Vraagtekens bij kwaliteit en
doelmatigheid kleine school
Geen uitwassen
bij emancipatie
Gehele raad bezorgd over
regionalisatie brandweer
Wijziging barbeheer
Meulvliet Tholen?
Nog wachten met commissie "zorg"
Commissaris
gaat in Veere
wonen
Doré 21 ct.
SGP roept VVD-ster te hulp
Zondag 5 mei
1985
Donderdag 8 november 1984
eendrachtbode
Minister Deetnhan van onderwijs voor CDA in Tholen
De zeventig 'leerlingen' die 'meester' Deetman's les
sen maandagavond in Meulvliet te Tholen volgden,
hielden zich opvallend stil. Pittige politieke debatten
bleven uit, maar des te uitgebreider werd ingegaan op
onderwijstechnische zaken. Het overgrote deel van de
belangstellenden waren ook onderwijzers en leraren
van openbare en bijzondere scholen van Tholen, St.
Philipsland en West-Brabant. Die gaven de minister
ook nog wat huiswerk mee.
Computers
Emoties V.0.
Basisschool
Knopen doorhakken
Pittig
De Thoolse gemeenteraad heeft maandag tijdens de
begrotingsbehandeling 1985 afstand genomen van
uitwassen van de (vrouwen)emancipatie. "Opdringen
werkt altijd averechts", zei mevr. J.M. Deurloo-van
Broekhoven(CD A)
Elke burger gelijk
Niet gelijk
Zo erg is het nu
ook weer niet
Achterstand
Voorkeur Tholen samenwerkingsvorm met West-Brabant
St. Maartensdijk
Zelfstandig
De Thoolse PvdA wees bij de begrotingsbehandeling op het feit dat door het
verdwijnen van de welzijnsraad de sectoren zorg en maatschappelijk werk niet
meer bij het gemeentelijk beleid betrokken worden. De fractie bepleitte daarom
instelling van een commissie ex artikel 61 gemeentewet voor deze sector. B en w
hadden Ijet ook overwogen, maar menen daarmee te moeten wachten tot de wet
gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening er komt. Het college wil
eerst weten wat hierin de gemeentelijk taak zal zijn. Met de inventarisatie daarvan
is men doende.
Preventieve
gezondheidszorg
Verpleeghuis
Niet alleen groot tekort Haestinge
B en W onderzoeken de mogelijkheden om wijziging
te brengen in het barbeheer van dorpshuizen, met
name van Meulvliet. Daarbij is de totstandkoming
van een exploitatie-contract niet uitgesloten.
Haestinge
"Iemand die te laat komt, krijgt
straf', zei voorzitter A.A. van
Nieuwenhuijzen. De minister
kwam drie kwartier later dan
aangekondigd omdat hij op de
Brienenoordbrug bij Rotterdam
vast kwam te zitten, Toch wilde
Deetman zijn afspraak nakomen,
want er was bijna een jaar aan
hem getrokken, om in Tholen te
spreken. Voorzitter van Nieu
wenhuijzen vond 't een grote eer
de minister te kunnen verwelko
men. Onder aanwezigen waren
ook de burgemeesters van Tholen
en St. Philipsland, E. Baerends en
T.A. Vogel.
De minister vertelde eerst wat
over actuele zaken als de wet
tweeverdieners en zette vervol
gens het driesporen beleid van het
kabinet op een rij: het terugdrin
gen van de collectieve uitgaven,
lastenverlichting voor het be
drijfsleven en stimulering van de
werkgelegenheid.
Deetman noemde terugploegen-
projecten in de bouw, maar ook
extra werkgelegenheid in het on
derwijs. Met name jongeren wilde
hij ervaring laten opdoen door
verdubbeling van het leerlingen
wezen. Daardoor komen 40 tot
50.000 jongeren aan de slag.
"Willen we ons land er bovenop
helpen, dan moeten we doorgaan
met dit sanerings- en vernieu
wingsbeleid. Dan kunnen we er
vruchten van plukken, ook al zijn
't nu pijnlijke ingrepen.
We stoppen echter ook geld in
projecten als het kort middelbaar
beroepsonderwijs (KMBO), want
een goede opleiding is gewenst.
Zo moeten we ook de achterstand
bij de informatietechnologie inlo
pen. Niet dat elke-school compu
ters moet hebben, want een deel
van de investering in audio-visue-
le middelen is destijds nutteloos
gebleken. We willen nu meer aan
scholing en nascholing doen en
aansluiten bij de leerplannen. In
formatie-technologie is een speer
punt, waarvoor we 1.7 miljard
gulden in vijfjaar uitgeven".
De minister hield de vele onder
wijzers voor, dat 1 augustus 1985
de wet op het basisonderwijs wel
in werking treedt, maar dan komt
't er pas op aan. "Dat is een be
ginpunt voor verdere ontwikke
ling en vernieuwing. Het voortge
zet onderwijs zal dat aan het begin
van de negentiger jaren ook mer
ken, maar als de inhoud van het
v.o. ter sprake komt, lopen de
emoties hoog op, Als het echter
niet lukt om met het onderwijs
veld en de politiek tot overeen
stemming te komen, zal de eerste
fase van het v.o. onder druk ko
men te staan. Ik betreur dat zeer,
want het is een bittere noodzaak.
Rond de jaarwisseling komt er een
wetsontwerp bij de tweede kamer
dat een wettelijke basis moet bie
den aan experimenten en projec
ten in het V.O.".
De minister noemde het een
merkwaardige ontwikkeling dat
ondanks een daling van de klas
segrootte met 20 a 30 het aantal
scholen is toegenomen. Hij vroeg
zich niet alleen af, of dat onder
wijskundig altijd wel verantwoord
is, maar ook financieel wel kan.
"Het verschil in de kosten per
leerling van een grote en een klei
ne school is al 6000 tot 7000 gul
den. Wordt dat niet te gek? Moe
ten we geen element van doelma
tigheid inbrengen. Door terug
loop van het aantal leerlingen zijn
er ook spreidingsplannen nodig.
Dat moet een planmatige ontwik
keling zijn in overleg met de ve
reniging van Nederlandse ge
meenten en de besturenorganisa
ties. We dienen 't niet aan het
toeval over te laten. Bij grotere
eenheden kun je als school ge
makkelijker aan een minimum
pakket voldoen en dat is ook een
eis van kwaliteit. Ook voor het
personeel zijn de gevolgen beter
op te vangen. Door een sprei
dingsplan wordt het mogelijk
meer recht te doen aan de vrijheid
van onderwijs dan wanneer je de
zaak op z'n beloop laat", zei mi
nister Deetman.
Na de pauze stonden de directeu
ren van LTS, Chr. Mavo, LHNO
en Rijksscholengemeenschap in
de rij om de minister schriftelijke
vragen aan te bieden en van een
toelichting te voorzien. Daarbij
herhaalde Deetman, dat men
geen koude sanering moet af
wachten, maar spreidingsplannen
moet maken. Hij was een hele tijd
met de beantwoording bezig en
voorzitter van Nieuwenhuijzen
voelde aan, dat het saai werd, zo
dat hij om mondelinge vragen
verzocht om de bijeenkomst le
vendiger te maken. Het Poort-
vlietse schoolhoofd R. Weijler
maakte het in zijn ogen weer te
bont, omdat die meer een inlei
ding hield dan vragen stelde.
Weijler beklaagde zich er o.a over,
dat er voor de vernieuwingen van
zijn Jenaplanschool zo weinig fi
nanciële medewerking is. Hij
vond ook, dat de minister wel veel
knopen doorhakt, maar dat zou
mee rsamen met de scholen moe
ten gebeuren "Nu moeten wij de
eindjes aan elkaar knopen", aldus
Weijler.
Deetman noemde de verhoging
van de leerlingenschaal van 30
naar 32 geen leuke maatregel,
maar tien jaar geleden was het 36
37. "En nu is er een injectie van
400 miljoen gulden". Om de ba
sisschool in te voeren zullen de
exploitatiekosten worden ver
hoogd, maar het fusieproces had
volgens de minister niets te maken
met financiële faciliteiten. Hij
zegde toe, dat de inspectie soepel
zal zijn bij de toetsing van leer
plannen. Ten aanzien van het
voortgezet basisonderwijs voelde
Deetman niets voor een sprong in
het duister.
Voorzitter van Nieuwenhuijzen
concludeerde pittige antwoorden
op pittige vragen gehoord te heb
ben. Als herinnering aan zijn
Thoolse spreekbeurt overhandig
de hij de minister 'Kijk op Zee
land'. Statenlid E.Ph. Nieuwkerk
uit Poortvliet, die tevoren het
woord had gevoerd over het
Zeeuwse energiebeleid, kreeg de
'grone kijk op Zeeland'. "U hebt
voor Tholen en St. Philipsland al
vele jaren in de voorste linies ges
treden", zei van Nieuwenhuijzen.
Hij sloot de bijeenkomst, die met
het lezen van psalm 91 was be-'
gonnen, af met een gedicht in het
kader van 40 jaar bevrijding.
De discussie was uitgelokt door
SGP en RPF/GPV. Volgens b en
w was het niet de bedoeling
emancipatie-activiteiten op te
roepen en aan te kweken. "Als er
geen behoefte is, dienen activitei
ten ook niet te worden opgedron
gen. Een bepaalde categorie van
de bevolking heeft geen behoefte
aan emancipatiewerk, maar daar
mee sluit het college niet uit, dat
die behoefte bij anderen wel bes
taat. "Emancipatiewerk hoeft niet
per definitie te leiden tot ontw
richting van de samenleving zoals
de SGP signaleert. Het houdt
meer in dan alleen het streven
naar een eigen inkomen van de
vrouw, 't Is ook in andere zin ge
richt op het weerbaarder maken
van de vrouw, waardoor oök een
gelijkwaardige positie verworven
B en w van Tholen verwachten
niet dat de Oranjeverenigingen in
haar gemeente activiteiten gaan
ontplooien, die zich op 5 mei a.s.
toespitsen. Het vieren van bevrij
dingsdag door de bevolking zal
evenals voorgaande jaren in over-
grotemate afhankelijk zijn van de
aktiviteiten van die oranjevereni
ging, meent het college. Van ge
meentewege zelf vinden die 5e
mei geen festiviteiten plaats, ver
zekeren b en w. Het is een ant
woord op een vraag van de
RPF/GPV fractie, die het college
verzocht te bevorderen dat be
vrijdingsdag op een andere dag
dan op zondag 5 mei wordt ge
vierd.
kan worden. In principe wil de
meerderheid van b en w initiatie
ven op dit terrein dan ook positief
benaderen", aldus b en w.
J. de Bres(PvdA) hield de SGP
voor, dat voor de Nederlandse wet
elke burger gelijk is. Hij was 't er
niet mee eens, dat emancipatie
indruist tegen Gods Woord, zoals
de SGP zegt. "Emancipatie is
zelfwerkzaam- en zelfredzaam
heid. Dat is ook het opvoeden van
kleine kinderen en het geven van
onderwijs", aldus De Bres.
Hij vond, dat het onderling begrip
juist bevorderd moest worden. In
dit verband haalde hij de herden
kingsdienst in Poortvliet aan ter
gelegenheid van de 400ste sterf
dag van Prins Willem van Oranje.
Ds. Pronk stelde daar de Gere
formeerde belijdenis als nummer
één en noemde de Paus de anti-
Christ. Volgens De Bres had Wil
lem van Oranje juist godsdienst
vrijheid over de hele linie verkon
digd. Wethouder Koopman
merkte op, dat ds. Pronk ook over
die vrijheid gesproken had.
Aarnoudse bleef bij zijn stand
punt. "In de Schepping blijkt, dat
de vrouw gelijkwaardig is aan de
man, maar ze is niet gelijk." De
SG P-fractievoorzitter zei in z'n
standpunt gesterkt te zijn door een
pagina groot artikel in het Alge
meen Dagblad, waarin een VVD-
ster zegt: 'verlos ons a.u.b. van de
onzalige emancipatiekoers, want
het is een gevaar voor de gezinnen
en de kinderen'.
Aarnoudse constateerde, dat
vrouwen zich onderdrukt voelen
De Thoolse PvdA fractie had
gevraagd om via een adverten
tiecampagne en het gebruik
maken van een zogenaamde
leskoffer, zoals in de Haar
lemmermeer, te komen tot be
perking van het vandalisme. B
en w vinden vandalisme even
eens een ergerlijke zaak, maar
zijn van mening dat dit in
Tholen gelukkig niet dusdani
ge vormen heeft aangenomen,
dat prioriteit aan de bestrij
ding daarvan nodig is. Eerder
geeft het college voorkeur aan
het tegengaan van drankge
bruik door jongeren. Daarbij
vroeg mevrouw Deurloo van de
CDA fraktie zich af of b en w
de Ster reclame zullen kunnen
overtreffen.
door de emancipatie. Hij pleitte
ervoor om arbeid zoveel mogelijk
aan vaders met jonge kinderen te
geven.
Mevr. Deurloo wilde niets op
dringen, maar wees er wel op, dat
de vrouw ten opzichte van de man
een historische achterstand heeft
bij het zich ontplooien.
Wethouder Versluijs kondigde
een speciale bijeenkomst over de
vrouwenemancipatie aan. Vijftien
vrouwenverenigingen hebben op
de uitnodiging van b en w gerea
geerd, waarvan zeven positief. Hij
vond dat er een werkgroep eman
cipatie moet komen, maar die
dient niet eenzijdig samengesteld
te zijn.
Volgens Van Belzen ontaardt
emancipatie veelal in vooringe
nomenheid. "Moet volgens de
PvdA bijvoorbeeld een dame
hoofd van een basisschool wor
den? Van mij mag 't, maar het
hoeft niet."
"Van vooringenomenheid is op
geen enkele manier sprake", ant
woordde De Bres. "Het is voor ons
onvoorstelbaar dat het hoofd van
een basisschool persé een vrouw
moet zijn."
"Weg met de uitwassen van de
emancipatie", concludeerde
VVD-fractievoorzitter M. van
Damme.
De gematigde "oppositiepartij" in
de Thoolse raad, de V.V.D. (ook
de RPF/GPV heeft geen zitting in
het college) zei maandagmiddag
bij monde van de heer M. van
Damme wat teleurgesteld te zijn
in de antwoorden van b en w. Hij
vond dat het college wat te weinig
op de hoofdzaken was ingegaan.
Van Damme leverde voorts enige
kritiek op het feit dat de raad uit
de krant moet lezen, welk beleid b
en w voor een bepaald onderdeel
gaan voeren. Hierbij sprak hij op
een paar intervieuws die de
raadsvoorzitter had met regionale
dagbladen over brandweerreor
ganisatie, gezondheidszorg, e.d.
Hij had geen bezwaar tegen de
publiciteit op zich, maar als hij
dan een uitdrukking ziet, dat de
burgemeester wel een bepaalde
richting uitwil, maar de raad niet,
lijkt hem dat onjuist. De voorzitter
antwoordde hierop, dat er bij het
gemeentebestuur drie verant
woordelijkheden zijn, die van de
raad, van b en w, maar ook die
van de burgemeester. In de raad
was er ook al een paar keer over
het provinciaal beleid ten aanzien
van de gezondheidszorg gespro
ken, zodat het interview niet he
lemaal nieuw kon zijn. "Daarin
heb ik echter wel mijn mening
gegeven en die kan een keer an
ders zijn dan die van de raad".
Tweede kamerlid mr. J. te Veldhuis (VVD) heeft vrijdag op uitnodiging van de ZLM een bezoek gebracht aan
twee landbouwbedrijven in verband met de behandeling van de landbouwbegroting in de tweede kamer. Er zouden
eerst vier kamerleden meegaan, maar twee PvdA -ers en een CDA lieten om uiteenlopende redenen verstek gaan.
Na een bezoek aan akkerbouwer Geluk in Dinteloord ging het kamerlid met ZLM-voorzitter Doeieman
secretaris mr. J. Oggel en voorlichter J. Wieringa naar tuinder F. Rijnberg aan de Oudelandseweg te Sint
A nnaland. Daar was ook zijn collega L. Hag'e aanwezig om kamerlid te Veldhuis te informeren over de noodzaak
van zoet water en verbetering van het ondernemersklimaat gezien de sterk wisselende resultaten en de noodzaak
om te investeren. Op de foto v.l.n.r. Hage, te Veldhuis, Doeieman, Oggel en Rijnberg.
De vrijwillige brandweer op Tholen leeft sterk op bestuurlijk niveau.
Dat bleek uit de algemene beschouwingen van de verschillende raads
fracties, dat bleek opnieuw tijdens de re- en duplieken maandag in de
gemeenteraad. Met name was er toch zorg over de komende regionali
satie, wat tegelijkertijd schaalvergroting betekent. Tholen (en ook Sint
Philipsland) zal een keuze dienen te maken tussen bestendiging van
samenwerking met de Brabantse buur Bergen op Zoom, zij het dat de
regionalisatie ook tot Roosendaal wordt uitgebreid. Of eèn verband met
de regio Midden Zeeland, waaraan o.m. het provinciaal bestuur voor
keur geeft, maar dat noch in Tholen noch in Sint Philipsland aanslaat.
Er is immers nog al wat afstandsverschil en dus tijd als een beroep
gedaan zou moeten worden op hulpverleningsmateriaal, wat voor Zee
land in Vlissingen en voor Brabant in Roosendaal is opgeslagen.
Burgemeester E. Baerends wees er
maandag op dat de positie van de
Thoolse brandweer zich op een
interprovinciale samenwerking
dient te richten. Met opheffing
van de BB wordt het brandweer
takenpakket uitgebreid. Het col
lege is warm voorstander van sa
menwerking met de Brabantse
vrienden. Zelfs als het maar gaat
om grote oefeningen. Het is on
denkbaar, dat in eigen gebied al
het benodigd materiaal voor mo
gelijke calamiteiten kan worden
opgeslagen en daaromtrent heeft
men trouwens ook te maken met
de richtlijnen van de rijksover
heid. Een samengaan met de Be-
velanden noemde de raadsvoor
zitter niet zinnig. Het gaat niet al
leen om het materiaal, maar ook
om dichtbij zijnde deskundigheid.
De Thoolse korpsen zitten qua
opleidingsniveau bijna aan de top
van de regio en de gemotiveerd
heid om te studeren is groot, maar
we hebben uiteraard geen chemi
sche deskundigen bij de korpsen
en wanneer we alleen maar den
ken aan wat op het Schelde Rijn
kanaal wordt vervoerd, moet men
daarop kunnen terugvallen, zodat
I alles er voor pleit die regio te vor
men. Deze week zal daarover
trouwens nog een gesprek plaats
vinden. Het meest ideale is de
uitbreiding met Roosendaal, want
alleen blijven staan gaat niet.
Brabant zegt tegen ons: kom er
dan met alles bij, maar Tholen
heeft te veel lijnen met Zeeland
om daaraan voorbij te kunnen
gaan. Nodig is met Brabant een
hulpverleningsovereenkomst af te
sluiten. Anderzijds moet Brabant
het ons ook mogelijk maken die
overeenkomst te kunnen sluiten.
Die laatste opmerking van de
voorzitter was het gevolg van de
twijfel van sommige fracties of
niet "zonder ons, over ons" zou
worden beslist.
trisch van overig Zeeland, maar
heeft samen met Sint Philipsland
wel een heel stuk Schelde Rijnka
naal. Dat zou een sterk argument
kunnen zijn voor materiaal-op-
slag. Dan zou het bestuurlijk pro
bleem ook zijn weggenomen,
want ook deze fractie had zorg
voor wat een mogelijke beleidsin-
breng bij Brabant kan zijn. Vol
gens de Bescherming Bevolking
heeft Zeeland te veel hulpverle
ningsmateriaal.
De PvdA meende toch de verdere
besprekingen, die het college gaat
voeren, te kunnen afwachten,
maar had geen antwoord gekre
gen op zijn vraag ook eens te gaan
praten met de politie te water.
Hij had voorts begrepen dat er
voor een nieuwe brandweerauto
De VVD had in dit verband aan
gespoord tot een flink op de
Thoolse poot spelen. Van Damme
zou anders nog liever een volledi
ge zelfstandigheid willen dan een
aanhangsel van Zeeland worden.
De RPF/GPV woordvoerder
meende dat rekening diende te
worden gehouden met de wat uit
zonderlijke omstandigheden in
deze regio. Tholen ligt wat excen-
Mevr. Boissevain erkende dat die
sector via' het Welzijnsorgaan
goed loopt, maar achtte de com
missie "zorg" toch gewenst. Frac
tiewoordvoerder De Bres vond 't
verkeerd dat b en w willen wach
ten tot de nieuwe wet er is. Men
dient tevoren op de hoogte te zijn
zodat de problematiek kan wor
den ingeleefd. De Bres wilde dat
in elk geval over het welzijnsbe
leid 1986 zou kunnen worden
meegedacht. Hij wenste in de
commissie een duidelijke inbreng
van ouderen en gehandicapten. B
en w hielden bij monde van de
raadsvoorzitter wel vast aan het
ingenomen standpunt, maar hij
verzekerde, dat er tussen wets-
aanvaarding in de Kamer en da
tum van ingang voldoende ruimte
zal zijn om dan alsnog in te spelen.
Die toezegging wilde hij wel doen.
RPF/GPV fractie verzocht het
dagelijks bestuur de 24-uurs be
reikbaarheidsdienst door wijkver
pleegkundigen daar waar nodig te
ondersteunen. Ook het college
bleek doordrongen van de nood
zaak en het belang van dit project,
maar formeel kon men hierop
weinig invloed uitoefenen. Dat
wordt pas een gemeentelijke aan
gelegenheid als de wet gezond
heidszorg en maatschappelijke
dienstverlening van kracht wordt.
De SGP informeerde in dit kader
nog naar ontwikkelingen rond de
telefooncirkel en het alarmerings
systeem voor ouderen. Het on
derzoek in deze blijkt nog steeds
gaande te zijn.
V.V.D.C.D.A. en R.P.F./G.P.V.
hebben gepleit voor het behoud
van de mogelijkheden voor inwo
ners om gebruik te maken van
gezondheidszorgvoorzieningen in
West-Brabant.
De V.V.D. vraagt hoe hard de af
spraken zijn tussen de colleges
van Gedeputeerde Staten van
Zeeland en Noord-Brabant waar
bij vastgesteld is dat bij de plan
ning van het aantal bedden in
West-Brabant rekening gehouden
wordt met inwoners uit Tholen.
Gezien het feit dat een groter ver
zorgingsgebied voor de intramu
rale gezondheidszorgvoorzienin
gen meer faciliteiten biedt aan de
desbetreffende voorzieningen,
kan gesteld worden dat de pro
vincie Noord-Brabant graag de
gemeente Tholen en Sint-Philips
land tot haar planningsgebied zal
rekenen. Uit dit oogpunt kan de
gemaakte afspraak dan ook wel
hard genoemd worden.
Uit het bovenstaande kan ook de
vraag van R.P.F./G.P.V. bevesti
gend beantwoord worden dat het
provinciaal bestuur van Zeeland
rekening wenst te houden met
provincie-grensoverschrijdende
samenwerkingsvormen. Het pro
vinciaal bestuur heeft ons dat
schriftelijk verzekerd. Met
R.P.F.:G.P.V. zijn wij van mening
dat gestreefd moet worden naar
een zo groot mogelijke bestuur
lijke inbreng. Het streekgewest
westelijk Noord-Brabant staat op
het standpunt dat voor de provin
cie-grensoverschrijdende samen
werking er twee mogelijkheden
zijn, te weten integrale samen
werking in het streekgewest dan
wel afname van diensten op basis
van dienstverleningsovereenkom
sten. Het moge duidelijk zijn dat
de eerstgenoemde mogelijkheid
voor Tholen niet realistisch is,
terwijl de laatste te weinig bes
tuurlijke inbreng garandeert.
Aangezien de Wet gemeenschap
pelijke regelingen de mogelijk
heid van afzonderlijke gemeen
schappelijke regelingen open
houdt, zullen wij in overleg met
het bestuur van het Streekgewest
trachten tot een goede regeling te
komen. Er van uitgaande dat onze
gemeente nog steeds bij de Ge
zondheidsregio Breda is inge
deeld, zal op de vraag van de
V.V.D. bevestigend geantwoord
moeten worden dat het bedde
naantal van het nieuwe zieken
huis in Goes geen rekening houdt
met inwoners uit onze gemeente.
Wij onderschrijven niet de vrees
van R.P.F./G.P.V. dat voor de
Thoolse inwoner er een onduide
lijke situatie ontstaat indien deze
voor de ene voorziening op het
Zeeuwse en voor de andere op het
Brabantse is aangewezen. Immers
de keuze voor een Brabantse
voorziening is geheel ingegeven
door de in de loop der jaren ge
groeide praktijk als gevolg van de
geografische ligging van Tholen,
aldus b en w.
Op een vraag van mevr. Deurloo
(CDA) naar een vervolg van het
baarmoederhalskankeronder-
zoek, antwoordde de voorzitter
dat dit moeilijk zal zijn, als er in de
nat. en prov. raad voor de volks
gezondheid anders over wordt
gedacht.
den. Gefaseerde bouw houdt in
dat eerst een aanvang gemaakt zal
worden met 30 bedden, en dat in
de periode na 1988 gewerkt gaat
worden aan de overige 60 bedden,
aldus b en w.
De Bres ziet in dit stadium een
touwtrekkerij Brabant-Zeeland,
terwijl Van Kempen constateert
dat twee honden om een been
vechten. De voorzitter vond het
beter geen nadere mededelingen
over de ontwikkelingen rond het
verpleeghuis te moeten doen.
Binnen afzienbare tijd zal de
ambtswoning van de commissaris
der koningin aan het Abdij plein
in Middelburg vrij komen en ter
beschikking zijn van de provincie.
Dit is het gevolg van de omstan
digheid dat de familie Boertien in
Veere een huis zal gaan betrek
ken.
Welke nieuwe bestemming of
bestemmingen de ambtswoning
zal krijgen is op het ogenblik nog
niet bekend. Dit wordt bekeken in
het kader van het onderzoek naar
de mogelijke bestemmingen van
enkele andere gebouwen in het
Abdijcomplex, w.o. die van de
Provinciale Bibliotheek, welke -
zoals bekend - naar de Kousten-
sedijk verhuist.
Wat de ambtswoning betreft heb
ben gedeputeerde staten nu reeds
besloten dat de representatieve
ruimten op de begane grond,
aansluitend aan het Statencom-
plex, dezelfde bestemming zullen
houden.
E. Baerends
burgemeester
in Sint Maartensdijk betreft, nog
een uitgebreid voorstel van b en w
tegemoet gezien kan worden. De
SGP-fractie bleek op vrijwel de
zelfde lijn te zitten als het college:
samenwerking met Brabant, maar
'dan ook mede-beleidbepalend'
kunnen zijn. Het staat vast, dat er
niet in elke haven een blusboot
kan worden gelegd, maar nu is er
bij de bevolking toch een onveilig
gevoel, mede gezien wat al een en
andermaal op het Schelde Rijn
kanaal gebeurde en wat grote en
heel nare gevolgen had kunnen
hebben.
De CDA fractie bleek met de
beantwoording door het college
rond het brandweergebeuren te
vreden. Als we echter alleen maar
"ja en amen" kunnen zeggen, op
wat de regio zonder onze inbreng
voorstelt, zitten we fout. B en w
streven voor de brandweer Sint
Maartensdijk naar een streek-
functie, zo had de CDA woord
voerder begrepen. Hij had zich
wel afgevraagd of de huidige
brandweerauto, waarvan hij zich
de officiële ingebruikname nog
goed herinnerde, al zo ver weg is,
dat ook kan worden overwogen de
noodzakelijk bij te voegen mate
rialen daar onder te brengen.
De raadsvoorzitter antwoordde
dat het college niet stelde, dat die
te ver versleten zou zijn, maar dat
vervanging past in het beleid zoals
dat de laatste jaren is gevoerd.
Voor wat de hulpverlening betreft
is naar een centrumfunctie van die
brandweer gestreefd. Dan is een
grotere wagen met meer gespe
cialiseerd gereedschap nodig.
Veiling Sint Annaland dinsdag 6
november. Uien maat 40 op klasse
2 nl 20,60; Drielingen maat 35/40
klasse 2 nl 18, 90. Aanvoer 64 ton.
Doré 21, Bintje 17-19, Bonken
17-.19, Drielingen 11, Kriel 40,
Irene 29-32. Aanvoer 25 ton.
Overeenkomstig het verzoek van
R.P.F./G.P.V. zullen b en w al het
mogelijke doen om de bouw van
een verpleeghuis in onze gemeen
te te realiseren. Zoals het C.D.A.
konstateert, wordt de realisering
er van bemoeilijkt door het feit
dat de gemeenten Tholen en Sint
Philipsland tot de provincie Zee
land behoren, waar het provin
ciaal bestuur van Zeeland verant
woordelijk is voor de planning
van gezondheidszorgvoorzienin
gen, maar in het kader van de Wet
Ziekenhuis Voorzieningen tevens
behoren tot de gezondheidsregio
Breda, waarvoor het provinciaal
bestuur van Noord-Brabant de
verantwoordelijkheid draagt.
Blijkens persberichten hebben
Gedeputeerde Staten van Zee
land er bij die van Noord-Brabant
op aangedrongen 850.000,- be
schikbaar te stellen voor de reali
sering van 30 bedden in onze regio
in 1987/1988. Zeeland zal evenals
het rijk eenzelfde bedrag beschik
baar stellen. Hierover is nog geen
overeenstemming bereikt. Naar
aanleiding van een vraag van de
S.G.P. merken wij op dat voor
onze regio van rijkswege een ver
klaring is afgegeven voor 90 bed-
betrokken beheerder wordt geëx
ploiteerd.
Volgens b en w gaat het om een
complexe materie in juridische,
organisatorische en rechtspositio
nele zin. Voor- en nadelen dienen
zorgvuldig tegen elkaar afgewo
gen te worden. "Het ligt voor de
hand, dat de constructie die voor
Meulvliet gekozen zal worden, te
vens bij de keuze van de beheers
vorm van de Wellevaete zal wor
den betrokken", aldus het college.
Aarnoudse erkende met zijn vraag
over het bijna even grote tekort
van Haestinge ten opzichte van
Meulvliet en de Wellevaete' sa-
"Wij betreuren nog steeds de hui
dige beheersvorm van Meulvliet,
maar bij wijziging mag de rechts
positie van het personeel niet in
gevaar komen", zei J. v.d. Heu-
vel(VVD).
Wethouder Versluijs zei toch niet
zo ongelukkig te zijn geweest met
de beheersvorm van Meulvliet.
"Maar het functioneert niet zo.
Daarom bekijken we wijzigingen,
waarbij de rechtspositie van het
personeel de volle aandacht
krijgt."
Het personeel van zowel Meul
vliet als de Wellevaete is in ge
meentelijke dienst, terwijl het ho
recagedeelte van de andere
dorpshuizen zelfstandig door de
men, een fout gemaakt te hebben.
"Tot onze schrik vertonen ook die
andere twee gebouwen zulke gro
te tekorten."
Volgens b en w bedraagt het te
kort van Haestinge 190.560 gul
den, van Meulvliet 237.772 en van
de Wellevaete 127.367 gulden.
"Hierbij moet worden overwogen,
dat de kapitaallasten van de laat
ste twee belangrijk zijn verlaagd
door de aanwending van reserves.
Voorts zijn met name de onder
houdskosten van de Wellevaete
nog zeer laag omdat dit een nieuw
gebouw betreft. Anderzijds zijn in
het nadelig saldo van Haestinge
de algemene kosten(administra-
tie, financiële controle, enz.) vol
ledig opgenomen tot een bedrag
van 15.000 gulden. Vergelijkbare
uitgaven voor de twee gemeente
lijke gebouwen(Haestinge is ei
gendom van een stichting) zijn
onder een ander hoofdstuk ver
meld. Overigens blijven de tekor
ten van de accommodaties afzon
derlijk en eventuele verschillen in
tekorten tussen verschillende ge
bouwen, voortdurend onze aan
dacht vragen", aldus b en w.
Van Kempen wierp de vraag op,
in hoeverre de beheerscommissies
van de dorpshuizen nog functio
neren. "We hebben ze wel, maar
zitten we er een beetje mee?"