THOLENDERWIJS
Woonerf
Bouwen
zonder vergunning
Voorzitter
PTT-Kamer
informatierubriek van de gemeente tholen
Visserijdagen in Bruinisse
Donderdag 19 juli 1984
EENDRACHTBODE
[Woonerf]
Overhangende takken
kunnen boete opleveren
SPREEKUUR B. EN W.
SPREEKUUR WONINGSTICHTING
SURINAME SLOT
w f rJ.
JULI: VAKANTIEMAAND
ENKELE CARAVAN-TIPS VAN DE BRANDWEER
Actie Bartimeüs
Gemeente Tholen
BEKENDMAKING
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 5 Sint Maartensdijk Tel 01 666-2955
Nu ook in onze gemeente woonerven zijn aangelegd, bereiken ons re
gelmatig vragen over het 'hoe en waarom' van woonerven. Het leek ons
daarom goed over dat onderwerp wat meer informatie te verstrekken.
Straatspel
Straatjongen
Straatorgel
Straatprediker
Straatlied
Straatveger
Straattoneel
Straatmuzikant
Het heeft allemaal iets met
de straat te maken.
Het doet alleen wel aan vroeger denken, toen de straat nog een ont
moetingsplaats was.
KOM DAAR NU EENS OM!
De straat van nu met z'n haastig verkeer biedt hiervoor geen ruimte
meer. En toch is de behoefte aan leefbaarheid gebleven Vanuit die
behoefte is het WOONERF geboren, waarin het samengaan van ver
keer, wonen en spelen, net als vroeger, weer mogelijk is.
Wat is een woonerf?
Een woonerf is een straat of een groep straten waar extra aandacht is
besteed aan leven en wonen. Een straat met veel groen en gezellige
speelplaatsen. Er is geen apart trottoir of rijbaan. Voetgangers mogen
weer overal lopen en kinderen kunnen weer écht op straat spelen.
In zo n woonerf is ook de auto welkom, als deze zich maar aanpast aan
de rustige sfeer.
Om te voorkomen dat automobilisten zich niet aan de spelregels hou
den. zijn de straten in een woonerf voorzien van knikken, hobbels,
drempels en versmallingen.
In een woonerf
wordt stapvoets gereden
heeft rijdend verkeer van rechts voorrang, dus ook (brom)fietsers
mogen auto's en voetgangers elkaar niet hinderen
mogen kinderen overal spelen
is parkeren alleen toegestaan op plaatsen met een witte P (tegel of
bord)
De aansluiting van het woonerf op een gewone weg moet uitgevoerd
zijn als uitrit. In dat geval moet bij het verlaten van het woonerf voor
rang worden verleend aan alle verkeer op die weg, dus ook aan voet
gangers.
Het zal niet altijd mogelijk zijn om van een 'gewone' straat een woonerf
te maken. Smalle straten met parkeernood en straten met veel door
gaand verkeer zijn niet geschikt om als woonerf ingericht te worden.
Bewoners en gemeente samen
Een belangrijk doel van een woonerf is de (verkeers)leefbaarheid voor
de bewoners. De bewoners moeten zich plezierig voelen Het moet
'hun' straat worden. Daarom is het van belang dat er bij de aanleg van
een woonerf een goede samenspraak is tussen gemeente en bewoners.
De gemeente beschikt over de technische en financiële middelen.
De bewoners kennen de specifieke behoeften waaraan 'hun' woonerf
moet voldoen.
In bestaande wijken kunnen zowel de bewoners als de gemeente het
initiatief nemen tot her-inrichting. Een ideale gelegenheid is er wanneer
herbestratings-, kabel- of rioleringswerkzaamheden moeten plaatsvin
den.
In nieuw aan te leggen wijken bepaalt de gemeente of de straten als
woonerf worden ingericht. De eerste bestrating is vack tijdelijk. Bij de
definitieve inrichting worden de bewoners over het algemeen betrok
ken.
Woonerf en verkeersveiligheid
Typerend voor het woonerf zijn deze twee verkeersregels:
rechts gaat altijd voor,
de maximum-snelheid is stapvoets.
Een kind kan er vrijuit spelen, maar komt ook in kontakt met het
verkeer.
In het woonerf kunnen de ouders hun kinderen leren met andere ver
keersdeelnemers rekening te houden Het woonerf is dan het eerste
oefengebied. Natuurlijk zal het kind moeten leren dat er zeer duidelijke
verschillen bestaan in het verkeer binnen en buiten het woonerf. Daar
binnen kan een kind rustig spelen, daarbuiten niet.
Overduidelijk is dat ouders en opvoeders een belangrijke taak hebben
hun kinderen er op te wijzen hoe het gedrag moet zijn in het verkeer,
zowel binnen als buiten het woonerf Het woonerf biedt de mogelijk
heid om met een kind eenvoudig te beginnen een goed vertrekpunt
voor de ingewikkelde en moeilijke problemen van het 'echte' verkeer
Volgens artikel 1 68 van de Algemene Politieverordening voor de ge
meente Tholen is de eigenaar of gebruiker van een terrein (tuin) ver
plicht overhangende takken te snoeien, als die gevaar of hinder ople
veren voor het verkeer.
Onder 'verkeer wordt ook gerekend, het gebruik van het trottoir door
voetgangers.
Burgemeester en Wethouders hebben krachtens de Algemene Politie
verordening de mogelijkheid de eigenaren of gebruikers van percelen,
waar overhangende takken hinder opleveren, te verplichten binnen een
gestelde termijn de takken te snoeien
De politie ziet op de naleving van een en ander toe
Ook hier geldt: wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een bekeuring
met als gevolg..een boete
Steeds vaker komen ook klachten binnen over hinder van overhan
gende takken en overdadige begroeiing in brandgangen
Ook hier is het uiteraard zaak om attent te zijn op de last die de
'achterburen' daarvan ondervinden
Op gezette tijden de begroeiing controleren, óók bij brandgangen,
voorkomt vervelende situaties met 'mopperende buren
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge
meester en wethouders vinden plaats op maandag 23 juli 1 984 in het
gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E. Baerends en de
wethouders L.J. Koopman, J. Versluijs, en P. van Schetsen houden
hun spreekuur van 1 1 .00-1 2.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met
een van de collegeleden spreken belt u dan even naar het gemeente
huis, telefoon 01 666-2955, toestel
215.
Het bestuur van de stichting "Beter Wonen" houdt elke maandag van
10.30 - 1 2 .00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk
voor aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch
bereikbaar onder nummer 01 666-3359.
In 1866 kreeg Suriname zijn eerste volksvertegenwoordiging: de Ko
loniale Staten. Hoewel deze weinig bevoegdheden hadden en de Ne
derlandse gouverneur de meeste macht bleef behouden, hebben de
Koloniale Staten vaak goede dienst gedaan als uitlaatklep voor gevoe
lens van ontevredenheid onder de bevolking tegen het koloniale Ne
derlandse bestuur. Geleidelijk werd de Nederlandse overheersing
minder strak. Hoewel de wetgeving in belangrijke mate op Nederlandse
leest was geschoeid, werd ook een aantal wettelijke regelingen inge
voerd die waren afgestemd op Surinaamse omstandigheden. In 1 954
kwam een eind aan het koloniaal bestuur: op 1 5 december van dat jaar
werd Suriname zelfstandig na ondertekening van het Statuut voor het
Koninkrijk der Nederlanden. Samen met de Nederlandse Antillen en
Nederland vormde Suriname het Koninkrijk der Nederlanden met als
staatshoofd koningin Juliana. Alleen buitenlandse zaken en defensie
bleven nog gemeenschappelijke aangelegenheden van de drie landen.
Er kwam een vertegenwoordiger van de Kroon in Suriname, die Gou
verneur bleef heten. Het statuut was geen lang leven beschoren omdat
het verlangen van Suriname naar volledige onafhankelijkheid steeds
sterker werd. Op 25 november 1 975 werd Suriname een onafhanke
lijke republiek (staatsvorm met een gekozen staatshoofd). President
werd dr. J.H.E. Ferrier, die tevoren (de laatste) Gouverneur van Suri
name was geweest.
Bevolking
De bevolking van Suriname is samengesteld uit verschillende rassen
die uit diverse werelddelen naar Suriname zijn gekomen. Vooral uit
Afrika en Azië. Elke bevolkingsgroep spreekt nog steeds zijn eigen taal.
Bijna alle bevolkingsgroepen spreken en verstaan het Sranan Tongo
(letterlijk: Surinaamse taal) dat in de slaventijd is ontstaan. De meeste
spreken en verstaan ook het Nederlands dat de officiële taal is en op de
scholen wordt onderwezen. Volgens de gegevens van de Surinaamse
volkstelling van 1971 had Suriname toen 384.900 inwoners, als volgt
onderverdeeld:
L V"
'f r.
-rï O -
142.300 Hindostanen
11 8 .500 Creolen
58.900 Javanen
39.500 Bosnegers
10.200 Indianen
6.400 Chinezen
4.000 Europeanen
5.100 Overigen
Vooral gedurende de periode 1968-1975 zijn veel Surinamers naar
Nederland getrokken. (Naar schatting zijn er nu meer dan 130.000
Surinamers in Nederland en ongeveer 390.000 in Suriname
Veel rassen - veel godsdiensten
De verschillende bevolkingsgroepen die in Suriname leven belijden
vele godsdiensten, zoals het Christendom, het Hindoeïsme, de Islam en
traditionele godsdiensten (vroeger sprak men ook wel van natuur
godsdiensten). De meeste Creolen, Benedelandse Indianen, Chinezen
en Europeanen zijn Christen; de helft is Protestant en de helft Rooms
Katholiek Bijna 80% van de Hindostanen is Hindoe, de overigen zijn,
Moslim, evenals de meeste Javanen. De meeste Bovenlandse Indianen
en de Bosnegerstammen hebben hun eigen traditionele godsdiensten.
Als we zien wat er zoal om ons heen
aan bebouwing aanwezig is, is het
maar goed dat daarop door de over
heid toezicht gehouden wordt,
ledereen onbeperkt laten bouwen in
t ons land (waar tóch al zo weinig vrije
ruimte over is!) is een onmogelijke
zaak.
Het wordt immers als vanzelfsprekend
ervaren dat gebouwen in een zodanige
staat verkeren, dat de gebruikers ervan
geen gevaar lopen. Van woningen ver
wachten we dat ze geriefelijk zijn.
De lichttoetreding, ventilatie, geluids
wering, brandveiligheid, e.d., in
gebouwen moet voldoende zijn.
Openbare gelegenheden, waar veel
mensen tegelijkertijd bijeen zijn,
behoren, zo vindt iedereen, een
nooduitgang te hebben.
Velen ergeren zich regelmatig aan
onooglijke bouwsels, waar ze tegen
aan moeten kijken.
Er wordt verontwaardigd geageerd als
op bepaalde plaatsen een tekort aan
parkeerruimte is.
Voldoende mogelijkheden voor be
drijven om te bouwen is ook essen
tieel. Zo zijn er talrijke voorbeelden te
noemen, die het rechtvaardigen en ook
noodzakelijk maken, regels te stellen
aan het hoe, wat en waar van het
bouwen.
De bouwvergunning
Het is duidelijk, dat, gezien het boven
staande, op grond van de wet niet mag
worden gebouwd zonder een schrifte
lijke vergunning. Een aanvraag om een
'bouwvergunning' moet worden inge
diend bij burgemeester en wethouders.
Als de aanvrager het niet eens is met
veronderstelling dat het gebouwde van
dien aard (b.v. schutting of volière) is,
of van zo'n geringe omvang (b.v. een
kleine uitbreiding), dat geen vergun
ning behoeft te worden aangevraagd.
Vaak is dat ten onrechte.
Daarom is en korte toelichting over
'bouwen' en 'bouwwerken' hier wellicht
op zijn plaats.
Onder bouwen, of verbouwen, moet
worden verstaan het geheel of gedeel
telijk plaatsen, veranderen, vernieuwen
of uitbreiden van een bouwwerk.
Daaronder valt dus óók een interne
verbouwing. Bij een bouwwerk wordt
meestal gedacht aan een gebouw,
zoals een woning, een kantoor- of een
bedrijfspand, een garage of een ber-
V'
de beslissing van burgemeester en
wethouders, kan beroep worden aan-
Door deze beperkende regels worden
immers gewichtige algemene belangen
gediend, zoals veiligheid, hygiëne, ge
zondheid, huisvesting, esthetische
waarden en goede ruimtelijke orde
ning.
getekend bij de gemeenteraad. Hoewel
het algemeen bekend is, dat zonder
vergunning niet gebouwd mag worden,
blijkt dat echter tóch nog vaak te ge
beuren.
Soms verkeert men ten onrechte in de
Om maar meteen met de caravandeur
in huis te vallen en daarbij niet te wor
den verrast door een elektrische schok
is het goed en naar ik meen zelfs ver
plicht Uw caravan te voorzien of te la
ten voorzien van een aardlekschake-
laar. Zodra er in Uw caravan een lek
stroom zou ontstaan dan vloeit deze
via de aardlekschakelaar af. En nu we
het toch over elektriciteit hebben is het
nuttig de koelribben van Uw koelkast
schoon te maken zodat deze de warm
te vlot af kunnen voeren.
Dit is niet alleen nuttig en goed voor
het stroomverbruik maar ook ter voor
koming van brand. Voor we nu aan het
hoofdstuk gas beginnen gaan we eerst
de ventilatieopeningen van de caravan
kontroleren want in de aanloop naar
de zomer willen we in de caravan nog
wel eens een kacheltje branden. En
zoals U wel weet heeft een vuurtje, net
als wij, zuurstof nodig. En nu de bron
van veel ellende, de gasfles.
Het hoeft echter niet onveilig te zijn als
we maar een aantal dingen goed in de
gaten houden:
- Zet de gasfles nooit in de caravan
(tent).
- Laat Uw gasfles alleen vullen bij een
erkend vulstation.
- Gebruik altijd een drukregelaar en
goedgekeurde slang.
- Geen noodverband, maar altijd
deugdelijke slangklemmen.
- Kontroleer altijd met een zeepoplos
sing.
- Zorg voor goede ventilatie bij de
gasfles.
- Gasflessen nooit ingraven (gas is
zwaarder dan lucht).
- Tijdens het aansluiten nooit roken of
open vuur.
Gasflessen houden in tegenstelling tot
mensen niet van de zon. Indien U een
gaslucht ruikt, niet roken, geen scha
kelaars bedienen en waakvlammen
doven.
Als we deze regels in acht nemen zal
onze gasfles zeker geen gevaarlijk
heerschap worden.
Nog een paar tips tot besluit:
Gebruik in Uw caravan een metalen af
valemmer met deksel en als U een
blusapparaat voor Uw caravan aan wilt
schaffen neem er dan een met een in
houd van tenminste 2 kg poeder of 1,5
kg Halon voorzien van een drukmeter.
De brandweer wenst U een prettige en
onbezorgde tijd toe op de camping
L.T. Steenpoorte,
brandweercommandant
ging. Uit de gemeentelijke bouwveror
dening blijkt echter, dat deze term
'bouwwerk' veel ruimer moet worden
opgevat. Een 'bouwwerk' wordt om
schreven als een konstruktie van enige
omvang, van hout, steen, metaal of an
der materiaal, die op de plaats van be
stemming direkt of indirekt met de
grond is verbonden of daarin steun
vindt.
Hieruit volgt, dat, bij wijze van spreken,
twee in defgrond geplaatste paaltjes,
verbonden met een derde element,
reeds als een 'bouwwerk' moet worden
aangemerkt.
Zóver heeft men uiteraard niet willen
gaan. Voor al zulke ondergeschikte
bouwwerkjes wordt geen bouwvergun
ning geëist. De wet geeft dan ook en
kele zaken aan, die daarvan worden
uitgezonderd. Geen bouwvergunning is
nodig voor:
- bouwwerkzaamheden die behoren
tot het gewone onderhoud;
- het bouwen van erfscheidingen, die
niet vanaf de openbare weg zicht
baar zijn;
- het bouwen van antennes, die vanaf
de voet gemeten geen grotere hoog
te hebben dan 3 meter;
- het bouwen van niet voor mensen
toegankelijke bouwwerken van zeer
geringe afmetingen, alsmede voor
ondergeschikte veranderingen of
vernieuwingen van bouwwerken,
maar dan wel alleen als door of na
mens burgemeester en wethouders
is verklaard, dat geen vergunning
nodig is.
Als het niet duidelijk is of een bouw
vergunning nodig is voor een bepaald
werk of als men nadere informatie
wenst over een bouwplan, dan kan
men kontakt opnemen met de afdeling
Bouw- en Woningtoezicht van de
Dienst Openbare Werken, Burg. Geill-
straat 2, Terneuzen.
Bouwen zonder vergunning
De voorschriften, waaraan bouwplan
nen moeten voldoen vóór ze mogen
worden uitgevoerd, zijn opgenomen in
de gemeentelijke bouwverordening en
in de bestemmingsplannen.
Als men bouwt zonder vergunning,
loopt me.n de kans, dat het gebouwde
in strijd is met deze voorschriften.
Andere (mede-) burgers zullen daar
van zeker nadeel ondervinden.
Om ongewenste toestanden, zoals ver
krotting van buurten en schade aan
het aanzien van een omgeving, te
voorkomen, is het noodzakelijk dat
maatregelen getroffen worden.
Als men zonder vergunning heeft ge
bouwd is het een hard gelag het ge
bouwde weer af te moeten breken, om
van de financiële nadelen nog maar
niet te spreken.
Een illegale bouwer kan strafrechte
lijk vervolgd worden. Als zo'n illegale
bouwer weigert het gebouwde zelf te
verwijderen kan het gemeentebestuur
dat eigenmachtig zelf doen of laten
doen. De kosten daarvan worden dan
wel in rekening gebracht bij de over
treder.
Gelukkig behoren dergelijke situaties
tot de uitzonderingen. Het zal duidelijk
zijn, dat met illegaal bouwen zelden ie
mand gediend is.
Door een bouwvergunning aan te vra
gen krijgt men zekerheid over de vraag
of een bepaald bouwwerk gebouwd
mag worden.
Wellicht is nóg belangrijker: door een
bouwvergunning aan te vragen geeft
men er blijk van rekening te willen
houden met de belangen van anderen.
Vandaag beginnen in Bruinisse de
jaarlijkse visserijdagen die tot en
met zaterdag duren. Tijdens deze
dagen worden talrijke evenemen
ten georganiseerd met donderdag
onder andere een horse-rodeo en
vrijdag en zaterdag een braderie.
Op laatstgenoemde dag kan er om
half twee gratis worden meegeva-
ren op de gepavoiseerde schepen
voor een grote show van de Bruse
vissersvloot,
In de gemeentehaven zal tijdens
de visserijdagen het s.s. 'Finland'
afgemeerd liggen, waarmee een
vaartocht kan worden gemaakt
over de Krammer. Verder is er
gelegenheid voor het eten van ge
kookte mosselen, het deelnemen
aan geheel nieuwe kermis-attrac-
ties en een barbecue. Artiesten die
de visserijdagen zullen opluiste
ren zijn onder andere The Kay
Four. Anita en de Edgerboys,
Frank en Mirella en The Spijkcity
Rollers.
Tot voorzitter van de PTT-Kamer
voor Zeeland is bij beschikking
van de staatssecretaris van Ver
keer en Waterstaat benoemd, de
heer J.J. Claas, nu plaatsvervan
gend voorzitter. Hij volgt de heer
F. de Vos op, die is teruggetreden.
Door de staatssecretaris is aan de
Koningin een voordracht aarige-
boden om de heer Claas eveneens
te benoemen tot lid van de PTT-
Raad. wat voortvloeit uit het
voorzitterschap van de PTT-Ka
mer.
Binnenkort komen de heer J.
Quist in Tholen en mej. B. Schot
in Sint Maartensdijk de spaarbus-
jes ophalen van Bartimeüs. de
Prot. Chr. Vereniging voor blin
den en slechtzienden.
Er is een aanvraag om vergunning ingediend door:
Interscaldis b.v., Pr. Mauritsstraat 2 te Oud-Vossemeer voor het
bouwen van 6 garages op het perceel kadastraal bekend Tholen,
sektie O, nummer 479 (ged plaatselijk gemerkt Zoutzieders-
dreef.
Dit bouwplan is niet in overeenstemming met het ter plaatse gel
dende bestemmingsplan. Wij zijn voornemens met toepassing van
artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen
toestemming van het kollege van Gedeputeerde Staten van Zee
land vergunning te verlenen voor het onderhavige bouwplan. Al
vorens hiertoe over te gaan, stellen wij een ieder in de gelegenheid
om van 20 juli tot en met 2 augustus 1984 schriftelijk bezwaar in te
dienen bij ons kollege. De bouwtekeningen liggen gedurende deze
termijn ter gemeentesekretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling ge
meentelijke ontwikkeling ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 1 9 juli 1 984
Burgemeester en wethouders van Tholen,
De sekretaris, De burgemeester,
C Meertens, wnd. E. Baerends.