'In de nood naast de mensen gaan staan' DE LUYSTER Donderdag 8 maart 1984 EENDRACHTBODE 9 openbare basisschool Lezen: De lessen: Het schoolvoetbaltoer- nooi: Het schoolkrantje: De weekafsluiting: Schoolzwemmen: De maandafsluiting: De school: Schaken: De opening: czic^a "w iür KREUKELTJES- AVOND: De kerst: De school en de les sen: Mr. J. Schot(48) officieel benoemd tot notaris "Het notariaat is een dienstverlenende instelling", zegt mr. J. Schot, die bij Ko ninklijk Besluit van 28 februari is benoemd tot notaris in Tholen. "Je bent er ten dienste van de medemens, die dikwijls met problemen komt. In de nood moet je naast de mensen gaan staan. Niet bevaderen en niet betweterig zijn, maar luisteren. Dat is heel belangrijk, want je moet ze een advies kunnen geven, dat de mensen op 't lijf geschreven staat." Stimulans vader Bedrijfsdirecteur Familiepraktijk Hulp boeiend Kinderen jr- Ter geleqenheid van de 40ste jaargang van de Eendrachtbode presenteert zich deze week de i i i i i i Schoolstraat 15, Sint Philipsland Hoofd lagere school: J. Plekkenpol Hoofd kleuterschool: A. Punt Enkele gegevens: 1 maart 1974 komst hoofd der school J. Plekkenpol eerste werkweek invoering schoolmelk/appels en schoolfonds invoering lezen met moeders, werkavonden met ouders eerste werkweek in De Koepel invoering schaken op school komst 3e leerkracht juf. Malis goedkeuring nieuwe school De Luyster mevr. Bouwman legt eerste steen opening De Luyster door burg. van den Berg officiële opening door burg. v.d. Berg aanbieding 30 handtekeningen door VOO voor de openbare kleuterschool klas 3 en 4 gaan schoolzwemmen aanschaf video en kleuren-tv start kleuterschool in De Wimpel kleuterschool naar oude OLS tweede leidster kleuterschool benoemd nieuwe kleuterschool wordt in gebruik geno men tweede lokaal wordt in gebruik genomen officiële opening kleuterschool start medezeggenschapsraad opheffen ou dercommissie mei 1974 aug.1974 jan. 1975 mei 1975 jan. 1976 28 febr. 1977 febr. 1977 10 aug.1977 19 jan. 1978 3 febr. 1978 23 jan. 1979 aug.1979 okt. 1979 aug.1981 maart 1982 1 april 1982 okt. 1982 dec. 1983 15 febr. 1984 juni 1983 Hallo, ik ga jullie iets vertellen over het lezen in onze school. Wij hebben vele soorten lezen. Ik zal ze opnoemen. Klassikaal lezen, dat is dat we met de hele klas samen lezen, Studerend lezen, daar verstaan wij onder stillezen. Dan hebben we ook nog niveaulezen, dat is dat we in groepjes lezen en dan een moeder of zesdeklasser als groepsleider hebben. We heb ben ook nog bibliotheekboek- lezen. Dan moeten we een boek uit de kast pakken. Dan gaan we naar de meester, die vult de naam van het boek op de bibliotheekkaart in, dan ga je het boek lezen. Als je het boek uit hebt, dan ga je een vragenformulier invullen. Dat is om te kijken of je het boek wel goed gelezen hebt. Ik zal een paar vragen opnoemen. Ston den er genoeg plaatjes in het boek? Wie is de hoofdpersoon. Kwamen er dieren voor in het boek? Zo, nu weten jullie on geveer hoe er bij ons gelezen wordt. Van: Mireille Quist klas 5. Hallo allemaal. Hier is een ver slag over de lessen hier op school. Onder de lessen is het altijd erg gezellig in de klas. De leraren doen onder de lessen erg hun best. Natuurlijk ook de leraressen. De hoofdzakelijke lessen zijn: taal, rekenen, aar drijkskunde, geschiedenis en studerend lezen. Voor hand werken hebben we een spe ciale juf. De juf of meester geeft haar eigen klas handvaardig heid. Rekenen hebben we elke dag en taal 4 dagen van de 5. We hebben elke dag drie kwartier lezen, op verschillen de manieren. We hebben ook Engelse les, dat hebben we in klas 5 en 6. Meester Plekkenpol geeft ons die Engelse les. We hebben ook wel eens T.V.'les sen. Dat is heel leuk. O ja, we hebben ook een video. Van: Hannie Breeman klas 5. In april zal er weer om tie wis selbeker gevoetbald moeten worden. In Nieuw-Vossemeer zal het gaan gebeuren. Vorig jaar rn -april hebben wij alle wedstrijden gewonnen, dus hadden we de wisselbeker en daar waren we erg blij om. Dit jaar zullen we de beker moeten verdedigen, en dat zullen we zeker doen. Het is altijd gezel lig, of je nu in het veld staat of ernaast. In Tholen is ook nog een schoolvoetbaltoernooi. Daar hebben we nog nooit een beker gewonnen. Maar dat zal dit jaar veranderen. De prijzen- kast staat al helemaal vol en dit jaar wordt ie nog voller. Dat weet ik wel zeker. Van: Ronnie van der Ree. In de eerste plaats willen wij de Eendrachtbode feliciteren met hun 40-jarig bestaan en dank zeggen voor de uitnodiging om iets over onze school te mogen schrijven. In het vorig nummer van de Eendrachtbode is de kleu terafdeling van De Luyster uit voerig besproken i.v.m. de offi ciële opening. Volgens de in- spectrice is het de mooiste, praktische, kleine school van Zeeland. Wij denken, dat het niet overdreven is, want het gebouw blijkt in de praktijk vele mogelijk heden te hebben. Op 1 maart 1974 kwam het huidige hoofd naar F Upland. Hij was afkomstig uit het LOM-onderwijs en nam de (ortho) didaktische en pedagogi sche visie van het B. O. mee. Deze visie op onderwijs vindt u 10 jaar later nog steeds terug in De Luyster, alleen meer uitgewerkt en getoetst aan de praktijk van een basisschool. Centraal staat: HET KIND. Het kind komt met \een bepaalde aanleg en belang stelling op 4-jarige leeftijd de school in en verlaat deze school als het 12 jaar is. In deze belang rijke jaren moet het kind zich ge borgen voelen en moet met ple zier naar school gaan. Het moet gezellig zijn, vandaar de warme aankleding fo.a. vloerbedekking) van het gebouw. Op de kleuterafdeling worden de kinderen individueel bekeken, met als doel: De ontwikkeling van het kind volgen, verdere ontwik keling uitlokkenstreven naar een harmonische ontwikkelingslijn die zo gelijk mogelijk voortgang vindt. De overgang van spelen naar le ren, laten we zo geleidelijk mo gelijk verlopen. Doordat we sinds 1 Zr jaar de kleuter - en lagere schoolafdeling in één gebouw hebben, biedt dit zoveel extra mogelijkheden tot uitwisseling, dat we de kinderen optimaal kunnen begeleiden. Als voor beeld: de kleuterleidster geeft haar "eerste klassertjes" de eer ste maanden lees-taal aktivitei- ten. Dit werd mede mogelijk doordat we in het schooljaar '82-'83 aktiveringsschool waren met als thema; "lees-taalaktivi- Wij krijgen het Kreukeltje op school. Anton stencilt en wij tekenen en schrijven voor het Kreukeltje. De kinderen van klas 6 nieten de Kreukeltjes. Alle kinderen krijgen een Kreukeltje mee naar huis. Van: Leonie van Dijke klas 2. Ik vind het heel leuk, want dan maken we telkens een toneel stukje. Ik vind het een beetje leuk om te kijken en ook een beetje leuk om mee te doen. Van Erwin Reijngoudt klas 2. Donderdags gaan we school zwemmen. Dat is in Steenber gen. Het is een paar minuten rijden. Ik moet ook al met kle ren aan zwemmen. Ik heb ook al mijn A-diploma. Die heb ik met Menno moeten zwemmen. Ik was toen ik af moest zwem men een half uur te laat. Als we schoolzwemmen gaat de meester altijd mee. Soms zwemt hij mee. Het is echt een hartstikke leuke meester. Van: Olga Reijngoudt klas 4. teiten van 4-12 jarigen". Ook dit jaar hebben we aparte directe begeleiding van het R.P.C.Z. We moeten de kleuter de gelegenheid geven om zich op eigen wijze te ontwikkelen. Door middel van observatie trachten we na te gaan op welk ontwikkelingsniveau de kleuter zich bevindt. Bij de keuze van de opdrachten wordt hierbij rekening gehouden. Uitgaan van de belevingswereld is daarbij noodzakelijk. Bij het realiseren van deze doelstelling staat niet de leerstof, maar het kind centraal. Als het speel-leerproces voorbij is en het leerproces begint, zal ieder kind met zijn eigen aanleg en ni veau dit proces moeten kunnen doorwerken. Ons grote ideaal is: leder kind ongeacht de levensovertuiging van de ouders, zijn aanleg of geaardheid moet de lessen kun nen volgen op onze openbare ba sisschool De Luyster. Doorver wijzen naar een vorm van B.O. moet zoveel mogelijk beperkt en voorkomen worden. Hoe verloopt het leerproces? Wel, voor een kind zo aangenaam mogelijk. Om dit te illustreren willen wij op deze pagina ook de leerlingen aan het woord laten. U kunt in hun verhaaltjes lezen, hoe zij de school ervaren. Naast het "individueel gerichte" speelt de sociale vorming binnen de school een grote rol. Allereerst is het noodzaak dat er een omgeving geschapen wordt waarin de kleuter en leerling zich veilig voelt. Daarnaast moeten we tal van situaties scheppen, zodat het kind: de gevoelens van anderen respecteert de standpunten van anderen leert begrijpen vertrouwen heeft in zichzelf en anderen samen kan werken in een groep verantwoordelijkheid leert dragen binnen de groep. Daarom stellen we bewust groe pen samen. De indelingscriteria zijn echter wisselend. (Leeftijd, sociale geaardheid, belangstel ling, vaardigheid, niveau, vriend schap, etc.). De opdrachten worden zo ge steld, dat het uitnodigt tot sa menwerken. Om het leerproces zo aangenaam mogelijk te laten verlopen, organiseren wij naast de traditionele vakken nogal wat andere aktiviteiten. Enkele zal ik hier toelichten: eenmaal per maand een geza menlijke maandafsluiting in de gemeenschapsruimte acht maal per jaar een geza menlijke schoolkrant. Hallo, op onze school is er altijd een maandafsluiting, en dat is altijd zo leuk, want dan gaan we allemaal een liedje of een toneelstukje doen, en als jou klas klaar is, mag je iets gaan drinken. De andere keer deden de klas 1 en 2 een poppekast. Dat vond ik heel leuk, en het is altijd op vrijdag. Maar nu moet ik ophouden. Melanie Schrier klas 3. De opening van de Openbare Kleuterschool: De opening van de kleuterschool was erg leuk, want de kleuters moesten elk een steen weghalen De opening was op 15 februari. De ballonnen gingen ook de lucht in. Toen alle stenen weg waren stond er nog een doek en op dat doek stond: O.K.S. 15 februari De Luyster. En toen mochten we naar binnen en kregen we limo nade en chips, toen gingen de ballonnen in de lucht en toen gingen we naar huis. Van Carolien Verkerke klas 3. Het is erg leuk op onze school, vooral de lessen: taal, rekenen. De meesters en de'juffrouw geven alle lessen, behalve handwer ken. Dat doet juf Van Wes ten. We hebben ook ge schiedenis en aardrijkskun de van juffrouw Pia Malis. Meester Plekkenpol is het hoofd van de school. Hij is best aardig, alleen een beetje streng, maar dat hoort erbij. Ik hoop, dat ik genoeg verteld heb. Einde. Van: Ruby Ann Vrolijk klas 3. excursies naar musea. bezoeken van concerten Het houden van een werk- weeek in Burgh-Haamstede. Het doel is niet vakantie hou den, maar in een andere om geving de bovenstaande cri teria van de sociale vorming toetsen. De leerlingen van klas 3, 4, 5 en 6 worden in groepen ingedeeld. Deze groepjes van 6 leerlingen blij ven ongeveer een hele week bij elkaar en voeren diverse opdrachten zelfstandig uit. Voor de sociale vorming is dit erg belangrijk. We houden het ook altijd bewust op dezelfde plaats, omdat er dan voor de oudere leerlingen een zekere bekendheid met de omgeving is, waardoor de groepjes nooit - verdwalen of in paniek raken. Verder zijn de mogelijkheden enorm groot, zee, strand, bos en duin. Deze week is een essentieel onderdeel van ons leerproces. leerlingen zitten in groepjes in de klas. ieder jaar een feestavond, de Kreukeltjesa vond. feestelijke afsluiting laatste schooldag Nog even iets over ouderpartici patie: Van de ouders krijgen we veel hulp, leesmoeders, doe. centrum, enz. Verder heeft onze school als eerste een medezeg genschapsraad met daarnaast een ouderraad en personeelsraad. Samen zijn we bezig om het speel- en leerproces te evalueren en ervoor te zorgen, dat de leer lingen het goed hebben op DE LUYSTER' zonder uit het oog te verliezen, dat ze op 12-jarige leeftijd naar het vervolgonderwijs moeten. Dat we op de goede weg zijn mag blijken uit het gegeven, dat de afgelopen 10 jaar het aan tal leerlingen dat MAVO, HAVO en VWO is gaan volgen ver boven het gemiddelde ligt en dat er geen oud-leerlingen op deze vormen van voortgezet onderwijs zijn mislukt. Nu stoppen wij er mee en laten de kinderen aan het woord. Namens het team: Anja Punt en Jan Plekkenpol. Op school hebben we schaakles van P. Reyn- j goudt. Vrijdagsmiddags van i 13.15 tot 14.00 uur. Al over j een paar maanden hebben i we examen van Pionnendi- ploma. Schaken is een leu- j ke sport om te doen. Na het i Pionnendiploma komt het j Torendiploma en dan het Koningdiploma. De pion J heeft 1 punt, paard en loper j 3 punten, toren 5 punten, i dame 10 punten en de ko- j ning heel de partij. De witte i partij moet op de lage dus op de nummers 1 en 2 en de J zwarte op 7 en 8. Er zijn 64 i vlakken. Er zijn 8 pionnen, 2 j torens, 2 paarden, 2 lopers, i 1 dame en 1 koning. Het is een leuk spel en het is mak- j kelijk te leren. Als je n schaakmat speelt en de ko- ning van de tegenpartij niet weg kan heb je gewonnen. Het is een leuk spel om te spelen als je op reis gaat. Van: Peter Wagemaker. Halle allemaal. Ik ga jullie iets vertellen over de opening van de kleuterschool die plaats vond op 15 februari. Het was een heel gezellige dag. 's Mor gens kwarmpoppentheater "Al te klein" met een poppenkast voorstelling. Dat was erg mooi. Daarna gingen we naar de klas en kregen we een pannekoek. Daarna maakten we een teke ning en gingen naar huis. 's Middags kwamen we terug en om 14.15 werd de kleuter school geopend door de kleu ters zelf. We zongeif een mooi lied dat sloeg op wat de kleu ters deden. Ze hadden van te voren latten geslagen. Die konden de kleuters er dan af pakken onder het lied. Daarna gingen we naar binnen en kre gen we een glaasje limonade en een zakje chips. Daarna lie ten we ballonnen op en gingen weer naar huis. De meesters en de juffen vierden daarna nog feest. Doei. Van: Joyce de Reus. Klas 5 uF - V j(|r jUMk Ik vind Kreukeltjesavond heel leuk. We spelen een musical en ik speel ook wat. De musical heet: Wie wil met ons varen. Ik moet een visje spelen en als je een visje speelt, dan moet je dansen, dus ik ook. Van: Michelle Drenth, klas 2. Op de vrijdag voor kerst heb ben wij altijd een kerstfeest. Dan zetten we alle tafels achter elkaar en dan gaan wij lekker eten. Dit jaar hebben we kip- pegoeroe gegeten en soep vooraf en lekkere krentenbol len en toen hebben we met el ke klas een toneelstuk gedaan over Jozef en Maria en de 5e en de 6e klas hebben een vre desfeest gedaan. Ik heb het nu al drie keer meegemaakt en toch vind ik het samen met de Kreukeltjesavond het leukste van het jaar. Door: Frank Sebregts klas 6. De werkweek: We gaan ieder jaar naar De I Koebel, daar is het erg leuk en J we hebben er stapelbedden. Alleen klas 3, 4, 5 en 6 gaan naar werkweek. Klas 1 en 2 gaan ergens anders naar toe voor een dagje. Wij gaan 4 dagen. Daar slapen we ook, en er is een jongens- en een meisjeskamer. We houden ook een kussengevecht. We krijgen 's ochtends brood, je i kan zelf kiezén of je wit of j bruinbrood wilt hebben. We i lopen er veel en we eten op J het strand. Van: Monique Reijngoudt, i klas 4 We hebben een mooie school met een speelplaats. Toen ik bij de eerste klas een kijkje ging nemen deden we spelletjes en tóen we in het speelkwartier naar binnen gingen, vroeg meester Luysterburg of we al lemaal moesten plassen. Een grappige meester dus. Maar nu zit ik in de derde klas bij mees ter Luysterburg. We hebben een televisie en een video. Verder ook nog een piano en van alles. Er, is een kleuter school, een handenarbeid- ruimte en drie lokalen. Dat was het. Van Cindy Reijngoudt klas 4. Mr. J. Schot (48), al vijfjaar werkzaam op het Thoolse notariskantoor, is nu officieel benoemd als opvoleer van Mr .W. Loof. In de werkkamer van de nieuwe notaris aan de Hoogstraat in Tho len staan een aantal bloemstuk ken ter gelegenheid van zijn offi ciële benoeming. "We maken er geen feest van en 't hoeft dan ook geen uitbundig stuk te worden. Hou 't maar sober, want ik hou niet van borstklopperij. Het is wel iets om dankbaar voor te zijn en gezien mijn wortels met Tholen heb ik mijn komst in maart 1979 en nu ook m'n officiële benoe ming als Gods hand in m'n leven ervaren." Jan Schot werd in 1935 te Am sterdam geboren, maar na een halfjaar trok hij met z'n ouders al naar Middelburg, waar hij op groeide. Zijn ouders kwamen bei den van Tholen: moeder was een dochter van Jan Keur Dzn., Hoge Markt, Scherpenisse, bij alle boe ren bekend als opzichter van het Kroondomein, taxateur en griffier van het kleine waterschap. Grootvader Jan Schot was visser in Tholen, maar zijn zoon A.J. werd rijksambtenaar bij het bu reau registratie en successierech ten in Middelburg. Hij was een schoolvriend van E.D. v. d. Velde, de latere notaris van Tholen en in Middelburg bijna 40 jaar raads- en statenlid. "Alle akten moeten op hel bureau registratie ingeschreven worden, dus had m'n vader veel met nota rissen te maken. Hij stimuleerde me om dit beroep te kiezen en heeft me warm gepraat om de opleiding te volgen. Met bijzon der veel plezier heb ik dat ge daan." Jan Schot volgde na het Christe lijk Lyceum te Goes een opleiding van notaris Stoetzer sr. in Steen bergen en deed staatsexamen om vervolgens in 1959 kandidaat-no taris te worden bij notaris Batten in Middelburg. In de avonduren studeerde Schot evenals zijn voorganger notaris mr. W. Loof om tenslotte in Leiden de nieuwe universitaire graad te halen. In 1964 deed de familie Van zijn vrouw(De Priester) een beroep op hem om ter wille van de conti nuïteit van de bouwmaterialen- handel Louwerse en De Pries- ter(ruim 100 personeelsleden en vestigingen in Middelburg, Ter- neuzen en Breda) directeur te worden. Tot 1979 werkte mr. Schot in het bedrijfsleven, waar voor hij soms ook naar het bui tenland moest. Onverwacht brak er toch weer een nieuwe periode in z'n leven aan. "Ik woonde in Oostkapelle, waar ik mr. Loof tegenkwam. Na vijf minuten waren we in een serieus gesprek gewikkeld over het Thoolse notariaat. Hij had gead verteerd, maar kon geen serieuze kandidaat als opvolger krijgen. Zelf had ik m'n contacten met het notariaat behouden omdat ik op Walcheren de enige kandidaat notaris was en gedurende zeven jaar tijdens vakanties waarnam in Vlissingen en Middelburg. Gezien m'n wortels met Tholen trok het aanbod me, want mr. Loof had een uitstekend geleid kantoor met bekwame medewerkers. Bij Lou werse en De Priester was er in middels iemand van onderaf in het bedrijf gegroeid om mijn taak over te nemen. Zo kwam ik in maart 1979 naar Tholen, waar ik altijd m'n vakan ties had doorgebracht. Ik logeerde dan bij oom Joh. v.d. Jagt in Scherpenisse, die daar wethouder was. Na vijf jaar kan ik zeggen, dat ik geaccepteerd word op Tho len en ik voel me er ook fijn. Mijn voorganger heeft 't heel verstan dig bekeken door zich geleidelijk terug te trekken, zodat ik ook ge leidelijk kon wennen. Het Thoolse notariaat is een echte familiepraktijk en daarin voel ik me prima thuis. De binding in de familie is de basis van de maat schappij. Daarom kun je niet ge noeg aan de gezinsband doen. Ik ben daar redelijk mee bewogen, zodat ik met het notariaat wat aan de sociale kant probeer te doen. Ik ben ook actief in de christelijke hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, die anoniem luistert en helpt. Als notaris ben je een vraagbaak in familie-aangelegenheden. De drempel is nog te hoog, al heb ik via lezingen over huwelijks- en erfrecht voor allerlei verenigingen wel geprobeerd daar wat aan te doen. Kom gewoon vrijblijvend praten. Het kost niets, adviezen zijn gratis en de gesprekken blij ven geheim. Daar moet goed ge bruik van gemaakt worden." De Thoolse notaris vindt het op lossen van moeilijkheden het mooie van zijn beroep. "Het ge ven van hulp, dat boeit me, want als 't niet in orde komt, ontstaat er schade voor gezin en maatschap pij. In onvrede valt niet te werken en daarom is er meer onderling begrip nodig. Bij erfenissen ko men er nogal eens onbenullige dingen naar voren, waarbij 't dan bijvoorbeeld over theelepeltjes gaat. Gelukkig kan ik 't geduld opbrengen, ik heb een redelijk lange adem. Je moet ook naast de mensen gaan staan." Mr. Schot, die tot de Gerefor meerde Gemeente behoort, heeft geen moeite om de gehele bevol king van Tholen en Sint-Philips- land van dienst te zijn. Ook men sen die gaan samenwonen kunnen op zijn advies rekenen. "Ik sta er soms wel versteld van, dat ze zwaardere regels willen dan het huwelijksrecht, maar ik geef ze de beste adviezen en schotel ze alter natieven voor. Ik probeer ze hun standpunt niet te laten verande ren, dat mag ik niet. Mensen moeten zelf hun keuze maken." Een notaris krijgt ook met heel wat zakelijke transacties te ma ken. "Als daarmee iets niet in orde is, moet ik ze weigeren. Indien ik weet, dat er iets onder tafel ge beurt. passeert de akte niet", zegt mr. Schot resoluut. Met kandidaat-notaris mr. J.P. Loof, drie mannelijke en twee vrouwelijke medewerkers zet mr. Schot het Thoolse notariaat nu zelfstandig voort. Hij is er blij mee. destijds de kapsalon Saskia in de Hoogstraat gekocht te heb ben, naast het kantoor, waardoor het grote, monumentale pand nu in één hand is. Boven woont de familie Schot en de voormalige kapsalon wordt nu.bij het kantoor getrokken. Naast zijn werk is mr. Schot hoofdingelande van hel water schap Tholen voor de gebouwde eigendommen en adviseur van Huis en Heem. Nog hoger staat z'n gezin aange schreven met twee oudere(Aart Jan die aan het laatste jaar van z'n atheneum bezig is en Petra, die de hogere beroepsopleiding voor verpleegkundige in Ede volgt) en twee jongere kinderen: de 8-jarige Machteld die nog op de Eben Haëzerschool zit en de 6-jarige Emma, die wegens haar 'onge lukkige' verjaardag nog bij de kleuters hoort. "Ik ga zo lang mogelijk met de kinderen op vakantie. Daar hecht ik veel waarde aan. want dat houd je jong en ook bij het leven", zegt mr. Schot, de nieuwe Thoolse no taris. Robin Jan Cornelis zv J.C. Kot en L. van Dommelen. Getrouwd: Gerardus Glasbergen en Lena Janna van Opijnen uit Gouda. Matthijs Bakker en Ma- chelina Catharina Fellman. Overleden: Huberdina Jacomina Tak 88 jr. en Magies ten Hove 79 Intrede ds. Knibbe Zondagmiddag om drie uur krijgt de Gereformeerde Kerk in Anna Jacobapolder weer een eigen pre dikant met de bevestiging en in trede van D.M. Knibbe JWzn. De bevestiging zal gebeuren door ds. A.G. van der Stoel uit Bergen op Zoom. Op 23 februari slaagde kandidaat Knibbe in Bergen op Zoom voor zijn tweede kerkelijk examen. Nog weinig vrijwilligers restauratie eendenkooi De Vrij Werk Centrale heeft nog weinig reacties ontvangen na de oproep aan vrijwilligers om res tauratiewerkzaamheden in de eendenkooi te verrichten. Drie gegadigden meldden zich tot nu toe aan, één Fliplander, één kan didaat uit Oud Vossemeer en één uit Haamstede. Gezien het aantal werklozen in onze gemeente (95 mannen en 32 vrouwen) ts dit een naar verhouding erg gering per centage. De werkzaamheden bes taan onder andere uit het aan brengen van wilgenbeschoeiing, het herstellen en vernieuwen van vangschermen en pijpen, het uit dunnen van het kooibos en het aanplanten van nieuwe bomen. Het hele project zal ongeveer een halfjaar in beslag nemen. Er zal eveneens instructie worden gege ven in het werken in natuur en landschap in de provincie Zee land. Heeft u belangstelling, bel dan de Vrij Werk Centrale, tel. 01110-5663. tussen 10 en 13 uur. Viswedstrijd De Makreel Zeehengelclub De Makreel heeft de eerste wedstrijd voor het kam pioenschap in het nieuwe seizoen .er al weer opzitten. De vissen hadden er echter weinig zin in; er was sprake van een slechte vangst. 1. L. de Jonge 190 punten, 2. J. van Moort 150 p. 3. A. Verwijs Jzn. 125 p. 4. K. Mol 120 p. Jeugd: L. Buijs 145 p. J. Walpot koploper DSVF De ranglijst van DSVF bij de se nioren wordt aangevoerd door J. Walpot met 8,5 punt uit 11 ges peelde wedstrijden. 2. P. Reijn goudt 11-7 p. 3. H. Nijpels 9-6 p. 4. R. Nijpels 12-5 p. 5. S. vd Velde 5-3 p. 6. H. Wagemaker en R. Faasse 7-3 p. 8. R. van Nijnatten 4-2,5 p. 9. M. Lupker 10-0 p. Ju nioren gevorderden: 1. K. Ver kerke 6-6 p. 2. J. Breeman 7-6 p. 3. M. Fonteijne 9-5 p. 4. K. Nijpels 8.3.5 p. 5. J. de Reus 4-3 p. 6. B. Fonteijne 7-2,5 p. 7. S. Malis 5-1 p. 8. D. Reijngoudt 8-1 p. 9. N. vd Hoek 2-0 p. Junioren beginners schaken: Mo nica Fledderus-Cindy Reijngoudt 1-1. Hanny Breeman-Michellè Drenth 1-0. Junioren gevorder den: Sander Malis-Denny Reijn goudt 1-0, Menno Fonteijne-Jac de Revs 0-1. Bianca Fonteijne- Karly Nijpels '/i-Vi, Hanny Bree- man-Michelle Drenth 1-0. Egijne Nijpels-Berry Timmers V2-V2, Cin dy Reijngoudt-Monika Fledderus 0-1. Senioren: S. vd Velde-P. Reijngovdt 0-1, M. Lupker-H. Nijpels 0-1. Braderie al in juni De middenstandsvereniging or ganiseert dit jaar samen met an dere Verenigingen de braderie al op zaterdag 23 juni. Dit in tegen stelling tot voorgaande jaren, toen het evenement op een later tijdstip werd gehouden. Over publiek strekkers, zoals oude ambachten, worden nog nadere plannen ge maakt. De middenstand hoopt dat de traditionele braderie weer een aantrekkelijk geheel wordt. 4000 gulden brandschade Een brandje in de woning van J. Raaphorst aan 't Slaak zorgde nog voor de betrekkelijk grote schade van J'4000.— De vuurhaard ont stond op de zolder, waar kinderen met lucifers speelden. De brand weer was snel ter plaatse, maar aangezien dhr. Raaphorst het vuur met de tuinslang grotendeels had kunnen doven, was ingrijpen nauwelijks noodzakelijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 9