Dure overstort Vervoer naar scholen vergt 326.000 gulden Suurland ziet Scherpenisse voortaan vanuit Jumbojet Ouderen-toneeldag in de Stoelemat Met Louis van Dijk en mannenkoor kan het niet stuk 'Ze zijn toch hardstikke leuk' Juliana stal show in Oud-Vossemeer Nieuwe verzameling Meekrabbels te boek Voor m 'rt lenzen ga ik naar van der Ham. Geen klachten Lievensberg Veel Thools personeel in Vrederust WINTER SPORTERS!!! even geduld a.u.b. Donderdag 16 oktober 1986 DE EENDRACHTBODE 9 Fliplandse raad voor samenwerking De Fliplandse gemeenteraad werkte woensdag 8 okto ber zonder noemenswaardige discussies de zestien punten tellende agenda af. Het voorstel om te komen tot een samenwerkingsverband gezondheidszorg Tho- len en Sint Philipsland gaf de raad alleen aanleiding om te informeren naar de kosten. Overstort Woningen Schade vrachtauto specialist in brillen en kontaktlenzen Gemeente Tholen: stijging 34.000 gulden De vervoerskosten van Thoolse leerlingen naar ver schillende scholen stijgen volgens de gemeentebegro ting van 292.000 naar 326.000 gulden in 1987. Pas gediplomeerde beroepsvlieger bij KLM op boeing 747 Bofkont Veel tests Aanvoelen Computer Schitterend Evenwichtig Buschauffeur Concert in propvol, zwoel Holland Huis Uit de toon Hoogtepunten ■?nw; Een talrijk publiek genoot zaterdagavond van de achtste taptoe, georganiseerd door de Oud-Vossemeerse Muziekvereniging. Het plein voor de Vossenkuil was sfeervol verlicht en bood zo een fraai decor voor het optreden van het tamboer en lyrakorps Oranje uit Wouw, tamboerkorps Cecilia Eensgezindheid uit Halste ren, drum- en bugelkorps Juliana uit Middelburg en uiteraard O.V.M. zelf. Normaal Behangen Herkenning "Samenwerking met Tholen ligt op het gebied van de gezondheids zorg voor de band", zei J. de Ja ger (CDA), die St.Philipsland met Tholen een stukje uniek gebied in Zeeland noemde wegens de oriën tatie op Brabant. In het voorstel stond, dat Tholen het secretariaat van het samenwerkingsverband zal voeren ën Sint Philipsland naar inwonertal financieel zal bij dragen. Dat riep vragen op bij De Jager en L. den Engelsman (SGP). Burgemeester T.A. Vogel moest bekennen, dat in het over leg met Tholen totaal niet over be dragen is gesproken. Omdat het alleen administratieve bijstand be treft, rekent hij op minimale kosten. Wel zei de burgemeester toe, naar de raad terug te zullen komen, wanneer in de toekomst door uitbouw van de samenwer king de kosten zouden toenemen. De raad ging accoord met het be schikbaar stellen van 22.000 gul den voor een overstortput met lei dingen te Anna Jacobapolder in verband met aanleg van de riool waterzuiveringsinstallatie. A.P. Kornaat (PVAB) vroeg, wanneer begonnen wordt met de bouw van de zuiveringsinstallatie aan de Zuiddijk. Wethouder L. Walpot moest hierop het antwoord schul dig blijven. "Het is een zaak van het waterschap", zei hij. Met de hele raad vond de burgemeester het een heel bedrag, maar een gro tere put zou minstens drie keer zo veel gaan kosten. De verhuur van de woningen Pla taanstraat 8 aan G. Voshol, Volke- rakstraat 1 aan L.H.M. van Duu- ren en Plataanstraat 21 aan mej. J.M. van Stee werd door de raad goedgekeurd. Kornaat merkte nog op, dat formeel mej. Van Stee nog niet aan de voorwaarden voldoet, omdat zij pas per 1 januari als le rares aan de Kon. Julianaschool is benoemd. Gemeentegarantie werd verleend aan C. v.d. Reest voor aankoop van de woning Langeweg 28 en J. v.d. Beek voor het pand Zij pestraat 4. Omdat inmiddels een gunstig advies was binnengeko men, werd als toegevoegd agenda punt ook aan Adr. Kaashoek ge meentegarantie verleend. Deze heeft een nog te bouwen premie-A woning gekocht aan de Langeweg. Voor opknappen en repareren van de gemeentelijke vrachtwagen werd 10.000 gulden beschikbaar gesteld. Uit een vraag van Kor naat bleek, dat door gemeenteper- soneel schade aan het voertuig was veroorzaakt, die niet op der den verhaalbaar is. Binnen het half uur werd de agenda afge werkt, waarbij wethouder A. Kosten verhinderd was. Dat is een gediplo meerd ANVC kontaktlensspecia- list. Ik kan er dus rekenen op een deskundige aanpassing en een eerlijk advies. Bovendien is er elke dag een kontaktlens- specialist aanwezig en word ik er prima geholpen. Wat wil ik nog meer? Bergen op Zoom: Stationsstraat 12-01640-36121 Roosendaal: Nieuwe Markt 42 - 01650-35500 Van der Ham komt wekelijks naar u toe... Scherpenisse: dinsdag v.m. Hoge Markt Poortvliet dinsdag n.m. Markt-Smidstraat Stavenisse woensdag v.m. van de Clerqplein Oud Vossemeer donderdag v.m. bij het kruisgebouw St. Philipsland vrijdag v.m. Voorstraat St. Maartensdijk vrijdag n.m. Haven Advertentie I.M. Het gaat om totaal negen scholen, waarvan twee binnen de gemeen te: mlk-school de Veste in Tholen en de Rehobothschool in Stavenis se. Ten opzichte van dit jaar zijn er belangrijke verschillen: de ver voerskosten voor leerlingen van de Rehobothschool zijn bijna ver dubbeld, die voor de Veste en met name de Herman Broere School en St. Jansschool in Bergen op Zoom zijn met twintig mille gedaald. De gemeente Tholen krijgt twee- derde(80% van 276.000 gulden) of 147.200 gulden van het rijk te rug en de gemeente St. Philips land betaalt nog 16 mille voor ei gen leerlingen van de Veste. De geraamde bijdrage voor 1987 met tussen haakjes die volgens de begroting 1986 is per school als volgt: Rehobothschool Stavenisse1 58.000(30.000), mlk-school de Veste Tholen 56.000(60.000), Her man Broere School en St. Jans school te Bergen op Zoom 44.000(65.000), Eben Haëzer- school Kapelle 34.000(11.000), Ammanstichting Rotterdam 32.000(zelfde), Zonnehofschool Bergen op Zoom 26.000(zelfde), De Kring Goes 24.000(14.000), mytylschool Roosendaal 20.000(zelfde), Bartimeus Zeist 8000(15.000) en overige vervoers kosten 24.000(19.000) gulden. Piloot Ben Suurland uit Scherpenisse in de cockpit. "Zo kun je Schiermonnikoog be ter zien", zegt Ben Suurland, ter wijl hij zijn tweemotorig Cessna straalvliegtuig boven het Wadden eiland heel schuin houdt. "Vlieg maar recht, dan kan ik 't ook wel zien", laat vader W. Suurland uit Scherpenisse weten, die zich met beide benen op de grond meer op z'n gemak voelt. Zoon Ben(21), pas geslaagd aan de Rijksluchtvaartschool(RLS)en per 15 oktober benoemd bij de KLM als tweede officier op een Boeing 747 Jumbojet, voelt zich na 220 lesuren thuis in de lucht. "Je hoeft geen superman zijn", zegt hij nuchter. "Je stelt je er heel wat voor, maar achteraf valt het mee. Er zijn veel misverstan den over dit vak. Het romantische is eraf, 't is zakelijk, je moer"ge woon je werk doen." Ben's vader noemt hem 'een bof kont', want per jaar zijn er 1000 tot 1200 kandidaten, terwijl de RLS maar 43 plaatsen beschik baar heeft. "Ik ben erin gerold", zegt Ben. Na zijn mavo, havo en atheneum 5 aan de Rijksscholengemeen schap te Bergen op Zoom(vakken- pakket wis- en natuurkunde en Engels) gooide de scholier uit Scherpenisse drie ijzers in het vuur: hij'meldde zich aan voor de h.t.s.(electrotechniek) in Rotter dam, de Koninklijke Luchtmacht en de RLS. "Vliegen vond ik interessant. Als zestienjarige ging ik met een schoolvriend op Woensdrecht zweefvliegen en daar ontmoette je ook KLM-mensen. Voor militaire dienst werd ik echter afgekeurd wegens een armoperatie, die ik als twaalfjarige had ondergaan. Dat zou me een verhoogde kans op botbreuk geven. Het gevaar zat er toen in, dat ik ook voor de RLS zou worden afgekeurd. Ik liet me opereren: een stukje bot uit m'n dijbeen werd in m'n bovenarm ge zet. Ja, ik was erg gemotiveerd en ik zou geen ander leuk beroep we ten." Ben Suurland moest in Groningen vele tests ondergaan: reactietest, psycho-technische test, medische keuring, een test op de vluchtna- bootser om de primaire vliegaan- leg na te gaan en npg een gesprek om de keuze voor de vliegeroplei ding te motiveren. "Ik had meer op de hts in Rotter dam dan op de RLS in Groningen gereken^, maar toch werd 't dat laatste. In augustus 1984 ben ik met de opleiding begonnen, 't Viel me mee: het waren allemaal Op 11 november kunnen ouderen en gehandicapten uit onze regio een dagje uit als ze dat willen. Dan organiseert een Bergse be jaardencommissie een ouderen- toneelconcours. Eerdere jaren vond dat plaats in Breda en dat was voor de liefhebbers uit deze contreien toch nogal wat ver en wat duur, wegens de reis. De Stoelemat in Bergen op Zoom is echter dichtbij en daar wordt die elfde november een programma gebracht dat duurt vanaf 9 uur tot 17.00 uur. Wie dat wat erg lang vindt, mag ook wat later komen of wat vroeger weggaan, maar men heeft ook de mogelijkheid 8 öuderen-toneelverenigingen uit het West-Brabantse elk een uur tê zien optreden. Met tussen door een lunchpauze van half één tot half twee. Deelname is er van de toneelclubs-ouderen uit Zundert met "De trui van Tinus", Oud- Gastel "De simultaan", Putte "Conference", Bergen op Zoom "De ontheemden van Ben Hur", Kruisland "De Jansens krijgen een woning", Wouwse Plantage "De auto-maniak", Steenbergen "Plattelandsleven", Huybergen "De stekken". Er komt een onaf hankelijke jury uit Tilburg. Er is financiële medewerking van de gemeente Bergen op Zoom. Er is koffie en een mogelijkheid voor de lunch. Er zijn speciale plaatsen voor rolstoel-gehandicapten en als het nodig is kan zelfs voor ver voer naar Bergen op Zoom wor den gezorgd. Kaarten bestellen bij de Anbo- bestuursleden mevr. Van Driel- Vaders in Oud-Vossemeer, dhr. Ojevaar in Scherpenisse en mevr. Verhoef in Tholen of op 21 okto ber van 14-15.30 uur in Poortvliet en van 15.45-16.30 uur in St. Maartensdijk, allebei in de soos in het dorpshuis. Na een openingswoord door de commissie-voorzitter, zal ook de burgemeester van Bergen op Zoom nog het woord voeren. Het bijwonen van die dag kan eventueel ook in plaatselijk socië- teitsverband worden georgani seerd, maar voorziet u zich wel tijdig van toegangskaarten of re serveer het gewenste aantal bij ge noemde heer Visser. Een afvaar diging van die-commissie had ook contact met Anbo-bestuurster mevr. van Driel-Vaders te Oud- Vossemeer, die ook genegen is meerdere inlichtingen te ver schaffen. gewone jongens, er waren maar drie vliegerzoontjes bij. In mijn groep van twintig zat er één meis je." Met zijn ervaring van het zweef vliegen wist Ben al wat sturen en snelheid was, maar hij moest toch veel dingen afleren. "Het is beter om onbevangen aan een vlieger opleiding te beginnen. Je moet het vliegtuig aanvoelen." Hij begon met 70 uur les in een éénmotorig Cessna propellor- vliegtuig, waar alleen plaats was voor een leerling met instructeur. Vervolgens 90 uur op een sneller éénmotorig propellorvliegtuig, de Beechcraft Bonanza, compleet in gericht voor blindvliegen. Daarna nog 40 uur op een tweemotorig Cessna straalvliegtuig met nog 20 uur als tweede piloot voor de na vigatie. De weergegevens ophalen, is het eerste wat een vlieger doet. Vlie gen gebeurt veel op zicht(8 km), maar de computer neemt steeds meer over. Op instrumenten vlie gen, altijd gecontroleerd door ver keerstoren en radar, via radioba kens, is de praktijk van de huidige burgerluchtvaart. "De automati sering is ook een pré voor de vei ligheid", aldus Ben Suurland. Snelheid, hoogte, koers, alles wordt op de instrumenten afgele zen. Hij vloog tijdens zijn oplei ding niet alleen boven Nederland, maar deed ook Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Engeland en Zweden aan. De tweejarige opleiding kost 17.000 gulden, maar als je na di plomering naar het buitenland zou gaan, vraagt de Nederlandse staat wel 500.000 gulden, wat meer overeenkomt met de kostprijs. Ben Suurland maakt zich echter nuttig voor de Nederlandse bur gerluchtvaart. "Het is schitterend dat ik bij de KLM aangenomen ben, al had ik liever in een kleiner vliegtuig als eerste officier aan de slag gegaan, 't Is nu een hele rustige start in een Boeing 747 Jumbojet, die een gezagvoerder en een eerste en tweede officier hebben. Ik kan er wel veel erva ring opdoen en de KLM biedt vele mogelijkheden. De RLS heeft een hele goede basisopleiding, maar voor de Jumbo krijg ik nu eerst nog een cursus van twee maanden bij de KLM. Begin volgend jaar hoop ik dan als tweede officier op de lange afstanden aan het werk te gaan: Rio de Janeiro, de Ver enigde Staten, het Verre Oosten. Eén week Sydney in Australië is het langste verblijf, maar veelal zie je alleen de vliegvelden." Het weer noemt Ben Suurland de belangrijkste en meest onzekere factor bij het vliegen. "Het on derhoud van het materiaal is zo goed en de controles zo streng, maar het weer, dat is onzeker. Je kunt met windstoten e.d. te maken krijgen. Dan moet je zelf beslis sen hoe te bandelen. Een uur vlie gen is een uur concentratie en daarom blijft 't vermoeiend. Je moet fit zijn en acht uur voor een vlucht mag je geen alcohol ge bruiken. Een vlieger dient even wichtig te zijn, maar je moet er ook van doordrongen zijn, dat je niet bijzonder bent. Het is een combinatie van factoren: je ka rakter, gezondheid en aanleg." Dat de veiligheid van de lucht vaart nogal eens bedreigd wordt door kapingen, deert Ben Suur land niet. "Het onderwerp kapin gen leefde niet zo op de Rijksluchtvaartschool. Het risico is ook zo klein, de straat overste ken is gevaarlijker." Ben Suurland gaat tot z'n 55ste de lucht in, want dat is de pensioen gerechtigde leeftijd in de vliegerij. Als hij op de Jumbo blijft vliegen, zal hij regelmatig een rondvlucht boven Tholen moeten maken om zijn brevet voor kleine vliegtuigen geldig te laten blijven. Tijdens zijn opleiding maakte hij al eens een vlucht Eelde-Texel - waar kof fie gedronken werd - langs de kust naar het vliegveld Midden- Zeeland. Hij bekeek het werkei- land Neeltje Jans in de monding van de Oosterschelde vanuit de lucht, de Oesterdam en het Schelde-Rijnkanaal. Vader en moeder Suurland volgen de luchtvaart met meer belang stelling dan vroeger. Boven Scher penisse loopt ook een vliegroute, zodat regelmatig vliegtuigen te horen en bij helder weer ook te zien zijn. Vader Suurland mag dan gekscherend zeggen, dat de vliegerij tegenwoordig niet zoveel meer voorstelt - 'Ben is net een veredelde buschauffeur' - hij is maar wat trots op zijn vliegenier. Hoewel b en w van Tholen geen klachten hebben bereikt over zie kenhuis Lievensberg, kunnen ze zich zeer wel voorstellen, dat bij de bevolking ongerustheid bestaat naar aanleiding van verschillende persberichten over interne con flicten. "Ook ons college is bezorgd over de gevolgen, die daaruit zouden kunnen voortvloeien. Wij hebben daarom de directie van Lievens berg een brief gestuurd, waarin wij onze zorg over deze berichten hebben geuit. Tevens hebben wij gevraagd al het mogelijke te on dernemen om de conflicten snel en goed op te lossen, teneinde te voorkomen dat een goede patiën tenzorg daaronder lijdt." B en W van Tholen schrijven dat in antwoord op schriftelijke vra gen van de PvdA-fractie in de ge meenteraad. Met een piano-fenomeen als Louis van Dijk kan een culturele avond niet kapot. Als dan boven dien het Smalstads Mannenkoor en solisten nog voor de nodige va riatie zorgen, wordt het een hoogstandje van muzikaal genot. Dat was het zaterdagavond in het te zwaar bezet Holland Huis te Scherpenisse voor de omstreeks 250 liefhebbers. Tegelijkertijd was dat een triomf voor de be heerscommissie, al was het passen en meten en ook al had de koffie- file iets weg van wat een zaterdag eerder autobestuurders over kwam op weg naar de Neeltje Jans. Maar alle warmte en koffie- ongemak werden ruim vergoed door het programma, waarvan met name de pianoimprovisaties al het andere goede wel moesten overtreffen. Wat zo'n piano-virtuoos weet te produceren, zoals voor de pauze bijna een kwartier lang op een thema van de Nederlandse com ponist Sweelinck, grenst zelfs voor de leek aan het ongelooflij ke, laat staan voor toehoorders, die zelf het pianospel op hun wij ze meester zijn. Nauwelijks minder dan dit so listisch piano-programma en voor het publiek waarschijnlijk zelfs nog aantrekkelijker, waren de nummers voor twee piano's, waarbij Tom van Gurp mede voor het harmonische samenspel zorgde. Uiteraard kan een Louis van Dijk zich niet veroorloven een partner te kiezen, aan wie het muzikaal gevoel zou ontbreken. Dat is er dan ook volop bij Van Gurp en ook voor hem zal het een genot zijn samen met de meester- pianist te musiceren. Met alle respect voor wat op cultureel ge bied in onze regio wordt gepre senteerd, of dat nu op een zeer hoog niveau staat of op een wat lagere muzikale ladder, als er iets uit de toon valt in vergelijking met vorige optredens, hoeft dat niet te worden verdonkeremaand. We hebben trouwens de veront schuldiging voor het Smalstads Mannenkoor voor het grijpen, toen het met haar eerste nummers niet alles even vlekkeloos verliep. De verontschuldiging namelijk, dat men het de laatste weken veel al zonder dirigent Jan Wesdorp heeft moeten doen en het niveau van het Smalstads Mannenkoor vergt nu eenmaal een doorlopen de leiding en concentratie. Zo moest men zelfs een keer opnieuw beginnen, wat voor Westdorp en zijn mannen een zeldzaamheid is, omdat er toch iets was gezakt. Het pleit voor het niveau, dat men dat in zo'n zaal toch ook aandurft. Dat eerste optreden met "O Sa crum convivium, Sanctus, Ave Maria, Pie Jesus en het tweede optreden met drie nummers van Robert Schuman en het Esti Dal van Kdalig. Daartussendoor was er al genoten van Louis van Dijk. Ook was er het duet van de so praan Fie Cleiren en Han Wes dorp met een onderdeel uit Don Pasquale van Dibuzettu. Louis van Dijk speelde samen met Tom van Gurp "Schafe können sicher weiden" van J.S. Bach. Het ap plaus duurde extra lang, maar dat was ook zeker het geval aan het slot van de avond, temeer omdat het programma na de pauze nog beter in het oor lag. Succes oogst te het Smalstads mannenkoor met soliste en Van Gurp achter de pia no met twee nummers van Verdi. Dan opnieuw een improvisatie van Louis van Dijk met een vloedgolf van noten, die als sprankelende sterren over de mas sa werden uitgestort. Een ook succesvol optreden van het trio Fie Cleiren, Han Wesdorp en de bartion Kees van Dis met "Jaj Maman" uit "Die Csardas- fürstin" van Kalman. Louis van Dijk en Tom van Gurp schitter den opnieuw met 4 handen en 2 piano's in "l'Embarquement pour cythère" van Poulenc en dan als een climax bij al zoveel hoogtepunten via het Smalstads Mannenkoor met begeleiding van Louis van Dijk in de nummers "Balm in Gilead, Massa's in gold, gold ground en het bekende "Deep River" in een arrangement van H.T. Burleigh. Omstreeks half elf was er het dankwoord van mevr. P. Hage-Jansens en dat werd nogmaals onderstreept door een applaus waaruit de erkente lijkheid voor zoveel muzikaals goed opklaterde. "De burgemeester vind er mis schien niks aan, al zou ik willen dat hij zich verwaardigde om een boekje van mij te kopen. Dan zou ik me zeer vereerd voelen." Annie van Daalen uit St. Maartensdijk heeft haar tweede bundel Mee krabbels klaar. In 1983 met een blauwe omslag, dit jaar 20 hoofd stukken van winter tot en met vre de in een groene omslag. "Ik schrijf, voor het gewone volk", zegt Annie van Daalen. "Je kijkt toch tegen de burge meester op. Ik genoot toen m'n eerste Meekrabbels destijds samen met een verhaal over de burge meester in de Eendrachtbode stonden. Naar aanleiding van m'n eerste boekje volgde er een repor tage in de Boerderij(agrarisch weekblad) en ik kreeg ook een mooie brief. Daarin werd als pluspunt van de Meekrabbels ge noemd: de ongekunstelde stijl. Het is zo gewoon, het doet plezie- Wegens intensieve verbouwing van onze ski- en kledingshop zijn wij iets verlaat. Daarom dit iaar SKI-OPEN OAGEN en RUILBEURSvan 21 t/m 25 okt a s INTERSPORT OLOOD INTERCAMPING r INTERSURF Ski-Campinq-Vouwcai -Surf NATUURLIJK BENT U 00K NU AL WELKOM IN ONZE (Nog Iets rommelige) SHOWROOM Parallelweg 109. Bergen op Zoom. 01640 3 37 04 Advertentie I.M. O.V.M. zaterdagavond in actie tijdens de taptoe voor de Vossenkuil in Oud- Vossemeer. Elk van de deelnemende korpsen bracht eerst een optreden van een kwartier, waarbij O.V.M. voorzit ter A. Hommel een inleidend woord sprak. Oranje uit Wouw (met 28 leden) bracht op geheel eigen wijze een aantal nummers ten gehore, waar na het de beurt was aan het 90 muzikanten en majorettes sterke O.V.M. Daarna kwam het kleine, maar daarom niet mindere tam boerkorps uit Halsteren (met 16 leden) aan de beurt. Hoogtepunt was ongetwijfeld het uit 80 perso nen bestaande showkorps uit de Zeeuwse hoofdstad. Zij zorgde voor een wervelende show met de bepluimde hoeden en het zwaaien van de vlaggen. Deze wereldkam pioenen oefenen drie maal per week voor hun show, die zij door het hele land en ook buiten de grenzen opvoeren. Zij doen dat bovendien uit het hoofd. Een goe de zet van O.V.M. om dit korps naar Oud-Vossemeer te halen, want het was een lust voor oog en oor. Na het individuele optreden volg- rig aan. 't Is ook allemaal uit het leven gegrepen." Annie van Daalen schrijft 'zoals ze gewend is om te kletsen.' "Het zijn losse verhaaltjes en de ene keer gaat 't gemakkelijker dan de andere, 't Zit soms al weken in m'n hoofd voordat het er uit komt. Ik heb ook niet altijd zin om te schrijven en verder moet je eerst je werk doen en dan pas je hobby's." Met nieuwe woorden kan ze niet zo goed overweg. "Gefrustreerd vind ik bijvoorbeeld een achter lijk woord. Dat roept frustraties op, dan krijg je de zenuwen. Doe toch een beetje normaal!" Over mensen raakt Annie van Daalen niet uitgepraat. "Ik ben zo nieuwsgierig wat ze denken wat ze doen. Man, vrouw of kind, dat maakt me niets uit, als 't mij pakt, komt er weer een verhaal uit. Ik hoor 't liever uit iemand z'n mond, dan een saai boekje te lezen." Ze is ongeduldig - 'wat ik m'n hoofd zit, gaat er niet uit' - en op timistisch: "Ik lijd in stilte door aan de keukentafel te roken. Als ik ergens mee zit, even de zaak op een rijtje zetten en dan komt 't weer goed. Ik hoef heus niet in een praatgroep. Je hebt toch je moeder, man, kinderen en buren. Tegenwoordig noemen ze alles maar een probleem, 't Zit even niet mee soms, maar dat is nog geen probleem. Als je het zelf niet opzoekt, een ander komt 't niet bij je brengen. Zoveel te meer voldoening heb je ervan, als je er wat voor moet doen. Het is natuurlijk lekker als behangen in één keer goed gaat, maar als de baan al drie keer van de muur is gevallen en de vierde keer lukt het eindelijk, dan heb je er pas wat aan." de de finale, geopend door O.V.M. Ook de traditionele taptoe infan terie door Ko van Driel vanaf het dak van De Vossenkuil ontbrak niet in het programma. Besloten werd met het Wilhelmus en de slotmars. Voor veel muzieklief hebbers viel er gedurende twee uren heel wat te genieten. Overi gens was ook Juliana vol lof over de organisatie, die hen een brood maaltijd aanbood, nadat het korps vanaf de pijlerdam in de OostersdHde op Ttjoolse bodem arriveerde. Annie van Daalen hoopt, dat de lezers van 'de vrouwenverhaaltjes' iets van zichzelf herkennen in de tweede bundel Meekrabbels. "Als er één in de Eendrachtbode heeft gestaan, krijg ik altijd reacties en steeds van verschillende mensen. Als het tweede boekje goed ver koopt, kom ik met een derde. Ik heb al weer negen Meekrabbels klaar. Als er geen belangstelling voor is, dan stop ik ermee, maar ze zijn toch hardstikke leuk!", al dus Annie van Daalen. De 95 pagina's tellende tweede bundel Meekrabbels is voor 10,50 bij de boekhandel en bij de schrijfster(tel. 01666-2292) te koop. Van de in totaal 655 mensen die werkzaam zijn bij het psychia trisch ziekenhuis Vrederust komen er 46 van ons eiland. Het zijn er weliswaar 13 minder dan in 1984, maar het is toch nog een respecta bel aantal, zo blijkt uit jaarverslag 1985. Vorig jaar werden er in Vrederust 31 (16 mannen en 15 vrouwen) Tholenaren en Fliplanders opge nomen. In totaal verbleven er in het verslagjaar 544 (235 vrouwen en 309 mannen) mensen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 9