Onze school
Laatste mat gelegd
stormvloedkering
De leesschrijfhoek
in de 2e klas
TAALPRAATJË
Koude Meiperiode remde groei en bloei
Donderdag 7 juni 1984
EENDRACHTBODE
11
i Ditjes en Datjes
van de Casembrootschool
De nieuwbouw van de
openbare
kleuterschool
Schoolreisjes.
Op kamp
School Dammen
Sportdag
De klas van juffrouw Karin binnen
mu.
SCHOOL-TV
De klas van juffrouw
Anna als ze binnen
spelen
Hoe de kinderen van juffrouw Anna buiten spelen
De klas van juffrouw
Carin buiten.
BIJNAMEN VAN
BLOEMEN
Leergang
volwassenen
educatie Zeeland
LOOFHOUT
Ter geleqenheid van de 40ste
jaargang van de
Eendrachtbode presenteert
zich deze week
de openbare kleuter- en
lagere school.
Raiffeisenstraat 19
St.-Annaland 01666-2498
j "De Casembrootschool" telt 83 leerlingen en bestaat uit 3 com
binatieklassen. Dat zijn klas 1, 3 van juffrouw Moerland, klas 2, 4
van juffrouw Van Diepeningen en klas 5, 6 van meester Van de
Broek.
Op de openbare kleuterschool zitten 50 kleuters. Er is een groep
jongste kleuters van juffrouw Carin van de Kleijn en een groep
oudste kleuters van juffrouw Anne Soeters. Aan de lagere school
zijn ook nog drie stimuleringsleerkrachten verbonden. Mej. Smit,
Dhr. Daas en Dhr. Van Broekhoven. Dhr. Daas komt op maandag,
dinsdagmorgen en donderdagmorgen. Hij helpt de kinderen van de
2e, 3e 4e 5e en 6e klas met taal, rekenen, biologie en geschiedenis.
Dhr. van Broekhoven helpt de kinderen van klas 2 en 4 met taal,
geschiedenis en aardrijkskunde. Mej. Smit heeft de kinderen van de
derde klas met de stelhoek. Ook geeft zij muzieklessen.
Op donderdagmiddag komt de dominee en verzorgt de godsdienst
lessen voor klas 1 tot tot en met 6.
Zowel de kleuterschool als de lagere school krijgen hulp van ouders
bij het vak handwerken. Beide scholen zijn openbaar, d w z. dat
kinderen van allerlei gezindten de school kunnen bezoeken. In au
gustus 1985 worden de kleuterschool en lagere school samen
gevoegd tot één openbare basis-school.
In autustus 1982 is de openbare
kleuterschool ontstaan. De juf-
frouws heten: Anna Soeters en
Carin van der Kleyn. Zeer binnen
kort gaat de nieuwbouw beginnen.
Er worden 2 werklokalen gebou-
wed en 1 speellokaal. Als alles
klaar is, is er een andere ingang
voor de kleuters in de Crooswijk.
Ze moeten dan ook op een andere
speelplaats spelen. Misschien
wordt de zandbak ook wegge
haald. En dat vinden wij natuurlijk
leuker. Anders is het weieens glad
en dan kan je gauw vallen. Soms is
het weieens leuk, want dan kunnen
we er achter gaan als we tikkertje
spelen.
Een paar dagen later. Ze zijn nu
begonnen met hijskranen bezig om
al dat groen en aarde weg te halen.
Wij hopen dat de kleuters in het
nieuwe schooljaar er in kunnen.
Jolita Dekker en Katinka Smits,
klas 4
De klassen 12 en 3 gaan elk jaar
met de bus op schoolreisje. Elk
schoolreisje is vlak voor de grote
vakantie. Ze gaan elk jaar naar een
andere plaats toe. Als we op
schoolreisje gaan moeten we
schoon ondergoed meenemen (als
je in een plas valt of per ongeluk in
je broek plast). Tijdens de school
reis krijgen we limonade of een ijsje.
Vorig jaar zijn we naar het Am
bachtencentrum geweest. Dat was
erg leuk. Je kon er ook veel leren.
Er waren mensen die iets maakten,
bijv.: een pottenbakker, een schil
der, een sieradenmaker en een
pianostemmer en je kon er velletjes
kopen om er zelf kaarsen van te
maken, 's Avonds gaan we in de
Raaiberg friet eten en als we thuis
komen haalt de muziek ons af.
Petra de Witte en Cecilia Scherpe-
nisse klas 4
Elk jaar gaan we op schoolkamp,
met de 4, 5 en 6de klas.
We fietsen naar Boschenhoofd. We
overnachten er drie dagen. Als we
op de camping, "De Wildert" aan
komen, gaan we de tenten inrich
ten. Daarna gaan we o.a. naar
Bosbadhoeven. Als we tot 6 uur
pret hebben gehad, gaan we terug
naar het kamp We gaan daar dan
wat spelen en eten.
De volgende morgen gaan we naar
Simon Stevin (sterrenwacht) en we
doen een speurtocht. Deze twee
dagen vermaken we ons best. Vrij
dag vertrekken we dan weer naar
huis. Zo hebben we het verleden
jaar beleefd. Andere jaren gaan we
waarschijnlijk naar: vliegveld,
kaasboerderij, pottenbakkerij,
champignonkwekerij.
Imanda Goedgebuure
Marlt Hage
Carla Westdorp
Angelique Stoutjesdijk
Dammen is een leuke sport
want als je één domme zet doet
kan je gemakkelijk verliezen.
We gaan eerst in de klas on
derling tegen elkaar spelen. De
eerste 3 gaan over, en dan
spelen die 9 tegen elkaar. Want
de 4e 5e en 6e spelen alleen.
Als dat klaar is gaan de scholen
van het eiland tegen elkaar.
Sint Annaland heeft twee
scholen, de scholen met de
Bijbel en de Casembroot
school. Er waren twee groepen
De eerste twee uit de eerste
groep tegen de andere twee.
Dat werd gehouden in de
school met de Bijbel. We kre
gen limonade tussen door.Ter
Tolne was eerst, en de Casem
brootschool derde, ledereen
kreeg een dambordje en een
lintje. De eerste, de tweede en
de derde kregen een medaille.
Ter Tholne was eerste, de wis
selbeker,
van:
Karin Breure.
Sehool-sportdag wordt gehou
den op de sportvelden van
Sint-Maartensdijk, 's Ochtends
doen we allerlei spelen voor
het sportdiploma. Daar zijn
verschillende onderdelen
zoals: balspelen, verspringen,
hoogspringen, hindernisbaan
en hardlopen. Bij de groep is
een leider van een andere
school, anders zou je eigen
meester je kunnen voortrek
ken. Dan mag je je boterham
men op gaan eten. Als de bo
terhammen op zijn begint het
estafette lopen. Niet iedereen
mag mee doen, want alleen de
snelste kinderen van de school
mogen mee lopen, 's Middags
doen we slagbal wedstrijden
waar iedereen aan mee mag
doen. Alle scholen van het ei
land en Sint Philipsland zijn in
groepen verdeeld. Er zijn vier
groepen van vier en één groep
van vijf. De winnaar van elke
groep gaat door naar de finale.
De winnaar van deze groep is
dan kampioen van Tholen. De
nrs. 1 2 en 3 krijgen een beker.
Sophia van Oeveren en Colin-
da Goedegebuure, klas 6.
's Morgens als de kinderen
binnen komen gaan ze in een
kring zitten. Dan noemt de juf
de namen op. Er zitten 23
kinderen in de klas. Als dat
gebeurd is gaat de juf een
verhaal vertellen. Dan gaan ze
liedjes zingen. Na het zingen
gaan ze melk drinken. Daarna
gaan ze buiten spelen. Maar
als het regent hebben ze
binnen gym. Als dat gedaan is,
hebben ze knutselen. Ze
knutselen meestal over de
dingen die er die maand
gebeuren (kleien, verven,
plakken) als ze gespeeld
hebben bijv. in de poppenhoek
moeten ze zelf opruimen. Ze
mogen ook zelf kiezen wat ze
spelen.
Gertrude Hage en Sandra
Westdorp, klas 4
Iedere maandag-middag doen wij
leesschrijfhoek. Wat is een lees-
schrijfhoek? In die hoek doen we
spelletjes en elke week een ander
spelletje. Dat zijn geen gewone spel
letjes, maar spelletjes om taal te le
ren. Dat vinden wij zo leuk dat wij wel
van half 2 tot half 4 willen. Maar onze
juf vindt 1 uur lang genoeg. De juf zet
ons in groepjes van 4 en 1 kind is de
baas. Dan geeft de juf ons een enve
lop en de baas leest de opdracht voor
en dan pakken wij alles wat we nodig
hebben. 1 groep mag kiezen uit ty
pen, stempelen, een verhaaltje op het
bord schrijven of bij een poesie-
plaatje schrijven.
Een andere groep doet vlooienspel.
Dat is een heel groot bord met letters
er op. Dan laat je een vlooi springen
tot hij op een letter komt en met die
letter moet je een woord maken. De
hele groep schrijft het woord op.
Een andere groep doet weer iets an
ders. Weet je wat ook nog leuk is?
Een spannend verhaal schrijven over
een reis met een luchtballon, die in
een vreemd land terecht komt. Een
spelletje met dobbelstenen was ook
heel leuk. Op elke dobbelsteen staan
letters. Je moet met 6 dobbelstenen
gooien en dan moet je proberen om
een groot woord te maken. De hele
groep schrijft dat woord op.
En een ander spel is van de tekendief
en de dubbelzetter en als je aan een
wijzer draait en als hij dan op een
letter komt dan moet je er een woord
mee maken. We moeten ook wel
eens werkbladen maken. Leuk alle
maal hè?
Een keer in de week of soms
twee keer, hebben we school
t v. Het is erg leuk. De TV staat
in de personeelskamer. Het is
een kleuren TV. Hij is pas
nieuw. Er is ook een video bij.
Meester van de Broek neemt
weieens wat op. Op de TV komt:
ik zoek, ik zoek een mooi, gek,
spannend, leuk kinderboek. Het
gaat over boeken. Daar kan je
om lachen, vooral om mevrouw
en meneer Griezel. Die deden
eng, gek en vies. Meneer Grie
zel had een baard, zo vies als
een vuilnisbelt. En mevrouw
Griezel liet telkens een paar
scheetjes (Bah!). Op de TV gaat
het ook weieens over huisdie
ren. Daar leer je altijd veel van,
meer dan van ik zoek, ik zoek
een kinderboek, want dieren
zijn belangrijk.
Als je een huisdier krijgt en je
hebt naar dat programma ge
keken dan weet je hoe je het
moet verzorgen. En als je al een
poes hebt, dan weet je er meer
over. De video gebruiken we
ook wel eens, bv. met feestjes,
of met Sinterklaas. De meester
neemt dan thuis tekenfilmpjes
op. Ook neemt hij weieens iets
op van de school TV. Op school
hebben we ook een diaprojec
tor. We krijgen ook weieens
dia's over geschiedenis.
Zelf hebben we een keer dia's
gemaakt. Het was een verhaal
tje over twee kabouters in de
herfst, voor de kinderen van de
kleuterschool. De ouders
mochten de dia's ook zien op
de ouderavond. Bij de dia's
hebben we een bandje inge
sproken. De vaders en moeders
vonden het erg leuk.
Van de kinderen van de derde
klas:
Erik, Corina, Sjoerd, Leo, Wil
liam, Edith
Er zijn 26 kinderen bij juffrouw An
na. Als ze niet buiten kunnen spe
len omdat het regent gymen ze in
hun hemd en onderbroek. Er zijn
altijd 2 knechten die mogen naast
de juffrouw zitten en de spelletjes
het eerst kiezen en die mogen de
juf ook helpen. Als ze iets willen
vragen moeten ze hun vinger op
steken. Als ze naar de w.c. moeten
moeten ze een ketting om doen. Er
is ook een leesschrijfhoek. Daar
doen ze woordjes leren en stem
pelen en de kleuren leren. Ze kun
nen mooie gebouwen maken in de
blokkenhoek. Er is ook een pop
penhoek. Daar spelen ze vader en
moedertje. Als de kinderen niet in
een hoek zitten dan doen ze ont-
wikkelings-materiaal (dat zijn puz
zels, hamertje tik en ga zo maar
door).
Meta de Witte en Miranda Nelisse,
klas 4
t
Wij zitten op een Openbare Lagere School. De naam van onze school is
Casembroot. Die naam komt van een oude commissaris van de Koningin in
Zeeland. Onze school staat in de Raiffeisenstraat (St. Annaland) Onze
school zit vast aan de school met de Bijbel. Het hoofd van onze school is
Dhr. van den Broek, verder zijn er nog juffrouw Moerland van 1 en 3,
juffrouw Van Diepeningen van 2 en 4. Meneer van Broekhoven, Meester
Daas en Juf van zang.
Als je bij ons het hekje binnenkomt sta je op het schoolplein, met links
achter de kleuterklas van juffrouw Karin met daartegenover de kleuter
zandbak.
Als je nu linksaf gaat komt je eerst langs de fietsenstalling, daarna kom je
langs een onderdak om te zitten (wij noemen het de kotjes).
Dan is er als je nog verder doorloopt een opbergschuurtje waar de speel
tuigen van de kleuters in zitten. Na een bocht om te zijn gegaan loop je
tussen een hek en de zandbak.
Zo nu gaan we even bij juffrouw Karin binnen, en er wat vragen stellen.
vraag 1Hoeveel kinderen zitten er in uw klas?
ant.Nu nog 23 maar over een paar weken 24
vraag 2: Hoe vindt u het werk om met kleuters om te gaan?
ant.: Heel leuk
Toen zijn we doorgelopen naar jufrrouw Anna's kleuterklas, en hebben onder
de vragen van de kleuters zelf ook wat gevraagd.
vraag 1: Hoelang geeft u hier al les?
ant.: Al ruim 1 Vi jaar, ik kwam hier in augustus 1 982, nadat ik al 7 jaar
in Tholen had gewerkt.
vraag 2: En hoe vindt u het werk?
ant.: Fantastisch, maar vermoeiend met 26 kinderen in de klas.
Zo nu gaan de we de school in op weg naar juffrouw Moerland
Vraag 1Hoe werken de kinderen?
ant.: leuk.
vraag 2: Hoe vindt u de activiteiten;
ant.: In de 3e klas kijken ze graag naar de t v., en tevens zijn ze nu in de
3e klas aan het naaien op een naaimachine, en sommigen zijn nog
een stripboek aan het maken. De eerste klas kan al goed sommen
maken.
Terwijl de kinderen hun handwerkspullen laten zien stellen wij voor dat we weer
dooor gaan.
Nu lopen we door naar Juffrouw van Diepeningen.
Vraag 1Geeft u graag les?
ant.: Ja
Vraag 2: Kunt u goed met de kinderen in uw klas omgaan;?
ant.: Ja, dat denk ik wel.
Vraag 3: En hoelang geeft U al les?
ant.Ik geef al 1 7 Vh jaar les aan onze school.
Zo nu gaan we naar het hoofd van de school Dhr. G. v.d. Broek (inmiddels onze
onderwijzer).
Vraag 1:
Ant.
Vraag 2:
ant,:
Vraag 3:
antw.:
Hoe lang bent U al hoofd?
Ik ben al 9 jaar hoofd, sinds 1 975.
Heeft U daarvoor ook ql les gegeven?
Ja, vanaf 1 968 hier aan school, en daarvoor in het leger aan de
soldaten. Ik gaf les over: hoe je een tank van de vijand kan herken
nen, Hoe je een geweer of een pistool uit elkaar en in elkaar kunt
doen en hoe je het schoon moet maken. Verder gaf ik nog les over
N.B.C wat betekent: atoomwapens, biologische wapens, en che
mische wapens
Bent u tevreden over de leerkrachten?
Ja.
Zo nu weten jullie weer wat meer over de Casembrootschool.
Tanny van Loon en Angela Rijnberg, klas 6
fi lo meria
damélle
harm
Klas 2. Leon, Jackie, Aschwin, Arie,
Maurice, Vasmin, Leontine, Dennis, 1
Kim, Jacky, Jan, Debbie, Ronnie,
Mieke, Marco, Arno.
De kinderen vinden het leuk op
school. Als ze buiten spelen heb
ben ze een grote zandbak waarin ze
leuke dingen maken zoals: torens
en een autoweg. Bij juffrouw Carin
hebben ze ook een wip. Ze hebben
schommels en nog veel meer. Op
het schoolplein van de hele school
is er veel ruimte voor de kleuters.
En de klas die het laatst buiten is
moet alles opruimen. En als ze naar
binnen gaan zingen ze een liedje
en dan klappen ze en stampen ze
het zand van hun kleren en dan
mogen ze naar binnen.
Elles Goedegebuure en Jenny Gil-
jam klas 4.
De kinderen van juffrouw Anna
spelen 9 uur per week buiten. Ze
hebben ook leuke speelmaterialen
zoals: klimrek, auto, schommel,
valhelmen, ballen, enz. Ze hebben
ook een zandbak. Daar bouwen de
jongens torens in. De meisjes spe
len niet graag met de auto. De juf
frouw zegt dat ze allemaal wel eens
vervelend zijn. Ze doen ook wel
eens spelletjes bijvoorbeeld: An-
nemaria koekoek, we maken een
kringetje of zakdoekje leggen. Als
ze naar binnen gaan zingen ze een
liedje en stampen tegelijkertijd hun
schoenen uit.
Reinier Fase, René Moerland,
Johnny Keur, klas 4
De laatste funderingsmat voor de
stormvloedkering is op de bodem
van de Oosterschelde gelegd. Men
is in november 1982 met het leg
gen van deze matten begonnen. In
de afgelopen anderhalfjaar zijn er
130 stuks met het ponton Cardium
op de zeebodem afgerold, 65 on
dermanen, elk 200 bij 42 meter, en
65 bovenmatten, die 60 bij 32
meter groot zijn. Zij dienen als
fundering voor de pijlers, waar
van er inmiddels 39 zijn geplaatst.
De matten, elk ruim 30 cm dik,
zijn gevuld met zand en grind en
dienen als filterconstructie. Ze
mogen wel water, maar geen zand
van de zeebodem doorlaten, an
ders zou de stormvloedkering
kunnen verzakken. Alle matten
zijn in de speciaal daarvoor ge
bouwde fabriek op het werkeiland
Neeltje Jans gemaakt. Zij wegen
enkele duizenden tonnen per stuk.
Er is ook een eind gekomen aan
het bestorten van de randen van
de matten met steen. Dat karwei is
uitgevoerd door het steenstort-
ponton Jan Heymans.
Goede werkschema's en het ge
bruik van electronica waren
onontbeerlijk bij het uitvoeren
van dit geavanceerde werk. De
matten moesten niet alleen zeer
nauwkeurig op van tevoren bere
kende plaatsen terecht komen, zij
moesten bovendien op enkele
tientallen meters diepte geheel
vlak komen te liggen, omdat an
ders de daarop geplaatste pijlers
scheef zouden komen te staan.
Voordat de matten werden ge
legd. is de zeebodem eerst op de
juiste diepte vlak gebaggerd. De
nauwkeurigheid van het werk is
boven verwachting doordat de
voorbereiding en de oefening zo
grondig zijn aangepakt: dit heeft
tot gevolg, dat de aanvankelijk
geplande correctiematten, die de
fundering waar nodig absoluut
vlak moesten maken, slechts op
drie van 65 lokaties nodig zijn.
Doordat het matten leggen zo
goed is verlopen, kunnen ook de
pijlers beter en sneller geplaatst
worden. Aanvankelijk werden er
twee matten per maand gelegd,
later twaalf.
Het voltooien van de fundering
van de stormvloedkering betekent
voor ongeveer 400 man personeel
het einde van hun werkzaamhe
den aan het Oosterschelde-pro-
jekt. De speciaal voor het werk
ontwikkelde schepen zullen wor
den opgelegd. Men probeert em
plooi voor deze schepen te vinden
in binnen- of buitenland. Zowel
de opgedane ervaring als de
werkschepen zijn te koop. In au
gustus zal de eerste schuif voor de
stormvloedkering worden aange
bracht en in oktober wil men vol
gens de huidige planning de laat
ste pijler plaatsen. Bij het pijler
plaatsen is overigens een korte
onderbreking opgetreden. De ka
bels van het hefschip Ostrea,
waarmee de pijlers worden opge
tild voor transport en plaatsing,
zijn aan vernieuwing toe. Hier
voor was een onderhoudsbeurt
voorzien. Nu is bovendien onver
wachts een mankement ontstaan
aan een lager van het hijssysteem,
doordat de Ostrea het laatste jaar
zo intensief in gebruik is geweest.
Het lager moet worden vervan
gen. Door de revisie van de Ostrea
kan een onderbreking in het pij
lerplaatsen van enkele weken
ontstaan.
Het 'juffertje in 't groen' is een
aardige volksnaam voor de nigel-
le. De sierlijke lichtblauwe bloe
men met groene toppen en groene
nerven aan de buitenzijde van de
bloem worden omgeven door een
dicht veeldelig omwindsel, van
daar de bijnaam. In sommige
streken noemt men de nigelle ook
wel 'juffertje in 't haar'. Een an
dere grappige benaming is
'kruidje roer me ni et' voor een
soort van mimosa. De naam is
ontstaan omdat de vruchten, als ze
bijna rijp zijn, bij de geringste
aanraking de zaden met grote
kracht wegslingeren. Dezelfde
Het voorjaar is tot heden een si
tuatie van hollen en stilstaan ge
weest. De eerste helft van april
bleef koud, waardoor - zoals uit de
ontplooiing van de wilde kastanje
en de bloei van de prunus was op
te maken - een kleine achterstand
ontstond vergeleken met normaal.
Daarna in april veel zon, wel
droogte; warmere dagen ook be
gin mei tot zondag 6 mei. Toen
volgde ruim een week lang een
koude periode met gemiddeld
overdag 11 graden tegen normaal
17 graden. Ook nachtvorst, die
samen met de droogte groei en
bloei vrijwel een week stil hebben
gelegd. In de periode van een
volle maand - 12 april tot 15 mei -
viel hier en daar niet meer dan 3
tot 5 mm regen en deze droogte
begon de landbouw parten te
spelen.
Merkwaardig hoe groot het ver
schil met verleden jaar is, toen wij
een record nat voorjaar beleefden.
Viel er in de hierboven genoemde
periode van ons land 110 tot 130
mm. Op die bar natte lente volgde
onmiddellijk een warme zonnige
zomer, die in deze eeuw na 1947
en 1976 een derde plaats inneemt.
Daar durfde in de tweede helft
van mei, met bijna elke dag regen
en te lage temperaturen, niemand
op te rekenen.
Een andere keer is het in mei al
zeer warm, boven 25 graden,
waarvan 1960 een voorbeeld kan
zijn, en dan laat de zomer het af
weten. Het weer heeft geen ge
heugen. Dat betekent dat de ko
mende zomer niet weet hoe het
voorjaar is verlopen, koud of
warm, nat of droog. Er is daarom
aan de hand van het verloop van
het voorjaar ook geen enkele be
trouwbare prognose te doen ten
aanzien van de erop volgende zo
mer.
Nu hebben wij twee fraaie zomers
achter ons liggen, maar ook dat
zegt niets. In de vorige eeuw kre
gen wij al een keer zes warme zo
mers na elkaar en in de jaren der
tig van deze eeuw al een keer vier
achtereen. Waarom zou de ko
mende zomer niet opnieuw zon
nig en zomers kunnen verlopen.
Dat zal geheel afhangen of de ho-
gedrukgebieden de dienst uitma
ken of dat het depressies aan de
lopende band gaan worden. De
tendens van dit voorjaar geeft een
pré aan hogedrukgebieden te
zien. Zo bezien zou de zomer op
dat punt er een voorbeeld aan
kunnen nemen, mits er wel wat
Vaker regen valt, wil de landbouw
niet opnieuw een kapitaal kwijt
zijn aan het laten draaien van de
regeninstallaties.
naam wordt ook gebezigd voor
een balsemien, het springzaad of
kruidje roer me niet. Overdrach
telijk ook gezegd van lichtgeraak
te personen. Volgens anderen
wordt de mimosa om een andere
reden kruidje roer me niet ge
noemd. De mimosa pudica groeit
in Malabar en heeft gele bloemen.
Raakt men het blad ervan maar
even aan, dan trekt het zich ogen
blikkelijk samen, vandaar de
naam. De sierplant Bergenia, in
april/mei bloeiend met trossen
rode bloemen, heeft grote, glan
zende kool-achtige bladeren. In
de volksmond kreeg deze plant de
naam 'schoenlappersplant'.
Waarschijnlijk omdat één blad zo
groot is als de zool van een flinke
schoen. Een ander grappige naam
is het 'slaapmutsje' voor de
Eschscholzia Californica, in veel
tuinen een rijk en lang bloeiende
plant (de hele zomer tot de late
herfst). De fel oranje bloemen
gaan iedere avond dicht en ope
nen zich weer in de ochtendzon.
Daar dankt deze bloem zijn bij
naam aan. De sierplant is afkom
stig uit Californië. Het plantje
komt ook sporadisch voor in het
wild. In sommige streken bezigt
men in plaats van slaapmutsje, de
naam 'knipmutsje'. Een bekende
volksnaam voor de calceolaria is
'pantoffeltje' of 'pantoffelplantje'.
Waarschijnlijk naar de vorm.
Grappig is de bijnaam 'panne
koekjes'. In verschillende streken
o.a. Oost Drente, duidt men hier
mee het madeliefje aan. In ande
re, Overijssel en de Veluwe, geeft
men deze naam aan de sleutel
bloem. Een grappige naam voor
de egelboterbloem is 'kruidje-on
gans'. De boeren noemen deze
bloem zo, omdat deze gele boter
bloem schadelijk was voor de
schapen, die als ze ervan aten,
onwel (ongans) werden. Aardige
bijnamen kreeg ook de rolklaver.
Deze wordt in de volksmond wel
'kippen en haantje' of 'schoentjes
en laarsjes' genoemd. Geen won
der dat de decoratieve lisdodde,
die in sloten, moerassen en riet
velden groeit, veel bijnamen
kreeg, meestal door de typische
vorm en de bruine kleur. Men
noemt de lisdodde soms lampen
poetser, sigarenriet, stalkaarsen of
duikelaar. In sommige streken
werd de gedroogde lisdodde in
petroleum gedompeld en deed
dan dienst als fakkel. Andere leu
ke bijnamen zijn Volendammert-
jes of matroosjes voor gebroken
hartjes, vliegenvangertjes voor de
zonnedauw. Het spiegelklokje,
een blauw bloempje dat tussen het
koren op de zandgrond groeit,
luistert naar de bijnaam 'vrou
wenspiegel'. De orchis militaris,
behorende tot de familie der Or-
chidaceeën, kreeg de grappige
bijnaam van 'soldaatje'. Deze
bloem komt nog sporadisch voor
in het wild o.a. in Zuid-Limburg.
We besluiten dit taaipraatje met
de leuk gevonden naam 'harle
kijn' voor de koekoeksbloem, tot
dezelfde familie behorend als het
soldaatje.
In september start een voor Ne
derland uniek experiment in onze
provincie: de Leergang Volwas
seneneducatie. Dit is een bijscho
lingscursus voor begeleid(st)ers in
diverse vormen van volwassene
neducatie. Deze cursus is in eerste
instantie bedoeld voor mensen die
nu als vrijwillig(st)er werkzaam
zijn maar niet over een bevoegd
(bijvoorbeeld een HBO-diploma)
beschikken. Gedacht wordt aan
begeleid(st)ers in diverse educa
tieve activiteiten voor vrouwen
(V.O.S„ V.I.D.O. en dergelijke),
aan begeleid(st)ers in alfabetise
ringsprojecten, aan mensen die
educatieve activiteiten voor bui
tenlanders begeleiden enz.
Het is de bedoeling dat het met
goed gevolg afronden van deze
Leergang leidt tot het verkrijgen
van de bevoegdheid om als pro
fessionele kracht werkzaam te
zijn. De leergang wordt opgezet
en uitgevoerd door een samen
werkingsverband van het Zeeuw
se steunpunt volwasseneneduca
tie, de beide Pedagogische Aca
demies en de drie vormingsinter
naten in Zeeland. De cursus duurt
één jaar (september '84 - juni '85)
en er kunnen maximaal 30 cursis
ten geplaatst worden, verdeeld
over twee basisgroepen. In de ba
sisgroep werkt men aan thema's,
wat wordt ondersteund door vak
gerichte lessen.
De leergang is als experiment
voor twee jaar toegewezen aan
Zeeland door de ministeries van
Onderwijs en W.V.C., die ook
subsidie verlenen. Daarnaast stelt
ook de provincie via het Zeevws
Steunpunt en de vormingsinter
naten middelen en faciliteiten be
schikbaar. Aanmelding kan
plaatsvinden via een bij het
Zeeuwse Steunpunt Volwassene
neducatie te verkrijgen inschrijf
formulier, waar tevens een bro
chure verkrijgbaar is. (tel. 01180-
34880). Sluitingsdatum voor de
aanmelding is 15 juni.
Kersen
Het geelbruine, later iets roseach-
tigs bruine soms wat geaderde
kernhout, dat vaak een groenach
tige streperigheid vertoont, steekt
weinig scherp af bij het wat grijze
spinthout. Kersen is zeer ftjn van
nerf. sterk en elastisch. Het laat
zich goed bewerken, buigen,
schroeven en spijkeren. Zowel in
de vorm van fineer als massief
wordt kersen voornamelijk in de
meubelindustrie toegepast; ver
der ook voor de fabricage van
houtwaren, mesheften, borstel
houten en dergelijke.
Noten
Afhankelijk van het land van
herkomst kan het uiterlijk van
deze fraaie houtsoort vrij veel
verschillen. Het Amerikaans no
ten is bijvoorbeeld wat paars
achtig bruin, terwijl het inlandse
noten over het algemeen meer
lichtgrijs van kleur is. Frans en
Duits noten is veelal grijsbruin,
waarbij een zeer mooie streepte-
kening aanwezig kan zijn. Het
fraaiste noten is het Turkse en het
Perzische noten, dat in Nederland
wel Italiaans noten wordt ge
noemd omdat het vaak via Italië
wordt gekocht.
Het hout is matig fijn van nerf,
dicht, vast, sterk en taai en een
maal droog werkt het vrijwel niet.
Notehout wordt voornamelijk in
de meubelindustrie gebruikt; ver
der voor beeldhouw- en snijwerk,
geweerkolven, lijsten, knoppen,
grepen enz.
Het fraaie notewortel wordt al
sinds eeuwen in de meubelindus
trie gebruikt en behoort tot de
allerbalangrijkste wortelsoorten.
Wortelknollen kunnen niet alleen
aan de voet doch ook aan de op
gaande stam van een boom groei
en'.