Afvalstoffendepot
Sint Philipsland
Steeds minder nieuwbouw
Zeeuws studiefonds
heeft nog reserves
Wie herkent ze?
i
Het Nederlandse Rode Kruis is de
lezers van dit blad dankbaar
voor alle steun die ons ook
dit jaar weer werd gegeven.
Wij wensen u alle goeds in 1985 toe.
UNIEKE UITVERKOOP
PERZISCHE EN
OOSTERSE TAPIJTEN
MET KORTINGEN VAN
20 TOT 60%
PROFITEER NU!
Woning
verbetering
EXTRA: zware kwaliteit
Marokko Berber
Dorpsvernieuwingsbeleid
Tholen wordt voortgezet
11
EENDRACHTBODE
Vrijdag 4 januari 1985
Binnenkort zal ook Sint Philipsland de beschikking
hebben over één of meerdere inzameldepot(s) voor
probleemstoffen uit huishoudens en kleine hoeveel
heden chemisch afval van bedrijven. Het gaat daarbij
onder andere om batterijen, verf, verdunners, ontvet-
ters, ontwikkelaars, afgewerkte olie, vet, landbouwgif,
enz.
Expo 1984
Tholen sprong er
financieel uit
300 x 200
250 x 200
van voor
psoT- 795,-
675,-
De Hoofdingenieur-Directeur (HID), tevens Inspecteur van de Volkshuisvesting
in de provincie Zeeland, ing. R.J. van der Meulen, heeft de verdeling over de
gemeenten bekend gemaakt van het gesubsidieerde woningbouwprogramma en
het verbeteringsprogramma 1985. Tevens hebben de gemeenten de potentiële
nieuwbouwtoewijzing voor de jaren 1986,1987 en 1988 ontvangen. Deze verdeling
is tot stand gekomen in overeenstemming met de Adviescommissie Verdeling
Rijkssteun Woningbouw (AVRW). De staatssecretaris wijst Zeeland volgend jaar
1758 huizen toe, in 1986 maar 1689, in 1987 weer minder, 1662 en in 1988 slechts
1450.
Nieuwbouw
Verbeterings
programma
Tholen 67
Gereedgekomen woningen in 1984
De gemeenteraad van St. Philipsland verstrekt het
Zeeuws Studiefonds in 1985 geen dertig maar 27 cent
subsidie per inwoner. De PVAB-fractie vond die kor
ting van tien procent niet ver genoeg gaan gezien de
rereserves: 105.435 gulden. "In deze tijd moet iedere
gemeente op de centjes letten. Als het nodig is kunnen
ze altijd terugkomen", zei raadslid A.P. Kornaat.
Rein water
Beter wonen
bouwt 30 huizen
De Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing treedt in
op 1 januari 1985. Dat betekent dat er negentien spe
cifieke rijksuitkeringen worden opgegeven en opgaan
in een stadsvernieuwingsfonds, waarbij rechtstreeks
bedragen worden uitgekeerd aan gemeenten en pro
vincies. De gemeente Tholen krijgt in 1985
1.104.000,— om projecten te financieren of te sub
sidiëren die te maken hebben met het proces van de
stads- of dorpsvernieuwing, zoals de verwerving en
sloop van panden en het bouwrijp maken van de
grond, de particuliere verbetering van woningen en de
restauratie van woonhuismonumenten. In de praktijk
zal er met de komst van de nieuwe wetgeving weinig
aan het huidige Thoolse stads- en dorpsvernieu
wingsbeleid veranderen.
Een al bruine foto met een echtpaar, uit Oud-Vosse
meer of St. Annaland? Wie weet 't? Herkent u ze? Bel
de Eendrachtbode 01665-2752.
Tegenvaller 65 mille
Rente over
waarborgsommen
St. Philipsland 10
Opheffing
woningstichting
eiland Tholen
Op grond van berekeningen van
het Instituut voor Afvalstoffen-
onderzoek moet worden aange
nomen dat per 1000 inwoners
jaarlijks zo'n 500 kilo chemisch
afval met het gewone huisvuil en
het bedrijfsafval wordt afgevoerd.
De Wet Chemische Afvalstoffen
biedt hiervoor geen oplossing
omdat burgers en een aantal be
drijven zijn vrijgesteld van de
meldingsplicht: o.a. drukkerijen,
landbouwbedrijven, apotheken,
scholen. Ook deze bedrijven mo
gen zich in feite alleen van che
misch afval ontdoen door ze af te
geven aan een vergunninghouder.
In de praktijk komt hier niet zo
veel van terecht.
PROBLEEM
Het probleem is dat er slechts een
beperkt aantal verwerkingsbe
drijven is en deze zijn vaak op
grote afstand gelegen van de pro
ducenten van het afval.
Aan het transport van chemisch
afval zijn strenge vervoerseisen
gesteld. Ook worden aan de op
slag van chemisch afval eisen ges
teld. Bedrijven die kleine hoe
veelheden chemisch afval produ
ceren kunnen daardoor voor hoge
kosten komen te staan. Het zal
duidelijk zijn dat voor deze be
drijven de legale afvoer van het
chemisch afval als te omslachtig
en kostbaar wordt ervaren. Het
gevolg is dat chemisch afval soms
toch illegaal gestort of geloosd
wordt. Daarbij komt dat voor de
kleine hoeveelheden geen effec
tief toezicht mogelijk is. Voor de
burger is het uiteraard nog veel
moeilijker, zo niet onmogelijk, om
op milieuvriendelijke wijze van
zijn chemisch afval af te komen.
STORTEN EN LOZEN
De milieuschadelijke afvalstoffen
komen dus voor een groot deel op
Vijftig procent van de exposanten
waren vorige week in café "Tol-
rust" te Poortvliet om van de or
ganisatoren te vernemen, hoe het
financiële kaartje er tenslotte uit
zag. Het gaat tenslotte om een 60
mille, die met zo'n organisatie is
gemoeid en dat kan mee- en
tegenvallers opleveren. De eind
conclusie was dat het noch het een
noch het ander was. Men is er fi
nancieel uitgesprongen, maar met
een paar honderd gulden kon er
geen vetpot overblijven. Op zich
zelf ook niet de doelstelling, maar
wel moest men constateren, dat de
publieke belangstelling, met na
me van wat verder buiten de re
gio, minder was. Daarvoor wer
den wel verschillende oorzaken
opgesomd, maar het euvel doet
zich overal voor en Promotie in
Bergen op Zoom is daar zelfs voor
een deel aan ten onder gegaan.
Een belangrijk pluspunt voor de
standhouders was, dat door de
organisatie in eigen hand te ne
men zo'n 30.000,— was bes
paard. Inmiddels kwam de vere
niging "Expo Tholen" van de
grond en de voorzitter daarvan, de
heer J.K. Elenbaas gaf ook deze
avond leiding. Na wat vragen
rond de financiën, waar onder
mee- en tegenvallende posten,
kwam de discussie op gang over
de algemene indruk. Eerstens was
dat een uitstekende presentatie
van de ondernemers met boven
dien een naast nutsbedrijven vrij
wel uitsluitende Thoolse aangele
genheid en anderzijds was er de
zelfkritiek, dat nog meer aan
"klantenbinding" moet worden
gedaan. Dit kan door wat alge
mene attrakties, zoals bijvoor
beeld deze keer de bejaarden ak-
tief betrokken werden middels
een enquête over de beste presen
tatie. Zoiets zou er als het ware
dagelijks moeten zijn voor zowel
jongere als oudere kijk- en koop
beursbezoekers.
Anderszijds kwam ook de fre
quentie ter sprake. Er viel name
lijk van consumentenzijde hier en
daar te beluisteren, dat het wel
ongeveer hetzelfde zou zijn als
een vorige Expo. Dat was het wel
niet, maar die er niet was kon dat
oordeel wel vellen. Het merendeel
van de exposanten gaf niettemin
de voorkeur aan een tweejarige
frequentie, al vergt dit van deze en
gene nogal wat van het budget.
Volgend jaar oktober hoopt men
de eerste gedachten te ontwikke
len rond expo 1986. Ondertussen
werden de twee voornaamste
voorvechters van expo 1984 dank
gebracht voor hun professionele
inzet.
plaatsen in het milieu terecht waar
ze direct of indirect schade aan
mens, plant en dier aanrichten.
Een deel van de chemische afval
stoffen uit de betreffende ge
meenten komt terecht op de re
gionale vuilstortplaats "Tuttel-
hoek" met nadelige gevolgen voor
het grondwater. Op de stortplaats
wordt netjes volgens de richtlijnen
gecontroleerd gestort. Chemisch
afval behoort er echter niet terecht
te komen. Het is bekend dat het
door het afval sijpelende regen
water bij vuilnisstortplaatsen zeer
sterk verontreinigd is. Uit onder
zoekingen is gebleken dat in vele
gevallen het grondwater (tot op
heden) alleen verontreinigd is in
"de omgeving" van de stortplaats.
Door de zuiveringscapaciteit van
de bodem nemen hoge concen
traties in het grondwater snel af.
Sommige chemische stoffen en
verbindingen kunnen echter al bij
zeer lage concentraties schadelijke
effecten op de mens en zijn milieu
veroorzaken.
Een ander deel van de chemische
afvalstoffen wordt geloosd in het
riool, met mogelijke gevolgen
voor het riool zelf, stank in de
woningen en explosiegevaar. Lo
zing op het riool is dus alleen voor
de gemakkelijk biologisch af
breekbare stoffen een echte op
lossing.
VERBRAND
Voor een deel worden chemische
afvalstoffen (veelal verfresten en
verdunners) soms samen met an
dere afvalstoffen door burgers en
bedrijven zelf in de open lucht
verbrand. Misschien hebben
sommigen ook wel het idee dat op
deze wijze het milieu gespaard
blijft. Chemisch afval wordt im
mers ook bij de grote afvalver
werkingscentrale in Rijnmond
verbrand. Door de veel te lage
verbrandingstemperaturen van
onze eigen vuurtjes ontstaat ech
ter een zeer onvolledige verbran
ding. Hierdoor komen nogal wat
schadelijke stoffen vrij. Schadelijk
afval hoort ook niet in de buiten
lucht verbrand te worden.
Kortom: er zijn vele manieren om
van ons chemisch afval af te ko
men, maar er zijn maar weinig
goede manieren en die liggen
vaak niet dicht bij de producent.
Verbranding van afval door par
ticulieren is een slechte bijdrage
aan ons milieu!
INZAMELDEPOT
Om genoemde problemen het
hoofd te bieden heeft de gemeente
Sint Philipsland besloten inza-
meldepots in te richten. In deze
depots kunnen de kleine hoeveel
heden chemisch.afval die in de
gemeente zijn ontstaan tijdelijk
worden opgeslagen. Deze chemi
sche afvalstoffen kunnen vandaar
milieuhygiënisch worden afge
voerd naar de verwerkingsbedrij
ven. Deze chemische afvalstof-
fendepots spelen zo een bemid
delende rol tussen de producenten
van kleine hoeveelheden che
misch afval en de verwerkingsbe
drijven. Ze zijn geschikt gemaakt
voor een grote verscheidenheid
aan chemisch afval.
Voor zowel de renovatie als de
verbetering van woningen volgens
de zogenaamde "terugploegrege-
ling" (inschakeling van langdurig
werkloze bouwvakkers) is gelde
lijke steun van het rijk toegezegd.
Door persoonlijke contacten dan
wel schriftelijke mededelingen
zullen de betrokken huurders van
Beter Wonen geïnformeerd wor
den over de ontwikkeling en de te
volgen procedure. Wat de reno
vatie betreft zal mevrouw M.
Udema van de Nationale Wo
ningraad met huurders overleg
plegen over de beschikbaarheid
van wisselwoningen en de perio
de, waarin het treffen van de
voorzieningen is gepland.
In de Kon. Julianastraat te Sint-
Maartensdijk wordt begonnen,
waarna via de Stoofstraat c.a. te
Poortvliet eind 1985 in Ter Vate te
Tholen zal worden geëindigd.
Wat de "terugploegregeling" be
treft is inmiddels te Poortvliet
gestart en zal - naar verwachting -
in Scherpenisse worden gestopt
met lussendoor behandeling van
woningen te Oud-Vossemeer,
Sint-Maartensdijk, Tholen en
Stavenisse.
De werkzaamheden worden uit
gevoerd door het Bouwbedrijf
Uytdewilligen B.V. onder directie
van het Architectenbureau H.
Weertman B.V.
Advertentie IM
Bij de verdeling van het voor
Zeeland beschikbare contingent is
de HID uitgegaan van de Korte
Termijn Uitwerking van de pro
vinciale Nota Bewoningspatroon.
Hierin wordt voorrang gegeven
aan het bouwen voor de opvang
van de eigen bevolkingsgroei.
Evenals in de voorgaande jaren
wordt aan de gemeenten gevraagd
hun beschikkingsgerède bouw
plannen vóór 1 juli 1985 in te die
nen. Na die datum kan een pro
vinciale herverdeling plaatsvin
den van het dan nog beschikbare
contingent.
De verdeling van het nieuw-
bouwcontingent over de gemeen
ten betreft de categorieën wo
ningwetwoningen, premiehuur-
non-profit woningen, beleggers
huurwoningen, premie-A en pre-
mie-B-woningen. De stichtings-
kosten van premie-A-woningen
mogen maximaal 132.000,—
bedragen; voor premie-B-
woningen maximaal 162.000,—
Alleen in de sociale sector (wo
ningwetwoningen en premie-
huur-non-profit woningen) zijn
41 woningen in 1985 achter de
hand gehouden om mogelijke
knelpunten in de loop van 1985 te
kunnen oplossen. Toewijzing van
deze woningen zal plaatsvinden in
overeenstemming met de AVRW.
Ook voor de jaren na 1985 zijn
woningen in de sociale sector ge
reserveerd in een kenlpuntenpot.
De HID heeft geen verdeling ge
maakt over de gemeenten van de
260 vrije-sectorwoningen met
eenmalige bijdrage van
6.500,— die de provincie Zee
land kreeg toegewezen. Verdeling
van deze woningen zal plaatsvin
den in volgorde van binnenkomst
van complete plannen, voor zover
de stichtingskosten beneden de
maximale stichtingskosten van
premie-A-woningen
132.000,— blijven. Wel zal er
op worden toegezien dat per ge
meente jaarlijks niet meer wordt
gebouwd dan de Korte Termijn
Uitwerking 1984 aangeeft. De
HID heeft de gemeenten met
klem verzocht vooral voor deze
woningen de subsidie-aanvragen
met spoed in te zenden. Een deel
van het Zeeuwse contingent vrije-
sectorwoningen met eenmalige
bijdrage kon dit jaar namelijk niet
worden verwezenlijkt.
Volgend jaar kunnen in Zeeland
150 vooroorlogse woningwetwo
ningen en 685 naoorlogse wo
ningwetwoningen met subsidie
van het rijk worden verbeterd. De
verbetering van de vooroorlogse
woningen mag gemiddeld
60.000,— bedragen; voor
naoorlogse woningen is dit bedrag
gesteld op gemiddeld 30.000,—
De HID heeft deze contingenten
verdeeld over de gemeenten. Hij
is nog niet overgegaan tot toewij
zing van meerjarencontingenten
voor de verbetering, omdat daar
voor nog onvoldoende gegevens
voorhanden zijn.
Het aan Zeeland toegewezen
contingent bevat ook subsidiemo
gelijkheden voor verbetering van
diverse categorieën particuliere
huurwoningen. Hiervoor heeft de
HID geen verdeling over de ge
meenten gemaakt. Toewijzing zal
plaatsvinden aan de hand van de
binnengekomen plannen.
Volgens de toewijzing verbetering
na-oorlogse woningwetwoningen
komen volgend jaar aan de beurt: 6
huizen in de Deestraat te Poort
vliet, 4 in de Simon Lindhoutstraat
te Tholen, 3 in de Irenestraat en 2
in de Koning Haakonstraat te
Stavenisse.
De HID wijst aan de gemeente
Tholen volgend jaar 67 huizen
toe: 25 woningwetwoningen, 25
premiehuurwoningen, 5 premie-
huur beleggers, 8 premiekoop A
en 4 premiekoop B. Volgens de
nota Bewoningspatroon is het
planologisch maximum 126 hui
zen, zodat er nog 59 woningen in
Plaats woningen voor 1 of 2
Eengezinswoningen
pers.huishoudens
woningwet
woningwet
premiekoop
vrije sektor-
totaal
woningen
woningen
woningen
woningen
25(8)
Tholen 7
17
-(7)
1 (1)
Poortvliet
Scherpenisse —(12)
-(2)
-
-(1)
-(15)
Sint-Maartensdijk 11
5
-(2)
16(2)
Stavenisse
Sint-Annaland
6
- (10)
3(1)
9(11)
Oud-Vossemeer (10)
-
4
- (3)
4(13)
018(22)
28 (2)
4(17)
4(8)
54 (49)
Tussen haakjes aantallen van 1983
Hij hield voet bij stuk en stemde
met zijn collega C. den Braber
tegen. J. de Jager (CDA) wees als
eerste op de reserves. "Die moet
het Zeeuws Studiefonds eerst
maar eens opsnoepen. Dan kun
nen ze met alle plezier terugko
men", zei de Jager. L. den En
gelsman (SGP) had er geen erg in
gehad, maar de zienswijze van het
CDA kon zijn goedkeuring weg
dragen, evenals die van de PVAB.
Wethouder L. Walpot.gaf tegen
gas. "Een fonds als dit moet over
reserves beschikken. Men kan niet
zonder geld. Dit potje voor de
studie van minder bedeelden is
een goede zaak", aldus de wet
houder. Burgemeester T.A. Vogel
verklaarde, dat b en w gezien de
reserves de subsidie al met tien
procent gekort hadden". "Als alle
Zeeuwse gemeenten in 1985 ech
ter geen subsidie geven, komt het
fonds tekort. Een ton reserve is
onvoldoende'om 1 jaar te draai
en". De PVAB bleek niet te ver
murwen en stemde tegen.
Ten aanzien van de stichting
Reinwater was de situatie omge
keerd: alleen de PVAB was voor'
en de raadsmeerderheid was
tegen. Volgens b en w is het
tegengaan van de vervuiling van
de Rijn en de Maas een rijkstaak.
De gemeenten leveren ook al in
direct een financiële bijdrage via
de waterleidingmaatschappijen.
"Wij subsidiëren wel meer lande
lijke zaken", zei Kornaat. "De
hart- en nierstichting, het Konin
gin Wilhelminafonds, de Bond
tegen het Vloeken, de Vereniging
ter bevordering van de Zondags
rust, krijgen ook subsidie van
Flipland. De stichting Reinwater
doet goede dingen en ook Zeeland
heeft ermee te maken", aldus het
PVAB-raadslid. De burgemeester
wees hem erop, dat de raad nooit
Als onderdeel van het woning
contingent 1984 is Beter Wonen
begonnen aan 30 normale eenge
zinswoningen, t.w. 16 te Tholen, 6
te Sint-Maartensdijk, 4 te Oud-
Vossemeer en 4 te Poortvliet. De
huizen zijn van hetzelfde type als
de 23 die van het contingent 1983
te Tholen en Sint-Annaland zijn
gebouwd, met dien verstande dat
om esthetische redenen de wo
ningen te Sint-Maartensdijk en
Oud-Vossemeer worden "ge
draaid", zodat daar de voorgevel
het aanzien van de achtergevel op
andere plaatsen krijgt.
De huur voorlopig is berekend op
ƒ455,— per maand. Aanvankelijk
zouden 9 huizen op het Haven
plein te St. Annaland in opdracht
van de Wezen-Armen tot stand
worden gebracht, maar deze in
stelling, werd door nieuwe maa
tregelen van de rijksoverheid in
haar mogelijkheden beperkt. Be
ter Wonen werd verzocht de wo
ningen te realiseren om het con
tingent niet verloren te doen gaan.
In eerste instantie was het de be
doeling om in grote lijnen het plan
te realiseren, zoals dat door het
Architecten- en Ingenieursbureau
Van Waalwijk, Van Oosterom en
Van Tussenbroek B.V. in op
dracht van het Wezen-Armenbes
tuur was ontwikkeld. Omdat het
bouwplan alleen met extra archi-
tectenkosten was te realiseren, is
van de gelegenheid gebruik ge
maakt om enkele gewenste wijzi
gingen aan te brengen. Hiervoor is
opdracht gegeven aan architect H.
Weertman. Naar het zich laat
aanzien zullen deze woningen
onder zijn directie door het
Bouwbedrijf Uijtdewilligen wor
den gebouwd.
eerder subsidie gaf en dat wilde de
meerderheid ook nu niet. Bij de
opheffing van de gemeenschap
pelijke regeling Ambtelijke Ad
viesdienst Welzijnszaken Schou-
wen-Duiveland/St. Philipsland
constateerde de Jager met genoe
gen. wat hij al eerder gezegd had,
nl. dat de eenvoudige Welzijn-
sproeedure voldoende was. Alleen
speet het hem. dat het al 15.000
gulden had gekost. Ten aanzien
van de begroting 1985 van de in-
dicatiecon missie artikel 6j van de
Wet Bejaardenoorden, sprak de
Jager van een vrij dure aangele
genheid. Hij pleitte voor bezuini
gingen op salarissen en reiskosten.
De PVAB-fractie kreeg via de
burgemeester nog te horen, dat de
rijkspolitie het niet zinvol achtte
in St. Philipsland een maximum
snelheid van 30 km in bepaalde
straten in te voeren.
cr verandert weinig na financiële decentralisatie:
In de Nota Stads- en Dorpsver-
neiuwing Tholen, die maandag
avond in de commissie bedrijfs
leven werd behandeld, menen B
en W dat dat beleid redelijke re
sultaten heeft afgeworpen. Als
voorbeelden noemt het college
'onder meer de grootscheepse sa
neringen van de Contr 'Escarpe en
de Kaaij te Tholen, de nieuwe
woningen nabij het gemeentehuis
en de Wal te Sint-Maartensdijk en
de duidelijk waarneembare con-
touren van de Nieuwe Ring in
Poortvliet. In Sint Annaland Sta
venisse en Scherpenisse is er een
bescheiden aanzet gegeven van
het dorpsvernieuwingsproces,
Volgens het college komt dat
doordat op die plaatsen pas laat
bestemmingsplannen konden
worden vastgelegd. De rijksbij
dragen waren daardoor ook laat
beschikbaar. In Oud-Vossemeer
moet de dorpsvernieuwing nog'op
gang komen. Daar is het nog
wachten op de goedkeuring van
het ontwerp bestemmingsplan
Kom, voordat panden door de
gemeente kunnen worden aange
kocht.
In grote lijnen denkt het college
de ruim 1,1 miljoen gulden voor
1985 alsvolgt te besteden. Het
fonds wordt op de eerste plaats
aangewend voor recente aankoop
van panden, die niet meer gede
clareerd kunnen worden bij het
rijk. Op het moment van aankoop
had het ministerie nog wel die ga
rantie gegeven. De gemeente
Tholen is voor 65.000 gulden de
boot ingegaan, doordat het mi
nisterie achteraf het tijdstip ver
vroegde tot wanneer nog gedecla
reerd kon worden; terug van 1
november naar 1 september van
dit jaar. Die tegenvaller wordt
bekostigd uit de stadsvernieu
wingsfonds.
Er is 290.000 gulden beschikbaar
voor bijdragen in particuliere wo
ningverbetering en -verbouwing,
Beter Wonen kan een bijdrage te
gemoet zien van 80.000 gulden om
het renovatieprogramma van wo
ningwetwoningen te kunnen
voortzetten, voor de restauratie
van woonhuismonumenten is
45.000 gulden beschikbaar, en is
400.000 gulden gereserveerd voor
het verwerven van gronden en
panden en het verplaatsen van
milieu-hinderlijke bedrijven en
tenslotte is er 100.000 gulden voor
rioleringswerken in stadsvernieu
wingsgebieden. In 1985 zal door
het college een subsidie-verorde
ning en een inspraak-verordening
worden samengesteld. Commis
sielid J. Snoep (FNV) uit St. An
naland, sprak zich uit voor de
toepassing van inkomenscriteria
waar het bijdragen betreft aan de
particuliere verbetering van wo
ningen. Voorzitter Versluijs voel
de daar niets voor, evenals de
overige commissieleden. Af en toe
struikelde de commissie bedrijfs
leven over details in de Nota
Stads- en Dorpsvernieuwing
Tholen, die als geheel de kwalifi
catie 'O.K.' meekreeg.
Nu de rente via de "geauto
matiseerde administratie" kan
worden berekend en bij het
bedrag van de waarborgsom
men kan worden "bijgeschre
ven" zal vanaf 1 januari 1984
rente over de betaalde waar
borgsommen worden ver
goed, zo meldt de Thoolse
woningstichting Beter Wo
nen. De rente is gekoppeld
aan hetgeen door de Postche
que- en Girodienst wordt be
taald voor gespaarde gelden
met een korte opzegtermijn.
Over 1984 is het rentepercen
tage bepaald op 4 Vi%, zodat
het daarnaar berekende be
drag aan de waarborgsommen
zal worden toegevoegd.
Waarborgsom plus gekweekte
rente zullen bij het beëindigen
van de huur worden terugbe
taald, c.q. verrekend met nog
verschuldigde huur- en/of
herstelkosten.
de vrije sector gebouwd kunnen
worden. Dat is echter een theore
tische ruimte, want er kunnen in
heel Zeeland maar 260 vrije sec
torwoningen met een eenmalige
bijdrage gebouwd worden, terwijl
de planning 773 aangeeft.
Voor 1986 is de toewijzing 73,
waarvan 35 woningwetwoningen
en 30 premiehuur woningen, 6
premiekoop A en 2 premiekoop B,
planologische ruimte weer 126,
dus 53 over voor de vrije sector.
In 1987 kunnen er 75 huizen ge
bouwd worden, waarvan 30 wo
ningwet, 35 premiehuur, 8 pre
miekoop A en 2 premiekoop B.
planologische ruimte opnieuw
126, dus 51 vrije sector.
De planning voor 1988 luidt: 72
huizen waarvan 30 woningwet, 35
premiehuur, 5 premiekoop A en 2
premiekoop B, planologische
ruimte 126, zodat er 54 vrije sec
torwoningen kunnen komen.
St. Philipsland mag van de HID
volgend jaar 10 huizen bouwen: 8
woningwet en 2 premiekoop A.
De planologische ruimte volgens
de nota Bewoningspatroon is 18,
zodat er 8 vrije sectorwoningen
kunnen komen.
In 1986 mag Flipland 13 huizen
bouwen: 12 woningwet en 1 pre
miekoop A, planologische ruimte
18, dus 5 vrije sector.
In 1987 elf huizen: 8 woningwet
en 3 premiekoop A, planologische
ruimte 18, zodat er 7 vrije sector
woningen kunnen komen.
In 1988 mogen er weer 13 huizen
gebouwd worden: 12 woningwet
en 1 premiekoop A en met een
planologische ruimte van 18 een
vijftal vrije sectorwoningen.
Op 13 september is de akte tot
overdracht van de eigendommen
van de Woningstichting "Eiland
Tholen" aan de stichting "Beter
Wonen" getransporteerd en heeft
eerstgenoemde woningcorporatie
opgehouden te bestaan.
"Eiland Tholen" was 11 mei 1967
opgericht met de bedoeling in de
behoefte aan bejaardenwoningen
in alle plaatsen (gemeenten) op
het eiland Tholen te voorzien.
Het bestuur werd gevormd door 7
wethouders van de voormalige
gemeenten, zodanig dat elk ge
meentebestuur in de woningstich
ting was vertegenwoordigd.
Bij de gemeentelijke herindeling
in 1971 waren in opdracht van
"Eiland Tholen" twee complexen
bejaardenwoningen met in totaal
196 wooneenheden in alle kernen
gerealiseerd.
in de eerste jaren na de gemeen
telijke fusie zijn nog 60 bejaar
denwoningen onder auspiciën van
"Eiland Tholen" tot stand geko
men. Nadien zijn de bejaarden
woningen in opdracht van "Beter
Wonen" gebouwd, wat mogelijk
was geworden door versoepeling
van de voorschriften. In verband
daarmede zijn door "Eiland Tho
len" de laatste jaren geen activi
teiten meer ontwikkeld en is de
basis aan haar voortbestaan ont
vallen.
Om administratieve redenen ver
dient het voorts aanbeveling om
het beheer van de verhuurde hui
zen bij één woningcorperatie on
der te brengen.
Sedert de gemeentelijke herinde
ling bestonden de bestuursleden
van beide woningcorporaties uit
dezelfde mensen. Mede daardoor
zal de beslissing tot opheffing van
de Woningstichting "Eiland Tho
len" geen consequenties voor een
ander beleid voor de huurders
hebben.
De verandering zal hoofdzakelijk
bestaan uit het wijzigen van de
naam van verhuurster.
Niettemin zullen alle belangheb
bende huurders schriftelijk over
deze zaak worden bericht.