6 juni 1944 DE INVASIE veertig jaar geleden Kort middelbaar beroepsonderwijs West-Brabant/Zeeland volletijd. F0T0- STRIP- VER- HAAL Donderdag 7 juni 1984 EEN DRACHTBODE 13 DE GROTE BESLISSING Geen geheimen meer Nog een week Slechts een dag in de waan! Vooruit dan! Een enorm risico. Gezichten verbleekten Proefproject 16-18 jarigen ook voor Tholen/St. Philipsland DOELGROEPEN TOELATING PARTICIPEREND LEREN DIPLOMA WERKGELEGENHEID HOUT IN KEUKEN EN BADKAMER Van Generaal Eisenhower's geheime hoofdkwartier, zenuwcentrum van het grote waagstuk dat D-day zou worden, van het vlaggeschip van een machtige armade, die het wonder verrichtte de Franse kust ongezien te bereiken, van het bloedige strand in Normandië werd door drie oorlogs correspondenten destijds verslag gedaan. Over het gebeuren in Nor mandië wordt dezer dagen weer uitvoerig geschreven. Maar wat daaraan voorafging werd eveneens vastgelegd door de oorlogscorrespondenten. Dat verhaal volgt dan hieronder. Vier en veertig jaar geleden, voordat de laatste Britse soldaat het strand van Duinkerken verliet, gaf toenmalig minister-president Churchill een kleine groep offi cieren de bijzondere opdracht een terugkeer naar het continent voor te bereiden. Toen en nog lange tijd daarna scheen het slechts een opgave van zuiver academische aard. Maar op het moment van de conferentie te Casablanca, in het voorjaar van 1943, was er van een fantastisch project al geen sprake meer en vulden de plannen voor D-dag vier geweldige boekdelen, ieder ter grootte van een New- Yorks telefoonboek. De plaats waar de invasie zou ge schieden werd twee jaar eerder vastgesteld. Roosevelt, Churchill en de gecombineerde stafchefs verklaarden zich in augustus 1943 te Quebec met de plannen ac- coord. Minstens acht maanden tevoren was reeds in principe besloten, dat het grote waagstuk tussen eind Mei en midden Juni 1944 onder nomen zou worden. President Roosevelt had dit in November 1943 te Teheran aan Maarschalk Stalin medegedeeld. Dejuiste dag zou dan nog nader door Generaal Eisenhower worden bepaald. Maarschalk Stalin verklaarde zich uiterst voldaan. Toen Generaal Eisenhower in ja nuari 1944 te Londen aankwam, controleerde hij de beramingen van het aantal manschappen en de hoeveelheid materiaal, die voor de onderneming benodigd waren en vergewiste zich van het tijdstip waarop dit alles aanwezig zou zijn. Hij ging met de-bereke- ningen accoord en bepaalde de invasie-week tussen de 3de en 10de juni. Een nauwkeuriger aanduiding van de dag werd tot op het laatste nippertje uitgesteld. Vijf of zes weken voor de D-dag verhuisde het SHAEF (een afkor ting van Supreme Headquarters Allied Expeditionary Forces het Grote Hoofdkwartier der Geallieerde Expeditie Legers) van Londen naar het oorlogshoofdk wartier, meer nabij de inscheep- havens en de z.g. "verhardingen", stukken strand met houten blok ken geplaveid, waarover de lan dingsvoertuigen bij vloed naar de schepen konden rijden. In een groot,stoer oud huis, dat betere dagen gekend had, omge ven door uitgestrekte, particuliere bossen, bevond zich het zenuw centrum van de gehele invasie. De stroom van telegrammen en andere gewichtige nieuwsmede- delingen, die deze rustige schuil plaats bereikte, duurde onafge broken voort, foto's van de Nor- mandische kust, met levensgevaar door de piloten genomen, waarop vijf hoofdtypen van mijnen en onderzeese obstakels waren afge beeld, die de landingen moesten verhinderen, foto's van vitale bruggen en rangeerterreinen, door bombardementen voor het verkeer onbruikbaar gemaakt. De voorbereidende luchtaanvallen begonnen acht weken voor D-dag en op de 6de juni waren 82 strate gisch belangrijke spoorwegcentra achter de Atlantische muur buiten gevecht gesteld en de meeste spoor- en verkeersbruggen. die naar het schiereiland Cotentin leidden, opgeblazen, waardoor de Duitsers gedwongen waren hun troepen en materiaal langs allerlei omwegen aan te voeren. De poli tiek. die bij deze bombardemen ten gevolgd werd, bestond in het uitwerpen van twee bommen, bij voorbeeld op de Pas de Calais, tegen één bom op het werkelijke invasiedoel, ten einde de Duitse argwaan af te leiden. Enige dagen voor D-dag werd het zuiveringsplan van het Kanaal ten uitvoer gebracht. Geallieerde tor pedojagers en vliegtuigen, wier bewegingen nauwkeurig op el kaar waren afgestemd, bestreken bijna iedere vierkante kilometer van het Kanaal, terwijl andere zee- en luchtstrijdkrachten de toegangen aan weerszijden afslo ten. U-boten konden zelfs niet lang genoeg aan de oppervlakte komen om hun batterijen te la den, zonder onmiddellijk ontdekt te worden, Duitse E-boten en R- boten werden naar hun basis te ruggedreven en de toegangen 's nachts met mijnen versperd om een eventuele uitval tegen de in vasie-vloot te verijdelen. Zware eenheden der Britse vloot pa trouilleerden in het Nauw van Calais, klaar om grotere Duitse oorlogsschepen, welke mochten trachten door te breken, te onder scheppen. Spionnagerapporten, bevestigd door luchtfoto's, signa leerden verborgen geschutsop- stellingen aan de kust, welke niet eerder ontdekt waren. Op het laatste ogenblik kreeg een Duitse sergeant er genoeg van en besloot Engeland-vaarder te wor den. Met de revolver in de hand dwong hij enige Franse vissers hem naar de Britse zuidkust over te zetten. Hij bracht waardevolle gegevens met zich mee van de verdedigingswerken aan de Nor- mandische kust. De Atlantische muur verborg nadien nog maar weinig geheimen voor ons. De Engelsen hadden reeds een jaar tevoren een oproep tot de va kantiegangers gericht om de kiek jes, de ze in vredestijd op het continent gemaakt hadden, aan de generale staf in bruikleen af te staan. De resultaten waren zeer bevredigend. Honderdduizenden snapshots werden ingestuurd, welke kostbare details oplever den: een smal pad, op geen enkele kaart aangegeven, dat achter een klip doorliep, waarop de Duitsers een zware batterij gecamoufleerd hadden opgesteld, een steegje, dat om een hotel heenboog, hetgeen door de Duitsers tot een bolwerk was omgebouwd. Op de 29ste Maart werd reeds met het verplaatsen van de invasie troepen aangevangen. Ze werden op bepaalde punten bijeenge bracht, toen dichter bij de kust en vervolgens naar de aangewezen inscheephavens. Bijna 2000 troe- pentreinen waren nodig om dit massale vervoer volgens de plan nen te doen verlopen. Op een verlichte kaart in een grote con trole-kamer werden de vorderin gen van ieder konvooi langs de kust met vlaggetjes aangegeven. Intussen hadden de autoriteiten uitgestrekte gebieden van Brit- tannië ontruimd en oefenden de troepen zich daar voor de op til zijnde operaties. Rommel's stran- dobstakels werden nagebootst en vernietigingscommando's, met echte munitie uitgerust, probeer den ze te veroveren. Als resultaat van de ervaringen, opgedaan in Dieppe, werden spe ciale landingsvaartuigen met ra ketkanonnen gebouwd om de Duitse strandhinderpalen uit de weg te ruimen. Tienduizenden auto's, die van de landingsboten door de branding naar de kust moesten rijden, werden water dicht gemaakt en voorzien van buigzame buizen en stalen zelfde gevoelen. Hun wens zou spoedig vervuld worden. Zeven dagen voor de D-dag, wel ke oorspronkelijk op maandag 5 juni was vastgesteld, werd defini tief met het inschepen begonnen. De dagen verstreken, de een na de ander, en de spanning in het SHAEF nam hand over hand toe, doch in het persoonlijke hoofd kwartier der opperbevelhebbers heerste een sfeer van volslagen rust. Mongomery liet het uitwerken der details, waaraan hij een hekel heeft, aan zijn ondergeschikten over en las zijn lievelingsauteur Anthony Trollope. Eisenhower weigerde zich in het grote huis te vestigen en liet een grote tent in het bos opslaan. Hij sliep in wat hij zijn "circuskar" noemt, een slaapwagen, gebouwd op het chassis van een 2 Vi tons leger truck, een idee, dat hij van Mont gomery had afgekeken. Het enige vertrek was bezaaid met een allegaartje van "wild west"- en psychologische romans. Churchill wilde mee! Vrijdagmiddag 2 juni brachten eerste minister Churchill en Veld maarschalk Smuts een bezoek aan het kamp van Eisenhower, na een inspectietocht langs de kust te hebben gemaakt, waar ze op de en bezadigd zoals gewoonlijk en Admiraal Sir Bertram Ramsay, klein maar heetgebakerd, die eer tijds zo'n belangrijke rol speelde bij de evacuatie van het eerste Britse expeditieleger uit Duinker ken. De laatste die arriveerde was Opperluchtmaarschalk Sir Traf- ford Leigh-Mallory, de opperbe velhebber der geallieerde expedi tie-luchtmacht. Hij was met zijn particuliere toestel van Londen komen vliegen. Buiten in het schemerachtige licht van een Engelse zomeravond zag het weer er in de ogen van een leek goed uit, maar de experts van het SHAEF vonden de weervoor spellingen ongunstig. Er waren drie weerprofeten, die het opper bevel omtrent de dag der invasie moesten adviseren - twee Britse officieren en een Amerikaanse kolonel van de luchtmacht. We ken achtereen hadden ze iedere atmosferische verandering bijge houden en op kaarten aangete kend. Hun voorspellingen beloof den niet veel goeds. Het weer boven het Kanaal en Frankrijk zou gaandeweg verslechteren, ze verwachtten een laag wolkendek, hetgeen de luchtoperaties aan merkelijk zou beperken en bovendien krachtige winden en hoge zeeën, die de landingen mis schien wel in gevaar konden brengen. den, en gingen laat heen. Om 9 uur werd op het SHAEF nog maals een conferentie gehouden. De meteorologen werden ieder apart binnen geroepen. Hun weervoorspellingen, welke onaf hankelijk van elkaar gemaakt wa ren, stemden overeen en de voor uitzichten schenen ditmaal gun stiger dan de dag tevoren. Er be stond een zeer grote kans dat het weer boven Frankrijk en het Ka naal gedurende de volgende 48 uur zou opklaren. De bevelhebbers en hun stafchefs overwogen het waagstuk, dat ze op het punt stonden te gaan on dernemen. Na 45 minuten kwa men ze tot een voorlopige af spraak - de invasie zou doorgaan. Maar ze besloten maandagmor gen 4.30 uur (5 juni) een laatste bijeenkomst te houden om dan tot een definitief accoord te geraken. Terug in zijn "circuswagen", kroop generaal Eisenhower direct onder de wol en probeerde enige uren te slapen. Om vier uur was hij weer op het SHAEF aanwezig. Om de tafel zaten geschaard Ted der, Montgomery, Leigh-Mallory, Ramsay en hun stafchefs. De eer ste meteoroloog werd binnenge roepen. Hij bleef bij zijn oor spronkelijke voorspelling. Er was goed weer op komst. Het zou nog een dag of twee kunnen duren, maar het zou ook binnen twaalf schoorstenen, die hoog boven de wagens uitstaken om lucht naar de motoren te zuigen, zodat ze niet in het water bleven stilstaan. De totale produktie van de Britse staalpletterijen werd voor dit doel gereserveerd en ongeveer 280 Britse fabrieken waren dag en nacht in de weer om de orders op tijd af te leveren. Het stouwen der invasieschepen was zo'n moeilijke taak, dat de experts twee jaar voorbereiding nodig hadden om dit onderdeel vlot te doen verlo pen. De geweldige munitie-op slagplaatsen, langs de stille Britse landwegen aangelegd, bevatten méér munitie dan in de gehele eerste wereldoorlog verschoten werd. Tanks stonden in eindeloze rijen langs de wegen opgesteld. Op de vliegvelden konden de duizenden bommenwerpers en jagers zich nauwelijks verroeren. Perken en velden waren gevuld met ontelbare vrachtauto's, jeeps, amphibie-voertuigen en kanon nen en de Britten begonnen zich reeds af te vragen of hun kleine eiland dit gewicht wel dragen kon en plotseling niet in zee ging ver dwijnen. Precies 30 dagen voor D-dag werden de laatste grote in vasie-oefeningen gehouden. De vermoeide Yankees en Tommies, die reeds zesmaal aan zulke oefe ningen hadden deelgenomen, hoopten dat het eindelijk eens geen schijn maar werkelijkheid zou worden. Bemanningen van landingsvaartuigen, die herhaal delijk het Kanaal opgestuurd wa ren om de Duitsers op een dwaal spoor te brengen, waren van het "verhardingen" het inschepen der invasie-groepen hadden gadege slagen. Het onderhoud tussen de drie mannen duurde een uur. Ten laatste stelde Churchill voor, dat hij de stormtroepen wilde verge zellen. Generaal Eisenhower dacht aanvankelijk, dat het maar een aardigheid was, maar toen Churchill opnieuw aandrong, antwoordde hij kort, dat hij hier- toe onder geen beding zijn toe stemming zou geven. Hij herin nerde de Eerste Minister er aan dat zijn verlies voor de oorlog voering catastrophaal zou zijn en de aanstaande operaties daardoor in gevaar gebracht konden wor den. "Bovendien", vervolgde Ei senhower, "zou het oorlogsschip waarop u zich bevindt meer be scherming nodig hebben dan we het normaal kunnen geven". Op dit ogenblik werd hij door Buc kingham Palace opgebeld. De Koning had gehoord met welke bedoeling de eerste minister naar het geallieerde hoofdkwartier was gegaan en wenste de generalissi mus zelf te spreken. Onder geen'- enkele voorwaarde, zei de Koning mocht mr. Churchill op D-day naar Frankrijk gaan. Churchill zwichtte, bitter terleur- gesteld. Zaterdagavond 3 juni hield generaal Eisenhower de eerste der vier conferenties, waar op D-day en H-uur moesten wor den bepaald. De conferentieleden waren Montgomery, ditmaal tip top gekleed in een nieuw uniform, dat hij pas uit de Verenigde Staten had ontvangen. Opperluchtmaar schalk Sir Arthur Tedder, rustig De definitieve beslissing werd tot de volgende morgen 4.30 uur (zondag 4 juni) uitgesteld en de bevelhebbers gingen uiteen om enige uren slaap te genieten. Toen ze op de zondagmorgen bijeen kwamen, bevestigden de meteo rologen hun voorspellingen en werd besloten de invasie minstens 24 uur te verdagen. Als het slechte weer aanhield, moest de gehele onderneming enige weken uitge steld worden, tot getij en maan de landingen opnieuw begunstigden. Want er was slechts één dag in de maand, waarop het waagstuk kon worden ondernomen. Het moest volle maan zijn, om de luchttroe- pen effectief te laten opereren, om onze jagerbegeleiding en ons af weergeschut een kans te geven de Luftwaffe op een afstand te hou den en om iedere actie van de lichtschuwe maar zeer gevaarlijke E-boten der Duitsers onmogelijk te maken. De eb moest op haar laagste punt zijn, drie uur voor het aanbreken van de dageraad, op dat de onderzeese obstakels, die uit de weg geruimd moesten wor den. konden worden gezien en het strand geschikt gemaakt voor de landingen op H-uur. Zondagavond 4 juni begaven de eerste ministèren veldmaarschalk Smuts zich opnieuw naar het hoofdkwartier, later gevolgd door Generaal de Gaulle. Ze bespra ken diverse aspecten van het ge wichtige besluit, dat alleen door Eisenhower genomen kon wor uur kunnen omslaan. De twee andere meteorologen, eveneens apart ondervraag, bleken van hetzelfde gevoelen te zijn. Daarop gaf generaal Eisenhower zijn bevelhebbers een uiteenzet ting over de toestand. Alles was gereed. Als ze nog langer wacht ten, was het gevaar niet denk beeldig, dat de massale concen traties van schepen en landings boten in de Britse havens door Duitse verkenningsvliegtuigen ontdekt werden. De Amerikaanse stormtroepen en de Amerikaanse vloot hadden reeds het anker ge licht en hoe langer ze op zee bleven des te moeilijker zou het zijn de talrijke landingsvaartuigen in de konvooien bij elkaar te hou den. Nog enkele dagen onder Duitse observatie en de invasie verloor haar kans op een tactische verrassing. Het weer zag er niet zo erg roos kleurig uit. gaf generaal Eisenho wer toe, doch nu stonden ze voor de beslissing. Waren ze tegen de moeilijkheden opgewassen of niet? Ze wisten wat het laatste be tekende uitstel, misschien van weken, het ingewikkelde scheep- gaan, dat opnieuw moest geschie den. het effect op het moreel van de troepen. Eisenhower wendde zich tot Ad miraal Ramsay en vroeg: "Wat denkt u ervan?" Ramsay ant woordde: "Ik zou eerst graag de opinie van den Opperluchtmaar schalk willen horen". Opperluchtmaarschalk Leigh- Mallory drukte zich bedachtzaam uit,, maar liet er toch geen twijfel over bestaan, dat de luchtmacht bereid was het risico van een om mekeer in het weer te aanvaarden. "All right", zei admiraal Ramsay, quasi vechtlustig, "als de Opper luchtmaarschalk het er op durft te wagen, dan zal de vloot zeker niet achterblijven". Generaal Eisen hower glimlachte, maar heel eventjes. Dit was het ogenblik, waarvoor de miljoenen arbeiders en soldaten der Verenigde Volke ren gezweet en gezwoegd hadden. Hij staarde naar zijn bevelhebbers om de tafel, zijn gelaat ernstiger dan het ooit gestaan had en zei toen zachtjes: "Vooruit dan, er op los". De aanwezigen stonden met een ruk van tafel op en verlieten haastig het vertrek om de invasie in beweging te brengen. "Veel succes", riep Eisenhower hen achterna. Hij was de laatste die heenging. Hij liep met zware pas sen en degenen die hem zagen merkten later op dat elk der acht sterren op zijn schouders een ton scheen te wegen. Hij reed snel naar zijn "circuswagen" terug en ging slapen zonder zijn adjudan ten wakker te maken. Niemand was nuttelozer dan de opperbevelhebber nu de reusach tige operatie eindelijk op gang was. Gedurende de lange dag van D-dag kon generaal Eisenhower niets anders doen dan zijn troepen bezoeken, 's Morgens reed hij naar een dichtbij zijnde haven en sprak met Britse soldaten, die zich op hun landingsboten inscheep ten. 's Avonds inspecteerde hij de vliegvelden waar manschappen der 101ste Amerikaanse luchtdi- visie hun transportvliegtuigen en glijtoestellen voor de gewaagde sprong gereed maakten. De man nen waren reeds bezig hun ge zichten met cacao en lijnolie in te smeren, toen zijn grote Cadillac, met vier sterren gekenmerkt, het ene vliegveld na het andere op stoof. Hij maakte met verschillen de groepen een praatje, gedeelte lijk om hun spanning, gèdeeltelijk om de zijne te verlichten. Toen de jongens in de donkere vliegtuigen klommen, wenste de generaal hun "veel succes toe. Hij was merkbaar aangedaan. Het was een enorm risico verscheidene divisies luchttroepen en parachu tisten kilometers achter de Atlan tische muur neer te laten, uren voordat het tijdstip der eigenlijke invasie was aangebroken. Vele van zijn eigen stafofficieren, Brit se en Amerikaanse, waren er sterk tegen geweest. Als de brugge- hoofden op het strand niet vero verd werden, betekende zulks, dat verschillende divisies, uitstekend afgerichte troepen verloren zou den zijn. De generaal nam het ri sico. Hij wist, dat sommigen hun ner hierdoor een zekere dood te gemoet gingen. Ook zij wisten het. Het eerste telefonische rapport op D-dag (8 juni) aan het bureau van Eisenhower kwam 's morgens om 7 uur door. Commandant Harry Butcher, de adjudant van Eisen hower, nam het in ontvangst. Leigh-Mallory berichtte, dat de landingen der luchttroepen en parachutisten ongelooflijk ge slaagd mochten heten en dat de eerste aanvallen uit zee op de Franse kust begonnen waren. Butcher begaf zich aanstonds naar Eisenhower's circuswagen, vre zend de generaal nog in slaap te zullen aantreffen, maar hij zat overeind in bed een Wild-West roman te lezen. Butcher vertelde hem het nieuws van Leigh-Mal lory. "Dat zijn nog eens berichten!", zei Eisenhower verheugd. Admiraal Ramsay rapporteerde, dat het aandeel van de vloot in de onderneming voor 100% geslaagd was, met betrekkelijk geringe ver liezen. De Duitsers waren in feite door de landingen compleet ver rast geweest. Op de vooravond van D-dag had Ramsay een konvooi schepen het Kanaal opgezonden om de vijand af te leiden. De Duitse kustbatte- rijen hadden een hevig vuur op de begeleidende oorlogsbodems geopend, doch toen het avond ge worden was en het zich slecht werd, hadden ze er het zwijgen maar toe gedaan. Hierdoor kon de werkelijke invasie-armade haar doel ongemolesteerd bereiken. Op de morgen van D-dag toonde generaal Eisenhower zich bij het onbijt voor het eerst sinds vele maanden vrolijk en opgewekt. Hij hield met Butcher een geanimeerd gesprek over andere D-dagen, waarin hij betrokken was geweest - Noord-Afrika, welke hij van Gi braltar geleid had, Pantelleria, Si cilië, welke op Malta georgani seerd waren, en tenslotte Salerno. Vergeleken bij deze. meende de generaal had de invasie van Frankrijk de rustigste D-dag op geleverd van allemaal. Het weer bleef zijn grootste zorg en zelfs vóór Butcher hem de boodschap van de Opperluchtmaarschalk bracht, was hij al uit zijn circus wagen geweest om de lucht te in specteren. Hij werd kalmer toen de zon door de wolken brak. Op het SHAEF beleefden de wachtende officieren die morgen even een angstig moment toen het eerste signaal van de Normandi- sche kust opgevangen werd. Het nieuws werd onmiddellijk aan de stafchefs voorgelegd. Ze openden de boodschap en lazen, dat de eerste aanvalsgolf verdronken was. Gezichten verbleekten. Ie mand vroeg zenuwachtig om een herhaling van de boodschap. Ze moesten enige ogenblikken wach ten. Toen kwam de herhaling. Er was een fout gemaakt. De correc tie luidde, dat de eerste aanvals golf de kust bereikt had (woord speling van drowned en groun ded!). Binnen 48 uur na H-uur had de aanvalsspits der invasie vaste voet op Franse bodem verkregen. -En zonder de zware schatting aan doden en gewonden, welke de beroepspessimisten voorspeld hadden. Op D-dag-plus-zes, een week na dat de invasie begon, waren meer dan 500 vierkante mijlen van Eu ropa door de geallieerde legers bezet. De levens van velen dap peren en besten moesten nog geofferd worden, maar het brug- gehoofd op Franse bodem was gevestigd. Wat aan Philips de Tweede niet gelukt was, wat Napoleon tever geefs geprobeerd had, wat Hitier nooit had durven ondernemen, dat hadden de geallieerde legers onder generaal Eisenhower ge waagd en tot stand gebracht. Het proefproject van het KMBO- volle tijd wordt uitgevoerd onder auspiciën van de RK Stichting Proefproject KMBO volletijd "West-Brabant/Zeeland", Rin- gersweg 14 te Bergen op Zoom, als zelfstandige stichting. De instroom van leerlingen wordt hoofdzakelijk gedacht uit Bergen op Zoom en Roosendaal en Nis pen maar ook van het eiland Tholen. Leerlingen kunnen echter in ver band met de plaatselijke ver voerssituatie en de daarmee ver band houdende bereikbaarheid van een proefproject, mogelijk ook een andere keuze maken. De keuzevrijheid is voorbehouden aan de ouders en leerlingen. Mede doordat diverse instituten deelnemen in het proefproject, is gekozen voor lessen in verschil lende plaatsen o.a. Tholen (de Oesterschelp). Hierdoor ontstaat een meervoudige huisvesting, echter wel met een gerichte plan ning van toegewezen afdelingen c.q. vakrichtingen. Het KMBO volle tijd richt zich hoofdzakelijk tot die jongeren die willen worden opgeleid voor een beroep, maar niet toelaatbaar zijn tot het regu liere MBO; die een voorkeur hebben voor een kortere beroepsopleiding in volledig dagonderwijs; en hij/ of zij die eigenlijk de voorkeur hebben voor het al bestaande deeltijdonderwijs in het leerlingwezen, maar in het kader van een beroepsoplei ding volgens het leerlingwe zen, geen passend werk kun nen vinden. en tenslotte tot diegenen die wel tot het MBO werden toe gelaten, maar die door de spanningsboog van dat typte onderwijs voortijdig zijn uit gevallen, maar derhalve toch in volledig dagonderwijs voor een beroep willen worden op geleid. Voor toelating zijn o.a. volgende criteria ontwikkeld: a. de leerling heeft bij aanvang van het curusjaar, waarvoor hij/zij toelating vraagt, de leeftijd van lójaar bereikt; b. de leerling heeft bij aanvang van het genoemde cursusjaar tenminste 10 jaar volledig da gonderwijs doorlopen aan één of meer scholen voor lager of voortgezet onderwijs; c. de leerling heeft het einddi- plom behaald van een school voor lager beroepsonderwijs of voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (mid denschool) d. voorrang voor meisjes in "jon gensopleidingen" en voorrang voor jongens in "meisjesoplei dingen". Het KMBO heeft de opdracht ge kregen het "gat in de Mammoet wet" te vullen en dat te doen door middel van participerend leren. Mede daardoor kan de onderwij spraktijk veel beter aansluiten op het beroepenveld. Dit is te vertalen in een aantal uitgangspunten: meervoudige kwalificatie, alge meen maatschappelijke, beroeps en doorstroming; drempelloze instroom; individualisering; bui tenschools leren; flexibele afslui ting; aansluiten aan de belevings wereld van de jongeren; persoon lijke en maatschappelijke bege leiding en extra aandacht voor meisjes. School en beroep moeten direct bij elkaar aansluiten. De klacht is nog steeds dat de school te ver af staat van de maatschappelijke werkelijkheid. Door participerend leren (de school in het bedrijf en het bedrijf in de school) moet daarin verbe tering worden gebracht. Leerlingen gaan stage en doen ervaringen op. Docenten gaan de leerlingen op stage begeleiden en doen eveneens ervaringen op. Eindtermen zijn landelijk om schreven en genormeerd. Zo zijn de eindtermen landelijk erkend als algemeen voorkomende vaar digheid in een beroep. Ten aanzien van de eindtermen zijn de volgende effecten nog ver meldenswaardig: het blijkt dat sommige eind termen na verloop van tijd niet meer in de beroepspraktijk voorkomen; - daartegenover blijken in de beroepspraktijk nieuwe vaar digheden hun intrede te heb ben gedaan. In verband met de drempelloze instroom volgen de leerlingen verschillende programma-eenhe den. Eén of meer PE's vormen een certificaat-eenheid. Wanneer hij of zij een aantal genormeerde eindtermen heeft behaald, ont vang hij/zij een CERTIFICAAT. Een landelijk vastgestelde lay-out van het certificaat is dan ook wenselijk. Hierop worden vermeld: - de voorkomende beheersings niveaus, - de landelijke eindtermen, - het gewenste beheersingsni veau, - de behaalde beheersingsni veaus, - de eventuele andere termen. De leerling krijgt een omschrij ving mee van datgene wat hij/zij wel bezit aan vaardigheden. Dat betekent dat een diploma van het KMBO een beschrijvend docu ment is. Op het diploma wordt ingeschre ven welke CERTIFICATEN zijn behaald. Het is een goede zaak dez systematiek in de voorlichting aan bedrijven en instellingen uiteen te zetten. Hierdoor krijgt men een duidelijk beeld van het "profiel" van de vakman/vakvrouw, die het be drijf binnenstapt. Dikwijls wordt de vraag gesteld of in een badkamer of keuken hout kan worden toegepast. Dit is altijd mogelijk mits bepaalde voorzie ningen worden getroffen om het hout zo verantwoord mogelijk toe te passen. Een goede toepassing van massief hout of triplex kan door het natuurlijke uiterlijk, de structuur en de kleur, een warme karaktervolle sfeer scheppen die door andere materialen moeilijk valt te evenaren. Toepassing in de keuken Meestal heerst in de keuken vrij wel hetzelfde klimaat als in de woonkamer, dit is een gevolg van een gelijkmatige temperatuur door centrale verwarming of door het in open verbinding staan met de woonkamer. Hout en triplex dat gebruikt kan borden in de woonkamer kan dan ook zonder bezwaar in de keuken worden toegepast. Alleen de af werking van het materiaal, vooral boven het aanrecht, verdient meer zorg. Voor droge binnenmuren is het achter de betimmering niet noodzakelijk ventilatiemogelijk- heid le scheppen. Het regelwerk voor het bevestigen van triplex en massief houten delen behoeft dan ook niet te worden behandeld met een afwerkmiddel of een ver- duurzamingsmiddel. Een zeer belangrijk aspect in het hele KMBO gebeuren is de werk gelegenheid. Door het "verloop" van leerlingen naar andere dan beroepsopleidingen, krijgt nu het beroepsonderwijs via het KMBO volletijd weer meer werkers "in het veld". Ook voor de jeugd die moeilijk aan een baan kan komen, geeft het KMBO de kans zich geduren de 2 jaar beter te profileren. Hier door kan de beginnende vakman/ vakvrouw een betere aansluiting krijgen tot het vakmanschap, dat door het bedrijfsleven wordt ge vraagd. Het bedrijfsleven zal in de toekomst door dit KMBO ook beter "geprofileerd" personeel aan de poort krijgen. Op vochtige buitenmuren is het wenselijk het regelwerk van te voren zat in te smeren met een houtverduurzamingsmiddel of 2 x te meniën en achter de bekleding voor ventilatie te zorgen. Ook kunnen vochtige (buiten)muren geïsoleerd worden door tussen muur en regelwerk P.V.C.-folie of een ander vochtdicht materiaal aan te brengen. Hout of triplex boven een aan recht dient hiervan 2 3 cm. vrij te blijven. Hiermee wordt het in trekken van vocht in het ,kopse hout voorkomen en tevens de hy giëne bevorderd. Een aardige op lossing is ook boven het aanrecht één of meer rijen tegels aan te brengen en daarboven met hout te betimmeren. Wanneer leidingen achter het hout weggewerkt moeten worden dient de dikte van het regelwerk aangepast te worden aan de ruimte die nodig is om de leidin gen te laten verdwijnen. Wanneer ook de tegels naar voren moeten komen dan kan men op houten regels eerst op maat ge zaagde gipskartonplaten bevesti gen en daarop de tegels lijmen. De volgende week wordt de toe passing van hout in de badkamer behandeld. over die fotogenieke honden Er zijn volgens deskundigen zo'n twee miljoen honden in Neder- W land. Herdershonden en doggen, jachthonden en terriërs en hoe al die honderassen verder heten. De mens koos de hond als hulp bij de jacht, als bewaker of gewoon als aardige metgezel en huisgenoot. En het is begrijpelijk dat die huisgenoot ook regelmatig een plaats krijgt op de foto's die een mens maakt. Want honden hebben naast de vele voortref felijke eigenschappen die ze al bezitten nóg een pluspunt: ze zijn ook erg fotogeniek. Dat blijkt uit de drie foto's die hierboven zijn afgebeeld: wie honden op de plaat zet is bijna altijd verzekerd van een goed resul taat. Als die fotograaf of fotografe tenminste een paar spelregels in acht neemt. En de eerste spelregel is: ga voor uw hond op de knieën, want "luchtfoto's" geven vaak een vertekend perspectief, waardoor het beest niet op z'n voordeligst uitkomt. Dat kiezen van een laag standpunt heeft nog een ander voordeel: u krijgt er vaak ook een rustiger achtergrond door. Want ook dat is een belangrijke fac tor als u graag boeiende foto's wilt maken van uw hond: kies een zo mogelijk contrasterende of in elk ge val rustige achtergrond. Foto 1 en 2 laten dat duidelijk zien. Als u de achtergrond niet zelf kunt kiefen dan is het plezierig als u kunt beschikken over een bescheiden telelens. Die zorgt er - door zijn beperkte scherptege- bied - voor dat u kunt scherpstellen op het dier terwijl de achtergrond onscherp wordt, waardoor de hond "vrijstaand" in beeld komt. Bij het fotograferen in huis zal vaak een flitser nodig zijn om snelle bewegingen te "bevriezen". Een flitser zorgt namelijk niet alleen voor voldoende licht maar ook voor zo'n korte lichtflits dat bewegingsonscherpte wordt voorkomen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 13