Basisscholen in verzet Versluijs wijst kritiek van PvdA volledig van de hand Koken... 'Allen onder één dak' bij Ter Tolne i ÏÏM Klaverveldenhof leuk voor de Veste Tholen somen zyn uy Heel uat mans ID eet man geef ook ons een Kans!!: Zoeken naar 50 miljoen Leerzame excursie MLK-school Donderdag 23 februari 1989 DE EENDRACHTBODE 11 Prot^hr. onderwijs houdt zich op CNS na buiten actie Moerland: b en w hadden ouders woensdag moeten steunen De mondelinge rondvraag die eens per kwartaal in de Thoolse gemeenteraad plaatsvindt, stond maandagavond met name in het teken van de onderwijsacties. De PvdA reageerde scherp op de brief van b en w aan de directeuren van de Thool se openbare basisscholen en de uitlatingen van wethouder van onderwijs J. Ver sluijs in de E.B. van vorige week. Inspectrice: Geïntegreerd gebouw nog geen recept voor geïntegreerd onderwijs Met het aan elkaar bevestigen van twee schakels van een papieren ketting opende inspectrice mevr. A.A. Kolste vrijdagmiddag officieel het speel/werklokaal voor de onderbouw van o.b.s. Ter Tolne in Tholen. "De stap naar volledige integratie is nu gezet, want we zitten nu als basisschool met z'n allen onder één dak," zei directeur J.F. Kousemaker. Respect Gemeente Ouders Politie Braakballen 7000 mensen Foutjes Schriftelijk Je moet het gezien hebben bij... Multifunctioneel Koud op de maag De Casembroot Wangedrocht Aan de kant 5ê3^filsl f De Montessorischool in Tholenfhier in beeld met leuzen bij de ingang) was met de r.k. basisschool Sint Anthonius in Oud-Vossemeer de enige bijzondere school die aan de onderwijsacties meedeed. "Al geruime tijd wordt in het on derwijs rigoureus bezuinigd", zo begon raadslid I.C. Moerland - te vens directeur van de Oosterschel- deschool in Scherpenisse maandagavond zijn betoog. "B en W schrijven in de aanbiedings brief bij de begroting 1989 dat de rust na enkele turbulente jaren in het onderwijs is weergekeerd. Was dat maar waar! Met de bezuini ging om 0.2 personeelsformatie voor scholen kleiner dan 125 leer lingen te schrappen, heeft het mi nisterie bij het toch al zo gedemotiveerde onderwijsveld, olie op het smeulende vuur ge gooid. De reactie bleef dan ook niet uit. Vooral onze gemeente met vier kleinere kernen heeft te maken met de uitvoering van slecht doordacht beleid. Het moet de raad toch aanspreken, dat de kleine dorpsschool langzaam ter zijde wordt geschoven. Zal fuse ren er dan toch nog van komen? Op 15 februari heeft het Thoolse openbare onderwijs, gesteund door twee bijzondere scholen, een actiedag gekend. Ongeveer 95 van de ouders hield hun kinderen bewust thuis omdat men wel dege lijk inziet, dat verdere bezuiniging ten koste gaat van het onderwijs en indirect ook de leefbaarheid van de kleine kern aantast. Er was grote solidariteit, want ook de drie grotere scholen steunden de actie. De scholen hebben respect ge toond voor een klein aantal Dinsdagmiddag waren een aantal kinderen van de MLK-school Veste uit Tholen in Klavervelden- hof te Bergen op Zoom op be zoek. Klaverveldenhof ligt tussen de bossen van Lievensberg en Zoomland en is gesticht om voor al de jeugd goed te leren omgaan met de eigen omgeving, kinderen en ook volwassenen bewust te maken van relaties tussen natuur en milieu. Het centrum is ontstaan uit een initiatief van een brede groep uit het sociale leven: o.a. artsen, ac countants, bankmensen, die het belang van het milieu een warm hart toedragen. Zij vonden het zinnig om op deze wijze voor natuur- en milieu educatie te zor gen. De Klaverveldenhof werd op 8 juni 1987 officieel door mr. E. Nijpels geopend. De stichting de Ruiter West Brabant - Zeeland - zo luidt de officiële naam van dit centrum, dat ondergebracht is in de vroegere jeugdherberg de Kla vervelden, functioneert met vrij willigers. Het gehele project in en om de Klaverveldenhof gebeurt onder supervisie van een school- bioloog. Graag zou men zoveel fi nanciële armslag willen hebben dat er een eigen bioloog kan wor den aangetrokken. De gemeenten zien echter wel het nut van de gehele onderneming in, doch willen daar financieel nog niet aan bijdragen. Ook aan Tholen werd enkele malen tever geefs om een subsidie gevraagd. Motief van afwijzing was dat de kinderen van Tholen dicht bij de natuur leven en een dergelijke vorm van educatie niet nodig heb ben. De leerkrachten van het basis- en voortgezet onderwijs kunnen vanuit het centrum bege leiding en ondersteuning krijgen voor lessen en excursies. Een be zoek aan de Klaverveldenhof is een hele belevenis, zo was de erva ring van de kinderen van de Veste die ter gelegenheid van de verjaar dag van een leerkracht daar op bezoek gingen. Allereerst werd de dia-serie over het bos bekeken, met de knaagdieren, de uil enz. Daarna ging de jeugd in 2 groe pen naar het bos om naar sporen e.d. te zoeken. Er werden niet al leen mooie gave denne-appels op geraapt, maar ook waar aan ge- ouders die het niet met de actie eens was. Er is ook gewoon les ge geven en ook was er door de ouders voor opvang gezorgd. Het college zegt, dat het slecht was georganiseerd en dat het van niets wist. B en W waren zelfs ver bolgen. Is het college tegen de ac tie omdat men officieel van niets wist? Had men de actie gesteund als men het wel had geweten? Was het gehele college tegen deze ac- tievorm of was het een meerder heidsbesluit? In de E.B. van 16 februari vraagt de wethouder van onderwijs zich af, of de actie een spontane was vanuit de ouders of een aangepra te. De wethouder gaat hierbij te ver. Hij gaat voorbij aan het feit, dat de ouders best zelf kunnen be palen wat hen te doen staat. Zij hebben schijnbaar meer dan het college in de gaten, wat er gaande is en wat er op het spel staat. Het is dan ook onjuist te suggereren, dat de actiebereidheid geboren is uit 'het aanpraten'. Onze fractie betreurt de stelling- name van b en w. Overal in den lande komen steunbetuigingen van de bestuurderskant. Hebben die het dan zo mis? De relatie bestuur-schoolbetrokkenen wordt door dit collegestandpunt hope lijk niet slechter. Dit zou onze fractie ten zeerste betreuren. Enige tijd geleden is door de poli tie actie gevoerd. De burgemeester knaagd was. Er werd een bezoek aan de ambachtelijke boerderij gebracht waar even met de konij nen kon worden geknuffeld. Terug in het centrum werd met behulp van de microscoop onder zoek gedaan naar de inhoud van braakballen van uilen. Trots toonde men elkaar de botjes en restjes van muizen die daaruit te voorschijn kwamen. Deze souve- niers aan deze leuke, leerzame middag mochten ingepakt in een papiertje mee naar huis. Ook nu weer bleek dat de combinatie van buiten en binnen goed werkt. Want een boom op een dia zien en die even later met je eigen ogen en handen waarnemen is leerzaam. Het is geen droge stof die niet blijft hangen. En ondertussen wandelt men lekker door de na tuur. Het niveau van het gehele centrum is goed maar om de con tinuïteit te waarborgen heeft men volgens woordvoerster mevr. A. Gerritsen toch meer geldelijke steun nodig. Dat dit educatief centrum in een behoefte voorziet, blijkt wel uit het feit dat er in 1988 totaal 7000 bezoekers kwamen en er in het najaar tegen 25 groepen 'nee' moest worden verkocht omdat men geen bezetting had. Er zijn regelmatig tentoonstellingen die zeer gevarieerd zijn opgezet. "Kijken met je handen" toont bijv. hoe sporen in de natuur her kend moeten worden, dat er veel eetbaars is in de natuur, hoe een eigen weerstation gebouwd kan worden. Maar daarnaast is er op zolder een tekenruimte waar men aan de slag kan om tekeningen te maken na observatie van zaken in de natuur. Er is een schat aan do cumentatie en de volwassen na tuurliefhebber kan er zijn hart ophalen aan de vele tijdschriften waarop de stichting geabonneerd is. De Klaverveldenhof heeft wan delroutes op de balie liggen die te gen geringe betaling tijdens ope ningsuren kunnen worden opge haald. U zult, evenals de kinderen van de Veste, geen spijt hebben van een bezoek aan de Klavervel denhof. heeft toen terecht begrip getoond en de raad heeft door middel van een brief haar steun betuigd. On danks de andere manier van actie voeren van de ouders dan de poli tie, had het college begrip moeten hebben en ondersteunend moeten handelen. Het argument, dat met het verloren gaan van een halve schooldag het onderwijs geweld wordt aangedaan, spreekt ons niet aan. Het missen van 0.2 formatie plaats zal het onderwijs veel meer geweld aan doen en over een lange periode. Onze fractie heeft sterk de indruk, dat het college het woord 'onwe tend' zoveel nadruk heeft gege ven, dat er voor ondersteuning geen plaats meer was", aldus PvdA-raadslid Moerland maan dagavond. "Het slechte weer is in onderwijs land nog niet van de lucht", merkte P. van Belzen op. Ook het RPF/GPV-raadslid was benieuwd naar de zienswijze van b en w en de rapportage van de directeuren over de actiedag. Dat laatste was maandagavond nog niet bekend, liet wethouder J. Versluijs weten. Hij maakte wel duidelijk, dat b en w op verschil lende manieren tegen de bezuini gingen in het onderwijs protest hadden aangetekend: met een on dersteunende brief tijdens een bij eenkomst van de ABOP in Heinkenszand en met brieven aan de Eerste en Tweede Kamer. "B en w kunnen nooit verweten worden, dat ze geen zorgen heeft over de onevenredige verdeling van de be zuinigingen in het onderwijs", zei de wethouder. Hij vond niet, dat de onvrede over en weer aangescherpt moest wor den. Feit was voor Versluijs wel, dat het gemeentebestuur als be voegd gezag van de openbare scholen niet door de directeuren over de acties was ingelicht. Eer der was juist afgesproken dat er intensievere contacten nodig wa ren. "Daarom zijn we verbolgen dat de directeuren ons de acties niet gemeld hebben. Dat is wel via ouders gebeurd. We waren door de ABOP alleen ingelicht over het feit, dat hun leden geadviseerd was om te staken. In plaats daar van zijn echter de ouders geadvi seerd om hun kinderen 15 februari thuis te houden. Als men in on overkomelijke moeilijkheden zou komen, werd er voor opvang ge zorgd, zo werd erbij vermeld." Versluijs sprak van 'schoonheids foutjes' omdat er geen duidelijke keuzevrijheid was. "We steunen de acties niet, maar we delen wel de zorgen", zei de wethouder. Van Belzen vond dat zijn vragen volledig beantwoord waren, maar Moerland wilde op korte termijn een onderbouwde schriftelijke reactie van b en w omdat verschil lende vragen niet beantwoord waren. De burgemeester wees hem op de spelregels van de rondvraag, waarbij er vragen en antwoorden mogelijk zijn, maar geen discus sie. Moerland vond, dat de vragen dan beter genoteerd hadden moe ten worden. "We zijn echter zo soepel, dat we b en w de tijd geven om schriftelijk te antwoorden. We hebben het goed bedoeld." De burgemeester hield voet bij stuk en verwees naar het regle ment van orde. "Dan had u het beter moeten voorbereiden, want nu zijn er vragen met een open einde gesteld. Ik wil geen discussie over deze actuele zaak", aldus Van der Munnik. PvdA-fractievoorzitter J. de Bres merkte op, dat er zoveel zorg is op onderwijsterrein, dat deze zaak zich leent voor een concrete vaststelling van feiten en niet voor verwarde discussies. Hij kondigde aan, met schriftelijke vragen te zullen komen om de door Moer land gevraagde informatie van b en w alsnog boven water te krij gen. De Thoolse raad was maandag avond nogal uitgedund door ziek te en vakantie, waardoor de SGP'ers J. v.d. Jagt en A. Aar- noudse, CDA-fractievoorzitter W.C. van Kempen en VVD- raadslid J. v.d. Heuvel ontbraken. VERVOLG VAN PAG. 1 In een vroeg stadium heeft de ABOP gewezen op komende ac ties en de wijze van uitvoering was ook bekend of kon dat voor een belangstellend bestuur in elk geval zijn. De suggestie, dat de ABOP buiten schot zou willen blijven, door zich achter de ouders te verschuilen, is belachelijk, maar ook kwalijk in die zin, dat we dat uit de krant moeten vernemen. Buiten welk schot trouwens? Voor dergelijke losse flodders hoeven we al hele maal niet bang te zijn. ...de keuken vandaag de dag is functioneel. Een plek om praktisch te werken, die gemakkelijk te onderhouden is en daarnaast perfect aansluit op uw verdere leefomgeving. Stijlvol, maar vol praktische snufjes en slimme, smaakvolle ideeën. Jan Buermans van de Schelde maakt zo'n keuken voor u... mooi, praktisch en doordacht in alle details. Duikt u maar alvast in de recepten, de Schelde zorgt voor de rest. Kom maar'ns kijken en praten. Advertentie I.M. Tijdens de besprekingen dinsdag tussen minister Deetman en de onderwijsvakbonden in Den Haag heeft de minister verklaard, de bezuiniging van '50 miljoen gulden op de personeelssterkte voor kleine scholen opnieuw te willen bekijken. Hij zei dat met tegenzin te doen, maar de minis ter wilde nagaan op welke posten 'binnen het totaal van middelen' een oplossing gevonden kan wor den. Gesproken werd over het weghalen van geld uit de reserves voor de rechtspositie van het per soneel, maar daar gaan de bon den niet mee accoord. In afwachting van een notitie van de minister zijn de bonden al begon nen met het voorbereiden van nieuwe acties, begin maart. We betreuren, dat acties als deze kennelijk nodig zijn, maar we zijn er trots op, dat als ze nodig zijn, ze zo geslaagd kunnen worden ge noemd en dat de ouders zo'n be langrijke rol hebben gespeeld. Het is een schromelijke onderschat ting van de ouders, wanneer dan ook nog afgevraagd wordt of het de ouders niet is aangepraat. Die zijn veel mondiger dan b en w blijkbaar denken. Dat de ouders ook gebruik hebben gemaakt van de informatie die de ABOP op dit punt kon verstrekken, dat vinden wij heel plezierig. Ook daarvoor is een vakbond", aldus ABOP- voorzitter Venekamp in zijn brief aan b en w van Tholen. Om de leerlingen van de groepen 1 en 2 in het gebouw aan de Mo- lenvlietsedijk te kunnen herber gen, werden een werklokaal en een speellokaal aan de bestaande school gebouwd. Ook kwam er een buitenberging voor het speel materiaal en de speelplaats werd groter gemaakt ten koste van een stukje groenvoorziening. In de nieuwe vleugel werd een toilet voor minder-validen geplaatst. Het speellokaal neemt volgens Kousemaker een bijzondere plaats binnen de school in. "Het wil dus niet zeggen dat hierin alleen gespeeld wordt als het buiten niet mogelijk is. Het speellokaal no digt uit, zowel voor de leerkracht als de leerlingen." De directeur noemde het een voordeel dat het materiaal kan blijven staan voor de volgende groep. Bovendien is het heel wat hygiënischer dat de kleutergymnastiek gescheiden kan plaatsvinden van alle andere acti viteiten. Nog belangrijker vond Kousema ker de multifunctionele vloer, waardoor de zaal voor meer doel einden te gebruiken is. "Denkt u nu niet dat een multifunctionele vloer volgens de voorschriften is, nee," hield hij zijn gehoor voor. "Wat je graag wij en wat voor de kinderen/de school beter is, wil nog niet altijd zeggen dat dat dan ook kan. Het moet ook betaald worden en dat zijn altijd meer kosten. En in deze tijd van bezui nigen is dat nagenoeg niet meer mogelijk. Toch zit die vloer erin en dat heeft te maken met voor- en nadelen, overleg, overtuiging en voordelen ten opzichte van on derhoud; voordelen op lange ter mijn want we hebben ook te maken met londonormen." Uit eindelijk betaalde de gemeente de meerkosten, terwijl de ouderraad en medezeggenschapsraad de aan gebrachte belijning betaalden. De Pulastic 2000 sportvloer is gele verd en geplaatst door Descol De venter. Kousemaker merkte op dat zelfs de leerkrachten mogelijkheden zagen om zich in het speellokaal te ontspannen. "De 40 uren van minister Deetman, die elke leer kracht per week op school door zal moeten brengen, vielen ons wat koud op de maag. Nu met dit speellokaal levert dat voor ons geen problemen meer op," grapte hij. Tot slot bedankte hij de firma Muller, Moerland, dhr. Snoep, de gemeente en De Schelde, die met elkaar het motto 'onder één dak' verwezenlijkten. Vorige week woensdag was het bij alle openbare basisscholen op Tholen en Sint-Philipsland en bij twee basisscholen voor bijzonder onderwijs op Tholen bijzonder stil. De meeste kinderen bleven thuis als vorm van protest van de ouders tegen de bezuinigsmaatre- gelen van minister Deetman, die vooral de kleine scholen op het platteland treffen. Drie scholen werden door ouders bezet: de Montessorischool in Tholen, de Oosterscheldeschool in Scherpe nisse en De Schalm in Stavenisse. Op scholen die niet bezet waren, kreeg een klein aantal kinderen les of hielden de leerkrachten zich bezig met andere schoolwerk- zaamheden. De protesten richtten zich tegen het korten op formatie plaatsen van leerkrachten. Scho len met minder dan 125 leerlingen moeten het in de voorstellen van Deetman met minder leerkrach ten doen. Ook scholen met meer dan 125 leerlingen hebben de laat ste jaren te maken gehad met het inkrimpen van personeel. Zo zag de openbare De Casem- brootschool in Sint-Annaland het aantal leerkrachten de afgelopen jaren verminderd worden. Be schikte de school eerst over 6.1 formatieplaats bij 120 leerlingen, momenteel kan de school slechts over 5.6 formatieplaats beschik ken terwijl de school is gegroeid tot 150 leerlingen. Gaan de'bezui nigingen door, dan betekent dit voor deze Sutallandse school dat het aantal leerkrachten terug De inspectrice voor hét basison derwijs mevr. A.A. Kolste zei blij te zijn nu eens andere spandoeken te zien en spreekkoren te horen dan woensdag bij de acties. "Ik stel het op prijs dat de school dit moment aangrijpt om te laten zien dat van volledigheid sprake is aan het einde van het proces van integratie." Ze voegde daaraan toe dat een geïntegreerd gebouw nog geen recept is om geïntegreerd te werken als basisschool. Bewe- gingslessen zijn volgens mevr. Kolste niet alleen gekoppeld aan gtym of expressie, maar kunnen ook bij andere vakken dienst doen. "De mensen moeten leren het lokaal helemaal geïntegreerd te gaan gebruiken. Doe je best die multifunctionaliteit uit te buiten," besloot ze. Wethouder J. Versluijs ging terug naar de invoering van de Wet op het basisonderwijs op 1 augustus 1985. "Oorspronkelijk was Ter Tolne in vier locaties gehuisvest, een verre van ideale situatie als je over integratie praat." Twee flinke verbouwingen aan het hoofdge bouw en daarvóór ook al twee verbouwingen moesten verande ring in die situatie brengen. "Dan kun je je afvragen of er een wan gedrocht was ontstaan, maar dat was duidelijk niet het geval," zei Versluijs. De randvoorwaarden 'voor geïntegreerd onderwijs zijn er nu volgens hem. "Ter Tolne heeft de jongsten thuisgehaald en daarmee de toekomst in huis ge haald." Hij wees op een stukje historie, doordat de uit 1955 date rende stichtingssteen van De Win- moet naar 5.4 maar volgend schooljaar 1989 - 1990 zal men toch recht hebben op 6 leerkrach ten.- Op De Casembrootschool kregen overigens tijdens de on derwijsacties 12 kinderen gewoon les. Van de bijzondere scholen hebben alleen de Rooms- Katholieke basisschool Sint An thonius in Oud-Vossemeer, de Montessorischool in Tholen en de Christelijk Nationale School De Regenboog in Tholen van zich la ten spreken. De Sint Anthonius bleef nagenoeg verstoken van leerlingen, de Montessori werd door ouders bezet en de C.N.S. schreef namens het bestuur, de ouderraad en medezeggenschaps raad een brief naar het ministerie om uiting te geven aan hun zorg over de gevolgen van de maatre gelen voor hun school. De acties in het bijzonder onderwijs op Tholen zijn op initiatief van de ouders ondernomen. Het direc- teursoverleg bijzonder onderwijs Tholen/St. Philipsland heeft over de acties geen gezamelijk stand punt ingenomen. Volgens de voorzitter C.A. Egas, directeur van de protestant-christelijke ba sisschool Juliana van Stolberg in Sint-Maartensdijk (105 leerlin gen) is dit onderwerp wel als agendapunt voor de vergadering opgenomen, maar is het aan iede re school om te bepalen of er eni ge vorm van protest zal plaatsvin den of niet. Egas wijst erop, dat elke school een eigen bestuur heeft. Bij het directeursoverleg zijn 10 bijzondere scholen aan gesloten. "Als kring hebben wij in ieder geval geen actie onderno men", aldus Egas. gerd in de uitbreiding van Ter Tolne is ingemetseld. Volgens de wethouder is men op Tholen een heel eind op het goede pad met de integratie van de huis vesting van scholen. Als een van de moeilijke zaken noemde hij Scherpenisse, waar nog geen oplossing is voor de twee scholen in één. Nu is de CNS De Regen boog in Tholen aan de beurt, wat iets wordt versneld omdat de Montessorischool meer ruimte nodig heeft. Daarna komt de School met de Bijbel in Sint- Annaland onder één dak. Bij de bijzondere school in Sint- Maartensdijk staan de gebouwen al wel op één terrein, maar zijn nog niet verbonden. De vorig jaar gepensioneerde kleuterleidster mevr. J. Ketelaars- Boot vertelde blij te zijn, dat ze nog mee had kunnen helpen met het inrichten van de nieuwe ruim te. Ze kon meepraten over het ge ven van gym- en andere lessen in hetzelfde lokaal, want 39 jaar lang moest ze daarvoor tafels en stoelen aan de kant schuiven. Toen er het laatste jaar een lokaal beschikbaar kwam, was er geen materiaal. Een oude mat en een ij zeren hek werden daarop van bui ten naar binnen gezet. Mevrouw Boot liet haar felicitaties aan Ter Tolne gepaard gaan van een klok en drie zwarte pietenpakken. Morgen, vrijdag, wordt de inte gratie van de School met de Bijbel in Oud-Vossemeer gevierd en op woensdag 8 maart gebeurt dat bij Die Heenetrechtschool in dezelfde plaats. De gasten bij de officiële ingebruikname van het speellokaal van o.b.s. Ter Tolne worden door de kinderen van groep 1 en 2 op een overduidelijke manier verwelkomd. De grote openbare basisschool Ter Tolne in Tholen was solidair met de kleine scholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1989 | | pagina 11