Op elk gewenst ogenblik via de
Philipsdam naar de overkant
Verbetering riool
Stavenisse Vosmeer
Reinigingsrecht in
1992 schokeffekt
Nooit meer wachten op de pont
Zaterdag
braderie
Smurdiek
BOUMAN POTTER
Weer verkeersdode
Vossemeerse molen
Trapveld voor jeugd
van Sint-Annaland
OOGMEETKUNDIG
CENTRUM
STEENBERGEN
Sloot langs
fietspad is
gevaarlijk
Donderdag 14 juli 1988
44e Jaargang no. 35
Gedeputeerde De Voogd: damwegen vergen grote financiële offers
f"
I -1
De 48-jarige W.W.A. Timmermans uit Oud-
Vossemeer is dinsdag omstreeks 12.40 uur bij een ver
keersongeval op de kruising Kreekweg - Hikseweg in
zijn woonplaats om het leven gekomen. Hij reed met
zijn personenauto in de Hikseweg vanuit de richting
van de boerderij van M.M. Punt naar de molen. Tim
mermans reed plotseling de Kreekweg(voorrangsweg)
op. Bestuurder A.H.G. uit Wouw, die met zijn vracht
wagen vanuit de richting Nieuw-Vossemeer naderde,
heeft nog geremd, maar kon niet verhinderen dat hij
frontaal tegen de zijkant van de personenauto botste.
De totaal venielde auto van dhr. Timmermans sloeg
enkele malen over de kop en het slachtoffer werd eruit
geslingerd en kwam vervolgens onder het voertuig te
recht. De man was op slag dood. De brandweerkorp
sen Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk waren ook
betrokken bij de hulpverlening, evenals een kraanwa
gen. "De bestuurder van de vrachtauto treft geen en
kele schuld en het technisch onderzoek heeft
uitgewezen, dat ook zijn voertuig in orde was," zegt
politie-woordvoerder E. Waasdorp.
Eerder dit jaar werd op hetzelfde kruispunt een fiet
ser geschept door een auto. De fietser overleed later
in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Dertig miljoen
Acht kilometer
Elk moment
Wethouder Koopman bekritiseert dijkgraaf
Extra parkeerplaatsen bij de Wellevaete?
Betegelen
Van 60 naar 160 gulden per gezin
Lijnbach
Voor oogmetingen en contactlens
aanpassingen met de modernste
apparatuur. Tevens oogdrukmeting met
de nieuwste non-kontakt tonometer.
Gaarne volgens afspraak.
O.V. optometrist
A.N.V.C. contactlensspecialist
Fa. Adri C. Broekhuis en Zn.
juwelier - horloger - opticien
klokkenmakerij
Ciroic Kcrkstraai 5-13 4651 BA Mccnhcrgcn
Iclcloon (01670) 6.33 85
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 01665-2752
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement f 20,50 per halfjaar.
Per jaar f 38,-, per post f 47,55 per jaar.
Losse nummers f 1,10.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs f 0,37 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant.
Inclusief btw op rekening f 9,—.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Zaterdag is het braderie in St.
Maartensdijk, maar ook nog wie
lerronde, kermis en open dag in de
bibliotheek, zodat het aan afwis
seling niet zal ontbreken.
De braderie wordt traditioneel ge
organiseerd door middenstands
vereniging Smalstad en
muziekvereniging Euterpe. Naast
veel winkeliers zullen verschillen
de verenigingen met attracties
voor de nodige variatie zorgen.
Euterpe zorgt zoals gebruikelijk
voor de rommelmarkt en de olie
bollen.
De Bond van Plattelandsvrouwen
heeft twee kramen. In de ene
kraam worden demonstraties ge
geven van kraaltjes breien en ka
rakterpoppen makenféén zo'n
pop wordt verloot), wat de leden
op cursussen hebben geleerd. De
tweede kraam is een soort win
keltje met tal van aanbiedingen.
Er zijn natuurprodukten als advo
caat, babbelaars, bloemetjeskaar
sen en tevens wordt een originele
natuurmand verloot. Het goede
doel is deze keer een bijdrage voor
de hoefstal(stravolje) die Huis en
Heem in St. Maartensdijk wil
plaatsen. De Plattelandsvrouwen
timmeren zo flink aan de weg.
Van tien tot negen uur staan zater
dag ook de deuren van de biblio
theek open voor verschillende
demonstraties, tentoonstellingen,
een stripruilbeurs en -tekenaar,
alsmede de verkoop van afge
schreven boeken.
Wie zich dan nog verveelt, kan bij
de kermisattracties terecht en de
wielerronde, die zaterdag ook
weer menigeen naar St. Maartens
dijk zal trekken.
Tijdens de rondvraag bij de ver
gadering van de commissie open
bare werken vroeg I.C. Moerland
(PvdA) aandacht voor de gevaar
lijke situatie die is ontstaan op het
fietspad van St. Maartensdijk
naar Gorishoek na het graven van
een waterloop langs het pad in de
Muijepolder. De berm is daar op
sommige plaatsen niet breder dan
30-40 centimeter. Wethouder L.J.
Koopman zei hier zeker aandacht
te besteden en heeft het college de
suggestie gedaan ook eens over
het fietspad te rijden om zich op
de hoogte te stellen van de situtie:
"Het kantje is nog smaller gewor
den. Het is gevaarlijk voor kinde
ren. We moeten voorkomen dat
er ongelukken gebeuren".
De regenbuien trotserend probeerden fietsers van het eiland Tholen en van St. Philipsland woensdagmiddag
direct de nieuwe route over de Philipsdam uit. Op de voorgrond de dames Kooijman en Geluk, terwijl dijk
graaf Hage (links) weer naar de bussen loopt om de route met de genodigden te vervolgen.
De opening van de Philipsdam is
vooral door de opheffing van het
bekendste veer van Nederland een
historische gebeurtenis geworden
die enorme belangstelling heeft
getrokken. Tijdens een fikse re
genbui werd de nieuwe verbinding
van Tholen/St. Philipsland met
Schouwen-Duiveland/Goeree-
Overflakkee onder knallend vuur
werk en getoeter van de scheeps
hoorns woensdagmiddag rond
kwart voor vier geopend, 's
Avonds tegen half tien werd onder
heel wat gunstiger weersomstan
digheden midden op het Zijpe het
laatste saluutschot afgevuurd op
de pont, die de laatste dag van de
88 jaar van de veerdienst Zijpe-
Anna Jacobapolder vol maakte.
Het NOS-t.v. journaal van acht
WONINGINRICHTING
tl
Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliet
Advertentie I.M.
uur verzorgde een rechtstreekse
uitzending.
Zo werd de 6de juli een 'belevenis
waar mensen nog jaren over pra
ten', zoals de organisator van de
'uitvaart' van de veerboot, Piet
den Ouden uit St. Philipsland,
vooraf had aangekondigd.
In het volle restaurant de Greve-
lingen maakte gastheer gedepu
teerde J.D. de Voogd 's middags
ook verheugd melding van de gro
te opkomst. "Het lijkt wel of er
iets heel bijzonders te gebeuren
staat en dat is ook zo, want van
middag maken wij historie."
De gedeputeerde noemde de offi
ciële ingebruikneming van de weg
over de Philipsdam, de opening
van de BBA-buslijndienst Tho-
len/Oude Tonge en de opheffing
van het laatste veer in het noorden
van onze provincie.
De Voogd sprak over een zinvolle
samenwerking tussen rijk en pro
vincie bij de totstandkoming van
de nieuwe verbinding. "Hoofd
functie van de compartimente-
ringsdammen Philips- en
Oesterdam is de bescherming van
het zoute milieu in de Ooster-
schelde, maar het is een zeer goe
de beslissing geweest daarop een
verkeersweg aan te leggen. Het
provinciebestuur heeft zich hier
voor wel grote financiële inspan
ningen moeten getroosten: de weg
op de Philips- en Oesterdam sa
men zo'n 30 miljoen gulden. Voor
de Oesterdam-weg, die ruim 20
miljoen gaat kosten, is voor vol
gend jaar nog 4.3 miljoen gulden
opgevoerd, met name voor de
aanleg van de aansluiting op Tho
len. De weg op de Oesterdam zal
dit jaar nog voor het verkeer wor
den opengesteld."
De weg over de Philipsdam is
rond de 8 km lang en heeft de pro
vincie 6.5 miljoen gulden gekost.
Het rijk is verantwoordelijk voor
het weggedeelte over de bascule-
brug.
Volgens gedeputeerde De Voogd
kun je niet zonder meer stellen,
dat de Deltawerken Zeeland uit
zijn isolement hebben gehaald.
"Er zijn meer aspecten die daar
aan hebben bijgedragen, zoals de
hausse in de economie in de jaren
zestig en de grotere mobiliteit van
de bevolking."
De weg naar de Philipsdam maakt
een enorme slinger: vanaf St. Phi
lipsland eerst een bocht naar links
en dan naar rechts. De gedepu
teerde gaf aan, dat bij de tracé
keuze destijds rekening werd
gehouden met zoveel mogelijk be
houd van schorren, die onder in
vloed blijven van de getijden.
Ook is gekeken naar een zo goed
mogelijke aansluiting op de weg
op St. Philipsland, waarbij zo
weinig mogelijk grond hoefde te
worden opgeofferd. Landbouwers
die toch grond kwijt raakten aan
de weg, konden aanspraak maken
op compensatiegrond in een inge
polderde schor. Provincie en land
bouw kwamen op vrijwillige basis
tot overeenstemming. "Bij dit rui
len moest er niemand huilen", zei
De Voogd.
De gedeputeerde bracht in het
restaurant de Grevelingen verder
naar voren, dat Zeeland een land
blijft van overkanten. "Maar die
overkanten komen steeds dichter
bij. In dit geval is dat wel erg fi
guurlijk, want de te overbruggen
afstand in het Zijpe is aanzienlijk
korter dan de weg over de Philips
dam."
Volgens De yoogd zit het psycho
logisch vooral in het feit, dat ie
dereen op elk gewenst moment
van de dag of de nacht nu
Schouwen-Duiveland/St. Philips
land vice versa kan rijden-. De tus
senkomst van het veer is voorbij.
De gedeputeerde wenste beide re
gio's geluk met de verbinding. Hij
koppelde daar richting gemeente
besturen van Bru en Flupland de
wens aan, dat zij in grote een
dracht de weg een goede naam ge
ven. "Het zou voor zover ik weet
in Zeeland de eerste doorgaande
weg, liggende in twee gemeenten,
zijn die over de volle lengte één
naam heeft. Hopelijk zal het een
veilige weg blijken te zijn", zo
besloot gedeputeerde De Voogd.
Wethouder L.J. Koopman maakte donderdag in de commissie openba
re werken bekend, dat hij bij het college erop aan wil dringen het pol
derriool in de Poststraat in Stavenisse op het riool achter de F.D. Roo«
seveltstraat in Oud Vossemeer binnen enkele jaren te verbeteren.
Deze rioleringen stonden niet in
het 'rioleringsprogramma' van de
meerjarenbegroting. Koopman
wil deze aanpassingen echter eer
der doen plaatsvinden aangezien
een onderzoek naar de conditie
van het stelsel heeft uitgewezen
dat deze noodzakelijk zijn. De ge
meente en een ingenieursbureau
inspecteerde 80 putten van 1000
aansluitingen. De wethouder
vond dat de gemeente 'niet slecht
uit de bus' komt ls het gaat om
het rioolbeheer. "In 1980 was 14
miljoen nodig voor overstorten en
verbeteren van rioleringen. Voor
1992 hebben we nog voor 4 '/2 mil
joen uit te voeren".
Koopman had behoefte om te
reageren op de uitspraken van
dijkgraaf I.C. Hage tijdens de
opening van de zuiveringsinstalla
tie in St. Philipsland vorige
maand. Hage zei toen dat St. Phi
lipsland er beter in was geslaagd
om de rioleringen aan te passen
dan Tholen. "De dijkgraaf heeft
bedoeld dat in St. Philipsland de
afwatering is afgemaakt en dat
wij dat nog moeten afmaken. Wij
hebben echter minder rijksgeld
achter de hand". W.C. van Kem
pen (CDA) vond dat de gemeente
de 14 miljoen in 7 jaar 'goed'
heeft geïnvesteerd.
J. van der Jagt (SGP) sloot zich
bij de opemrking van Van Kem
pen aan, maar gaf het college in
overweging de onderzoeksmetho
de naar de toestand van de riole
ringen te verfijnen met behulp
van speciale apparatuur.
Het college van B&W zal overwegen om het parkeerterrein dat gepland
is achter het dorpshuis De Wellevaete in St. Annaland eerder te verwe
zenlijken dan 1991. Het terrein met ongeveer 30 parkeerplaatsen is op
genomen in de meerjarenbegroting.
Voor 1988 staat de aanleg en in
richting van een trap- of speelveld
voor de jeugd van St. Annaland
op de lijst van uit te voeren wer
ken. Op het terrein van de voor
malige ijsbaan wordt 4500 m2
gras ingezaaid en een tien meter
brede groengordel aangelegd.
Met dit plan wil het college 'de
lancune' opvullen die er op dit ge
bied in St. Annaland bestaat.
W.C. van Kempen (CDA) zei
'symphatiek' te staan tegenover
de suggestie van Moerland, maar
vroeg zich wel af of het financieel
toepasbaar is.
J. van der Jagt (SGP) twijfelde
aan het dubbel gebruiken van het
parkeerterrein/speelveld. "Er is
niet één voetbalveld verhard.
Wethouder Koopman zegde toe
uit te zoeken of de aanleg van het
parkeerterrein eerder kan plaats
vinden dan in 1991.
I.C. Moerland (PvdA) stelde in
de commissie Openbare Werken
voor om een stuk van het speelter
rein te betegelen: "Het terrein is
bijna zo groot als een voetbal
veld. Als er een gedeelte van 20
bij 50 meter van zou worden ver
hard, dan kan de jeugd er ook bij
slecht weer op voetballen en voor
kom je ermee dat de jeugd naar
de straat moet uitwijken".
H. Th. van Veen, hoofd gemeen
telijke ontwikkeling, schatte de
kosten van Moerlands' voorstel
op een ruwe 500.000 gulden.
Een andere mogelijkheid zou zijn
om het parkeerterrein twee func
ties te geven; overdag voor de
jeugd, 's avonds voornamelijk
voor de auto's.
Wethouder L.J. Koopman zei het
voorstel in het collega te willen
bespreken.
DEZE WEEK
Officiële opening Philipsdam
en de laatste overtocht van het
veer Zijpe-Anna Jacoba
polder
Nieuwe buslijn Tholen/Oude
Tonge
Bruse burgemeester vreest
toename recreatieve druk
Afscheid ds. Knibbe van Ge
reformeerd Anna Jacobapol
der en Oud-Vossemeer
Tentoonstelling Tholen Stad
Creatief trekpleister tijdens de
zomermarkt
Gedeputeerde De Voogd zet
ruisvoorn uit ter bestrijding
van muggenplaag
Hagelstenen als duiveneieren
WMZ-fitters klaar met
schoonmaken Thools water
leidingnet
Tegelijk met trapveld extra
parkeerruimte bij de Wel
levaete?
Sportlaan St. Maartensdijk
wordt geasfalteerd
Nationaal viskampioene in
Oud-Vossemeer
Een uitmuntende Duitse her
der in Scherpenisse
•k
Winnaar ronde van Poortvliet
doet zaterdag in St. Maartens
dijk ook mee
ZEG NIET 'ZO KAN HET
WEL', MAAR ZEG 'HET
KAN BETER'
Dit nummer bestaat uit 16
pagina's
Sluiting Enka. De ondernemings
raad van Enka b.v. heeft de ge
meenteraad van Tholen de
conclusies gestuurd uit het rap
port van de Raad van Bestuur van
Akzo tot sluiting van de vestiging
in Steenbergen.
Wethouder L.J. Koopman deelde in de commissie openbare werken
mee, dat de reinigingsrechten voor de Thoolse burgers na het sluiten
van Tuttelhoekje zuilen stijgen van 60 gulden nu naar 160 gulden in
1992.
"Dat betekent een schokeffekt
voor Tholen. Bij zo'n grote
sprong zal je de burger duidelijk
moeten maken, dat hij voor een
zal
moeten
Jarenlang moest er geld bij. De veerdienst kon tot 6 juli in de vaart blijven door financiële steun van de
provincie en het rijk. De ZWN kreeg woensdagavond in anderhalf uur gratis overzetten honderden passa
giers te verwerken. Weemoed op de valreep van de laatste overtocht. Het veer Zijpe-Anna Jacobapolder
vaart nooit meer. Zie voor een impressie pagina 9.
schoon milieu
betalen".
Het ziet er volgens Koopman
meer uit, dat het Thoolse afval na
1992 naar de verbrandingsinstal
latie in Moerdijk gebracht zal
moeten worden. Koopman legde
uit dat het rijksafvalbeleid erop
gericht is om afval zoveel moge
lijk te verbranden en het afval bij
de bron te scheiden. "Daar doen
we al veel aan op Tholen. Een be
leidsgroep bekijkt momenteel wat
de mogelijkheden na 1992 zullen
zijn. We staan niet afwijzend te
genover Moerdijk maar we waren
liever naar de Kragge bij Bergen
op Zoom gegaan". L. van der
Jagt (SGP) onderkende het te ver
wachten schokeffect voor de
Thoolse burgers: "Maar we kun
nen niet anders. Tholen zit laag,
een doorsneeheffing zal eerder bij
100 gulden liggen dan bij de 60".
I.C. Moerland informeerde naar
een overgangsmaatregel waar
door het schokeffect minder zou
worden.
W.C. van Kempen (CDA) noem
de het bedrag van 160 gulden
'natte vingerwerk': "Daar sluit ik
me nog niet bij aan. Om het
schokeffect zo klein mogelijk te
houden, verwijs ik dit punt naar
de commissie financiën. Koop
man antwoordde dat een over
gangsmaatregel moeilijk te ma
ken valt: "We zouden het wel
kunnen verkopen als we ons afval
in Midden-Zeeland zouden stor
ten. Maar we kunnen de kosten
niet verhalen als we ons afval in
een andere provincie brengen".
AUTOMATISERING
Slingerweg 25
4613 BR Bergen op Zoom
Tel 01640 - 41067
meesterlijk onderbouwd