Studiedag over spijbelen Actie let op landbouwtrekkers Onverzekerd en zonder rijbewijs auto bestuurd: 800 gulden boete Stekels bij zien van uniformen Onderzoek problemen ziekenhuis Lievensberg Wijziging van de vaarroute in de Nederlandse Delta IN HE HOE P Voorwaardelijk drie maanden ontzegging en 1 maand hechtenis Donderdag 25 september 1986 Programma De provincie Zeeland en de rijkspolitie in Zeeland hebben een gezamenlijke actie op touw gezet "Let op landbouw trekkers" Grote stickers, geplakt op de (gele) kantonniers- auto's van de.provincie en op de wagens van de rijkspolitie zullen de weggebruikers op extra gevaar attenderen. Nog steeds nodig COMMISSIES Waterstaat en verkeer Economische zaken Welzijn Bestuurszaken Lodafles in gootsteenkastje Stickers en posters L.A.E. uit St. Maartensdijk is vrijdagmiddag voor het Thoolse kantongerecht als eerste met de hogere straf voor onverzekerd autorijden geconfronteerd. Hij kreeg 500 gulden boete en voorwaardelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid voor drie maanden. Aangezien E. ook geen rijbewijs had, kreeg hij nog eens 300 gulden boete en voorwaardelijk 1 week hech tenis voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. Koppig Rijbewijs verlopen Beenbreuk Geen deel III Lekke uitlaat Kersen venten Vrijspraak kantongerecht Tholen "De ene Nederlander kan alles afbreken zonder dat hij een boete krijgt en een normaal burger die ja knikt, kan dokken. Ik vind 't ontzettend onrechtvaar dig, want ik heb niemand in gevaar gebracht." Niet tactisch Twijfel gezaaid Links/rechts Smeerlapperij Met ingang van 1 oktober 1986 is het Tholensche Gat, achter in de Oosterschelde, voor grotere scheep vaart gestremd en wordt de nieuwe Bergsediepsluis in bedrijf gesteld. Door de aanleg van het laatste gedeel te van de Oesterdam wordt de vrije doorgang afge damd. Kleinere schepen kunnen de dam passeren via de Bergsediepsluis. Dwarsstroomhinder ABDIJ I EUWS Op donderdag 9 oktober a.s. or ganiseert de Zeeuwse provin ciale onderwijsraad een studie dag over spijbelen in het voort gezet onderwijs. De vraag die op deze dag cen traal staat is: is er wat te doen tegen spijbelen? Volgens de begeleidende folder van de studiedag wordt het on derwijs in toenemende mate ge confronteerd met schoolver zuim en voortijdig schoolverla ten. Spijbelen heeft direct te maken met de leerling zelf, maar ook met zijn directe omge ving, maatschappelijke omstan digheden en niet te vergeten de school. De studiedag is bestemd voor directies, docenten, decanen en leerlingbegeleiders van scholen voor LBO, MAVO, HAVO en VSO. Zij hebben in hun dage lijks werk het meest met het spijbelprobleem te maken. Ook anderen kunnen deelnemen, bij voorbeeld leden van een schoolbestuur, onderwijs inspecties, leerplichtambtena ren en ouders. De dag wordt gehouden in "De Wellinge", Kruisweg 2, Mid delburg. Het programma begint om 09.30 uur en eindigt om ca. 1 6.30 uur. Na een openingswoord door drs. P. Vis (voorzitter afd. voortgezet onderwijs prov. on derwijsraad) volgt een inleiding door dra. M. Nijdam over het beleid van het ministerie. Om 10.40 uur houdt dra. M. Zijlstra (medewerkster Christelijk peda gogische studiecentrum te Hoe velaken en secretaris landelijke contactgroep "schoolver zuim") een inleiding over de omvang van het probleem, de vele oorzaken en mogelijke oplossingen binnen de school. "Wat te doen aan demotivatie en lesondergravend gedrag", is de titel van de inleiding van R.J. Michels, adj.-directeur van de LTS "Roncalli" in Nijmegen. Hij zal o.a. ingaan op de inhoud van het onderwijs, didactische werkvormen en organisatori sche aspecten in klas en school. In de middaguren worden ver schillende workshops georga niseerd: Schoolorganisatorische aspecten van de preventie van schoolverzuim; Hoe ga je als leerlingbegelei der om met verzuim? Wanneer kunnen externe hulpverleners een functie vervullen bij preventie van schoolverzuim? Werkwijze op de LTS "Roncalli"; Klik: opvang voor spijbelen de jongeren; Wat beweegt jongeren tot schoolgaan of spijbelen? Op vrijdag 26 september houdt de hoorcommissie bestem mingsplannen een zitting in ver band met bezwaarschriften die zijn ingediend bij GS van Zee land tegen het bestem mingsplan Vrouwenpolder "Zo- merhuizenterrein Breezand II" van de gemeente Veere. De be zwaarschriften zijn afkomstig van: Zeeuwse Milieufederatie en de heren M.P.M. Voorwald en M.P. Springer. De zitting be gint om 14.00 uur. Op dinsdag 30 september (11.30 uur) houdt de AROB- adviescommissie zitting over een bezwaarschrift tegen het verlenen van een verklaring van geen bezwaar voor de bouw van een magazijn aan de Korte Vest in Sint-Maartensdijk. Drie inwoners van Sint Maar tensdijk (mevr. E.M. van Akkeren-van Ast, de heer C.P. op den Brouw en de heer P.M. Koopman) zijn het hier niet mee eens. Op dinsdag 23 (10.00 u. - 10.20 u., 10.40 en 11.20 u.) en dinsdag 30 september (10.00 u. en 10.20 u.) behan delt de tweede kamer uit Gede puteerde staten een aantal in gestelde beroepen op grond van de Algemene Bijstandswet. In het geding zijn beslissingen van de gemeenten Vlissingen, Ter- neuzen, Aardenburg en Veere. Op maandag 29 september wordt een bezwaarschrift be handeld tegen een beslissing van de Voorzitter van GS van Zeeland geen spoedshalve bijstand te verlenen. Aanvang: 1 5.00 uur. Alle zittingen worden gehouden in het provinciehuis, Sint Pie terstraat 42, Middelburg; ze zijn openbaar. Alle deelnemers aan de studie dag ontvangen van tevoren de brochure "Spijbelen... is er wat tegen te doen?" Nadere informatie over de stu diedag kan worden gegeven door de heer N. Landsman, pro vinciehuis, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, tel. (01180) 31416, of de heer M. Ottenhof, SKOA, tel. (01100) 30548. De actie is een voortzetting van een soortgelijke activiteit die ook in het najaar van 1984 en 1985 werd ontwikkeld. Toen werd gekozen voor een groot scheepse folderactie, nu wordt het accent gelegd op het voeren van stickers op auto's die veel op en aan de weg zijn èn op het plaatsen van waarschuwings borden. Dat het nodig is de actie nog steeds te voeren blijkt uit de cij fers. Vorig jaar registreerde de politie in Zeeland 76 ongevallen waarbij landbouwvoertuigen waren betrokken. Tweederde van die ongevallen viel in de oogstperiode (augustus t/m no vember). Veel van deze onge vallen gebeurden in het donker. In totaal werden 24 mensen ge wond. Gelukkig vielen er dit maal geen doden. De belangrijkste oorzaken van ongevallen waarbij landbouw- verkeer en snelverkeer zijn be trokken zijn het grote snelheids- verschil tussen beide verkeers- soorten en de slechte herken baarheid van landbouwverkeer, waardoor het vaak laat als zo danig wordt herkend. Gesteld kan echter ook worden dat de automobilisten en motor rijders nogal eens te weinig re kening houden met de aanwe zigheid van landbouwvoertui gen, toch geen ongebruikelijk wegbeeld in de oogstperiode. Vaak concentreren de proble men zich tijdens de bietencam pagne: een samenloop van ex Op maandag 29 september a.s. vergadert de statencommissie voor waterstaat en verkeer; aanvang 13.30 uur. Bij het ter perse gaan van deze rubriek was de agenda nog niet bekend. De commissie voor economi sche zaken komt op dezelfde dag bijeen, maar om 16.00 uur. Onderwerp: opheffing stuur groep werkloosheid. De commissie welzijn vergadert op donderdag 2 oktober, om 14.00 uur. Onderwerpen: het plan bejaardenoorden en de op heffing stuurgroep werk loosheid. Tenslotte vergadert de commis sie bestuurszaken op vrijdag 3 oktober, om 09.30 uur. Onder werpen o.a.: prov. rekening 1985; subsidie Zeeuws woor denboek; restauratiesubsidies; subs, behoud onderwatermo numenten; subs. Biologisch museum; subs. Zws. Genoot schap tbv. congresbundel; sti- muleringssubs. Ver. Stad en Lande Sch.-Duiveland voor boekje Veldnamen Dreischor en Gouwe Polders; subs. Ver. vrienden Sted. Mus. Vlissingen voor restauratie scheepsmodel "De Tromp"; subs. gem. Aar denburg tbv. schilderij "De be- renning van Aardenburg". Alle commissievergaderingen worden gehouden in het provin ciehuis, Sint Pieterstraat 42, Middelburg. Ze zijn voor ieder toegankelijk; er is spreekrecht voor het publiek. tra drukte, modder op de we gen, mist en regen. "Het is met het landbouwver keer eigenlijk als met de loda fles in het gootsteenkastje", zo zei gedeputeerde J.D. de Voogd bij de start van de actie, "leder een weet, dat er extra voorzich tigheid is geboden, maar af en toe gebeuren er toch ongeluk ken. Meestal loopt het wel goed af, maar soms krijgen we te ma ken met onaangename en trieste gevolgen". Daarom blijven overheidsin stanties, de politie, Veilig Ver keer Nederland, de landbouwor ganisaties en het bedrijfsleven hameren op maatregelen en op een aangepast rijgedrag. Een van de maatregelen waar al geruime tijd over wordt gepraat is de waarschuwingsdriehoek op landbouwvoertuigen. Veel landbouwvoertuigen zijn al van die driehoek voorzien, maar het is nog geen verplichting. De gedeputeerde deelde mee dat de verplichte invoering waarschijnlijk niet lang meer op zich laat wachten. Dat is dan waarschijnlijk mede onder druk die door het provinciaal bestuur van Zeeland is uitgeoefend. Zoals gezegd is in het verleden in Zeeland actie gevoerd door middel van een foldercampag ne. Er werden ongeveer 40.000 folders verspreid. Gekozen is nu voor een andere attenderingsmethode: stickers en posters. Vorige week maan dag - een tijdstip dat niet toeval lig was, want toen startte ook de bietencampagne - werden de eerste stickers (ter breedte van ongeveer een meter) aange bracht op een aantal auto's van rijkspolitie en provincie. Dit ge beurde door de heer De Voogd, overste J.J. Veenstra van de rijkspolitie Zeeland en de heer M.M. Markusse, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, afde ling Zeeland. In Zeeuwsch-Vlaanderen zullen langs veel provinciale wegen borden worden geplaatst met de tekst "Let op landbouwtrek kers". Gekozen is voor Zeeuwsch-Vlaanderen omdat hier de helft van het aantal on gelukken met landbouwverkeer gebeurt. Affiches met dezelfde tekst zijn gezonden aan alle gemeente besturen met het verzoek deze posters op te hangen in openba re gebouwen. Ook de openbare bibliotheken en de scholen zijn voorzien. Veilig Verkeer Nederland zal de komende tijd actief zijfYmet een promotieteam om dè wegge bruikers te attender.en op de aanwezigheid van landbouw verkeer. Er zal o.a. informatie materiaal worden verspreid. Na afloop van de actie zal wor den nagegaan in hoeverre deze manier van attenderen effectief is geweest. Het is bijvoorbeeld belangrijk te weten of het plaat sen van borden langs de wegen zou kunnen worden uitgebreid tot de hele provincie. Wie in het bezit wil komen van de waarschuwingsposter kan deze gratis verkrijgen bij: bu reau voorlichting Provincie Zee land, Sint Pieterstraat 42, Mid delburg, tel. (01180) 31394 of bij de Provinciale Waterstaat in Zeeland, Het Groene Woud 1, Middelburg, tel. (01180) 35920, de heer A.C. Lodder of de heer J.C. Blommaert. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting. Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31392 of 31402 De veroordeling gebeurde bij ver stek aangezien E. niet verschenen was. Hij was op 1 januari op de Oudelandsedijk bij Tholen 's nachts van de weg geraakt. De po litie trof de auto zonder bestuur der aan. E. werd om half twaalf voormiddag thuis aangetroffen. C.C.B. uit St. Maartensdijk moet 250 gulden betalen voor het ver oorzaken van een verkeersongeluk en het rijden zonder geldig rijbe wijs. Op 13 juni vorig jaar wilde hij op de provinciale weg bij Tho len inhalen, maar er zat nog een auto in zijn dode hoek. Het voer tuig was al te dicht bij, toen B. op de linker weghelft kwam. Hij vond 250 gulden boete nogal hoog naast de schade aan zijn auto en het verloren gaan van no-claim korting op zijn verzekeringspre mie. B. tilde niet zo zwaar aan het verlopen rijbewijs. "Dat moet toch ook in orde zijn", vond de officier, die verder wees op de vele schade en schrik bij de andere betrokkene. Hij eiste 100 gulden voor het verkeerd inhalen en 150 gulden voor het rijden zon der geldig rijbewijs. De kanton rechter draaide dat om aangezien het volgens hem om een 'vrij ern stige overtreding' ging, maar de totale boete bleef 250 gulden. C.J.K. uit Nieuwegein kreeg 200 gulden boete omdat hij op 17 fe bruari bij het rechtsaf slaan op de splitsing Hikseweg/Kreekweg bij Oud-Vossemeer een bromfietser had aangereden. Een beenbreuk en schaafwonden was het gevolg voor Van L. "Zelf reed ik niet hard, maar ik heb de bromfietser niet zien ko men", voerde K. aan. "Het was wel een moeilijke kruising en de bromfietser reed ook hard als je ziet hoe ver die terecht kwam. Mijn auto was in goede staat en zelf was ik dat ook, al zat ik wel in spanning over het krijgen van werk", zei K. Officier van justitie mr. Nijmeijer vond, dat K. toch beter had moe ten uitkijken toen hij van richting veranderde. "U had voorzichtiger moeten zijn, het zwaartepunt van de fouten ligt bij u", zei kanton rechter mr. W.F. van Solinge, die de eis van 200 gulden boete over nam. De kantonrechter stond ervan te kijken, dat R.E.M. helemaal uit Heemstede gekomen was om zich vrijdagmiddag voor het Thoolse kantongerecht te verantwoorden voor het ontbreken van kenteken bewijs deel 111 op zijn auto. Het voertuig stond juli vorig jaar drie weken bij de Thoolse haven in verband met vakantie en de 29ste 's morgens om kwart voor zeven schreef een wakkere politieman al een boete uit. M. merkte zijn overtreding pas, toen hij in augustus een boete kreeg in Den Haag. Hij maakte z'n verzuim toen snel in orde, maar daarna rolde de girokaart uit Tholen binnen. M. dacht met één boete voor eenzelfde overtre ding te kunnen volstaan, maar de kantonrechter hielp hem uit die droom. "Als deel III niet in orde is, bent u elke dag fout. Na één boete gaat u niet de rest van het jaar vrij uit", aldus de kanton rechter. Hij noemde 't 'zonde van het geld' maar omdat M. geko men was, deed hij nog twee tient jes van de eis van de officier af, zodat het een boete van 110 gul den werd. "U bent koppig, u zit te zeuren", zei de kantonrechter tegen J. de J. uit Scherpenisse, die 13 december 's avonds om kwart over acht zon der groot licht met zijn auto in de Hofstraat te Tholen had gereden. Hij was zich van geen kwaad be wust omdat hij bij een lantaarn paal in de Vossemeersepoort weg gereden was. "De politie kwam van rechts, maar liet me voorgaan en hield mij toen later aan. De po litie is er toch niet om bonnen uit te delen", vond De J., die toen nog maar één week zijn rijbewijs had en in een vreemde auto reed. "De politie heeft de taak om alles op te sporen wat niet in orde is", liet de kantonrechter weten, die de eis van 75 gulden boete overnam. De J. bleef mopperen en liet weten een getuige te willen meenemen. "U mag autobussen vol getuigen meebrengen, maar u had geen groot licht. Denk over hoger be roep na totdat uw ontevredenheid gezakt is", zo luidde het advies van mr. Van Solinge aan de jonge Scherpenissenaar. Een lekke uitlaat betekent 65 gul den boete, maar B.C.M.Th.D. uit Oud-Vossemeer - die als gemach tigde optrad voor zijn echtgenote W.W.S. - wilde toch z'n verhaal kwijt. De politie had de auto be gin november veertien dagen vast gehouden, waardoor z'n vrouw elke dag met de bus naar haar winkel in Bergen op Zoom moest en dat noemde D. 'een belachelij ke zaak'. Hij had de reden van het lange vasthouden nooit van de politie gehoord. D. vond 't ook vreemd, dat zijn vrouw wel met de lekke uitlaat naar het politiebu reau mocht rijden en later hijzelf weer terug naar huis. "Waarom moet ik de kastanjes uit het vuur halen", zei de kanton rechter. "Als u klachten hebt over de politie, springt u er direct op bij de groepscommandant of bij de districtscommandant." De officier van justitie bevreemd de de veertien dagen ook, "maar de politie zal er wel een reden voor gehad hebben. U had ook eerder moeten protesteren, hogerop des noods, bij de officier van justitie." Tijdens de zaak tegen G.A. van H. uit Bergen op Zoom ging 't er gemoedelijker aan toe. Hij had 12 juli vorig jaar in St. Philipsland zonder vergunning kersen gevent. "Ik zit al 25 jaar in het vak, maar van een neef had ik gehoord dat je in St. Philipsland geen vergunning nodig had om te venten", zei Van H. "Misschien betaalt die neef dan ook de helft van de boete", merk te de officier van justitie op. "U bent er ingeluisd." De politie had tegen Van H. ge zegd, dat wanneer hij op het ge meentehuis een vergunning zou krijgen, de boete niet zou door gaan, maar dan moest hij 't de politie wel laten weten. Daar was Van H. veel aan gelegen, want hij had gehoord, dat je na het krijgen van een proces-verbaal nooit meer mag venten in St. Philipsland. De officier en de kantonrechter von den dat ongeloofwaardig. Van H. was echter vergeten op het afgesproken tijdstip de politie te bellen en toen hij het later nog nog verschillende keren probeer de, was 'de lange' en 'de korte' er niet. Mr. Van Solinge bracht naar vo ren, dat een vergunning zinvol is, want bij wildgroei moeten de bur gers telkens naar de deur en wan neer er veel handelaren op één tijdstip zijn, gaan ze misschien op de vuist. De officier vond, dat Van H. on voldoende geprobeerd had de des betreffende politieman te pakken te krijgen. Hij eiste 75 gulden boete. De kantonrechter infor meerde hoeveel kilo kersen Van H. daarvoor wel moest verkopen, waarbij de groenteboer de misère na de kernramp in het Russische Tjsernobyl in herinnering bracht. Mr. Van Solinge was in een goede stemming gezien het mooie weer en kersen in juli vond hij ook goed smaken. Hij maakte er 25 gulden boete van, waarmee Van H. tevreden was. De officier leken die kersen minder te smaken. "Ik kan er mee leven", merkte hij op, na de fikse verlaging van zijn eis. Het zat mevr. J.A.M.D. uit Oud en Nieuw-Gastel bijzonder hoog, dat zij voor het Thoolse kanton gerecht moest verschijnen omdat ze 11 oktober vorig jaar op het kruispunt Molenvlietse- dijk/Machteld van Gelrestraat geen voorrang had gegeven aan een auto van rechts. De politie reed achter haar. Ze erkende wel dat ze de andere auto te laat had gezien, maar vol gens mevr. D. hoefde zij, noch de andere bestuurder te remmen. "Er is absoluut niets gebeurd. Ik vroeg of het niet bij een waar schuwing kon blijven, zo'n futili teit, maar volgens de politieman was 't net zo erg als door rood licht rijden. Ik krijg stekels van uniformen, want toen onze zoon 12 december verongelukte, was de politie niet zo vlug. Het is mijn eerste bekeuring in twintig jaar en ik heb niemand in gevaar ge bracht", zo bracht mevr. D. met verve naar voren. "Agenten pakken u niet voor de grap", bracht kantonrechter mr. W.F. van Solinge naar voren. "Naar hun oordeel bent u fout geweest, maar of ze dat tactisch aanpakten, is een tweede, 't Is ook niet altijd even goed bij de poli tie." Officier van justitie mr. Nijmeijer zei als eerzaam burger ook wel eens te redeneren als mevr. D. over relschoppers die vrijuit gaan. "Maar dat doet niets af aan het feit, dat de politie oktober 1985 constateerde, dat u geen voorrang gaf. Ik vind het proees-verbaal echter wat onduidelijk, er is te weinig informatie. Over de andere auto is me niets gebleken en daar om vraag ik vrijspraak", zei de officier, wat de kantonrechter overnam. "Dat vind ik leuk, maar daar ben ik niet voor gekomen. Het gaat me niet om die 70 gulden. Mis schien gaan m'n stekels ten op zichte van uniformen ooit weg", aldus mevr. D. Mevr. E.B. uit St. Maartensdijk werd eveneens vrijgesproken. Haar auto was 16 oktober vorig jaar in St. Maartensdijk bij een aanrijding betrokken geraakt met 0.a. een ondeugdelijke stuurin richting. De wagen werd bestuurd door P., die een schriftelijke ver klaring had gegeven, zonder toe stemming in de auto van mevr. B. te hebben gereden. De wagen stond voor de woning van dhr. Van de L., die enkele reparaties zou uitvoeren, samen met P. Het was zo snel gegaan, dat Van de L. spullen die op straat lagen, niet kon opruimen. Hij kon nog wel naast P. in de auto meerijden. De politie stelde voor, P. wegens joyriding aan te klagen, maar dat wilde mevr. B. na overleg met de verzekering niet. "Dan had P., die al eens was opgepakt wegens het rijden met alcohol, een ergere prent aan z'n broek gekregen." De officier zei, dat mevr. B. met haar verhaal twijfel had gezaaid, wat hij in het voordeel van de ver dachte liet uitpakken. Hij vroeg vrijspraak, wat de kantonrechter overnam. 1.C.H. uit St. Maartensdijk ging ook met een vrijspraak naar huis. Hij had 8 oktober vorig jaar met een aanhangwagen met een glad de buitenband achter zijn auto ge reden. Voor nood had hij er tijde lijk een andere band opgezet en bij een controle door de ver keerspolitie liep hij tegen de lamp. In het proces-verbaal stond linker band, maar in de dagvaarding van de justitie rechter band. "Dat is niet zo leuk, maar ik moet daar om vrijspraak vragen", zei de of ficier van justitie. De kantonrech ter nam die eis over. "Maar wat vindt u daar nou van", wilde mr. Van Solinge nog graag weten. "Het is eigenlijk geen recht, maar ja, 't is een vergissing bij de justi tie", zei H. Iedereen kon er op de zonnige vrijdagmiddag in het Thoolse stadhuis hartelijk om lachen. Haast onwerkbare situatie röntgenafdeling Drie deskundigen van de Neder landse vereniging van Radiodiag nostiek stellen een onderzoek in naar problemen op de röntgenaf deling van ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. Directeur Heijmans spreekt van een 'haast onwerkbare situatie'. "In de personele sfeer liggen spe cialisten en verpleegkundigen el kaar niet en er is ook kritiek op het medisch handelen. De ondernemingsraad staat vier kant achter het onderzoek omdat de situatie 'onhoudbaar' was ge worden, zei OR-voorzitter Bee- king gisterenmiddag. Bestuur, directie en onderne mingsraad reageerden toen op be richten in Brabantse dagbladen over 'onrust' in het Bergse zieken huis. Directeur Heijmans erkende weliswaar, dat men goed geïnfor meerd was over vele zaken, maar hij constateerde, dat 'iemand of een aantal personen bezig is/zijn het ziekenhuis in diskrediet te brengen'. "Het is erg laag bij de grond, 't riekt naar ziekelijkheid en smeerlapperij", zo karakteri seerde Heijmans de geruch tenstroom. "Mensen zijn beledigd en er is ten onrechte onrust bij patiënten ge wekt. Kijk uit, dat u niet gebruikt of misbruikt wordt", zo waar schuwde hij de journalisten. De directeur bevestigde wel, dat er 'op verschillende niveaus onrust gevoelens' zijn, maar volgens hem is de kwaliteit van het ziekenhuis 'niet in het geding'. Volgens Heijmans is de sfeer door beperkte financiële middelen en invloeden van buitenaf in de Ne derlandse ziekenhuizen 'grimmi ger en onplezieriger' geworden. Medisch directeur Krijger liet we ten, dat er onder de specialisten 'geen machtsblokken' waren, al zijn er mensen 'die elkaar niet kunnen luchten of zien'. De Bergsediepsluis geeft verbin ding tussen de Oosterschelde en het toekomstige Zoommeer. Hierdoor kunnen alleen schepen met maximaal toelaatbare afme tingen van 6 x 34 meter en met een diepgang van 2.50 meter op N.A.P. passeren. Schepen die na september niet door de sluis kun nen, moeten via de Krammer of door het Schelde-Rijnkanaal va ren. De vaarwegwijziging wordt na de Volkeraksluizen en na het Kanaal door Zuid-Beveland met grote verlichte borden duidelijk aangegeven. Ook is de routemar kering door de Oosterschelde sterkverbeterd. Door nieuwQ sec- torenlichten en nieuwe lichtboei en is het aantal navigatielichten sterk uitgebreid. Vanaf de afdamming van de Oesterdam tot het gereedkomen van de Philipsdam zal een grote dwarsstroomhinder op de noor delijke inloop van de Schelde- Rijnverbinding te verwachten zijn. Ook zal op de Schelde- Rijnverbinding de langsstroming toenemen en in tegengestelde richting gaan stromen. Een pa trouillevaartuig van Rijkswa terstaat zal bij de noordelijke in loop van de Schelde- Rijnverbinding de scheepvaart begeleiden.De schippers kunnen via het patrouillevaartuig alle voor hen belangrijke informatie over stroomsnelheden,waterstand en windkracht krijgen. In oktober 1986 wordt gestart met de afdam ming van het Tholensche Gat en 1 mei 1987 zal de Philipsdam geslo ten zijn. De Philipsdam en de Oesterdam vormen een onderdeel van de oostelijke Deltawerken. Na sluiting van de noordelijke Philipsdam ontstaat er achter de dammen een zoet randmeer op ongeveer N.A.P.Vanaf dat mo ment zal de Schelde- Rijnverbinding getij-vrij zijn.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 7