Crash B-24 (Liberator) bommenwerper Thoolse jeugd in de running Landing op Tholen j Hulpverlening gehandicapten Provincie vreest bezuinigingen in onderwijs Geen taxi's op Tholen Donderdag 23 oktober 1986 DE EENDRACHTBODE 17 Richting München Geraakt door luchtafweer geschut Tholen Krijgsgevangene in Duitsland Zware aanvallen i Bronvermelding: volleybal Gespreksgroep alleenstaanden Het was 20 juli 1944. De plaats Flixton Estate, de thuishaven van de 446e Bombardements- groep van de USAAF, enkele ki lometers ten zuiden van Bungay in East Anglia (Oost Engeland). De opdracht voor morgen was het bombarderen van raketlan- ceerplaatsen in het Franse de partement Pas de Calais. (Straat van Calais). Dit type missies was bekend als "milk runs"(melk halen), omdat ze niet lang duurden en het te bombarderen doel net aan de andere zijde van het Engelse Kanaal lag. Glen, Nelson en ik hadden 's avonds een speciale instruktie- bijeenkomst bijgewoond omdat wij de 446e Bombardements- groep moesten leiden. Toen wij de volgende morgen vroeg in de instruktiezaal kwa men (het was mijn 25ste ver jaardag) zagen wij aan de lange rode lijn op de instructiekaart dat wij veel verder weg moesten, tot diep in Zuid- Duitsland. Het doel was Mün- chen en niet de raketlanceer- plaatsen. Het was een vervelen de verandering; we zouden 's avonds te laat terug kunnen zijn voor mijn feest in de club. (We vermoedden niet dat we alle pret zouden missen). Het zou Glen's laatste missie zijn: num mer 30. (Leidinggevende be manningsleden vlogen vijf mis sies minder dan de geregelde bemanningen die een bepaalde tijd moesten vliegen). Ons vliegtuig was gisteren op het schema geplaatst om voor op te vliegen en de groep te lei den. De rest van de bemanning had er 27 missies op zitten. Vandaag was het onze 28ste gezamenlijke vlucht. We kon den goed met elkaar opschie ten. Nelson Segraves was minstens evengoed als andere bommenrichters die ik kende. Glen Hoffman was een uitste kende navigator, ook de ande ren waren buitengewoon goed in hun functies. Dat waren ser geant majoor Lutes, boord- mecaniciën, sergeant Kopcyns- ki, radio-telegrafist en de schut ters de sergeanten Jackson, Ol son, Mc. Donald en Clay. Op deze missie was de tweede pi loot luitenant Hand. Onze groepsnavigator kapitein C. Bal lard deed in de geschutskoepel in de neus van het toestel het navigatiewerk. Zo startten we dus voor een vlucht van 10 uur inplaats van een "milk run" van 4% uur waar we op hadden gerek^nd- Onze vastgestelde vlieghoogte was 21.000 voet (6.400 m)T maar toen we boven Duitsland vlogen ontmoetten we een ge bied met slecht weer. De zicht baarheid verminderde snel en de andere groepen raakten uit zicht. We probeerden boven het slechte weer te komen maar de top van het vliegtuig lag op 25.500 voet (7.700 m), waar het als een dronken walvis op de besturing reageerde. We ble ven in het wolkendek. Ik besloot om te keren en een ge- legenheidsdoel te vinden. Zoals gebruikelijk zagen we in de wol ken de rook van ontplofte gra naten. De explosies waren ech ter steeds te ver om te horen. Het was een angstige situatie. Toen we 180 graden waren ge draaid en tot 20.000 voet wa ren gedaald braken we door het wolkendek. Ik keek rond en zag hoeveel vliegtuigen er nog bij ons waren. Het leek erop dat ons squadron (20 25 vliegtui gen) met enkele vliegtuigen van andere groepen alleen was. Dit Vwerd door de schutters in de middelste geschutskoepels be vestigd. Glen bekeek de kaart en ont dekte dat we recht boven een brug over een onbekende rivier vlogen. Dit zou ons gelegen- heidsdoel zijn. De bommenlui- ken werden geopend en vlogen recht op de brug aan. We kon den zien dat onze bommen op het doel ontploften. Daarna gin gen we huiswaarts. Wij zouden de eerste vliegtuigen' zijn die vandaag "Thru the pass" (over Oostendè) terugkeerden. De eerste ontploffingen gebeur den juist toen we begonnen te dalen nabij het Kanaal. Het had een olielek in motor 1 tot gevolg en Glen zei dat hij door een scherf in de rug was geraakt. Ik begon onmiddellijk met een gro te draai naar links (je mag de formatie niet vergeten) en zette de beschadigde motor in de vaanstand. Er explodeerden nog twee granaten onder het toestel, die vermoedelijk de mannen onder in het toestel doodden en het vliegtuig in brand zetten. De tweede piloot stond op van zijn stoel en verdween in het met rook gevulde radio compartiment. De intercom was dood en de besturing werk te niet meer. Ik stond op, maar had vergeten mijn zuurstofmas ker af te doen en werd terug ge trokken. Nadat ik tot bezinning was gekomen ging ik de radio hut binnen die vol vlammen was. Ik werd terug gedreven naar mijn stoel. Na een korte pauze keek ik opnieuw naar achteren en zag dat het radio compartiment helder was. Ik stond op en deed twee stappen, toen ik me herinnerde dat we nabij het Kanaal Noordzee) waren. Opnieuw keerde ik naar mijn plaats terug, deze keer om mijn "Mae West" reddingsvest achter mijn stoel te pakken. Ook realiseerde ik me, dat ik nog mijn scherfvrije vest aan had. Dat laatste deed ik uit en trok mijn "Maes West" aan en keerde terug naar het lege radio-compartiment. De bom- menruimte was dicht, maar het bovenluik was open. Ik stak mijn schouders door het luik en deed mijn parachute om. (Ik was de enige in de groep die geen vliegpak met parachute had). Ik voelde geen sensatie toen de wind langs mijn oren floot en uiteindelijk viel ik op de één of andere manier totaal vrij (ik had stëéds het gevoel dat het vlieg tuig zich had omgedraaid, later heb ik begrepen dat het toestel explodeerdde en dat dit mij vrij van het toestel had gemaakt). Ik tel tot zes en trok aan het trekkoord. De parachute open de zich naar ik gis op 12.000 voet boven het Schelde estuarium. Ik stuurde mijn parachute door aan de parachutelijnen te trek ken en slaagde er in een schoor steen te ontwijken. Gelukkig zijn de huizen op het eiland Tho len laag. Ik landde naast een huis, doch kon met mijn tenen nauwelijks de grond raken. Vriendelijke mensen kwamen aanrennen en hielpen het para- chuteharnas los te maken. Zij brachten een stoel en een glas water. (Wat een opluchting ver lost te zijn van de knellende pa- rachuteriemen. De daling had eindeloos lang geleken). Plotseling als of er een sein was gegeven, was iedereen verdwe- De Thootse gemeente- J archivaris J.P.B. Zuurdeeg i vertaalde een artikel van de Amerikaanse piloot kapitein groepscommandant Eric Sherman, die in 1944 met een parachute te Tholen is geland, nadat zijn vliegtuig aan de an- j dere kant van de Eendracht j was neergestort. Dhr. A.G.A. Verswijveren te Halsteren heeft van deze 'crash' meer bijzonderheden verzameld, die in een aanvul lend artikel gepubliceerd worden. Hij hoopt door reacties van lezers meer bijzonderheden te kunnen verzamelen van de in de oorlog bij Tholen neerge komen vliegtuigen of vliegers. Het adres van dhr. Verswijve ren is: Burg. Mastboomplein 6, Halsteren, tel. 01641-2664. de stuurhut) wordt genoemd was de beste plaats om te over leven, maar niet voor luitenant Hand. "Wie beslist er over le ven en dood, is het noodlot, ge luk, of Gods' Hand?". Terwijl de Duitsers op verdere orders zaten te wachten, gaf één van de soldaten (vermoede lijk een Oostenrijkse dienst plichtige) mij een soort ruwe geelachtige gekleurde reep te eten. Het smaakte afschuwelijk en na een hap verborg ik de rest. Hij gaf me ook mijn siga retten en aansteker terug. Kort daarop verscheen er een Nazi officier die tegen de soldaten begon uit te varen. Ik verstond wel geen Duits doch dit was duidelijk aan zijn stem te horen. Ik verstond echter de woorden "Yankee-swine-hund" toen hij de sigaret uit mijn mond sloeg en het pakje en mijn "Zip- po"aansteker in beslag nam. Hij begon me uit te schelden maar ik liet het langs me heen gaan. Ik verstond hem immers toch niet. Sergeant Lutes en ik wer- nen en een ogenblik later kwa men Duitse soldaten aanrennen van beide kanten van het smalle °traatje. Zij waren redelijk vrien delijk en namen mij mee in een Ford van 1939 voorzien van een steenkool generator. We re den langs verschillende plaat sen waar stukken van het vlieg tuig waren gevallen. (Kort na dat mijn parachute zich had ge- den voor een nacht in de plaat selijke gevangenis (politiebu reau?) ondergebracht. De volgende dag werden we overgebracht naar een gevan genis in Arnhem. Na vijf dagen eenzame opsluiting werden we met verschillende andere krijgs gevangenen in de trein gezet gen maakten dat we geen Rode Kruis-pakketten en pakjes van thuis meer ontvingen. Zo waren we voor ons dagelijks voedsel aangewezen op een homp hard bruin brood, ongeveer 254 cm dik met wat vet erop en een handvol uitgedroogde groen ten. Af en toe kregen we een kom wormachtige gerst en sur rogaatkoffie. Toen de Russsiche troepen ons kamp bezetten werden de af rasteringen gesloopt. De Rus sen gaven ons vlees, paarden- of rundervlees en bezorgden ons een grote voorraad -in het kamphoofdkwartier gevonden- Rode Kruispakketten. Uiteinde lijk aten we er weer goed van. Door de verschillende politieke stelsels van de bezetters van het Duitse Rijk -de Russen be gonnen al met hun "Koude Oor log" -duurde het drie weken voor vliegtuigen van onze lucht macht toestemming kregen om ons door de lucht af te voeren. Uiteindelijk gebeurde het toch dat de prachtige B-17's (zelfs voor een B-24-vlieger) op een nabij gelegen veld landden, waar wij aan boord gingen en naar Camp Lucky Strike in Frankrijk werden gebracht. Door rapporten en getuigenver klaringen kan het artikel van pi loot E. Sherman nog worden aangevuld met de volgende ge gevens. De 8e Amerikaanse luchtmacht voerde op 21 juli 1944 zware aanvallen uit op doelen in Zuid- West Duitsland onder andere vliegtuigindustrieën, kogellager- fabrieken en vliegvelden. De strijdmacht bestond uit onder delen van drie bombardement- Serg. Maj. William Kopczynski, radiotelegrafist, was waar schijnlijk van Poolse afkomst. Serg. William A. Mc. Donald, to renschutter. Serg. Leiding Olson, middelste schutter. Serg. Jackson, middelste schutter. Serg. John Clay, staartschutter. Zoals capt. Sherman in zijn arti kel schreef, werd op de terug weg een motor van het toestel door afweergeschut buiten wer king gesteld. Dit gebeurde door afweergeschut van het 3e Ar meense Regiment vanuit Gilze- Rijen. Het beschadigde toestei vloog met 3 motoren verder en verliet de formatie. Boven West Brabant werd het toestel weer door luchtafweer vanuit Woens- drecht en of Essen geraakt. Dit veroorzaakte waarschijnlijk do den en gewonden. Het radio compartiment vloog in brand en de onderlinge radioverbindingen werden verbroken. Men begon het brandende toestel te verla ten. Dit is zeer waarschijnlijk chaotisch gebeurd. Van ver schillende bemanningsleden zijn de valschermen niet of niet goed open gegaan, wellicht door het niet goed omgorden van de riemen. In Bergen op Zoom kwamen do delijk Mc. Donald en Olson neer, namelijk bij De Bruijn, Van De- demstraat 36 en in een dakgoot van de Lievevrouwestraat. In Halsteren kwam een vlieger neer bij de Spinolaberg en een ander in een tarweveld van de boerderij "Onverwacht" waar thans J. van Trijen woont. Deze twee hadden ook geen geluk. Sergeant-majoor Lutes landde ongedeerd bij de Blauwe- met een souvenir in zijn artikel precies weergeeft, hebben vriendelijke mensen di rect geholpen met het ontdoen van zijn chuteharnas, zij zetten hem op een stoel om zijn laar zen uit te doen en gaven hem te drinken, maar werden al vlug gestoord in de verzorging van deze man. De Duitsers kwamen, iedereen moest weg en namen Sherman krijgsgevangen. Jaren heeft Mevr. Kegge, die destijds in de Hofstraat woonde, een achtergebleven das schroeiplek als bewaard. Alleen Lutes en Sherman zijn ongedeerd krijgsgevangen ge maakt. Waarschijnlijk zijn zij af gevoerd naar het thans verdwenen café annex boerderij van Heijboer gelegen aan de Brabantse kant van de brug. Zij zijn verhoord en hebben de eer ste tijd daar door gebracht. Anders is het Kopczynski ver gaan. Deze man, die ernstig ge wond was, trok volgens getuigen de klaver uit de grond en kromp ineen van de pijn. Landbouwer Van Eekelen, die wond werd geen klaver gelegd om infectie te voorkomen. De voet was er bijna af, gelukkig bloedde hij niet veel. Een Duit ser ging naast Mol zitten en zo reden zij naar de villa van Testers in Halsteren, waar de Duitsers hun kwartier hadden (thans is dit Psychotherapatisch centrum), vandaar naar het La zaret, vermoedelijk Lievenshoe- ve gelegen in de vroegere Balsebaan te Bergen op Zoom, nabij het huidige ziekenhuis Lie- vensberg. De vliegenier werd tij dens de tocht goed behandeld en kreeg onderweg drinken uit de veldfles van de Duitser. Hij heeft de oorlog overleefd, doch is kreupel gebleven. Vrijdag 21 juli 1944 was voor de Nederlanders begonnen als an dere dagen. De Duitse bezetter was nog in alle plaatsen. Ook in Halsteren waren zo'n 150 man in verschillende huizen inge kwartierd en de oorspronkelijke bewoners eruit gezet. Boven dien werd in verschillende bui tenposten gewaakt, zoals in een bunker aan de dijk van de Au- daar aan het werken was, wilde vergnepolder bij Bovee. Deze is de man helpen en te drinken ge ven. Dat stonden de Duitsers in eerste instantie niet toe. Zij ga ven te verstaan dat die Amerika nen hun familieleden in Duitsland doodden met hun bombardementen. De man liet zich niet uit het veld slaan en gaf hem toch drinken uit zijn kruik. Een Armeense soldaat kon met de gewonde enkele opend, was een stuk van het vliegtuig, ik neem aan een aile ron of vleugelklep, brandend langs mij heen gevallen. Het stuk miste mij op minder dan 25 voet). De Duitsers brachten mij naar een schuilkelder waar ook ser geant Lutes was gebracht. Er werd ons verteld dat luitenant Hand dood was. Lutes vertelde mij dat de bommenruimte van het toestel in brand stond toen hij er uit wilde. Terwijl hij het bovenluik opende kwam Int. Hand bij hem uit het vliegtuig en volgde hem. Toen Lutes het vliegtuig verliet, zocht Kop- cynski nog zijn parachute. (Na de oorlog hoorde ik van Kop- cynski dat hij' ook door het bo venluik was ontsnapt en één van de roeren had geraakt. Hij verbleef voor de rest van de oorlog in een Duits hospitaal en is kreupel gebleven). Dit ver klaart waarom het radiocom partiment leeg was toen ik uit het vliegtuig ontsnapte. Lutes maakte me er opmerk zaam op dat de rechtermouw van mijn vliegjack met bloed was bedekt. Het was niet van mij, zodat het van luitenant Hand moet zijn geweest. Hij moet ernstig gewond zijn ge weest. de rest van de beman ning is er niet uitgekomen. Waarom? Mogelijk zijn ze gedood of ge wond door de ontploffende luchtdoelgranaten. Sergeant Lutes was ongedeerd. Ikzelf had 2de graads brandwonden aan mijn gezicht en mijn hoofd. Kopcynski zou ook ongedeerd zijn geweest als hij het roer niet had geraakt bij het uitspringen. Wat het "Flightdeck" (cockpit - voor een reis langs de prachtige rivier de Rijn, naar "DULAG LUFT" een kamp bij Frankfort aan de Main, een «doorgangs huis voor krijgsgevangenen. Na vijf dagen eenzame oplsluiting in een cel van 1.50 bij 2.70 m, Volgde een ondervraging door een gezellige en gemoedelijke Duitser, die mijn volledige mili taire loopbaan kende. De volgende dag werden we overgebracht naar een kamp waar ik sergeant Lutes voor de laatste keer zag. De dag daarop werden we overgebracht naar onze voorlopige laatste bestem ming. Voor mij was dit Barth, ongeveer 150 km ten noord oosten van Berlijn. Het nieuwe thuis werd STALAG LUFT I ge noemd. Verschillende leden van onze Groep waren reeds langer krijgsgevangen. Mijn gezicht was genezen. Het weer was heerlijk. Mijn vrienden hadden een stopper-spil nodig voor hun "softbal-team". We speelden zelfs een ruw en hardhandig voetbalspel waarbij de bal met de handen mocht worden aan geraakt. De Duitsers verboden later dit spel wegens de gebro ken en gekneusde ledematen. De uitrusting was geleverd door de Y.M.C.A. en de Rode Kruispakketten voorzagen ons van een -gezien de tijdsomstandigheden- voldoen de hoewel weinig gevarieerd menu. Omstreeks november kwam er een einde aan ons "Country Club"-leven. De oor log ging slechter voor de Duit sers. (Onze geheeime radio en de interne verbindingen binnen het kamp hielden ons op de hoogt). De geallieerde aanvallen op treinen en andere verbindin- divisies met 520 B-24 (Liberators) en 581 B-17 (vlie gende forten) in totaal 1110 zware viermotorige bommen werpers. Van de uitgezonden strijdmacht verschenen er 980 boven de doelen en wierpen in totaal 2415,7 ton explosieven af. Tijdens deze Missie verloren de Amerikanen 31 bommen werpers. Het vliegtuig met als captain Eric Sherman was een B 24 J (Liberator) serienummer 42-100315 van de 446 Bomb/Group (H) 2e Bomdivisie, 705e squadron, squadroncode B.S. Het vliegtuig was door de bemanning "Quivering Box" gedoopt. Dit stond met grote letters op beide zijden van de romp. De bemanning en het toestel was gestationeerd op de basis Bungay ten zuid-oosten van Norwich op de grens van de graafschappen Norfolk en Suf folk in het oosten van Engeland tegen de Noordzee. De beman ning, die uit ervaren mensen was samengesteld, fungeerde als groepsleider en bestond uit de volgende personen: Captain Calvin T. Ballard, groepsnavigator en neustoren- schutter. Captain Eric Sherman, 1e piloot (schrijver van het artikel over de crash van het toestel.). 1e Lt. John E. Hand Jr., 2e piloot. 1e Lt. Glen W. Hoffman, na vigator. 1e Lt. Nelson T. Segraves, bom- richter. Deze had reeds 8 deco raties w.o. het Franse Oorlogskruis ontvangen. Serg. Maj. William Lutes, boord werktuigkundige en bovenste torenschutter. handshoeve van Bovee aan de Zuiderkreekweg. Ook sergeant-majoor Kopczyns ki kon er uit springen maar kreeg een klap van het staartstuk tegen zijn rechter voet en werd daardoor erg ge wond. Hij heeft kans gezien en de moed gehad nadat zijn val scherm was geopend, dus tij dens het dalen, met een band zijn been af te binden. Met veel pijn kwam hij neer in een per ceel klaver tussen de Zuider kreekweg en de dijk van de Eendracht. Hierover straks meer. Drie bemanningsleden zijn met het ontplofte vliegtuig neergestort. Zij lagen tussen de overal verspreid liggende wrakstukken, nabij de Zuider en Noorderkreekweg aan weerszijden van de weg naar Tholen. Zij waren deerlijk ver minkt onder andere door brand wonden. Voordat het vliegtuig ontplofte hebben nog twee beman ningsleden het toestel kunnen verlaten en kwamen in de stad Tholen neer. Vermoedelijk kwam de schutter John Clay ongelukkig terecht aan op het eind van de Hoogstraat in een dakgoot en viel later op straat. Hij was zwaar gewond. De Duitsers ver boden iedereen er bij te komen en verhinderden eerste hulp. Pas laat in de namiddag is hij niet bepaald zachtzinnig op een plat te boerenwagen geladen en ver voerd naar een ziekenhuis (Vrederust?) en kort daarna overleden. Capt. Eric Sherman maakte een goede landing in de Hofstraat (no. 16-18) in Tholen. Hij kwam terecht op het kruidenierskarret- je van Izaak Hoek. Zoals hij zelf nog gedeeltelijk te zien. Ook bij de oude brug naar Tholen in het thans verdwenen café van Heij boer. Onmiddellijk na het neerstorten van het vliegtuig om 11.15 uur werden alle wegen en paadjes afgezet, niemand mocht de polder in of uit. Alles werd afgezocht. Dezelfde dag werden de lijken geborgen en kort daarna werden wrakstuk ken verzameld en opgeruimd. Een vliegtuigmotor was neer gestort op de Zuiderkreekweg; geruime tijd is de plaats te zien geweest door het provisorische keiherstel. Aanvankelijk werden de Ameri kanen op het zogenaamde "Kriegerfriedhof" aan de Wouwseweg te Bergen op Zoom ter aarde besteld graf nr. 88 t/m 95, waarvan een als on bekend (Jackson). Mogelijk is zijn lijk later gevonden. In 1946 vond een herbegraving woorden wisselen, kwam er een Duitser op gehoorafstand dan legde hij z'n vinger op de mond ten teken van zwijgen. Michiel Mol uit Poortvliet was destijds geëvacueerd bij Bovee op de Blauwe-handshoeve. Op het moment van de crash was hij met paard en wagen op weg naar de smederij van Kint op Slikkenburg om water voor het vee te halen. Hij werd door de Duitsers gevorderd om de zwaar gewonde te vervoeren. De wa tertank werd door de soldaten van de wagen gerold en zij wil den de man zo op de ongeveer de wagen laden. Weer toonde Van Eekelen en nu ook Mol moed om dit te verhinderen. Zij legden eerst klaver op de bodem van de wagen, klopten dit net jes vast, de hoofdzijde iets ho ger en daar werd de man behoedzaam opgelegd. Rond de plaats op de Amerikaanse be graafplaats te Margraten in Lim burg. Na die tijd hebben vijf een laatste rustplaats gekregen in Amerika, vermoedelijk op ver zoek van familie. Te Margraten liggen nog be graven; Capt. Calvin T. Ballard, graf M -14-18. 1e Lt. Glenn W. Hoffman, graf N-10-2. 1e Lt. Nelson T. Segraves, graf H-15-19. Na een mistige ochtend werd deze vrijdag in 1944 een stra lende zomerdag, die overscha duwd werd door de grootste vliegtuigcrash in Halsteren, waarbij acht mensen het leven lieten. Drie hebben het over leefd en zijn na de oorlog weer naar de Verenigde Staten terug gekeerd. Halsteren, A.G.A. Verswijveren. Gemeentearchief Halsteren. Gemeentearchief Bergen op Zoom. i D. v. Hoof, Breda. A. Jansen, Oudorp. i National Archives, Was- hington. En vele ooggetuigen. Op 15 oktober floot arbiter M. Potappel uit Tholen om half acht het beginsignaal van de wedstrijd A selectie eiland Tholen-Rood Wit uit Sint Willibrord, een team van de regionale jeugd West Bra bant. Grensrechter was G. van Ham uit Sint Maartensdijk. Inge zet werden doelman Peter Nieu- wenhuijzen van Tholense Boys, terwijl zijn clubgenoot Frans Ta- zelaar zich als opkomende rechts back zag opgesteld. Leon van Sluis van Smerdiek was laatste man en aanvoerder. Leon de Wit te van WHS voorstopper en Mar tin Potappel van SC Stavenisse linksback. Rechtshalf Jan Fase van WHS en in het midden nam Slao Tamile van SPS het centrum voor zijn rekening. Peter Neele van SC Stavenisse kwam op de linksback, rechtsbuiten werd An- dré van den Hoek van Smerdiek, spits was Richard Gebraad van SC Stavenisse. Op de linkervleu gel stond Dick Saarloos van WHS. De eerste helft toonde een vrij ge lijk opgaande partij met een ge ring veldoverwicht van de Thool se selectie. Toch was de tegen stander beweeglijker en sneller. Niettemin was er een goede moge lijkheid voor Leon van der Sluis, maar hij kreeg de bal niet vol doende onder controle. De voor hoede werd o.m. goed gesteund door Richard Gebraad en die kreeg zelfs de eerste echte doelrij- pe kans. Hij maakte zich goed vrij, maar tikte vervolgens de bal buiten zijn bereik. Tegen de ver houding in kwam Rood Wit op 0-1. In die eerste helft waren er ook nog goede acties van o.a. Dick Saarloos, maar zijn schiet kans trof geen doel. Na afloop van de wedstrijd Hongarije - Ne derland stroomde het publiek het terrein in Sint Maartensdijk op. Niet alleen plaatselijke suppor ters, maar evengoed uit andere kernen. Na de pauze kwam Bas Quist van Vosmeer in het veld voor Martin Potappel en Hans Etiënne van Vosmeer voor Jan Fase van WHS. Martin Hage van SPS werd gewisseld voor Marinus Slootmaker van dezelfde vereni ging en Alex Hoogendoorn van Smerdiek kwam onder de lat voor Peter Nieuwenhuijzen van Tho lense Boys. Jammer genoeg was in de tweede helft de organisatie bij de eigen selectie zoek. Toen werd het mopperen en men vergat te voetballen. Na 10 minuten liep de achterstand op tot 0-2 en na 19 minuten moest spijtig voor de kij kers en ook voor de spelers de wedstrijd worden gestaakt omdat de verlichting uitviel. Voor wat opbouw betreft, had de jeugd in elk geval heel wat geleerd. Meege nomen was bovendien, dat de reacties van het publiek unaniem positief waren. De volgende wed strijd wordt op 5 november om half acht op het terrein van de v.v. Vosmeer gespeeld. Tegen stander is dan de landelijke NAC- jeugd. Er staan nog 3 wedstrijden op het programma met mogelijk ook de Feijenoordjeugd. De Stichting Gehandicapten Ad viesbureau Zeeland verleent hulp aan gehandicapten in de hele pro vincie. Die hulpverlening is nog altijd erg ingewikkeld en wordt gekenmerkt door een grote ver scheidenheid, maar kan de vrij willigers toch voldoening schen ken. Eén avond per kwartaal is daarom begonnen met deskundig heidsbevordering, samen met de regiovertegenwoordigers en con tactpersonen van de aangesloten organisaties. De stichting wordt financieel ondersteund door de provincie en 26 Zeeuwse gemeen ten, zo blijkt uit het jaarverslag. In 1985 werden in regio 3 (Tholen en St.Philipsland) 14 direct zaken door het Adviesbureau behandeld en 6 nieuwe zaken. Vijf zaken konden worden afgesloten, terwijl er in het vierde kwartaal 12 lopen de zaken waren. Contactmedewer kers voor onze regio zijn dhr. F. Jelderda in Sint Philipsland (ANIB) en mevr. B. de Korte in Sint Maartensdijk (NVBS). Tweede zege Amigos h2 Het tweede herenteam van Ami gos heeft het Nieuw-Vossemeerse TOS met 3-0 verslagen, wat de tweede overwinning betekende. Toch was de ploeg in de nieuwe samenstelling nog wat onwennig. Met de aanvulling van twee man uit het derde team waren er totaal acht spelers. Er werd soms ge knoeid, maar men wist ook een achterstand weg te werken. De er varing leidde tot een 15-13, 15-11 en 15-9 overwinning. Sterke start dames Veronica Het eerste damesteam van Veronica is de competitie door een 3-0 zege op Si- bloco 3 goed gestart. In de openings fase verliep het spel van de Tholenaren wat stroef, maar dankzij de coaching van Ko Heynen begon Veronica wat rustiger te spelen. De passes werden goed gebracht, er volgden sterke set ups met daaropvolgend diverse smas hes. Een goede partij die perspectief biedt voor de toekomst. Set uppers: Renee van Brakel, Carlies Suurland en Corrie Priem. Aanvallers: Anja van Damme, Rina Lindhout, Betsy Gaakeer, Corina Droogendijk en Mariëlle van Dijke. Veronica heeft nu 11 punten uit 3 wedstrijden. Knappe winst Veronica '74 Zaterdag speelde het eerste herenteam van Veronica '74 uit Sint- Maartensdijk een "thuiswedstrijd", in sporthal Tuinwijk te Bergen op Zoom, tegen het RoosendaaJse Bermi-Rapid. Een door de scheidsrechter slordig weggelegde meetlat, nodig om het net op juiste hoogte af te stemmen, zorg de bij het inspelen voor een behoorlijk verstuikte enkel van spelverdeler Jac ques Voeten. De blessure was van dien aard dat Voeten niet kon spelen. Een forse streep door de Veronica- rekening. Tinus Suurland werd alsnog met deze moeilijke taak belast, het geen hem naar mate de wedstrijd vor derde steeds beter afging. De eerste set werd Bermi-Rapid met goed serveren onder druk gezet. Jam mer was dat Veronica's eerste spelver deler, Co Heijnen niet optimaal draai de, waardoor Bermi redelijk kon blij ven volgen. Met name een uitstekend op dreef zijnde André van Damme zorgde echter dat de set met 15-9 naar de Smerdiekenaars ging. Heijnen ma nifesteerde zich in die beginfase op nieuw als een gevaarlijke aanvaller en een belangrijke organisator van de verdediging, daarmee zijn onschatba re waarde voor het team bewijzend. De tweede set bleek achteraf van groot belang te zijn. Bermi liep snel uit naar een 5-1 voorsprong. Een hardwerkend Veronica kon niet voor komen dat de Roosendalers via 7-3 en 9-4 aan setwinst begonnen te denken. Lange ralleys, knap spel van beide zij den en veel opslagwisselingen ken merkten het spelbeeld. Eerst bij 12-12 kwam Veronica langszij. Het duurde echter nog 8 minuten voordat er om een 15-13 setwinst kon worden ge juicht. Deze 33 minuten durende set bleek de Roosendaalse tegenstand de finitief te hebben gebroken. De derde set werd in 19 minuten overtuigend door de Smerdiekenaars afgewerkt, waarbij Perry Bakx er diverse malen in slaagde om, ondanks een driemans blok, via het midden te scoren. Ook John Potappel en Co Droogendijk ga ven in deze fase vande strijd nadruk kelijk blijk van hun aanvallende kwa liteiten. Met een 15-7 setwinst haalde Veronica een nuttige, onverwachte 3-0 zege en voegde daarmee 4 wedstrijdpunten aan het totaal toe. Wellicht dat op 1 november nog een bekerwedstrijd wordt gespeeld, zeker is dat op 8 november een uitwedstrijd tegen Brevoc-T.D.K. op het program ma staat. Al met al kent Veronica een goede competitiestart. In een brief aan de minister en staatssecretaris van onderwijs pleiten gedeputeerde staten van Zeeland voor ingrijpende wijzi ging van de voorgenomen bezuini gingsmaatregelen ten aanzien van het basis- en speciaal onderwijs. "De onderwijskundige en maat schappelijke schade zal groter zijn dan is voorzien, terwijl de finan ciële opbrengst beslist lager zal zijn dan men verwacht", aldus g.s. Als voorbeeld van door regionale samenwerking bereikte kwaliteits verbetering en grotere doelmatig heid wordt o.a. het zorgverbre dingsproject Tholen genoemd, dat op termijn bezuinigingen zou kunnen opleveren. Het voortbestaan van een aantal kleine basisscholen en afdelingen voor speciaal onderwijs wordt volgens de Provinciale Onderwijs raad extra bedreigd doordat het leerlingenaantal verder terug loopt. Dit zal volgens g.s. een ernstige verschraling betekenen. Alleen in het speciaal en voortge zet speciaal onderwijs komen er ruim 30 formatieplaatsen op de tocht te staan. De voorgenomen regeling voor ziektevervanging is voor kleine scholen onuitvoer baar. De beide Middelburgse pe dagogische academies zullen als gevolg van de werkgelegenheid seffecten alsnog uit Zeeland moe ten verdwijnen. De Provinciale Onderwijsraad vreest onderwijsachterstanden, schooluitval, uithuisplaatsingen, kleine criminaliteit. "Het gevaar bestaat, dat particulieren zich in een gat van de markt begeven ten behoeve van kinderen van wel gestelde ouders." Gemeentegarantie. B. en w. van Tholen hebben verzoeken om ge meentegarantie behandeld van B. Veld, R. van Velsen, R.L. Gros kamp en R.M. Swier. Het openbaar vervoer op Tholen blijft 's avonds door bussen ge beuren. De BBA heeft onder zocht, of daarvoor taxi's kunnen worden ingeschakeld. Gebleken is echter, dat zo'n experiment te wei nig baten oplevert, aldus het jaar verslag van de BBA. De busonder neming heeft een samenwerkings overeenkomst gesloten met Kobra (een coöperatieve vereniging van taxi-ondernemingen) en blijft zoeken naar mogelijkheden, om de taxi zinvol in te zetten bij het openbaar vervoer. In Bergen op Zoom groeide het reizigersaanbod in 1985 met ruim 3%zo blijkt uit het verslag. Dat meldt tevens, dat de BBA 387 bus sen bezit voor het vervoeren van reizigers. In Bergen op Zoom kwam een klein rayonkantoor tot stand en werd in de Stationsstraat een nieuwe centrale bushalte ge realiseerd. De winst van de BBA steeg ten op zichte van 1984 met 23%. De 1500 aandelen van de BBA zijn in han den van de Staat der Nederlanden (700), de provincie Noord- Brabant (700) en de Tramweg maatschappij 's-Hertogenbosch- Helmond-Veghel-Oss (100). Laatstgenoemde zal haar aande len naar verwachting volgend jaar overdoen aan de BBA. Fiom-Zeeland begint in december met een gespreksgroep voor we duwen en weduwnaars, die met hun kinderen alleen zijn achterge bleven. Op de avonden, die voor mensen uit heel Zeeland bestemd zijn, komen onderwerpen aan de orde als opvoeden in je eentje, hoe breng je als alleenstaande de feestdagen door, reacties uit de sa menleving, hoe verwerk je je ver driet, alles zelf moeten doen, fi nanciële beslommeringen. Het doel van de groep is, elkaar te steunen en te bemoedigen in het verwerken van het verdriet en bij het moeten maken van een nieuwe start. De avonden worden eens per 14 dagen in Middelburg ge houden. Voor meer informatie: 01180-27311. De Stichting tot hulpverlening bij .zwangerschap en alleenstaand ou derschap verkeert in onzekerheid over de toekomst, zo blijkt uit het jaarverslag. Het is nog onduide lijk, onder welk overheidsniveau Fiom terecht zal komen. Van de 145 informatieve contacten die de stichting in 1984 met alleenstaan de ouders had, waren er geen van Tholen. In 1985 was er van de 163 één Thools contact bij. Ook con tacten over zwangerschapshulp verlening waren er van Tholen niet veel. In 1984 geen enkele op een totaal van 33 en in 1985 vroe gen twee Tholenaren op een totaal van 79 om informatie bij Fiom.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 17