Doorgaan kabel
zaak van PZEM
Stationsstraat wordt prachtig,
maar er wordt te hard gereden
FNV: kosten milieu
gaan voor baat uit
Wanden en vloeren.
(D
De Schelde
Brief aannemer achtergehouden?
HOORTOESTELLEIM
Geen vergunning wormenkwekerij
Geen subsidie
godsdienstles
Gemeente
leent Laura
25 mille
Slechts drie Sint-Philipslanders op informatiebijeenkomst
AU IC I ENS
Ongerustheid
raad Flupland
over de Betho
Bouw heeft te
weinig invloed
FNV wil
huurders en
patiënten
verenigen
DE EENDRACHTBODE
11
De gemeenteraad heeft besloten om een kabelnet aan
te leggen in Sint-Phililsland. Alleen de SGP stemde
tegen het voorstel. Behalve principiële bezwaren
speelde ook een rol, dat alle inwoners van Zeeland
mee zouden moeten betalen als het exploitatietekort
van de kabeltelevisie gedekt gaat worden door de
PZEM.
Recreatie
Raad Flupland tegen
Wormen
Preventief beleid op de werkvloer moeilijk in klein bedrijf
Hoewel slechts drie bewoners van de Stationsstraat
belangstelling toonden voor de geplande herinrich
ting van hun straat, trokken ze dinsdagavond flink
van leer. De snelheid van automobilisten is er veel te
hoog en het ontworpen plan zou daar in hun ogen
niets aan veranderen.
Knelpuntenpot
Handtekeningen
Zware lasten
Vlakbij Grote Markt en Parkeergarage.
Tegels voor badkamer of toilet. Natuursteen of
plavuizen voor hal en woonkamer. Wandtegels voor
de keuken. Bij de Schelde kunt u naar hartelust
kiezen uit een enorm en uiterst gevarieerd aanbod.
Bovendien doet u in de showroom van de Schelde
zeker nog wel wat ideetjes en een gedegen advies
op. Ga er maar eens kijken.
Ontdek dat een beter idee niet altijd duurder is en
dat kwaliteit niets méér kost...
Je moet het gezien hebben, bij..
SGP Sint- Philipsland stelt vragen
Een brief en tekening van het Steenbergse bouwbe
drijf A.W. Walpot b.v., die op 5 januari aan de ge
meente Sint-Philipsland werd verstuurd, was op 9
maart bij b. en w. nog niet bekend. In die raadsverga
dering werd een woningbouwnotitie behandeld en
daarmee had de inhoud van de brief te maken. In de
raadsvergadering van vorige week woensdag stelde de
SGP-fractie vragen over deze zaak.
Niet normaal
Rampenplan
I
Donderdag 21 april 1988
L. den Engelsman zei tot de ande
re fracties, die de SGP wel eens
verwijten alle inwoners hun
ideeën te willen opleggen, dat in
dit geval iets wordt opgelegd aan
degenen waarvoor de SGP staat.
Want ook zij die tegen kabel t.v.
zijn, zullen via de PZEM aan het
tekort meebetalen.
Zowel A.P. Kornaat als J. de Jager
gaven Den Engelsman gelijk voor
wat betrof het verhalen van het te
kort op alle inwoners. De Jager:
"Maar er zijn zo nog legio voor
beelden, je kunt dat niet allemaal
apart gaan bekijken." Kornaat
was blij dat de ontsierende anten
nes zullen verdwijnen en noemde
het 'een vooruitgang voor wie wil
aansluiten'. De Jager zei niet te
gen te zullen stemmen, ondanks
dat een aantal inwoners buiten de
bebouwde kom geen aansluiting
krijgt. "Ik kan zelf ook niet aan
sluiten." Burgemeester Vogel zei,
dat Zekatel de kabeltelevisie be
schouwt als een algemene nuts
voorziening. Hij waarschuwde dat
de aandeelhouders van de PZEM
zich nog niet hebben uitgesproken
over de bereidheid om het exploi
tatietekort te dragen. "Het blijft
dus mogelijk dat de zaak niet
doorgaat."
Wethouder L. Walpot, die binnen
het college een minderheidsstand
punt innam, zag de kabel t.v. als
Jeen instrument voor de provincie
om Zeeland als recreatieprovincie
te 'promoten'. Hij noemde de
vierde nota ruimtelijke ordening,
waarin vanuit Den Haag geen im
pulsen genoemd worden voor die
recreatie in Zeeland. Ook meende
hij dat de cultuur via de kabel
geactiveerd kan worden. "Het zal
zich allemaal toespitsen op de dag
des Heren. We hebben zeer grote
bezwaren tegen deze ontwikke
ling."
Burgemeester Vogel merkte nog
op, dat de Schouwse gemeenten
Alleen wethouder A. Kosten stem
de woensdag in de gemeenteraad
voor het geven van 500 gulden
subsidie ten behoeve van gods
dienstonderwijs aan de openbare
basisschool De Luijster in Sint-
Philipsland.
Wethouder L. Walpot had al ken
baar gemaakt, de bestaande situa
tie te willen handhaven en de
SGP-fractie, bij monde van L. den
Engelsman, onderschreef dat
standpunt. Leden van de N.H.
kerk verzorgen momenteel koste
loos het godsdienstonderwijs.
Den Engelsman: "Nu vind ik het
een klein beetje ongelijk worden.
Ik zie een extra vergoeding van
500 gulden aan de school." Ook J.
de Jager vond dat er een verschil
werd geschapen tussen de scholen:
"De andere twee scholen moeten
het zelf rondzetten en bekosti
gen." Burgemeester Vogel pro
beerde tevergeefs, de meningen te
veranderen. "U wilt dus dat een
kerkgenootschap het gratis moet
blijven doen. In de regio is dat
niet gebruikelijk, het is een ver
groeide situatie." A.P. Kornaat
dacht dat de Wet een openbare
school verplichtte om een lokali
teit aan een kerkgenootschap be
schikbaar te stellen voor
godsdienstles. "Dat kunnen er
dan wel tien worden." De burge
meester benadrukte dat het beslist
niet ten behoeve van de leden van
een kerkgenootschap was. "Het
gaat hier om een vak dat op het
rooster geplaatst wordt." De raad
voelde echter niet voor subsidië
ring en stemde, met uitzondering
van wethouder Kosten, tegen het
meerderheidsvoorstel van b. en w.
de recreatiewoningen ook willen
aansluiten. Een van de voordelen
die men verwacht is, dat door de
aanwezigheid van kabel t.v. de cri
minaliteit zal teruglopen. Walpot:
"Als ze er erg strak naar kijken,
wordt er nog meer gestolen."
De raad verklaarde stilzwijgend
het bezwaarschrift ongegrond,
dat namens mr. J.G.W. Vreijling en
E.J. van Riessen was ingediend te
gen het door de raad op 11 no
vember vorig jaar vastgestelde
voorbereidingsbesluit voor een ge
bied aan de Campweg. C. Reijn-
goudt wil daar een
wormencomposteringsbedrij f
bouwen.
Inmiddels is bekend dat gedepu
teerde staten geen verklaring van
geen bezwaar willen afgeven voor
het bedrijf, een zogenaamd 'niet
aan de grond gebonden agrarisch
productiebedrijf'. G.s. willen dat
niet, omdat Reijngoudt niet op
korte termijn aan de voorwaarden
voor een hinderwetvergunning
kan voldoen, zodat die niet kan
worden verleend. Blijkens een pu
blicatie elders in dit blad, weige
ren b. en w. van Sint-Philipsland
de gevraagde hinderwetvergun
ning af te geven.
B en W van Tholen willen Laura
Products b.v. in St. Maartensdijk
een achtergestelde lening van
25.000 gulden verstrekken. In ver
band met de sterke stijging van de
omzet is er een liquiditeitspro
bleem ontstaan. Laura heeft de
gemeente gevraagd het vermogen
te versterken. Volgens een onder
zoek van diverse instanties, heeft
de onderneming goede perspectie
ven, aldus b en w aan de gemeen
teraad, die maandagavond een
beslissing neemt.
Raadsleden en de commissie be
drijfsleven brachten onlangs nog
een bezoek aan Laura, die in het
bedrijfsverzamelgebouw verse
vruchtensappen maakt, bestemd
voor hotels en restaurants in heel
Nederland. Voornamelijk uit si
naasappelen, maar ook uit kiwi's
en mango's. Er zijn al opdrachten
voor 300.000 liter per jaar, wat de
directie wil uitbreiden tot 500.000
liter. Als de onderhandelingen
met Zweden en IJsland slagen,
kan er zelfs een produktie van 1
miljoen liter worden gehaald. Er
zijn nu 11 personeelsleden.
Volgens b en w heeft Laura rela
tief hoge aanloopkosten gehad.
Er moesten eerst betrekkelijk ho
ge investeringen in machines en
voorraden worden gedaan, zonder
dat hier gelijke opbrengsten te
genover stonden. Vanuit een nul
positie moest de produktie
opgebouwd worden, evenals een
afnemersbestand.
De Stationsstraat in St. Philipsland die een geheel ander aanzien krijgt na verwezenlijking van de reconstruc
tie. De breedte van de rijbaan wordt 5 in plaats van 8 m, er komen parkeervakken en beplanting.
De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) wil een 'preventief mi
lieubeleid' voeren. Dit zou plaats moeten vinden op 'de werkvloer' door
de ondernemingsraad of ander kader die de directie van bedrijven op de
vingers tikt wanneer deze schadelijke lozingen toestaat of zonder ver
gunning milieuverontreinigende stoffen uitstoot. Wanneer de directie
vanuit het bedrijf zelf op de kwalijke gevolgen van een dergelijk beleid
wordt gewezen, zou dit een groter effect sorteren op de besluitvorming
dan wanneer een actiegroep of de milieubeweging aan de bel gaat
hangen.
Zowel burgemeester T.A. Vogel
van St.-Philipsland als dhr. Da-
niëlse (hoofd weg- en waterbouw
van de Centrale Dienst Gemeente
werken) en dhr. Koeman (coördi
nator stads- en dorpsvernieuwing)
wezen herhaaldelijk op de functie
van de Stationsstraat als toe
gangsweg voor het dorp. Zowel
personen-, als vrachtverkeer en
autobussen komen erdoor. Ver
keersdrempels, waarvoor de heren
F. Noack en L. van Beek pleitten,
wezen de deskundigen dan ook
van de hand.
De herinrichting van de straat
voorziet in een rijbaan van vijf
meter breed (nu is dat nog acht
meter). De rijbaan komt verder
van de woningen vandaan te lig
gen dan nu het geval is, er komen
parkeerhavens en er wordt groen
aangeplant. De straat ligt nu nog
in een zandbed, maar in de nieu
we opzet worden slakken ge
bruikt, waardoor een steviger
ondergrond ontstaat. Van de Juli-
anastraat tot aan de bushalte na
bij de watertoren komt een
voetpad. Ook wordt de kruising
met de Deensestraat aangepast.
Gaat die nu nog vloeiend in de
Stationsstraat over, als het plan
doorgaat komt er een knik in de
Deensestraat, zodat een T-
kruising ontstaat. De opzet is het
terugdringen van de snelheid.
Men wil dat in de hele straat met
een visueel effect bereiken.
Tegelijkertijd met de reconstructie
zal, indien dat na onderzoek no
dig blijkt, de riolering in de straat
volledig worden vernieuwd. Het
totale project gaat enkele tonnen
kosten, waarvoor de gemeente een
beroep heeft gedaan op de knel
puntenpot voor stads- en dorps
vernieuwing van de provincie.
Afhankelijk van de toezegging
voor een bijdrage daaruit zal met
het plan een begin worden ge
maakt. De bedoeling is om begin
1989 te starten. De uitvoering zal
8 tot 10 weken in beslag nemen.
De drie aanwezigen hamerden
steeds op het probleem van de te
hoge snelheid. Burgemeester Vo
gel verbaasde zich enigszins, om
dat hem eerder geen klachten van
bewoners hadden bereikt. Dat
vond J. Steijn vreemd. "Ik woon
ongeveer twee jaar in de Stati
onsstraat en er is al zeker drie keer
een handtekeningenactie gehou
den." Zowel bij de burgemeester
als bij ambtenaar M. Oostdijk
was daarover niets bekend. Vogel:
"Als die handtekeningen niet wor
den ingeleverd, dan heb je er niets
aan." Overigens kwam uit de dis
cussie naar voren, dat politie op
treden de enige mogelijkheid is
om iets aan de te hoge snelheden
te doen. De burgemeester zegde
toe te zullen overleggen over snel
heidscontroles in de Stati
onsstraat.
Dhr. Noack pleitte voor invoering
van een maximum snelheid van 30
km, maar de burgemeester maak
te duidelijk, dat dat wettelijk niet
mogelijk is. Het plaatsen van
waarschuwingsborden (spelende
kinderen) werd ook als mogelijk
heid genoemd. Dhr. Van Beek wil
de een dichte begroeiing op de
hoek van de Deensestraat plaat
sen, maar daarmee zou de veilig
heid van het verkeer uit die straat
juist in gevaar worden gebracht.
Afgezien van de vraagtekens over
de verkeersveiligheid waren de
aanwezigen vol lof over het plan,
waardoor de Stationsstraat een
veel netter aanzien krijgt.
Dit streven van de vakbeweging
was donderdag onderwerp van
discussie op de jaarvergadering
van het FNV in Sint Maartens
dijk. Beleidsmedewerker A. van
de Biggelaar lichtte daar het plan
'Investeren in het milieu' toe dat
de bond samen met het Landelijk
Milieu Overleg heeft samengesteld
en dat vorig jaar in de herfst gepu
bliceerd werd. Voor wat Tholen
betreft, zag P. van der Wal van de
Industriebond enige problemen als
het gaat om het inschakelen van
kader om directies te bewegen
zorgvuldiger met schadelijke stof
fen om te gaan: "Voor grote be
drijven met een goed georgani
seerd kader is zo'n beleid gemak
kelijker dan hier waar je met klei
ne bedrijfjes zit. Wat doe je als er
maar één werknemer lid is van het
FNV. Bij kleine bedrijven is het
moeilijker om controle uit te oefe
nen op vergunningen".
Het investeringplan voorziet onder
meer in het zuiveren van rijkswa
teren. Daarmee zou een bedrag ge
moeid zijn van 3,8 miljard, goed
voor 6600 arbeidsjaren. Hiervoor
zou de consument een heffing van
15 tot 25 gulden per eenheid meer
moeten betalen. Volgens districts
bestuurder T. Strous is dit moei
lijk te verkopen aan de leden die
'toch al op zware lasten zitten'.
Hij wees erop dat de heffingen die
de 7 Zeeuwse waterschappen bere
kenen nogal verschillend zijn.
'Vooral die in Zuid-Beveland is
Al jarenlang hel adres voor vakkundige en vertrouwde aanpassing van:
Gediplomeerd FIDA lid Lid Ned. Vereniging voor Audiologic
Gediplomeerd electrotechnisch Ingenieur.
Met de auto voor de deur bereikbaar Ingang ook voor rolstoelen
geschikt Indien nodig ook bezoek aan huis.
Alle merken en typen hoortoestellen Leverancier van
ziekenfondsen Vervaardiging van oorstukjes en mini-in-oor
toestellen in eigen bedrijf Moderne test- en meetinstrumenten
voor controle en aanpassing van Uw toestel.
Gewaarborgde Service door:
Gratis halfjaarlijkse controle en service abonnement.
Gratis Proefperiode.
PENSTRAAT 37, BERGEN OP ZOOM,
TELEFOON 01640-34464
Advertentie LM.
De ontwerpbegroting voor 1989
van de sociale werkplaats De Be
tho werd door de gemeenteraad
goedgekeurd, inclusief de vor
ming van een egalisatiefonds en
een wijziging van de verdeelsleutel
van 10/90 naar 50/50. Toch was
er bij verschillende raadsleden on
gerustheid over het beleid dat De
Betho mogelijk gaat voeren. A.P.
Kornaat: "Nu gaat men mis
schien een bepaalde ar
beidsprestatie verlangen om de
produktie te verhogen." Hij voor
zag dat dat ten koste zou gaan van
het mindef valide personeel. L.
den Engelsman had precies de
zelfde angst, maar J. de Jager was
er niet bang voor: "De gemeenten
vormen het bestuur, dus we hou
den de vinger aan de pols."
Wethouder Kosten, die Sint-
Philipsland vertegenwoordigt in
het Betho-bestuur, zei dat in de
beleidsnota werd gegarandeerd
dat minimaal 5% van het perso
neel uit de zogenaamde B-
categorie komt. "Het is beslist
niet de bedoeling daaraan te tor
nen." Hij benadrukte, dat de wij
ziging van het rijksbeleid aan de
veranderingen bij De Betho ten
grondslag lag. Kosten gaf Kornaat
toe dat deze beleidseconomische
beslissing over tien jaar ingrijpen
nodig zou kunnen maken. "Maar
voor de huidige situatie is het per
soneel veiliggesteld." Er werken
vijf inwoners van Sint-Philipsland
op De Betho. De burgemeester
vulde aan, dat de nieuwe situatie
voor de gemeente een verhoging
met ongeveer 1.300 gulden be
tekent.
Bouwmatenalenhandel De Schelde bv
Iheodorushaven/Vetmuidenweg 3 (naast Gamma)
Bergen op Zoom-Tel 01640-36910
Advertentie LM.
"Wat is de reden, dat die brief vai
de firma Walpot niet in de besluit
vorming is betrokken? Als de be
wuste brief nog niet in het bezit
was van het college, is onze vraag
wat normaal de te volgen proce
dure op het gemeentehuis is. Kan
een ambtenaar brieven, gericht
aan het college, naar believen in
zijn bureau houden, of staat daar
een tijd voor?" wilde de SGP we
ten.
De fractie maakte in maart be
zwaar tegen het inschakelen van
een firma uit Rijssen bij de bouw
van woningen, omdat de plaatse
lijke werkgelegenheid daarmee
niet gediend zou zijn. Bij aanne
mer Walpot werken 12 tot 15 Sint-
Philipslanders. Dit bedrijf had
schriftelijk verzocht, voor de
bouw van de vier premiewoningen
in aanmerking te mogen komen.
"Deze brief is weliswaar op 6 ja
nuari binnengekomen, maar was
de vorige raadsvergadering bij het
college niet bekend," zei burge
meester Vogel. "Het is duidelijk
dat de brief er wel had moeten
zijn. 't Is bepaald niet normaal
dat 't niet gebeurd is." Vogel kon
het gebeurde ook verder niet ver
klaren, maar moest toegeven dat
het niet juist was geweest. "Ik be
sef dat mijn antwoord onbevredi
gend is." L. den Engelsman wilde
naar geen enkele ambtenaar een
beschuldigende vinger uitsteken.
"Maar wie hier wat langer werkt
weet, hoe de verhoudingen hier
liggen." Hij benadrukte het punt
van de werkgelegenheid voor ei
gen inwoners.
Ook de PVAB toonde zich bij
monde van A.P. Kornaat 'onaan
genaam verrast'. "Alle inkomende
brieven worden toch in een.regis
ter ingeschreven? Hoe kan dit?"
Ook hij wees op het werkgelegen
heidsaspect en het feit dat het een
oud-inwoner betrof. Vogel zei, dat
er weieens meer 'n brief doorglipt.
"En dat was nou net deze brief."
Hij bleef van mening dat het
schrijven van Walpot bij de wo
ningbouwnotitie betrokken had
moeten worden.
hoog'. Hij vroeg zich af, of op
Tholen ook sprake was van een
hoge heffing. Dit werd door de
voorzitter ontkennend beant
woord. Van de Biggelaar stelde,
dat het investeringsplan op onder
delen geld kost, maar dat er op an
dere onderdelen geld verdiend
wordt. Hij voorspelde zelfs een
lichte koopkrachtstijging en 'een
schoner milieu'. M.A.J. van der
Linde was daar niet meteen van
overtuigd: "Een dergelijke groot
schalige aanpak gaat zowiezo geld
kosten. De kosten gaan voor de
baat uit".
Van de Biggelaar: "De kosten
gaan maar een klein beetje voor de
baat uit. Na twee jaar is er al een
positief koopkracht-effect door
middel van energiebesparende
maatregelen".
fVoningbouwperikelen in de gemeenteraad van St. Philipsland. Aan de Plataanstraat, waar net de milieuka
ravaan langs komt voor het ophalen van schadelijke stoffen, is Woonplan bezig met de bouw van drie hui
zen.
Ook de veiligheid van bewoners in
gebieden waar zich milieurampen
kunnen voordoen, werd ter sprake
gebracht. P. van Gulik vroeg zich
af wat de bewoners op Tholen
moesten doen wanneer er zich een
grote ramp zou voordoen op het
Schelde-Rijnkanaal of bij General
Electric. "Waar moeten we heen?
Er wordt alleen maar gezegd:
luister naar de radio, maar meer
weet je niet". Van der Linde legde
uit, dat er een rampenplan bestaat
dat in zo'n geval in werking treedt.
De burgemeester staat aan het
hoofd. In het plan is geregeld wie
wat doet langs welke wegen maar,
zei het bestuurslid: "Het is voor
namelijk een papieren geval".
Ook wees hij op het voorbereiden
van een hulpovereenkomst waarin
opgenomen een 'waakvlamover
eenkomst', die afgesloten kan
worden met een bedrijf dat be
schikt over een blusboot#"De ge
meente wil hier graag geld voor op
tafel leggen, de provincie Zeeland
ook, maar Brabant en Zuid-
Holland niet, die vinden het een
rijkstaak. Op papier is het er wel,
maar in de praktijk schort er nog
een en ander aan. Wie gaat het be
talen? Op het ogenblik zitten wij
er tussen".
Over het terugdringen van de ver
zuring zei F.J.P. Verhees: "Ik be
grijp niet dat de minister de maxi
mumsnelheid verhoogt van 100
naar 120 kilometer per uur, terwijl
bekend is dat er minder vervuiling
is bij 100 kilometer". "Ja, maar
Nijpels rijdt dan ook in een auto
van 70.000 gulden hè", reageerde
Snoep.
Bestuurslid M.A. van der Linde
wil een grotere invloed van de
Bouw- en Houtbond in het afde
lingsbestuur van het FNV. "De
Voedingsbond en de Industrie
bond zijn goed vertegenwoordigd
in het bestuur maar de Hout- en
Bouwbond, die de grootste bond
is op Tholen, is ondervertegen
woordigd. Op termijn moet dat
veranderen". (De Bouw- en Hout
bond telt 446 leden, de Industrie
bond 225 en de Voedingsbond
276). In 1990 wordt deze kwestie
weer actueel wanneer Snoep en
Van der Linde aftredend zijn. P.
van der Wal en W. Koopman wer
den in het bestuur herkozen. Er
waren geen tegenkandidaten.
De afdeling Tholen van het FNV
overweegt om de collectieve belan
genbehartiging meer aandacht te
geven. Zo zou op het gebied van
de volkshuisvesting een huurders
vereniging opgericht kunnen wor
den en op het terrein van de volks
gezondheid een patiëntenvereni
ging. Deze plannen - waarover het
FNV-bestuur al enige jaren denkt
- werden donderdag aan de leden
voorgelegd tijdens de jaarvergade
ring in café Smerdiek. Voorzitter
Joh. Snoep deelde dat mee als
aanvulling op het voorwoord in
het jaarverslag van de afdeling
waarin Snoep het werkterrein van
het FNV omschrijft. "Tot op he
den is het niet gelukt om bijvoor
beeld een huurders- of een patiën
tenvereniging van de grond te til
len. Het FNV heeft daarvoor men
sen nodig die op dat gebied des
kundig zijn. Bovendien zou het
een beetje kunnen afschrikken
omdat er wel ons stempel op
komt. Denk er maar eens over
na", zei Snoep tegen de 23 leden
in de zaal.
Gemeentegarantie. B en W van
Tholen hebben beslissingen geno
men over gemeentegarantie voor
woningbouwleningen van C.H.M.
van Gils, L.A.F. Hertogs, C.a. Bo-
gaerts, A.C. van 't Hof en A.M.
Poot.