THOLENDERWIJS DEZE WEEK: HET HUISHOUDBOEKJE 1987 VAI\I DE GEMEENTE THOLEN TELT RUIM 49.000.000, informatierubriek van de gemeente tholen UIT DE AANBIEDINGSBRIEF: 1987 LAATSTE BEGROTING ZONDER DRASTISCHE MAATREGELEN DE MILJOENENNOTA VOOR 1987 WANNEER BEGROTINGSBEHANDELING? HET WENSENPAKKET VAN B. EN W. 5 Q-o7% inkomsten uitgaven Donderdag 25 september 1986 DE EENDRACHTBODE 5 Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 - 5 Sint Maartensdqk Tel 0 1 666-2955 Zoals ook elders op deze pagina is geschreven, hebben burge meester en wethouders alleen maar met de grootste moeite een sluitende begroting kunnen aanbieden met een post voor onvoor ziene uitgaven van slechts 7 375.000, In het begin van de tach tiger jaren was er nog 5 ton voor onvoorzien beschikbaar. Dit alles heeft te maken met een nieuwe bezuinigingsronde die de rijksover heid heeft ingeluid. De gemeentelijke inkomsten lopen bij gevolg opnieuw terug. Burgemeester en wethouders vrezen dan ook dat er niet aan te ontkomen is de inkomsten in de komende jaren te verhogen door aanpassingen van tarieven van eigen heffingen. Voorts zal gedacht moeten worden aan het ombuigen van gemeen telijke uitgaven. Dat zal moeten gebeuren door een beperking van nieuwe werken en/of het snijden in een aantal voorzieningen. Een onzekere factor blijft nog steeds de herziening van het sociale verzekeringsstelsel. De vraag die ook vorig jaar al werd gesteld, leeft ook nu nog, namelijk: zullen de bijstanduitgaven gaan stijgen als het nieuwe stelsel strengere eisen gaat stellen aan het verkrij gen van sociale verzekeringsuitkeringen? Belastingen Al enkele jaren achtereen zijn de tarieven van de gemeentelijke be lastingen niet verhoogd. Dat is vooral voor de burger een aantrek kelijke zaak. Per 1 januari 1987 heeft het gemeentebestuur een ander heffings systeem voorbereid voor het ophalen en verwerken van huisvuil. De voorstellen die j.l. maandag in de gemeenteraad zijn behandeld hebben ook tot doel het dekkingspercentage voor de gemeentelijke reiniging te verbeteren. De lasten zullen niet noemenswaardig stij gen voor degenen die ook nu al regelmatig tegen betaling van de reinigingsdienst gebruikmaken. Per 1 januari stijgen wel de storttarieven op de gemeentelijke stort plaats en wel voor bandenwagens en in geringere mate voor vrachtwagens. Deze verhoging is een gevolg van een besluit van de gemeenteraad van december 1985 waarbij in twee fases tot wijziging van het tarief werd besloten en wel per 1-1-1986 en per 1-1-1987. De begroting 1987 is wezenlijk krapper dan die van 1986. Dat blijkt duidelijk uit de navolgende gegevens: Reserveringen geraamd in de begroting 1986 7 944.000,— Reserveringen geraamd in de begroting 1987 7 563.000,— Vermindering te besteden bedragen f 381.000,— Meeropbrengst door wijziging van het heffingssysteem voor het ophalen en verwerken van huisvuil 7 150.000,— Verlaging van de post onvoorzien t.o.v. 1986 7 36.000,— Vermindering reservering kapitaallasten voor nieuwe werken 7 167.000,- In totaal is sprake van een ombuiging van f 734.000,— Toch willen burgemeester en wethouders de raad ook nu nog niet adviseren tot een belastingverhoging over de gehele linie. BEGROTING 1987 Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft af gelopen maandag de gemeentebegroting (de Thoolse miljoenenno ta) voor het jaar 1987 aangeboden. Evenals voorgaande jaren zal de redaktie van de Eendrachtbode, uiteraard met haar eigen redak- tionele verantwoordelijkheid wat dieper ingaan op dit gemeentelij ke huishoudboekje. In deze rubriek geven wij u een overzicht van de verschillende inkomsten en uitgaven van de gemeente. We gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uit gangspunten hopen wij uw belangstelling te wekken voor het ge meentelijk of liever het gemeenschappelijk gebeuren. De gemeen tebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegro ting. De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare vergade ringen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks be handelt. Ter inzage. Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbie dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben ge schreven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het ge meentehuis in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint Annaland en Sint-Maartensdijk. De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stuk ken wórden als volgt behandeld: - maandagavond 22 september vond de aanbieding aan de gemeenteraad plaats. - maandagmiddag 27 oktober: aan het eind van de gewo ne raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun alge mene beschouwingen aan. Deze algemene beschouwin gen worden door de fractievoorzitters kort toegelicht. - maandag 10 november: 's middags vindt de behandeling van de schriftelijke beantwoording van de algemene be schouwingen door burgemeester en wethouders plaats. De verwachting is dat de vergadering vervolgens wordt geschorst voor kollegeberaad. Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren met de 2e diskussieronde tussen kollege en raad worden begon nen, welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren zal worden voortgezet. De middagvergaderingen beginnen om 14.00 uur. Omtrent de aanvang van de avondvergadering van 1 9 november valt niets definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van het verloop van de gevoerde diskussies. De verwachting is echter dat deze vergadering omstreeks 19.00 uur wordt voortgezet. Alle vergaderingen zijn openbaar; iedereen is van harte welkom om vanaf de publieke tribune naar de dis kussies te komen luisteren. Reserveringen Het is van groot belang dat elk jaar bedragen worden gereserveerd voor zaken die in de toekomst aanzienlijke uitgaven vergen. Zoals uit het vorige hoofdstukje (belastingen) blijkt kan er, gelet op de fi nanciële mogelijkheden, minder worden gereserveerd dan gebrui kelijk is. Zo is er noch voor openbare werken, noch voor monumen ten in de begroting 1987 een reservering geraamd. Met het reser veren voor saneringsplannen wordt wel doorgegaan. Per plan wordt een bedrag van 7 26.500,— opzij gelegd. Omdat thans 2 saneringsplannen zo goed als verwezenlijkt zijn (Gedempte Haven Sint-Annaland en Wilhelminastraat e.o. Sint-Maartensdijk) wordt thans nog rekening gehouden met 8 saneringsplannen. Om de kosten van de afwerking van de stortplaats "Tuttelhoek" te dekken wanneer tot sluiting moet worden overgegaan, dient evenals het vorig jaar en ook de komende jaren 7 100.000,— te worden gereserveerd. Globaal worden de afdekkosten van het Tut- 'telhoekje geraamd op 1 miljoen gulden. Indien de stortplaats langer in gebruik blijft dan de datum waarvan nu wordt uitgegaan (1992), zijn in ieder geval investeringen noodzakelijk die in de daarop vol gende jaren tenminste eenzelfde bedrag aan kapitaallasten zullen vergen. Om de kosten van apparatuur en programma's voor de automatise ring te egaliseren over de diverse jaarbudgetten moet opnieuw 7 125.000,— worden gereserveerd voor nieuwe apparatuur die in de toekomst nodig zal zijn. De reserve voor recreatieve voorzieningen wordt steeds gevoed uit het bedrag dat de toeristenbelasting meer opbrengt dan nodig is voor direkte uitgaven, die met de recreatie te maken hebben. Voor 1987 is dat 7 26.000,-. Het onderhoudsfonds voor jachthavens kan in 1987 worden ge voed met 7 55.000, De storting in het fonds voor andere voor zieningen voor het onderwijs daalt ten opzichte van 1986 van 7 207.000, naar 7 45.000, Uit deze pot wordt het technisch onderhoud van schoolgebouwen betaalt, aankoop en vervanging van meubilair, energie-besparende maatregelen e.d. Onvoorziene uitgaven en reservering kapitaallasten In de loop van een begrotingsjaar kunnen zich totaal onverwachte zaken aandienen, waarmee ook in de begroting geen rekening is gehouden. Om die zaken te kunnen opvangen is het nodig dat "een pofje" wordt gevormd, de zogenaamde post voor onvoorziene uit gaven. Vorig jaar is door de raad uitgesproken dat minimaal een be drag van 4 ton voor onvoorzien beschikbaar moet zijn. Om ook de begroting 1987 sluitend te kunnen aanbieden zijn burgemeester en wethouders gedwongen nu reeds van dit uitgangspunt af te stap pen. Voorgesteld wordt een post onvoorzien te ramen van 7 375.000,-. In de meerjarenraming voor 1 988-190 is echter weer met 4 ton re kening gehouden. Indien de gemeenteraad akkoord gaat met het uitvoeren van de ge plande kapitaalwerken tot een bedrag van 7 8.200.000,— dan is daarvoor een bedrag (kapitaallasten) nodig van 7 313.680,— op jaarbasis. Het is gebruikelijk dat deze lasten in de begroting worden meegenomen. Aangezien de betalingen voor de uit te voeren wer ken pas zullen plaatsvinden als het jaar al een eind gevorderd is, kan het eerste jaar worden volstaan met het ramen van de helft van de kapitaallasten. In dit geval dus 7 156.840, Ook hier kan weer worden aangetoond dat de begroting 1987 dui delijk krapper is dan het voorgaande jaar. In 1986 werd namelijk nog een bedrag aan kapitaallasten geraamd van 7 324.130, In vergelijking met dit jaar een vermindering van lasten met 7 167.290,-. Uitgaven Inkomsten 0 1 2 3 4 5 6 7: 8: 9: Algemeen bestuur Openbare orde en veiligheid Verkeer, vervoer, waterstaat Economische zaken Onderwijs Cultuur en rekreatie Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk Volksgezondheid Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Financiering en algemene dekkingsmiddelen TOTAAL AAN UITGAVEN 7 5.976.271,55(12,1%) 7 434.597,38( 0,9%) 7 3.451.910,71( 7,0%) 7 58.226,77( 0,1%) 7 1 1.480.444,61(23,4%) 7 5.139.580,40(10.5%) 7 1 1.596.627,50(23.6%) 7 2.379.978,96( 4,8%) 7 7.743.470,24(15,7%) 7 919.594,83( 1,9%) 7 49.180.702,95(100%) TOTAAL AAN INKOMSTEN 7 348.692,19( 0,7%) 7 6.300,--( 0,02%) 7 4878.933,49( 1,0%) 7 88.805,77( 0,2%) 7 11.308.802,26(23,0%) 7 816.813,201 1,7%) 7 10.218.098,76(20,8%) 7 1.292.300,--( 2,6%) 7 7.267.181,09(14,8%) 7 17.345.776.19(35,2%) 7 49.180.702,95(100%) TOELICHTING: Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschillen de hoofdfunkties zijn verwerkt. 0. Algemeen bestuur. De kosten van de bestuursorganen zoals ge meenteraad, burgemeester en wethouders en cogimissies. Zo ook de kosten van het bestuursapparaat: salarissen van de ambtenaren en gemeentehuis, maar ook verkiezingen en kosten automatisering. 1Openbare orde en veiligheid: Hieronder vallen de brandweer, de rampenbestrijding en de overige te nemen beschermende maat regelen b.v. de dierenbescherming. 2. Verkeer, vervoer en waterstaat: Te denken valt aan de kosten van onderhoud aan wegen straten en pleinen, maar ook die van verkeersmaatregelen, bewegwijzering en de handelshavens. 3. Economische zaken: Deze hoofdfunktie heeft met name betrek king op de kosten van de te maken gas- en electriciteitsvoorzie- ningen en de exploitatie van industriegebouwen. 4. Onderwijs: Op deze funktie worden de kosten geboekt van het openbaar- en bijzonder basisonderwijs, het bijzonder buitenge woon onderwijs, de bijzondere Mavo-school en van de Thoolse Scholengemeenschap voor L.T.O., L.H.N.O. en M.A.V.O. Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbegeleiding, school zwemmen en gymnastiekonderwijs. 5. Cultuur en rekreatie: De kosten van volksontwikkeling zoals bi bliotheken, muziekschool en het Regionaal Educatief Centrum "De Bevelanden-Tholen". Het jeugdwerk: onderhoud van speelterreintjes en gebouwen alsmede de te verstrekken subsi dies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieron der vallen alle kosten van sportbeoefening buiten schoolver band. Bedoeld wordt subsidies aan sportverenigingen, onder houd en exploitatie van velden, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde: museum, culturele aktiviteiten (o.a. "Uit op Tholen") en de verschillende monumentale gebouwen zoals to rens en molens. Ook de inkomsten en uitgaven van natuurbe scherming (boomfeestdagen), openluchtrekreatie, openbaar groen, jachthavens en dijkrekreatie) zijn in dit hoofdstuk ver werkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillen de dorpshuizen hier terug. 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk: Onder andere de A.B.W.- en R.W.W.-uitkeringen. Voorts de kosten voor werkgelegenheid: de sociale werkplaatsen, de B.K.R. (beelden de kunstenaarsregeling), de W.W.V.-uitkeringen en het ge meentelijke werkgelegenheidsfonds. Ook de I.O.A.W. (inko- menswet ouderen en arbeidsongeschikte werknemers valt on der deze hoofdfunktie. Ten aanzien van het algemeen maat schappelijk werk noemen we bejaardenzorg, de peuterspeelza len en de Federatie Maatschappelijke Dienstverlening te Tholen. 7. Volksgezondheid: Onder deze hoofdfunktie vindt u de jeugd- tandverzorging en de schoolartsendienst, maar ook gemeente reiniging, riolering en milieubeheer(wet geluidhinder, hinderwet e.d.). Voorts de kosten van begraafplaatsen en de ratten bestrijding. 8. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting: De kosten van ont werpen en herzien van de bestemmingsplannen, de woning bouw van o.a. de stichting saneringsplannen en de woningver betering waaronder saneringsplannen en de woningverbeterin gen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoe zicht, het woonwagencentrum en de exploitatie van woon wagens. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen: de reservering van kapitaalslasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven en de algemene uitkering van het rijk. Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalwerken. Deze lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje. Op dit verlanglijstje staan projekten waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1987 in uit voering genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat met de werken een totaal bedrag is gemoeid van 7 8.200.000, Een aantal werken zal worden betaald uit de inmiddels opgebouw de reserves. Weer andere werken worden pas uitgevoerd nadat daarvoor subsidies, met name van het rijk, worden verkregen. Zo komt ook nu weer een aantal werken op de lijst voor, die er het vorige jaar of vorige jaren eveneens op stonden. Dat is niet te voor komen, omdat voor die werken de benodigde subsidies (nog) niet werden ontvangen. Wordt een dergelijke subsidie niet toegekend, dan moet de uitvoering van het werk veelal naar de toekomst wor den verschoven. De voornaamste in uitvoering te nemen werken zijn: - Uitbreiding gemeentehuis te Sint-Maartensdijk; - Automatisering afd. civiel-techniek; - Aanpassing werken/baggerwerk haven Sint-Annaland (2e fase); - Verzwaren verankering damwand haven Sint-Annaland; - Renovatie kadewand haven Tholen; - Treffen van voorzieningen aan de openbare basisschool, R.K. basisschool en algemeen christelijke basisschool te Oud- Vossemeer; - Renovatie speeltuin Oostsingel te Sint-Maartensdijk; - Aanleg half verhard trainingsveld te Oud-Vossemeer; - Aanleg van een wandelpad en strandje te Stavenisse; - Aanleg van een strandje en parkeervoorziening te Sint- Annaland; - Aanleg van een fietspad en verbetering van het strandje Go- rishoek; - Verbetering van de toegangsweg Gorishoek; - Baggerwerk "de Veste" te Tholen; - Uitbreiding jachthaven te Sint-Annaland; - Diverse aanpassingen voor minder-validen: zwembad en "Meulvliet" te Tholen, dorpshuis te Poortvliet en v.m. kleuter school te Sint-Maartensdijk; - Aanleg bergingsriool Dorpsweg ca. te Oud-Vossemeer; - Bodemsanering Kaaij te Tholen; - Uitbreiding begraafplaats te Tholen; - Huisvesting R.E.C. en peuterspeelzaal te Tholen. Meerjarenplanning De begrotingsvoorschriften stellen het opmaken van gerichte lijsten van in volgende jaren in uitvoering te nemen werken ver plicht. Door die benadering is het mogelijk dat het jaar van uitvoe ring van bepaalde werken ook wat meer ter diskussie kan worden gesteld door de gemeenteraad. Zo stellen burgemeester en wet houders zich voor in 1988 in uitvoering te nemen: - Hertaxatie onroerend-goedbelastingen; - Aanpassingswerken Contr'Escarpe Tholen; - Treffen voorzieningen aan bijzondere basisschool te Sta venisse; - Renovatie sportveld Poortvliet; - Vervanging drijvende steigers jachthaven Sint-Annaland; - Bouw praathuisje voor ouderen te Oud-Vossemeer; - Rioleringswerken aan Ring en Patrijzenweg te Oud-Vossemeer en Zoekweg-Ten Ankerweg en Hofstraat ca. te Tholen; - Uitbreiding begraafplaats te Oud-Vossemeer; - Vervanging gemeentelijke vrachtwagen. Voor 1989: - Treffen voorzieningen aan openbare en bijzondere basisschool te Scherpenisse; - Aanleg half verhard trainingsveld te Stavenisse; - Vervanging vuilnisauto; - Aanleg bergingsriool Provincialeweg en riolering Bloemenlaan te Sint-Maartensdijk; Uitbreiding begraafplaats te Sint-Annaland; - Vervanging maaimachine. Voor 1990: - Vervanging van de brandweerauto (1975) Tholen; - Baggerwerk haven Sint-Annaland; - Aanleg half verhard trainingsveld te Tholen; - Baggerwerk jachthavens Sint-Annaland en Stavenisse; - Treffen van civieltechnische voorzieningen aan de stortplaats "Tuttelhoek"; - Vernieuwing riolering kom Tholen; - Aanleg rioolbergingssysteem Oud-Vossemeer en riolering Mo lenweg Scherpenisse; - Vervanging vervoermiddelen plantsoenendienst en bouwkunde. In de jaren 1 988-1990 gaan burgemeester en wethouders uit van een post voor onvoorziene uitgaven van 7 400.000, Indien de raad instemt met de hierboven genoemde werken ontstaan in de desbetreffende jaren van uitvoering de navolgende nadelige begro- tingssaldi: 1988 f 31.900,-; 1989 7 235.600,- en in 1990 7 352.400,-. Burgemeester en wethouders geven in een apart voorstel aan de raad aan hoe de meerjarenbegrotingen sluitend kunnen worden ge maakt, o.a. door schrappen van personeelsuitbreidingen voor de gemeente-sekretarie en de buitendienst van gemeentewerken, be vriezing van het krediet voor herbestratingen, en verlaging van de toevoeging aan de reserves monumenten en openbare werken. Ondanks dat dienen er dan toch nog nadere ombuigingen en/of be lastingverhogingen plaats te vinden. Voor 1988 tot een bedrag van 7 31.900,—, voor 1989 7 97.600,— en voor 1990 7 164.400,-. Onderstaand splitsen wij de hoofdonderwerpen wat uit en geven in cijfers en percentages de inkomsten en uitgaven weer. Ook dit jaar heeft het Thoolse gemeentebestuur zich met haar ambtenaren gebogen over de samenstelling van het huishoudboek je voor het volgende jaar: 1987 dus. Het is een hele puzzel ge weest, zoals ook uit de andere artikelen op deze pagina blijkt. Ge lukkig kunnen burgemeester en wethouders de gemeenteraad nog steeds een sluitende begroting voorleggen. Het heeft echter aan zienlijk meer overleg en moeite gekost dan vorige jaren. Enerzijds was dat te verwachten op grond van de vorig jaar behandelde meerjarenbegroting, anderzijds is de financiële positie van de ge meente aanzienlijk meer verslechterd door extra bezuinigingsmaa tregelen van de rijksoverheid. De huidige financiële positie van de gemeente Tholen maakt het voor het kollege van burgemeester en wethouders noodzakelijk er op te wijzen, dat, tenzij zich een niet verwachte wijziging in het rijksbeleid zou voordoen ter verbetering van de financiële positie van de gemeenten, dit de laatste begroting is, die zonder meer drastische maatregelen sluitend gemaakt kon worden. Het ligt voor de hand, dat bij een volgende begrotings-behandeling een keuze gemaakt moet worden tussen een vrij forse verhoging van gemeentelijke belastingen of een vrij forse verlaging van het in vesteringsniveau. Een kombinatie van beide is natuurlijk ook mo gelijk. Overigens doet het het kollege genoegen de begroting 1987 een maand eerder te kunnen aanbieden dan vorig jaar het geval was. Daardoor kan de behandeling op 10 november a.s. plaatsvinden, waardoor de wettelijk voorgeschreven termijn nog wel met 10 da gen wordt overschreden. Gestreefd wordt naar een aanbieding van de begroting vóór 1 september en een behandeling vóór 1 no vember. De gemeentebegroting kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge nummerd van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie betreft een hoofdonder werp van gemeentelijke zorg. Kollege geeft echter voorrang aan het wegwerken van achterstan den die is opgetreden in de samenstelling van de gemeentereke ningen. Zoals we al in de aanhef van dit artikel schreven was de samenstel ling van de begroting 1987 een hele puzzel. Maar zitten alle puz zelstukjes op hun plaats, dan is er tevredenheid bij het kollege die de puzzel maakte, de ambtenaren die hen daarbij hielpen en de raadsleden die de stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbe handeling het resultaat nog eens kritisch bekijken. Want eenmaal voltooid stelt de puzzel het huishoudboekje voor 1987 voor. Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van "Tholenderwijs" die aandacht schenkt aan een aantal van de 1001 stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare en aan de moeilijkste stukjes, aan hoekstukjes en kantstukjes en aan een enkeling dat zich niet dan met de grootste moeite heeft la ten inpassen. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsalaris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het ge meentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar ter beschikking heeft bepalen wat voor de bevolking kan wor den gedaan. U zult zeker aan de dag van vandaag wel begrijpen dat het niet gemakkelijk meer is om inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht te brengen. Juist doordat in het verleden een goed verantwoord financieel beleid is gevoerd, is het gemeentebestuur er in geslaagd een begroting aan te bieden met een aanvaardbaar beeld.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 5