Studiedag
over spijbelen
Actie let op
landbouwtrekkers
Onverzekerd en zonder rijbewijs
auto bestuurd: 800 gulden boete
Stekels bij zien
van uniformen
Onderzoek problemen
ziekenhuis Lievensberg
Wijziging van de vaarroute
in de Nederlandse Delta
IN HE HOE P
Voorwaardelijk drie maanden ontzegging en 1 maand hechtenis
Donderdag 25 september 1986
Programma
De provincie Zeeland en de rijkspolitie in Zeeland hebben
een gezamenlijke actie op touw gezet "Let op landbouw
trekkers" Grote stickers, geplakt op de (gele) kantonniers-
auto's van de.provincie en op de wagens van de rijkspolitie
zullen de weggebruikers op extra gevaar attenderen.
Nog steeds nodig
COMMISSIES
Waterstaat en
verkeer
Economische zaken
Welzijn
Bestuurszaken
Lodafles in
gootsteenkastje
Stickers en
posters
L.A.E. uit St. Maartensdijk is vrijdagmiddag voor
het Thoolse kantongerecht als eerste met de hogere
straf voor onverzekerd autorijden geconfronteerd.
Hij kreeg 500 gulden boete en voorwaardelijk een
ontzegging van de rijbevoegdheid voor drie maanden.
Aangezien E. ook geen rijbewijs had, kreeg hij nog
eens 300 gulden boete en voorwaardelijk 1 week hech
tenis voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.
Koppig
Rijbewijs verlopen
Beenbreuk
Geen deel III
Lekke uitlaat
Kersen venten
Vrijspraak kantongerecht Tholen
"De ene Nederlander kan alles afbreken zonder dat
hij een boete krijgt en een normaal burger die ja
knikt, kan dokken. Ik vind 't ontzettend onrechtvaar
dig, want ik heb niemand in gevaar gebracht."
Niet tactisch
Twijfel gezaaid
Links/rechts
Smeerlapperij
Met ingang van 1 oktober 1986 is het Tholensche
Gat, achter in de Oosterschelde, voor grotere scheep
vaart gestremd en wordt de nieuwe Bergsediepsluis in
bedrijf gesteld. Door de aanleg van het laatste gedeel
te van de Oesterdam wordt de vrije doorgang afge
damd. Kleinere schepen kunnen de dam passeren via
de Bergsediepsluis.
Dwarsstroomhinder
ABDIJ
I EUWS
Op donderdag 9 oktober a.s. or
ganiseert de Zeeuwse provin
ciale onderwijsraad een studie
dag over spijbelen in het voort
gezet onderwijs.
De vraag die op deze dag cen
traal staat is: is er wat te doen
tegen spijbelen?
Volgens de begeleidende folder
van de studiedag wordt het on
derwijs in toenemende mate ge
confronteerd met schoolver
zuim en voortijdig schoolverla
ten. Spijbelen heeft direct te
maken met de leerling zelf,
maar ook met zijn directe omge
ving, maatschappelijke omstan
digheden en niet te vergeten de
school.
De studiedag is bestemd voor
directies, docenten, decanen en
leerlingbegeleiders van scholen
voor LBO, MAVO, HAVO en
VSO. Zij hebben in hun dage
lijks werk het meest met het
spijbelprobleem te maken. Ook
anderen kunnen deelnemen, bij
voorbeeld leden van een
schoolbestuur, onderwijs
inspecties, leerplichtambtena
ren en ouders.
De dag wordt gehouden in "De
Wellinge", Kruisweg 2, Mid
delburg.
Het programma begint om
09.30 uur en eindigt om ca.
1 6.30 uur.
Na een openingswoord door
drs. P. Vis (voorzitter afd.
voortgezet onderwijs prov. on
derwijsraad) volgt een inleiding
door dra. M. Nijdam over het
beleid van het ministerie. Om
10.40 uur houdt dra. M. Zijlstra
(medewerkster Christelijk peda
gogische studiecentrum te Hoe
velaken en secretaris landelijke
contactgroep "schoolver
zuim") een inleiding over de
omvang van het probleem, de
vele oorzaken en mogelijke
oplossingen binnen de school.
"Wat te doen aan demotivatie
en lesondergravend gedrag", is
de titel van de inleiding van R.J.
Michels, adj.-directeur van de
LTS "Roncalli" in Nijmegen. Hij
zal o.a. ingaan op de inhoud van
het onderwijs, didactische
werkvormen en organisatori
sche aspecten in klas en school.
In de middaguren worden ver
schillende workshops georga
niseerd:
Schoolorganisatorische
aspecten van de preventie
van schoolverzuim;
Hoe ga je als leerlingbegelei
der om met verzuim?
Wanneer kunnen externe
hulpverleners een functie
vervullen bij preventie van
schoolverzuim?
Werkwijze op de LTS
"Roncalli";
Klik: opvang voor spijbelen
de jongeren;
Wat beweegt jongeren tot
schoolgaan of spijbelen?
Op vrijdag 26 september houdt
de hoorcommissie bestem
mingsplannen een zitting in ver
band met bezwaarschriften die
zijn ingediend bij GS van Zee
land tegen het bestem
mingsplan Vrouwenpolder "Zo-
merhuizenterrein Breezand II"
van de gemeente Veere. De be
zwaarschriften zijn afkomstig
van: Zeeuwse Milieufederatie
en de heren M.P.M. Voorwald
en M.P. Springer. De zitting be
gint om 14.00 uur.
Op dinsdag 30 september
(11.30 uur) houdt de AROB-
adviescommissie zitting over
een bezwaarschrift tegen het
verlenen van een verklaring van
geen bezwaar voor de bouw
van een magazijn aan de Korte
Vest in Sint-Maartensdijk.
Drie inwoners van Sint Maar
tensdijk (mevr. E.M. van
Akkeren-van Ast, de heer C.P.
op den Brouw en de heer P.M.
Koopman) zijn het hier niet mee
eens.
Op dinsdag 23 (10.00 u. -
10.20 u., 10.40 en 11.20 u.)
en dinsdag 30 september
(10.00 u. en 10.20 u.) behan
delt de tweede kamer uit Gede
puteerde staten een aantal in
gestelde beroepen op grond van
de Algemene Bijstandswet. In
het geding zijn beslissingen van
de gemeenten Vlissingen, Ter-
neuzen, Aardenburg en Veere.
Op maandag 29 september
wordt een bezwaarschrift be
handeld tegen een beslissing
van de Voorzitter van GS van
Zeeland geen spoedshalve
bijstand te verlenen. Aanvang:
1 5.00 uur.
Alle zittingen worden gehouden
in het provinciehuis, Sint Pie
terstraat 42, Middelburg; ze zijn
openbaar.
Alle deelnemers aan de studie
dag ontvangen van tevoren de
brochure "Spijbelen... is er wat
tegen te doen?"
Nadere informatie over de stu
diedag kan worden gegeven
door de heer N. Landsman, pro
vinciehuis, Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg, tel.
(01180) 31416, of de heer M.
Ottenhof, SKOA, tel. (01100)
30548.
De actie is een voortzetting van
een soortgelijke activiteit die
ook in het najaar van 1984 en
1985 werd ontwikkeld. Toen
werd gekozen voor een groot
scheepse folderactie, nu wordt
het accent gelegd op het voeren
van stickers op auto's die veel
op en aan de weg zijn èn op het
plaatsen van waarschuwings
borden.
Dat het nodig is de actie nog
steeds te voeren blijkt uit de cij
fers. Vorig jaar registreerde de
politie in Zeeland 76 ongevallen
waarbij landbouwvoertuigen
waren betrokken. Tweederde
van die ongevallen viel in de
oogstperiode (augustus t/m no
vember). Veel van deze onge
vallen gebeurden in het donker.
In totaal werden 24 mensen ge
wond. Gelukkig vielen er dit
maal geen doden.
De belangrijkste oorzaken van
ongevallen waarbij landbouw-
verkeer en snelverkeer zijn be
trokken zijn het grote snelheids-
verschil tussen beide verkeers-
soorten en de slechte herken
baarheid van landbouwverkeer,
waardoor het vaak laat als zo
danig wordt herkend.
Gesteld kan echter ook worden
dat de automobilisten en motor
rijders nogal eens te weinig re
kening houden met de aanwe
zigheid van landbouwvoertui
gen, toch geen ongebruikelijk
wegbeeld in de oogstperiode.
Vaak concentreren de proble
men zich tijdens de bietencam
pagne: een samenloop van ex
Op maandag 29 september a.s.
vergadert de statencommissie
voor waterstaat en verkeer;
aanvang 13.30 uur. Bij het ter
perse gaan van deze rubriek
was de agenda nog niet
bekend.
De commissie voor economi
sche zaken komt op dezelfde
dag bijeen, maar om 16.00 uur.
Onderwerp: opheffing stuur
groep werkloosheid.
De commissie welzijn vergadert
op donderdag 2 oktober, om
14.00 uur. Onderwerpen: het
plan bejaardenoorden en de op
heffing stuurgroep werk
loosheid.
Tenslotte vergadert de commis
sie bestuurszaken op vrijdag 3
oktober, om 09.30 uur. Onder
werpen o.a.: prov. rekening
1985; subsidie Zeeuws woor
denboek; restauratiesubsidies;
subs, behoud onderwatermo
numenten; subs. Biologisch
museum; subs. Zws. Genoot
schap tbv. congresbundel; sti-
muleringssubs. Ver. Stad en
Lande Sch.-Duiveland voor
boekje Veldnamen Dreischor en
Gouwe Polders; subs. Ver.
vrienden Sted. Mus. Vlissingen
voor restauratie scheepsmodel
"De Tromp"; subs. gem. Aar
denburg tbv. schilderij "De be-
renning van Aardenburg".
Alle commissievergaderingen
worden gehouden in het provin
ciehuis, Sint Pieterstraat 42,
Middelburg. Ze zijn voor ieder
toegankelijk; er is spreekrecht
voor het publiek.
tra drukte, modder op de we
gen, mist en regen.
"Het is met het landbouwver
keer eigenlijk als met de loda
fles in het gootsteenkastje", zo
zei gedeputeerde J.D. de Voogd
bij de start van de actie, "leder
een weet, dat er extra voorzich
tigheid is geboden, maar af en
toe gebeuren er toch ongeluk
ken. Meestal loopt het wel goed
af, maar soms krijgen we te ma
ken met onaangename en
trieste gevolgen".
Daarom blijven overheidsin
stanties, de politie, Veilig Ver
keer Nederland, de landbouwor
ganisaties en het bedrijfsleven
hameren op maatregelen en op
een aangepast rijgedrag.
Een van de maatregelen waar al
geruime tijd over wordt gepraat
is de waarschuwingsdriehoek
op landbouwvoertuigen. Veel
landbouwvoertuigen zijn al van
die driehoek voorzien, maar het
is nog geen verplichting.
De gedeputeerde deelde mee
dat de verplichte invoering
waarschijnlijk niet lang meer op
zich laat wachten. Dat is dan
waarschijnlijk mede onder druk
die door het provinciaal bestuur
van Zeeland is uitgeoefend.
Zoals gezegd is in het verleden
in Zeeland actie gevoerd door
middel van een foldercampag
ne. Er werden ongeveer 40.000
folders verspreid.
Gekozen is nu voor een andere
attenderingsmethode: stickers
en posters. Vorige week maan
dag - een tijdstip dat niet toeval
lig was, want toen startte ook
de bietencampagne - werden de
eerste stickers (ter breedte van
ongeveer een meter) aange
bracht op een aantal auto's van
rijkspolitie en provincie. Dit ge
beurde door de heer De Voogd,
overste J.J. Veenstra van de
rijkspolitie Zeeland en de heer
M.M. Markusse, voorzitter van
Veilig Verkeer Nederland, afde
ling Zeeland.
In Zeeuwsch-Vlaanderen zullen
langs veel provinciale wegen
borden worden geplaatst met
de tekst "Let op landbouwtrek
kers". Gekozen is voor
Zeeuwsch-Vlaanderen omdat
hier de helft van het aantal on
gelukken met landbouwverkeer
gebeurt.
Affiches met dezelfde tekst zijn
gezonden aan alle gemeente
besturen met het verzoek deze
posters op te hangen in openba
re gebouwen. Ook de openbare
bibliotheken en de scholen zijn
voorzien.
Veilig Verkeer Nederland zal de
komende tijd actief zijfYmet een
promotieteam om dè wegge
bruikers te attender.en op de
aanwezigheid van landbouw
verkeer. Er zal o.a. informatie
materiaal worden verspreid.
Na afloop van de actie zal wor
den nagegaan in hoeverre deze
manier van attenderen effectief
is geweest. Het is bijvoorbeeld
belangrijk te weten of het plaat
sen van borden langs de wegen
zou kunnen worden uitgebreid
tot de hele provincie.
Wie in het bezit wil komen van
de waarschuwingsposter kan
deze gratis verkrijgen bij: bu
reau voorlichting Provincie Zee
land, Sint Pieterstraat 42, Mid
delburg, tel. (01180) 31394 of
bij de Provinciale Waterstaat in
Zeeland, Het Groene Woud 1,
Middelburg, tel. (01180)
35920, de heer A.C. Lodder of
de heer J.C. Blommaert.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting.
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180-31392
of 31402
De veroordeling gebeurde bij ver
stek aangezien E. niet verschenen
was. Hij was op 1 januari op de
Oudelandsedijk bij Tholen 's
nachts van de weg geraakt. De po
litie trof de auto zonder bestuur
der aan. E. werd om half twaalf
voormiddag thuis aangetroffen.
C.C.B. uit St. Maartensdijk moet
250 gulden betalen voor het ver
oorzaken van een verkeersongeluk
en het rijden zonder geldig rijbe
wijs. Op 13 juni vorig jaar wilde
hij op de provinciale weg bij Tho
len inhalen, maar er zat nog een
auto in zijn dode hoek. Het voer
tuig was al te dicht bij, toen B. op
de linker weghelft kwam. Hij
vond 250 gulden boete nogal hoog
naast de schade aan zijn auto en
het verloren gaan van no-claim
korting op zijn verzekeringspre
mie. B. tilde niet zo zwaar aan het
verlopen rijbewijs.
"Dat moet toch ook in orde zijn",
vond de officier, die verder wees
op de vele schade en schrik bij de
andere betrokkene. Hij eiste 100
gulden voor het verkeerd inhalen
en 150 gulden voor het rijden zon
der geldig rijbewijs. De kanton
rechter draaide dat om aangezien
het volgens hem om een 'vrij ern
stige overtreding' ging, maar de
totale boete bleef 250 gulden.
C.J.K. uit Nieuwegein kreeg 200
gulden boete omdat hij op 17 fe
bruari bij het rechtsaf slaan op de
splitsing Hikseweg/Kreekweg bij
Oud-Vossemeer een bromfietser
had aangereden. Een beenbreuk
en schaafwonden was het gevolg
voor Van L.
"Zelf reed ik niet hard, maar ik
heb de bromfietser niet zien ko
men", voerde K. aan. "Het was
wel een moeilijke kruising en de
bromfietser reed ook hard als je
ziet hoe ver die terecht kwam.
Mijn auto was in goede staat en
zelf was ik dat ook, al zat ik wel
in spanning over het krijgen van
werk", zei K.
Officier van justitie mr. Nijmeijer
vond, dat K. toch beter had moe
ten uitkijken toen hij van richting
veranderde. "U had voorzichtiger
moeten zijn, het zwaartepunt van
de fouten ligt bij u", zei kanton
rechter mr. W.F. van Solinge, die
de eis van 200 gulden boete over
nam.
De kantonrechter stond ervan te
kijken, dat R.E.M. helemaal uit
Heemstede gekomen was om zich
vrijdagmiddag voor het Thoolse
kantongerecht te verantwoorden
voor het ontbreken van kenteken
bewijs deel 111 op zijn auto. Het
voertuig stond juli vorig jaar drie
weken bij de Thoolse haven in
verband met vakantie en de 29ste
's morgens om kwart voor zeven
schreef een wakkere politieman al
een boete uit.
M. merkte zijn overtreding pas,
toen hij in augustus een boete
kreeg in Den Haag. Hij maakte
z'n verzuim toen snel in orde,
maar daarna rolde de girokaart
uit Tholen binnen. M. dacht met
één boete voor eenzelfde overtre
ding te kunnen volstaan, maar de
kantonrechter hielp hem uit die
droom. "Als deel III niet in orde
is, bent u elke dag fout. Na één
boete gaat u niet de rest van het
jaar vrij uit", aldus de kanton
rechter. Hij noemde 't 'zonde van
het geld' maar omdat M. geko
men was, deed hij nog twee tient
jes van de eis van de officier af,
zodat het een boete van 110 gul
den werd.
"U bent koppig, u zit te zeuren",
zei de kantonrechter tegen J. de J.
uit Scherpenisse, die 13 december
's avonds om kwart over acht zon
der groot licht met zijn auto in de
Hofstraat te Tholen had gereden.
Hij was zich van geen kwaad be
wust omdat hij bij een lantaarn
paal in de Vossemeersepoort weg
gereden was. "De politie kwam
van rechts, maar liet me voorgaan
en hield mij toen later aan. De po
litie is er toch niet om bonnen uit
te delen", vond De J., die toen nog
maar één week zijn rijbewijs had
en in een vreemde auto reed.
"De politie heeft de taak om alles
op te sporen wat niet in orde is",
liet de kantonrechter weten, die de
eis van 75 gulden boete overnam.
De J. bleef mopperen en liet weten
een getuige te willen meenemen.
"U mag autobussen vol getuigen
meebrengen, maar u had geen
groot licht. Denk over hoger be
roep na totdat uw ontevredenheid
gezakt is", zo luidde het advies
van mr. Van Solinge aan de jonge
Scherpenissenaar.
Een lekke uitlaat betekent 65 gul
den boete, maar B.C.M.Th.D. uit
Oud-Vossemeer - die als gemach
tigde optrad voor zijn echtgenote
W.W.S. - wilde toch z'n verhaal
kwijt. De politie had de auto be
gin november veertien dagen vast
gehouden, waardoor z'n vrouw
elke dag met de bus naar haar
winkel in Bergen op Zoom moest
en dat noemde D. 'een belachelij
ke zaak'. Hij had de reden van het
lange vasthouden nooit van de
politie gehoord. D. vond 't ook
vreemd, dat zijn vrouw wel met de
lekke uitlaat naar het politiebu
reau mocht rijden en later hijzelf
weer terug naar huis.
"Waarom moet ik de kastanjes uit
het vuur halen", zei de kanton
rechter. "Als u klachten hebt over
de politie, springt u er direct op
bij de groepscommandant of bij
de districtscommandant."
De officier van justitie bevreemd
de de veertien dagen ook, "maar
de politie zal er wel een reden voor
gehad hebben. U had ook eerder
moeten protesteren, hogerop des
noods, bij de officier van justitie."
Tijdens de zaak tegen G.A. van
H. uit Bergen op Zoom ging 't er
gemoedelijker aan toe. Hij had 12
juli vorig jaar in St. Philipsland
zonder vergunning kersen gevent.
"Ik zit al 25 jaar in het vak, maar
van een neef had ik gehoord dat je
in St. Philipsland geen vergunning
nodig had om te venten", zei Van
H.
"Misschien betaalt die neef dan
ook de helft van de boete", merk
te de officier van justitie op. "U
bent er ingeluisd."
De politie had tegen Van H. ge
zegd, dat wanneer hij op het ge
meentehuis een vergunning zou
krijgen, de boete niet zou door
gaan, maar dan moest hij 't de
politie wel laten weten. Daar was
Van H. veel aan gelegen, want hij
had gehoord, dat je na het krijgen
van een proces-verbaal nooit meer
mag venten in St. Philipsland. De
officier en de kantonrechter von
den dat ongeloofwaardig.
Van H. was echter vergeten op het
afgesproken tijdstip de politie te
bellen en toen hij het later nog
nog verschillende keren probeer
de, was 'de lange' en 'de korte' er
niet.
Mr. Van Solinge bracht naar vo
ren, dat een vergunning zinvol is,
want bij wildgroei moeten de bur
gers telkens naar de deur en wan
neer er veel handelaren op één
tijdstip zijn, gaan ze misschien op
de vuist.
De officier vond, dat Van H. on
voldoende geprobeerd had de des
betreffende politieman te pakken
te krijgen. Hij eiste 75 gulden
boete. De kantonrechter infor
meerde hoeveel kilo kersen Van H.
daarvoor wel moest verkopen,
waarbij de groenteboer de misère
na de kernramp in het Russische
Tjsernobyl in herinnering bracht.
Mr. Van Solinge was in een goede
stemming gezien het mooie weer
en kersen in juli vond hij ook
goed smaken. Hij maakte er 25
gulden boete van, waarmee Van
H. tevreden was. De officier leken
die kersen minder te smaken. "Ik
kan er mee leven", merkte hij op,
na de fikse verlaging van zijn eis.
Het zat mevr. J.A.M.D. uit Oud
en Nieuw-Gastel bijzonder hoog,
dat zij voor het Thoolse kanton
gerecht moest verschijnen omdat
ze 11 oktober vorig jaar op het
kruispunt Molenvlietse-
dijk/Machteld van Gelrestraat
geen voorrang had gegeven aan
een auto van rechts. De politie
reed achter haar.
Ze erkende wel dat ze de andere
auto te laat had gezien, maar vol
gens mevr. D. hoefde zij, noch de
andere bestuurder te remmen.
"Er is absoluut niets gebeurd. Ik
vroeg of het niet bij een waar
schuwing kon blijven, zo'n futili
teit, maar volgens de politieman
was 't net zo erg als door rood
licht rijden. Ik krijg stekels van
uniformen, want toen onze zoon
12 december verongelukte, was de
politie niet zo vlug. Het is mijn
eerste bekeuring in twintig jaar en
ik heb niemand in gevaar ge
bracht", zo bracht mevr. D. met
verve naar voren.
"Agenten pakken u niet voor de
grap", bracht kantonrechter mr.
W.F. van Solinge naar voren.
"Naar hun oordeel bent u fout
geweest, maar of ze dat tactisch
aanpakten, is een tweede, 't Is ook
niet altijd even goed bij de poli
tie."
Officier van justitie mr. Nijmeijer
zei als eerzaam burger ook wel
eens te redeneren als mevr. D. over
relschoppers die vrijuit gaan.
"Maar dat doet niets af aan het
feit, dat de politie oktober 1985
constateerde, dat u geen voorrang
gaf. Ik vind het proees-verbaal
echter wat onduidelijk, er is te
weinig informatie. Over de andere
auto is me niets gebleken en daar
om vraag ik vrijspraak", zei de
officier, wat de kantonrechter
overnam.
"Dat vind ik leuk, maar daar ben
ik niet voor gekomen. Het gaat
me niet om die 70 gulden. Mis
schien gaan m'n stekels ten op
zichte van uniformen ooit weg",
aldus mevr. D.
Mevr. E.B. uit St. Maartensdijk
werd eveneens vrijgesproken.
Haar auto was 16 oktober vorig
jaar in St. Maartensdijk bij een
aanrijding betrokken geraakt met
0.a. een ondeugdelijke stuurin
richting. De wagen werd bestuurd
door P., die een schriftelijke ver
klaring had gegeven, zonder toe
stemming in de auto van mevr. B.
te hebben gereden. De wagen
stond voor de woning van dhr.
Van de L., die enkele reparaties
zou uitvoeren, samen met P. Het
was zo snel gegaan, dat Van de L.
spullen die op straat lagen, niet
kon opruimen. Hij kon nog wel
naast P. in de auto meerijden.
De politie stelde voor, P. wegens
joyriding aan te klagen, maar dat
wilde mevr. B. na overleg met de
verzekering niet. "Dan had P., die
al eens was opgepakt wegens het
rijden met alcohol, een ergere
prent aan z'n broek gekregen."
De officier zei, dat mevr. B. met
haar verhaal twijfel had gezaaid,
wat hij in het voordeel van de ver
dachte liet uitpakken. Hij vroeg
vrijspraak, wat de kantonrechter
overnam.
1.C.H. uit St. Maartensdijk ging
ook met een vrijspraak naar huis.
Hij had 8 oktober vorig jaar met
een aanhangwagen met een glad
de buitenband achter zijn auto ge
reden. Voor nood had hij er tijde
lijk een andere band opgezet en
bij een controle door de ver
keerspolitie liep hij tegen de lamp.
In het proces-verbaal stond linker
band, maar in de dagvaarding van
de justitie rechter band. "Dat is
niet zo leuk, maar ik moet daar
om vrijspraak vragen", zei de of
ficier van justitie. De kantonrech
ter nam die eis over. "Maar wat
vindt u daar nou van", wilde mr.
Van Solinge nog graag weten.
"Het is eigenlijk geen recht, maar
ja, 't is een vergissing bij de justi
tie", zei H. Iedereen kon er op de
zonnige vrijdagmiddag in het
Thoolse stadhuis hartelijk om
lachen.
Haast onwerkbare situatie röntgenafdeling
Drie deskundigen van de Neder
landse vereniging van Radiodiag
nostiek stellen een onderzoek in
naar problemen op de röntgenaf
deling van ziekenhuis Lievensberg
in Bergen op Zoom.
Directeur Heijmans spreekt van
een 'haast onwerkbare situatie'.
"In de personele sfeer liggen spe
cialisten en verpleegkundigen el
kaar niet en er is ook kritiek op
het medisch handelen.
De ondernemingsraad staat vier
kant achter het onderzoek omdat
de situatie 'onhoudbaar' was ge
worden, zei OR-voorzitter Bee-
king gisterenmiddag.
Bestuur, directie en onderne
mingsraad reageerden toen op be
richten in Brabantse dagbladen
over 'onrust' in het Bergse zieken
huis. Directeur Heijmans erkende
weliswaar, dat men goed geïnfor
meerd was over vele zaken, maar
hij constateerde, dat 'iemand of
een aantal personen bezig is/zijn
het ziekenhuis in diskrediet te
brengen'. "Het is erg laag bij de
grond, 't riekt naar ziekelijkheid
en smeerlapperij", zo karakteri
seerde Heijmans de geruch
tenstroom.
"Mensen zijn beledigd en er is ten
onrechte onrust bij patiënten ge
wekt. Kijk uit, dat u niet gebruikt
of misbruikt wordt", zo waar
schuwde hij de journalisten.
De directeur bevestigde wel, dat er
'op verschillende niveaus onrust
gevoelens' zijn, maar volgens hem
is de kwaliteit van het ziekenhuis
'niet in het geding'.
Volgens Heijmans is de sfeer door
beperkte financiële middelen en
invloeden van buitenaf in de Ne
derlandse ziekenhuizen 'grimmi
ger en onplezieriger' geworden.
Medisch directeur Krijger liet we
ten, dat er onder de specialisten
'geen machtsblokken' waren, al
zijn er mensen 'die elkaar niet
kunnen luchten of zien'.
De Bergsediepsluis geeft verbin
ding tussen de Oosterschelde en
het toekomstige Zoommeer.
Hierdoor kunnen alleen schepen
met maximaal toelaatbare afme
tingen van 6 x 34 meter en met een
diepgang van 2.50 meter op
N.A.P. passeren. Schepen die na
september niet door de sluis kun
nen, moeten via de Krammer of
door het Schelde-Rijnkanaal va
ren. De vaarwegwijziging wordt
na de Volkeraksluizen en na het
Kanaal door Zuid-Beveland met
grote verlichte borden duidelijk
aangegeven. Ook is de routemar
kering door de Oosterschelde
sterkverbeterd. Door nieuwQ sec-
torenlichten en nieuwe lichtboei
en is het aantal navigatielichten
sterk uitgebreid.
Vanaf de afdamming van de
Oesterdam tot het gereedkomen
van de Philipsdam zal een grote
dwarsstroomhinder op de noor
delijke inloop van de Schelde-
Rijnverbinding te verwachten
zijn. Ook zal op de Schelde-
Rijnverbinding de langsstroming
toenemen en in tegengestelde
richting gaan stromen. Een pa
trouillevaartuig van Rijkswa
terstaat zal bij de noordelijke in
loop van de Schelde-
Rijnverbinding de scheepvaart
begeleiden.De schippers kunnen
via het patrouillevaartuig alle
voor hen belangrijke informatie
over stroomsnelheden,waterstand
en windkracht krijgen. In oktober
1986 wordt gestart met de afdam
ming van het Tholensche Gat en 1
mei 1987 zal de Philipsdam geslo
ten zijn. De Philipsdam en de
Oesterdam vormen een onderdeel
van de oostelijke Deltawerken.
Na sluiting van de noordelijke
Philipsdam ontstaat er achter de
dammen een zoet randmeer op
ongeveer N.A.P.Vanaf dat mo
ment zal de Schelde-
Rijnverbinding getij-vrij zijn.