THOLENDERWIJS Gemeente exploiteert botenhelling Gorishoek Negentien vrijwilligers klaar voor graveerproject SGP en RPF/GPV zien overheidstaak niet PLANNING FIETS GRAVEREN informatierubriek van de gemeente tholen DE HINDERWET: EEN ZAAK DIE ONS ALLEMAAL AANGAAT GEMEENTEHUIS GESLOTEN PASPOORTEN DE NIEUWE GEMEENTEGIDS IS UIT! VERVUILING AANVOERROUTE "TUTTELHOEKJE" VANAF MAANDAG WEER INZAMELEN VAN AFVALGLAS ZATERDAG OPNIEUW OPEN DAG GEVONDEN (BROM)FIETSEN WIJZIGING SCHEMA HUISVUILOP- HAALDIENST I.V.M. BIDDAG MAAK GEBRUIK VAN DE OLIECONTAINERS N.O.S.-rubriek 'VAN GEWEST TOT GEWEST Kinder kledingbeurs Donderdag 23 februari 1984 EENDRACHTBODE 5 SPREEKUREN B EN W SPREEKUUR WONINGSTICHTING Burgemeester Baerends moest maandagavond zijn volle gewicht in de strijd werpen om een raadsmeerderheid voor overname van de botenhelling Gorishoek te krijgen. Met name de WD was kritisch gestemd. Van Gorsel boog pas het hoofd na de toezegging van de burgemeester, dat de raad in een volgende vergadering de sleutel in handen heeft bij vaststelling van de exploitatievoorwaarden. STEMMEN VAN LEZERS Vreemde zijsprong NIEUW- VOSSEMEER Normaal bedrijfsrisico? Voorkomen is beter dan gestolen fietsen opsporen. Brandweerkazerne O. ELSEMANSCHOOL SCHRIKKELDAG Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -5 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955 De Hinderwet is één van de vele wetten die tot doel heeft ons milieu zo goed mogelijk te beschermen. Het behoud van een zo goed mogelijk milieu is een zaak die iedereen aangaat. Iedereen zal het er mee eens zijn dat bedrijven nodig zijn om onze welvaart als dat maar enigszins kan op peil te houden. Maar niemand wil dat daarmee ons welzijn wordt be dreigd. Er zijn in Nederland maar liefst 350.000 bedrijven die onder de bepa lingen van de Hinderwet vallen. De wet is een stuk gereedschap dat bedoeld is om ervoor te zorgen dat bedrijven kunnen draaien zonder dat mensen in de buurt van dat bedrijf daarvan ernstige overlast hebben. Dat bescherming van het milieu geen zaak is die pas de laatste jaren aandacht heeft gekregen toont de voorgeschiedenis van de Hinderwet aan. Die geschiedenis begint namelijk in 1810 door toedoen van keizer Napoleon. De wet is verschillende keren veran derd, het sterkst in 1952. Maar inmiddels is het duidelijk gewor den dat de wet niet genoeg be palingen bevat om het milieu af doende te beschermen. Omdat de verandering van de volledige wet erg veel tijd zou vragen is er gekozen voor een gedeeltelijke verandering. Die veranderingen zijn belangrijk voor bedrijven en omwonenden. DOEL Het doel van de Hinderwet was en is het voorkomen of beperken van gevaar, schade en overlast van bedrijven in hun omgeving. Vroeger had dit alleen iets te maken maken met de bescherming van eigen dommen, andere bedrijven en de gezondheid van mensen. Maar nu geldt de Hinderwet ook voor de kwaliteit van het milieu, dus zowel bescherming van de gezondheid van mensen alswel de bescherming van planten, dieren en goederen. Om dit doel te bereiken kent de Hinderwet een vergunningsplicht voor bedrijven. Het is verboden om bedrijven die daarbuiten gevaar, schade of overlast kunnen veroorzaken op te richten of uit te breiden, zonder dat daarvoor een vergunning wordt gegeven. De bedrijven waarom het hier gaat staan in het zgn. Hinderwetbesluit dat op het gemeentehuis kan worden ingezien. De Hinderwetvergunning wordt verleend door het gemeentebestuur. Alleen als een bedrijfsterrein zich over meer dan één gemeente uitstrekt of als er andere milieuwetten zich over meer dan één gemeente uitstrekt of als er andere milieuwetten mee gemoeid zijn wordt de vergunning door het provinciaal bestuur gegeven. In een enkel uitzonderingsgeval is het dan nog de Kroon die de vergunning afgeeft. Voorschriften. Aan een hinderwetvergunning worden vrijwel altijd voorschriften ver bonden, die nodig zijn om gevaar, schade of overlast buiten het bedrijf te voorkomen of zo klein mogelijk te houden. Daarbij wordt niet alleen gelet op de toestand in het bedrijf en in de omgeving zoals die op dat moment is, maar ook wordt rekening gehouden met de toekomstige ontwikkeling. Als een bedrijf zich wil vestigen in de omgeving van een terrein, waar over enkele jaren woningen moeten worden gebouwd, dan zal dat natuurlijk meespelen bij het geven van een vergunning of wellicht leiden tot een weigering. Een hinderwetvergunning wordt ge weigerd als het niet mogelijk is om tot voorschriften te komen die gevaar, schade of overlast voorkomen of beperken. Aan een vergun ning die is gegeven kunnen nieuwe voorschriften worden toegevoegd, bijvoorbeeld als er naderhand toch sprake blijkt te zijn van overlast, maar voorschriften kunnen ook worden veranderd of ingetrokken. Als een bestaand bedrijf ernstige overlast geeft zonder dat daarvoor maa tregelen zijn te vinden dan kan een hinderwetsvergunning zelfs worden ingetrokken. Het bedrijf zal dan moeten verhuizen of helemaal stoppen. INSPRAAK EN BEROEP Als er een hinderwetsvergunning wordt aangevraagd dan wordt dat aangekondigd in een publicatie in de rubriek "Tholenderwijs". Na het lezen van een dergelijke publicatie heeft een ieder het recht om op het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk de desbetreffende stukken te ko men inzien en zonodig aanvullende informatie te vragen aan de be handelende ambtenaar. Binnen een maand is er dan gelegenheid om per brief bezwaren in te dienen tegen de aangevraagde hinderwetver gunning. In die brief moet dan wel worden vermeld wat nu precies de bezwaren zijn. Als u dat wilt, worden u naam en adres niet in de openbare stukken genoemd. Tijdens de bedoelde maand wordt een openbare zitting gehouden waarop iedereen zijn mening over de aan vraag kan geven. Het is ook mogelijk om mondeling bezwaar te maken. De volgende stap naar het verlenen of weigeren van een hinderwet vergunning is het opstellen van een ontwerp-beschikking. Daarin staat wat het gemeentebestuur wil toestaan of weigeren. Binnen veertien dagen na het bekendmaken (ook weer via 'Tholenderwijs") van deze ontwerpbeschikking kunnen bezwaren worden ingediend door degene die de aanvraag heeft ingediend en door degenen die al eerder bezwaar hebben gemaakt. Een hinderwetvergunning wordt dus niet zomaar gegeven. Toch is het natuurlijk.mogelijk dat de uiteindelijke beslissing van het gemeentebe stuur niet naar de zin van een ieder zal zijn, bijvoorbeeld van een omwonende. In dat geval kan binnen een maand na de bekendmaking van de beschikking een beroep worden ingesteld door de aanvrager van de vergunning of door degenen die al eerder bezwaar hebben gemaakt. Informatie Een hinderwetvergunning heb je eerder nodig dan je denkt. Zodra men apparatuur gebruikt met een vermogen van meer dan 1,5 kW 2 pk, is men reeds hinderwet- plichtig. Om het aanvragen van een hin derwetvergunning wat te verge makkelijken heeft het buro voor lichting een Infoblad uitgegeven onder de naam: Hinderwet tegen gevaar, schade of hinder. Hierin wordt konkreet aangegeven hoe een bedrijf aan een hinderwet vergunning kan komen, de procedures en de inspraak daaromtrent, beroepsmogelijkheden e.d Het infoblad is voor iedereen gratis verkrijgbaar op het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk, of wordt desgevraagd kosteloos toegestuurd. Eveneens in verband met Biddag is het gemeentehuis te Sint-Maar tensdijk op woensdag 29 februari de gehele dag gesloten. Op donder dag 1 maart zijn wij vanaf 's morgens 9.00 uur weer geheel tot uw beschikking. Gaarne maken wij van de gelegenheid gebruik u nogmaals te wijzen op de openingstijden van het gemeentehuis: elke werkdag van 9.00-1 2.00 uur. Het kollege van burgemeester en wethouders houdt doorgaans elke maandag spreekuur van 11.00 tot 1 2.00 uur. Het is altijd mogelijk afpsraken te maken buiten de openingstijden. Belt u daarvoor even naar het gemeentehuis, 01 666-2955. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge meester en wethouders vinden plaats op maandag 27 februari 1 984 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester E. Baerends en de wethouders L.J. Koopman, J. Versluijs en P. van Schetsen houden hun spreekuur van 11.00 tot 1 2.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het ge meentehuis, telefoon 01666-2955, toestel 21 5. Het bestuur van de stichting "Beter Wonen'houdt elke maandag van 10.30 tot 1 2.00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01666-3359 Wij vestigen de aandacht van belanghebbenden op het feit, dat het aanvragen van een reisdocument in de winter maanden, de garantie geeft dat deze aanvraag op de Pro vinciale Griffie in Middelburg zonder stagnatie kan worden afgewerkt. Wacht daarom met het in orde brengen van uw reisdocument niet tot het drukke reissei- zoen. Een aanvraag wordt in die tijd in principe slechts als spoedgeval aangemerkt wan neer de aanvrager door vol komen onvoorziene omstan digheden (zoals ernstige ziek te of sterfgeval van naaste fa milie) zich naar het buiteland dient te begeven. Vakantieplannen die immers in het algemeen ruimschoots van tevoren worden gemaakt - kunnen niet als spoedgeval worden aangemerkt. Ook zakelijke reizen kunnen in het algemeen niet onvoorzien worden genoemd. Verzorg daarom uw reispa- pieren in uw eigen belang, ruimschoots van te voren bij voorkeur in de "stille tijd"I Kijk nu na of uw paspoort of toeristenkaart volgend jaar nog geldig zal zijn. Is dat niet het geval tref dan nu maatre gelen! In de gemeente Tholen bestaat de mogelijkheid voor particulieren om zelf het huisvuil bedrijfsafval te storten op de gemeentelijke stortplaats "TuttelhoekDit huisvuil/afval wordt over het algemeen aangevoerd op open aanhangwagentjes. Het is juist deze wijze van vervoer die maakt dat op en langs de toevoerwegen naar het "Tuttelhoekje'' ver vuiling ontstaat. Het afval waait van de aanhangwagentjes af en komt in de berm en in sloten terecht met alle gevolgen van dien voor het milieu. Het kollege van burgemeester en wethouders doet een ernstig beroep op degenen die het afval met aanhangwagentjes aanvoeren om dit zodanig te doen dat verlies van afval niet langer meer mogelijk is. Aan de rijkspolitie is gevraagd extra kontrole uit te oefenen op de aanvoer- route naar de stortplaats. Tegelijk met de normale huisvuilophaaldienst wordt vanaf maandag a.s. en voorts om de vier weken in de gemeente Tholen huis-aan-huis afzonderlijk glas ingezameld door de heer K. v.d. Noort uit Oud-Vosse- meer. Voor de inwoners van onze gemeente betekent dit dat zij hun afvalglas gescheiden van het normale huisvuil kunnen aanbieden in b.v. een kartonnen doos, een plastic draagtas of een krat Afgelopen week hebben de inwoners van de bebouwde kommen een folder in de bus gehad van de heer Van de Noort waarin voor 1 984 het ophaalschema voor het afvalglas staat vermeld. Bewaar deze folder goed! Zaterdag houdt de rijkspolitie Tholen/St. Philipsland bij het rayonbu reau te St. Maartensdijk, Parallelweg 3, een open dag voor gevonden fietsen en bromfietsen. Het afgelopen jaar zijn tenminste 100 fietsen c.q. bromfietsen gevonden en niet door de rechtmatige eigenaar op gehaald. Zaterdag bestaat daarvoor van 10-12 en van 15-17 uur de laatste mogelijkheid. Na zaterdag worden de gevonden vervoermidde len verkocht. In verband met de Biddag van woensdag 29 februari a.s. wordt er in de kernen Oud-Vossemeer en Poortvliet geen huisvuil opgehaald. Deze kernen worden nu meegenomen in de route van donderdag 1 maart. Op woensdag zal de gemeentelijke stortplaats "Tuttelhoek" te Scher- penisse de gehele dag gesloten zijn. Vorige week is, maar ook deze week nog wordt de gemeentegids Tholen 1984 huis-aan-huis bezorgd. De gids is u behulpzaam bij het vinden van de weg in het gemeentelijk apparaat, maar ook daarbuiten. De gids zal er toe bijdragen dat het sociaal maatschappelijk erikultureel leven op Tholen zo goed mogelijk kan plaatsvinden. Voor het buro voorlichting en de uitgever is de uitgifte van de ge meentegids een heel karwei. Er komt nogal wat kijken voordat alle gegevens binnen en verwerkt zijn. Dank wordt gezegd aan allen die voor toezending van gegevens of korrekties daarop hebben zorggedra gen. Nog deze week werden wij gewezen op een "aardig" voorbeeld van milieuvervuiling. Een inwoner uit de kern Tholen die zelf de olie van zijn auto ververst had, loosde de afgewerkte olie in een rioolput. Dergelijke oliën worden niet afgebroken en komen op een of andere manier toch weer in het milieu terecht. En dat terwijl er in elke kern van de gemeente Tholen speciale oliecontainers staan, waar iedereen gratis afgewerkte oliën kan storten. Die containers zijn als zodanig duidelijk herkenbaar. De plaatsen waar ze zijn neergezet zijn de navolgende: Stavenisse: haventerrein, waardoor ook de beroeps, en pleziervaart van deze voorziening gebruik kan maken. Sint Annaland: haventerrein, zodat ook daar de beroepsvaart de mo gelijkheid heeft om afgewerkte oliën te dumpen. Scherpenisse: terrein nabij de gemeentewerkplaats: Poortvliet: Industrieterrein nabij de inritten van Visser en Budelpack; Tholen: industrieterrein (Voltstraat/Wattstraat) nabij Timpa en de Bet- ho; Sint-Maartensdijk: parkeerterrein nabij T.B.I. aan de Sportlaan. Oud-Vossemeer: Patrijzenweg tegenover de Bou Kooijmanstraat. Met de plaatsing van de oliecontainers meent het gemeentebestuur eerr bijdrage te kunnen leveren aan een schoner milieu op Tholen. Het is aan de Thoolse bevolking om dit initiatief een sukses te laten zijn! Het kan zijn dat u jongstleden woensdag tevergeefs hebt zitten wachten op het Thoolse onderwerp in de N.O.S. televisierubriek "Van gewest tot gewest." Zoals vorige week in deze krant stond te lezen zou de N.O.S. op 22 februari aandacht besteden aan het slaan van de eerste paal voor het bedrijfsverzamelgebouw op het industrieterrein te Sint- Maartensdijk. Verschuivingen binnen het programma zijn er de oorzaak van dat het Thoolse programma-onderdeel op woensdag 7 maart (aanvang 1 9.20 uur) aan de beurt is. Aanleiding voor de overname was het feit dat het rijk de subsidie voor verbetering alleen aan de gemeente wil betalen en niet aan de botenhellingvereniging of campingeigenaar H. Zwikker, die de grond van het parkeerterrein van het waterschap pacht. Voor 93.000 gulden zou de gemeente de botenhelling met parkeerterrein van Zwikker in eigendom, beheer en onderhoud overnemen. Van Belzen vond dat helemaal geen taak voor de overheid en wees op de risico's. Bovendien komt de zondagsrust dan in een heel ander kader te staan omdat de gemeente eigenaar is, aldus het RPF/GPV-raadslid, die aankon digde, tegen te zullen stemmen. Ook Rijnberg ging er niet mee accoord. "Door de toename van de recreatie zal de ontheiliging van Gods dag nog meer toene men", zei het SGP-raadslid De burgemeester wilde met Van Belzen liever over zondagsrust spreken in plaats van over zon dagsheiliging. Ten aanzien van de overheidstaak zag hij geen ver schil met een jachthaven. ,'Daar gebeurt precies hetzelfde. Je zou ze de kost moeten geven, hoeveel botenhellingen er door gemeen ten. provincies en combinaties daarvan geëxploiteerd worden", zei de burgemeester. Van Gorsel sprak van een bijzon der moeilijke en onduidelijke zaak. "Het voorstel is slecht on derbouwd. Stukken van het wa terschap ontbreken. Wie is de bo tenhellingvereniging? Wat zijn de huurvoorwaarden? Uit welke pot wordt dit betaald? Het verwon dert me, dat het ministerie deze subsidiëring wel goed vindt, want deze zijsprong naar de overheid is toch vreemd. Op zich is 't een goede zaak om een botenhelling direct te subsidiëren", zei het VVD-raadslid. Volgens Bijl bleek er geen over eenstemming met het waterschap te zijn en was Zwikker geen pach ter. De Bres wilde weten wat de investeringen waren. Wanneer het ministerie overname als voor waarde voor subsidie stelde, had hij daar geen problemen mee. "Rechtstreekse subsidie is een voudiger, maar dat kon niet", antwoordde de burgemeester. 'Sinds 1978 is de botenhellingve reniging er. Qua aanzien en vei ligheid is 't een beetje aanfluiting geworden. Het is beter om goed gecoördineerd onder toezicht bo ten in het water te laten dan 't overal langs glooiingen te laten doen. We willen de helling niet laten verlopen. De vereniging heeft een open karakter, zonder winstoogmerk", zei de burge meester. Hij kon zich na de be sprekingen met het waterschap van die kant geen problemen meer voorstellen. "Moeten we dan voor een aan fluiting 93 mille neertellen?", vroeg De Bres. De burgemeester hield hem voor, dat er bij de aan leg van het parkeerterrein nogal wat materiaal verwerkt was. Van Gorsel wilde in principe met de overdracht accoord gaan, mits er een goede regeling voor het beheer zou komen met voldoende waarborgen dat de helling voor iedereen toegankelijk zal zijn. De burgemeester zei, dat het rijk die voorwaarden stelt, anders wordt er geen subsidie gegeven. Bij zegde toe, dat een nieuw voorstel met een nadere uitwer king zou volgen. Moerland meende, dat wanneer een sportvereniging het niet meer zou kunnen bol werken, de ge meente de accommodaties ook zou aankopen, maar dat vond de burgemeester weer een andere zaak. Burgerlijke stand Geboorten: Nehemia A. zv J. vd Reest en A.A.M. vd Klundert, Adrianus C. zv J.H. van Loon en J.A. van Zomeren, Erik zv M.C. Piasmans en C.M. Oerlemans, Lillian M. dv J.C.J.M. Perdaems en M.L.C. de Schutter. Overlijden: Theodorus P. de Klerk, 80 jr ev A.E. vd Klundert. Huwelijken: Johannes P.M. Kruit 23 jr, onderwijzer, en Cornelia A.M. Cools 18 jr, Johannes M.M. Tholenaar 24 jr, onderhouds monteur, en Antoinette 4.C.M. Hamers 20 jr, modinette. Verhoging belastingtarieven De gemeentelijke belastingen zijn per 1 januari 1984 verhoogd met 3%, uitgezonderd het reinigi»gs- recht dat met werd vermeer derd. De tarieven bedragen mo menteel: hondenbelasting 27,50 voor elke hond, reinigingsrecht 80,— per perceel, onroerend- goedbelasting 8,50 per 3000,— voor zakelijk gerechtigden (o.a. eigenaren) en 4,25 per 3000,— waarde voor gebruikers. De lege starieven zijn eveneens met 3% verhoogd. Voor deze tariefswijzi gingen is een Koninklijke Goed keuring noodzakelijk, zodat de belastingaanslagen pas worden verzonden na het verkrijgen van genoemde goedkeuring. Bij deze zou ik willen reageren op een uitspraak die ik in uw nieuwsblad van 16 februari heb gelezen. Bij de aanbieding van het plan voor een overdekt zwembad aan de gemeente Tholen wist de di recteur van sportbouw, als maker van het plan, met nauwelijks ver holen trots te vertellen dat pro Deo werk tot het normale be drijfsrisico hoort. Aan deze uitspraak kleven een aantal mankementen. Pro Deo betekent letterlijk "Voor God" en wij vertalen dat gemakshalve in "voor niets". Het eerste manco omdat je God onmogelijk kunt vergelijken met iets "niets". Het tweede manco zit hem hier in. Als ik naar de kruidenier, bakker of accountant ga dan zal ik voor datgene wat ik koop, moeten be talen. In onze economie is dat no dig omdat degene van wie ik koop, dat geld nodig heeft om b.v. te kunnen leven, of om zaken te kunnen doen. Een heel gangbaar stelsel, wat al gemeen aanvaard is. Medelijden met de heer de Jongh zou hier dus op zijn plaats zijn omdat hij blijk baar geen geld ontvangt voor zijn arbeid, dus niet kan leven, geen zaken kan doen. Of schuilt er een addertje onder het gras? Want hij leeft toch, hij doet toch zaken. Hoe kan dat dan? Eigenlijk heel simpel. Bij een se riematig geproduceerd produkt (daar waar er meer van zijn) moet je een markt zoeken. Je biedt je waar aan voor een prijs die de consument (in dit geval de ge meente) betalen moet. In die prijs zijn begrepen de kosten van ar beid. dus ook ontwerp, de goede* ren die je nodig hebt en als het goed is ook nog winst. Het pro dukt dat dhr. de Jongh verkoopt zijn zwembaden, sporthallen enz. Daarvan zal hij er wel een tiental verkopen op jaarbasis. En daar zit hem de kneep, het zijn de aantal len die hij verkoopt die zijn on kosten opbrengen. Zou dat niet zo zijn dan zou het gauw gebeurd zijn met zijn bedrijf. Met andere woorden, waar hij niet verkoopt, betalen anderen de kosten. Lo gisch dus dat hij met belangstel ling uitkijkt naar een eventuele opdracht, hij krijgt dan de kosten terug die hij elders heeft moeten maken. De facto betalen we dus te veel. Zijn Pro Deo is dus vals en dat is maar goed ook, want het hoort niet thuis in ons maatschappelijk stelsel. De slavernij, een tijdperk waarin men de mensen voor niets kon laten werken, is gelukkig voorbij. Zijn uitspraak is jammer lijk, omdat het de tegenwoordig in zwang zijnde, hongerige gedach ten voedt dat het normaal is om Pro Deo werk te verlangen van bedrijven, personen of instanties. Ook van hen, die geen seriematig produkt vervaardigen waarin ze de gemaakte kosten kunnen doorberekenen. Laat ik besluiten met te stellen dat ik grote waardering heb voor de werkgroep die in hun vrije tijd vele uren moet hebben gewerkt aan de uitwerking van hun initia tief. Het meedenken, het intiëren door de burgerij geeft positieve impulsen aan de Thoolse leef baarheid. Alleen jammer dat ze ten aanzien van de architectuur en stedebouw hun toevlucht hebben genomen tot de commercie. Een commercie die slechts uit is op geldelijk gewin en beide disciplines laat voor wat ze zijn: Erger nog, dezelfde, in Tholen aangeboden hal, ook nog in bv. Lutjebroek te koop aan-, biedt. Ook ten aanzien van bedoelde disciplines had de Thoolse burge rij in advisering kunnen voorzien. Een gemiste kans dus! Tom Moerland, architect St. Maartensdijk Met goedkeuring van de gemeen te Halsteren, hebben de dames van de kinderkledingbeurs beslo ten, vanaf 1 maart voortaan iedere éérste donderdag van de maand de kledingbeurs open te stellen in de 'Wittenhorst'; ingang onder de brandtrap van de bibliotheek. Inzamelen: woensdag 29 februari van 9-12 en van 13.30-16.30 u. maximaal 10 stuks; Verkoop: donderdag 1 maart van 9-12 en van 13.30-16.30 u. De opbrengst is bestemd voor de jeugdsoos. Negentien vrijwilligers hebben maandagmorgen in de voormalige kleuterschool Radda Barnenstraat te St. Maartensdijk instructie ge kregen voor het grote fiets-gra- veerproject op Tholen en St. Phi lipsland. Coördinator is dhr. P. van Meel uit Oud-Vossemeer. Hij heeft met zijn vrijwilligers in maart vijftien dagen de handen vol aan het graveren van fietsen met de postcode. Kapitein Stehouwer van het bu reau voorkoming Misdrijven van de rijkspolitie te Middelburg, be nadrukte dat voorkomen beter is dan achteraf pogingen onderne men om gestolen fietsen op te sporen. "Op Tholen en St. Phi lipsland valt het met de criminali teit nog wel mee, zo heb ik uit eigen ervaring kunnen vaststellen. We verwachten, dat deze in de toekomst toch zal toenemen", zei de kapiteitn. "In de zomermaan den valt een piek te bespeuren in het vandalisme. Toeristen uit het westen nemen het veelal niet zo nauw met mijn en dijn. Gelukkig is hier de mentaliteit van de be volking heel anders", aldus Ste houwer. Het graveren gebeurt in de brandweerkazerne of het dorps huis. Dagelijks kan men er van tien tot acht uur terecht, maar de vrijwilligers mogen niet teveel uren achter elkaar werken. Het project mag ook niet concurren tievervalsend zijn. maar gezien de toezegging van de rijwielhandela ren om bij verhuizing of aankoop van een tweewieler gratis te gra veren, gaat dat hier niet op. Van Meel beheert de apparatuur en begeleidt de vrijwilligers. De gemeenten vergoeden de reiskos ten en betalen 's avonds een war me maaltijd. De vrijwilligers ko men uit Oud-Vossemeer, Tholen en St. Annaland (elk 3), St. Maar tensdijk (5), Scherpenisse en Sta venisse (elk 2) en 1 uit Anna Ja- cobapolder. Rechter kant Het graveren gebeurt aan de rechterkant van de fiets om voor uniformiteit te zorgen. Er is ook een bepaald letterschema dat de Woensdag Donderdag Vrijdag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Maandag Dinsdag 7 maart St. Maartensdijk 10.00-20.00 uur 8 maart St. Maartensdijk 10.00-17.00 uur 9 maart St. Maartensdijk 10.00-17.00 uur 12 maart Stavenisse 10.00-20.00 uur 13 maart Tholen 10.00-17.00 uur 14 maart Tholen 10.00-20.00 uur 15 maart Tholen 10.00-20.00 uur 16 maart Tholen 10.00-17.00 uur 19 maart Anna Jac.polder 14.30-20.00 uur 20 maart St. Philipsland 10.00-20.00 uur 21 maart Oud-Vossemeer 10.00-20.00 uur 22 maart St. Annaland 10.00-20.00 uur 23 maart St. Annaland 10.00-17.00 uur 26 maart Poortvliet 10.00-20.00 uur 27 maart Scherpenisse 10.00-20.00 uur deelnemers moeten hanteren. Zo wel postcode als huisnummer worden in de lug of de staande stang onder het zadel aange bracht. Met merk wordt vervol gens met behulp van een kwastje voorzien van een goudbrons hoogglans verf. Met een doekje wordt de overtcflleige verf verwij derd, waarna er lak overheen wordt gespoten om roest tegen te gaan. Woensdagmiddag en -avond opent de O. Elsemanschool in Bergen op Zoom 's middags haar deuren voor de leerlingen van de hoogste klassen van het basison derwijs. Voor de meegekomen ouders worden aparte voorlich tingsbijeenkomsten georgani seerd. Aangezien de informatiedag dit jaar op een schrikkeldag valt wordt het geheel op een ludieke manier gekoppeld aan een oud volksrijmpje dat zegt: 't Is van 't jaer een schrickeljaer. Dan loopen de meisjes de jong- hens naer. Bepaalde initiatieven gaan op die dag dus van de meisjes uit. Om de jeugdige bezoekers te attenderen op dit oude volksgebruik ligt er voor elke deelneemster een vrijer klaar: Een vrijer geheel en al van specu- laes Die en doet niet slegt en dwaes. De Petrus Canisius School voor lager beroepsonderwijs in Bergen op Zoom houdt morgen van half tien tot half negen en zaterdag van een tot vier uur open huis.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1984 | | pagina 5