Oud-Vossemeers echtpaar gaat met Pacific de wereld rond Koninklijk goud voor J. Suurland Schadelijke stoffen, een ZA(A)K apart! Verdwijnt de gemeentelijke huisvuilzak? Lof voor doorzettingsvermogen Stavenissenaar Mini-container heeft teveel nadelen HOORTOESTELLEN Van roeibootje in de Eendracht naar grootste jacht Oosterschelde Donderdag 4 september 1986 DE EENDRACHTBODE 9 De pont tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer was 's avonds al lang uit de vaart, wanneer Louis Weterings zijn vriendin Ina van Dienst in zijn bootje naar de overkant van de Eendracht bracht. Inmiddels zijn ze dertien jaar getrouwd en ze hebben grootse plannen voor de grote oversteek: in 23 dagen van Europa naar Amerika met hun zelf gebouwd zeilschip Pacific. Dag en nacht varen, vier uur op, vier uur af. Met z'n tweëen op de oceaan. Hoe je als gehandicapte met doorzettingsvermogen heel wat bereiken kunt, bewees de in Stavenisse gebo ren J.A. Suurland(ól), die ter gelegenheid van zijn 40-jarig dienstjubileum koninklijk onderscheiden werd. In het cultureel centrum de Sprenge werd de ad ministrateur van het levensmiddelenmagazijn van het psychiatrisch ziekenhuis Vrederust vrijdag onder gro te belangstelling uitgebreid in 't zonnetje gezet. Signaal Goed humeur Eigenwijs Taai Subsidie Spierballen Roeiboot Voldoening Geen zigeuner 12 slaapplaatsen Bureaucratich gedoe Een vast recht van 68 gulden per jaar voor huishoudens en 51 gulden voor al leenstaanden en van gemeentewege géén verstrekking van vuilniszakken meer. De ze mogelijkheid om de kosten, verbonden aan het inzamelen van huisvuil, te drukken wordt vermeld in een notitie van het college van burgemeester en wet houders van Tholen. Overstappen op zogenaamde mini-containers is volgens de notitie te duur. Morgenmiddag om 15.30 uur buigt de commissie voor de finan ciën zich in een openbare vergadering over dit stuk. Ophalen Te duur Heffing Dekking 80% Lage dekking AUDICIENS PENSTRAAT 37, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 01640-34464 Vlakbij Grote Markt en Parkeergarage. 5000 uren Burgemeester Hendriksen feliciteert jubilaris Jaap Suurland met zijn koninklijke onderscheiding. Links de directeur-beheerszaken van Vrederust, drs. Nagtzaam. "Je moet je wel eens dingen in je leven laten welgevallen, die je niet zo graag doet", zei Jaap Suurland in zijn dankwoord. Hij bleek 't er nog steeds niet mee eens, dat hij bijzondere verdiensten zou heb ben. "Ik doe m'n plicht en anders niets." Toch had de grootse hulde diepe indruk op hem nagelaten. "Dat er zovelen aanwezig zijn, heeft me diep getroffen." De onderscheiding werd op gespeld door burgemeester H.J. Hendriksen uit Halsteren, want sinds 1946 woont Suurland al in tern in één van de paviljoens van Vrederust. Hij wil zoveel mogelijk zelfstan dig optreden en rijdt elke morgen met zijn rolstoel naar het le- vensmiddelenmagazijn, waar hij de twee trappen en de drempel he lemaal niet als een probleem ziet. Burgemeester Hendriksen prees het plichtsgevoel en het zeer nauwgezet werken van Suurland. "Elke schakel is belangrijk en de waardering voor uw aandeel is bijzonder groot. Ondanks uw handicap hebt u zo goed gefuncti oneerd. Daarvan kan een signaal uitgaan naar de samenleving, zo wel naar gehandicapten als niet- gehandicapten en vooral ook naar afdelingen personeelszaken en overheden", aldus de burge meester. Drs. A.M.M. Nagtzaam, directeur beheerszaken van Vrederust, bracht naar voren, dat Suurland geen gelegenheid ombenut liet om te verkondigen: 'Wat hebben we eigenlijk te vieren? Veertig jaar heb ik m'n werk gedaan en ik ben er nog voor betaald ook.' "Ja, Suurland was niet op z'n mondje gevallen", aldus drs. Nagtzaam. "Hij zei 't recht voor z'n raap en hij had een eigen me ning. Wij zijn er echter absoluut van overtuigd, dat wij wel degelijk iets te vieren hebben. Suurland verdient 't, zijn optreden is te be wonderen. Hij mag best een schouderklopje hebben, want zijn werk heeft hij buitengewoon goed gedaan, in grote loyaliteit ten op zichte van het ziekenhuis en zijn collega's. Met niet aflatende inzet deed Suurland z'n werk, ondanks zijn handicap. Voor half acht 's morgens was hij present en hij keek niet op een kwartiertje. Hij weet altijd zijn goede humeur te bewaren en dat is voor de omge ving ook heel belangrijk. Met een goed humeur heb je de helft al ge wonnen. Misschien komt dit compliment wel 38 jaar te laat, maar we prij zen ons toch gelukkig, dat u hier gewerkt en grotendeels ook ge woond hebt. Wij lichten ons petje ervoor af, zoals u door het leven gaat, al is 't soms een beetje te ei genwijs met weigering van hulp. Naar uw zin wordt er teveel de helpende hand uitgestoken. Niet temin zijn we blij met deze hulde bij uw 40-jarig jubiluem", zei de directeur, die een gratificatie, bloemen en een draagmedaille overhandigde. "Dat u hem met gepaste trots nog lang mag dra gen. De grote belangstelling in de ze zaal geeft er extra cachet aan", aldus drs. Nagtzaam. Voorzitter Boter van de perso neelsvereniging feliciteerde Suur land met zijn jubileum en de ko ninklijke onderscheiding en wees op de grote belangstelling van de jubilaris voor allerlei zaken. Schoolvriend J.C. van Beveren uit Zierikzee haalde jeugdherinnerin gen op. "Jaap kon in z'n school jaren niet lopen, maar hij had zo'n doorzettingsvermogen, dat De heren P.C. Geuze uit Tholen en D.K. Bruijnzeel uit Sint Anna- land zijn winnaars geworden van de sloganwedstrijd ter bevorde ring van de inzameling van klein chemisch afval. De bekroonde slogan van dhr. Geuze luidt: "Schadelijke stoffen, een ZA(A)K apart!" Het gemeente bestuur schreef de prijsvraag in mei uit. De bedoeling was om een pakkende slogan te bedenken, die op beide huisvuilwagens zou wor den aangebracht. Er kwamen 18 inzendingen bij het college bin nen. Dhr. Bruijnzeel zag zijn idee omtrent de vormgeving van de slogan op de auto's bekroond. De beide winnaars zullen zaterdag 13 september om 10.30 uur bij de ge meentewerkplaats in Scherpenisse de eerste sticker op de huisvuilwa gens aanbrengen. Daarbij zal wet- hij zei: ik wil leven, ik wil iets doen en hij bleek taai. Zijn vader maakte een karretje voor hem, tij dens de oorlog volgde hij een cur sus boekhouden en op 21-jarige leeftijd vond hij werk in Vrede rust. Ik ben heel blij dat hij de konink lijke onderscheiding gekregen heeft als eerste in onze toenmalige klas van 42 leerlingen. Ik ben er ook mee ingenomen dat hij 't aanvaard heeft, want Jaap is ook een mannetje om nee te zeggen", aldus Van Beveren. Tientallen personeelsleden, fami lie en kennissen maakten vervol gens gebruik van de gelegenheid om de jubilaris te feliciteren. Suurland wil nog niet van de VUT-regeling gebruik maken. Hij gaat door met zijn werk in het le vensmiddelenmagazijn van Vre derust. houder L.J. Koopman van milieu zaken aanwezig zijn. G.S. van Zeeland hebben de Sta ten voorgesteld, voor 1987 een ex tra bedrag van 55.000 gulden be schikbaar te stellen ten behoeve van de inzameling van klein- chemisch afval bij huishoudens en kleine bedrijven. Er wordt hier voor val jaarlijks 45.000 gulden uitgetrokken, wat de inzameling sterk heeft bevorderd. Stijging van de door de gemeenten te ma ken kosten en de realisering van een nieuwe inzamelstructuur ma ken het extra bedrag wenselijk. In 1985 werd door de Zeeuwse ge meenten ongeveer 70.000 kilo klein-chemisch afval ingezameld, twee keer zoveel als in 1984. "Je moet het ontzettend goed met elkaar kunnen vinden", zegt Ina Weterings(32). Ze zijn met hun vorige boot Satisfaction al twee keer naar Spanje/Portugal ge weest. Na vijf dagen en vijf nach ten aan één stuk varen, hadden ze de afstand St. Annaland/La Co- runia overbrugd. Dit najaar wil len Louis en Ina hun nieuwe boot nog uitproberen voor de Belgische kust en als de Pacific helemaal af getimmerd is. hopen ze over an derhalf a twee jaar naar de Mid dellandse Zee te vertrekken. "Daar willen we een paar maan den blijven om te zien of we 't geestelijk en lichamelijk aan kun nen. Vandaar maken we de over steek naar het Caraï bisch gebied en we zullen blij zijn wanneer we daar na 23 dagen aankomen", voorspelt Ina. Hoewel ze een verwoed waterspor ter is, kampt ze de eerste twee da gen altijd met zeeziekte als ze be paalde Belgische pillen niet zou innemen. Die helpen goed. Louis heeft nergens last van. Die ging samen met een vriend zonder kompas en kaart in een zeilbootje naar Engeland. "Dat kun je niet mis varen", liet hij tot angst van het thuisfront laconiek weten. Hij kwam er met zijn schip Fors Bal- leke, een Belgische uitdrukking voor spierbal, en ook weer veilig terug in Nieuw-Vossemeer. Toen Louis 16 werd, mocht hij van z'n vader kiezen: een bromfiets of een boot. Dat was niet moeilijk: hij kocht de roeiboot Freddy, die nu nog tegen de dijk ligt bij de St. Annalandse jachthaven. Bij mooi weer en gunstig getij, roeien Ina en Louis naar de zandplaten in de Krabbenkreek. Op 18-jarige leeftijd was hij toe aan z'n tweede schip: een zeil bootje van het type schakel, Never Mind geheten. Louis bouwde 't zelf, zoals enkele jaren later ook de Fors Balleke, een boot van hout en polyester van het type splinter. De volgende, een houten boot van het kolibri type, noemde Louis naar zijn toekomstige vrouw: Martina. Daarna bouwde hij de Satisfaction, een houten schip van het zeester type en de volgen- de(Louis liet het stalen casco bou wen, de rest deed hij weer zelf) heette weer Satisfaction. "De eerste gaf ons al voldoening, de tweede ook en eigenlijk had den we de Pacific ook weer Satis faction kunnen noemen, maar dat zou te gek worden. Toch geeft 't weer voldoening, dat je als twee w werkende, niet kapitaalkrachtige mensen hiertoe in staat bent", al dus Ina. Louis is timmerman, Ina werkte bij de huishoudelijke dienst van de lhno-school de Oesterschelp in Tholen totdat twee hernia operaties haar een halt toeriepen. De vorige boten werden st.eeds verkocht, waardoor er een goede financiële basis was voor het vol gende schip. Dit keer was alleen de verkoop van de Satisfaction echter onvoldoende voor de grootste plannen. Het huis aan de Hofstraat te Oud-Vossemeer werd verkocht aan buurman Iz. van Daalen. "Verder hadden we geen auto, televisie, telefoon of krant(de Eendrachtbode las ik bij moeder), daar hadden we geen tijd voor", vertelt Ina. Toch wil ze niet zonder comfort de komende jaren op de Pacific gaan leven. "Ik wil geen zigeuner op het water worden. Daarom wil de ik een boot van 15 m in plaats van 13 m lang, waar een wasma chine, een kachel, e.d. kan staan. Je kunt op een boot van 10.50 m lang, zoals de Satisfaction, wel vier weken vakantie houden, maar er niet op leven." De Pacific is een royale boot ge worden met een flinke keuken, eet- en zitruimte, 12 slaapplaat sen, 2 toiletten en een navigatie- ruimte. Die voorzieningen zijn er allemaal om op de Middellandse Zee als charterschip nog wat geld te kunnen verdienen voor de over steek en na de reis om de wereld het zeilschip te kunnen verkopen voor de verhuur. Mogelijk loopt Louis onderweg ook nog wat onderhoudswerk aan boten tegen het lijf. Na zeven schepen zelf gebouwd te hebben, heeft hij de nodige ervaring opge daan. Voordat de Vossemeerder 9 juni 1984 aan de Pacific begon op het terrein van constructiebedrijf C.M. v.d. Hoven in Tholen, had hij nog nooit een laspen vastge houden. Van tien ton staal van 4-6 mm maakte hij het grootste schip wat zelf te bouwen is. Zandstra len, plamuren, verven, van zés uur 's ochtends tot acht uur 's avonds werkte Weterings aan de Pacific. Elk uur vrije tijd stak hij erin. Zijn collega-timmerman Kees Stols hielp mee. Van kindsaf aan droomde Louis al van een reis om de wereld en in 1990 hoopt hij dat bereikt te heb ben. Hij was altijd bang van de Golf van Biskaje omdat vroeger veel dwars getuigde schepen bij Brest ten onder gingen, maar op de reis naar Spanje/Portugal werd de beruchte Golf met windkracht 9 goed doorstaan. ina en Louis hebben regelmatig contact met drie echtparen die eerder een zeiltocht om de wereld hielden, zodat ze al heel wat infor matie hebben over problemen als het opgeven van een baan, het ver kopen van een huis, e.d. Drijfveer voor de wereldreis is me de de afkeer van 'bureaucratisch gedoe' in Nederland, alsmede de hoge sociale premies en belastin gen. Ze willen ongebonden zijn. "In feite begin je weer opnieuw met z'n tweëen", zegt Ina Weterings-van Dienst. "Je krijgt een heel ander leven. Ik was voor de tewaterlating van onze nieuwe boot ook net zo zenuwachtig als toen ik trouwde." De Pacific tussen hemel en aarde op weg naar het zilte nat van de haven van St. Annaland. De gemeenteraad houdt zich al langer bezig met de vraag, hoe het inzamelen en verwerken van huis vuil rendabeler kan worden ge maakt. Tegenover de hoge kosten staan te geringe inkomsten. Om deze inkomsten te verhogen koos de raad voor een vaste heffing van 20 gulden per jaar en een prijs van 1 gulden voor de door de gemeen te verstrekte vuilniszak. De Kroon wees deze dubbele wijze van be lastingheffing echter van de hand. Daardoor werd het noodzakelijk om het heffingsysteem tijdig voor 1987 opnieuw aan de orde te stel len. Op verzoek van de raad werd het huidige ophaalsysteem verge leken met inzamelen door mini- containers. Het huidige ophaalsysteem heeft als voordelen dat de zakken een maat hebben die ze goed hanteer baar maakt, dat de gebruiker zo wel als de ophaler slechts één keer hoeven te lopen, dat het grof vuil in één keer kan worden meegeno men en dat de gebruiker de af valstoffen frequent meegeeft. Na delen zijn er alleen voor de opha lers (tilwerk en uitstekende scher pe voorwerpen) en in mindere ma te de stortplaats, waar meer niet- afbreekbaar afval terechtkomt. Omdat tegenwoordig bij nieuwe stortplaatsen de bodem met zwaar plastic afgedicht wordt, kan dit laatste, aldus de notitie, nog nau welijks als nadeel gelden. Ook de mini-container kent een aantal voordelen. Zo vermindert de arbeidsbelasting voor de opha lers, wat minder ziekteverzuim tot gevolg heeft. Bovendien voldoet de container aan hogere milieu hygiënische eisen en wordt er min der plastic gestort. Tenslotte kan een groot deel van wat nu grof vuil is, wel in de containers. Na deel is, dat er voor het ophalen van grof vuil een afzonderlijke (en dus duurdere) regeling moet ko men. Bovendien is het nodig, dat de gebruiker de container regel matig schoonmaakt, waarbij door de grotere inhoud het vuil langer zal blijven staan. Als de contai ners niet worden verkocht, moet de gemeente een registratie systeem aanleggen. Bij stapelbouw is de toepasbaar heid van containers moeilijk, zo dat mogelijk op diverse plaatsen grote containers moeten worden neergezet waarheen veelal bejaar den hun huisvuil zelf moeten brengen. Daarbij is het container systeem voor de gebruiker onge veer 13 gulden duurder, waarbij de kosten voor afzonderlijk opha len van grof vuil en het registratie systeem nog buiten beschouwing blijven. Daarom wil het Thoolse college nog niet overgaan tot in voering van de mini-container, maar stelt voor de huidige rege-- ling te handhaven. Omdat door invoering van het mini-containersysteem de hoe veelheid afval niet meer te meten is, kan heffing alleen door een voor ieder gelijk recht gebeuren. Zoals het nu gebeurt (heffing in de prijs van de zakken) betaalt de vervuiler en wel in relatief kleine bedragen tegelijk. De gemeente hoeft niets in te vorderen, omdat ieder vooruit betaalt bij aankoop van de zakken. Het systeem be vordert bovendien het gescheiden aanbieden van huisvuil. Nadeel is, dat de neiging tot ontduiking toe neemt, naarmate de prijs van de zakken stijgt. Ook het zelf weg brengen wordt daardoor bevor derd, overigens betekent dat geen financieel nadeel voor de gemeen te. Wie wel grof vuil meegeeft, maar geen zakken, betaalt nu niets. Voor 1987 worden de kosten voor het ophalen en verwerken van af val geraamd op 895.214 gulden, waarvan de gemeente Sint Philips- land 25.500 gulden voor haar re kening neemt. Er wordt aan in komsten op 259.500 gulden gere kend, zodat 610.214 gulden gedekt moet worden. Bij een heffing van 87 gulden zou de dekking 100% zijn, maar voor invordering en ad ministratiekosten komt er nog eens 8 gulden bij. Het college acht voor Tholen een dekkingspercen tage van 80 financieel en politiek aanvaardbaar, zodat de heffing dan 80% van 87 is 70 gulden zou zijn, waarbij nog 6 gulden kosten komen. Bij doorberekening van dit per centage in de zakkenprijs, zou die prijs stijgen van f. 1,30 naar f. 2,12 per zak. Een dergelijke verho ging acht het college niet aan vaardbaar en daarom ziet men lie ver af van het uitsluitend heffen van een reinigingsrecht per zak. Ook een verhoging van het ge bruikersdeel van de onroerend goedbelasting of van het riool recht is een mogelijkheid. Omdat het verband tussen deze heffingen en de kosten van afvalverwerking niet bestaat, is het college ook hiervan geen voorstander. Op grond van de Afvalstoffenwet is het mogelijk een heffing in te voeren, die geen verband mag houden met de hoeveelheid gepro duceerd huishoudelijk afval en clus alleen als een vast recht kan worden geheven. In verband met de gezinsgrootte mag een verlaagd tarief worden gehanteerd. Wanneer voor dit systeem zou worden gekozen, kan de verkoop van vuilniszakken van gemeente wege worden gestaakt. Dit levert de gemeente een besparing op van 58.000 gulden, zodat het te dek ken tekort nog 'slechts' 552.214 gulden bedraagt. Vanwege kwijt schelding wegens onvermogen moet hier volgens het college nog 9000 gulden bij opgeteld worden. Voor alleenstaanden wordt een korting van 25% billijk geacht. Het recht zou dan respectievelijk 74 en 55,50 gulden bedragen. Het college denkt dat dit beleidsmatig niet haalbaar zal zijn en richt zich daarom naar de vorig jaar door de raad aanvaarde bedragen. Voor een gezin zou het recht dan 68 gaan bedrag en en voor al leenstaanden 51 gulden. Daar naast moet men in de winkel nog zelf de zakken kopen. De netto-opbrengst ramen b. en w. op 400.000 gulden, wat een dek kingspercentage van 72.44 bete kent (Het huidige dekkingsper centage ligt rond de 65).Bij een forse stijging van de lasten bete kent dit een geringe stijgirtg van het recht en bovendien levert het een laag dekkingspercentage op, zo concludeert het college. Zij wil dit tarief daarom ook als uiterste minimum beschouwen. Morgen middag brengt de commissie fi nanciën een advies uit over deze zaak. Lievensberg: In ziekenhuis Lie- vensberg te Bergen op Zoom slaagden 11 kandidaten voor het examen A-verpleegkundige. Al jarenlang het adres voor vakkundige en vertrouwde aanpassing van: Gediplomeerd F1DA lid Lid Ned. Vereniging voor Audiologie Gediplomeerd electrotechnisch Ingenieur. Met de auto voor de deur bereikbaar Ingang ook voor rolstoelen geschikt Indien nodig ook bezoek aan huis. Alle merken en typen hoortoestellen Leverancier van ziekenfondsen Vervaardiging van oorstukjes en mini-in-oor toestellen in eigen bedrijf Moderne test- en meetinstrumenten voor controle en aanpassing van Uw toestel. Gewaarborgde Service door: Gratis halfjaarlijkse controle en service abonnement. Gratis Proefperiode. Advertentie I.M. VERVOLG VAN PAG 1 Nadat in mei 1984 de vorige boot een nieuwe eigenaar had gevon den, kon in juni met de bouw van de Pacific begonnen worden bij constructiebedrijf C.M. v.d. Ho ven in Tholen. Eerst was 't net een geraamte van een grote vis, maar op 28 november 1984 - weer de verjaardag van Ina - kon de romp gedraaid worden. Op een trailer werd de bouw vervolgd en elk uur vrije tijd stak Louis in de scheeps bouw. In 1973 had hij al eens plannen gehad om zelf een win- terberging met jachtwerf te begin nen in de buurt van het Schelde- Rijnkanaal bij Oud-Vossemeer, maar daarvoor kreeg Weterings geen toestemming. Zelf schepen bouwen, lukte wel. "Na m'n eerste roeiboot wil je steeds verder", zegt Louis Wete rings. "Eerst wil je kunnen sla pen, dan kunnen staan en vervol gens streef je naar snellere boten. Ik heb altijd zoiets gewild en 't al lemaal zelf geleerd. De Pacific is dan ook m'n laatste schip nog niet." Er zijn al 5000 uren aan besteed, waarvan 2000 aan het casco. Na de tewaterlating werd de mast geplaatst en de tuigage aange bracht. Louis Weterings zorgt zelf voor de aftimmering en er moet ook nog radar en navigatie- apparatuur aan boord komen om de geplande wereldreis te kunnen maken. Tijdens de receptie in het clubschip van de watersportvere niging St. Annaland, de Buuten- gaets, gaven velen een bijdrage om de uitrusting te completeren met een reddingsvlot.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 9