Weemoed op de valreep van de laatste overtocht afscheidy maar een nieuw begin Het veer Anna Jacobapolder-Zijpe vaart nooit meer Liturgie Donderdag 14 juli 1988 DE EENDRACHTBODE 9 Tuinameublement Vossen Nostalgie Beschermengel Zwervend Gevaren Dood Leven Kijk vooruit Niet omzien Redding Aangezien het om de Verkondigde in plaats van om |\ja vjer jaar cer. Kerk Anna Jacobapolder en Oud-Vossemeer de verkondiger gaat, heeft ds. D.M. Knibbe zondag J r zijn afscheid van de Gereformeerde Kerken Anna Ja cobapolder en Oud-Vossemeer zo sober mogelijk ge- M 5 I w 2 m-m houden. Hij zag zijn vertrek naar Sint Pancras ook S lm li 113 Er V S itl B lV IS M 00M eigenlijk niet als een afscheid, maar als een nieuw be- gin. "Kijk vooruit", zo hield ds. Knibbe zijn gehoor I? De veerboot op de reds van St. Philipsland, gadegeslagen door vele inwoners op Het koper en slagwerk gestaakt om te groeten. Muzikanten van Concordia en Nu de Zuiddijk. met Hope op de pont. Dirigent C Rombouts van Con cordia St. Philipsland tijdens het spelen van King Size op de pont. Verbroedering op het motorschip Zijpe tussen de muziekkorpsen van Bru en Flupland. Klaar voor de laatste oversteek. Vuur en rookontwikkeling midden op het Zijpe. Het laatste saluutschot bij het Het feest is over, de slagboom gesloten, het licht op afscheid van de veerdienst, na 88 jaar. Jacobapolder is niet meer. 18.30 uur. De extra bussen van de ZWN en de BBA die ingezet zijn om belangstellenden naar het veer Anna Jacobapolder-Zijpe te ver voeren, zijn stampvol. Ook die van 18.30 uur die vanaf de Oost- dijk in St. Philipsland vertrekt, heeft over vervoersaanbod niet te klagen. Het ritje is gratis en de stemming is opperbest maar 'we zullen het pontje toch wel missen hoor', zegt een mevrouw achter in de bus: 's Zomers was het altijd een mooi fietstochtje naar Zijpe, zo onderlangs de dijk van Flup land. Dat kan straks niet meer". Weemoed op de valreep van de laatste'overtocht. Afscheid doet zoals overal een beetje pijn. Jong en oud hebben de gelegenheid aangegrepen om massaal per bus naar het pontje vervoerd te worden. 18.40 uur. Bij de veerhaven in Anna Jacobapolder is het een drukte van belang. Bussen rijden af en aan. De muziekvereniging Concordia uit St. Philipsland ver zamelt zich op het trottoir naast de rijweg. De rijkspolitie regelt het verkeer; parkeerruimte voor de auto's is er voldoende. Mede werkers van de actualiteitenru briek Nieuwslijn van VOO maken afspraken over het te filmen on derdeel van dit historische af scheid. Wanneer m.s. Zijpe de al lerlaatste overtocht maakt, is nog niet zeker. De pont voert weer honderden reizigers aan. Op de patatwagen bij de brug naar de boot is ter gelegenheid van dit festijn een afbeelding met een spuitbus vervaardigd van de veer boot uit 1960 met twee pijpen. 'Het veer Anna Jacobapolder- Zijpe vaart op 6 juli voor de laat ste maal. Dan rest nog de herinne ring', luidt de begeleidende tekst. De airbrush-art krijgt veel be kijks, maar dan wordt alles weer overstemd door de fluittonen van de veerpont die hortend en sto tend aankondigd weer naar de overkant te gaan. Aan de tonen van de fluit te horen, is het tijd dat de boot uit de vaart wordt ge nomen. Het is symbolisch voor de m.s. Zijpe die als noodlijdend veer zolang in dienst is gebleven en waarvan de toekomst in neve len is gehuld. Is dit nu de laatste tocht? Wanneer gaat Concordia mee? 19.15 uur. Het aantal passagiers is nu beperkt. De twee muziek verenigingen, Nu met Hope uit Bruinisse en Concordia, plus een aantal genodigden op weg naar Zijpe. Om vijf voor half acht trekt de 7-jarige Sander, zoon van kapitein Jaap van Oeveren uit Scharendijke, nog een paar maal aan de fluit. Evenals aan de St. Philipslandse kant staan hier hon derden belangstellenden die de Zijpe uit komen zwaaien. 19.40 uur. Vier bussen van de ZWN met ou'd-medewerkers van deze vervoersmaatschappij en het gemeentebestuur van Bru en Flupland (behalve wethouder L. Walpot), plus de oud burgemeester van Zierikzee rijden aan boord. Het is even passen en meten, want er dient voldoende plaats vrij gehouden te worden voor het kanon waarmee de schietsportvereniging De Fles uit Vlissingen is gekomen. Met de knalgele bussen die midden op de Het voltallige college van b en w van St. Philipsland woonde zon dagmorgen de eerste dienst in de Geref. Kerk aan de Langeweg te Anna Jacobapolder bij, naast o.a. ouderling A.M. Guiljam van de Hervormde Gemeente. De prediking was naar aanleiding van Lucas 9 57-62 'De vossen hebben holen'. Tijdens de preek maakten bijna twintig kinderen o.l.v. twee leidsters de kinderne- vendienst mee. Ouderling J. de Jager zei na af loop van de dienst, dat de kerke- raad niet blij was met het vertrek van ds. Knibbe. "U deed uw werk met roeping en liefde. U stond midden in de gemeente en dat werd op prijs gesteld, maar nu is dat vervelende afscheid zover. U trekt in Anna Jacobapolder een deur dicht. Geen massieve deur, maar een klapdeurtje, want onze ervaring is, dat de banden met de predikanten die Anna Jacobapol der als eerste gemeente hadden, blijven bestaan. Uw nieuwe ge meente Sint Pancras is een uitda ging, daar gaat u iets nieuws opbouwen. Daarbij wensen we u, uw vrouw en Jan Willem Gods ze gen toe", zei ouderling De Jager. Daarna liepen de kerkgangers tij dens deze zonnige zondagmorgen naar Ons Dorpshuis, waar het echtpaar Knibbe de hand kon worden gedrukt. Verder was er nog koffie met cake en een gezel lig samenzijn, dat door ouderling De Jager werd afgesloten met het aanbieden van het geschenk van de gemeente: een tuinameuble ment. De kinderen van de kinder- nevendienst hadden een collage gemaakt waarin werd uitgebeeld, dat ds. Knibbe bij zijn afscheid de hand werd gedrukt. 's Middags volgde het afscheid in de Gereformeerde Kerk aan de Hofstraat te Oud-Vossemeer, waar ds. Knibbe dezelfde preek hield. Er waren afgevaardigden van de classis Klundert, de zusterkerken boot komen te staan, worden de muziekkorpsen -in blauw- weer van elkaar gescheiden. Op de brug wordt het allengs drukker. Iedereen die ooit zelf de boot heeft bestuurd, komt nog even een kijkje nemen of een babbeltje uit Tholen, Poortvliet en Bergen op Zoom en de plaatselijke Her vormde Gemeente. In de volle kerk - naast de 110 zit plaatsen waren nog 50 stoelen ge plaatst - voerde ouderling mevr. N. Learbuch-Boes na afloop van de dienst het woord. Zij bedankte voor de goede samenwerking, de inzet voor ouderen en de jeugd en het trouwe ziekenbezoek. Daarna was er nog gelegenheid tot koffie drinken, waarbij de catechesanten nog een aanvulling op het tuin ameublement dat 's morgens in Anna Jacobapolder was aangebo den, binnendroegen. Eerder was er al een pentekening van de Gere formeerde Kerk Oud-Vossemeer overhandigd en namens de evan gelisatiecommissie, een penteke ning van de Gereformeerde Kerk in Anna Jacobapolder. De uit Velsen afkomstige drs. D.M. Knibbe(31) diende de 220 le den tellende Gereformeerde Kerk Anna Jacobapolder en de 150 le den tellende Gereformeerde Kerk Oud-Vossemeer vanaf 1 maart 1984. In Sint Pancras vervult hij een al sinds 1986 bestaande vaca ture, die ontstond door het vertrek van ds. J.P. Feddema naar Goes. Ds. Knibbe doet 28 augustus in trede in Sint Pancras. Zijn afscheidspreek in Anna Ja cobapolder en Oud-Vossemeer was naar aanleiding van de tekst uit Lucas 9 57-62: 'De vossen hebben holen, de Mensenzoon moest dolen, hoe kiest gij uw weg?' "Het volgen van Jezus is een ris kante zaak", zo begon ds. Knibbe. "Zeker zoals Hij het zelf aan drie nieuwelingen voorlegt. De afgelo pen jaren hebben wij samen deze Heer trachten te volgen. In ziekte, geboorte, tijden van rouw, feesten van trouw, al die tijd hebben wij samen als gemeente elkaar gedra maken met Van Oeveren, die heel rustig zijn werk doet. Het af scheid van de ms Zijpe is voor de ZWN-genodigden een soort reünie. 19.55 uur. Begeleid door twee gen, elkaar beïnvloed, on dersteund, bemoedigd en elkaar terecht gewezen. Dit alles weder zijds. Nu het moment van afscheid is aangebroken, is het goed om terug te zien, in weemoed wellicht te verwijlen bij het verleden of wijst Jezus ons een andere weg? Het gevaar is bijzonder groot om in nostalgie terug te blikken. Evenwel moet mij van het hart, dat, zoals ik met u heb meege leefd, zo goed en zo kwaad als dat ging, ik onder u geloof heb gevon den, wat mij enorm heeft gesterkt. De manier waarop ik op gevangen ben in mijn eerste ge meente, is mij tot steun geweest. Wat mij ook is opgevallen is, dat velen van u een beschermengel hebben. Talloze malen is het ge beurd, dat een kerkeraards- of ge meentelid mij wees op iemand die om welke reden dan ook aandacht nodig had. Zo had ik vele ogen en oren en dat is de manier om ge meenschap te zijn. Zo'n zorg voor elkaar weerspiegelt de zorg die God voor ons heeft. Een gemeen te die daar in oefent, die dat in haar vaandel heeft staan, zal niet tevergeefs hoeven vragen om Gods bijstand. Zorg en eerbied voor hen die over leden zijn en die wij niet konden missen, die wij zo graag onder ons gezien hadden, dankbaar voor al dat nieuwe leven, dankbaar ook voor de huisvesting en voor fami lie. Is die eerbied en dankbaarheid niet in schrille tegenstelling met wat Jezus drie nieuwe volgelingen voorhoudt? Laten wij ons dan bezinnen op die zwervende Mens, niet als vossen in holen, noch als vogels in nesten schepen van de Rijkspolitie en voorafgegaan door de Wemeldin- ge van Rijkswaterstaat gaat de veerboot op weg naar de Krab- benkreek. In het kielzog de reserve-veerboot voor passagiers, het Hollands Diep, enkele speed- gehuisvest, maar zonder vaste woon- of verblijfplaats, rusteloos voorttrekkend. Al degenen die ik heb mogen trouwen, hadden een huis, al lang voordat de huwelijksplechtigheid voltrokken werd. Elders lezen wij, dat Jezus - voor korte tijd - in Kapernaüm woon de. Hier is hij op weg naar Jeruza lem, voor het Paasfeest. Zijn laatste en beslissende gang en Hij is zojuist als ongewenst uit een Sa- ramitaans dorp weggejaagd. bootjes en de blusboot 84 van Rijkswaterstaat, die met een heu se waterstraal de toeschouwers aan de oevers groet. Wim Quak van Concordia heeft een heel re pertoire samengesteld van mu ziekstukken die deze unieke tocht Het volgen van Jezus kan risico's met zich meebrengen. Het is meer dan het volgen van een leer meester. Je leven is ermee gemoeid en het gaat boven het bezitten van huizen uit. Hiermee wordt niet het bezit op zich bekritiseerd, maar het voor opstellen van het bezit boven al les. Ons wordt hier verteld, dat he naar de rede van Sint-Philipsland moet begeleiden. Het geronk en gestamp van het motorschip wordt daarbij voor lief genomen en door de goede verstaander niet gehoord: Junioren Mars, Stand- By, Roal Jubilee, King-Size, Hol- gewaagd is om Jezus te volgen. Het kan gevaren inhouden. Wan neer Hijzelf al verworpen en de deur gewezen wordt, hoeveel te meer niet zijn leerlingen en volge lingen? Dit brengt ons al enigszins op het spoor, hoe het op weg zijn met Je zus eruit ziet. Niet hunkerend naar bezit, niet zinnend op hoge dingen, maar je te voegen in het eenvoudige, in het risicovolle vol gen van Jezus. Ons leven, ons bestaan, onze opvattingen en be zittingen zijn ermee gemoeid. Hij is het om wie het gaat en in het volgen van Hem zullen we er rekening mee moeten houden, dat het ons wel eens iets kan kosten. Zo kostbaar is het volgen van Hem. De volgende uitspraak die Jezus doet, werpt het licht op weer een andere kant van het volgen van Jezus. In Jezus' dagen was de plicht om voor de dode te zorgen, de belangrijkste godsdienstige handeling die een mens kon doen. Na de begrafenis was er dan nog een periode van zes dagen dat er rouw bedreven moest worden. De ze heilige plicht is echter minder belangrijk dan het volgen van Je zus. Laat de doden hun dode be graven. Bedoeld is: laat de geestelijk dode hun lichamelijk doden begraven. Wie zich af wendt van Jezus, is geestelijk dood. Elke godsdienst die verstart in do de praktijken, die gefascineerd is door de dood, moeten Jezus' vol gelingen achter zich laten. Het gaat niet aan om je te laten beto veren door de dood, het zwarte gat, je daarop te concentreren en daar het beslissende van je geloof op te bouwen. Het gaat om het volgen van Jezus en al het andere komt dan op de tweede plaats. rood. Het veer Zijpe-Anna land Jubelt. Klinkende titels die door C. Rombouts met overgave worden gedirigeerd. De televisie ploeg van het NOS-journaal die rechtstreekse beelden zal brengen is aan boord. Verslaggever Hugo van Rijn maakt een afspraak met Dat is wat Jezus aan iemand doorgeeft, die eerst zijn vader wil begraven. Elisa, toen hij door Elia geroepen werd, mocht wel eerst zijn ouders gedag zeggen. Jezus' boodschap is urgenter. Dit is een signaal dat Jezus afgeeft om niet de dood, maar de boodschap van de levende Heer de voorrang te ge ven. Het is dus geen oproep om maar niet meer te begraven, maar het is een oproep om het zwaarte punt niet in de dood, maar in het leven te leggen en deze schokken de woorden van Jezus schudden ons daartoe wakker. In ons verdriet om hen die wij niet meer om ons heen hebben, is dit de aanwijzing, de steun ook om ons geloof niet in dat verdriet te laten wegzinken, maar om met dat verdriet je erdoor Jezus boven uit te laten tillen. Weer een andere kijk op de navol ging geeft Jezus' repliek op de derde persoon die Jezus wil vol gen. Een derde stap op weg om te voelen wat het volgen van Jezus inhoudt. Iemand wil Jezus vol gen, maar vraagt eerst toestem ming om van zijn huis afscheid te nemen. Nee, zegt Jezus, kijk niet om, maar kijk vooruit. Zoals het ploegen een intensieve bezigheid is - je moet alert zijn an ders gaat het fout, zeker in die da gen met de wat rotsachtige grond en de broze werktuigen - zo is ook de verkondiging gericht op de toe komst. Kijk dan niet terug, maar vooruit. Hiermee wil ook niet gezegd zijn, dat herdenken verkeerd is, maar dat het om de richting van je le ven, van je geloof gaat. Wanneer wij deze woorden van Jezus ge denken, is dat niet fout, want zo worden we bepaald bij de toe komst, het komende rijk dat in de verkondiging al aanbreekt. Dat gaat uit boven ons huis, onze familie en daarom mogen we niet omzien zoals Lot's vrouw omzag, verbitterd, vol heimwee en bege ren naar de rijkdom, maar voor uit, naar Gods komende rijk. Wanneer wij zo leven, wanneer wij zo ploegen, vooruit kijkend, dankbaar voor wat geweest is, maar vol hoop voor morgen, dan Jan Kees de Nooijer van de schietsportvereniging over het tijdstip dat het eerste saluutschot gelost moet worden. De prop pa pier gaat niet alleen het water, maar ook rechtstreeks de ether in. De snelheid van de Zijpe bedraagt 23 kilometer: "Het is zijn top snelheid", zegt Kapitein van Oe veren. Hoe lang de tocht zal du ren, is voor hem ook nog een vraag. Links en rechts gaan de hapjes en drankjes rond en vertelt Van Oeveren over de laatste offi ciële vaart van die namiddag: "Ik zette mijn handtekening op het laatste kaartje dat iemand had ge kocht. Daar kreeg ik een tientje voor", wijst hij naar zijn borst zakje van zijn witte overhemd. 20.03 uur. Het kanon wordt in stelling gebracht. De Nooijer en assistent Gerard Verrijzen wach ten op een sein van Hugo van Rijn. "Nog één minuut jongens", roept de verslaggever om 6 over 8. Als het schot gelost is gaat er ge juich op. De stemming komt er goed in als St. Annaland in zicht komt. 20.15 uur. Ria Berrevoets, as sistent rayonchef streekvervoer ZWN heet de passagiers van harte welkom. "We gaan met de Zijpe naar de rede van Sint-Philipsland, hoe klinkt dat?" Op de dijk en het havenhoofd van Flupland hebben zich honderden mensen verzameld die het pontje een laat ste groet brengen. Burgemeester T.A. Vogel met echtgenote, ge meentesecretaris J.P.A. de Kok en wethouder A. Kosten en alle leden van de muziekkorpsen wui ven naar de toeschouwers. 20.30 uur. De Nooijer durft geen schoten meer af te vuren: "We zitten te dicht op de dijk. Er staan te veel mensen. Het is maar pa pier, maar zon prop kan wel 300 meter halen. "De Nooijer vraagt aan de kapitein of hij iets verder uit de kust kan varen. Hugo van Rijn is tevreden: "Een schitterend plaatje. Jongens het kon niet be ter". Het motorschip gooit on dertussen letterlijk roet in het eten en over de reizigers op het bene- dendek. "Ik dacht dat wij voor veel roet zorgden, maar die boot kan er ook wat van", zegt De Nooijer. 20.45 uur. De meisjes van Con cordia hebben hun instrumenten even opzij gelegd en presenteren zich op de klep van de veerboot als 'dansmariekes'. De voetjes gaan van de 'vloer'als de haven van St. Annaland gepasseerd wordt. 20.55 uur. 'Holland jubelt' wordt ingezet. Het binnenschip Octopus komt de Krabbenkreek op (water) weg naar St. Annaland. 21.22 uur. Midden op het Zijpe wordt het laatste saluutschot af gevuurd. Directeur drs. G.J.M. Koelemij van de NV Streekver voer Zuid-West-Nederiand strijkt de driekleur waarna Sam Feleüs van Corcordia en Greta Wenning- Capelle van Nu met Hope op de brug de Last Post blazen. De stemming is nu minder opgewekt. Het afscheid nadert nu echt on herroepelijk. De korpsen spelen het Zeeuws volkslied en het Wil helmus. Om half tien gaat ieder een van boord. Het veer Anna Jacobapolder-Zijpe vaart niet meer. Nooit meer. gaan wij de juiste kant op. Dan hoeven wij niet bij het verleden te verwijlen, maar blijkt dat verle den juist een bron voor de toe komst te zijn. Wanneer wij in dat licht ook de periode bekijken die wij samen waren, is dat in de geest van wat Jezus ons hier zegt. Dan is deze dolende mensenzoon die vernede ring en afwijzing moest smaken voor ons, maar zo de eer van God behaalde en ook ons die eer mee wil delen, onze weg. Dan hebben vossen holen, dan dolen wij op deze aarde echter niet doelloos rond, maar zijn wij gericht op Gods huis. Dan zoeken wij een schuur die duurt. Dan is Jezus on ze weg, Zijn leven ons richtsnoer, dan zijn wij niet verslagen door de dood, niet in de ban van rituelen, gebruiken, gewoontes en herinne ringen, maar zijn wij gedreven door de verkondiging van Gods rijk. Dan is die vrede en die overtuiging van Jezus, Jezus zelf onze red ding. Wanneer wij dat vasthou den, dan is dit afscheid geen einde, maar een nieuw begin. Dan leidt onze weg verder. Houdt elkaar dan vast in Zijn lief de, gedenk de woorden van Jezus en kijk vooruit. Hoop op die God en verruil de dood voor het leven. Jezus is onze weg, Hij brengt ons samen, Hij is onze band, ook al zullen wij straks ver van elkaar wonen. Sla dan de hand aan de ploeg, ver kondig wijd en zijd de boodschap van Gods rijk, eert hen die ons ontvielen, maar eerst vooral Je zus, Die de dood overwon. Wees dankbaar voor familie en huis en haard, maar bovenal voor Gods huis dat dolenden herbergt. De vossen hebben holen, laten wij met de Mensenzoon dolen; Hij wijst de weg", zo besloot ds. Knibbe zijn preek, zondagmorgen in Anna Jacobapolder en 's mid dags in Oud-Vossemeer. De tweede Gereformeerde predi kant in onze streek, ds. J.A. Droogendijk uit Tholen/Poort- vliet, neemt eind dit jaar afscheid. Mogelijk is dan de eerste vacature van ds. Knibbe al vervuld, want de beroepingscommissie van Anna Jacobapolder/Oud-Vossemeer bestaande uit een doorsnee van de gemeenten en één lid uit elke ker- keraad - gaat aan de slag. De orde van de afscheids- dienst in Anna Jacobapolder bestond zondagmorgen uit het zingen van de nieuwe be rijming van de Psalmen 34 1 en 2, 68 12, 61 3 en 5, als- 4- mede de Gezangen 255 1 en 2, 489 1, 2 en 3 en 388 2 en 3. Naast de gebeden was er de le zing van de Wet en Lucas 9 57-62 Organiste was mevr. J. de Jager-Boudeling, koster dhr. N. v.d. Reest. Ds. D.M. Knibbe, die zondag afscheid nam, bij zijn komst in maart 1984 bij de Gereformeerde Kerk te Anna Jacobapolder. In de vacaturetijd is ds. Vos uit Halsteren consulent.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1988 | | pagina 9