Molendijk en Tienhoven
moeten veiliger worden
Capaciteit pompen
opgevoerd
Echtpaar Dekker-Goudzwaard
60 jaar bij elkaar in Poortvliet
P?ll
Aanpassing van haven
Stavenisse kostbaar
Slechte weg
Oesterdam
A. Uijl(IMMB)
leidt Rabo
Maartensdijk
TIEN
PAGINA'S
NIEUWS VAN
THOLEN EN
FLIPLAND
■boüman potter
Rijkswaterstaat betaalt verdiepen
Het regent...
Gloria 39 cent
Koopman(schap)
en zandstrooier
Diamanten paar nog kras in eigen woning
Donderdag
43e Jaargang no. 34
DEZE WEEK
Eenrichtingsverkeer
Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliei
Het baggeren van de havengeul, de handels- en jacht
haven in Stavenisse en het aanbrengen van een oever
verdediging gaat heel wat kosten. Dat bleek dinsdaga
vond in de commissie openbare werken. Pas na de
verzekering van wethouder L.J. Koopman, dat Rijks
waterstaat de kosten van het verdiepen voor 100% be
taalt, gingen de leden er mee accoord.
Stroomvoorziening
Damwand Tholen
Bewoners St.Annaland tijdens hoorzitting en spreekrecht
Waterkering
Tienhoven
Ze doen alles nog zelf in hun woning aan de
Stoofstraat, Kees Dekker (84) en Koos Goudzwaard
(80). Dinsdag was het echtpaar zestig jaar getrouwd.
In familiekring werd dat vorige week al gevierd met
een bustocht en een diner. De oudste zoon kwam voor
het diamanten jubileum van zijn ouders uit Nieuw
Zeeland over.
Bouwvakker
De voorgenomen reconstructie van de kruising en splitsing Tienhoven, Suzanna
weg, Noordstraat/Molendijkseweg en Molendijk te Sint Annaland bracht zowel
tijdens de hoorzitting als in de commissie openbare werken een discussie over de
verkeersveiligheid op gang. C. Hermans kaartte de hoge snelheid op de Molendijk
aan en E. Goedegebuure maakte van het spreekrecht gebruik om op de situatie
in de Tienhoven te wijzen. J. v.d. Jagt pleitte voor een nader onderzoek naar de
verkeersdrukte en kreeg bijval van M.A.J. v.d. Linde. De commissie adviseerde
overigens positief. Met het werk zal, na goedkeuring door de gemeenteraad, in
september worden begonnen.
Snelweg
Eendrachtbode Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 01665-2752
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag
Postrekening 12 44 07
Bankrekeninig 30 30 05 556
Abonnement f 19,50 per halfjaar.
Per jaar f 36,50 per post f 46,— per jaar.
Losse nummers f 1,10.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs f 0,35 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant.
Inclusief btw op reking f 9,—.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Nieuwe directeur voor Rabo
bank Sint Maartensdijk
Echtpaar in Poortvliet 60 jaar
getrouwd
Gymnaestrada-vlag voor
Thoolse turnsters
Boeiende wielerronde en
drukbezochte braderie in de
smalstad
Pleidooi voor veiliger Molen
dijk en Tienhioven in Sint An
naland
Loting KNVB-beker
Stemmen van lezers over zoet
water
Geslaagd jeugdtournooi Ee-
gedima
Begraafplaats in Tholen op le
ge tuinen
Overlast door vele regen
DE ZON IS DE UNIVERSE
LE MEDICIJN UIT DE
APOTHEEK VAN DE
HEMEL
Dit nummer bestaat uit 10
pagina's
Raadslid J. v.d. Heuvel deed in de
commissie openbare werken zijn
beklag over het gedrag van auto
mobilisten op de Oesterdam. Om
dat het wegdek er slecht is, wordt
er veelvuldig onderlangs de dijk
over het tegelpad tegen de glooi
ing gereden. De mensen die daar
hun vertier zoeken moeten voor
die auto's vluchten. Wethouder
Koopman vond het in eerste in
stantie een zaak van Rijkswa
terstaat. Bovendien staat er
voorbij de sluis duidelijk aangege
ven, dat de dam verboden terrein
is.
De in Tholen geboren A. Uijl uit
Kapelle volgt J. de Waard op als
directeur van de Rabobank St.
Maartensdi j k/Scherpenisse/Sta-
venisse. De bijna 36-jarige Uijl is
nu hoofd zakelijke relaties
Midden-Zeeland van de NMB te
Goes. "Deze functie past binnen
mijn wensen", aldus dhr. Uijl.
"Het was de planning om voor
mijn 40ste directeur te worden en
dit is een duidelijke management
functie. Straks krijg ik de eind
verantwoordelijkheid. De grootste
verandering is het aanleren van de
Rabobankorganisatie. Op com
mercieel gebied is er niet zoveel
verschil met de NMB", zegt de
nieuwe directeur, die per 1 sep
tember in dienst treedt.
De zoon van de hoofdadministra
teur van de voormalige veiling in
Tholen, dhr. H. Uijl, verhuisde in
1966 met zijn ouders naar Am
sterdam en Blokker. Hij studeerde
aan de heao bedrijfseconomie en
keerde terug naar Zeeland. Een
half jaar werkte hij bij een regis
teraccountant in Vlissingen en
vervolgens had Uijl 2>Vi jaar
zelfstandig een administratiekan
toor te Kapelle.
In 1980 kwam hij in dienst bij de
NMB Goes, afdeling zakelijke
kredietverlening. Hij is inmiddels
vier jaar lid van de leidinggevende
groep bij die bank, waarvoor hij
zakelijke relaties op Noord- en
Zuid-Beveland, Schouwen-
Duiveland en Goeree-Overflakkee
bezocht. Onlangs sprak Uijl op
verzoek van de Kamer van Koop
handel ook op een voorlichtings
bijeenkomst.
In zijn nieuwe werkgebied hebben
Stavenisse en Scherpenisse nieuwe
kantoren, maar in St. Maartens
dijk wordt het even behelpen in
verband met de komende verbou
wing. "Dat is even op de tanden
bijten, maar dan hebben we ook
een uiterst modern kantoor, volle
dig geautomatiseerd", zegt de
nieuwe directeur.
De verbouwing is inmiddels ge
gund aan Muller-Franke, die
wordt bijgestaan door de installa
teurs Verjaal(electra) en Pot-
ter(verwarming e.d.). Het project
wordt begeleid door de architec
ten Th.W. Moerland uit Tholen en
J. Vedder uit Maassluis.
Na de bouwvakvakantie wordt
met het karwei begonnen en vol
gend jaar juni moet het klaar zijn.
Alle beschikbare grond aan de
achterkant wordt bebouwd. Aan
de Markt-kant verandert alleen de
ingang.
Nu levert het nog hoofdbrekens op om van de Suzannaweg en de Molendijk in
Sint Annaland naar de Tienhoven te komen, maar als de reconstructie gereed is
zal dat een stuk gemakkelijker gaan.
ven. "We hebben maar een tegel
pad van 10 cm en de weg is 4.20 m
breed. In de nieuwe situatie zal er
meer verkeer door de Tienhoven
komen". Hij stelde verder voor, de
bocht vanuit de Noordstraat wat
geleidelijker te laten verlopen en
minder haaks. Daartoe leende
zich volgens hem het stuk grond
van enkele afgebroken panden.
De commissie ging er uitgebreid
op in. Er bleek echter nauwelijks
financiële ruimte te zijn voor aan
passingen in de Tienhoven. De
suggestie van verkeerslichten,
door J. v.d. Heuvel, werd daarom
door wethouder Koopman van de
hand gewezen.
Ambtenaar W.A. Blaas liet weten,
dat alleen de aansluiting van de
Tienhoven op de
Noordstraat/Molendijkseweg in
het plan valt. W.C. van Kempen
waarschuwde voor het verleggen
van verkeersstromen. J. v.d. Jagt
bleef pleiten voor een onderzoek
en op langere termijn eventueel
maatregelen, zoals eenrichtings
verkeer in het smalle deel van de
Tienhoven. "Verkeer is vaak ge
voelsmatig. Daarom zouden tel
lingen een goede zaak zijn, ook
tegenover de burger".
Koopman zag een onderzoek ach
teraf niet zo zitten, omdat de re
constructie dan al gereed is, maar
de commissie bleef er voorstander
van om zodoende te kunnen bepa
len, of achteraf verkeersmaatrege
len nodig zouden zijn. Door het
eenrichtingsverkeer op de Molen
dijk om te keren zou het gebruik
waarschijnlijk beperkt blijven tot
de bewoners, opperde Blaas nog.
Dan zou normaliter ook daar het
probleem van te hoge snelheden
zijn opgelost.
De afgelopen week zijn er ver
schillende flinke regenbuien geval
len. Vrijdagavond gaf dat op
verschillende plaatsen overlast, zo
erg zelfs dat de brandweer er aan
te pas moest komen.
De korpsen van Tholen en Sint
Maartensdijk waren actief aan het
Zuidplantsoen en in de Deestraat
in Poortvliet. Het water stond er
tot aan de rand van het trottoir.
Het water werd de polder in
gepompt.
In Poortvliet kwamen de brand
weerkorpsen ook in actie in de
Paasdijkstraat, waar het gemeen
telijk pad achter de woningen in
een soort kanaal veranderd was.
In Sint Annaland rukte de brand
weer twee keer uit. Eerst naar de
Klippelstraat, waar grond van de
dijk was afgeschoven door een
overlopende goot van het Cebeco
gebouw. Daardoor werd het water
tegengehouden, wat de huizen
binnenliep. De zaak werd wegge
pompt en zaterdag ruimde ge
meentewerken de grond op. Een
uur later was er een pompstoring
in de persinstallatie van camping
Suzanne. Ook daar pompte de
brandweer het water weg. In de
Hoenderweg was weliswaar water
overlast, maar de brandweer werd
niet gealarmeerd.
In Stavenisse stelde de brandweer
enkele pompen beschikbaar aan
camping Stavenisse.
WONINGINRICHTING
ii
tl L
Advertentie I.M.
Het verdiepen met 60 a 70 cm kost het steiger in Stavenisse. "We lig
gen wegens ziekte nu drie weken
in de haven. Vorige week waren de
accu's leeg en toen zaten we zon
der stroom, 's Avonds moeten we
toch licht hebben?" Ook wilde ze
mensen, die hun bootje via de
steiger uit het water halen en op
de trailer laden, laten betalen voor
het water waarmee ze hun boot
afspuiten. "Nu moeten wij er
voor betalen. Bovendien kan het
de gemeente nog aardig wat ople
veren."
f. 81.000,-, maar omdat de post
onvoorzien en de personeels
kosten van de eigen gemeentelijke
dienst niet subsidiabel zijn, be
taalt Rijkswaterstaat f. 70.000,-.
Daarnaast kosten de onderhouds
werkzaamheden f. 198.000,-. De
commissie wilde zekerheid om
trent het bedrag dat van Rijkswa
terstaat komt en wethouder
Koopman zei dat die toezegging
er lag. "Het gaat heel wat meer
kosten, meer dan het dubbele van
wat enkele jaren terug is bere
kend", zei J. v.d. Jagt, die overi
gens ingenomen was met de
gekozen technische oplossing.
Van der Linde was ook tevreden
met het plan. "Stavenisse kan de
economische impuls die er van
uitgaat niet missen", zei hij. Uit
een brief bij de stukken had J. v.d.
Heuvel begrepen, dat er sterke
verzanding plaatsvindt. De wet
houder zei voor de toekomst te re
kenen met het normale baggeren,
eens per vier jaar.
Mevr. J. Moerland maakte van het
spreekrecht gebruik om te pleiten
voor een stroomvoorziening aan
Over de renovatie van een dam
wand in de haven van Tholen had
M.A.J. v.d. Linde enkele opmer
kingen. Hij besefte dat het onder
houd was uitgesteld in verband
met de aanpassingswerken in het
kader van het Deltaplan. Toch
wilde hij weten hoe vaak normaal
gesproken onderhoud nodig is.
W.A. Blaas zei, dat de kadewand
uit otigeveer 1952 dateert en er
praktisch geen onderhoud aan is
verricht. De frequentie waarmee
dat gebeurt is afhankelijk van de
aantasting, maar na de renovatie
kan de damwand weer zo'n 20
jaar mee.
de plan wordt de doorstroming
beter en daarom verzocht hij om
snelheidsbeperkende maatregelen,
zoals een verkeersdrempel. Mevr:
J.A. Snoep-Overbeeke viel hem
daarin bij. Koopman liet weten
dat de verkeersgroep afwijzend te
genover die drempels staat en dat
ook verschillende gemeenten er
op terugkomen. Verder plaatste
hij vraagtekens bij de hoge snelhe
den, gezien de geringe breedte van
de straat. "Het is eigenlijk geen
straat voor doorgaand verkeer",
zei dhr. Hermans, die vroeg om
een test te doen naar de snelhe
den. "Zelfs bewoners van de
straat en dienaren der wet rijden
er met te hoge snelheden door
heen". J. Snoep pleitte voor een
snelheid van 30 km/u., maar dat
bleek wettelijk niet mogelijk.
Snoep wilde verder weten, of er
een clausule in het bestek is opge
nomen, in verband met de functie
van tweede waterkering van de
Molendijk. Daardoor moeten de
werkzaamheden vóór 15 oktober
zijn uitgevoerd. Die voorwaarde
bleek te zijn opgenomen, terwijl
tijdens de uitvoering zoveel moge
lijk rekening wordt gehouden met
de bewoners van met name de Su
zannaweg, die immers in een
doodlopende straat wonen.
M. van Poortvliet zei namens
drankenhandel W. Rijnberg geen
bezwaren tegen het plan te heb
ben. Wel wil het bedrijf nog af
zonderlijk met de gemeente
praten over het tijdstip van de uit
voering en een regeling voor de
aan- en afvoer van goederen. De
drankenhandel maakt daarvoor
dagelijks van de Suzannaweg ge
bruik. Van Poortvliet kaartte ook
nog een eventuele schadevergoe
ding door de gemeente aan, maar
de wethouder achtte de kans daar
op minimaal.
De hoorzitting trok maandaga
vond slechts vijf inwoners en twee
raadsleden.
Voor de vergadering van de com
missie openbare werken maakte
E. Goedegebuure gebruik van het
spreekrecht. De hoorzitting had
hij niet kunnen bijwonen, liet hij
weten. Namens de bewoners van
de panden Tiënhoven 8 en 10
pleitte hij voor een breder trottoir
in het smalle deel van de Tienho-
Veiling Sint Annaland dinsdag 21
juli. Doré I 52-54, doré II 53-54,
apart 26-49, bonken 35, drielin
gen 23-26, kriel 136-145, lekker-
lander 46, première 28-41, gloria
27-42, bonken 31-36, prior 40.
Aanvoer 212 ton.
Woensdag 22 juli. Doré I 53-56,
doré II 50-53, afwijkend 22-50,
bonken 30-40, drielingen 22-27,
kriel 144-148, première gewoon
35-45, bonken 37, gloria gewoon
24-39, bonken 33-36, drielingen
23, kriel 146. Aanvoer 353 ton.
Naast het gemaal in de Noordpol
der bij St. Maartensdijk is mo
menteel een hulppomp geplaatst
die één van de drie pompen in het
gebouw vervangt. De pompen
worden namelijk één voor één bij
Stork in Hengelo van nieuwe mo
toren, tandwiel- en pompassen
voorzien. De hulppomp vervangt
de pomp die het water uit het lage
gedeelte van de polder pompt. Is
deze pomp gereed dan wordt de
hulppomp verwijderd. De hulp
pomp is verbonden met een
persleiding die in het dijklichaam
is gelegd en uitmondt boven de
uitstroombak in de Oosterschel-
de. Deze werkzaamheden worden
uitgevoerd in het kader van de
Deltawet. Het gemaal en de uit
stroombak zijn indertijd ge
bouwd in de wetenschap dat de
Oosterschelde zou worden af
gesloten. Het peil in de afgesloten
zee-arm zou op N.A.P. komen te
liggen. De capaciteit van de pom
pen is daarop gebaseerd. Nu het
getijdeverschil - zij het geredu
ceerd - is gebleven dient de capa
citeit van de pompen met 10%
opgevoerd te worden. Hierdoor
kunnen de pompen sneller draai
en waardoor de druk in de leidin
gen toeneemt. De operatie zal tot
eind oktober duren en kost Rijks
waterstaat zo'n drie kwart mil
joen gulden.
De vervanging van een zand-
zoutstrooier voor de gladheids-
bestrijding leverde op een warme
dinsdagavond in juli in de com
missie openbare werken nog een
discussie op.
J. v.d. Jagt vond het een vreemde
zaak, dat na het uitbrengen van
een offerte, de firma met de hoog
ste prijs in een verder stadium
opeens 3000 gulden omlaag ging.
"Ik vertrouw die zaak niet meer.
Heeft hij eerst overvraagd?" Zelfs
na deze prijsverlaging bleek de
firma nog 25 gulden boven de of
ferte van het andere bedrijf te blij
ven. Toch wil het Thoolse college
de duurste nemen, omdat alle an
dere strooiers ook door die firma,
Nido-Universal in Holten, zijn ge
leverd. Van der Jagt twijfelde niet
aan de kwaliteit van de strooier: t
"Een volautomatische, zoge
naamde wielstrooier is in tegen
woordig". Toch wilde hij van
wethouder Koopman weten hoe
het zat.
"Dat is handel", reageerde die.
Het bleek, dat de motieven van de
concurrent bij Nido hadden mee
gespeeld, bovendien had het colle
ge gezegd de inruilprijs en de
korting te weinig te vinden. "Als
ik een andere auto koop, zeg ik
ook niet meteen ja tegen de
prijs", aldus de wethouder. Van
der Linden vond het een juiste
handelwijze en Van den Heuvel
sprak over 'goed koopmanschap'.
Van Kempen herinnerde aan een
discussie van vorig jaar, waarin
werd gepleit voor uniformiteit in
materiaal.
Zonder discussie werd eveneens
positief geadviseerd over de ver
vanging van een Ford Transit 160
vóór de buitendienst.
Dhr. en mevr. Dekker zijn geboren
en getogen in Poortvliet. "Het
boerderijtje hier schuin tegenover
was van mijn ouders. Nu woont er
nog een dochter van mijn zuster
op", zegt dhr. Dekker. Na hun hu
welijk in 1927 gingen ze in de Ro
zemarijnstraat wonen, welke
woning in 1948 werd verruild voor
de Stoofstraat. In 1944 evacueerde
het gezin naar Rotterdam. "Dat
was achteraf niet zo'n goede keus,
want daar maakten we de honger
winter mee. Op het platteland zou
dat niet gebeurd zijn", zegt dhr.
Dekker. Drie van zijn kinderen
liepen er difterie op. "Maar naar
het ziekenhuis ging niet, want
daarin lagen 60.000 mensen met
hongeroedeem".
Het echtpaar kreeg 11 kinderen,
die allemaal goed gezond zijn. Ze
ven wonen er op Tholen en de
oudste zoon in Nieuw Zeeland.
Inmiddels zijn er ook 33 klein- en
16 achterkleinkinderen.
Dhr. Dekker werkte van jongsaf
in de bouw en de laatste veertien
jaar deed hij onderhoud bij Van
Leeuwen en Polderman. "Na
mijn pensioen heb ik nog zeven
jaar doorgewerkt", zegt de krasse
tachtiger, die nog steeds wat eigen
groente kweekt in de tuin. Zijn
vrouw sukkelt de laatste tijd wat,
maar ze zorgt overal nog zelf
voor. Een eigen bedrijf is dhr.
Dekker nooit begonnen. "Daar
had ik geen geest voor, maar er
moet ook kapitaal achter staan".
De diamanten bruidegom heeft
nog één wens: "De nieuwe rond
weg moet er maar snel komen, 's
Morgens en 's avonds is het ver
schrikkelijk druk met auto's en
ook in het weekeinde".
De voor 1987 geplande herbestra
ting van een deel van de Molen
dijk is aangegrepen, om de
situatie ter plaatse verkeerstech
nisch te verbeteren. Volgens het
gemaakte plan komt er een krui
sing Tienhoven/Noordstraat/Su-
zannaweg/Molendijkseweg-Mo-
lendijk op één niveau. Om de
kruising wat te ontlasten, wordt
de Molendijk verlegd en sluit aan
op de Suzannaweg, ter hoogte van
de laatste woning in die straat.
Omdat daar de Suzannaweg een
oprit vormt naar het buiten de
dorpskom gelegen stuk van de
Molendijk, blijft de functie van
tweede waterkering van deze dijk
onaangetast. Langs de
Noordstraat de bocht om naar de
Suzannaweg wordt een trottoir
aangelegd en ook komen er
straatkolken voor de waterafvoer.
In het slopje naast de woning Mo
lendijk 54 wordt het getrapte weg
dek vervangen door een normaal
wegdek.
K.A. Heijboer wees bij dat laatste
op de gevaren voor de jeugd, die
met fietsen nu nog sneller dat
steegje zullen doorrijden. Ambte
naar W.E. van Vossen deelde mee,
dat dit ondervangen wordt door
het scheppen van een soort
sluisjes.
C. Hermans maakte zich bezorgd
over de hoge snelheden, waarmee
sommige automobilisten over de
Molendijk rijden. "Het is onrust
barend, soms lijkt het wel een
snelweg". Door het gepresenteer-
Op hun diamanten huwelijksdag, dinsdag, kreeg het
Poortvlietse echtpaar C. Dekker en E.J. Dekker-
Goudzwaard van loco-burgemeester P. van Schetsen
de felicitaties en een fruitmand namens het gemeente
bestuur. Ook ds. en mevr. Egas kwamen het bejaarde
echtpaar gelukwensen. Van de commissaris van de
koningin was er een telegram, terwijl koningin Bea
trix vorige week al een brief stuurde. De dag werd
verder in familiekring doorgebracht.