Onthulling permanent monument Pieter de Heer(29) sneuvelde in Indië NYBO 'De vijand mag je niet binnen laten' Kunstvoorwerpen gemeente Tholen Het veer van Maas: een contact tussen de bewoners van eilanden Brandweer Philipsland uitbundig Woensdag 11 mei 1988 DE EENDRACHTBODE 11 Stilte BALLET- EN DANSKLEDING Bloemen St. Philipsland 01640-33676 onder-uw- auto Stoorvliegtuig Goede maaltijd Uitgeput Sluiswachters ving Engelse vliegers op Werkgelegenheid Rijksdiensten baart zorgen De gemeente Tholen heeft 29 kunstvoorwerpen in eigendom, die staan opgesteld in de buitenlucht in de verschillende kernen. Welke zijn het en waar staan ze? Voor 1940 Eeuwenlang waren de bewoners van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden voor hun onderlinge contacten aangewezen op de ponten en hun schippers. In het tijdperk voor de dammen en bruggen waren die contacten tussen de eilanden onder ling en naar de vaste wal onverbrekelijk in goede handen van de stoere veerman, weer en ontij trotserend om z'n klanten veilig over de machtige zee-armen te brengen. Postvervoer, familiebezoek, marskramers, zakenrela ties, bestuurders en verliefden (Amor schoot z'n pijlen ook over water), de veerman stond gereed. Als het moest dag en nacht. Een eeuwenlange traditie wordt deze zo mer verbroken als de laatste pont uit de regio, tussen Zij- pe en Anna Jacobapolder, wordt opgelegd als de wegver binding over de Philipsdam gereed is. Tijdperk Familie Zoeter Na 1940 t v***- X Weerzien in Poortvliet Het zangkoor Canticum op de voorgrond en rechts het monument dat 4 mei in het Thoolse Bosje werd ont huld. Ook vanaf de Vossemeersepoort werd de dodenherdenking gevolgd. VERVOLG VAN PAG. 1 Nadat Concordia het koraal 'Alle menschen mussen sterben' uit de cantate 162 van Bach hadden gespeeld, liepen burgemeester Van der Munnik en comité-voorzitter Renes het gravelpad op. Door de Nederlandse driekleur te verwij deren, werd de gedenksteen ont huld met de tekst 'Gedenk allen die voor onze vrijheid vielen'. "Bewust is voor deze tekst geko zen", aldus voorzitter Renes. "Wanneer we namen genoemd zouden hebben van gevallenen uit deze regio, zouden er wellicht fou ten gemaakt worden." Als tweede koraal vertolkte Con cordia o.l.v. dirigent P. Steyns 'Herzlich tut mich verlangen' uit de Mattheus Passion. Men sloot af met 'Herr hebster Jesu, was hast Du verbrochen' uit de Johan nes Passion. Johan Geuze blies daarna 'The last post', altijd weer een indringend onderdeel van de plechtigheid. De klokken van de N.H. Kerk, die tot dertig seconden voor acht uur hadden geluid, verstomden en alle aanwezigen, jong en oud, her- Speciaalzaak in kousen, sokken, panty's, maillots Wouwsestraat 1 5, B.o.Z Telefoon 33666 Advertentie I.M. dachten in de twee minuten stilte de gevallenen voor de vrijheid. Onder de belangstellenden waren veel leden van het gemeente bestuur, terwijl ook inwoners van andere kernen dan Tholen aanwe zig waren. Aansluitend werd het eerste cou plet van het Wilhelmus gezongen met begeleiding van Concordia. Daarna werden bloemen gelegd door twee leden van het comité dodenherdenking, de heren Renes en Withagenfde derde, W. Deur- loo, hield als lid van de Natres de erewacht), burgemeester en me vrouw Van der Munnik namens de bevolking van Tholen, de da mes Aalbrechtse en Meerman na mens Tholen Stad Actief, dhr. A.L. Hage en zijn echtgenote uit St. Maartensdijkfnabestaanden van de omgekomen verzetsman Nap Hage), mevr. De Heer, twee leden van het r.k. jeugdkoor en nog anderen. Canticum o.l.v. Iz. Riedijk zong ,a!s afsluiting van de plechtige her denking drie prachtige liederen: Ecce quomode moritur, Beate mortui en Boven de sterren. Velen maakten na afloop en de daarop volgende dagen van de ge legenheid gebruik om de ge denksteen te bekijken. De Thoolse 4 mei herdenking kreeg met de onthulling van het perma nente monument dit jaar een ex tra dimensie. In St. Philipsland is woensdaga vond ook aandacht geschonken aan de nationale dodenherden king. Bij de muziektent naast het gemeentehuis verzorgde de mu ziekvereniging Concordia een hal fuur durend programma met verschillende geestelijke liederen. De ongeveer zeventig belangstel lenden bleven allemaal toen de klokken om kwart voor acht be gonnen te luiden. Na het slaan van de klok om acht uur werd er twee minuten stilte in acht geno men, waarna een trompetist The last post blies. Tot besluit werd een couplet van het Wilhelmus ge zongen. Concordia-voorzitter W. Quak dankte iedereen voor zijn aanwezigheid. Mevr. M. de Heer uit Eindhoven was 4 mei aanwezig bij de onthul ling van het monument voor de gevallenen. Na het lezen van de aankondiging had ze destijds di rect contact opgenomen met comité-voorzitter J. Renes. Mevr. De Heer uitte daarbij haar bijzon dere waardering, dat ook Tholen zo'n toepasselijk gedenkteken kreeg. Ze beschouwde dit met name als herinnering aan haar broer Pieter de Heer, die op 29-jarige leeftijd in december 1941 in het toenmalig Nederlands Indië**'sneuvelde. Na de aanval op Pearl Harbour door de Japanners moesten de Neder landse marineschepen in actie ko men. Daarbij was de onderzeeboot K 16. De schepen hadden, volgens latere berichten, geen of niet voldoende dekking van vliegtuigen. Een citaat uit 'Periscoop op', ge schreven door luitenant ter zee 3e klasse a.c. van Beers m.m.v. de lui tenants ter zee le klasse J.F. van Dulus en J.H. Geus: 'Daags na het succes van de K 14 slaagde de K !6(luitenant ter zee L.J. Jarman) erin een grote Ja panse destroyer tot zinken te bren gen. Zij rapporteerden dit succes per radio en dit bericht heeft haar waarschijnlijk het leven gekost, aangezien zij hierdoor aan een peilstation der Japanse marine ge legenheid heeft gegeven haar te lo- caliseren en te rapporteren aan de vijandelijke duikbootjagers.' Dit alles gebeurde bij Noord- Borneo(Serawak) op 24 december 1941. Waarschijnlijk is de installa tie voor de navigatie onklaar ge raakt. Er zijn geen olievlekken op het water gesignaleerd. Na de oorlog heeft koningin Wil- helmina de bemanning van de K 16 en andere onderzeeboten die betrokken waren bij deze actie posthuum onderscheiden met de militaire Willemsorde 4e klasse. POORTWEG 2 - BERGEN OP ZOOM Advertentie I.M. VERVOLG VAN PAG 1 In juli 1943 was Glenn navigator geworden. In augustus begon hij aan de eerste militaire operaties te gen de Duitsers. Dat was onder meer boven Helgoland bij de Deense kust: "Daar kwamen we maar met moeite weg", herinnert Glenn zich. De vlucht met de B-17 die boven de Oosterschelde werd neergehaald, was volgens de oud militair de tweede of derde missie met dit toestel. De bemanning had opdracht om het radio-contact tussen de Duitsers op het land en Een uitbundig St. Philipslands brandweerkorps keerde zaterdaga vond terug van de regionale wedstrijden op het bedrijfsterrein van General Electric Plastics te Bergen op Zoom. "We hadden ook een uitstekend resultaat als je bedenkt, dat we met een gloed nieuwe ploeg voor de allereerste keer in de tweede klas meededen", vertelt bevelvoerder Leen Kosten. "Andere, al jaren bestaande ploe gen komen al zolang uit op dit ni veau, zodat wij met onze jonge, goed geschoolde ploeg dik tevre den waren met een vierde prijs." Gerard Noorthoek, Wim Kempe- neers, Rien van Duuren, Arco Kunst en pompbediende Rien Kempeneers kregen bij de Bergse brandweerkazerne een zware op dracht, waarna ze naar het wedstrijdterrein van GEP reden. Er waren totaal twintig ploegen, die een kelderbrand moesten bestrijden. Het was er aardedon ker en in de stookruimte, waar een kachel ontploft was, lag nog een gewonde man. Onder dekking van een straal water gingen de brand weerlieden met perslucht naar binnen. In 25 minuten had St. Philipsland het karwei geklaard. Sommige ploegen deden er drie kwartier over en vergaten de dek king van een straal bij het betre den van de kelder. Er werd op twee banen tegelijk gewerkt. Eer ste werden de korpsen van Ouden bosch en de Suiker Unie. Van de Thoolse korpsen deed al leen St. Maartensdijk mee. St. Philipsland was onlangs ook in de eerste klas al succesvol met een tweede prijs in Huijbergen. Dat resultaat maakt deelname aan de herhalingswedstrijden op 11 juni in Brouwershaven mogelijk. in de lucht - en tussen de jagers onderling - te verstoren. Deze Duitse toestellen probeerden Brit se bommenwerpers te beletten koers te zetten naar doelen in Duitsland en België of via Zuid west Nederland naar hun basis te rug te keren. De Boeing-17 vloog op 2700 meter hoogte tussen Ant werpen en Amsterdam op en neer. Terugkerend van Antwerpen ging het tussen Yerseke en Gorishoek mis. Glenn: "We wer4en door een Duitse jager beschoten. Ons toestel werd geraakt en we kregen de opdracht te springen. Toen ik naar beneden kwam, kon ik de Duitse jager zien. Ik draaide met de riemen van mijn parachute en zag dat ons toestel in brand stond. Beneden mij niets dan een zwarte massa. Ik dacht dat het wolken waren, maar het bleek water". Glenn zegt geluk te hebben gehad niet in de Oosterschelde te zijn te rechtgekomen en door Van 't Hof en Poot tijdig te zijn opgemerkt omdat hij met Davies nog een wa tergang hadden moeten nemen die niet te zien was omdat de hele pol der blank stond. De twee overle den bemanningsleden, de Austra liër Alan Hockly en de Brit Ray Simpson liggen begraven in Yerse ke. Glenn, die samen met zijn echtgenote naar Nederland was gekomen, bezocht vorige week maandag de plaats waar de RAF- militairen begraven liggen. Het echtpaar werd daarbij begeleid door A.G.A. Verswijveren en diens vrouw uit Halsteren. Vers wijveren schreef in de E.B. van 30 december jongstleden een artikel over het lot van de bemanning van het 'stoor-vliegtuig'. Hij legde de contacten tussen Glenn en de be trokkenen hier. Bovendien stelde Verswijveren een programma sa men, waarin onder meer een be zoek was opgenomen aan de vlieg basis Woensdrecht, een ontvangst door de burgemeester A. Verbree van Reimerswaal in Kruiningen en door H.A. van der Munnik, bur gemeester van Tholen, in St. Maartensdijk. Naast een kort be zoek aan de boerderij van Mees Burgers werd Glenn ook ontvan gen door de heer en mevrouw Po- lavsky, die nu de boerderij bewo nen waar Glenn en Davies 44 jaar werden opgevangen door de fami lie Poot. Glenn genoot er weder om, maar nu na 44 jaar, een goede maaltijd. Op 4 mei was het Engel se paar getuige van het onthullen van het oorlogsmonument in Tholen. geland. Hij heeft nog steeds con tact met Bob Lloyd. Het artikel van Verswijveren in de Eendracht- bode liet Glenn vertalen door een Nederlandse tandarts uit Newcast le. "Er zat één foutje in", vertelde hij vorige week, "er staat in dat we niet konden zwemmen maar dat was wel zo. We konden zwem men, maar we waren er toen niel toe in staat. We waren uitgeput, zei een zeer geëmotioneerde Glenn: "Het is ongelooflijk dat ik hier nog eens terug kon komen. Het is geweldig om jullie terug te zien". Tom Glenn woont in Newcastle upon Tyne in het noorden van En- Karei Poot, die als 13-jarige jongen samen met Dies van 't Hof de Engel se militairen uit de polder oppikte, vertelt dat hij en zijn moeder nog maar net terug waren uit Halsteren voordat het vliegtuig in de Ooster schelde neerstortte: "Mijn moeder en ik waren een p'aar weken in Halsteren geëvacueerd geweest, maar we hadden toestemming gekregeij om terug te gaan naar De Schelphoek. De speciale vergunning die de fa milie van de bezetters had gekregen om op het geïnundeerde Tholen te blijven, gold eigenlijk alleen vader, moeder en de 19-jarige zoon Johan nes. Karei: "Ik telde in feite niet mee omdat ik nog te jong was. Voor het huis stond een bordje waarop stond dat er drie personen in het huis woonden. Vanaf het huis naar de dijk lag er een houten bruggetje van een meter of vijftig lang." Poot kwam vaak bij Dies van 't Hof, de sluis wachter: "Als jonge jongen mocht ik graag met een bootje varen. Ik kwam er dag en uur en bleef er soms ook slapen. En als je dan iemand zag, dan viel dat meteen op natuurlijk". Zo zagen ze dan Glenn en Lloyd door het water naar de Polderdijk waden. Volgens de 86-jarige mevrouw J.P. van 't Hof-de Viet uit Tholen, de weduwe van Dies van 't Hof, wist haar man dat er die dag (25 mei) mo gelijk meer overlevenden in de omgeving konden opduiken. Kort nadat het vliegtuig was neergestort is er 's nachts bij Van 't Hof aan de deur geklopt en heeft de sluiswachter één van de RAF-militairen binnengela ten en van droge .kleren en eten voorzien. Hij zou er ook de nacht heb ben doorgebracht. "De Duitsers hebben flink tegen hem op zitten spelen dat hij deze man heeft opgevangen. Het is de vijand hebben ze gezegd. Die mag je niet binnenlaten", vertelt mevrouw Van 't Hof, die toender- tijd met haar twee dochters in Halsteren was geëvacueerd. Gedeputeerde Staten van Zeeland en de Vereniging Zeeuwse Ge meenten hebben in een brief aan de Vaste Commissie voor ambte narenzaken van de TWeede Kamer hun bezorgdheid uitgesproken over het verlies aan arbeidsplaat sen bij de rijksdiensten in Zeeland. Een werkgroep heeft daarover een rapport samengesteld, waaruit wordt geconcludeerd dat het ver lies voor Zeeland in deze sector onevenredig groot is. Tussen 1982 en 1987 nam de werkgelegenheid bij rijksdiensten in Zeeland met 4% af (225 arbeidsplaatsen), ter wijl landelijk een toename met bijna 4% plaatsvond. Voor de pe riode 1988-1990 wordt in Zeeland een verdere daling met 6% (300 arbeidsplaatsen) verwacht. Lan delijk is een daling met 7% ge pland, maar die afslankingsoperatie verloopt tra ger dan voorzien. "Zeer waar schijnlijk zal dus ook de komende jaren het verlies aan werkgelegen heid bij rijksdiensten in Zeeland groter zijn dan landelijk," aldus de brief. Men constateert ook, dat juist de uitvoerende functies in de regio door de afslanking worden getroffen, terwijl 'Den Haag' wordt gespaard. In de brief wordt verder gesteld, dat er bijkomende negatieve effec ten zijn als verlies aan indirecte werkgelegenheid, meer gedwon gen pendel en/of vertrek ,uit de provincie, wegvallen van de 'am bassadeursfunctie' van de rijks diensten en een groter wordende - afstand tot 'Den Haag'. "Het mo ge duidelijk zijn dat deze ontwik kelingen reden geven tot bezorgdheid," aldus de brief. De kunstnota 'Tholen in beeld' bevat een lijst van deze kunst voorwerpen. Een onderscheid wordt gemaakt tussen werkstuk ken van vóór en van na 1940. Ook noemt de nota enkele kunst voorwerpen bjj bijzondere scho len, die géén eigendom van de gemeente zijn: regenboog van hout en beton bij de C.N.S. in Tholen, plastiek met naam in ge bakken tegels bij de Eben Haëzer- school in Tholen, plastiek met kinderen bij de kleuterschool Benjamin in Sint-Maartensdijk. Tholen: l.Stadspomp, Markt. Ontwerp Nic. Muts 1758; 2. Stoeppaal 17e eeuw, Oudeland- sestraat/Regentessestraat; 3. Stoeppaal met wapenschild 17e eeuw; 4. Stoeppaal met fragment- schild 17e eeuw (beiden nog niet geplaatst); 5. Kanon op de haven- dijk, gegoten door Joh. Burger- TUssen Oud- en Nieuw-Vossemeer, Sint-Annaland en Anna Jacobapolder/Zijpe huis in Bruinisse waar hij cafébaas was. Het tijdperk Maas brak aan want de gebroeders Nelis en Jacob Maas zetten hun schouders onder de veer diensten op Philipsland en Flakkee. Daarover spreekt Jan Maas, de laat ste van een enerverend veer-tijdperk. Maas is 70 jaar oud en als zoon van Nelis opgegroeid in het familiebe drijf van de veerbazen. De vader van Nelis en Jacob was dijkbaas op Zijpe en naast het werk dat de jongens aan de dijken verrichtten hielpen ze West broek waar ze konden met de voetve ren. De combinatie Westbroek-Maas werd een ijzersterke en legendari sche. Wind, mist, ontij of nacht, de mannen stonden voor hun veer en hebben de reputatie dat ze nog nooit iemand hebben laten staan. Al in 1923 lieten de gebroeders Maas twee motorpontjes bouwen. De Jannis en de Maria. Verder exploi teerden ze de ponten tussen Oud en Nieuw Vossemeer en tussen Zijpe en Sint Annaland. Naast de roeiboot waar onder andere Hoek nog mee voer was daar een grote vooruitgang die de betrouwbaarheid van varen natuurlijk sterk bevorderde. Maar het was in hoofdzaak de inzet en vastberadenheid van de schippers daarvan, Westbroek, de gebroeders Maas en later zoon Jan die het ver trouwen van de passagiers won en vaak verkozen boven de reguliere dienstregeling van de RTM-boten. Immers, als de grote ponten van de RTM door mist of storm voor de kant lagen of 's nachts als ze geen dienst hadden voer het veer van Maas wél. Ook nam Maas de post voor het ei land mee als de RTM uitgeschakeld was door weersomstandigheden. Bo vendien was het veer van Zijpe naar de Hoek van St. Jacob de korste ver binding van Schouwen-Duiveland naar Goeree-Overflakkee, want met de Minister Leley mee naar Numans- dorp en dan weer terug naar Flakkee was een grote omweg, vooral toen de steiger bij het hoofd van Ooltgens- plaat door verzanding niet meer te gebruiken was. Gerrit Huizer uit Den Bommel, weet zich nog goed te herin neren dat ze in de beginjaren '20 met twee voetbalelftallen van Den Bom- A1 honderden jaren voordat in 1900 de RTM met geregelde diensten ver bindingen naar de eilanden onder hield waren de particuliere pontjes aanwezig. Het vrachtvervoer was in handen van de beurtschippers en het personenvervoer stelde nog niet zo veel voor, maar ze waren er wel, de pontjes. Al in 1685 pachtte Adriaan Zoeter uit Bru het veer van Bruinisse naar de Hoek van St. Jacob bij Oude Tonge beschrijft geschiedschrijver S. A. Jumelet in z'n boek Bruinisse in de loop der eeuwen". Het pontrecht moest aan de Ambachtsheer betaald worden. Vele generaties lang zou de familie Zoeter de veren runnen op Flakkee, St. Philipsland, Steenbergen, Vosse meer cn Sint Annaland. Met roei- en zeilbootjes onderhielden zij de ver bindingen met de eilanden. Bekende namens zoals De Koning, Mosselman, Cappeteijn en Van Rees waren even eens in latere jaren veerman. Vanaf 1849 pachtte Willem de Waal het veer van Zijpe naar Anna Jacobapolder van de legerofficier Del Campo, bij genaamd De Majoor, die de Anna Ja cobapolder had bedijkt. Eind vorige eeuw waren dat Johan nes de Waal, Jacob Mannus Pland- soen en A. H. Muller die als veerman fungeerden. Tot de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in 1900 met „modern materiaal" de eilanden min of meer open legde en zowel Muller als De Waal bij de RTM in dienst tra den. Tegen de verdrukking van de ge regelde diensten van de RTM in, be gon Adriaan Hoek in 1900 toch nog met een voetveer, al was niet iedereen tevreden over de diensten die Hoek verleende. Na een concurrentiestrijd met A. Westbroek die de pacht van het veer in handen kreeg legde Hoek zich toen alleen toe op het café 't Veer- De pont van Maas voor de haven van Zijpe. mei, toen nog Vios geheten, op de fiets naar de Hoek van St. Jacob re den en met de pont van Maas naar Bru voeren om daar vriendschappe lijk te voetballen tegen Volharding, de voorloper van Bruse Boys. „Het was vaak een bont gezelschap aan boord", vertelt Maas in z'n gerie felijke woning in Bru die echter door allerlei attributen nog een maritiem sfeertje uitstraalt. „Werklui die 's ochtends en 's avonds werden overge zet, familiebezoek en jongelui die verkering hadden op het andere ei land, zakenrelaties die hun klanten bezochten zoals de vertegenwoordi gers van Van Rumpt landbouwge- reedschappenbedrijf die de boeren bezochten maar ook wel boeren of handelaren met kleine partijtjes plantuien en soms wel biggen". Was er op het andere eiland een trouwpartij of ander feestje of evene ment, één telefoontje naar Maas en midden in de nacht lag het pontje ge reed om z'n gasten over te zetten. Ook assisteerden de motorpontjes wel eens met een verkeerde wind bij de vrachtzeilschepen die Dreischor of Sirjansland bezochten door het Dijkwater en vanwege die verkeerde wind niet wegkwamen. „Vroeger was Zijpe een echte levendige gemeen schap met een eigen café en een par levinker" vertelt Maas, die z'n leven lang op Zijpe woonde. Op 1 april 1965 kwam aan het familiebedrijf van Maas een einde. Het verkeer raase vanaf die dag over de Grevelingen- dam. Bijna 50 jaar maritieme Maas geschiedenis hield op te bestaan. Bij na een halve eeuw bevoeren ze het nukkige Zijpe met z'n steeds drukker wordende scheepvaart en de machti ge en nog niet getemde zee-arm de Grevelingen naar de Hoek van St. Ja cob. Schippers van het zuiverste wa ter die hun vak verstonden maar daarnaast met een grap en een grol het verblijf aan boord tot een plezier maakten. En een vertrouwensrelatie opbouwen want ze hebben in die hal ve eeuw nooit iemand aan de wal la ten staan. De „Mazen" laten een veer, stond er in april 1965 in de krant. Maar eigenlijk heel de geschiedenis van de wakkere mannen die met hun kleine bootjes over de machtige zee armen de contacten tussen de eilan den onderhielden, een veer. huys, 1614. De affuit is in 1983 door Huis en Heem gemaakt; 6. Bordes stadhuis, ontwerp Nic. Muts 1758; 7. Twee stenen leeuwe koppen uit 1883, in 1986 geplaatst bij de bibliotheek in de Dalem- sestraat. Sint-Maartensdijk: 8. Stadspomp op de Markt, ontwerp Dionysius Ribbe; 9. Maskerons, hoofd van man en vrouw 1628, gevelsteen 1628, engelhoofdje (geplaatst cir ca 1964), gevelsteen voormalig weeshuis 18e eeuw (geplaatst in 1964), gemeentehuis; 10. Gebeeld houwde deur uit 18e eeuw, biblio theek Markt; 11. Hek begraafplaats Onder de Linden, 18e eeuw. Stavenisse: 12. Gevelsteen met wa pen in toren N.H. kerk, 1672 (zwaar verminkt); 13. Gevelstenen aan weerszijden deur voormalig gemeentehuis Voorstraat, 1860. Oud-Vossemeer: 14. Paal met merk stormvloed 1906, Hofstraat; 15. Gevelsteen voormalige pasto rie 1896, Vossenkuil; 16. Ge velsteen voormalige gemeenteschool 1836, Die Heene- trechtschool. Tholen: 17. Haas met fluit en haas met trommel van staafijzer op palen toegangshek 1961, Kleu- terlust Oudelandsepoort; 18. Plastiek aan Ten Ankerweg (vaar- tonnen met turende man, De Kog ge), ontwerp J. Boelhouwers 1981; 19. Viskeperk aan de Visstraat, Huis en Heem 1981; 20. Windro- zet in sierplaveisel Gasthuiskapel 1975; 21. Muurschildering (span paarden) De Oesterschelp, S. Lindhoutstraat. Ontwerp W. Vaarzon-Morel 1961; 22. Stenen leeuwen op kantelen (vervanging oudere exemplaren) en baldakij nen, circa 1957. Sint-Maartensdijk: 23. Gemeente wapen in sierplaveisel Markt, cir ca 1980; 24. Wapenschilden Zeeland, Prins Frederik Hendrik en Sint-Maartensdijk circa 1964, zonnewijzer met gedenksteen 1979, gedenksteen met gedicht Ad den Besten 1978, gemeentehuis; 25. Bronzen schaatsenrijder op sokkel bij De Rieburch, ontwerp De Vree 1976; 26. Bronzen kubus op sokkel bij De Kubus, ontwerp Hans van Eerd 1976; 27. Waters noodmonument 'Het Zee monster' aan de Derde Dijk, ontwerp Gerrit Bulthuis 1955. Stavenisse: 28. Fontein op Van der Lek de Clercqplein. Sint-Annaland: 29. Gemeentewa pen Sint-Annaland, 1940, voor malige gemeentehuis Bierensstraat. I

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1988 | | pagina 11