THOLENDERWIJS
Gemeente exploiteert
botenhelling Gorishoek
Negentien vrijwilligers
klaar voor graveerproject
SGP en RPF/GPV zien overheidstaak niet
PLANNING FIETS GRAVEREN
informatierubriek van de gemeente tholen
DE HINDERWET: EEN ZAAK DIE ONS ALLEMAAL AANGAAT
GEMEENTEHUIS GESLOTEN
PASPOORTEN
DE NIEUWE GEMEENTEGIDS IS UIT!
VERVUILING AANVOERROUTE
"TUTTELHOEKJE"
VANAF MAANDAG
WEER INZAMELEN
VAN AFVALGLAS
ZATERDAG OPNIEUW OPEN DAG
GEVONDEN (BROM)FIETSEN
WIJZIGING SCHEMA HUISVUILOP-
HAALDIENST I.V.M. BIDDAG
MAAK GEBRUIK VAN DE
OLIECONTAINERS
N.O.S.-rubriek
'VAN GEWEST TOT GEWEST
Kinder
kledingbeurs
Donderdag 23 februari 1984
EENDRACHTBODE
5
SPREEKUREN B EN W
SPREEKUUR WONINGSTICHTING
Burgemeester Baerends moest maandagavond zijn volle gewicht in de strijd werpen
om een raadsmeerderheid voor overname van de botenhelling Gorishoek te krijgen.
Met name de WD was kritisch gestemd. Van Gorsel boog pas het hoofd na de
toezegging van de burgemeester, dat de raad in een volgende vergadering de sleutel
in handen heeft bij vaststelling van de exploitatievoorwaarden.
STEMMEN
VAN
LEZERS
Vreemde zijsprong
NIEUW-
VOSSEMEER
Normaal
bedrijfsrisico?
Voorkomen is beter dan gestolen fietsen opsporen.
Brandweerkazerne
O. ELSEMANSCHOOL
SCHRIKKELDAG
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -5 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955
De Hinderwet is één van de vele wetten die tot doel heeft ons milieu zo
goed mogelijk te beschermen. Het behoud van een zo goed mogelijk
milieu is een zaak die iedereen aangaat. Iedereen zal het er mee eens zijn
dat bedrijven nodig zijn om onze welvaart als dat maar enigszins kan op
peil te houden. Maar niemand wil dat daarmee ons welzijn wordt be
dreigd.
Er zijn in Nederland maar liefst 350.000 bedrijven die onder de bepa
lingen van de Hinderwet vallen. De wet is een stuk gereedschap dat
bedoeld is om ervoor te zorgen dat bedrijven kunnen draaien zonder dat
mensen in de buurt van dat bedrijf daarvan ernstige overlast hebben.
Dat bescherming van het milieu
geen zaak is die pas de laatste
jaren aandacht heeft gekregen
toont de voorgeschiedenis van de
Hinderwet aan. Die geschiedenis
begint namelijk in 1810 door
toedoen van keizer Napoleon. De
wet is verschillende keren veran
derd, het sterkst in 1952. Maar
inmiddels is het duidelijk gewor
den dat de wet niet genoeg be
palingen bevat om het milieu af
doende te beschermen. Omdat
de verandering van de volledige
wet erg veel tijd zou vragen is er
gekozen voor een gedeeltelijke
verandering. Die veranderingen
zijn belangrijk voor bedrijven en
omwonenden.
DOEL
Het doel van de Hinderwet was en is het voorkomen of beperken van
gevaar, schade en overlast van bedrijven in hun omgeving. Vroeger
had dit alleen iets te maken maken met de bescherming van eigen
dommen, andere bedrijven en de gezondheid van mensen. Maar nu
geldt de Hinderwet ook voor de kwaliteit van het milieu, dus zowel
bescherming van de gezondheid van mensen alswel de bescherming
van planten, dieren en goederen.
Om dit doel te bereiken kent de Hinderwet een vergunningsplicht voor
bedrijven. Het is verboden om bedrijven die daarbuiten gevaar, schade
of overlast kunnen veroorzaken op te richten of uit te breiden, zonder
dat daarvoor een vergunning wordt gegeven. De bedrijven waarom het
hier gaat staan in het zgn. Hinderwetbesluit dat op het gemeentehuis
kan worden ingezien.
De Hinderwetvergunning wordt verleend door het gemeentebestuur.
Alleen als een bedrijfsterrein zich over meer dan één gemeente uitstrekt
of als er andere milieuwetten zich over meer dan één gemeente uitstrekt
of als er andere milieuwetten mee gemoeid zijn wordt de vergunning
door het provinciaal bestuur gegeven. In een enkel uitzonderingsgeval
is het dan nog de Kroon die de vergunning afgeeft.
Voorschriften.
Aan een hinderwetvergunning worden vrijwel altijd voorschriften ver
bonden, die nodig zijn om gevaar, schade of overlast buiten het bedrijf
te voorkomen of zo klein mogelijk te houden. Daarbij wordt niet alleen
gelet op de toestand in het bedrijf en in de omgeving zoals die op dat
moment is, maar ook wordt rekening gehouden met de toekomstige
ontwikkeling. Als een bedrijf zich wil vestigen in de omgeving van een
terrein, waar over enkele jaren woningen moeten worden gebouwd,
dan zal dat natuurlijk meespelen bij het geven van een vergunning of
wellicht leiden tot een weigering. Een hinderwetvergunning wordt ge
weigerd als het niet mogelijk is om tot voorschriften te komen die
gevaar, schade of overlast voorkomen of beperken. Aan een vergun
ning die is gegeven kunnen nieuwe voorschriften worden toegevoegd,
bijvoorbeeld als er naderhand toch sprake blijkt te zijn van overlast,
maar voorschriften kunnen ook worden veranderd of ingetrokken. Als
een bestaand bedrijf ernstige overlast geeft zonder dat daarvoor maa
tregelen zijn te vinden dan kan een hinderwetsvergunning zelfs worden
ingetrokken. Het bedrijf zal dan moeten verhuizen of helemaal stoppen.
INSPRAAK EN BEROEP
Als er een hinderwetsvergunning wordt aangevraagd dan wordt dat
aangekondigd in een publicatie in de rubriek "Tholenderwijs". Na het
lezen van een dergelijke publicatie heeft een ieder het recht om op het
gemeentehuis in Sint-Maartensdijk de desbetreffende stukken te ko
men inzien en zonodig aanvullende informatie te vragen aan de be
handelende ambtenaar. Binnen een maand is er dan gelegenheid om
per brief bezwaren in te dienen tegen de aangevraagde hinderwetver
gunning. In die brief moet dan wel worden vermeld wat nu precies de
bezwaren zijn. Als u dat wilt, worden u naam en adres niet in de
openbare stukken genoemd. Tijdens de bedoelde maand wordt een
openbare zitting gehouden waarop iedereen zijn mening over de aan
vraag kan geven. Het is ook mogelijk om mondeling bezwaar te maken.
De volgende stap naar het verlenen of weigeren van een hinderwet
vergunning is het opstellen van een ontwerp-beschikking. Daarin staat
wat het gemeentebestuur wil toestaan of weigeren. Binnen veertien
dagen na het bekendmaken (ook weer via 'Tholenderwijs") van deze
ontwerpbeschikking kunnen bezwaren worden ingediend door degene
die de aanvraag heeft ingediend en door degenen die al eerder bezwaar
hebben gemaakt.
Een hinderwetvergunning wordt dus niet zomaar gegeven. Toch is het
natuurlijk.mogelijk dat de uiteindelijke beslissing van het gemeentebe
stuur niet naar de zin van een ieder zal zijn, bijvoorbeeld van een
omwonende. In dat geval kan binnen een maand na de bekendmaking
van de beschikking een beroep worden ingesteld door de aanvrager
van de vergunning of door degenen die al eerder bezwaar hebben
gemaakt.
Informatie
Een hinderwetvergunning heb je
eerder nodig dan je denkt. Zodra
men apparatuur gebruikt met een
vermogen van meer dan 1,5 kW
2 pk, is men reeds hinderwet-
plichtig.
Om het aanvragen van een hin
derwetvergunning wat te verge
makkelijken heeft het buro voor
lichting een Infoblad uitgegeven
onder de naam: Hinderwet tegen
gevaar, schade of hinder.
Hierin wordt konkreet aangegeven hoe een bedrijf aan een hinderwet
vergunning kan komen, de procedures en de inspraak daaromtrent,
beroepsmogelijkheden e.d
Het infoblad is voor iedereen gratis verkrijgbaar op het gemeentehuis te
Sint-Maartensdijk, of wordt desgevraagd kosteloos toegestuurd.
Eveneens in verband met Biddag is het gemeentehuis te Sint-Maar
tensdijk op woensdag 29 februari de gehele dag gesloten. Op donder
dag 1 maart zijn wij vanaf 's morgens 9.00 uur weer geheel tot uw
beschikking.
Gaarne maken wij van de gelegenheid gebruik u nogmaals te wijzen op
de openingstijden van het gemeentehuis: elke werkdag van
9.00-1 2.00 uur. Het kollege van burgemeester en wethouders houdt
doorgaans elke maandag spreekuur van 11.00 tot 1 2.00 uur.
Het is altijd mogelijk afpsraken te maken buiten de openingstijden. Belt
u daarvoor even naar het gemeentehuis, 01 666-2955.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge
meester en wethouders vinden plaats op maandag 27 februari 1 984 in
het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E. Baerends en
de wethouders L.J. Koopman, J. Versluijs en P. van Schetsen houden
hun spreekuur van 11.00 tot 1 2.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip
met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het ge
meentehuis, telefoon 01666-2955, toestel 21 5.
Het bestuur van de stichting "Beter Wonen'houdt elke maandag van 10.30 tot
1 2.00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen
om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer
01666-3359
Wij vestigen de aandacht van
belanghebbenden op het feit,
dat het aanvragen van een
reisdocument in de winter
maanden, de garantie geeft
dat deze aanvraag op de Pro
vinciale Griffie in Middelburg
zonder stagnatie kan worden
afgewerkt.
Wacht daarom met het in orde
brengen van uw reisdocument
niet tot het drukke reissei-
zoen. Een aanvraag wordt in
die tijd in principe slechts als
spoedgeval aangemerkt wan
neer de aanvrager door vol
komen onvoorziene omstan
digheden (zoals ernstige ziek
te of sterfgeval van naaste fa
milie) zich naar het buiteland
dient te begeven.
Vakantieplannen die immers
in het algemeen ruimschoots
van tevoren worden gemaakt -
kunnen niet als spoedgeval
worden aangemerkt.
Ook zakelijke reizen kunnen in
het algemeen niet onvoorzien
worden genoemd.
Verzorg daarom uw reispa-
pieren in uw eigen belang,
ruimschoots van te voren bij
voorkeur in de "stille tijd"I
Kijk nu na of uw paspoort of
toeristenkaart volgend jaar
nog geldig zal zijn. Is dat niet
het geval tref dan nu maatre
gelen!
In de gemeente Tholen bestaat de mogelijkheid voor particulieren om
zelf het huisvuil bedrijfsafval te storten op de gemeentelijke stortplaats
"TuttelhoekDit huisvuil/afval wordt over het algemeen aangevoerd
op open aanhangwagentjes. Het is juist deze wijze van vervoer die
maakt dat op en langs de toevoerwegen naar het "Tuttelhoekje'' ver
vuiling ontstaat. Het afval waait van de aanhangwagentjes af en komt
in de berm en in sloten terecht met alle gevolgen van dien voor het
milieu.
Het kollege van burgemeester en wethouders doet een ernstig beroep
op degenen die het afval met aanhangwagentjes aanvoeren om dit
zodanig te doen dat verlies van afval niet langer meer mogelijk is. Aan
de rijkspolitie is gevraagd extra kontrole uit te oefenen op de aanvoer-
route naar de stortplaats.
Tegelijk met de normale huisvuilophaaldienst wordt vanaf maandag
a.s. en voorts om de vier weken in de gemeente Tholen huis-aan-huis
afzonderlijk glas ingezameld door de heer K. v.d. Noort uit Oud-Vosse-
meer. Voor de inwoners van onze gemeente betekent dit dat zij hun
afvalglas gescheiden van het normale huisvuil kunnen aanbieden in
b.v. een kartonnen doos, een plastic draagtas of een krat
Afgelopen week hebben de inwoners van de bebouwde kommen een
folder in de bus gehad van de heer Van de Noort waarin voor 1 984 het
ophaalschema voor het afvalglas staat vermeld. Bewaar deze folder
goed!
Zaterdag houdt de rijkspolitie Tholen/St. Philipsland bij het rayonbu
reau te St. Maartensdijk, Parallelweg 3, een open dag voor gevonden
fietsen en bromfietsen. Het afgelopen jaar zijn tenminste 100 fietsen
c.q. bromfietsen gevonden en niet door de rechtmatige eigenaar op
gehaald. Zaterdag bestaat daarvoor van 10-12 en van 15-17 uur de
laatste mogelijkheid. Na zaterdag worden de gevonden vervoermidde
len verkocht.
In verband met de Biddag van woensdag 29 februari a.s. wordt er in de
kernen Oud-Vossemeer en Poortvliet geen huisvuil opgehaald. Deze
kernen worden nu meegenomen in de route van donderdag 1 maart.
Op woensdag zal de gemeentelijke stortplaats "Tuttelhoek" te Scher-
penisse de gehele dag gesloten zijn.
Vorige week is, maar ook deze week nog wordt de gemeentegids
Tholen 1984 huis-aan-huis bezorgd. De gids is u behulpzaam bij het
vinden van de weg in het gemeentelijk apparaat, maar ook daarbuiten.
De gids zal er toe bijdragen dat het sociaal maatschappelijk erikultureel
leven op Tholen zo goed mogelijk kan plaatsvinden.
Voor het buro voorlichting en de uitgever is de uitgifte van de ge
meentegids een heel karwei. Er komt nogal wat kijken voordat alle
gegevens binnen en verwerkt zijn. Dank wordt gezegd aan allen die
voor toezending van gegevens of korrekties daarop hebben zorggedra
gen.
Nog deze week werden wij gewezen op een "aardig" voorbeeld van
milieuvervuiling. Een inwoner uit de kern Tholen die zelf de olie van zijn
auto ververst had, loosde de afgewerkte olie in een rioolput. Dergelijke
oliën worden niet afgebroken en komen op een of andere manier toch
weer in het milieu terecht. En dat terwijl er in elke kern van de gemeente
Tholen speciale oliecontainers staan, waar iedereen gratis afgewerkte
oliën kan storten. Die containers zijn als zodanig duidelijk herkenbaar.
De plaatsen waar ze zijn neergezet zijn de navolgende:
Stavenisse: haventerrein, waardoor ook de beroeps, en pleziervaart van
deze voorziening gebruik kan maken.
Sint Annaland: haventerrein, zodat ook daar de beroepsvaart de mo
gelijkheid heeft om afgewerkte oliën te dumpen.
Scherpenisse: terrein nabij de gemeentewerkplaats:
Poortvliet: Industrieterrein nabij de inritten van Visser en Budelpack;
Tholen: industrieterrein (Voltstraat/Wattstraat) nabij Timpa en de Bet-
ho;
Sint-Maartensdijk: parkeerterrein nabij T.B.I. aan de Sportlaan.
Oud-Vossemeer: Patrijzenweg tegenover de Bou Kooijmanstraat. Met
de plaatsing van de oliecontainers meent het gemeentebestuur eerr
bijdrage te kunnen leveren aan een schoner milieu op Tholen. Het is
aan de Thoolse bevolking om dit initiatief een sukses te laten zijn!
Het kan zijn dat u jongstleden woensdag tevergeefs hebt zitten wachten
op het Thoolse onderwerp in de N.O.S. televisierubriek "Van gewest
tot gewest." Zoals vorige week in deze krant stond te lezen zou de
N.O.S. op 22 februari aandacht besteden aan het slaan van de eerste
paal voor het bedrijfsverzamelgebouw op het industrieterrein te Sint-
Maartensdijk. Verschuivingen binnen het programma zijn er de oorzaak
van dat het Thoolse programma-onderdeel op woensdag 7 maart
(aanvang 1 9.20 uur) aan de beurt is.
Aanleiding voor de overname was
het feit dat het rijk de subsidie
voor verbetering alleen aan de
gemeente wil betalen en niet aan
de botenhellingvereniging of
campingeigenaar H. Zwikker, die
de grond van het parkeerterrein
van het waterschap pacht. Voor
93.000 gulden zou de gemeente de
botenhelling met parkeerterrein
van Zwikker in eigendom, beheer
en onderhoud overnemen.
Van Belzen vond dat helemaal
geen taak voor de overheid en
wees op de risico's. Bovendien
komt de zondagsrust dan in een
heel ander kader te staan omdat
de gemeente eigenaar is, aldus het
RPF/GPV-raadslid, die aankon
digde, tegen te zullen stemmen.
Ook Rijnberg ging er niet mee
accoord. "Door de toename van
de recreatie zal de ontheiliging
van Gods dag nog meer toene
men", zei het SGP-raadslid
De burgemeester wilde met Van
Belzen liever over zondagsrust
spreken in plaats van over zon
dagsheiliging. Ten aanzien van de
overheidstaak zag hij geen ver
schil met een jachthaven. ,'Daar
gebeurt precies hetzelfde. Je zou
ze de kost moeten geven, hoeveel
botenhellingen er door gemeen
ten. provincies en combinaties
daarvan geëxploiteerd worden",
zei de burgemeester.
Van Gorsel sprak van een bijzon
der moeilijke en onduidelijke
zaak. "Het voorstel is slecht on
derbouwd. Stukken van het wa
terschap ontbreken. Wie is de bo
tenhellingvereniging? Wat zijn de
huurvoorwaarden? Uit welke pot
wordt dit betaald? Het verwon
dert me, dat het ministerie deze
subsidiëring wel goed vindt, want
deze zijsprong naar de overheid is
toch vreemd. Op zich is 't een
goede zaak om een botenhelling
direct te subsidiëren", zei het
VVD-raadslid.
Volgens Bijl bleek er geen over
eenstemming met het waterschap
te zijn en was Zwikker geen pach
ter. De Bres wilde weten wat de
investeringen waren. Wanneer het
ministerie overname als voor
waarde voor subsidie stelde, had
hij daar geen problemen mee.
"Rechtstreekse subsidie is een
voudiger, maar dat kon niet",
antwoordde de burgemeester.
'Sinds 1978 is de botenhellingve
reniging er. Qua aanzien en vei
ligheid is 't een beetje aanfluiting
geworden. Het is beter om goed
gecoördineerd onder toezicht bo
ten in het water te laten dan 't
overal langs glooiingen te laten
doen. We willen de helling niet
laten verlopen. De vereniging
heeft een open karakter, zonder
winstoogmerk", zei de burge
meester. Hij kon zich na de be
sprekingen met het waterschap
van die kant geen problemen
meer voorstellen.
"Moeten we dan voor een aan
fluiting 93 mille neertellen?",
vroeg De Bres. De burgemeester
hield hem voor, dat er bij de aan
leg van het parkeerterrein nogal
wat materiaal verwerkt was.
Van Gorsel wilde in principe met
de overdracht accoord gaan, mits
er een goede regeling voor het
beheer zou komen met voldoende
waarborgen dat de helling voor
iedereen toegankelijk zal zijn.
De burgemeester zei, dat het rijk
die voorwaarden stelt, anders
wordt er geen subsidie gegeven.
Bij zegde toe, dat een nieuw
voorstel met een nadere uitwer
king zou volgen.
Moerland meende, dat wanneer
een sportvereniging het niet meer
zou kunnen bol werken, de ge
meente de accommodaties ook
zou aankopen, maar dat vond de
burgemeester weer een andere
zaak.
Burgerlijke stand
Geboorten: Nehemia A. zv J. vd
Reest en A.A.M. vd Klundert,
Adrianus C. zv J.H. van Loon en
J.A. van Zomeren, Erik zv M.C.
Piasmans en C.M. Oerlemans,
Lillian M. dv J.C.J.M. Perdaems
en M.L.C. de Schutter.
Overlijden: Theodorus P. de
Klerk, 80 jr ev A.E. vd Klundert.
Huwelijken: Johannes P.M. Kruit
23 jr, onderwijzer, en Cornelia
A.M. Cools 18 jr, Johannes M.M.
Tholenaar 24 jr, onderhouds
monteur, en Antoinette 4.C.M.
Hamers 20 jr, modinette.
Verhoging belastingtarieven
De gemeentelijke belastingen zijn
per 1 januari 1984 verhoogd met
3%, uitgezonderd het reinigi»gs-
recht dat met werd vermeer
derd. De tarieven bedragen mo
menteel: hondenbelasting 27,50
voor elke hond, reinigingsrecht
80,— per perceel, onroerend-
goedbelasting 8,50 per 3000,—
voor zakelijk gerechtigden (o.a.
eigenaren) en 4,25 per 3000,—
waarde voor gebruikers. De lege
starieven zijn eveneens met 3%
verhoogd. Voor deze tariefswijzi
gingen is een Koninklijke Goed
keuring noodzakelijk, zodat de
belastingaanslagen pas worden
verzonden na het verkrijgen van
genoemde goedkeuring.
Bij deze zou ik willen reageren op
een uitspraak die ik in uw
nieuwsblad van 16 februari heb
gelezen.
Bij de aanbieding van het plan
voor een overdekt zwembad aan
de gemeente Tholen wist de di
recteur van sportbouw, als maker
van het plan, met nauwelijks ver
holen trots te vertellen dat pro
Deo werk tot het normale be
drijfsrisico hoort.
Aan deze uitspraak kleven een
aantal mankementen. Pro Deo
betekent letterlijk "Voor God" en
wij vertalen dat gemakshalve in
"voor niets". Het eerste manco
omdat je God onmogelijk kunt
vergelijken met iets "niets".
Het tweede manco zit hem hier in.
Als ik naar de kruidenier, bakker
of accountant ga dan zal ik voor
datgene wat ik koop, moeten be
talen. In onze economie is dat no
dig omdat degene van wie ik
koop, dat geld nodig heeft om b.v.
te kunnen leven, of om zaken te
kunnen doen.
Een heel gangbaar stelsel, wat al
gemeen aanvaard is. Medelijden
met de heer de Jongh zou hier dus
op zijn plaats zijn omdat hij blijk
baar geen geld ontvangt voor zijn
arbeid, dus niet kan leven, geen
zaken kan doen.
Of schuilt er een addertje onder
het gras? Want hij leeft toch, hij
doet toch zaken. Hoe kan dat dan?
Eigenlijk heel simpel. Bij een se
riematig geproduceerd produkt
(daar waar er meer van zijn) moet
je een markt zoeken. Je biedt je
waar aan voor een prijs die de
consument (in dit geval de ge
meente) betalen moet. In die prijs
zijn begrepen de kosten van ar
beid. dus ook ontwerp, de goede*
ren die je nodig hebt en als het
goed is ook nog winst. Het pro
dukt dat dhr. de Jongh verkoopt
zijn zwembaden, sporthallen enz.
Daarvan zal hij er wel een tiental
verkopen op jaarbasis. En daar zit
hem de kneep, het zijn de aantal
len die hij verkoopt die zijn on
kosten opbrengen. Zou dat niet zo
zijn dan zou het gauw gebeurd
zijn met zijn bedrijf. Met andere
woorden, waar hij niet verkoopt,
betalen anderen de kosten. Lo
gisch dus dat hij met belangstel
ling uitkijkt naar een eventuele
opdracht, hij krijgt dan de kosten
terug die hij elders heeft moeten
maken. De facto betalen we dus te
veel.
Zijn Pro Deo is dus vals en dat is
maar goed ook, want het hoort
niet thuis in ons maatschappelijk
stelsel. De slavernij, een tijdperk
waarin men de mensen voor niets
kon laten werken, is gelukkig
voorbij. Zijn uitspraak is jammer
lijk, omdat het de tegenwoordig in
zwang zijnde, hongerige gedach
ten voedt dat het normaal is om
Pro Deo werk te verlangen van
bedrijven, personen of instanties.
Ook van hen, die geen seriematig
produkt vervaardigen waarin ze
de gemaakte kosten kunnen
doorberekenen.
Laat ik besluiten met te stellen dat
ik grote waardering heb voor de
werkgroep die in hun vrije tijd
vele uren moet hebben gewerkt
aan de uitwerking van hun initia
tief. Het meedenken, het intiëren
door de burgerij geeft positieve
impulsen aan de Thoolse leef
baarheid.
Alleen jammer dat ze ten aanzien
van de architectuur en stedebouw
hun toevlucht hebben genomen
tot de commercie. Een commercie
die slechts uit is op geldelijk gewin
en beide disciplines laat voor wat
ze zijn: Erger nog, dezelfde, in
Tholen aangeboden hal, ook nog
in bv. Lutjebroek te koop aan-,
biedt.
Ook ten aanzien van bedoelde
disciplines had de Thoolse burge
rij in advisering kunnen voorzien.
Een gemiste kans dus!
Tom Moerland, architect
St. Maartensdijk
Met goedkeuring van de gemeen
te Halsteren, hebben de dames
van de kinderkledingbeurs beslo
ten, vanaf 1 maart voortaan iedere
éérste donderdag van de maand
de kledingbeurs open te stellen in
de 'Wittenhorst'; ingang onder de
brandtrap van de bibliotheek.
Inzamelen: woensdag 29 februari
van 9-12 en van 13.30-16.30 u.
maximaal 10 stuks; Verkoop:
donderdag 1 maart van 9-12 en
van 13.30-16.30 u. De opbrengst is
bestemd voor de jeugdsoos.
Negentien vrijwilligers hebben
maandagmorgen in de voormalige
kleuterschool Radda Barnenstraat
te St. Maartensdijk instructie ge
kregen voor het grote fiets-gra-
veerproject op Tholen en St. Phi
lipsland. Coördinator is dhr. P. van
Meel uit Oud-Vossemeer. Hij
heeft met zijn vrijwilligers in maart
vijftien dagen de handen vol aan
het graveren van fietsen met de
postcode.
Kapitein Stehouwer van het bu
reau voorkoming Misdrijven van
de rijkspolitie te Middelburg, be
nadrukte dat voorkomen beter is
dan achteraf pogingen onderne
men om gestolen fietsen op te
sporen. "Op Tholen en St. Phi
lipsland valt het met de criminali
teit nog wel mee, zo heb ik uit
eigen ervaring kunnen vaststellen.
We verwachten, dat deze in de
toekomst toch zal toenemen", zei
de kapiteitn. "In de zomermaan
den valt een piek te bespeuren in
het vandalisme. Toeristen uit het
westen nemen het veelal niet zo
nauw met mijn en dijn. Gelukkig
is hier de mentaliteit van de be
volking heel anders", aldus Ste
houwer.
Het graveren gebeurt in de
brandweerkazerne of het dorps
huis. Dagelijks kan men er van
tien tot acht uur terecht, maar de
vrijwilligers mogen niet teveel
uren achter elkaar werken. Het
project mag ook niet concurren
tievervalsend zijn. maar gezien de
toezegging van de rijwielhandela
ren om bij verhuizing of aankoop
van een tweewieler gratis te gra
veren, gaat dat hier niet op.
Van Meel beheert de apparatuur
en begeleidt de vrijwilligers. De
gemeenten vergoeden de reiskos
ten en betalen 's avonds een war
me maaltijd. De vrijwilligers ko
men uit Oud-Vossemeer, Tholen
en St. Annaland (elk 3), St. Maar
tensdijk (5), Scherpenisse en Sta
venisse (elk 2) en 1 uit Anna Ja-
cobapolder.
Rechter kant
Het graveren gebeurt aan de
rechterkant van de fiets om voor
uniformiteit te zorgen. Er is ook
een bepaald letterschema dat de
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Maandag
Dinsdag
7 maart
St. Maartensdijk
10.00-20.00 uur
8 maart
St. Maartensdijk
10.00-17.00 uur
9 maart
St. Maartensdijk
10.00-17.00 uur
12 maart
Stavenisse
10.00-20.00 uur
13 maart
Tholen
10.00-17.00 uur
14 maart
Tholen
10.00-20.00 uur
15 maart
Tholen
10.00-20.00 uur
16 maart
Tholen
10.00-17.00 uur
19 maart
Anna Jac.polder
14.30-20.00 uur
20 maart
St. Philipsland
10.00-20.00 uur
21 maart
Oud-Vossemeer
10.00-20.00 uur
22 maart
St. Annaland
10.00-20.00 uur
23 maart
St. Annaland
10.00-17.00 uur
26 maart
Poortvliet
10.00-20.00 uur
27 maart
Scherpenisse
10.00-20.00 uur
deelnemers moeten hanteren. Zo
wel postcode als huisnummer
worden in de lug of de staande
stang onder het zadel aange
bracht. Met merk wordt vervol
gens met behulp van een kwastje
voorzien van een goudbrons
hoogglans verf. Met een doekje
wordt de overtcflleige verf verwij
derd, waarna er lak overheen
wordt gespoten om roest tegen te
gaan.
Woensdagmiddag en -avond
opent de O. Elsemanschool in
Bergen op Zoom 's middags haar
deuren voor de leerlingen van de
hoogste klassen van het basison
derwijs. Voor de meegekomen
ouders worden aparte voorlich
tingsbijeenkomsten georgani
seerd.
Aangezien de informatiedag dit
jaar op een schrikkeldag valt
wordt het geheel op een ludieke
manier gekoppeld aan een oud
volksrijmpje dat zegt:
't Is van 't jaer een schrickeljaer.
Dan loopen de meisjes de jong-
hens naer.
Bepaalde initiatieven gaan op die
dag dus van de meisjes uit. Om de
jeugdige bezoekers te attenderen
op dit oude volksgebruik ligt er
voor elke deelneemster een vrijer
klaar:
Een vrijer geheel en al van specu-
laes
Die en doet niet slegt en dwaes.
De Petrus Canisius School voor
lager beroepsonderwijs in Bergen
op Zoom houdt morgen van half
tien tot half negen en zaterdag van
een tot vier uur open huis.