'In de nood naast de
mensen gaan staan'
DE LUYSTER
Donderdag 8 maart 1984
EENDRACHTBODE
9
openbare basisschool
Lezen:
De lessen:
Het schoolvoetbaltoer-
nooi:
Het schoolkrantje:
De weekafsluiting:
Schoolzwemmen:
De maandafsluiting:
De school:
Schaken:
De opening:
czic^a
"w iür
KREUKELTJES-
AVOND:
De kerst:
De school en de les
sen:
Mr. J. Schot(48) officieel benoemd tot notaris
"Het notariaat is een dienstverlenende instelling", zegt mr. J. Schot, die bij Ko
ninklijk Besluit van 28 februari is benoemd tot notaris in Tholen. "Je bent er ten
dienste van de medemens, die dikwijls met problemen komt. In de nood moet je
naast de mensen gaan staan. Niet bevaderen en niet betweterig zijn, maar luisteren.
Dat is heel belangrijk, want je moet ze een advies kunnen geven, dat de mensen op 't
lijf geschreven staat."
Stimulans vader
Bedrijfsdirecteur
Familiepraktijk
Hulp boeiend
Kinderen
jr-
Ter geleqenheid van de 40ste
jaargang van de
Eendrachtbode presenteert
zich deze week de
i
i
i
i
i
i
Schoolstraat 15, Sint Philipsland
Hoofd lagere school: J. Plekkenpol
Hoofd kleuterschool: A. Punt
Enkele gegevens:
1 maart 1974 komst hoofd der school J. Plekkenpol
eerste werkweek
invoering schoolmelk/appels en schoolfonds
invoering lezen met moeders, werkavonden
met ouders
eerste werkweek in De Koepel
invoering schaken op school
komst 3e leerkracht juf. Malis
goedkeuring nieuwe school De Luyster
mevr. Bouwman legt eerste steen
opening De Luyster door burg. van den Berg
officiële opening door burg. v.d. Berg
aanbieding 30 handtekeningen door VOO voor
de openbare kleuterschool
klas 3 en 4 gaan schoolzwemmen
aanschaf video en kleuren-tv
start kleuterschool in De Wimpel
kleuterschool naar oude OLS
tweede leidster kleuterschool benoemd
nieuwe kleuterschool wordt in gebruik geno
men
tweede lokaal wordt in gebruik genomen
officiële opening kleuterschool
start medezeggenschapsraad opheffen ou
dercommissie
mei 1974
aug.1974
jan. 1975
mei 1975
jan. 1976
28 febr. 1977
febr. 1977
10 aug.1977
19 jan. 1978
3 febr. 1978
23 jan. 1979
aug.1979
okt. 1979
aug.1981
maart 1982
1 april 1982
okt. 1982
dec. 1983
15 febr. 1984
juni 1983
Hallo, ik ga jullie iets vertellen
over het lezen in onze school.
Wij hebben vele soorten lezen.
Ik zal ze opnoemen. Klassikaal
lezen, dat is dat we met de hele
klas samen lezen, Studerend
lezen, daar verstaan wij onder
stillezen. Dan hebben we ook
nog niveaulezen, dat is dat we
in groepjes lezen en dan een
moeder of zesdeklasser als
groepsleider hebben. We heb
ben ook nog bibliotheekboek-
lezen. Dan moeten we een
boek uit de kast pakken. Dan
gaan we naar de meester, die
vult de naam van het boek op
de bibliotheekkaart in, dan ga
je het boek lezen. Als je het
boek uit hebt, dan ga je een
vragenformulier invullen. Dat is
om te kijken of je het boek wel
goed gelezen hebt. Ik zal een
paar vragen opnoemen. Ston
den er genoeg plaatjes in het
boek? Wie is de hoofdpersoon.
Kwamen er dieren voor in het
boek? Zo, nu weten jullie on
geveer hoe er bij ons gelezen
wordt.
Van: Mireille Quist klas 5.
Hallo allemaal. Hier is een ver
slag over de lessen hier op
school. Onder de lessen is het
altijd erg gezellig in de klas. De
leraren doen onder de lessen
erg hun best. Natuurlijk ook de
leraressen. De hoofdzakelijke
lessen zijn: taal, rekenen, aar
drijkskunde, geschiedenis en
studerend lezen. Voor hand
werken hebben we een spe
ciale juf. De juf of meester geeft
haar eigen klas handvaardig
heid. Rekenen hebben we elke
dag en taal 4 dagen van de 5.
We hebben elke dag drie
kwartier lezen, op verschillen
de manieren. We hebben ook
Engelse les, dat hebben we in
klas 5 en 6. Meester Plekkenpol
geeft ons die Engelse les. We
hebben ook wel eens T.V.'les
sen. Dat is heel leuk. O ja, we
hebben ook een video.
Van: Hannie Breeman klas 5.
In april zal er weer om tie wis
selbeker gevoetbald moeten
worden. In Nieuw-Vossemeer
zal het gaan gebeuren. Vorig
jaar rn -april hebben wij alle
wedstrijden gewonnen, dus
hadden we de wisselbeker en
daar waren we erg blij om. Dit
jaar zullen we de beker moeten
verdedigen, en dat zullen we
zeker doen. Het is altijd gezel
lig, of je nu in het veld staat of
ernaast. In Tholen is ook nog
een schoolvoetbaltoernooi.
Daar hebben we nog nooit een
beker gewonnen. Maar dat zal
dit jaar veranderen. De prijzen-
kast staat al helemaal vol en dit
jaar wordt ie nog voller. Dat
weet ik wel zeker.
Van: Ronnie van der Ree.
In de eerste plaats willen wij de
Eendrachtbode feliciteren met
hun 40-jarig bestaan en dank
zeggen voor de uitnodiging om
iets over onze school te mogen
schrijven. In het vorig nummer
van de Eendrachtbode is de kleu
terafdeling van De Luyster uit
voerig besproken i.v.m. de offi
ciële opening. Volgens de in-
spectrice is het de mooiste,
praktische, kleine school van
Zeeland. Wij denken, dat het niet
overdreven is, want het gebouw
blijkt in de praktijk vele mogelijk
heden te hebben. Op 1 maart
1974 kwam het huidige hoofd
naar F Upland. Hij was afkomstig
uit het LOM-onderwijs en nam de
(ortho) didaktische en pedagogi
sche visie van het B. O. mee. Deze
visie op onderwijs vindt u 10 jaar
later nog steeds terug in De
Luyster, alleen meer uitgewerkt
en getoetst aan de praktijk van
een basisschool. Centraal staat:
HET KIND. Het kind komt met
\een bepaalde aanleg en belang
stelling op 4-jarige leeftijd de
school in en verlaat deze school
als het 12 jaar is. In deze belang
rijke jaren moet het kind zich ge
borgen voelen en moet met ple
zier naar school gaan. Het moet
gezellig zijn, vandaar de warme
aankleding fo.a. vloerbedekking)
van het gebouw.
Op de kleuterafdeling worden de
kinderen individueel bekeken,
met als doel: De ontwikkeling van
het kind volgen, verdere ontwik
keling uitlokkenstreven naar een
harmonische ontwikkelingslijn
die zo gelijk mogelijk voortgang
vindt.
De overgang van spelen naar le
ren, laten we zo geleidelijk mo
gelijk verlopen. Doordat we sinds
1 Zr jaar de kleuter - en lagere
schoolafdeling in één gebouw
hebben, biedt dit zoveel extra
mogelijkheden tot uitwisseling,
dat we de kinderen optimaal
kunnen begeleiden. Als voor
beeld: de kleuterleidster geeft
haar "eerste klassertjes" de eer
ste maanden lees-taal aktivitei-
ten. Dit werd mede mogelijk
doordat we in het schooljaar
'82-'83 aktiveringsschool waren
met als thema; "lees-taalaktivi-
Wij krijgen het Kreukeltje op
school. Anton stencilt en wij
tekenen en schrijven voor het
Kreukeltje. De kinderen van
klas 6 nieten de Kreukeltjes.
Alle kinderen krijgen een
Kreukeltje mee naar huis.
Van: Leonie van Dijke klas 2.
Ik vind het heel leuk, want dan
maken we telkens een toneel
stukje. Ik vind het een beetje
leuk om te kijken en ook een
beetje leuk om mee te doen.
Van Erwin Reijngoudt klas 2.
Donderdags gaan we school
zwemmen. Dat is in Steenber
gen. Het is een paar minuten
rijden. Ik moet ook al met kle
ren aan zwemmen. Ik heb ook
al mijn A-diploma. Die heb ik
met Menno moeten zwemmen.
Ik was toen ik af moest zwem
men een half uur te laat. Als we
schoolzwemmen gaat de
meester altijd mee. Soms
zwemt hij mee. Het is echt een
hartstikke leuke meester.
Van: Olga Reijngoudt klas 4.
teiten van 4-12 jarigen". Ook dit
jaar hebben we aparte directe
begeleiding van het R.P.C.Z. We
moeten de kleuter de gelegenheid
geven om zich op eigen wijze te
ontwikkelen. Door middel van
observatie trachten we na te gaan
op welk ontwikkelingsniveau de
kleuter zich bevindt. Bij de keuze
van de opdrachten wordt hierbij
rekening gehouden. Uitgaan van
de belevingswereld is daarbij
noodzakelijk. Bij het realiseren
van deze doelstelling staat niet de
leerstof, maar het kind centraal.
Als het speel-leerproces voorbij is
en het leerproces begint, zal ieder
kind met zijn eigen aanleg en ni
veau dit proces moeten kunnen
doorwerken.
Ons grote ideaal is: leder kind
ongeacht de levensovertuiging
van de ouders, zijn aanleg of
geaardheid moet de lessen kun
nen volgen op onze openbare ba
sisschool De Luyster. Doorver
wijzen naar een vorm van B.O.
moet zoveel mogelijk beperkt en
voorkomen worden.
Hoe verloopt het leerproces?
Wel, voor een kind zo aangenaam
mogelijk. Om dit te illustreren
willen wij op deze pagina ook de
leerlingen aan het woord laten. U
kunt in hun verhaaltjes lezen, hoe
zij de school ervaren.
Naast het "individueel gerichte"
speelt de sociale vorming binnen
de school een grote rol.
Allereerst is het noodzaak dat er
een omgeving geschapen wordt
waarin de kleuter en leerling zich
veilig voelt. Daarnaast moeten
we tal van situaties scheppen,
zodat het kind:
de gevoelens van anderen
respecteert
de standpunten van anderen
leert begrijpen
vertrouwen heeft in zichzelf en
anderen
samen kan werken in een
groep
verantwoordelijkheid leert
dragen binnen de groep.
Daarom stellen we bewust groe
pen samen. De indelingscriteria
zijn echter wisselend. (Leeftijd,
sociale geaardheid, belangstel
ling, vaardigheid, niveau, vriend
schap, etc.).
De opdrachten worden zo ge
steld, dat het uitnodigt tot sa
menwerken. Om het leerproces
zo aangenaam mogelijk te laten
verlopen, organiseren wij naast
de traditionele vakken nogal wat
andere aktiviteiten. Enkele zal ik
hier toelichten:
eenmaal per maand een geza
menlijke maandafsluiting in
de gemeenschapsruimte
acht maal per jaar een geza
menlijke schoolkrant.
Hallo, op onze school is er altijd
een maandafsluiting, en dat is
altijd zo leuk, want dan gaan
we allemaal een liedje of een
toneelstukje doen, en als jou
klas klaar is, mag je iets gaan
drinken. De andere keer deden
de klas 1 en 2 een poppekast.
Dat vond ik heel leuk, en het is
altijd op vrijdag. Maar nu moet
ik ophouden.
Melanie Schrier klas 3.
De opening van de
Openbare Kleuterschool:
De opening van de kleuterschool
was erg leuk, want de kleuters
moesten elk een steen weghalen
De opening was op 15 februari.
De ballonnen gingen ook de lucht
in. Toen alle stenen weg waren
stond er nog een doek en op dat
doek stond: O.K.S. 15 februari
De Luyster. En toen mochten we
naar binnen en kregen we limo
nade en chips, toen gingen de
ballonnen in de lucht en toen
gingen we naar huis.
Van Carolien Verkerke klas 3.
Het is erg leuk op onze
school, vooral de lessen:
taal, rekenen. De meesters
en de'juffrouw geven alle
lessen, behalve handwer
ken. Dat doet juf Van Wes
ten. We hebben ook ge
schiedenis en aardrijkskun
de van juffrouw Pia Malis.
Meester Plekkenpol is het
hoofd van de school. Hij is
best aardig, alleen een
beetje streng, maar dat
hoort erbij. Ik hoop, dat ik
genoeg verteld heb. Einde.
Van: Ruby Ann Vrolijk klas
3.
excursies naar musea.
bezoeken van concerten
Het houden van een werk-
weeek in Burgh-Haamstede.
Het doel is niet vakantie hou
den, maar in een andere om
geving de bovenstaande cri
teria van de sociale vorming
toetsen. De leerlingen van
klas 3, 4, 5 en 6 worden in
groepen ingedeeld. Deze
groepjes van 6 leerlingen blij
ven ongeveer een hele week
bij elkaar en voeren diverse
opdrachten zelfstandig uit.
Voor de sociale vorming is dit
erg belangrijk. We houden het
ook altijd bewust op dezelfde
plaats, omdat er dan voor de
oudere leerlingen een zekere
bekendheid met de omgeving
is, waardoor de groepjes nooit
- verdwalen of in paniek raken.
Verder zijn de mogelijkheden
enorm groot, zee, strand, bos
en duin.
Deze week is een essentieel
onderdeel van ons leerproces.
leerlingen zitten in groepjes in
de klas.
ieder jaar een feestavond, de
Kreukeltjesa vond.
feestelijke afsluiting laatste
schooldag
Nog even iets over ouderpartici
patie: Van de ouders krijgen we
veel hulp, leesmoeders, doe.
centrum, enz. Verder heeft onze
school als eerste een medezeg
genschapsraad met daarnaast
een ouderraad en personeelsraad.
Samen zijn we bezig om het
speel- en leerproces te evalueren
en ervoor te zorgen, dat de leer
lingen het goed hebben op DE
LUYSTER' zonder uit het oog te
verliezen, dat ze op 12-jarige
leeftijd naar het vervolgonderwijs
moeten. Dat we op de goede weg
zijn mag blijken uit het gegeven,
dat de afgelopen 10 jaar het aan
tal leerlingen dat MAVO, HAVO
en VWO is gaan volgen ver boven
het gemiddelde ligt en dat er geen
oud-leerlingen op deze vormen
van voortgezet onderwijs zijn
mislukt. Nu stoppen wij er mee en
laten de kinderen aan het woord.
Namens het team: Anja Punt en
Jan Plekkenpol.
Op school hebben we
schaakles van P. Reyn- j
goudt. Vrijdagsmiddags van i
13.15 tot 14.00 uur. Al over j
een paar maanden hebben i
we examen van Pionnendi-
ploma. Schaken is een leu- j
ke sport om te doen. Na het i
Pionnendiploma komt het j
Torendiploma en dan het
Koningdiploma. De pion J
heeft 1 punt, paard en loper j
3 punten, toren 5 punten, i
dame 10 punten en de ko- j
ning heel de partij. De witte i
partij moet op de lage dus
op de nummers 1 en 2 en de J
zwarte op 7 en 8. Er zijn 64 i
vlakken. Er zijn 8 pionnen, 2 j
torens, 2 paarden, 2 lopers, i
1 dame en 1 koning. Het is
een leuk spel en het is mak- j
kelijk te leren. Als je n
schaakmat speelt en de ko-
ning van de tegenpartij niet
weg kan heb je gewonnen.
Het is een leuk spel om te
spelen als je op reis gaat.
Van: Peter Wagemaker.
Halle allemaal. Ik ga jullie iets
vertellen over de opening van
de kleuterschool die plaats
vond op 15 februari. Het was
een heel gezellige dag. 's Mor
gens kwarmpoppentheater "Al
te klein" met een poppenkast
voorstelling. Dat was erg mooi.
Daarna gingen we naar de klas
en kregen we een pannekoek.
Daarna maakten we een teke
ning en gingen naar huis. 's
Middags kwamen we terug en
om 14.15 werd de kleuter
school geopend door de kleu
ters zelf. We zongeif een mooi
lied dat sloeg op wat de kleu
ters deden. Ze hadden van te
voren latten geslagen. Die
konden de kleuters er dan af
pakken onder het lied. Daarna
gingen we naar binnen en kre
gen we een glaasje limonade
en een zakje chips. Daarna lie
ten we ballonnen op en gingen
weer naar huis. De meesters en
de juffen vierden daarna nog
feest. Doei.
Van: Joyce de Reus. Klas 5
uF - V
j(|r
jUMk
Ik vind Kreukeltjesavond
heel leuk. We spelen een
musical en ik speel ook wat.
De musical heet: Wie wil met
ons varen. Ik moet een visje
spelen en als je een visje
speelt, dan moet je dansen,
dus ik ook.
Van: Michelle Drenth, klas
2.
Op de vrijdag voor kerst heb
ben wij altijd een kerstfeest.
Dan zetten we alle tafels achter
elkaar en dan gaan wij lekker
eten. Dit jaar hebben we kip-
pegoeroe gegeten en soep
vooraf en lekkere krentenbol
len en toen hebben we met el
ke klas een toneelstuk gedaan
over Jozef en Maria en de 5e
en de 6e klas hebben een vre
desfeest gedaan. Ik heb het nu
al drie keer meegemaakt en
toch vind ik het samen met de
Kreukeltjesavond het leukste
van het jaar.
Door: Frank Sebregts klas 6.
De werkweek:
We gaan ieder jaar naar De I
Koebel, daar is het erg leuk en J
we hebben er stapelbedden.
Alleen klas 3, 4, 5 en 6 gaan
naar werkweek. Klas 1 en 2
gaan ergens anders naar toe
voor een dagje. Wij gaan 4
dagen. Daar slapen we ook,
en er is een jongens- en een
meisjeskamer. We houden
ook een kussengevecht. We
krijgen 's ochtends brood, je i
kan zelf kiezén of je wit of j
bruinbrood wilt hebben. We i
lopen er veel en we eten op J
het strand.
Van: Monique Reijngoudt, i
klas 4
We hebben een mooie school
met een speelplaats. Toen ik bij
de eerste klas een kijkje ging
nemen deden we spelletjes en
tóen we in het speelkwartier
naar binnen gingen, vroeg
meester Luysterburg of we al
lemaal moesten plassen. Een
grappige meester dus. Maar nu
zit ik in de derde klas bij mees
ter Luysterburg. We hebben
een televisie en een video.
Verder ook nog een piano en
van alles. Er, is een kleuter
school, een handenarbeid-
ruimte en drie lokalen. Dat was
het.
Van Cindy Reijngoudt klas 4.
Mr. J. Schot (48), al vijfjaar werkzaam op het Thoolse notariskantoor, is nu officieel benoemd als opvoleer van
Mr .W. Loof.
In de werkkamer van de nieuwe
notaris aan de Hoogstraat in Tho
len staan een aantal bloemstuk
ken ter gelegenheid van zijn offi
ciële benoeming. "We maken er
geen feest van en 't hoeft dan ook
geen uitbundig stuk te worden.
Hou 't maar sober, want ik hou
niet van borstklopperij. Het is wel
iets om dankbaar voor te zijn en
gezien mijn wortels met Tholen
heb ik mijn komst in maart 1979
en nu ook m'n officiële benoe
ming als Gods hand in m'n leven
ervaren."
Jan Schot werd in 1935 te Am
sterdam geboren, maar na een
halfjaar trok hij met z'n ouders al
naar Middelburg, waar hij op
groeide. Zijn ouders kwamen bei
den van Tholen: moeder was een
dochter van Jan Keur Dzn., Hoge
Markt, Scherpenisse, bij alle boe
ren bekend als opzichter van het
Kroondomein, taxateur en griffier
van het kleine waterschap.
Grootvader Jan Schot was visser
in Tholen, maar zijn zoon A.J.
werd rijksambtenaar bij het bu
reau registratie en successierech
ten in Middelburg. Hij was een
schoolvriend van E.D. v. d. Velde,
de latere notaris van Tholen en in
Middelburg bijna 40 jaar raads-
en statenlid.
"Alle akten moeten op hel bureau
registratie ingeschreven worden,
dus had m'n vader veel met nota
rissen te maken. Hij stimuleerde
me om dit beroep te kiezen en
heeft me warm gepraat om de
opleiding te volgen. Met bijzon
der veel plezier heb ik dat ge
daan."
Jan Schot volgde na het Christe
lijk Lyceum te Goes een opleiding
van notaris Stoetzer sr. in Steen
bergen en deed staatsexamen om
vervolgens in 1959 kandidaat-no
taris te worden bij notaris Batten
in Middelburg. In de avonduren
studeerde Schot evenals zijn
voorganger notaris mr. W. Loof
om tenslotte in Leiden de nieuwe
universitaire graad te halen.
In 1964 deed de familie Van zijn
vrouw(De Priester) een beroep op
hem om ter wille van de conti
nuïteit van de bouwmaterialen-
handel Louwerse en De Pries-
ter(ruim 100 personeelsleden en
vestigingen in Middelburg, Ter-
neuzen en Breda) directeur te
worden. Tot 1979 werkte mr.
Schot in het bedrijfsleven, waar
voor hij soms ook naar het bui
tenland moest. Onverwacht brak
er toch weer een nieuwe periode
in z'n leven aan.
"Ik woonde in Oostkapelle, waar
ik mr. Loof tegenkwam. Na vijf
minuten waren we in een serieus
gesprek gewikkeld over het
Thoolse notariaat. Hij had gead
verteerd, maar kon geen serieuze
kandidaat als opvolger krijgen.
Zelf had ik m'n contacten met het
notariaat behouden omdat ik op
Walcheren de enige kandidaat
notaris was en gedurende zeven
jaar tijdens vakanties waarnam in
Vlissingen en Middelburg. Gezien
m'n wortels met Tholen trok het
aanbod me, want mr. Loof had
een uitstekend geleid kantoor met
bekwame medewerkers. Bij Lou
werse en De Priester was er in
middels iemand van onderaf in
het bedrijf gegroeid om mijn taak
over te nemen.
Zo kwam ik in maart 1979 naar
Tholen, waar ik altijd m'n vakan
ties had doorgebracht. Ik logeerde
dan bij oom Joh. v.d. Jagt in
Scherpenisse, die daar wethouder
was. Na vijf jaar kan ik zeggen,
dat ik geaccepteerd word op Tho
len en ik voel me er ook fijn. Mijn
voorganger heeft 't heel verstan
dig bekeken door zich geleidelijk
terug te trekken, zodat ik ook ge
leidelijk kon wennen.
Het Thoolse notariaat is een echte
familiepraktijk en daarin voel ik
me prima thuis. De binding in de
familie is de basis van de maat
schappij. Daarom kun je niet ge
noeg aan de gezinsband doen. Ik
ben daar redelijk mee bewogen,
zodat ik met het notariaat wat aan
de sociale kant probeer te doen. Ik
ben ook actief in de christelijke
hulpdienst Zeeland voor mensen
in nood, die anoniem luistert en
helpt.
Als notaris ben je een vraagbaak
in familie-aangelegenheden. De
drempel is nog te hoog, al heb ik
via lezingen over huwelijks- en
erfrecht voor allerlei verenigingen
wel geprobeerd daar wat aan te
doen. Kom gewoon vrijblijvend
praten. Het kost niets, adviezen
zijn gratis en de gesprekken blij
ven geheim. Daar moet goed ge
bruik van gemaakt worden."
De Thoolse notaris vindt het op
lossen van moeilijkheden het
mooie van zijn beroep. "Het ge
ven van hulp, dat boeit me, want
als 't niet in orde komt, ontstaat er
schade voor gezin en maatschap
pij. In onvrede valt niet te werken
en daarom is er meer onderling
begrip nodig. Bij erfenissen ko
men er nogal eens onbenullige
dingen naar voren, waarbij 't dan
bijvoorbeeld over theelepeltjes
gaat. Gelukkig kan ik 't geduld
opbrengen, ik heb een redelijk
lange adem. Je moet ook naast de
mensen gaan staan."
Mr. Schot, die tot de Gerefor
meerde Gemeente behoort, heeft
geen moeite om de gehele bevol
king van Tholen en Sint-Philips-
land van dienst te zijn. Ook men
sen die gaan samenwonen kunnen
op zijn advies rekenen. "Ik sta er
soms wel versteld van, dat ze
zwaardere regels willen dan het
huwelijksrecht, maar ik geef ze de
beste adviezen en schotel ze alter
natieven voor. Ik probeer ze hun
standpunt niet te laten verande
ren, dat mag ik niet. Mensen
moeten zelf hun keuze maken."
Een notaris krijgt ook met heel
wat zakelijke transacties te ma
ken. "Als daarmee iets niet in orde
is, moet ik ze weigeren. Indien ik
weet, dat er iets onder tafel ge
beurt. passeert de akte niet", zegt
mr. Schot resoluut.
Met kandidaat-notaris mr. J.P.
Loof, drie mannelijke en twee
vrouwelijke medewerkers zet mr.
Schot het Thoolse notariaat nu
zelfstandig voort. Hij is er blij
mee. destijds de kapsalon Saskia
in de Hoogstraat gekocht te heb
ben, naast het kantoor, waardoor
het grote, monumentale pand nu
in één hand is. Boven woont de
familie Schot en de voormalige
kapsalon wordt nu.bij het kantoor
getrokken.
Naast zijn werk is mr. Schot
hoofdingelande van hel water
schap Tholen voor de gebouwde
eigendommen en adviseur van
Huis en Heem.
Nog hoger staat z'n gezin aange
schreven met twee oudere(Aart
Jan die aan het laatste jaar van z'n
atheneum bezig is en Petra, die de
hogere beroepsopleiding voor
verpleegkundige in Ede volgt) en
twee jongere kinderen: de 8-jarige
Machteld die nog op de Eben
Haëzerschool zit en de 6-jarige
Emma, die wegens haar 'onge
lukkige' verjaardag nog bij de
kleuters hoort.
"Ik ga zo lang mogelijk met de
kinderen op vakantie. Daar hecht
ik veel waarde aan. want dat houd
je jong en ook bij het leven", zegt
mr. Schot, de nieuwe Thoolse no
taris.
Robin Jan Cornelis zv J.C. Kot en
L. van Dommelen.
Getrouwd: Gerardus Glasbergen
en Lena Janna van Opijnen uit
Gouda. Matthijs Bakker en Ma-
chelina Catharina Fellman.
Overleden: Huberdina Jacomina
Tak 88 jr. en Magies ten Hove 79
Intrede ds. Knibbe
Zondagmiddag om drie uur krijgt
de Gereformeerde Kerk in Anna
Jacobapolder weer een eigen pre
dikant met de bevestiging en in
trede van D.M. Knibbe JWzn. De
bevestiging zal gebeuren door ds.
A.G. van der Stoel uit Bergen op
Zoom. Op 23 februari slaagde
kandidaat Knibbe in Bergen op
Zoom voor zijn tweede kerkelijk
examen.
Nog weinig vrijwilligers
restauratie eendenkooi
De Vrij Werk Centrale heeft nog
weinig reacties ontvangen na de
oproep aan vrijwilligers om res
tauratiewerkzaamheden in de
eendenkooi te verrichten. Drie
gegadigden meldden zich tot nu
toe aan, één Fliplander, één kan
didaat uit Oud Vossemeer en één
uit Haamstede. Gezien het aantal
werklozen in onze gemeente (95
mannen en 32 vrouwen) ts dit een
naar verhouding erg gering per
centage. De werkzaamheden bes
taan onder andere uit het aan
brengen van wilgenbeschoeiing,
het herstellen en vernieuwen van
vangschermen en pijpen, het uit
dunnen van het kooibos en het
aanplanten van nieuwe bomen.
Het hele project zal ongeveer een
halfjaar in beslag nemen. Er zal
eveneens instructie worden gege
ven in het werken in natuur en
landschap in de provincie Zee
land. Heeft u belangstelling, bel
dan de Vrij Werk Centrale, tel.
01110-5663. tussen 10 en 13 uur.
Viswedstrijd De Makreel
Zeehengelclub De Makreel heeft
de eerste wedstrijd voor het kam
pioenschap in het nieuwe seizoen
.er al weer opzitten. De vissen
hadden er echter weinig zin in; er
was sprake van een slechte vangst.
1. L. de Jonge 190 punten, 2. J. van
Moort 150 p. 3. A. Verwijs Jzn.
125 p. 4. K. Mol 120 p. Jeugd: L.
Buijs 145 p.
J. Walpot koploper DSVF
De ranglijst van DSVF bij de se
nioren wordt aangevoerd door J.
Walpot met 8,5 punt uit 11 ges
peelde wedstrijden. 2. P. Reijn
goudt 11-7 p. 3. H. Nijpels 9-6 p. 4.
R. Nijpels 12-5 p. 5. S. vd Velde
5-3 p. 6. H. Wagemaker en R.
Faasse 7-3 p. 8. R. van Nijnatten
4-2,5 p. 9. M. Lupker 10-0 p. Ju
nioren gevorderden: 1. K. Ver
kerke 6-6 p. 2. J. Breeman 7-6 p. 3.
M. Fonteijne 9-5 p. 4. K. Nijpels
8.3.5 p. 5. J. de Reus 4-3 p. 6. B.
Fonteijne 7-2,5 p. 7. S. Malis 5-1
p. 8. D. Reijngoudt 8-1 p. 9. N. vd
Hoek 2-0 p.
Junioren beginners schaken: Mo
nica Fledderus-Cindy Reijngoudt
1-1. Hanny Breeman-Michellè
Drenth 1-0. Junioren gevorder
den: Sander Malis-Denny Reijn
goudt 1-0, Menno Fonteijne-Jac
de Revs 0-1. Bianca Fonteijne-
Karly Nijpels '/i-Vi, Hanny Bree-
man-Michelle Drenth 1-0. Egijne
Nijpels-Berry Timmers V2-V2, Cin
dy Reijngoudt-Monika Fledderus
0-1. Senioren: S. vd Velde-P.
Reijngovdt 0-1, M. Lupker-H.
Nijpels 0-1.
Braderie al in juni
De middenstandsvereniging or
ganiseert dit jaar samen met an
dere Verenigingen de braderie al
op zaterdag 23 juni. Dit in tegen
stelling tot voorgaande jaren, toen
het evenement op een later tijdstip
werd gehouden. Over publiek
strekkers, zoals oude ambachten,
worden nog nadere plannen ge
maakt. De middenstand hoopt dat
de traditionele braderie weer een
aantrekkelijk geheel wordt.
4000 gulden brandschade
Een brandje in de woning van J.
Raaphorst aan 't Slaak zorgde nog
voor de betrekkelijk grote schade
van J'4000.— De vuurhaard ont
stond op de zolder, waar kinderen
met lucifers speelden. De brand
weer was snel ter plaatse, maar
aangezien dhr. Raaphorst het
vuur met de tuinslang grotendeels
had kunnen doven, was ingrijpen
nauwelijks noodzakelijk.