De Rehobothschool
en haar grondslag
Onze doorloper
Doorsneebakker bakt vijftig
tot zestig soorten brood
REHOBOTHSCHOOL
STAVEN ISSE
Jé
Donderdag 17 november 1983
EENDRACHTBODE
9
De grondslag
Doorwerking van de
grondslag
De praktijk in
de school
De leerstof
Conclusie
Tekenonderwijs
ty 1
y:
J?
BOEKEN?
Bellen!
01665-2375
Enigszins verbaasd dat de
Rehobothschool de spits van een serie
artikelen rond het onderwijsgebeuren
mocht afbijten, trachtten we te
doordenken wat het meest wezenlijke van
het onderwijs op onze school uitmaakt.
Dat is niet dat het een streekschool is, die
haar leerlingen betrekt uit het gehele
eiland Tholen. Ook niet, dat het kleuter- en
lager onderwijs herbergt. Zelfs niet, dat er
gewerkt wordt naar de toekomstige
basisschool, en beide scholen daarop
vooruitlopend al een eenhoofdige leiding
hebben.
Het meest wezenlijke van deze school
behoren we te zoeken in haar naam:
Rehobothschool voor kleuter- en lager
onderwijs op Gereformeerde Grondslag.
Rehoboth. U kent het Bijbel
verhaal over Izaak bij de Filis-
tijnse stad Gerar. Tweemaal
hadden de herders van Gerar
bij de waterputten van Izaaks
herders getwist. De derde wa
terput werd met rust gelaten.
Izaak noemt deze put daarom
Rehoboth, dat wil zeggen:
"Want nu heeft ons de HEERE
ruimte gemaakt".
Zo is er in deze school ruimte
gevonden om de gereformeer
de grondslag van de school te
verwezenlijken. Althans, hier
naar moet steeds getracht
worden. Zowel bestuur, als
personeel heeft zich hieraan
verbonden. Niet dat zij dit in ei
gen kracht zouden vermogen,
maar de eis ligt wel op hen.
Het wezen van de school wordt
dus bepaald door haar grond
slag. Gods Woord in de eerste
plaats, en ten tweede de daar
op gebaseerde belijdenisge
schriften der kerk, vastgesteld
op de Nationale Synode van
Dordrecht in de jaren
1618-1619. De grondslag van
de school wordt dus bepaald
door de leer der kerk. Het be
stuur van de school wordt dan
ook gevormd uit vertegen
woordigers van enige kerke
lijke gemeenten. Het belang
werd er van ingezien de
grondslag enigszins nader uit
te werken. In de loop der jaren
bleek dat de leer der kerk nader
beschreven diende te worden,
omdat steeds weer werd ge
probeerd het hechte funda
ment van de aloude gerefor
meerde belijdenis te ondergra
ven. En dit heeft zijn gevolgen
gehad voor het christelijk on
derwijs. Daarom is duidelijk in
de grondslag verwoord, dat
bijvoorbeeld het verbond der
genade onder beheersing staat
van Gods eeuwige predestina
tie of verkiezing. En ook dat
Gods algemene genade, die
God in Zijn goedheid nog aan
elk mens betoont, alleen voor
de uitverkorenen voortvloeit uit
de verdiens}g.y3n Christus. .Het
is een wezenlijk versohil of.d».
mens goede gaven uit Gods
gunst om Christus wil ontvangt
of als een os vet gemest wordt
voor de dag der slachting. Na
drukkelijk dienden we ook in de
grondslag te verwoorden dat
de wedergeboorte een eenzij
dige Godsdaad is.
U zult u misschien wel afvra
gen, waarom de grondslag zo
benadrukt wordt in dit artikel.
Immers, alles is niet in de
j grondslag te verwoorden. Het
komt toch aan op de praktijk
van het onderwijs.
Toch is het van het grootste
belang. De grondslag zal het
fundament zijn, waarop het
gehele praktische schoolge
beuren stoelt. Het behoort als
een zuurdesem, als gist, het
gehele onderwijs te doortrek
ken. De grondslag bepaalt het
onderwijs in de praktijk.
De grondslag stelt eisen. Eisen
aan de leidsters, de juf en de
Zesdeklasser: kastanje in bol
ster
meesters, aan het bestuur. In
leer en leven zullen zij in en
buiten school zich overeen
komstig die grondslag te ge
dragen hebben. Dit zal onder
andere tot uiting komen in hun
onderwijskundig en opvoed
kundig handelen.
U zult aanvoelen, dat dit artikel
zich er niet toe leent op deze
zaken breed in te gaan. We
stippen maar iets aan.
Dazelfde..eisen komen ook tot
«praeHeerlingen. «Zij hebben
zich té onderwerpen aan het
gezag van de leerkrachten die
over hen gesteld zijn. Zij zullen
zich ook in hun kleding over
eenkomstig de grondslag
moeten gedragen. Het behoort
Ter gelegenheid van de 40ste
jaargang van de
Eendrachtbode presenteert
zich deze week de
Officiële naam
Stichting tot het verstrekken van Onderwijs op Gereformeerde
Grondslag, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Ne
derland (Oud-Vossemeer, Sint-Annaland en Sint Maartensdijk) en
de Oud Gereformeerde Gemeente te Stavenisse.
De Rehobothschool bestaat uit een kleuter- en een lagere school.
Het hoofd van beide scholen is: dhr. W. v.d. Dikkenberg.
Personeel kleuterschool: Mej. T. Blok en Mej. N. v.d. Wege.
Personeel lagere school: Mej. G. Mulder, Dhr. H. Verhelst, dhr.
A.W.L. de Wit en dhr. W. v.d. Dikkenberg. Parttime: Mevr. H.
Priem, Handwerken: Mevr. M. Quist.
Aantal leerlingen:
Kleuterschool per 16 oktober: 37
lagere school per 16 oktober: 89
De school aan de Pilootwég
tot de regels van de school dat
meisjes geen lange broeken
dragen, dat niemand in sport-
kleren rondloopt. Zo trachten
we een levenssfeer te behou
den die denkend vanuit de
grondslag - wenselijk is. Een
levenssfeer waarin orde en re
gel een klimaat scheppen
waarin te werken valt.
Overigens willen we niet het
idee wekken, als zouden onze
leerkrachten en leerlingen zich
volkomen overeenkomstig die
grondslag kunnen gedragen.
Gezien de grondslag kan dit
ook niet. De mens is juist van
nature geneigd tot alle kwaad,
ja hij haat God en zijn naaste in
het diepst van zijn hart. Toch
blijft de eis tot ons komen te
bouwen op het Enige Funda
ment. leder binnen de ge
meenschap van de school zal
aanspreekbaar moeten zijn op
de grondslag ondanks alle fei
len en gebreken.
Veel waarde hechten we aan
een levenssfeer overeenkom
stig de grondslag. De school is
toch een verlengstuk van het
gezin voor wat de opvoed
kundige kant betreft? Deze le
venssfeer tracht het kind tot op
zekere hoogte een bescher
ming te bieden tegen het vele
onchristelijke buiten school en
gezin. De school heeft tot taak
de kinderen in samenwerking
met de ouders te funderen in
de leer die naar de godzalig
heid is.
Nog even voortbordurend op
het doorwerken van de grond
slag kunnen we denken aan
speciale herdenkingen, aan
feestdagen. De grondslag
biedt ons ook hiervoor regels,
die ondanks alle menselijke
meningen, bepalend zijn. Sin
terklaas, als mengeling van
roomse en heidense feesten, ja
vader- en moederdag, als
commerciël getinte feesten op
de Dag des Heeren, worden
niet herdacht. Dit in tegenstel
ling tot hervormingsdag en de
heilsfeiten.
De kinderen accepteren dit als
heel gewoon. Ze missen echt
niets en we hopen dat een
goede werksfeer, waarin het
kind zich aanvaard voelt, toch
wezenlijker is voor een kind.
Wat is een kind voor een leer
kracht belangrijk! Nee, het kind
staat niet centraal in ons on
derwijs. De grondslag is bepa
lend, die staat centraal.
We beseffen dat dit tegen alle
hedendaagse onderwijskundi
ge dogma's indruist. Toch is
het kind wel belangrijk. Het in
dividuele kind. Want elk kind is
uniek. Elk kind is een schepsel
Gods met eigen gaven en ta
lenten van hoofd en hart en
handen. De leerkracht moet in
zijn relatie met de leerling, met
de kleuter uitgaan van de uni
citeit van elk kind. Ik bedoel
hiermee dat er geen kind gelijk
is, elk kind is uniek. Elk kind
vraagt aan de leerkracht om
speciale aandacht voor haar of
zijn leventje. Dat niet alleen,
het vraagt om gemeende wer
kelijke aandacht. Ik dacht dat
dit Bijbels is. Elk kind heeft een
ziel voor de eeuwigheid ge
schapen, elk kind behoeft hier
toe persoonlijke aandacht. En
niet alleen hierin, maar ook in
het tijdelijke leven. Elk kind
heeft eigen problemen, elk kind
kent eigen moeilijkheden voor
wat de leerstof betreft.
Ook al werken we vanuit een
(verzacht) klassikale aanpak,
toch moeten wij, als leerkrach
ten, het individuele kind in het
oog houden. Het onderwijs
dient dus kindgericht te zijn. In
het verlengde van deze ge
dachte ligt de speciale hulp,
geboden aan kinderen met
leer- en opvoedingsmoeilijkhe
den. Deze moeilijkheden kun
nen van tijdelijke aard zijn als
er een hiaat in de kennis van
het kind rond een bepaald pro
bleem bestaat. Ook kan het
leerprobleem van permanente
aard zijn. Zowel de kinderen
met een hiaat in het begrijpen
van de aangeboden leerstof,
als die waarvan het probleem
langdurig van aard is, krijgen
extra hulp.
Hiervoor is de school onder
andere aangewezen op onder
steuning van de schoolbege
leiding, het Ds. G.H. Kersten
onderwijscentrum. Regelmatig
ontvangt de school waardevol
le hulp van de begeleider dhr.
R.A. van der Garde. Hij helpt
ons om kinderen-met-proble-
men de hulp die ze nodig heb
ben te bieden. Daarbij werkt
een collega met verschillende
kinderen in het "kamertje".
Hiervoor gebruiken we de les-
vrije schooltijd van het hoofd
der school. Zo wordt het werk
van de begeleider functioneler.
Hij behoeft niet alle "pro
bleemkinderen" te helpen,
maar kan zich tot de meer
moeilijker zaken bepalen, zoals
het afnemen van toetsen,
moeilijke problemen trachten
te ontleden. Kortom hij kan
zich bepalen tot het specialis
tenwerk. Waarnaast hij nauw
keurig bijhoudt in hoeverre de
extra hulp in het "kamertje"
effectief en juist uitgevoerd
wordt. Dit alles geschiedt in
nauw overleg met de desbe
treffende klasseleerkracht en
het schoolhoofd.
De schoolbegeleiding is op
onze school een erg intensieve
zaak. Mede doordat onze
school ook kinderen op school
toelaat cq. houdt, welke eigen
lijk naar bijvoorbeeld een
MLK-school zouden moeten
worden verwezen. Het kost el
ke leerkracht veel extra uren en
inspanning om toch deze kin
deren doelgericht onderwijs te
geven. Zolang er echter geen
buitengewoon onderwijs, ge
grond op de gereformeerde
beginselen aanwezig is, zien
wij het als onze plicht hieraan
onze krachten zoveel mogelijk
te geven.
Toch moeten we, als we spre
ken over de extra begeleiding
van kinderen, onderstrepen
dat een juiste onderwijskundi
ge aandacht alleen niet vol
doende is. Ja, zij zal haar doel
voorbij schieten als deze aan
dacht niet gemengd is met lief
de voor juist dat kind. Dat kind,
Kleuter, 4,8 jaar: blad met dui
delijke hoofdnerf
dat zo vaak aandacht nodig
heeft als de leerkracht zijn
handen vol heeft!
Niet in de laatste plaats komt
de leerstof. De leefstof geba
seerd op de grondslag. In de
Bijbelvertelling zal de grond
slag zeer duidelijk naar voren
moeten komen, zij zal als het
ware met de grondslag ineen
gevloeid dienen te zijn. De Bij
belvertelling is de beste gele
genheid de Waarheid op de
gewetens van de kinderen te
binden. De noodzaak van de
ellendekennis zal benadrukt
dienen te worden. Hoe kan er
anders plaats zijn voor Christus
Die een Verlosser is van zich
schuldigkennende zondaren.
Niet alleen in de Bijbelvertelling
maar in het gehele onderwijs
dient de grondslag als een
zuurdesem te werken. Bijzon
der moeilijk is het vinden van
geschikte lees- en leerboeken.
Het is een zaak van steeds te
rugkerende zorg. Immers, we
mogen niet genoegen nemen
met een methode, waarin met
de grondslag strijdende zaken
staan. Veel kostbare tijd moet
dan ook besteed worden aan
het ontwikkelen van eigen me
thoden, veelal in samenwer
king met anderen.
Zo hebben we momenteel een
volledige geschiedenismetho
de, welke gebaseerd is op de
gereformeerde beginselen. En
waarin de kerkgeschiedenis
als het hart van de historie ge
zien wordt. Immers het gehele
geschiedgebeuren cirkelt om
Gods Volk. De uitverkiezing is
de kern van de geschiedenis.
Ook mogen we eigen liedbun
dels met inhoudsvolle geeste
lijke liederen uit voorbije eeu
wen bezitten. Daarnaast heeft
het onderwijzend personeel
een geoorloofd repertoire van
liederen rond de heilsfeiten sa
mengesteld. Aan een methode
voor aanvankelijk lezen wordt
gewerkt. De grondslag verlangt
echter nog meer nieuwe me
thoden. Want neutrale metho
den zijn per definitie niet-
i christelijk.
Een school welke genoemd is
naar Christus nl. een christe
lijke school) behoort Zijn
Woord in alles ten grondslag te
hebben. Ook in methoden en
opvoedkundig en onderwijs
kundig handelen.
Natuurlijk is niet het gehele
onderwijs aan leerboeken, me
thoden gebonden. Ons leer
plan geeft aan dat de oudere
kinderen in de schooltuin wer
ken. Na schooltijd en tussen de
middag wordt er ijverig ge
zaaid, gepoot en gewied enz.
De kinderen zullen met het ge
leerde praktisch bezig moeten
zijn.
Tijdens de lessen handvaar
digheid knutselen we graag. Er
wordt gehaakt, gebreid door de
meisjes, terwijl de oudere jon
gens timmeren, figuurzagen,
solderen. Jongere kinderen,
ook de kleuters, plakken en
knippen (prikken) graag.
Ook tussen de middag moeten
wij op school veel kinderen be
zig houden. Op regenachtige
dagen moet dit wel binnen. We
doen dan spelletjes, uiteraard
zonder dobbelsteen of kaart
spel.
Zeer kort - we beseffen dit ten-
volle - hebben we geprobeerd
u enig inzicht te geven in de
plaats van de grondslag op on
ze school. De grondslag moet
zuiver gehouden worden. Deze
grondslag leert ons dat het be
trachten hiervan niet aan de
menselijke inspanningen is te
danken. Daarom mag ons geen
grote school in de eerste plaats
voor ogen staan. Daar we de
naam van het kerkverband
waartoe de ouders behoren
niet bepalend achten voor de
toelating van de kinderen op de
school, zijn we aan onze
grondslag verplicht bepaalde
toelatingseisen te stellen om
de levenssfeer te waarborgen.
Het tijdelijke leven, ook het
schoolleven, moet gericht zijn
naar Gods geboden. Het is in
de eerste plaats een voor- en
een toebereidingstijd voor de
nimmer eindigende eeuwig
heid! Voor elk kind, voor elke
onderwijsgevende zal het
noodzakelijk zijn zich gebor
gen te weten in Christus bloed.
Na u enkele facetten betref
fende ons onderwijs genoemd
te hebben, gaan we nog even
in op een praktisch voorbeeld:
werken aan het deelschool-
werkplan Beeldende Vorming,
waarvan tekenen een onder
deel is. Ook dit onderwijs moet
gebaseerd zijn op de grond
slag. Hieronder vertellen we u
er maar iets van.
Tekenen is iets weergeven
vanuit je innerlijk. Het is een
emotioneel gebeuren. Gezien
onze grondslag kan dit een ge
vaarlijk gebeuren zijn, als er
geen grenzen, geen kaders
aangegeven worden. Dwars
tegen veel kunststromingen in
stellen wij dat tekenen voorna
melijk ten doel heeft Gods
Schepping te leren waarnemen
en het waargenomene beel
dend gestalte te geven. Ge
makkelijker gezegd: Het kind
leert beter waarnemen door te
tekenen en beter tekenen door
waar te nemen. De tekenop
drachten komen dus uit de
werkelijkheid, uit de natuur.
Geen sprookjes, geen droom
werelden, maar de werkelijk
heid, de natuur. Een kind be
hoort opgevoed te worden in
de werkelijkheid, niet in een
fantasiewereld. Tekent een
kind vanuit de fantasie, dan
behoort de opdracht aan de
werkelijkheid gekoppeld te
zijn. Het geven van de opdracht
is daarom in het tekenonder
wijs uitermate belangrijk.
Deze weken werkten wij op de
kleuter- en de lagere school
aan het thema 'herfst'. Alle
leerlingen, dus ook de kleuters,
verrichtten natuurstudie. Kas
tanjebolster, maiskolven, ei
kels en bladeren werden
nauwkeurig geobserveerd en
met potlood getekend. De re
sultaten, ook van de kleuters,
waren boven verwachting.
Zelfs de kleuters namen vrij
gedetailleerd waar.
De kleuters hebben nodig dat
ze emotioneel bij de opdracht
betrokken worden. Veel meer
dan bijvoorbeeld een vierde
klasser. Zo liep er een luisje op-
het blad van de kleuter en heel
voorzichtig moest deze dat
luisje op zijn weg volgen. Die
weg was moeilijk want er waren
zoveel zijwegen (de nerven van
het blad).
Na deze natuurstudie moesten
de kinderen het waargenome
ne met verf gestalte geven. De
hierbij toegepaste mengtech
niek kostte nogal wat zweet
druppels. Immers, herfstblade
ren hebben prachtige kleuren,
maar ze zijn niet gelijk.
Ook de leerkracht leert van el
ke opdracht. Bij hem of haar is
voor het beoordelen van kin
dertekeningen wel een bepaal
de instelling vereist. Hij laat de
Eersteklasser: veelvormige
natuurstudie
gaven van elk kind volledig tot
hun recht komen. Daarom sti
muleert hij na het geven van de
opdracht. Dat betekent dat hij
niet zelf de tekening van het
kind 'verbetert'.
De kindertekening leert ons
heel veel van het kind zelf. Juist
daarom moet de leerkracht er
van afblijven. Alleen als het
kind dreigt te verzanden, dan
mag hij op uitgebreider wijze
helpen, maar ook dan nog zo
veel mogelijk zonder in de kin
dertekening bezig te zijn.
Tenslotte, tekenonderwijs leert
een kind beter waarnemen,
leert zijn of haar gaven ook op
dit gebied te ontwikkelen met
behulp van aan de grondslag
genormeerde opdrachten. Ja,
het kan dienstig zijn om God in
het rijk der natuur te leren ken
nen. Maar het kan God niet
doen kennen voor eigen hart
en leven. Zoals zoveel andere
vakken houdt ook het teke
nonderwijs zich voornamelijk
bezig met dit tijdelijke leven.
Het belang dat dit overeen
komstig de grondslag gebeurt
is niet gering te achten. Zo is
ook tekenonderwijs een be
langrijke zaak!
Namens de collega's:
W. v.d. Dikkenberg
Klas 6 aan het werk
N\
■ffl
V
'i
cV
0
**T
3
V
s
6 6
8
9
IC
u
JZ
13
c
2
3
V
V
5"
6
6
9
K>
hi
n
13
'V
is
16
18
vs"1
pp
Het valt misschien niet een-twee-drie op. maar toch is het zo: de doors
nee-hakker in ons land bakt zo'n vijftig tot zestig soorten brood. 'Hij
heeft er plezier in om een groot assortiment brood aan te bieden', zegt de
heer P. Buyze, directeur van de Nederlandse Bakkerij Stichting (NBS).
HORIZONTAAL: 1 vrucht,vrucht,vrucht; 2 tijdrekening, titel, druiventak,
persoonlijk voornaamwoord, Bijbelse figuur; 3 stad in Zuid-Amerika, al,
[geestesarbeid verrichten; 4 inhoudsmaat, egaal, gast, vervoersonderne
ming, familielid; 5 dier, bar, hert, Bijbelse figuur; 6 deel van'een been,
I kelk, schijnsel; 7 wereldtaal, vis, en andere, Turks bevelhebber; 8 rivier in
IItalië, ons inziens, niets, zeevogel, speelgoed; 9 ieder, dampkring,
inbraak, ivoor; 10 godsdienst, vervoermiddel, vordering, keurig,
I persoonlijk voornaamwoord; 11 van een zadel voorzien, ton, spoorstaaf;
12 hetzelfde, plaats in de Noordoostpolder, Egyptische godin, zouteloos;
13 dood dier, met een voertuig glijden, bloeiwijze; 14 vuilnishoop, god
heid, nummer, landbouwwerktuig, dwarshout; 15 deel van een fornuis,
zoogdier, wintervoertuig, water in Utrecht; 16 boomvrucht, bevelen,
waterstand, letwel; 17 herfstbloem, vogel, dierengeluid, insekt, noot; 18
zangstem, proost, noot, alleenzang; 19 vrucht, vrucht, vrucht.
VERTIKAAL: 1 vrucht, vrucht, vrucht; 2 dieptebepaling, steekwapen,
woonplaats, Europese hoofdstad; 3 voor, gaar, stuk, spel; 4 vrouwelijke
titel, kleur, deel van een voertuig, deel van de Bijbel, godin, heilige; 5
watering, verzonken Werelddeel, openbaar, snel; 6 deel van een trap,
glanzen, zintuig, deel van een Fr. ontkenning; 7 opdracht, strelen met de
tong, steeg, vleesgerecht; 8 deel van een schip, vogel, stroom, mannelijk
zoogdier; 9 op andere wijze, vlechtwerk, Noorse goden, deel van een Fr.
ontkenning, vogel; 10 houten emmer, wilde rozelaar, veredelen; 11 berg-
doorboring, bouwland, woud, en omstreken, aansporing; 12 muil,
toestand van bewusteloosheid, uitstalling, oorsprong; 13 enkelvoudige
stof, boom, dierengeluid, vogel, bergplaats; 14 vrucht, vrucht.
Vooral na de vakantie hebben
vee! mensen de indruk dat er in
het buitenland meer verschillende
soorten brood in de winkels liggen
dan thuis. Maar dat hoeft hele
maal niet waar te zijn. De praktijk
is veelal dat het assortiment van
de Nederlandse bakker niet on
derdoet voor dat van zijn buiten
landse collega's.
Geprikkeld
De vraag van het publiek naar
meer variaties heeft de bakkers
geprikkeld om een ruimere keus
aan te bieden. 'De bakkerijen
hebben zich de kritiek van de
consumenten dat er niet genoeg
soorten brood zijn. aangetrokken',
aldus de heer Buyze. 'Dat heeft
gezorgd dat er nu óók een breder
assortiment bruin brood is. Dat is
de wens van de consumenten ge
weest'.
Vijftig tot zestig soorten brood het
lijkt erop dat de fantasie van de
bakker geen grenzen kent. "Zijn
fantasie speelt natuurlijk wel mee
bij het samenstellen van het as-
sortiment. Maar aan de andere
kant: een bakker kan niet iets
l maken dat er nog niet is geweest',
vertelt de NBS directeur nuchter.
'Wat hij wél kan, is een oud, al
lang vergeten recept weer eens
gaan gebruiken. En daar is ook
fantasie voor nodig".
Levensduur
Met name in Duitsland willen
bakkers er nog wel eens hoog over
opgeven dat ze tweehonderd
soorten brood bakken. Maar vaak
verschillen die soorten in ver van
elkaar gelegen gebieden alleen
maar van naam. Dat wil zeggen
dat een bepaald soort brood in
Sleeswijk-Holstein anders heet
dan in Beieren. En daar komt dan
nog bij dat er in Duitsland ook
veel brood wordt gebakken met
een langere levensduur. Ook dat
wekt de schijn dat er daar meer
soorten brood zijn.
Voldoende keus
De optelsom van de viariaties
brood van de Nederlandse bak
kers levert een assortiment op dat
er aantrekkelijk uitziet. De meest
gangbare - zo rond de veertig -
worden dagelijks gebakken. Keus
voldoende dus! Er bestaan ver
scheidene mogelijkheden om een
indeling aan te geven van de
soorten brood' b.v. naar de
grondstoffen, die ervoor worden
gebruikt of naar de rijs- en baktij
den, die ook hun invloed hebben
op de smaak. Binnen elk van die
variëteiten zijn er dan nog ver
schillen per vorm en gewicht. Op
die manier kan men zich voor
stellen dat er in de soorten naar
samenstelling (melk. water, bruin
en donkerbruin) veel méér varia
ties zijn.
Modellen
De meest voor de hand liggende
indeling is die naar eenvoudig
brood en luxe brood (groot en
klein). De bekendste modellen
eenvoudig brood zijn:
Busbrood (ook wel panbrood ge
noemd) dat zijn broodsoorten
die in een (brood)vorm worden
gebakken. Hierin zijn te onder
scheiden: witbrood en bruin-
brood. respectievelijk geknipt
(voor de broodvorm de oven in
gaat, wordt de bovenkant van het
deeg met een schaar geknipt), on
geknipt, Frans geknipt of in casi-
novorm (vierkant). Bij witbrood
kan verder nog worden gesproken
over waterbrood en melkbrood en
bij bruinbrood over volkoren
brood. melkbrood en gewoon tar
webrood.
Vloerbrood - dit brood wordt di
rect op de vloer van de oven ge
bakken. Het deeg moet hiervoor
veel steviger zijn. De bekendste
soorten zijn: Duits brood (ook wel
Tijgerbrood of Duitse papper ge
noemd). strengelbrood. Wener
snijder, Amsterdamse snijder.
Oberlander, Frans knipbrood en
Frans stokbrood.
Plaatbrood brood dat op een
bakplaat wordt gebakken. Ook
hierin worden wit- en bruinbriiod
en water- en melkbrood onder
scheiden.
Wat het luxe brood betreft heeft
.de Nederlandse bakker eveneens
een attractief aanbod. In het grote
luxe brood allerlei (ongevulde)
vlechtbroden; het aantal gevulde
variëteiten is nóg groter: krenten
brood, rozijnenbrood, suiker
brood. Weihnachtstollen.
Hetzelfde gaat op voor het kleine
luxe brood ongevuld: zachte
broodjes die op een bakplaats
worden gebakken, zoals gevloch
ten broodjes, puntbroodjes, ka-
detten. Duitse bollen, maand-
zaadbollen en sesambollen: harde
vloerbroodjes, zoals Duitse bol
len. sesambollen. pistolets, dus-
seltjes. maandzaadbollen. harde
puntbroodjes. In de categorie ge
vuld zoet het assortiment er als
volgt uit: krentenbroodjes, kren
tenbollen. koffiebroodjes. kren-
tenvlinders. Deense koffiebrood
jes. croissants. hambroodjes,
kaasbroodjes.
tendens
Er is een duidelijk tendens dat de
vraag naar luxe brood stok
brood en de duurdere soorten
omhoog gaat. De ontwikkeling in
de verkoop van kleinbrood is niet
van dien aard dat er in de ver
koopcijfers een stijgende lijn te
zien is.
Heijboer met veel in voorraad
Advertentie IM