acht Tholenaren
17
40 jaar geleden was kanker zo
goed als ongeneeslijk. Nu is dat
anders. Bijvoorbeeld:
Van kinderen met leukemie
geneest nu al zo'n 70%.
LEDEBOER/ANEN (12):
Pieter Adriaanszoon van Dijke
Ook kerk Scherpenisse voor het eerst open
De Mexicaan Manuel Youshimatz, onlangs nog vierde
op het wereldkampioenschap in Lyon, is morgenavond
(vrijdag) in de wielerronde van Tholen de grote pu
bliekstrekker. De kleine Mexicaan met de enorme tur-
bodijen, schreef tot vreugde van het organiserende
comité nog net op tijd in. Of hij echter in staat zal zijn
om te winnen, dat moet nog blijken, want er komt een
zeer sterk rennersveld aan het vertrek. Vrijwel de gehe
le Zeeuwse en Brabantse amateurtop komt naar Tho
len. Ook verschijnen er 6 sterke coureurs uil Duitsland
aan de start in de Molcnvlietsestraat.
De hofstede Bouwmanslust aan de Provincialeweg te St. Maartensdijk. Deze staat in de Kaashoek in de Uiters-Nieuwland-
polder. Vermoedelijk is hier de familienaam Kaashoek ontstaan.
De familienaam Kaashoek
wordt vrij laat voor het eerst ge
noemd in de doop- en trouw
boeken van de Ned. Herv. Kerk
van St. Maartensdijk, namelijk
in 1713 toen Anthony Jansen
Caeshoek zijn dochter Janna
liet dopen. Bij de doop van an
dere kinderen is enige malen
sprake van de naam Van
De familienaam is dus ontstaan
uit een veldnaam. De Uiterst-
Nieuwlandpolder onder St.
Maartensdijk is vermoedelijk in
1441 bedijkt door Frank van
Borselen. De hoek- of bloknaam
Kaeshoek wordt voor het eerst
in 1444 vermeld in een stich
tingsoorkonde van een vicarie 1
ter ere van Petrus, Paulus en
Barbara in de kerk te St.-
Maartensdijk (Archief Nassause
Domeinraad regest 888).
P.J. Meertens vermeldt in het
boekwerkje Zeeuwse familiena
men, dat Kaashoek, hoek of
land van Kaas kan betekenen.
Kaas is dan de afkorting van de
voornaam Nicasius. Ook wordt
de mogelijkheid opengehouden
dat Kaashoek is afgeleid van
Katshoek of dat er het product
kaas mee wordt bedoeld.
De Kaashoek die in het meest
westelijke deel van de Uiterst-
Nieuwlandpolder ligt, bestaat
hoofdzakelijk uit bouwland.
Voor de herverkaveling lag er
echter ook een strook lage
grond, een oude kreek die als
weiland werd gebruikt. Gezien
ook de afstand en de slechte
verbindingen naar de in die tijd
In de 7e aflevering van deze se
rie werd gesuggereerd dat ds.
Ledeboer, toen hij na zijn boe-
kenbegrafenis plotseling ver
dwenen was, weieens bij ds.
Budding in Goes zou kunnen
zijn. Ja, in Benthuizen weet men
in 1840 zelfs al te vertellen dat
Budding 14 dagen bij Ledeboer
heeft gelogeerd. Dus:... er lig
gen contacten tussen die twee
predikanten. We hebben ons in
de eerste 7 artikeltjes gericht op
de persoon van Ledeboer en in
de afleveringen 8 t/m 11 op de
gemeenten van Budding, en we
zijn ze gevolgd tot eind 1840. Bij
Pieter van Dijke, die nu voor het
voetlicht treedt, kunnen we ons
weer wat meer tot de persoon
bepalen.
De derde van de 'LEDEBOERIA-
NEN'; Pieter van Dijke. Een
Zeeuw, en dus 'Van Dieke'. Ver
plaatsen wij ons in enkele arti
keltjes naar het kleine eiland
Sint-Philipsland. Immers, daar is
Van Dijke geboren, daar heeft hij
gewoond. Daar kreeg hij de
sleutelen en juist daar was hij zo
tot zegen. En van daar is hij ge
gaan naar het land, waarvan de
Meester zegt: 'Aldaar zal ook
Mijn dienaar zijn'. Naar Imma-
nuëlsland.
De familie Van Dijke is afkom
stig uit Kalmthout in België.
Maar dat is lang geleden. Want
reeds in 1687 ontmoeten wij op
Nederlandse bodem een zekere
Jan Adriaanszoon Van Dijke, ali
as Jan den Herder die te Sint-
Maartensdijk in het huwelijk
treedt. De Van Dijkes vormen
een welgestelde familie die
woont op het eiland Tholen, tot
dat Johannes van Dijke zich in
1773 te Sint-Philipsland vestigt.
In dit stille oord trouwt diens
zoon Adriaan met een meisje
van het eiland, dat hem zes kin
deren schenkt en in 1806 sterft.
Kort hierna treedt de nog jonge
Adriaan opnieuw in het huwe
lijk. Ditmaal met Maria van Oe-
veren, die nog viermaal moeder
wordt. Hun tweede kind is een
zoon; Pieter, die geboren wordt
op 9 juli 1812 's avonds om half
8.
De Van Dijkes boeren even bui-
Caeshoek.
Na dit jaar worden ook broers
van Anthony onder de naam
Caeshoek vermeld in de doop-
en trouwboeken. Hun vader Jo
hannes Anthonisse was land
man in de Kaashoek in de
Uiterst-Nieuwlandpolder en na
dien in Nieuw-Kempenshofste-
de.
meest nabijgelegen plaats St.
Maartensdijk (St. Annaland en
Stavenisse zijn respectievelijk in
1664 en 1599 bedijkt) is het
mogelijk dat in deze hoek melk
tot kaas werd verwerkt.
1) vicarie jaarlijkse rente uit
geestelijke goederen aan een
clericus gegeven als vergoeding
voor een door hem te verrichten
geestelijke bediening.
1. Abel Abels (Landmeter of
Caeshoek), geboren circa 1 570.
Hij huwde Geertruida Jans,
overleden circa 1628. Hij huwde
II, Stavenisse 27 mei 1629 Liza-
beth Hubrechts, geboren St.
Maartensdijk.
2. Anthony Abels, geboren Sta
venisse circa 1610, overleden
Stavenisse tussen 3 juli en 20
september 1662, tavenier of
herbergier in de Fortuijne. Hij
huwde, Stavenisse 4 april 1640
Lijsebeth Adriaans, jonge doch
ter van Kempens Hofstede, ge
doopt Stavenisse 4 mei 1619.
Zij was een dochter van Adriaan
Marieniss en Ariaentjen Joos.
3. Johannes Anthonissen
(Caashoek), gedoopt Stavenis
se 22 oktober 1656, schepen en
weesmeester, landman. Hij
ten het dorp op een groot land
bouwbedrijf. Door deze bevoor
rechte maatschappelijke positie
treedt vader Van Dijke om de zo
veel jaren, bij toerbeurt, op als
ouderling in de kleine dorpskerk.
Over de kerk wordt echter thuis
weinig gesproken. Gerefor
meerd is anders, want de Her
vormde dominee bespreekt
hoogstens wat menselijke plich
ten. De leer van Gods soeverei
ne welbehagen wordt niet meer
verkondigd, en de belijdenis is
minder dan een dode letter. Nee,
het is duidelijk dat de oude kerk
op het dorp, die dateert van
1668, heeft opgehouden het
zout der aarde te bevatten.
Pieter van Dijke ontvangt drie
dagen na zijn geboorte het teken
en zegel van het genadever-
bond. Hij heeft het grote voor
recht op te groeien in blakende
gezondheid op de kapitale boer
derij van zijn vader en hij leeft als
alle mensen. In zijn bekende le
vensbeschrijving 'Het veelbe
wogen leven...' wordt een op
somming gegeven van Pieters
prestaties. Hieruit kan zonder
veel fantasie worden opgemerkt
dat de jonge Pieter vechtend,
stropend en feestend het leven
doorrolt. Pieter doet wat hij wil.
Hij is, en dan citeren we boven
genoemde biografie: 'bedreven
in allerlei goddeloosheden en in
de zaken van Gods Koninkrijk
was hij uitermate bot en
dom...'. Als hij maar even de
kans krijgt, trekt Pieter met ge
weer, kruit en lood gewapend
langs de zeedijk om zijn lusten
als jager uit te leven. De beste
dag daarvoor - Pieter is verre
van lui - is de zondag.
Op 30 augustus 1832 trouwt
Pieter met de nog maar nauwe-
huwde I, ondertrouw Scherpe-
nisse 29 januari 1681 Jannetje
Philips de Later, gedoopt Scher-
lijks 17 jaar geworden Pieternel-
la Marina Mol, een rijke boeren
dochter. Het jonge paar gaat
wonen op Voorstraat 40 en Pie
ter belooft dat hij beter zal gaan
oppassen. En dat wordt tijd ook,
omdat hij, aldus genoemde bio
grafie: 'nog niet eens als hij met
zijne vrouw aan tafel zat, het ge
bed des Heeren kon bidden,
noch eenig ander formulierge
bed'. De jonge Van Dijke die bij
zijn vader op de boerderij werkt,
doet er zeker zijn best voor,
maar de dienst des Heeren is
voor hem geen liefdedienst. Hoe
hij ook zijn best doet: 'Zijn ge
liefkoosd jagen en« stroopen
hield hij nog steeds, zooveel mo
gelijk op 's Heeren rustdag vol'.
Niet lang na de huwelijksdag
wordt het gezin Van Dijke ver
blijd met de geboorte van een
zoon: Adriaan, genoemd naar
Pieters vader. Nog geen half jaar
later - helaas! - moet grote
In West-Europa is alleen het En
gelse flag van ouder datum dan
ons woord vlag (1480). Volgens
oude geschriften is ons woord
vlag het eerst opgetekend in het
midden van de 16e eeuw. 'Het
scip zal een vlagghe stellen aan de
groote mast' (Zeewezen 1557).
Het Zweedse flagga (1605) en het
Duitse Flagge (1609) is waar
schijnlijk ontleend aan het Neder
landse woord.
Vanouds kwam vlag het eerst
voor in de scheepvaart. Op het
land gingen daaraan banier,
vaan, vaandel en vendel vooraf.
Volgens de wet mochten zeesche
pen de Nederlandse vlag voeren
als zij in het bezit waren van een
zeebrief. Vooral in tijden van
oorlog werd weieens ter mislei
ding een vlag van een ander land
iri de mast gehesen. Vandaar 'on
der valse vlag varen'. Ook figuur
lijk gezegd van iemand, die zich
ten ontrechte uitgeeft van aanzien
te zijn of een hoge functie te be
kleden.
Oudtijds was het gebruikelijk de
vlag van veroverde schepen om te
keren. Dat werd als een zware be
lediging beschouwd. Daartegen
over stond 'de vlag strijken'. Het
grootste eerbewijs dat een schip
aan een ander kan bewijzen. La
ter ook figuurlijk gebruikt voor
zich overgeven of ongelijk er
kennen.
De vlag naar beneden halen
noemde men 'de vlag in de arm
nemen' of 'op schoot halen'. De
kleur van de vlag had en heeft nog
een bepaalde betekenis. De blau
we vlag was het sein van afvaart.
Als de blauwe vlag werd gehesen
moesten de matrozen die aan land
waren zo snel mogelijk aan boord
komen.
De rode vlag was het sein, dat de
strijd werd aangebonden. Ook
wel bloedvlag genoemd. 'Als het
schip by dagh vyanden gewaer
werd, moet het een roode vlagg
agter op steecken'. De witte vlag
duidt een teken van overgave of
van vrede aan. De zwarte vlag
was een teken van rouw, als de
kapitein was gestorven. Thans
wordt bij rouw de vlag halfstok
gehesen. De vlag uitsteken ge
beurt bij officiële feesten, ko-
penisse 11 februari 1657, over
leden voor 1690. Zij was een
dochter van Philips de Later en
vreugde plaats maken voor die
pe rouw. Smartelijk is de gang
naar de dodenakker waar Pieter
en Pieternella hun innig geliefde
zoontje moeten toevertrouwen
aan de groeve der vertering.
In de tweede helft van '33
wordt Pieter gekozen tot diaken.
Hij is kandidaat voor de kapitale
boerderij van zijn vader, en de
boerenstand is in Flipland blijk
baar de enige weg tot het ambt.
Maar zelfs zijn nieuwe ambt
blijkt de zondagse jachtpartijen
van de notabele diaken niet te
kunnen verhinderen. De oude
Van dijke ziet in Pieter een waar
dig opvolger voor zijn kapitale
bedrijf. Het wethouderschap Ie
vert hem genoeg werk op en
Pieter zal de grote boerderij ze
ker baas kunnen. Van woning'
wordt geruild en samen met zijn
vrouw werkt Pieter lange dagen.
Hij is een vooruitstrevende boer
die steeds meer bekendheid
geniet.
De laatste keer dat diaken Pieter
in de Hervormde boeken voor
komt, is in februari 1836. Zon
der nadere mededeling, is hij
daaruit verdwenen en verschijnt
in Pieters plaats diens jongere
broer Bram. Nu, dan moet er
toch wel iets heel bijzonders ge
beurd zijn.
ninklijke verjaardagen en gedenk
dagen. Bij uitbreiding in sommige
streken bij bruiloften. De buren
staken dan de vlag uit. 's Avonds
moest de bruidegom trakteren.
Men noemde dat gebruik 'de vlag
verteren'. In de bouw wórdt de
vlag uitgestoken als het hoogste
punt van het dak is bereikt. Vaak
bevestigde men daarbij een groe
ne tak aan de vlaggestok. Vroeger
stak de waard een vlag uit het
venster ten teken dat de herberg
was geopend, "k Roep de maets
die buiten leven, daer de vlag in 't
venster leit'.
In de handelsscheepvaart kent
men de uitdrukking 'onder goed
kope vlag varen'. Gezegd van
schepen die door lage onkosten,
vooral door lage lonen, sterk kon
den concurreren. In een oud tijd
schrift lazen we: 'De schepen van
Panama, Honduras en Liberie va
ren onder goedkope vlaggen en
houden zich niet aan de gemaakte
afspraken in de zeescheepvaart'.
'Van de natte vlag zijn' was een
schertsende zegswijze voor ie
mand die graag een borrel lustte'.
'Met vlag en wimpel' is een uit
drukking die aangeeft dat'het be
oogde resultaat met glans wordt
bereikt.
Bekend is het spreekwoord 'de
vlag dekt de lading'. Afkomstig
uit het Zeerecht. 'De handel der
onzijdige landen moet door de
oorlogvoerende mogendheden
geëerbiedigd worden. Ze mogen
niet worden lastig gevallen. In de
praktijk kwam daar weinig van
terecht. Ljiter veranderde dat in
'de vlag dekt het schip, niet de la
ding'. Het aangehouden schip
mocht onderzocht worden op
contrabande, die in beslag' geno
men konden worden. Het schip
zelf echter niet. Overdrachtelijk
gezegd van iets wat minder goed
was onder een mooie naam verko
pen. Het bekende 'dat slaat als
een vlag op een modderschuit'
(vroeger: een vullisschuit, vuilnis
schuit) wil zeggen, zoiets moois
pas niet bij iets lelijks. Het is een
geheel misplaatst pronkstuk.
Thans ook: die opmerking slaat
nergens op. Een oude zegswijze
luidde: Veel vlaggen, luttel boter.
Vergelijk: lege, holle vaten bom
men het hardst en blaffende hon
den bijten niet.
We besluiten met 'vlaggen en
geen schip' voor pronken met
een andermans veren. Veel ge
schreeuw maar weinig wol.
Maria de Waayer. Hij huwde II,
Stavenisse 21 februari 1690
Maria Cornelisse Pinte, gedoopt
tijdens de derde nationale 'Open
Monumentendag' op zaterdag 9
september is het mogelijk om ook
het kerkgebouw van de maartens-
kerk in Sint-Maartensdijk en de
Nederlands Hervormde Kerk in
Scherpenisse te bezichtigen.
Beide kerkvoogdijen van de ker
ken reageerden positief op het ver
zoek van de gemeente Tholen hun
deuren voor het publiek te ope
nen. Het is de eerste keer dat deze
monumentale gebouwen op het
lijstje van de stichting Open Mo
numentendag voorkomt. Het aan
tal monumenten dat dit jaar op
Tholen te bezichtigen is, is groter
dan vorig jaar en het jaar daar
voor toen een bescheiden start
werd gemaakt met het openstellen
van het voormalig stadhuis en de
Gasthuiskapel in Tholen. Vorig
jaar vormden de 6 molens de rode
draad op de monumentendag ter-
St. Maartensdijk 26 december
1670, overleden voor 1707. Zij
was een dochter van Cornelis
wijl er ook een stadswandeling,
een carillonconcert en een
muziek- en zangavond bijkwa
men. Dit jaar is in alle kernen ten
minste één molen te bezichtigen
(In Sint-Annaland twee). In Tho
len is ook de Grote Onze Lieve-
vrouwekerk opengesteld. Deze
kruisbasiliek is aanstaande zater
dag overigens ook te bekijken tij
dens de braderie van Tholen. Ook
de Gasthuiskapel en het voorma
lig stadhuis staan weer op de open
monumentenlijst. Bovendien
vindt daar 's avonds de afsluiting
van de dag plaats. In de tuin van
de kapel verzorgen het gemengd
zandkoor Canticum en de mu
ziekvereniging Nieuw-Vossemeer
een concert. Dit gedeelte wordt
georganiseerd door Tholen Stad
Actief en de vereniging Huis en
Heem. De monumenten zijn geo
pend van 10.00 tot 17.00 uur.
Pinte en Cornelia Jansen. Hij
huwde III, ondertrouw St. Maar
tensdijk 2 juli 1 707 Rachel Jere-
miasse Quist, gedoopt Stavenis
se 16 november 1653. Zij was
een dochter van Jeremias Quist
en Neeltje Domus, en overleed
St. Maartensdijk januari 1718.
Anthony Jansen Caeshoek, ge
doopt St. Maartensdijk 5 no
vember 1684, begraven St.
Maartensdijk september 1732.
Hij huwde, St. Maartensdijk 27
september 1710 Neeltje Adri-
aanse Neeringh,gedoopt St.
Maartensdijk 27 maart 1695,
begraven St. Maartensdijk de
cember 1732. Zij was een doch
ter van Adriaan Neeringhs en
Neeltjen Abrams.
5. Janus/Johannes Anthonis
sen Caashoek, gedoopt St.
Maartensdijk 5 januari 1721,
overleden St. Maartensdijk 3 ju
ni 1769. Hij huwde, St. Maar
tensdijk 20 juli 1743, onder
trouw Stavenisse 30 juni 1743
Jozijna Matijse Verkerke, ge
doopt St. Maartensdijk 1 7 sep
tember 1 724. Zij was een doch
ter van Matijs Janse Verkerke en
Geertruijd Cornelisse Hoeck.
6. Gerard Januszoon Caashoek,
gedoopt Stavenisse 24 juni
1753, begraven St. Maartens
dijk 8 december 1803. Hij huw
de St. Maartensdijk 9 mei 1780
Elisabeth Minheere, geboren
Westkerke, gedoopt Scherpe
nisse 10 mei 1755, overleden
St. Maartensdijk 9 januari 1827.
Zij was een dochter van Isaak
Corneliss Minheere en Janna
Caspers Coop.
7. Izak Kaashoek, geboren St.
Maartensdijk 13 augustus
1781, overleden St. Maartens
dijk 31 mei 1856, arbeider. Hij
huwde, ondertrouw St. Maar
Om 18.30 uur zal burgemeester
II.A. v.d. Munnik ongeveer 80
amateurs 'wegschieten' voor hun
85 kilometer. Zij zullen allemaal
lol hel uiterste gaan om een greep
Ie kunnen doeji uit de goed.gevul
de prïjz.enpot, die door de plaat
selijke en regionale middenstand
bijeengebracht is. Tot de kansheb
bers voor de bloementuil van ron
demiss Marjan Schot behoren in
ieder geval de sterke Zeeuwen Ri
chard de Vrieze, Heddie Nieuw-
dorp, Francois Franse, Tooit v.d.
Steen en Pierre Raas. Winstkan
sen zitter er ook in voor de in su-
pervorm verkerende Peter Prijs,
rassprinter Rob Sienders, Ton Ak
kermans, Nico v.d. Klundert, Rini
Tak, Rudy van Vlimmeren, John
de Crom en Mario van
Vlimmeren.
Goede klasseringen worden er
ook verwacht van de Duitsers Rai-
ner Beckers (lid van de Duitse na
tionale selectie), Ingo Berkemaier,
Martin Kelly, Marcus Steinhauser,
Wolfgang Oschwald en Meyer.
Wielerminnend Tholen hoopt na
tuurlijk op een stunt van Nap Ha-
ge, die er de laatste tijd geen
geheim van heeft gemaakt, dat hij
graag eens in Tholen wil schitte
ren. Hij is in goede vorm, maar of
hij in staat is om de hoofdprijs te
pakken, dat valt in dit sterke veld
te betwijfelen. De andere Thole
naren die aan het vertrek verschij
nen zijn good old Dirk Uijl, Paul
Timmermans, Frans Hommel,
Ruud Havermans, Hans Lind-
hout, Leo Potappel en Corné
Stoutjesdijk.
Het belooft morgen een spannen
de strijd te worden en het comité,
tensdijk 4 april 1806 Johanna
Jacoba van de Graaf, geboren
Scherpenisse 10 augustus
1782, overleden St. Maartens
dijk 31 oktober 1846 oud 65
jaar. Zij was een dochter van Ja
cobus van de Graaf en Seytje
van Putten.
8. Gerard Kaashoek, geboren
St. Maartensdijk 29 januari
1807,. overleden St. Maartens
dijk 30 augustus 1878, arbei
der. Hij huwde, St. Maartensdijk
26 maart 1835 Pieternella
Krijgsman, geboren St. Maar
tensdijk 28 januari 1814, overle
den St. Maartensdijk 24 novem
ber 1907, arbeidster. Zij was
een dochter van Adriaan Krijgs
man en Tannetje Poulusse.
9. Johannes Kaashoek, geboren
St. Maartensdijk 21 januari
1852, overleden St. Maartens
dijk 6 oktober 1893, Landbou
wersknecht. Hij huwde, St.
Maartensdijk 29 oktober 1885
Cornelia Johanna Beeke, gboren
St. Maartensdijk 14 mei 1855,
overleden St. Maartensdijk 4
september 1925. Zij was een
dochter van Marinus Beeke en
Marina Wilhelmina Sneep/
Snoep.
10. Gerard Kaashoek, geboren
St. Maartensdijk 10 november
1886, overleden Bergen op
Zoom 26 oktober 1972. Hij
huwde I, St. Maartensdijk 23
mei 1912 Cornelia Bijl, geboren
Stavenisse. Zij was een dochter
van Adriaan Bijl en Adriana van
Oeveren. Hij huwde II, St. Maar
tensdijk 18 januari 1923 Jacoba
Maatje van Gorsel, geboren St.
Maartensdijk 12 mei 1893,
overleden Bergen op Zoom 15
januari 1977. Zij was een doch
ter van Dingenus van Gorsel en
Elizabeth van den Berge.
beslaande uil Jan van 't Hof
(voorzitter), Kees Hoek van Dijke
(secretaris), Lieven de Lange (pen
ningmeester) en de leden Wim
Luit wieier, Aad van Dijke en Jan
Prince, hoo|M net als in voorgaan
de jaren op veel publiek. De start
en finish zijn in de Molenvliel-
sestraal.
De gemeenteraad was weinig en
thousiast om de nieuwe toegang
tot het bejaardentehuis Ten Anker
in Tholen Prins Clauslaan te noe
men. De SGP vond een histori
sche Thoolse naam als Jan van
Blois en Machteld van Gelre daar
meer op zijn plaats, de RPF/GPV-
vertegenwoordiger en de VVD-
fractie vonden straat voor deze
toegang meer dan voldoende en
het CDA was 'er niet kapot van',
zoals mevr. Deurloo het uitdrukte.
Alleen de PvdA bleef er ladtniek
onder. "Als de postbode die straat
of laan straks maar kan vinden,
dan is het ons om het even", zei
raadslid Moerland.
Van der Jagt bevreemdde het, dat
b en w met hun voorstel een in
breuk maakten op het patroon
van Oranjestraten aan de ene kant
van de Kon. Julianastraat en
Thoolse historische namen aan de
andere zijde. Van Belzen zag laan
meer als een deftiger entree en
doorgaande verbinding, zoals de
Mossellaan in Tholen en de Bloe-
menlaan in St. Maartensdijk. Van
Gorsel had de encyclopedie opge
zocht en constateerde, dat een
laan een wandeldreef, rijk aange
kleed met bomen en bloemen is.
"Het koninklijk huis komt er hier
zeer bekaaid van af", constateer
de hij.
De burgemeester uitte zijn waar
dering voor de navorsingen van de
raadsleden. Het college had de ge
meentearchivaris om advies ge
vraagd en die kwam met
Prinsenlaan. Dan-zou Claus, Wil
lem Alexander e.a. geblokkeerd
zijn en dat wilde het college niet.
Toen kwam Prins Clauslaan uit de
bus. "Laan ligt wat prettiger in
het gehoor dan straat, maar ver
der zitten er geen diepere gevoe
lens of gedachten achter bij het
college. Enige argumentatie is er
ook niet te geven", aldus de bur
gemeester, die geen redenen zag
om af te wijken van Prins
Clauslaan.
Van der Jagt had er vrede mee, al
was het dan beslist geen naam
vanuit de historie. Ook mevr.
Deurloo maakte er geen halszaak
van, maar Van Belzen en Van
Gorsel hielden vast aan straat en
lieten het zelfs op een stemming
aankomen. Met Van de Heuvel
waren er niet meer dan 3 raadsle
den voor straat, zodat het uitein
delijk toch Prins Clauslaan werd,
al wilde Van Belzen de lanen dan
het liefst voor de nieuwbouwwij
ken Buitenzorg III en IV bewaren.
Goed
nieuws
over
kanker.
An I'A A R
NEDERLANDSE
40 I'A AR I KONINGIN WILHELMINA FONDS
Sophialaan 8,1075 BR Amsterdam. Tel.: 020-6640991.
Giro: 26.000. Bank: 70.70.7Q.007
De landelijke collecte voor de kankerbestrijding
loopt van 28 augustus tot 9 september.
't Is vast niet de eerste keer dat u gevraagd wordt om de waakvlam te doven, tenminste
als u de verwarming niet echt nodig heeft. Maar ja, misschien was u het vergeten.
Scheelt toch al gauw 100 tot 150 kubieke meter gas; daarmee bespaart u 40 tot 60
gulden aan energiekosten per jaar. Zo maar zonder moeite.
Meer informatie: Sven Postbus 503, 7300 AM Apeldoorn, tel. 055 - 497911
door J.M. Vermeulen
De toren van de N.H. Kerk in Tholen tijdens vervanging van het
uurwerk. Hij staat op het programma om gerestaureerd te wor
den, maar tijdens de monumentendag kan men de toren be
zichtigen.
v