THOLENDERWIJS
informatierubriek van de gemeente tholen
KURSUSSEN VAN HET WESTBRABANTS AVONDKOLLEGE STARTEN
IN AUGUSTUS/SEPTEMBER OPSTAPKURSUS, MAVO-I en MAVO-II
ZATERDAG RIJDT DE ZIEKENHUIS-
BUS VOOR HET LAATST!!
AANVRAGEN GEBRUIK SPORT- EN
GEMEENSCHAPSCENTRUM "de
Wellevaete" SEIZOEN 1984/1983
FOTO EXPOSITIE IN "MEULVLIET"
RAMADAN, VASTENTIJD VOOR DE
HINDERWET: KENNISGEVING
BEKENDMAKING
ONTWERPBESCHIKKING
WOENSDAG 6 JUNI
VERGADERT
DE WELZIJNSRAAD
X
WAT LIGT TER INZAGE?
Woensdag 30 mei 1984
EENDRACHTBODE
5
Het Europese Hof
SPREEKUUR BEN W
SPREEKUUR WONINGSTICHTING
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5Sint MaartensdijkTel 01666-2955
Sedert 1981 verzorgt het Westbrabants-Avondkollege kursussen voor
volwassenen op Tholen en meer in het bijzonder in de kern Sint-Maar
tensdijk. Omdat de verschillende Wirsussen zich in voldoende belang
stelling kunnen verheugen heeft het ministerie van Onderwijs en We-*
tenschappen de afdeling Sint-Maartensdijk als nevenvestiging van het
Westbrabants Avondkollege erkend. Ook in het nieuwe schooljaar
wordt weer een aantal kursussen opgestart. Onderstaand wordt u
daarover uitgebreid geïnformeerd.
Schooljaar 1984-1 985
Bij voldoende belangstelling zullen in het schooljaar 1984-1985 in
Sint-Maartensdijk de volgende kursussen worden georganiseerd:
- OPSTAPKURSUS (voorbereiding Mavo/Algemene ontwikkeling)
- NEDERLANDS en ENGELS op het niveau Mavo klas 1
NEDERLANDS EN ENGELS op het niveau Mavo klas 3 (eindexa
men).
De opstapkursus kan afhankelijk van de meerderheid van de kursisten
overdag dan wel 's avonds worden opgezet.
Mavo-I is in ieder geval overdag, terwijl de lessen voor Mavo-lil 's
avonds worden verzorgd.
Informatie en aanmelding
In het vervolg van dit artikel geven wij u per kursus de nodige infor
matie. Indien u nog meer wilt weten, dan kunt u elke donderdagavond
tussen 1 8.00 en 20.00 uur telefonisch kontakt opnemen met de heer
J. Suijkerbuijk docent aan het Westbrabants-Avondkollege, tel.
01 660-2497. U kunt zich bij de heer Suijkerbuijk ook als kursist laten
inschrijven.
Aanvullende informatie is eveneens verkrijgbaar tijdens een op 20 juni
a s. te houden informatie-avond op het gemeentehuis te Sint-Maar
tensdijk. Voor deze informatie-avond kunt u inschrijven met gebruik
making van de bij dit artikel afgedrukte aanmeldingsstrook.
OPSTAPKURSUS
- Algemene Ontwikkeling
-Voorbereiding Mavo
Voor wie is deze kursus bestemd?
Schoolleiding en medewerkers hopen de volgende groepen volwasse
nen van dienst te kunnen zijn met deze opstapkursus:
a. Dames en Heren, die een Mavo-opleiding of een deel daarvan willen
volgen, maar wier vooropleiding misschien een beetje te gering is.
b. Volwassenen, die willen gaan studeren op Mavo niveau, maar voor
wie het luiden van de laatste schoolbel al weer zo lang geleden is,
dat zij het studeren en alles wat daarmee samen hangt helemaal
ontwend zijn
c. Dames en Heren die nog niet weten of zij de Mavo voor volwassenen
willen gaan volgen, maar wel behofte hebben aan meer algemene
ontwikkeling.
WAT GAAN WE ER DOEN?
In de opstapkursus kunnen de deelnemers de volgende vakken gaan
volgen:
Nederlands
Engels.
WAT KOMT ER BIJ DE VERSCHILLENDE VAKKEN AAN DE ORDE?
Nederlands:
- Spelling en grammatica - Tekstverklaring (kritisch leren lezen)
Het schrijven van brieven - In de groep leren spreken.
Het maken van een opstel
Engels:
Oefenen in eenvoudig lezen en luisteren
Uitspraak
Woordkennis en konversatie
Schrijfvaardigheid
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE 1 E KLAS MAVO EN DE OPSTAP
KURSUS?
Enkele verschillen zijn o.a.:
In de Opstapkursus gaat men er van uit, dat U wel wat vergeten bent
van wat U vroeger geleerd hebt.
Op de Mavo wordt meer een beroep gedaan op uw kennis van
vroeger.
In de Opstapkursus werken we in een langzamer tempo
In de Opstapkursus wordt minder huiswerk opgegeven.
- In de Opstapkursus heeft de docent, in overleg met de kursisten,
meer vrijheid om te bepalen wat we bij een vak gaan doen, dan bij
de Mavo.
HOEVEEL TIJD KOST HET VOLGEN VAN DE OPSTAPKURSUS?
De kursus duurt 1 jaar.
Per vak krijgt U 1 Vi uur les per week.
Er worden steeds 2 vakken op een ochtend/avond gegeven.
U moet er ook op rekenen, dat U thuis nog een beetje huiswerk moet
maken. In het begin is dat niet veel, later in het jaar wordt het wat
meer
Wat zijn de kosten.
Het schoolgeld bedraagt per jaar voor het volgen van 1 vak 1 40,—
voor 2 vakken 1 55,— Voor boeken en stencils bedragen de kosten
circa 75,—
NEDERLANDS EN ENGELS OP MAVO-NIVEAU
Na het volgen van de opstapkursus begint een groep kursisten het
nieuwe schooljaar met het volgen van de vakken Nederlands en Engels
1e klas Mavo. Zo begint een andere groep dit jaar aan de vakken
Nederlands en Engels in de 3e klas Mavo. Deze groep doet dus aan het
eind van het nieuwe schoojaar eindexamen voor deze vakken. Nieuwe
kursisten kunnen, bij voldoende vooropleiding, tot deze groepen wor
den toegelaten.
N B. Het is niet persé noodzakelijk om eerst de opstapkursus te volgen
en dan pas te beginnen aan Mavo-I. Het is best mogelijk dat u destijds
al in dagonderwijs een vergelijkbare opleiding of een paar jaar Mavo
(Mulo) hebt gedaan, waardoor u eind augustus direkt met Mavo-I kan
beginnen.
Mavo-certificaten
In de Thoolse situatie is er slechts sprake van een gedeeltelijke Mavo
opleiding. U volgt namelijk maar 2 vakken te weten Engels en Neder
lands. De Thoolse kursus leidt op voor officiële Mavo-certificaten. Na 3
jaar doet u officieel eindexamen en kan u in het bezit komen van de
Op 15 oktober 1973 reed de zogenaamde ziekenhuis voor het eerst
vanaf het eiland Tholen naar het verpleegtehuis "A.B.G." en zieken
huis 'Lievensberg" te Bergen op Zoom. Die vorm van groepsvervoer
werd ingesteld om inwoners van de gemeente Tholen in de gelegen
heid te stellen familieleden, vrienden en kennissen die aldaar verpleegd
en verzorgd werden te bezoeken. Het openbaar vervoer naar Bergen op
Zoom ging niet verder dan tot het station van de N.S., terwijl de
stadsdienst niet aansloot op de aankomsttijden van de lijndienst.
Met ingang van 3 juni a s. komt de ziekenhuisbus te vervallen en wel
omdat de nieuwe dienstregeling van de B B A. een zodanige wijziging
ondergaat dat kan worden aangesloten op de bezoektijden van het
"A.B.G." en "Lievensberg". Vorige week publiceerden wij in deze
rubriek de nieuwe dienstregeling. Het is wellicht handig als u die
bewaart.
Op korte termijn buigt het gemeentebestuur zich over de verhuring van
de verschillende lokaliteiten in het sport- en gemeenschapscentrum
"De Wellevaete" te Sint-Annaland. De vaste gebruikers van het com
plex hebben onlangs een brief gekregen naar aanleiding waarvan zij
hun wensen voor het nieuwe seizoen kenbaar kunnen maken. Natuur
lijk staat het huren van het sport- en gemeenschapscentrum ook open
voor verenigingen en organisaties die dat nog niet eerder deden. Zij
kunnen daartoe aanvraagformulieren verkrijgen op het gemeentehuis
te Sint-Maartensdijk. Op verzoek worden de formulieren ook toege
zonden. Bel dan even naar 01 666-2955, tst. 221
certificaten Nederlands en Engels. Een volledige Mavo-opleiding (met
als eindresultaat het Mavo-diploma) telt echter 6 vakken. De andere 4
vakken kunt u, indien u daar prijs opstelt, in dezelfde periode volgen
aan de Mavo-afdelingen van het Westbrabants Avondkollege te Bergen
op Zoom of Roosendaal.
Wat zijn de kosten?
Ook voor de Mavo-opleiding geldt dat voor het volgen van 1 vak een
schoolgeld is verschuldigd van 140,— en voor het volgen van 2
vakken ƒ155,— Het boekengeld bedraagt ƒ50,— a ƒ60,— per
schooljaar.
Waar en wanneer
De opstapkursus en de kursussen Mavo worden in ieder geval in Sint-
Maartensdijk gegeven De avondkursussen in de Burg. Bouwense
L.T.S., de dagkursussen in de openbare lagere school "De Rieburch".
Mavo-I: maandagochtend
8.45 uur tot 10.15 uur Nederlands
10.25 uur tot 11.55 uur Engels
Mavo-III: maandagavond
1 9.00 uur tot 20.30 uur Nederlands
20.45 uur tot 22.15 uur Engels.
Opstapkursus
Indien er een opstapkursus van de grond komt, bepaalt de meerderheid
van de kursisten of deze overdag of 's avonds wordt gegeven. Wordt
het overdag, dan is dit op maandagochten van 8.45 uur tot 1155 uur.
Wordt het 's avonds, dan is dit op maandagavond van 1 9.00 uur tot
22.15 uur.
Informatie-avond op woensdag 20 juni
Deze avond wordt gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Met name voor de aspirant- kursisten van de opstapkursus is deze
bijeenkomst belangrijk, aangezien dan wordt bepaald of de kursus
overdag dan wel 's avonds wordt gehouden. Tijdens de informatie-bij
eenkomst zijn directie en docenten van het West-Brabants-Avondkol
lege aanwezig om een toelichting te geven op de kursussen, antwoord
te geven op al uw vragen, terwijl u zich voorts ter plekke als kursist kan
laten inschrijven.
Voor een goede organisatie van deze avond (aanvang 1 9.30 uur) is het
van belang te weten hoeveel mensen er aanwezig zijn en naar welke
kursus de belangstelling uitgaat. Met gebruikmaking van onderstaande
strook kunt u zich voor de informatie-avond aanmelden.
Aanmeldingsstrook informatie-avond kursussen Westbrabants-Avond
kollege Sint-Maartensdijk.
Ondergetekende
Adres
Woonplaats
meldt zich hierbij aan voor de op woensdag 20 juni a s. te houden
informatie-avond.
Zijn/haar voorkeur gaat uit naar:
kursus
Overdag
Opstapkursus
Engels-Nederlands
Mavo 1
Engels-Nederlands
Mavo 3
's Avonds
O
geen voorkeur
Op donderdag 14 juni a.s.
mag kiesgerechtigd Neder
land naar de stembus. Ditmaal
niet voor de verkiezing van een
Tweede Kamer, Provinciale
Staten of Gemeenteraad,
maar voor de samenstelling
van het Europese Parlement.
De directe verkiezing van de
leden van het Europese Parie-
ment gebeurt voor de tweede
maal. Opnieuw krijgen de ruim
10 miljoen kiesgerechtigde
Nederianders dus de kans zelf
hun afgevaardigden aan te
wijzen. Zij doen dat samen
met pakweg 197 miljoen kie
zers uit de 10 landen van de
Europese Gemeenschap:
Bondsrepubliek Duitsland,
Frankrijk, Groot- Britannië,
Italië, België, Denemarken,
Ierland, Luxemburg, en Grie
kenland.
In totaal zijn er 434 zetels te
verdelen, waarvan 25 voor
afgevaardigden uit Nederiand.
Insturen naar: gemeente Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartens
dijk.
Studeren met behoud van uitkering
Het spreekt voor zich dat ook uitkeringsgerechtigden kunnen deelne
men aan de kursussen van het Westbrabants-Avondkollege. Er zijn
echter een paar haken en ogen. Alle uitkeringsgerechtigden kunnen
deelnemen aan de avondkursussen. Dit is niet van invloed op de uit
kering.
Voor wat betreft de dagkursussen ligt dit anders. Minderjarige school
verlaters (met een uitkering) krijgen geen toestemming om een dag-
kursus te volgen.
Meerderjarige schoolverlaters dienen via de afdeling sociale zaken een
verzoek om toestemming in te dienen, waarna de desbetreffende
kommissie (R.W.W., of W.W.V.) een beslissing neemt.
Meerderjarigen, geen schoolverlaters, kunnen aan de dagopleiding
meedoen, doch dienen dit te melden bij de afdeling sociale zaken.
Overigens blijven de wettelijke voorschriften (ingeschreven staan bij
arbeidsburo, studie mag geen belemmering zijn om werk te aanvaar
den, e.d.) normaal van kracht.
In het kader van het Thoolse Baanlozenprojekt is in,het eerstehalf jaar
van 1984 opnieuw een fotokursus georganiseerd. Vorige week werd
deze kursus afgesloten. Tot en met 3 juni a.s. exposeren de kursisten
hun werk in de foyer van sport- en gemeenschapscentrum "Meulvliet"
in Tholen. De toegang is natuurlijk gratis. Het is alleszins de moeite
waard even een kijkje te nemen.
Vanaf 1980 voert de ge- IWIfl^l IIW1Q
meente Tholen een aktief IVIUOLIIVIO
minderhedenbeleid. In sep
tember 1983 werd door de
gemeenteraad de "Nota Min
derhedenbeleid Tholen" vast
gesteld, waarin zijn opgeno
men de uitgangspunten voor
een beleid. Eén van de uit
gangspunten is het onder de
aandacht brengen van de Ne
derlandse samenleving van
achtergronden, cultuur en le
venswijze van de minderhe
den. Ook dit artikel is als zo
danig bedoeld.
De meeste moslims onder de buitenlandse werknemers houden zich,
ook al zijn ze al jaren in Nederland, aan de strenge voorschriften van de
Ramadan.
Wat is Ramadan?
De Ramadan (voor de Marokkanen) of Ramazan (voor de Turken) is de
maand waarin de Koran geopenbaard werd aan Mohammed de pro
feet. Gedurende deze maand wordt gevast. Dit betekent dat de Moslims
zich van praktisch alles onthouden. Vanaf de dageraad, dat is 2 uur
voor zonsopgang, tot zonsondergang, eten of drinken zij helemaal
niets. De strenge moslim zal zelfs niet slikken (spuugt zijn speeksel op
straat uit)Ook roken zij in die tijd niet, terwijl ook sexuele relaties of wat
daartoe zou kunnen leiden, tot de verboden zaken horen.
In de islamitische landen wordt door de vastentijd het hele sociale en
ekonomische leven 'ontwricht'. Hét leven van alle dag neemt een heel
ander ritme aan; de dag wordt a.h.w. anders ingedeeld.
Zo zijn bijvoorbeeld restaurants en winkels overdag gesloten en 's
nachts geopend. Vooral op het platteland houdt men zich streng aan
deze regel.
In Nederland wordt met deze vastentijd vaak geen rekening gehouden.
Dit kan problemen veroorzaken o.a. op bedrijven, ziekenhuizen, scho
len en bij individuele kontakten.
Ondanks het feit dat wij als Nederlander misschien niet achter deze
manier van vasten kunnen staan, is het voor moslims toch een hele
prestatie op deze manier de voorschriften uit de Koran na te leven.
We zullen moeten vermijden minachtend of gekscherend over het
vasten te praten.
Ook kunnen we proberen om in de late uurtjes wat meer lawaai te
aksepteren dan normaal, omdat deze mensen pas 's avonds na zond
sondergang eten, wat nogal eens kan uitlopen op een feestje.
RAMADAN 1984
Dit jaar vindt de Ramadan plaats van 1 juni tot 30 juni, hoewel de
exacte datum afhankelijk is van de maanstand. De moslims in Neder
land vragen de Nederlanders wat begrip te hebben voor deze voor hun
zo belangrijke vastentijd.
De Ramadan wordt afgesloten met het Suikerfeest. Met dit feest wordt
gevierd dat de zware opgave om een( maand te vasten door gelovigen
goed is vervuld en hij weer met een schone lei kan beginnen. Met
andere woorden: met het volbrengen van de Ramadan bewijst men een
goed Moslim te zijn.
Europese Gemeenschap: Wat hebben wij er in te zeggen?
Net zoals in de aangesloten landen zelf, moet in de Europese Gemeen
schap democratische besluitvorming het uitgangspunt zijn. Wat houdt
democratie in grote lijnen in? Letterlijk betekent het dat we als bevol
king het voor het zeggen hebben. Uiteindelijk komt het neer op: de
meeste stemmen gelden, waarbij ook rekening wordt gehouden met de
belangen van minderheden. Als eenmaal een besluit met de meeste
stemmen is genomen, dan moet wel iedereen zich daar aan houden.
In een land als Nederland - net zoals in de andere landen van de
Europese Gemeenschap - hebben we een parlementaire democratie.
Dat wil zeggen, dat de regering met voorstellen komt en die ook moet
uitvoeren, maar dat het parlement namens de kiezers die voorstellen
eerst moet goedkeuren. De volksvergegenwoordigers kunnen bij een
meerderheid ook verandering in die plannen aanbrengen. Via het par
lement hebben de kiezers in feite het laatste woord.
Gaat de democratische besluitvorming in de Europese Gemeenschap
net zo te werk als bijvoorbeeld in Nederland? Nee, het is een beetje
ingewikkelder. En daardoor een beetje minder 'echt' democratisch.
Hoe komt dat?
U weet nog: aan de basis van de Europese samenwerkjng stond de
gedachte dat militaire en economische oorlogen tussen de landen on
mogelijk zouden moeten worden gemaakt. Met het principe van de-
meeste-stemmen-gelden zou het denkbaar zijn, dat een aantal staten
gaan samenspannen tegen bijvoorbeeld één bepaald land. Dan blijft de
kans op economische of politieke pesterijen bestaan: zelfs het gevaar
van oorlog is niet uitgesloten. Daarom wil dat ééne land kunnen zeg
gen: nee, die besluiten of maatregelen zijn zo bedreigend voor ons, dat
ze niet door mogen gaan. Dat klinkt heel redelijk. Maar van de andere
kant betekent het ook, dat de manier van werken er ingewikkelder en
moeizamer door wordt. Het is ook niet altijd te voorkomen, dat een land
wel eens al te gretig van dit recht tot nee-zeggen gebruik maakt.
De Europese Commissie
Elke organisatie heeft een 'dagelijks bestuur' nodig. In een land is dat
bestuur de regering. Ook de Europese Gemeenschap heeft een soort
regering: de Europese Commissie. Regeren betekent: beleid uitstippe
len, wetten opstellen en ervoor zorgen dat die wetten ook worden
uitgevoerd. Dat is ook de taak van de Europese Commissie, die bestaat
uit vertegenwoordigers van alle deelnemende landen. De grote landen
sturen twee Commissie-leden, de kleinere één. Toch is de Europese
Commissie geen echte 'regering'.
Waarom niet?
De regering van een democratisch land is alleen afhankelijk van de
steun van het Parlement. Als dat de plannen van de regering goed
keurt, kunnen ze ook worden uitgevoerd. De Commissie moet vooral
ook rekening houden met wat de regeringen van de deelnemende
landen wel of niet willen. In feite hebben de ministers uit de verschil
lende landen het laatste woord. Wel is afgesproken, dat de Commis
sieleden geen instructies van hun nationale regering aannemen. Ze zijn
dus redelijk onafhankelijk. Maar toch niet zo machtig als een 'echte'
regering.
Het Europese Parlement
De Europese Commissie neemt een gezamenlijke beslissing en stapt
daarmee naar het Europees Parlement. De Parlementsleden kunnen
veranderingen in de plannen voorstellen. De Commissie neemt de
opmerkingen van het Parlement serieus, maar is niet verplicht ze op te
volgen. Ook niet als er een meerderheid voor is. Dat is dus anders dan
bij de Tweede Kamer in Den Haag, die de regering wel kan voorschrij
ven veranderingen in de voorstellen aan te brengen.
Veel mensen menen, dat ook het Europees Parlement die macht moet
hebben. Zover is het nog niet, maar het zal wel die kant uit moeten
gaan Het gaat immers om wat wij - als Europese kiezers - hebben in te
brengen.
Wel kan het Europees Parlement het totale beleid afkeuren en de
Commissie naar huis sturen. Daar is een meerderheid van twee-derde
voor nodig. In de praktijk is dat nooit voorgekomen. Het is de vraag of
het afzetten van de Commissie enige zin zou hebben, omdat niet het
Parlement of de Europese kiezers de nieuwe leden van de Commissie
aan kunnen wijzen. Dat doen de de nationale regeringen. En wat schiet
je er dan mee op?
Toch mag je de druk die het Parlement kan uitoefenen ook niet onder
schatten. Als de Commissie de wijzigingen van de volksvertegenwoor
diging overneemt, is het moeilijk voor de nationale regeringen de zaak
weer terug te draaien. Het Europees Parlement - en daarmee de supra
nationale democratie - heeft dus geen doorslaggevende stem, wel één
waar duchtig rekening mee gehouden moet worden Het Parlement
bestaat uit 434 leden; De Nederlandse bevolking wordt er door 25
leden vertegenwoordigd. Eén keer in de vijf jaar vinden de verkiezingen
plaats.
De Raad van Ministers
Het is hiervoor al gezegd, de regeringen van de lidstaten nemen de
uiteindelijke beslissingen en hebben dus de hoogste macht. Het be
langrijkste besluitvormende orgaan van de Europese Gemeenschap is
dan ook de Raad van ministers van de Europese Gemeenschappen -
kortweg de Raad. Deze Raad bestaat dus uit leden van de regeringen
van de lidstaten.
Wie zitten daar in?
De samenstelling kan per vergadering verschillen. Gaat het bijvoor
beeld over graanprijzen, dan praten en beslissen de landbouwminis
ters. Komt de buitenlandse politiek ter sprake, dan zitten de ministers
van Buitenlandse Zaken rond de tafel.
Hoe beslist de Raad?
In principe geldt ook hier: de meeste stemmen gelden. In de praktijk
zoekt men echter naar oplossingen die voor alle deelnemende landen
aanvaardbaar zijn. Dat betekent: het zoeken naar compromissen, wat
nog al eens tijdrovend kan zijn. Om het nog een beetje ingewikkelder te
maken: de ministers in de Raad zijn geen verantwoording schuldig aan
het Europees Parlement, maar aan hun eigen nationale volksvertegen
woordiging, maar die is er pok niet bij geweest.
Zijn de Ministers van de Raad het eens geworden, dan komt er een
regeling of wet die voor het hele-€G-gebied van kracht is. Alle deelne
mende landen moeten zich daaraan houden. Bij overtreding worden ze
op de vingers getikt door het Europese Hof, waarin uit elk land één
rechter zitting heeft.
In de praktijk blijkt dat een uitspraak van het Europese Hof wel degelijk
wordt opgevolgd. Ook de rechters in de verschillende landen richten
zich in hun uitspraken naar wat het Europese Hof heeft gezegd. De
Europese wetten staan immers 'boven' de eigen wetgeving. Boven
dien: het negeren van de uitspraken van het Europese Hof zou het
voortbestaan van de Europese Gemeenschap op het spel zetten. Zover
wil geen enkel land gaan.
Donderdag 14 juni: verkiezingsdag
Uit het bovenstaande moge blijken dat donderdag 14 juni een belang
rijke dag is voor Nederland en meer in het bijzonder voor de Europese
Gemeenschap. Binnenkort krijgen de Thoolse kiesgerechtigden een
kandidatenlijst en een oproepkaart thuisgestuurd. De stembureaus zijn
geopend van 8.00 tot 19.00 uur. De verkiezingsuitslag wordt bekend
gemaakt op zondag 1 7 juni.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge
meester en wethouders vinden plaats op maandag 4 juni 1 984 in het
gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E Baerends en de
wethouders L.J. Koopman en P. van Schetsen houden hun spreekuur
van 11.00-1 2.00 uur. Het spreekuur van wethouder J. Versluijs komt
te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden
spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon
01 666-2955, toestel 21 5.
Het bestuur van de stichting Beter Wonen" houdt elke maandag van
10.30-12 00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor
aanvragen om woonruimte De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder
nummer 01 666-3359.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel 24,
tweede lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne
bekend, dat zij voornemens zijn gunstig te beschikken onder oplegging
van de nodige voorwaarden om gevaar schade of hinder voor de om
geving te ondervangen op de aanvraag om een vergunning ingevulge
de Hinderwet van:
autoverhuurbedrijf Van Daalen B.V., Hofstraat 25a te Oud-Vossemeer
voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor het
stallen en herstellen van motorvoertuigen gelegen aan de Hofstraat
25a.
De ontwerp-beschikking, alsmede de aanvraag en andere ter zake zijn
de stukken liggen met ingang van 1 juni 1 984 gedurende een termijn
van veertien dagen ter inzage op de secretarie van de gemeente Tholen
te Sint-Maartensdijk van 9 .00- tot 1 2 .00 uur en van 14.00 tot 1 6 .00
uur, alsmede elke maandag van 1 7.00 tot 20.00 uur in de openbare
bibliotheek, Markt 58 te Sint-Maartensdijk, Vanaf 1 5 juni 1 984 tot het
einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen
het geven van de aangevraagde beschikkingen liggen bovengenoemde
aanvragen en andere ter zake zijnde stukken elke werkdag ter inzage
van 09.00 tot 1 2.00 uur. en van 1 4.00 uur tot 1 6.00 uur, alsmede
elke maandag van 1 7 .00 uur tot 20.00 uur in de openbare bibliotheek,
Markt 58 te Sint-Maartensdijk. De aanvrager alsmede degenen die
bezwaren hebben ingebracht naar aanleiding van de aanvrage en ieder
die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest,
kunnen gedurende de hierboven genoemde termijn van veertien dagen
gemotiveerde bezwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerpbe
schikking. Degene, die een bezwaarschrift indient, kan verzoeken zijn
persoonlijke gegevens niet bekend te maken Een bezwaarschrift dient
te worden gericht aan het kollege van burgemeester en wethouders van
Tholen. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage ge
legd.
Sint-Maartensdijk, 30 mei 1984
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Op woensdag 6 juni komt de
Welzijnsraad van de gemeente
Tholen voor een vergadering bij
een in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. De bijeenkomst be
gint om 1 9 .30 uur en is openbaar.
Vooraf kan elke belangstellende
het woord voeren over aan de or
de komende onderwerpen. Overi
gens staat voor 6 juni naast de
vaste agendapunten (opening,
vaststelling notulen rondvraag en
sluiting), slechts één onderwerp
op de agenda te weten:
Bespreking voorstel welzijns-
adviesstruktuur;
Tot nu toe funktioneert in de
gemeente Tholen een wel
zijnsraad, bestaande uit raads
leden en burgerleden. Een
aantal van de burgerleden is
naar voren geschoven door
een 3-tal werkgroepen, die
naast de Welzijnsraad werk
zaam zijn. de werkgroep sport,
de werkgroep sociaal cultureel
werk en de werkgroep jeugd-
en jongerenwerk.
Er is nogal wat onvrede met
deze adviesstruktuur. Voor
naamste bezwaar is dat de
welzijnsraad niet kan beant
woorden aan één van haar
voornaamste doelstellingen,
namelijk het op objektieve wij
ze afwegen van alle belangen
op het terrein van zorg, edu
catie en recreatie.
Unaniem zijn de werkgroepen
en de welzijnsraad van mening
dat de welzijnsraad opgehe
ven dient te worden. Over de
verschillende mogelijkheden
over het "hoe dan verder" is
uitvoerig gediskussieerd.
Voorgesteld wordt een afzon
derlijke kommissie in te stellen
die uitsluitend uit raadsleden
bestaat. Dit terwille van een
evenwichtige belangenafwe
ging. Daarbij wordt tevens
voorgesteld een drietal kom
missies in te stellen elk be
staande uit 7 burgerleden
het lid van het kollege dat de
desbetreffende werksoort in
zijn portefeuille heeft: kom
missie sport en rekreatie,
kommissie sociaal kultureel
werk en een kommissie jeugd-
en jongerenwerk.
Aangezien voorkomen moet
worden dat alleen de belangen
van de vertegenwoordigde
werksoorten behartigd wor
den, zal het lidmaatschap de
nodige capaciteiten en in
spanningen van de leden ver
gen. Ook moet voorkomen
worden dat professionele
krachten door hun specifieke
kennis een dominante rol in de
kommissies gaan spelen. Om
deze redenen zijn een aantal
voorwaarden opgesomd die
bij een voordracht tot benoe
ming een belangrijke rol zullen
spelen:
a. de kandidaat-leden moeten
een brede interesse heb
ben, zodat er geen sprake
zal zijn van belangenbe
hartiging voor alleen de ei
gen achterban;
b. de kandidaat-leden moeten
bereid zijn zo'n 10 verga
deringen per jaar bij te wo
nen en de hiermee ge
moeid zijnde voorberei
dingstijd te spenderen;
c. de kandidaat-leden moeten
als vrijwilliger werkzaam
zijn;
d. de kandidaat-leden moeten
de Thoolse situatie goed
kennen.
De nu voorgestelde struktuur ziet
er schematisch alsvolgt uit:
1 Gemeenteraad"!
'T
burgemeester en wethoudersf
"kommissie ex art.
61 GW sport en
rekreatie
kommissie ex art.
61 GW sociaal
cultureel werk
kommissie ex artikel 62
2e lid gemeentewet
welziinskommlssie
kommissie ex art.
61 G'.V .ieugd- en
jongerenwerk
De welzijnsraad wordt in de ver
gadering van 6 juni a.s. gevraagd
over de nieuwe Welzijns-advies-
struktuur.
Voorbereiding bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe
ning aan het bepaalde in artikel 22, tweede lid, van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 1 juni
1 984 voor een ieder ter secretarie van de gemeente. Markt 1 -5
te Sint-Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad van
de gemeente Tholen van 21 mei 1984, waarbij wordt ver
klaard, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor de
volgende gebieden;
a. een gebied aan het Oudeland te Tholen;
b. een gebied aan de Schoolstraat te Oud-Vossemeer.
De begrenzing van de genoemde gebieden staat aangegeven
op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zodanig ge
waarmerkte tekeningen.
Sint-Maartensdijk, 30 mei 1 984
De burgemeester voornoemd,
E. Baerends.
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan
De Stichting "Beter Wonen", Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk,
heeft een plan ingediend voor het bouwen van 1 6 woningen
aan de Zoutziedersdreef/Kuipersdreef te Tholen. Deze wonin
gen zijn geprojekteerd op het perceel, kadastraal bekend Tho
len, sektie 0, nummer 479 (gedeeltelijk).
Het bouwplan is niet in overeenstemming met het ter plaatse
geldende bestemmingsplan "Buitenzorg II''. Wij zijn voorne
mens met toepassing van artikel 1 9 van de Wet op de Ruimte
lijk eOrdening, na verkregen toestemming van het kollege van
Gedeputeerde Staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor
het onderhavige bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan, stel
len wij een ieder in de gelegenheid om van 4 tot en met 1 7 juni
1 984 schriftelijk bezwaar in te dienen bij ons kollege.
De bouw- en situatietekening liggen gedurende deze termijn ter
gemeentesekretarie'te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeente
lijke ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk 30 mei 1984
Burgemeester en wethouders van Tholen
A