THOLENDERWIJS Voor Vosmeer geldt de code, kijk ook bij Rijstenbil Mode! Jaarmarkt Steenbergen informatierubriek van de gemeente tholen VRIJDAG 5 SEPTEMBER: VERGADERING KOMMISSIE FINANCIËN OVER OPHAAL- EN HEFFINGSYSTEEM AFVALSTOFFEN DINSDAG 9 SEPTEMBER: UITNODIGING VOOR THOOLSE INWONERS INGEBRUIKSTELLING STORMVLOEDKERING VERGADERING WELZIJNSKOMMISSIE OVER SUBSIDIËRING PEUTERSPEELZALEN EN VROUWENLEERJAAR WAT LIGT TER INZAGE? ZONDER SPEELTUINVERENIGING IN SINT MAARTENSDIJK HEEFT OPKNAPPEN VAN SPEELTUIN AAN OOSTVEST GEEN ZIN Donderdag 4 september 1986 DE EENDRACHTBODE 5 SPREEKUUR B EN W Burgemeester van der Munnik lanceert nieuwe slagzin bij opening Aanwinst Sfeervol Modeshow i Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 5 Sint Maartensdijk Tel 0 1 666 2955 l Vrijdagmiddag om 15.30 uur komt de kommissie financiën onder voorzitterschap van Wethouder P. van Schetsen voor een vergade ring bijeen in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Deze verga dering is openbaar en is bij gevolg toegankelijk voor elke be langstellende. Op de agenda staat slechts één agendapunt: - Bepaling ophaal- en heffingssysteem afvalstoffen: Sinds 1979 bestaat voor de gemeente de plicht tenminste een maal per week afvalstoffen in te'zamelen: zeg maar huisvuil op te halen. Om de kosten van ophalen en verwerken van vuilnis te bestrijden besloot de gemeenteraad per 1 januari 1986 tot het innen van een afvalstoffenheffing van 7 20,— per woning en een reinigingsretributie (een bedrag van 7 20,— per pakje van 20 door de gemeente te verstrekken huisvuilzakken). De gemeente Tholen heeft echter voor deze dubbele wijze van be lastingheffing geen goedkeuring gekregen. Als tijdelijke noodmaatregel is sinds 1 juli het bedrag voor een pakje huisvuilzakken dan ook weer teruggebracht naar 7 26, zonder dat de afvalstoffenheffing van 7 20,— wordt geïnd. Vóór 1987 willen burgemeester en wethouders het heffings systeem opnieuw bij de gemeenteraad aan de orde stellen. Dat doet zij aan de hand van een speciaal daartoe opgestelde notitie die thans aan de kommissie financiën wordt voorgelegd. Te vens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt het ophaal- systeem aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dit bete kent dat het huidige systeem (inzameling met huisvuilzakken) is vergeleken met de inzameling door middel van mini-containers. Burgemeester en wethouders menen dat de voorkeur voor een bepaald systeem afhangt van de waarde die men toekent aan de verschillende voor- en nadelen, die vaak alleen gevoelsmatig aanwezig zijn en lang niet alle in geld te meten zijn. Een aantal voordelen van het huidige systeem (ophalen in door de gemeente verstrekte huisvuilzakken en gelijktijdig meene men van grofvuil) zijn volgens het kollege: -de zakken hebben een maat die ze voor gebruiker en ophaler goed hanteerbaar maakt; -de gebruiker hoeft de gevulde zak alleen aan de straat te zetten en niets terug te halen; -de ophaler behoeft geen leeg materiaal terug te brengen; -het grof vuil wordt wekelijks in één arbeidsgang met het ande re vuil ingezameld. Nadelen van het huidige systeen zijn: -al het aangeboden vuil moet door de beladers in de wagen wor den gtild, hetgeen een grote arbeidsbelasting betekent; -er is voor gebruiker en belader een zeker risico i.v.m. uitsteken de scherpe voorwerpen; -het gebruik van de plastic zak betekent dat meer niet- afbreekbaar materiaal op de stortplaats komt. Voordelen van het systeem met mini-containers zijn: -de arbeidsbelasting voor de belader vermindert (container wordt gereden); -minder arbeidsrisico; -mits goed gebruikt voldoet de container aan hogere milieu- eisen dan de zak; -geen storting van extra plastic dat anders als afvalverpakking diende; -een groot deel van het huidige grof vuil kan in de mini- container. Nadelen van het systeem met mini-containers zijn: -het grof vuil kan niet meer gelijktijdig worden opgehaald Er dient een aparte inzameling te worden geregeld van b.v. 1x per maand (kostenverhogend); -vooral bij vorst koekt het vuil in de container aan; -er is een registratiesysteem nodig van "Uitgezette" con tainers; -containers zijn moeilijk toepasbaar bij gestapelde wo ningbouw; -de loopafstand (terugbrengen van de containers) voor de bela ders wordt vergroot; terughalen door gebruikers laat vaak te wensen over; -containersysteem is aanmerkelijk duurder dan het zakken- systeem. De hierboven opgesorrtde voor- en nadelen suggereren geen volle digheid. Wel is het zo dat het kollege van burgemeester en wethou ders vooralsnog geen voorstél 'willen doen tot invoering van een mini-containersysteem. B&W wensen dus het huidige systeem, gelijktijdig ophalen van huisvuil in plastic zakken en grof vuil, te handhaven. In de genoemde notitie hebben burgemeester en wethouders ook de voor- en nadelen van het huidige heffingssysteem op een rijtje gezet. Zoals bekend is de vergoeding voor de huisvuilophaaldienst in de zakken die via de gemeente/postkantoren worden gekocht doorberekend. In het kort zijn de volgende voordelen op te noemen: de huidige heffing voldoet redelijk aan het uitgangspunt "de vervuiler be taalt". Hoe meer zakken men meegeeft, hoe meer men betaalt. De gebruiker betaalt telkens een relatief gering bedrag (de prijs voor 20 zakken). Hij betaalt min of meer in termijnen. Voor de gemeente zijn er lage invorderingskosten, terwijl invorderingsmaatregelen geheel ontbreken. De scheiding van afval bij de bron (de gebruiker) wordt door het systeem bevorderd. De gebruiker bespaart geld door oud papier, glasafval en klein chemisch afval apart te houden. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het huidige heffingssysteem: Naarmate de prijs van de zak stijgt is de reiniging tot ontduiking van de regels groter, waardoor er een taakverzwaring ontstaat voor de beladers. Zij die geen zakken meegeven, maar bijvoorbeeld wel grof vuil, kunnen niet in het recht worden betrokken. Ook ont heffing voor onvermogenden is niet mogelijk. De kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil worden voor 1987 geraamd op 7 610.213,85. Uitgaande van circa 7000 belastingplichtigen (7000 percelen) is dit 7 87,17 per belasting plichtige, vermeerderd met de kosten van administratie en invorde ring, waardoor een heffing van gemiddeld rond 7 95, kostendek kend zou zijn. Voor onze gemeente zou een dekkingspercentage van 80% finan cieel en politiek haalbaar moeten zijn: gemiddelde opbrengst rond 7 76,-. Bij een huidige, in feite door de raad reeds te hoog geachte prijs van 7 26, per zakje, achten burgemeester en wethouders een verho ging tot een dekkingspercentage van 80% (een pakje vuilniszak ken kost dan namelijk 7 42,50) niet juist. De aan het huidige op- haalsysteem klevende nadelen zouden dan namelijk worden ver groot. Om die reden vinden B&W het in de toekomst uitsluitend heffen van een reinigingsrecht per zak ongewenst. Ook van het volstaan met een laag recht per vuilniszak, terwijl het restant uit de algemene middelen wordt gedekt (bijvoorbeeld via een verho ging van de onroerend goedbelasting of het rioolafvoerrecht) wordt door B&W afgezien. Reden daarvoor is het feit dat er geen enkel verband meer zou bestaan met de kosten die voor het bepaal de doel (in dit geval de gemeentereiniging) worden gemaakt. Dit betekent dat als enige mogelijkheid overblijft een afvalstoffen heffing. Een dergelijke heffing mag geen verband houden met de hoeveelheid geproduceerd huishoudelijk afval en kan dus alleen als een vastrecht worden geheven. Wel is het mogplijk een verlaagd tarief te hanteren in verband met gezinsgrootte, zodat het mogelijk is voor alleenstaanden een korting toe te passen. Op basis van een aantal berekeningen stellen burgemeester en wethouders in de notitie voor een vast recht van 7 68,— per jaar voor een gezin en een korting van 25% daarop voor alleenstaan den: 7 51 Daarmee wordt een (laag) dekkingspercentage bereikt van 72,44%. Het tarief zoals voorgesteld wijkt voor de Thoolse bur gers niet zoveel af van hetgeen vorig jaar werd voorgesteld (7 20,— vast recht 7 20,— voor 20 zakken). Het gezin dat 52 zakken per jaar meegeeft zou toen 7 72,— hebben betaald. Thans dus 7 68, waarbij aangetekend wordt dat men zelf nog de zak ken moet kopen. Burgemeester en wethouders vragen de kommissie financiën een advies uit te brengen. Op zaterdag 4 oktober a.s. zal de stormvloedkering in de Ooster- schelde officieel door H.M, de Koningin in gebruik worden gesteld. Ongeveer 25.000 gasten uit binnen- en buitenland zullen daarvan op die dag getuige kunnen zijn op de Neeltje Jans. Het grootste deel van de toegangsbewijzen voor 4 oktober is beschikbaar voor inwoners van de Zeeuwse Gemeenten. De gemeente Tholen heeft 30 toegangskaarten ter verdeling onder haar inwoners gekregen. Elke toegangsbewijs is geldig voor alle inzittenden van één per soonwagen (gemiddeld 4 personen). Dit betekent in feite dat 120 inwoners van Tholen de feestelijke gebeurtenis kunnen bijwonen. Indien u belangstelling heeft voor een uitnodiging, kunt u tot uiter lijk maandag 8 september schriftelijk kenbaar maken door het schrijven van een kort briefje aan het buro voorlichting van de ge meente Tholen, Markt 1-5, 4695 CE te Sint-Maartensdijk, naast uw naam en adres dient u op te geven uit hoeveel personen uw ge zelschap zal bestaan. In het geval dat er zich meer dan 30 belangstellenden melden zal het lot beslissen. Zo spoedig mogelijk ontvangen degenen die zich hebben aange meld een toegangsbewijs voor Neeltje Jans en een programma overzicht voor 4 oktober. Op dinsdag 9 september a.s. komt de Welzijnskommissie om half vier 's middags voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Deze vergadering,die wordt voorgezeten door wethouder J. Versluijs, is openbaar en is dus voor elke belangstel lende toegankelijk. Vooraf kan gebruik worden gemaakt van het spreekrecht. Op de agenda staan onder meer de navolgende onder werpen: - Subsidiëring peuterspeelzalen; De Thoolse peuterspeelzalen hebben gezamelijk een nota ge schreven over de situatie van de peuterspeelzalen en de knel punten die zich t.a.v. het personeelsbeleid voordoen. De peu terspeelzalen verzoeken, door middel van de nota, om een structurele verhoging van de subsidie. Dit om in staat te zijn 2 vaste leidsters in dienst te nemen en hun het minimum-loon uit te betalen. Om diverse redenen zijn de peuterspeelzalen van mening dat 2 leidsters per groep van 1 5 peuters noodzakelijk zijn om de akti- viteiten op een verantwoorde wijze uit te voeren. Burgemeester en wethouders zijn echter van mening dat 2 vaste leidsters per groep niet pertinent noodzakelijk zijn. Ouders worden op die manier minder bij het peuterspeelzaalgebeuren betrokken. Door het aanstellen van 2 vaste leidsters zal de stimulans van ouders om zich in te zetten voor de aktiviteiten van de peuterspeelzaal afnemen. Er zullen door de aanstelling van 2 vaste leidsters, on evenredige verschillen ontstaan ten opzichte van de situatie binnen het basisonderwijs, waar één docent in de meeste geval len de leiding heeft over een groep kinderen die groter is dan 1 5. Er ontstaan eveneens onevenredige verschillen, door de subdi- diëring van 2 vaste leidsters, ten opzichte van de situatie in het overige vrijwilligerswerk, waar men in belangrijke mate (mede) afhankelijk is van vrijwilligers. Het structureel verhogen van de subsidie aan de peuterspeelzalen om hen in staat te stellen 2 vaste leidsters in dienst te nemen en hun het minimum-loon uit te betalen heeft ook grote financiële consequenties. Het kollege meent dat peuterspeelzalen in staat moeten zijn 1 vaste leider in dienst te nemen en deze het minimum-loon te be talen. Daarnaast is zij van mening dat ouders en anderen be trokken moeten worden bij de aktivitéiten van de peuterspeel zalen. In verband met de continuïteit kan het noodzakelijk zijn deze vrijwilligers een onkostenvergoeding te geven. Ook hier toe dient de peuterspeelzaal in staat te zijn alsmede om te reser veren voor de vervanging van spelmateriaal en meubilair. Om de peuterspeelzalen in staat te stellen een redelijk financieel beleid te voeren wordt voorgesteld de subsidieverordening als volgt aan te passen: 7 2500, voor de 1 e groep en 7 1 500, voor de 2e; 80% van de leidersvorming: 7 750, tegemoetko ming in de exploitatiekosten en 50% van salariskosten van 1 leidster per groep. - Subsidie-aanvraag voor uitvoeren van vrouwenleerjaar; De Vrouwenstichting "Vergeet-Mij-Niet" wil in samenwerking met het Regionaal Educatief Centrum een cursus "Vrouwen leerjaar" organiseren. Dit met ingang van het schooljaar 1986-1987. De kursus is speciaal voor vrouwen en heeft tot doel: -het zelfvertrouwen van vrouwen te bevorderen; -vrouwen bewust te maken van en inzicht te geven in hun eigen situatie, gekoppeld aan de maatschappelijke situatie van vrouwen; -de zelfredzaamheid van vrouwen te bevorderen. •De kursus beoogt tevens een stimulerendewerking en een positie ve invloed te hebben op bijvoorbeeld de situatie van vrouwen in besturen en andere maatschappelijke organisaties. Een dergelijke kursus kan ertoe bijdragen dat vrouwen gemakkelijker deel zullen gaan nemen in besturen, kommissies, e.d. en/of weer een studie gaan volgen. De kosten die aan deze kursus verbonden zijn, zijn geraamd op 7 19.789,75. De eigen-bijdrage van de deelneemsters is bepaald op: 7 1.125,-. Om een en ander te bekostigen heeft men een verzoek om subsidie ingediend bij de Provincie Zeeland. De provincie heeft inmiddels besloten 80% van de subsiabele kosten, tot maximaal 7 10.000,— te subsidiëren. Dit omdat het hier gaat om een nieu we aktiviteit in het kader van de vrouwenemancipatie die daardoor een extra stimulans nodig heeft. De provincialesubsidiegeldt slechts voor één jaar. Indien het "Vrouwenleerjaar" na een jaar wordt voorgezet, zal men voor de totale kosten een beroep doen op de gemeente Tholen. Uitgaande van het feit dat cie provincie 7 10.000,— subsidieert., resteert er nog een tekort van 7 8.673,75. Voor dit restqpt doet men een beroep op de gemeente Tholen. Het verzoek van het samenwerkingsverband R.E.C./Vergeet-Mij- Niet is onlangs aan de orde gesteld in de kommissie voor sociaal- kultureel werk. na een uitgebreide diskussie, bleek dat het volgende voorstel de nodige steun te ontvangen: a. onderbrenging van het educatieve deel van de kursus in de re guliere R.E.C. cursussen (open School); b. toepassing van een aantal bezuinigingen op kinderopvang, huis vestingskosten, reiskosten en deelneemsters. Een en ander levert in de sfeer van personeelskosten, huisvestings kosten R.E.C., reiskosten deelneemsters en kinderopvang een besparing op van 7 9.150, Het begrote tekort minus de eigen bijdrage is alsdan 79523,75. Onder aftrek van de provinciale sub sidie resteert een gemeentelijke bijdrage van 7 1904,71. Aan een eventuele subsidietoekenning zou bovendien nog de voor waarde verbonden kunnen worden van een minimum aantal'deel- neemsters van 1 5. De kommissie wordt gevraagd een advies uit te brengen. Voorbereiding bestemmingsplannen De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter vol doening aan het bepaalde in artikel 22, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 5 september 1986 voor een ieder ter secretarie van de ge meente, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad van de gemeente Tholen van 25 augus tus 1986, waarbij wordt verklaard, dat een bestem mingsplan wordt voorbereid voor de volgende gebieden: a. een gebied aan de Anna van Bourgondiëstraat 56 te Sint-Annaland b. een gebied aan de Parksingel 28 te Tholen; c. een gebied aan de Veerstraat 36 te Oud-Vossemeer. De begrenzing van de genoemde gebieden staat aangege ven op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zoda nig gewaarmerkte tekeningen. Sint-Maartensdijk,4 september 1986. De burgemeester voornoemd, H.A. van der Munnik De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 8 september 1986 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en wethouder J. Versluijs houden hun spreek uur van 11.00-12.00 uur. Het spreekuur van de wethouders P. van Schetsen en L.J. Koop man komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-2955, toestel 215. De speeltuin aan de Oostvest te Sint Maartensdijk heeft al geruime tijd een opknap beurt nodig. De speeltoestellen re pareren of, zonodig vervangen, is echter een vrij kostbare zaak. En wie weet, zijn de speeltoestellen binnen de kortste keren weer kapot of vernield. Om te voorkomen dat al dat werk voor niets wordt gedaan en alle kosten voor niets worden gemaakt, is het belangrijk dat er een groep mensen komt die zich verantwoordelijk voelt voor het reilen en zeilen van de speeltuin. Zonder een speeltuin-vereniging in Sint Maartensdijk heeft het opknappen van de speeltuin aan de Oostvest geen zin! leder die zich betrokken voelt bij de speeltuin aan de Oost vest en mee wilt werken aan de totstandkoming van een speeltuinvereniging, verzoeken wij zo spoedig mogelijk kon- takt op te nemen met: Buro Algemene Zaken en Welzijn, gemeente Tholen Carien Rockx, tel. 01666-2955 toestel 256. tot verlenging met één jaar overgaan. Ook de verhuur van het visrecht aan C. Neele, om met fuiken te vissen voor de zeedijken van de polders Abraham Wisse, Willem en Anna Jacoba, wil het water schap met zes jaar verlengen. Wegverbetering Van Dijck-Petit uit Bergen op Zoom gaat voor 198.420 gulden (exclusief b.t.w.) de Noordweg en de Oostdijk over een lengte van 2933 meter verbeteren. Als voor 31 december met het werk wordt begonnen, krijgt het waterschap 80% subsidie op grond van de Wet uitkering wegen. Ook met de aanleg van persleidin gen vanaf Sint Philipsland en An na Jacobapolder naar de te bou wen zuiveringsinstallatie en het aanpassen van de persgemalen is een begin gemaakt. Prins Hendrikpolder Na de opheffing van het water schap De Prins Hendrikpolder heeft het bestuur de kas en boeken overgedragen aan het waterschap Tholen. Totaal in kas was f. 303.188,90. Het oud-archief van het voormalige waterschap, dat 2 1/2 meter omvat, is inmiddels uit het streekarchivariaat Schouwen- Duiveland en Sint Philipsland overgebracht naar de kluis van het waterschap Tholen. Psoriasis: De Psoriasisvereniging Noord-Brabant en Zeeland houdt op 16 september in het verpleeg huis Ter Valcke, ValckesJotlaan 200 te Goes, 's avonds om 8 uur een algemene informatie avond. "Ik weet dat mevrouw Rijstenbil met de opening van deze, eigen lijk haar zaak, een wensdroom in vervulling ziet gaan. Zij is zaken vrouw, wil met mensen te maken hebben en onder de mensen zijn en kan zich in dit door haar uitge oefende vak volkomen uitleven". Dat zei burgemeester H.A. van der Munnik bij de officiële ope ning van Rijstenbil Mode, die zich maandagmiddag aan de Mo lenstraat te Oud-Vossemeer af speelde. De 6-jarige Sander van Driel bood de sleutel van de zaak aan, waarna de openingshandeling kon geschieden. De klank van het in werking gestelde alarm was voor alle aanwezigen het teken dat men vanaf 1 september in Oud-Vossemeer trots kan zijn op "Rijstenbil Mode". De genodigden konden daarna Digje en Leen Rijstenbil-van Driel gelukwensen met deze nieu we fase in hun huwelijks- en za- kenlijk leven. Staande tussen de rekken, met niet alleen kleurrijke mode maar tevens ook bijzonder veel bloemstukken, sprak dhr. van der Munnik het echtpaar Rijstenbil toe. Hij roemde het on dernemerschap,, van hen beiden. Allereerst Leen Rijstenbil die zijn hokje van 12 m2 groot achter de textielwinkel wist op te bouwen tot de huidige hairstylingshop. "Een goed produkt verkoopt zichzelf" aldus de burgemeester. "En toen ik onlangs bij hem in stoel zat, concludeerde ik, dat hij nu bijna weer te klein behuisd is". Het ondernemer zijn is spannend- en die spanning gaan Leen en Digje niet uit de weg. Vandaar ook dat zij het aandurf den om deze modezaak te begin nen toen dhr. van Driel, vader van mevr. Rijstenbil zijn textiel zaak naast de kapperswinkel ging verlaten. De burgemeester bleek goed te zijn ingelicht, hij vertelde ondermeer iets over de loopbaan van dhr. van Driel maar ook over de vroegere plannen van Digje. Vooral in de afgelopen 10 jaren heeft de textielzaak van de Fa. van Driel-Vaders op, die inmid dels een echte familiezaak was ge worden met de inzet van de drie dochters, op Digje's medewer king gedraaid. De nieuwe eigenaar wil vanuit de zelfde filosofie als de oude, maar in iets andere opzet en geheel pas send bij deze tijd, de zaak voor tzetten. Maar zij voelen goed aan dat in een dorp als Oud- Vossemeer ook gewone kleine textiel benodigdheden te krijgen moeten zijn. "Het is een aanwinst voor Oud- Vossemeer" en ik hoop, aldus de spreker, dat deze geheel ver nieuwde zaak een brede uitstra ling zal krijgen zoals dit ook met de kapperszaak gebeurde. En tot slot lanceerde de burgemeester de nieuwe slogan "Voor Vossemeer geldt de nieuwe code, kijk ook bij "Rijstenbil Mode". In zijn dankwoord sprak Leen Rijstenbil niet alleen het echtpaar van der Munnik maar ook andere aanwezigen toe, en hij verzocht na zijn korte toespraak, die niet zonder gevoelens van ontroering was, ten opzichte van hun beider families om een toost uit te bren gen op "Rijstenbil Mode". Er volgde daarna een gezellige re ceptie die vanaf half zes voor het publiek openstond. Enkele hon derden belangstellenden wisten de weg naar "Rijstenbil Mode" te vinden, terwijl ook dinsdags veel belangstelling was voor de nieuwe zaak. De kapsalon deelde mee in de feestvreugde, in beide zaken kregen de klanten bij besteding van 50 gulden een keukendoek en bij 100 gulden een prachtige ge borduurde badhanddoek aan geboden. De winkel is in totaal zo'n 80 m2 groot en niet qua oppervlak maar wel qua interieur volledig ver nieuwd door "Boomgaarts" te Rotterdam. Zij hebben in korte tijd de zaak omgebouwd tot een sfeervolle winkel waarbij de kleu ren wit en grijs, aangevuld met decoratief blauw de hoofdtoon voeren. De klanten kunnen de kleding passen in twee ruime pas kamers, er is een overvloed aan spiegels terwijl het klimaat gere geld wordt door de airconditio ning die ook tijdens warm weer (wanneer kleding passen niet al tijd even prettig is) het voor de klant alleen maar aantrekkelijker maakt. De pui, die nu gesierd wordt met het uithangbord Burgemeester Van der Munnik(rechts) verrichtte de officiële opening van Rijsten bil Mode en zwaaide dhr. en mevr. Rijstenbil lof toe voor hun aanpak. "Rijstenbil Mode" lokt de kij kers met een zeer goed verzorgde etalage, waarin slechts een klein onderdeel te zien is van de grote sortering in dames en herenmode van de nieuwe zaak. Er is aan iedereen gedacht: zowel jongeren als ouderen, slank maar ook volslank, kan slagen bij Rijsten bil. De rekken hangen vol met de nieuwste modetinten: diverse tin ten groen, kerrygeel, van zwart tot grijs en het warme paars dat deze winter trendy is. Bijzonder sterk is de mogelijkheid tot com bineren. Zowel in de dames als de herenmode heeft het echtpaar tij dens de inkoop op de beurs gelet op het gecombineerd dragen van, maar wel apart kopen van rok ken, truien, blouses, pantalons en vesten. De jeugd heeft keuze uit denim, khaki, ribfluweel, maar er is ook voor de meer klassieke her enmode een plaats ingeruimd. Zo ook bij de dames waar men jeug dige mode maar ook meer "gekle de" japons ter beschikking heeft. De afdeling "kleinvak", onmis baar voor iedereen die zelf naait, of alleen maar iets te verstellen heeft is bijzonder uitgebreid, ter wijl de creativiteit van degenen die zelf de kunst van het kleding naaien machtig zijn, volop wordt aangewakkerd bij het zien van de volle rekken zeer aantrekkelijke, maar vooral kwalitatief goede stoffen. Ook de breiwol zorgt voor een kleurig stukje in de win kel, waarop de gondola's een rui me sortering van nachtkleding, baby-goed, huishoudtextiel zich zelf verkoopt. Het ligt in de be doeling dat het publiek, dat sinds 40 jaar de naam "van Driel" al kent, binnenkort een modeshow krijgt aangeboden van "Rijsten bil Mode". Ondertussen kan men dagelijks tussen 8.30 en 18.00 uur terecht en op vrijdag 8.30-20.00 uur en zaterdag 8.30-16.00 uur. De maandag-sluiting van "Rijstenbil Mode" loopt parallel met de kap salon Leen Rijstenbil^ Vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 september wordt in Steenbergen de 655ste jaarmarkt gehouden. De plaatselijke middenstand en horeca zorgen dan voor de nodige activiteiten, terwijl ook de vereni gingen present zijn. Op de Markt staat een grote feestttent, waarin gedurende deze drie dagen tal van activiteiten worden georganiseerd. Zaterdagochtend is er in de Blauwstraat een kinderbraderie. Bij het stadhuis in de Kaaistraat wordt een kunstmarkt gehouden. Ook straattoneel, modeshows, de mechanische stier, een kermis en paardrijden maken deel uit van de jaarmarkt. Bovendien kan vanaf de Kade een vaartocht worden ge maakt met de tjalk 'Het Ver- trouwen'. Vrijdag en zaterdag treedt het Narvik stuntteam met crossfietsen op en zaterdag is het Coca Cola skiteam aanwezig. Zondag is Sky Channel present met de Kris Kras Kwis en de Sky talentenjacht. Evenals op de Thoolse braderie gaat dan ook de luchtballon weer omhoog. Zondag wordt op de Markt een boerendag georgani seerd met diverse oude ambachten en demonstraties. Ook zijn er die ren en oude werktuigen te zien. Vrijdag van 16.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 21.00 uur en zondag van 13.00 tot 18.00 uur. zal er in Steenbergen volop gezel ligheid zijn. Kunst: Zo'n 125 kunstproducten worden tussen 10 september en 4 oktober tentoongesteld in de Gro te Kerk (naast de grote toren) aan het 'Kerkhof' te Zierikzee. Dos- bouw heeft ter gelegenheid van de ingebruikname van de storm vloedkering kunstenaars uit de omgeving voor de expositie uitge nodigd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 5