THOLENDERWIJS
DEZE WEEK:
HET HUISHOUDBOEKJE 1987 VAI\I DE
GEMEENTE THOLEN TELT RUIM 49.000.000,
informatierubriek van de gemeente tholen
UIT DE AANBIEDINGSBRIEF:
1987 LAATSTE BEGROTING
ZONDER DRASTISCHE
MAATREGELEN
DE MILJOENENNOTA VOOR 1987
WANNEER
BEGROTINGSBEHANDELING?
HET WENSENPAKKET
VAN B. EN W.
5
Q-o7%
inkomsten
uitgaven
Donderdag 25 september 1986
DE EENDRACHTBODE
5
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 - 5 Sint Maartensdqk Tel 0 1 666-2955
Zoals ook elders op deze pagina is geschreven, hebben burge
meester en wethouders alleen maar met de grootste moeite een
sluitende begroting kunnen aanbieden met een post voor onvoor
ziene uitgaven van slechts 7 375.000, In het begin van de tach
tiger jaren was er nog 5 ton voor onvoorzien beschikbaar. Dit alles
heeft te maken met een nieuwe bezuinigingsronde die de rijksover
heid heeft ingeluid. De gemeentelijke inkomsten lopen bij gevolg
opnieuw terug. Burgemeester en wethouders vrezen dan ook dat
er niet aan te ontkomen is de inkomsten in de komende jaren te
verhogen door aanpassingen van tarieven van eigen heffingen.
Voorts zal gedacht moeten worden aan het ombuigen van gemeen
telijke uitgaven. Dat zal moeten gebeuren door een beperking van
nieuwe werken en/of het snijden in een aantal voorzieningen.
Een onzekere factor blijft nog steeds de herziening van het sociale
verzekeringsstelsel. De vraag die ook vorig jaar al werd gesteld,
leeft ook nu nog, namelijk: zullen de bijstanduitgaven gaan stijgen
als het nieuwe stelsel strengere eisen gaat stellen aan het verkrij
gen van sociale verzekeringsuitkeringen?
Belastingen
Al enkele jaren achtereen zijn de tarieven van de gemeentelijke be
lastingen niet verhoogd. Dat is vooral voor de burger een aantrek
kelijke zaak.
Per 1 januari 1987 heeft het gemeentebestuur een ander heffings
systeem voorbereid voor het ophalen en verwerken van huisvuil.
De voorstellen die j.l. maandag in de gemeenteraad zijn behandeld
hebben ook tot doel het dekkingspercentage voor de gemeentelijke
reiniging te verbeteren. De lasten zullen niet noemenswaardig stij
gen voor degenen die ook nu al regelmatig tegen betaling van de
reinigingsdienst gebruikmaken.
Per 1 januari stijgen wel de storttarieven op de gemeentelijke stort
plaats en wel voor bandenwagens en in geringere mate voor
vrachtwagens. Deze verhoging is een gevolg van een besluit van
de gemeenteraad van december 1985 waarbij in twee fases tot
wijziging van het tarief werd besloten en wel per 1-1-1986 en per
1-1-1987.
De begroting 1987 is wezenlijk krapper dan die van 1986. Dat
blijkt duidelijk uit de navolgende gegevens:
Reserveringen geraamd in de begroting 1986 7 944.000,—
Reserveringen geraamd in de begroting 1987 7 563.000,—
Vermindering te besteden bedragen f 381.000,—
Meeropbrengst door wijziging van het heffingssysteem voor het
ophalen en verwerken van huisvuil 7 150.000,—
Verlaging van de post onvoorzien t.o.v. 1986 7 36.000,—
Vermindering reservering kapitaallasten voor nieuwe werken
7 167.000,-
In totaal is sprake van een ombuiging van f 734.000,—
Toch willen burgemeester en wethouders de raad ook nu nog niet
adviseren tot een belastingverhoging over de gehele linie.
BEGROTING
1987
Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft af
gelopen maandag de gemeentebegroting (de Thoolse miljoenenno
ta) voor het jaar 1987 aangeboden. Evenals voorgaande jaren zal
de redaktie van de Eendrachtbode, uiteraard met haar eigen redak-
tionele verantwoordelijkheid wat dieper ingaan op dit gemeentelij
ke huishoudboekje. In deze rubriek geven wij u een overzicht van
de verschillende inkomsten en uitgaven van de gemeente. We
gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente
en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts
hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een
aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen
zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uit
gangspunten hopen wij uw belangstelling te wekken voor het ge
meentelijk of liever het gemeenschappelijk gebeuren. De gemeen
tebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog
veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang en de
besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een
overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegro
ting. De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare vergade
ringen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom, zeker nu het
gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks be
handelt.
Ter inzage.
Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbie
dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben ge
schreven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het ge
meentehuis in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen,
Sint Annaland en Sint-Maartensdijk.
De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief
van burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stuk
ken wórden als volgt behandeld:
- maandagavond 22 september vond de aanbieding aan
de gemeenteraad plaats.
- maandagmiddag 27 oktober: aan het eind van de gewo
ne raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun alge
mene beschouwingen aan. Deze algemene beschouwin
gen worden door de fractievoorzitters kort toegelicht.
- maandag 10 november: 's middags vindt de behandeling
van de schriftelijke beantwoording van de algemene be
schouwingen door burgemeester en wethouders plaats.
De verwachting is dat de vergadering vervolgens wordt
geschorst voor kollegeberaad.
Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren met de
2e diskussieronde tussen kollege en raad worden begon
nen, welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren
zal worden voortgezet.
De middagvergaderingen beginnen om 14.00 uur. Omtrent
de aanvang van de avondvergadering van 1 9 november valt
niets definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van
het verloop van de gevoerde diskussies. De verwachting is
echter dat deze vergadering omstreeks 19.00 uur wordt
voortgezet. Alle vergaderingen zijn openbaar; iedereen is
van harte welkom om vanaf de publieke tribune naar de dis
kussies te komen luisteren.
Reserveringen
Het is van groot belang dat elk jaar bedragen worden gereserveerd
voor zaken die in de toekomst aanzienlijke uitgaven vergen. Zoals
uit het vorige hoofdstukje (belastingen) blijkt kan er, gelet op de fi
nanciële mogelijkheden, minder worden gereserveerd dan gebrui
kelijk is. Zo is er noch voor openbare werken, noch voor monumen
ten in de begroting 1987 een reservering geraamd. Met het reser
veren voor saneringsplannen wordt wel doorgegaan. Per plan
wordt een bedrag van 7 26.500,— opzij gelegd. Omdat thans 2
saneringsplannen zo goed als verwezenlijkt zijn (Gedempte Haven
Sint-Annaland en Wilhelminastraat e.o. Sint-Maartensdijk) wordt
thans nog rekening gehouden met 8 saneringsplannen.
Om de kosten van de afwerking van de stortplaats "Tuttelhoek"
te dekken wanneer tot sluiting moet worden overgegaan, dient
evenals het vorig jaar en ook de komende jaren 7 100.000,— te
worden gereserveerd. Globaal worden de afdekkosten van het Tut-
'telhoekje geraamd op 1 miljoen gulden. Indien de stortplaats langer
in gebruik blijft dan de datum waarvan nu wordt uitgegaan (1992),
zijn in ieder geval investeringen noodzakelijk die in de daarop vol
gende jaren tenminste eenzelfde bedrag aan kapitaallasten zullen
vergen.
Om de kosten van apparatuur en programma's voor de automatise
ring te egaliseren over de diverse jaarbudgetten moet opnieuw
7 125.000,— worden gereserveerd voor nieuwe apparatuur die in
de toekomst nodig zal zijn.
De reserve voor recreatieve voorzieningen wordt steeds gevoed uit
het bedrag dat de toeristenbelasting meer opbrengt dan nodig is
voor direkte uitgaven, die met de recreatie te maken hebben. Voor
1987 is dat 7 26.000,-.
Het onderhoudsfonds voor jachthavens kan in 1987 worden ge
voed met 7 55.000, De storting in het fonds voor andere voor
zieningen voor het onderwijs daalt ten opzichte van 1986 van
7 207.000, naar 7 45.000, Uit deze pot wordt het technisch
onderhoud van schoolgebouwen betaalt, aankoop en vervanging
van meubilair, energie-besparende maatregelen e.d.
Onvoorziene uitgaven en reservering kapitaallasten
In de loop van een begrotingsjaar kunnen zich totaal onverwachte
zaken aandienen, waarmee ook in de begroting geen rekening is
gehouden. Om die zaken te kunnen opvangen is het nodig dat "een
pofje" wordt gevormd, de zogenaamde post voor onvoorziene uit
gaven. Vorig jaar is door de raad uitgesproken dat minimaal een be
drag van 4 ton voor onvoorzien beschikbaar moet zijn. Om ook de
begroting 1987 sluitend te kunnen aanbieden zijn burgemeester en
wethouders gedwongen nu reeds van dit uitgangspunt af te stap
pen. Voorgesteld wordt een post onvoorzien te ramen van
7 375.000,-.
In de meerjarenraming voor 1 988-190 is echter weer met 4 ton re
kening gehouden.
Indien de gemeenteraad akkoord gaat met het uitvoeren van de ge
plande kapitaalwerken tot een bedrag van 7 8.200.000,— dan is
daarvoor een bedrag (kapitaallasten) nodig van 7 313.680,— op
jaarbasis. Het is gebruikelijk dat deze lasten in de begroting worden
meegenomen. Aangezien de betalingen voor de uit te voeren wer
ken pas zullen plaatsvinden als het jaar al een eind gevorderd is,
kan het eerste jaar worden volstaan met het ramen van de helft
van de kapitaallasten. In dit geval dus 7 156.840,
Ook hier kan weer worden aangetoond dat de begroting 1987 dui
delijk krapper is dan het voorgaande jaar. In 1986 werd namelijk
nog een bedrag aan kapitaallasten geraamd van 7 324.130, In
vergelijking met dit jaar een vermindering van lasten met
7 167.290,-.
Uitgaven
Inkomsten
0
1
2
3
4
5
6
7:
8:
9:
Algemeen bestuur
Openbare orde en veiligheid
Verkeer, vervoer, waterstaat
Economische zaken
Onderwijs
Cultuur en rekreatie
Sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
Volksgezondheid
Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting
Financiering en algemene
dekkingsmiddelen
TOTAAL AAN UITGAVEN
7 5.976.271,55(12,1%)
7 434.597,38( 0,9%)
7 3.451.910,71( 7,0%)
7 58.226,77( 0,1%)
7 1 1.480.444,61(23,4%)
7 5.139.580,40(10.5%)
7 1 1.596.627,50(23.6%)
7 2.379.978,96( 4,8%)
7 7.743.470,24(15,7%)
7 919.594,83( 1,9%)
7 49.180.702,95(100%)
TOTAAL AAN
INKOMSTEN
7 348.692,19( 0,7%)
7 6.300,--( 0,02%)
7 4878.933,49( 1,0%)
7 88.805,77( 0,2%)
7 11.308.802,26(23,0%)
7 816.813,201 1,7%)
7 10.218.098,76(20,8%)
7 1.292.300,--( 2,6%)
7 7.267.181,09(14,8%)
7 17.345.776.19(35,2%)
7 49.180.702,95(100%)
TOELICHTING:
Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschillen
de hoofdfunkties zijn verwerkt.
0. Algemeen bestuur. De kosten van de bestuursorganen zoals ge
meenteraad, burgemeester en wethouders en cogimissies. Zo
ook de kosten van het bestuursapparaat: salarissen van de
ambtenaren en gemeentehuis, maar ook verkiezingen en kosten
automatisering.
1Openbare orde en veiligheid: Hieronder vallen de brandweer, de
rampenbestrijding en de overige te nemen beschermende maat
regelen b.v. de dierenbescherming.
2. Verkeer, vervoer en waterstaat: Te denken valt aan de kosten
van onderhoud aan wegen straten en pleinen, maar ook die van
verkeersmaatregelen, bewegwijzering en de handelshavens.
3. Economische zaken: Deze hoofdfunktie heeft met name betrek
king op de kosten van de te maken gas- en electriciteitsvoorzie-
ningen en de exploitatie van industriegebouwen.
4. Onderwijs: Op deze funktie worden de kosten geboekt van het
openbaar- en bijzonder basisonderwijs, het bijzonder buitenge
woon onderwijs, de bijzondere Mavo-school en van de Thoolse
Scholengemeenschap voor L.T.O., L.H.N.O. en M.A.V.O. Het
gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen,
personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbegeleiding, school
zwemmen en gymnastiekonderwijs.
5. Cultuur en rekreatie: De kosten van volksontwikkeling zoals bi
bliotheken, muziekschool en het Regionaal Educatief Centrum
"De Bevelanden-Tholen". Het jeugdwerk: onderhoud van
speelterreintjes en gebouwen alsmede de te verstrekken subsi
dies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieron
der vallen alle kosten van sportbeoefening buiten schoolver
band. Bedoeld wordt subsidies aan sportverenigingen, onder
houd en exploitatie van velden, zalen en zwembaden. Kunst en
oudheidkunde: museum, culturele aktiviteiten (o.a. "Uit op
Tholen") en de verschillende monumentale gebouwen zoals to
rens en molens. Ook de inkomsten en uitgaven van natuurbe
scherming (boomfeestdagen), openluchtrekreatie, openbaar
groen, jachthavens en dijkrekreatie) zijn in dit hoofdstuk ver
werkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillen
de dorpshuizen hier terug.
6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk: Onder andere
de A.B.W.- en R.W.W.-uitkeringen. Voorts de kosten voor
werkgelegenheid: de sociale werkplaatsen, de B.K.R. (beelden
de kunstenaarsregeling), de W.W.V.-uitkeringen en het ge
meentelijke werkgelegenheidsfonds. Ook de I.O.A.W. (inko-
menswet ouderen en arbeidsongeschikte werknemers valt on
der deze hoofdfunktie. Ten aanzien van het algemeen maat
schappelijk werk noemen we bejaardenzorg, de peuterspeelza
len en de Federatie Maatschappelijke Dienstverlening te Tholen.
7. Volksgezondheid: Onder deze hoofdfunktie vindt u de jeugd-
tandverzorging en de schoolartsendienst, maar ook gemeente
reiniging, riolering en milieubeheer(wet geluidhinder, hinderwet
e.d.). Voorts de kosten van begraafplaatsen en de ratten
bestrijding.
8. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting: De kosten van ont
werpen en herzien van de bestemmingsplannen, de woning
bouw van o.a. de stichting saneringsplannen en de woningver
betering waaronder saneringsplannen en de woningverbeterin
gen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoe
zicht, het woonwagencentrum en de exploitatie van woon
wagens.
9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen: de reservering van
kapitaalslasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven
en de algemene uitkering van het rijk.
Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief
bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalwerken. Deze
lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje.
Op dit verlanglijstje staan projekten waarvoor de gemeenteraad
nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1987 in uit
voering genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat
met de werken een totaal bedrag is gemoeid van 7 8.200.000,
Een aantal werken zal worden betaald uit de inmiddels opgebouw
de reserves. Weer andere werken worden pas uitgevoerd nadat
daarvoor subsidies, met name van het rijk, worden verkregen.
Zo komt ook nu weer een aantal werken op de lijst voor, die er het
vorige jaar of vorige jaren eveneens op stonden. Dat is niet te voor
komen, omdat voor die werken de benodigde subsidies (nog) niet
werden ontvangen. Wordt een dergelijke subsidie niet toegekend,
dan moet de uitvoering van het werk veelal naar de toekomst wor
den verschoven.
De voornaamste in uitvoering te nemen werken zijn:
- Uitbreiding gemeentehuis te Sint-Maartensdijk;
- Automatisering afd. civiel-techniek;
- Aanpassing werken/baggerwerk haven Sint-Annaland (2e
fase);
- Verzwaren verankering damwand haven Sint-Annaland;
- Renovatie kadewand haven Tholen;
- Treffen van voorzieningen aan de openbare basisschool, R.K.
basisschool en algemeen christelijke basisschool te Oud-
Vossemeer;
- Renovatie speeltuin Oostsingel te Sint-Maartensdijk;
- Aanleg half verhard trainingsveld te Oud-Vossemeer;
- Aanleg van een wandelpad en strandje te Stavenisse;
- Aanleg van een strandje en parkeervoorziening te Sint-
Annaland;
- Aanleg van een fietspad en verbetering van het strandje Go-
rishoek;
- Verbetering van de toegangsweg Gorishoek;
- Baggerwerk "de Veste" te Tholen;
- Uitbreiding jachthaven te Sint-Annaland;
- Diverse aanpassingen voor minder-validen: zwembad en
"Meulvliet" te Tholen, dorpshuis te Poortvliet en v.m. kleuter
school te Sint-Maartensdijk;
- Aanleg bergingsriool Dorpsweg ca. te Oud-Vossemeer;
- Bodemsanering Kaaij te Tholen;
- Uitbreiding begraafplaats te Tholen;
- Huisvesting R.E.C. en peuterspeelzaal te Tholen.
Meerjarenplanning
De begrotingsvoorschriften stellen het opmaken van gerichte
lijsten van in volgende jaren in uitvoering te nemen werken ver
plicht. Door die benadering is het mogelijk dat het jaar van uitvoe
ring van bepaalde werken ook wat meer ter diskussie kan worden
gesteld door de gemeenteraad. Zo stellen burgemeester en wet
houders zich voor in 1988 in uitvoering te nemen:
- Hertaxatie onroerend-goedbelastingen;
- Aanpassingswerken Contr'Escarpe Tholen;
- Treffen voorzieningen aan bijzondere basisschool te Sta
venisse;
- Renovatie sportveld Poortvliet;
- Vervanging drijvende steigers jachthaven Sint-Annaland;
- Bouw praathuisje voor ouderen te Oud-Vossemeer;
- Rioleringswerken aan Ring en Patrijzenweg te Oud-Vossemeer
en Zoekweg-Ten Ankerweg en Hofstraat ca. te Tholen;
- Uitbreiding begraafplaats te Oud-Vossemeer;
- Vervanging gemeentelijke vrachtwagen.
Voor 1989:
- Treffen voorzieningen aan openbare en bijzondere basisschool
te Scherpenisse;
- Aanleg half verhard trainingsveld te Stavenisse;
- Vervanging vuilnisauto;
- Aanleg bergingsriool Provincialeweg en riolering Bloemenlaan
te Sint-Maartensdijk;
Uitbreiding begraafplaats te Sint-Annaland;
- Vervanging maaimachine.
Voor 1990:
- Vervanging van de brandweerauto (1975) Tholen;
- Baggerwerk haven Sint-Annaland;
- Aanleg half verhard trainingsveld te Tholen;
- Baggerwerk jachthavens Sint-Annaland en Stavenisse;
- Treffen van civieltechnische voorzieningen aan de stortplaats
"Tuttelhoek";
- Vernieuwing riolering kom Tholen;
- Aanleg rioolbergingssysteem Oud-Vossemeer en riolering Mo
lenweg Scherpenisse;
- Vervanging vervoermiddelen plantsoenendienst en
bouwkunde.
In de jaren 1 988-1990 gaan burgemeester en wethouders uit van
een post voor onvoorziene uitgaven van 7 400.000, Indien de
raad instemt met de hierboven genoemde werken ontstaan in de
desbetreffende jaren van uitvoering de navolgende nadelige begro-
tingssaldi: 1988 f 31.900,-; 1989 7 235.600,- en in 1990
7 352.400,-.
Burgemeester en wethouders geven in een apart voorstel aan de
raad aan hoe de meerjarenbegrotingen sluitend kunnen worden ge
maakt, o.a. door schrappen van personeelsuitbreidingen voor de
gemeente-sekretarie en de buitendienst van gemeentewerken, be
vriezing van het krediet voor herbestratingen, en verlaging van de
toevoeging aan de reserves monumenten en openbare werken.
Ondanks dat dienen er dan toch nog nadere ombuigingen en/of be
lastingverhogingen plaats te vinden. Voor 1988 tot een bedrag van
7 31.900,—, voor 1989 7 97.600,— en voor 1990
7 164.400,-.
Onderstaand splitsen wij de hoofdonderwerpen wat uit en geven in
cijfers en percentages de inkomsten en uitgaven weer.
Ook dit jaar heeft het Thoolse gemeentebestuur zich met haar
ambtenaren gebogen over de samenstelling van het huishoudboek
je voor het volgende jaar: 1987 dus. Het is een hele puzzel ge
weest, zoals ook uit de andere artikelen op deze pagina blijkt. Ge
lukkig kunnen burgemeester en wethouders de gemeenteraad nog
steeds een sluitende begroting voorleggen. Het heeft echter aan
zienlijk meer overleg en moeite gekost dan vorige jaren. Enerzijds
was dat te verwachten op grond van de vorig jaar behandelde
meerjarenbegroting, anderzijds is de financiële positie van de ge
meente aanzienlijk meer verslechterd door extra bezuinigingsmaa
tregelen van de rijksoverheid.
De huidige financiële positie van de gemeente Tholen maakt het
voor het kollege van burgemeester en wethouders noodzakelijk er
op te wijzen, dat, tenzij zich een niet verwachte wijziging in het
rijksbeleid zou voordoen ter verbetering van de financiële positie
van de gemeenten, dit de laatste begroting is, die zonder meer
drastische maatregelen sluitend gemaakt kon worden. Het ligt
voor de hand, dat bij een volgende begrotings-behandeling een
keuze gemaakt moet worden tussen een vrij forse verhoging van
gemeentelijke belastingen of een vrij forse verlaging van het in
vesteringsniveau. Een kombinatie van beide is natuurlijk ook mo
gelijk.
Overigens doet het het kollege genoegen de begroting 1987 een
maand eerder te kunnen aanbieden dan vorig jaar het geval was.
Daardoor kan de behandeling op 10 november a.s. plaatsvinden,
waardoor de wettelijk voorgeschreven termijn nog wel met 10 da
gen wordt overschreden. Gestreefd wordt naar een aanbieding van
de begroting vóór 1 september en een behandeling vóór 1 no
vember.
De gemeentebegroting kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge
nummerd van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie betreft een hoofdonder
werp van gemeentelijke zorg.
Kollege geeft echter voorrang aan het wegwerken van achterstan
den die is opgetreden in de samenstelling van de gemeentereke
ningen.
Zoals we al in de aanhef van dit artikel schreven was de samenstel
ling van de begroting 1987 een hele puzzel. Maar zitten alle puz
zelstukjes op hun plaats, dan is er tevredenheid bij het kollege die
de puzzel maakte, de ambtenaren die hen daarbij hielpen en de
raadsleden die de stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbe
handeling het resultaat nog eens kritisch bekijken. Want eenmaal
voltooid stelt de puzzel het huishoudboekje voor 1987 voor.
Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van
"Tholenderwijs" die aandacht schenkt aan een aantal van de
1001 stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare
en aan de moeilijkste stukjes, aan hoekstukjes en kantstukjes en
aan een enkeling dat zich niet dan met de grootste moeite heeft la
ten inpassen.
Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking?
Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsalaris
kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het ge
meentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende
jaar ter beschikking heeft bepalen wat voor de bevolking kan wor
den gedaan. U zult zeker aan de dag van vandaag wel begrijpen dat
het niet gemakkelijk meer is om inkomsten en uitgaven met elkaar
in evenwicht te brengen. Juist doordat in het verleden een goed
verantwoord financieel beleid is gevoerd, is het gemeentebestuur
er in geslaagd een begroting aan te bieden met een aanvaardbaar
beeld.