Bewoners Stoofdijk Stavenisse: 'Laat alles bij het oude' U KUNT NIET AUES WETEN Bewoners bepleiten snelheidsbeperking Ir. Van Veen nieuw hoofd gemeentewerken Tholen ANIB: 'Papierwinkel moet verdwijnen' Raadscommissie: reconstructie mag doorgaan met nieuwe bomen Bussen en vrachtauto's door de Weststraat Donderdag 4 april 1985 EENDRACHTBODE 11 Weinig enthousiasme voor reconstructie-plannen gemeente De bewoners van de Stoofdijk te Stavenisse toonden zich donderdagavond tijdens een goed bezochte hoorzitting in De Stove, op een enkeling na, weinig enthousiast over de reconstructie-plannen van de gemeente Tholen. Vooral het kappen van de meer dan dertig jaar oude populieren vormde voor velen een heet hangijzer. Men ziet de bomen niet graag verdwijnen. Eén van de aanwezigen noemde de plannen ronduit onbegrijpelijk:Hoe halen ze het in hun hoofd om in deze tijd, \Vaarin je over niets anders hoort dan zure regen, bomen te gaan kappen om parkeerplaatsen te creëeren!'. ANWB-ZEELAND Kaprijp Eenrichtingsverkeer Melken BALLET- EN DANSKLEDING Populieren toch kaprijp binnen aantal jaren Voor 350.000 gulden mag de Stoofdijk in Stavenisse op de schop, inclusief de uit 1954 daterende 33 populieren. Er moeten wel nieuwe bomen komen, een beetje forse planten, zodat de bomen snel uit de kluiten gewassen zijn. De Commissie Openbare Werken van de Thoolse gemeenteraad gaf daarvoor dinsdagavond groen licht aan b en w. De raad moet nog eeai definitieve beslissing nemen, maar op de PvdA na, zei de Commissie uit volle borst ja. Bomen erg Gelegenheidspolitiek Parkeerverbod Voorstraat Sint Annaland zonder zwaar verkeer Op de hoorzitting over reconstructie van de Voorstraat in Sint Annaland, die woensdag in de Wellevaete werd gehouden, werd door de aanwezigen gepleit voor een verlaging van de maximumsnelheid. Daarmee zou al een groot deel van de overlast zijn verdweneh, zo bleek uit de woorden van dhr. W. Boogaard. Wet houder L.J. Koopman zei, dat het verlagen van de maximumsnelheid tot 30 km/u alleen bij hoge uitzondering is toegestaan en dat bovendien de wet dan allerlei eisen stelt aan de inrichting van de straat. Bussen Vernielingen Raadscommissie accoord met Voorstraat De Raadscommissie Openbare Werken vindt de re constructie van de Voorstraat in St. Annaland prachtig, maar hoe zit 't met het zwaar verkeer? Raadslid K. A. Heijboer was verrast dat de bussen en vrachtwagens voortaan via de Weststraat moeten in plaats van via de Voorstraat. Hij had daarbij 'grote reserves'. Reorganisatie gemeentesecretarie na afscheid J. Leune De 35-jarige ir. H.Th.W. van Veen uit Waddinxveen is per 1 augustus benoemd tot hoofd gemeentelijke ontwikkeling Tholen. Hij heeft ervaring opgedaan bij drie gemeenten en een particulier bureau voor ruimtelijke ordening. Stedebouwkundige Jaap de Kok bureauchef Géén toilet voor gehandicapten in 'Vossenkuil' en zwembad 'De Spetter' Tholen Het bestuur van de ANIB (afdeling Tholen en Sint Philipsland) besloot zaterdag tijdens de jaarvergadering in De Wimpel te Sint Philipsland er bij de overheids instanties opnieuw op aan te dringen iets te doen aan de overstelpende papier massa die moet worden ingevuld voor bijvoorbeeld een verzoek tot woningaan passing. 'De formulieren zijn zo talrijk en veelomvattend, dat de mensen door de bomen het bos niet meer zien', zei afdelingsvoorzitter R. Damen uit Tholen. Samenwerking Sport belangrijk 5 miljoen voor aansluitingsweg Oesterdam Wethouder L.J. Koopman zat duidelijk met de negatieve klan ken van de bewoners in zijn maag. 'Het plan is op tafel gekomen na klachten van bewoners over par keerproblemen. Als nu iedereen zegt 'We willen het niet' zijn we gauw uitgepraat. Niet uitvoeren Voor de planning van een attr- actiepunt op het werkeiland "Neeltje Jans" is naar de mening van de ANWB een onderzoek ge wenst o.a. naar de samenhangen de plannen in de nabij gelegen provincies en de belangstelling op de langere termijn voor het thema Deltawerken. Verder pleit de ANWB voor het mede inrichten van het gebied t.b.v. toeristisch kamperen en windsurfen. Dit werd gesteld op de provinciale jaarvergadering van Zeeland van de ANWB in Hulst. Tijdens die vergadering, die werd voorgeze ten door de heer W.P.B. Nijzink, lid van het algemeen bestuur van de ANWB, werd de heer J. Deïst uit Noordwelle herbenoemd als lid van de bondsraad. De heer R.C.J. Thomas uit Hulst werd voorgedragen als plv. afdelings consul. Na een uitvoerige ge- dachtenwisseling over diverse re gionale zaken werd een klank beeld vertoond over de wegen wacht. Voor de vergadering hield ing. K.J.J. Brand, hoofd van de tech nische dienst van het waterschap Hulsterambacht, een boeiende le zing over de geschiedenis van Oost-Zeeuws- Vlaanderen en de Westerschelde. Daarin bepleitte hij o.a.' een historisch-weten- schappelijk verantwoorde ge schiedschrijving van dit gebied in toeristische boeken, tijdschriften en artikelen. van de plannen bespaart de ge meente uiteindelijk handen vol geld'. Koopman leidde samen met raadslid W.C. van Kempen, chef civiel technische zaken W.A. Blaas en medewerker juridische zaken M. van Poortvliet de hoor zitting. De raadsleden T. Aar- noudse en P. van Belzen hadden te kennen gegeven verhinderd te zijn. Bewoner L. Smits uitte al snel zijn bezwaren tegen de verwijdering van de bomen. 'U kunt wel zeggen dat ze kaprijp zijn, maar wie be paald dat? Het zijn gezonde bo men en die zijn volgens mij nooit kaprijp. Ik heb vanmiddag nog iemand van Staatsbosbeheer ero ver gebeld en die zei- dat ze nog niet kaprijp zijn'. Koopman: Tegen mij zeiden ze het tegenge stelde, dus spreken ze elkaar tegen'. Voor de oude bomen ko men trouwens nieuwe in de plaats'. Smits: 'Die nieuwe zijn zo klein, daar heb je pas over 25 jaar weer wat aan. De mensen in Sta venisse hebben allemaal hun ple zier in de bomen, ze bepalen het gezicht van het dorp'. 'Er moest gezien de parkeermoei- lijkheden een plan komen en we hebben er meteen een goed plan van gemaakt', zei Koopman. Dhr. L. de Rijke was daar nog niet zo van overtuigd: 'De parkeerplaat sen staan straks ook weer vol' was zijn laconieke opmerking. Mw. E. Smits opperde het idee een parkeerterrein op het land van Kleppe te maken. 'De rest la ten we dan zoals het is, dan houdt de dijk zijn gezicht. Ik heb twee kleine kinderen. Als er een brede rijbaan komt, gaat men nog har der rijden'. Koopman zocht hier een oplossing voor in het maken van een verkeersdrempel, terwijl Blaas aanvoerde dat de aan te Het kan handig zijn als we het inkijken voorkomen kunnen door de vitrage te sluiten. In dat geval kunt u veel plezier heb ben van vitrage ophangen aan rails met glij ders of runners. Hebt u de vitrage afwisse lend open en dicht kies dan rails met inge bouwd trekwerk. U trekt aan het koordje en de vitrage gaat open en dicht. Doet u dit met hand dan wordt de vitrage spoedig smoezelig. Bij het gebruik van openweaves kan in sommige gevallen het gebruik van overgor dijnen overbodig zijn. Leuke effecten kun nen worden bereikt als een goed door zichtige openweave wordt gecombineerd met een aluminium jaloezie en sluitgordij- nen in afwijkende kleur. Laten we het jaloe zie neer en sluiten we de openweaves dan schijnt de kleur van het jaloezie door de transparante gordijnen. Wanneer een meubel als afwerking in de was of olie is gezet dan moet zo'n meu bel met was of olie worden onderhouden. Is een laklaag aanwezig', dan zal het op brengen van was niet zoveel helpen, want de was blijft dan op de laklaag zitten. Een goede laklaag mat of glanzend is zo sterk dat bijvoorbeeld een plasje pure alko- hol urenlang geen kwaad kan. Op een meubel komt dezelfde aanslag als op het raam en moet derhalve ook zo nu en dan met een vochtige doek worden afgeno men. Een bedekking van echte biezente- gels doet het goed, alleen moet uitdrogen worden voorkomen anders gaan de biezen breken. Zo nu en dan bevochtigen met zeepwater. Deze tegels niet vergelijken met rijststrotegels en andere inferieure tegels, die eigenlijk meer geschikt zijn voor de wand dan voor de vloer. Een belangrijke zekerheid bij de keuze van tapijt is het etiket op de rug van het tapijt of karpet. Op het etiket staat de naam van de fabrikant vermeld en tevens de sa menstelling van de poolgarens. Staat op dit etiket bijvoorbeeld 100% scheerwol, dan is de fabrikant garant voor deze aan duiding. Tapijttegels in zuiver scheerwol ber berkwaliteit, die Wanneer ze in schaakmo tief worden gelegd het bijzonder goed doen en tapijttegels met een geometrisch dessin zijn een andere mogelijkheid. De meeste wollen tapijttegels kunnen echter ook zo worden gelegd, dat het tegeleffect ontbreekt. Zeer voordelig zijn nog steeds de haarvilttegels, die op een formaat van 50 x 50 gebracht worden. Ondertapijt is alleen nodig als het tapijt geen foamrug heeft. De moderne getufte tapijten kunnen in kamers tot 20 m2 los worden gelegd en dit geldt dus voor vrijwel alle slaapkamers. Er moet gerekend worden op een paar milimeters krimp. Grote ramen in moderne huizen worden vaak doormiddel van een horizon tale plank in tweeën gedeeld. Er kunnen dan niet alleen planten en spulletjes op de vensterbank worden gezet, maar ook op de plank. Wanneer de zon schijnt, denk er dan aan om de was vroegtijdig af te halen, eigenlijk voordat ze volkomen droog is. De bij fabrikatie van textiel en wasmiddelen gebruikte "optische oplichter" kan lijden tot "verzilvering" van de was en maakt tevens het strijken moeilijker. Sommige handdoeken hebben in plaats van lossen een pool. Dat voelt lekker zacht aan, maar droogt slechter dan een lussendoek. Daarom zijn er handdoeken met aan de ene kant een pool en lussen aan de andere. De velourskant (met pool) is be doeld voor lichaamsdelen, die zacht behandeld moeten worden, zoals het gezicht. De andere kant wordt gebruikt voor de huid die wel wat meer kan verdragen. Na het wassen van een spijkerbroek, blijkt hij veelal een paar centimeter te zijn gekrompen. De beste remedie hiertegen is, na het uitspoelen en centrifugeren even in de lengte op te rekken. Wel doen als het kledingstuk nog nat is, anders helpt de kuur niet; bovendien zou het kunnen scheuren. De kwaliteit van een badhanddoek hangt af van het aantal lusjes in de badstof en hoe lang die zijn. Een goede doek heeft lange lussen, die dicht op elkaar zitten. Hij droogt nog beter als de draden iets gedraaid zijn. Donkere kleuren voor het gebruik wassen; om de kleurvastheid te bevorderen het klassieke "scheutje azijn" toevoegen. Goed spoelen in ruim water, niet wringen. Bij nieuwe spullen, zo uit het water op plastic hangertje hangen. Gekleurde hemden wassen in een wasmiddel dat zo weinig mogelijk of geen optische witmiddelen bevat, (zoals bijv. Fleuril) Polyester shirts wassen tot maximaal 60°. Vuile plekken uitsluitend be handelen met een washandje. Kleding die u zelf niet kunt wassen, zoals goede corduroy en costuums e.d. re gelmatig goed laten luchten. Buiten of in de badkamer, waar het gerust iets vochtig mag zijn. Daardoor verdwijnen de kreukels vanzelf. In ieder geval bij zuiver scheerwol. Regelmatig kostuums afborstelen en op tijd chemisch laten reinigen. Hang kledingstukken steeds goed op een degelijke kleerhanger, een pantalon bij voorkeur in een broekklem. Draag een kostuum nooit langer dan 2, hoogstens drie dagen achtereen. Ook een kledingstuk heeft rust nodig. Met een paar oude lakens en een slaapzak kunt u een goedkoop, dekbed overtrek fabriceren. Witte lakens kunnen ook nog eerst in de wasmachine geverfd worden en daarna opgefleurd met een bloemetjesband en contrasterende biezen. JOKE VOS (Nadruk verboden) brengen klinkerbestrating zachter rijden ook in de hand werkt. Dhr. A. van der Helm zag bezwa ren in de klinkerbestrating. 'Waarom komt er geen asfalt voor terug? Met klinkers tril je je huis uit en wie gaat de schade die hierdoor ontstaat betalen?' Koop man vond overlast door klinker verharding echter ver gezocht. 'In Tholen op de Wal is ook een klinkerbestrating aangebracht en ik heb nog nooit een klacht ge hoord. De gemeente Tholen streeft er naar zoveel mogelijk klinkers te gebruiken, aangezien dit het hard rijden tegengaat'. Dhr. J. Dorst voerde als oplossing het invoeren van eenrichtingsver keer aan. 'We leggen een weg on der de Stoofdijk naar de Oude- landsedijk. Het verkeer uit de richting St. Annaland gaat dan over de Stoofdijk, terwijl het ver keer uit Stavenisse de nieuwe weg kan nemen'. Dhr. L. Joppe kwam met een soortgelijk plan en ver wees naar een al bestaande teke ning, die in de vergeethoek zou zijn geraakt. Hij voerde het door trekken van de Julianastraat rich ting Oudelandsedijk als alterna tief aan. 'Alle problemen zijn dan opgelost', zei Joppe, 'Er is dan een rechtstreekse verbinding met de Oudelandsedijk, de moeilijkhe den over de bomen zijn opge- lost(die kunnen blijven staan) en het trilprobleem is ook van de baan. De Stoofdijk kunnen we dan bestemmen voor alleen lang zaam verkeer en de weg onder- langs de dijk kan als volledige rij baan worden aangewezen'. Koopman zag in deze plannen echter veel bezwaren. 'Het wordt dan wel een erg kostbare zaak, terwijl ik ook moeilijkheden voorzie met de volkstuinbezitters'. Joppe wees deze argumenten met kracht van de hand. Onmogelijk is er niets meer, ze gaan tegenwoor dig wel naar de maajf? 'k Sta open voor süggesties, maar 't moet wel betaald worden en ik weet niet of een tweede rijbaan wel zo nodig is'. Dhr. J. Dorst zag ook leeuwen en beren op de weg met het oog op het melken van zijn koeien. 'Zoals de plannen er nu voor staan, kan ik straks niet op mijn weiland ko men om de koeien te melken. Heeft iemand daar al over nage dacht? Zonder een weg onder langs de dijk weet ik niet hoe dat moet'. Koopman stelde Dorst echter gerust en zei een nadere bestudering van de situatie toe. Dhr. L.C.J. Potappel zei helemaal achter de plannen van de ge meente te staan. 'Ik woon wel niet op de Stoofdijk, maar ik spreek als vertegenwoordiger van de ZLM. Uit landbouwkundig oogpunt moet er wat gebeuren en met dit plan kan ik me helemaal vereni gen. Nu is met een combine over de Stoofdijk rijden bijna onmo gelijk'. Dhr. J.J. van Dommele vroeg zich af waarom de geplande parkeer vakken niet tot Stoofdijk 99 door lopen. 'Zelf heb ik geen auto, maar mijn dochter wel. Als het eenmaal zover is, moet zij haar auto een eind verder parkeren. Het einde van de Stoofdijk staat toch altijd al vol, dus met name daar zijn parkeerplaatsen nodig'. Wethouder Koopman zei toe alle problemen en meningen nader te bestuderen en uit te werken. 'In de aprilraad kan dan een beslissing worden genomen. Alle oplossin gen zijn mogelijk, maar geld moet er komen. Zelfs grotere bomen planten als vervanging van de ou de is te realiseren. Alleen de ver wijderde bomen kunnen we niet terugzetten'. Speciaalzaak in kousen, sokken, panty's, maillots Wouwsestraat 15, B.o.Z. Tel: 33666 Advertentie IM I.C. Moerland had zijn bedenkin gen en wilde het liefst een nieuwe weg onderaan de Stoofdijk leg gen, maar daarvoor was niemand enthousiast. "Jammer dat de Commissie voor de ontsluiting van een kleine kern niet meer geld over heeft. De Recreatiepot is goed gevuld, daar kunnen we nog uit putten. Zo'n nieuwe weg was beter geweest dan reconstructie van de haven in St. Maartens dijk", aldus Moerland. Daar was K.A. Heijboer(SGP) het voor een deel mee eens, maar gezien de kaprijpheid van de populieren en de parkeerproblemen voelde hij het meest voor het plan van b en w. L. de Rijke en P.A. Boot (Huis en Heem maakten van het spreek recht gebruik om nog eens op de bomen te wijzen. "Spaar ze, want we vinden het erg dat ze weg moeten. In het begin van de Stoofdijk zijn er geen parkeerpro blemen maar C. den Hollander heeft 6 I 7 plaatsen nodig en daardoor kunnen anderen hun auto niet kwijt", zei de Rijke. Boot was geschrokken van de rooiplannen en vond 't een hele ingreep. Hij stelde voor drie van de vijf bomen eruit te halen en er 1 terug te planten. In het dijktalud zou een nieuw scherm bomen ge plant moeten worden. Door met enige zorg bij de reconstructie het wortelbestand van de overgeb leven bomen te sparen, zou het karakteristieke beeld van de Stoofdijk toch gehandhaafd kun nen blijven. Boot achtte 25 in- plaats van 40 parkeerplaatsen voldoende. Burgemeester E. Baerends, die wethouder L.J. Koopman wegens zij n Israël-reis-informatie-avond verving, was het daarmee niet eens gezien ervaringen aan de Wal in Tholen. Daar moeten nu verkeersmaatregelen genomen worden omdat de auto's op de weg staan. "Wil je de parkeerpro blemen op de Stoofdijk oplossen, dan moeten de bomen weg", al dus de burgemeester. Bij noemde 't gelegenheidspoli tiek om voor het aantal parkeer plaatsen 1 auto op 2 huizen te ne men. "Als wij in andere plannen 1 op 1 nemen, zegt Huis en Heem dat 't te weinig is". Hij wees erop, dat de bomen niet meer van al te beste kwaliteit zijn, zodat het ver standig is goede bomen terug te planten. Na de ramp zijn op het gehele eiland bomen geplant die nu in fasen vervangen moeten worden. Daarover is overleg met andere weg- en dijkbeheerders gevoerd om kaalslag te voorko men. De Stoofdijk is als één van de eersten aan de beurt. W.C. van Kempen (CDA) was het daarmee eens. "De bomen kunnen nog wel een paar jaar mee, maar dat is uitstel, want bij Poortvliet zijn er vorig jaar al omgewaaid. Zeker als er voor de reconstructie gegraven wordt, zijn ze geen lang leven be schoren. De bomen zijn wel beeldbepalend, zodat er aan her beplanting de nodige aandacht moet worden geschonken". Moerland vond reconstructie op zich hard nodig en wees ook op de situatie bij C. den Hollander, waar soms zelfs boten op de weg staan. M. van Damme (VVD) vond het evenmin een overbodige luxe ge zien het doorgaande verkeer naar de campings Irenehoeve en Quaak, bungalowpark Oud Kem pen en naar St. Annaland. Van Damme achtte een weg- breedte van 5 m. nodig, mede ge zien het landbouwverkeer. Ten aanzien van de bomen meende hij met een tussenoplossing als van Huis en Heem niets op te schieten. "Dat is alleen maar 3, 5 k 7 jaar het probleem rekken". Moerland wilde wel eens laten uitrekenen, hoeveel duurder een nieuwe weg onderaan de Stoofdijk zou zijn. Met één richtingsverkeer zouden de bomen gehandhaafd kunnen blijven. De burgemeester vond het zonde van de tijd dat uit te rekenen, want met grondaanko pen en een nieuwe sloot schatte hij de nieuwe weg al op een ton. "Wij hebben ook niet zomaar het ei van Columbus gevonden, 't Is een rot stukje om het goed te ma ken en het betere is de vijand van het goede, maar ten aanzien van het parkeren heb ik een harde leerschool gehad. We doen 't zo goed en als de reconstructie klaar is en de Stoofdijk na een paar jaar weer groen oogt, zal men zeggen: 't Is een schone opknapper ge weest". Daar twijfelde niemand aan. Er komen negen uitstulpin gen, waarbij nog een extra boom voor de nieuwe rij staat. Het trot toir wordt ook breder, zodat er meer dan de huidige twee tegels beschikbaar zijn. Aan de kant van de huizen komt er een parkeer verbod. Dhr: Boogaard had tevoren vraagtekens geplaatst bij de ver- keersremmende effecten van het plan. B en w denken dit te berei ken met de aanleg van wisselende parkeervakken. Hierdoor ont staan enkele knikken in de rij baan. Uit de woorden van de aanwezigen bleek, dat er nu nogal eens met flinke snelheden door de Voorstraat gereden wordt. Koop man zei dat steekproeven van de politie aangaven dat dat toch wel meevalt. Bovendien zal het vracht- en busverkeer via de Weststraat worden geleidt, zodat de Voorstraat een stuk rustiger wordt en veiliger voor kinderen en oudejen. Dhr. E. v.d. Maas merk te hierbij op, dat in de Voorstraat bijna nooit kinderen spelen, maar in de Weststraat juist wel. Hij vond de omleiding daarom niet zo positief. Andere alternatieven zoals verkeersdrempels en een richtingsverkeer kwamen ook nog aan de orde, maar daaraan kleven weer andere bezwaren. Uit de woorden van de heren Boogaard, Slager en Noteboom bleek, dat met name de bussen overlast veroorzaken door trillin gen. Bij lagere snelheden komen die trillingen niet voor en daarom drong Boogaard aan op overleg met de BBA om de snelheid vrij willig te beperken tot 25 30 km/u. Dokter Noteboom wees er nog op, dat door al dat trillen scheurende muren en klemmende deuren ontstaan. Hij had hierover al een gesprek met de burgemees ter. Het alternatief van b en w was daarom omleiding door de West straat, waar de huizen verder van de straat staan en ook veel schuren staan. Dhr. Hommel was van me ning dat een beperking van de snelheid tot 30 km een omleiding overbodig maakt en stelde voor een proef van een maand te hou den. Wethouder Koopman was bang voor een precedentwerking, omdat in de gemeente meer stra ten zijn met overlast. Ambtenaar gemeentelijke ontwikkeling W.A. Blaas wees ook nog op de wette lijke voorschriften inzake inrich ting van de straat, zoals verhoogde drempels aan beide uiteinden. De werkzaamheden omvatten, naast reconstructie, ook vervan ging van de riolering. Er blijft aan beide kanten van de straat een verhoogd trottoir, dat op de smal ste stukken 1.50 m breed zal zijn. Ter verfraaiing zullen leilinden worden aangeplant en ook zal de straatverlichting worden verbe terd. Er komen normale lichtmas ten, met een hoogte van 6 m. Bovendien zal het niet mogelijk zijn deze uit te schoppen, wat nu veelvuldig voorkomt. Er ontstond een heftige discussie over de ver nielingen en overlast door barbe- zoekers op de zaterdagavond. Wethouder Koopman zei, dat de ze situatie het college ernstige zorgen baart en hij deed een be roep op de jeugd om na de recon structie het openbaar groen en de verlichting met ere te behandelen. Na behandeling in de commissie openbare werken en de gemeen teraad, zal getracht worden half juli met de werkzaamheden te beginnen. Wegens de braderie in augustus zal het werk eventueel in twee gedeelten worden uitge voerd. Koopman concludeerde dat de achttien aanwezigen, waaronder de raadsleden Aar- noudse en Van Belzen, accoord waren met het plan, behalve met dan nog enkele opmerkingen over het zware verkeer. Ook raadslid I. C. Moerland was er niet helemaal gerust op, want als de schuur van straatmakersbe- drijf A. Goedegebuure wordt ge kocht en gesloopt, lijkt het hem nog eng in de bocht. Burgemeester E. Baerends zei er naar te streven, het vrachtverkeer en de bussen uit de Voorstraat te halen. "De verkeerscommissie heeft daar een grote voorkeur voor uitgesproken in het belang van de veiligheid, in de Weststraat is minder bebouwing en de Voor straat bewijs je met deze ontlas ting een enorme dienst." Moerland noemde het Voor straat-plan een verheugend com promis voor een woon- en win kelstraat, maar twintig parkeer plaatsen vond hij te weinig. M. van Damme sprak over een aantrekkelijk plan met een leuke aankleding met bomen en ver hoogde trottoirs. W. C. van Kem pen had uit de prijs van de 22 Leilinden begrepen, dat het om voorgevormde bomen van iets oudere leeftijd ging om het snel al wat te laten lijken. Heijboer sprak de wens uit, dat de vernielingen (de verlichting met name) een einde nemen' "dat is meer dan verschrikkelijk geweest." Half juni wordt met de recon structie begonnen. Wanneer de bouwvakvakantie begint, is de helft klaar en na de braderie in St. Annaland wordt het tweede deel aangepakt, zodat er met 'Bigge- mart' een nieuwe Voorstraat is. Van Veen volgt dhr. L. Guyt op, die wegens gezondheidsredenen afscheid moest nemen. Dhr. J. v.d. Merbel treedt op als plaatsver vangend hoofd. Van Veen is met zijn 35 jaar vroeg tot de top doorgedrongen. "Ik ben al op m'n 21ste begonnen", ver duidelijkt hij. Van Veen werd in Vught geboren en volgde in Den Bosch de h.t.s., waarna hij in zijn geboorteplaats werk vond bij het bureau voor ruimtelijke ordening B.R.O. In de avonduren studeerde hij aan de academie voor bouw kunst in Amsterdam. Leusden was zijn eerste gemeente en toen begon hij naast zijn werk ook met z'n studie aan de techni sche hogeschool in Delft. Wat dat betreft, was Capelle a/d IJs- sel(zijn volgende gemeente) dich terbij. Zes jaar is Van Veen nu adjunct-directeur gemeentewer ken in Waddinxveen. "Ik ben uit de stedebouwkundige hoek afkomstig, maar de civiel technische en plantsoenendienst vind ik ook erg aardig." Het nieu we hoofd gemeentelijke ontwik- keling(getrouwd, geen kinderen) is een verwoed zeiler en daarom trekt Tholen, dat bovendien niet zover van Brabant ligt, hem te meer. Bij gemeentelijke ontwikkeling werken, exclusief de 36 medewer kers van de buitendienst, dertig mensen. Er zijn drie bureauchefs: J. v.d. Merbel administratie/juri dische zaken, A.W. Brouwer bouwkundige/bouw- en woning zaken, W.A. Bias civieltechnische zaken. In verband met het vertrek van chef algemene zaken J. Leu- ne(VUT-regeling) per 1 juni wordt de gemeentesecretarie georganiseerd. Zijn afdeling wordt verdeeld over finan- ciën(personeel en interne zaken) en welzijn(onderwijs, vergunnin gen). Die laatste afdeling gaat al gemeen bestuur en welzijn heten met als hoofd A.G. v.d. Sande, de huidige chef welzijn. Er werden 25 mensen, exclusief de elf mede werkers bij de gemeenschapscen tra en de zwembaden. Er komen drie bureauchefs: J. de Kok algemene zaken en welzijn, E. van Dongen sociale zaken en C.W. Droogers bevolking. In verband met de te verwachting afsplitsing van de administratie van de woningstichting Beter Wonen komt er te zijner tijd nog een nieuwe indeling van finan ciën, die interne organisatie gaat heten met drie bureaus: 1finan ciën 2. personeel, organisatie, au tomatisering 3. interne zaken, voorlichting, kabinet. Bij interne organisatie werken 28 mensen, excli^ief 6 mensen van de wo ningstichting en schoonmaaksters. 'We hebben al een gesprek gehad met wethouder P. van Schetsen van Tholen, die toezei het pro bleem zo vlug mogelijk te regelen. Er zijn echter nog geen concrete verbeteringen, zodat we een nieuw gesprek met b en w van Tholen overwegen', aldus dhr. Damen. Districtsvoorzitter Zee land J.J. van Gent sloot zich bij de woorden van Damen aan. 'In het gebied Tholen/Sint Philipsland wordt samengewerkt met het GAK Bréda en Goes. Dit schept problemen, gezien de vertragin gen die hierdoor ontstaan. We streven naar één gelijk formulier voor de hele provincie Zeeland. Hiermee zouden de moeilijkhe den opgelost zijn. Nu heeft iedere gemeente weer andere bepalingen en formulieren'. Voorzitter Damen stond positief tegenover samenwerking met an dere 'gelijkgestemde' verenigin gen zoals de ANBO en de Zonne bloem. 'Stel dat we weer met zo'n strenge winter te kampen krijgen, dan moeten we de handen ineen slaan. Met name het sneeuwrui men schiep nogal problemen en gezamenlijk de gemeenten bena deren, kan in zulke gevallen meer resultaat opleveren.' 'In mei vergaderen we weer over deze materie, maar nu is al be kend dat we samen met de ANBO en de Zonnebloem de Deltawer ken gaan bezichtigen. Samenwer ken is altijd goed, maar we moe ten er wel voor zorgen elkaar niet te overlappen. Wel samen, maar niet dubbel', zei dhr. Damen. In samenwerking met de ANBO afdeling Tholen heeft men een onderzoek ingesteld naar de wen selijkheid van een alarminstallatie en een telefooncirkel ten behoeve van bejaarde en gehandicapte mensen. Dit onderzoek is afge rond en het bleek dat de behoefte gering is. Toch wil men proberen het project gestalte te geven met het formeren van een werkgroep. De ontwikkelingen in Sint Phi lipsland staan momenteel op een laag pitje, gezien de geringe ani mo. Dit bleek uit een eerste en- quete en hoewel de gemeenteraad niet onwelwillend tegenover het invoeren van een telefooncirkel staat, besloot men toch eerst een tweede enquete te houden en zo de animo opnieuw te peilen. Be stuurslid dhr. F. Jelderda uit Sint Philipsland noemde de gang van zaken teleurstellend. 'Er gaat nu weer een hele tijd overheen voor men daadwerkelijk tot de aanleg overgaaf, zei Jelderda. 'Sport is belangrijk, dat weten we allemaal', zei voorzitter Damen. 'Met het oog op nieuwe en jonge leden gefdt dit in 't bijzonder voor de ANIB. Vorig jaar gingen we er met 10 leden op achteruit tot 210. Desondanks streven we er dit jaar naar te groeien naar een ledenbe stand van 250. Om meer jeugdige leden aan te trekken, moeten we onze aandacht meer op de gehan dicaptensport richten. Het sport gebeuren oefent aantrekkings kracht uit op jongeren'. De ontoegankelijkheid van som mige sportaccomodaties is de ANIB nog steeds een doorn in het oog. Met name zwembad 'De Spetter' in Tholen is voor verbe tering vatbaar. Een toilet voor ge handicapten ontbreekt, terwijl er ook geen rolhelling is in het on diepe gedeelte van het bad. De op- en afrit naar de ingang is te steil en het gevaar voor vallen is concreet aanwezig. De Vossenkuil in Oud Vossemeer is goed toe gankelijk. Ook binnen het ge bouw is alles aangepast. Alleen een aangepast toilet ontbreekt. In het rapport 'Toegankelijkheid' heeft de ANIB na onderzoek de .feiten op een rijtje gezet. Met na me de spreekkamers van dokters en tandartsen bleken op Tholen en Sint Philipsland niet toeganke lijk voor rolstoelgebruikers. Een opmerkelijk gegeven, omdat aan genomen moet worden dat ge handicapten dikwijls op een spreekuur komen. Voor de aanleg van de zuidelijke aansluitingsweg naar de weg op de Oesterdam stellen gedeputeer de staten een krediet van 5 mil joen gulden beschikbaar. Dit is het totale kostenbedrag met uit zondering van de definitieve dek laag van asfaltbeton. Hiervoor wordt pas een krediet gevraagd als de aanleg van de weg al enkele jaren gerealiseerd is. De nu aan te leggen aansluitings weg is gelegen aan de kant van Zuid-Beveland. Eind april nemen provinciale staten een beslissing over het voorstel.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1985 | | pagina 11