SGP: 5% OGB-stijging gaat op aan leegstand 1 huis Karreveld CDA: er kan van alles met benutten 63 mille reserves PVAB: onderzoek aansluiting bij woningstichting in buurgemeente Snellere aanleg zuiveringsinstallatie nodig Algemene beschouwingen begroting 11985 gemeente I St. Philipsland Ieder jaar nieuwe huizen in Flipland en A.J. Polder Meer gezinsbenadering bij het maatschappelijk werk FNV verliest, PvdA stabiel Donderdag 13 december 1984 EENDRACHTBODE De SGP voelt er niets voor om huizen voor leegstand te bouwen. Het zit de grootste fractie in de gemeen teraad van St. Philipsland hoog, dat leegstand van een woning in het Karreveld aan huurderving en adver- tentiekosten al 11.171,86 heeft gekost. "Als de on roerend goedbelasting in 1985 met 5% wordt ver hoogd, levert dat 10.937 gulden op, maar dan is er voor die woning in het Karreveld nog een tekort van 234,86. En dat enkel om een aannemer te helpen." Waterzuivering B en W doen het voorkomen of Flipland bijna armlastig is Op zijn zachtst gezegd geven B en W een wat al te eenzijdige belichting van de financiële positie van St. Philipsland in de gemeentebegroting 1985. Zo mooi de buitenkant van de begroting overkomt, zo donker en pessimistisch probeert het college het innerlijk te doen overkomen, alsof de gemeente bijna armlastig is geworden. B. en W hebben echter wel geld om volgend jaar 63.000 gulden naar de reserves te laten vloeien, aldus het CDA, dat een reeks zaken opsomt die daarvoor in Flipland zouden kunnen gebeuren. Reserves 300% omhoog Zoutstrooier Bezwaren landbouw Container weg Ruimere verhuur Busverbinding van MIL-HEIJNS Eerste orde Glasbak weg Natuurwaarden Taken afbouwen "Om de toch al dreigende vergrijzing van ons dorp tegen te gaan, zullen in ieder geval elk jaar nieuwe huizen moeten worden gebouwd in Sint-Philipsland en Anna Jacobapolder. Met een groter aantal ge meentewoningen verveelvoudigt het werk van het gemeentelijk apparaat. Laten b. en w. daarom on derzoeken of de mogelijkheid bestaat het woningbe drijf onder te brengen in een woning-coöperatie in een van onze buurgemeenten en eventueel de voor- en nadelen hiervan na te gaan. Wat wil de jeugd? Uittocht Afscheid Nog geen ja tegen 5% O.G.B. Voor 1100 gulden koffiekopjes Havengeld 6% hoger Verdraagzamer Nieuwe bedrijven De SGP wil een opgave van b en w wat de leegstand van huizen in St. Philipsland en Anna Jacoba- polder op dit moment kost. "De financiële riemen waarmee we moeten roeien, zijn kort en het is bepaald niet aantoonbaar, dat een voldoende aantal woningen voorkomt, dat jonge mensen uit onze gemeente vertrekken. Wij zien dat overigens met lede ogen aan. Werkgelegenheid zou een gedeelte van de uittocht kunnen voorkomen. Daarop dient het ge meentelijk beleid zich te richten na de enorme verbetering van de toegang naar het industrieterrein. Bouwen voor leegstand kost al leen maar veel geld. Wij hebben er ook niets aan, als we bouwen voor mensen die na korte tijd weer vertrekken. Of voor mensen die hier komen zonder dat wij werk gelegenheid bieden, zodat de kos ten van hun levensonderhoud ook voor rekening van onze gemeente komen. Dat weerhoudt ons ervan om door te gaan met woningbouw zonder dat er behoefte is", aldus de SGP. De SGP wil, dat b en w bij het waterschap aandringen op spoe dige realisering van de zuive ringsinstallatie. "Al tal van jaren betalen onze inwoners voor zui vering, zonder resultaten te zien. Men zal het op den duur niet meer begrijpen. De riolering van Anna Jacobapolder loost nog steeds op L. den Engelsman SGP St. Philipsland het open polderwater. De riole ring van St. Philipsland met circa 1700 vervuilingseenheden loost ongezuiverd op het open water van de Krabbenkreek. Door het geringe zelfreinigend vermogen van polderwater en de afgesloten Krabbenkreek wordt het milieu steeds meer verstoord. Wanneer het getij bij een gedeeltelijk afge sloten Oosterschelde zal zijn ge temperd, zullen de schadelijke gevolgen nog toenemen. Het moet daarom niet verder uitgesteld worden: plannen voor aanpassing van riolering en zuivering dienen concrete vormen te krijgen. Op vallend vinden wij, dat de plan nen voor de zuiveringsinstallatie Volgens het CDA valt tussen de regels door in de begrotingsbrief van B en W te lezen: eigen schuld, want de raad is al eens tegen een trendmatige verhoging van de onroerend goedbelasting geweest en in 1984 wilde men deze hele maal niet verhogen. Het pessi misme wordt door B en W nog verder opgevoerd door een hele lijst van investeringen en reserve ringen voor 1985 op te voeren om tot slot tot de conclusie te komen, dat er geen cent is om ook maar iets uit te voeren. Het CDA wil met vier punten proberen de lampen te draaien, zodat de financiële positie breder belicht wordt. 1. de reserves zijn ondanks de opname in 1984 niet achteruit gegaan. Vanaf 1980 tot en met 1985 zijn ze meer dan 300% gestegen tot ruim 1.3 miljoen. Dat houdt in dat ongeveer de kleinste helft van de totale uit gaven voor 1985 gedekt kan worden door de reserves. 2. al bij de beschouwingen in 1984 heeft het CDA erop ge wezen, dat het beleid van B en W van reserveren en daarover rente toe te voegen in een fi nancieel moeilijke tijd, plus het ontlasten van de lijst met kapitaalswerken een liquidi teitsprobleem oproept. 3. het college spreekt van een klein lichtpuntje in verband met een hogere rijksuitkering voor de grenswijziging. Is dat 72.000 gulden en komt dat in 1985 binnen? 4. wat het rekeningsoverschot 1983 betreft, zeggen B en W dat er nog 14.000 gulden on voorzien is. Ook de ruimte die zit in de renteberekening over het financieringstekort telt echter mee en er zijn nog meer zaken. Het CDA wil dan ook graag een nadere raming van' het rekeningoverschot 1983 en een aanwijzing voor dit jaar. Wanneer B en W schrijven, geen geld te hebben voor investeringen in 1985, dan stelt het CDA: colle ge, eigen schuld, want men heeft wel geld om 63 mille naar de re serves te laten vloeien in 1985. Dit kunnen we niet meer begrijpen, want met die 63.000 gulden zou den we wel een rioolreinigingske- tel en een zoutstrooier kunnen aanschaffen, de markeringsbui zen en het bushokje aan de Oost- dijk kunnen vervangen, straat naambordjes in het buitengebied plaatsen, kortingen op het so ciaal-cultureel werk van 5800 gul den ongedaan maken, een hek kunnen plaatsen bij de O.L.S.,. zouden we een nieuw bureau, schrijfmachine, airconditioning in het gemeentehuis en stellingen voor de kluis kunnen aanschaffen. Maar ook speelwerktuigen in An na Jacobapolder en diverse beno digdheden voor de kleuterschool in A.J.P. heel deze lijst zou 43.000 gulden kosten. Dan blijft er nog 20.000 gulden over voor herbes trating en de reserves zouden niet afnemen. In de begroting is voor de rijks uitkering 1.715.786 gulden opge nomen, maar in de meerjarenra ming 1.731.786 welk bedrag is juist? Het CDA wil evenals de PVAB een iets betere verhoging van in komsten en kosten aan de haven door een verhoging van de ha ventarieven van 5 in plaats van 3% voor te stellen. In het verleden zijn de tarieven niet veel verhoogd en vergeleken met buurthavens zijn ze niet erg hoog. Volgens het CDA komt er dit jaar al 12.000 gulden meer aan onroe rend goedbelasting (OGB) binnen dan al in de begroting staat. In 1985 levert dat inclusief de voor gestelde verhoging van 5% een 36.000 gulden meer op dan de be groting 1984 of 18%. Zonder verdere opgaaf van reden wordt door B en W gemeld, dat de landbouwbedrijven in St. Philips land gemiddeld 30 tot 50% met uitschieters naar 70% meerO.G.B. moeten gaan betalen. Wij vermoeden, dat vanuit de landbouw en bloc bezwaarschrif ten ingediend worden. Een twee de vaag vermoeden is, dat de tax ateurs met een duidelijk verhaal van het eindresultaat en waar men het misschien zou kunnen halen, op pad zijn gestuurd, aldus het CDA. Een gescheiden inzameling van probleemstoffen vindt het CDA een goede zaak, maar zes keer ophalen per jaar is te weinig. De vuilcontainer staat nóg steeds niet achter slot en grendel en de op brengst neemt volgens de begro ting 1985 met de helft af. Een ar gument om de container toch te plaatsen was, dat hij veel gebruikt wordt door gemeentewerken voor snoeihout. Dat zou echter vers nipperd kunnen worden, tussen de bebossing blazen en je hebt de volgende voordelen: 1. humus- voorziening in de grond 2. door gedeeltelijk bedekking van de grond èn onkruidbestijding 3. ge meentewerken hoeft dan de con tainer misschien niet meer te ge bruiken, waardoor die helemaal weg kan. Het CDA vraagt zich over de rio lering af, of in samenhang met herbestrating, het gescheiden op vangen van het verharde opper vlaktewater (straatkolken) op de lange duur een oplossing kan bie den. De meeste overstorten vin den immers plaats na stortbuien. Over de woningbouw wil het CDA meer duidelijkheid van B en W gezien een discussie in het Brabants nieuwsblad tussen de raadsvoorzitter en wethouder Walpot. "Temeer omdat de SGP geen 8 maar 5 huizen in plan de Luijster wilde bouwen. Men vond het ook niet goed dat de 5 huizen door de stichting Geref. Bouw corporatie in Stientjeskreek wor den gebouwd. In beide kernen moet er worden gebouwd, met name in A.J. Polder om het restje aan voorzieningen te kunnen handhaven. Dat houdt ook in, dat we indien noodzakelijk voor ver huur aan niet-inwoners en niet- economisch verbondenen gebon den zijn". Het CDA wil weten wanneer ons Dorpshuis verbeterd wordt, want dat zou dit jaar al gebeuren. Het vegen van straten, een ge deelte van het onderhoud van het sportterein, plantsoenen en speel weiden zou mogelijk goedkoper aan particuliere bedrijven uitbes teed kunnen worden. De vrijge komen tijd zou voor bestratingen in eigen beheer gebruikt kunnen worden, aldus het CDA. De busverbinding naar A.J. Pol der zijn erg slecht, met name voor schoolkinderen. Kan hierin als nog verandering komen, vraagt CDA. Ten aanzien van de brandweer wil men bij West-Brabant blijven, maar dan moet bestuurlijke in breng mogelijk zijn. Het CDA wil informatie van de bevolking over de rampenregeling met evacuatie naar aanleiding van het ongeluk met de Naftatanker. B en W zouden ook meer moeten zeggen over het verpleeghuis op Tholen gezien de verschillende belangen van Brabant en Zeeland. Ook het CDA wil na het opknap- pen'en uitbreiden van het indus trieterrein een sterker wervings beleid. De eenmansfractie in de gemeen teraad van St. Philipsland hoopt met Gods onmisbare zegen 1985 gezamenlijk tot een goed bestuur lijk jaar voor Flipland te mogen maken. "Ik zag laatst een oude schoolvriend terug. Hij stond ineens voor me. Hij zag er goed uit. Zijn bril viel mij vooral op. 't Leek een beetje op een zonnebril. Maar de glazen leken veel lichter.... 'n mooie bril "zei ik "Ja" zei hij, "een ZELFDEN KENDE"! De glazen wor den met de intensiteit van het licht lichter of donker der. Heel geschikt voor mijn ogen. Ik heb heel veel plezier van dit kijkadvies van OPTICIEN VAN MIL- HEYNS! BERGEN OP ZOOM Wouwsestraat 8 Advertentie I.M. nog in een stadium verkeren, waarbij een definitieve plaats en een tijdschema nog steeds niet bekend zijn. De mogelijkheid van het toepassen van een persleiding en pomp met een grotere capaci teit in plaats van het inbouwen van een berging in het gemeente riool, zal goed moeten worden toegelicht op financieel en tech nisch gebied om tot eep verant woorde besluitvorming te ko men." De SGP is zich bewust van de ho ge kosten. Bij gebrek aan bergin gscapaciteit komt het rioolwater echter via overstort nog regelma tig in het polderwater. "Het opti maal functioneren van een zeer noodzakelijke voorziening als rio lering, is een gemeentelijk belang van de eerste orde." De SGP denkt daarbij ook aan de hoge waterstand in plan Noord. "Daar ligt vooralsnog onze prio riteit bij de dorpsvernieuwing en niet in de herinrichting van de Voorstraat. Dan zou een tunneltje onder de Oostdijk zeker ook nog voorgaan." De SGP kijkt kritisch tegen de dorpsvernieuwing aan omdat er teveel verwachtingen gewekt worden. Een nuchtere kijk op de woningverbetering is beter en als er geld beschikbaar komt, dient dat aan particulieren doorgescho ven te worden. Wat de SGP betreft, kunnen de glascontainers weg omdat de glasboer toch eens in de maand langs de deur komt. "Gemakke lijker kan het niet, geen gesleep met lege flessen en het levert de gemeente nog 2500 gulden per jaar op." Bestrating heeft naast riolering de hoogste prioriteit van de SGP. Daarom wordt b en w gevraagd om te bekijken of het personeel van gemeentewerken niet wat meer zou kunnen doen aan her- bestrating. Hiervoor zou men tijd kunnen krijgen, wanneer het ve gen - volgens de begroting vergt dat 17.925 gulden - op een andere manier gebeurt. De grootste Fliplandse raadsfr actie wil verder, dat b en w voor 100% medewerking verlenen aan de bouw van een verpleeghuis op Tholen, waarvan in 1985 mogelijk 30 van 90 bedden verwezenlijkt worden. Ten aanzien van de brandweer lijkt het de SGP uitgesloten voor samenwerking met Zeeland in plaats van West-Brabant te kie zen. Daarvoor is een hulpove reenkomst met Roosendaal nodig, maar St. Philipsland moet daarbij wel wat te vertellen hebben. De SGP wil een goede rentmees ter zijn over de natuurgebieden Krabbenkreek en Rammegors, maar vindt het een beetje pijnlijk, dat b en w spreken over financiële offers. Daar wil men meer infor matie over. De SGP is niet rouwig om het uitblijven van actieve recreatie. "Elders in onze mooie provincie, zoals Schouwen-Duiveland, geeft dat voor de inwoners veelal over last en de criminaliteit is groot. Financiële voordelen zijn er mis schien voor enkelen, maar wij vinden de offers veel te groot. Ook ten aanzien van immateriële za ken als zondagsrust en criminali teit. Het gaat om principiële uit gangspunten. Soms kun je in de afweging van het financieel voor deel voor enkele mensen en het geestelijk nadeel voor een ge meenschap niet eens een keus maken. Het is dan een vanzelf sprekende zaak om te kiezen voor een gemeenschap volgens uit gangspunten die in de Bijbel terug te vinden zijn." De SGP constateert, dat uit de begroting 1985 heel duidelijk de financiële terugslag blijkt. "Als de bijdragen van het rijk aan de ge meenten verder beperkt worden, zal een deel van ons takenpakket moeten worden afgebouwd. We zullen de tering naar de nering moeten zetten. Een extra moei lijkheid is, dat het overhevelen van taken van het rijk naar de ge meenten over het algemeen ge beurt, zonder dat voldoende fi nanciële middelen beschikbaar worden gesteld. Wij kunnen na tuurlijk niet de inwoners van onze gemeente, die het over het alge meen al niet zo gemakkelijk heb ben, daarvoor laten opdraaien. Wij zullen keuzes moeten doen, waarbij wij ook de immateriële zaken duidelijk in ogenschouw willen nemen. Uitgangspunt zal zijn: de norm die u kunt vinden in de bijbel. De SGP wil met hulp en wijsheid van de Heere de ge meente besturen tot Zijn eer en ten nutte van de medeburgers. Kon het zijn tot hun en ons ware welzijn". De grootste Fliplandse raadsfractie staat ook nog stil bij de landelijke situatie en consta teert: "Het op deze aarde geplan de 'paradijs' bleek op geen enkele wijze aan de verwachtingen te voldoen. Het werd een bankroet". De fractievoorzitters van de Staatkundig Gereformeerde Par tij (SGP), de Partij voor Algemene Belangen (PVAB) en het Christen Democratisch Appel (CDA) in de gemeenteraad van St. Philipsland hebben gisteravond hun algeme ne beschouwingen over de ge meentebegroting 1985 gehouden. Op deze pagina vindt u de hoofd lijnen van de fractievoorzitters L. den Engelsman (SGP), A.P. Kor- naat (PVAB) en J. de Jager (CDA). lOBC6t De PVAB wijst daarbij nog op de arbeidstijdverkorting voor amb tenaren en de verlichting van het totale werkpakket van het ge- meentepersoneel. Volgens de tweemans fractie in de Fliplandse gemeenteraad dient het woning bouwbeleid gericht te zijn op de toekomst. "Dit beleid mag nooit de oorzaak zijn van een eventuele bevolkingsafname. Integendeel, een juist gevoerd woningbeleid kan en moet bijdragen aan een bevolkingstoename. Het vestigingsbeleid is in onze ge meente aan banden gelegd, maar het geeft toch regelmatig aanlei ding tot heftige discussies in de raad. B. en w. spreken wel hun verontrusting uit, dat met name veel jonge mensen St. Philipsland verlaten, maar nergens wordt in de begrotingsbrief 1985 gezegd, dat zij zullen zoeken naar de oor zaak. Misschien dat een soepeler vesti gingsbeleid aanleiding zou kun nen zijn dat meer jonge mensen zich in St. Philipsland zouden willen vestigen, wat tot gevolg kan hebben, dat ook onze jongeren minder behoefte gevoelen om ons dorp te verlaten. Het zal voor jonge mensen immers aantrekke lijker zijn om in een buurt met andere jonge mensen te wonen dan in een buurt die aan het ver grijzen is. De buurt is vaak voor de mens een belangrijke aanvulling op het leefverband. Daarmee denken wij een der ver moedelijke oorzaken te hebben genoemd waarom vpel jonge mensen onze gemeente verlaten. Ook de activiteiten in zijn/haar omgeving zijn van belang en wanneer men daarin te veel wordt geremd of betutteld, lijkt ons dat een tweede mogelijke oorzaak. Wordt deze vraag wel eens ges teld: 'Wat wil de jeugd?' Of is het nog altijd: 'de jeugd moet....' Wordt in St. Philipsland voldoen de gedaan voor het jeugd- en jon gerenwerk? Tijdens de bespreking van de al gemene politie verordening is er over gesproken, dat voor onze jeugd in feite weinig of geen op vang is. Ontspanning (sprekend over de gevorderde jeugd) moet buiten onze gemeente gezocht worden. Het hele leefklimaat in St. Philipsland is - vanuit de ge zichtshoek der opgroeiende jeugd gezien - van dien aard, dat wan neer zij de leeftijd hebben bereikt en de ouderlijke woning gaan verlaten, zij ook ons dorp de rug toe keren. Wat denkt het college aan deze jeugduittocht te doen? Willen wij de toekomst verspelen? Wie de jeugd heeft, heeft immers VERVOLG VAN PAG. 1 opzicht de laatste paar jaar een nieuwe benadering gevolgd door niet alleen het individu, maar vooral het gehele gezin erbij te betrekken. Het resulteerde in een sneller handvat, een minder lange duur van het proces en betere re sultaten in meerdere gevallen. Daardoor kan men meer mensen van dienst zijn. Naast de supervi sie van de heer de Waal zijn het op Tholen met name de maatschap pelijk werkers mevr. Nuijten- Snoeijers en dhr. A. Manni die 'in het veld' staan. De heer de Waal benadrukte hoe een nieuwe wet op de gezondheidszorg en het maatschappelijk werk zijn voor- en nadelen zal hebben. Voordelen omdat in de eerste lijn meer kan worden gedaan, nadelen omdat dit zware eisen stelt. Er volgde op het deskundig betoog een interes sante discussie vanuit de vergade ring door vragen en nadere infor matie. Door het Groene Kruis op Tholen was mevr. Hoogedeure aangewe zen om de scheidende A. v.d. Hoek uit Scherpenisse op te vol gen. Ze bleek eveneens bereid zit ting te nemen in het dagelijks bestuur van het welzijnsorgaan. De voorzitter deelde verder mee, dat dagelijks bestuurslid M. Ph. v.d. Weele de scheidende pen ningmeester in de federatie zal opvolgend. Met een afscheidswoord richtte de heer de Kerf zich tot van den Hoek, die mogelijk al een 20-jarig verband heeft met het welzijnsor- gaan en daarvan een groot aantal jaren penningmeester, maar de zelfde functie ook had als lid van het federatiebestuur sinds de fusie in 1977. Het kostte vele uren en vele avonden, ook vele reisjes naar Zierikzee. Een cadeau volgt later nog, zei de voorzitter, omdat in februari 1985 in een dagelijks bestuursvergadering afscheid ge nomen zal worden. Ondertussen toch al grote dank voor al wat u voor de vereniging voor zorg- noch welzijnsorgaan, noch fede ratie is daarvan de enige (v.d. Hoek is inmiddels zelfs voorzitter Rode Kruis Tholen)- hebt gedaan en nog wilt doen, zei de heer de Kerf. In een kort weerwoord zei van den Hoek graag zijn steentje te hebben willen bijdragen, maar hij herin nerde ook aan zeer moeilijke pe rioden bij de gezinszorg en het maatschappelijk werk, niet alleen op Financieel, maar soms ook op het terrein van directie en perso neel. Daarom was hij blij, dat er nu een organisatie loopt, die zo wel financieel met de laatste jaren dan wel wat bezuinigingen en ook in menselijk opzicht uitstekend marcheert. Met name de techni sche leiding komt daarvoor een compliment toe, maar ook was er onder de bestuurders, zowel op Tholen als in de federatie een zo danige basis, dat het ook prettig werken was. lkhoopdaardannog op terug te kunnen komen, zei van den Hoek, die zijn opvolgster waarschuwde, dat het tijd vergt de gehele materie te kennen, maar dat het anderzijds toch ook niet onoverkomelijk is. 4 De afdeling Tholen van de Fede ratie Nederlandse Vakbewe- ging(FNV) heeft het ledental zien teruglopen van 1429 naar 1377, zo blijkt uit het jaarverslag 1983- 1984. De belangrijkste bond is de Bouwbond met 396 leden, ge volgd door de Industriebond met 256, de Vervoefsbond met 248, de Voedingsbond met 245, de Abva Kabo met 120, de A.B.O.P. met 39, de Dienstenbond met 37, de Vrouwenbond met 25, Druk en Papier met 8, V.V.O.N. 2 en A.A.A.B. met l lid. Er is dit jaar meer gebruik ge maakt van de mogelijkheid belas tingbiljetten te laten invullen door 12 FNV-medewerkers: 168 tegen over vorig jaar 162. De leden van de Bouwbond doen daar het meest aan mee: 79, Voedingsbond 48, Vervoersbond 21, Industrie bond 18, AbvaKabo en overige elk 1. De afdeling Tholen van de Partij van de Arbeid bleef stabiel met een lédental van 107. Dat is een gunstige uitzondering in het dis trict Zeeland, dat totaal terugliep met 112 leden. De belangrijkste redenen waren: financiën, over lijden, oneens met het landelijk beleid en verhuizing. A.Ph. Kornaat PVAB Anna Jacobapol der de toekomst", aldus de PVAB. De fractie wil verder informatie van b. en w. over het plan van aanne mingsbedrijf Ligtendag voor wo ningbouw op de hoek Oost- dijk/Stationsstraat in het voor malige Cebeco-gebouw aan de haven. Zijn er gesprekken gaande met de gemeente, is het sociale woningbouw en/of koopwonin gen en is het woningcontingent (de toewijzing) in het geding? De PVAB kan nog geen uitspraak doen over verhoging van de ge meentelijke belastingen zoals de 5% O.G.B. Eerst moet men inzage hebben in het begrotingsover schot 1983 alsmede een aanwij zing hebben over het bijna voor bije jaar 1984. De PVAB zet zich af tegen suggesties, dat de finan ciële situatie van St. Philipsland nogal slecht zou zijn. "Dat lijkt ons wat overtrokken met een re serve van 1.256.000 gulden per 1 januari 1985 en een toegevoegde rente van 47.096 gulden, terwijl er al 89.948 gulden rente was bijge schreven. De financiële positie van St. Philipsland is aanzienlijk minder slecht dan de berichtge vers in dag- en weekbladen doen voorkomen. Natuurlijk, er is wel een verlanglijstje samen te stellen, wat niet op korte termijn finan cieel te realiseren is, maar daarom hoeft het nog niet persé slecht te gaan. Wij weten ook, dat de reali teit van dit moment inhoudt dat er prioriteiten moeten worden ges teld, maar onze situatie moet niet worden gedramatiseerd. We zijn er in elk geval niet slechter aan toe dan andere gemeenten. Wij drin gen er daarbij bij b en w op aan om bij het verstrekken van infor matie zich wat realistischer op te stellen'. De PVAB is evenals de SGP ver heugd over de begroting nieuwe stijl, die een beter, gedetailleerd overzicht geeft en b. en w. meer bewegingsruimte biedt. "Wij twijfelen er niet aan, dat het col lege alleen strikt noodzakelijk van deze bewegingsruimte gebruik zal maken. Zelfs inhoudelijk lijkt de begroting minder kritiek te moe ten doorstaan dan vorige jaren het geval is geweest". De PVAB vindt echter 1100 gulden voor de aan schaf van koffiekopjes te ver gaan. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de representatiekosten, die van 9000 naar 11.000 gulden ver hoogd worden. Aanvulling en/of vervanging van koffiekopjes in het gemeentehuis vindt de PVAB logisch, maar de logica houdt op als daar 1100 gulden aan besteed wordt. Voorgesteld wordt, met 250 gulden te volstaan en het res tant van 850 gulden te bestemmen voor speelwerktuigen in Anna Ja cobapolder. In de begroting 1986 moet daarvoor opnieuw geld worden gereserveerd, zoals er voor 1985 ten behoeve van de tramput tot grote tevredenheid van de PVAB 1250 gulden is uit getrokken voor verbetering van de speeltoestellen. Slechts 12% van de uitgaven voor de haven worden gedekt door in komsten, terwijl b. en w. bij de reinigingsrechten uitgaan van 75%. Daarom stelt de PVAB voor de haven- en kadegelden met 6 in plaats van de door b. en w. voor gestelde 3% te verhogen. Aan' ha: veninkomsten is volgend jaar 1200 gulden geraamd, aan lasten 9842 gulden. Uitbaggeren is daar in niet begrepen, terwijl dat bij uitvoering in 1 jaar wordt afge schreven. Evenals bij de reini gingsrechten dienen de kosten meer op de gebruiker verhaald te worden, zodat het tarief voor ha- ven- en kadegelden stringenter moet worden opgevoerd. De PVAB herhaalt een vraag van vo rig jaar om de parkeerhavens in Anna Jacobapolder met witte verf te markeren. Op de hoorzitting over het dorpsplan bood iemand aan zelfs gratis de verf te leveren. "Ter voorkoming dat het vertrou wen wordt geschaad, moeten be loften van b. en w. 'Au serieux' genomen kunnen worden". De PVAB is ook benieuwd wanneer het nieuwe hekwerk rond de brandvijver de ramput er komt. Na het raadsbesluit in augustus zou Gemeentewerken het uitvoe ren. Ten aanzien van de telefoon cel in Anna Jacobapolder prijst men zich gelukkig, dat een PVAB-idee op voortreffelijke wij ze gestalte heeft gekregen. De PVAB doet een dringend be roep op de Fliplandse bevolking om onnodige confrontaties met de drie ordebewaarders die zich uit stekend van hun taak kwijten, te voorkomen. "In tegenstelling tot vele gemeenten mogen wij St. Philipsland als ordelijk en veilig bestempelen. Helaas gebeurt toch ook hier wel eens iets, dat politie optreden noodzaakt. Jammer. Zeker als men bedenkt dat dit voorkomen kan worden wanneer de desbetreffende burgers wat verdraagzamer tegenover elkaar en tegenover de politie zouden staan". De PVAB vraagt aandacht voor zware transporten die zonder po litiebegeleiding schade veroorza ken zoals aan de muur bij de weegbrug (dieplader met kraan) en het trottoir in de Krammer straat (vrachtwagencombinatie met heipalen). De overgang van W.W.-uitkering naar W.W.V. schijnt voor de weekloners in St. Philipsland moeilijk te verlopen. Het kan ongeveer zes weken du ren voordat de eerste uitkering plaatsvindt. Waarom wordt er op verzoek van de betrokkene geen wekelijkse uitkering of een weke lijks voorschot tijdens de wacht tijd verstrekt, wil de PVAB weten. De fractie is blij met de begro tingspost voor baarmoederhals kanker onderzoek. De PVAB wil een actiever beleid van b. en w. ten aanzien van de werkgelegenheid. "De begroting doet vermoeden, dat het college de moed al heeft opgegeven om op ons verbeterde industrieterrein op korte termijn bedrijven aan te trekken. Welke activiteiten zijn ontplooid om (nieuwe) bedrijven te stimuleren zich hier te vestigen? Juist daarin zitten mogelijkheden voor arbeidsplaatsen. In 1986 zal de Philipsdam een directe verbin ding vormen tussen de Zuid-Hol landse eilanden en ons industrie terrein. Het argument 'slechte be reikbaarheid' behoort daarmee tot het verleden", aldus de PVAB. I

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 9