Veel lof voor onderwijspionier
W. Peeks bij afscheid de Veste
Keuken...
Meer reclame voor
de T.S.G. bepleit
Rehobothschool groeit
naar 200 leerlingen
'Welbedankt en tot ziens meneer'
Aïl
Elf leerlingen naar andere scholen
Donderdag 29 juni 1989
DE EENDRACHTBODE
Zinkend schip tot middelpunt van Thools onderwijs omgesmeed
Tijdens een gevarieerde bijeenkomst in mlk-school de
Veste aan het Schuttershof in Tholen is vrijdagmiddag
afscheid genomen van directeur Wim Peeks, die naar
Nijmegen vertrekt. Hij kreeg veel lof toegezwaaid we
gens zijn voortrekkersrol bij het speciaal onderwijs en
de samenwerking tussen openbaar en bijzonder onder
wijs. Wethouder Versluijs zei dat de Veste o.l.v. Peeks
uitgegroeid was tot het onderwijsmiddelpunt van Tho
len.
Bolus als wapen
Je moet
het gezien
hebben, bij...
Voortrekkersrol
De Burcht
Inktvlek
Verbindingsschakel
Web sterk genoeg
In de kantine van de Thoolse scholengemeenschap
(TSG) afdeling lager technisch onderwijs in Sint-
Maartensdijk namen woensdagavond 81 geslaagden
van de richting bouwtechniek, mechanica en motor
voertuigen hun diploma in ontvangst.
Waakzaamheid
Zorg op maat
Visieverhaal
Vier lokalen erbij, maar twee vacatures leerkrachten
De Rehobothschool in Stavenisse groeit wat leerlingen
en lokalen betreft, maar leerkrachten zijn er tekort. In
augustus zit de reformatorische basisschool dicht aan
de 200 en volgens de prognoses wordt die grens in
april/mei 1990 gepasseerd.
Klas 37 kinderen
Onder één dak
Feestelijk afscheid van meester L. Paape van de Eevliet in Poortvliet
Dinsdag werd op de openbare basisschool de Eevliet
in Poortvliet afscheid genomen van meester L. Paape,
die op 57-jarige leeftijd gebruik maakt van de DOP-
regeling. Dat gebeurde op een feestelijke manier met
toneel, een playbackshow en allerlei spelletjes voor al
le 98 leerlingen van de school.
Luxe broodjes
Sinds 1961
Rekenen
-A-
autobedrijf krebbekx
Voorzitter A.G. v.d. Sande liet we
ten, dat om te voorkomen dat er
teveel lovende woorden in een te
lange tijd gesproken zouden wor
den, een mini-symposium was ge
organiseerd als sympathiek
gebaar van waardering voor het
onderwijs van Peeks en de zorg
voor het kind. De zes sprekers
kwamen echter nog volop met lof
uitingen voor de pionier, die in het
speciaal onderwijs een voortrek
kersrol vervulde.
De voorzitter haalde de aanvoer
der van het nationale voetbalelf
tal, Ruud Gullit aan, om de rol
van het bestuur aan te geven.
"Het bestuur lijkt franje en meer
niet, waarbij het een vorm van lij
den is om langs de lijn te zitten,
naar je team kijkend. Wim Peeks
was een soort vrije verdediger, die
de gaten dichtte, organiseerde en
soms mee in de aanval ging. Tij
dens onderhandelingen met het
ministerie gooide hij soms het
Zeeuwse wapen in de strijd: de
bolus.
Peeks was een zeer actief baasje,
binnen en buiten de school. Eer
der een schaap met vijf poten dan
een mak Drents schaap. Een ui
terst prettig persoon met wie ple
zierig samen te werken viel.
We kijken met een goed gevoel op
de periode Peeks terug. Ondanks
verschillen van inzicht of het be
rijden van stokpaardjes kwamen
we op het goede spoor door de be-
...De Schelde
keukentechniek maakt
precies de keuken
die zoekt.
Een keuken die, door
vaak verrassende ideeën
en oplossingen, uniek is
en perfect aansluit op
uw leefomgeving.
JanBuermansvande
Schelde maakt die
keuken voor u en zorgt
dat u straks alleen de
kastjes nog maar hoeft
in te ruimen.
Kom 'ns kijken en proef
wat de Schelde met o.a.
Alnoen Poggenpohl
voor uw nieuwe keuken
kan betekenen.
Advertentie LM.
tekenis van het persoonlijk geloof
in Jezus Christus", aldus de voor
zitter, die dat onderstreepte met
een gedicht: 'Hardnekkig blijven
wij in God geloven'.
De voorzitter constateerde, dat
Peeks enthousiast en deskundig
de schoolontwikkeling had aange
geven. Niet tot eer van de school,
maar in het belang van het kind.
"Je zette de deuren wijd open en
haalde er velen bij voor het kind,
de kwaliteit van het onderwijs en
de cultuur", aldus Van de Sande.
Hij overhandigde Peeks een pak
nota's, alsmede geschenkbonnen.
Harma Pekelsma-Vugteveen, leer
kracht aan de Veste, ging terug
naar 1978, toen Peeks begon in
het houten gebouw van de
Toetssteen aan de Provincialeweg
te St. Maartensdijk. "Het was een
zinkend schip met 28 leerlingen,
dat door de gehele bemanning
was verlaten. Er werd nog ge
dacht, wat moeten we met de op
24 december 1947 in Hoogeveen
geboren Peeks uit Slagharen op
Tholen, maar niemand heeft ooit
spijt gehad van de benoeming van
deze Wim. Kees Geluk en ik wer
den er leraar en het schooltje
maakte een heel turbulente ont
wikkeling door met o.a. zaken als
de Sinterklaasviering, de kerst
boom, de c van christelijk en pe
dagogische zaken.
Na 1 jaar volgde de verhuizing
van de Toetssteen in St. Maartens
dijk naar de Veste in Tholen en
dat was een grote verbetering. De,
kinderen moesten zich veilig voe
len en Peeks hielp mee een peda
gogisch klimaat te scheppen,
waarin dat mogelijk was. Hij had
een voortrekkersrol, op zoek naar
nieuwe, betere mogelijkheden en
met een goede kapitein voelt ook
de bemanning zich veilig.
In 1982 ontstond er een groep
vso'ers: voortgezet speciaal onder
wijs. Een aantal oudere kinderen
wilden de school niet verlaten. Er
kwamen toen twee scholen, de
Veste en de Burcht, wat een com
plexe organisatie met 22 collega's
en medewerkers vergde.
Het werd elk jaar onrustiger door
je niet te stuiten enthousiasme, in
spiratie en werklust. Je hebt 45
medewerkers meegemaakt en 156
verschillende kinderen en hun
ouders.
Wim Peeks gaat ons nu verlaten,
maar wanneer je met liefde ar
beidt, blijft het niet leeg achter",
aldus mevr. Pekelsma.
Directeur W.J.J. Brevet van de
Rieburch uit St. Maartensdijk
voerde het woord namens het to
tale basisonderwijs op Tholen.
"Eén woordvoerder is heel juist,
want de Veste heeft een goede
naam voor alle basisscholen. Er
zijn dikke ordners met produkten
van het experiment funderend on
derwijs ForT en het zorgverbre
dingsproject ontstaan, maar het
resultaat is een grotere deskundig
heid en samenwerking in het on
derwijs. Als je dat voor elkaar
krijgt voor het openbaar en bij
zonder onderwijs, moet moet je
een goede organisator en een
groot diplomaat zijn.
Wim Peeks zit echter raar in el
kaar, want hij zette zich in om zo
veel mogelijk leerlingen in de
basisscholen te houden. Hij zette
een paar schildwachten - Jaap
Walhout en Gilles Geschiere -
voor de deur en daarmee was hij
een trendsetter in het land.
Als een inktvlek verspreidden zich
de ideeën op de Thoolse basis
scholen. De inbreng van de Veste
bij de onderwijsvernieuwing was
groot en Wim Peeks hield de trein
bij de zorgverbreding op de rails,
zonder dat iemand uitstapte.
De Veste is onder jouw leiding een
breed gewaardeerde school met
een streekfunctie geworden en
daarom betreuren we het dat je
weggaat", aldus Brevet.
Met de woorden Peeks vort, Peeks
ForT karakteriseerde wethouder
van onderwijs J. Versluijs de bete
kent van de directeur van de Veste
bij zijn afscheid. "Het is hem van
harte gegund, maar we vinden het
wel jammer dat hij weggaat", zei
de wethouder.
Hij herinnerde eraan, hoe eerst al
leen het openbaar onderwijs bij
het experiment funderend onder
wijs betrokken was, maar dat
werd uitgebouwd met het bijzon
der onderwijs. "Dat was een gi
gantische operatie met 35 scholen,
waarbij de Veste een centrale rol
vervulde met Wim Peeks als mid-
voor. We hebben zware wedstrij
den in Den Haag gespeeld, maar
Peeks bleek daar een bemiddelend
figuur te zijn. De grootste schok
kwam, toen er geen geld voor de
afronding van het project werd ge
geven, maar er waren pluspunten,
zoals de orthodidact, de algemene
technieken op de Thoolse scholen
voor voortgezet onderwijs. Dat
spreekt temeer nu de aanvraag
voor individueel beroepsonder
wijs op Tholen niet is gehono
reerd. We moeten het
onderwijsveld nog meer laten pro
fiteren van de deskundigheid van
de Veste."
De wethouder noemde Peeks een
bezielend mens. "De Veste was
onder jouw leiding een verbin
dingsschakel tussen openbaar en
bijzonder onderwijs. Welke
school doet je dat na? De Veste is
het onderwijsmiddelpunt van
Tholen geworden en zelfs een
beetje van St. Philipsland. De ge
meenteraad was dan ook zuinig
op deze onderwijsvoorziening. Bij
moeilijke zaken, zoals de huis
vesting van de Burcht eerst in de
brandweerkazerne, was je ook
niet onredelijk. We kijken terug
op een mooie samenwerking en
gaan hier gewoon op dezelfde
voet door", zei wethouder Ver
sluijs. Als blijk van waardering
bood hij Peeks namens het ge
meentebestuur pentekeningen van
Ben van Rooy aan.
Dhr. J.J. Latuheru, pedagogisch-
didactisch medewerker van de
schoolbegeleidingsdienst RPCZ,
stipte het krachtige leiderschap
van Peeks aan. "Een spin die zijn
eigen web heeft ontworpen en dat
wil gebruiken voor zijn doel. Een
teamleider die zijn ogen en oren
open heeft en ook als het moeilijk
is, toch de moed opbrengt om ver
anderingen aan te brengen. Er wa
ren ook spanningen en zorgen
over ruimte en spreiding van ver-
Aan de LTO slaagden 83 van de
92 kandidaten. (Een paar leerlin
gen waren verhinderd om naar de
uitreiking te komen). Ouders, fa
milie en kennissen van de afgestu
deerden werden verwelkomd door
directeur A. A. Meloen. Me
vrouw M.K. van Gorsel - de Ou
den, secretaris van het bestuur,
feliciteerde de leerlingen met het
resultaat. "Dat gebeurde met
hulp van ouders en leerkrachten
maar voornamelijk omdat je het
zelf wilde". Voor de TSG was het
een bijzondere dag omdat het een
lichting leerlingen betrof die zich
indertijd aangemeld had aan de
Burgemeester Bouwense school
toen de LTS nog zelfstandig leer
lingen opleidde. "Het bestuur
van de TSG streeft naar kwaliteit
in het onderwijs met een zo breed
mogelijk aanbod van richtingen
voor zowel jongens als meisjes.
Daarom zijn we begonnen met de
TSG", zo memoreerde mevrouw
Van Gorsel de fusie tussen de ge
meentelijke MAVO, de LHNO de
Besterschelp en de LTS.
Tot de leerlingen: "Het diploma
is een afsluiting van een bepaalde
levensfase, een stap naar volwas
senheid. Initiatief, wilskracht en
doorzettingsvermogen zijn be
langrijk voor het bereiken van je
levensdoel. Laat nog maar eens
wat van je horen", zo besloot de
secretaris. Voorzitter P. van He-
mert van de ouderraad sprak -
evenals - de avond ervoor in Tho
len - over het nut van de fusie.
Van Hemert wees er echter op,
dat waakzaamheid geboden blijft
"als er maatregelen komen die
een verdere aftakeling van het on-
VERVOLG PAG. 11
Dhr. en mevr. Peeks met dochter en de belangstellenden in de Veste luisteren met plezier naar Harma Pekelsma,
één van de leerkrachten van de mlk-school.
ant woordelijk heden, maar we
hebben veel gefantaseerd, ge
droomd en vooruit gelopen.
De Veste en de projecten hier heb
ben een voorbeeldfunctie opgele
verd. Op Europees niveau zijn er
zelfs gegevens van Tholen bekend.
Wim Peeks is in dat verband een
gezien ambassadeur en p.r. man.
Ik vind het jammer, maar ook
goed dat je weggaat, want hier is
het web nu sterk genoeg. Je hebt
het dan ook zeker verdiend om di
recteur van de mythylschool in
Nijmegen te worden", aldus de
RPCZ-medewerker. Hij overhan
digde Peeks een boekje over lei
derschap van Tao en pakte
vervolgens zijn gitaar om met me
dewerking van de gasten bij het
zingen van het refrein 'Blowing in
de the wind' een lied aan Peeks op
te dragen.
Dhr. H. Hofstra, inspecteur speci
aal onderwijs, had in 1978 Tholen
ook als werkgebied. "De mlk-
school was toen bijna ten dode
opgeschreven, maar nu vervult die
een voortrekkersrol. Toen
moesten de leerlingen gaan staan
wanneer de inspecteur kwam, nu
zit het visitekaartje op de reguliere
basisschool. Peeks gaf hier leiding
aan de onderwijsvernieuwing.
Twee dingen had hij al snel onder
kend: op de traditionele manier
stoppen en meer regulier onder
wijs erbij betrekken. Peeks was
projectmaker en wist, dat het spe
ciaal onderwijs niet overschat
moest worden. Ook in het regulie
re onderwijs zijn er goede moge
lijkheden en daarom spreken we
terecht over zorgverbreding. Als
de leerkracht meer kan, kan de
leerling ook meer.
Collegiale consultatie was de vlag
waaronder het project begon. Het
werd zorg op maat, waarbij Peeks
een vooruitziende blik had. Hij
was een trendsetter voor het aan
gekondigde beleid om zoveel mo
gelijk kinderen in het regulier
onderwijs te laten met daarnaast
een kleine, hoogwaardige school
voor speciaal onderwijs en des
kundigheidsbevordering van leer
krachten. We hoeven in Tholen
dan ook niet te bevriezen, want
het project zorgverbreding heeft
zijn geld dubbel en dwars terug
verdiend. Tholen geeft het voor
beeld. Het toekomstig beleid is
hier al in uitvoering. Jammer, dat
het nog te weinig navolging in de
regio krijgt", aldus de inspecteur.
Hij vond, dat de Veste zich nog
lang niet overbodig gemaakt heeft
als steun- en informatiepunt voor
speciaal en basisonderwijs. "Ik
verwacht, dat Peeks in Nijmegen
weer trendsetter wordt. De inspec
tie heeft waardering voor je pio
nierswerk en en collegiaal
opereren", zo besloot inspecteur
Hofstra, die nog opmerkte, dat de
Thoolse zorgverbreding Europa
ingedragen moet worden.
In zijn dankwoord toonde Peeks
een Chinees teken voor samenwer
king, maar dat betekent tegelijk
crisis, kans en mogelijkheid. "Tij
dens crisissen was de dreiging al
tijd het onbenut blijven van
kansen, maar als we elk risico
hadden vermeden, hadden we on
ze idealen niet gehaald. Soms
kwam er perspectief door collegi
ale consultatie. Bedankt voor dat
klankbord, want meedenkers en
meewerkers zijn belangrijk."
Peeks stond ook nog stil bij de
schaalvergroting in het onderwijs.
"Voor het platteland betekent dat
dikwijks verlies." Hij waarschuw
de ook voor privatisering en
marktgerichtheid met 'handige
jongens, snelle beslissers, minder
solidariteit, zorg, gelijkheid en
identiteit'. Peeks constateerde, dat
je bij alles minder kans van slagen
hebt 'als er geen visieverhaal ach
ter zit'. "Dat doet pas recht aan
de kinderen en de Bijbelse op
dracht", aldus de vertrekkende di
recteur van de Veste en de Burcht.
Hij bood zijn opvolger G. Ge
schiere een ingelijst exemplaar
van het Chinese teken voor sa
menwerking aan.
Daarna volgde er nog een recep
tie, waarbij velen uit de onder
wijswereld, ouders van leerlingen
en buren van het Schuttershof de
familie Peeks de hand drukten.
Tijdens de receptie voerde direc
teur Egas van de Juliana van Stol-
bergschool uit St. Maartensdijk
nog kort het woord namens het
prot.chr. basisonderwijs. Hij feli
citeerde Peeks met zijn promotie
en dankte hem voor de samenwer
king. "Je adviezen waren altijd
goed onderbouwd. Onze scholen
hebben veel aan je gehad", aldus
Egas.
De nieuwe directeur van de Veste en de Burcht in Tholen, dhr. G. Geschiere. Als
coördinator van de Burcht wordt hij opgevolgd door André Wisse. Zijn functie
van tweede orthodidact moet nog ingevuld worden.
In het nieuwe schooljaar worden
er vier lokalen in gebruik geno
men bij de school aan de Piloot-
weg, maar de ontwikkeling met de
leerkrachten is niet zo gunstig.
"We zijn bevreesd, dat we het
schooljaar 1989/1990 met 2 vaca
tures door moeten zien te ko
men", zegt secretaris T. de Rijke.
"We hebben al oproepen ge
plaatst, maar alle afgestudeerden
van de Driestar(pedagogische aca
demie in Gouda) hebben al een
baan. Voor het nieuwe schooljaar
zijn daar 200 studenten aange
meld: 180 meisjes en slechts 20
jongens. De praktijk is, dat meis
jes in het reformatorisch onder
wijs minder lang werken. Er is
dan ook een enorm tekort aan re
formatorische leerkrachten. Het
is een landelijk probleem en voor
ons speelt de verre ligging van Sta
venisse ook nog een rol", aldus
De Rijke.
De twee vacatures worden veroor
zaakt door vertrek en groei. Le
raar dhr. A.A. Overbeeke uit St.
Annaland gaat de Rehoboth
school verlaten. Hij is per 1 au
gustus benoemd aan de Voetius
scholengemeenschap in Goes. De
reformatorische basisschool heeft
recht op 7.1 formatieplaatsen,
maar er zijn maar vijf leerkrach
ten: directeur W. v.d. Dikkenberg
en de leraren H. Verhelst en
Kooijman, alsmede de leraressen
Drinkwaard en Van Horssen.
Mevr. de Boer, die eerder aan de
Rehobothschool verbonden was,
maar na haar huwelijk en zwan
gerschap vertrok, is bereid gevon
den in augustus voor 22 uur per
week in te vallen. De directeur, die
op alle basisscholen een aantal
uren lesvrij krijgt om coördine
rende en administratieve taken te
kunnen vervullen, kan van die zo
genaamde taakuren geen gebruik
maken door de personeels-
schaarste. Hij krijgt in het nieuwe
cursusjaar zelfs een klas met 37
kinderen.
De aannemerscombinatie Rooze-
mond/Lemsom uit Stavenisse legt
de laatste hand aan de nieuw
bouw van vier lokalen aan de Pi-
lootweg: 1 lokaal voor groep 3
t/m 8, 2 werklokalen voor de
kleuters en 1 speellokaal. Die laat
ste drie ruimten vervangen de
kleuterschool aan het Van der Lek
de Clerqplein. In augustus heeft
de reformatorische basisschool
dan alle kinderen onder één dak.
Secretaris De Rijke verwacht, dat
de maximale grootte nu bereikt is,
want pas bij een 220 tot 230 leer
lingen is er een lokaal en een leer
kracht extra nodig.
Van de bijna 200 kinderen die 14
augustus verwacht worden, ko
men er 107 met busvervoer naar
Stavenisse. Onder hén zijn er 15
uit Dinteloord.
De uitbreiding zal niet officieel
geopend worden. Het bestuur
heeft voor de ouders wel een open
dag gepland op 16 september a.s.
's Morgens werden de heer Paape
en zijn echtgenote op het school
plein verwelkomd door directeur
J.H. Kers. Na de koffie en cake
voerden de kinderen uit groep 5
en 6 (de leerlingen van Paape) het
toneelstuk 'Prins Glimlach' op.
Daarna bracht elke grojp een ge
dicht ten gehore. Als aandenken
kreeg de heer Paape een foto aan
geboden waarop alle leerlingen
van de school staan afgebeeld.
Voor het echtpaar Paape was een
tuinameublement als afscheidsca
deau gekozen. Dit werd door de
voorzitter van de ouderraad,
mevr. J. Wouterse-Visser, over
gedragen namens de kinderen, het
onderwijzend- en huishoudelijk
personeel, de ouder- en medezeg
genschapsraad en de invalleer-
krachten.
Groep 7 en 8 verzorgden een play
backshow. De artiesten begelei
den zich veelal op eigengemaakte
instrumenten en waren verkleed
in het tenue van hun idolen. Door
de regen verviel het buitenpro
gramma. Ieder groep nuttigde in
eigen lokaal de lunch: slaatjes en
luxe broodjes. Na het middag
maal werden er op verschillende
plaatsen in het schoolgebouw
spelletjes gedaan. Aan het eind
van de dag brachten de kinderen
een bloemenhulde aaan de ver
trekkende leerkracht. Elk kind
overhandigde Paape een exem
plaar, terwijl de leerlingen 'Wei-
bedankt en tot ziens' zongen.
Paape had zelf ook nog een klein
presentje voor de leerlingen in
petto.
Paape was sinds december 1961
verbonden aan de Eevliet. Eind
1986 vierde hij zijn 25-jarig jubi
leum in Poortvliet. Hij begon zijn
loopbaan als onderwijzer in 1955
in Oude Tonge, een waarneming
van 6 weken. Daarna kreeg hij
een vaste aanstelling in Stad aan
't Haringvliet op Goeree-
Overflakkee. Na 6'A jaar kwam
hij naar Poortvliet waar hij onder
meer de verhuizing meemaakte
van de school bij de kerk naar het
nieuwe gebouw in de Julia-
nastraat. Paape heeft in zijn loop
baan nooit voor één klas gestaan.
"Er is een periode geweest dat we
met zijn tweeën drie groepen de
den". De huidige groepen 5 en 6
telt 27 leerlingen. "Maar dat wor
den er volgend jaar 32", weet de
vertrekkende meester.
In de periode dat Paape als on
derwijzer werkzaam is geweest,
voltrokken zich de nodige veran
deringen. "Het klassikale is weg.
Het onderwijs is nu erg indivi
dueel gericht. Iedere leerling
wordt in feite apart onderricht ge
geven. Vroeger was het een klassi
kale aanbieding. Toen deed je het
ermee". Vooral het volgen van
cursussen dat de leerkrachten te
genwoordig doen, is volgens Paa
pe niet altijd bevorderlijk voor
het onderwijs: "Het is dan weer
die, dan weer deze cursus. Soms
was je er met 2 of 3 tegelijk bezig.
Hoe komt dat nou over op de
leerlingen? vraagt Paape zich af.
"Het rendement is niet altijd po
sitief", is zijn antwoord. Paape
heeft een voorkeur voor het vak
rekenen: "Dat heb ik altijd fijn
gevonden, maar ik heb geen hekel
aan de andere vakken".
Gisteravond was er nog een af
scheidsreceptie voor ouders en
andere belangstellenden in de Ee
vliet. Over de invulling van de va
cature die na zijn vertrek ontstaat
is nog geen beslissing genomen'.
Meester Paape temidden van
uit groep
5 en 6.
de kinderen
PRINS REINIERSTRAAT 3 STEENBERGEN TELEFOON 01670-64561 TOYOTA