THOLENDERWIJS Kleinverbruiker content over PZEM Palingkotter TH 1 Eerste zomerhelft allerminst zomers Vergeefse poging ito/ihno bij TSG BOUWEN ZONDER VERGUNNING RECHT OP INFORMATIE SPREEKUUR B EN W HUISVUIL: HOE BIED IK DAT AAN? informatierubriek van de gemeente thoien Bedrijf is wel bureaucratisch, ambtelijk en staat ver van mensen af Donderdag 28 juli 1988 DE EENDRACHTBODE 5 Een onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverle ning heeft uitgewezen, dat de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) redelijk positief wordt beoordeeld. Men vindt het bedrijf een be trouwbare leverancier, redelijk sympathiek, efficiënt, degelijk, klantvriendelijk, goed georganiseerd en zorgzaam voor het milieu. De Zeeuwse kleinverbrui ker vindt de PZEM wel tamelijk ver van de mensen af staan en een nogal ambtelijk en bureaucratisch bedrijf. Energie Water Sardientjes Tweede schip Garnalen Rekening Stroomstoring Keuring t Consumentenraad Wel individuele begeleiding 10-15 leerlingen Voor de zoveelste keer is het verzoek van de Thoolse scholengemeenschap om een afdeling individueel technisch alsmede huishoud- en nijverheidsonderwijs (ito en ihno) aan de school te verbinden, afgewezen. Faciliteiten Zorgverbreding MDG0 sport I Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Thoien Markt 1 5 Sint Maartensdijk Tel 01 666-2955 Tegenwoordig is het gemeentehuis een "glazen huis". Als bestuur ders en ambtenaren plannen of maatregelen zitten voor te berei den, kunt u nu over hun schouder meekijken. Vroeger was dat anders. Veel besluiten werden toen achter gesloten deuren voorbe reid. De gedachte daarbij was: "Alles is geheim, behalve Nu is het motto: "Alles is openbaar met uitzondering van...". Pre cies het tegenovergestelde dus. Wet Openbaarheid van Bestuur. Deze ommezwaai is wettelijk vastgelegd in de Wet openbaarheid van bestuur (W.O.B.). De W.Ó.B. geldt voor het rijk, de provincies en de gemeenten. Instellingen die werken onder de verantwoordelijk heid van overheidsorganen vallen ook onder de wet. De wet heeft drie hoofdpunten: 1. de burger heeft recht op informatie: als u de gemeente om infor matie vraagt, moet zij u die (in het algemeen) geven. 2. de overheid heeft de plicht tot informatie: de gemeente moet ook uit eigen beweging informatie geven over haar beleid. Zij moet dat doen: a. in begrijpelijke taal; b. voor belangstellende en belanghebbende burgers; c. op een zodanig tijdstip dat het voor de burger zin heeft om zijn mening aan de gemeente te laten weten. 3. uitzonderingen: er zijn uitzonderingen op de Wet. In die gevallen geeft de overheid geen informatie. Enkele voorbeelden daarvan zijn: a. indien de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen worden ge bracht of b. de veiligheid van de staat zou kunnen worden geschaad. c. de opsporing en vervolging van strafbare feiten. d. het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke le venssfeer en de bescherming van medische en psychologische on derzoekresultaten, die individuele gevallen betreffen. Gebruik maken van de W.O.B. Elke dag komen er mensen met vragen bij de gemeente. In de meeste gevallen krijgen ze daar antwoord op, maar soms wordt in formatie geweigerd. Wilt u die informatie hebben, dan kunt u er nog schriftelijk om vragen op grond van artikel 1 van de W.O.B. Bin nen redelijke termijn (een termijn die zodanig is dat u nog iets met de informatie kan doen) krijgt u antwoord. Is het antwoord nega tief, dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij B. en W. als u de informatie toch wilt hebben. Als we zien wat er zoal om ons heen aan bebouwing aanwezig is, is het maar goed dat daarop door de overheid toezicht gehouden wordt, ledereen onbeperkt laten bouwen in ons land (waar tóch al zo weinig ruimte over is!) is een onmogelijke zaak. Het word immers als vanzelfsprekend ervaren dat gebouwen in een zodanige staat verkeren, dat de gebruikers ervan geen gevaar lopen. Van woningen verwachten we dat ze gerieflijk zijn. De lichttoetreding, ventüatie, geluidswering, brandveiligheid e.d., in gebouwen moet voldoende zijn. Openbare gelegenf^eden, waar veel mensen tegelijkertijd bij een zijn, behoren, zo vindt iedereen, een nooduitgang te hebben. Velen ergeren zich regelmatig aan onooglijke bouwsels, waar ze te gen aan moeten kijken. Er wordt verontwaardigd gereageerd als op bepaalde plaatsen een tekort aan parkeerrruimte is. Voldoende mo gelijkheden voor bedrijven om te bouwen is ook essentieel. Zo zijn er talrijke voorbeelden te noemen, die het rechtvaardigen en ook noodzakelijk maken, regels te stellen aan het hoe, wat en waar van het bouwen. Door deze beperkende regels worden immers gewich tige algemene belangen gediend, zoals veiligheid, hygiëne, gezond heid, huisvesting, esthetische waarden en goede ruimtelijke ordening. De bouwvergunning Het is duidelijk, dat, gezien het bovenstaande, op grond van de wet niet mag worden gebouwd zonder een schriftelijke vergunning. Een aanvraag om een 'bouwvergunning' moet worden ingediend bij burgemeester en wethouders. Als de aanvrager het niet eens is met de beslissing van burgemeester en wethouders, kan beroep worden aangetekend bij de gemeenteraad. Hoewel het algemeen bekend is, dat zonder vergunning niet gebouwd mag worden, blijkt dat echter tóch nog vaak te gebeuren. Soms verkeert men ten onrechte in de veronderstelling dat het gebouwde van dien aard (b.v. schutting of volière) is, of van zo'n geringe omvang (b.v. een kleine uitbreiding), dat geen vergunning behoeft te worden aangevraagd. Vaak is dat ten onrechte. Daarom is een korte toelichting over 'bouwen' en 'bouwwerken' hier wellicht op zijn plaats. Onder bouwen, of ver bouwen, moet worden verstaan het geheel of gedeeltelijk plaatsen, veranderen, vernieuwen of uitbreiden van een bouwwerk. Daaron der valt dus óók een interne verbouwing. Bij een bouwwerk wordt meestal gedacht aan een gebouw, zoals een woning, een kantoor- of een bedrijfspand, een garage of een berging. Uit de gemeentelij ke bouwverordening blijkt echter, dat deze term 'bouwwerk' veel ruimer moet worden opgevat. Een 'bouwwerk' wordt omschreven als een konstruktie van enige omvang, van hout, steen metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming, direkt of indirekt met de grond is verbonden of daarin steun vindt. Hieruit volgt, dat, De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 1 augustus 1988 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De wethouders L.J. Koopman en J. Versluijs houden hun spreekuur v an 11.00 - 12.00 uur. Het spreekuur van burgemeester H.A. van der Munnik en wethouder P. van Schetsen komt te vervallen. Wilt u op een an der tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-2955, toestel 215. bij wijze van spreken, twee in de grond geplaatste paaltjes, verbon den met een derde element, reeds als een 'bouwwerk' moet wor den aangemerkt. Zóver heeft men uiteraard niet willen gaan. Voor al zulke ondergeschikte bouwwerkjes wordt geen bouwvergunning geëist. De wet geeft dan ook enkele zaken aan, die daarvan worden uitgezonderd. Geen bouwvergunning is nodig voor: bouwwerkzaamheden die behoren tot het gewone onderhoud; het bouwen van erfscheidingen, die niet vanaf de openbare weg zichtbaar zijn; het bouwen van antennes, die vanaf de voet gemeten geen gro tere hoogte hebben dan 3 meter; het bouwen van niet voor mensen toegankelijke bouwwerken van zeer geringe afmetingen, alsmede voor ondergeschikte ver anderingen of vernieuwingen van bouwwerken, maar dan wel alleen als door of namens burgemeester en wethouders is ver klaard, dat geen vergunning nodig is. Als het niet duidelijk is of een bouwvergunning nodig is voor een bepaald werk of als men nadere informatie wenst over een bouw plan, dan kan men kontakt opnemen met de afdeling Bouwen en Woningtoezicht van de gemeente Thoien, tel. 01166-2955, tst. 255/143. Bouwen zonder vergunning De voorschriften, waaraan bouwplanen moeten voldoen vóór ze mogen worden uitgevoerd, zijn opgenomen in de gemeentelijke bouwverordening en in de bestemmingsplannen. Als men bouwt zonder vergunning, loopt men de kans, dat het gebouwde in strijd is m'et deze voorschriften. Andere (mede-)burgers zullen daarvan zeker nadeel ondervinden. Om ongewenste toestanden, zoals ver krotting van buurten en schade aan het aanzien van een omgeving te voorkomen, is het noodzakelijk dat maatregelen getroffen wor den. Als men zonder vergunning heeft gebouwd, is het een hard ge lag het gebouwde weer af te moeten breken, om van de financiële nadelen nog maar niet te spreken. Een illegale bouwer kan straf rechtelijk vervolgd worden. Als zo'n illegale bouwer weigert het ge bouwde zelf te verwijderen kan het gemeente bestuur dat zelf doen of laten doen. De kosten daarvan worden dan wel in rekening ge- bradht bij de overtreder. Gelukkig behoren dergelijke situaties tot de uitzonderingen. Het zal duidelijk zijn, dat met illegaal bouwen zel den iemand gediend is. Door een bouwvergunning aan te vragen krijgt men zekerheid over de vraag of een bepaald bouwwerk ge bouwd mag worden. Wellicht is nóg belangrijker: door een bouw vergunning aan te vragen, geeft men er blijk van rekening te willen houden met de belangen van anderen. De medewerkers van de gemeentelijke reinigingsdienst, maar ook Thoolse burgers konstateren regelmatig dat huisvuil niet op de voorgeschreven wijze wordt aangeboden. Dat geeft overlast die voorkomen kan worden. Daarom wijzen wij u in dit artikel nog maar eens op de regels, zoals die overigens ook in de Thoolse gemeente- gids vermeld. De regels kunnen dus bij iedereen bekend zijn. Sluiten van de zakken Sinds 1 januari 1987 is de verplichting vervallen om het huisvuil aan te bieden in gemeentelijke huisvuilzakken met de opdruk "Tho ien". U kunt dus andere zakken gebruiken, mits deze KOMO zijn ge keurd. Het dichtknopen van de vuilniszakken blijkt nogal eens een probleem te zijn. Of ze worden in het geheel niet dichtgebonden of op twee punten dichtgeknoopt. Dit betekent dat het personeel van de vuilniswagen maar één zak tegelijk in de wagen kan gooien. Bij normaal dichtgebonden zakken (krop in het midden) kunnen er twee tegelijk worden opgepakt. In elk pak vuilniszakken dat u koopt zit een strook sluitstrips ingesloten. Gebruik deze strips op de juiste manier. Grofvuil Zoals bekend wordt het grof vuil tegelijk met het huisvuil opge haald, dus 1x per week. Grofvuil is alleen het huisvuil of tuinafval, dat door zijn afmetingen niet in een gemeentelijke plasticzak past. Het grof vuil moet voor zover mogelijk worden opgebonden in handzame pakken, niet zwaarder dan 20 kg met als afmetingen ten hoogste 125 cm lang, 60 cm breed en 60 cm hoog. Grofvuil is o.a. stoel, tafel, fiets, wasmachine, ledikant, spiraal, boomtakken, heesters enz. Geen grofvuil is bijvoorbeeld: gevulde kartonnen do zen, gevulde kunstmestzakken, gevulde, waspoederdozen of - ton nen met afval. Kartonnen dozen kunnen namelijk verscheurd worden opgebonden. Het komt nog te veel voor dat snoeihout en ander tuinafval helemaal los wordt aangeboden. Zakken en grofvuil Het is de bedoeling dat de gevulde huisvuilzak en het grofvuil langs de trottoirband op het trottoir wordt aangeboden. Dus niet aan de achterzijde van het trottoir zoals nog vaak voor komt. Het zoveel mogelijk bij elkaar zetten van vuilniszakken en ander aangeboden vuilnis bevordert een vlotte afwerking, maar dan wel zodanig dat de vrije doorgang op de trottoirs mogelijk blijft. Plaatst u het huis vuil niet te vroeg buiten, dus niet de avond voordat het wordt opge haald. Hier komt ongedierte op af, hetgeen zeker uw bedoeling niet is. Containers en bedrijfsafval Bedrijfsafval wordt door de gemeentelijke reinigingsdienstnietmee- genomen. Dit kan tegen betaling worden gestort op de gemeentelij ke stortplaats "Tuttelhoek" te Scherpenisse. Bedrijfseigenaren kunnen echter wel een container kopen. Voor een bedrag van f 534,-- per jaar worden deze containers wekelijks door de reinigings dienst geledigd. Eigenaars van containers wordt erop gewezen dat de containers bij het ophalen met gesloten deksel moeten worden aangeboden en dat bedrijfsafval dat naast de container wordt gezet niet wordt meegenomen. Met inachtneming van bovenstaande re gels draagt u bij tot een schoner milieu op Thoien. En dat is ons en naar wij aannemen ook u alles waard!!! Het onderzoek, in opdracht van de Vereniging van Exploitatie van Electriciteitsbedrijven in Neder land uitgevoerd bij alle energiebe drijven, had als doel na te gaan hoe de kleinverbruikers de kwali teit van de dienstverlening ervaren en welke veranderingen wenselijk zijn. In Zeeland werden 6.000 lijsten verstuurd met 56 vragen. Daarvan kwam bijna 27% terug en uiteindelijk bedroeg de netto steekproefgrootte ruim 1.450. Opvallend is, dat men zegt dat de PZEM redelijk vaak van zich laat horen. Voor andere bedrijven in het land is dat namelijk niet het geval. Het blad Energie Water blijkt bij de afnemers van de PZEM erg bekend te zijn (80.5% tegenover landelijk 57.7%). Ook bijsluiters bij de nota en folders over de acti viteiten zijn erg bekend. Ruim 46%'zegt deze informatie ook he lemaal te lezen. De PZEM laat het meest van zich horen door folders (62.7% tegenover landelijk 60.1%) en door de krant (62.1% VERVOLG VAN PAG. 1 bedrijven: de fa. J.C. Schot en Zn. en de fa. H. Bout uit Thoien, de fa. Stouten uit Bruinisse en de fa. Van Dort uit Bergen op Zoom. Die zijn gespecialiseerd in de pa lingvisserij op het inmiddels zoet geworden Zoommeer. Kooistraat heeft er duizenden dode zout wa ter vissen gezien als scholletjes en krabben. Alleen de Wolga krab ben zijn nog overgebleven en de paling, die zowel in een zout als een zoet milieu kunnen leven. De TH 1 beschikt over een visbeun van 2000 kg. Uitgezonderd de wintermaanden wordt de paling dagelijks vers gevangen en door de fa. Schot-Kooistra via de Thoolse vishandel A.J. Schot en Zn. aan de man gebracht. Voor de dit jaar nog maar begon nen werf JMB was de bouw van de viskotter een welkome order. De met name voor de pleziervaart begonnen jachtwerf krijgt uit de visserij verschillende opdrachten. "We hebben kleine herdersboot jes gebouwd, maken een nieuw dek voor de TH 16 van Job Bout en een loods aan de Oudelandse- dijk in Thoien voor vismateriaal van de TH 5 van Johan Bout", vertelt JMB-directeur L. Wete- rings. Hij hoopt binnenkort de opdracht te ontvangen voor de bouw van een zeiljacht. JMB heeft vijf per soneelsleden in dienst. De TH 16 vist op sardientjes, die ingevroren worden voor export naar Engeland. In de zomer maanden waren die sardientjes aan boord echter niet lang goed te houden. "Door het dek met de vernieuwing hoger te maken, kan ik koelruimte scheppen en daar door mijn visperiode verlengen", aldus Job Bout. Johan Bout, die nu ruimte huurt in het bedrijfsverzamelgebouw te St. Maartensdijk, krijgt een eigen loods aan de Oudelandsedijk in Thoien. Zijn bedrijf is inmiddels uitgebreid met een tweede schip, de Annie B., die onder de registra tie SCH 25 vaart. "Dit komt we gens het kabeljauwdocument dat aan dit schip verbonden is", zegt Johan Bout. "Met deze boot mag ik het gehele jaar door op kabel jauw vissen en dat is heel belang rijk met alle vangstbeperkingen en strenge controles vandaag de dag. Met de SCH 25 heb ik zelfs vergunning tot aan de Ierse Zee voor tarbot, maar als er geen ka beljauw is, blijven we toch liever dichterbij huis. Er zit een paling- net en een garnalenuitrusting op, zodat ik alle kanten op kan. Dit schip kan veel." De Annie B. is 2 1/2 m kleiner dan de TH 5, maar is met zijn 300 pk motor wel sneller. Beide sche pen zijn drie jaar oud. De TH is bij Padmos in Bruinisse gebouwd, de SCH 25 bij Welgelegen in Zoutkamp. Dat laatste schip kan wegens zijn diepgang echter niet met laag water in of uit de haven van St. Annaland. De bemanning van de SCH 25 bestaat uit schipper Jacky West dorp en Rini Scherpenisse uit St. Annaland en Luciën v.d. Berge uit Thoien. De eerste en de laatste voeren voorheen op de TH 5, waar Johan Bout zelf de schipper is. Zijn bemanningsleden zijn Jaap Felius en Jaap Guiquièrre. Er is daar nog een vacature ter vervanging van Simon Quist. De Thoolse vissersvloot breidt zo nog steeds uit en moderniseert. Er staan nog meer vernieuwingen op stapel, zoals verbetering van de garnalenmachines aan boord van de kotters. tegenover landelijk 43.2%). Het belangijkste voorlichtingsmiddel vindt men de voorlichting aan scholen. Besparing van energie, energiever bruik van allerlei apparaten en veilig gebruik van energie zijn de belangrijkste onderwerpen waar over men informatie wil krijgen. In veel mindere mate geldt dat voor zonne- en windenergie en ka beltelevisie. Ruim 51% vindt de totale hoeveelheid voorlich tingsmateriaal voldoende, doch 25.2% vindt het te weinig. Over de nota is de klant, wat be treft overzichtelijkheid e.d., tevre den. Maar liefst 58% (landelijk 49) betaalt automatisch. Van de mensen die niet automatisch beta len, weet 72% dat men daarvoor een korting krijgt. Het merendeel wil liever een wat hoger, dan een lager termijnbedrag betalen. Men weet in het algemeen niet hoe hoog de kosten voor afsluiting we gens niet betalen zijn. Van de klanten weet 61% (landelijk 73%) precies hoeveel men betaalt en 25% weet dat ongeveer. In de laat ste twee jaar had 8% moeilijkhe den in verband met de rekening. In 12% van de gevallen betrof dat een fout bank- of gironummer, terwijl daarmee landelijk maar 4% problemen heeft. De hoogte van het voorschot gaf in 28% van de gevallen (landelijk 51%!) pro blemen. De kleinverbruiker vindt het be langrijk te weten, wanneer de me- teropnemer langs komt. Als die tevergeefs komt, vult men het liefst zelf de stand in. Van de ondervraagden vindt 42% dat er nooit een stroomstoring mag voorkomen, terwijl 28% te gen één keer per jaar geen be zwaar heeft. Gemiddeld 37% (landelijk 44) heeft in de laatste twee jaar met een stroomstoring te maken gehad en 19% was daar van van te voren op de hoogte. Wanneer er werkzaamheden plaatsvonden, was 63% hiervan van te voren op de hoogte. Maar liefst 88% vindt het belangrijk, dat van te voren te weten. Over de procedure voor het ver krijgen van een nieuwe levering van electriciteit blijkt 5% niet te vreden. Bij 6% van de mensen was de eindafrekening na de ver huizing niet in orde en bij nog eens 6% waren er andere proble men omtrent de beëindiging van de levering. Ongeveer 9% had problemen omtrent de start van de nieuwe levering. Keuring (op aanvraag) van electri- sche en gasbinneninstallaties wordt zeer op prijs gesteld. Onge veer 80% van de ondervraagden is bereid daarvoor een bedrag van bijvoorbeeld 50 gulden te betalen. Bijna iedereen wil na de keuring een rapport ontvangen. Veel men sen vinden voorlichting over boi lers, geisers e.d. belangrijk. En 77% vindt het een goed idee als de PZEM die apparaten verhuurt. Van de verkoop van toestellen door de PZEM is 43% voor stander. Het rayonkantoor werd de laatste twee jaar door 15% van de onder vraagden bezocht, het hoofdkan toor door maar 8%. Meestal ging het over voorlichting of verhui zing en in het algemeen was men tevreden over de gang van zaken tijdens het bezoek. De bereik baarheid vond men redelijk goed, behalve met het openbaar vervoer. Van de ondervraagden wist 29% niet waar men moet zijn om de PZEM te bezoeken. De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Midden- en Noord- Zeeland heeft in een brief aan de raad van bestuur van de PZEM aangedrongen op het instellen van een consumentenraad, "zodat ook de direct belanghebbenden, t.w. de afnemers van energie, be trokken zijn bij deze belangrijke herstructureringsprocessen." De Kamer doelt op de aan de gang zijnde ontwikkelingen binnen de electriciteitssector (samenwerking tussen energiebedrijven) en de plannen voor een nauwe samen werking tussen PZEM en het wa terleidingbedrijf WMZ. "Het komt ons voor dat de instelling van een dergelijke consumenten raad het draagvlak voor de te ne men beslissingen op dit gebied kan versterken. Uiteraard gaan wij er hierbij vanuit dat ook het bedrijfsleven in een dergelijke consumentenraad vertegenwoor digd zal zijn" aldus de brief van de Kamer aan de PZEM. De PZEM is soms ook op zater dag aan het werk. In verband met de verlegging van de Ampè restraat voor uitbreiding van de Timpa in Thoien moesten er nieu we leidingen voor de nutsvoorzie ningen aangelegd worden. Bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie in de Slabbecoornpolder hteld een generator de elektriciteitsvoorzie ning op peil. Aangezien de meeste bedrijven op het Thoolse in dustrieterrein op zaterdag niet werken, werd het karwei op die dag uitgevoerd. Nadat in verschil lende schakelkasten de hendels omgezet waren, konden de oude kabels doorgezaagd worden om een las met de nieuwe te kunnen maken. Voor het doorzagen werd gebruik gemaakt van een schiet wapen. Agrarisch Opleidings Centrum. De opleidingen leerlingstelsel land- en tuinbouw en kort- middelbaar agrarisch onderwijs verdwijnen uit Etten-Leur. Met in gang van het nieuwe schooljaar worden ze overgedragen aan de r.k. Middelbare Land- en Tuin bouwschool te Breda. In die stad komt een Agrarisch Opleidings Centrum, waarin alle opleidingen op het gebied van land- en tuin bouw in West-Brabant worden sa mengebracht. De zomer, berekend over de maanden juni, juli en augustus, telt 92 dagen. Dat betekent dat wij aan de tweede helft beginnen. Na de zo zonnige en warme mei maand is de eerste zomerhelft een grote teleurstelling geworden. Mei gaf maar even 19 mooie buitenzit- of terrasdagen, in juni waren dat er 9 en in de eerste helft van juli 5 a 6. De laatste echte warme zo merdag met in ons land 27 tot 30 Provinciale staten van Zeeland ne men 16 september een beslissing over het advies plan van scholen voortgezet onderwijs 1990-1992. Het oordeel van de adviesgroep planning voortgezet onderwijs is ook negatief over het Thoolse ver zoek. Volgens de beleidsnotitie 'Com pleteren van bestaande scholen en scholengemeenschappen' van de staatssecretaris, moet een ibo- afdeling(ito ihno) op de lange termijn 150 of meer leerlingen hebben. Zelfs bij maximale hand having van de moeilijk lerende kinderen in de TSG zullen dat er volgens een raming van het schoolbestuur niet meer dan 10 tot 15 per jaar zijn. Sinds het cursusjaar 1983/84 heeft de TSG de moeilijk lerende kinderen als kleine groep zelfstan dig laten functioneren en op indi viduele wijze de lessen aangeboden. Het zijn overwegend jongens, maar sinds de fusie met de Ihno de Oesterschelp op 1 au gustus 1986 is het aantal meisjes toegenomen dat voor individueel beroepsonderwijs in aanmerking komt. "Gelet op het belangstellingsper centage voor onze scholenge meenschap vanuit de basisscholen en scholen voor voortgezet speci aal onderwijs in de regio, mag ver wacht worden, dat een lbo-afdeling een breder draagvlak zal hebben dan in de prognoses is aangegeven", aldus het school bestuur, dat bestaat uit gemeente bestuurders en ZLM-vertegenwoordigers. De Zeeuwse Provinciale Onder wijsraad onderschrijft de wense lijkheid van handhaving van de moeilijk lerende jongens en meis jes binnen de TSG. Tussen het mi nisterie en de scholen in de regio bestaan afspraken over de groei- beperking van het speciaal onder wijs. Het basisonderwijs ontvangt hiervoor faciliteiten en steun. In dit kader van de groeibeperkende maatregelen voortgezet speciaal onderwijs zou het mogelijk moe ten zij li om net voortgezet onder wijs op Thoien zodanig te organiseren, dat handhaving van de moeilijk lerende kinderen mo gelijk is met voldoende waarbor gen voor de (cwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen. De conclusie van de adviesgroep is negatief over de aanvraag, maar positief over het bekostigen van de individuele be geleiding. De Provinciale Onder wijsraad heeft dat nadrukkelijk onderschreven. Volgens gedeputeerde staten wor den er ambtelijke voorbereidende besprekingen gevoerd in het kader van de zorgverbreding voortgezet onderwijs tussen het ministerie, de provincie, de TSG en de school voor (voortgezet) speciaal onder wijs De Veste/De Burcht in Tho ien. Deze besprekingen sluiten aan bij de maatregelen die de groei van het (voortgezet) speciaal onderwijs moeten beperken. Doel is de opzet van een project dat zich richt op de handhaving van leerlingen in lager beroepsonder wijs en mavo met voldoende ade quate begeleiding, aldus g.s. in hun voorstel aan provinciale sta ten. Het is voor de zesde keer dat pro vinciale staten het plan van scho len beoordelen. Als positieve resultaten vermelden g.s. de oplei ding MDGO sport en bewegen die dankzij brede Zeeuwse steun dit jaar in Goes van start kan gaan. Verder de afdeling mto/pro- cestechniek in Bergen op Zoom, die zonder aanvangsjaartal in het plan is opgenomen. Van de 20(6 minder dan vorig jaar) aanvragen voor het plan 1990-1992 beoordelen g.s. er 4(vorig jaar 8) positief: haven- en vervoersschool aan de lno/mno De Ruyter te Vlissingen, MTO aan de meao te Oude Tonge en de MDGO-afdelingen MK(mode en kleding) en VP(verpleging) in Zeeuws-Vlaanderen(Hulst/Ter- neuzen) onder voorbehoud. graden dateert van 26 mei: inmid dels ruim zeven weken geleden. In juni waren er veel wolkenvelden van de Noordzee met in een groot deel van het land weliswaar weinig regendagen, maar wel een tekort van 80 a 100 uren zonneschijn. De eerste juli-helft was er geen hoge- druk, maar te veel depressie activiteit met, op 2 a 3 dagen na, elke dag ergens regen in ons land en te koel. Ook te weinig zon. Kortom, een teleurstellende eerste helft. Nu kan de tweede helft ons deze teleurstelling nog snel doen verge ten, temeer omdat de top vakan tieperiode in de tweede helft van de zomer ligt. In noord- Nederland beginnen de schoolva kanties pas rond 22 juli. Geheel zuid-Europa ziet, evenals Scandinavië, nu al terug op een bijzonder warme periode. In Fin land waren er in juni al vele dagen met 25 tot 30 graden en in juli een complete hittegolf in Grieken land, tot 46 graden, maar ook 43 in midden-Italië en 40 graden in Joegoslavië. Ook een hete dag tot in Oostenrijk en omgeving: 36 graden in Salzburg en- 34 graden in München, maar dat duurde kort. Inmiddels komen er van de oceaan weer regelmatig fronten en hogedruk blijft voor ons op te grote afstand om voor een stabie le, mooie periode te zorgen. Verleden jaar waren mei en juni bar slecht en was juist deze eerste helft van juli de droogste, zon nigste en warmste van de zomer. Vanaf 17 juli volgden zeer zware buien met 2 a 3 dagen waarop er gens in ons land de 100 mm. regen in een etmaal werd overschreden. Op 17 juli was er bij Oldebroek een fikse windhoos met veel schade. Samenvattend: een lange, warme zomer kan het al niet meer wor den. Maar de kans dat de tweede helft van de zomer het beter (zon niger en warmer) zal doen, lijkt niet onwaarschijnlijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1988 | | pagina 5