Ervaringen van een
bestuurslid
V
Aan de start voor 1985. Een nieuwe generatie staat klaarDe redactie van de Eendrachtbode wenst alle lezers een voorspoedig 1985.
Eben-Haëzerschool te Tholen
EEN DAG OP DE KLEUTERSCHOOL
le
m-L-
5*4
Q
IB
n
16
f HO
14
n
VADERLANDSE
GESCHIEDENIS IN DE
VIJFDE KLAS
:m\
Mijn man zit in 't schoolbestuur
Klas 6
Handenarbeid/
handwerken
E Nieuwjaarswensen 1985
Ter gelegenheid van het
40-jarig jubileum
van de
Eendrachtbode presenteert
zich deze week
Naam:
De officiële naam van onze school luidt: Vereniging tot het verstrekken
van kleuter- en lager onderwijs op Gereformeerde grondslag te Tho
len. De naam Eben-Haëzerschool kreeg zij in 1965 bij de nieuwbouw.
Volgend jaar D.V. hopen we ons 60-jarig bestaan te gedenken. We
mogen nog steeds zeggen Eben-Haëzer: "tot hiertoe heeft ons de
Heere geholpen".
Leerlingen
De kleuterschool telt op dit moment 57 leerlingen en de lagere school
144.
Personeel
kleuterschool
groep 1 Jacqueline van Oort (hoofdleidster)
groep 2 Anke Altena-Nieuwenhuize
lagere school
klas Via Jannette v.d. Steen
klas 2b/3a J. Langejan
klas 3b/4a S. Maljaars (W. van Meeuwen, poolvervanger)
klas 4b/5 J. Melse
klas 6 A. Nederlof (hoofd)
Handvaardigheid: Marijke van Pelt
Taakverlichters hoofd: Carla v.d. Weetering, Diny de Kam-Schippers
We willen van de gelegenheid gebruik maken om de Eendrachtbode te
feliciteren met haar 40-jarig jubileum en haar te bedanken voor de
toegestane ruimte.
Intussen is er veel gras voor onze voeten weggemaaid door andere
scholen. Wij hebben gekozen voor een klassikale aanpak waarbij
iedere groep/klas een bepaald vormingsgebied of vak als onderwerp
nam. Het bestuur heeft ook een bijdrage geleverd in de vorm van twee
verslagen: een gesprek met vrouwen van bestuursleden en ervaringen
van een bestuurslid zelf. Het geheel hebben we geïllustreerd met een
serie foto's die speciaal voor dit artikel gemaakt zijn.
"He juf, ik heb gisteren...", ja, zo
begint iedere dag op de
kleuterschool. De deur is nog
maar nauwelijks open, en de
kleuters komen binnen met allerlei
verhalen. Als de jassen aan hun
eigen kapstok (die ze herkennen
aan een plaatje) opgehangen zijn
en de tassen, melkbekers e.d. bij
de kast gezet zijn, zoekt iedereen
in de kring zijn eigen stoel op. De
kleuters herkennen hun stoel aan
de naam die erop staat en het
stikkertje dat hetzelfde is als op de
kapstok. In de kring worden nu de
verhalen voortgezet; tijdens dit
spontane kringgesprek krijgen de
kleuters gelegenheid hun
belevenissen te vertellen. De
onderwerpen van dit kringgesprek
zijn elke dag weer anders, maar
gaan hoofdzakelijk over nieuwtjes
van thuis en nieuwe kleren. Vooral
dit laatste willen ze graag laten
horen en zien. Hiervoor zingen we
een versje, stap stap, daar kon ik
aan of: rik tikketik daar kom ik aan,
terwijl de kleuter met trots met z'n
nieuwe kleren door de kring loopt.
De dag wordt voortgezet met het
'namen oplezen' waarbij de
kinderen nederlands engels en
frans spreken; ze antwoorden dan:
ja juf, yes miss, of oui madame.
Na het zingen van psalmen of
eerbiedige versjes en het gebed,
wordt er uit de Bijbel verteld.
Vooraf wordt nog het verhaal van
de vorige dag teruggevraagd.
Twee keer in de week halen we
geld op; dinsdags voor de
schoolmelk, de zending en het
klassepotje. Vrijdags voor Woord
en Daad.
Daarna is het rooster voor de
oudste en jongste kleuters
verschillend. Terwijl de ene groep
bezig is met
ontwikkelingsmateriaal in de klas,
speelt de andere groep buiten op
het plein of binnen in de hal. Dit
werken met
ontwikkelingsmateriaal houdt in
dat de kleuters, ieder aan hun
eigen tafel een opdracht uitvoeren
met kreatief materiaal. We werken
meestal n.a.v. een thema. Zo
werkten de oudste kleuters de
eerste weken van december over
het onderwerp: het
stoffenwinkeltje. Vooraf wordt er
een leergesprek gehouden over
b.v. verschillende soorten stof,
waar je ze voor nodig hebt of hoe
je er iets van kunt maken. Allerlei
vragen worden aan- maar ook
door de kinderen gesteld.
Daarna krijgt elke groep een
opdracht met materialen als:
kleurpotloden, verf, papier,
waardeloos materiaal etc.
De kinderen gaan daarna zoveel
mogelijk zelfstandig te werk
Omdat het werk elke dag rouleert,
weten de kinderen al snel wat hun
groep die dag gaat doen. 's
Morgens voor schooltijd staan ze
met platgedrukte neuzen met
elkaar voor het raam te bespreken
wat zij deze dag gaan doen.. "Wij
moeten vandaag zeker plakken hè
"hoor je dan.
Als je druk bezig geweest bent is
een rustpauze wel welkom. Dit
geldt ook voor de kleuters want
halverwege de morgen zitten we
met elkaar in de kring om melk te
gaan drinken. Na het zingen van
het versje' ri ra roetsie hap slik
foetsie'eten en drinken de
kinderen de meegebrachte melk,
yokidrink, koekjes, appels, e.d. op.
Bij mooi weer wordt het andere
gedeelte van de morgen
doorgebracht met buitenspelen op
het plein, met de rekken, karren,
klossen en vooral niet te vergeten
in de zandbak. Bij regenachtig of
koud weer spelen we binnen. Dit
kan zijn een spelltje in de hal of
een gymles.
De middag ziet er wat anders uit;
dan zijn we minder inspannend
bezig omdat de kleuters vooral 's
middags sneller moe zijn. Er wordt
dan wel in de hal gegymd of
gespeeld maar in de klas krijgen
de kinderen gelegenheid zelf een
spelletje te kiezen uit de kasten of
in de hoeken te spelen. Onder de
hoeken verstaan we de
poppenhoek, de bouwhoek, de
leeshoek, het verfbord, het
tekenbord, de zand- en watertafel,
het poppenhuis en het winkeltje.
Ook staat er op het rooster
taalontwikkeling en muzikale
vorming. Bij taalontwikkeling kun
je denken aan verschillende
aktiviteiten zoals vertellen
voorlezen, rijmen, raadsels
opzegversjes, boek aanbieden,
taalspelletjes en denkverhalen.
Zingen gebeurt op de
kleuterschool ook dagelijks: de
kleuters leren een versje, zijn
daarbij bezig met maat en ritme en
gebruik van instrumenten. Dit
noemen we muzikale vorming.
Verder wordt er aandacht
geschonken aan sociale vorming;
het luisteren naar elkaar en
rekening houden met elkaar. Dit
vindt vaak ongemerkt plaats
tijdens het dagelijkse gebeuren op
de kleuterschool.
Wie is eigenlijk de baas van een
bijzondere school?
Voor de Eben-Haëzerschool is dit
de "Vereniging voor kleuter- en la
ger- onderwijs op gereformeerde
grondslag te Tholen". Het is voor
de leden van de vereniging natuur
lijk niet mogelijk om alle dagelijkse
schoolzaken te regelen. Daarom
wordt door de leden een school
bestuur gekozen. Dit schoolbe
stuur mag over bijna alle schoolza
ken zelfstandig beslissen. Het is
echter ook nog te omslachtig om
over alle zaken het gehele bestuur
te laten beslissen. Daarom vormen
de voorzitter, secretaris en pen
ningmeester samen het dagelijks
bestuur. Het dagelijks bestuur mag
dan zelfstandig alle kleine voorko
mende schoolzaken regelen.
Wat doet nu het schoolbestuur?
De schoolbestuursleden doen dit
klas '/ia
Het uitgangspunt van waaruit wij
op onze school werken, is de
Bijbel, Gods onfeilbaar Woord. Het
is als leerkrachten (naast de
ouders) onze taak de kinderen in
aanraking te brengen met de
Bijbel. Daarom wordt er vier
morgens per week uit de Bijbel
verteld. In klas Vz gebeurt dit in de
kring waarbij de Bijbel opgeslagen
voor ons ligt. De laatste week
hebben de kinderen verhalen
gehoord over de profeet Elia.
Weetje waarom als Elia bij de
beekje krit is Want er is
hongersnoot in het lant Anita
S. koning achap gaat op een
dag naar nabot en hij vraagt
of hij die wijn haart mag
hebben. Maar hij zegt wat ik
van mijn vader hehecht heb
mag ik asoluut niet wegeven
arie s
Elia de profeet had een
harige mantel aan. met een
gordel eromheen,
christien g
elia vaart ten kemel
Er was een vrouw die was houtjes
aan het rapen en toen hoorde zij
roepen geef mij wat water. Zij keek
achterom en bak ook een koek ja
maar ik hed nog maar heel weinig
olie. Elia zei de olie zal niet
opgaan.
Mirjam T.
werk in hun vrije tijd. Ze krijgen hier
geen vergoeding voor. Het school
bestuur vergadert ongeveer 10
keer per jaar. Zodoende steken
deze mensen hier nogal wat tijd in.
Dat is van te voren niet altijd te
overzien. Zo kan het gebeuren, dat
op een ledenvergadering na het
lezen v.an een jaarverslag de voor
zitter zegt: "Zo, zo, hebben we dit
jaar 10 keer vergaderd? Dat is no
gal wat. "Wanneer dan even later
iemand tot bestuurslid gekozen
wordt, verkeert hij in de veronder
stelling dat dit iets bijzonders is. Al
vlug komt hij er achter dat er ieder
jaar ongeveer 10 keer vergaderd
wordt. En als dat nu nog maar ge
wone vergaderingen waren! Het
blijken echter ware marathonver
gaderingen te zijn van soms 4 uur.
Hierdoor kan het gebeuren, dat de
bestuursleden zich in de kleine
uurtjes huiswaarts spoeden. Dit
kan dan weer vreemde situaties
opleveren. Eens was een bekend
middenstander zijn sleutel verge
ten. Bij zijn thuiskomst bleek zijn
vrouw al naar bed te zijn. Daardoor
moest hij zijn huis sluipend langs
de achterkant benaderen en bij
zichzelf inbreken. Hij wist toen in
eens hoe inbraakonveilig zijn huis
was. Een andere keer werd de
vrouw van een ander bestuurslid
ongerust. Een buurman ging toen
kijken of de vergadering nog niet
afgelopen was. Nu kan men zich
afvragen of dat wel nodig is. Als
een school eenmaal draait loopt
het toch wel? Toch blijkt het dat er
voor iedere vergadering genoeg
stof tot bespreking is. Wat komt er
dan zoal aan de orde? Dat zijn:
personeelszaken, financiële zaken,
aanvragen op artikel 72, oudera
vonden, ledenvergaderingen,
identiteitsvraagstukken, schoolbe
geleidingsdienst, medezeggen
schapsraad, enz. En dan natuurlijk
op het ogenblik de overgang van
kleuter- en langere school naar de
nieuwe basisschool. Uit de voor
gaande opsomming blijkt, dat het
besturen van een school een breed
veld bestrijkt. Daarom is het goed
om de taken wat te verdelen. De
één verdiept zich bijv. in financiële
aangelegenheden en een ander
houdt zich bezig met het onder
houd van de gebouwen enz. Een
nieuw bestuurslid zit dan ook de
eerste keer met zijn oren te klap
peren. Hij hoort dan heel veel on
bekende termen. Tijdens de verga
dering vliegt b.v. plotseling de term
"artikel 72" over de tafel. Hij heeft
nog maar net begrepen wat dat in
houdt, of daar volgt de overschrij
dingsvergoeding. Aan het eind van
de vergadering vraagt hij zich ver
twijfeld af waar hij ran begonnen
is. Het duurt dan ook even voordat
een nieuw bestuurslid optimaal kan
functioneren.
klas 2b/3a
klas 3a
Zo oefenen wij de tafels van 1 tot
10
André hubregtse
rekenen in klas 2a
Moet ik eens een som doen? 30
1 31 ik pak eerst 3 groene
'ientallen en dan een los blokje
jn bruin of wit moet ik eens een
bruin blokje tekenen. Kijk dan
goed. een wit kan ik niet doen,
want mijn blad is wit. jaap v.d.
male
Hxkz
.3x4
6
7.4
,&X4
Jx4~
ko
st
8X4=
lo
I.XHz
6 X4
JQX4-
•4,
.4*4=
32
- 3/
q*4
.1X4
4Lo i - tl
3X4-
.7* 4-
7X4=
,9X 4z
3 2
AXkï
L/
Dit is een tafelpuzzel. Die heeft 40
kaartjes. 20 kaartjes met
antwoorden en 20 met sommetjes.
Onderaan staat het nummer. Dit is
nummer 20. En weet je wat er uit
kwam? Er kwam een koetsje uit
met een paard ervoor en het
vrouwtje had een zweep in haar
hand.
Marloes Schot
Voor het Christelijk onderwijs is
geschiedenis onderwijs een
"must". Niet slechts omdat de
Overheid ons dit vak oplegt, maar
vooral vanuit de Bijbel. We moeten
aan onze kinderen vertellen de
wonderen die de Heere ook in
onze geschiedenis gedaan heeft...
opdat zij hun hoop op God leren
stellen, Gods daden niet vergeten
en Zijn geboden bewaren!
Van Bertha de Jonge
Hoe denken de kinderen erover?
Wij vinden Vaderlandse
Geschiedenis een leuk vak, omdat
de verhalen echt gebeurd zijn.
Onze meester vertelt ook vaak. We
zijn nu bezig met het beleg van
Leiden (1574). Dat is een heel
mooi verhaal. Soms moeten we in
een werkschrift vragen
beantwoorden. Wij vinden Vad.
Gesch. veel leuker als
Aardrijkskunde.
Judith en Ellen
Uit een opstel
"De Spekken komen! De Spekken
komen!" klinkt het door Alkmaar.
"De poorten dicht. Vlug!" De
soldaten gingen al op de muur
staan. De Spanjaarden komen met
hun grote kanonnen en zetten
ladders tegen de muur. Maar als
ze proberen te komen, worden ze
teruggeslagen. Mannen, vrouwen
en kinderen waren op de muur
geklommen en gooiden met pek,
gloeiend lood en kokend water
boven op de Spanjaarden, dié
gillend naar beneden stortten.
Jaco en Marco
Op een nacht, in diepe duisternis,
sloop Willem van der Mey door
duizenden gevaren door het
Spaanse kamp. Hij moest een brief
brengen naar Willem van Oranje.
Op de terugweg werd de polsstok,
waarmee hij over de sloten sprong
en waar ook de anwoordbrief
inzat, door de Spanjaarden
gepakt. Willem liet de dijken
doorsteken. Hiervoor waren de
Spanjaarden zó bang, dat ze de
volgende dag vertrokken.
Jacqueline v.d. D.
Dit is een figurtje van een
rekenpuzzel. Het is een ei met een
lepeltje. Er zijn 60 puzzels met 40
stukjes, die moet je op een kaart
leggen. Er zijn ook andere figuren,
er zit een plastic kaft om.
Die 40 stukjes zitten in een klein
plastic doosje Op het dekseltje
staat een leeuw,
ad de jonge
De vis is een waterdier. Hij kan met zijn vinnen en zijn
staart snel vooruit komen. Dat noemt men zwemmen. Zijn kieuwefl
nemen zuurstof op. De schubben beschermen de vis. Dat is bij
ons de huid. Voor de zuurstof zijn er waterplanten in het
water. De bomen en de struiken geven ons onze zuurstof.
In een viswinkel kan je mooie vissen kopen. Het is heel leuk
om een aquarium in huis te hebben. In de viswinkel is vast
wel een bakje dat jij ook graag wilt hebben. Visjes en alles
wat er nodig is_ voor het inrichten kan je er kopen.
TI. -
Met handvaardigheid hebben de jongens vissen*
en planten gemaakt. De vissen hebben we eerst
op papier getekend. Daarna moesten we op de
lijntjes papieren strookjes plakken. Toen
moesten we de vissen uitknippen. Gekleurd
moesten ze ook nog worden. Mijn vis werd op
een melkbekertje geplakt. Het bekertje werd
vastgemaakt aan het aquarium. Het kleuren en
uitknippen van de waterplanten was ook een heel
werk.
A^^jewfftgaar^rïssei^dar^noa^
je gaan als het water hoog is,
want anders blijft je haak ach-^
ter de stenen hangen. Wees
voorzichtig met haakjes, ze^
blijven zo makkelijk in^
je vel steken. Kleed^
je warm aan. Zorf^
voor lekker
"aas en zorg er
voor, dat er niets
van het haakje te zien is.""
Gebakken vis. smaakt lekker bij
gebakken aardappels met spruitjes.
EET SMAKELIJK
«Ij a|A (Jj -i^r
W ^p^p ^p »p *p »p ^p ^p ^p ^p ^p ép ^p ^p ép ^p ^p ^p ^p
"Als mijn man niet in het bestuur
gezeten had, was ik veel minder bij
de school betrokken geweest".
Aan het woord is Mevr. Quist-Boot,
de vrouw van één der bestuursle
den van de Eben Haërschool.
"Avonden zoals ouderavonden,
afscheidsavonden, kerstavonden
en dergelijk bezoek je nu samen
met je man". Mevr. Quist -Boot
reageert heel positief op het feit dat
haar man schoolbestuurder is. "Hij
is het nu al een kleine twintig jaar"
vertelt ze "en daarvan tot op verle
den jaar nog een aantal jaren als
secretaris".
"Secretaris zijn, is hard werken"
merkt ze op, "want als je ziet hoe
veel post er binnenkomt voor de
school. Dat moet allemaal doorge
lezen worden en in het kort weer
gegeven worden en dat neemt heel
wat tijd in beslag. De circulaires
van het ministerie zijn toch al zo
moeilijk te lezen door al die ambte
lijke taal, daar zou je voor gestu
deerd moeten hebben". Mevr.
Quist-Boot maakt er helemaal geen
probleem van dat haar man
schoolbestuurder is en daarvoor
nog al eens een avondje van huis
is.
Mevr. Duinkerke, de vrouw van de
voorzitter geeft een nagenoeg
zelfde reaktie.
Ze vindt het leuk dat ze op deze
manier- betrokken blijft bij de
school. Bij haar thuis komt de
school nog al eens aan de orde.
Veel wordt er getelefoneerd soms
over zaken die geen uitstel dulden,
waarop dan direct moet worden
gereageerd. Of de secretaris komt
even binnenlopen om wat zaken
door te nemen. Het-hoofd van de
school wil nog het één en ander
meedelen ot een van de perso
neelsleden wil een gesprekje heb
ben, enz. enz. De avonden als er
bestuursvergaderingen zijn, regelt
ze zo, dat ze dan hier of daar een.
bezoekje aflegt. "Nee hoor daar
geef ik niets om" vindt ze, "soms
vraag ik wel eens Hoe laat wordt
het vanavond?
Als ik dan over de schouder van
mijn man meekijk naar de agenda
dan weet ik meest wel hoe laat het
wordt"
"Tegenwoordig gaat het aardig,
vroeger was het nogal eens diep in
de nacht, maar nu is het rond elf
uur afgelopen". De voorzitter zelf
die ook al weer een jaar of achttien
in het bestuur zit, vertelt over de
eerste jaren van zijn bestuurder
zijn. "Het verschil met deze tijd is
erg groot. Vergaderden we toen
een keer of drie per jaar, nu is dat
toch zeker tien keer per jaar". "Dat
komt omdat er zo erg veel veran
derd is in de loop der jaren, en wel
bijzonder in de laatste paar jaar.
Het hele onderwijsveld is in een
stroomversnelling gekomen Denk
maar aan onder andere de ouder
participatie, de medezeggen
schapsraad, de wet op het basi
sonderwijs enz. enz. Al deze zaken
vergen veel tijd en moeten goed
doorgesproken worden". De voor
zitter meent dat iedereen in het be
stuur van al deze zaken op de
hoogte moet zijn. Elk nieuw be
stuurslid verwelkomt hij ook met,
deze woorden "Probeer, met Gods
hulp je volle inzet te geven in het
bestuur en tracht goed mee te stu
ren". "Wat heb je daarvoor dan
nodig?". "Liefde voor het onder
wijs en voor onze kinderen".
Alle leerlingen uit de klas hebben
hun "letter en regel" bijgedragen
aan dit verhaal. Handenarbeid is
het leukste vak van de school. We
hebben een aparte ruimte ervoor.
Daar hebben we alle spullen
staan, leder mag z'n eigen spullen
maken.
Sommige figuurzagen, anderen
boren of schilderen, solderen of
kleien en ga zo maar door; alles
komt wel een keer in het jaar voor.
Als je liever handenarbeid wilt
doen in plaats van handwerken,
dan kan dat. Sommige meisjes zijn
bezig met een dienblad met een
rand van pitriet.
Soms krijg je straf en... dan komt
je werk niet af. Met handwerken
kun je breien, naaien, borduren,
haken, enzovoort. Maar... zit niet
te praten! Ik zeg maar zo: "Werk
maar voort". Handwerken doen
we in de gemeenschapsruimte.
Ook jongens moeten handwerken,
wel om de beurt. Knopen doen ze
dan bijvoorbeeld. Opruimen hoort
ook bij de lessen, maar dat vinden
sommigen niet leuk. Maar ja 't
hoort er nu eenmaal bij.
W