Johannes College DE EENDRACHTBODE OPEN A VOND Komt er ook een Montessori school? AAYENBURGH OPEN DAG de meest gelezen krant op Tholen en Sint-Philipsland OPEN AVOND MEAO MMO Aanmelding nieuwe leerlingen voor het cursusjaar 1985/1986 Voorlichting ouders 3e klassers gem. Mavo Vandalisme project op Rijks HALSTEREN THOMAS MAVO Internationale tekenwedstrijd voor jongeren Bijeenkomsten a.s. ouders 8 EENDRACHTBODE Donderdag 31 januari 1985 A. MIDDELBAAR HUISHOUD- EN NIJVERHEIDSONDERWIJS (m.h.n.o.) B. MIDDELBAAR DIENSTVERLENINGS- EN GEZONDHEIDSZORGONDERWIJS (m.d.g.o.) AGOGISCH WERK (A.W.) CIVIELE- EN CONSUMPTIEF TECHNISCHE DIENSTEN (C.C.D.) AKTIVITEITENBEGELEIDING (A.B.) OPGAVE VAN LEERLINGEN: M.D.G.O.— M.H.N.O. "De Waayenburgh" 13.30-16.30 uur 19.00-21.30 uur R.K. Scholengemeenschap voor Meao en MMO Inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij Buurtweg 39 - Telefoon 01641-2161 MAANDAG 4 FEBRUARI OM 20.00 UUR IN HET SCHOOLGEBOUW RÖNCALLf na de LAGERE SCHOOL? Daarom organiseren wij op DINSDAG 5 FEBRUARI Aanvang 19.30 uur. HANDELSONDERWIJS NU OOK IN ROOSEN DAAL JOHANNES COLLEGE IS UITGEBREID MET EEN AFDELING M.M.O. Sinds augustus 1984 heeft het Johannes College in Roosendaal er een nieuwe afdeling bij en wel de af deling M.M.O., een driejarige middelbare beroep sopleiding die opleidt voor functies in de handel en de dienstverlening. M.M.O. staat voor Middelbaar Mid- denstandsonderwijs. De schoolsoort wordt ook aan geduid met Middelbare Detailhandelschool. Chr. Scholengemeenschap voor beroepsonderwijs Nieuwervestraat 2 - Middelburg - Tel. 011 80-1 3674/28674 DIRECTEUR: L. DE WAARD OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN (zowel voor meisjes als jongens) in het Middelbaar Beroepsonderwijs: INTERIM ALGEMENE SCHAKELOPLEIDING (INTAS) De Intas is bedoeld voor leerlingen die - nog te jong zijn voor de vervolgopleiding van hun keuze (bv. opleiding ziekenverzorging of verpleegkunde) en dus nog 1 of 2 jaar moeten overbruggen; - nog niet precies weten welke vervolgopleiding in de verzorging zij willen gaan volgen; - nog te weinig niveau hebben voor hun vervolgopleiding. Duur van de opleiding: 1 of 2 jaar (naar keuze) TOELATINGSEISEN: a. diploma LBO met minstens 2 vakken op C- en 4 vakken op B-niveau b. diploma MAVO 3 of 4 jaar, C- of D-niveau c. overgangsbewijs naar het 4e jaar HAVO of VWO. De Middelbare Beroepsopleiding A.W. leidt op voor begeleidende (agogische) functies bij instellingen waar mensen blijvend of tijdelijk hun "thuis" hebben, of bij instellingen voor kultureel werk. Afstudeerrichtingen - inrichtingswerk (semi-residentieel werk) - kultureelwerk (o.a. klub- en buurthuiswerk) Duur van de opleiding: 3 jaar. De Middelbare Beroepsopleiding C.C.D. leidt op voor een uitvoerende, leidinggevende of voorlichtende funktie op middelbaar niveau in de groothuishouding (ziekenhuizen, bejaardentehuizen, instellingen enz.) Afstudeerrichtingen - C.D. (Civiele Dienst), accent op schoonmaak, onderhoud en linnendienst; - C.T. (Consumptieve Technieken), accent op voeding, waaronder koken en serveren. Duur van de opleiding: 3 jaar De Middelbare Beroepsopleiding A.B. leidt op, om op de juiste manier aktiviteiten voor te bereiden, uit te voeren en te begeleiden, waardoor de op een of andere wijze gehandicapte medemens wat meeer zin in het leven krijgt en houdt. Duur van de opleiding: 3 jaar TOELATINGSEISEN: a. diploma LBO met minstens 2 vakken, w.o. Nederlands, op C- en 4 vakken op B-niveau b. diploma MAVO 3 of 4 jaar, C- of D-niveau c. overgangsbewijs naar het 4e jaar HAVO of VWO Dagelijks aan de school van 9.00-1 2.00 en van 1 3.00-1 6.30 uur. Voor nadere inlichtingen kunt u een afspraak maken. Aanmelding voor 1 april 1 985 verplicht. In de dependance "De Vliedberg Koudekerkseweg 11 7 te Middelburg. Op donderdag 7 februari 1 985 van: en kan met bovenstaande opleidingen kennis gemaakt worden. Toekomstige leerlingen, ouders en belangstellenden zijn van harte welkom. Wethouder Lanenstraat 58 4703 HS Roosendaal, tel., 01650-43946 Driejarige middelbare beroepsopleiding voor administratieve, commerciële, bestuurlijke en secretariële functies. Informatika-onderwijs vanaf het eerste leerjaar Driejarige middelbare beroepsopleiding voor commerciële functies in handel en dienstverlening. Informatika-onderwijs binnen het vak administratie Tot het le leerjaar Meao/MMO worden toegelaten leerlingen, die a. in het bezit zijn van: - Mavo-diploma (bepaalde vakken op D-niveau) - Leao-diploma (bepaalde vakken op C-niveau) - diploma LDS of LMO - bewijs van onvoorwaardelijke bevordering naar het 4de leerjaar VWO/Havo b. een gunstig studie-advies krijgen van de laatst bezochte school. Tot het 2e leerjaar Meao/MMo worden toegelaten leerlingen die a. in het bezit zijn van het Havo-diploma b. een gunstig studie-advies krijgen van de laatst bezochte school. - de schooldekaan van de laatst bezochte school - de administratie van het Johannes College De aanmelding dient voor 1 april 1985 te geschieden A.J. Borghols, direkteur Wij zullen u dan een zo duidelijk mogelijk beeld geven van onze school. Wij willen u dan informeren over: - wat wij als school proberen te bereiken - hoe wij uw kind begeleiden - waarom een mavo een goede keus is - alles wat verder voor u van belang is te weten Vanaf 21.00 uur kunt u aan de hand van: - gesprekken met leerkrachten en directie - tentoongesteld lesmateriaal - video, dia's en filmbeelden een idee krijgen van wat er op school gebeurt U bent van harte welkom, ook met uw zoon of dochter. Aanmel dingsformulieren op de basisscholen of rechtstreeks bij ons. ï- *•- Cs Samenwerkingsschool (rk-pc) voor MAVO-HAVO (ongedeeld) ATHENEUM Postbus 258 Tuinderspad 6 4600 AG 4613 CA Bergen op Zoom tel. (01640)41050 Bij het zoeken naar een antwoord op deze moeilijke vraag wordt u geholpen door de informatie die u van de lagere school ontvangt. Een bezoek aan een school voor voortgezet onderwijs is een nuttige aanvulling op deze informatie en kan u helpen bij een verantwoorde schoolkeuze. ■i Er is dan gelegenheid om met schoolleiding, docenten, ouders en leerlingen over het onderwijs op Roncalli, de 2-jarige brugperiode, leerlingenbegeleiding, eindexamenresultaten, godsdienst en vele andere zaken, te spreken. In het gebouw zullen diverse activiteiten plaatsvinden, waardoor u de sfeer op onze school en de achtergronden van waaruit wij werken, kunt leren kennen. Vanzelfsprekend worden ook de leerlingen van de BRUGKLAS en eventueel voor 4 HAVO verwacht. Inlichtingen bij de waarnemend rector van de school: drs. A.l. VAN HECK. Aanmelding van leerlingen tot 15 maart a s. R.K. MIDDELBARE LANDBOUWSCHOOL EN MIDDELBARE TUINBOUWSCHOOL BREDA Middelbaar Agrarisch Onderwijs (M.A.O.) 3-jarige dagopleiding A- of B-leergang met als vakrichtingen: akkerbouw veehouderij aanleg en onderhoud van tuinen en groen voorzieningen (A-leergang: 3V4 jaar) boomteelt bloemschikken en -binden bloementeelt groenteteelt Vereist examenpakket MAVO/LBO: A-leergang: ne bij voorkeur en of du) C-niveau wi C-niveau bi C-niveau LAO of D-niveau MAVO of in plaats daarvan natuurkunde op C-niveau LAO/LTO of D-niveau MAVO en bovendien voor LBO: 3 vakken B-niveau voor MAVO: 2 van de vakken wi, na, sk, bi D-niveau voor LTO: ruime praktijkervaring B-leergang: 4 vakken minimaal B-niveau (bij voorkeur wi) bij voorkeur een agrarisch vak of enkele vakken op C-niveau Kort Middelbaar Agrarisch Onderwijs (K.M.A.O.) 2-jarige, max. 3-jarige,* volledige dagopleiding met sterk beroepsgericht karakter met als vakrichtingen: groente-/bloementeelt (opl. plaats Breda) rundveehouderij/ weidebouw (opl. plaats Etten-Leur) studieduur afhankelijk van tempo leerling T oelatingsvoorwaarden: of 16 jaar zijn of 10 jaar volledig dagonderwijs gevolgd hebben of een LBO- of MAVO-diploma bezitten In bijzondere gevallen kan hiervan afgeweken worden. Deeltijd Middelbaar Agrarisch Onderwijs (D.M.A.O.) (In samenwerking met de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond) 3-jarige deeltijdopleiding Toelatingsvoorwaarden: voor volwassenen agrarisch ondernemer zijn ot werkzaam zijn met als vakrichting: of willen zijn in de agrarische sector veehouderij/akkerbouw minimum leeftijd 23 jaar Aanmeldingen z.s.m., doch uiterlijk 1 april a.s. Voor nadere inlichtingen kunt U zich wenden tot de school, adres: Frankenthalerstraat 7, 4816 KA Breda, tel. 076-712280. Dir.: ir. F.J.V. Geuskens. Ter gelegenheid van het Interna tionaal Jongerenjaar organiseert het ICAA (Internationaal Council on Alcohol and Addictions) een grote tekenwedstrijd onder het motto "Gezondheid, vriendschap, nuchterheid". Onlangs werden 60.000 wed strijdformulieren verzonden naar scholen, club- en buurthuizen en andere instellingen waar jongeren bij elkaar komen. Meedoen kun nen jongeren van 13 t/m 18 jaar uit de hele wereld. Dejonge prijs winnaars/winnaressen uit alle landen gaan naar Canada, waar het ICAA deze zomer congres- seert. Er zijn honderden prijzen beschikbaar, waaronder drie hoofdprijzen voor de inzenders vit Nederland. De inzendtermijn sluit 15 maart 1985. Inlichtingen en gratis wed strijdbrochures bij Volksbond tegen Drankmisbruik, Eerste Sweelinckstraat 25, Den Haag en NCA (Nationale Commissie tegen het Alcoholisme en versla vingen), Willem Barentszstraat 39, Utrecht. Op 24 januari j.l. organiseerde het bestuur van de Montessorivereniging een informatie-avond in "Meulvliet" te Tholen. Er bleek veel belang stelling te zijn voor deze avond. Rond 20.00 uur heette de voorzitter Dhr. O. Lopes Cardozo iedereen welkom en hield een inleiding over het initiatief van de Vereniging om ook in Tholen een Montessori-School te stichten. Na een korte koffiepauze was het woord aan Mej. S. Oldersma, hoofd van de Eerste Montessori-School te Bergen op Zoom. Ze gaf een kort verslag over de levensloop van Maria Montessori, de pedagoge, die deze "methode" ontwikkelde en hiervoor materiaal ontwierp. Dit ma teriaal vormt de kern van de praktijk van het Montessori-Onderwijs. Het prikkelt de nieuwsgierigheid van de kinderen, signaleert gemaakte fouten en beloont goede oplossingen. Het kind kan er zelfstandig mee werken. Het M-onderwijs gaat uit van de volgende uitgangspunten: zo kwam naar voren in de antwoorden van Dhr. Lopes Cardozo en Mej. Older- 1) De gevoelige periode: Net zo min als de lichamelijke ontwikke ling van een kind gelijkmatig ver loopt, zo verloopt ook de geeste lijke ontwikkeling van een kind niet gelijkmatig. Er zijn bepaalde perioden, waarin een kind be paalde stof uitermate gemakkelijk tot zich neemt. In deze "gevoelige periode" vertoont het kind een verhoogde belangstelling voor die stof. De gevoelige periode kunnen per kind aanzienlijk verschillen 2) Voorbereide omgeving: Men vraagt weieens: is elk kind ge schikt voor deze vorm van onder wijs? Het antwoord is dan meestal een wedervraag nl.; Is iedere ou der geschikt voor deze vorm van onderwijs? Thuis moet de opvoe ding hieraan aansluiten. De ont wikkeling van het kind staat in wisselwerking met zijn omgeving en is daar in sterke mate van af hankelijk. Voor het scheppen van een gunstig leef- en werkklimaat is de volwassene (ouder/lei(st)er verantwoordelijk. 3) Sociaal onderwijs: Geen vrij heid zonder gebondenheid: Het sociale aspekt is ook in dit onder wijs sterk aanwezig o.a. Bij het binnenkomen geven de leid(st)er en het kind elkaar een hand. Ze leren elkaar niet te storen. Een menging van drie leeftijdsgroe pen, waarbij gewerkt wordt met een "methode", waarin ouderen en/of verdergevorderden de jon geren helpen met hun werk, en daardoor zelf leren, leder kind schuift dus tweemaal in z'n basis schoolloopbaan van geholpen worden naar "kunnen helpen". 4) Individueel onderwijs: Ontwik keling van binnenuit: Het kind ontwikkelt zichzelf, daarbij af en toe hulp van de leid(st)er behoe vend. De M-"methode" maakt het mogelijk "er uit te halen, wat er in zit", doordat de individuele benadering van het kind de M- leid(st)er meer mogelijkheden geeft. Met daarbij een positieve instelling van de ouders ten op zichte van de zienswijze van Ma ria Montessori zijn de omstandig heden optimaal voor het kind om "te worden, dat het in wezen is". De antwoorden op veel vragen vanuit de diskussie zijn verwerkt in het voorafgaande. Verder werd er gevraagd: Is er geen orde pro bleem op een M-School? Deze vraag moest ontkennend beantwoord worden: Het kind is erg geconcentreerd bezig met een werkje, waar het op dat moment interesse voor heeft, het kind ver-' veelt zich niet, omdat de stof te gemakkelijk of de groep langza mer is. Andere vraag: Komen de kinde ren op een M-school wel op tijd klaar? Antwoord: Als een kind gebruikt maakt van zijn gevoelige perio den, heeft hij daardoor een enor me tijdwinst, omdat wat hij wil leren in zo'n periode sneller gaat. Als een kind op andere scholen blijft zitten, b.v. ten gevolge van herhaaldelijke ziekte, gaat er extra tijd verloren, omdat alles overge daan moet worden. Op een M-school gaat het kind gewoon verder waar het gebleven was. Uiteraard kan een kind weieens "vluchten in een bepaald werkje, omdat hij iets niet aandurft of wil. De leid(st)er kan dan ingrijpen door te zeggen: "Zou je niet eens met.... beginnen" of "Nu begin je eens met....". Op het einde van de basisschool is net als op een klas sikale school het programma af. Vraag: Sluit het lager M- Onderwijs wel voldoende aan bij het traditionele vervolgonderwijs? Antwoord: Uit onderzoek is ge bleken, dat die aanpassing aan het klassikale systeem geen extra pro blemen geeft. Na enige tijd van gewenning voelden M-leerlingen het juist als een voordeel op de lagere M-School reeds een meer zelfstandige aanpak van hun werk te hebben geleerd. Na de diskussie volgde een video opname van de M-school te Bergen op Zoom met een toelich ting door het Hoofd van de School Mej. S. Oldersma. Na deze opna me kon men het materiaal bekij ken. Het bestuur was tevreden ovèr de reakties op deze avond en ziet met belangstelling uit naar de op komst op de voorlichtingsochtend die op 16 februari a.s. om 10.30 uur wederom in de "Meulvliet" gehouden zal worden. (Gratis kinderopvang). Men hoopt die ochtend de nieuwe dia's te kun nen tonen. D.M.M.O. is een driejarige da gopleiding tot zelfstandig onder nemer en tot kaderfunctionaris in handel en dienstverlenende be drijven. De M.M.O. - opleiding voldoet aan de C-eisen van de Terwijl de schoolonderzoeken van de eindexamenkandidaten al druk aan de gang zijn, komt ook voor de 3e klassers de afsluiting van de door hen gekozen school opleiding met rasse schreden nader. Het vakkenpakket voor het examen moet binnen nu en eind mei worden samengesteld, niet in de laatste plaats met het oog op de vervolgopleiding. Deze moeilijke materie werd donderdagavond met de ouders en/of verzorgers van de 3e klassers van de gem. Mavo doorgesproken. De school dekaan, dhr. H. Venekamp, ver telde de aanwezigen, na een kopje koffie en een kort welkomst woord, de verschillende belang rijke zaken rondom het begrip "vakkenpakket". Nieuw daarbij is het belang van het 7e vak dat naast de 6 verplichte vakken ge kozen wordt. De gemiddelde leerling volgde dit 7e vak meestal wel. Maar vanaf nu is het zo dat dit 7e vak aan te raden is, omdat de uitslag hiervan de beslissing van het wel of niet slagen voor het eindexamen in belangrijke mate kan beïnvloeden. Men mag nl. het cijfer voor dit 7e vak gebruiken om een onvoldoende in de exa- menlijst te vervangen. Dhr. Venekamp gaf verder een aantal voorbeelden van logische combinaties omtrent het te kiezen vakkenpakket. Hij vertelde daar bij het verband met het vervol gonderwijs. Tevens had de de- kaan documentatie beschikbaar en legde bij de aandachtig luiste rende ouders uit welke nieuwe vormen van middelbaar beroep sonderwijs voor de leerlingen open staan. Er waren cijfers over de resultaten van de eindexamenkandidaten in de afgelopen jaren.In 1985 hopen 32 leerlingen hun eindexamen af te leggen. Daarvan zullen er 7 voor de havo en 28 voor het mid delbaar beroepsonderwijs kiezen. Twee kiezen een andere richting of-hebben een baan. Er was deze informatie-avond voor de aanwezigen voldoende gelegenheid om hun vragen om trent de toekomst van hun kinde ren aan de dekaan voor te leggen. Woensdagavond 6 maart is de eerste avond van een zestal "bij eenkomsten voor aanstaande vaders en moeders in het wijkge- bouw, Dr. Tazelaarsstraat 1 te St. Maartensdijk. De avonden wor den geleid door de wijkver pleegkundigen Trees van Broek hoven en Ineke Balk. Het is de bedoeling om informatie te verschaffen over zwangerschap, bevalling en de eerste tijd erna. Hierover zal men met elkaar van gedachten wisselen. Met betrek king tot de zwangerschap wordt dieper ingegaan op de leefwijze, beleving en verschijnselen. Over de bevalling vertoont men een film, terwijl naar aanleiding van de eerste tijd na de bevalling de gevoelens in de kraamtijd, borst- of flesvoeding, de lichaamstaal en de verzorging en ontwikkeling van de baby nader aan de orde komen. De eerste avond bestaat'uit een kennismaking en het bespreken van de invulling van het pro gramma voor de overige vijf avonden. Voor wagen en/of opgave: Trees van Broekhoven, tel. 01666-2318 of Ineke Balk, tel. 01667-2476, ma t/m vr 12.30 - 13 u. Niet omdat men er op de Rijks scholengemeenschap in Bergen op Zoom zelf last van ondervond, maar om de leerlingen er mee te confronteren en er over aan het denken te zetten werd in de laag ste twee klassen aandacht ge schonken aan het thema 'vanda lisme'. Het project omvatte twee videobanden, enquetevragen en een lesbrief. De enquete werd door de leerlingen van athe- neum-5 samengesteld. Hieruit kwam ondermeer naar voren dat 83% van de ondervraagden voet balsupporters aanwees als aan stichters tot vandalisme, terwijl ook krakers hoog scoorden met 67%. 11% was van mening dat verveling tot vandalisme leidt, doch slechts 14% vond dat be paalde t.v.-series vandalisme be vorderen'. Door de leerlingen van atheneum-5 werd tevens een vi deoband over dit thema gemaakt. Hierop zijn beelden van de school, sporen van vandalisme in de stad en interviews te zien. Over deze film was men zo te spreken, dat ze is ingestuurd voor een lan delijke media-prijs. Vestigingswet Detailhandel d.w.z. dat afgestudeerden zich nagenoeg in alle branches zonder verdere opleiding kunnen vestigen. Aan vullende diploma's zijn bijvoor beeld nodig voor drogist, slijter, wapenhandelaar. Naast het zelf standig ondernemerschap is er een groot beroepenveld voor de afgestudeerde M.M.O.-er. Dat beroepenveld valt voor een deel samen met de commerciële rich ting van de M.E.A.O. Te denken valt aan bedrijfsleider in een wa renhuis, beheerder bijkantoor van een bank, chef supermarkt, fi liaalchef, handelsagent, inkoper, rayonleider, marketing assistent. Het Johannes College heeft hier mee een belangrijke uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden gekregen. Mogelijkheden die ook goed inpasbaar zijn in de toe komstige 2de fase van het voort gezet onderwijs. Daarin wordt het Middelbaar Beroepsonderwijs sectorgewijs ingedeeld. Tot heden toe waren de leerlingen uit het westelijk deel van West- Noord-Brabant en van Tholen/St. Philipsland voor deze vorm van onderwijs aangewezen op de aan velen bekende scholengemeen schap St. Olof in Breda. Het leerplan van de afdeling M.M.O. van het Johannes College is gelijk aan dat van St. Olof. Bre da kent echter nog enige speciale richtingen namelijk de Branche differentiatie en de Groothan delsdifferentiatie. Het Johannes College hoopt in de toekomst ook voor deze differentiaties het groe ne licht uit Den Haag te krijgen. Vele afgestudeerden van het Jo hannes College vonden reeds hun weg op de arbeidsmarkt in West- Brabant of daarbuiten. Schoollei ding en docenten verwachten dat ze met deze nieuwe tak nog meer jongens en meisjes uit het West brabantse en Thoolse/St. Phili- plandse kunnen voorbereiden op een functie in de maatschappij. West-Brabant en Tholen/St. Phi lipsland vertoont nogal wat witte vlekken "als het gaat over het Middelbare Beroepsonderwijs. Een van de witte vlekken is inge vuld door de toestemming van Den- Haag voor de afdeling M.M.O. aan het Johannes Colle ge-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1985 | | pagina 8