Geschiedenis
DE AFGELOPEN 6 JAAR BESCHREVEN DOOR KLAS 6
1
1
1
IK VOND HET LEUK
School
Gedicht
franca Sèe
kees (S/zstreld
klus
Willem van
Oranje
Willem van
Oranje
Willem van
Oranje
Donderdag 6 september 1984
EENDRACHTBODE
15
Koningin Jullanaschool
Stichting van gewoon lager en kleuter
onderwijs op gereformeerde grondslag te St.
Philipsland.
De grondslag
Het onderwijs
systeem
(DOOR KLAS 1)
Ter geleqenheld van de 40>te
jaargang van de
Eendrachtbode presenteert
P
zich deze week
Personeel lagere school:
A.M. Geense, Mej. Quist
(handwerken), H. Geluk, R.
Vogel (part-time), Chr. van 't
Hof, W. Prosman
Aantal leerlingen: 91
Personeel kleuterschool:
D.M. de Groen, Mevr. F.
Burgers-Reyngoudt (invalster),
A.C. den Bok
Aantal leerlingen: 41
Ook wij van de Koningin
'Julianaschool in St.
Philipsland willen de
Eendrachtbode feliciteren met
het 40-jarig jubileum en ter
gelegenheid daarvan graag
gebruik maken van de
toegestane ruimte om iets te
schrijven over onze school.
Onze school is opgericht op 1
april 1949. Het bestuur werd
gevormd door mensen van de
Oud Gereformeerde Gemeente
en de Gereformeerde Ge
meente. Men koos voor de
stichtingsvorm, omdat deze
vorm was te realiseren. Een
gedeelte van de bestaande
openbare school werd toege
wezen aan de Chr. School.
Maar 1 februari 1953 kwam de
watersnood en de school werd
verwoest. Toen werd het be
helpen.
Er werd school gehouden in
kerk- en consistorieruimten en
later in een afgekeurde school
in Anna Jacoba Polder. Spoe
dig werd echter begonnen met
de «bouw van een nieuwe
.school, die na voltooiing geo
pend werd door de toenmalige
minister van onderwijs, Cals.
Het nieuwe gebouw bestond
uit twee vleugels, een vleugel
voor de openbare school en de
andere vleugel voor de Chr.
School. Het scholencomplex
kreeg de naam: Koningin Ju-
lianaschool.
De bestaande Chr. kleuter
school, een geschenk van het
graafschap Bentheim in Duits
land, werd toeleveringsschool
van de Chr. School, van de
openbare school en van de
school met de Bijbel te Anna
Jacoba Polder.
Het bestuur van de Chr. kleu
terschool bestond uit mensen
van de Oud Gereformeerde
Gemeente, de Nederlands
Hervormde Kerk en de Gere
formeerde Gemeente. Door
toename van het aantal leerlin
gen op de Chr. School en op de
openbare school werd de uit
breiding van beide scholen
noodzakelijk.
Nadat verschillende instanties
geraadpleegd waren, kreeg de
openbare school al spoedig
medewerking van inspektie en
gemeente om een nieuwe
school te bouwen "de Luister".
Toen de O.L.S. "de Luister"
gerealiseerd was, kreeg ook de
Chr. School diezelfde mede
werking van inspektie en ge
meente om ook een nieuwe
school te bouwen "De konin
gin Julianaschool", die op 19
maart 1982 feestelijk geopend
werd door de Inspektrice van
het kleuter- en lager onderwijs
Mevr. Drs. W.P. Bouman. Ook
op bestuurlijk terrein veran
derde er veel. Er werd een
openbare kleuterschool opge
richt en mensen van de Neder
lands Hervormde kerk gingen
mee participeren in het bestuur
van de Chr. Koningin Juliana
school.
De Prinses Marijke kleuter
school en de koningin Juliana
School kregen nu één bestuur,
samengesteld door mensen
van de drie plaatselijke kerken.
Dit alles heeft plaats gevonden
met het oog op de komende
integratie en de Wet op het ba
sisonderwijs, die op 1 augustus
1985 van kracht wordt.
De grondslag van onze school
staat beschreven in de statuten
van de school: De stichting
heeft als grondslag de Heilige
Schrift als het onfeilbaar
Woord van God, zoals daarvan
belijdenis wordt gedaan in de
artikelen 2 t/m 7 van de Ne
derlandse Geloofsbelijdenis.
Daarbij onderschrijft de stich
ting geheel en onvoorwaarde
lijk de Drie Formulieren van'
Enigheid, zoals deze zijn vast
gesteld door de Nationale Sy
node, gehouden te Dordrecht
in de jaren 1618 en 1619.
De stichting en de van haar
uitgaande scholen maken ge
bruik van de getrouwe over
zetting van de Heilige Schrift
uit de oorspronkelijke talen in
de Nederlandse taal volgens
het besluit van voorgenoemde
synode, met uitsluiting van elke
andere vertaling.
Het onderwijssysteem op de
Koningin Juliana School is nog
vrij "traditioneel", d.w.z. dat
het jaarklassensysteem niet
doorbroken is, maar dat er
klassikaal les wordt gegeven.
Dit wil echter niet zeggen^ dat
de onderwijsvernieuwing niet
nauwlettend door het perso
neel gevolgd wordt. Zeer ze
ker!
Want het goede van de onder
wijsvernieuwing wordt ook op
onze school in praktijk ge
bracht. Zo wordt bijvoorbeeld
aan verschillende vormen van
lezen gedaan, groepslezen, fo-
rumlezen, studerend lezen,
technisch lezen, enz. Ook het
projektonderwijs krijgt van tijd
tot tijd de aandacht. Zo hebben
we een tijd geleden een projekt
gemaakt over ons dorp. In alle
klassen hadden alle lessen be
trekking op ons dorp, rekenen,
taal, geschiedenis, kerkge
schiedenis, aardrijkskunde
enz. Na drie weken vond er een
evaluatie plaats, die resulteer
de in een tentoonstelling voor
ouders en alle belangstellen
den. Ondanks deze vernieu
wingen blijven we toch bewust
klassikaal onderwijs geven,
omdat wij van mening zijn dat
de nadelen van het klassikale
systeem niet opwegen tegen
de voordelen. Bij groepson-
derwijs gebeurt het vaak dat de
minder begaafde leerlingen bij
elkaar gezet worden en dat ze
elkaar niet stimuleren, terwijl
van het klassikale onderwijs
een meer stimulerende wer
king uitgaat op deze minder
begaafde leerlingen.
De minister van onderwijs heeft
de Koningin Julianaschool het
afgelopen cursusjaar aange
wezen als aktiveringsschool.
Het personeel heeft in dit akti-
veringsjaar een cursus gevolgd
Voor interne remedial tea
ching. Dit was een cursus om
juist de zwakkere leerlingen
nog doeltreffender te kunnen
helpen. In verband hiermee
hebben we het plan een ort-
hotheek in te richten, dat is een
verzameling verantwoorde
hulpmiddelen om zwakkere
leerlingen individueel te kun
nen helpen.
Met behulp van onze school
begeleidingsdienst het B.G.S.
zijn we druk bezig met het ma
ken van een schoolwerkplan,
waarin op verantwoorde wijze
beschreven wordt hoe wij met
onze moderne leermiddelen
werken. Dit alles wil echter niet
zeggen, dat we alleen de intel
lectuele vorming voorstaan.
Neen!
Voor ons is de godsdienstige
vorming het belangrijkst, om
dat hier voor ons eeuwigheids-
belangen in het geding zijn.
Ons doel moet zijn: opvoeden
in de vreze des Heeren, tot eer
van God en tot Heil van onze
naaste. Vanzelfsprekend
trachten we ook aandacht te
besteden aan alle andere
soorten van vorming, zoals so
ciale vorming, esthetische vor
ming e.d. Een van de uitingen
van de godsdienstige en so
ciale vorming is de financiële
adoptie van 2 kinderen via
Woord en Daad. De school
zorgt via deze instantie voor de
kleding, het voedsel en het on
derwijs van deze kinderen. De
ouders worden op de hoogte
gehouden van het reilen en
zeilen op school d.m.v. de
schoolkrant die 3 4 maal per
jaar verschijnt. Ook aan kin
derwerk wordt hierin aandacht
besteed.
De lagere school
1 e klas: Wij kwamen van de
kleuterschool
en dan Ineens de lagere
school
moeilijk was het In het
begin wel
maar het lukte best wel.
We leerden schrijven,
lezen en rekenen
en af en toe hadden we
tekenen
bijna elke dag hadden
we taal
en soms vertelde de
juffrouw een mooi
verhaal.
2e klas: We gingen over naar de
tweede klas
waar het toch wel wat
moeilijker was
tafels leerden we daar
het waren er niet veel,
tien maar.
3e klas: Er werd een nieuwe
school gebouwd
want de andere was al
erg oud
we kregen
staartdelingen en
rekenen onder elkaar
en de fouten die
maakten we er maar
een paar.
4e klas: De onderbouw is nu
voorbij
de bovenbouw ligt nu
nog voor mij.
De nieuwe school is nu
klaar
en we moesten een
plastic tas meebrengen
en die pakten we met
elkaar.
De school werd
geopend In
negentienhonderdtwee-
entachtig
en alle kinderen vonden
hem prachtig
om precies te zijn op
negentien maart
en hier zie je hem op
een kaart.
5e klas: We kregen breuken In
de vijfde klas
wat weieens vervelend
was
procenten kregen we
aan het einde van het
jaar
dat jaar was toen ook
weer klaar.
We moesten
verkeersexamen doen
dit jaar
dat speelden we
allemaal klaar
Toen werd er een
diploma uitgereikt
waarop geslaagd preikt.
6e klas: Dit is nu al het laatste
jaar
dan zijn we op onze
school klaar
Deze school was fijn
ik hoop dat het ander
ook zo zal zijn.
We krijgen in de 6e klas
sommen van het
soortelijk gewicht
het maken daarvan is
verplicht.
Ook krijgen we
verhoudingen
en nog meer van die
dingen.
(Janneke de Haan en Tineke
Voorwinden)
De lagere school
1 e klas: We zaten In de eerste
klas bij Juffrouw
Vogelaar,
het was leuk maar,
Ze ging met pensioen,
dat was naar goed
fatsoen.
2e klas: In de tweede klas
leerden we de tafels,
we hielden allemaal erg
veel van wafels
Moeilijk was het wel,
maar om 10.15 ging de
tweede bel.
3e klas: Soms hadden wij het
koud,
maar de school werd al
oud.
Maar we konden er best
wel tegen,
tegen kou en al die
regen.
4e klas: De nieuwe school was
gebouwd,
en daar is het niet koud.
We zaten bij meester
Geluk In de klas,
die had altijd bij zich
een tas.
5e klas: In de vijfde klas zaten
we nu,
we zaten op zang
en moesten In tenue,
soms duurde dat erg
lang.
6e klas: Met het laatste
schooljaar,
zijn we nu bijna klaar.
We gaan nu naar een
andere school,
maar dat Is niet voor de
jool.
(Mla Kosten en Wllly v/d Reest).
•|s e|e
h r1 rr?
-plL-fL
~0 4}
Zes jaar hebben we hier
gezeten
En we hebben het geweten!
En véél rekenen
Maar soms ook tekenen.
De laatste tijd moeten we veel
taal
Met per slot een mooi verhaal.
Van 's morgens vroeg tot 's
avond laat
tot aan het einde de schoolbel
gaat.
's Nachts lekker pitten
En 's morgens weer op de
schoolstoel zitten.
We waren ook vaak
ondeugend!
En hebben soms geleugend.
Weer zo'n akelig dictee.
En tussen de middag rijden wij
met Gert zijn
karretje mee.
In het speelkwartier naar
buiten
Daar waren we grote guiten.
(Dick Buys en Julian de
Jonge).
fjf s|f fjf fjf sjc tjf f|c s|( t|c
Ik vond het leuk:
dat de juf ging trouwen. (Gerien Voorwinden)
als kindren polletsie en de boef en ik was de boef. de polietsie pakt
mijn. (Izaëk Scherpenisse)
dat we gaan naar de andere klassen, naar de tweede of de derde.
(Antonle Verwijs)
ledereen vond het fijn dat me gongen reekenen espreks (expres)
moelek. (Jantlne Reljngoudt).
dat we een dagje vrij hehat heben want de juf ging mee op
schoolreisje. (Jolanda van Oeveren)
dat het bord omviel. (Renate Reyngoudt)
dat de juf in de hoek moest omdat ze te laat was. (Llsanne van der
Have)
dat Ik te laat op school was. (Jaco van Hoven)
om te rekenen als je het goet kunt bent je gauw klaar, maar geen
fouten want dan komt de juf. (Gerda Buys)
ik was op het schoolplein en toen kwamen er jongens en die jongens
die stoten de kring stuk. (Ilona van Splunter)
dia's" Ik zie een mooi vogel en dan de juf een andre plaaje daar staat
een moclje jas op en een oorlozie van een jonge. (Leo Verloop)
Als er kikkervisjes in de school waren en kikkervisjes In de klas
springen. (Erwln van Duuren)
om als ik een nieuw werkje kreeg. (Nella Vermelj)
dat de fotograaf kwam de kinduren kwamen lagent (lachend) in de
klas en alle klassen. (Petra Wagemaker)
schrijven als ik rode pen had en leo ook. (Sander Kot)
klas 2: Ferry Huysers: dinsdags
gaan we naar het
handenarebeit en
smiddags gaan we naar
glm en dan doen we
leuke speltjes.
Robbert de Ruyter: en
vrijdagmiddag'leest de
meester altijd uit het
boek snuf de hond, dat
is mooi over de oorlog,
over torn en zijn vader.
Wlm Kosten: Ik ga wel over
naar de derde klas en
dan krijgen we
schoolzwemmen in
Steenbergen dat Is
vijftien kielometer
rijden.
Clarlnda Verwijs: Ik wil
graag naar glm. Maar
op de brug vin ik het
leuk maar op de bok vin
Ik het leukst en ook echt
glm vin ik leuk.
Llnda Hoek: Ik ben hier
pas op school, ik vind
het zo leuk op school,
en meester van 't Hof
vind ik een hele leuke
mester.
Klas 3: Louise den Haan: Ik
vintd het leuk op school,
maar rekenen dat vind
Ik niets, daar hen ik
dikwijls veel fout en dan
heb Ik een
onvoldoende.
Christian Hulser: als we
handarbeid hebben
doen we leuke dingen
zoals tijgers en leeuwen
tekenen en uitknippen
en dan inkt op doen en
dan afdrukken.
Anlta Verkammen: Alles
is leuk op school, maar
rekenen daar hoeft Ik
niet aan te denken en
taal dat gaat nog wel.
(TlctULirfce
C CL K
fclzS 3_
l/.
De vierde klas is de laatste
weken bezig geweest met
een klein projekt over Willem
van Oranje. Vanwege het feit
dat we dit jaar zijn 400ste
sterfdag herdenken, hebben
we zelf een projektboekje
samengesteld, waarin de
leerlingen konden lezen,
opdrachten maken, kleuren
en tekenen. De kinderen
hebben zelf plaatjes
verzameld en hun boekje
daarmee geïllustreerd. Als
afsluiting maakten we een
opstel, waarvan u hier enkel
resultaten ziet. Al met al een
heel geslaagd projekt.
10 juli 1584. Het is etenstijd
in het Prinsenhof, dat was
in Delft. Waar Willem van
Oranje woont. Prins Willem
met zijn vrouw Louise de
Coiigny gaan naar de
eetzaal. In de vestibule
wordt ineens Willem
tegengehouden door een
jonge man de Francois
Gyon heet. Hij vraagt de
Prins iets. Maar Louise
schrikt een beetje van die
man want hij kijkt zo vals,
maar Willem stelt haar
gerust. Dat is een hele
vrome man zegt hij. Om 2
uur is de maaltijd
afgelopen. Prins Willem
heeft gegeten en als net
Prins Willem de trap op wil
gaan naar boven springt
Balthasar Gerards naar
voren en schiet twee kogels
door de borst van de Vader
des Vaderlands. Op het
allerlaatste stamelt hij nog:
Mijn God, ontferm U over
mijn arme ziel. Mijn God,
ontferm U over mijn arme
volk (je maintedrai). Dit zijn
zijn laatste woorden voor
het volk van Nederland,
waarvoor Willem van
Orartje niet zijn goed, maar
ook zijn bloed heeft
gegeven.
(Corellen Laban)
We hebben een boekje
gemaakt dat heet Willem van
Oranje. Willem van Oranje is
op 24 april 1533 op de
Dillenburg in Duitsland
geboren. Zijn vader heet Willem
de Rijke en zijn moeder
Juliana van Stolberg. Willem
van Oranje heeft ook broers,
ze heten Jan, Lodewijk, Adolf
en Hendrik. Toen Willem 11
jaar was stierf zijn neef René
van Chalöns. Willem is zijn
erfgenaam. Voortaan heet
Willem: "Prins van Oranje".
René van Chalöns was heer
van het landje Oranje in
Frankrijk. Willem mag niet op
de Dillenburg blijven. Juliana
is verdrietig. Willem moet naar
het hof van de keizer te
Brussel om te worden
opgevoed. Juliana bidt, want
op het hof van Karei V is
iedereen Rooms.
Willem van Oranje woont nu
op de Prinsenhof in Delft.
Willem is getrouwd met Louise
de Coiigny. Het is etenstijd.
Willem gaat aan tafel, om twee
uur zijn ze klaar met eten.
Willem gaat de trap op.
Opeens springt er een man
naar voren. Hij noemt zich
Francois Gyon, maar heet in
werkelijkheid Balthazar
Gerards. Hij schiet twee keer
naar het hart van Willem van
Oranje. Willem zakt in elkaar
en zegt: "Mijn God, ontferm U
over dit arme volk".
(Carolien Kempeneers)
Wij hebben de laatste
weken een boekje gemaakt
over Willem van Oranje.
Willem van Oranje is
geboren op de Dillenburg.
In 1584 is hij vermoord
door Balthazar Gerards.Van
't jaar is het 400 jaar
geleden. Zijn vader was
Willem de Rijke en zijn
moeder was Juliana van
Stolberg. In dat boek
hebben we plaatsjes
opgeplakt en gekleurd. Hij
is op 24 april geboren. Hij is
de opvolger van René van
Chalöns. Zijn broers waren
Willem-Jan, Lodewijk, Adolf
en Hendrik. Na zijn dood is
hij begraven in een kerk en
daarop hebben ze een
praalgraf gemaakt.
(Marco Neele)
Op 24 april 1533 werd op de
Dillenburg een groot kasteel
dat in Duitsland ligt, een
jongen geboren. Zijn vader
heette Willem de Rijke en zijn
moeder Juliana van Stolberg,
en zijn broers heetten Jan,
Lodewijk en Adolf en
Hendrik. En zijn neef René
van Chalon sneuvelde toen
Willem van Nassau 11 jaar
was bij St. Dizier, in de oorlog
tussen Duitsland en Frankrijk
en René van Prins van Oranje.
Toen was Willem prins van
Nassau en Oranje, maar hij
mocht ze niet hebben
voordat hij een poos bij de
keizer Karei de Vijfde in
het paleis was geweest.
De zoon van de keizer die
Filips heet heeft altijd ruzie
met Willem van Oranje
gehad En filips de Tweede
Het altijd mensen die
ketters werden genoemd
op de brandstapel
verbranden. Toen begon
de beeldenstorm, ze
begonnen in de grote
kathedraal van Antwerpen.
(Jaco Verloop)
V