Johannes College
DE EENDRACHTBODE
OPEN A VOND
Komt er ook een
Montessori school?
AAYENBURGH
OPEN DAG
de meest gelezen krant op
Tholen en Sint-Philipsland
OPEN AVOND
MEAO
MMO
Aanmelding nieuwe leerlingen
voor het cursusjaar 1985/1986
Voorlichting ouders
3e klassers
gem. Mavo
Vandalisme
project
op Rijks
HALSTEREN THOMAS MAVO
Internationale
tekenwedstrijd
voor jongeren
Bijeenkomsten
a.s. ouders
8
EENDRACHTBODE
Donderdag 31 januari 1985
A. MIDDELBAAR HUISHOUD- EN
NIJVERHEIDSONDERWIJS (m.h.n.o.)
B. MIDDELBAAR DIENSTVERLENINGS- EN
GEZONDHEIDSZORGONDERWIJS (m.d.g.o.)
AGOGISCH WERK (A.W.)
CIVIELE- EN CONSUMPTIEF TECHNISCHE
DIENSTEN (C.C.D.)
AKTIVITEITENBEGELEIDING (A.B.)
OPGAVE VAN LEERLINGEN:
M.D.G.O.— M.H.N.O.
"De Waayenburgh"
13.30-16.30 uur
19.00-21.30 uur
R.K. Scholengemeenschap voor Meao en MMO
Inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij
Buurtweg 39 - Telefoon 01641-2161
MAANDAG 4 FEBRUARI OM 20.00 UUR IN HET
SCHOOLGEBOUW
RÖNCALLf
na de LAGERE SCHOOL?
Daarom organiseren wij op
DINSDAG 5 FEBRUARI
Aanvang 19.30 uur.
HANDELSONDERWIJS NU OOK IN ROOSEN
DAAL
JOHANNES COLLEGE IS UITGEBREID MET
EEN AFDELING M.M.O.
Sinds augustus 1984 heeft het Johannes College in
Roosendaal er een nieuwe afdeling bij en wel de af
deling M.M.O., een driejarige middelbare beroep
sopleiding die opleidt voor functies in de handel en de
dienstverlening. M.M.O. staat voor Middelbaar Mid-
denstandsonderwijs. De schoolsoort wordt ook aan
geduid met Middelbare Detailhandelschool.
Chr. Scholengemeenschap voor beroepsonderwijs
Nieuwervestraat 2 - Middelburg - Tel. 011 80-1 3674/28674
DIRECTEUR: L. DE WAARD
OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN (zowel voor meisjes als jongens)
in het Middelbaar Beroepsonderwijs:
INTERIM ALGEMENE SCHAKELOPLEIDING (INTAS)
De Intas is bedoeld voor leerlingen die
- nog te jong zijn voor de vervolgopleiding van hun keuze
(bv. opleiding ziekenverzorging of verpleegkunde) en dus
nog 1 of 2 jaar moeten overbruggen;
- nog niet precies weten welke vervolgopleiding in de
verzorging zij willen gaan volgen;
- nog te weinig niveau hebben voor hun vervolgopleiding.
Duur van de opleiding: 1 of 2 jaar (naar keuze)
TOELATINGSEISEN:
a. diploma LBO met minstens 2 vakken op C- en 4 vakken
op B-niveau
b. diploma MAVO 3 of 4 jaar, C- of D-niveau
c. overgangsbewijs naar het 4e jaar HAVO of VWO.
De Middelbare Beroepsopleiding A.W. leidt op voor begeleidende
(agogische) functies bij instellingen waar mensen blijvend of tijdelijk
hun "thuis" hebben, of bij instellingen voor kultureel werk.
Afstudeerrichtingen
- inrichtingswerk (semi-residentieel werk)
- kultureelwerk (o.a. klub- en buurthuiswerk)
Duur van de opleiding: 3 jaar.
De Middelbare Beroepsopleiding C.C.D. leidt op voor een uitvoerende,
leidinggevende of voorlichtende funktie op middelbaar niveau in de
groothuishouding (ziekenhuizen, bejaardentehuizen, instellingen enz.)
Afstudeerrichtingen
- C.D. (Civiele Dienst), accent op schoonmaak, onderhoud
en linnendienst;
- C.T. (Consumptieve Technieken), accent op voeding,
waaronder koken en serveren.
Duur van de opleiding: 3 jaar
De Middelbare Beroepsopleiding A.B. leidt op, om op de juiste manier
aktiviteiten voor te bereiden, uit te voeren en te begeleiden, waardoor
de op een of andere wijze gehandicapte medemens wat meeer zin in
het leven krijgt en houdt.
Duur van de opleiding: 3 jaar
TOELATINGSEISEN:
a. diploma LBO met minstens 2 vakken, w.o. Nederlands, op
C- en 4 vakken op B-niveau
b. diploma MAVO 3 of 4 jaar, C- of D-niveau
c. overgangsbewijs naar het 4e jaar HAVO of VWO
Dagelijks aan de school van 9.00-1 2.00 en van 1 3.00-1 6.30 uur.
Voor nadere inlichtingen kunt u een afspraak maken.
Aanmelding voor 1 april 1 985 verplicht.
In de dependance "De Vliedberg
Koudekerkseweg 11 7 te Middelburg.
Op donderdag 7 februari 1 985 van:
en
kan met bovenstaande opleidingen kennis gemaakt worden.
Toekomstige leerlingen, ouders en belangstellenden zijn van harte
welkom.
Wethouder Lanenstraat 58
4703 HS Roosendaal, tel., 01650-43946
Driejarige middelbare beroepsopleiding voor
administratieve, commerciële, bestuurlijke en
secretariële functies. Informatika-onderwijs vanaf
het eerste leerjaar
Driejarige middelbare beroepsopleiding voor
commerciële functies in handel en dienstverlening.
Informatika-onderwijs binnen het vak
administratie
Tot het le leerjaar Meao/MMO worden toegelaten leerlingen, die
a. in het bezit zijn van:
- Mavo-diploma (bepaalde vakken op D-niveau)
- Leao-diploma (bepaalde vakken op C-niveau)
- diploma LDS of LMO
- bewijs van onvoorwaardelijke bevordering naar het 4de leerjaar
VWO/Havo
b. een gunstig studie-advies krijgen van de laatst bezochte school.
Tot het 2e leerjaar Meao/MMo worden toegelaten leerlingen die
a. in het bezit zijn van het Havo-diploma
b. een gunstig studie-advies krijgen van de laatst bezochte school.
- de schooldekaan van de laatst bezochte school
- de administratie van het Johannes College
De aanmelding dient voor 1 april 1985 te geschieden
A.J. Borghols, direkteur
Wij zullen u dan een zo duidelijk mogelijk beeld geven van onze
school. Wij willen u dan informeren over:
- wat wij als school proberen te bereiken
- hoe wij uw kind begeleiden
- waarom een mavo een goede keus is
- alles wat verder voor u van belang is te weten
Vanaf 21.00 uur kunt u aan de hand van:
- gesprekken met leerkrachten en directie
- tentoongesteld lesmateriaal
- video, dia's en filmbeelden
een idee krijgen van wat er op school gebeurt
U bent van harte welkom, ook met uw zoon of dochter. Aanmel
dingsformulieren op de basisscholen of rechtstreeks bij ons.
ï- *•- Cs
Samenwerkingsschool (rk-pc) voor
MAVO-HAVO (ongedeeld) ATHENEUM
Postbus 258 Tuinderspad 6
4600 AG 4613 CA Bergen op Zoom
tel. (01640)41050
Bij het zoeken naar een antwoord op deze moeilijke vraag wordt u
geholpen door de informatie die u van de lagere school ontvangt.
Een bezoek aan een school voor voortgezet onderwijs is een
nuttige aanvulling op deze informatie en kan u helpen bij een
verantwoorde schoolkeuze.
■i
Er is dan gelegenheid om met schoolleiding, docenten, ouders en
leerlingen over het onderwijs op Roncalli, de 2-jarige brugperiode,
leerlingenbegeleiding, eindexamenresultaten, godsdienst en vele
andere zaken, te spreken. In het gebouw zullen diverse activiteiten
plaatsvinden, waardoor u de sfeer op onze school en de
achtergronden van waaruit wij werken, kunt leren kennen.
Vanzelfsprekend worden ook de leerlingen van de BRUGKLAS en
eventueel voor 4 HAVO verwacht.
Inlichtingen bij de waarnemend rector van de school: drs. A.l. VAN
HECK. Aanmelding van leerlingen tot 15 maart a s.
R.K. MIDDELBARE LANDBOUWSCHOOL EN MIDDELBARE TUINBOUWSCHOOL BREDA
Middelbaar Agrarisch Onderwijs (M.A.O.)
3-jarige dagopleiding
A- of B-leergang
met als vakrichtingen:
akkerbouw
veehouderij
aanleg en onderhoud
van tuinen en groen
voorzieningen
(A-leergang: 3V4 jaar)
boomteelt
bloemschikken en -binden
bloementeelt
groenteteelt
Vereist examenpakket MAVO/LBO:
A-leergang:
ne bij voorkeur en of du) C-niveau
wi C-niveau
bi C-niveau LAO of D-niveau MAVO of in
plaats daarvan natuurkunde
op C-niveau LAO/LTO of D-niveau MAVO
en bovendien
voor LBO: 3 vakken B-niveau
voor MAVO: 2 van de vakken wi, na, sk, bi D-niveau
voor LTO: ruime praktijkervaring
B-leergang:
4 vakken minimaal B-niveau
(bij voorkeur wi)
bij voorkeur een agrarisch vak of enkele
vakken op C-niveau
Kort Middelbaar Agrarisch Onderwijs (K.M.A.O.)
2-jarige, max. 3-jarige,*
volledige dagopleiding met
sterk
beroepsgericht karakter met als
vakrichtingen:
groente-/bloementeelt
(opl. plaats Breda)
rundveehouderij/
weidebouw
(opl. plaats Etten-Leur)
studieduur afhankelijk van tempo leerling
T oelatingsvoorwaarden:
of 16 jaar zijn
of 10 jaar volledig dagonderwijs gevolgd hebben
of een LBO- of MAVO-diploma bezitten
In bijzondere gevallen kan hiervan afgeweken worden.
Deeltijd Middelbaar Agrarisch Onderwijs (D.M.A.O.)
(In samenwerking met de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond)
3-jarige deeltijdopleiding Toelatingsvoorwaarden:
voor volwassenen agrarisch ondernemer zijn ot werkzaam zijn
met als vakrichting: of willen zijn in de agrarische sector
veehouderij/akkerbouw minimum leeftijd 23 jaar
Aanmeldingen z.s.m., doch uiterlijk 1 april a.s.
Voor nadere inlichtingen kunt U zich wenden tot de school, adres:
Frankenthalerstraat 7, 4816 KA Breda, tel. 076-712280. Dir.: ir. F.J.V. Geuskens.
Ter gelegenheid van het Interna
tionaal Jongerenjaar organiseert
het ICAA (Internationaal Council
on Alcohol and Addictions) een
grote tekenwedstrijd onder het
motto "Gezondheid, vriendschap,
nuchterheid".
Onlangs werden 60.000 wed
strijdformulieren verzonden naar
scholen, club- en buurthuizen en
andere instellingen waar jongeren
bij elkaar komen. Meedoen kun
nen jongeren van 13 t/m 18 jaar
uit de hele wereld. Dejonge prijs
winnaars/winnaressen uit alle
landen gaan naar Canada, waar
het ICAA deze zomer congres-
seert. Er zijn honderden prijzen
beschikbaar, waaronder drie
hoofdprijzen voor de inzenders vit
Nederland.
De inzendtermijn sluit 15 maart
1985. Inlichtingen en gratis wed
strijdbrochures bij Volksbond
tegen Drankmisbruik, Eerste
Sweelinckstraat 25, Den Haag en
NCA (Nationale Commissie
tegen het Alcoholisme en versla
vingen), Willem Barentszstraat
39, Utrecht.
Op 24 januari j.l. organiseerde het bestuur van de Montessorivereniging
een informatie-avond in "Meulvliet" te Tholen. Er bleek veel belang
stelling te zijn voor deze avond. Rond 20.00 uur heette de voorzitter
Dhr. O. Lopes Cardozo iedereen welkom en hield een inleiding over het
initiatief van de Vereniging om ook in Tholen een Montessori-School te
stichten. Na een korte koffiepauze was het woord aan Mej. S. Oldersma,
hoofd van de Eerste Montessori-School te Bergen op Zoom. Ze gaf een
kort verslag over de levensloop van Maria Montessori, de pedagoge, die
deze "methode" ontwikkelde en hiervoor materiaal ontwierp. Dit ma
teriaal vormt de kern van de praktijk van het Montessori-Onderwijs.
Het prikkelt de nieuwsgierigheid van de kinderen, signaleert gemaakte
fouten en beloont goede oplossingen. Het kind kan er zelfstandig mee
werken.
Het M-onderwijs gaat uit van de volgende uitgangspunten: zo kwam
naar voren in de antwoorden van Dhr. Lopes Cardozo en Mej. Older-
1) De gevoelige periode: Net zo
min als de lichamelijke ontwikke
ling van een kind gelijkmatig ver
loopt, zo verloopt ook de geeste
lijke ontwikkeling van een kind
niet gelijkmatig. Er zijn bepaalde
perioden, waarin een kind be
paalde stof uitermate gemakkelijk
tot zich neemt. In deze "gevoelige
periode" vertoont het kind een
verhoogde belangstelling voor die
stof. De gevoelige periode kunnen
per kind aanzienlijk verschillen
2) Voorbereide omgeving: Men
vraagt weieens: is elk kind ge
schikt voor deze vorm van onder
wijs? Het antwoord is dan meestal
een wedervraag nl.; Is iedere ou
der geschikt voor deze vorm van
onderwijs? Thuis moet de opvoe
ding hieraan aansluiten. De ont
wikkeling van het kind staat in
wisselwerking met zijn omgeving
en is daar in sterke mate van af
hankelijk. Voor het scheppen van
een gunstig leef- en werkklimaat
is de volwassene (ouder/lei(st)er
verantwoordelijk.
3) Sociaal onderwijs: Geen vrij
heid zonder gebondenheid: Het
sociale aspekt is ook in dit onder
wijs sterk aanwezig o.a. Bij het
binnenkomen geven de leid(st)er
en het kind elkaar een hand. Ze
leren elkaar niet te storen. Een
menging van drie leeftijdsgroe
pen, waarbij gewerkt wordt met
een "methode", waarin ouderen
en/of verdergevorderden de jon
geren helpen met hun werk, en
daardoor zelf leren, leder kind
schuift dus tweemaal in z'n basis
schoolloopbaan van geholpen
worden naar "kunnen helpen".
4) Individueel onderwijs: Ontwik
keling van binnenuit: Het kind
ontwikkelt zichzelf, daarbij af en
toe hulp van de leid(st)er behoe
vend. De M-"methode" maakt
het mogelijk "er uit te halen, wat
er in zit", doordat de individuele
benadering van het kind de M-
leid(st)er meer mogelijkheden
geeft. Met daarbij een positieve
instelling van de ouders ten op
zichte van de zienswijze van Ma
ria Montessori zijn de omstandig
heden optimaal voor het kind om
"te worden, dat het in wezen is".
De antwoorden op veel vragen
vanuit de diskussie zijn verwerkt
in het voorafgaande. Verder werd
er gevraagd: Is er geen orde pro
bleem op een M-School?
Deze vraag moest ontkennend
beantwoord worden: Het kind is
erg geconcentreerd bezig met een
werkje, waar het op dat moment
interesse voor heeft, het kind ver-'
veelt zich niet, omdat de stof te
gemakkelijk of de groep langza
mer is.
Andere vraag: Komen de kinde
ren op een M-school wel op tijd
klaar?
Antwoord: Als een kind gebruikt
maakt van zijn gevoelige perio
den, heeft hij daardoor een enor
me tijdwinst, omdat wat hij wil
leren in zo'n periode sneller gaat.
Als een kind op andere scholen
blijft zitten, b.v. ten gevolge van
herhaaldelijke ziekte, gaat er extra
tijd verloren, omdat alles overge
daan moet worden.
Op een M-school gaat het kind
gewoon verder waar het gebleven
was.
Uiteraard kan een kind weieens
"vluchten in een bepaald werkje,
omdat hij iets niet aandurft of wil.
De leid(st)er kan dan ingrijpen
door te zeggen: "Zou je niet eens
met.... beginnen" of "Nu begin je
eens met....". Op het einde van de
basisschool is net als op een klas
sikale school het programma af.
Vraag: Sluit het lager M-
Onderwijs wel voldoende aan bij
het traditionele vervolgonderwijs?
Antwoord: Uit onderzoek is ge
bleken, dat die aanpassing aan het
klassikale systeem geen extra pro
blemen geeft. Na enige tijd van
gewenning voelden M-leerlingen
het juist als een voordeel op de
lagere M-School reeds een meer
zelfstandige aanpak van hun werk
te hebben geleerd.
Na de diskussie volgde een video
opname van de M-school te
Bergen op Zoom met een toelich
ting door het Hoofd van de School
Mej. S. Oldersma. Na deze opna
me kon men het materiaal bekij
ken.
Het bestuur was tevreden ovèr de
reakties op deze avond en ziet met
belangstelling uit naar de op
komst op de voorlichtingsochtend
die op 16 februari a.s. om 10.30
uur wederom in de "Meulvliet"
gehouden zal worden. (Gratis
kinderopvang). Men hoopt die
ochtend de nieuwe dia's te kun
nen tonen.
D.M.M.O. is een driejarige da
gopleiding tot zelfstandig onder
nemer en tot kaderfunctionaris in
handel en dienstverlenende be
drijven. De M.M.O. - opleiding
voldoet aan de C-eisen van de
Terwijl de schoolonderzoeken van
de eindexamenkandidaten al
druk aan de gang zijn, komt ook
voor de 3e klassers de afsluiting
van de door hen gekozen school
opleiding met rasse schreden
nader. Het vakkenpakket voor het
examen moet binnen nu en eind
mei worden samengesteld, niet in
de laatste plaats met het oog op de
vervolgopleiding. Deze moeilijke
materie werd donderdagavond
met de ouders en/of verzorgers
van de 3e klassers van de gem.
Mavo doorgesproken. De school
dekaan, dhr. H. Venekamp, ver
telde de aanwezigen, na een kopje
koffie en een kort welkomst
woord, de verschillende belang
rijke zaken rondom het begrip
"vakkenpakket". Nieuw daarbij is
het belang van het 7e vak dat
naast de 6 verplichte vakken ge
kozen wordt. De gemiddelde
leerling volgde dit 7e vak meestal
wel. Maar vanaf nu is het zo dat
dit 7e vak aan te raden is, omdat
de uitslag hiervan de beslissing
van het wel of niet slagen voor het
eindexamen in belangrijke mate
kan beïnvloeden. Men mag nl. het
cijfer voor dit 7e vak gebruiken
om een onvoldoende in de exa-
menlijst te vervangen.
Dhr. Venekamp gaf verder een
aantal voorbeelden van logische
combinaties omtrent het te kiezen
vakkenpakket. Hij vertelde daar
bij het verband met het vervol
gonderwijs. Tevens had de de-
kaan documentatie beschikbaar
en legde bij de aandachtig luiste
rende ouders uit welke nieuwe
vormen van middelbaar beroep
sonderwijs voor de leerlingen
open staan.
Er waren cijfers over de resultaten
van de eindexamenkandidaten in
de afgelopen jaren.In 1985 hopen
32 leerlingen hun eindexamen af
te leggen. Daarvan zullen er 7
voor de havo en 28 voor het mid
delbaar beroepsonderwijs kiezen.
Twee kiezen een andere richting
of-hebben een baan.
Er was deze informatie-avond
voor de aanwezigen voldoende
gelegenheid om hun vragen om
trent de toekomst van hun kinde
ren aan de dekaan voor te leggen.
Woensdagavond 6 maart is de
eerste avond van een zestal "bij
eenkomsten voor aanstaande
vaders en moeders in het wijkge-
bouw, Dr. Tazelaarsstraat 1 te St.
Maartensdijk. De avonden wor
den geleid door de wijkver
pleegkundigen Trees van Broek
hoven en Ineke Balk.
Het is de bedoeling om informatie
te verschaffen over zwangerschap,
bevalling en de eerste tijd erna.
Hierover zal men met elkaar van
gedachten wisselen. Met betrek
king tot de zwangerschap wordt
dieper ingegaan op de leefwijze,
beleving en verschijnselen. Over
de bevalling vertoont men een
film, terwijl naar aanleiding van
de eerste tijd na de bevalling de
gevoelens in de kraamtijd, borst-
of flesvoeding, de lichaamstaal
en de verzorging en ontwikkeling
van de baby nader aan de orde
komen.
De eerste avond bestaat'uit een
kennismaking en het bespreken
van de invulling van het pro
gramma voor de overige vijf
avonden.
Voor wagen en/of opgave: Trees
van Broekhoven, tel. 01666-2318
of Ineke Balk, tel. 01667-2476, ma
t/m vr 12.30 - 13 u.
Niet omdat men er op de Rijks
scholengemeenschap in Bergen
op Zoom zelf last van ondervond,
maar om de leerlingen er mee te
confronteren en er over aan het
denken te zetten werd in de laag
ste twee klassen aandacht ge
schonken aan het thema 'vanda
lisme'. Het project omvatte twee
videobanden, enquetevragen en
een lesbrief. De enquete werd
door de leerlingen van athe-
neum-5 samengesteld. Hieruit
kwam ondermeer naar voren dat
83% van de ondervraagden voet
balsupporters aanwees als aan
stichters tot vandalisme, terwijl
ook krakers hoog scoorden met
67%. 11% was van mening dat
verveling tot vandalisme leidt,
doch slechts 14% vond dat be
paalde t.v.-series vandalisme be
vorderen'. Door de leerlingen van
atheneum-5 werd tevens een vi
deoband over dit thema gemaakt.
Hierop zijn beelden van de
school, sporen van vandalisme in
de stad en interviews te zien. Over
deze film was men zo te spreken,
dat ze is ingestuurd voor een lan
delijke media-prijs.
Vestigingswet Detailhandel d.w.z.
dat afgestudeerden zich nagenoeg
in alle branches zonder verdere
opleiding kunnen vestigen. Aan
vullende diploma's zijn bijvoor
beeld nodig voor drogist, slijter,
wapenhandelaar. Naast het zelf
standig ondernemerschap is er
een groot beroepenveld voor de
afgestudeerde M.M.O.-er. Dat
beroepenveld valt voor een deel
samen met de commerciële rich
ting van de M.E.A.O. Te denken
valt aan bedrijfsleider in een wa
renhuis, beheerder bijkantoor van
een bank, chef supermarkt, fi
liaalchef, handelsagent, inkoper,
rayonleider, marketing assistent.
Het Johannes College heeft hier
mee een belangrijke uitbreiding
van de opleidingsmogelijkheden
gekregen. Mogelijkheden die ook
goed inpasbaar zijn in de toe
komstige 2de fase van het voort
gezet onderwijs. Daarin wordt het
Middelbaar Beroepsonderwijs
sectorgewijs ingedeeld.
Tot heden toe waren de leerlingen
uit het westelijk deel van West-
Noord-Brabant en van Tholen/St.
Philipsland voor deze vorm van
onderwijs aangewezen op de aan
velen bekende scholengemeen
schap St. Olof in Breda.
Het leerplan van de afdeling
M.M.O. van het Johannes College
is gelijk aan dat van St. Olof. Bre
da kent echter nog enige speciale
richtingen namelijk de Branche
differentiatie en de Groothan
delsdifferentiatie. Het Johannes
College hoopt in de toekomst ook
voor deze differentiaties het groe
ne licht uit Den Haag te krijgen.
Vele afgestudeerden van het Jo
hannes College vonden reeds hun
weg op de arbeidsmarkt in West-
Brabant of daarbuiten. Schoollei
ding en docenten verwachten dat
ze met deze nieuwe tak nog meer
jongens en meisjes uit het West
brabantse en Thoolse/St. Phili-
plandse kunnen voorbereiden op
een functie in de maatschappij.
West-Brabant en Tholen/St. Phi
lipsland vertoont nogal wat witte
vlekken "als het gaat over het
Middelbare Beroepsonderwijs.
Een van de witte vlekken is inge
vuld door de toestemming van
Den- Haag voor de afdeling
M.M.O. aan het Johannes Colle
ge-