Industriële promotie
Hartentroef 5j
ar actief
Donderdag 19 april 1984
Studiedag gehandicaptenbeleid
Aanleg fietspad
COMMISSIES
Stuurgroep
Oosterschelde
In het vakantieseizoen wordt een proef gehouden om in Zee
land arriverende toeristen te kunnen informeren over logiesa-
dressen die nog beschikbaar zijn.
Behoefte
Centrale-post
Infoposten
Bemanning
Gebruikers
Proefperiode
Kosten
EHBO Stavenisse
Zeeuws kampioen
Gemakkelijker
Strijenham
Ouderen willen
minder betalen
aan zuivering
LIEFDE TOT HET
EINDE
ABDIJ
IEUWS
Toegankelijkheid van gebouwen - gesprekspunt op studiedag
Lokaal en regionaal gehandi
captenbeleid, wat moeten orga
nisaties zelf hier samen aan
doen. Dit is het motto van de
provinciale studiedag voor ge
handicaptenorganisaties in
Zeeland op zaterdag 28 april, op
het Zilveren Schor in Arnpmui-
dën,.
De Zeeuwse stichting voor revali
datie heeft de organisatie in han
den. De studiedag is speciaal be
doeld voor bestuursleden van ge
handicapten organisaties en an
dere instellingen die in het pro
vinciaal overlegorgaan revalidatie
zijn vertegenwoordigd, maar ook
voor mensen die niet zo n nauwe
relatie hebben met de zaak is er
ruimte.
Op het programma staan o.a. een
inleiding door directeur drs. F.
Mulders van de Zeeuwse stichting
voor revalidatie en de vertoning
van de film "Samen op weg". De
film heeft als onderwerp de sa
menwerking tussen de gehandi
captenorganisaties en de ge
meenten; door overleg over de
toegankelijkheid van gebouwen
komen vaak ook andere terreinen
van gezamenlijk belang ter sprake
en op die manier kan vlotter zaken
worden gedaan dan door afzon
derlijk te werken.
Hoofdmoot van de studiedag
vormt de uitslag van de enquête
die de Zeeuwse stichting voor
revalidatie eind vorig jaar onder
de Zeeuwse gemeenten heeft
gehouden.
Zesentwintig van de dertig ge
meenten in Zeeland hebben een
vragenlijst ingevuld en die
antwoorden staan op de studie
dag ter discussie. Het is de be
doeling dat in kleinere groepen
de volgende onderdelen worden
besproken:
0 de toegankelijkheid en de
aanpassing van verkeers-
voorzieningen door plaatse
lijke/regionale werkgroepen
toegankelijkheidsbevorde
ring;
0 welke alternatieven voor ar
beid of sociaal-culturele ac
tiviteiten zijn er voor jongere
en oudere mensen met een
handicap plaatselijk nodig?
0 zijn er voldoende arbeids
plaatsen (ook in deeltijd)
voor mensen met een handi
cap;
0 inbreng en honorering van
activiteiten van gehandicap-
tenorgasniaties in de ge
meentelijke welzijnsplan
ning;
0 welke gezamenlijke, plaat
selijke/regionale voorlich-
tings- en andere activiteiten
zijn er nodig?
De gespreksgroepen moeten
Gs vragen de staten ruim 2 mil
joen voor de uitvoering van de
tweede fase van het fietspad langs
de weg Oud-Vossemeer/Sint An-
naland. Het gaat om het deel tus
sen de aansluiting van de Kleine
Dijk en de kom van Sint Anna-
land. Van het krediet verwachten
gs een kleine 9 ton terug van het
rijk, zodat voor rekening van de
provincie blijft 1.4 miljoen.
Langs het overige deel van de
weg tussen de dorpen is het fiets
pad een paar jaar geleden al
aangelegd.
Woensdag 25 april, 14.30 uur
vergadert de stuurgroep Ooster
schelde. Op de agenda staan o.a.
een procedure-voorstel over het
provinciaal beleidsplan recreatie
en toerisme en de concept voort-
gangs- en evaluatierapportage
1 983 voor de Oosterschelde.
De vergadering is openbaar en
wordt gehouden in het staten-
complex, Abdij 11 in Middelburg.
aan de hand van de enquête
uitslag en hun bevindingen
daarover aanbevelingen opstel
len die later op de dag in de vol
tallige vergadering aan de orde
komen. Aan het eind van de
studiedag worden de aanbeve
lingen en de conclusies over de
uitvoering ervan gebundeld.
Aanmeldingen voor de studiedag
worden ingewacht bij de Zeeuwse
stichting voor revalidatie, Beatrix-
laan 24, Postbus 79, 4460 AB
Goes, tel. 01100-
15931/15892. Deelname is
gratis.
Zoals gezegd is de studiedag op
zaterdag 28 april, in het vor
mingscentrum Het Zilveren Schor
in Arnemuiden Begonnen wordt
om 10.00 uur en de sluiting
wordt rond 1 6.00 uur verwacht.
Verstrekking
ets- - m m m
logiesinformatie
Om die proef mogelijk te maken
vragen gs aan provinciale staten
een krediet van ƒ45.000,—.
In Zeeland moet worden gere
kend met 200.000 toeristische
slaapplaatsen. De bezetting van
die slaapplaatsen wisselt naar
mate het seizoen vordert, maar
ook doordat mensen dagelijks
van slaapplaats kunnen veran
deren. In het aantal slaapplaat
sen zit enige rek, doordat bij
volledige bezetting tegenwoor
dig vaak gebruik kan worden
gemaakt van overloopterrei
nen. Om te weten of een beroep
moet worden gedaan op die
overloopterreinen, om mensen
te verwijzen en om te weten of
illegaal-kampeerders werkelijk
geen kant meer uit kunnen, is
het handig te beschikken over
een centraal punt waar die in
formatie voorhanden is.
De provinciale Vw in Middelburg
heeft het meeste inzicht in de be
schikbare verblijfsaccommodatie
in de hele provincie. Het ligt
daarom voor de hand het centrale
informatiepunt daar onder te
brengen en steeds te actualiseren.
Op de centrale post zouden tien
info-posten aangesloten moeten
worden waarbij moet worden ge
dacht aan terminal-beeldscher-
men met daarop oproepbaar de
informatie die men wenst.
De infoposten moeten op plaatsen
komen waar zij het meeste rende
ment opleveren. In ieder geval
betekent dat dat er posten moeten
zijn op de belangrijkste toevoer
wegen. Mensen die op die punten
een terminal raadplegen kunnen
zich een rit besparen naar een
plaats waar geen logies meer be
schikbaar is.
Voor de mensen die het er wel op
wagen moeten er posten zijn in de
toeristencentra. Per regio zou een
infopost kunnen worden inge
richt.
Naast de autoreizigers moet na
tuurlijk ook rekening worden ge
houden met mensen die van het
openbaar vervoer gebruik maken.
Er wordt dan ook aan gedacht
terminals beschikbaar te hebben
op bus- en spoorstations.
De apparatuur moet gemakkelijk
te bedienen zijn, want in de proef
wordt ervan uitgegaan dat de in
foposten worden toegevoegd aan
bestaande instanties, zoals lokale
WV's, benzinestations en restau-
f^pts Het zou erg duur worden
als per terminal iemand zou moe
ten worden aangesteld. Het han
digst is het wanneer mensen die
daar nu al werken met de appara
tuur kunnen omgaan.
Het is overigens de bedoeling
ook een terminal aan te schaf
fen die de toeristen zelf kunnen
bedienen: public-acces-termi-
nal. Deze is echter duurder dan
de andere, omdat de uitvoering
onoordeelkundig gebruik moet
kunnen doorstaan. Bovendien
moet het apparaat stevig wor
den verankerd aan de vloer of in
een muur, opdat een passant
hem niet per ongeluk mee
neemt...
Het zijn in de eerste plaats de toe
risten die van de dienstverlening
gebruik zullen maken, maar er zijn
meer gebruikerscategorieën. Ge
meentebestuurders moeten we
ten wanneer zij de overloopterrei
nen beschikbaar moeten stellen,
de politie moet op de hoogte zijn
Van 26 tot en met 28 mei houdt
de Nederlands-Duitse kamer van
koophandel haar jaarvergadering
in Zeeland Ruim 200 leden van
de kamer - ondernemers - hebben
zich aangemeld. Gedeputeerde
staten schrijven aan provinciale
staten dat dit evenement voort
vloeit uit een gezamenlijke uitno
diging van hun college en de twee
Zeeuwse kamers van koophandel
en fabrieken.
Doel ervan is de aandacht te
vestigen op Zeeland en de mo
gelijkheden en kansen die er in
de provincie liggen voor be
drijfsvestiging. In het verlengde
daarvan moet worden gezien de
provinciale zorg voor de werk
gelegenheid.
In het concept provinciaal so-
van nog beschikbare ruimte om te
kunnen verwijzen, maar ook wan
neer alles vol is. Het optreden
tegen het illegaal kamperen zal
hierop mede worden gebaseerd.
De plaatselijke WV's kunnen een
beroep doen op de informatie als
hun eigen gebied vol is en zij
moeten verwijzen naar buurge
meenten.
De proefperiode is bepaald in de
maanden juni, juli en augustus.
Kort na het toeristenseizoen
moet worden bekeken of de op
zet heeft voldaan en hoe ermee
moet worden verder gewerkt.
De provincie en het Automatise
ringsbureau toerisme zijn verant
woordelijk voor de kosten. Gs
stellen de staten voor van provin
ciezijde maximaal 45.000 bij
te dragen. Provinciale staten be
spreken de zaak op 1 1 mei.
■*f|
ciaal-economisch beleidsplan
staat immers dat als geen actie
wordt ondernomen het Zeeuw
se werkloosheidscijfer op zijn
minst uitkomt op het landelijke
gemiddelde. Nu is het Zeeuwse
percentage 15,7, terwijl het
landelijke op 1 7.9 ligt.
Het ligt daarom voor de hand dat
wordt geprobeerd de werkgele
genheid te vergroten en daarbij
moet vooral aan de marktsector -
het bedrijfsleven - worden ge
dacht. De dienstverlening - zoals
kantoren - neemt al een belangrijk
deel van de werkvoorziening voor
haar rekening. Voor de spreiding
is het daarom beter de marktsec
tor te activeren.
Ter promotie van ZeeJand ko
men er in mei dus zo'n 200 on
dernemers uit Nederland en
Duitsland om te vergaderen,
maar ook om de provincie te
bekijken en dan vooral bedrijfs
bezoeken te brengen en indu
strieterreinen te bekijken. Leden
van de Acquisitiegroep Zeeland
(de provincie, de gemeenten
Zierikzee, Goes, Middelburg,
Vlissingen, Tholen en Terneu-
zen, de havenschappen Terneu-
zen en Vlissingen en het Econo
misch technologisch instituut
voor Zeeland) zullen de gasten
wijzen op de voordelen van
Zeeland als vestigingsgebied.
Onderdeel van het programma is
ook een ontvangst van het gezel
schap door gs.
De kosten van het geheel worden
gedragen door de provincie, de
acquisitiegroep en de twee kamers
van koophandel en fabrieken in
Zeeland. Voor het provinciale
aandeel vragen gs de staten een
krediet van 10.000,—. Provin
ciale staten beslissen 11 mei over
dit voorstel.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting.
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180-31392
of 31402
VERVOLG VAN PAG. 1
aannemer Duijnhouwer uit Goes
en pompenleverancier Dubislav
uit Maastricht. Het karwei, dat
450.000 gulden kostte, begon 27
oktober en gaf vijf mensen werk.
Z.e kregen met veel regen te ma
ken.
De Grontmij was er trots op dit
eerste project van drukriolering in
Zeeland te kunnen opleveren.
"Het is een hoogstandje op het
gebied van rioleringswerken. Fi
nancieel en technisch erg moeilijk,
maar het is bewonderendswaardig
cat het gemeentebestuur zoveel
bestuurskracht toonde door de
subsidie rond te krijgen", zei dhr.
De Jager van de Grontmij.
Voorheen loosden de bewoners
van het buitengebied hun afval
water via een septictank, ntaar het
was twijfelachtig of die allemaal
nog goed functioneerden. Dru
kriolering is een nieuw systeem,
dat de Grontmij speciaal heeft
ontwikkeld voor uitgestrekte ge
bieden. De voordelen boven het
De EHBO-vereniging te Stave
nisse heeft voor de vierde keer de
Zeeuwse wisselbeker gewonnen.
Zaterdag 26 mei wordt in de
Concert- en Gehoorzaal te Mid
delburg meegedaan aan de Na
tionale kampioenschappen. De
districts wedstrijd was vrijdag
avond eveneens in Middelburg.
Nellie de Rijke (leidster) en de
helpsters Lianne Dorst en Dina
Dorst weerden zich uitstekend ten
opzichte van de andere drie re
gionale kampioenen. Het oefe
nongeval bestond uit het behan
delen van drie slachtoffers, die uit
een andere zaal binnenkwamen.
Het ene slachtoffer was bij het
springen van het podium met de
hak van haar schoen in de zoom
van haar jurk blijven hangen en
voorover op een stoelleuning ge
vallen. Zij had inwendig buiklet
sel en raakte in shock. Bovendien
had ze nog schaafwonden aan de
binnenkant van haar band. Haar
schoonzusje wilde haar opvangen
en stootte een spatader open. De
beheerster, die in de keuken was,
schrok zo van het tumult, dat ze
haar hand tegen het aanrechtblad
open stootte.
De ploegen konden 315 punten
behalen, de leidster 65 punten.
Stavenisse deed het uitstekend
met 235 en 62 punten. De leidster
Nellie de Rijke had een voor
sprong van 7 punten, maar de
ploeg had maar 2 punten verschil
met Lewedorp, dat 233 p. verza
melde en 55 voor de leidster.
Derde was St. Laurens met 209 en
48 p. en vierde Kortgene met 168
en 33 p.
traditionele vrijverval-systeem
liggen vooral op het financiële
vlak. Het afvalwater loopt dan
immers van de huisaansluitingen
via een centrale leiding naar het
verzamelpunt als gevolg van
hoogteverschil. Bij de huizen ligt
de leiding hoog, bij het verzamel
punt steeds dieper, wat in uitge
strekte gebieden extra graafwerk
en dus meer kosten met zich mee
brengt.
Drukriolering heeft die extra kos
ten niet. De leiding en de huis
aansluitingen kunnen op dezelfde
diepte worden gelegd. De 22
pompjes bij de huizen zorgen er
voor dat het afvalwater op de
juiste plaats komt. De buizen met
een doorsnede van 5 tot 7.5 cm
zijn aanmerkelijk dunner dan tra
ditionele rioolbuizen. Die zijn ge
makkelijk in de bermen te leggen
in een sleuf van 20 cm, terwijl met
gewone buizen de gehele weg op
gebroken zou moeten worden.
Het kruisen van sloten en wegen
gaat aanzienlijk gemakkelijker in
vergelijking met het oude sys
teem. Als de buizen onder een
sloot door moeten, betekent dat
een verlies aan (vrij-verval) hoog
te over het gehele traject. Bij het
druksysteem kan de leiding on
middellijk na de sloot weer om
hoog, zodat de graafkosten be
perkt blijven.
Van de 60 huisaansluitingen zijn
er 49 nieuwe, waarvoor de ge
meente volgens de verfijningsuit
kering riolering ruim 10.000 gul
den van het rijk krijgt. De ge
meente kost 't daardoor in feite
niets. Daar staat tegenover, dat
het zo'n vier manjaar werk heeft
opgeleverd en volgens berekenin
gen van de Grontmij is er in Zee
land nog zo'n 300 manjaar werk
gelegenheid aan drukriolering. in
heel Nederland wachten nog zo'n
400.000 huizen in lintbebouwing
op een aansluiting. Het geld is er
niet om die riolering uit te voeren
volgens het vrij-verval-systeem.
Er is al drukriolering toegepast in
Haaren, Berkel, Ruinen, Gasselfe,
Lexmond, Schoonrewoerd, Hey
en Boeicop en Berkel Enschot.
Op een persleidingssysteem met
pompputje zoals in Anna Jacoba-
polder zijn 2 of 3 woningen aan
gesloten. maar soms is dat er maar
één en dat maakt 't duurder. De
drukriolering is bij de Gerefor
meerde Kerk aangesloten op de
gewone rioolbuizen.
De gemeente Tholen heeft dins
dag de drukriolering voor Strijen
ham bij Poortvliet aanbesteed,
Het grondwerk wordt uitgevoerd
door aannemingsbedrijf A.C. v.d.
Werf uit Scherpenisse voor
209.200 gulden, exclusief btw.
Voor het leveren en installeren
van negen pompputten met de
elektro/mechanische installaties
waren drie bedrijven uitgenodigd:
Robot Pompen uit Alphen aan
den Rijn schreef in voor 56.763
gulden, Pompentechniek Dubi
slav uit Maastricht wilde het kar
wei voor 60.950 gulden uitvoeren
en Post Techniek in Alphen aan
den Rijn gaf 63.400 gulden op.
Het bestek was gemaakt door
D.H.v. Raadgevend Ingenieurs
bureau te Helmond.
Een ouder echtpaar zou maar
twee in plaats van drie vervui
lingseenheden moeten betalen.
Dat schrijft de Zeeuwse Raad
voor Ouderen in een brief aan de
Zeeuwse waterschappen. Men wil
in navolging van nutsbedrijven
verder de betalingstermijnen van
twee verruimen tot zes of twaalf.
Volgens de Raad maakt de finan
ciële positie van vele ouderen het
noodzakelijk om de steeds terug
kerende uitgavenpost als de ver
ontreinigingsheffing zeer kritisch
te bekijken.
Ten aanzien van de hoogte van de
heffingen vraagt de Raad zich af,
in hoeverre hieraan door middel
van breder provinciaal of lande
lijk overleg iets kan worden ge
daan. Vele waterschappen komen
met hun heffingen boven het lan
delijk gemiddelde; verder zijn de
onderlinge variaties behoorlijk
groot.
Gezinnen betalen drie vervui
lingseenheden, een alleenstaande
op zijn verzoek één. Het zal wei
nig problemen opleveren als ou
deren met een partner - die auto
matisch drie vervuilingseenheden
betalen - een dergelijk verzoek
indienen voor de ontheffing van
één vervuilingseenheid, aldus de
Zeeuwse Raad voor Ouderen.
overdenking
En voor het feest van het Pascha,
Jezus wetende, dat Zijn ure geko
men was, dat Hij uit deze wereld
zou overgaan tot de Vader, alzo Hij
de Zijnen, die in de wereld waren,
liefgehad had, zo heeft Hij hen
liefgehad tot het einde. Joh. 13:1
Onze tekst begint met ons te ver
melden, dat de Heere Jezus weet
wat Hem staat te wachten. Zijn
Ure is gekomen. Het einde van
Zijn aardse leven is aanstaande.
En Jezus is deze weg opgegaan,
plaatsbekledend en borgtochte-
lijk. De Heere gaat die weg en dan
niet in het verlangen om maar zo
snel mogelijk uit deze wereld weg
te zijn. Het zou toch goed denk
baar geweest zijn, dat dit verlan
gen bij Hem aanwezig was. Zijn
hele verblijf hier op aarde was
tenslotte vol van teleurstellingen
geweest. Hij kwam tot de Zijnen,
maar de Zijnen hebben Hem niet
aangenomen. Zijn leven was van
af het begin al een lijdensweg ge
weest, Wie zou er dan niet ver
langen. om er maar zo snel moge
lijk van verlost te worden?
Nee, veel goeds had deze wereld
Hem niet gegeven. Dat was ook
niet te verwachten geweest. Deze
wereld is tenslotte een Gode vi
jandige wereld. Deze wereld toont
de vijandschap, die Hem ten deel
is gevallen. Een weg van smart,
tegenstand en haat is Zijn deel
geweest, door dit tranendal der
zonden. Toch zou de dood des
Heeren geen gewone dood zijn.
Hij zou doorZijn sterven namelijk
overgaan tot de Vader. Dat toont
een geweldige verandering.
Op Kerst hebben we stilgestaan
bij het feit. dat Hij Zijn Hemelse
heerlijkheid had verlaten. Hij is
om onzentwil arm geworden, daar
Hij rijk was, om ons door Zijn ar
moede rijk te maken. Toch is er
van nature geen begeert naar die
hemelse rijkdom. Steeds opnieuw
is er een poging ondernomen om
de Heere al te doden, nog voor
Zijn ure was gekomen. Zou Hij er
dan niet naar verlangen, óm maar
zo spoedig mogelijk deze wereld
weer te verlaten en zo snel moge
lijk naar Zijn Vader terug te ke
ren? Wie zou dat niet kunnen be
grijpen?
Wat gaat er echter gebeuren?
Wordt de Heere door de Zijnen
belemmerd, om weer naar Zijn
Vader terug te keren? Gaan de
Zijnen tussen Hem en de Vader
instaan? Vormen ze, een sta in de
weg, een obstakel om deze wereld,
die Hem toch niets te bieden heeft
te kunnen verlaten? Of weet de
Heere het Zelf niet wat Hij wil,
nog wat blijven op de aarde of
weer terugkeren tot Zijn Vader?
Nee. al deze vragen kunnen we
rustig opzij schuiven, ook allerlei
andere vragen waar wij nog mee
zitten. Want we lezen, datjezus de
Zijnen liefgehad heeft tot het
einde. Deze liefde is niet aan
schommelingen van het gemoed
onderhevig. Dit is geen liefde van
een dag. Die liefde had Hij laten
zien tijdens Zijn hele omwande
ling op aarde. Ja, we moeten zelfs
nog verder kijken, deze liefde is
een eeuwige liefde. Een liefde van
eeuwigheid tot eeuwigheid. En
waar vinden we dat in deze
wereld, die de mond vol heeft over
liefde en lief zijn voor elkaar?
Deze liefde wordt gekenmerkt
door drie dingen. In de ware liefde
heeft de ander een plaats in je
hart. Bewust en onbewust ben je
met die ander bezig. Die ander is
ten diepste, nooit helemaal uit je
gedachten verdreven. Zo is het bij
de Heere. Bij Hem kunnen we te
recht. Hij heeft de Zijnen liefge
had tot het einde. Hij had gene
genheid voor de Zijnen. Hij is ge
komen tot tollenaren en zondaren
om hen redding aan te bieden. Hij
heeft de zondaar willen opvangen
in zijn diepste nood om hem
daaruit te verlossen. Hij bestrafte
hen en vermaande hen. Hij on
derwees ze in alle liefde. In alles
konden ze bij Hem terecht. Bij
Hem was dat zwakke en kleine
kuddeke geborgen. Bij Hem zijn
ze veilig. Bij Hem vinderl ze wat ze
nog nergens anders ooit hebben
gevonden: een hart vol liefde.
Liefde, die tot het einde is. He
melse, goddelijke liefde. Liefde,
die zichzelf nooit gezocht heeft,
maar enkel en alleen uit is op het
behoud van de Zijnen.
Nu weet hij het. Zijn ure is geko
men. De tijd van heengaan tot de
Vader is aanstaande. Maarzult
u zeggen, hoe kon de Heere dat
weten. Het uur van onze dood is
toch verborgen? Jawel. De Heere
wist het evenwel door de verbor
gen omgang met Zijn hemelse
Vader. Hij was toch bij de voort-
duur te vinden in de dingen van
Zijn Vader. En als er de ware lief
deband is, tussen de Vader en de
Zoon, dan is er voor die Zoon ook
niets verborgen, van wat er in
Gods eeuwig raadsplan ligt opge
sloten. De Vader en de Zoon zijn
tenslotte één.
Nu is die grote overgang aan
staande. Het uur van het afscheid
staat voor de déur. De discipelen
zullen straks verder moeten zon
der hun Heere. Ze zullen uitge
zonden worden om van het licht te
getuigen en te prediken de dienst
der verzoening.
Nog een korte tijd en ze zullen
Hem niet meer zien. Hij zal weer
terugkeren naar die hemelse
heerlijkheid, die Hij eenmaal ge
heel vrijwillig had verlaten, om
zondaren met God te verzoenen.
Duidelijk wordt het ons hier gete
kend, dat de Heere Jezus precies
geweten heeft, wat Hem stond te
wachten. Het hele lijden is voor
Hem bekend. In de hof van
Gethsemané wordt het ons dui
delijk. Jezus dan, wetende alles,
wat over Hem komen zou. ging
uit, en zeide tot hen: Wie zoekt
gij? Ook aan het kruis weet Hij,
dat dit Zijn weg moet zijn. Daar
lezen we: hierna Jezus wetende,
dat nu alles volbracht was, opdat
de Schrift zou vervuld worden,
zeide: Mij dorst! Dit lijden is geen
noodlot of een smaadheid, die
Hem slechts door mensen is aan
gedaan. Dit lijden is de wil van
Zijn hemelse Vader. Dit lijden is
volgens de eis van Gods recht.
Zonder bloedstorting, geer* ver
zoening. Als ik bloed zal zien, dan
zal ik voorbijgaan. Juist in dit lij
den, in dit sterven blijkt, dat Hij
de Zijnen liefgehad heeft tot het
einde. Hij had ze lief tot het einde
van Zijn leven, onder de meest
ondraaglijke pijnen. Ook toen
waren ze niet uit Zijn hart ver
dwenen. Wat was het denkbaar,
dat Hij in die pijn alleen maar aan
Zichzelf dacht en de Zijnen zou
vergeten. Niets is echter minder
waar. Tot het einde, tot Zijn dood
reikte Zijn liefde voor zondaren.
Vanaf het kruis omringt Hij ze
nog met liefde: vrouw zie uw
zoon, zoon zie uw moeder. Wat
een wonder genade: Hij laat ze
niet los en dat terwijl Hij juist voor
hen deze dood aan het kruis moest
sterven. Hij blijft ze liefhebben,
tot de laatste ademtocht en Hij het
uitroept: Vader in Uwe handen
beveel ik Mijne Geest. Liefde tot
het einde: het is volbracht. Liefde
tot het einde, liefde, die reikt over
dood en graf heen. Hij blijft
trouw. Want het is getrouw al wat
Hij ooit beval. Het staat oprecht
en waarheid pal, als op onwrikb're
steunpilaren.
De Heere Jezus bereidt Zich hier
voor, op de allerlaatste fase van
Zijn leven hier op deze aarde.
Hierin vallen de Zijnen niet weg.
Zijn liefde is trouw tot het einde.
Wat steekt onze liefde daarbij
toch steeds beschamend af. Wij
verraden en verloochenen haar in
het klein en in het groot. Wij ver
raden met Judas de Heere of we
verloochenen Hem met Petrus
door te zeggen: als het ons te be
nauwd wordt: ik ken Die Mens
niet. Hij heeft liefgehad tot het
einde. Dat is maar goed ook, want
hoe zou onze zogenaamde liefde
Hem vast kunnen houden? Wie
kan zeggen, dat hij de liefde des
Heeren waardig is vanwege zijn
vele zonden en ongerechtigheid?
Dan wordt het voor het eerst op
nieuw de beleving, dat het aan
onze kant een afgesneden zaak is.
Dat we geen recht op die liefde
hebben. Hij volhardt in die liefde,
terwijl wij door een leven in ei-
gen-gerechtigheid die liefde naast
ons neerleggen. En ieder van ons
weet wel, wat er zo in ons leven
tussenkomt en scheiding brengt
met de Heere.
Wij zijn ontrouw, Hij is getrouw.
Hij geeft het niet op. Wij schrijven
de ander o zo gauw af. De Heere
handelt heel anders.
Hij handelt niet met ons naar onze
zonden. Hoe zwaar hoe lang wij
ook zijn wetten schonden. Hij
straft ons maar naar onze zonden
niet. Hij houdt Zijn volk vast. Dat
zal ieder kind van God kunnen
zeggen. Want er is geen leven,
waarin Hij eenmaal begon of Hij
zal tot aan het einde van dat leven,
dat leven vasthouden door Zijn
Liefde en onveranderlijke trouw.
Er zit evenwel nog meer in dat
woqrd einde. Het betekent ook tot
het uiterste. Hij moet de beker van
Gods toorn tot de laatste druppel
leegdrinken. Hoe word ik geperst,
totdat het volbracht zij. Hij moet
de wil van God tot het uiterste
volbrengen. Hij moet Zich verne
deren. tot in de allerdiepste diep
te. Dat is de verdoemenis, de hel,
de totale Godverlatenheid. Hij zal
door de Zijnen in de steek gelaten
worden. Ze kunnen zelfs niet één
uur met Hem waken. Zij slapen
verder als Hij Zijn zware gebeds-
strijd moet voeren in de hof van
Gethsemané. Zij verzwaren Zijn
lijden nog meer. Ze worden allen
aan Hem geërgerd. Ze zullen allen
vluchten. Hij moet er helemaal
alleen doorheen. Zijn liefde is
liefde voor schuldigen, voor on-
waardigen. Hij houdt ze in hun
onwaardigheid nog vast, terwijl
Hij de weg opgaat naar het diepste
punt van Zijn lijden. Hij gaat lij
den voor de Zijnen. Voor ons, die
zo weerbarstig zijn. Voor ons, die
een hart vol opstand hebben.
Voor ons, die tot in de diepste de
len van ons zondige hart niet an
ders bedenken dan vijandschap
tegen God en onze naaste. Die vi
jandschap, heeft Hem op deze
weg niet doen terugschrikken. Hij
trekt het aanbod van Zijn liefde
niet terug. Hij had ze lief tot het
eindé. Ook toen het meest bittere
kwam, dat Hij voor hen moest
doen. Voor deze lijdende Borg en
Zaligmaker is er dan ook geen
hart te zondig, geen hart te hard,
dat niet. onder Zijn liefde kan
wegsmelten. In Zijn Borgtochte-
lijke werk is Hij altijd nog dieper
gegaan, dan u en ik kunnen zon
digen. Zijn liefde en genade zijn
zo groot, dat we er ons alleen maar
over kunnen verwonderen. In on
ze verlorenheid is Hij ingedaald.
Dat maakt ootmoedig. Dat brengt
een zondaar tot aanbidding. Deze
liefde heeft nog een derde bete
kenis. Ze is ook een volmaakte
liefde. Hij gaat tot het uiterste met
Zijn liefde en bereikt daarmee het
doel van de Zijnen. Hij brengt dat
iondaarsvolk, waar Hij het wil
hebben. Hij leidt dat volk over
diepten en hoogten heen. Hij
houdt hen vast en brengt ze thuis.
Zijn liefde tot in de dood, is de
waarborg van hun leven en dat
voor eeuwig. Zijn lijden en ster
ven, Zijn dood verzekert hun
heerlijke toekomst.
Neen, de Zijnen zijn voorzeker
geen sta in de weg voor Hem. Hij
is juist in Zijn overgang naar de
Vader met hen bezig. Het is voor
hen, voor de Zijnen, dat Hij deze
omweg via het kruishout van
Golgotha gaat maken naar Zijn
Vader. Hij heeft daarvoor niet de
kortste weg gemaakt. Hij gaat
voor zondaren, die lange en zware
weg van het lijden op. Hij gaat die
weg op, omdat Hij die zondaren
heeft liefgehas tot het einde. Kent
u een groter liefde dan deze ge
vende liefde van Christus. Een
liefde, die nog aan de ander denkt,
terwijl zo'n smadelijke weg ge
gaan moet worden.
Het gaat door alles heen, om de
eer van Zijn Vader maar ook om
de redding van het verlorene, wat
Hij is komen zoeken in de totale
verlorenheid der zonden. Christus
hoeft geen keuze te maken tussen
de Vader en de Zijnen. De liefde
tot de Vader is tegelijk liefde tot
de Zijnen.
Het is reddende liefde. Hij kwam
om zondaren met Zijn Vader te
verzoenen. Zondaren, die in
Adam van de Heere waren afge
weken en hun eigen weg gegaan
zijn in zonde en ongerechtigheid.
Deze liefde stort Hij ook nu nog
uit als de Verheerlijkte en Ver
hoogde Zaligmaker. De Zijnen
mogen leven vanuit dat grote ver
lossingswerk. Ze mogen leven
naar Zijn toekomst, waarin Hij zal
zijn alles en in allen. Hij is heen
gegaan om plaats te bereiden voor
de Zijnen in het Vaderhuis met de
vele woningen.
Leerde u deze Zaligmaker al vol
gen? Door zijn liefde krijgt ons
leven weer zin, weer betekenis. In
Hem is alles te vinden voor de tijd
en voor de eeuwigheid voor ver
loren zondaren.
Ds. H. Verheul-Tholen
Het is 5 jaar geleden dat het Har
tentroef Contactcentrum voor
Hartpatiënten te Halsteren werd
opgericht. Deze vereniging is niet
alleen tijdens de nationale hart-
week, maar het gehele jaar door
actief voor het welzijn van de
hartpatiënt.
De Bergse cardioloog Dr. S.C.
Uppal liet zich bij de oprichting
sceptisch uit over het nut van
Hartentroef. Zijn twijfels waren
voor de werkgroep aanleiding om
extra maatregelen te treffen. Zo
werden bijvoorbeeld fysiothera
peuten met ervaring op het terrein
van hartrevalidatie aangetrokken.
Nu spreekt Dr. Uppal vol lof over
de activiteiten van Hartentroef op
zowel sociaal als fysiek terrein.
De leden van Hartentroef komen
eens per week bij elkaar en sport
en volgens een uitgekiend schema
één uur. Onlangs heeft men
zwemmen aan het sportpakket
toegevoegd.
Momenteel telt Hartentroef meer
dan honderd leden, ook van Tho
len en Sint Philipsland, waaron
der 31 dames. De leeftijd varieert
van 37 tot 76 jaar. Elke dinsdag
avond (hartentroefavond) zijn de
leden van acht tot tien uur aan
wezig in de Rijksscholengemeen
schap, Burg. Stulemeijerlaan 24,
Bergen op Zoom. Voor meer in
formatie: Hartentroef Contact-
centfum Hartpatiënten, Dorps
straat 73, Halsteren, tel.
01641-3709.