Doorgaan kabel zaak van PZEM Stationsstraat wordt prachtig, maar er wordt te hard gereden FNV: kosten milieu gaan voor baat uit Wanden en vloeren. (D De Schelde Brief aannemer achtergehouden? HOORTOESTELLEIM Geen vergunning wormenkwekerij Geen subsidie godsdienstles Gemeente leent Laura 25 mille Slechts drie Sint-Philipslanders op informatiebijeenkomst AU IC I ENS Ongerustheid raad Flupland over de Betho Bouw heeft te weinig invloed FNV wil huurders en patiënten verenigen DE EENDRACHTBODE 11 De gemeenteraad heeft besloten om een kabelnet aan te leggen in Sint-Phililsland. Alleen de SGP stemde tegen het voorstel. Behalve principiële bezwaren speelde ook een rol, dat alle inwoners van Zeeland mee zouden moeten betalen als het exploitatietekort van de kabeltelevisie gedekt gaat worden door de PZEM. Recreatie Raad Flupland tegen Wormen Preventief beleid op de werkvloer moeilijk in klein bedrijf Hoewel slechts drie bewoners van de Stationsstraat belangstelling toonden voor de geplande herinrich ting van hun straat, trokken ze dinsdagavond flink van leer. De snelheid van automobilisten is er veel te hoog en het ontworpen plan zou daar in hun ogen niets aan veranderen. Knelpuntenpot Handtekeningen Zware lasten Vlakbij Grote Markt en Parkeergarage. Tegels voor badkamer of toilet. Natuursteen of plavuizen voor hal en woonkamer. Wandtegels voor de keuken. Bij de Schelde kunt u naar hartelust kiezen uit een enorm en uiterst gevarieerd aanbod. Bovendien doet u in de showroom van de Schelde zeker nog wel wat ideetjes en een gedegen advies op. Ga er maar eens kijken. Ontdek dat een beter idee niet altijd duurder is en dat kwaliteit niets méér kost... Je moet het gezien hebben, bij.. SGP Sint- Philipsland stelt vragen Een brief en tekening van het Steenbergse bouwbe drijf A.W. Walpot b.v., die op 5 januari aan de ge meente Sint-Philipsland werd verstuurd, was op 9 maart bij b. en w. nog niet bekend. In die raadsverga dering werd een woningbouwnotitie behandeld en daarmee had de inhoud van de brief te maken. In de raadsvergadering van vorige week woensdag stelde de SGP-fractie vragen over deze zaak. Niet normaal Rampenplan I Donderdag 21 april 1988 L. den Engelsman zei tot de ande re fracties, die de SGP wel eens verwijten alle inwoners hun ideeën te willen opleggen, dat in dit geval iets wordt opgelegd aan degenen waarvoor de SGP staat. Want ook zij die tegen kabel t.v. zijn, zullen via de PZEM aan het tekort meebetalen. Zowel A.P. Kornaat als J. de Jager gaven Den Engelsman gelijk voor wat betrof het verhalen van het te kort op alle inwoners. De Jager: "Maar er zijn zo nog legio voor beelden, je kunt dat niet allemaal apart gaan bekijken." Kornaat was blij dat de ontsierende anten nes zullen verdwijnen en noemde het 'een vooruitgang voor wie wil aansluiten'. De Jager zei niet te gen te zullen stemmen, ondanks dat een aantal inwoners buiten de bebouwde kom geen aansluiting krijgt. "Ik kan zelf ook niet aan sluiten." Burgemeester Vogel zei, dat Zekatel de kabeltelevisie be schouwt als een algemene nuts voorziening. Hij waarschuwde dat de aandeelhouders van de PZEM zich nog niet hebben uitgesproken over de bereidheid om het exploi tatietekort te dragen. "Het blijft dus mogelijk dat de zaak niet doorgaat." Wethouder L. Walpot, die binnen het college een minderheidsstand punt innam, zag de kabel t.v. als Jeen instrument voor de provincie om Zeeland als recreatieprovincie te 'promoten'. Hij noemde de vierde nota ruimtelijke ordening, waarin vanuit Den Haag geen im pulsen genoemd worden voor die recreatie in Zeeland. Ook meende hij dat de cultuur via de kabel geactiveerd kan worden. "Het zal zich allemaal toespitsen op de dag des Heren. We hebben zeer grote bezwaren tegen deze ontwikke ling." Burgemeester Vogel merkte nog op, dat de Schouwse gemeenten Alleen wethouder A. Kosten stem de woensdag in de gemeenteraad voor het geven van 500 gulden subsidie ten behoeve van gods dienstonderwijs aan de openbare basisschool De Luijster in Sint- Philipsland. Wethouder L. Walpot had al ken baar gemaakt, de bestaande situa tie te willen handhaven en de SGP-fractie, bij monde van L. den Engelsman, onderschreef dat standpunt. Leden van de N.H. kerk verzorgen momenteel koste loos het godsdienstonderwijs. Den Engelsman: "Nu vind ik het een klein beetje ongelijk worden. Ik zie een extra vergoeding van 500 gulden aan de school." Ook J. de Jager vond dat er een verschil werd geschapen tussen de scholen: "De andere twee scholen moeten het zelf rondzetten en bekosti gen." Burgemeester Vogel pro beerde tevergeefs, de meningen te veranderen. "U wilt dus dat een kerkgenootschap het gratis moet blijven doen. In de regio is dat niet gebruikelijk, het is een ver groeide situatie." A.P. Kornaat dacht dat de Wet een openbare school verplichtte om een lokali teit aan een kerkgenootschap be schikbaar te stellen voor godsdienstles. "Dat kunnen er dan wel tien worden." De burge meester benadrukte dat het beslist niet ten behoeve van de leden van een kerkgenootschap was. "Het gaat hier om een vak dat op het rooster geplaatst wordt." De raad voelde echter niet voor subsidië ring en stemde, met uitzondering van wethouder Kosten, tegen het meerderheidsvoorstel van b. en w. de recreatiewoningen ook willen aansluiten. Een van de voordelen die men verwacht is, dat door de aanwezigheid van kabel t.v. de cri minaliteit zal teruglopen. Walpot: "Als ze er erg strak naar kijken, wordt er nog meer gestolen." De raad verklaarde stilzwijgend het bezwaarschrift ongegrond, dat namens mr. J.G.W. Vreijling en E.J. van Riessen was ingediend te gen het door de raad op 11 no vember vorig jaar vastgestelde voorbereidingsbesluit voor een ge bied aan de Campweg. C. Reijn- goudt wil daar een wormencomposteringsbedrij f bouwen. Inmiddels is bekend dat gedepu teerde staten geen verklaring van geen bezwaar willen afgeven voor het bedrijf, een zogenaamd 'niet aan de grond gebonden agrarisch productiebedrijf'. G.s. willen dat niet, omdat Reijngoudt niet op korte termijn aan de voorwaarden voor een hinderwetvergunning kan voldoen, zodat die niet kan worden verleend. Blijkens een pu blicatie elders in dit blad, weige ren b. en w. van Sint-Philipsland de gevraagde hinderwetvergun ning af te geven. B en W van Tholen willen Laura Products b.v. in St. Maartensdijk een achtergestelde lening van 25.000 gulden verstrekken. In ver band met de sterke stijging van de omzet is er een liquiditeitspro bleem ontstaan. Laura heeft de gemeente gevraagd het vermogen te versterken. Volgens een onder zoek van diverse instanties, heeft de onderneming goede perspectie ven, aldus b en w aan de gemeen teraad, die maandagavond een beslissing neemt. Raadsleden en de commissie be drijfsleven brachten onlangs nog een bezoek aan Laura, die in het bedrijfsverzamelgebouw verse vruchtensappen maakt, bestemd voor hotels en restaurants in heel Nederland. Voornamelijk uit si naasappelen, maar ook uit kiwi's en mango's. Er zijn al opdrachten voor 300.000 liter per jaar, wat de directie wil uitbreiden tot 500.000 liter. Als de onderhandelingen met Zweden en IJsland slagen, kan er zelfs een produktie van 1 miljoen liter worden gehaald. Er zijn nu 11 personeelsleden. Volgens b en w heeft Laura rela tief hoge aanloopkosten gehad. Er moesten eerst betrekkelijk ho ge investeringen in machines en voorraden worden gedaan, zonder dat hier gelijke opbrengsten te genover stonden. Vanuit een nul positie moest de produktie opgebouwd worden, evenals een afnemersbestand. De Stationsstraat in St. Philipsland die een geheel ander aanzien krijgt na verwezenlijking van de reconstruc tie. De breedte van de rijbaan wordt 5 in plaats van 8 m, er komen parkeervakken en beplanting. De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) wil een 'preventief mi lieubeleid' voeren. Dit zou plaats moeten vinden op 'de werkvloer' door de ondernemingsraad of ander kader die de directie van bedrijven op de vingers tikt wanneer deze schadelijke lozingen toestaat of zonder ver gunning milieuverontreinigende stoffen uitstoot. Wanneer de directie vanuit het bedrijf zelf op de kwalijke gevolgen van een dergelijk beleid wordt gewezen, zou dit een groter effect sorteren op de besluitvorming dan wanneer een actiegroep of de milieubeweging aan de bel gaat hangen. Zowel burgemeester T.A. Vogel van St.-Philipsland als dhr. Da- niëlse (hoofd weg- en waterbouw van de Centrale Dienst Gemeente werken) en dhr. Koeman (coördi nator stads- en dorpsvernieuwing) wezen herhaaldelijk op de functie van de Stationsstraat als toe gangsweg voor het dorp. Zowel personen-, als vrachtverkeer en autobussen komen erdoor. Ver keersdrempels, waarvoor de heren F. Noack en L. van Beek pleitten, wezen de deskundigen dan ook van de hand. De herinrichting van de straat voorziet in een rijbaan van vijf meter breed (nu is dat nog acht meter). De rijbaan komt verder van de woningen vandaan te lig gen dan nu het geval is, er komen parkeerhavens en er wordt groen aangeplant. De straat ligt nu nog in een zandbed, maar in de nieu we opzet worden slakken ge bruikt, waardoor een steviger ondergrond ontstaat. Van de Juli- anastraat tot aan de bushalte na bij de watertoren komt een voetpad. Ook wordt de kruising met de Deensestraat aangepast. Gaat die nu nog vloeiend in de Stationsstraat over, als het plan doorgaat komt er een knik in de Deensestraat, zodat een T- kruising ontstaat. De opzet is het terugdringen van de snelheid. Men wil dat in de hele straat met een visueel effect bereiken. Tegelijkertijd met de reconstructie zal, indien dat na onderzoek no dig blijkt, de riolering in de straat volledig worden vernieuwd. Het totale project gaat enkele tonnen kosten, waarvoor de gemeente een beroep heeft gedaan op de knel puntenpot voor stads- en dorps vernieuwing van de provincie. Afhankelijk van de toezegging voor een bijdrage daaruit zal met het plan een begin worden ge maakt. De bedoeling is om begin 1989 te starten. De uitvoering zal 8 tot 10 weken in beslag nemen. De drie aanwezigen hamerden steeds op het probleem van de te hoge snelheid. Burgemeester Vo gel verbaasde zich enigszins, om dat hem eerder geen klachten van bewoners hadden bereikt. Dat vond J. Steijn vreemd. "Ik woon ongeveer twee jaar in de Stati onsstraat en er is al zeker drie keer een handtekeningenactie gehou den." Zowel bij de burgemeester als bij ambtenaar M. Oostdijk was daarover niets bekend. Vogel: "Als die handtekeningen niet wor den ingeleverd, dan heb je er niets aan." Overigens kwam uit de dis cussie naar voren, dat politie op treden de enige mogelijkheid is om iets aan de te hoge snelheden te doen. De burgemeester zegde toe te zullen overleggen over snel heidscontroles in de Stati onsstraat. Dhr. Noack pleitte voor invoering van een maximum snelheid van 30 km, maar de burgemeester maak te duidelijk, dat dat wettelijk niet mogelijk is. Het plaatsen van waarschuwingsborden (spelende kinderen) werd ook als mogelijk heid genoemd. Dhr. Van Beek wil de een dichte begroeiing op de hoek van de Deensestraat plaat sen, maar daarmee zou de veilig heid van het verkeer uit die straat juist in gevaar worden gebracht. Afgezien van de vraagtekens over de verkeersveiligheid waren de aanwezigen vol lof over het plan, waardoor de Stationsstraat een veel netter aanzien krijgt. Dit streven van de vakbeweging was donderdag onderwerp van discussie op de jaarvergadering van het FNV in Sint Maartens dijk. Beleidsmedewerker A. van de Biggelaar lichtte daar het plan 'Investeren in het milieu' toe dat de bond samen met het Landelijk Milieu Overleg heeft samengesteld en dat vorig jaar in de herfst gepu bliceerd werd. Voor wat Tholen betreft, zag P. van der Wal van de Industriebond enige problemen als het gaat om het inschakelen van kader om directies te bewegen zorgvuldiger met schadelijke stof fen om te gaan: "Voor grote be drijven met een goed georgani seerd kader is zo'n beleid gemak kelijker dan hier waar je met klei ne bedrijfjes zit. Wat doe je als er maar één werknemer lid is van het FNV. Bij kleine bedrijven is het moeilijker om controle uit te oefe nen op vergunningen". Het investeringplan voorziet onder meer in het zuiveren van rijkswa teren. Daarmee zou een bedrag ge moeid zijn van 3,8 miljard, goed voor 6600 arbeidsjaren. Hiervoor zou de consument een heffing van 15 tot 25 gulden per eenheid meer moeten betalen. Volgens districts bestuurder T. Strous is dit moei lijk te verkopen aan de leden die 'toch al op zware lasten zitten'. Hij wees erop dat de heffingen die de 7 Zeeuwse waterschappen bere kenen nogal verschillend zijn. 'Vooral die in Zuid-Beveland is Al jarenlang hel adres voor vakkundige en vertrouwde aanpassing van: Gediplomeerd FIDA lid Lid Ned. Vereniging voor Audiologic Gediplomeerd electrotechnisch Ingenieur. Met de auto voor de deur bereikbaar Ingang ook voor rolstoelen geschikt Indien nodig ook bezoek aan huis. Alle merken en typen hoortoestellen Leverancier van ziekenfondsen Vervaardiging van oorstukjes en mini-in-oor toestellen in eigen bedrijf Moderne test- en meetinstrumenten voor controle en aanpassing van Uw toestel. Gewaarborgde Service door: Gratis halfjaarlijkse controle en service abonnement. Gratis Proefperiode. PENSTRAAT 37, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 01640-34464 Advertentie LM. De ontwerpbegroting voor 1989 van de sociale werkplaats De Be tho werd door de gemeenteraad goedgekeurd, inclusief de vor ming van een egalisatiefonds en een wijziging van de verdeelsleutel van 10/90 naar 50/50. Toch was er bij verschillende raadsleden on gerustheid over het beleid dat De Betho mogelijk gaat voeren. A.P. Kornaat: "Nu gaat men mis schien een bepaalde ar beidsprestatie verlangen om de produktie te verhogen." Hij voor zag dat dat ten koste zou gaan van het mindef valide personeel. L. den Engelsman had precies de zelfde angst, maar J. de Jager was er niet bang voor: "De gemeenten vormen het bestuur, dus we hou den de vinger aan de pols." Wethouder Kosten, die Sint- Philipsland vertegenwoordigt in het Betho-bestuur, zei dat in de beleidsnota werd gegarandeerd dat minimaal 5% van het perso neel uit de zogenaamde B- categorie komt. "Het is beslist niet de bedoeling daaraan te tor nen." Hij benadrukte, dat de wij ziging van het rijksbeleid aan de veranderingen bij De Betho ten grondslag lag. Kosten gaf Kornaat toe dat deze beleidseconomische beslissing over tien jaar ingrijpen nodig zou kunnen maken. "Maar voor de huidige situatie is het per soneel veiliggesteld." Er werken vijf inwoners van Sint-Philipsland op De Betho. De burgemeester vulde aan, dat de nieuwe situatie voor de gemeente een verhoging met ongeveer 1.300 gulden be tekent. Bouwmatenalenhandel De Schelde bv Iheodorushaven/Vetmuidenweg 3 (naast Gamma) Bergen op Zoom-Tel 01640-36910 Advertentie LM. "Wat is de reden, dat die brief vai de firma Walpot niet in de besluit vorming is betrokken? Als de be wuste brief nog niet in het bezit was van het college, is onze vraag wat normaal de te volgen proce dure op het gemeentehuis is. Kan een ambtenaar brieven, gericht aan het college, naar believen in zijn bureau houden, of staat daar een tijd voor?" wilde de SGP we ten. De fractie maakte in maart be zwaar tegen het inschakelen van een firma uit Rijssen bij de bouw van woningen, omdat de plaatse lijke werkgelegenheid daarmee niet gediend zou zijn. Bij aanne mer Walpot werken 12 tot 15 Sint- Philipslanders. Dit bedrijf had schriftelijk verzocht, voor de bouw van de vier premiewoningen in aanmerking te mogen komen. "Deze brief is weliswaar op 6 ja nuari binnengekomen, maar was de vorige raadsvergadering bij het college niet bekend," zei burge meester Vogel. "Het is duidelijk dat de brief er wel had moeten zijn. 't Is bepaald niet normaal dat 't niet gebeurd is." Vogel kon het gebeurde ook verder niet ver klaren, maar moest toegeven dat het niet juist was geweest. "Ik be sef dat mijn antwoord onbevredi gend is." L. den Engelsman wilde naar geen enkele ambtenaar een beschuldigende vinger uitsteken. "Maar wie hier wat langer werkt weet, hoe de verhoudingen hier liggen." Hij benadrukte het punt van de werkgelegenheid voor ei gen inwoners. Ook de PVAB toonde zich bij monde van A.P. Kornaat 'onaan genaam verrast'. "Alle inkomende brieven worden toch in een.regis ter ingeschreven? Hoe kan dit?" Ook hij wees op het werkgelegen heidsaspect en het feit dat het een oud-inwoner betrof. Vogel zei, dat er weieens meer 'n brief doorglipt. "En dat was nou net deze brief." Hij bleef van mening dat het schrijven van Walpot bij de wo ningbouwnotitie betrokken had moeten worden. hoog'. Hij vroeg zich af, of op Tholen ook sprake was van een hoge heffing. Dit werd door de voorzitter ontkennend beant woord. Van de Biggelaar stelde, dat het investeringsplan op onder delen geld kost, maar dat er op an dere onderdelen geld verdiend wordt. Hij voorspelde zelfs een lichte koopkrachtstijging en 'een schoner milieu'. M.A.J. van der Linde was daar niet meteen van overtuigd: "Een dergelijke groot schalige aanpak gaat zowiezo geld kosten. De kosten gaan voor de baat uit". Van de Biggelaar: "De kosten gaan maar een klein beetje voor de baat uit. Na twee jaar is er al een positief koopkracht-effect door middel van energiebesparende maatregelen". fVoningbouwperikelen in de gemeenteraad van St. Philipsland. Aan de Plataanstraat, waar net de milieuka ravaan langs komt voor het ophalen van schadelijke stoffen, is Woonplan bezig met de bouw van drie hui zen. Ook de veiligheid van bewoners in gebieden waar zich milieurampen kunnen voordoen, werd ter sprake gebracht. P. van Gulik vroeg zich af wat de bewoners op Tholen moesten doen wanneer er zich een grote ramp zou voordoen op het Schelde-Rijnkanaal of bij General Electric. "Waar moeten we heen? Er wordt alleen maar gezegd: luister naar de radio, maar meer weet je niet". Van der Linde legde uit, dat er een rampenplan bestaat dat in zo'n geval in werking treedt. De burgemeester staat aan het hoofd. In het plan is geregeld wie wat doet langs welke wegen maar, zei het bestuurslid: "Het is voor namelijk een papieren geval". Ook wees hij op het voorbereiden van een hulpovereenkomst waarin opgenomen een 'waakvlamover eenkomst', die afgesloten kan worden met een bedrijf dat be schikt over een blusboot#"De ge meente wil hier graag geld voor op tafel leggen, de provincie Zeeland ook, maar Brabant en Zuid- Holland niet, die vinden het een rijkstaak. Op papier is het er wel, maar in de praktijk schort er nog een en ander aan. Wie gaat het be talen? Op het ogenblik zitten wij er tussen". Over het terugdringen van de ver zuring zei F.J.P. Verhees: "Ik be grijp niet dat de minister de maxi mumsnelheid verhoogt van 100 naar 120 kilometer per uur, terwijl bekend is dat er minder vervuiling is bij 100 kilometer". "Ja, maar Nijpels rijdt dan ook in een auto van 70.000 gulden hè", reageerde Snoep. Bestuurslid M.A. van der Linde wil een grotere invloed van de Bouw- en Houtbond in het afde lingsbestuur van het FNV. "De Voedingsbond en de Industrie bond zijn goed vertegenwoordigd in het bestuur maar de Hout- en Bouwbond, die de grootste bond is op Tholen, is ondervertegen woordigd. Op termijn moet dat veranderen". (De Bouw- en Hout bond telt 446 leden, de Industrie bond 225 en de Voedingsbond 276). In 1990 wordt deze kwestie weer actueel wanneer Snoep en Van der Linde aftredend zijn. P. van der Wal en W. Koopman wer den in het bestuur herkozen. Er waren geen tegenkandidaten. De afdeling Tholen van het FNV overweegt om de collectieve belan genbehartiging meer aandacht te geven. Zo zou op het gebied van de volkshuisvesting een huurders vereniging opgericht kunnen wor den en op het terrein van de volks gezondheid een patiëntenvereni ging. Deze plannen - waarover het FNV-bestuur al enige jaren denkt - werden donderdag aan de leden voorgelegd tijdens de jaarvergade ring in café Smerdiek. Voorzitter Joh. Snoep deelde dat mee als aanvulling op het voorwoord in het jaarverslag van de afdeling waarin Snoep het werkterrein van het FNV omschrijft. "Tot op he den is het niet gelukt om bijvoor beeld een huurders- of een patiën tenvereniging van de grond te til len. Het FNV heeft daarvoor men sen nodig die op dat gebied des kundig zijn. Bovendien zou het een beetje kunnen afschrikken omdat er wel ons stempel op komt. Denk er maar eens over na", zei Snoep tegen de 23 leden in de zaal. Gemeentegarantie. B en W van Tholen hebben beslissingen geno men over gemeentegarantie voor woningbouwleningen van C.H.M. van Gils, L.A.F. Hertogs, C.a. Bo- gaerts, A.C. van 't Hof en A.M. Poot.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1988 | | pagina 11