THOLENDERWIJS
Kleinverbruiker content over PZEM
Palingkotter TH 1
Eerste zomerhelft
allerminst zomers
Vergeefse poging ito/ihno bij TSG
BOUWEN ZONDER VERGUNNING
RECHT
OP
INFORMATIE
SPREEKUUR B EN W
HUISVUIL:
HOE BIED IK DAT AAN?
informatierubriek van de gemeente thoien
Bedrijf is wel bureaucratisch, ambtelijk en staat ver van mensen af
Donderdag 28 juli 1988
DE EENDRACHTBODE
5
Een onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverle
ning heeft uitgewezen, dat de Provinciale Zeeuwse
Energie Maatschappij (PZEM) redelijk positief
wordt beoordeeld. Men vindt het bedrijf een be
trouwbare leverancier, redelijk sympathiek, efficiënt,
degelijk, klantvriendelijk, goed georganiseerd en
zorgzaam voor het milieu. De Zeeuwse kleinverbrui
ker vindt de PZEM wel tamelijk ver van de mensen
af staan en een nogal ambtelijk en bureaucratisch
bedrijf.
Energie Water
Sardientjes
Tweede schip
Garnalen
Rekening
Stroomstoring
Keuring
t
Consumentenraad
Wel individuele begeleiding 10-15 leerlingen
Voor de zoveelste keer is het verzoek van de Thoolse
scholengemeenschap om een afdeling individueel
technisch alsmede huishoud- en nijverheidsonderwijs
(ito en ihno) aan de school te verbinden, afgewezen.
Faciliteiten
Zorgverbreding
MDG0 sport
I
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Thoien Markt 1 5 Sint Maartensdijk Tel 01 666-2955
Tegenwoordig is het gemeentehuis een "glazen huis". Als bestuur
ders en ambtenaren plannen of maatregelen zitten voor te berei
den, kunt u nu over hun schouder meekijken. Vroeger was dat
anders. Veel besluiten werden toen achter gesloten deuren voorbe
reid. De gedachte daarbij was: "Alles is geheim, behalve
Nu is het motto: "Alles is openbaar met uitzondering van...". Pre
cies het tegenovergestelde dus. Wet Openbaarheid van Bestuur.
Deze ommezwaai is wettelijk vastgelegd in de Wet openbaarheid
van bestuur (W.O.B.). De W.Ó.B. geldt voor het rijk, de provincies en
de gemeenten. Instellingen die werken onder de verantwoordelijk
heid van overheidsorganen vallen ook onder de wet. De wet heeft
drie hoofdpunten:
1. de burger heeft recht op informatie: als u de gemeente om infor
matie vraagt, moet zij u die (in het algemeen) geven.
2. de overheid heeft de plicht tot informatie: de gemeente moet ook
uit eigen beweging informatie geven over haar beleid. Zij moet dat
doen:
a. in begrijpelijke taal;
b. voor belangstellende en belanghebbende burgers;
c. op een zodanig tijdstip dat het voor de burger zin heeft om zijn
mening aan de gemeente te laten weten.
3. uitzonderingen: er zijn uitzonderingen op de Wet. In die gevallen
geeft de overheid geen informatie. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
a. indien de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen worden ge
bracht of
b. de veiligheid van de staat zou kunnen worden geschaad.
c. de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
d. het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke le
venssfeer en de bescherming van medische en psychologische on
derzoekresultaten, die individuele gevallen betreffen.
Gebruik maken van de W.O.B.
Elke dag komen er mensen met vragen bij de gemeente. In de
meeste gevallen krijgen ze daar antwoord op, maar soms wordt in
formatie geweigerd. Wilt u die informatie hebben, dan kunt u er
nog schriftelijk om vragen op grond van artikel 1 van de W.O.B. Bin
nen redelijke termijn (een termijn die zodanig is dat u nog iets met
de informatie kan doen) krijgt u antwoord. Is het antwoord nega
tief, dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij B. en W. als u de
informatie toch wilt hebben.
Als we zien wat er zoal om ons heen aan bebouwing aanwezig is,
is het maar goed dat daarop door de overheid toezicht gehouden
wordt, ledereen onbeperkt laten bouwen in ons land (waar tóch al
zo weinig ruimte over is!) is een onmogelijke zaak. Het word immers
als vanzelfsprekend ervaren dat gebouwen in een zodanige staat
verkeren, dat de gebruikers ervan geen gevaar lopen. Van woningen
verwachten we dat ze gerieflijk zijn. De lichttoetreding, ventüatie,
geluidswering, brandveiligheid e.d., in gebouwen moet voldoende
zijn. Openbare gelegenf^eden, waar veel mensen tegelijkertijd bij
een zijn, behoren, zo vindt iedereen, een nooduitgang te hebben.
Velen ergeren zich regelmatig aan onooglijke bouwsels, waar ze te
gen aan moeten kijken. Er wordt verontwaardigd gereageerd als op
bepaalde plaatsen een tekort aan parkeerrruimte is. Voldoende mo
gelijkheden voor bedrijven om te bouwen is ook essentieel. Zo zijn
er talrijke voorbeelden te noemen, die het rechtvaardigen en ook
noodzakelijk maken, regels te stellen aan het hoe, wat en waar van
het bouwen. Door deze beperkende regels worden immers gewich
tige algemene belangen gediend, zoals veiligheid, hygiëne, gezond
heid, huisvesting, esthetische waarden en goede ruimtelijke
ordening.
De bouwvergunning
Het is duidelijk, dat, gezien het bovenstaande, op grond van de wet
niet mag worden gebouwd zonder een schriftelijke vergunning. Een
aanvraag om een 'bouwvergunning' moet worden ingediend bij
burgemeester en wethouders. Als de aanvrager het niet eens is met
de beslissing van burgemeester en wethouders, kan beroep worden
aangetekend bij de gemeenteraad. Hoewel het algemeen bekend is,
dat zonder vergunning niet gebouwd mag worden, blijkt dat echter
tóch nog vaak te gebeuren. Soms verkeert men ten onrechte in de
veronderstelling dat het gebouwde van dien aard (b.v. schutting of
volière) is, of van zo'n geringe omvang (b.v. een kleine uitbreiding),
dat geen vergunning behoeft te worden aangevraagd. Vaak is dat
ten onrechte. Daarom is een korte toelichting over 'bouwen' en
'bouwwerken' hier wellicht op zijn plaats. Onder bouwen, of ver
bouwen, moet worden verstaan het geheel of gedeeltelijk plaatsen,
veranderen, vernieuwen of uitbreiden van een bouwwerk. Daaron
der valt dus óók een interne verbouwing. Bij een bouwwerk wordt
meestal gedacht aan een gebouw, zoals een woning, een kantoor-
of een bedrijfspand, een garage of een berging. Uit de gemeentelij
ke bouwverordening blijkt echter, dat deze term 'bouwwerk' veel
ruimer moet worden opgevat. Een 'bouwwerk' wordt omschreven
als een konstruktie van enige omvang, van hout, steen metaal of
ander materiaal, die op de plaats van bestemming, direkt of indirekt
met de grond is verbonden of daarin steun vindt. Hieruit volgt, dat,
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur
gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 1 augustus
1988 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De wethouders
L.J. Koopman en J. Versluijs houden hun spreekuur v an 11.00 -
12.00 uur. Het spreekuur van burgemeester H.A. van der Munnik
en wethouder P. van Schetsen komt te vervallen. Wilt u op een an
der tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even
naar het gemeentehuis, telefoon 01666-2955, toestel 215.
bij wijze van spreken, twee in de grond geplaatste paaltjes, verbon
den met een derde element, reeds als een 'bouwwerk' moet wor
den aangemerkt. Zóver heeft men uiteraard niet willen gaan. Voor
al zulke ondergeschikte bouwwerkjes wordt geen bouwvergunning
geëist. De wet geeft dan ook enkele zaken aan, die daarvan worden
uitgezonderd. Geen bouwvergunning is nodig voor:
bouwwerkzaamheden die behoren tot het gewone onderhoud;
het bouwen van erfscheidingen, die niet vanaf de openbare
weg zichtbaar zijn;
het bouwen van antennes, die vanaf de voet gemeten geen gro
tere hoogte hebben dan 3 meter;
het bouwen van niet voor mensen toegankelijke bouwwerken
van zeer geringe afmetingen, alsmede voor ondergeschikte ver
anderingen of vernieuwingen van bouwwerken, maar dan wel
alleen als door of namens burgemeester en wethouders is ver
klaard, dat geen vergunning nodig is.
Als het niet duidelijk is of een bouwvergunning nodig is voor een
bepaald werk of als men nadere informatie wenst over een bouw
plan, dan kan men kontakt opnemen met de afdeling Bouwen en
Woningtoezicht van de gemeente Thoien, tel. 01166-2955, tst.
255/143.
Bouwen zonder vergunning
De voorschriften, waaraan bouwplanen moeten voldoen vóór ze
mogen worden uitgevoerd, zijn opgenomen in de gemeentelijke
bouwverordening en in de bestemmingsplannen. Als men bouwt
zonder vergunning, loopt men de kans, dat het gebouwde in strijd
is m'et deze voorschriften. Andere (mede-)burgers zullen daarvan
zeker nadeel ondervinden. Om ongewenste toestanden, zoals ver
krotting van buurten en schade aan het aanzien van een omgeving
te voorkomen, is het noodzakelijk dat maatregelen getroffen wor
den. Als men zonder vergunning heeft gebouwd, is het een hard ge
lag het gebouwde weer af te moeten breken, om van de financiële
nadelen nog maar niet te spreken. Een illegale bouwer kan straf
rechtelijk vervolgd worden. Als zo'n illegale bouwer weigert het ge
bouwde zelf te verwijderen kan het gemeente bestuur dat zelf doen
of laten doen. De kosten daarvan worden dan wel in rekening ge-
bradht bij de overtreder. Gelukkig behoren dergelijke situaties tot de
uitzonderingen. Het zal duidelijk zijn, dat met illegaal bouwen zel
den iemand gediend is. Door een bouwvergunning aan te vragen
krijgt men zekerheid over de vraag of een bepaald bouwwerk ge
bouwd mag worden. Wellicht is nóg belangrijker: door een bouw
vergunning aan te vragen, geeft men er blijk van rekening te willen
houden met de belangen van anderen.
De medewerkers van de gemeentelijke reinigingsdienst, maar ook
Thoolse burgers konstateren regelmatig dat huisvuil niet op de
voorgeschreven wijze wordt aangeboden. Dat geeft overlast die
voorkomen kan worden. Daarom wijzen wij u in dit artikel nog maar
eens op de regels, zoals die overigens ook in de Thoolse gemeente-
gids vermeld. De regels kunnen dus bij iedereen bekend zijn.
Sluiten van de zakken
Sinds 1 januari 1987 is de verplichting vervallen om het huisvuil
aan te bieden in gemeentelijke huisvuilzakken met de opdruk "Tho
ien". U kunt dus andere zakken gebruiken, mits deze KOMO zijn ge
keurd. Het dichtknopen van de vuilniszakken blijkt nogal eens een
probleem te zijn. Of ze worden in het geheel niet dichtgebonden of
op twee punten dichtgeknoopt. Dit betekent dat het personeel van
de vuilniswagen maar één zak tegelijk in de wagen kan gooien. Bij
normaal dichtgebonden zakken (krop in het midden) kunnen er
twee tegelijk worden opgepakt. In elk pak vuilniszakken dat u koopt
zit een strook sluitstrips ingesloten. Gebruik deze strips op de juiste
manier.
Grofvuil
Zoals bekend wordt het grof vuil tegelijk met het huisvuil opge
haald, dus 1x per week. Grofvuil is alleen het huisvuil of tuinafval,
dat door zijn afmetingen niet in een gemeentelijke plasticzak past.
Het grof vuil moet voor zover mogelijk worden opgebonden in
handzame pakken, niet zwaarder dan 20 kg met als afmetingen ten
hoogste 125 cm lang, 60 cm breed en 60 cm hoog. Grofvuil is o.a.
stoel, tafel, fiets, wasmachine, ledikant, spiraal, boomtakken,
heesters enz. Geen grofvuil is bijvoorbeeld: gevulde kartonnen do
zen, gevulde kunstmestzakken, gevulde, waspoederdozen of - ton
nen met afval. Kartonnen dozen kunnen namelijk verscheurd
worden opgebonden. Het komt nog te veel voor dat snoeihout en
ander tuinafval helemaal los wordt aangeboden.
Zakken en grofvuil
Het is de bedoeling dat de gevulde huisvuilzak en het grofvuil langs
de trottoirband op het trottoir wordt aangeboden. Dus niet aan de
achterzijde van het trottoir zoals nog vaak voor komt. Het zoveel
mogelijk bij elkaar zetten van vuilniszakken en ander aangeboden
vuilnis bevordert een vlotte afwerking, maar dan wel zodanig dat
de vrije doorgang op de trottoirs mogelijk blijft. Plaatst u het huis
vuil niet te vroeg buiten, dus niet de avond voordat het wordt opge
haald. Hier komt ongedierte op af, hetgeen zeker uw bedoeling niet
is.
Containers en bedrijfsafval
Bedrijfsafval wordt door de gemeentelijke reinigingsdienstnietmee-
genomen. Dit kan tegen betaling worden gestort op de gemeentelij
ke stortplaats "Tuttelhoek" te Scherpenisse. Bedrijfseigenaren
kunnen echter wel een container kopen. Voor een bedrag van f
534,-- per jaar worden deze containers wekelijks door de reinigings
dienst geledigd. Eigenaars van containers wordt erop gewezen dat
de containers bij het ophalen met gesloten deksel moeten worden
aangeboden en dat bedrijfsafval dat naast de container wordt gezet
niet wordt meegenomen. Met inachtneming van bovenstaande re
gels draagt u bij tot een schoner milieu op Thoien. En dat is ons en
naar wij aannemen ook u alles waard!!!
Het onderzoek, in opdracht van
de Vereniging van Exploitatie van
Electriciteitsbedrijven in Neder
land uitgevoerd bij alle energiebe
drijven, had als doel na te gaan
hoe de kleinverbruikers de kwali
teit van de dienstverlening ervaren
en welke veranderingen wenselijk
zijn. In Zeeland werden 6.000
lijsten verstuurd met 56 vragen.
Daarvan kwam bijna 27% terug
en uiteindelijk bedroeg de netto
steekproefgrootte ruim 1.450.
Opvallend is, dat men zegt dat de
PZEM redelijk vaak van zich laat
horen. Voor andere bedrijven in
het land is dat namelijk niet het
geval.
Het blad Energie Water blijkt
bij de afnemers van de PZEM erg
bekend te zijn (80.5% tegenover
landelijk 57.7%). Ook bijsluiters
bij de nota en folders over de acti
viteiten zijn erg bekend. Ruim
46%'zegt deze informatie ook he
lemaal te lezen. De PZEM laat het
meest van zich horen door folders
(62.7% tegenover landelijk
60.1%) en door de krant (62.1%
VERVOLG VAN PAG. 1
bedrijven: de fa. J.C. Schot en Zn.
en de fa. H. Bout uit Thoien, de
fa. Stouten uit Bruinisse en de fa.
Van Dort uit Bergen op Zoom.
Die zijn gespecialiseerd in de pa
lingvisserij op het inmiddels zoet
geworden Zoommeer. Kooistraat
heeft er duizenden dode zout wa
ter vissen gezien als scholletjes en
krabben. Alleen de Wolga krab
ben zijn nog overgebleven en de
paling, die zowel in een zout als
een zoet milieu kunnen leven. De
TH 1 beschikt over een visbeun
van 2000 kg. Uitgezonderd de
wintermaanden wordt de paling
dagelijks vers gevangen en door
de fa. Schot-Kooistra via de
Thoolse vishandel A.J. Schot en
Zn. aan de man gebracht.
Voor de dit jaar nog maar begon
nen werf JMB was de bouw van
de viskotter een welkome order.
De met name voor de pleziervaart
begonnen jachtwerf krijgt uit de
visserij verschillende opdrachten.
"We hebben kleine herdersboot
jes gebouwd, maken een nieuw
dek voor de TH 16 van Job Bout
en een loods aan de Oudelandse-
dijk in Thoien voor vismateriaal
van de TH 5 van Johan Bout",
vertelt JMB-directeur L. Wete-
rings.
Hij hoopt binnenkort de opdracht
te ontvangen voor de bouw van
een zeiljacht. JMB heeft vijf per
soneelsleden in dienst.
De TH 16 vist op sardientjes, die
ingevroren worden voor export
naar Engeland. In de zomer
maanden waren die sardientjes
aan boord echter niet lang goed te
houden. "Door het dek met de
vernieuwing hoger te maken, kan
ik koelruimte scheppen en daar
door mijn visperiode verlengen",
aldus Job Bout.
Johan Bout, die nu ruimte huurt
in het bedrijfsverzamelgebouw te
St. Maartensdijk, krijgt een eigen
loods aan de Oudelandsedijk in
Thoien. Zijn bedrijf is inmiddels
uitgebreid met een tweede schip,
de Annie B., die onder de registra
tie SCH 25 vaart. "Dit komt we
gens het kabeljauwdocument dat
aan dit schip verbonden is", zegt
Johan Bout. "Met deze boot mag
ik het gehele jaar door op kabel
jauw vissen en dat is heel belang
rijk met alle vangstbeperkingen
en strenge controles vandaag de
dag. Met de SCH 25 heb ik zelfs
vergunning tot aan de Ierse Zee
voor tarbot, maar als er geen ka
beljauw is, blijven we toch liever
dichterbij huis. Er zit een paling-
net en een garnalenuitrusting op,
zodat ik alle kanten op kan. Dit
schip kan veel."
De Annie B. is 2 1/2 m kleiner
dan de TH 5, maar is met zijn 300
pk motor wel sneller. Beide sche
pen zijn drie jaar oud. De TH is
bij Padmos in Bruinisse gebouwd,
de SCH 25 bij Welgelegen in
Zoutkamp. Dat laatste schip kan
wegens zijn diepgang echter niet
met laag water in of uit de haven
van St. Annaland.
De bemanning van de SCH 25
bestaat uit schipper Jacky West
dorp en Rini Scherpenisse uit St.
Annaland en Luciën v.d. Berge uit
Thoien. De eerste en de laatste
voeren voorheen op de TH 5,
waar Johan Bout zelf de schipper
is. Zijn bemanningsleden zijn
Jaap Felius en Jaap Guiquièrre.
Er is daar nog een vacature ter
vervanging van Simon Quist.
De Thoolse vissersvloot breidt zo
nog steeds uit en moderniseert. Er
staan nog meer vernieuwingen op
stapel, zoals verbetering van de
garnalenmachines aan boord van
de kotters.
tegenover landelijk 43.2%). Het
belangijkste voorlichtingsmiddel
vindt men de voorlichting aan
scholen.
Besparing van energie, energiever
bruik van allerlei apparaten en
veilig gebruik van energie zijn de
belangrijkste onderwerpen waar
over men informatie wil krijgen.
In veel mindere mate geldt dat
voor zonne- en windenergie en ka
beltelevisie. Ruim 51% vindt de
totale hoeveelheid voorlich
tingsmateriaal voldoende, doch
25.2% vindt het te weinig.
Over de nota is de klant, wat be
treft overzichtelijkheid e.d., tevre
den. Maar liefst 58% (landelijk
49) betaalt automatisch. Van de
mensen die niet automatisch beta
len, weet 72% dat men daarvoor
een korting krijgt. Het merendeel
wil liever een wat hoger, dan een
lager termijnbedrag betalen. Men
weet in het algemeen niet hoe
hoog de kosten voor afsluiting we
gens niet betalen zijn. Van de
klanten weet 61% (landelijk 73%)
precies hoeveel men betaalt en
25% weet dat ongeveer. In de laat
ste twee jaar had 8% moeilijkhe
den in verband met de rekening.
In 12% van de gevallen betrof dat
een fout bank- of gironummer,
terwijl daarmee landelijk maar
4% problemen heeft. De hoogte
van het voorschot gaf in 28% van
de gevallen (landelijk 51%!) pro
blemen.
De kleinverbruiker vindt het be
langrijk te weten, wanneer de me-
teropnemer langs komt. Als die
tevergeefs komt, vult men het
liefst zelf de stand in.
Van de ondervraagden vindt 42%
dat er nooit een stroomstoring
mag voorkomen, terwijl 28% te
gen één keer per jaar geen be
zwaar heeft. Gemiddeld 37%
(landelijk 44) heeft in de laatste
twee jaar met een stroomstoring
te maken gehad en 19% was daar
van van te voren op de hoogte.
Wanneer er werkzaamheden
plaatsvonden, was 63% hiervan
van te voren op de hoogte. Maar
liefst 88% vindt het belangrijk,
dat van te voren te weten.
Over de procedure voor het ver
krijgen van een nieuwe levering
van electriciteit blijkt 5% niet te
vreden. Bij 6% van de mensen
was de eindafrekening na de ver
huizing niet in orde en bij nog
eens 6% waren er andere proble
men omtrent de beëindiging van
de levering. Ongeveer 9% had
problemen omtrent de start van
de nieuwe levering.
Keuring (op aanvraag) van electri-
sche en gasbinneninstallaties
wordt zeer op prijs gesteld. Onge
veer 80% van de ondervraagden is
bereid daarvoor een bedrag van
bijvoorbeeld 50 gulden te betalen.
Bijna iedereen wil na de keuring
een rapport ontvangen. Veel men
sen vinden voorlichting over boi
lers, geisers e.d. belangrijk. En
77% vindt het een goed idee als de
PZEM die apparaten verhuurt.
Van de verkoop van toestellen
door de PZEM is 43% voor
stander.
Het rayonkantoor werd de laatste
twee jaar door 15% van de onder
vraagden bezocht, het hoofdkan
toor door maar 8%. Meestal ging
het over voorlichting of verhui
zing en in het algemeen was men
tevreden over de gang van zaken
tijdens het bezoek. De bereik
baarheid vond men redelijk goed,
behalve met het openbaar vervoer.
Van de ondervraagden wist 29%
niet waar men moet zijn om de
PZEM te bezoeken.
De Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Midden- en Noord-
Zeeland heeft in een brief aan de
raad van bestuur van de PZEM
aangedrongen op het instellen van
een consumentenraad, "zodat
ook de direct belanghebbenden,
t.w. de afnemers van energie, be
trokken zijn bij deze belangrijke
herstructureringsprocessen." De
Kamer doelt op de aan de gang
zijnde ontwikkelingen binnen de
electriciteitssector (samenwerking
tussen energiebedrijven) en de
plannen voor een nauwe samen
werking tussen PZEM en het wa
terleidingbedrijf WMZ. "Het
komt ons voor dat de instelling
van een dergelijke consumenten
raad het draagvlak voor de te ne
men beslissingen op dit gebied
kan versterken. Uiteraard gaan
wij er hierbij vanuit dat ook het
bedrijfsleven in een dergelijke
consumentenraad vertegenwoor
digd zal zijn" aldus de brief van
de Kamer aan de PZEM.
De PZEM is soms ook op zater
dag aan het werk. In verband met
de verlegging van de Ampè
restraat voor uitbreiding van de
Timpa in Thoien moesten er nieu
we leidingen voor de nutsvoorzie
ningen aangelegd worden. Bij de
rioolwaterzuiveringsinstallatie in
de Slabbecoornpolder hteld een
generator de elektriciteitsvoorzie
ning op peil. Aangezien de meeste
bedrijven op het Thoolse in
dustrieterrein op zaterdag niet
werken, werd het karwei op die
dag uitgevoerd. Nadat in verschil
lende schakelkasten de hendels
omgezet waren, konden de oude
kabels doorgezaagd worden om
een las met de nieuwe te kunnen
maken. Voor het doorzagen werd
gebruik gemaakt van een schiet
wapen.
Agrarisch Opleidings Centrum.
De opleidingen leerlingstelsel
land- en tuinbouw en kort-
middelbaar agrarisch onderwijs
verdwijnen uit Etten-Leur. Met in
gang van het nieuwe schooljaar
worden ze overgedragen aan de
r.k. Middelbare Land- en Tuin
bouwschool te Breda. In die stad
komt een Agrarisch Opleidings
Centrum, waarin alle opleidingen
op het gebied van land- en tuin
bouw in West-Brabant worden sa
mengebracht.
De zomer, berekend over de
maanden juni, juli en augustus,
telt 92 dagen. Dat betekent dat wij
aan de tweede helft beginnen. Na
de zo zonnige en warme mei
maand is de eerste zomerhelft een
grote teleurstelling geworden. Mei
gaf maar even 19 mooie buitenzit-
of terrasdagen, in juni waren dat
er 9 en in de eerste helft van juli 5
a 6. De laatste echte warme zo
merdag met in ons land 27 tot 30
Provinciale staten van Zeeland ne
men 16 september een beslissing
over het advies plan van scholen
voortgezet onderwijs 1990-1992.
Het oordeel van de adviesgroep
planning voortgezet onderwijs is
ook negatief over het Thoolse ver
zoek.
Volgens de beleidsnotitie 'Com
pleteren van bestaande scholen en
scholengemeenschappen' van de
staatssecretaris, moet een ibo-
afdeling(ito ihno) op de lange
termijn 150 of meer leerlingen
hebben. Zelfs bij maximale hand
having van de moeilijk lerende
kinderen in de TSG zullen dat er
volgens een raming van het
schoolbestuur niet meer dan 10
tot 15 per jaar zijn.
Sinds het cursusjaar 1983/84
heeft de TSG de moeilijk lerende
kinderen als kleine groep zelfstan
dig laten functioneren en op indi
viduele wijze de lessen
aangeboden. Het zijn overwegend
jongens, maar sinds de fusie met
de Ihno de Oesterschelp op 1 au
gustus 1986 is het aantal meisjes
toegenomen dat voor individueel
beroepsonderwijs in aanmerking
komt.
"Gelet op het belangstellingsper
centage voor onze scholenge
meenschap vanuit de basisscholen
en scholen voor voortgezet speci
aal onderwijs in de regio, mag ver
wacht worden, dat een
lbo-afdeling een breder draagvlak
zal hebben dan in de prognoses is
aangegeven", aldus het school
bestuur, dat bestaat uit gemeente
bestuurders en
ZLM-vertegenwoordigers.
De Zeeuwse Provinciale Onder
wijsraad onderschrijft de wense
lijkheid van handhaving van de
moeilijk lerende jongens en meis
jes binnen de TSG. Tussen het mi
nisterie en de scholen in de regio
bestaan afspraken over de groei-
beperking van het speciaal onder
wijs. Het basisonderwijs ontvangt
hiervoor faciliteiten en steun. In
dit kader van de groeibeperkende
maatregelen voortgezet speciaal
onderwijs zou het mogelijk moe
ten zij li om net voortgezet onder
wijs op Thoien zodanig te
organiseren, dat handhaving van
de moeilijk lerende kinderen mo
gelijk is met voldoende waarbor
gen voor de (cwaliteit van het
onderwijs en de begeleiding van
alle leerlingen. De conclusie van
de adviesgroep is negatief over de
aanvraag, maar positief over het
bekostigen van de individuele be
geleiding. De Provinciale Onder
wijsraad heeft dat nadrukkelijk
onderschreven.
Volgens gedeputeerde staten wor
den er ambtelijke voorbereidende
besprekingen gevoerd in het kader
van de zorgverbreding voortgezet
onderwijs tussen het ministerie,
de provincie, de TSG en de school
voor (voortgezet) speciaal onder
wijs De Veste/De Burcht in Tho
ien. Deze besprekingen sluiten
aan bij de maatregelen die de
groei van het (voortgezet) speciaal
onderwijs moeten beperken. Doel
is de opzet van een project dat
zich richt op de handhaving van
leerlingen in lager beroepsonder
wijs en mavo met voldoende ade
quate begeleiding, aldus g.s. in
hun voorstel aan provinciale sta
ten.
Het is voor de zesde keer dat pro
vinciale staten het plan van scho
len beoordelen. Als positieve
resultaten vermelden g.s. de oplei
ding MDGO sport en bewegen die
dankzij brede Zeeuwse steun dit
jaar in Goes van start kan gaan.
Verder de afdeling mto/pro-
cestechniek in Bergen op Zoom,
die zonder aanvangsjaartal in het
plan is opgenomen.
Van de 20(6 minder dan vorig
jaar) aanvragen voor het plan
1990-1992 beoordelen g.s. er
4(vorig jaar 8) positief: haven- en
vervoersschool aan de lno/mno
De Ruyter te Vlissingen, MTO
aan de meao te Oude Tonge en de
MDGO-afdelingen MK(mode en
kleding) en VP(verpleging) in
Zeeuws-Vlaanderen(Hulst/Ter-
neuzen) onder voorbehoud.
graden dateert van 26 mei: inmid
dels ruim zeven weken geleden.
In juni waren er veel wolkenvelden
van de Noordzee met in een groot
deel van het land weliswaar weinig
regendagen, maar wel een tekort
van 80 a 100 uren zonneschijn. De
eerste juli-helft was er geen hoge-
druk, maar te veel depressie
activiteit met, op 2 a 3 dagen na,
elke dag ergens regen in ons land
en te koel. Ook te weinig zon.
Kortom, een teleurstellende eerste
helft.
Nu kan de tweede helft ons deze
teleurstelling nog snel doen verge
ten, temeer omdat de top vakan
tieperiode in de tweede helft van
de zomer ligt. In noord-
Nederland beginnen de schoolva
kanties pas rond 22 juli.
Geheel zuid-Europa ziet, evenals
Scandinavië, nu al terug op een
bijzonder warme periode. In Fin
land waren er in juni al vele dagen
met 25 tot 30 graden en in juli een
complete hittegolf in Grieken
land, tot 46 graden, maar ook 43
in midden-Italië en 40 graden in
Joegoslavië. Ook een hete dag tot
in Oostenrijk en omgeving: 36
graden in Salzburg en- 34 graden
in München, maar dat duurde
kort. Inmiddels komen er van de
oceaan weer regelmatig fronten en
hogedruk blijft voor ons op te
grote afstand om voor een stabie
le, mooie periode te zorgen.
Verleden jaar waren mei en juni
bar slecht en was juist deze eerste
helft van juli de droogste, zon
nigste en warmste van de zomer.
Vanaf 17 juli volgden zeer zware
buien met 2 a 3 dagen waarop er
gens in ons land de 100 mm. regen
in een etmaal werd overschreden.
Op 17 juli was er bij Oldebroek
een fikse windhoos met veel
schade.
Samenvattend: een lange, warme
zomer kan het al niet meer wor
den. Maar de kans dat de tweede
helft van de zomer het beter (zon
niger en warmer) zal doen, lijkt
niet onwaarschijnlijk.