THOLENDERWIJS informatierubriek van de gemeente tholen KURSUSSEN VAN HET WESTBRABANTS AVONDKOLLEGE STARTEN IN AUGUSTUS/SEPTEMBER OPSTAPKURSUS, MAVO-I en MAVO-II ZATERDAG RIJDT DE ZIEKENHUIS- BUS VOOR HET LAATST!! AANVRAGEN GEBRUIK SPORT- EN GEMEENSCHAPSCENTRUM "de Wellevaete" SEIZOEN 1984/1983 FOTO EXPOSITIE IN "MEULVLIET" RAMADAN, VASTENTIJD VOOR DE HINDERWET: KENNISGEVING BEKENDMAKING ONTWERPBESCHIKKING WOENSDAG 6 JUNI VERGADERT DE WELZIJNSRAAD X WAT LIGT TER INZAGE? Woensdag 30 mei 1984 EENDRACHTBODE 5 Het Europese Hof SPREEKUUR BEN W SPREEKUUR WONINGSTICHTING Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5Sint MaartensdijkTel 01666-2955 Sedert 1981 verzorgt het Westbrabants-Avondkollege kursussen voor volwassenen op Tholen en meer in het bijzonder in de kern Sint-Maar tensdijk. Omdat de verschillende Wirsussen zich in voldoende belang stelling kunnen verheugen heeft het ministerie van Onderwijs en We-* tenschappen de afdeling Sint-Maartensdijk als nevenvestiging van het Westbrabants Avondkollege erkend. Ook in het nieuwe schooljaar wordt weer een aantal kursussen opgestart. Onderstaand wordt u daarover uitgebreid geïnformeerd. Schooljaar 1984-1 985 Bij voldoende belangstelling zullen in het schooljaar 1984-1985 in Sint-Maartensdijk de volgende kursussen worden georganiseerd: - OPSTAPKURSUS (voorbereiding Mavo/Algemene ontwikkeling) - NEDERLANDS en ENGELS op het niveau Mavo klas 1 NEDERLANDS EN ENGELS op het niveau Mavo klas 3 (eindexa men). De opstapkursus kan afhankelijk van de meerderheid van de kursisten overdag dan wel 's avonds worden opgezet. Mavo-I is in ieder geval overdag, terwijl de lessen voor Mavo-lil 's avonds worden verzorgd. Informatie en aanmelding In het vervolg van dit artikel geven wij u per kursus de nodige infor matie. Indien u nog meer wilt weten, dan kunt u elke donderdagavond tussen 1 8.00 en 20.00 uur telefonisch kontakt opnemen met de heer J. Suijkerbuijk docent aan het Westbrabants-Avondkollege, tel. 01 660-2497. U kunt zich bij de heer Suijkerbuijk ook als kursist laten inschrijven. Aanvullende informatie is eveneens verkrijgbaar tijdens een op 20 juni a s. te houden informatie-avond op het gemeentehuis te Sint-Maar tensdijk. Voor deze informatie-avond kunt u inschrijven met gebruik making van de bij dit artikel afgedrukte aanmeldingsstrook. OPSTAPKURSUS - Algemene Ontwikkeling -Voorbereiding Mavo Voor wie is deze kursus bestemd? Schoolleiding en medewerkers hopen de volgende groepen volwasse nen van dienst te kunnen zijn met deze opstapkursus: a. Dames en Heren, die een Mavo-opleiding of een deel daarvan willen volgen, maar wier vooropleiding misschien een beetje te gering is. b. Volwassenen, die willen gaan studeren op Mavo niveau, maar voor wie het luiden van de laatste schoolbel al weer zo lang geleden is, dat zij het studeren en alles wat daarmee samen hangt helemaal ontwend zijn c. Dames en Heren die nog niet weten of zij de Mavo voor volwassenen willen gaan volgen, maar wel behofte hebben aan meer algemene ontwikkeling. WAT GAAN WE ER DOEN? In de opstapkursus kunnen de deelnemers de volgende vakken gaan volgen: Nederlands Engels. WAT KOMT ER BIJ DE VERSCHILLENDE VAKKEN AAN DE ORDE? Nederlands: - Spelling en grammatica - Tekstverklaring (kritisch leren lezen) Het schrijven van brieven - In de groep leren spreken. Het maken van een opstel Engels: Oefenen in eenvoudig lezen en luisteren Uitspraak Woordkennis en konversatie Schrijfvaardigheid WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE 1 E KLAS MAVO EN DE OPSTAP KURSUS? Enkele verschillen zijn o.a.: In de Opstapkursus gaat men er van uit, dat U wel wat vergeten bent van wat U vroeger geleerd hebt. Op de Mavo wordt meer een beroep gedaan op uw kennis van vroeger. In de Opstapkursus werken we in een langzamer tempo In de Opstapkursus wordt minder huiswerk opgegeven. - In de Opstapkursus heeft de docent, in overleg met de kursisten, meer vrijheid om te bepalen wat we bij een vak gaan doen, dan bij de Mavo. HOEVEEL TIJD KOST HET VOLGEN VAN DE OPSTAPKURSUS? De kursus duurt 1 jaar. Per vak krijgt U 1 Vi uur les per week. Er worden steeds 2 vakken op een ochtend/avond gegeven. U moet er ook op rekenen, dat U thuis nog een beetje huiswerk moet maken. In het begin is dat niet veel, later in het jaar wordt het wat meer Wat zijn de kosten. Het schoolgeld bedraagt per jaar voor het volgen van 1 vak 1 40,— voor 2 vakken 1 55,— Voor boeken en stencils bedragen de kosten circa 75,— NEDERLANDS EN ENGELS OP MAVO-NIVEAU Na het volgen van de opstapkursus begint een groep kursisten het nieuwe schooljaar met het volgen van de vakken Nederlands en Engels 1e klas Mavo. Zo begint een andere groep dit jaar aan de vakken Nederlands en Engels in de 3e klas Mavo. Deze groep doet dus aan het eind van het nieuwe schoojaar eindexamen voor deze vakken. Nieuwe kursisten kunnen, bij voldoende vooropleiding, tot deze groepen wor den toegelaten. N B. Het is niet persé noodzakelijk om eerst de opstapkursus te volgen en dan pas te beginnen aan Mavo-I. Het is best mogelijk dat u destijds al in dagonderwijs een vergelijkbare opleiding of een paar jaar Mavo (Mulo) hebt gedaan, waardoor u eind augustus direkt met Mavo-I kan beginnen. Mavo-certificaten In de Thoolse situatie is er slechts sprake van een gedeeltelijke Mavo opleiding. U volgt namelijk maar 2 vakken te weten Engels en Neder lands. De Thoolse kursus leidt op voor officiële Mavo-certificaten. Na 3 jaar doet u officieel eindexamen en kan u in het bezit komen van de Op 15 oktober 1973 reed de zogenaamde ziekenhuis voor het eerst vanaf het eiland Tholen naar het verpleegtehuis "A.B.G." en zieken huis 'Lievensberg" te Bergen op Zoom. Die vorm van groepsvervoer werd ingesteld om inwoners van de gemeente Tholen in de gelegen heid te stellen familieleden, vrienden en kennissen die aldaar verpleegd en verzorgd werden te bezoeken. Het openbaar vervoer naar Bergen op Zoom ging niet verder dan tot het station van de N.S., terwijl de stadsdienst niet aansloot op de aankomsttijden van de lijndienst. Met ingang van 3 juni a s. komt de ziekenhuisbus te vervallen en wel omdat de nieuwe dienstregeling van de B B A. een zodanige wijziging ondergaat dat kan worden aangesloten op de bezoektijden van het "A.B.G." en "Lievensberg". Vorige week publiceerden wij in deze rubriek de nieuwe dienstregeling. Het is wellicht handig als u die bewaart. Op korte termijn buigt het gemeentebestuur zich over de verhuring van de verschillende lokaliteiten in het sport- en gemeenschapscentrum "De Wellevaete" te Sint-Annaland. De vaste gebruikers van het com plex hebben onlangs een brief gekregen naar aanleiding waarvan zij hun wensen voor het nieuwe seizoen kenbaar kunnen maken. Natuur lijk staat het huren van het sport- en gemeenschapscentrum ook open voor verenigingen en organisaties die dat nog niet eerder deden. Zij kunnen daartoe aanvraagformulieren verkrijgen op het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Op verzoek worden de formulieren ook toege zonden. Bel dan even naar 01 666-2955, tst. 221 certificaten Nederlands en Engels. Een volledige Mavo-opleiding (met als eindresultaat het Mavo-diploma) telt echter 6 vakken. De andere 4 vakken kunt u, indien u daar prijs opstelt, in dezelfde periode volgen aan de Mavo-afdelingen van het Westbrabants Avondkollege te Bergen op Zoom of Roosendaal. Wat zijn de kosten? Ook voor de Mavo-opleiding geldt dat voor het volgen van 1 vak een schoolgeld is verschuldigd van 140,— en voor het volgen van 2 vakken ƒ155,— Het boekengeld bedraagt ƒ50,— a ƒ60,— per schooljaar. Waar en wanneer De opstapkursus en de kursussen Mavo worden in ieder geval in Sint- Maartensdijk gegeven De avondkursussen in de Burg. Bouwense L.T.S., de dagkursussen in de openbare lagere school "De Rieburch". Mavo-I: maandagochtend 8.45 uur tot 10.15 uur Nederlands 10.25 uur tot 11.55 uur Engels Mavo-III: maandagavond 1 9.00 uur tot 20.30 uur Nederlands 20.45 uur tot 22.15 uur Engels. Opstapkursus Indien er een opstapkursus van de grond komt, bepaalt de meerderheid van de kursisten of deze overdag of 's avonds wordt gegeven. Wordt het overdag, dan is dit op maandagochten van 8.45 uur tot 1155 uur. Wordt het 's avonds, dan is dit op maandagavond van 1 9.00 uur tot 22.15 uur. Informatie-avond op woensdag 20 juni Deze avond wordt gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Met name voor de aspirant- kursisten van de opstapkursus is deze bijeenkomst belangrijk, aangezien dan wordt bepaald of de kursus overdag dan wel 's avonds wordt gehouden. Tijdens de informatie-bij eenkomst zijn directie en docenten van het West-Brabants-Avondkol lege aanwezig om een toelichting te geven op de kursussen, antwoord te geven op al uw vragen, terwijl u zich voorts ter plekke als kursist kan laten inschrijven. Voor een goede organisatie van deze avond (aanvang 1 9.30 uur) is het van belang te weten hoeveel mensen er aanwezig zijn en naar welke kursus de belangstelling uitgaat. Met gebruikmaking van onderstaande strook kunt u zich voor de informatie-avond aanmelden. Aanmeldingsstrook informatie-avond kursussen Westbrabants-Avond kollege Sint-Maartensdijk. Ondergetekende Adres Woonplaats meldt zich hierbij aan voor de op woensdag 20 juni a s. te houden informatie-avond. Zijn/haar voorkeur gaat uit naar: kursus Overdag Opstapkursus Engels-Nederlands Mavo 1 Engels-Nederlands Mavo 3 's Avonds O geen voorkeur Op donderdag 14 juni a.s. mag kiesgerechtigd Neder land naar de stembus. Ditmaal niet voor de verkiezing van een Tweede Kamer, Provinciale Staten of Gemeenteraad, maar voor de samenstelling van het Europese Parlement. De directe verkiezing van de leden van het Europese Parie- ment gebeurt voor de tweede maal. Opnieuw krijgen de ruim 10 miljoen kiesgerechtigde Nederianders dus de kans zelf hun afgevaardigden aan te wijzen. Zij doen dat samen met pakweg 197 miljoen kie zers uit de 10 landen van de Europese Gemeenschap: Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Groot- Britannië, Italië, België, Denemarken, Ierland, Luxemburg, en Grie kenland. In totaal zijn er 434 zetels te verdelen, waarvan 25 voor afgevaardigden uit Nederiand. Insturen naar: gemeente Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartens dijk. Studeren met behoud van uitkering Het spreekt voor zich dat ook uitkeringsgerechtigden kunnen deelne men aan de kursussen van het Westbrabants-Avondkollege. Er zijn echter een paar haken en ogen. Alle uitkeringsgerechtigden kunnen deelnemen aan de avondkursussen. Dit is niet van invloed op de uit kering. Voor wat betreft de dagkursussen ligt dit anders. Minderjarige school verlaters (met een uitkering) krijgen geen toestemming om een dag- kursus te volgen. Meerderjarige schoolverlaters dienen via de afdeling sociale zaken een verzoek om toestemming in te dienen, waarna de desbetreffende kommissie (R.W.W., of W.W.V.) een beslissing neemt. Meerderjarigen, geen schoolverlaters, kunnen aan de dagopleiding meedoen, doch dienen dit te melden bij de afdeling sociale zaken. Overigens blijven de wettelijke voorschriften (ingeschreven staan bij arbeidsburo, studie mag geen belemmering zijn om werk te aanvaar den, e.d.) normaal van kracht. In het kader van het Thoolse Baanlozenprojekt is in,het eerstehalf jaar van 1984 opnieuw een fotokursus georganiseerd. Vorige week werd deze kursus afgesloten. Tot en met 3 juni a.s. exposeren de kursisten hun werk in de foyer van sport- en gemeenschapscentrum "Meulvliet" in Tholen. De toegang is natuurlijk gratis. Het is alleszins de moeite waard even een kijkje te nemen. Vanaf 1980 voert de ge- IWIfl^l IIW1Q meente Tholen een aktief IVIUOLIIVIO minderhedenbeleid. In sep tember 1983 werd door de gemeenteraad de "Nota Min derhedenbeleid Tholen" vast gesteld, waarin zijn opgeno men de uitgangspunten voor een beleid. Eén van de uit gangspunten is het onder de aandacht brengen van de Ne derlandse samenleving van achtergronden, cultuur en le venswijze van de minderhe den. Ook dit artikel is als zo danig bedoeld. De meeste moslims onder de buitenlandse werknemers houden zich, ook al zijn ze al jaren in Nederland, aan de strenge voorschriften van de Ramadan. Wat is Ramadan? De Ramadan (voor de Marokkanen) of Ramazan (voor de Turken) is de maand waarin de Koran geopenbaard werd aan Mohammed de pro feet. Gedurende deze maand wordt gevast. Dit betekent dat de Moslims zich van praktisch alles onthouden. Vanaf de dageraad, dat is 2 uur voor zonsopgang, tot zonsondergang, eten of drinken zij helemaal niets. De strenge moslim zal zelfs niet slikken (spuugt zijn speeksel op straat uit)Ook roken zij in die tijd niet, terwijl ook sexuele relaties of wat daartoe zou kunnen leiden, tot de verboden zaken horen. In de islamitische landen wordt door de vastentijd het hele sociale en ekonomische leven 'ontwricht'. Hét leven van alle dag neemt een heel ander ritme aan; de dag wordt a.h.w. anders ingedeeld. Zo zijn bijvoorbeeld restaurants en winkels overdag gesloten en 's nachts geopend. Vooral op het platteland houdt men zich streng aan deze regel. In Nederland wordt met deze vastentijd vaak geen rekening gehouden. Dit kan problemen veroorzaken o.a. op bedrijven, ziekenhuizen, scho len en bij individuele kontakten. Ondanks het feit dat wij als Nederlander misschien niet achter deze manier van vasten kunnen staan, is het voor moslims toch een hele prestatie op deze manier de voorschriften uit de Koran na te leven. We zullen moeten vermijden minachtend of gekscherend over het vasten te praten. Ook kunnen we proberen om in de late uurtjes wat meer lawaai te aksepteren dan normaal, omdat deze mensen pas 's avonds na zond sondergang eten, wat nogal eens kan uitlopen op een feestje. RAMADAN 1984 Dit jaar vindt de Ramadan plaats van 1 juni tot 30 juni, hoewel de exacte datum afhankelijk is van de maanstand. De moslims in Neder land vragen de Nederlanders wat begrip te hebben voor deze voor hun zo belangrijke vastentijd. De Ramadan wordt afgesloten met het Suikerfeest. Met dit feest wordt gevierd dat de zware opgave om een( maand te vasten door gelovigen goed is vervuld en hij weer met een schone lei kan beginnen. Met andere woorden: met het volbrengen van de Ramadan bewijst men een goed Moslim te zijn. Europese Gemeenschap: Wat hebben wij er in te zeggen? Net zoals in de aangesloten landen zelf, moet in de Europese Gemeen schap democratische besluitvorming het uitgangspunt zijn. Wat houdt democratie in grote lijnen in? Letterlijk betekent het dat we als bevol king het voor het zeggen hebben. Uiteindelijk komt het neer op: de meeste stemmen gelden, waarbij ook rekening wordt gehouden met de belangen van minderheden. Als eenmaal een besluit met de meeste stemmen is genomen, dan moet wel iedereen zich daar aan houden. In een land als Nederland - net zoals in de andere landen van de Europese Gemeenschap - hebben we een parlementaire democratie. Dat wil zeggen, dat de regering met voorstellen komt en die ook moet uitvoeren, maar dat het parlement namens de kiezers die voorstellen eerst moet goedkeuren. De volksvergegenwoordigers kunnen bij een meerderheid ook verandering in die plannen aanbrengen. Via het par lement hebben de kiezers in feite het laatste woord. Gaat de democratische besluitvorming in de Europese Gemeenschap net zo te werk als bijvoorbeeld in Nederland? Nee, het is een beetje ingewikkelder. En daardoor een beetje minder 'echt' democratisch. Hoe komt dat? U weet nog: aan de basis van de Europese samenwerkjng stond de gedachte dat militaire en economische oorlogen tussen de landen on mogelijk zouden moeten worden gemaakt. Met het principe van de- meeste-stemmen-gelden zou het denkbaar zijn, dat een aantal staten gaan samenspannen tegen bijvoorbeeld één bepaald land. Dan blijft de kans op economische of politieke pesterijen bestaan: zelfs het gevaar van oorlog is niet uitgesloten. Daarom wil dat ééne land kunnen zeg gen: nee, die besluiten of maatregelen zijn zo bedreigend voor ons, dat ze niet door mogen gaan. Dat klinkt heel redelijk. Maar van de andere kant betekent het ook, dat de manier van werken er ingewikkelder en moeizamer door wordt. Het is ook niet altijd te voorkomen, dat een land wel eens al te gretig van dit recht tot nee-zeggen gebruik maakt. De Europese Commissie Elke organisatie heeft een 'dagelijks bestuur' nodig. In een land is dat bestuur de regering. Ook de Europese Gemeenschap heeft een soort regering: de Europese Commissie. Regeren betekent: beleid uitstippe len, wetten opstellen en ervoor zorgen dat die wetten ook worden uitgevoerd. Dat is ook de taak van de Europese Commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van alle deelnemende landen. De grote landen sturen twee Commissie-leden, de kleinere één. Toch is de Europese Commissie geen echte 'regering'. Waarom niet? De regering van een democratisch land is alleen afhankelijk van de steun van het Parlement. Als dat de plannen van de regering goed keurt, kunnen ze ook worden uitgevoerd. De Commissie moet vooral ook rekening houden met wat de regeringen van de deelnemende landen wel of niet willen. In feite hebben de ministers uit de verschil lende landen het laatste woord. Wel is afgesproken, dat de Commis sieleden geen instructies van hun nationale regering aannemen. Ze zijn dus redelijk onafhankelijk. Maar toch niet zo machtig als een 'echte' regering. Het Europese Parlement De Europese Commissie neemt een gezamenlijke beslissing en stapt daarmee naar het Europees Parlement. De Parlementsleden kunnen veranderingen in de plannen voorstellen. De Commissie neemt de opmerkingen van het Parlement serieus, maar is niet verplicht ze op te volgen. Ook niet als er een meerderheid voor is. Dat is dus anders dan bij de Tweede Kamer in Den Haag, die de regering wel kan voorschrij ven veranderingen in de voorstellen aan te brengen. Veel mensen menen, dat ook het Europees Parlement die macht moet hebben. Zover is het nog niet, maar het zal wel die kant uit moeten gaan Het gaat immers om wat wij - als Europese kiezers - hebben in te brengen. Wel kan het Europees Parlement het totale beleid afkeuren en de Commissie naar huis sturen. Daar is een meerderheid van twee-derde voor nodig. In de praktijk is dat nooit voorgekomen. Het is de vraag of het afzetten van de Commissie enige zin zou hebben, omdat niet het Parlement of de Europese kiezers de nieuwe leden van de Commissie aan kunnen wijzen. Dat doen de de nationale regeringen. En wat schiet je er dan mee op? Toch mag je de druk die het Parlement kan uitoefenen ook niet onder schatten. Als de Commissie de wijzigingen van de volksvertegenwoor diging overneemt, is het moeilijk voor de nationale regeringen de zaak weer terug te draaien. Het Europees Parlement - en daarmee de supra nationale democratie - heeft dus geen doorslaggevende stem, wel één waar duchtig rekening mee gehouden moet worden Het Parlement bestaat uit 434 leden; De Nederlandse bevolking wordt er door 25 leden vertegenwoordigd. Eén keer in de vijf jaar vinden de verkiezingen plaats. De Raad van Ministers Het is hiervoor al gezegd, de regeringen van de lidstaten nemen de uiteindelijke beslissingen en hebben dus de hoogste macht. Het be langrijkste besluitvormende orgaan van de Europese Gemeenschap is dan ook de Raad van ministers van de Europese Gemeenschappen - kortweg de Raad. Deze Raad bestaat dus uit leden van de regeringen van de lidstaten. Wie zitten daar in? De samenstelling kan per vergadering verschillen. Gaat het bijvoor beeld over graanprijzen, dan praten en beslissen de landbouwminis ters. Komt de buitenlandse politiek ter sprake, dan zitten de ministers van Buitenlandse Zaken rond de tafel. Hoe beslist de Raad? In principe geldt ook hier: de meeste stemmen gelden. In de praktijk zoekt men echter naar oplossingen die voor alle deelnemende landen aanvaardbaar zijn. Dat betekent: het zoeken naar compromissen, wat nog al eens tijdrovend kan zijn. Om het nog een beetje ingewikkelder te maken: de ministers in de Raad zijn geen verantwoording schuldig aan het Europees Parlement, maar aan hun eigen nationale volksvertegen woordiging, maar die is er pok niet bij geweest. Zijn de Ministers van de Raad het eens geworden, dan komt er een regeling of wet die voor het hele-€G-gebied van kracht is. Alle deelne mende landen moeten zich daaraan houden. Bij overtreding worden ze op de vingers getikt door het Europese Hof, waarin uit elk land één rechter zitting heeft. In de praktijk blijkt dat een uitspraak van het Europese Hof wel degelijk wordt opgevolgd. Ook de rechters in de verschillende landen richten zich in hun uitspraken naar wat het Europese Hof heeft gezegd. De Europese wetten staan immers 'boven' de eigen wetgeving. Boven dien: het negeren van de uitspraken van het Europese Hof zou het voortbestaan van de Europese Gemeenschap op het spel zetten. Zover wil geen enkel land gaan. Donderdag 14 juni: verkiezingsdag Uit het bovenstaande moge blijken dat donderdag 14 juni een belang rijke dag is voor Nederland en meer in het bijzonder voor de Europese Gemeenschap. Binnenkort krijgen de Thoolse kiesgerechtigden een kandidatenlijst en een oproepkaart thuisgestuurd. De stembureaus zijn geopend van 8.00 tot 19.00 uur. De verkiezingsuitslag wordt bekend gemaakt op zondag 1 7 juni. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge meester en wethouders vinden plaats op maandag 4 juni 1 984 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E Baerends en de wethouders L.J. Koopman en P. van Schetsen houden hun spreekuur van 11.00-1 2.00 uur. Het spreekuur van wethouder J. Versluijs komt te vervallen. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01 666-2955, toestel 21 5. Het bestuur van de stichting Beter Wonen" houdt elke maandag van 10.30-12 00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01 666-3359. Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel 24, tweede lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne bekend, dat zij voornemens zijn gunstig te beschikken onder oplegging van de nodige voorwaarden om gevaar schade of hinder voor de om geving te ondervangen op de aanvraag om een vergunning ingevulge de Hinderwet van: autoverhuurbedrijf Van Daalen B.V., Hofstraat 25a te Oud-Vossemeer voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor het stallen en herstellen van motorvoertuigen gelegen aan de Hofstraat 25a. De ontwerp-beschikking, alsmede de aanvraag en andere ter zake zijn de stukken liggen met ingang van 1 juni 1 984 gedurende een termijn van veertien dagen ter inzage op de secretarie van de gemeente Tholen te Sint-Maartensdijk van 9 .00- tot 1 2 .00 uur en van 14.00 tot 1 6 .00 uur, alsmede elke maandag van 1 7.00 tot 20.00 uur in de openbare bibliotheek, Markt 58 te Sint-Maartensdijk, Vanaf 1 5 juni 1 984 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van de aangevraagde beschikkingen liggen bovengenoemde aanvragen en andere ter zake zijnde stukken elke werkdag ter inzage van 09.00 tot 1 2.00 uur. en van 1 4.00 uur tot 1 6.00 uur, alsmede elke maandag van 1 7 .00 uur tot 20.00 uur in de openbare bibliotheek, Markt 58 te Sint-Maartensdijk. De aanvrager alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanleiding van de aanvrage en ieder die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest, kunnen gedurende de hierboven genoemde termijn van veertien dagen gemotiveerde bezwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerpbe schikking. Degene, die een bezwaarschrift indient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken Een bezwaarschrift dient te worden gericht aan het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage ge legd. Sint-Maartensdijk, 30 mei 1984 Burgemeester en wethouders van Tholen. Op woensdag 6 juni komt de Welzijnsraad van de gemeente Tholen voor een vergadering bij een in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. De bijeenkomst be gint om 1 9 .30 uur en is openbaar. Vooraf kan elke belangstellende het woord voeren over aan de or de komende onderwerpen. Overi gens staat voor 6 juni naast de vaste agendapunten (opening, vaststelling notulen rondvraag en sluiting), slechts één onderwerp op de agenda te weten: Bespreking voorstel welzijns- adviesstruktuur; Tot nu toe funktioneert in de gemeente Tholen een wel zijnsraad, bestaande uit raads leden en burgerleden. Een aantal van de burgerleden is naar voren geschoven door een 3-tal werkgroepen, die naast de Welzijnsraad werk zaam zijn. de werkgroep sport, de werkgroep sociaal cultureel werk en de werkgroep jeugd- en jongerenwerk. Er is nogal wat onvrede met deze adviesstruktuur. Voor naamste bezwaar is dat de welzijnsraad niet kan beant woorden aan één van haar voornaamste doelstellingen, namelijk het op objektieve wij ze afwegen van alle belangen op het terrein van zorg, edu catie en recreatie. Unaniem zijn de werkgroepen en de welzijnsraad van mening dat de welzijnsraad opgehe ven dient te worden. Over de verschillende mogelijkheden over het "hoe dan verder" is uitvoerig gediskussieerd. Voorgesteld wordt een afzon derlijke kommissie in te stellen die uitsluitend uit raadsleden bestaat. Dit terwille van een evenwichtige belangenafwe ging. Daarbij wordt tevens voorgesteld een drietal kom missies in te stellen elk be staande uit 7 burgerleden het lid van het kollege dat de desbetreffende werksoort in zijn portefeuille heeft: kom missie sport en rekreatie, kommissie sociaal kultureel werk en een kommissie jeugd- en jongerenwerk. Aangezien voorkomen moet worden dat alleen de belangen van de vertegenwoordigde werksoorten behartigd wor den, zal het lidmaatschap de nodige capaciteiten en in spanningen van de leden ver gen. Ook moet voorkomen worden dat professionele krachten door hun specifieke kennis een dominante rol in de kommissies gaan spelen. Om deze redenen zijn een aantal voorwaarden opgesomd die bij een voordracht tot benoe ming een belangrijke rol zullen spelen: a. de kandidaat-leden moeten een brede interesse heb ben, zodat er geen sprake zal zijn van belangenbe hartiging voor alleen de ei gen achterban; b. de kandidaat-leden moeten bereid zijn zo'n 10 verga deringen per jaar bij te wo nen en de hiermee ge moeid zijnde voorberei dingstijd te spenderen; c. de kandidaat-leden moeten als vrijwilliger werkzaam zijn; d. de kandidaat-leden moeten de Thoolse situatie goed kennen. De nu voorgestelde struktuur ziet er schematisch alsvolgt uit: 1 Gemeenteraad"! 'T burgemeester en wethoudersf "kommissie ex art. 61 GW sport en rekreatie kommissie ex art. 61 GW sociaal cultureel werk kommissie ex artikel 62 2e lid gemeentewet welziinskommlssie kommissie ex art. 61 G'.V .ieugd- en jongerenwerk De welzijnsraad wordt in de ver gadering van 6 juni a.s. gevraagd over de nieuwe Welzijns-advies- struktuur. Voorbereiding bestemmingsplan De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe ning aan het bepaalde in artikel 22, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 1 juni 1 984 voor een ieder ter secretarie van de gemeente. Markt 1 -5 te Sint-Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad van de gemeente Tholen van 21 mei 1984, waarbij wordt ver klaard, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor de volgende gebieden; a. een gebied aan het Oudeland te Tholen; b. een gebied aan de Schoolstraat te Oud-Vossemeer. De begrenzing van de genoemde gebieden staat aangegeven op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zodanig ge waarmerkte tekeningen. Sint-Maartensdijk, 30 mei 1 984 De burgemeester voornoemd, E. Baerends. Bouwen in afwijking van bestemmingsplan De Stichting "Beter Wonen", Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, heeft een plan ingediend voor het bouwen van 1 6 woningen aan de Zoutziedersdreef/Kuipersdreef te Tholen. Deze wonin gen zijn geprojekteerd op het perceel, kadastraal bekend Tho len, sektie 0, nummer 479 (gedeeltelijk). Het bouwplan is niet in overeenstemming met het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Buitenzorg II''. Wij zijn voorne mens met toepassing van artikel 1 9 van de Wet op de Ruimte lijk eOrdening, na verkregen toestemming van het kollege van Gedeputeerde Staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor het onderhavige bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan, stel len wij een ieder in de gelegenheid om van 4 tot en met 1 7 juni 1 984 schriftelijk bezwaar in te dienen bij ons kollege. De bouw- en situatietekening liggen gedurende deze termijn ter gemeentesekretarie'te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeente lijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk 30 mei 1984 Burgemeester en wethouders van Tholen A

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 5