Ervaringen van een bestuurslid V Aan de start voor 1985. Een nieuwe generatie staat klaarDe redactie van de Eendrachtbode wenst alle lezers een voorspoedig 1985. Eben-Haëzerschool te Tholen EEN DAG OP DE KLEUTERSCHOOL le m-L- 5*4 Q IB n 16 f HO 14 n VADERLANDSE GESCHIEDENIS IN DE VIJFDE KLAS :m\ Mijn man zit in 't schoolbestuur Klas 6 Handenarbeid/ handwerken E Nieuwjaarswensen 1985 Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de Eendrachtbode presenteert zich deze week Naam: De officiële naam van onze school luidt: Vereniging tot het verstrekken van kleuter- en lager onderwijs op Gereformeerde grondslag te Tho len. De naam Eben-Haëzerschool kreeg zij in 1965 bij de nieuwbouw. Volgend jaar D.V. hopen we ons 60-jarig bestaan te gedenken. We mogen nog steeds zeggen Eben-Haëzer: "tot hiertoe heeft ons de Heere geholpen". Leerlingen De kleuterschool telt op dit moment 57 leerlingen en de lagere school 144. Personeel kleuterschool groep 1 Jacqueline van Oort (hoofdleidster) groep 2 Anke Altena-Nieuwenhuize lagere school klas Via Jannette v.d. Steen klas 2b/3a J. Langejan klas 3b/4a S. Maljaars (W. van Meeuwen, poolvervanger) klas 4b/5 J. Melse klas 6 A. Nederlof (hoofd) Handvaardigheid: Marijke van Pelt Taakverlichters hoofd: Carla v.d. Weetering, Diny de Kam-Schippers We willen van de gelegenheid gebruik maken om de Eendrachtbode te feliciteren met haar 40-jarig jubileum en haar te bedanken voor de toegestane ruimte. Intussen is er veel gras voor onze voeten weggemaaid door andere scholen. Wij hebben gekozen voor een klassikale aanpak waarbij iedere groep/klas een bepaald vormingsgebied of vak als onderwerp nam. Het bestuur heeft ook een bijdrage geleverd in de vorm van twee verslagen: een gesprek met vrouwen van bestuursleden en ervaringen van een bestuurslid zelf. Het geheel hebben we geïllustreerd met een serie foto's die speciaal voor dit artikel gemaakt zijn. "He juf, ik heb gisteren...", ja, zo begint iedere dag op de kleuterschool. De deur is nog maar nauwelijks open, en de kleuters komen binnen met allerlei verhalen. Als de jassen aan hun eigen kapstok (die ze herkennen aan een plaatje) opgehangen zijn en de tassen, melkbekers e.d. bij de kast gezet zijn, zoekt iedereen in de kring zijn eigen stoel op. De kleuters herkennen hun stoel aan de naam die erop staat en het stikkertje dat hetzelfde is als op de kapstok. In de kring worden nu de verhalen voortgezet; tijdens dit spontane kringgesprek krijgen de kleuters gelegenheid hun belevenissen te vertellen. De onderwerpen van dit kringgesprek zijn elke dag weer anders, maar gaan hoofdzakelijk over nieuwtjes van thuis en nieuwe kleren. Vooral dit laatste willen ze graag laten horen en zien. Hiervoor zingen we een versje, stap stap, daar kon ik aan of: rik tikketik daar kom ik aan, terwijl de kleuter met trots met z'n nieuwe kleren door de kring loopt. De dag wordt voortgezet met het 'namen oplezen' waarbij de kinderen nederlands engels en frans spreken; ze antwoorden dan: ja juf, yes miss, of oui madame. Na het zingen van psalmen of eerbiedige versjes en het gebed, wordt er uit de Bijbel verteld. Vooraf wordt nog het verhaal van de vorige dag teruggevraagd. Twee keer in de week halen we geld op; dinsdags voor de schoolmelk, de zending en het klassepotje. Vrijdags voor Woord en Daad. Daarna is het rooster voor de oudste en jongste kleuters verschillend. Terwijl de ene groep bezig is met ontwikkelingsmateriaal in de klas, speelt de andere groep buiten op het plein of binnen in de hal. Dit werken met ontwikkelingsmateriaal houdt in dat de kleuters, ieder aan hun eigen tafel een opdracht uitvoeren met kreatief materiaal. We werken meestal n.a.v. een thema. Zo werkten de oudste kleuters de eerste weken van december over het onderwerp: het stoffenwinkeltje. Vooraf wordt er een leergesprek gehouden over b.v. verschillende soorten stof, waar je ze voor nodig hebt of hoe je er iets van kunt maken. Allerlei vragen worden aan- maar ook door de kinderen gesteld. Daarna krijgt elke groep een opdracht met materialen als: kleurpotloden, verf, papier, waardeloos materiaal etc. De kinderen gaan daarna zoveel mogelijk zelfstandig te werk Omdat het werk elke dag rouleert, weten de kinderen al snel wat hun groep die dag gaat doen. 's Morgens voor schooltijd staan ze met platgedrukte neuzen met elkaar voor het raam te bespreken wat zij deze dag gaan doen.. "Wij moeten vandaag zeker plakken hè "hoor je dan. Als je druk bezig geweest bent is een rustpauze wel welkom. Dit geldt ook voor de kleuters want halverwege de morgen zitten we met elkaar in de kring om melk te gaan drinken. Na het zingen van het versje' ri ra roetsie hap slik foetsie'eten en drinken de kinderen de meegebrachte melk, yokidrink, koekjes, appels, e.d. op. Bij mooi weer wordt het andere gedeelte van de morgen doorgebracht met buitenspelen op het plein, met de rekken, karren, klossen en vooral niet te vergeten in de zandbak. Bij regenachtig of koud weer spelen we binnen. Dit kan zijn een spelltje in de hal of een gymles. De middag ziet er wat anders uit; dan zijn we minder inspannend bezig omdat de kleuters vooral 's middags sneller moe zijn. Er wordt dan wel in de hal gegymd of gespeeld maar in de klas krijgen de kinderen gelegenheid zelf een spelletje te kiezen uit de kasten of in de hoeken te spelen. Onder de hoeken verstaan we de poppenhoek, de bouwhoek, de leeshoek, het verfbord, het tekenbord, de zand- en watertafel, het poppenhuis en het winkeltje. Ook staat er op het rooster taalontwikkeling en muzikale vorming. Bij taalontwikkeling kun je denken aan verschillende aktiviteiten zoals vertellen voorlezen, rijmen, raadsels opzegversjes, boek aanbieden, taalspelletjes en denkverhalen. Zingen gebeurt op de kleuterschool ook dagelijks: de kleuters leren een versje, zijn daarbij bezig met maat en ritme en gebruik van instrumenten. Dit noemen we muzikale vorming. Verder wordt er aandacht geschonken aan sociale vorming; het luisteren naar elkaar en rekening houden met elkaar. Dit vindt vaak ongemerkt plaats tijdens het dagelijkse gebeuren op de kleuterschool. Wie is eigenlijk de baas van een bijzondere school? Voor de Eben-Haëzerschool is dit de "Vereniging voor kleuter- en la ger- onderwijs op gereformeerde grondslag te Tholen". Het is voor de leden van de vereniging natuur lijk niet mogelijk om alle dagelijkse schoolzaken te regelen. Daarom wordt door de leden een school bestuur gekozen. Dit schoolbe stuur mag over bijna alle schoolza ken zelfstandig beslissen. Het is echter ook nog te omslachtig om over alle zaken het gehele bestuur te laten beslissen. Daarom vormen de voorzitter, secretaris en pen ningmeester samen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur mag dan zelfstandig alle kleine voorko mende schoolzaken regelen. Wat doet nu het schoolbestuur? De schoolbestuursleden doen dit klas '/ia Het uitgangspunt van waaruit wij op onze school werken, is de Bijbel, Gods onfeilbaar Woord. Het is als leerkrachten (naast de ouders) onze taak de kinderen in aanraking te brengen met de Bijbel. Daarom wordt er vier morgens per week uit de Bijbel verteld. In klas Vz gebeurt dit in de kring waarbij de Bijbel opgeslagen voor ons ligt. De laatste week hebben de kinderen verhalen gehoord over de profeet Elia. Weetje waarom als Elia bij de beekje krit is Want er is hongersnoot in het lant Anita S. koning achap gaat op een dag naar nabot en hij vraagt of hij die wijn haart mag hebben. Maar hij zegt wat ik van mijn vader hehecht heb mag ik asoluut niet wegeven arie s Elia de profeet had een harige mantel aan. met een gordel eromheen, christien g elia vaart ten kemel Er was een vrouw die was houtjes aan het rapen en toen hoorde zij roepen geef mij wat water. Zij keek achterom en bak ook een koek ja maar ik hed nog maar heel weinig olie. Elia zei de olie zal niet opgaan. Mirjam T. werk in hun vrije tijd. Ze krijgen hier geen vergoeding voor. Het school bestuur vergadert ongeveer 10 keer per jaar. Zodoende steken deze mensen hier nogal wat tijd in. Dat is van te voren niet altijd te overzien. Zo kan het gebeuren, dat op een ledenvergadering na het lezen v.an een jaarverslag de voor zitter zegt: "Zo, zo, hebben we dit jaar 10 keer vergaderd? Dat is no gal wat. "Wanneer dan even later iemand tot bestuurslid gekozen wordt, verkeert hij in de veronder stelling dat dit iets bijzonders is. Al vlug komt hij er achter dat er ieder jaar ongeveer 10 keer vergaderd wordt. En als dat nu nog maar ge wone vergaderingen waren! Het blijken echter ware marathonver gaderingen te zijn van soms 4 uur. Hierdoor kan het gebeuren, dat de bestuursleden zich in de kleine uurtjes huiswaarts spoeden. Dit kan dan weer vreemde situaties opleveren. Eens was een bekend middenstander zijn sleutel verge ten. Bij zijn thuiskomst bleek zijn vrouw al naar bed te zijn. Daardoor moest hij zijn huis sluipend langs de achterkant benaderen en bij zichzelf inbreken. Hij wist toen in eens hoe inbraakonveilig zijn huis was. Een andere keer werd de vrouw van een ander bestuurslid ongerust. Een buurman ging toen kijken of de vergadering nog niet afgelopen was. Nu kan men zich afvragen of dat wel nodig is. Als een school eenmaal draait loopt het toch wel? Toch blijkt het dat er voor iedere vergadering genoeg stof tot bespreking is. Wat komt er dan zoal aan de orde? Dat zijn: personeelszaken, financiële zaken, aanvragen op artikel 72, oudera vonden, ledenvergaderingen, identiteitsvraagstukken, schoolbe geleidingsdienst, medezeggen schapsraad, enz. En dan natuurlijk op het ogenblik de overgang van kleuter- en langere school naar de nieuwe basisschool. Uit de voor gaande opsomming blijkt, dat het besturen van een school een breed veld bestrijkt. Daarom is het goed om de taken wat te verdelen. De één verdiept zich bijv. in financiële aangelegenheden en een ander houdt zich bezig met het onder houd van de gebouwen enz. Een nieuw bestuurslid zit dan ook de eerste keer met zijn oren te klap peren. Hij hoort dan heel veel on bekende termen. Tijdens de verga dering vliegt b.v. plotseling de term "artikel 72" over de tafel. Hij heeft nog maar net begrepen wat dat in houdt, of daar volgt de overschrij dingsvergoeding. Aan het eind van de vergadering vraagt hij zich ver twijfeld af waar hij ran begonnen is. Het duurt dan ook even voordat een nieuw bestuurslid optimaal kan functioneren. klas 2b/3a klas 3a Zo oefenen wij de tafels van 1 tot 10 André hubregtse rekenen in klas 2a Moet ik eens een som doen? 30 1 31 ik pak eerst 3 groene 'ientallen en dan een los blokje jn bruin of wit moet ik eens een bruin blokje tekenen. Kijk dan goed. een wit kan ik niet doen, want mijn blad is wit. jaap v.d. male Hxkz .3x4 6 7.4 ,&X4 Jx4~ ko st 8X4= lo I.XHz 6 X4 JQX4- •4, .4*4= 32 - 3/ q*4 .1X4 4Lo i - tl 3X4- .7* 4- 7X4= ,9X 4z 3 2 AXkï L/ Dit is een tafelpuzzel. Die heeft 40 kaartjes. 20 kaartjes met antwoorden en 20 met sommetjes. Onderaan staat het nummer. Dit is nummer 20. En weet je wat er uit kwam? Er kwam een koetsje uit met een paard ervoor en het vrouwtje had een zweep in haar hand. Marloes Schot Voor het Christelijk onderwijs is geschiedenis onderwijs een "must". Niet slechts omdat de Overheid ons dit vak oplegt, maar vooral vanuit de Bijbel. We moeten aan onze kinderen vertellen de wonderen die de Heere ook in onze geschiedenis gedaan heeft... opdat zij hun hoop op God leren stellen, Gods daden niet vergeten en Zijn geboden bewaren! Van Bertha de Jonge Hoe denken de kinderen erover? Wij vinden Vaderlandse Geschiedenis een leuk vak, omdat de verhalen echt gebeurd zijn. Onze meester vertelt ook vaak. We zijn nu bezig met het beleg van Leiden (1574). Dat is een heel mooi verhaal. Soms moeten we in een werkschrift vragen beantwoorden. Wij vinden Vad. Gesch. veel leuker als Aardrijkskunde. Judith en Ellen Uit een opstel "De Spekken komen! De Spekken komen!" klinkt het door Alkmaar. "De poorten dicht. Vlug!" De soldaten gingen al op de muur staan. De Spanjaarden komen met hun grote kanonnen en zetten ladders tegen de muur. Maar als ze proberen te komen, worden ze teruggeslagen. Mannen, vrouwen en kinderen waren op de muur geklommen en gooiden met pek, gloeiend lood en kokend water boven op de Spanjaarden, dié gillend naar beneden stortten. Jaco en Marco Op een nacht, in diepe duisternis, sloop Willem van der Mey door duizenden gevaren door het Spaanse kamp. Hij moest een brief brengen naar Willem van Oranje. Op de terugweg werd de polsstok, waarmee hij over de sloten sprong en waar ook de anwoordbrief inzat, door de Spanjaarden gepakt. Willem liet de dijken doorsteken. Hiervoor waren de Spanjaarden zó bang, dat ze de volgende dag vertrokken. Jacqueline v.d. D. Dit is een figurtje van een rekenpuzzel. Het is een ei met een lepeltje. Er zijn 60 puzzels met 40 stukjes, die moet je op een kaart leggen. Er zijn ook andere figuren, er zit een plastic kaft om. Die 40 stukjes zitten in een klein plastic doosje Op het dekseltje staat een leeuw, ad de jonge De vis is een waterdier. Hij kan met zijn vinnen en zijn staart snel vooruit komen. Dat noemt men zwemmen. Zijn kieuwefl nemen zuurstof op. De schubben beschermen de vis. Dat is bij ons de huid. Voor de zuurstof zijn er waterplanten in het water. De bomen en de struiken geven ons onze zuurstof. In een viswinkel kan je mooie vissen kopen. Het is heel leuk om een aquarium in huis te hebben. In de viswinkel is vast wel een bakje dat jij ook graag wilt hebben. Visjes en alles wat er nodig is_ voor het inrichten kan je er kopen. TI. - Met handvaardigheid hebben de jongens vissen* en planten gemaakt. De vissen hebben we eerst op papier getekend. Daarna moesten we op de lijntjes papieren strookjes plakken. Toen moesten we de vissen uitknippen. Gekleurd moesten ze ook nog worden. Mijn vis werd op een melkbekertje geplakt. Het bekertje werd vastgemaakt aan het aquarium. Het kleuren en uitknippen van de waterplanten was ook een heel werk. A^^jewfftgaar^rïssei^dar^noa^ je gaan als het water hoog is, want anders blijft je haak ach-^ ter de stenen hangen. Wees voorzichtig met haakjes, ze^ blijven zo makkelijk in^ je vel steken. Kleed^ je warm aan. Zorf^ voor lekker "aas en zorg er voor, dat er niets van het haakje te zien is."" Gebakken vis. smaakt lekker bij gebakken aardappels met spruitjes. EET SMAKELIJK «Ij a|A (Jj -i^r W ^p^p ^p »p *p »p ^p ^p ^p ^p ^p ép ^p ^p ép ^p ^p ^p ^p "Als mijn man niet in het bestuur gezeten had, was ik veel minder bij de school betrokken geweest". Aan het woord is Mevr. Quist-Boot, de vrouw van één der bestuursle den van de Eben Haërschool. "Avonden zoals ouderavonden, afscheidsavonden, kerstavonden en dergelijk bezoek je nu samen met je man". Mevr. Quist -Boot reageert heel positief op het feit dat haar man schoolbestuurder is. "Hij is het nu al een kleine twintig jaar" vertelt ze "en daarvan tot op verle den jaar nog een aantal jaren als secretaris". "Secretaris zijn, is hard werken" merkt ze op, "want als je ziet hoe veel post er binnenkomt voor de school. Dat moet allemaal doorge lezen worden en in het kort weer gegeven worden en dat neemt heel wat tijd in beslag. De circulaires van het ministerie zijn toch al zo moeilijk te lezen door al die ambte lijke taal, daar zou je voor gestu deerd moeten hebben". Mevr. Quist-Boot maakt er helemaal geen probleem van dat haar man schoolbestuurder is en daarvoor nog al eens een avondje van huis is. Mevr. Duinkerke, de vrouw van de voorzitter geeft een nagenoeg zelfde reaktie. Ze vindt het leuk dat ze op deze manier- betrokken blijft bij de school. Bij haar thuis komt de school nog al eens aan de orde. Veel wordt er getelefoneerd soms over zaken die geen uitstel dulden, waarop dan direct moet worden gereageerd. Of de secretaris komt even binnenlopen om wat zaken door te nemen. Het-hoofd van de school wil nog het één en ander meedelen ot een van de perso neelsleden wil een gesprekje heb ben, enz. enz. De avonden als er bestuursvergaderingen zijn, regelt ze zo, dat ze dan hier of daar een. bezoekje aflegt. "Nee hoor daar geef ik niets om" vindt ze, "soms vraag ik wel eens Hoe laat wordt het vanavond? Als ik dan over de schouder van mijn man meekijk naar de agenda dan weet ik meest wel hoe laat het wordt" "Tegenwoordig gaat het aardig, vroeger was het nogal eens diep in de nacht, maar nu is het rond elf uur afgelopen". De voorzitter zelf die ook al weer een jaar of achttien in het bestuur zit, vertelt over de eerste jaren van zijn bestuurder zijn. "Het verschil met deze tijd is erg groot. Vergaderden we toen een keer of drie per jaar, nu is dat toch zeker tien keer per jaar". "Dat komt omdat er zo erg veel veran derd is in de loop der jaren, en wel bijzonder in de laatste paar jaar. Het hele onderwijsveld is in een stroomversnelling gekomen Denk maar aan onder andere de ouder participatie, de medezeggen schapsraad, de wet op het basi sonderwijs enz. enz. Al deze zaken vergen veel tijd en moeten goed doorgesproken worden". De voor zitter meent dat iedereen in het be stuur van al deze zaken op de hoogte moet zijn. Elk nieuw be stuurslid verwelkomt hij ook met, deze woorden "Probeer, met Gods hulp je volle inzet te geven in het bestuur en tracht goed mee te stu ren". "Wat heb je daarvoor dan nodig?". "Liefde voor het onder wijs en voor onze kinderen". Alle leerlingen uit de klas hebben hun "letter en regel" bijgedragen aan dit verhaal. Handenarbeid is het leukste vak van de school. We hebben een aparte ruimte ervoor. Daar hebben we alle spullen staan, leder mag z'n eigen spullen maken. Sommige figuurzagen, anderen boren of schilderen, solderen of kleien en ga zo maar door; alles komt wel een keer in het jaar voor. Als je liever handenarbeid wilt doen in plaats van handwerken, dan kan dat. Sommige meisjes zijn bezig met een dienblad met een rand van pitriet. Soms krijg je straf en... dan komt je werk niet af. Met handwerken kun je breien, naaien, borduren, haken, enzovoort. Maar... zit niet te praten! Ik zeg maar zo: "Werk maar voort". Handwerken doen we in de gemeenschapsruimte. Ook jongens moeten handwerken, wel om de beurt. Knopen doen ze dan bijvoorbeeld. Opruimen hoort ook bij de lessen, maar dat vinden sommigen niet leuk. Maar ja 't hoort er nu eenmaal bij. W

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 11