Onze school Laatste mat gelegd stormvloedkering De leesschrijfhoek in de 2e klas TAALPRAATJË Koude Meiperiode remde groei en bloei Donderdag 7 juni 1984 EENDRACHTBODE 11 i Ditjes en Datjes van de Casembrootschool De nieuwbouw van de openbare kleuterschool Schoolreisjes. Op kamp School Dammen Sportdag De klas van juffrouw Karin binnen mu. SCHOOL-TV De klas van juffrouw Anna als ze binnen spelen Hoe de kinderen van juffrouw Anna buiten spelen De klas van juffrouw Carin buiten. BIJNAMEN VAN BLOEMEN Leergang volwassenen educatie Zeeland LOOFHOUT Ter geleqenheid van de 40ste jaargang van de Eendrachtbode presenteert zich deze week de openbare kleuter- en lagere school. Raiffeisenstraat 19 St.-Annaland 01666-2498 j "De Casembrootschool" telt 83 leerlingen en bestaat uit 3 com binatieklassen. Dat zijn klas 1, 3 van juffrouw Moerland, klas 2, 4 van juffrouw Van Diepeningen en klas 5, 6 van meester Van de Broek. Op de openbare kleuterschool zitten 50 kleuters. Er is een groep jongste kleuters van juffrouw Carin van de Kleijn en een groep oudste kleuters van juffrouw Anne Soeters. Aan de lagere school zijn ook nog drie stimuleringsleerkrachten verbonden. Mej. Smit, Dhr. Daas en Dhr. Van Broekhoven. Dhr. Daas komt op maandag, dinsdagmorgen en donderdagmorgen. Hij helpt de kinderen van de 2e, 3e 4e 5e en 6e klas met taal, rekenen, biologie en geschiedenis. Dhr. van Broekhoven helpt de kinderen van klas 2 en 4 met taal, geschiedenis en aardrijkskunde. Mej. Smit heeft de kinderen van de derde klas met de stelhoek. Ook geeft zij muzieklessen. Op donderdagmiddag komt de dominee en verzorgt de godsdienst lessen voor klas 1 tot tot en met 6. Zowel de kleuterschool als de lagere school krijgen hulp van ouders bij het vak handwerken. Beide scholen zijn openbaar, d w z. dat kinderen van allerlei gezindten de school kunnen bezoeken. In au gustus 1985 worden de kleuterschool en lagere school samen gevoegd tot één openbare basis-school. In autustus 1982 is de openbare kleuterschool ontstaan. De juf- frouws heten: Anna Soeters en Carin van der Kleyn. Zeer binnen kort gaat de nieuwbouw beginnen. Er worden 2 werklokalen gebou- wed en 1 speellokaal. Als alles klaar is, is er een andere ingang voor de kleuters in de Crooswijk. Ze moeten dan ook op een andere speelplaats spelen. Misschien wordt de zandbak ook wegge haald. En dat vinden wij natuurlijk leuker. Anders is het weieens glad en dan kan je gauw vallen. Soms is het weieens leuk, want dan kunnen we er achter gaan als we tikkertje spelen. Een paar dagen later. Ze zijn nu begonnen met hijskranen bezig om al dat groen en aarde weg te halen. Wij hopen dat de kleuters in het nieuwe schooljaar er in kunnen. Jolita Dekker en Katinka Smits, klas 4 De klassen 12 en 3 gaan elk jaar met de bus op schoolreisje. Elk schoolreisje is vlak voor de grote vakantie. Ze gaan elk jaar naar een andere plaats toe. Als we op schoolreisje gaan moeten we schoon ondergoed meenemen (als je in een plas valt of per ongeluk in je broek plast). Tijdens de school reis krijgen we limonade of een ijsje. Vorig jaar zijn we naar het Am bachtencentrum geweest. Dat was erg leuk. Je kon er ook veel leren. Er waren mensen die iets maakten, bijv.: een pottenbakker, een schil der, een sieradenmaker en een pianostemmer en je kon er velletjes kopen om er zelf kaarsen van te maken, 's Avonds gaan we in de Raaiberg friet eten en als we thuis komen haalt de muziek ons af. Petra de Witte en Cecilia Scherpe- nisse klas 4 Elk jaar gaan we op schoolkamp, met de 4, 5 en 6de klas. We fietsen naar Boschenhoofd. We overnachten er drie dagen. Als we op de camping, "De Wildert" aan komen, gaan we de tenten inrich ten. Daarna gaan we o.a. naar Bosbadhoeven. Als we tot 6 uur pret hebben gehad, gaan we terug naar het kamp We gaan daar dan wat spelen en eten. De volgende morgen gaan we naar Simon Stevin (sterrenwacht) en we doen een speurtocht. Deze twee dagen vermaken we ons best. Vrij dag vertrekken we dan weer naar huis. Zo hebben we het verleden jaar beleefd. Andere jaren gaan we waarschijnlijk naar: vliegveld, kaasboerderij, pottenbakkerij, champignonkwekerij. Imanda Goedgebuure Marlt Hage Carla Westdorp Angelique Stoutjesdijk Dammen is een leuke sport want als je één domme zet doet kan je gemakkelijk verliezen. We gaan eerst in de klas on derling tegen elkaar spelen. De eerste 3 gaan over, en dan spelen die 9 tegen elkaar. Want de 4e 5e en 6e spelen alleen. Als dat klaar is gaan de scholen van het eiland tegen elkaar. Sint Annaland heeft twee scholen, de scholen met de Bijbel en de Casembroot school. Er waren twee groepen De eerste twee uit de eerste groep tegen de andere twee. Dat werd gehouden in de school met de Bijbel. We kre gen limonade tussen door.Ter Tolne was eerst, en de Casem brootschool derde, ledereen kreeg een dambordje en een lintje. De eerste, de tweede en de derde kregen een medaille. Ter Tholne was eerste, de wis selbeker, van: Karin Breure. Sehool-sportdag wordt gehou den op de sportvelden van Sint-Maartensdijk, 's Ochtends doen we allerlei spelen voor het sportdiploma. Daar zijn verschillende onderdelen zoals: balspelen, verspringen, hoogspringen, hindernisbaan en hardlopen. Bij de groep is een leider van een andere school, anders zou je eigen meester je kunnen voortrek ken. Dan mag je je boterham men op gaan eten. Als de bo terhammen op zijn begint het estafette lopen. Niet iedereen mag mee doen, want alleen de snelste kinderen van de school mogen mee lopen, 's Middags doen we slagbal wedstrijden waar iedereen aan mee mag doen. Alle scholen van het ei land en Sint Philipsland zijn in groepen verdeeld. Er zijn vier groepen van vier en één groep van vijf. De winnaar van elke groep gaat door naar de finale. De winnaar van deze groep is dan kampioen van Tholen. De nrs. 1 2 en 3 krijgen een beker. Sophia van Oeveren en Colin- da Goedegebuure, klas 6. 's Morgens als de kinderen binnen komen gaan ze in een kring zitten. Dan noemt de juf de namen op. Er zitten 23 kinderen in de klas. Als dat gebeurd is gaat de juf een verhaal vertellen. Dan gaan ze liedjes zingen. Na het zingen gaan ze melk drinken. Daarna gaan ze buiten spelen. Maar als het regent hebben ze binnen gym. Als dat gedaan is, hebben ze knutselen. Ze knutselen meestal over de dingen die er die maand gebeuren (kleien, verven, plakken) als ze gespeeld hebben bijv. in de poppenhoek moeten ze zelf opruimen. Ze mogen ook zelf kiezen wat ze spelen. Gertrude Hage en Sandra Westdorp, klas 4 Iedere maandag-middag doen wij leesschrijfhoek. Wat is een lees- schrijfhoek? In die hoek doen we spelletjes en elke week een ander spelletje. Dat zijn geen gewone spel letjes, maar spelletjes om taal te le ren. Dat vinden wij zo leuk dat wij wel van half 2 tot half 4 willen. Maar onze juf vindt 1 uur lang genoeg. De juf zet ons in groepjes van 4 en 1 kind is de baas. Dan geeft de juf ons een enve lop en de baas leest de opdracht voor en dan pakken wij alles wat we nodig hebben. 1 groep mag kiezen uit ty pen, stempelen, een verhaaltje op het bord schrijven of bij een poesie- plaatje schrijven. Een andere groep doet vlooienspel. Dat is een heel groot bord met letters er op. Dan laat je een vlooi springen tot hij op een letter komt en met die letter moet je een woord maken. De hele groep schrijft het woord op. Een andere groep doet weer iets an ders. Weet je wat ook nog leuk is? Een spannend verhaal schrijven over een reis met een luchtballon, die in een vreemd land terecht komt. Een spelletje met dobbelstenen was ook heel leuk. Op elke dobbelsteen staan letters. Je moet met 6 dobbelstenen gooien en dan moet je proberen om een groot woord te maken. De hele groep schrijft dat woord op. En een ander spel is van de tekendief en de dubbelzetter en als je aan een wijzer draait en als hij dan op een letter komt dan moet je er een woord mee maken. We moeten ook wel eens werkbladen maken. Leuk alle maal hè? Een keer in de week of soms twee keer, hebben we school t v. Het is erg leuk. De TV staat in de personeelskamer. Het is een kleuren TV. Hij is pas nieuw. Er is ook een video bij. Meester van de Broek neemt weieens wat op. Op de TV komt: ik zoek, ik zoek een mooi, gek, spannend, leuk kinderboek. Het gaat over boeken. Daar kan je om lachen, vooral om mevrouw en meneer Griezel. Die deden eng, gek en vies. Meneer Grie zel had een baard, zo vies als een vuilnisbelt. En mevrouw Griezel liet telkens een paar scheetjes (Bah!). Op de TV gaat het ook weieens over huisdie ren. Daar leer je altijd veel van, meer dan van ik zoek, ik zoek een kinderboek, want dieren zijn belangrijk. Als je een huisdier krijgt en je hebt naar dat programma ge keken dan weet je hoe je het moet verzorgen. En als je al een poes hebt, dan weet je er meer over. De video gebruiken we ook wel eens, bv. met feestjes, of met Sinterklaas. De meester neemt dan thuis tekenfilmpjes op. Ook neemt hij weieens iets op van de school TV. Op school hebben we ook een diaprojec tor. We krijgen ook weieens dia's over geschiedenis. Zelf hebben we een keer dia's gemaakt. Het was een verhaal tje over twee kabouters in de herfst, voor de kinderen van de kleuterschool. De ouders mochten de dia's ook zien op de ouderavond. Bij de dia's hebben we een bandje inge sproken. De vaders en moeders vonden het erg leuk. Van de kinderen van de derde klas: Erik, Corina, Sjoerd, Leo, Wil liam, Edith Er zijn 26 kinderen bij juffrouw An na. Als ze niet buiten kunnen spe len omdat het regent gymen ze in hun hemd en onderbroek. Er zijn altijd 2 knechten die mogen naast de juffrouw zitten en de spelletjes het eerst kiezen en die mogen de juf ook helpen. Als ze iets willen vragen moeten ze hun vinger op steken. Als ze naar de w.c. moeten moeten ze een ketting om doen. Er is ook een leesschrijfhoek. Daar doen ze woordjes leren en stem pelen en de kleuren leren. Ze kun nen mooie gebouwen maken in de blokkenhoek. Er is ook een pop penhoek. Daar spelen ze vader en moedertje. Als de kinderen niet in een hoek zitten dan doen ze ont- wikkelings-materiaal (dat zijn puz zels, hamertje tik en ga zo maar door). Meta de Witte en Miranda Nelisse, klas 4 t Wij zitten op een Openbare Lagere School. De naam van onze school is Casembroot. Die naam komt van een oude commissaris van de Koningin in Zeeland. Onze school staat in de Raiffeisenstraat (St. Annaland) Onze school zit vast aan de school met de Bijbel. Het hoofd van onze school is Dhr. van den Broek, verder zijn er nog juffrouw Moerland van 1 en 3, juffrouw Van Diepeningen van 2 en 4. Meneer van Broekhoven, Meester Daas en Juf van zang. Als je bij ons het hekje binnenkomt sta je op het schoolplein, met links achter de kleuterklas van juffrouw Karin met daartegenover de kleuter zandbak. Als je nu linksaf gaat komt je eerst langs de fietsenstalling, daarna kom je langs een onderdak om te zitten (wij noemen het de kotjes). Dan is er als je nog verder doorloopt een opbergschuurtje waar de speel tuigen van de kleuters in zitten. Na een bocht om te zijn gegaan loop je tussen een hek en de zandbak. Zo nu gaan we even bij juffrouw Karin binnen, en er wat vragen stellen. vraag 1Hoeveel kinderen zitten er in uw klas? ant.Nu nog 23 maar over een paar weken 24 vraag 2: Hoe vindt u het werk om met kleuters om te gaan? ant.: Heel leuk Toen zijn we doorgelopen naar jufrrouw Anna's kleuterklas, en hebben onder de vragen van de kleuters zelf ook wat gevraagd. vraag 1: Hoelang geeft u hier al les? ant.: Al ruim 1 Vi jaar, ik kwam hier in augustus 1 982, nadat ik al 7 jaar in Tholen had gewerkt. vraag 2: En hoe vindt u het werk? ant.: Fantastisch, maar vermoeiend met 26 kinderen in de klas. Zo nu gaan de we de school in op weg naar juffrouw Moerland Vraag 1Hoe werken de kinderen? ant.: leuk. vraag 2: Hoe vindt u de activiteiten; ant.: In de 3e klas kijken ze graag naar de t v., en tevens zijn ze nu in de 3e klas aan het naaien op een naaimachine, en sommigen zijn nog een stripboek aan het maken. De eerste klas kan al goed sommen maken. Terwijl de kinderen hun handwerkspullen laten zien stellen wij voor dat we weer dooor gaan. Nu lopen we door naar Juffrouw van Diepeningen. Vraag 1Geeft u graag les? ant.: Ja Vraag 2: Kunt u goed met de kinderen in uw klas omgaan;? ant.: Ja, dat denk ik wel. Vraag 3: En hoelang geeft U al les? ant.Ik geef al 1 7 Vh jaar les aan onze school. Zo nu gaan we naar het hoofd van de school Dhr. G. v.d. Broek (inmiddels onze onderwijzer). Vraag 1: Ant. Vraag 2: ant,: Vraag 3: antw.: Hoe lang bent U al hoofd? Ik ben al 9 jaar hoofd, sinds 1 975. Heeft U daarvoor ook ql les gegeven? Ja, vanaf 1 968 hier aan school, en daarvoor in het leger aan de soldaten. Ik gaf les over: hoe je een tank van de vijand kan herken nen, Hoe je een geweer of een pistool uit elkaar en in elkaar kunt doen en hoe je het schoon moet maken. Verder gaf ik nog les over N.B.C wat betekent: atoomwapens, biologische wapens, en che mische wapens Bent u tevreden over de leerkrachten? Ja. Zo nu weten jullie weer wat meer over de Casembrootschool. Tanny van Loon en Angela Rijnberg, klas 6 fi lo meria damélle harm Klas 2. Leon, Jackie, Aschwin, Arie, Maurice, Vasmin, Leontine, Dennis, 1 Kim, Jacky, Jan, Debbie, Ronnie, Mieke, Marco, Arno. De kinderen vinden het leuk op school. Als ze buiten spelen heb ben ze een grote zandbak waarin ze leuke dingen maken zoals: torens en een autoweg. Bij juffrouw Carin hebben ze ook een wip. Ze hebben schommels en nog veel meer. Op het schoolplein van de hele school is er veel ruimte voor de kleuters. En de klas die het laatst buiten is moet alles opruimen. En als ze naar binnen gaan zingen ze een liedje en dan klappen ze en stampen ze het zand van hun kleren en dan mogen ze naar binnen. Elles Goedegebuure en Jenny Gil- jam klas 4. De kinderen van juffrouw Anna spelen 9 uur per week buiten. Ze hebben ook leuke speelmaterialen zoals: klimrek, auto, schommel, valhelmen, ballen, enz. Ze hebben ook een zandbak. Daar bouwen de jongens torens in. De meisjes spe len niet graag met de auto. De juf frouw zegt dat ze allemaal wel eens vervelend zijn. Ze doen ook wel eens spelletjes bijvoorbeeld: An- nemaria koekoek, we maken een kringetje of zakdoekje leggen. Als ze naar binnen gaan zingen ze een liedje en stampen tegelijkertijd hun schoenen uit. Reinier Fase, René Moerland, Johnny Keur, klas 4 De laatste funderingsmat voor de stormvloedkering is op de bodem van de Oosterschelde gelegd. Men is in november 1982 met het leg gen van deze matten begonnen. In de afgelopen anderhalfjaar zijn er 130 stuks met het ponton Cardium op de zeebodem afgerold, 65 on dermanen, elk 200 bij 42 meter, en 65 bovenmatten, die 60 bij 32 meter groot zijn. Zij dienen als fundering voor de pijlers, waar van er inmiddels 39 zijn geplaatst. De matten, elk ruim 30 cm dik, zijn gevuld met zand en grind en dienen als filterconstructie. Ze mogen wel water, maar geen zand van de zeebodem doorlaten, an ders zou de stormvloedkering kunnen verzakken. Alle matten zijn in de speciaal daarvoor ge bouwde fabriek op het werkeiland Neeltje Jans gemaakt. Zij wegen enkele duizenden tonnen per stuk. Er is ook een eind gekomen aan het bestorten van de randen van de matten met steen. Dat karwei is uitgevoerd door het steenstort- ponton Jan Heymans. Goede werkschema's en het ge bruik van electronica waren onontbeerlijk bij het uitvoeren van dit geavanceerde werk. De matten moesten niet alleen zeer nauwkeurig op van tevoren bere kende plaatsen terecht komen, zij moesten bovendien op enkele tientallen meters diepte geheel vlak komen te liggen, omdat an ders de daarop geplaatste pijlers scheef zouden komen te staan. Voordat de matten werden ge legd. is de zeebodem eerst op de juiste diepte vlak gebaggerd. De nauwkeurigheid van het werk is boven verwachting doordat de voorbereiding en de oefening zo grondig zijn aangepakt: dit heeft tot gevolg, dat de aanvankelijk geplande correctiematten, die de fundering waar nodig absoluut vlak moesten maken, slechts op drie van 65 lokaties nodig zijn. Doordat het matten leggen zo goed is verlopen, kunnen ook de pijlers beter en sneller geplaatst worden. Aanvankelijk werden er twee matten per maand gelegd, later twaalf. Het voltooien van de fundering van de stormvloedkering betekent voor ongeveer 400 man personeel het einde van hun werkzaamhe den aan het Oosterschelde-pro- jekt. De speciaal voor het werk ontwikkelde schepen zullen wor den opgelegd. Men probeert em plooi voor deze schepen te vinden in binnen- of buitenland. Zowel de opgedane ervaring als de werkschepen zijn te koop. In au gustus zal de eerste schuif voor de stormvloedkering worden aange bracht en in oktober wil men vol gens de huidige planning de laat ste pijler plaatsen. Bij het pijler plaatsen is overigens een korte onderbreking opgetreden. De ka bels van het hefschip Ostrea, waarmee de pijlers worden opge tild voor transport en plaatsing, zijn aan vernieuwing toe. Hier voor was een onderhoudsbeurt voorzien. Nu is bovendien onver wachts een mankement ontstaan aan een lager van het hijssysteem, doordat de Ostrea het laatste jaar zo intensief in gebruik is geweest. Het lager moet worden vervan gen. Door de revisie van de Ostrea kan een onderbreking in het pij lerplaatsen van enkele weken ontstaan. Het 'juffertje in 't groen' is een aardige volksnaam voor de nigel- le. De sierlijke lichtblauwe bloe men met groene toppen en groene nerven aan de buitenzijde van de bloem worden omgeven door een dicht veeldelig omwindsel, van daar de bijnaam. In sommige streken noemt men de nigelle ook wel 'juffertje in 't haar'. Een an dere grappige benaming is 'kruidje roer me ni et' voor een soort van mimosa. De naam is ontstaan omdat de vruchten, als ze bijna rijp zijn, bij de geringste aanraking de zaden met grote kracht wegslingeren. Dezelfde Het voorjaar is tot heden een si tuatie van hollen en stilstaan ge weest. De eerste helft van april bleef koud, waardoor - zoals uit de ontplooiing van de wilde kastanje en de bloei van de prunus was op te maken - een kleine achterstand ontstond vergeleken met normaal. Daarna in april veel zon, wel droogte; warmere dagen ook be gin mei tot zondag 6 mei. Toen volgde ruim een week lang een koude periode met gemiddeld overdag 11 graden tegen normaal 17 graden. Ook nachtvorst, die samen met de droogte groei en bloei vrijwel een week stil hebben gelegd. In de periode van een volle maand - 12 april tot 15 mei - viel hier en daar niet meer dan 3 tot 5 mm regen en deze droogte begon de landbouw parten te spelen. Merkwaardig hoe groot het ver schil met verleden jaar is, toen wij een record nat voorjaar beleefden. Viel er in de hierboven genoemde periode van ons land 110 tot 130 mm. Op die bar natte lente volgde onmiddellijk een warme zonnige zomer, die in deze eeuw na 1947 en 1976 een derde plaats inneemt. Daar durfde in de tweede helft van mei, met bijna elke dag regen en te lage temperaturen, niemand op te rekenen. Een andere keer is het in mei al zeer warm, boven 25 graden, waarvan 1960 een voorbeeld kan zijn, en dan laat de zomer het af weten. Het weer heeft geen ge heugen. Dat betekent dat de ko mende zomer niet weet hoe het voorjaar is verlopen, koud of warm, nat of droog. Er is daarom aan de hand van het verloop van het voorjaar ook geen enkele be trouwbare prognose te doen ten aanzien van de erop volgende zo mer. Nu hebben wij twee fraaie zomers achter ons liggen, maar ook dat zegt niets. In de vorige eeuw kre gen wij al een keer zes warme zo mers na elkaar en in de jaren der tig van deze eeuw al een keer vier achtereen. Waarom zou de ko mende zomer niet opnieuw zon nig en zomers kunnen verlopen. Dat zal geheel afhangen of de ho- gedrukgebieden de dienst uitma ken of dat het depressies aan de lopende band gaan worden. De tendens van dit voorjaar geeft een pré aan hogedrukgebieden te zien. Zo bezien zou de zomer op dat punt er een voorbeeld aan kunnen nemen, mits er wel wat Vaker regen valt, wil de landbouw niet opnieuw een kapitaal kwijt zijn aan het laten draaien van de regeninstallaties. naam wordt ook gebezigd voor een balsemien, het springzaad of kruidje roer me niet. Overdrach telijk ook gezegd van lichtgeraak te personen. Volgens anderen wordt de mimosa om een andere reden kruidje roer me niet ge noemd. De mimosa pudica groeit in Malabar en heeft gele bloemen. Raakt men het blad ervan maar even aan, dan trekt het zich ogen blikkelijk samen, vandaar de naam. De sierplant Bergenia, in april/mei bloeiend met trossen rode bloemen, heeft grote, glan zende kool-achtige bladeren. In de volksmond kreeg deze plant de naam 'schoenlappersplant'. Waarschijnlijk omdat één blad zo groot is als de zool van een flinke schoen. Een ander grappige naam is het 'slaapmutsje' voor de Eschscholzia Californica, in veel tuinen een rijk en lang bloeiende plant (de hele zomer tot de late herfst). De fel oranje bloemen gaan iedere avond dicht en ope nen zich weer in de ochtendzon. Daar dankt deze bloem zijn bij naam aan. De sierplant is afkom stig uit Californië. Het plantje komt ook sporadisch voor in het wild. In sommige streken bezigt men in plaats van slaapmutsje, de naam 'knipmutsje'. Een bekende volksnaam voor de calceolaria is 'pantoffeltje' of 'pantoffelplantje'. Waarschijnlijk naar de vorm. Grappig is de bijnaam 'panne koekjes'. In verschillende streken o.a. Oost Drente, duidt men hier mee het madeliefje aan. In ande re, Overijssel en de Veluwe, geeft men deze naam aan de sleutel bloem. Een grappige naam voor de egelboterbloem is 'kruidje-on gans'. De boeren noemen deze bloem zo, omdat deze gele boter bloem schadelijk was voor de schapen, die als ze ervan aten, onwel (ongans) werden. Aardige bijnamen kreeg ook de rolklaver. Deze wordt in de volksmond wel 'kippen en haantje' of 'schoentjes en laarsjes' genoemd. Geen won der dat de decoratieve lisdodde, die in sloten, moerassen en riet velden groeit, veel bijnamen kreeg, meestal door de typische vorm en de bruine kleur. Men noemt de lisdodde soms lampen poetser, sigarenriet, stalkaarsen of duikelaar. In sommige streken werd de gedroogde lisdodde in petroleum gedompeld en deed dan dienst als fakkel. Andere leu ke bijnamen zijn Volendammert- jes of matroosjes voor gebroken hartjes, vliegenvangertjes voor de zonnedauw. Het spiegelklokje, een blauw bloempje dat tussen het koren op de zandgrond groeit, luistert naar de bijnaam 'vrou wenspiegel'. De orchis militaris, behorende tot de familie der Or- chidaceeën, kreeg de grappige bijnaam van 'soldaatje'. Deze bloem komt nog sporadisch voor in het wild o.a. in Zuid-Limburg. We besluiten dit taaipraatje met de leuk gevonden naam 'harle kijn' voor de koekoeksbloem, tot dezelfde familie behorend als het soldaatje. In september start een voor Ne derland uniek experiment in onze provincie: de Leergang Volwas seneneducatie. Dit is een bijscho lingscursus voor begeleid(st)ers in diverse vormen van volwassene neducatie. Deze cursus is in eerste instantie bedoeld voor mensen die nu als vrijwillig(st)er werkzaam zijn maar niet over een bevoegd (bijvoorbeeld een HBO-diploma) beschikken. Gedacht wordt aan begeleid(st)ers in diverse educa tieve activiteiten voor vrouwen (V.O.S„ V.I.D.O. en dergelijke), aan begeleid(st)ers in alfabetise ringsprojecten, aan mensen die educatieve activiteiten voor bui tenlanders begeleiden enz. Het is de bedoeling dat het met goed gevolg afronden van deze Leergang leidt tot het verkrijgen van de bevoegdheid om als pro fessionele kracht werkzaam te zijn. De leergang wordt opgezet en uitgevoerd door een samen werkingsverband van het Zeeuw se steunpunt volwasseneneduca tie, de beide Pedagogische Aca demies en de drie vormingsinter naten in Zeeland. De cursus duurt één jaar (september '84 - juni '85) en er kunnen maximaal 30 cursis ten geplaatst worden, verdeeld over twee basisgroepen. In de ba sisgroep werkt men aan thema's, wat wordt ondersteund door vak gerichte lessen. De leergang is als experiment voor twee jaar toegewezen aan Zeeland door de ministeries van Onderwijs en W.V.C., die ook subsidie verlenen. Daarnaast stelt ook de provincie via het Zeevws Steunpunt en de vormingsinter naten middelen en faciliteiten be schikbaar. Aanmelding kan plaatsvinden via een bij het Zeeuwse Steunpunt Volwassene neducatie te verkrijgen inschrijf formulier, waar tevens een bro chure verkrijgbaar is. (tel. 01180- 34880). Sluitingsdatum voor de aanmelding is 15 juni. Kersen Het geelbruine, later iets roseach- tigs bruine soms wat geaderde kernhout, dat vaak een groenach tige streperigheid vertoont, steekt weinig scherp af bij het wat grijze spinthout. Kersen is zeer ftjn van nerf. sterk en elastisch. Het laat zich goed bewerken, buigen, schroeven en spijkeren. Zowel in de vorm van fineer als massief wordt kersen voornamelijk in de meubelindustrie toegepast; ver der ook voor de fabricage van houtwaren, mesheften, borstel houten en dergelijke. Noten Afhankelijk van het land van herkomst kan het uiterlijk van deze fraaie houtsoort vrij veel verschillen. Het Amerikaans no ten is bijvoorbeeld wat paars achtig bruin, terwijl het inlandse noten over het algemeen meer lichtgrijs van kleur is. Frans en Duits noten is veelal grijsbruin, waarbij een zeer mooie streepte- kening aanwezig kan zijn. Het fraaiste noten is het Turkse en het Perzische noten, dat in Nederland wel Italiaans noten wordt ge noemd omdat het vaak via Italië wordt gekocht. Het hout is matig fijn van nerf, dicht, vast, sterk en taai en een maal droog werkt het vrijwel niet. Notehout wordt voornamelijk in de meubelindustrie gebruikt; ver der voor beeldhouw- en snijwerk, geweerkolven, lijsten, knoppen, grepen enz. Het fraaie notewortel wordt al sinds eeuwen in de meubelindus trie gebruikt en behoort tot de allerbalangrijkste wortelsoorten. Wortelknollen kunnen niet alleen aan de voet doch ook aan de op gaande stam van een boom groei en'.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 11