SGP: 5% OGB-stijging gaat op
aan leegstand 1 huis Karreveld
CDA: er kan van alles met
benutten 63 mille reserves
PVAB: onderzoek aansluiting bij
woningstichting in buurgemeente
Snellere aanleg zuiveringsinstallatie nodig
Algemene
beschouwingen
begroting
11985
gemeente
I St. Philipsland
Ieder jaar nieuwe huizen in Flipland en A.J. Polder
Meer gezinsbenadering bij
het maatschappelijk werk
FNV verliest,
PvdA stabiel
Donderdag 13 december 1984
EENDRACHTBODE
De SGP voelt er niets voor om huizen voor leegstand
te bouwen. Het zit de grootste fractie in de gemeen
teraad van St. Philipsland hoog, dat leegstand van een
woning in het Karreveld aan huurderving en adver-
tentiekosten al 11.171,86 heeft gekost. "Als de on
roerend goedbelasting in 1985 met 5% wordt ver
hoogd, levert dat 10.937 gulden op, maar dan is er
voor die woning in het Karreveld nog een tekort van
234,86. En dat enkel om een aannemer te helpen."
Waterzuivering
B en W doen het voorkomen of Flipland bijna armlastig is
Op zijn zachtst gezegd geven B en W een wat al te eenzijdige belichting van de
financiële positie van St. Philipsland in de gemeentebegroting 1985. Zo mooi de
buitenkant van de begroting overkomt, zo donker en pessimistisch probeert het
college het innerlijk te doen overkomen, alsof de gemeente bijna armlastig is
geworden. B. en W hebben echter wel geld om volgend jaar 63.000 gulden naar de
reserves te laten vloeien, aldus het CDA, dat een reeks zaken opsomt die daarvoor
in Flipland zouden kunnen gebeuren.
Reserves 300%
omhoog
Zoutstrooier
Bezwaren landbouw
Container weg
Ruimere verhuur
Busverbinding
van MIL-HEIJNS
Eerste orde
Glasbak weg
Natuurwaarden
Taken afbouwen
"Om de toch al dreigende vergrijzing van ons dorp
tegen te gaan, zullen in ieder geval elk jaar nieuwe
huizen moeten worden gebouwd in Sint-Philipsland
en Anna Jacobapolder. Met een groter aantal ge
meentewoningen verveelvoudigt het werk van het
gemeentelijk apparaat. Laten b. en w. daarom on
derzoeken of de mogelijkheid bestaat het woningbe
drijf onder te brengen in een woning-coöperatie in
een van onze buurgemeenten en eventueel de voor-
en nadelen hiervan na te gaan.
Wat wil de jeugd?
Uittocht
Afscheid
Nog geen ja tegen 5%
O.G.B.
Voor 1100 gulden
koffiekopjes
Havengeld 6% hoger
Verdraagzamer
Nieuwe bedrijven
De SGP wil een opgave van b en
w wat de leegstand van huizen in
St. Philipsland en Anna Jacoba-
polder op dit moment kost. "De
financiële riemen waarmee we
moeten roeien, zijn kort en het is
bepaald niet aantoonbaar, dat een
voldoende aantal woningen
voorkomt, dat jonge mensen uit
onze gemeente vertrekken. Wij
zien dat overigens met lede ogen
aan. Werkgelegenheid zou een
gedeelte van de uittocht kunnen
voorkomen. Daarop dient het ge
meentelijk beleid zich te richten
na de enorme verbetering van de
toegang naar het industrieterrein.
Bouwen voor leegstand kost al
leen maar veel geld. Wij hebben
er ook niets aan, als we bouwen
voor mensen die na korte tijd weer
vertrekken. Of voor mensen die
hier komen zonder dat wij werk
gelegenheid bieden, zodat de kos
ten van hun levensonderhoud ook
voor rekening van onze gemeente
komen. Dat weerhoudt ons ervan
om door te gaan met woningbouw
zonder dat er behoefte is", aldus
de SGP.
De SGP wil, dat b en w bij het
waterschap aandringen op spoe
dige realisering van de zuive
ringsinstallatie. "Al tal van jaren
betalen onze inwoners voor zui
vering, zonder resultaten te zien.
Men zal het op den duur niet meer
begrijpen. De riolering van Anna
Jacobapolder loost nog steeds op
L. den Engelsman
SGP
St. Philipsland
het open polderwater. De riole
ring van St. Philipsland met circa
1700 vervuilingseenheden loost
ongezuiverd op het open water
van de Krabbenkreek. Door het
geringe zelfreinigend vermogen
van polderwater en de afgesloten
Krabbenkreek wordt het milieu
steeds meer verstoord. Wanneer
het getij bij een gedeeltelijk afge
sloten Oosterschelde zal zijn ge
temperd, zullen de schadelijke
gevolgen nog toenemen. Het moet
daarom niet verder uitgesteld
worden: plannen voor aanpassing
van riolering en zuivering dienen
concrete vormen te krijgen. Op
vallend vinden wij, dat de plan
nen voor de zuiveringsinstallatie
Volgens het CDA valt tussen de
regels door in de begrotingsbrief
van B en W te lezen: eigen schuld,
want de raad is al eens tegen een
trendmatige verhoging van de
onroerend goedbelasting geweest
en in 1984 wilde men deze hele
maal niet verhogen. Het pessi
misme wordt door B en W nog
verder opgevoerd door een hele
lijst van investeringen en reserve
ringen voor 1985 op te voeren om
tot slot tot de conclusie te komen,
dat er geen cent is om ook maar
iets uit te voeren.
Het CDA wil met vier punten
proberen de lampen te draaien,
zodat de financiële positie breder
belicht wordt.
1. de reserves zijn ondanks de
opname in 1984 niet achteruit
gegaan. Vanaf 1980 tot en met
1985 zijn ze meer dan 300%
gestegen tot ruim 1.3 miljoen.
Dat houdt in dat ongeveer de
kleinste helft van de totale uit
gaven voor 1985 gedekt kan
worden door de reserves.
2. al bij de beschouwingen in
1984 heeft het CDA erop ge
wezen, dat het beleid van B en
W van reserveren en daarover
rente toe te voegen in een fi
nancieel moeilijke tijd, plus
het ontlasten van de lijst met
kapitaalswerken een liquidi
teitsprobleem oproept.
3. het college spreekt van een
klein lichtpuntje in verband
met een hogere rijksuitkering
voor de grenswijziging. Is dat
72.000 gulden en komt dat in
1985 binnen?
4. wat het rekeningsoverschot
1983 betreft, zeggen B en W
dat er nog 14.000 gulden on
voorzien is. Ook de ruimte die
zit in de renteberekening over
het financieringstekort telt
echter mee en er zijn nog meer
zaken. Het CDA wil dan ook
graag een nadere raming van'
het rekeningoverschot 1983 en
een aanwijzing voor dit jaar.
Wanneer B en W schrijven, geen
geld te hebben voor investeringen
in 1985, dan stelt het CDA: colle
ge, eigen schuld, want men heeft
wel geld om 63 mille naar de re
serves te laten vloeien in 1985. Dit
kunnen we niet meer begrijpen,
want met die 63.000 gulden zou
den we wel een rioolreinigingske-
tel en een zoutstrooier kunnen
aanschaffen, de markeringsbui
zen en het bushokje aan de Oost-
dijk kunnen vervangen, straat
naambordjes in het buitengebied
plaatsen, kortingen op het so
ciaal-cultureel werk van 5800 gul
den ongedaan maken, een hek
kunnen plaatsen bij de O.L.S.,.
zouden we een nieuw bureau,
schrijfmachine, airconditioning in
het gemeentehuis en stellingen
voor de kluis kunnen aanschaffen.
Maar ook speelwerktuigen in An
na Jacobapolder en diverse beno
digdheden voor de kleuterschool
in A.J.P. heel deze lijst zou 43.000
gulden kosten. Dan blijft er nog
20.000 gulden over voor herbes
trating en de reserves zouden niet
afnemen.
In de begroting is voor de rijks
uitkering 1.715.786 gulden opge
nomen, maar in de meerjarenra
ming 1.731.786 welk bedrag is
juist?
Het CDA wil evenals de PVAB
een iets betere verhoging van in
komsten en kosten aan de haven
door een verhoging van de ha
ventarieven van 5 in plaats van 3%
voor te stellen. In het verleden zijn
de tarieven niet veel verhoogd en
vergeleken met buurthavens zijn
ze niet erg hoog.
Volgens het CDA komt er dit jaar
al 12.000 gulden meer aan onroe
rend goedbelasting (OGB) binnen
dan al in de begroting staat. In
1985 levert dat inclusief de voor
gestelde verhoging van 5% een
36.000 gulden meer op dan de be
groting 1984 of 18%.
Zonder verdere opgaaf van reden
wordt door B en W gemeld, dat de
landbouwbedrijven in St. Philips
land gemiddeld 30 tot 50% met
uitschieters naar 70% meerO.G.B.
moeten gaan betalen.
Wij vermoeden, dat vanuit de
landbouw en bloc bezwaarschrif
ten ingediend worden. Een twee
de vaag vermoeden is, dat de tax
ateurs met een duidelijk verhaal
van het eindresultaat en waar men
het misschien zou kunnen halen,
op pad zijn gestuurd, aldus het
CDA.
Een gescheiden inzameling van
probleemstoffen vindt het CDA
een goede zaak, maar zes keer
ophalen per jaar is te weinig. De
vuilcontainer staat nóg steeds niet
achter slot en grendel en de op
brengst neemt volgens de begro
ting 1985 met de helft af. Een ar
gument om de container toch te
plaatsen was, dat hij veel gebruikt
wordt door gemeentewerken voor
snoeihout. Dat zou echter vers
nipperd kunnen worden, tussen
de bebossing blazen en je hebt de
volgende voordelen: 1. humus-
voorziening in de grond 2. door
gedeeltelijk bedekking van de
grond èn onkruidbestijding 3. ge
meentewerken hoeft dan de con
tainer misschien niet meer te ge
bruiken, waardoor die helemaal
weg kan.
Het CDA vraagt zich over de rio
lering af, of in samenhang met
herbestrating, het gescheiden op
vangen van het verharde opper
vlaktewater (straatkolken) op de
lange duur een oplossing kan bie
den. De meeste overstorten vin
den immers plaats na stortbuien.
Over de woningbouw wil het
CDA meer duidelijkheid van B en
W gezien een discussie in het
Brabants nieuwsblad tussen de
raadsvoorzitter en wethouder
Walpot. "Temeer omdat de SGP
geen 8 maar 5 huizen in plan de
Luijster wilde bouwen. Men vond
het ook niet goed dat de 5 huizen
door de stichting Geref. Bouw
corporatie in Stientjeskreek wor
den gebouwd. In beide kernen
moet er worden gebouwd, met
name in A.J. Polder om het restje
aan voorzieningen te kunnen
handhaven. Dat houdt ook in, dat
we indien noodzakelijk voor ver
huur aan niet-inwoners en niet-
economisch verbondenen gebon
den zijn".
Het CDA wil weten wanneer ons
Dorpshuis verbeterd wordt, want
dat zou dit jaar al gebeuren.
Het vegen van straten, een ge
deelte van het onderhoud van het
sportterein, plantsoenen en speel
weiden zou mogelijk goedkoper
aan particuliere bedrijven uitbes
teed kunnen worden. De vrijge
komen tijd zou voor bestratingen
in eigen beheer gebruikt kunnen
worden, aldus het CDA.
De busverbinding naar A.J. Pol
der zijn erg slecht, met name voor
schoolkinderen. Kan hierin als
nog verandering komen, vraagt
CDA.
Ten aanzien van de brandweer wil
men bij West-Brabant blijven,
maar dan moet bestuurlijke in
breng mogelijk zijn.
Het CDA wil informatie van de
bevolking over de rampenregeling
met evacuatie naar aanleiding van
het ongeluk met de Naftatanker.
B en W zouden ook meer moeten
zeggen over het verpleeghuis op
Tholen gezien de verschillende
belangen van Brabant en Zeeland.
Ook het CDA wil na het opknap-
pen'en uitbreiden van het indus
trieterrein een sterker wervings
beleid.
De eenmansfractie in de gemeen
teraad van St. Philipsland hoopt
met Gods onmisbare zegen 1985
gezamenlijk tot een goed bestuur
lijk jaar voor Flipland te mogen
maken.
"Ik zag laatst een oude
schoolvriend terug.
Hij stond ineens voor me.
Hij zag er goed uit. Zijn
bril viel mij vooral op. 't
Leek een beetje op een
zonnebril. Maar de glazen
leken veel lichter.... 'n
mooie bril "zei ik "Ja" zei
hij, "een ZELFDEN
KENDE"! De glazen wor
den met de intensiteit van
het licht lichter of donker
der. Heel geschikt voor
mijn ogen.
Ik heb heel veel plezier
van dit kijkadvies van
OPTICIEN VAN MIL-
HEYNS!
BERGEN OP ZOOM Wouwsestraat 8
Advertentie I.M.
nog in een stadium verkeren,
waarbij een definitieve plaats en
een tijdschema nog steeds niet
bekend zijn. De mogelijkheid van
het toepassen van een persleiding
en pomp met een grotere capaci
teit in plaats van het inbouwen
van een berging in het gemeente
riool, zal goed moeten worden
toegelicht op financieel en tech
nisch gebied om tot eep verant
woorde besluitvorming te ko
men."
De SGP is zich bewust van de ho
ge kosten. Bij gebrek aan bergin
gscapaciteit komt het rioolwater
echter via overstort nog regelma
tig in het polderwater. "Het opti
maal functioneren van een zeer
noodzakelijke voorziening als rio
lering, is een gemeentelijk belang
van de eerste orde."
De SGP denkt daarbij ook aan de
hoge waterstand in plan Noord.
"Daar ligt vooralsnog onze prio
riteit bij de dorpsvernieuwing en
niet in de herinrichting van de
Voorstraat. Dan zou een tunneltje
onder de Oostdijk zeker ook nog
voorgaan."
De SGP kijkt kritisch tegen de
dorpsvernieuwing aan omdat er
teveel verwachtingen gewekt
worden. Een nuchtere kijk op de
woningverbetering is beter en als
er geld beschikbaar komt, dient
dat aan particulieren doorgescho
ven te worden.
Wat de SGP betreft, kunnen de
glascontainers weg omdat de
glasboer toch eens in de maand
langs de deur komt. "Gemakke
lijker kan het niet, geen gesleep
met lege flessen en het levert de
gemeente nog 2500 gulden per
jaar op."
Bestrating heeft naast riolering de
hoogste prioriteit van de SGP.
Daarom wordt b en w gevraagd
om te bekijken of het personeel
van gemeentewerken niet wat
meer zou kunnen doen aan her-
bestrating. Hiervoor zou men tijd
kunnen krijgen, wanneer het ve
gen - volgens de begroting vergt
dat 17.925 gulden - op een andere
manier gebeurt.
De grootste Fliplandse raadsfr
actie wil verder, dat b en w voor
100% medewerking verlenen aan
de bouw van een verpleeghuis op
Tholen, waarvan in 1985 mogelijk
30 van 90 bedden verwezenlijkt
worden.
Ten aanzien van de brandweer
lijkt het de SGP uitgesloten voor
samenwerking met Zeeland in
plaats van West-Brabant te kie
zen. Daarvoor is een hulpove
reenkomst met Roosendaal nodig,
maar St. Philipsland moet daarbij
wel wat te vertellen hebben.
De SGP wil een goede rentmees
ter zijn over de natuurgebieden
Krabbenkreek en Rammegors,
maar vindt het een beetje pijnlijk,
dat b en w spreken over financiële
offers. Daar wil men meer infor
matie over.
De SGP is niet rouwig om het
uitblijven van actieve recreatie.
"Elders in onze mooie provincie,
zoals Schouwen-Duiveland, geeft
dat voor de inwoners veelal over
last en de criminaliteit is groot.
Financiële voordelen zijn er mis
schien voor enkelen, maar wij
vinden de offers veel te groot. Ook
ten aanzien van immateriële za
ken als zondagsrust en criminali
teit. Het gaat om principiële uit
gangspunten. Soms kun je in de
afweging van het financieel voor
deel voor enkele mensen en het
geestelijk nadeel voor een ge
meenschap niet eens een keus
maken. Het is dan een vanzelf
sprekende zaak om te kiezen voor
een gemeenschap volgens uit
gangspunten die in de Bijbel terug
te vinden zijn."
De SGP constateert, dat uit de
begroting 1985 heel duidelijk de
financiële terugslag blijkt. "Als de
bijdragen van het rijk aan de ge
meenten verder beperkt worden,
zal een deel van ons takenpakket
moeten worden afgebouwd. We
zullen de tering naar de nering
moeten zetten. Een extra moei
lijkheid is, dat het overhevelen
van taken van het rijk naar de ge
meenten over het algemeen ge
beurt, zonder dat voldoende fi
nanciële middelen beschikbaar
worden gesteld. Wij kunnen na
tuurlijk niet de inwoners van onze
gemeente, die het over het alge
meen al niet zo gemakkelijk heb
ben, daarvoor laten opdraaien.
Wij zullen keuzes moeten doen,
waarbij wij ook de immateriële
zaken duidelijk in ogenschouw
willen nemen. Uitgangspunt zal
zijn: de norm die u kunt vinden in
de bijbel. De SGP wil met hulp en
wijsheid van de Heere de ge
meente besturen tot Zijn eer en
ten nutte van de medeburgers.
Kon het zijn tot hun en ons ware
welzijn". De grootste Fliplandse
raadsfractie staat ook nog stil bij
de landelijke situatie en consta
teert: "Het op deze aarde geplan
de 'paradijs' bleek op geen enkele
wijze aan de verwachtingen te
voldoen. Het werd een bankroet".
De fractievoorzitters van de
Staatkundig Gereformeerde Par
tij (SGP), de Partij voor Algemene
Belangen (PVAB) en het Christen
Democratisch Appel (CDA) in de
gemeenteraad van St. Philipsland
hebben gisteravond hun algeme
ne beschouwingen over de ge
meentebegroting 1985 gehouden.
Op deze pagina vindt u de hoofd
lijnen van de fractievoorzitters L.
den Engelsman (SGP), A.P. Kor-
naat (PVAB) en J. de Jager
(CDA).
lOBC6t
De PVAB wijst daarbij nog op de
arbeidstijdverkorting voor amb
tenaren en de verlichting van het
totale werkpakket van het ge-
meentepersoneel. Volgens de
tweemans fractie in de Fliplandse
gemeenteraad dient het woning
bouwbeleid gericht te zijn op de
toekomst. "Dit beleid mag nooit
de oorzaak zijn van een eventuele
bevolkingsafname. Integendeel,
een juist gevoerd woningbeleid
kan en moet bijdragen aan een
bevolkingstoename.
Het vestigingsbeleid is in onze ge
meente aan banden gelegd, maar
het geeft toch regelmatig aanlei
ding tot heftige discussies in de
raad. B. en w. spreken wel hun
verontrusting uit, dat met name
veel jonge mensen St. Philipsland
verlaten, maar nergens wordt in
de begrotingsbrief 1985 gezegd,
dat zij zullen zoeken naar de oor
zaak.
Misschien dat een soepeler vesti
gingsbeleid aanleiding zou kun
nen zijn dat meer jonge mensen
zich in St. Philipsland zouden
willen vestigen, wat tot gevolg kan
hebben, dat ook onze jongeren
minder behoefte gevoelen om ons
dorp te verlaten. Het zal voor
jonge mensen immers aantrekke
lijker zijn om in een buurt met
andere jonge mensen te wonen
dan in een buurt die aan het ver
grijzen is. De buurt is vaak voor de
mens een belangrijke aanvulling
op het leefverband.
Daarmee denken wij een der ver
moedelijke oorzaken te hebben
genoemd waarom vpel jonge
mensen onze gemeente verlaten.
Ook de activiteiten in zijn/haar
omgeving zijn van belang en
wanneer men daarin te veel wordt
geremd of betutteld, lijkt ons dat
een tweede mogelijke oorzaak.
Wordt deze vraag wel eens ges
teld: 'Wat wil de jeugd?' Of is het
nog altijd: 'de jeugd moet....'
Wordt in St. Philipsland voldoen
de gedaan voor het jeugd- en jon
gerenwerk?
Tijdens de bespreking van de al
gemene politie verordening is er
over gesproken, dat voor onze
jeugd in feite weinig of geen op
vang is. Ontspanning (sprekend
over de gevorderde jeugd) moet
buiten onze gemeente gezocht
worden. Het hele leefklimaat in
St. Philipsland is - vanuit de ge
zichtshoek der opgroeiende jeugd
gezien - van dien aard, dat wan
neer zij de leeftijd hebben bereikt
en de ouderlijke woning gaan
verlaten, zij ook ons dorp de rug
toe keren. Wat denkt het college
aan deze jeugduittocht te doen?
Willen wij de toekomst verspelen?
Wie de jeugd heeft, heeft immers
VERVOLG VAN PAG. 1
opzicht de laatste paar jaar een
nieuwe benadering gevolgd door
niet alleen het individu, maar
vooral het gehele gezin erbij te
betrekken. Het resulteerde in een
sneller handvat, een minder lange
duur van het proces en betere re
sultaten in meerdere gevallen.
Daardoor kan men meer mensen
van dienst zijn. Naast de supervi
sie van de heer de Waal zijn het op
Tholen met name de maatschap
pelijk werkers mevr. Nuijten-
Snoeijers en dhr. A. Manni die 'in
het veld' staan. De heer de Waal
benadrukte hoe een nieuwe wet
op de gezondheidszorg en het
maatschappelijk werk zijn voor-
en nadelen zal hebben. Voordelen
omdat in de eerste lijn meer kan
worden gedaan, nadelen omdat
dit zware eisen stelt. Er volgde op
het deskundig betoog een interes
sante discussie vanuit de vergade
ring door vragen en nadere infor
matie.
Door het Groene Kruis op Tholen
was mevr. Hoogedeure aangewe
zen om de scheidende A. v.d.
Hoek uit Scherpenisse op te vol
gen. Ze bleek eveneens bereid zit
ting te nemen in het dagelijks
bestuur van het welzijnsorgaan.
De voorzitter deelde verder mee,
dat dagelijks bestuurslid M. Ph.
v.d. Weele de scheidende pen
ningmeester in de federatie zal
opvolgend.
Met een afscheidswoord richtte de
heer de Kerf zich tot van den
Hoek, die mogelijk al een 20-jarig
verband heeft met het welzijnsor-
gaan en daarvan een groot aantal
jaren penningmeester, maar de
zelfde functie ook had als lid van
het federatiebestuur sinds de fusie
in 1977. Het kostte vele uren en
vele avonden, ook vele reisjes
naar Zierikzee. Een cadeau volgt
later nog, zei de voorzitter, omdat
in februari 1985 in een dagelijks
bestuursvergadering afscheid ge
nomen zal worden. Ondertussen
toch al grote dank voor al wat u
voor de vereniging voor zorg-
noch welzijnsorgaan, noch fede
ratie is daarvan de enige (v.d.
Hoek is inmiddels zelfs voorzitter
Rode Kruis Tholen)- hebt gedaan
en nog wilt doen, zei de heer de
Kerf.
In een kort weerwoord zei van den
Hoek graag zijn steentje te hebben
willen bijdragen, maar hij herin
nerde ook aan zeer moeilijke pe
rioden bij de gezinszorg en het
maatschappelijk werk, niet alleen
op Financieel, maar soms ook op
het terrein van directie en perso
neel. Daarom was hij blij, dat er
nu een organisatie loopt, die zo
wel financieel met de laatste jaren
dan wel wat bezuinigingen en ook
in menselijk opzicht uitstekend
marcheert. Met name de techni
sche leiding komt daarvoor een
compliment toe, maar ook was er
onder de bestuurders, zowel op
Tholen als in de federatie een zo
danige basis, dat het ook prettig
werken was. lkhoopdaardannog
op terug te kunnen komen, zei van
den Hoek, die zijn opvolgster
waarschuwde, dat het tijd vergt de
gehele materie te kennen, maar
dat het anderzijds toch ook niet
onoverkomelijk is. 4
De afdeling Tholen van de Fede
ratie Nederlandse Vakbewe-
ging(FNV) heeft het ledental zien
teruglopen van 1429 naar 1377, zo
blijkt uit het jaarverslag 1983-
1984. De belangrijkste bond is de
Bouwbond met 396 leden, ge
volgd door de Industriebond met
256, de Vervoefsbond met 248, de
Voedingsbond met 245, de Abva
Kabo met 120, de A.B.O.P. met
39, de Dienstenbond met 37, de
Vrouwenbond met 25, Druk en
Papier met 8, V.V.O.N. 2 en
A.A.A.B. met l lid.
Er is dit jaar meer gebruik ge
maakt van de mogelijkheid belas
tingbiljetten te laten invullen door
12 FNV-medewerkers: 168 tegen
over vorig jaar 162. De leden van
de Bouwbond doen daar het
meest aan mee: 79, Voedingsbond
48, Vervoersbond 21, Industrie
bond 18, AbvaKabo en overige
elk 1.
De afdeling Tholen van de Partij
van de Arbeid bleef stabiel met
een lédental van 107. Dat is een
gunstige uitzondering in het dis
trict Zeeland, dat totaal terugliep
met 112 leden. De belangrijkste
redenen waren: financiën, over
lijden, oneens met het landelijk
beleid en verhuizing.
A.Ph. Kornaat
PVAB
Anna Jacobapol
der
de toekomst", aldus de PVAB. De
fractie wil verder informatie van
b. en w. over het plan van aanne
mingsbedrijf Ligtendag voor wo
ningbouw op de hoek Oost-
dijk/Stationsstraat in het voor
malige Cebeco-gebouw aan de
haven. Zijn er gesprekken gaande
met de gemeente, is het sociale
woningbouw en/of koopwonin
gen en is het woningcontingent
(de toewijzing) in het geding?
De PVAB kan nog geen uitspraak
doen over verhoging van de ge
meentelijke belastingen zoals de
5% O.G.B. Eerst moet men inzage
hebben in het begrotingsover
schot 1983 alsmede een aanwij
zing hebben over het bijna voor
bije jaar 1984. De PVAB zet zich
af tegen suggesties, dat de finan
ciële situatie van St. Philipsland
nogal slecht zou zijn. "Dat lijkt
ons wat overtrokken met een re
serve van 1.256.000 gulden per 1
januari 1985 en een toegevoegde
rente van 47.096 gulden, terwijl er
al 89.948 gulden rente was bijge
schreven. De financiële positie
van St. Philipsland is aanzienlijk
minder slecht dan de berichtge
vers in dag- en weekbladen doen
voorkomen. Natuurlijk, er is wel
een verlanglijstje samen te stellen,
wat niet op korte termijn finan
cieel te realiseren is, maar daarom
hoeft het nog niet persé slecht te
gaan. Wij weten ook, dat de reali
teit van dit moment inhoudt dat er
prioriteiten moeten worden ges
teld, maar onze situatie moet niet
worden gedramatiseerd. We zijn
er in elk geval niet slechter aan toe
dan andere gemeenten. Wij drin
gen er daarbij bij b en w op aan
om bij het verstrekken van infor
matie zich wat realistischer op te
stellen'.
De PVAB is evenals de SGP ver
heugd over de begroting nieuwe
stijl, die een beter, gedetailleerd
overzicht geeft en b. en w. meer
bewegingsruimte biedt. "Wij
twijfelen er niet aan, dat het col
lege alleen strikt noodzakelijk van
deze bewegingsruimte gebruik zal
maken. Zelfs inhoudelijk lijkt de
begroting minder kritiek te moe
ten doorstaan dan vorige jaren het
geval is geweest". De PVAB vindt
echter 1100 gulden voor de aan
schaf van koffiekopjes te ver gaan.
Dit bedrag maakt onderdeel uit
van de representatiekosten, die
van 9000 naar 11.000 gulden ver
hoogd worden. Aanvulling en/of
vervanging van koffiekopjes in
het gemeentehuis vindt de PVAB
logisch, maar de logica houdt op
als daar 1100 gulden aan besteed
wordt. Voorgesteld wordt, met
250 gulden te volstaan en het res
tant van 850 gulden te bestemmen
voor speelwerktuigen in Anna Ja
cobapolder. In de begroting 1986
moet daarvoor opnieuw geld
worden gereserveerd, zoals er
voor 1985 ten behoeve van de
tramput tot grote tevredenheid
van de PVAB 1250 gulden is uit
getrokken voor verbetering van de
speeltoestellen.
Slechts 12% van de uitgaven voor
de haven worden gedekt door in
komsten, terwijl b. en w. bij de
reinigingsrechten uitgaan van
75%. Daarom stelt de PVAB voor
de haven- en kadegelden met 6 in
plaats van de door b. en w. voor
gestelde 3% te verhogen. Aan' ha:
veninkomsten is volgend jaar
1200 gulden geraamd, aan lasten
9842 gulden. Uitbaggeren is daar
in niet begrepen, terwijl dat bij
uitvoering in 1 jaar wordt afge
schreven. Evenals bij de reini
gingsrechten dienen de kosten
meer op de gebruiker verhaald te
worden, zodat het tarief voor ha-
ven- en kadegelden stringenter
moet worden opgevoerd. De
PVAB herhaalt een vraag van vo
rig jaar om de parkeerhavens in
Anna Jacobapolder met witte verf
te markeren. Op de hoorzitting
over het dorpsplan bood iemand
aan zelfs gratis de verf te leveren.
"Ter voorkoming dat het vertrou
wen wordt geschaad, moeten be
loften van b. en w. 'Au serieux'
genomen kunnen worden". De
PVAB is ook benieuwd wanneer
het nieuwe hekwerk rond de
brandvijver de ramput er komt.
Na het raadsbesluit in augustus
zou Gemeentewerken het uitvoe
ren. Ten aanzien van de telefoon
cel in Anna Jacobapolder prijst
men zich gelukkig, dat een
PVAB-idee op voortreffelijke wij
ze gestalte heeft gekregen.
De PVAB doet een dringend be
roep op de Fliplandse bevolking
om onnodige confrontaties met de
drie ordebewaarders die zich uit
stekend van hun taak kwijten, te
voorkomen. "In tegenstelling tot
vele gemeenten mogen wij St.
Philipsland als ordelijk en veilig
bestempelen. Helaas gebeurt toch
ook hier wel eens iets, dat politie
optreden noodzaakt. Jammer.
Zeker als men bedenkt dat dit
voorkomen kan worden wanneer
de desbetreffende burgers wat
verdraagzamer tegenover elkaar
en tegenover de politie zouden
staan".
De PVAB vraagt aandacht voor
zware transporten die zonder po
litiebegeleiding schade veroorza
ken zoals aan de muur bij de
weegbrug (dieplader met kraan)
en het trottoir in de Krammer
straat (vrachtwagencombinatie
met heipalen). De overgang van
W.W.-uitkering naar W.W.V.
schijnt voor de weekloners in St.
Philipsland moeilijk te verlopen.
Het kan ongeveer zes weken du
ren voordat de eerste uitkering
plaatsvindt. Waarom wordt er op
verzoek van de betrokkene geen
wekelijkse uitkering of een weke
lijks voorschot tijdens de wacht
tijd verstrekt, wil de PVAB weten.
De fractie is blij met de begro
tingspost voor baarmoederhals
kanker onderzoek.
De PVAB wil een actiever beleid
van b. en w. ten aanzien van de
werkgelegenheid. "De begroting
doet vermoeden, dat het college
de moed al heeft opgegeven om
op ons verbeterde industrieterrein
op korte termijn bedrijven aan te
trekken. Welke activiteiten zijn
ontplooid om (nieuwe) bedrijven
te stimuleren zich hier te vestigen?
Juist daarin zitten mogelijkheden
voor arbeidsplaatsen. In 1986 zal
de Philipsdam een directe verbin
ding vormen tussen de Zuid-Hol
landse eilanden en ons industrie
terrein. Het argument 'slechte be
reikbaarheid' behoort daarmee
tot het verleden", aldus de PVAB.
I