Bewoners Stoofdijk Stavenisse:
'Laat alles bij het oude'
U KUNT NIET
AUES WETEN
Bewoners bepleiten
snelheidsbeperking
Ir. Van Veen nieuw hoofd
gemeentewerken Tholen
ANIB: 'Papierwinkel
moet verdwijnen'
Raadscommissie: reconstructie
mag doorgaan met nieuwe bomen
Bussen en vrachtauto's
door de Weststraat
Donderdag 4 april 1985
EENDRACHTBODE
11
Weinig enthousiasme voor reconstructie-plannen gemeente
De bewoners van de Stoofdijk te Stavenisse toonden zich donderdagavond tijdens
een goed bezochte hoorzitting in De Stove, op een enkeling na, weinig enthousiast
over de reconstructie-plannen van de gemeente Tholen. Vooral het kappen van de
meer dan dertig jaar oude populieren vormde voor velen een heet hangijzer. Men
ziet de bomen niet graag verdwijnen. Eén van de aanwezigen noemde de plannen
ronduit onbegrijpelijk:Hoe halen ze het in hun hoofd om in deze tijd, \Vaarin je
over niets anders hoort dan zure regen, bomen te gaan kappen om parkeerplaatsen
te creëeren!'.
ANWB-ZEELAND
Kaprijp
Eenrichtingsverkeer
Melken
BALLET- EN
DANSKLEDING
Populieren toch kaprijp binnen aantal jaren
Voor 350.000 gulden mag de Stoofdijk in Stavenisse op de schop, inclusief de uit
1954 daterende 33 populieren. Er moeten wel nieuwe bomen komen, een beetje
forse planten, zodat de bomen snel uit de kluiten gewassen zijn. De Commissie
Openbare Werken van de Thoolse gemeenteraad gaf daarvoor dinsdagavond
groen licht aan b en w. De raad moet nog eeai definitieve beslissing nemen, maar
op de PvdA na, zei de Commissie uit volle borst ja.
Bomen erg
Gelegenheidspolitiek
Parkeerverbod
Voorstraat Sint Annaland zonder zwaar verkeer
Op de hoorzitting over reconstructie van de Voorstraat in Sint Annaland, die
woensdag in de Wellevaete werd gehouden, werd door de aanwezigen gepleit voor
een verlaging van de maximumsnelheid. Daarmee zou al een groot deel van de
overlast zijn verdweneh, zo bleek uit de woorden van dhr. W. Boogaard. Wet
houder L.J. Koopman zei, dat het verlagen van de maximumsnelheid tot 30 km/u
alleen bij hoge uitzondering is toegestaan en dat bovendien de wet dan allerlei
eisen stelt aan de inrichting van de straat.
Bussen
Vernielingen
Raadscommissie accoord met Voorstraat
De Raadscommissie Openbare Werken vindt de re
constructie van de Voorstraat in St. Annaland
prachtig, maar hoe zit 't met het zwaar verkeer?
Raadslid K. A. Heijboer was verrast dat de bussen en
vrachtwagens voortaan via de Weststraat moeten in
plaats van via de Voorstraat. Hij had daarbij 'grote
reserves'.
Reorganisatie gemeentesecretarie na afscheid J. Leune
De 35-jarige ir. H.Th.W. van Veen uit Waddinxveen is per 1 augustus benoemd tot
hoofd gemeentelijke ontwikkeling Tholen. Hij heeft ervaring opgedaan bij drie
gemeenten en een particulier bureau voor ruimtelijke ordening.
Stedebouwkundige
Jaap de Kok
bureauchef
Géén toilet voor gehandicapten in 'Vossenkuil'
en zwembad 'De Spetter' Tholen
Het bestuur van de ANIB (afdeling Tholen en Sint Philipsland) besloot zaterdag
tijdens de jaarvergadering in De Wimpel te Sint Philipsland er bij de overheids
instanties opnieuw op aan te dringen iets te doen aan de overstelpende papier
massa die moet worden ingevuld voor bijvoorbeeld een verzoek tot woningaan
passing. 'De formulieren zijn zo talrijk en veelomvattend, dat de mensen door de
bomen het bos niet meer zien', zei afdelingsvoorzitter R. Damen uit Tholen.
Samenwerking
Sport belangrijk
5 miljoen voor
aansluitingsweg
Oesterdam
Wethouder L.J. Koopman zat
duidelijk met de negatieve klan
ken van de bewoners in zijn maag.
'Het plan is op tafel gekomen na
klachten van bewoners over par
keerproblemen. Als nu iedereen
zegt 'We willen het niet' zijn we
gauw uitgepraat. Niet uitvoeren
Voor de planning van een attr-
actiepunt op het werkeiland
"Neeltje Jans" is naar de mening
van de ANWB een onderzoek ge
wenst o.a. naar de samenhangen
de plannen in de nabij gelegen
provincies en de belangstelling op
de langere termijn voor het thema
Deltawerken. Verder pleit de
ANWB voor het mede inrichten
van het gebied t.b.v. toeristisch
kamperen en windsurfen. Dit
werd gesteld op de provinciale
jaarvergadering van Zeeland van
de ANWB in Hulst. Tijdens die
vergadering, die werd voorgeze
ten door de heer W.P.B. Nijzink,
lid van het algemeen bestuur van
de ANWB, werd de heer J. Deïst
uit Noordwelle herbenoemd als
lid van de bondsraad. De heer
R.C.J. Thomas uit Hulst werd
voorgedragen als plv. afdelings
consul. Na een uitvoerige ge-
dachtenwisseling over diverse re
gionale zaken werd een klank
beeld vertoond over de wegen
wacht.
Voor de vergadering hield ing.
K.J.J. Brand, hoofd van de tech
nische dienst van het waterschap
Hulsterambacht, een boeiende le
zing over de geschiedenis van
Oost-Zeeuws- Vlaanderen en de
Westerschelde. Daarin bepleitte
hij o.a.' een historisch-weten-
schappelijk verantwoorde ge
schiedschrijving van dit gebied in
toeristische boeken, tijdschriften
en artikelen.
van de plannen bespaart de ge
meente uiteindelijk handen vol
geld'.
Koopman leidde samen met
raadslid W.C. van Kempen, chef
civiel technische zaken W.A.
Blaas en medewerker juridische
zaken M. van Poortvliet de hoor
zitting. De raadsleden T. Aar-
noudse en P. van Belzen hadden
te kennen gegeven verhinderd te
zijn.
Bewoner L. Smits uitte al snel zijn
bezwaren tegen de verwijdering
van de bomen. 'U kunt wel zeggen
dat ze kaprijp zijn, maar wie be
paald dat? Het zijn gezonde bo
men en die zijn volgens mij nooit
kaprijp. Ik heb vanmiddag nog
iemand van Staatsbosbeheer ero
ver gebeld en die zei- dat ze nog
niet kaprijp zijn'. Koopman:
Tegen mij zeiden ze het tegenge
stelde, dus spreken ze elkaar
tegen'. Voor de oude bomen ko
men trouwens nieuwe in de
plaats'. Smits: 'Die nieuwe zijn zo
klein, daar heb je pas over 25 jaar
weer wat aan. De mensen in Sta
venisse hebben allemaal hun ple
zier in de bomen, ze bepalen het
gezicht van het dorp'.
'Er moest gezien de parkeermoei-
lijkheden een plan komen en we
hebben er meteen een goed plan
van gemaakt', zei Koopman. Dhr.
L. de Rijke was daar nog niet zo
van overtuigd: 'De parkeerplaat
sen staan straks ook weer vol' was
zijn laconieke opmerking.
Mw. E. Smits opperde het idee
een parkeerterrein op het land
van Kleppe te maken. 'De rest la
ten we dan zoals het is, dan houdt
de dijk zijn gezicht. Ik heb twee
kleine kinderen. Als er een brede
rijbaan komt, gaat men nog har
der rijden'. Koopman zocht hier
een oplossing voor in het maken
van een verkeersdrempel, terwijl
Blaas aanvoerde dat de aan te
Het kan handig zijn als we het inkijken
voorkomen kunnen door de vitrage te
sluiten. In dat geval kunt u veel plezier heb
ben van vitrage ophangen aan rails met glij
ders of runners. Hebt u de vitrage afwisse
lend open en dicht kies dan rails met inge
bouwd trekwerk. U trekt aan het koordje
en de vitrage gaat open en dicht. Doet u dit
met hand dan wordt de vitrage spoedig
smoezelig.
Bij het gebruik van openweaves kan in
sommige gevallen het gebruik van overgor
dijnen overbodig zijn. Leuke effecten kun
nen worden bereikt als een goed door
zichtige openweave wordt gecombineerd
met een aluminium jaloezie en sluitgordij-
nen in afwijkende kleur. Laten we het jaloe
zie neer en sluiten we de openweaves dan
schijnt de kleur van het jaloezie door de
transparante gordijnen.
Wanneer een meubel als afwerking in
de was of olie is gezet dan moet zo'n meu
bel met was of olie worden onderhouden.
Is een laklaag aanwezig', dan zal het op
brengen van was niet zoveel helpen, want
de was blijft dan op de laklaag zitten. Een
goede laklaag mat of glanzend is zo
sterk dat bijvoorbeeld een plasje pure alko-
hol urenlang geen kwaad kan. Op een
meubel komt dezelfde aanslag als op het
raam en moet derhalve ook zo nu en dan
met een vochtige doek worden afgeno
men.
Een bedekking van echte biezente-
gels doet het goed, alleen moet uitdrogen
worden voorkomen anders gaan de biezen
breken. Zo nu en dan bevochtigen met
zeepwater. Deze tegels niet vergelijken met
rijststrotegels en andere inferieure tegels,
die eigenlijk meer geschikt zijn voor de
wand dan voor de vloer.
Een belangrijke zekerheid bij de keuze
van tapijt is het etiket op de rug van het
tapijt of karpet. Op het etiket staat de naam
van de fabrikant vermeld en tevens de sa
menstelling van de poolgarens. Staat op
dit etiket bijvoorbeeld 100% scheerwol,
dan is de fabrikant garant voor deze aan
duiding.
Tapijttegels in zuiver scheerwol ber
berkwaliteit, die Wanneer ze in schaakmo
tief worden gelegd het bijzonder goed
doen en tapijttegels met een geometrisch
dessin zijn een andere mogelijkheid. De
meeste wollen tapijttegels kunnen echter
ook zo worden gelegd, dat het tegeleffect
ontbreekt. Zeer voordelig zijn nog steeds
de haarvilttegels, die op een formaat van
50 x 50 gebracht worden.
Ondertapijt is alleen nodig als het tapijt
geen foamrug heeft. De moderne getufte
tapijten kunnen in kamers tot 20 m2 los
worden gelegd en dit geldt dus voor vrijwel
alle slaapkamers. Er moet gerekend
worden op een paar milimeters krimp.
Grote ramen in moderne huizen
worden vaak doormiddel van een horizon
tale plank in tweeën gedeeld. Er kunnen
dan niet alleen planten en spulletjes op de
vensterbank worden gezet, maar ook op de
plank.
Wanneer de zon schijnt, denk er dan
aan om de was vroegtijdig af te halen,
eigenlijk voordat ze volkomen droog is. De
bij fabrikatie van textiel en wasmiddelen
gebruikte "optische oplichter" kan lijden
tot "verzilvering" van de was en maakt
tevens het strijken moeilijker.
Sommige handdoeken hebben in
plaats van lossen een pool. Dat voelt lekker
zacht aan, maar droogt slechter dan een
lussendoek. Daarom zijn er handdoeken
met aan de ene kant een pool en lussen aan
de andere. De velourskant (met pool) is be
doeld voor lichaamsdelen, die zacht
behandeld moeten worden, zoals het
gezicht. De andere kant wordt gebruikt
voor de huid die wel wat meer kan
verdragen.
Na het wassen van een spijkerbroek,
blijkt hij veelal een paar centimeter te zijn
gekrompen. De beste remedie hiertegen is,
na het uitspoelen en centrifugeren even in
de lengte op te rekken. Wel doen als het
kledingstuk nog nat is, anders helpt de
kuur niet; bovendien zou het kunnen
scheuren.
De kwaliteit van een badhanddoek
hangt af van het aantal lusjes in de badstof
en hoe lang die zijn. Een goede doek heeft
lange lussen, die dicht op elkaar zitten. Hij
droogt nog beter als de draden iets
gedraaid zijn.
Donkere kleuren voor het gebruik
wassen; om de kleurvastheid te
bevorderen het klassieke "scheutje azijn"
toevoegen. Goed spoelen in ruim water,
niet wringen. Bij nieuwe spullen, zo uit
het water op plastic hangertje hangen.
Gekleurde hemden wassen in een
wasmiddel dat zo weinig mogelijk of geen
optische witmiddelen bevat, (zoals bijv.
Fleuril) Polyester shirts wassen tot
maximaal 60°. Vuile plekken uitsluitend be
handelen met een washandje.
Kleding die u zelf niet kunt wassen,
zoals goede corduroy en costuums e.d. re
gelmatig goed laten luchten. Buiten of in
de badkamer, waar het gerust iets vochtig
mag zijn. Daardoor verdwijnen de kreukels
vanzelf. In ieder geval bij zuiver scheerwol.
Regelmatig kostuums afborstelen en op
tijd chemisch laten reinigen.
Hang kledingstukken steeds goed op
een degelijke kleerhanger, een pantalon bij
voorkeur in een broekklem. Draag een
kostuum nooit langer dan 2, hoogstens
drie dagen achtereen. Ook een kledingstuk
heeft rust nodig.
Met een paar oude lakens en een
slaapzak kunt u een goedkoop, dekbed
overtrek fabriceren. Witte lakens kunnen
ook nog eerst in de wasmachine geverfd
worden en daarna opgefleurd met een
bloemetjesband en contrasterende biezen.
JOKE VOS
(Nadruk verboden)
brengen klinkerbestrating zachter
rijden ook in de hand werkt.
Dhr. A. van der Helm zag bezwa
ren in de klinkerbestrating.
'Waarom komt er geen asfalt voor
terug? Met klinkers tril je je huis
uit en wie gaat de schade die
hierdoor ontstaat betalen?' Koop
man vond overlast door klinker
verharding echter ver gezocht. 'In
Tholen op de Wal is ook een
klinkerbestrating aangebracht en
ik heb nog nooit een klacht ge
hoord. De gemeente Tholen
streeft er naar zoveel mogelijk
klinkers te gebruiken, aangezien
dit het hard rijden tegengaat'.
Dhr. J. Dorst voerde als oplossing
het invoeren van eenrichtingsver
keer aan. 'We leggen een weg on
der de Stoofdijk naar de Oude-
landsedijk. Het verkeer uit de
richting St. Annaland gaat dan
over de Stoofdijk, terwijl het ver
keer uit Stavenisse de nieuwe weg
kan nemen'. Dhr. L. Joppe kwam
met een soortgelijk plan en ver
wees naar een al bestaande teke
ning, die in de vergeethoek zou
zijn geraakt. Hij voerde het door
trekken van de Julianastraat rich
ting Oudelandsedijk als alterna
tief aan. 'Alle problemen zijn dan
opgelost', zei Joppe, 'Er is dan een
rechtstreekse verbinding met de
Oudelandsedijk, de moeilijkhe
den over de bomen zijn opge-
lost(die kunnen blijven staan) en
het trilprobleem is ook van de
baan. De Stoofdijk kunnen we
dan bestemmen voor alleen lang
zaam verkeer en de weg onder-
langs de dijk kan als volledige rij
baan worden aangewezen'.
Koopman zag in deze plannen
echter veel bezwaren. 'Het wordt
dan wel een erg kostbare zaak,
terwijl ik ook moeilijkheden
voorzie met de volkstuinbezitters'.
Joppe wees deze argumenten met
kracht van de hand. Onmogelijk is
er niets meer, ze gaan tegenwoor
dig wel naar de maajf?
'k Sta open voor süggesties, maar
't moet wel betaald worden en ik
weet niet of een tweede rijbaan
wel zo nodig is'.
Dhr. J. Dorst zag ook leeuwen en
beren op de weg met het oog op
het melken van zijn koeien. 'Zoals
de plannen er nu voor staan, kan
ik straks niet op mijn weiland ko
men om de koeien te melken.
Heeft iemand daar al over nage
dacht? Zonder een weg onder
langs de dijk weet ik niet hoe dat
moet'. Koopman stelde Dorst
echter gerust en zei een nadere
bestudering van de situatie toe.
Dhr. L.C.J. Potappel zei helemaal
achter de plannen van de ge
meente te staan. 'Ik woon wel niet
op de Stoofdijk, maar ik spreek als
vertegenwoordiger van de ZLM.
Uit landbouwkundig oogpunt
moet er wat gebeuren en met dit
plan kan ik me helemaal vereni
gen. Nu is met een combine over
de Stoofdijk rijden bijna onmo
gelijk'.
Dhr. J.J. van Dommele vroeg zich
af waarom de geplande parkeer
vakken niet tot Stoofdijk 99 door
lopen. 'Zelf heb ik geen auto,
maar mijn dochter wel. Als het
eenmaal zover is, moet zij haar
auto een eind verder parkeren.
Het einde van de Stoofdijk staat
toch altijd al vol, dus met name
daar zijn parkeerplaatsen nodig'.
Wethouder Koopman zei toe alle
problemen en meningen nader te
bestuderen en uit te werken. 'In de
aprilraad kan dan een beslissing
worden genomen. Alle oplossin
gen zijn mogelijk, maar geld moet
er komen. Zelfs grotere bomen
planten als vervanging van de ou
de is te realiseren. Alleen de ver
wijderde bomen kunnen we niet
terugzetten'.
Speciaalzaak in
kousen, sokken, panty's, maillots
Wouwsestraat 15, B.o.Z.
Tel: 33666
Advertentie IM
I.C. Moerland had zijn bedenkin
gen en wilde het liefst een nieuwe
weg onderaan de Stoofdijk leg
gen, maar daarvoor was niemand
enthousiast. "Jammer dat de
Commissie voor de ontsluiting
van een kleine kern niet meer geld
over heeft. De Recreatiepot is
goed gevuld, daar kunnen we nog
uit putten. Zo'n nieuwe weg was
beter geweest dan reconstructie
van de haven in St. Maartens
dijk", aldus Moerland. Daar was
K.A. Heijboer(SGP) het voor een
deel mee eens, maar gezien de
kaprijpheid van de populieren en
de parkeerproblemen voelde hij
het meest voor het plan van b en
w.
L. de Rijke en P.A. Boot (Huis en
Heem maakten van het spreek
recht gebruik om nog eens op de
bomen te wijzen. "Spaar ze, want
we vinden het erg dat ze weg
moeten. In het begin van de
Stoofdijk zijn er geen parkeerpro
blemen maar C. den Hollander
heeft 6 I 7 plaatsen nodig en
daardoor kunnen anderen hun
auto niet kwijt", zei de Rijke.
Boot was geschrokken van de
rooiplannen en vond 't een hele
ingreep. Hij stelde voor drie van
de vijf bomen eruit te halen en er 1
terug te planten. In het dijktalud
zou een nieuw scherm bomen ge
plant moeten worden. Door met
enige zorg bij de reconstructie het
wortelbestand van de overgeb
leven bomen te sparen, zou het
karakteristieke beeld van de
Stoofdijk toch gehandhaafd kun
nen blijven. Boot achtte 25 in-
plaats van 40 parkeerplaatsen
voldoende.
Burgemeester E. Baerends, die
wethouder L.J. Koopman wegens
zij n Israël-reis-informatie-avond
verving, was het daarmee niet
eens gezien ervaringen aan de
Wal in Tholen. Daar moeten nu
verkeersmaatregelen genomen
worden omdat de auto's op de
weg staan. "Wil je de parkeerpro
blemen op de Stoofdijk oplossen,
dan moeten de bomen weg", al
dus de burgemeester.
Bij noemde 't gelegenheidspoli
tiek om voor het aantal parkeer
plaatsen 1 auto op 2 huizen te ne
men. "Als wij in andere plannen 1
op 1 nemen, zegt Huis en Heem
dat 't te weinig is". Hij wees erop,
dat de bomen niet meer van al te
beste kwaliteit zijn, zodat het ver
standig is goede bomen terug te
planten. Na de ramp zijn op het
gehele eiland bomen geplant die
nu in fasen vervangen moeten
worden. Daarover is overleg met
andere weg- en dijkbeheerders
gevoerd om kaalslag te voorko
men. De Stoofdijk is als één van
de eersten aan de beurt. W.C. van
Kempen (CDA) was het daarmee
eens. "De bomen kunnen nog wel
een paar jaar mee, maar dat is
uitstel, want bij Poortvliet zijn er
vorig jaar al omgewaaid. Zeker als
er voor de reconstructie gegraven
wordt, zijn ze geen lang leven be
schoren. De bomen zijn wel
beeldbepalend, zodat er aan her
beplanting de nodige aandacht
moet worden geschonken".
Moerland vond reconstructie op
zich hard nodig en wees ook op de
situatie bij C. den Hollander, waar
soms zelfs boten op de weg staan.
M. van Damme (VVD) vond het
evenmin een overbodige luxe ge
zien het doorgaande verkeer naar
de campings Irenehoeve en
Quaak, bungalowpark Oud Kem
pen en naar St. Annaland.
Van Damme achtte een weg-
breedte van 5 m. nodig, mede ge
zien het landbouwverkeer. Ten
aanzien van de bomen meende hij
met een tussenoplossing als van
Huis en Heem niets op te schieten.
"Dat is alleen maar 3, 5 k 7 jaar
het probleem rekken". Moerland
wilde wel eens laten uitrekenen,
hoeveel duurder een nieuwe weg
onderaan de Stoofdijk zou zijn.
Met één richtingsverkeer zouden
de bomen gehandhaafd kunnen
blijven. De burgemeester vond
het zonde van de tijd dat uit te
rekenen, want met grondaanko
pen en een nieuwe sloot schatte hij
de nieuwe weg al op een ton.
"Wij hebben ook niet zomaar het
ei van Columbus gevonden, 't Is
een rot stukje om het goed te ma
ken en het betere is de vijand van
het goede, maar ten aanzien van
het parkeren heb ik een harde
leerschool gehad. We doen 't zo
goed en als de reconstructie klaar
is en de Stoofdijk na een paar jaar
weer groen oogt, zal men zeggen:
't Is een schone opknapper ge
weest". Daar twijfelde niemand
aan. Er komen negen uitstulpin
gen, waarbij nog een extra boom
voor de nieuwe rij staat. Het trot
toir wordt ook breder, zodat er
meer dan de huidige twee tegels
beschikbaar zijn. Aan de kant van
de huizen komt er een parkeer
verbod.
Dhr: Boogaard had tevoren
vraagtekens geplaatst bij de ver-
keersremmende effecten van het
plan. B en w denken dit te berei
ken met de aanleg van wisselende
parkeervakken. Hierdoor ont
staan enkele knikken in de rij
baan. Uit de woorden van de
aanwezigen bleek, dat er nu nogal
eens met flinke snelheden door de
Voorstraat gereden wordt. Koop
man zei dat steekproeven van de
politie aangaven dat dat toch wel
meevalt. Bovendien zal het
vracht- en busverkeer via de
Weststraat worden geleidt, zodat
de Voorstraat een stuk rustiger
wordt en veiliger voor kinderen en
oudejen. Dhr. E. v.d. Maas merk
te hierbij op, dat in de Voorstraat
bijna nooit kinderen spelen, maar
in de Weststraat juist wel. Hij
vond de omleiding daarom niet zo
positief. Andere alternatieven
zoals verkeersdrempels en een
richtingsverkeer kwamen ook nog
aan de orde, maar daaraan kleven
weer andere bezwaren.
Uit de woorden van de heren
Boogaard, Slager en Noteboom
bleek, dat met name de bussen
overlast veroorzaken door trillin
gen. Bij lagere snelheden komen
die trillingen niet voor en daarom
drong Boogaard aan op overleg
met de BBA om de snelheid vrij
willig te beperken tot 25 30
km/u. Dokter Noteboom wees er
nog op, dat door al dat trillen
scheurende muren en klemmende
deuren ontstaan. Hij had hierover
al een gesprek met de burgemees
ter. Het alternatief van b en w was
daarom omleiding door de West
straat, waar de huizen verder van
de straat staan en ook veel schuren
staan. Dhr. Hommel was van me
ning dat een beperking van de
snelheid tot 30 km een omleiding
overbodig maakt en stelde voor
een proef van een maand te hou
den. Wethouder Koopman was
bang voor een precedentwerking,
omdat in de gemeente meer stra
ten zijn met overlast. Ambtenaar
gemeentelijke ontwikkeling W.A.
Blaas wees ook nog op de wette
lijke voorschriften inzake inrich
ting van de straat, zoals verhoogde
drempels aan beide uiteinden.
De werkzaamheden omvatten,
naast reconstructie, ook vervan
ging van de riolering. Er blijft aan
beide kanten van de straat een
verhoogd trottoir, dat op de smal
ste stukken 1.50 m breed zal zijn.
Ter verfraaiing zullen leilinden
worden aangeplant en ook zal de
straatverlichting worden verbe
terd. Er komen normale lichtmas
ten, met een hoogte van 6 m.
Bovendien zal het niet mogelijk
zijn deze uit te schoppen, wat nu
veelvuldig voorkomt. Er ontstond
een heftige discussie over de ver
nielingen en overlast door barbe-
zoekers op de zaterdagavond.
Wethouder Koopman zei, dat de
ze situatie het college ernstige
zorgen baart en hij deed een be
roep op de jeugd om na de recon
structie het openbaar groen en de
verlichting met ere te behandelen.
Na behandeling in de commissie
openbare werken en de gemeen
teraad, zal getracht worden half
juli met de werkzaamheden te
beginnen. Wegens de braderie in
augustus zal het werk eventueel in
twee gedeelten worden uitge
voerd. Koopman concludeerde
dat de achttien aanwezigen,
waaronder de raadsleden Aar-
noudse en Van Belzen, accoord
waren met het plan, behalve met
dan nog enkele opmerkingen over
het zware verkeer.
Ook raadslid I. C. Moerland was
er niet helemaal gerust op, want
als de schuur van straatmakersbe-
drijf A. Goedegebuure wordt ge
kocht en gesloopt, lijkt het hem
nog eng in de bocht.
Burgemeester E. Baerends zei er
naar te streven, het vrachtverkeer
en de bussen uit de Voorstraat te
halen. "De verkeerscommissie
heeft daar een grote voorkeur
voor uitgesproken in het belang
van de veiligheid, in de Weststraat
is minder bebouwing en de Voor
straat bewijs je met deze ontlas
ting een enorme dienst."
Moerland noemde het Voor
straat-plan een verheugend com
promis voor een woon- en win
kelstraat, maar twintig parkeer
plaatsen vond hij te weinig.
M. van Damme sprak over een
aantrekkelijk plan met een leuke
aankleding met bomen en ver
hoogde trottoirs. W. C. van Kem
pen had uit de prijs van de 22
Leilinden begrepen, dat het om
voorgevormde bomen van iets
oudere leeftijd ging om het snel al
wat te laten lijken. Heijboer sprak
de wens uit, dat de vernielingen
(de verlichting met name) een
einde nemen' "dat is meer dan
verschrikkelijk geweest."
Half juni wordt met de recon
structie begonnen. Wanneer de
bouwvakvakantie begint, is de
helft klaar en na de braderie in St.
Annaland wordt het tweede deel
aangepakt, zodat er met 'Bigge-
mart' een nieuwe Voorstraat is.
Van Veen volgt dhr. L. Guyt op,
die wegens gezondheidsredenen
afscheid moest nemen. Dhr. J. v.d.
Merbel treedt op als plaatsver
vangend hoofd.
Van Veen is met zijn 35 jaar vroeg
tot de top doorgedrongen. "Ik ben
al op m'n 21ste begonnen", ver
duidelijkt hij. Van Veen werd in
Vught geboren en volgde in Den
Bosch de h.t.s., waarna hij in zijn
geboorteplaats werk vond bij het
bureau voor ruimtelijke ordening
B.R.O. In de avonduren studeerde
hij aan de academie voor bouw
kunst in Amsterdam.
Leusden was zijn eerste gemeente
en toen begon hij naast zijn werk
ook met z'n studie aan de techni
sche hogeschool in Delft. Wat dat
betreft, was Capelle a/d IJs-
sel(zijn volgende gemeente) dich
terbij. Zes jaar is Van Veen nu
adjunct-directeur gemeentewer
ken in Waddinxveen.
"Ik ben uit de stedebouwkundige
hoek afkomstig, maar de civiel
technische en plantsoenendienst
vind ik ook erg aardig." Het nieu
we hoofd gemeentelijke ontwik-
keling(getrouwd, geen kinderen)
is een verwoed zeiler en daarom
trekt Tholen, dat bovendien niet
zover van Brabant ligt, hem te
meer.
Bij gemeentelijke ontwikkeling
werken, exclusief de 36 medewer
kers van de buitendienst, dertig
mensen. Er zijn drie bureauchefs:
J. v.d. Merbel administratie/juri
dische zaken, A.W. Brouwer
bouwkundige/bouw- en woning
zaken, W.A. Bias civieltechnische
zaken.
In verband met het vertrek van
chef algemene zaken J. Leu-
ne(VUT-regeling) per 1 juni
wordt de gemeentesecretarie
georganiseerd. Zijn afdeling
wordt verdeeld over finan-
ciën(personeel en interne zaken)
en welzijn(onderwijs, vergunnin
gen). Die laatste afdeling gaat al
gemeen bestuur en welzijn heten
met als hoofd A.G. v.d. Sande, de
huidige chef welzijn. Er werden 25
mensen, exclusief de elf mede
werkers bij de gemeenschapscen
tra en de zwembaden.
Er komen drie bureauchefs: J. de
Kok algemene zaken en welzijn,
E. van Dongen sociale zaken en
C.W. Droogers bevolking.
In verband met de te verwachting
afsplitsing van de administratie
van de woningstichting Beter
Wonen komt er te zijner tijd nog
een nieuwe indeling van finan
ciën, die interne organisatie gaat
heten met drie bureaus: 1finan
ciën 2. personeel, organisatie, au
tomatisering 3. interne zaken,
voorlichting, kabinet. Bij interne
organisatie werken 28 mensen,
excli^ief 6 mensen van de wo
ningstichting en schoonmaaksters.
'We hebben al een gesprek gehad
met wethouder P. van Schetsen
van Tholen, die toezei het pro
bleem zo vlug mogelijk te regelen.
Er zijn echter nog geen concrete
verbeteringen, zodat we een
nieuw gesprek met b en w van
Tholen overwegen', aldus dhr.
Damen. Districtsvoorzitter Zee
land J.J. van Gent sloot zich bij de
woorden van Damen aan. 'In het
gebied Tholen/Sint Philipsland
wordt samengewerkt met het
GAK Bréda en Goes. Dit schept
problemen, gezien de vertragin
gen die hierdoor ontstaan. We
streven naar één gelijk formulier
voor de hele provincie Zeeland.
Hiermee zouden de moeilijkhe
den opgelost zijn. Nu heeft iedere
gemeente weer andere bepalingen
en formulieren'.
Voorzitter Damen stond positief
tegenover samenwerking met an
dere 'gelijkgestemde' verenigin
gen zoals de ANBO en de Zonne
bloem. 'Stel dat we weer met zo'n
strenge winter te kampen krijgen,
dan moeten we de handen ineen
slaan. Met name het sneeuwrui
men schiep nogal problemen en
gezamenlijk de gemeenten bena
deren, kan in zulke gevallen meer
resultaat opleveren.'
'In mei vergaderen we weer over
deze materie, maar nu is al be
kend dat we samen met de ANBO
en de Zonnebloem de Deltawer
ken gaan bezichtigen. Samenwer
ken is altijd goed, maar we moe
ten er wel voor zorgen elkaar niet
te overlappen. Wel samen, maar
niet dubbel', zei dhr. Damen.
In samenwerking met de ANBO
afdeling Tholen heeft men een
onderzoek ingesteld naar de wen
selijkheid van een alarminstallatie
en een telefooncirkel ten behoeve
van bejaarde en gehandicapte
mensen. Dit onderzoek is afge
rond en het bleek dat de behoefte
gering is. Toch wil men proberen
het project gestalte te geven met
het formeren van een werkgroep.
De ontwikkelingen in Sint Phi
lipsland staan momenteel op een
laag pitje, gezien de geringe ani
mo. Dit bleek uit een eerste en-
quete en hoewel de gemeenteraad
niet onwelwillend tegenover het
invoeren van een telefooncirkel
staat, besloot men toch eerst een
tweede enquete te houden en zo
de animo opnieuw te peilen. Be
stuurslid dhr. F. Jelderda uit Sint
Philipsland noemde de gang van
zaken teleurstellend. 'Er gaat nu
weer een hele tijd overheen voor
men daadwerkelijk tot de aanleg
overgaaf, zei Jelderda.
'Sport is belangrijk, dat weten we
allemaal', zei voorzitter Damen.
'Met het oog op nieuwe en jonge
leden gefdt dit in 't bijzonder voor
de ANIB. Vorig jaar gingen we er
met 10 leden op achteruit tot 210.
Desondanks streven we er dit jaar
naar te groeien naar een ledenbe
stand van 250. Om meer jeugdige
leden aan te trekken, moeten we
onze aandacht meer op de gehan
dicaptensport richten. Het sport
gebeuren oefent aantrekkings
kracht uit op jongeren'.
De ontoegankelijkheid van som
mige sportaccomodaties is de
ANIB nog steeds een doorn in het
oog. Met name zwembad 'De
Spetter' in Tholen is voor verbe
tering vatbaar. Een toilet voor ge
handicapten ontbreekt, terwijl er
ook geen rolhelling is in het on
diepe gedeelte van het bad. De
op- en afrit naar de ingang is te
steil en het gevaar voor vallen is
concreet aanwezig. De Vossenkuil
in Oud Vossemeer is goed toe
gankelijk. Ook binnen het ge
bouw is alles aangepast. Alleen
een aangepast toilet ontbreekt.
In het rapport 'Toegankelijkheid'
heeft de ANIB na onderzoek de
.feiten op een rijtje gezet. Met na
me de spreekkamers van dokters
en tandartsen bleken op Tholen
en Sint Philipsland niet toeganke
lijk voor rolstoelgebruikers. Een
opmerkelijk gegeven, omdat aan
genomen moet worden dat ge
handicapten dikwijls op een
spreekuur komen.
Voor de aanleg van de zuidelijke
aansluitingsweg naar de weg op
de Oesterdam stellen gedeputeer
de staten een krediet van 5 mil
joen gulden beschikbaar. Dit is
het totale kostenbedrag met uit
zondering van de definitieve dek
laag van asfaltbeton. Hiervoor
wordt pas een krediet gevraagd als
de aanleg van de weg al enkele
jaren gerealiseerd is.
De nu aan te leggen aansluitings
weg is gelegen aan de kant van
Zuid-Beveland. Eind april nemen
provinciale staten een beslissing
over het voorstel.