Op elk gewenst ogenblik via de Philipsdam naar de overkant Verbetering riool Stavenisse Vosmeer Reinigingsrecht in 1992 schokeffekt Nooit meer wachten op de pont Zaterdag braderie Smurdiek BOUMAN POTTER Weer verkeersdode Vossemeerse molen Trapveld voor jeugd van Sint-Annaland OOGMEETKUNDIG CENTRUM STEENBERGEN Sloot langs fietspad is gevaarlijk Donderdag 14 juli 1988 44e Jaargang no. 35 Gedeputeerde De Voogd: damwegen vergen grote financiële offers f" I -1 De 48-jarige W.W.A. Timmermans uit Oud- Vossemeer is dinsdag omstreeks 12.40 uur bij een ver keersongeval op de kruising Kreekweg - Hikseweg in zijn woonplaats om het leven gekomen. Hij reed met zijn personenauto in de Hikseweg vanuit de richting van de boerderij van M.M. Punt naar de molen. Tim mermans reed plotseling de Kreekweg(voorrangsweg) op. Bestuurder A.H.G. uit Wouw, die met zijn vracht wagen vanuit de richting Nieuw-Vossemeer naderde, heeft nog geremd, maar kon niet verhinderen dat hij frontaal tegen de zijkant van de personenauto botste. De totaal venielde auto van dhr. Timmermans sloeg enkele malen over de kop en het slachtoffer werd eruit geslingerd en kwam vervolgens onder het voertuig te recht. De man was op slag dood. De brandweerkorp sen Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk waren ook betrokken bij de hulpverlening, evenals een kraanwa gen. "De bestuurder van de vrachtauto treft geen en kele schuld en het technisch onderzoek heeft uitgewezen, dat ook zijn voertuig in orde was," zegt politie-woordvoerder E. Waasdorp. Eerder dit jaar werd op hetzelfde kruispunt een fiet ser geschept door een auto. De fietser overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Dertig miljoen Acht kilometer Elk moment Wethouder Koopman bekritiseert dijkgraaf Extra parkeerplaatsen bij de Wellevaete? Betegelen Van 60 naar 160 gulden per gezin Lijnbach Voor oogmetingen en contactlens aanpassingen met de modernste apparatuur. Tevens oogdrukmeting met de nieuwste non-kontakt tonometer. Gaarne volgens afspraak. O.V. optometrist A.N.V.C. contactlensspecialist Fa. Adri C. Broekhuis en Zn. juwelier - horloger - opticien klokkenmakerij Ciroic Kcrkstraai 5-13 4651 BA Mccnhcrgcn Iclcloon (01670) 6.33 85 Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Telefax 01665-3318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement f 20,50 per halfjaar. Per jaar f 38,-, per post f 47,55 per jaar. Losse nummers f 1,10. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs f 0,37 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant. Inclusief btw op rekening f 9,—. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Zaterdag is het braderie in St. Maartensdijk, maar ook nog wie lerronde, kermis en open dag in de bibliotheek, zodat het aan afwis seling niet zal ontbreken. De braderie wordt traditioneel ge organiseerd door middenstands vereniging Smalstad en muziekvereniging Euterpe. Naast veel winkeliers zullen verschillen de verenigingen met attracties voor de nodige variatie zorgen. Euterpe zorgt zoals gebruikelijk voor de rommelmarkt en de olie bollen. De Bond van Plattelandsvrouwen heeft twee kramen. In de ene kraam worden demonstraties ge geven van kraaltjes breien en ka rakterpoppen makenféén zo'n pop wordt verloot), wat de leden op cursussen hebben geleerd. De tweede kraam is een soort win keltje met tal van aanbiedingen. Er zijn natuurprodukten als advo caat, babbelaars, bloemetjeskaar sen en tevens wordt een originele natuurmand verloot. Het goede doel is deze keer een bijdrage voor de hoefstal(stravolje) die Huis en Heem in St. Maartensdijk wil plaatsen. De Plattelandsvrouwen timmeren zo flink aan de weg. Van tien tot negen uur staan zater dag ook de deuren van de biblio theek open voor verschillende demonstraties, tentoonstellingen, een stripruilbeurs en -tekenaar, alsmede de verkoop van afge schreven boeken. Wie zich dan nog verveelt, kan bij de kermisattracties terecht en de wielerronde, die zaterdag ook weer menigeen naar St. Maartens dijk zal trekken. Tijdens de rondvraag bij de ver gadering van de commissie open bare werken vroeg I.C. Moerland (PvdA) aandacht voor de gevaar lijke situatie die is ontstaan op het fietspad van St. Maartensdijk naar Gorishoek na het graven van een waterloop langs het pad in de Muijepolder. De berm is daar op sommige plaatsen niet breder dan 30-40 centimeter. Wethouder L.J. Koopman zei hier zeker aandacht te besteden en heeft het college de suggestie gedaan ook eens over het fietspad te rijden om zich op de hoogte te stellen van de situtie: "Het kantje is nog smaller gewor den. Het is gevaarlijk voor kinde ren. We moeten voorkomen dat er ongelukken gebeuren". De regenbuien trotserend probeerden fietsers van het eiland Tholen en van St. Philipsland woensdagmiddag direct de nieuwe route over de Philipsdam uit. Op de voorgrond de dames Kooijman en Geluk, terwijl dijk graaf Hage (links) weer naar de bussen loopt om de route met de genodigden te vervolgen. De opening van de Philipsdam is vooral door de opheffing van het bekendste veer van Nederland een historische gebeurtenis geworden die enorme belangstelling heeft getrokken. Tijdens een fikse re genbui werd de nieuwe verbinding van Tholen/St. Philipsland met Schouwen-Duiveland/Goeree- Overflakkee onder knallend vuur werk en getoeter van de scheeps hoorns woensdagmiddag rond kwart voor vier geopend, 's Avonds tegen half tien werd onder heel wat gunstiger weersomstan digheden midden op het Zijpe het laatste saluutschot afgevuurd op de pont, die de laatste dag van de 88 jaar van de veerdienst Zijpe- Anna Jacobapolder vol maakte. Het NOS-t.v. journaal van acht WONINGINRICHTING tl Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliet Advertentie I.M. uur verzorgde een rechtstreekse uitzending. Zo werd de 6de juli een 'belevenis waar mensen nog jaren over pra ten', zoals de organisator van de 'uitvaart' van de veerboot, Piet den Ouden uit St. Philipsland, vooraf had aangekondigd. In het volle restaurant de Greve- lingen maakte gastheer gedepu teerde J.D. de Voogd 's middags ook verheugd melding van de gro te opkomst. "Het lijkt wel of er iets heel bijzonders te gebeuren staat en dat is ook zo, want van middag maken wij historie." De gedeputeerde noemde de offi ciële ingebruikneming van de weg over de Philipsdam, de opening van de BBA-buslijndienst Tho- len/Oude Tonge en de opheffing van het laatste veer in het noorden van onze provincie. De Voogd sprak over een zinvolle samenwerking tussen rijk en pro vincie bij de totstandkoming van de nieuwe verbinding. "Hoofd functie van de compartimente- ringsdammen Philips- en Oesterdam is de bescherming van het zoute milieu in de Ooster- schelde, maar het is een zeer goe de beslissing geweest daarop een verkeersweg aan te leggen. Het provinciebestuur heeft zich hier voor wel grote financiële inspan ningen moeten getroosten: de weg op de Philips- en Oesterdam sa men zo'n 30 miljoen gulden. Voor de Oesterdam-weg, die ruim 20 miljoen gaat kosten, is voor vol gend jaar nog 4.3 miljoen gulden opgevoerd, met name voor de aanleg van de aansluiting op Tho len. De weg op de Oesterdam zal dit jaar nog voor het verkeer wor den opengesteld." De weg over de Philipsdam is rond de 8 km lang en heeft de pro vincie 6.5 miljoen gulden gekost. Het rijk is verantwoordelijk voor het weggedeelte over de bascule- brug. Volgens gedeputeerde De Voogd kun je niet zonder meer stellen, dat de Deltawerken Zeeland uit zijn isolement hebben gehaald. "Er zijn meer aspecten die daar aan hebben bijgedragen, zoals de hausse in de economie in de jaren zestig en de grotere mobiliteit van de bevolking." De weg naar de Philipsdam maakt een enorme slinger: vanaf St. Phi lipsland eerst een bocht naar links en dan naar rechts. De gedepu teerde gaf aan, dat bij de tracé keuze destijds rekening werd gehouden met zoveel mogelijk be houd van schorren, die onder in vloed blijven van de getijden. Ook is gekeken naar een zo goed mogelijke aansluiting op de weg op St. Philipsland, waarbij zo weinig mogelijk grond hoefde te worden opgeofferd. Landbouwers die toch grond kwijt raakten aan de weg, konden aanspraak maken op compensatiegrond in een inge polderde schor. Provincie en land bouw kwamen op vrijwillige basis tot overeenstemming. "Bij dit rui len moest er niemand huilen", zei De Voogd. De gedeputeerde bracht in het restaurant de Grevelingen verder naar voren, dat Zeeland een land blijft van overkanten. "Maar die overkanten komen steeds dichter bij. In dit geval is dat wel erg fi guurlijk, want de te overbruggen afstand in het Zijpe is aanzienlijk korter dan de weg over de Philips dam." Volgens De yoogd zit het psycho logisch vooral in het feit, dat ie dereen op elk gewenst moment van de dag of de nacht nu Schouwen-Duiveland/St. Philips land vice versa kan rijden-. De tus senkomst van het veer is voorbij. De gedeputeerde wenste beide re gio's geluk met de verbinding. Hij koppelde daar richting gemeente besturen van Bru en Flupland de wens aan, dat zij in grote een dracht de weg een goede naam ge ven. "Het zou voor zover ik weet in Zeeland de eerste doorgaande weg, liggende in twee gemeenten, zijn die over de volle lengte één naam heeft. Hopelijk zal het een veilige weg blijken te zijn", zo besloot gedeputeerde De Voogd. Wethouder L.J. Koopman maakte donderdag in de commissie openba re werken bekend, dat hij bij het college erop aan wil dringen het pol derriool in de Poststraat in Stavenisse op het riool achter de F.D. Roo« seveltstraat in Oud Vossemeer binnen enkele jaren te verbeteren. Deze rioleringen stonden niet in het 'rioleringsprogramma' van de meerjarenbegroting. Koopman wil deze aanpassingen echter eer der doen plaatsvinden aangezien een onderzoek naar de conditie van het stelsel heeft uitgewezen dat deze noodzakelijk zijn. De ge meente en een ingenieursbureau inspecteerde 80 putten van 1000 aansluitingen. De wethouder vond dat de gemeente 'niet slecht uit de bus' komt ls het gaat om het rioolbeheer. "In 1980 was 14 miljoen nodig voor overstorten en verbeteren van rioleringen. Voor 1992 hebben we nog voor 4 '/2 mil joen uit te voeren". Koopman had behoefte om te reageren op de uitspraken van dijkgraaf I.C. Hage tijdens de opening van de zuiveringsinstalla tie in St. Philipsland vorige maand. Hage zei toen dat St. Phi lipsland er beter in was geslaagd om de rioleringen aan te passen dan Tholen. "De dijkgraaf heeft bedoeld dat in St. Philipsland de afwatering is afgemaakt en dat wij dat nog moeten afmaken. Wij hebben echter minder rijksgeld achter de hand". W.C. van Kem pen (CDA) vond dat de gemeente de 14 miljoen in 7 jaar 'goed' heeft geïnvesteerd. J. van der Jagt (SGP) sloot zich bij de opemrking van Van Kem pen aan, maar gaf het college in overweging de onderzoeksmetho de naar de toestand van de riole ringen te verfijnen met behulp van speciale apparatuur. Het college van B&W zal overwegen om het parkeerterrein dat gepland is achter het dorpshuis De Wellevaete in St. Annaland eerder te verwe zenlijken dan 1991. Het terrein met ongeveer 30 parkeerplaatsen is op genomen in de meerjarenbegroting. Voor 1988 staat de aanleg en in richting van een trap- of speelveld voor de jeugd van St. Annaland op de lijst van uit te voeren wer ken. Op het terrein van de voor malige ijsbaan wordt 4500 m2 gras ingezaaid en een tien meter brede groengordel aangelegd. Met dit plan wil het college 'de lancune' opvullen die er op dit ge bied in St. Annaland bestaat. W.C. van Kempen (CDA) zei 'symphatiek' te staan tegenover de suggestie van Moerland, maar vroeg zich wel af of het financieel toepasbaar is. J. van der Jagt (SGP) twijfelde aan het dubbel gebruiken van het parkeerterrein/speelveld. "Er is niet één voetbalveld verhard. Wethouder Koopman zegde toe uit te zoeken of de aanleg van het parkeerterrein eerder kan plaats vinden dan in 1991. I.C. Moerland (PvdA) stelde in de commissie Openbare Werken voor om een stuk van het speelter rein te betegelen: "Het terrein is bijna zo groot als een voetbal veld. Als er een gedeelte van 20 bij 50 meter van zou worden ver hard, dan kan de jeugd er ook bij slecht weer op voetballen en voor kom je ermee dat de jeugd naar de straat moet uitwijken". H. Th. van Veen, hoofd gemeen telijke ontwikkeling, schatte de kosten van Moerlands' voorstel op een ruwe 500.000 gulden. Een andere mogelijkheid zou zijn om het parkeerterrein twee func ties te geven; overdag voor de jeugd, 's avonds voornamelijk voor de auto's. Wethouder L.J. Koopman zei het voorstel in het collega te willen bespreken. DEZE WEEK Officiële opening Philipsdam en de laatste overtocht van het veer Zijpe-Anna Jacoba polder Nieuwe buslijn Tholen/Oude Tonge Bruse burgemeester vreest toename recreatieve druk Afscheid ds. Knibbe van Ge reformeerd Anna Jacobapol der en Oud-Vossemeer Tentoonstelling Tholen Stad Creatief trekpleister tijdens de zomermarkt Gedeputeerde De Voogd zet ruisvoorn uit ter bestrijding van muggenplaag Hagelstenen als duiveneieren WMZ-fitters klaar met schoonmaken Thools water leidingnet Tegelijk met trapveld extra parkeerruimte bij de Wel levaete? Sportlaan St. Maartensdijk wordt geasfalteerd Nationaal viskampioene in Oud-Vossemeer Een uitmuntende Duitse her der in Scherpenisse •k Winnaar ronde van Poortvliet doet zaterdag in St. Maartens dijk ook mee ZEG NIET 'ZO KAN HET WEL', MAAR ZEG 'HET KAN BETER' Dit nummer bestaat uit 16 pagina's Sluiting Enka. De ondernemings raad van Enka b.v. heeft de ge meenteraad van Tholen de conclusies gestuurd uit het rap port van de Raad van Bestuur van Akzo tot sluiting van de vestiging in Steenbergen. Wethouder L.J. Koopman deelde in de commissie openbare werken mee, dat de reinigingsrechten voor de Thoolse burgers na het sluiten van Tuttelhoekje zuilen stijgen van 60 gulden nu naar 160 gulden in 1992. "Dat betekent een schokeffekt voor Tholen. Bij zo'n grote sprong zal je de burger duidelijk moeten maken, dat hij voor een zal moeten Jarenlang moest er geld bij. De veerdienst kon tot 6 juli in de vaart blijven door financiële steun van de provincie en het rijk. De ZWN kreeg woensdagavond in anderhalf uur gratis overzetten honderden passa giers te verwerken. Weemoed op de valreep van de laatste overtocht. Het veer Zijpe-Anna Jacobapolder vaart nooit meer. Zie voor een impressie pagina 9. schoon milieu betalen". Het ziet er volgens Koopman meer uit, dat het Thoolse afval na 1992 naar de verbrandingsinstal latie in Moerdijk gebracht zal moeten worden. Koopman legde uit dat het rijksafvalbeleid erop gericht is om afval zoveel moge lijk te verbranden en het afval bij de bron te scheiden. "Daar doen we al veel aan op Tholen. Een be leidsgroep bekijkt momenteel wat de mogelijkheden na 1992 zullen zijn. We staan niet afwijzend te genover Moerdijk maar we waren liever naar de Kragge bij Bergen op Zoom gegaan". L. van der Jagt (SGP) onderkende het te ver wachten schokeffect voor de Thoolse burgers: "Maar we kun nen niet anders. Tholen zit laag, een doorsneeheffing zal eerder bij 100 gulden liggen dan bij de 60". I.C. Moerland informeerde naar een overgangsmaatregel waar door het schokeffect minder zou worden. W.C. van Kempen (CDA) noem de het bedrag van 160 gulden 'natte vingerwerk': "Daar sluit ik me nog niet bij aan. Om het schokeffect zo klein mogelijk te houden, verwijs ik dit punt naar de commissie financiën. Koop man antwoordde dat een over gangsmaatregel moeilijk te ma ken valt: "We zouden het wel kunnen verkopen als we ons afval in Midden-Zeeland zouden stor ten. Maar we kunnen de kosten niet verhalen als we ons afval in een andere provincie brengen". AUTOMATISERING Slingerweg 25 4613 BR Bergen op Zoom Tel 01640 - 41067 meesterlijk onderbouwd

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1988 | | pagina 1