Afvalstoffendepot Sint Philipsland Steeds minder nieuwbouw Zeeuws studiefonds heeft nog reserves Wie herkent ze? i Het Nederlandse Rode Kruis is de lezers van dit blad dankbaar voor alle steun die ons ook dit jaar weer werd gegeven. Wij wensen u alle goeds in 1985 toe. UNIEKE UITVERKOOP PERZISCHE EN OOSTERSE TAPIJTEN MET KORTINGEN VAN 20 TOT 60% PROFITEER NU! Woning verbetering EXTRA: zware kwaliteit Marokko Berber Dorpsvernieuwingsbeleid Tholen wordt voortgezet 11 EENDRACHTBODE Vrijdag 4 januari 1985 Binnenkort zal ook Sint Philipsland de beschikking hebben over één of meerdere inzameldepot(s) voor probleemstoffen uit huishoudens en kleine hoeveel heden chemisch afval van bedrijven. Het gaat daarbij onder andere om batterijen, verf, verdunners, ontvet- ters, ontwikkelaars, afgewerkte olie, vet, landbouwgif, enz. Expo 1984 Tholen sprong er financieel uit 300 x 200 250 x 200 van voor psoT- 795,- 675,- De Hoofdingenieur-Directeur (HID), tevens Inspecteur van de Volkshuisvesting in de provincie Zeeland, ing. R.J. van der Meulen, heeft de verdeling over de gemeenten bekend gemaakt van het gesubsidieerde woningbouwprogramma en het verbeteringsprogramma 1985. Tevens hebben de gemeenten de potentiële nieuwbouwtoewijzing voor de jaren 1986,1987 en 1988 ontvangen. Deze verdeling is tot stand gekomen in overeenstemming met de Adviescommissie Verdeling Rijkssteun Woningbouw (AVRW). De staatssecretaris wijst Zeeland volgend jaar 1758 huizen toe, in 1986 maar 1689, in 1987 weer minder, 1662 en in 1988 slechts 1450. Nieuwbouw Verbeterings programma Tholen 67 Gereedgekomen woningen in 1984 De gemeenteraad van St. Philipsland verstrekt het Zeeuws Studiefonds in 1985 geen dertig maar 27 cent subsidie per inwoner. De PVAB-fractie vond die kor ting van tien procent niet ver genoeg gaan gezien de rereserves: 105.435 gulden. "In deze tijd moet iedere gemeente op de centjes letten. Als het nodig is kunnen ze altijd terugkomen", zei raadslid A.P. Kornaat. Rein water Beter wonen bouwt 30 huizen De Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing treedt in op 1 januari 1985. Dat betekent dat er negentien spe cifieke rijksuitkeringen worden opgegeven en opgaan in een stadsvernieuwingsfonds, waarbij rechtstreeks bedragen worden uitgekeerd aan gemeenten en pro vincies. De gemeente Tholen krijgt in 1985 1.104.000,— om projecten te financieren of te sub sidiëren die te maken hebben met het proces van de stads- of dorpsvernieuwing, zoals de verwerving en sloop van panden en het bouwrijp maken van de grond, de particuliere verbetering van woningen en de restauratie van woonhuismonumenten. In de praktijk zal er met de komst van de nieuwe wetgeving weinig aan het huidige Thoolse stads- en dorpsvernieu wingsbeleid veranderen. Een al bruine foto met een echtpaar, uit Oud-Vosse meer of St. Annaland? Wie weet 't? Herkent u ze? Bel de Eendrachtbode 01665-2752. Tegenvaller 65 mille Rente over waarborgsommen St. Philipsland 10 Opheffing woningstichting eiland Tholen Op grond van berekeningen van het Instituut voor Afvalstoffen- onderzoek moet worden aange nomen dat per 1000 inwoners jaarlijks zo'n 500 kilo chemisch afval met het gewone huisvuil en het bedrijfsafval wordt afgevoerd. De Wet Chemische Afvalstoffen biedt hiervoor geen oplossing omdat burgers en een aantal be drijven zijn vrijgesteld van de meldingsplicht: o.a. drukkerijen, landbouwbedrijven, apotheken, scholen. Ook deze bedrijven mo gen zich in feite alleen van che misch afval ontdoen door ze af te geven aan een vergunninghouder. In de praktijk komt hier niet zo veel van terecht. PROBLEEM Het probleem is dat er slechts een beperkt aantal verwerkingsbe drijven is en deze zijn vaak op grote afstand gelegen van de pro ducenten van het afval. Aan het transport van chemisch afval zijn strenge vervoerseisen gesteld. Ook worden aan de op slag van chemisch afval eisen ges teld. Bedrijven die kleine hoe veelheden chemisch afval produ ceren kunnen daardoor voor hoge kosten komen te staan. Het zal duidelijk zijn dat voor deze be drijven de legale afvoer van het chemisch afval als te omslachtig en kostbaar wordt ervaren. Het gevolg is dat chemisch afval soms toch illegaal gestort of geloosd wordt. Daarbij komt dat voor de kleine hoeveelheden geen effec tief toezicht mogelijk is. Voor de burger is het uiteraard nog veel moeilijker, zo niet onmogelijk, om op milieuvriendelijke wijze van zijn chemisch afval af te komen. STORTEN EN LOZEN De milieuschadelijke afvalstoffen komen dus voor een groot deel op Vijftig procent van de exposanten waren vorige week in café "Tol- rust" te Poortvliet om van de or ganisatoren te vernemen, hoe het financiële kaartje er tenslotte uit zag. Het gaat tenslotte om een 60 mille, die met zo'n organisatie is gemoeid en dat kan mee- en tegenvallers opleveren. De eind conclusie was dat het noch het een noch het ander was. Men is er fi nancieel uitgesprongen, maar met een paar honderd gulden kon er geen vetpot overblijven. Op zich zelf ook niet de doelstelling, maar wel moest men constateren, dat de publieke belangstelling, met na me van wat verder buiten de re gio, minder was. Daarvoor wer den wel verschillende oorzaken opgesomd, maar het euvel doet zich overal voor en Promotie in Bergen op Zoom is daar zelfs voor een deel aan ten onder gegaan. Een belangrijk pluspunt voor de standhouders was, dat door de organisatie in eigen hand te ne men zo'n 30.000,— was bes paard. Inmiddels kwam de vere niging "Expo Tholen" van de grond en de voorzitter daarvan, de heer J.K. Elenbaas gaf ook deze avond leiding. Na wat vragen rond de financiën, waar onder mee- en tegenvallende posten, kwam de discussie op gang over de algemene indruk. Eerstens was dat een uitstekende presentatie van de ondernemers met boven dien een naast nutsbedrijven vrij wel uitsluitende Thoolse aangele genheid en anderzijds was er de zelfkritiek, dat nog meer aan "klantenbinding" moet worden gedaan. Dit kan door wat alge mene attrakties, zoals bijvoor beeld deze keer de bejaarden ak- tief betrokken werden middels een enquête over de beste presen tatie. Zoiets zou er als het ware dagelijks moeten zijn voor zowel jongere als oudere kijk- en koop beursbezoekers. Anderszijds kwam ook de fre quentie ter sprake. Er viel name lijk van consumentenzijde hier en daar te beluisteren, dat het wel ongeveer hetzelfde zou zijn als een vorige Expo. Dat was het wel niet, maar die er niet was kon dat oordeel wel vellen. Het merendeel van de exposanten gaf niettemin de voorkeur aan een tweejarige frequentie, al vergt dit van deze en gene nogal wat van het budget. Volgend jaar oktober hoopt men de eerste gedachten te ontwikke len rond expo 1986. Ondertussen werden de twee voornaamste voorvechters van expo 1984 dank gebracht voor hun professionele inzet. plaatsen in het milieu terecht waar ze direct of indirect schade aan mens, plant en dier aanrichten. Een deel van de chemische afval stoffen uit de betreffende ge meenten komt terecht op de re gionale vuilstortplaats "Tuttel- hoek" met nadelige gevolgen voor het grondwater. Op de stortplaats wordt netjes volgens de richtlijnen gecontroleerd gestort. Chemisch afval behoort er echter niet terecht te komen. Het is bekend dat het door het afval sijpelende regen water bij vuilnisstortplaatsen zeer sterk verontreinigd is. Uit onder zoekingen is gebleken dat in vele gevallen het grondwater (tot op heden) alleen verontreinigd is in "de omgeving" van de stortplaats. Door de zuiveringscapaciteit van de bodem nemen hoge concen traties in het grondwater snel af. Sommige chemische stoffen en verbindingen kunnen echter al bij zeer lage concentraties schadelijke effecten op de mens en zijn milieu veroorzaken. Een ander deel van de chemische afvalstoffen wordt geloosd in het riool, met mogelijke gevolgen voor het riool zelf, stank in de woningen en explosiegevaar. Lo zing op het riool is dus alleen voor de gemakkelijk biologisch af breekbare stoffen een echte op lossing. VERBRAND Voor een deel worden chemische afvalstoffen (veelal verfresten en verdunners) soms samen met an dere afvalstoffen door burgers en bedrijven zelf in de open lucht verbrand. Misschien hebben sommigen ook wel het idee dat op deze wijze het milieu gespaard blijft. Chemisch afval wordt im mers ook bij de grote afvalver werkingscentrale in Rijnmond verbrand. Door de veel te lage verbrandingstemperaturen van onze eigen vuurtjes ontstaat ech ter een zeer onvolledige verbran ding. Hierdoor komen nogal wat schadelijke stoffen vrij. Schadelijk afval hoort ook niet in de buiten lucht verbrand te worden. Kortom: er zijn vele manieren om van ons chemisch afval af te ko men, maar er zijn maar weinig goede manieren en die liggen vaak niet dicht bij de producent. Verbranding van afval door par ticulieren is een slechte bijdrage aan ons milieu! INZAMELDEPOT Om genoemde problemen het hoofd te bieden heeft de gemeente Sint Philipsland besloten inza- meldepots in te richten. In deze depots kunnen de kleine hoeveel heden chemisch.afval die in de gemeente zijn ontstaan tijdelijk worden opgeslagen. Deze chemi sche afvalstoffen kunnen vandaar milieuhygiënisch worden afge voerd naar de verwerkingsbedrij ven. Deze chemische afvalstof- fendepots spelen zo een bemid delende rol tussen de producenten van kleine hoeveelheden che misch afval en de verwerkingsbe drijven. Ze zijn geschikt gemaakt voor een grote verscheidenheid aan chemisch afval. Voor zowel de renovatie als de verbetering van woningen volgens de zogenaamde "terugploegrege- ling" (inschakeling van langdurig werkloze bouwvakkers) is gelde lijke steun van het rijk toegezegd. Door persoonlijke contacten dan wel schriftelijke mededelingen zullen de betrokken huurders van Beter Wonen geïnformeerd wor den over de ontwikkeling en de te volgen procedure. Wat de reno vatie betreft zal mevrouw M. Udema van de Nationale Wo ningraad met huurders overleg plegen over de beschikbaarheid van wisselwoningen en de perio de, waarin het treffen van de voorzieningen is gepland. In de Kon. Julianastraat te Sint- Maartensdijk wordt begonnen, waarna via de Stoofstraat c.a. te Poortvliet eind 1985 in Ter Vate te Tholen zal worden geëindigd. Wat de "terugploegregeling" be treft is inmiddels te Poortvliet gestart en zal - naar verwachting - in Scherpenisse worden gestopt met lussendoor behandeling van woningen te Oud-Vossemeer, Sint-Maartensdijk, Tholen en Stavenisse. De werkzaamheden worden uit gevoerd door het Bouwbedrijf Uytdewilligen B.V. onder directie van het Architectenbureau H. Weertman B.V. Advertentie IM Bij de verdeling van het voor Zeeland beschikbare contingent is de HID uitgegaan van de Korte Termijn Uitwerking van de pro vinciale Nota Bewoningspatroon. Hierin wordt voorrang gegeven aan het bouwen voor de opvang van de eigen bevolkingsgroei. Evenals in de voorgaande jaren wordt aan de gemeenten gevraagd hun beschikkingsgerède bouw plannen vóór 1 juli 1985 in te die nen. Na die datum kan een pro vinciale herverdeling plaatsvin den van het dan nog beschikbare contingent. De verdeling van het nieuw- bouwcontingent over de gemeen ten betreft de categorieën wo ningwetwoningen, premiehuur- non-profit woningen, beleggers huurwoningen, premie-A en pre- mie-B-woningen. De stichtings- kosten van premie-A-woningen mogen maximaal 132.000,— bedragen; voor premie-B- woningen maximaal 162.000,— Alleen in de sociale sector (wo ningwetwoningen en premie- huur-non-profit woningen) zijn 41 woningen in 1985 achter de hand gehouden om mogelijke knelpunten in de loop van 1985 te kunnen oplossen. Toewijzing van deze woningen zal plaatsvinden in overeenstemming met de AVRW. Ook voor de jaren na 1985 zijn woningen in de sociale sector ge reserveerd in een kenlpuntenpot. De HID heeft geen verdeling ge maakt over de gemeenten van de 260 vrije-sectorwoningen met eenmalige bijdrage van 6.500,— die de provincie Zee land kreeg toegewezen. Verdeling van deze woningen zal plaatsvin den in volgorde van binnenkomst van complete plannen, voor zover de stichtingskosten beneden de maximale stichtingskosten van premie-A-woningen 132.000,— blijven. Wel zal er op worden toegezien dat per ge meente jaarlijks niet meer wordt gebouwd dan de Korte Termijn Uitwerking 1984 aangeeft. De HID heeft de gemeenten met klem verzocht vooral voor deze woningen de subsidie-aanvragen met spoed in te zenden. Een deel van het Zeeuwse contingent vrije- sectorwoningen met eenmalige bijdrage kon dit jaar namelijk niet worden verwezenlijkt. Volgend jaar kunnen in Zeeland 150 vooroorlogse woningwetwo ningen en 685 naoorlogse wo ningwetwoningen met subsidie van het rijk worden verbeterd. De verbetering van de vooroorlogse woningen mag gemiddeld 60.000,— bedragen; voor naoorlogse woningen is dit bedrag gesteld op gemiddeld 30.000,— De HID heeft deze contingenten verdeeld over de gemeenten. Hij is nog niet overgegaan tot toewij zing van meerjarencontingenten voor de verbetering, omdat daar voor nog onvoldoende gegevens voorhanden zijn. Het aan Zeeland toegewezen contingent bevat ook subsidiemo gelijkheden voor verbetering van diverse categorieën particuliere huurwoningen. Hiervoor heeft de HID geen verdeling over de ge meenten gemaakt. Toewijzing zal plaatsvinden aan de hand van de binnengekomen plannen. Volgens de toewijzing verbetering na-oorlogse woningwetwoningen komen volgend jaar aan de beurt: 6 huizen in de Deestraat te Poort vliet, 4 in de Simon Lindhoutstraat te Tholen, 3 in de Irenestraat en 2 in de Koning Haakonstraat te Stavenisse. De HID wijst aan de gemeente Tholen volgend jaar 67 huizen toe: 25 woningwetwoningen, 25 premiehuurwoningen, 5 premie- huur beleggers, 8 premiekoop A en 4 premiekoop B. Volgens de nota Bewoningspatroon is het planologisch maximum 126 hui zen, zodat er nog 59 woningen in Plaats woningen voor 1 of 2 Eengezinswoningen pers.huishoudens woningwet woningwet premiekoop vrije sektor- totaal woningen woningen woningen woningen 25(8) Tholen 7 17 -(7) 1 (1) Poortvliet Scherpenisse —(12) -(2) - -(1) -(15) Sint-Maartensdijk 11 5 -(2) 16(2) Stavenisse Sint-Annaland 6 - (10) 3(1) 9(11) Oud-Vossemeer (10) - 4 - (3) 4(13) 018(22) 28 (2) 4(17) 4(8) 54 (49) Tussen haakjes aantallen van 1983 Hij hield voet bij stuk en stemde met zijn collega C. den Braber tegen. J. de Jager (CDA) wees als eerste op de reserves. "Die moet het Zeeuws Studiefonds eerst maar eens opsnoepen. Dan kun nen ze met alle plezier terugko men", zei de Jager. L. den En gelsman (SGP) had er geen erg in gehad, maar de zienswijze van het CDA kon zijn goedkeuring weg dragen, evenals die van de PVAB. Wethouder L. Walpot.gaf tegen gas. "Een fonds als dit moet over reserves beschikken. Men kan niet zonder geld. Dit potje voor de studie van minder bedeelden is een goede zaak", aldus de wet houder. Burgemeester T.A. Vogel verklaarde, dat b en w gezien de reserves de subsidie al met tien procent gekort hadden". "Als alle Zeeuwse gemeenten in 1985 ech ter geen subsidie geven, komt het fonds tekort. Een ton reserve is onvoldoende'om 1 jaar te draai en". De PVAB bleek niet te ver murwen en stemde tegen. Ten aanzien van de stichting Reinwater was de situatie omge keerd: alleen de PVAB was voor' en de raadsmeerderheid was tegen. Volgens b en w is het tegengaan van de vervuiling van de Rijn en de Maas een rijkstaak. De gemeenten leveren ook al in direct een financiële bijdrage via de waterleidingmaatschappijen. "Wij subsidiëren wel meer lande lijke zaken", zei Kornaat. "De hart- en nierstichting, het Konin gin Wilhelminafonds, de Bond tegen het Vloeken, de Vereniging ter bevordering van de Zondags rust, krijgen ook subsidie van Flipland. De stichting Reinwater doet goede dingen en ook Zeeland heeft ermee te maken", aldus het PVAB-raadslid. De burgemeester wees hem erop, dat de raad nooit Als onderdeel van het woning contingent 1984 is Beter Wonen begonnen aan 30 normale eenge zinswoningen, t.w. 16 te Tholen, 6 te Sint-Maartensdijk, 4 te Oud- Vossemeer en 4 te Poortvliet. De huizen zijn van hetzelfde type als de 23 die van het contingent 1983 te Tholen en Sint-Annaland zijn gebouwd, met dien verstande dat om esthetische redenen de wo ningen te Sint-Maartensdijk en Oud-Vossemeer worden "ge draaid", zodat daar de voorgevel het aanzien van de achtergevel op andere plaatsen krijgt. De huur voorlopig is berekend op ƒ455,— per maand. Aanvankelijk zouden 9 huizen op het Haven plein te St. Annaland in opdracht van de Wezen-Armen tot stand worden gebracht, maar deze in stelling, werd door nieuwe maa tregelen van de rijksoverheid in haar mogelijkheden beperkt. Be ter Wonen werd verzocht de wo ningen te realiseren om het con tingent niet verloren te doen gaan. In eerste instantie was het de be doeling om in grote lijnen het plan te realiseren, zoals dat door het Architecten- en Ingenieursbureau Van Waalwijk, Van Oosterom en Van Tussenbroek B.V. in op dracht van het Wezen-Armenbes tuur was ontwikkeld. Omdat het bouwplan alleen met extra archi- tectenkosten was te realiseren, is van de gelegenheid gebruik ge maakt om enkele gewenste wijzi gingen aan te brengen. Hiervoor is opdracht gegeven aan architect H. Weertman. Naar het zich laat aanzien zullen deze woningen onder zijn directie door het Bouwbedrijf Uijtdewilligen wor den gebouwd. eerder subsidie gaf en dat wilde de meerderheid ook nu niet. Bij de opheffing van de gemeenschap pelijke regeling Ambtelijke Ad viesdienst Welzijnszaken Schou- wen-Duiveland/St. Philipsland constateerde de Jager met genoe gen. wat hij al eerder gezegd had, nl. dat de eenvoudige Welzijn- sproeedure voldoende was. Alleen speet het hem. dat het al 15.000 gulden had gekost. Ten aanzien van de begroting 1985 van de in- dicatiecon missie artikel 6j van de Wet Bejaardenoorden, sprak de Jager van een vrij dure aangele genheid. Hij pleitte voor bezuini gingen op salarissen en reiskosten. De PVAB-fractie kreeg via de burgemeester nog te horen, dat de rijkspolitie het niet zinvol achtte in St. Philipsland een maximum snelheid van 30 km in bepaalde straten in te voeren. cr verandert weinig na financiële decentralisatie: In de Nota Stads- en Dorpsver- neiuwing Tholen, die maandag avond in de commissie bedrijfs leven werd behandeld, menen B en W dat dat beleid redelijke re sultaten heeft afgeworpen. Als voorbeelden noemt het college 'onder meer de grootscheepse sa neringen van de Contr 'Escarpe en de Kaaij te Tholen, de nieuwe woningen nabij het gemeentehuis en de Wal te Sint-Maartensdijk en de duidelijk waarneembare con- touren van de Nieuwe Ring in Poortvliet. In Sint Annaland Sta venisse en Scherpenisse is er een bescheiden aanzet gegeven van het dorpsvernieuwingsproces, Volgens het college komt dat doordat op die plaatsen pas laat bestemmingsplannen konden worden vastgelegd. De rijksbij dragen waren daardoor ook laat beschikbaar. In Oud-Vossemeer moet de dorpsvernieuwing nog'op gang komen. Daar is het nog wachten op de goedkeuring van het ontwerp bestemmingsplan Kom, voordat panden door de gemeente kunnen worden aange kocht. In grote lijnen denkt het college de ruim 1,1 miljoen gulden voor 1985 alsvolgt te besteden. Het fonds wordt op de eerste plaats aangewend voor recente aankoop van panden, die niet meer gede clareerd kunnen worden bij het rijk. Op het moment van aankoop had het ministerie nog wel die ga rantie gegeven. De gemeente Tholen is voor 65.000 gulden de boot ingegaan, doordat het mi nisterie achteraf het tijdstip ver vroegde tot wanneer nog gedecla reerd kon worden; terug van 1 november naar 1 september van dit jaar. Die tegenvaller wordt bekostigd uit de stadsvernieu wingsfonds. Er is 290.000 gulden beschikbaar voor bijdragen in particuliere wo ningverbetering en -verbouwing, Beter Wonen kan een bijdrage te gemoet zien van 80.000 gulden om het renovatieprogramma van wo ningwetwoningen te kunnen voortzetten, voor de restauratie van woonhuismonumenten is 45.000 gulden beschikbaar, en is 400.000 gulden gereserveerd voor het verwerven van gronden en panden en het verplaatsen van milieu-hinderlijke bedrijven en tenslotte is er 100.000 gulden voor rioleringswerken in stadsvernieu wingsgebieden. In 1985 zal door het college een subsidie-verorde ning en een inspraak-verordening worden samengesteld. Commis sielid J. Snoep (FNV) uit St. An naland, sprak zich uit voor de toepassing van inkomenscriteria waar het bijdragen betreft aan de particuliere verbetering van wo ningen. Voorzitter Versluijs voel de daar niets voor, evenals de overige commissieleden. Af en toe struikelde de commissie bedrijfs leven over details in de Nota Stads- en Dorpsvernieuwing Tholen, die als geheel de kwalifi catie 'O.K.' meekreeg. Nu de rente via de "geauto matiseerde administratie" kan worden berekend en bij het bedrag van de waarborgsom men kan worden "bijgeschre ven" zal vanaf 1 januari 1984 rente over de betaalde waar borgsommen worden ver goed, zo meldt de Thoolse woningstichting Beter Wo nen. De rente is gekoppeld aan hetgeen door de Postche que- en Girodienst wordt be taald voor gespaarde gelden met een korte opzegtermijn. Over 1984 is het rentepercen tage bepaald op 4 Vi%, zodat het daarnaar berekende be drag aan de waarborgsommen zal worden toegevoegd. Waarborgsom plus gekweekte rente zullen bij het beëindigen van de huur worden terugbe taald, c.q. verrekend met nog verschuldigde huur- en/of herstelkosten. de vrije sector gebouwd kunnen worden. Dat is echter een theore tische ruimte, want er kunnen in heel Zeeland maar 260 vrije sec torwoningen met een eenmalige bijdrage gebouwd worden, terwijl de planning 773 aangeeft. Voor 1986 is de toewijzing 73, waarvan 35 woningwetwoningen en 30 premiehuur woningen, 6 premiekoop A en 2 premiekoop B, planologische ruimte weer 126, dus 53 over voor de vrije sector. In 1987 kunnen er 75 huizen ge bouwd worden, waarvan 30 wo ningwet, 35 premiehuur, 8 pre miekoop A en 2 premiekoop B. planologische ruimte opnieuw 126, dus 51 vrije sector. De planning voor 1988 luidt: 72 huizen waarvan 30 woningwet, 35 premiehuur, 5 premiekoop A en 2 premiekoop B, planologische ruimte 126, zodat er 54 vrije sec torwoningen kunnen komen. St. Philipsland mag van de HID volgend jaar 10 huizen bouwen: 8 woningwet en 2 premiekoop A. De planologische ruimte volgens de nota Bewoningspatroon is 18, zodat er 8 vrije sectorwoningen kunnen komen. In 1986 mag Flipland 13 huizen bouwen: 12 woningwet en 1 pre miekoop A, planologische ruimte 18, dus 5 vrije sector. In 1987 elf huizen: 8 woningwet en 3 premiekoop A, planologische ruimte 18, zodat er 7 vrije sector woningen kunnen komen. In 1988 mogen er weer 13 huizen gebouwd worden: 12 woningwet en 1 premiekoop A en met een planologische ruimte van 18 een vijftal vrije sectorwoningen. Op 13 september is de akte tot overdracht van de eigendommen van de Woningstichting "Eiland Tholen" aan de stichting "Beter Wonen" getransporteerd en heeft eerstgenoemde woningcorporatie opgehouden te bestaan. "Eiland Tholen" was 11 mei 1967 opgericht met de bedoeling in de behoefte aan bejaardenwoningen in alle plaatsen (gemeenten) op het eiland Tholen te voorzien. Het bestuur werd gevormd door 7 wethouders van de voormalige gemeenten, zodanig dat elk ge meentebestuur in de woningstich ting was vertegenwoordigd. Bij de gemeentelijke herindeling in 1971 waren in opdracht van "Eiland Tholen" twee complexen bejaardenwoningen met in totaal 196 wooneenheden in alle kernen gerealiseerd. in de eerste jaren na de gemeen telijke fusie zijn nog 60 bejaar denwoningen onder auspiciën van "Eiland Tholen" tot stand geko men. Nadien zijn de bejaarden woningen in opdracht van "Beter Wonen" gebouwd, wat mogelijk was geworden door versoepeling van de voorschriften. In verband daarmede zijn door "Eiland Tho len" de laatste jaren geen activi teiten meer ontwikkeld en is de basis aan haar voortbestaan ont vallen. Om administratieve redenen ver dient het voorts aanbeveling om het beheer van de verhuurde hui zen bij één woningcorperatie on der te brengen. Sedert de gemeentelijke herinde ling bestonden de bestuursleden van beide woningcorporaties uit dezelfde mensen. Mede daardoor zal de beslissing tot opheffing van de Woningstichting "Eiland Tho len" geen consequenties voor een ander beleid voor de huurders hebben. De verandering zal hoofdzakelijk bestaan uit het wijzigen van de naam van verhuurster. Niettemin zullen alle belangheb bende huurders schriftelijk over deze zaak worden bericht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1985 | | pagina 11