SGP ernstig bezorgd
over onderwijsbeleid
CDA: 1% OGB-stijging onnodig,
Haven Smerdiek uitstellen
PvdA wil enquête over
vaste reinigingsrechten
B en w over gratis storten op Tuttelhoekje:
Vermeende onbillijkheid is
meer gevoelsmatig dan reëel
Fusie alle v.o.-scholen gaat te ver
Donderdag 20 oktober 1983
EENDRACHTBODE
11
Alleen onderlinge samenwerking op bepaalde terreinen
De SGP is ernstig bezorgd over het beleid van b en w van Tholen ten aandien van
het voortgezet onderwijs, zoals dat in de begrotingsbrief 1984 is'verwoord. "Wij
kunnen er nog begrip voor opbrengen, dat er sprake zou kunnen zijn van onder
linge samenwerking op bepaalde terreinen van het onderwijsveld. Echter zeer
nadrukkelijk met het behoud van de eigen identiteit van het christelijk onderwijs.
Er bestaan wel degelijk mogelijkheden om het voortgezet onderwijs, waaraan in
onze'gemeente toch ook duidelijk behoefte bestaat, te behouden. Daar zullen wij
graag aan meewerken", aldus de SGP, die verder niet aangeeft wat die mogelijk
heden zijn.
Levensbelang
Kunst genoeg
Eigen beheer
Tuttelhoekje betalen
Zondagsport
Het CDA wil de reconstructie van de Haven St.Maartensdijk(kapitaalslasten ruim
31.000 gulden) opschuiven naar bijvoorbeeld 1985 om de verhoging van de
onroerend goedbelasting(OGB) achterwege te kunnen laten. Volgens b en w zou
die stijging nodig zijn om het dekkingstekort van 26.000 gulden in de begroting
1984 te kunnen betalen.
Beschouwingen
en antwoorden
Moedig streven als één onderwijswereld verder te gaan
Toetsing aan de opvattingen van de bevolking via een enquête voor de volgende
begrotingsbehandeling, kan misschien een duidelijk beeld geven over de reini
gingsrechten. PvdA-fractievoorzitter J.de Bres bracht dat naar voren in zijn alge
mene beschouwingen over de Thoolse begroting 1984. 't Was hem gebleken, dat
een niet onbelangrijk deel van de inwoners verre de voorkeur geeft aan een
perceelsheffing. Met dit vast bedrag draagt iedereen bij aan de reinigingsdienst en
is ontduiking uitgesloten.
Geen sociale
rechercheur
Onvoorzien net goed
Welzijnsraad
Onderwijs
Café's tijdig dicht
Plantsoenwerk
uitbesteden
Bouwbeurs '83, Bergen op Zoorri
B en w van Tholen gaan niet in op verzoeken van verschillende raadsfracties om
voortaan te laten betalen voor personenauto's die afval op het Tuttelhoekje
brengen. "De vermeende onbillijkheid is meer gevoelsmatig dan reëel", zegt het
college met nadruk.
Veel grofvuil
Nadelig voor milieu
Scheefgroei
Bandenwagens
KAA BEE
ANWB-
onderscheidingen
Orthodidact
Welzijn
In zijn algemene beschouwingen
bekritiseerde Th. Aarnoudse de
zienswijze van b en w, dat niet bij
voorbaat aan de bestuursbe
voegdheid van scholen voor
voortgezet onderwijs moet wor
den vastgehouden. "Hecht het
college zoveel belang aan het
voortbestaan van de onder haar
gezag staande scholen voor v.o.
dat daardoor het gehele v.o. in
onze gemeente op de tocht komt
te staan? B en W weten wel beter.
Of zijn de opmerkingen van de
wethouder van onderwijs(,Ik
hoop niet dat er teveel gekeken
wordt naar het behoud van eigen
school of het behoud van een
bestuursfunctie') bedoeld voor het
bestuur van de chr. mavo en de
lhno? Wanneer dat zo is, nemen
wij daar als voorstander van het
reformatorisch christelijk onder
wijs duidelijk stelling tegen.
Het moet b en w toch wel bekend
zijn, dat het bij het chr.onderwijs
niet gaat om het behouden van
een bestuursfunctie of het hebben
van een eigen school zonder meer.
Neen, het gaat bij het chr.onder
wijs duidelijk om iets anders, na
melijk om het opvoeden en vor
men van onze kinderen naar uit
wijzen van en overeenkomstig
Gods Woord en eeuwig blijvend
getuigenis volgens de 'Drie for
mulieren van enigheid,. Dat is
uiteraard iets heel anders dan
prestigezaken die naar de achter
grond dienen te worden gescho
ven. 't Is van levensbelang voor
ons en onze kinderen. Wanneer
alleen de belangen van het kind
de basis moeten zijn voor de be
sluitvorming over de onderwijs
vernieuwingen, staan wij daar
voor 100% achter. Maar deze be
langen zijn alleen gewaarborgd
door onderwijs op grond van
Gods Woord. Immers, dat Woord
zegt toch zelf: 'Wanneer het niet is
naar dit Woord, het zal geen da
geraad hebben'. Dat is niet te be
reiken door alle scholen van v.o.
op Tholen ondermeer onder één
bestuur te brengen", aldus de
SGP.
De grootste Thoolse raadsfractie
bracht verder naar voren, geen
enkel nut te zien in herverdeling
van arbeid via duobanen, zoals
dat pas als eerste gebeurde op de
Rieburch. "Het is nog" zeer de
vraag of op deze wijze inderdaad
wordt bijgedragen aan de bestrij
ding van de werkloosheid", aldus
Aarnoudse,.
De SGP pleit ervoor het reserve
ren van 8000 gulden voor de aan
koop van kunstwerken achterwe
ge te laten. Men vindt de kunstpot
van 86.000 gulden voldoende.
Hij vertrouwt erop, dat b en w in
de toekomst terdege rekening
blijven houden met het feit, dat
een groot of het grootste deel van
de Tholenaren voorstander is van
chr. onderwijs.
De post onvoorziene uitgaven van
450.000 gulden heeft volgens de
SGP zijn uiterste grens bereikt,
mede gezien de komende perso
neelsuitbreiding. Men wil nader
inzicht in de bestemming van die
post, bijvoorbeeld voor openbare
werken, onderwijs, welzijn.
Een aantal werken wil men naar
voren halen, zoals de reconstruc
tie van de Bosstraat van 1985 naar
1984, het trottoir Langeweg
Scherpenisse en de brandweerga
rage Stavenisse van 1987 naar
1985. Goede straten betekent
werkgelegenheid en tevreden
burgers, behalve dan misschien
over de inritblokken. Daar is men
nu niet bepaald weg van.
De SGP vindt het tijd worden dat
de problemen met camping de
Striene bij Strijenham na vier jaar
eindelijk eens definitief opgelost
worden. De fractie is ook tegen
uitbreiding van campings, jacht
havens en het maken van een al-
weer-accommodatie. Hoofdbe
zwaar is meerdere ontheiliging
van Gods dag. De gemeente moet
waken voor het behoud van de
rust(voor zover die dan nog aan
wezig is). Laat het op Tholen
a.u.b. geen Veerse of Schouwse
toestanden worden, aldus Aar
noudse.
De SGP wil een leefmilieuveror
dening met een minder strak
keurslijf van regels dan de huidige
bestemmingsplannen, positief be
naderen. De kosten van stede-
bouwkundige plannen zouden te
ruggeschroefd kunnen worden,
o.a. ook door meer in eigen beheer
te doen.
Onderzoek naar mogelijkheden
tot bouw van goedkope huurwo
ningen in de vrije sector acht de
SGP geboden. Men denkt aan
experimenten met zelfbouwhui-
zen in de houtskeletuitvoering,
wat besparingen aan bouwkosten
van 25% en meer oplevert. Ook
voor de 'kleine man, is het dan
Th. Aarnoudse (SGP)
denkbaar om zelf een woning te
bouwen. Voorrang wordt gegeven
aan bebouwing van het Hayen-
plein in St.Annaland. De entree
van dat dorp is nu niet zo fraai.
Voor de gladheidsbestrijding
denkt de SGP aan het toepassen
van de nieuwe methode: nat
strooien.
Met verwondering heeft de SGP
kennis genomen van het feit, dat
éénderde van het huisvuil gratis
op het Tuttelhoekje wordt ge
bracht. Men is bereid een voorstel
te doen voor een ander systeem:
een vast bedrag met daarin be
grepen het kosteloos ontvangen
van een aantal zakken. Wie er
meer nodig heeft, zou zakken
kunnen bijkopen.
De SGP pleit voor een voorzichtig
financieel beleid en het maken
van keuzes tussen een aanmerke
lijke lastenverlichting en duurdere
voorzieningen voor de gebruiker
van welzijnsvoorzieningen. Men
wil bestaande en nieuwe activitei
ten kritisch bezien. Worden de
middelen wel zo doelmatig moge
lijk ingezet voor een optimaal to
taalbeleid?
Ten aanzien van de uitkeringen
via de wet werkloosheidsvoorzie
ning wil de SGP weten wat er de
oorzaak van is, dat vorig jaar een
groot onderscheid tussen de ker
nen is ontstaan. Men is verontrust
over de enorme toename in Tho
len. St.Maartensdijk en Oud-Vos-
semeer.
De SGP noemt de Thoolse be
groting 1984 een goed stuk werk,
maar de fractie beteurt 't, dat i len
ook dit jaar niet met het volledige
jaarstuk kan instemmen.
Aarnoudse keurt zeer beslist de
zondagsport af en werpt de vraag
op, wat de gemeente er aan doet
om dat tegen te gaan. "Wettelijk is
er niets aan te doen, maar is er al
eens gevraagd aan de betreffende
verenigingen om van de gewoonte
om op zondag te sporten, af te
stappen? Het is toch niet alleen de
SGP-fractie die er principieel be
zwaar tegen heeft. Ook is er hin
der door geluidsoverlast, zodat
men van heinde en verre hoort,
dat er een wedstrijd aan de gang
is. Men krenkt daar een ander
mee, namelijk diegenen die op
dezelfde tijd opgaan naar Gods
huis", aldus de SGP.
Er wordt voorts gepleit voor con
trole in horecabedrijven op de
leeftijden van de bezoekers in
verband met het alcoholprobleem
onder de jeugd.
De SGP noemt het benauwend,
hoe soms allerlei groeperingen
hun zin trachten door te drijven.
"Alle wetsorde, alle beschaving,
alle normen, alle gezag, alles moet
overboord worden geworpen. Ons
volk schijnt blind te zijn voor de
toestand waarin wij ons bevinden.
Wij roepen bij deze begrotingsbe
handeling op tot wederkeer tot de
God onzer vaderen, die wij
schandelijk verlaten hebben", al
dus SGP-fractievoorzitter Aar
noudse in zijn algemene beschou
wingen.
Fractievoorzitter W.C.van Kem-
Na de algemene beschouwin
gen van VVD en RPF/GPV
over de Thoolse begroting
1984 die vorige week gepubli
ceerd werden, nu de bijdragen
van de drie partijen die een
wethouder in het college heb
ben: SGP, PvdA en CDA.
Sneller dan de bedoeling was,
kunnen ook de antwoorden
van b en w (gedeeltelijk) ge
geven worden. Deze week ten
aanzien van de reinigings
rechten, de belastingverho
ging en het onderwijs. Deze
begrotingsfase gebeurde hele
maal schriftelijk. Maandag
middag is er voor het eerst
discussie. Dan kunnen de
raadsfracties reageren op de
antwoorden van b en w en
worden er beslissingen geno
men over o.a. de tariefs- en
belastingverhoging.
De PvdA meent, dat er voor de
verwerking van huishoudelijk en
bedrijfsafval op Tholen goede
mogelijkheden liggen voor een
betere en meer op de toekomst
gerichte aanpak. Scheiding aan de
bron van niet alleen papier, glas
en textiel, maar ook van compos
teerbaar materiaal en als veevoer
te gebruiken stoffen behoren tot
de mogelijkheden. Het zou wel
licht een kans kunnen bieden voor
een nieuwe ondernemer, zoals el
ders is gebeurd.
Op milieugebied wordt verder
herinnerd aan het botulisme in de
Thoolse Vest en de noodzaak om
ter bevordering van het natuurlijk
evenwicht de waterkwaliteit in de
Vest en omringende waterlopen te
verbeteren.
De gemeente zou medewerking
moeten verlenen aan de provin
ciale inzamelingsactie van oude of
niet meer toegelaten bestrijdings
middelen en emballage, eind no
vember. Dit zou voor gemeente
werken Tholen een goede gele
genheid zijn om het onlangs ver
boden middel Paraquat(Gramox-
one) op te ruimen en te laten ver
nietigen. Het gebruik van chemi
sche bestrijdingsmiddelen van ge
meentewege in openbaar groen en
op straten en pleinen kan en moet
sterk beperkt worden.
In overleg met de beherende in
stanties van de dijken zou de ge
meente een kap- en beplantings
plan moeten opstellen. De boom-
dijken zijn een kernmerkend
pluspunt in het Thoolse land
schap. Gelijktijdig kappen zoals
vorig jaar langs de weg Oud-Vos-
semeer/St.Annaland moet wor
den voorkomen.
De PvdA vindt dat aan perso
neelsuitbreiding bij de sociale
dienst niet te ontkomen valt, maar
aanstelling van een ambtenaar
met opsporingsbevoegdheid gaat
de verkeerde kant op. De controle
op de werklozen van voor 1940 lag
De Bres nog kersvers in het ge
heugen.
De gemeente heeft 300 perso
neelsleden, maar heeft de econo
mische teruggang geen negatieve
invloed op de hoeveelheid werk,
met name in de technische sector.
Is de twijfel van b en w over be
houd van het huidige aantal ar
beidsplaatsen geen reden om
eventuele vacatures - hoe ongaar
ne ook - niet te vervullen?
De PvdA is verheugd over de nota
sociale zaken, maar weinig geluk
kig over het nog steeds uitblijven
van een nota personeelsbeleid.
"Dat zo'n nota onnodig duur
komt, is gewoon onzin", zei De
Bres. Hij vroeg zich ook af, waar
om b en w geen stimulerend be
leid ten aanzien van deeltijdbanen
voeren, maar alleen op verzoek
waar mogelijk positief beslissen.
Hebben b en w bij het samenstel
len van de begroting voor het eerst
ramingen in heroverweging geno
men, de taakstelling zelf is nog
steeds niet aan de orde geweest.
Bij het uitstippelen van het beleid
kan die toch niet buiten beschou
wing blijven?
De Bres plaatst een groot vraag
teken bij de reconstructie van het
parkeerterrein op de voormalige
haven in St.Maartensdijk. De
commissie openbare werken moet
serieus bekijken of dit karwei van
drie ton moet worden verwezen
lijkt.
De PvdA pleitte nogmaals voor
een nota over de aanbestedingen.
,De commissie openbare werken
heeft er wel over gesproken, maar
geen duidelijke conclusies getrok
ken. Gelet op de bedragen die met
de werken gemoeid zijn, is dat
alsnog gewenst. "Wij kunnen ons
eenvoudig niet voorstellen, dat b
en w daartoe tégenover de raad
niet bereid zouden zijn. Tevens-
kan dan worden gepraat over de
voorkeur voor plaatselijke aanne
mers. Staatssecretaris Brokx
noemde in zijn algemeenheid
voorkeur voor plaatselijke aanne
mers een kortzichtige visie, een
isolationistische gedachtengang,',
aldus De Bres.
De PvdA vindt 450.000 gulden
voor onvoorziene uitgaven accep
tabel gelet op de ervaringen, maar
een lager bedrag is niet verant
woord. De rijksuitkeringen wor
den minder.
Aparte behandeling in de com
missie financiën van de reini-
gi ngsrechten en de overige tariefs-
en belastingenverhogingen is niet
goed bevallen. Dat moet gelijk
gebeuren. Overigens stemt de
PvdA in met de 3.5% trendmatige
verhoging en de 1% OGB-stijging.
Dit laatste stelt het plantsoenpro
ject voor jongeren veilig, wat De
Bres een erg goede zaak vond.
Bij de decentralisatie van het wel
zijnsbeleid lijkt het erop. dat de
gemeenten mogen afbreken wat
van bovenaf is opgebouwd omdat
het in de praktijk niet budgettair
neutraal geregeld is.
De PvdA houdt z'n hart vast als er
daadwerkelijk een ramp plaats
vindt. Wanneer zal er adequaat
materiaal in deze contreien be
schikbaar zijn?
Meer voorzieningen voor dagre
creatie worden toegejuicht omdat
die voor een groot deel aan de ei
gen inwoners ten goede komen.
Een wandelpad in de Pluimpot
hoort daarbij, mits goed gemar
keerd en voorzien van toezicht,
want een natuurgebied is kwests-
baar.
De gemeente mag best het bou
wen in kleine kernen stimuleren
omdat de leefbaarheid daardoor
versterkt wordt. Er moet niet zo
'benauwd' gebouwd worden als
achter het gemeentehuis in
St.Maartensdijk. Rond de
N.H.Kerk in Poortvliet is te zien
hoe 't goed kan!
Hardop denkend en met de prak
tijk voor ogen is bij de welzij ns->
raad en de werkgroepen een ve
reenvoudigde werkwijze moge
lijk. De om te vormen werkgroe
pen zouden rechtstreeks aan b en
w moeten adviseren, terwijl het
college dan via de gebruikelijke
weg de zaken bij de raad aanhan
gig maakt.
Bij het stimuleren van sport en
recreatie overdag moet gewaakt
worden vöor ongezonde concur
rentie tussen verenigingen onder
ling.
't Is goed om met nieuwe accom
modatie- en subsidietarieven be
paalde onvolkomenheden weg te
nemen, maar als over de bestaan
de regeling het ambtelijk vonnis
'scheefgegroeid' wordt geveld,
gaat dat te ver. Een nieuwe opzet
moet geen basis scheppen voor
het verdwijnen van bloeiende ac
tiviteiten ten koste van het Thool
se verenigingsleven.
De schooltandverzorging moet
onder de loupe omdat het mo
menteel niet altijd bevredigend
verloopt.
De PvdA wil weten of het huma
nistisch vormingsonderwijs op
Ter Tolne al begonnen is en hoe
het godsdienstonderwijs in de
verschillende kernen functioneert.
Ten aanzien van het voortgezet
onderwijs noemt de PvdA het een
moedig streven van b en w om als
één onderwijswereld verder te
J. de Bres (PvdA)
gaan. "Vanzelfsprekend klinkt
ons dit als muziek in de oren.
maar het is ook zaak realist te
blijven. ,t Is zonneklaar, dat fuse
ring van scholen de enig moge
lijke oplossing zal zijn voor het
veilig stellen van een zo geva
rieerd mogelijk aanbod van v.o.
op Tholen, wanneer minister
Deetman zijn rigoureuze plannen
ten uitvoer legt. Wij zie niet. dat er
iets af te dwingen valt ten aanzien
van de tweede fase beroepson
derwijs. B en W moeten alles in
het werk stellen om de tweede fase
binnen te halen, maar dat moet
los worden gezien van de indie
ning van de VBaO-aanvraag. 't Is
niet verantwoord de beslissing
over het VBaO uit te stellen, hoe
bijzonder we 't ook waarderen,
dat b en w het gehele onderwijs op
één lijn willen krijgen. Nu hebben
wij in Den Haag nog een pré door
de beschikbare faciliteiten. Als
niet in de kortste keren wordt be
slist, is de kans levensgroot, dat
ook voor de gemeentelijke scho
len voor v.o. een unieke kans ver
loren gaat", aldus De Bres.
Hij pleitte er tenslotte voor om het
onderwijs in de informatie-me-
chanica op de openbare mavo te
stimuleren door het aanschaffen
van hulpmiddelen. Nederland
heeft een grote achterstand op dit
terrein, zei de PvdA-fractievoor
zitter in zijn algemene beschou
wingen.
pen noemde in zijn algemene be
schouwingen twee redenen voor
het niet verhogen van de OGB.
Ten eerste krijgen er inwoners
minder inkomsten door korting
op salarissen en uitkeringen en ten
tweede krijgen er sommige bevol
kingsgroepen door de hertaxatie
"met een verhoogde OGB-aanslag
te maken. "Wij hebben de indruk,
dat deze groep niet valt onder de
categorie met de hoogste inko
mens. Beide punten rechtvaardi
gen een pas op de plaats met de
OGB. Voor zover een bepaalde
dienst verleend wordt(reinigings-
rechten. leges) of er grote uitgaven
gedaan moeten worden(riolering)
is een verhoging van tarieven ver
klaarbaar en acceptabel", aldus
het CDA.
Het kweken van reserve is goed,
maar wanneer een fonds groot
genoeg is, moet dat niet gebeuren.
Bijvoorbeeld de reserve karakte
ristieke gevels, welk fonds groot
genoeg is om met de toegevoegde
rente de verwachte uitgaven voor
een jaar te kunnen doen.
Volgens het CDA geldt in deze
tijd nog sterker de Bijbelse op
dracht om zich verantwoordelijk
te weten voor elkaar, individueel
en in maatschappelijke verban
den. Er wordt extra aandacht ge
vraagd voor de positie van de
zwakken in de samenleving.
Van Kempen had zeker van de
vakbeweging een meer positieve
opstelling verwacht ten aanzien
van het werkervaringsproject. De
reacties van FNV en CNV be
vreemdden hem.
Het CDA bepleit een strakke
controle op het nakomen van de
voorschriften bij horeca-onderne-
ntingen en kantines als een drin
gende noodzaak. Aan beperking
van de geluidsoverlast en stipte
handhaving van het sluitingsvur
moet goed de hand worden ge
houden. 't Is wellicht zinvol om
met enige regelmaat in de com-
nissie bestuurlijke aangelegenhe-
den(de fractievoorzitters) met de
politie van gedachten te wisselen
over voorkomende zaken die wat
bredere informatie vragen. Heb
ben de bezuinigingen het surveil
leren per fiets doen toenemen en
hoe is de visie van de politie zelf
op dit punt? Het CDA herhaalt de
suggestie om een verkeerscom-
missie in het leven te roepen.
Van Kempen was verder be
nieuwd, wat er aan brandpreven
tie gedaan wordt en door wie.
Een aanvulling van het inkomen
van 15-30 ha agrarische bedrijven
uit de recreatieve sector zou zeer
welkom zijn. Daarom vraagt het
CDA speciale aandacht voor het
kamperen bij de b*>er omdat een
duidelijke visie van het college
daarover ontbreekt. Gepleit
wordt voor een definitieve oplos
sing voor camping de Striene.
Hangt het aanleggen van de
rioolpersleiding samen met het
voortbestaan van deze camping?
B en W zouden bij gedeputeerde
staten van Zeeland moeten aan
dringen op heroverweging van de
rondweg Poortvliet, die op de
lange baan is geschoven. Dit mede
gelet de geluids- en trilhinder
door het drukke vrachtverkeer en
de uitrit van enkele bedrijven aan
de Stoofstraat.
Bij de woningbouw constateert
het CDA, dat helaas dure wonin
gen vaak bewoond moeten wor
den door mensen met voor deze
huizen te lage inkomens. Daar
door moet er een extra beroep ge
daan worden op de algemene
middelen: huursubsidie. Over ve
rantwoordelijkheid ten opzichte
van elkaar gesproken, aldus Van
Kempen. Hij wil weten of er bij
woningtoewijzing nog gekeken
wordt naar het al dan niet econo
misch gebonden zijn en hoe 't zit
met de bebouwing van het Ha
venplein in St.Annaland.
Gezien de problemen bij de
plantsoenendienst vraagt het
Lokatie: „Stoelemat", Westersinael 40
Donderdag 20 oktober
15.30-17.00 uur besturen, stichtingen e. d.
19.30-22.00 uur colleges van B. en W.
en raadsleden
Vrijdag 21 oktober
10.00-12.00 uur vrouwenorganisaties
13.00-18.00 uur relatiemiddag
19.00-22.00 uur publieksavond
Zaterdag 22 oktober
10.00-18.00 uur publieksdag
Toegangsprijs 2,50
Advertentie I.M.
is al begonnen met een aanpas
sing. Nu over concrete gegevens
wordt beschikt, is het inzicht aan
merkelijk verbeterd.
Volgens b en w wordt met perso
nenauto's gemiddeld 0.43 m3 af
val per vracht aangevoerd. De
verwerkingskosten (kapitaal-,
personeels- en overige exploita
tiekosten van de stortplaats) zijn
voor volgend jaar begroot op
5,16 per m3. Een kostendekkend
tarief voor personenauto's zou dus
2,22 zijn.
Het afval dat via de vuilniswagen
wordt aangevoerd kost, na aftrek
van de betaalde plastich zakken
nog 15,73 per m3. Voor de ge
meente kost huis- en grofvuil dat
wordt opgehaald dus netto drie
keer zoveel als het afval dat met
personenauto's wordt aange
voerd. Zodra de nettokosten voor
het opgehaalde vuil lager worden
dan voor het per personenauto
gebrachte afval, zou van een on
billijkheid gesproken kunnen
worden door deze laatste nog niet
te belasten. Daar komt nog bij, dat
het invorderen van bedragen van
circa twee gulden nogal wat gaat
kosten.
In het met personenauto's aange
voerde afval zit heel veel grof vuil.
Als dit niet door de burgers zelf
wordt weggebracht, maar wordt
meegegeven mét de ophaaldienst,
stijgen de kosten, zohder dat hier
voor extra vergoeding wordt ont
vangen,
De VVD-suggestié om de perso
nenauto's te laten betalen en het
tarief voor vuilniszakken te verla
gen, levert alleen maar een groter
tekort op. Bijvoorbeeld een pakje
van 20 zakken verlagen van 26
naar 25 gulden is 13.750 gulden
minder ontvangen. Worden de
personenauto's dan voor de voor
honderd volle procennt belast,
dan is de opbreng st 12.384 gul
den. Uit financieel oogpunt is er
daarom nog geen aanleiding om
de personenauto's te gaan belas
ten voor het storten op het Tuttel
hoekje.
Niet vergeten moet worden: dat
het per auto wegbrengen van der
gelijke kleine hoeveelheden ook
voor deze brengers nogal wat kost.
Aan een verbod voor particulie
ren met personenauto's om te
storten, denken b en w niet.
Dat bij een belangrijk deel van de
bevolking voorkeur voor een vast
bedrag aan reinigingsrechten bes
taat in plaats van via het aantal
gebruikte plastic zakken (26 gul
den per 20 stuks) betwijfelen b en
w. Waar een dergelijke voorkeur
bestaat, wordt veelal gedacht dat
het goedkoper zal zijn. Als de
burgers wordt voorgerekend wat
het zal gaan kosten als via een
aanslagbiljet betaald moet wor
den. is de vöörkeur snel verdwe
nen, Bovendien zijn er negatieve
neveneffecteh. Zodra niet meer
per vuilniszak wordt betaald,
maar onafhankelijk van de hoe
veelheid afval die meegegeven
wordt, zal veel meer glas en oud
papier met de vuilnisophaaldienst
meegaan. Velen zullen niet steeds
een maand lang oud papier be
waren als het meegeven met de
vuilniswagen niets kost. De kosten
van het ophalen en de stortplaats
stijgen. Composteren zal met een
vast bedrag aan reinigingsrechten
minder gebeuren, zodat wijziging
van het bestaande systeem nade
lige gevolgen voor het milieu op
levert.
Door het inhaalprogramma van
de afgelopen vier jaar is een beter
dekkingspercentage verkregen:
de vervuilers betalen een groter
deel van de werkelijke kosten. Als
er nu ineens helemaal niets meer
met de tarieven gebeurt, gaat de
verbetering in enkele jaren weer
helemaal verloren. Een trendma
tige aanpassing blijft geboden.
Daarnaast zijn er wel grote onbil
lijkheden geconstateerd in de ver
houding tussen de onderlinge ta
rieven. De scheefgroei is niet in
eens te corrigeren. Wel kan er aan
gewerkt worden de onredelijke
verschillen te verkleinen. In de
vodrstellen voor 1984 wordt daar
toe een aanzet gegeven. Dat er van
een scheefgroei sprake is, werd al
in 1981 aan de orde gesteld. Toen
Uit een onderzoek is de grote
achterstand van het tarief voor
bandenwagens gebleken. Daarom
wordt het tarief met 25% ver
hoogd tot ƒ31,25 per storting.
Vooreen bestelauto of busje moet
volgend jaar 9% meer betaald
worden: 12 i.p.v. 11 gulden,. Een
aanhangwagen achter een perso
nenauto, bestelwagen of busje
blijft 11 gulden, maar voor een
vrachtwagen moet 10% meer (42
i.pv. 38) betaald worden. Met 534
gulden per jaar per container
worden de kosten ruimschoots
gedekt, dus dat blijft zo. Een vuil
niszak wordt vijf cent duurder: 27
i.p.v. 26 gulden per 20 vuilniszak
ken. De Thoolse gemeenteraad
neemt hierover maandagmiddag
een beslissing.
AI I K SOOR I KN
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
Zuid-Oosf singel 43 I el. 34368
BERGEN ÓMZOOM
Advertentie I.M
De 100-jarige ANWB heeft ter
gelegenheid van haar jubileum
per provincie een onderscheiding
toegekend. Voor Zeeland is dat de
Middelburger M.P. de Bruin ge
worden. hoofd van het Docu
mentatiecentrum Zeeuws Delta
gebied en publicist. De onder
scheiding wordt op 10 november
uitgereikt in het ANWB-hoofd-
kantoor iiï Den Haag.
W.C. van Kempen
CDA
CDA of er ook wel eens naar ge
rekend is of er voordeel zit aan het
uitbesteden van het onderhoud
van (moeilijk bereikbare) gras
stroken? Zo ja. wat zijn daarvan
de resultaten?
Van Kempen was ook nieuwsgie
rig naar de flinke verzwaring van
de lasten bij overdracht van we
gen door het waterschap aan de
gemeente.
Het inleverterrein voor autowrak
ken op het Tuttelhoekje kan een
goede oplossing zijn voor veel oud
roest dat nu links en rechts gepar
keerd staat, maar ruimt de handel
die wrakken dan ook weer op?
Zouden b en w ook willen bevor
deren, dat er één keer per jaar
restanten gewasbeschermings
middelen en onbrandbare ver
pakkingsmiddelen ter vernieti
ging aangeboden kunnen wor
den?
Het CDA wil meer weten over de
waterkwaliteit en de daarmee sa
menhangende riolering. Houdt
het provinciaal bestuur nog vast
aan een overstortfrequentie van 6
of is men enigszins teruggekomen
van de toch wel zware eisen.
Er komt geen oogstjaar van het
ForT, maar de orthodidact is niet
meer weg te denken. Wanneer de
kosten niet door anderen betaald
worden, dient de orthodidact vol
gens het CDA een vaste plaats op
de Thoolse begroting te krijgen.
Ten aanzien van de visie van b en
w op het voortgezet onderwijs
staat het CDA uiterst gereser
veerd. "We onderkennen het be
lang van goed v.o., maar het gaat
ons te ver, wanneer b en w stellen
dat fusie tussen alle scholen voor
v.o. noodzakelijk moet worden
geacht. We handhaven dan een
onderwijsvoorziening en dat kan
er op lijken, alleen in het belang
van het kind bezig te zijn. We
gaan dan echter wel voorbij aan
de grondwettelijke vrijheid van
richting en inrichting van onder
wijs. Hoewel we ook verantwoor
delijkheid dragen voor het open
baar onderwijs, dragen we vanuit
onze grondslag en overtuiging ze
ker niet in mindere mate verant
woordelijkheid voor het chr.on
derwijs in al zijn schakeringen.
Van oudsher zijn arp, chu en kvp
overtuigde voorstanders geweest
van chr.onderwijs en het CDA zet
deze lijn voort. Wanneer we de
percentages van het leerlingen
bestand bij chr. en openbaar
kleuter- en lager onderwijs bestu
deren. moet chr.VBaO op Tholen
ook mogelijk zijn. Dat betekent
wel. dat het totale chr.onderwijs-
'veld binnen onze gemeente zich
bewust moet zijn van zijn verant
woordelijkheid om de mogelijk
heden te benutten. Het is op basis
van de grondwettelijke vrijheid
van onderwijs hun taak aan deze
mogelijkheden inhoud te geven.
Veelvuldig en diepgaand overleg
met het openbaar onderwijs zal
nodig zijn om een optimaal en
verantwoord gebruik te maken
van gebouwen en leermiddelen.
Van beide categorieën mag hun
volledige medewerking gevraagd
worden voor een goed en verant
woord gebruik van de algemene
middelen: onze belastinggelden.
Dat is in het belang van goed on
derwijs,', aldus Van Kempen.
Hij wijst erop, dat het verschil
tussen de onderwijsuitkering van
het rijk en de door de gemeente
betaalde onderwijskosten steeds
groter wordt. Op een of andere
manier moeten de twee lijnen van
ontvangsten en uitgaven voor on
derwijs op z'n minst parallel gaan
lopen.
Het CDA wil weten, wat de ge
volgen zijn van het intrekken van
de Kaderwet Specifiek Welzijn op
het personeelsbestand, evenals de
invoering van de Wet Voorzie
ningen Gezondheidszorg. Het
ambulancevervoer valt hieronder,
maar hoe is de positie van de
Thoolse ambulance, die toch een
nuttige functie vervult. Heeft de
wet ook betekenis voor het ver
pleeghuis op Tholen en het boer
derijproject van OVEM bij
Scherpenisse?
Bibliotheken, het REC, het vroe
gere ZIKV en de muziekschool
kunnen wellicht van vrijwilligers
gebruik maken, zodat de kosten
niet te hoog oplopen en ook men
sen met een smalle beurs van deze
voorzieningen gebruik kunnen
blijven maken.
Vooral de jeugd geniet van een
fietscrossbaan, maar het pro
bleem zal zijn. dat er geen brom-
fietsbanen van worden gemaakt-,
B en W zouden een evaluatierap
port moeten maken over het
functioneren van de welzijnsraad
en de werkgroepen.
Ook een inventarisatie van de
toestand van onze monumenten is
nodig. In overleg met de raad kan
dan bekeken worden of we zelf
iets kunnen doen aan conserve
rend onderhoud.
Het ontwikkelen van een doel
treffend fraudebeleid bij sociale
zaken verkeert nog in een begin
stadium. Is er niet iets te onder
nemen in nauwe samenwerking
met andere gemeenten? Bestaat
dan niet de mogelijkheid dat eer
der deskundigheid en specialisme
beschikbaar kan komen. We staan
voor een verantwoorde besteding
van de middelen. Met elkaar
moeten we waken voor oneigen
lijk gebruik, aldus de CDA-fraetie
in de algemene beschouwingen
over de Thoolse begroting 1984.