THOLENDERWIJS Woonerf Bouwen zonder vergunning Voorzitter PTT-Kamer informatierubriek van de gemeente tholen Visserijdagen in Bruinisse Donderdag 19 juli 1984 EENDRACHTBODE [Woonerf] Overhangende takken kunnen boete opleveren SPREEKUUR B. EN W. SPREEKUUR WONINGSTICHTING SURINAME SLOT w f rJ. JULI: VAKANTIEMAAND ENKELE CARAVAN-TIPS VAN DE BRANDWEER Actie Bartimeüs Gemeente Tholen BEKENDMAKING Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 5 Sint Maartensdijk Tel 01 666-2955 Nu ook in onze gemeente woonerven zijn aangelegd, bereiken ons re gelmatig vragen over het 'hoe en waarom' van woonerven. Het leek ons daarom goed over dat onderwerp wat meer informatie te verstrekken. Straatspel Straatjongen Straatorgel Straatprediker Straatlied Straatveger Straattoneel Straatmuzikant Het heeft allemaal iets met de straat te maken. Het doet alleen wel aan vroeger denken, toen de straat nog een ont moetingsplaats was. KOM DAAR NU EENS OM! De straat van nu met z'n haastig verkeer biedt hiervoor geen ruimte meer. En toch is de behoefte aan leefbaarheid gebleven Vanuit die behoefte is het WOONERF geboren, waarin het samengaan van ver keer, wonen en spelen, net als vroeger, weer mogelijk is. Wat is een woonerf? Een woonerf is een straat of een groep straten waar extra aandacht is besteed aan leven en wonen. Een straat met veel groen en gezellige speelplaatsen. Er is geen apart trottoir of rijbaan. Voetgangers mogen weer overal lopen en kinderen kunnen weer écht op straat spelen. In zo n woonerf is ook de auto welkom, als deze zich maar aanpast aan de rustige sfeer. Om te voorkomen dat automobilisten zich niet aan de spelregels hou den. zijn de straten in een woonerf voorzien van knikken, hobbels, drempels en versmallingen. In een woonerf wordt stapvoets gereden heeft rijdend verkeer van rechts voorrang, dus ook (brom)fietsers mogen auto's en voetgangers elkaar niet hinderen mogen kinderen overal spelen is parkeren alleen toegestaan op plaatsen met een witte P (tegel of bord) De aansluiting van het woonerf op een gewone weg moet uitgevoerd zijn als uitrit. In dat geval moet bij het verlaten van het woonerf voor rang worden verleend aan alle verkeer op die weg, dus ook aan voet gangers. Het zal niet altijd mogelijk zijn om van een 'gewone' straat een woonerf te maken. Smalle straten met parkeernood en straten met veel door gaand verkeer zijn niet geschikt om als woonerf ingericht te worden. Bewoners en gemeente samen Een belangrijk doel van een woonerf is de (verkeers)leefbaarheid voor de bewoners. De bewoners moeten zich plezierig voelen Het moet 'hun' straat worden. Daarom is het van belang dat er bij de aanleg van een woonerf een goede samenspraak is tussen gemeente en bewoners. De gemeente beschikt over de technische en financiële middelen. De bewoners kennen de specifieke behoeften waaraan 'hun' woonerf moet voldoen. In bestaande wijken kunnen zowel de bewoners als de gemeente het initiatief nemen tot her-inrichting. Een ideale gelegenheid is er wanneer herbestratings-, kabel- of rioleringswerkzaamheden moeten plaatsvin den. In nieuw aan te leggen wijken bepaalt de gemeente of de straten als woonerf worden ingericht. De eerste bestrating is vack tijdelijk. Bij de definitieve inrichting worden de bewoners over het algemeen betrok ken. Woonerf en verkeersveiligheid Typerend voor het woonerf zijn deze twee verkeersregels: rechts gaat altijd voor, de maximum-snelheid is stapvoets. Een kind kan er vrijuit spelen, maar komt ook in kontakt met het verkeer. In het woonerf kunnen de ouders hun kinderen leren met andere ver keersdeelnemers rekening te houden Het woonerf is dan het eerste oefengebied. Natuurlijk zal het kind moeten leren dat er zeer duidelijke verschillen bestaan in het verkeer binnen en buiten het woonerf. Daar binnen kan een kind rustig spelen, daarbuiten niet. Overduidelijk is dat ouders en opvoeders een belangrijke taak hebben hun kinderen er op te wijzen hoe het gedrag moet zijn in het verkeer, zowel binnen als buiten het woonerf Het woonerf biedt de mogelijk heid om met een kind eenvoudig te beginnen een goed vertrekpunt voor de ingewikkelde en moeilijke problemen van het 'echte' verkeer Volgens artikel 1 68 van de Algemene Politieverordening voor de ge meente Tholen is de eigenaar of gebruiker van een terrein (tuin) ver plicht overhangende takken te snoeien, als die gevaar of hinder ople veren voor het verkeer. Onder 'verkeer wordt ook gerekend, het gebruik van het trottoir door voetgangers. Burgemeester en Wethouders hebben krachtens de Algemene Politie verordening de mogelijkheid de eigenaren of gebruikers van percelen, waar overhangende takken hinder opleveren, te verplichten binnen een gestelde termijn de takken te snoeien De politie ziet op de naleving van een en ander toe Ook hier geldt: wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een bekeuring met als gevolg..een boete Steeds vaker komen ook klachten binnen over hinder van overhan gende takken en overdadige begroeiing in brandgangen Ook hier is het uiteraard zaak om attent te zijn op de last die de 'achterburen' daarvan ondervinden Op gezette tijden de begroeiing controleren, óók bij brandgangen, voorkomt vervelende situaties met 'mopperende buren De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge meester en wethouders vinden plaats op maandag 23 juli 1 984 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E. Baerends en de wethouders L.J. Koopman, J. Versluijs, en P. van Schetsen houden hun spreekuur van 1 1 .00-1 2.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken belt u dan even naar het gemeente huis, telefoon 01 666-2955, toestel 215. Het bestuur van de stichting "Beter Wonen" houdt elke maandag van 10.30 - 1 2 .00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01 666-3359. In 1866 kreeg Suriname zijn eerste volksvertegenwoordiging: de Ko loniale Staten. Hoewel deze weinig bevoegdheden hadden en de Ne derlandse gouverneur de meeste macht bleef behouden, hebben de Koloniale Staten vaak goede dienst gedaan als uitlaatklep voor gevoe lens van ontevredenheid onder de bevolking tegen het koloniale Ne derlandse bestuur. Geleidelijk werd de Nederlandse overheersing minder strak. Hoewel de wetgeving in belangrijke mate op Nederlandse leest was geschoeid, werd ook een aantal wettelijke regelingen inge voerd die waren afgestemd op Surinaamse omstandigheden. In 1 954 kwam een eind aan het koloniaal bestuur: op 1 5 december van dat jaar werd Suriname zelfstandig na ondertekening van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. Samen met de Nederlandse Antillen en Nederland vormde Suriname het Koninkrijk der Nederlanden met als staatshoofd koningin Juliana. Alleen buitenlandse zaken en defensie bleven nog gemeenschappelijke aangelegenheden van de drie landen. Er kwam een vertegenwoordiger van de Kroon in Suriname, die Gou verneur bleef heten. Het statuut was geen lang leven beschoren omdat het verlangen van Suriname naar volledige onafhankelijkheid steeds sterker werd. Op 25 november 1 975 werd Suriname een onafhanke lijke republiek (staatsvorm met een gekozen staatshoofd). President werd dr. J.H.E. Ferrier, die tevoren (de laatste) Gouverneur van Suri name was geweest. Bevolking De bevolking van Suriname is samengesteld uit verschillende rassen die uit diverse werelddelen naar Suriname zijn gekomen. Vooral uit Afrika en Azië. Elke bevolkingsgroep spreekt nog steeds zijn eigen taal. Bijna alle bevolkingsgroepen spreken en verstaan het Sranan Tongo (letterlijk: Surinaamse taal) dat in de slaventijd is ontstaan. De meeste spreken en verstaan ook het Nederlands dat de officiële taal is en op de scholen wordt onderwezen. Volgens de gegevens van de Surinaamse volkstelling van 1971 had Suriname toen 384.900 inwoners, als volgt onderverdeeld: L V" 'f r. -rï O - 142.300 Hindostanen 11 8 .500 Creolen 58.900 Javanen 39.500 Bosnegers 10.200 Indianen 6.400 Chinezen 4.000 Europeanen 5.100 Overigen Vooral gedurende de periode 1968-1975 zijn veel Surinamers naar Nederland getrokken. (Naar schatting zijn er nu meer dan 130.000 Surinamers in Nederland en ongeveer 390.000 in Suriname Veel rassen - veel godsdiensten De verschillende bevolkingsgroepen die in Suriname leven belijden vele godsdiensten, zoals het Christendom, het Hindoeïsme, de Islam en traditionele godsdiensten (vroeger sprak men ook wel van natuur godsdiensten). De meeste Creolen, Benedelandse Indianen, Chinezen en Europeanen zijn Christen; de helft is Protestant en de helft Rooms Katholiek Bijna 80% van de Hindostanen is Hindoe, de overigen zijn, Moslim, evenals de meeste Javanen. De meeste Bovenlandse Indianen en de Bosnegerstammen hebben hun eigen traditionele godsdiensten. Als we zien wat er zoal om ons heen aan bebouwing aanwezig is, is het maar goed dat daarop door de over heid toezicht gehouden wordt, ledereen onbeperkt laten bouwen in t ons land (waar tóch al zo weinig vrije ruimte over is!) is een onmogelijke zaak. Het wordt immers als vanzelfsprekend ervaren dat gebouwen in een zodanige staat verkeren, dat de gebruikers ervan geen gevaar lopen. Van woningen ver wachten we dat ze geriefelijk zijn. De lichttoetreding, ventilatie, geluids wering, brandveiligheid, e.d., in gebouwen moet voldoende zijn. Openbare gelegenheden, waar veel mensen tegelijkertijd bijeen zijn, behoren, zo vindt iedereen, een nooduitgang te hebben. Velen ergeren zich regelmatig aan onooglijke bouwsels, waar ze tegen aan moeten kijken. Er wordt verontwaardigd geageerd als op bepaalde plaatsen een tekort aan parkeerruimte is. Voldoende mogelijkheden voor be drijven om te bouwen is ook essen tieel. Zo zijn er talrijke voorbeelden te noemen, die het rechtvaardigen en ook noodzakelijk maken, regels te stellen aan het hoe, wat en waar van het bouwen. De bouwvergunning Het is duidelijk, dat, gezien het boven staande, op grond van de wet niet mag worden gebouwd zonder een schrifte lijke vergunning. Een aanvraag om een 'bouwvergunning' moet worden inge diend bij burgemeester en wethouders. Als de aanvrager het niet eens is met veronderstelling dat het gebouwde van dien aard (b.v. schutting of volière) is, of van zo'n geringe omvang (b.v. een kleine uitbreiding), dat geen vergun ning behoeft te worden aangevraagd. Vaak is dat ten onrechte. Daarom is en korte toelichting over 'bouwen' en 'bouwwerken' hier wellicht op zijn plaats. Onder bouwen, of verbouwen, moet worden verstaan het geheel of gedeel telijk plaatsen, veranderen, vernieuwen of uitbreiden van een bouwwerk. Daaronder valt dus óók een interne verbouwing. Bij een bouwwerk wordt meestal gedacht aan een gebouw, zoals een woning, een kantoor- of een bedrijfspand, een garage of een ber- V' de beslissing van burgemeester en wethouders, kan beroep worden aan- Door deze beperkende regels worden immers gewichtige algemene belangen gediend, zoals veiligheid, hygiëne, ge zondheid, huisvesting, esthetische waarden en goede ruimtelijke orde ning. getekend bij de gemeenteraad. Hoewel het algemeen bekend is, dat zonder vergunning niet gebouwd mag worden, blijkt dat echter tóch nog vaak te ge beuren. Soms verkeert men ten onrechte in de Om maar meteen met de caravandeur in huis te vallen en daarbij niet te wor den verrast door een elektrische schok is het goed en naar ik meen zelfs ver plicht Uw caravan te voorzien of te la ten voorzien van een aardlekschake- laar. Zodra er in Uw caravan een lek stroom zou ontstaan dan vloeit deze via de aardlekschakelaar af. En nu we het toch over elektriciteit hebben is het nuttig de koelribben van Uw koelkast schoon te maken zodat deze de warm te vlot af kunnen voeren. Dit is niet alleen nuttig en goed voor het stroomverbruik maar ook ter voor koming van brand. Voor we nu aan het hoofdstuk gas beginnen gaan we eerst de ventilatieopeningen van de caravan kontroleren want in de aanloop naar de zomer willen we in de caravan nog wel eens een kacheltje branden. En zoals U wel weet heeft een vuurtje, net als wij, zuurstof nodig. En nu de bron van veel ellende, de gasfles. Het hoeft echter niet onveilig te zijn als we maar een aantal dingen goed in de gaten houden: - Zet de gasfles nooit in de caravan (tent). - Laat Uw gasfles alleen vullen bij een erkend vulstation. - Gebruik altijd een drukregelaar en goedgekeurde slang. - Geen noodverband, maar altijd deugdelijke slangklemmen. - Kontroleer altijd met een zeepoplos sing. - Zorg voor goede ventilatie bij de gasfles. - Gasflessen nooit ingraven (gas is zwaarder dan lucht). - Tijdens het aansluiten nooit roken of open vuur. Gasflessen houden in tegenstelling tot mensen niet van de zon. Indien U een gaslucht ruikt, niet roken, geen scha kelaars bedienen en waakvlammen doven. Als we deze regels in acht nemen zal onze gasfles zeker geen gevaarlijk heerschap worden. Nog een paar tips tot besluit: Gebruik in Uw caravan een metalen af valemmer met deksel en als U een blusapparaat voor Uw caravan aan wilt schaffen neem er dan een met een in houd van tenminste 2 kg poeder of 1,5 kg Halon voorzien van een drukmeter. De brandweer wenst U een prettige en onbezorgde tijd toe op de camping L.T. Steenpoorte, brandweercommandant ging. Uit de gemeentelijke bouwveror dening blijkt echter, dat deze term 'bouwwerk' veel ruimer moet worden opgevat. Een 'bouwwerk' wordt om schreven als een konstruktie van enige omvang, van hout, steen, metaal of an der materiaal, die op de plaats van be stemming direkt of indirekt met de grond is verbonden of daarin steun vindt. Hieruit volgt, dat, bij wijze van spreken, twee in defgrond geplaatste paaltjes, verbonden met een derde element, reeds als een 'bouwwerk' moet worden aangemerkt. Zóver heeft men uiteraard niet willen gaan. Voor al zulke ondergeschikte bouwwerkjes wordt geen bouwvergun ning geëist. De wet geeft dan ook en kele zaken aan, die daarvan worden uitgezonderd. Geen bouwvergunning is nodig voor: - bouwwerkzaamheden die behoren tot het gewone onderhoud; - het bouwen van erfscheidingen, die niet vanaf de openbare weg zicht baar zijn; - het bouwen van antennes, die vanaf de voet gemeten geen grotere hoog te hebben dan 3 meter; - het bouwen van niet voor mensen toegankelijke bouwwerken van zeer geringe afmetingen, alsmede voor ondergeschikte veranderingen of vernieuwingen van bouwwerken, maar dan wel alleen als door of na mens burgemeester en wethouders is verklaard, dat geen vergunning nodig is. Als het niet duidelijk is of een bouw vergunning nodig is voor een bepaald werk of als men nadere informatie wenst over een bouwplan, dan kan men kontakt opnemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de Dienst Openbare Werken, Burg. Geill- straat 2, Terneuzen. Bouwen zonder vergunning De voorschriften, waaraan bouwplan nen moeten voldoen vóór ze mogen worden uitgevoerd, zijn opgenomen in de gemeentelijke bouwverordening en in de bestemmingsplannen. Als men bouwt zonder vergunning, loopt me.n de kans, dat het gebouwde in strijd is met deze voorschriften. Andere (mede-) burgers zullen daar van zeker nadeel ondervinden. Om ongewenste toestanden, zoals ver krotting van buurten en schade aan het aanzien van een omgeving, te voorkomen, is het noodzakelijk dat maatregelen getroffen worden. Als men zonder vergunning heeft ge bouwd is het een hard gelag het ge bouwde weer af te moeten breken, om van de financiële nadelen nog maar niet te spreken. Een illegale bouwer kan strafrechte lijk vervolgd worden. Als zo'n illegale bouwer weigert het gebouwde zelf te verwijderen kan het gemeentebestuur dat eigenmachtig zelf doen of laten doen. De kosten daarvan worden dan wel in rekening gebracht bij de over treder. Gelukkig behoren dergelijke situaties tot de uitzonderingen. Het zal duidelijk zijn, dat met illegaal bouwen zelden ie mand gediend is. Door een bouwvergunning aan te vra gen krijgt men zekerheid over de vraag of een bepaald bouwwerk gebouwd mag worden. Wellicht is nóg belangrijker: door een bouwvergunning aan te vragen geeft men er blijk van rekening te willen houden met de belangen van anderen. Vandaag beginnen in Bruinisse de jaarlijkse visserijdagen die tot en met zaterdag duren. Tijdens deze dagen worden talrijke evenemen ten georganiseerd met donderdag onder andere een horse-rodeo en vrijdag en zaterdag een braderie. Op laatstgenoemde dag kan er om half twee gratis worden meegeva- ren op de gepavoiseerde schepen voor een grote show van de Bruse vissersvloot, In de gemeentehaven zal tijdens de visserijdagen het s.s. 'Finland' afgemeerd liggen, waarmee een vaartocht kan worden gemaakt over de Krammer. Verder is er gelegenheid voor het eten van ge kookte mosselen, het deelnemen aan geheel nieuwe kermis-attrac- ties en een barbecue. Artiesten die de visserijdagen zullen opluiste ren zijn onder andere The Kay Four. Anita en de Edgerboys, Frank en Mirella en The Spijkcity Rollers. Tot voorzitter van de PTT-Kamer voor Zeeland is bij beschikking van de staatssecretaris van Ver keer en Waterstaat benoemd, de heer J.J. Claas, nu plaatsvervan gend voorzitter. Hij volgt de heer F. de Vos op, die is teruggetreden. Door de staatssecretaris is aan de Koningin een voordracht aarige- boden om de heer Claas eveneens te benoemen tot lid van de PTT- Raad. wat voortvloeit uit het voorzitterschap van de PTT-Ka mer. Binnenkort komen de heer J. Quist in Tholen en mej. B. Schot in Sint Maartensdijk de spaarbus- jes ophalen van Bartimeüs. de Prot. Chr. Vereniging voor blin den en slechtzienden. Er is een aanvraag om vergunning ingediend door: Interscaldis b.v., Pr. Mauritsstraat 2 te Oud-Vossemeer voor het bouwen van 6 garages op het perceel kadastraal bekend Tholen, sektie O, nummer 479 (ged plaatselijk gemerkt Zoutzieders- dreef. Dit bouwplan is niet in overeenstemming met het ter plaatse gel dende bestemmingsplan. Wij zijn voornemens met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen toestemming van het kollege van Gedeputeerde Staten van Zee land vergunning te verlenen voor het onderhavige bouwplan. Al vorens hiertoe over te gaan, stellen wij een ieder in de gelegenheid om van 20 juli tot en met 2 augustus 1984 schriftelijk bezwaar in te dienen bij ons kollege. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesekretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling ge meentelijke ontwikkeling ter inzage. Sint-Maartensdijk, 1 9 juli 1 984 Burgemeester en wethouders van Tholen, De sekretaris, De burgemeester, C Meertens, wnd. E. Baerends.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 5