Industriële promotie Hartentroef 5j ar actief Donderdag 19 april 1984 Studiedag gehandicaptenbeleid Aanleg fietspad COMMISSIES Stuurgroep Oosterschelde In het vakantieseizoen wordt een proef gehouden om in Zee land arriverende toeristen te kunnen informeren over logiesa- dressen die nog beschikbaar zijn. Behoefte Centrale-post Infoposten Bemanning Gebruikers Proefperiode Kosten EHBO Stavenisse Zeeuws kampioen Gemakkelijker Strijenham Ouderen willen minder betalen aan zuivering LIEFDE TOT HET EINDE ABDIJ IEUWS Toegankelijkheid van gebouwen - gesprekspunt op studiedag Lokaal en regionaal gehandi captenbeleid, wat moeten orga nisaties zelf hier samen aan doen. Dit is het motto van de provinciale studiedag voor ge handicaptenorganisaties in Zeeland op zaterdag 28 april, op het Zilveren Schor in Arnpmui- dën,. De Zeeuwse stichting voor revali datie heeft de organisatie in han den. De studiedag is speciaal be doeld voor bestuursleden van ge handicapten organisaties en an dere instellingen die in het pro vinciaal overlegorgaan revalidatie zijn vertegenwoordigd, maar ook voor mensen die niet zo n nauwe relatie hebben met de zaak is er ruimte. Op het programma staan o.a. een inleiding door directeur drs. F. Mulders van de Zeeuwse stichting voor revalidatie en de vertoning van de film "Samen op weg". De film heeft als onderwerp de sa menwerking tussen de gehandi captenorganisaties en de ge meenten; door overleg over de toegankelijkheid van gebouwen komen vaak ook andere terreinen van gezamenlijk belang ter sprake en op die manier kan vlotter zaken worden gedaan dan door afzon derlijk te werken. Hoofdmoot van de studiedag vormt de uitslag van de enquête die de Zeeuwse stichting voor revalidatie eind vorig jaar onder de Zeeuwse gemeenten heeft gehouden. Zesentwintig van de dertig ge meenten in Zeeland hebben een vragenlijst ingevuld en die antwoorden staan op de studie dag ter discussie. Het is de be doeling dat in kleinere groepen de volgende onderdelen worden besproken: 0 de toegankelijkheid en de aanpassing van verkeers- voorzieningen door plaatse lijke/regionale werkgroepen toegankelijkheidsbevorde ring; 0 welke alternatieven voor ar beid of sociaal-culturele ac tiviteiten zijn er voor jongere en oudere mensen met een handicap plaatselijk nodig? 0 zijn er voldoende arbeids plaatsen (ook in deeltijd) voor mensen met een handi cap; 0 inbreng en honorering van activiteiten van gehandicap- tenorgasniaties in de ge meentelijke welzijnsplan ning; 0 welke gezamenlijke, plaat selijke/regionale voorlich- tings- en andere activiteiten zijn er nodig? De gespreksgroepen moeten Gs vragen de staten ruim 2 mil joen voor de uitvoering van de tweede fase van het fietspad langs de weg Oud-Vossemeer/Sint An- naland. Het gaat om het deel tus sen de aansluiting van de Kleine Dijk en de kom van Sint Anna- land. Van het krediet verwachten gs een kleine 9 ton terug van het rijk, zodat voor rekening van de provincie blijft 1.4 miljoen. Langs het overige deel van de weg tussen de dorpen is het fiets pad een paar jaar geleden al aangelegd. Woensdag 25 april, 14.30 uur vergadert de stuurgroep Ooster schelde. Op de agenda staan o.a. een procedure-voorstel over het provinciaal beleidsplan recreatie en toerisme en de concept voort- gangs- en evaluatierapportage 1 983 voor de Oosterschelde. De vergadering is openbaar en wordt gehouden in het staten- complex, Abdij 11 in Middelburg. aan de hand van de enquête uitslag en hun bevindingen daarover aanbevelingen opstel len die later op de dag in de vol tallige vergadering aan de orde komen. Aan het eind van de studiedag worden de aanbeve lingen en de conclusies over de uitvoering ervan gebundeld. Aanmeldingen voor de studiedag worden ingewacht bij de Zeeuwse stichting voor revalidatie, Beatrix- laan 24, Postbus 79, 4460 AB Goes, tel. 01100- 15931/15892. Deelname is gratis. Zoals gezegd is de studiedag op zaterdag 28 april, in het vor mingscentrum Het Zilveren Schor in Arnemuiden Begonnen wordt om 10.00 uur en de sluiting wordt rond 1 6.00 uur verwacht. Verstrekking ets- - m m m logiesinformatie Om die proef mogelijk te maken vragen gs aan provinciale staten een krediet van ƒ45.000,—. In Zeeland moet worden gere kend met 200.000 toeristische slaapplaatsen. De bezetting van die slaapplaatsen wisselt naar mate het seizoen vordert, maar ook doordat mensen dagelijks van slaapplaats kunnen veran deren. In het aantal slaapplaat sen zit enige rek, doordat bij volledige bezetting tegenwoor dig vaak gebruik kan worden gemaakt van overloopterrei nen. Om te weten of een beroep moet worden gedaan op die overloopterreinen, om mensen te verwijzen en om te weten of illegaal-kampeerders werkelijk geen kant meer uit kunnen, is het handig te beschikken over een centraal punt waar die in formatie voorhanden is. De provinciale Vw in Middelburg heeft het meeste inzicht in de be schikbare verblijfsaccommodatie in de hele provincie. Het ligt daarom voor de hand het centrale informatiepunt daar onder te brengen en steeds te actualiseren. Op de centrale post zouden tien info-posten aangesloten moeten worden waarbij moet worden ge dacht aan terminal-beeldscher- men met daarop oproepbaar de informatie die men wenst. De infoposten moeten op plaatsen komen waar zij het meeste rende ment opleveren. In ieder geval betekent dat dat er posten moeten zijn op de belangrijkste toevoer wegen. Mensen die op die punten een terminal raadplegen kunnen zich een rit besparen naar een plaats waar geen logies meer be schikbaar is. Voor de mensen die het er wel op wagen moeten er posten zijn in de toeristencentra. Per regio zou een infopost kunnen worden inge richt. Naast de autoreizigers moet na tuurlijk ook rekening worden ge houden met mensen die van het openbaar vervoer gebruik maken. Er wordt dan ook aan gedacht terminals beschikbaar te hebben op bus- en spoorstations. De apparatuur moet gemakkelijk te bedienen zijn, want in de proef wordt ervan uitgegaan dat de in foposten worden toegevoegd aan bestaande instanties, zoals lokale WV's, benzinestations en restau- f^pts Het zou erg duur worden als per terminal iemand zou moe ten worden aangesteld. Het han digst is het wanneer mensen die daar nu al werken met de appara tuur kunnen omgaan. Het is overigens de bedoeling ook een terminal aan te schaf fen die de toeristen zelf kunnen bedienen: public-acces-termi- nal. Deze is echter duurder dan de andere, omdat de uitvoering onoordeelkundig gebruik moet kunnen doorstaan. Bovendien moet het apparaat stevig wor den verankerd aan de vloer of in een muur, opdat een passant hem niet per ongeluk mee neemt... Het zijn in de eerste plaats de toe risten die van de dienstverlening gebruik zullen maken, maar er zijn meer gebruikerscategorieën. Ge meentebestuurders moeten we ten wanneer zij de overloopterrei nen beschikbaar moeten stellen, de politie moet op de hoogte zijn Van 26 tot en met 28 mei houdt de Nederlands-Duitse kamer van koophandel haar jaarvergadering in Zeeland Ruim 200 leden van de kamer - ondernemers - hebben zich aangemeld. Gedeputeerde staten schrijven aan provinciale staten dat dit evenement voort vloeit uit een gezamenlijke uitno diging van hun college en de twee Zeeuwse kamers van koophandel en fabrieken. Doel ervan is de aandacht te vestigen op Zeeland en de mo gelijkheden en kansen die er in de provincie liggen voor be drijfsvestiging. In het verlengde daarvan moet worden gezien de provinciale zorg voor de werk gelegenheid. In het concept provinciaal so- van nog beschikbare ruimte om te kunnen verwijzen, maar ook wan neer alles vol is. Het optreden tegen het illegaal kamperen zal hierop mede worden gebaseerd. De plaatselijke WV's kunnen een beroep doen op de informatie als hun eigen gebied vol is en zij moeten verwijzen naar buurge meenten. De proefperiode is bepaald in de maanden juni, juli en augustus. Kort na het toeristenseizoen moet worden bekeken of de op zet heeft voldaan en hoe ermee moet worden verder gewerkt. De provincie en het Automatise ringsbureau toerisme zijn verant woordelijk voor de kosten. Gs stellen de staten voor van provin ciezijde maximaal 45.000 bij te dragen. Provinciale staten be spreken de zaak op 1 1 mei. ■*f| ciaal-economisch beleidsplan staat immers dat als geen actie wordt ondernomen het Zeeuw se werkloosheidscijfer op zijn minst uitkomt op het landelijke gemiddelde. Nu is het Zeeuwse percentage 15,7, terwijl het landelijke op 1 7.9 ligt. Het ligt daarom voor de hand dat wordt geprobeerd de werkgele genheid te vergroten en daarbij moet vooral aan de marktsector - het bedrijfsleven - worden ge dacht. De dienstverlening - zoals kantoren - neemt al een belangrijk deel van de werkvoorziening voor haar rekening. Voor de spreiding is het daarom beter de marktsec tor te activeren. Ter promotie van ZeeJand ko men er in mei dus zo'n 200 on dernemers uit Nederland en Duitsland om te vergaderen, maar ook om de provincie te bekijken en dan vooral bedrijfs bezoeken te brengen en indu strieterreinen te bekijken. Leden van de Acquisitiegroep Zeeland (de provincie, de gemeenten Zierikzee, Goes, Middelburg, Vlissingen, Tholen en Terneu- zen, de havenschappen Terneu- zen en Vlissingen en het Econo misch technologisch instituut voor Zeeland) zullen de gasten wijzen op de voordelen van Zeeland als vestigingsgebied. Onderdeel van het programma is ook een ontvangst van het gezel schap door gs. De kosten van het geheel worden gedragen door de provincie, de acquisitiegroep en de twee kamers van koophandel en fabrieken in Zeeland. Voor het provinciale aandeel vragen gs de staten een krediet van 10.000,—. Provin ciale staten beslissen 11 mei over dit voorstel. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting. Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31392 of 31402 VERVOLG VAN PAG. 1 aannemer Duijnhouwer uit Goes en pompenleverancier Dubislav uit Maastricht. Het karwei, dat 450.000 gulden kostte, begon 27 oktober en gaf vijf mensen werk. Z.e kregen met veel regen te ma ken. De Grontmij was er trots op dit eerste project van drukriolering in Zeeland te kunnen opleveren. "Het is een hoogstandje op het gebied van rioleringswerken. Fi nancieel en technisch erg moeilijk, maar het is bewonderendswaardig cat het gemeentebestuur zoveel bestuurskracht toonde door de subsidie rond te krijgen", zei dhr. De Jager van de Grontmij. Voorheen loosden de bewoners van het buitengebied hun afval water via een septictank, ntaar het was twijfelachtig of die allemaal nog goed functioneerden. Dru kriolering is een nieuw systeem, dat de Grontmij speciaal heeft ontwikkeld voor uitgestrekte ge bieden. De voordelen boven het De EHBO-vereniging te Stave nisse heeft voor de vierde keer de Zeeuwse wisselbeker gewonnen. Zaterdag 26 mei wordt in de Concert- en Gehoorzaal te Mid delburg meegedaan aan de Na tionale kampioenschappen. De districts wedstrijd was vrijdag avond eveneens in Middelburg. Nellie de Rijke (leidster) en de helpsters Lianne Dorst en Dina Dorst weerden zich uitstekend ten opzichte van de andere drie re gionale kampioenen. Het oefe nongeval bestond uit het behan delen van drie slachtoffers, die uit een andere zaal binnenkwamen. Het ene slachtoffer was bij het springen van het podium met de hak van haar schoen in de zoom van haar jurk blijven hangen en voorover op een stoelleuning ge vallen. Zij had inwendig buiklet sel en raakte in shock. Bovendien had ze nog schaafwonden aan de binnenkant van haar band. Haar schoonzusje wilde haar opvangen en stootte een spatader open. De beheerster, die in de keuken was, schrok zo van het tumult, dat ze haar hand tegen het aanrechtblad open stootte. De ploegen konden 315 punten behalen, de leidster 65 punten. Stavenisse deed het uitstekend met 235 en 62 punten. De leidster Nellie de Rijke had een voor sprong van 7 punten, maar de ploeg had maar 2 punten verschil met Lewedorp, dat 233 p. verza melde en 55 voor de leidster. Derde was St. Laurens met 209 en 48 p. en vierde Kortgene met 168 en 33 p. traditionele vrijverval-systeem liggen vooral op het financiële vlak. Het afvalwater loopt dan immers van de huisaansluitingen via een centrale leiding naar het verzamelpunt als gevolg van hoogteverschil. Bij de huizen ligt de leiding hoog, bij het verzamel punt steeds dieper, wat in uitge strekte gebieden extra graafwerk en dus meer kosten met zich mee brengt. Drukriolering heeft die extra kos ten niet. De leiding en de huis aansluitingen kunnen op dezelfde diepte worden gelegd. De 22 pompjes bij de huizen zorgen er voor dat het afvalwater op de juiste plaats komt. De buizen met een doorsnede van 5 tot 7.5 cm zijn aanmerkelijk dunner dan tra ditionele rioolbuizen. Die zijn ge makkelijk in de bermen te leggen in een sleuf van 20 cm, terwijl met gewone buizen de gehele weg op gebroken zou moeten worden. Het kruisen van sloten en wegen gaat aanzienlijk gemakkelijker in vergelijking met het oude sys teem. Als de buizen onder een sloot door moeten, betekent dat een verlies aan (vrij-verval) hoog te over het gehele traject. Bij het druksysteem kan de leiding on middellijk na de sloot weer om hoog, zodat de graafkosten be perkt blijven. Van de 60 huisaansluitingen zijn er 49 nieuwe, waarvoor de ge meente volgens de verfijningsuit kering riolering ruim 10.000 gul den van het rijk krijgt. De ge meente kost 't daardoor in feite niets. Daar staat tegenover, dat het zo'n vier manjaar werk heeft opgeleverd en volgens berekenin gen van de Grontmij is er in Zee land nog zo'n 300 manjaar werk gelegenheid aan drukriolering. in heel Nederland wachten nog zo'n 400.000 huizen in lintbebouwing op een aansluiting. Het geld is er niet om die riolering uit te voeren volgens het vrij-verval-systeem. Er is al drukriolering toegepast in Haaren, Berkel, Ruinen, Gasselfe, Lexmond, Schoonrewoerd, Hey en Boeicop en Berkel Enschot. Op een persleidingssysteem met pompputje zoals in Anna Jacoba- polder zijn 2 of 3 woningen aan gesloten. maar soms is dat er maar één en dat maakt 't duurder. De drukriolering is bij de Gerefor meerde Kerk aangesloten op de gewone rioolbuizen. De gemeente Tholen heeft dins dag de drukriolering voor Strijen ham bij Poortvliet aanbesteed, Het grondwerk wordt uitgevoerd door aannemingsbedrijf A.C. v.d. Werf uit Scherpenisse voor 209.200 gulden, exclusief btw. Voor het leveren en installeren van negen pompputten met de elektro/mechanische installaties waren drie bedrijven uitgenodigd: Robot Pompen uit Alphen aan den Rijn schreef in voor 56.763 gulden, Pompentechniek Dubi slav uit Maastricht wilde het kar wei voor 60.950 gulden uitvoeren en Post Techniek in Alphen aan den Rijn gaf 63.400 gulden op. Het bestek was gemaakt door D.H.v. Raadgevend Ingenieurs bureau te Helmond. Een ouder echtpaar zou maar twee in plaats van drie vervui lingseenheden moeten betalen. Dat schrijft de Zeeuwse Raad voor Ouderen in een brief aan de Zeeuwse waterschappen. Men wil in navolging van nutsbedrijven verder de betalingstermijnen van twee verruimen tot zes of twaalf. Volgens de Raad maakt de finan ciële positie van vele ouderen het noodzakelijk om de steeds terug kerende uitgavenpost als de ver ontreinigingsheffing zeer kritisch te bekijken. Ten aanzien van de hoogte van de heffingen vraagt de Raad zich af, in hoeverre hieraan door middel van breder provinciaal of lande lijk overleg iets kan worden ge daan. Vele waterschappen komen met hun heffingen boven het lan delijk gemiddelde; verder zijn de onderlinge variaties behoorlijk groot. Gezinnen betalen drie vervui lingseenheden, een alleenstaande op zijn verzoek één. Het zal wei nig problemen opleveren als ou deren met een partner - die auto matisch drie vervuilingseenheden betalen - een dergelijk verzoek indienen voor de ontheffing van één vervuilingseenheid, aldus de Zeeuwse Raad voor Ouderen. overdenking En voor het feest van het Pascha, Jezus wetende, dat Zijn ure geko men was, dat Hij uit deze wereld zou overgaan tot de Vader, alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde. Joh. 13:1 Onze tekst begint met ons te ver melden, dat de Heere Jezus weet wat Hem staat te wachten. Zijn Ure is gekomen. Het einde van Zijn aardse leven is aanstaande. En Jezus is deze weg opgegaan, plaatsbekledend en borgtochte- lijk. De Heere gaat die weg en dan niet in het verlangen om maar zo snel mogelijk uit deze wereld weg te zijn. Het zou toch goed denk baar geweest zijn, dat dit verlan gen bij Hem aanwezig was. Zijn hele verblijf hier op aarde was tenslotte vol van teleurstellingen geweest. Hij kwam tot de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Zijn leven was van af het begin al een lijdensweg ge weest, Wie zou er dan niet ver langen. om er maar zo snel moge lijk van verlost te worden? Nee, veel goeds had deze wereld Hem niet gegeven. Dat was ook niet te verwachten geweest. Deze wereld is tenslotte een Gode vi jandige wereld. Deze wereld toont de vijandschap, die Hem ten deel is gevallen. Een weg van smart, tegenstand en haat is Zijn deel geweest, door dit tranendal der zonden. Toch zou de dood des Heeren geen gewone dood zijn. Hij zou doorZijn sterven namelijk overgaan tot de Vader. Dat toont een geweldige verandering. Op Kerst hebben we stilgestaan bij het feit. dat Hij Zijn Hemelse heerlijkheid had verlaten. Hij is om onzentwil arm geworden, daar Hij rijk was, om ons door Zijn ar moede rijk te maken. Toch is er van nature geen begeert naar die hemelse rijkdom. Steeds opnieuw is er een poging ondernomen om de Heere al te doden, nog voor Zijn ure was gekomen. Zou Hij er dan niet naar verlangen, óm maar zo spoedig mogelijk deze wereld weer te verlaten en zo snel moge lijk naar Zijn Vader terug te ke ren? Wie zou dat niet kunnen be grijpen? Wat gaat er echter gebeuren? Wordt de Heere door de Zijnen belemmerd, om weer naar Zijn Vader terug te keren? Gaan de Zijnen tussen Hem en de Vader instaan? Vormen ze, een sta in de weg, een obstakel om deze wereld, die Hem toch niets te bieden heeft te kunnen verlaten? Of weet de Heere het Zelf niet wat Hij wil, nog wat blijven op de aarde of weer terugkeren tot Zijn Vader? Nee. al deze vragen kunnen we rustig opzij schuiven, ook allerlei andere vragen waar wij nog mee zitten. Want we lezen, datjezus de Zijnen liefgehad heeft tot het einde. Deze liefde is niet aan schommelingen van het gemoed onderhevig. Dit is geen liefde van een dag. Die liefde had Hij laten zien tijdens Zijn hele omwande ling op aarde. Ja, we moeten zelfs nog verder kijken, deze liefde is een eeuwige liefde. Een liefde van eeuwigheid tot eeuwigheid. En waar vinden we dat in deze wereld, die de mond vol heeft over liefde en lief zijn voor elkaar? Deze liefde wordt gekenmerkt door drie dingen. In de ware liefde heeft de ander een plaats in je hart. Bewust en onbewust ben je met die ander bezig. Die ander is ten diepste, nooit helemaal uit je gedachten verdreven. Zo is het bij de Heere. Bij Hem kunnen we te recht. Hij heeft de Zijnen liefge had tot het einde. Hij had gene genheid voor de Zijnen. Hij is ge komen tot tollenaren en zondaren om hen redding aan te bieden. Hij heeft de zondaar willen opvangen in zijn diepste nood om hem daaruit te verlossen. Hij bestrafte hen en vermaande hen. Hij on derwees ze in alle liefde. In alles konden ze bij Hem terecht. Bij Hem was dat zwakke en kleine kuddeke geborgen. Bij Hem zijn ze veilig. Bij Hem vinderl ze wat ze nog nergens anders ooit hebben gevonden: een hart vol liefde. Liefde, die tot het einde is. He melse, goddelijke liefde. Liefde, die zichzelf nooit gezocht heeft, maar enkel en alleen uit is op het behoud van de Zijnen. Nu weet hij het. Zijn ure is geko men. De tijd van heengaan tot de Vader is aanstaande. Maarzult u zeggen, hoe kon de Heere dat weten. Het uur van onze dood is toch verborgen? Jawel. De Heere wist het evenwel door de verbor gen omgang met Zijn hemelse Vader. Hij was toch bij de voort- duur te vinden in de dingen van Zijn Vader. En als er de ware lief deband is, tussen de Vader en de Zoon, dan is er voor die Zoon ook niets verborgen, van wat er in Gods eeuwig raadsplan ligt opge sloten. De Vader en de Zoon zijn tenslotte één. Nu is die grote overgang aan staande. Het uur van het afscheid staat voor de déur. De discipelen zullen straks verder moeten zon der hun Heere. Ze zullen uitge zonden worden om van het licht te getuigen en te prediken de dienst der verzoening. Nog een korte tijd en ze zullen Hem niet meer zien. Hij zal weer terugkeren naar die hemelse heerlijkheid, die Hij eenmaal ge heel vrijwillig had verlaten, om zondaren met God te verzoenen. Duidelijk wordt het ons hier gete kend, dat de Heere Jezus precies geweten heeft, wat Hem stond te wachten. Het hele lijden is voor Hem bekend. In de hof van Gethsemané wordt het ons dui delijk. Jezus dan, wetende alles, wat over Hem komen zou. ging uit, en zeide tot hen: Wie zoekt gij? Ook aan het kruis weet Hij, dat dit Zijn weg moet zijn. Daar lezen we: hierna Jezus wetende, dat nu alles volbracht was, opdat de Schrift zou vervuld worden, zeide: Mij dorst! Dit lijden is geen noodlot of een smaadheid, die Hem slechts door mensen is aan gedaan. Dit lijden is de wil van Zijn hemelse Vader. Dit lijden is volgens de eis van Gods recht. Zonder bloedstorting, geer* ver zoening. Als ik bloed zal zien, dan zal ik voorbijgaan. Juist in dit lij den, in dit sterven blijkt, dat Hij de Zijnen liefgehad heeft tot het einde. Hij had ze lief tot het einde van Zijn leven, onder de meest ondraaglijke pijnen. Ook toen waren ze niet uit Zijn hart ver dwenen. Wat was het denkbaar, dat Hij in die pijn alleen maar aan Zichzelf dacht en de Zijnen zou vergeten. Niets is echter minder waar. Tot het einde, tot Zijn dood reikte Zijn liefde voor zondaren. Vanaf het kruis omringt Hij ze nog met liefde: vrouw zie uw zoon, zoon zie uw moeder. Wat een wonder genade: Hij laat ze niet los en dat terwijl Hij juist voor hen deze dood aan het kruis moest sterven. Hij blijft ze liefhebben, tot de laatste ademtocht en Hij het uitroept: Vader in Uwe handen beveel ik Mijne Geest. Liefde tot het einde: het is volbracht. Liefde tot het einde, liefde, die reikt over dood en graf heen. Hij blijft trouw. Want het is getrouw al wat Hij ooit beval. Het staat oprecht en waarheid pal, als op onwrikb're steunpilaren. De Heere Jezus bereidt Zich hier voor, op de allerlaatste fase van Zijn leven hier op deze aarde. Hierin vallen de Zijnen niet weg. Zijn liefde is trouw tot het einde. Wat steekt onze liefde daarbij toch steeds beschamend af. Wij verraden en verloochenen haar in het klein en in het groot. Wij ver raden met Judas de Heere of we verloochenen Hem met Petrus door te zeggen: als het ons te be nauwd wordt: ik ken Die Mens niet. Hij heeft liefgehad tot het einde. Dat is maar goed ook, want hoe zou onze zogenaamde liefde Hem vast kunnen houden? Wie kan zeggen, dat hij de liefde des Heeren waardig is vanwege zijn vele zonden en ongerechtigheid? Dan wordt het voor het eerst op nieuw de beleving, dat het aan onze kant een afgesneden zaak is. Dat we geen recht op die liefde hebben. Hij volhardt in die liefde, terwijl wij door een leven in ei- gen-gerechtigheid die liefde naast ons neerleggen. En ieder van ons weet wel, wat er zo in ons leven tussenkomt en scheiding brengt met de Heere. Wij zijn ontrouw, Hij is getrouw. Hij geeft het niet op. Wij schrijven de ander o zo gauw af. De Heere handelt heel anders. Hij handelt niet met ons naar onze zonden. Hoe zwaar hoe lang wij ook zijn wetten schonden. Hij straft ons maar naar onze zonden niet. Hij houdt Zijn volk vast. Dat zal ieder kind van God kunnen zeggen. Want er is geen leven, waarin Hij eenmaal begon of Hij zal tot aan het einde van dat leven, dat leven vasthouden door Zijn Liefde en onveranderlijke trouw. Er zit evenwel nog meer in dat woqrd einde. Het betekent ook tot het uiterste. Hij moet de beker van Gods toorn tot de laatste druppel leegdrinken. Hoe word ik geperst, totdat het volbracht zij. Hij moet de wil van God tot het uiterste volbrengen. Hij moet Zich verne deren. tot in de allerdiepste diep te. Dat is de verdoemenis, de hel, de totale Godverlatenheid. Hij zal door de Zijnen in de steek gelaten worden. Ze kunnen zelfs niet één uur met Hem waken. Zij slapen verder als Hij Zijn zware gebeds- strijd moet voeren in de hof van Gethsemané. Zij verzwaren Zijn lijden nog meer. Ze worden allen aan Hem geërgerd. Ze zullen allen vluchten. Hij moet er helemaal alleen doorheen. Zijn liefde is liefde voor schuldigen, voor on- waardigen. Hij houdt ze in hun onwaardigheid nog vast, terwijl Hij de weg opgaat naar het diepste punt van Zijn lijden. Hij gaat lij den voor de Zijnen. Voor ons, die zo weerbarstig zijn. Voor ons, die een hart vol opstand hebben. Voor ons, die tot in de diepste de len van ons zondige hart niet an ders bedenken dan vijandschap tegen God en onze naaste. Die vi jandschap, heeft Hem op deze weg niet doen terugschrikken. Hij trekt het aanbod van Zijn liefde niet terug. Hij had ze lief tot het eindé. Ook toen het meest bittere kwam, dat Hij voor hen moest doen. Voor deze lijdende Borg en Zaligmaker is er dan ook geen hart te zondig, geen hart te hard, dat niet. onder Zijn liefde kan wegsmelten. In Zijn Borgtochte- lijke werk is Hij altijd nog dieper gegaan, dan u en ik kunnen zon digen. Zijn liefde en genade zijn zo groot, dat we er ons alleen maar over kunnen verwonderen. In on ze verlorenheid is Hij ingedaald. Dat maakt ootmoedig. Dat brengt een zondaar tot aanbidding. Deze liefde heeft nog een derde bete kenis. Ze is ook een volmaakte liefde. Hij gaat tot het uiterste met Zijn liefde en bereikt daarmee het doel van de Zijnen. Hij brengt dat iondaarsvolk, waar Hij het wil hebben. Hij leidt dat volk over diepten en hoogten heen. Hij houdt hen vast en brengt ze thuis. Zijn liefde tot in de dood, is de waarborg van hun leven en dat voor eeuwig. Zijn lijden en ster ven, Zijn dood verzekert hun heerlijke toekomst. Neen, de Zijnen zijn voorzeker geen sta in de weg voor Hem. Hij is juist in Zijn overgang naar de Vader met hen bezig. Het is voor hen, voor de Zijnen, dat Hij deze omweg via het kruishout van Golgotha gaat maken naar Zijn Vader. Hij heeft daarvoor niet de kortste weg gemaakt. Hij gaat voor zondaren, die lange en zware weg van het lijden op. Hij gaat die weg op, omdat Hij die zondaren heeft liefgehas tot het einde. Kent u een groter liefde dan deze ge vende liefde van Christus. Een liefde, die nog aan de ander denkt, terwijl zo'n smadelijke weg ge gaan moet worden. Het gaat door alles heen, om de eer van Zijn Vader maar ook om de redding van het verlorene, wat Hij is komen zoeken in de totale verlorenheid der zonden. Christus hoeft geen keuze te maken tussen de Vader en de Zijnen. De liefde tot de Vader is tegelijk liefde tot de Zijnen. Het is reddende liefde. Hij kwam om zondaren met Zijn Vader te verzoenen. Zondaren, die in Adam van de Heere waren afge weken en hun eigen weg gegaan zijn in zonde en ongerechtigheid. Deze liefde stort Hij ook nu nog uit als de Verheerlijkte en Ver hoogde Zaligmaker. De Zijnen mogen leven vanuit dat grote ver lossingswerk. Ze mogen leven naar Zijn toekomst, waarin Hij zal zijn alles en in allen. Hij is heen gegaan om plaats te bereiden voor de Zijnen in het Vaderhuis met de vele woningen. Leerde u deze Zaligmaker al vol gen? Door zijn liefde krijgt ons leven weer zin, weer betekenis. In Hem is alles te vinden voor de tijd en voor de eeuwigheid voor ver loren zondaren. Ds. H. Verheul-Tholen Het is 5 jaar geleden dat het Har tentroef Contactcentrum voor Hartpatiënten te Halsteren werd opgericht. Deze vereniging is niet alleen tijdens de nationale hart- week, maar het gehele jaar door actief voor het welzijn van de hartpatiënt. De Bergse cardioloog Dr. S.C. Uppal liet zich bij de oprichting sceptisch uit over het nut van Hartentroef. Zijn twijfels waren voor de werkgroep aanleiding om extra maatregelen te treffen. Zo werden bijvoorbeeld fysiothera peuten met ervaring op het terrein van hartrevalidatie aangetrokken. Nu spreekt Dr. Uppal vol lof over de activiteiten van Hartentroef op zowel sociaal als fysiek terrein. De leden van Hartentroef komen eens per week bij elkaar en sport en volgens een uitgekiend schema één uur. Onlangs heeft men zwemmen aan het sportpakket toegevoegd. Momenteel telt Hartentroef meer dan honderd leden, ook van Tho len en Sint Philipsland, waaron der 31 dames. De leeftijd varieert van 37 tot 76 jaar. Elke dinsdag avond (hartentroefavond) zijn de leden van acht tot tien uur aan wezig in de Rijksscholengemeen schap, Burg. Stulemeijerlaan 24, Bergen op Zoom. Voor meer in formatie: Hartentroef Contact- centfum Hartpatiënten, Dorps straat 73, Halsteren, tel. 01641-3709.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 7