THOLENDERWIJS
DE MILJOENENNOTA VAN DE GEMEENTE
THOLEN TELT RUIM 50.000.000.-
informatierubriek van de gemeente tholen
HETWENSENPAKKET
VAN B. EN W.
WANNEER
BEGROTINGSBEHANDELING?
inkomsten
DEZE WEEK:
HET GEMEENTELIJK
HUISHOUDBOEKJE
VOOR 1984
ZOMAAR WAT CIJFERS
MAAR VOORZICHTIGHEID IS GEBODEN
VERWERKING
VAN
PR0BLEEMST0FFEN
Donderdag 13 september 1984
EENDRACHTBODE
5
De raad beslist!
Uit de aanbiedingsbrief: HANDHAVING GOEDE FINANCIËLE POSITIE
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -5 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955
Burgemeester en wethouders nemen elke jaar in de aanbiedingsbrief
bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken. Deze lijst
is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje.
Op dit verlanglijstje staan projekten waarvoor de gemeenteraad nog
geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1985 in uitvoering
genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat met de
werken een totaal bedrag is gemoeid van 13.676.000,—. Met be
trekking tot dit vrij hoge bedrag wijst het kollege op de wel zeer bij
zondere investéring voor bodemsanering te Tholen en op het vrij om
vangrijke rioleringswerk te Sint-Annaland. Daardoor mag de hoogte
van het kapitaalwerken-programma voor 1 985 zeker niet als maatstaf
worden gezien voor volgende jaren. Gezien de te verwachten dalingen
van de uitkeringen uit het gemeentefonds zou dat ook niet mogelijk
zijn. De voornaamste in uitvoering te nemen werken zijn:
- Vervanging brandweerauto Sint-Maartensdijk (incl. hulpverlening
materiaal);
- Aanleg fietspad Gorishoek;
Rekonstruktie Bosstraat Tholen;
-rekonstruktie Westzeedijk, Spuidamplein te Scherpenisse;
- Aanpassing haven te Tholen;
Aanleg 3 fietscrossbanen;
Uitbreiding Streekmuseum te Sint-Annaland;
- Gedeeltelijke restauratie stadhuiscarillon en molen "De Hoop" te
Tholen;
- Subsidie restauratie Ambachtsherenhuis en N.H. Kerk te Oud-Vos-
semeer;
- Vervanging van bomen in het buitengebied;
- Aanleg wandelpad te Stavenisse en "De Pluimpot" te Sint-Maar
tensdijk;
- Verbreden toegangsweg Gorishoek en verbetering Trailerhelling
Gorishoek;
- Aanleg vissteiger voor invaliden te Stavenisse;
Inrichting oesterputten te Tholen;
Restauratie pand Voorstraat 42 te Stavenisse;
- Bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Annaland;
- Aanleg bergingsriool industrieterrein te Poortvliet;
- Rekonstruktie riolering Voorstraat te Sint-Annaland;
Bodemsanering Kaaij te Tholen.
Verschillende van de bovengenoemde werken kunnen pas ter hand
worden genomen, nadat flinke subsidies van provincie en/of rijk zijn
ontvangen en in een enkel geval zelfs nadat eveneens bijdragen van
derden zijn verkregen (trailerhelling Gorishoek en vissteiger voor inva
liden Stavenisse).
Meerjarenplanning
Bij de behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1 984 stelde
het kollege voor het eerst ook gerichte lijsten samen van in volgende
jaren in uitvoering te nemen werken. Door die benadering is het mo
gelijk dat het jaar van uitvoering van bepaalde werken ook wat meer ter
diskussie kon worden gesteld door de gemeenteraad.
De nieuwe begrotingsvoorschriften maken het opstellen van dergelijk
gerichte lijsten (de meerjarenraming) verplicht. Bij het ter perse gaan
van dit artikel was echter de meerjarenraming nog niet gereed. Het
streven van het gemeentebestuur is er wel op gericht de vaststelling
van de meerjarenraming tegelijk met de begrotingsvaststelling te laten
plaats hebben. Zo spoedig mogelijk leest u daarover in deze rubriek.
De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van
burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken
worden als volgt behandeld:
maandagmiddag 1 O september vond de aanbieding aan de
gemeenteraad plaats;
maandagmiddag 22 oktober: aan het eind van de gewone
raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene
beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor
den door de fraktievoorzitters in het kort toegelicht.
- maandag 5 november: 's middags vindt de beantwoording
plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester
en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver
volgens wordt geschorst voor fraktieberaad.
Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren worden
begonnen met de 2e diskussieronde tussen kcllege en raad,
welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren zal wor
den voortgezet.
De middagvergaderingen beginnen om 1 4.00 uur Omtrent de
aanvang van de avondvergadering van 5 november valt niets
definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van de loop
van de gevoerde diskussies. De verwachting is echter dat deze
vergadering omstreeks 19.00 uur wordt voortgezet, dan wel
wordt aangevangen.
Alle vergaderingen zijn openbaar, iedereen is van harte welkom
om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen
luisteren.
Elk jaar opnieuw zit ons gemeentebestuur wekenlang gebogen over een
grote puzzel: de begroting voor het volgende dienstjaar. Tijdverdrijf?
Ontspanning?
Integendeel. Want het opstellen van een begroting kost heel wat
denkwerk. Het is met recht een hele puzzel. En zeker dit jaar. Op 1
januari 1985 treden namelijk nieuwe gemeentelijke 'comptabiliteits-
voorschriften' in werking. Dat betekent dat een begroting is opgesteld
aan de hand van een geheel nieuw model. Een model geënt op het
systeem van baten en lasten, zoals dit ook in het bedrijfsleven wordt
toegepast. Met het nieuwe begrotingssysteem kan een duidelijker in
zicht worden verkregen in de financiële resultaten van de diverse on
derdelen van het gemeentelijk beleid.
Schreven we vorig jaar nog boven dit artikel
"de miljoenennota van de gemeente Tholen
telt ruim 60 miljoen gulden", nu staat er
ruim 50 miljoen gulden. In het vorige sys
teem was er namelijk vaak sprake van dub
beltellingen die weer in de verschillende
hoofdstukken werden verrekend. Het nieu
we systeem is echter veel 'zuiverder'.
Een en ander maakt dat we u ook in de presentatie een ander beeld
voorschotelen dan u van ons gewend was. Dit (financiële) beeld is dus
niet vergelijkbaar met dat van voorgaande jaren.
De aanbieding van de begroting 1 985 aan de gemeenteraad was
gepland voor de maand augustus. Het feit dat dat eerst jongstleden
maandag is gebeurd hangt nauw samen met de grote hoeveelheid werk
die de omzetting van het oude naar het nieuwe systeem met zich heeft
meegebracht. Ook het tijdig gereed hebben van de begroting was dit
jaar dus een hele puzzel.
Maar lukt dat tenslotte en zitten alle stukjes precies op hun plaats, dan
is iedereen tevreden: burgemeester en wethouders die de puzzel
maakten, de ambtenaren die hen daarbij hielpen en de raadsleden die
de stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbehandeling het resul
taat nog eens kritisch bekijken. Want eenmaal voltooid stelt de puzzel
het financiële plaatje voor 1 985 voor.
Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van "Tho-
lenderwijs", die aandacht schenkt aan enkele van de duizend en één
stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare en aan de
moeilijkste stukjes, aan hoekstukjes en kantstukjes en aan een paar die
zich niet dan met de grootste moeite laten inpassen.
Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking?
Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsalaris kunt
bepalen wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan het gemeentebestuur
van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar ter beschikking
heeft bepalen wat voor de bevolking kan worden gedaan. U zult zeker
aan de dag van vandaag wel begrijpen dat het niet gemakkelijk meer is
om inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht te brengen. Juist
doordat in het verleden een goed, verantwoord financieel beleid is
gevoerd is het gemeentebestuur er in geslaagd opnieuw een begroting
aan te bieden met een zeer aanvaardbaar beeld.
inkomsten
De begroting "nieuwe stijl" kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge
nummerd van 0 t/m 9. Elke hoofdfunktie betreft een hoofdonderdeel.
BEGROTING
I 1985
De begroting nieuwe stijl" kent 10 hoofdstukken (hoofdfunkties) ge
nummerd van 0 t/m 9 Elk hoofdfunktie betreft een hoofdonderwerp
van gemeentelijke zorg. Onderstaand splitsen wij de hoofdonderwer-
Het kan zijn dat de raadsleden dezer dagen nog stukjes in de
begrotingspuzzel ontdekken, die er naar hun mening niet in
thuishoren of die ergens anders moeten liggen. Dan zullen zij
dat zeker tijdens de begrotingsbehandeling laten weten. Want u
weet dat de eindelijke beslissing over het invullen van de puzzel
ligt bij de gemeenteraad. k
Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft
afgelopen maandag de gemeentebegroting voor het jaar 1985
aangeboden. Evenals voorgaande jaren zal de redaktie van de Een-
drachtbode, uiteraard met haar eigen redaktionele verantwoorde
lijkheid wat dieper op dit gemeentelijk huishoudboekje ingaan. In
deze rubriek geven wij u een overzicht van de verschillende in
komsten en uitgaven van de gemeente. We gaan even in het kort in
op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van
burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbie
dingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken gelicht die in
het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat popu
laire benadering van een aantal uitgangspunten hopen wij uw be
langstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever het ge
meenschappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk
het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel
burger. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld.
Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van
behandeling van de gemeentebegroting, De behandeling vindt
plaats in een tweetal openbare vergaderingen. Vanzelfsprekend
bent u meer dan welkom, zeker nu het gaat om het belangrijkste
stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behandelt.
Ter inzage
Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbiedings
brief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschreven, dan
kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint Annaland en Sint
Maartensdijk.
0: Algemeen bestuur
1Openbare orde en veiligheid
2: Verkeer, vervoer, waterstaat
3: Economische zaken
4.: Onderwijs
5: Cultuur en rekreatie 1.1 27.558,-
6: Sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
7: Volksgezondheid
8: Ruimtelijke ordening en
Volkshuisvesting
9: Financiering en algemene
dekkingsmiddelen
TOTAAL AAN INKOMSTEN
ƒ753.263,- (1,5%)
6.300,(0.02%).
ƒ462.355,- (0,9%)
92.672 - (0,2%)
ƒ9.232.103,- (18,2%)
(2.2%)
14 798.658,— (29,2%)
1.046.790 (2%)
6.167.514,-(12.18%).
17.020.134,— (33,6%)
50.707.348,- (100%).
TOELICHTING:
Onderstaand geven wij globoal aan welke posten in de verschillende
hoofdfunkties zijn verwerkt.
0. Algemeen bestuur: De kosten van de bestuursorganen zoals ge
meenteraad, burgemeester en wethouders en commissies. Zo ook
de kosten van het bestuursapparaat: salarissen van de ambtenaren
en gemeentehuis.
1Openbare orde en veiligheid: Hieronder vallen de brandweer, de
rampenbestrijding (B B.) en de overige te nemen beschermende
maatregelen b.v. de dierenbescherming.
2. Verkeer, vervoer en waterstaat: Te denken valt aan de kosten van
onderhoud aan wegen, straten en pleinen, maar ook die van ver
keersmaatregelen, bewegwijzering en de handelshavens.
3. Economische zaken: Deze hoofdfunktie heeft met name betrekking
op de kosten voor de te maken gas- en electriciteitsvoorzieningen.
4. Onderwijs: Op deze funktie worden de kosten geboekt van het
kleuter- en lager onderwijs, zowel openbaar als bijzonder (Na 1-8-
1 985 wordt er gesproken over het basisonderwijs). Het gaat om de
uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer-
en hulpmiddelen, schoolbegeleiding schoolzwemmen en gymon-
derwijs.
Datzelfde geldt m.b.t. de bijzondere school voor M.L.K. "De Veste"
en de openbare en bijzondere Mavo te Tholen en de L T S. te
Sint-Maartensdijk.
5. Cultuur en rekreatie: De kosten van volksontwikkeling zoals bi
bliotheken, muziekschool en het Regionaal Educatief Centrum "De
Bevelanden-TholenHet jeugdwerk: onderhoud van speelterreint-
jes en gebouwen alsmede de te verstrekken subsidies aan vereni
gingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieronder vallen alle kos-
pen wat uit en geven in cijfers en percentages de inkomsten en uitga
ven weer.
0: Algemeen bestuur
1Openbare orde en veiligheid
2: Verkeer, vervoer, waterstaat
3: Economische zaken
4: Onderwijs
5: Cultuur en rekreatie:
6: Sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
7: Volksgezondheid
8: Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting
9: Financiering en algemene
dekkingsmiddelen
TOTAAL AAN UITGAVEN
ƒ5.876,333,- (11,5%)
ƒ446. 833,- (0.9%)
3.052.866,(6%)
ƒ42.475,- (0,1%)
10.020.648 - (19,8%)
5.125.686,- (10,1%)
16.053.738,— (31,7%).
ƒ2.091.242,— (4,1%)
ƒ6.625.209,— (13.1%)
1.372.317,- (2.7%)
50.707.348,— (100%).
ten van sportbeoefening buiten schoolverband. Bedoeld wordt
subsidies aan sportverenigingen, onderhoud en exploitatie van vel
den, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde: museum, cul
turele aktiviteiten (o.a. "Uit op Tholen") en de verschillende mo
numentale gebouwen zoals torens en molens. Ook fle inkomsten en
uitgaven van natuurbescherming (boomfeestdagen), openluchtre-
kreatie (openbaar groen, jachthavens en dijkrekreatie) zijn in dit
hoofdstuk verwerkt. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de
verschillende dorpshuizen hier terug.
6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk: Onder anderp
de A.B.W.- én R.W.W.-uitkeringen. Voorts de kosten voor werkge
legenheid: de sociale werkplaatsen, de B K R. (beeldende kunste
naarsregeling). de W.W.V.-uitkeringen en het gemeentelijke werk-
gelegenheidsfonds. Ten aanzien van het algemeen maatschappelijk
werk noemen we bejaardenzorg, de peuterspeelzalen en de Fede
ratie Maatschappelijke Dienstverlening te Tholen.
7. Volksgezondheid: Onder deze hoofdfunktie vindt u de jeugdtand-
verzorging en de schoolartsendienst, maar ook gemeentereniging,
riolering en milieubeheer (wet geluidhinder, hinderwet e.d.) Voorts
de kosten van begraafplaatsen, de keuringsdienst van waren en de
rattenbestrijding.
8. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting: De kosten van ont
werpen en herzien van de bestemmingsplannen, de woningbouw
van o.a. de stichting "Beter Wonen", de stads- en dorpsvernieu
wing waaronder saneringsplannen en de woningverbeteringen.
Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoezicht en
voor het woonwagencentrum.
9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen: de reservering van
kapitaalslasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven en de
algemene uitkering van het rijk.
De samenstelling van de begroting 1 985 geschiedt op basis van een
aantal geschatte gegevens per 1 januari 1985 de zogenaamde kern
gegevens. Zo wordt er uitgegaan van een inwoneraantal van 19.100
waarvan:
van 0-3 jaar 1176
van 4-1 6 jaar 3889
van 1 7-64 jaar 1 1 335.
65 jaar en ouder 2700
Het aantal periodieke bijstandsgerechtigden wordt geraamd op 352,
het aantal uitkeringsgerechtigden ingevolge de W.W.V. op 250 en het
aantal tewerkgestelden in sociale werkgemeenschappen op 75.
De oppervlakte van de gemeente bedraagt 21.435 ha. waarvan:
buitenwater 91 83 ha.
binnenwater 82 ha.
historische stadskern 1 6 ha.
Het aantal woningen in de gemeente wordt geraamd op 7000, waar
onder 2405 woningwet- en premiewoningen. De wegen in beheer en
onderhoud van de gemeente hebben een totale lengte van 93.459
meter. Het aantal m2 openbaar bedraagt 356.677 m2.
Kosten per inwoner
Uit de begroting 1985 hebben we voor u wat cijfers gelicht wat be
paalde gemeenschapsvoorzieningen per inwoner kosten:
Brandweer: Totale kosten 392.705,Per inwoner 20,57;
Onderhoud van wegen, straten en pleinen. Totale kosten
2.390.595,Per inwoner 125.17
Onderwijs: Ten laste van de gemeente blijft 788.544,— Per inwoner
ƒ41,29.
Lichamelijke opvoeding en sport buiten schoolverband (o.a. subsi
dies sportverenigingen en onderhoud en exploitatie sportvelden en
-zalen): Totale kosten 1.028.47,Per inwoner 53,83.
Gemeentelijke dorpshuizen: Ten laste van de gemeente blijft een
bedrag van 432.847,— Per inwoner 22,67.
De lasten tav. het rekreatiecomplex "Haestingeinclusief het sport
zaalgedeelte bedragen 1 90.560,Per inwoner 9.98.
De bijstandsverlening: Hierop legt de gemeente een bedrag bij van
557.200,—. Per inwoner 29.18.
De bestuursorganen: De kosten voor de bestuursorganen (raad, b. en
w. en de commissies zijn 596.588,—. Per inwoner 31.24.
Gemeentereiniging: Rekening houdend met onder meer de ontvang
sten voor plastic huisvuilzakken blijft ten laste van de gemeente een
bedrag van 1 59.625,Per inwoner 8.36.
Begraafplaatsen: Totale kosten voor onderhoud e.d. ƒ254.295,—.
Per inwoner 1 3.32.
Er verdwijnen |ieel wat schadelijke stoffen, of noem het probleemstof-
fën, door de gootsteen, het toilet en in de vuilniszakken. Door deze
probleemstoffen 'zomaar' weg te gooien veroorzaken we een milieu
ramp in het klein. Eén enkel litertje afgewerkte olie verontreinigt al
10.000 liter water!! We staan er niet bij stil wat we zoal weggooien:
bestrijdingsmiddelen, medicijnen, verfresten, fotochemicaliën, batte
rijen, zuren, logen, olie en noemt u verder maar op.
Op landelijk niveau is dit probleem inmiddels verder uitgediept en in
een aantal gemeenten werkt men al met een inzamelsysteem.
In de aanbiedingsbrief bij de begroting 1 985 geeft het gemeentebes
tuur aan dat zij ook op dit punt niet wenst achter te blijven. Op basis van
vergelijkingsmateriaal in andere plaatsen wordt de hoeveelheid pro-
bleemstof voor Tholen voorzichtigheidshalve geschat op 0.2 kg. per
inwoner per jaar; derhalve op 4000 kg in totaal.
Om een doelmatige verwerking te verkrijgen dient voor een tijdelijke
opslagplaats te worden gezorgd. Het "Tuttelhoekje de gemeentelijke
stortplaats, is de aangewezen plaats voor het inrichten van een ge
meentelijk depot. De stoffen kunnen ter plekke worden gesorteerd en
verpakt voor afvoer naar een verwerkingsinrichting.
Nauw verbonden met de depotvorming is de wijze van inzamelen van
de probleemstoffen. Gezien de uitgestrektheid van de gemeente en de
veelal kleine hoeveelheden die met name particulieren zullen aandra
gen zal, naast de mogelijkheid tot inlevering op de stortplaats, ook een
andere voorziening tot afgifte geboden moeten worden. Voorshands
wordt gedacht aan een aparte bak aan de vuilnisauto's.
Op dit moment wordt nog gedacht over de precieze aanpak van een en
ander. Het gemeentebestuur verwacht u echter op korte termijn via
deze rubriek nader te kunnen informeren.
De invoering van de Financiële Verhoudingswet 1984 per 1 januari
1 984 is voor de gemeente Tholen van groot belang. Deze wet regelt de
verstrekking van uitkeringen door het rijk aan de gemeente. Er kan
onderscheid worden gemaakt tussen een algemene uitkering en zoge
naamde doeluitkeringen. Over de gelden die beschikbaar worden ges
teld via de algemene uitkering kan het gemeentebestuur vrijelijk be
schikken. De zogenaamde doeluitkeringen kunnen slechts voor be
paalde doelen worden aangewend, bijvoorbeeld onderwijs en sociale
voorzieningen.
De nieuwe wet, die in de plaats is gekomen van de Financiële Verhou
dingswet 1 960, leverde voor de gemeente een meeropbrengst op van
500.000, De uitkeringen op grond van de nieuwe wet hebben de
grootste bijdrage geleverd om de in voorgaande jaren bestaande goede
financiële positie van de gemeente, ondanks een aantal opgelegde
bezuinigingen, ook voor het jaar 1 985 te handhaven. Bij een voor
zichtig beleid en gelijkblijvende omstandigheden zal het ook de eerst
komende jaren dank zij deze uitkeringen, zonder al te forse belasting
verhogingen of rigoureuze bezuinigingen, mogelijk zijn een reëel slui
tende begroting te presenteren. Voorzichtigheid blijft echter geboden.
Op grond van het regeerakkoord van C D A. en V.V.D. en diverse
andere bezuinigingen op de rijksbegroting moet in de toekomst reke
ning gehouden worden met een verlaging van de algemene uitkering
uit het gemeentefonds. Deze verlagingen bedragen voor 1 986 ruim
een half miljoen gulden, oplopend tot ongeveer één miljoen gulden in
1989. Burgemeester en wethouders prijzen zich gelukkig dat voor
1 985 een reëel sluitende begroting is aangeboden met ruimte vooreen
redelijk programma van uit te voeren nieuwe werken. Indien een aantal
subsidies kan worden verkregen, kunnen in 1 985 voor een bedrag van
1 3.676.000,— aan werken worden aanbesteed Over het program
ma van uit te voeren werken leest u meer in het artikel "Het wensen
pakket van B. en W. elders op deze pagina.
Reserveringen
Het is van groot belang dat elk jaar bedragen worden gereserveerd voor
zaken, die in de toekomst aanzienlijke uitgaven vergen. Het kollege
meent dat om de netto kosten van saneringsplannen te kunnen op
vangen er opnieuw voor dit doel gereserveerd moet worden. Met be
hulp van de gevormde en te vormen reserves en de voor sanering aan te
wenden rijksvergoeding op grond van de wet stads- en dorpsvernieu
wing zal het mogelijk moeten zijn niet alle saneringskosten naar de
toekomst te verschuiven. Ook de volgende generatie zal weer voor haar
eigen kosten van sanering komen te zitten. Voorgesteld wordt aan de
reserve saneringsplannen een bedrag toe te voegen van 258.000,—
waardoor een totale reserve ontstaat van iets meer dan vier miljoen
gulden. De naar verwachting stijgende kosten van herbestratingen en
de vele rioleringswerken die nog op uitvoering wachten, rechtvaardi
gen een sterke reserve voor openbare werken. Evenals voorgaande
jaren wordt een bedrag gereserveerd van 100.000,— waardoor er nu
bijna vier miljoen gulden in deze pot zit. Uitvoering van de riolerings
werken zal slechts mogelijk zijn met rijkssubsidies. De gemeente moet
dan in ieder geval middelen hebben om het voor haar rekening ko
mende aandeel op te vangen. Voorts wordt 50.000,— gereserveerd
als toevoeging op het in 1 983 gevormde werkgelegenheidsfonds. Dit
fonds dat tot doel heeft het behoud en de uitbouw van de werkgele
genheid in de gemeente Tholen te stimuleren telt alsdan 590.000,—.
Onvoorziene uitgaven, kapitaalswerken en belastingen
In de loop van een begrotingsjaar kunnen zich totaal onverwachte
zaken aandienen waarmee ook in de begroting geen rekening is ge
houden. Om die zaken te kunnen opvangen is het nodig dat er "een
potje" wordt gevormd, de zogenaamde post voor onvoorziene uitga
ven. Burgemeester en wethouders stellen voor deze post te ramen op
ƒ500.000,-.
Indien de gemeenteraad akkoord gaat met het uitvoeren van de ge
plande kapitaalswerken voor bijna 14 miljoen gulden, dan is daarvoor
voor 1 985 een bedrag (kapitaalslasten) nodig van 702.1 58, Bin
nen het totale budget voor 1 985 zijn daarvoor dekkingsmiddelen aan
wezig.
Burgemeester en wethouders stellen geen algemene belastingver
hoging voor.
Hoewel in het verleden het budget ook niet altijd aanleiding gaf tot
verhoging van de tarieven werd dat toch dikwijls bepleit. Argument was
dan dat de Thoolse tarieven op een zeer laag niveau lagen en dat een
trendmatige aanpassing ver de voorkeur verdiende boven een schoks
gewijze verhoging. Die mening huldigt het kollege nog steeds. Andere
omstandigheden kunnen echter aanleiding zijn dit standpunt niet toe te
passen. Nu kan als een dergelijke omstandigheid worden aangemerkt
de algemene teruggang van de inkomens in de meeste huishoudens.
Wel zal aan de kommissie Financiën nog ter beoordeling worden voor
gelegd of verbetering moet worden aangebracht in de onevenredigheid
die bestaat in de stortingsrechten voor het "Tuttelhoekje