THOLENDERWIJS DE MILJOENENNOTA VAN DE GEMEENTE THOLEN TELT RUIM 50.000.000.- informatierubriek van de gemeente tholen HETWENSENPAKKET VAN B. EN W. WANNEER BEGROTINGSBEHANDELING? inkomsten DEZE WEEK: HET GEMEENTELIJK HUISHOUDBOEKJE VOOR 1984 ZOMAAR WAT CIJFERS MAAR VOORZICHTIGHEID IS GEBODEN VERWERKING VAN PR0BLEEMST0FFEN Donderdag 13 september 1984 EENDRACHTBODE 5 De raad beslist! Uit de aanbiedingsbrief: HANDHAVING GOEDE FINANCIËLE POSITIE Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -5 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955 Burgemeester en wethouders nemen elke jaar in de aanbiedingsbrief bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken. Deze lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje. Op dit verlanglijstje staan projekten waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1985 in uitvoering genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat met de werken een totaal bedrag is gemoeid van 13.676.000,—. Met be trekking tot dit vrij hoge bedrag wijst het kollege op de wel zeer bij zondere investéring voor bodemsanering te Tholen en op het vrij om vangrijke rioleringswerk te Sint-Annaland. Daardoor mag de hoogte van het kapitaalwerken-programma voor 1 985 zeker niet als maatstaf worden gezien voor volgende jaren. Gezien de te verwachten dalingen van de uitkeringen uit het gemeentefonds zou dat ook niet mogelijk zijn. De voornaamste in uitvoering te nemen werken zijn: - Vervanging brandweerauto Sint-Maartensdijk (incl. hulpverlening materiaal); - Aanleg fietspad Gorishoek; Rekonstruktie Bosstraat Tholen; -rekonstruktie Westzeedijk, Spuidamplein te Scherpenisse; - Aanpassing haven te Tholen; Aanleg 3 fietscrossbanen; Uitbreiding Streekmuseum te Sint-Annaland; - Gedeeltelijke restauratie stadhuiscarillon en molen "De Hoop" te Tholen; - Subsidie restauratie Ambachtsherenhuis en N.H. Kerk te Oud-Vos- semeer; - Vervanging van bomen in het buitengebied; - Aanleg wandelpad te Stavenisse en "De Pluimpot" te Sint-Maar tensdijk; - Verbreden toegangsweg Gorishoek en verbetering Trailerhelling Gorishoek; - Aanleg vissteiger voor invaliden te Stavenisse; Inrichting oesterputten te Tholen; Restauratie pand Voorstraat 42 te Stavenisse; - Bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Annaland; - Aanleg bergingsriool industrieterrein te Poortvliet; - Rekonstruktie riolering Voorstraat te Sint-Annaland; Bodemsanering Kaaij te Tholen. Verschillende van de bovengenoemde werken kunnen pas ter hand worden genomen, nadat flinke subsidies van provincie en/of rijk zijn ontvangen en in een enkel geval zelfs nadat eveneens bijdragen van derden zijn verkregen (trailerhelling Gorishoek en vissteiger voor inva liden Stavenisse). Meerjarenplanning Bij de behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1 984 stelde het kollege voor het eerst ook gerichte lijsten samen van in volgende jaren in uitvoering te nemen werken. Door die benadering is het mo gelijk dat het jaar van uitvoering van bepaalde werken ook wat meer ter diskussie kon worden gesteld door de gemeenteraad. De nieuwe begrotingsvoorschriften maken het opstellen van dergelijk gerichte lijsten (de meerjarenraming) verplicht. Bij het ter perse gaan van dit artikel was echter de meerjarenraming nog niet gereed. Het streven van het gemeentebestuur is er wel op gericht de vaststelling van de meerjarenraming tegelijk met de begrotingsvaststelling te laten plaats hebben. Zo spoedig mogelijk leest u daarover in deze rubriek. De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken worden als volgt behandeld: maandagmiddag 1 O september vond de aanbieding aan de gemeenteraad plaats; maandagmiddag 22 oktober: aan het eind van de gewone raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor den door de fraktievoorzitters in het kort toegelicht. - maandag 5 november: 's middags vindt de beantwoording plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver volgens wordt geschorst voor fraktieberaad. Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren worden begonnen met de 2e diskussieronde tussen kcllege en raad, welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren zal wor den voortgezet. De middagvergaderingen beginnen om 1 4.00 uur Omtrent de aanvang van de avondvergadering van 5 november valt niets definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van de loop van de gevoerde diskussies. De verwachting is echter dat deze vergadering omstreeks 19.00 uur wordt voortgezet, dan wel wordt aangevangen. Alle vergaderingen zijn openbaar, iedereen is van harte welkom om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen luisteren. Elk jaar opnieuw zit ons gemeentebestuur wekenlang gebogen over een grote puzzel: de begroting voor het volgende dienstjaar. Tijdverdrijf? Ontspanning? Integendeel. Want het opstellen van een begroting kost heel wat denkwerk. Het is met recht een hele puzzel. En zeker dit jaar. Op 1 januari 1985 treden namelijk nieuwe gemeentelijke 'comptabiliteits- voorschriften' in werking. Dat betekent dat een begroting is opgesteld aan de hand van een geheel nieuw model. Een model geënt op het systeem van baten en lasten, zoals dit ook in het bedrijfsleven wordt toegepast. Met het nieuwe begrotingssysteem kan een duidelijker in zicht worden verkregen in de financiële resultaten van de diverse on derdelen van het gemeentelijk beleid. Schreven we vorig jaar nog boven dit artikel "de miljoenennota van de gemeente Tholen telt ruim 60 miljoen gulden", nu staat er ruim 50 miljoen gulden. In het vorige sys teem was er namelijk vaak sprake van dub beltellingen die weer in de verschillende hoofdstukken werden verrekend. Het nieu we systeem is echter veel 'zuiverder'. Een en ander maakt dat we u ook in de presentatie een ander beeld voorschotelen dan u van ons gewend was. Dit (financiële) beeld is dus niet vergelijkbaar met dat van voorgaande jaren. De aanbieding van de begroting 1 985 aan de gemeenteraad was gepland voor de maand augustus. Het feit dat dat eerst jongstleden maandag is gebeurd hangt nauw samen met de grote hoeveelheid werk die de omzetting van het oude naar het nieuwe systeem met zich heeft meegebracht. Ook het tijdig gereed hebben van de begroting was dit jaar dus een hele puzzel. Maar lukt dat tenslotte en zitten alle stukjes precies op hun plaats, dan is iedereen tevreden: burgemeester en wethouders die de puzzel maakten, de ambtenaren die hen daarbij hielpen en de raadsleden die de stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbehandeling het resul taat nog eens kritisch bekijken. Want eenmaal voltooid stelt de puzzel het financiële plaatje voor 1 985 voor. Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van "Tho- lenderwijs", die aandacht schenkt aan enkele van de duizend en één stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare en aan de moeilijkste stukjes, aan hoekstukjes en kantstukjes en aan een paar die zich niet dan met de grootste moeite laten inpassen. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsalaris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan het gemeentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar ter beschikking heeft bepalen wat voor de bevolking kan worden gedaan. U zult zeker aan de dag van vandaag wel begrijpen dat het niet gemakkelijk meer is om inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht te brengen. Juist doordat in het verleden een goed, verantwoord financieel beleid is gevoerd is het gemeentebestuur er in geslaagd opnieuw een begroting aan te bieden met een zeer aanvaardbaar beeld. inkomsten De begroting "nieuwe stijl" kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge nummerd van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie betreft een hoofdonderdeel. BEGROTING I 1985 De begroting nieuwe stijl" kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge nummerd van 0 t/m 9 Elk hoofdfunktie betreft een hoofdonderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand splitsen wij de hoofdonderwer- Het kan zijn dat de raadsleden dezer dagen nog stukjes in de begrotingspuzzel ontdekken, die er naar hun mening niet in thuishoren of die ergens anders moeten liggen. Dan zullen zij dat zeker tijdens de begrotingsbehandeling laten weten. Want u weet dat de eindelijke beslissing over het invullen van de puzzel ligt bij de gemeenteraad. k Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft afgelopen maandag de gemeentebegroting voor het jaar 1985 aangeboden. Evenals voorgaande jaren zal de redaktie van de Een- drachtbode, uiteraard met haar eigen redaktionele verantwoorde lijkheid wat dieper op dit gemeentelijk huishoudboekje ingaan. In deze rubriek geven wij u een overzicht van de verschillende in komsten en uitgaven van de gemeente. We gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbie dingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat popu laire benadering van een aantal uitgangspunten hopen wij uw be langstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever het ge meenschappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegroting, De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare vergaderingen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behandelt. Ter inzage Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbiedings brief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschreven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint Annaland en Sint Maartensdijk. 0: Algemeen bestuur 1Openbare orde en veiligheid 2: Verkeer, vervoer, waterstaat 3: Economische zaken 4.: Onderwijs 5: Cultuur en rekreatie 1.1 27.558,- 6: Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 7: Volksgezondheid 8: Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 9: Financiering en algemene dekkingsmiddelen TOTAAL AAN INKOMSTEN ƒ753.263,- (1,5%) 6.300,(0.02%). ƒ462.355,- (0,9%) 92.672 - (0,2%) ƒ9.232.103,- (18,2%) (2.2%) 14 798.658,— (29,2%) 1.046.790 (2%) 6.167.514,-(12.18%). 17.020.134,— (33,6%) 50.707.348,- (100%). TOELICHTING: Onderstaand geven wij globoal aan welke posten in de verschillende hoofdfunkties zijn verwerkt. 0. Algemeen bestuur: De kosten van de bestuursorganen zoals ge meenteraad, burgemeester en wethouders en commissies. Zo ook de kosten van het bestuursapparaat: salarissen van de ambtenaren en gemeentehuis. 1Openbare orde en veiligheid: Hieronder vallen de brandweer, de rampenbestrijding (B B.) en de overige te nemen beschermende maatregelen b.v. de dierenbescherming. 2. Verkeer, vervoer en waterstaat: Te denken valt aan de kosten van onderhoud aan wegen, straten en pleinen, maar ook die van ver keersmaatregelen, bewegwijzering en de handelshavens. 3. Economische zaken: Deze hoofdfunktie heeft met name betrekking op de kosten voor de te maken gas- en electriciteitsvoorzieningen. 4. Onderwijs: Op deze funktie worden de kosten geboekt van het kleuter- en lager onderwijs, zowel openbaar als bijzonder (Na 1-8- 1 985 wordt er gesproken over het basisonderwijs). Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbegeleiding schoolzwemmen en gymon- derwijs. Datzelfde geldt m.b.t. de bijzondere school voor M.L.K. "De Veste" en de openbare en bijzondere Mavo te Tholen en de L T S. te Sint-Maartensdijk. 5. Cultuur en rekreatie: De kosten van volksontwikkeling zoals bi bliotheken, muziekschool en het Regionaal Educatief Centrum "De Bevelanden-TholenHet jeugdwerk: onderhoud van speelterreint- jes en gebouwen alsmede de te verstrekken subsidies aan vereni gingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieronder vallen alle kos- pen wat uit en geven in cijfers en percentages de inkomsten en uitga ven weer. 0: Algemeen bestuur 1Openbare orde en veiligheid 2: Verkeer, vervoer, waterstaat 3: Economische zaken 4: Onderwijs 5: Cultuur en rekreatie: 6: Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 7: Volksgezondheid 8: Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 9: Financiering en algemene dekkingsmiddelen TOTAAL AAN UITGAVEN ƒ5.876,333,- (11,5%) ƒ446. 833,- (0.9%) 3.052.866,(6%) ƒ42.475,- (0,1%) 10.020.648 - (19,8%) 5.125.686,- (10,1%) 16.053.738,— (31,7%). ƒ2.091.242,— (4,1%) ƒ6.625.209,— (13.1%) 1.372.317,- (2.7%) 50.707.348,— (100%). ten van sportbeoefening buiten schoolverband. Bedoeld wordt subsidies aan sportverenigingen, onderhoud en exploitatie van vel den, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde: museum, cul turele aktiviteiten (o.a. "Uit op Tholen") en de verschillende mo numentale gebouwen zoals torens en molens. Ook fle inkomsten en uitgaven van natuurbescherming (boomfeestdagen), openluchtre- kreatie (openbaar groen, jachthavens en dijkrekreatie) zijn in dit hoofdstuk verwerkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillende dorpshuizen hier terug. 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk: Onder anderp de A.B.W.- én R.W.W.-uitkeringen. Voorts de kosten voor werkge legenheid: de sociale werkplaatsen, de B K R. (beeldende kunste naarsregeling). de W.W.V.-uitkeringen en het gemeentelijke werk- gelegenheidsfonds. Ten aanzien van het algemeen maatschappelijk werk noemen we bejaardenzorg, de peuterspeelzalen en de Fede ratie Maatschappelijke Dienstverlening te Tholen. 7. Volksgezondheid: Onder deze hoofdfunktie vindt u de jeugdtand- verzorging en de schoolartsendienst, maar ook gemeentereniging, riolering en milieubeheer (wet geluidhinder, hinderwet e.d.) Voorts de kosten van begraafplaatsen, de keuringsdienst van waren en de rattenbestrijding. 8. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting: De kosten van ont werpen en herzien van de bestemmingsplannen, de woningbouw van o.a. de stichting "Beter Wonen", de stads- en dorpsvernieu wing waaronder saneringsplannen en de woningverbeteringen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoezicht en voor het woonwagencentrum. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen: de reservering van kapitaalslasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven en de algemene uitkering van het rijk. De samenstelling van de begroting 1 985 geschiedt op basis van een aantal geschatte gegevens per 1 januari 1985 de zogenaamde kern gegevens. Zo wordt er uitgegaan van een inwoneraantal van 19.100 waarvan: van 0-3 jaar 1176 van 4-1 6 jaar 3889 van 1 7-64 jaar 1 1 335. 65 jaar en ouder 2700 Het aantal periodieke bijstandsgerechtigden wordt geraamd op 352, het aantal uitkeringsgerechtigden ingevolge de W.W.V. op 250 en het aantal tewerkgestelden in sociale werkgemeenschappen op 75. De oppervlakte van de gemeente bedraagt 21.435 ha. waarvan: buitenwater 91 83 ha. binnenwater 82 ha. historische stadskern 1 6 ha. Het aantal woningen in de gemeente wordt geraamd op 7000, waar onder 2405 woningwet- en premiewoningen. De wegen in beheer en onderhoud van de gemeente hebben een totale lengte van 93.459 meter. Het aantal m2 openbaar bedraagt 356.677 m2. Kosten per inwoner Uit de begroting 1985 hebben we voor u wat cijfers gelicht wat be paalde gemeenschapsvoorzieningen per inwoner kosten: Brandweer: Totale kosten 392.705,Per inwoner 20,57; Onderhoud van wegen, straten en pleinen. Totale kosten 2.390.595,Per inwoner 125.17 Onderwijs: Ten laste van de gemeente blijft 788.544,— Per inwoner ƒ41,29. Lichamelijke opvoeding en sport buiten schoolverband (o.a. subsi dies sportverenigingen en onderhoud en exploitatie sportvelden en -zalen): Totale kosten 1.028.47,Per inwoner 53,83. Gemeentelijke dorpshuizen: Ten laste van de gemeente blijft een bedrag van 432.847,— Per inwoner 22,67. De lasten tav. het rekreatiecomplex "Haestingeinclusief het sport zaalgedeelte bedragen 1 90.560,Per inwoner 9.98. De bijstandsverlening: Hierop legt de gemeente een bedrag bij van 557.200,—. Per inwoner 29.18. De bestuursorganen: De kosten voor de bestuursorganen (raad, b. en w. en de commissies zijn 596.588,—. Per inwoner 31.24. Gemeentereiniging: Rekening houdend met onder meer de ontvang sten voor plastic huisvuilzakken blijft ten laste van de gemeente een bedrag van 1 59.625,Per inwoner 8.36. Begraafplaatsen: Totale kosten voor onderhoud e.d. ƒ254.295,—. Per inwoner 1 3.32. Er verdwijnen |ieel wat schadelijke stoffen, of noem het probleemstof- fën, door de gootsteen, het toilet en in de vuilniszakken. Door deze probleemstoffen 'zomaar' weg te gooien veroorzaken we een milieu ramp in het klein. Eén enkel litertje afgewerkte olie verontreinigt al 10.000 liter water!! We staan er niet bij stil wat we zoal weggooien: bestrijdingsmiddelen, medicijnen, verfresten, fotochemicaliën, batte rijen, zuren, logen, olie en noemt u verder maar op. Op landelijk niveau is dit probleem inmiddels verder uitgediept en in een aantal gemeenten werkt men al met een inzamelsysteem. In de aanbiedingsbrief bij de begroting 1 985 geeft het gemeentebes tuur aan dat zij ook op dit punt niet wenst achter te blijven. Op basis van vergelijkingsmateriaal in andere plaatsen wordt de hoeveelheid pro- bleemstof voor Tholen voorzichtigheidshalve geschat op 0.2 kg. per inwoner per jaar; derhalve op 4000 kg in totaal. Om een doelmatige verwerking te verkrijgen dient voor een tijdelijke opslagplaats te worden gezorgd. Het "Tuttelhoekje de gemeentelijke stortplaats, is de aangewezen plaats voor het inrichten van een ge meentelijk depot. De stoffen kunnen ter plekke worden gesorteerd en verpakt voor afvoer naar een verwerkingsinrichting. Nauw verbonden met de depotvorming is de wijze van inzamelen van de probleemstoffen. Gezien de uitgestrektheid van de gemeente en de veelal kleine hoeveelheden die met name particulieren zullen aandra gen zal, naast de mogelijkheid tot inlevering op de stortplaats, ook een andere voorziening tot afgifte geboden moeten worden. Voorshands wordt gedacht aan een aparte bak aan de vuilnisauto's. Op dit moment wordt nog gedacht over de precieze aanpak van een en ander. Het gemeentebestuur verwacht u echter op korte termijn via deze rubriek nader te kunnen informeren. De invoering van de Financiële Verhoudingswet 1984 per 1 januari 1 984 is voor de gemeente Tholen van groot belang. Deze wet regelt de verstrekking van uitkeringen door het rijk aan de gemeente. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen een algemene uitkering en zoge naamde doeluitkeringen. Over de gelden die beschikbaar worden ges teld via de algemene uitkering kan het gemeentebestuur vrijelijk be schikken. De zogenaamde doeluitkeringen kunnen slechts voor be paalde doelen worden aangewend, bijvoorbeeld onderwijs en sociale voorzieningen. De nieuwe wet, die in de plaats is gekomen van de Financiële Verhou dingswet 1 960, leverde voor de gemeente een meeropbrengst op van 500.000, De uitkeringen op grond van de nieuwe wet hebben de grootste bijdrage geleverd om de in voorgaande jaren bestaande goede financiële positie van de gemeente, ondanks een aantal opgelegde bezuinigingen, ook voor het jaar 1 985 te handhaven. Bij een voor zichtig beleid en gelijkblijvende omstandigheden zal het ook de eerst komende jaren dank zij deze uitkeringen, zonder al te forse belasting verhogingen of rigoureuze bezuinigingen, mogelijk zijn een reëel slui tende begroting te presenteren. Voorzichtigheid blijft echter geboden. Op grond van het regeerakkoord van C D A. en V.V.D. en diverse andere bezuinigingen op de rijksbegroting moet in de toekomst reke ning gehouden worden met een verlaging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze verlagingen bedragen voor 1 986 ruim een half miljoen gulden, oplopend tot ongeveer één miljoen gulden in 1989. Burgemeester en wethouders prijzen zich gelukkig dat voor 1 985 een reëel sluitende begroting is aangeboden met ruimte vooreen redelijk programma van uit te voeren nieuwe werken. Indien een aantal subsidies kan worden verkregen, kunnen in 1 985 voor een bedrag van 1 3.676.000,— aan werken worden aanbesteed Over het program ma van uit te voeren werken leest u meer in het artikel "Het wensen pakket van B. en W. elders op deze pagina. Reserveringen Het is van groot belang dat elk jaar bedragen worden gereserveerd voor zaken, die in de toekomst aanzienlijke uitgaven vergen. Het kollege meent dat om de netto kosten van saneringsplannen te kunnen op vangen er opnieuw voor dit doel gereserveerd moet worden. Met be hulp van de gevormde en te vormen reserves en de voor sanering aan te wenden rijksvergoeding op grond van de wet stads- en dorpsvernieu wing zal het mogelijk moeten zijn niet alle saneringskosten naar de toekomst te verschuiven. Ook de volgende generatie zal weer voor haar eigen kosten van sanering komen te zitten. Voorgesteld wordt aan de reserve saneringsplannen een bedrag toe te voegen van 258.000,— waardoor een totale reserve ontstaat van iets meer dan vier miljoen gulden. De naar verwachting stijgende kosten van herbestratingen en de vele rioleringswerken die nog op uitvoering wachten, rechtvaardi gen een sterke reserve voor openbare werken. Evenals voorgaande jaren wordt een bedrag gereserveerd van 100.000,— waardoor er nu bijna vier miljoen gulden in deze pot zit. Uitvoering van de riolerings werken zal slechts mogelijk zijn met rijkssubsidies. De gemeente moet dan in ieder geval middelen hebben om het voor haar rekening ko mende aandeel op te vangen. Voorts wordt 50.000,— gereserveerd als toevoeging op het in 1 983 gevormde werkgelegenheidsfonds. Dit fonds dat tot doel heeft het behoud en de uitbouw van de werkgele genheid in de gemeente Tholen te stimuleren telt alsdan 590.000,—. Onvoorziene uitgaven, kapitaalswerken en belastingen In de loop van een begrotingsjaar kunnen zich totaal onverwachte zaken aandienen waarmee ook in de begroting geen rekening is ge houden. Om die zaken te kunnen opvangen is het nodig dat er "een potje" wordt gevormd, de zogenaamde post voor onvoorziene uitga ven. Burgemeester en wethouders stellen voor deze post te ramen op ƒ500.000,-. Indien de gemeenteraad akkoord gaat met het uitvoeren van de ge plande kapitaalswerken voor bijna 14 miljoen gulden, dan is daarvoor voor 1 985 een bedrag (kapitaalslasten) nodig van 702.1 58, Bin nen het totale budget voor 1 985 zijn daarvoor dekkingsmiddelen aan wezig. Burgemeester en wethouders stellen geen algemene belastingver hoging voor. Hoewel in het verleden het budget ook niet altijd aanleiding gaf tot verhoging van de tarieven werd dat toch dikwijls bepleit. Argument was dan dat de Thoolse tarieven op een zeer laag niveau lagen en dat een trendmatige aanpassing ver de voorkeur verdiende boven een schoks gewijze verhoging. Die mening huldigt het kollege nog steeds. Andere omstandigheden kunnen echter aanleiding zijn dit standpunt niet toe te passen. Nu kan als een dergelijke omstandigheid worden aangemerkt de algemene teruggang van de inkomens in de meeste huishoudens. Wel zal aan de kommissie Financiën nog ter beoordeling worden voor gelegd of verbetering moet worden aangebracht in de onevenredigheid die bestaat in de stortingsrechten voor het "Tuttelhoekje

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 5