Geschiedenis DE AFGELOPEN 6 JAAR BESCHREVEN DOOR KLAS 6 1 1 1 IK VOND HET LEUK School Gedicht franca Sèe kees (S/zstreld klus Willem van Oranje Willem van Oranje Willem van Oranje Donderdag 6 september 1984 EENDRACHTBODE 15 Koningin Jullanaschool Stichting van gewoon lager en kleuter onderwijs op gereformeerde grondslag te St. Philipsland. De grondslag Het onderwijs systeem (DOOR KLAS 1) Ter geleqenheld van de 40>te jaargang van de Eendrachtbode presenteert P zich deze week Personeel lagere school: A.M. Geense, Mej. Quist (handwerken), H. Geluk, R. Vogel (part-time), Chr. van 't Hof, W. Prosman Aantal leerlingen: 91 Personeel kleuterschool: D.M. de Groen, Mevr. F. Burgers-Reyngoudt (invalster), A.C. den Bok Aantal leerlingen: 41 Ook wij van de Koningin 'Julianaschool in St. Philipsland willen de Eendrachtbode feliciteren met het 40-jarig jubileum en ter gelegenheid daarvan graag gebruik maken van de toegestane ruimte om iets te schrijven over onze school. Onze school is opgericht op 1 april 1949. Het bestuur werd gevormd door mensen van de Oud Gereformeerde Gemeente en de Gereformeerde Ge meente. Men koos voor de stichtingsvorm, omdat deze vorm was te realiseren. Een gedeelte van de bestaande openbare school werd toege wezen aan de Chr. School. Maar 1 februari 1953 kwam de watersnood en de school werd verwoest. Toen werd het be helpen. Er werd school gehouden in kerk- en consistorieruimten en later in een afgekeurde school in Anna Jacoba Polder. Spoe dig werd echter begonnen met de «bouw van een nieuwe .school, die na voltooiing geo pend werd door de toenmalige minister van onderwijs, Cals. Het nieuwe gebouw bestond uit twee vleugels, een vleugel voor de openbare school en de andere vleugel voor de Chr. School. Het scholencomplex kreeg de naam: Koningin Ju- lianaschool. De bestaande Chr. kleuter school, een geschenk van het graafschap Bentheim in Duits land, werd toeleveringsschool van de Chr. School, van de openbare school en van de school met de Bijbel te Anna Jacoba Polder. Het bestuur van de Chr. kleu terschool bestond uit mensen van de Oud Gereformeerde Gemeente, de Nederlands Hervormde Kerk en de Gere formeerde Gemeente. Door toename van het aantal leerlin gen op de Chr. School en op de openbare school werd de uit breiding van beide scholen noodzakelijk. Nadat verschillende instanties geraadpleegd waren, kreeg de openbare school al spoedig medewerking van inspektie en gemeente om een nieuwe school te bouwen "de Luister". Toen de O.L.S. "de Luister" gerealiseerd was, kreeg ook de Chr. School diezelfde mede werking van inspektie en ge meente om ook een nieuwe school te bouwen "De konin gin Julianaschool", die op 19 maart 1982 feestelijk geopend werd door de Inspektrice van het kleuter- en lager onderwijs Mevr. Drs. W.P. Bouman. Ook op bestuurlijk terrein veran derde er veel. Er werd een openbare kleuterschool opge richt en mensen van de Neder lands Hervormde kerk gingen mee participeren in het bestuur van de Chr. Koningin Juliana school. De Prinses Marijke kleuter school en de koningin Juliana School kregen nu één bestuur, samengesteld door mensen van de drie plaatselijke kerken. Dit alles heeft plaats gevonden met het oog op de komende integratie en de Wet op het ba sisonderwijs, die op 1 augustus 1985 van kracht wordt. De grondslag van onze school staat beschreven in de statuten van de school: De stichting heeft als grondslag de Heilige Schrift als het onfeilbaar Woord van God, zoals daarvan belijdenis wordt gedaan in de artikelen 2 t/m 7 van de Ne derlandse Geloofsbelijdenis. Daarbij onderschrijft de stich ting geheel en onvoorwaarde lijk de Drie Formulieren van' Enigheid, zoals deze zijn vast gesteld door de Nationale Sy node, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619. De stichting en de van haar uitgaande scholen maken ge bruik van de getrouwe over zetting van de Heilige Schrift uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal volgens het besluit van voorgenoemde synode, met uitsluiting van elke andere vertaling. Het onderwijssysteem op de Koningin Juliana School is nog vrij "traditioneel", d.w.z. dat het jaarklassensysteem niet doorbroken is, maar dat er klassikaal les wordt gegeven. Dit wil echter niet zeggen^ dat de onderwijsvernieuwing niet nauwlettend door het perso neel gevolgd wordt. Zeer ze ker! Want het goede van de onder wijsvernieuwing wordt ook op onze school in praktijk ge bracht. Zo wordt bijvoorbeeld aan verschillende vormen van lezen gedaan, groepslezen, fo- rumlezen, studerend lezen, technisch lezen, enz. Ook het projektonderwijs krijgt van tijd tot tijd de aandacht. Zo hebben we een tijd geleden een projekt gemaakt over ons dorp. In alle klassen hadden alle lessen be trekking op ons dorp, rekenen, taal, geschiedenis, kerkge schiedenis, aardrijkskunde enz. Na drie weken vond er een evaluatie plaats, die resulteer de in een tentoonstelling voor ouders en alle belangstellen den. Ondanks deze vernieu wingen blijven we toch bewust klassikaal onderwijs geven, omdat wij van mening zijn dat de nadelen van het klassikale systeem niet opwegen tegen de voordelen. Bij groepson- derwijs gebeurt het vaak dat de minder begaafde leerlingen bij elkaar gezet worden en dat ze elkaar niet stimuleren, terwijl van het klassikale onderwijs een meer stimulerende wer king uitgaat op deze minder begaafde leerlingen. De minister van onderwijs heeft de Koningin Julianaschool het afgelopen cursusjaar aange wezen als aktiveringsschool. Het personeel heeft in dit akti- veringsjaar een cursus gevolgd Voor interne remedial tea ching. Dit was een cursus om juist de zwakkere leerlingen nog doeltreffender te kunnen helpen. In verband hiermee hebben we het plan een ort- hotheek in te richten, dat is een verzameling verantwoorde hulpmiddelen om zwakkere leerlingen individueel te kun nen helpen. Met behulp van onze school begeleidingsdienst het B.G.S. zijn we druk bezig met het ma ken van een schoolwerkplan, waarin op verantwoorde wijze beschreven wordt hoe wij met onze moderne leermiddelen werken. Dit alles wil echter niet zeggen, dat we alleen de intel lectuele vorming voorstaan. Neen! Voor ons is de godsdienstige vorming het belangrijkst, om dat hier voor ons eeuwigheids- belangen in het geding zijn. Ons doel moet zijn: opvoeden in de vreze des Heeren, tot eer van God en tot Heil van onze naaste. Vanzelfsprekend trachten we ook aandacht te besteden aan alle andere soorten van vorming, zoals so ciale vorming, esthetische vor ming e.d. Een van de uitingen van de godsdienstige en so ciale vorming is de financiële adoptie van 2 kinderen via Woord en Daad. De school zorgt via deze instantie voor de kleding, het voedsel en het on derwijs van deze kinderen. De ouders worden op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen op school d.m.v. de schoolkrant die 3 4 maal per jaar verschijnt. Ook aan kin derwerk wordt hierin aandacht besteed. De lagere school 1 e klas: Wij kwamen van de kleuterschool en dan Ineens de lagere school moeilijk was het In het begin wel maar het lukte best wel. We leerden schrijven, lezen en rekenen en af en toe hadden we tekenen bijna elke dag hadden we taal en soms vertelde de juffrouw een mooi verhaal. 2e klas: We gingen over naar de tweede klas waar het toch wel wat moeilijker was tafels leerden we daar het waren er niet veel, tien maar. 3e klas: Er werd een nieuwe school gebouwd want de andere was al erg oud we kregen staartdelingen en rekenen onder elkaar en de fouten die maakten we er maar een paar. 4e klas: De onderbouw is nu voorbij de bovenbouw ligt nu nog voor mij. De nieuwe school is nu klaar en we moesten een plastic tas meebrengen en die pakten we met elkaar. De school werd geopend In negentienhonderdtwee- entachtig en alle kinderen vonden hem prachtig om precies te zijn op negentien maart en hier zie je hem op een kaart. 5e klas: We kregen breuken In de vijfde klas wat weieens vervelend was procenten kregen we aan het einde van het jaar dat jaar was toen ook weer klaar. We moesten verkeersexamen doen dit jaar dat speelden we allemaal klaar Toen werd er een diploma uitgereikt waarop geslaagd preikt. 6e klas: Dit is nu al het laatste jaar dan zijn we op onze school klaar Deze school was fijn ik hoop dat het ander ook zo zal zijn. We krijgen in de 6e klas sommen van het soortelijk gewicht het maken daarvan is verplicht. Ook krijgen we verhoudingen en nog meer van die dingen. (Janneke de Haan en Tineke Voorwinden) De lagere school 1 e klas: We zaten In de eerste klas bij Juffrouw Vogelaar, het was leuk maar, Ze ging met pensioen, dat was naar goed fatsoen. 2e klas: In de tweede klas leerden we de tafels, we hielden allemaal erg veel van wafels Moeilijk was het wel, maar om 10.15 ging de tweede bel. 3e klas: Soms hadden wij het koud, maar de school werd al oud. Maar we konden er best wel tegen, tegen kou en al die regen. 4e klas: De nieuwe school was gebouwd, en daar is het niet koud. We zaten bij meester Geluk In de klas, die had altijd bij zich een tas. 5e klas: In de vijfde klas zaten we nu, we zaten op zang en moesten In tenue, soms duurde dat erg lang. 6e klas: Met het laatste schooljaar, zijn we nu bijna klaar. We gaan nu naar een andere school, maar dat Is niet voor de jool. (Mla Kosten en Wllly v/d Reest). •|s e|e h r1 rr? -plL-fL ~0 4} Zes jaar hebben we hier gezeten En we hebben het geweten! En véél rekenen Maar soms ook tekenen. De laatste tijd moeten we veel taal Met per slot een mooi verhaal. Van 's morgens vroeg tot 's avond laat tot aan het einde de schoolbel gaat. 's Nachts lekker pitten En 's morgens weer op de schoolstoel zitten. We waren ook vaak ondeugend! En hebben soms geleugend. Weer zo'n akelig dictee. En tussen de middag rijden wij met Gert zijn karretje mee. In het speelkwartier naar buiten Daar waren we grote guiten. (Dick Buys en Julian de Jonge). fjf s|f fjf fjf sjc tjf f|c s|( t|c Ik vond het leuk: dat de juf ging trouwen. (Gerien Voorwinden) als kindren polletsie en de boef en ik was de boef. de polietsie pakt mijn. (Izaëk Scherpenisse) dat we gaan naar de andere klassen, naar de tweede of de derde. (Antonle Verwijs) ledereen vond het fijn dat me gongen reekenen espreks (expres) moelek. (Jantlne Reljngoudt). dat we een dagje vrij hehat heben want de juf ging mee op schoolreisje. (Jolanda van Oeveren) dat het bord omviel. (Renate Reyngoudt) dat de juf in de hoek moest omdat ze te laat was. (Llsanne van der Have) dat Ik te laat op school was. (Jaco van Hoven) om te rekenen als je het goet kunt bent je gauw klaar, maar geen fouten want dan komt de juf. (Gerda Buys) ik was op het schoolplein en toen kwamen er jongens en die jongens die stoten de kring stuk. (Ilona van Splunter) dia's" Ik zie een mooi vogel en dan de juf een andre plaaje daar staat een moclje jas op en een oorlozie van een jonge. (Leo Verloop) Als er kikkervisjes in de school waren en kikkervisjes In de klas springen. (Erwln van Duuren) om als ik een nieuw werkje kreeg. (Nella Vermelj) dat de fotograaf kwam de kinduren kwamen lagent (lachend) in de klas en alle klassen. (Petra Wagemaker) schrijven als ik rode pen had en leo ook. (Sander Kot) klas 2: Ferry Huysers: dinsdags gaan we naar het handenarebeit en smiddags gaan we naar glm en dan doen we leuke speltjes. Robbert de Ruyter: en vrijdagmiddag'leest de meester altijd uit het boek snuf de hond, dat is mooi over de oorlog, over torn en zijn vader. Wlm Kosten: Ik ga wel over naar de derde klas en dan krijgen we schoolzwemmen in Steenbergen dat Is vijftien kielometer rijden. Clarlnda Verwijs: Ik wil graag naar glm. Maar op de brug vin ik het leuk maar op de bok vin Ik het leukst en ook echt glm vin ik leuk. Llnda Hoek: Ik ben hier pas op school, ik vind het zo leuk op school, en meester van 't Hof vind ik een hele leuke mester. Klas 3: Louise den Haan: Ik vintd het leuk op school, maar rekenen dat vind Ik niets, daar hen ik dikwijls veel fout en dan heb Ik een onvoldoende. Christian Hulser: als we handarbeid hebben doen we leuke dingen zoals tijgers en leeuwen tekenen en uitknippen en dan inkt op doen en dan afdrukken. Anlta Verkammen: Alles is leuk op school, maar rekenen daar hoeft Ik niet aan te denken en taal dat gaat nog wel. (TlctULirfce C CL K fclzS 3_ l/. De vierde klas is de laatste weken bezig geweest met een klein projekt over Willem van Oranje. Vanwege het feit dat we dit jaar zijn 400ste sterfdag herdenken, hebben we zelf een projektboekje samengesteld, waarin de leerlingen konden lezen, opdrachten maken, kleuren en tekenen. De kinderen hebben zelf plaatjes verzameld en hun boekje daarmee geïllustreerd. Als afsluiting maakten we een opstel, waarvan u hier enkel resultaten ziet. Al met al een heel geslaagd projekt. 10 juli 1584. Het is etenstijd in het Prinsenhof, dat was in Delft. Waar Willem van Oranje woont. Prins Willem met zijn vrouw Louise de Coiigny gaan naar de eetzaal. In de vestibule wordt ineens Willem tegengehouden door een jonge man de Francois Gyon heet. Hij vraagt de Prins iets. Maar Louise schrikt een beetje van die man want hij kijkt zo vals, maar Willem stelt haar gerust. Dat is een hele vrome man zegt hij. Om 2 uur is de maaltijd afgelopen. Prins Willem heeft gegeten en als net Prins Willem de trap op wil gaan naar boven springt Balthasar Gerards naar voren en schiet twee kogels door de borst van de Vader des Vaderlands. Op het allerlaatste stamelt hij nog: Mijn God, ontferm U over mijn arme ziel. Mijn God, ontferm U over mijn arme volk (je maintedrai). Dit zijn zijn laatste woorden voor het volk van Nederland, waarvoor Willem van Orartje niet zijn goed, maar ook zijn bloed heeft gegeven. (Corellen Laban) We hebben een boekje gemaakt dat heet Willem van Oranje. Willem van Oranje is op 24 april 1533 op de Dillenburg in Duitsland geboren. Zijn vader heet Willem de Rijke en zijn moeder Juliana van Stolberg. Willem van Oranje heeft ook broers, ze heten Jan, Lodewijk, Adolf en Hendrik. Toen Willem 11 jaar was stierf zijn neef René van Chalöns. Willem is zijn erfgenaam. Voortaan heet Willem: "Prins van Oranje". René van Chalöns was heer van het landje Oranje in Frankrijk. Willem mag niet op de Dillenburg blijven. Juliana is verdrietig. Willem moet naar het hof van de keizer te Brussel om te worden opgevoed. Juliana bidt, want op het hof van Karei V is iedereen Rooms. Willem van Oranje woont nu op de Prinsenhof in Delft. Willem is getrouwd met Louise de Coiigny. Het is etenstijd. Willem gaat aan tafel, om twee uur zijn ze klaar met eten. Willem gaat de trap op. Opeens springt er een man naar voren. Hij noemt zich Francois Gyon, maar heet in werkelijkheid Balthazar Gerards. Hij schiet twee keer naar het hart van Willem van Oranje. Willem zakt in elkaar en zegt: "Mijn God, ontferm U over dit arme volk". (Carolien Kempeneers) Wij hebben de laatste weken een boekje gemaakt over Willem van Oranje. Willem van Oranje is geboren op de Dillenburg. In 1584 is hij vermoord door Balthazar Gerards.Van 't jaar is het 400 jaar geleden. Zijn vader was Willem de Rijke en zijn moeder was Juliana van Stolberg. In dat boek hebben we plaatsjes opgeplakt en gekleurd. Hij is op 24 april geboren. Hij is de opvolger van René van Chalöns. Zijn broers waren Willem-Jan, Lodewijk, Adolf en Hendrik. Na zijn dood is hij begraven in een kerk en daarop hebben ze een praalgraf gemaakt. (Marco Neele) Op 24 april 1533 werd op de Dillenburg een groot kasteel dat in Duitsland ligt, een jongen geboren. Zijn vader heette Willem de Rijke en zijn moeder Juliana van Stolberg, en zijn broers heetten Jan, Lodewijk en Adolf en Hendrik. En zijn neef René van Chalon sneuvelde toen Willem van Nassau 11 jaar was bij St. Dizier, in de oorlog tussen Duitsland en Frankrijk en René van Prins van Oranje. Toen was Willem prins van Nassau en Oranje, maar hij mocht ze niet hebben voordat hij een poos bij de keizer Karei de Vijfde in het paleis was geweest. De zoon van de keizer die Filips heet heeft altijd ruzie met Willem van Oranje gehad En filips de Tweede Het altijd mensen die ketters werden genoemd op de brandstapel verbranden. Toen begon de beeldenstorm, ze begonnen in de grote kathedraal van Antwerpen. (Jaco Verloop) V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 15