Molendijk en Tienhoven moeten veiliger worden Capaciteit pompen opgevoerd Echtpaar Dekker-Goudzwaard 60 jaar bij elkaar in Poortvliet P?ll Aanpassing van haven Stavenisse kostbaar Slechte weg Oesterdam A. Uijl(IMMB) leidt Rabo Maartensdijk TIEN PAGINA'S NIEUWS VAN THOLEN EN FLIPLAND ■boüman potter Rijkswaterstaat betaalt verdiepen Het regent... Gloria 39 cent Koopman(schap) en zandstrooier Diamanten paar nog kras in eigen woning Donderdag 43e Jaargang no. 34 DEZE WEEK Eenrichtingsverkeer Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliei Het baggeren van de havengeul, de handels- en jacht haven in Stavenisse en het aanbrengen van een oever verdediging gaat heel wat kosten. Dat bleek dinsdaga vond in de commissie openbare werken. Pas na de verzekering van wethouder L.J. Koopman, dat Rijks waterstaat de kosten van het verdiepen voor 100% be taalt, gingen de leden er mee accoord. Stroomvoorziening Damwand Tholen Bewoners St.Annaland tijdens hoorzitting en spreekrecht Waterkering Tienhoven Ze doen alles nog zelf in hun woning aan de Stoofstraat, Kees Dekker (84) en Koos Goudzwaard (80). Dinsdag was het echtpaar zestig jaar getrouwd. In familiekring werd dat vorige week al gevierd met een bustocht en een diner. De oudste zoon kwam voor het diamanten jubileum van zijn ouders uit Nieuw Zeeland over. Bouwvakker De voorgenomen reconstructie van de kruising en splitsing Tienhoven, Suzanna weg, Noordstraat/Molendijkseweg en Molendijk te Sint Annaland bracht zowel tijdens de hoorzitting als in de commissie openbare werken een discussie over de verkeersveiligheid op gang. C. Hermans kaartte de hoge snelheid op de Molendijk aan en E. Goedegebuure maakte van het spreekrecht gebruik om op de situatie in de Tienhoven te wijzen. J. v.d. Jagt pleitte voor een nader onderzoek naar de verkeersdrukte en kreeg bijval van M.A.J. v.d. Linde. De commissie adviseerde overigens positief. Met het werk zal, na goedkeuring door de gemeenteraad, in september worden begonnen. Snelweg Eendrachtbode Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag Postrekening 12 44 07 Bankrekeninig 30 30 05 556 Abonnement f 19,50 per halfjaar. Per jaar f 36,50 per post f 46,— per jaar. Losse nummers f 1,10. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs f 0,35 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant. Inclusief btw op reking f 9,—. Hoofdredacteur W. Heijboer. Nieuwe directeur voor Rabo bank Sint Maartensdijk Echtpaar in Poortvliet 60 jaar getrouwd Gymnaestrada-vlag voor Thoolse turnsters Boeiende wielerronde en drukbezochte braderie in de smalstad Pleidooi voor veiliger Molen dijk en Tienhioven in Sint An naland Loting KNVB-beker Stemmen van lezers over zoet water Geslaagd jeugdtournooi Ee- gedima Begraafplaats in Tholen op le ge tuinen Overlast door vele regen DE ZON IS DE UNIVERSE LE MEDICIJN UIT DE APOTHEEK VAN DE HEMEL Dit nummer bestaat uit 10 pagina's Raadslid J. v.d. Heuvel deed in de commissie openbare werken zijn beklag over het gedrag van auto mobilisten op de Oesterdam. Om dat het wegdek er slecht is, wordt er veelvuldig onderlangs de dijk over het tegelpad tegen de glooi ing gereden. De mensen die daar hun vertier zoeken moeten voor die auto's vluchten. Wethouder Koopman vond het in eerste in stantie een zaak van Rijkswa terstaat. Bovendien staat er voorbij de sluis duidelijk aangege ven, dat de dam verboden terrein is. De in Tholen geboren A. Uijl uit Kapelle volgt J. de Waard op als directeur van de Rabobank St. Maartensdi j k/Scherpenisse/Sta- venisse. De bijna 36-jarige Uijl is nu hoofd zakelijke relaties Midden-Zeeland van de NMB te Goes. "Deze functie past binnen mijn wensen", aldus dhr. Uijl. "Het was de planning om voor mijn 40ste directeur te worden en dit is een duidelijke management functie. Straks krijg ik de eind verantwoordelijkheid. De grootste verandering is het aanleren van de Rabobankorganisatie. Op com mercieel gebied is er niet zoveel verschil met de NMB", zegt de nieuwe directeur, die per 1 sep tember in dienst treedt. De zoon van de hoofdadministra teur van de voormalige veiling in Tholen, dhr. H. Uijl, verhuisde in 1966 met zijn ouders naar Am sterdam en Blokker. Hij studeerde aan de heao bedrijfseconomie en keerde terug naar Zeeland. Een half jaar werkte hij bij een regis teraccountant in Vlissingen en vervolgens had Uijl 2>Vi jaar zelfstandig een administratiekan toor te Kapelle. In 1980 kwam hij in dienst bij de NMB Goes, afdeling zakelijke kredietverlening. Hij is inmiddels vier jaar lid van de leidinggevende groep bij die bank, waarvoor hij zakelijke relaties op Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen- Duiveland en Goeree-Overflakkee bezocht. Onlangs sprak Uijl op verzoek van de Kamer van Koop handel ook op een voorlichtings bijeenkomst. In zijn nieuwe werkgebied hebben Stavenisse en Scherpenisse nieuwe kantoren, maar in St. Maartens dijk wordt het even behelpen in verband met de komende verbou wing. "Dat is even op de tanden bijten, maar dan hebben we ook een uiterst modern kantoor, volle dig geautomatiseerd", zegt de nieuwe directeur. De verbouwing is inmiddels ge gund aan Muller-Franke, die wordt bijgestaan door de installa teurs Verjaal(electra) en Pot- ter(verwarming e.d.). Het project wordt begeleid door de architec ten Th.W. Moerland uit Tholen en J. Vedder uit Maassluis. Na de bouwvakvakantie wordt met het karwei begonnen en vol gend jaar juni moet het klaar zijn. Alle beschikbare grond aan de achterkant wordt bebouwd. Aan de Markt-kant verandert alleen de ingang. Nu levert het nog hoofdbrekens op om van de Suzannaweg en de Molendijk in Sint Annaland naar de Tienhoven te komen, maar als de reconstructie gereed is zal dat een stuk gemakkelijker gaan. ven. "We hebben maar een tegel pad van 10 cm en de weg is 4.20 m breed. In de nieuwe situatie zal er meer verkeer door de Tienhoven komen". Hij stelde verder voor, de bocht vanuit de Noordstraat wat geleidelijker te laten verlopen en minder haaks. Daartoe leende zich volgens hem het stuk grond van enkele afgebroken panden. De commissie ging er uitgebreid op in. Er bleek echter nauwelijks financiële ruimte te zijn voor aan passingen in de Tienhoven. De suggestie van verkeerslichten, door J. v.d. Heuvel, werd daarom door wethouder Koopman van de hand gewezen. Ambtenaar W.A. Blaas liet weten, dat alleen de aansluiting van de Tienhoven op de Noordstraat/Molendijkseweg in het plan valt. W.C. van Kempen waarschuwde voor het verleggen van verkeersstromen. J. v.d. Jagt bleef pleiten voor een onderzoek en op langere termijn eventueel maatregelen, zoals eenrichtings verkeer in het smalle deel van de Tienhoven. "Verkeer is vaak ge voelsmatig. Daarom zouden tel lingen een goede zaak zijn, ook tegenover de burger". Koopman zag een onderzoek ach teraf niet zo zitten, omdat de re constructie dan al gereed is, maar de commissie bleef er voorstander van om zodoende te kunnen bepa len, of achteraf verkeersmaatrege len nodig zouden zijn. Door het eenrichtingsverkeer op de Molen dijk om te keren zou het gebruik waarschijnlijk beperkt blijven tot de bewoners, opperde Blaas nog. Dan zou normaliter ook daar het probleem van te hoge snelheden zijn opgelost. De afgelopen week zijn er ver schillende flinke regenbuien geval len. Vrijdagavond gaf dat op verschillende plaatsen overlast, zo erg zelfs dat de brandweer er aan te pas moest komen. De korpsen van Tholen en Sint Maartensdijk waren actief aan het Zuidplantsoen en in de Deestraat in Poortvliet. Het water stond er tot aan de rand van het trottoir. Het water werd de polder in gepompt. In Poortvliet kwamen de brand weerkorpsen ook in actie in de Paasdijkstraat, waar het gemeen telijk pad achter de woningen in een soort kanaal veranderd was. In Sint Annaland rukte de brand weer twee keer uit. Eerst naar de Klippelstraat, waar grond van de dijk was afgeschoven door een overlopende goot van het Cebeco gebouw. Daardoor werd het water tegengehouden, wat de huizen binnenliep. De zaak werd wegge pompt en zaterdag ruimde ge meentewerken de grond op. Een uur later was er een pompstoring in de persinstallatie van camping Suzanne. Ook daar pompte de brandweer het water weg. In de Hoenderweg was weliswaar water overlast, maar de brandweer werd niet gealarmeerd. In Stavenisse stelde de brandweer enkele pompen beschikbaar aan camping Stavenisse. WONINGINRICHTING ii tl L Advertentie I.M. Het verdiepen met 60 a 70 cm kost het steiger in Stavenisse. "We lig gen wegens ziekte nu drie weken in de haven. Vorige week waren de accu's leeg en toen zaten we zon der stroom, 's Avonds moeten we toch licht hebben?" Ook wilde ze mensen, die hun bootje via de steiger uit het water halen en op de trailer laden, laten betalen voor het water waarmee ze hun boot afspuiten. "Nu moeten wij er voor betalen. Bovendien kan het de gemeente nog aardig wat ople veren." f. 81.000,-, maar omdat de post onvoorzien en de personeels kosten van de eigen gemeentelijke dienst niet subsidiabel zijn, be taalt Rijkswaterstaat f. 70.000,-. Daarnaast kosten de onderhouds werkzaamheden f. 198.000,-. De commissie wilde zekerheid om trent het bedrag dat van Rijkswa terstaat komt en wethouder Koopman zei dat die toezegging er lag. "Het gaat heel wat meer kosten, meer dan het dubbele van wat enkele jaren terug is bere kend", zei J. v.d. Jagt, die overi gens ingenomen was met de gekozen technische oplossing. Van der Linde was ook tevreden met het plan. "Stavenisse kan de economische impuls die er van uitgaat niet missen", zei hij. Uit een brief bij de stukken had J. v.d. Heuvel begrepen, dat er sterke verzanding plaatsvindt. De wet houder zei voor de toekomst te re kenen met het normale baggeren, eens per vier jaar. Mevr. J. Moerland maakte van het spreekrecht gebruik om te pleiten voor een stroomvoorziening aan Over de renovatie van een dam wand in de haven van Tholen had M.A.J. v.d. Linde enkele opmer kingen. Hij besefte dat het onder houd was uitgesteld in verband met de aanpassingswerken in het kader van het Deltaplan. Toch wilde hij weten hoe vaak normaal gesproken onderhoud nodig is. W.A. Blaas zei, dat de kadewand uit otigeveer 1952 dateert en er praktisch geen onderhoud aan is verricht. De frequentie waarmee dat gebeurt is afhankelijk van de aantasting, maar na de renovatie kan de damwand weer zo'n 20 jaar mee. de plan wordt de doorstroming beter en daarom verzocht hij om snelheidsbeperkende maatregelen, zoals een verkeersdrempel. Mevr: J.A. Snoep-Overbeeke viel hem daarin bij. Koopman liet weten dat de verkeersgroep afwijzend te genover die drempels staat en dat ook verschillende gemeenten er op terugkomen. Verder plaatste hij vraagtekens bij de hoge snelhe den, gezien de geringe breedte van de straat. "Het is eigenlijk geen straat voor doorgaand verkeer", zei dhr. Hermans, die vroeg om een test te doen naar de snelhe den. "Zelfs bewoners van de straat en dienaren der wet rijden er met te hoge snelheden door heen". J. Snoep pleitte voor een snelheid van 30 km/u., maar dat bleek wettelijk niet mogelijk. Snoep wilde verder weten, of er een clausule in het bestek is opge nomen, in verband met de functie van tweede waterkering van de Molendijk. Daardoor moeten de werkzaamheden vóór 15 oktober zijn uitgevoerd. Die voorwaarde bleek te zijn opgenomen, terwijl tijdens de uitvoering zoveel moge lijk rekening wordt gehouden met de bewoners van met name de Su zannaweg, die immers in een doodlopende straat wonen. M. van Poortvliet zei namens drankenhandel W. Rijnberg geen bezwaren tegen het plan te heb ben. Wel wil het bedrijf nog af zonderlijk met de gemeente praten over het tijdstip van de uit voering en een regeling voor de aan- en afvoer van goederen. De drankenhandel maakt daarvoor dagelijks van de Suzannaweg ge bruik. Van Poortvliet kaartte ook nog een eventuele schadevergoe ding door de gemeente aan, maar de wethouder achtte de kans daar op minimaal. De hoorzitting trok maandaga vond slechts vijf inwoners en twee raadsleden. Voor de vergadering van de com missie openbare werken maakte E. Goedegebuure gebruik van het spreekrecht. De hoorzitting had hij niet kunnen bijwonen, liet hij weten. Namens de bewoners van de panden Tiënhoven 8 en 10 pleitte hij voor een breder trottoir in het smalle deel van de Tienho- Veiling Sint Annaland dinsdag 21 juli. Doré I 52-54, doré II 53-54, apart 26-49, bonken 35, drielin gen 23-26, kriel 136-145, lekker- lander 46, première 28-41, gloria 27-42, bonken 31-36, prior 40. Aanvoer 212 ton. Woensdag 22 juli. Doré I 53-56, doré II 50-53, afwijkend 22-50, bonken 30-40, drielingen 22-27, kriel 144-148, première gewoon 35-45, bonken 37, gloria gewoon 24-39, bonken 33-36, drielingen 23, kriel 146. Aanvoer 353 ton. Naast het gemaal in de Noordpol der bij St. Maartensdijk is mo menteel een hulppomp geplaatst die één van de drie pompen in het gebouw vervangt. De pompen worden namelijk één voor één bij Stork in Hengelo van nieuwe mo toren, tandwiel- en pompassen voorzien. De hulppomp vervangt de pomp die het water uit het lage gedeelte van de polder pompt. Is deze pomp gereed dan wordt de hulppomp verwijderd. De hulp pomp is verbonden met een persleiding die in het dijklichaam is gelegd en uitmondt boven de uitstroombak in de Oosterschel- de. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in het kader van de Deltawet. Het gemaal en de uit stroombak zijn indertijd ge bouwd in de wetenschap dat de Oosterschelde zou worden af gesloten. Het peil in de afgesloten zee-arm zou op N.A.P. komen te liggen. De capaciteit van de pom pen is daarop gebaseerd. Nu het getijdeverschil - zij het geredu ceerd - is gebleven dient de capa citeit van de pompen met 10% opgevoerd te worden. Hierdoor kunnen de pompen sneller draai en waardoor de druk in de leidin gen toeneemt. De operatie zal tot eind oktober duren en kost Rijks waterstaat zo'n drie kwart mil joen gulden. De vervanging van een zand- zoutstrooier voor de gladheids- bestrijding leverde op een warme dinsdagavond in juli in de com missie openbare werken nog een discussie op. J. v.d. Jagt vond het een vreemde zaak, dat na het uitbrengen van een offerte, de firma met de hoog ste prijs in een verder stadium opeens 3000 gulden omlaag ging. "Ik vertrouw die zaak niet meer. Heeft hij eerst overvraagd?" Zelfs na deze prijsverlaging bleek de firma nog 25 gulden boven de of ferte van het andere bedrijf te blij ven. Toch wil het Thoolse college de duurste nemen, omdat alle an dere strooiers ook door die firma, Nido-Universal in Holten, zijn ge leverd. Van der Jagt twijfelde niet aan de kwaliteit van de strooier: t "Een volautomatische, zoge naamde wielstrooier is in tegen woordig". Toch wilde hij van wethouder Koopman weten hoe het zat. "Dat is handel", reageerde die. Het bleek, dat de motieven van de concurrent bij Nido hadden mee gespeeld, bovendien had het colle ge gezegd de inruilprijs en de korting te weinig te vinden. "Als ik een andere auto koop, zeg ik ook niet meteen ja tegen de prijs", aldus de wethouder. Van der Linden vond het een juiste handelwijze en Van den Heuvel sprak over 'goed koopmanschap'. Van Kempen herinnerde aan een discussie van vorig jaar, waarin werd gepleit voor uniformiteit in materiaal. Zonder discussie werd eveneens positief geadviseerd over de ver vanging van een Ford Transit 160 vóór de buitendienst. Dhr. en mevr. Dekker zijn geboren en getogen in Poortvliet. "Het boerderijtje hier schuin tegenover was van mijn ouders. Nu woont er nog een dochter van mijn zuster op", zegt dhr. Dekker. Na hun hu welijk in 1927 gingen ze in de Ro zemarijnstraat wonen, welke woning in 1948 werd verruild voor de Stoofstraat. In 1944 evacueerde het gezin naar Rotterdam. "Dat was achteraf niet zo'n goede keus, want daar maakten we de honger winter mee. Op het platteland zou dat niet gebeurd zijn", zegt dhr. Dekker. Drie van zijn kinderen liepen er difterie op. "Maar naar het ziekenhuis ging niet, want daarin lagen 60.000 mensen met hongeroedeem". Het echtpaar kreeg 11 kinderen, die allemaal goed gezond zijn. Ze ven wonen er op Tholen en de oudste zoon in Nieuw Zeeland. Inmiddels zijn er ook 33 klein- en 16 achterkleinkinderen. Dhr. Dekker werkte van jongsaf in de bouw en de laatste veertien jaar deed hij onderhoud bij Van Leeuwen en Polderman. "Na mijn pensioen heb ik nog zeven jaar doorgewerkt", zegt de krasse tachtiger, die nog steeds wat eigen groente kweekt in de tuin. Zijn vrouw sukkelt de laatste tijd wat, maar ze zorgt overal nog zelf voor. Een eigen bedrijf is dhr. Dekker nooit begonnen. "Daar had ik geen geest voor, maar er moet ook kapitaal achter staan". De diamanten bruidegom heeft nog één wens: "De nieuwe rond weg moet er maar snel komen, 's Morgens en 's avonds is het ver schrikkelijk druk met auto's en ook in het weekeinde". De voor 1987 geplande herbestra ting van een deel van de Molen dijk is aangegrepen, om de situatie ter plaatse verkeerstech nisch te verbeteren. Volgens het gemaakte plan komt er een krui sing Tienhoven/Noordstraat/Su- zannaweg/Molendijkseweg-Mo- lendijk op één niveau. Om de kruising wat te ontlasten, wordt de Molendijk verlegd en sluit aan op de Suzannaweg, ter hoogte van de laatste woning in die straat. Omdat daar de Suzannaweg een oprit vormt naar het buiten de dorpskom gelegen stuk van de Molendijk, blijft de functie van tweede waterkering van deze dijk onaangetast. Langs de Noordstraat de bocht om naar de Suzannaweg wordt een trottoir aangelegd en ook komen er straatkolken voor de waterafvoer. In het slopje naast de woning Mo lendijk 54 wordt het getrapte weg dek vervangen door een normaal wegdek. K.A. Heijboer wees bij dat laatste op de gevaren voor de jeugd, die met fietsen nu nog sneller dat steegje zullen doorrijden. Ambte naar W.E. van Vossen deelde mee, dat dit ondervangen wordt door het scheppen van een soort sluisjes. C. Hermans maakte zich bezorgd over de hoge snelheden, waarmee sommige automobilisten over de Molendijk rijden. "Het is onrust barend, soms lijkt het wel een snelweg". Door het gepresenteer- Op hun diamanten huwelijksdag, dinsdag, kreeg het Poortvlietse echtpaar C. Dekker en E.J. Dekker- Goudzwaard van loco-burgemeester P. van Schetsen de felicitaties en een fruitmand namens het gemeente bestuur. Ook ds. en mevr. Egas kwamen het bejaarde echtpaar gelukwensen. Van de commissaris van de koningin was er een telegram, terwijl koningin Bea trix vorige week al een brief stuurde. De dag werd verder in familiekring doorgebracht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1987 | | pagina 1