TER TOLNE Met de rommelpot HET SCHOOLGEBOUW SCHOOLVOETBAL "Ter Tolne" door de jaren heen Geschenk van de reünisten 9*.. EXCURSIE NAAR HET MARKIEZAATSMEER 100 jaar Openbare School Waarom wordt een plaquette onthuld? Een verslag van de onthulling Klas 4 "Ter Tolne" bezoekt klas 4 'De Oesterschelp" Interview met Mevr. Meerman, oud-onderwijzeres 'Ter Tolne" Damcompetitie "Ter Tolne" Ter geleqenheid van de 40ste jaargang van de Eendrachtbode presenteert zich deze week de In de Striene, een water dat dwars door het huidige eiland Tholen lag, werd tol geheven ten gerieve van de heren van dit gebied. De tolgaarders woonden nabij de Striene in het dorp Schakerloo. Toen rond 1100 de Striene langzamerhand verzandde en de Eendracht een betere route voor de scheepvaart werd, ontstond ook de noodzaak de tol te verplaatsen. Men koos de dijk, daar waar de Molenvlietsedijk erop aansloot. De tolgaarders gingen daar wonen en andere mensen gingen ook bij deze tol, dus Ter Tolne, wonen. Zo ontstond de oudste naam van onze stad en de school is er naar genoemd. Het is nog niet zo heel lang ge leden, dat we op onze school een aktie hebben ondernomen om de folklore in ere te her stellen. Zo haalden we in ja nuari 1979 de televisie met het programma "Van gewest tot gewest". De kinderen van toen hebben we geleerd hoe men een rom melpot (koenkelpot) moet ma ken. De kinderen van nu weten dit misschien niet/niet meer? vandaar dat we via dit schrijven hierop nog eens willen terug komen hoe men nu precies een rommelpot maakt. De be nodigdheden: a. een blikken bus; b. een varkensblaas; c. een stevige rietstengel (ca. 30 cm); d. twee touwtjes. Wat te doen De varkensblaas moet natuur lijk eerst goed schoongemaakt worden. Laat hem daarna goed drogen, zeker een week lang, maar niet in een al te droge ruimte. Als dat gebeurd is neem je de varkensblaas met riet en plaats je het riet midden in de blaas (niet door de blaas). Draai alles nu ondersteboven, zoals op het plaatje (2) is aan gegeven en bindt de blaas ste vig aan het rietje vast. Dan draaien we het weer terug en leggen het op de blikken bus en bevestigen het met een ste vig touwtje. Denk er om de var kensblaas moet droog zijn en niet nat of vochtig op de bus leggen, want anders scheurt de varkensblaas onherroepe lijk. En nu maar koenkelen d.w.z. de handen worden vochtig ge maakt en glijden langs het riet. Zo ontstaat een brommerig geluid. De rommelpotliedjes zijn nog wel bekend, dus die schrijven we hier niet meer op. Toch is er nog een "nieuw" oud rommelpotliedje boven water gekomen. Het dateert uit de jaren 1920-1930. Het gaat zo: Schip-per, schip-per jij moet strij-ken, schip-per jij moet ver-der kij-ken. Jij moet klim-men hoog in de top. Geef me een cent-je voor de rom-mel-pot. Wie weet klinkt dit liedje op 31 december voor vele Tholena- ren als muziek in de oren. «ij *ili* >1^ We zijn met een aantal hulpou- ders en de gehele derde klas naar de Oosterscheldewerken wezen kijken. Toen we daar aankwamen, werden we ont vangen door een medewerker van Rijkswaterstaat. We zijn eerst naar een documentatie- gebouw gegaan, waar we uitleg kregen over de Oosterschelde werken en het Markiezaatsmeer en hoe of de zoet/zoutwater sluizen werken. Daarna zijn we naar een werkeiland gevaren en konden we zo zien hoe of het allemaal wordt. Ik vond het als hulpmoeder erg interessant. Nog niet zo lang geleden was "Ter Tolne" een school met 5 leerkrachten. In 1973 werd de school 6-klassig. Daarna is de groei explosief verlopen tot een 11-klassige school tot en kele jaren geleden. Nu is de school 10-klassig door een lichte daling van het aantal leerlingen en door een klasse vergroting opgelegd door de bezuinigingswetten. Momen teel staat er een klas onder lei ding van twee jongere leer krachten, die vanwege een werkgelegenheidsproject zijn aangesteld. Gelet op de huidi ge aantallen kleuters op de drie met ons samenwerkende kleu terscholen, weten we dat het leerlingenaantal niet sterk zal teruglopen de eerste jaren. De genoemde kleuterscholen zijn: "Kleuterlust", "De Merel", "De Bijenkorf". De leerkrachten van de kleu terscholen en de lagere school hebben onderling veel contact over o.a. leerstof, continuïteit en samenwerking. Het onderwijs dat gegeven wordt is klassikaal. Hoewel tra ditioneel vinden wij deze vorm van lesgeven het meest aan sluiten bij onze opvattingen en bij de situatie waarin wij lesge ven. De kinderen hebben hier door de geborgenheid van een klas en leren als klein "maat schappijtje" te functioneren. Ook het zitten blijven handha ven wij, omdat het voor een kind erg frustrerend is continu een opgejaagd gevoel te heb ben. Blijven zitten geeft dan een pas-op-de-plaats. Naast de gebruikelijke leerstof wordt er aandacht besteed aan allerlei andere zaken zoals schoolreisjes, excursies, voet bal, dammen en een jaarlijkse feestavond. Het openbare karakter van de school uit zich op diverse wij zen. Ons leerlingenbestand vertoont een gemêleerd gezel schap, dat wordt geleerd sa men te werken, niet ieder voor zich of per groepje of per ge loof of wat dan ook, maar met z'n allen, met verdraagzaam heid voor elkaar. De plaquette hangt bij meneer Kousemakers kamertje aan de muur, met een grote doek ero ver waarop staat; VAN DE REÜNISTEN. Er staan al een heleboel mensen en ze zeggen dat er nog meer komen. Ze zijn er nu inmiddels allemaal. We gaan nu beginnen met de ont hulling. Rianne en ik onthullen de plaquette. Er worden op eens een heleboel foto's geno men. De plaquette is erg mooi. Zo ziet het er uit; Bovenaan staan twee visjes die Henk Potters (de maker) heeft gemaakt om dat dit een vissersplaats is. Daaronder staat de oude school in de Dalemsestraat. Naast de visjes aan de rechter kant staat een afbeelding van een meisje met bloemen in 'aar handen. Dat betekent: Biologie. Aan de linkerkant staat een afbeelding van een jongen die aan het schilderen is. Dat betekent: Handenarbeid. Rechts-onder een afbeelding van een jongen met een bal. Dat betekent: Sport. Links-on der een meisje dat aan het denken is, en dat betekent: Hard leren. Eerst gaat mevrouw Bout een toespraak houden. Mevrouw Bout heeft ons ook verteld waarvoor het is. Het is voor de school want die bestaat al 100 jaar. Meneer Kousemaker zegt nog waarom het daar hangt. Dit is zo, omdat hij wil dat iedereen het kan zien. Namens de leerlingen: Wendy Johnson, Rianne Baay, Sophie v.d. Berg, klas 6. ledereen zal het wel kennen, dat bord langs de Molenvlietse dijk: "O.L. School", ledereen is er wel eens langs geraced in zijn auto, het bord "vaart min deren spaart kinderen" nege rend. Ik wist zelf nooit waar die letters voor stonden. Om de vraag, die zich telkens, wanneer ik het bord zag, in mijn hoofd op wierp van een antwoord te voorzien, gaf ik die "O.L." als verklaring "Oliebollen". Het werd dus Oliebollenschool. La ter werd gelukkig het bord "Ter Tolne" onthuld, want met Olie bollenschool was ik zelf ook niet zo gelukkig. Toen ik in de eerste klas als (kort) broekje pas kwam kijken, vond ik die 6e klassers toch zo ontzettend groot, ik wist niet wat ik zag, en daar zat ik bij op school. Naarmate die 6e klas sers kleiner werden en ikzelf, naar ik vond, groter werd het steeds leuker gesprekken leerden, dat je maar blij moest zijn, dat "middelbare" huiswerk nog niet te hebben. De mogelijkheid bestond om te dammen of te voetballen, wat uiterst verdienstelijk op Thools—Zeeuws—, en zelfs Nationaal niveau gedaan werd. Ook het medium televisie had belangstelling voor de school. "Ren je rot" was nog maar net, afgelopen, of de school werd de uitzending van "Van Gewest tot Gewest" binnengesleurd, en wat te denken van de jaarlijks gehouden schoolreisjes. Plop! Tjonge wat zijn die 6e klassers ineens weer ontzet tend groot. Loop je daar als (lang)broekje door'die school. Zit je nu weer in de eerste klas? Ja, en probeer er nu maar weer eens wat van te maken; dat huiswerk zal toch moeten wor den gedaan, en die proefwer ken moeten worden geleerd. Die 6e klassers zijn alweer een stuk kleiner, maar gemakke lijker is het er allemaal niet op geworden. Geert Almekinders, A5 RSG. De 4e klas van onze school heeft naar aanleiding van een project recepten verzameld. Voor uitvoering van deze re cepten was hulp nodig en ook een keuken. De 4e klas van de LHNO bleek zeer ingenomen gastvrouw te mogen spelen. Door een schitterende samen werking werden vele soorten gerechten gemaakt, opgediend en opgegeten door de beide 4de klassers. Ook de afwas werd samen gedaan, zodat er in goede samenwerking een pret tige en toch leerzame middag ontstond. Enkele recepten wa ren: bruinebonensoep; brie met stroopsaus; runfordsoep (17e eeuws); pruimenmoes en bal- kenbrij. Het schoolgebouw aan de Mo lenvlietsedijk heeft na het klaarkomen in 1965 vele ver anderingen ondergaan. Dit had niet zozeer te maken met ver andering van onderwijs dan wel met de groei van het aantal leerlingen. Telde de school in 1965 150 leerlingen, in 1974 waren heter 203. Vandaar dat er 2 noodlo- kalen moesten worden ge bouwd om de kinderen daar in onder te brengen. Met het ge reedkomen van de Dalempol der bleef het aantal leerlingen groeien. In 1975 moesten er weer lokalen bijkomen. Er wer den nu 2 lokalen gesitueerd aan de Zoekweg een ge meenschapsruimte. In 1979 bereikten we het. grootste aantal leerlingen nl. 300. Ook nu moesten hier voorzieningen voor getroffen worden. Er werd een lokaal aan de bestaande gemeenschaps ruimte gebouwd, die wij in de omgangstaal "de puist" noem den. Langzamerhand liep het aantal leerlingen enigszins te rug naar het niveau .van 270 300- 2T 2&o - ITO lbo 250 2 VO 230 220- 210 2oa '3° i(9o- f iba i.i.L éi 'ij ts 'h 'l° 7' 71 73 7v 75 77 7" 'W 90 '9' V3 De ontwikkeling van het leerlingenaantal. leerlingen. Gezien de voor spellingen zal dij aantal ge continueerd kunnen blijven. Als in 1985 de kleuterscholen geïntegreerd zullen zijn, zal de nieuwe basisschool "Ter Tol ne" ca. 380 leerlingen tellen. De in 1973 gebouwde noodlo- kalen begonnen mankementen te vertonen. Het ministerie ver leende dit jaar goedkeuring om deze 2 lokalen te vervangen door 2 stenen. Op de bouwkundige tekenka mer in St. Maartensdijk ont wierp men een plan, dat vele voordelen heeft. De "puist" gaat verdwijnen. De gemeen schapsruimte wordt nu echt binnen de school een gemeen schappelijk centrum, want om dit gemeenschapscentrum worden 2 lokalen, een berging, toiletten, een personeelskamer en een keuken gebouwd. Een geweldige verbetering dus. We zijn, gezien de economische recessie, er zeer mee ingeno men en hopen deze aanbouw medio maart 1984 in gebruik te kunnen nemen. 1 Hoe lang heeft U op school gewerkt? 25 Jaar, maar op andere scholen 1 5 jaar. Ik ben begonnen op mijn 1 8de jaar. 2 Vond U het leuk op school Ja, altijd, ik ging met mijn 4de jaar naar de kleuterschool en ik ben met mijn 63ste jaar gestopt. 3 Waren er andere vakken dan nu? Nee, maar we kregen veel handwerken. 4 Welk vak vond U het leukst om te geven? Waarom? Biologie, ik hou van planten en dieren en ik had er veel spullen voor. 5 Wat vond U het vervelendste om te doen? De lange vergadering na schooltijd. 6 Wat vond U dat er veranderd moest worden op school? Elk jaar één week bij elkaar komen om een nieuw^ leerstof te leren. 7 Vond U het vervelend als er kinderen na moesten blijven? Zo min mogelijk na laten blijven, maar als het echt nodig was, moest het ook. 8 Wat vindt U beter van vroeger op school en nu op school? Vroeger, vond ik, dat de school kleiner was en je kende de kinderen beter en de ouders stelden veel belang in de leerstof van hun kinderen. 9 Hoe oud was U toen U voor het eerst voo de klas stond. 1 8 Jaar. In juli 1 934 stond ik voor de klas. 10 Vond U het erg om van school te gaan? Als je iets 40 jaar gedaan hebt wil je ook wel wat anders. 11 Vond U de school mooier of beter als nu? De nieuwe scholen zijn beter. 12 In welke klas zou U graag willen staan? In de 3de klas, dan is het speelse er een beetje uit. 73 Hoe ging het schoolreisje er aan toe? Het gaat er nu hetzelfde aan toe. 74 Hadden ze al "letterstad"? Ja, maar ik heb er niet mee gewerkt. 7 5 Wie was er vóór Dhr. Kousemaker schoolhoofd? Dat was dhr. v. Veenendaal. 7 6 Is Tholen veel veranderd? Ja, vroeger wooriden er 3500 mensen in Tholen. 7 7 Hoe ging U naar school? Op de fiets en 's zomers als het mooi weer was, ging ik lopen. Bedankt Mevr. Meerman voor dit intervieuw, Werner Tazelaar, Sophie van de Berg, en Marcel van Oorschot. Michael: Ik vond het leuk, soms spannende wedstrijden, maar ik deed zomaar mee, ik wist dat ik niks zou winnen, ik deed voor de lol mee. Saïd: Wij doen op school ook aan dammen. Dat vind ik leuk, een keer lekker ontspannen! Gerard: Ik vond het leuk om mee te doen. Er was wel een leuke en goede tegestand. En ik heb er heel wat van opge stoken. Wilco: Vorig jaar heb ik ook meegedaan met dammen maar dit jaar ben ik beter geëindigd. En ik vind het dammen een leuke sport. Johny: Er waren 'hele span nende wedstrijden, en hele leuke. Ik vond het heel erg leuk om mee te doen. Wendy: Ik vond het moeilijk, maar erg leuk, dat dammen. Mario: Ik vond het heel leuk. Ik deed maar voor het leutje mee. Maar toch wou ik bij de beste 5 horen. Het schoolvoetbal bestaat officieel al vanaf 1963. Al 20 jaar doen wij hier aan mee. Sedertdien hebben we al twee wisselbekers veroverd. Als we dit jaar het schoolvoetbal winnend af zouden kunnen sluiten, zou dit de derde wisselbeker kunnen-zijn. Daarvoor hebben we al enkele oefenwedstrijden gespeeld. Vanaf 1974 kon eF ook voor het Zeeuws kampioenschap ge streden worden. Zoals het schemaatje laat zien, zijn we 3x eerste 1x tweede en 2x derde geworden. 1974 O.L.3. Oud-Vossemeer 1975 De Toetssteen 1976 O.L.S. St. Annaland 1977 O.L.S. Tholen 1978 O.L.S. Tholen 1979 O.L.S. Tholen 1980 O.L.S. Tholen 1981 O.L.S. St. Maartensdijk 1982 O.L.S. Tholen 1983 O.L.S. Tholen kampioenschap .v.Zeeland 4e 1e 7e 1e 1e 3e 1e 3e 3e 2e v. Nederland 5e/6e 5e/6e 5e/6e De e'erste plaatsen gaven ons recht om deel te nemen aan 't Nederlands kampioenschap. Hiervoor zijn we naar Zeist geweest. Ook hier behaalden we 3x een derde plaats in onze poule. Dit houdt een 5e/6e plaats van Nederland in. Eén maal moest een penalty de beslissing brengen om naar de finale te mogen. Helaas lukte dit net niet. Toch blijven er vele mooie herinneringen aan deze ontmoetingen achter, waarbij het gemeentebestuur van Tholen middels de toenmalige wethouders Moerland en Schepernis acte de pré- sence gaven. Vorig jaar eindigden we bij het kampioenschap van Zeeland als tweede. Van dit elftal zijn er nog 7 spelers over, die graag met de andere spelers deel willen nemen aan het kampioenschap van Zeeland, dat dit jaar op Tholen wordt gehouden. Wie weet vallen we in de prijzen en hopen we als het effe kan nog eens naar Zeist te kunnen. Geert Polderman en SaïD Boudou. AM? J***''* Voetbalfoto in de Eendrachtbode van 12 mei 1977.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 15