SGP ernstig bezorgd over onderwijsbeleid CDA: 1% OGB-stijging onnodig, Haven Smerdiek uitstellen PvdA wil enquête over vaste reinigingsrechten B en w over gratis storten op Tuttelhoekje: Vermeende onbillijkheid is meer gevoelsmatig dan reëel Fusie alle v.o.-scholen gaat te ver Donderdag 20 oktober 1983 EENDRACHTBODE 11 Alleen onderlinge samenwerking op bepaalde terreinen De SGP is ernstig bezorgd over het beleid van b en w van Tholen ten aandien van het voortgezet onderwijs, zoals dat in de begrotingsbrief 1984 is'verwoord. "Wij kunnen er nog begrip voor opbrengen, dat er sprake zou kunnen zijn van onder linge samenwerking op bepaalde terreinen van het onderwijsveld. Echter zeer nadrukkelijk met het behoud van de eigen identiteit van het christelijk onderwijs. Er bestaan wel degelijk mogelijkheden om het voortgezet onderwijs, waaraan in onze'gemeente toch ook duidelijk behoefte bestaat, te behouden. Daar zullen wij graag aan meewerken", aldus de SGP, die verder niet aangeeft wat die mogelijk heden zijn. Levensbelang Kunst genoeg Eigen beheer Tuttelhoekje betalen Zondagsport Het CDA wil de reconstructie van de Haven St.Maartensdijk(kapitaalslasten ruim 31.000 gulden) opschuiven naar bijvoorbeeld 1985 om de verhoging van de onroerend goedbelasting(OGB) achterwege te kunnen laten. Volgens b en w zou die stijging nodig zijn om het dekkingstekort van 26.000 gulden in de begroting 1984 te kunnen betalen. Beschouwingen en antwoorden Moedig streven als één onderwijswereld verder te gaan Toetsing aan de opvattingen van de bevolking via een enquête voor de volgende begrotingsbehandeling, kan misschien een duidelijk beeld geven over de reini gingsrechten. PvdA-fractievoorzitter J.de Bres bracht dat naar voren in zijn alge mene beschouwingen over de Thoolse begroting 1984. 't Was hem gebleken, dat een niet onbelangrijk deel van de inwoners verre de voorkeur geeft aan een perceelsheffing. Met dit vast bedrag draagt iedereen bij aan de reinigingsdienst en is ontduiking uitgesloten. Geen sociale rechercheur Onvoorzien net goed Welzijnsraad Onderwijs Café's tijdig dicht Plantsoenwerk uitbesteden Bouwbeurs '83, Bergen op Zoorri B en w van Tholen gaan niet in op verzoeken van verschillende raadsfracties om voortaan te laten betalen voor personenauto's die afval op het Tuttelhoekje brengen. "De vermeende onbillijkheid is meer gevoelsmatig dan reëel", zegt het college met nadruk. Veel grofvuil Nadelig voor milieu Scheefgroei Bandenwagens KAA BEE ANWB- onderscheidingen Orthodidact Welzijn In zijn algemene beschouwingen bekritiseerde Th. Aarnoudse de zienswijze van b en w, dat niet bij voorbaat aan de bestuursbe voegdheid van scholen voor voortgezet onderwijs moet wor den vastgehouden. "Hecht het college zoveel belang aan het voortbestaan van de onder haar gezag staande scholen voor v.o. dat daardoor het gehele v.o. in onze gemeente op de tocht komt te staan? B en W weten wel beter. Of zijn de opmerkingen van de wethouder van onderwijs(,Ik hoop niet dat er teveel gekeken wordt naar het behoud van eigen school of het behoud van een bestuursfunctie') bedoeld voor het bestuur van de chr. mavo en de lhno? Wanneer dat zo is, nemen wij daar als voorstander van het reformatorisch christelijk onder wijs duidelijk stelling tegen. Het moet b en w toch wel bekend zijn, dat het bij het chr.onderwijs niet gaat om het behouden van een bestuursfunctie of het hebben van een eigen school zonder meer. Neen, het gaat bij het chr.onder wijs duidelijk om iets anders, na melijk om het opvoeden en vor men van onze kinderen naar uit wijzen van en overeenkomstig Gods Woord en eeuwig blijvend getuigenis volgens de 'Drie for mulieren van enigheid,. Dat is uiteraard iets heel anders dan prestigezaken die naar de achter grond dienen te worden gescho ven. 't Is van levensbelang voor ons en onze kinderen. Wanneer alleen de belangen van het kind de basis moeten zijn voor de be sluitvorming over de onderwijs vernieuwingen, staan wij daar voor 100% achter. Maar deze be langen zijn alleen gewaarborgd door onderwijs op grond van Gods Woord. Immers, dat Woord zegt toch zelf: 'Wanneer het niet is naar dit Woord, het zal geen da geraad hebben'. Dat is niet te be reiken door alle scholen van v.o. op Tholen ondermeer onder één bestuur te brengen", aldus de SGP. De grootste Thoolse raadsfractie bracht verder naar voren, geen enkel nut te zien in herverdeling van arbeid via duobanen, zoals dat pas als eerste gebeurde op de Rieburch. "Het is nog" zeer de vraag of op deze wijze inderdaad wordt bijgedragen aan de bestrij ding van de werkloosheid", aldus Aarnoudse,. De SGP pleit ervoor het reserve ren van 8000 gulden voor de aan koop van kunstwerken achterwe ge te laten. Men vindt de kunstpot van 86.000 gulden voldoende. Hij vertrouwt erop, dat b en w in de toekomst terdege rekening blijven houden met het feit, dat een groot of het grootste deel van de Tholenaren voorstander is van chr. onderwijs. De post onvoorziene uitgaven van 450.000 gulden heeft volgens de SGP zijn uiterste grens bereikt, mede gezien de komende perso neelsuitbreiding. Men wil nader inzicht in de bestemming van die post, bijvoorbeeld voor openbare werken, onderwijs, welzijn. Een aantal werken wil men naar voren halen, zoals de reconstruc tie van de Bosstraat van 1985 naar 1984, het trottoir Langeweg Scherpenisse en de brandweerga rage Stavenisse van 1987 naar 1985. Goede straten betekent werkgelegenheid en tevreden burgers, behalve dan misschien over de inritblokken. Daar is men nu niet bepaald weg van. De SGP vindt het tijd worden dat de problemen met camping de Striene bij Strijenham na vier jaar eindelijk eens definitief opgelost worden. De fractie is ook tegen uitbreiding van campings, jacht havens en het maken van een al- weer-accommodatie. Hoofdbe zwaar is meerdere ontheiliging van Gods dag. De gemeente moet waken voor het behoud van de rust(voor zover die dan nog aan wezig is). Laat het op Tholen a.u.b. geen Veerse of Schouwse toestanden worden, aldus Aar noudse. De SGP wil een leefmilieuveror dening met een minder strak keurslijf van regels dan de huidige bestemmingsplannen, positief be naderen. De kosten van stede- bouwkundige plannen zouden te ruggeschroefd kunnen worden, o.a. ook door meer in eigen beheer te doen. Onderzoek naar mogelijkheden tot bouw van goedkope huurwo ningen in de vrije sector acht de SGP geboden. Men denkt aan experimenten met zelfbouwhui- zen in de houtskeletuitvoering, wat besparingen aan bouwkosten van 25% en meer oplevert. Ook voor de 'kleine man, is het dan Th. Aarnoudse (SGP) denkbaar om zelf een woning te bouwen. Voorrang wordt gegeven aan bebouwing van het Hayen- plein in St.Annaland. De entree van dat dorp is nu niet zo fraai. Voor de gladheidsbestrijding denkt de SGP aan het toepassen van de nieuwe methode: nat strooien. Met verwondering heeft de SGP kennis genomen van het feit, dat éénderde van het huisvuil gratis op het Tuttelhoekje wordt ge bracht. Men is bereid een voorstel te doen voor een ander systeem: een vast bedrag met daarin be grepen het kosteloos ontvangen van een aantal zakken. Wie er meer nodig heeft, zou zakken kunnen bijkopen. De SGP pleit voor een voorzichtig financieel beleid en het maken van keuzes tussen een aanmerke lijke lastenverlichting en duurdere voorzieningen voor de gebruiker van welzijnsvoorzieningen. Men wil bestaande en nieuwe activitei ten kritisch bezien. Worden de middelen wel zo doelmatig moge lijk ingezet voor een optimaal to taalbeleid? Ten aanzien van de uitkeringen via de wet werkloosheidsvoorzie ning wil de SGP weten wat er de oorzaak van is, dat vorig jaar een groot onderscheid tussen de ker nen is ontstaan. Men is verontrust over de enorme toename in Tho len. St.Maartensdijk en Oud-Vos- semeer. De SGP noemt de Thoolse be groting 1984 een goed stuk werk, maar de fractie beteurt 't, dat i len ook dit jaar niet met het volledige jaarstuk kan instemmen. Aarnoudse keurt zeer beslist de zondagsport af en werpt de vraag op, wat de gemeente er aan doet om dat tegen te gaan. "Wettelijk is er niets aan te doen, maar is er al eens gevraagd aan de betreffende verenigingen om van de gewoonte om op zondag te sporten, af te stappen? Het is toch niet alleen de SGP-fractie die er principieel be zwaar tegen heeft. Ook is er hin der door geluidsoverlast, zodat men van heinde en verre hoort, dat er een wedstrijd aan de gang is. Men krenkt daar een ander mee, namelijk diegenen die op dezelfde tijd opgaan naar Gods huis", aldus de SGP. Er wordt voorts gepleit voor con trole in horecabedrijven op de leeftijden van de bezoekers in verband met het alcoholprobleem onder de jeugd. De SGP noemt het benauwend, hoe soms allerlei groeperingen hun zin trachten door te drijven. "Alle wetsorde, alle beschaving, alle normen, alle gezag, alles moet overboord worden geworpen. Ons volk schijnt blind te zijn voor de toestand waarin wij ons bevinden. Wij roepen bij deze begrotingsbe handeling op tot wederkeer tot de God onzer vaderen, die wij schandelijk verlaten hebben", al dus SGP-fractievoorzitter Aar noudse in zijn algemene beschou wingen. Fractievoorzitter W.C.van Kem- Na de algemene beschouwin gen van VVD en RPF/GPV over de Thoolse begroting 1984 die vorige week gepubli ceerd werden, nu de bijdragen van de drie partijen die een wethouder in het college heb ben: SGP, PvdA en CDA. Sneller dan de bedoeling was, kunnen ook de antwoorden van b en w (gedeeltelijk) ge geven worden. Deze week ten aanzien van de reinigings rechten, de belastingverho ging en het onderwijs. Deze begrotingsfase gebeurde hele maal schriftelijk. Maandag middag is er voor het eerst discussie. Dan kunnen de raadsfracties reageren op de antwoorden van b en w en worden er beslissingen geno men over o.a. de tariefs- en belastingverhoging. De PvdA meent, dat er voor de verwerking van huishoudelijk en bedrijfsafval op Tholen goede mogelijkheden liggen voor een betere en meer op de toekomst gerichte aanpak. Scheiding aan de bron van niet alleen papier, glas en textiel, maar ook van compos teerbaar materiaal en als veevoer te gebruiken stoffen behoren tot de mogelijkheden. Het zou wel licht een kans kunnen bieden voor een nieuwe ondernemer, zoals el ders is gebeurd. Op milieugebied wordt verder herinnerd aan het botulisme in de Thoolse Vest en de noodzaak om ter bevordering van het natuurlijk evenwicht de waterkwaliteit in de Vest en omringende waterlopen te verbeteren. De gemeente zou medewerking moeten verlenen aan de provin ciale inzamelingsactie van oude of niet meer toegelaten bestrijdings middelen en emballage, eind no vember. Dit zou voor gemeente werken Tholen een goede gele genheid zijn om het onlangs ver boden middel Paraquat(Gramox- one) op te ruimen en te laten ver nietigen. Het gebruik van chemi sche bestrijdingsmiddelen van ge meentewege in openbaar groen en op straten en pleinen kan en moet sterk beperkt worden. In overleg met de beherende in stanties van de dijken zou de ge meente een kap- en beplantings plan moeten opstellen. De boom- dijken zijn een kernmerkend pluspunt in het Thoolse land schap. Gelijktijdig kappen zoals vorig jaar langs de weg Oud-Vos- semeer/St.Annaland moet wor den voorkomen. De PvdA vindt dat aan perso neelsuitbreiding bij de sociale dienst niet te ontkomen valt, maar aanstelling van een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid gaat de verkeerde kant op. De controle op de werklozen van voor 1940 lag De Bres nog kersvers in het ge heugen. De gemeente heeft 300 perso neelsleden, maar heeft de econo mische teruggang geen negatieve invloed op de hoeveelheid werk, met name in de technische sector. Is de twijfel van b en w over be houd van het huidige aantal ar beidsplaatsen geen reden om eventuele vacatures - hoe ongaar ne ook - niet te vervullen? De PvdA is verheugd over de nota sociale zaken, maar weinig geluk kig over het nog steeds uitblijven van een nota personeelsbeleid. "Dat zo'n nota onnodig duur komt, is gewoon onzin", zei De Bres. Hij vroeg zich ook af, waar om b en w geen stimulerend be leid ten aanzien van deeltijdbanen voeren, maar alleen op verzoek waar mogelijk positief beslissen. Hebben b en w bij het samenstel len van de begroting voor het eerst ramingen in heroverweging geno men, de taakstelling zelf is nog steeds niet aan de orde geweest. Bij het uitstippelen van het beleid kan die toch niet buiten beschou wing blijven? De Bres plaatst een groot vraag teken bij de reconstructie van het parkeerterrein op de voormalige haven in St.Maartensdijk. De commissie openbare werken moet serieus bekijken of dit karwei van drie ton moet worden verwezen lijkt. De PvdA pleitte nogmaals voor een nota over de aanbestedingen. ,De commissie openbare werken heeft er wel over gesproken, maar geen duidelijke conclusies getrok ken. Gelet op de bedragen die met de werken gemoeid zijn, is dat alsnog gewenst. "Wij kunnen ons eenvoudig niet voorstellen, dat b en w daartoe tégenover de raad niet bereid zouden zijn. Tevens- kan dan worden gepraat over de voorkeur voor plaatselijke aanne mers. Staatssecretaris Brokx noemde in zijn algemeenheid voorkeur voor plaatselijke aanne mers een kortzichtige visie, een isolationistische gedachtengang,', aldus De Bres. De PvdA vindt 450.000 gulden voor onvoorziene uitgaven accep tabel gelet op de ervaringen, maar een lager bedrag is niet verant woord. De rijksuitkeringen wor den minder. Aparte behandeling in de com missie financiën van de reini- gi ngsrechten en de overige tariefs- en belastingenverhogingen is niet goed bevallen. Dat moet gelijk gebeuren. Overigens stemt de PvdA in met de 3.5% trendmatige verhoging en de 1% OGB-stijging. Dit laatste stelt het plantsoenpro ject voor jongeren veilig, wat De Bres een erg goede zaak vond. Bij de decentralisatie van het wel zijnsbeleid lijkt het erop. dat de gemeenten mogen afbreken wat van bovenaf is opgebouwd omdat het in de praktijk niet budgettair neutraal geregeld is. De PvdA houdt z'n hart vast als er daadwerkelijk een ramp plaats vindt. Wanneer zal er adequaat materiaal in deze contreien be schikbaar zijn? Meer voorzieningen voor dagre creatie worden toegejuicht omdat die voor een groot deel aan de ei gen inwoners ten goede komen. Een wandelpad in de Pluimpot hoort daarbij, mits goed gemar keerd en voorzien van toezicht, want een natuurgebied is kwests- baar. De gemeente mag best het bou wen in kleine kernen stimuleren omdat de leefbaarheid daardoor versterkt wordt. Er moet niet zo 'benauwd' gebouwd worden als achter het gemeentehuis in St.Maartensdijk. Rond de N.H.Kerk in Poortvliet is te zien hoe 't goed kan! Hardop denkend en met de prak tijk voor ogen is bij de welzij ns-> raad en de werkgroepen een ve reenvoudigde werkwijze moge lijk. De om te vormen werkgroe pen zouden rechtstreeks aan b en w moeten adviseren, terwijl het college dan via de gebruikelijke weg de zaken bij de raad aanhan gig maakt. Bij het stimuleren van sport en recreatie overdag moet gewaakt worden vöor ongezonde concur rentie tussen verenigingen onder ling. 't Is goed om met nieuwe accom modatie- en subsidietarieven be paalde onvolkomenheden weg te nemen, maar als over de bestaan de regeling het ambtelijk vonnis 'scheefgegroeid' wordt geveld, gaat dat te ver. Een nieuwe opzet moet geen basis scheppen voor het verdwijnen van bloeiende ac tiviteiten ten koste van het Thool se verenigingsleven. De schooltandverzorging moet onder de loupe omdat het mo menteel niet altijd bevredigend verloopt. De PvdA wil weten of het huma nistisch vormingsonderwijs op Ter Tolne al begonnen is en hoe het godsdienstonderwijs in de verschillende kernen functioneert. Ten aanzien van het voortgezet onderwijs noemt de PvdA het een moedig streven van b en w om als één onderwijswereld verder te J. de Bres (PvdA) gaan. "Vanzelfsprekend klinkt ons dit als muziek in de oren. maar het is ook zaak realist te blijven. ,t Is zonneklaar, dat fuse ring van scholen de enig moge lijke oplossing zal zijn voor het veilig stellen van een zo geva rieerd mogelijk aanbod van v.o. op Tholen, wanneer minister Deetman zijn rigoureuze plannen ten uitvoer legt. Wij zie niet. dat er iets af te dwingen valt ten aanzien van de tweede fase beroepson derwijs. B en W moeten alles in het werk stellen om de tweede fase binnen te halen, maar dat moet los worden gezien van de indie ning van de VBaO-aanvraag. 't Is niet verantwoord de beslissing over het VBaO uit te stellen, hoe bijzonder we 't ook waarderen, dat b en w het gehele onderwijs op één lijn willen krijgen. Nu hebben wij in Den Haag nog een pré door de beschikbare faciliteiten. Als niet in de kortste keren wordt be slist, is de kans levensgroot, dat ook voor de gemeentelijke scho len voor v.o. een unieke kans ver loren gaat", aldus De Bres. Hij pleitte er tenslotte voor om het onderwijs in de informatie-me- chanica op de openbare mavo te stimuleren door het aanschaffen van hulpmiddelen. Nederland heeft een grote achterstand op dit terrein, zei de PvdA-fractievoor zitter in zijn algemene beschou wingen. pen noemde in zijn algemene be schouwingen twee redenen voor het niet verhogen van de OGB. Ten eerste krijgen er inwoners minder inkomsten door korting op salarissen en uitkeringen en ten tweede krijgen er sommige bevol kingsgroepen door de hertaxatie "met een verhoogde OGB-aanslag te maken. "Wij hebben de indruk, dat deze groep niet valt onder de categorie met de hoogste inko mens. Beide punten rechtvaardi gen een pas op de plaats met de OGB. Voor zover een bepaalde dienst verleend wordt(reinigings- rechten. leges) of er grote uitgaven gedaan moeten worden(riolering) is een verhoging van tarieven ver klaarbaar en acceptabel", aldus het CDA. Het kweken van reserve is goed, maar wanneer een fonds groot genoeg is, moet dat niet gebeuren. Bijvoorbeeld de reserve karakte ristieke gevels, welk fonds groot genoeg is om met de toegevoegde rente de verwachte uitgaven voor een jaar te kunnen doen. Volgens het CDA geldt in deze tijd nog sterker de Bijbelse op dracht om zich verantwoordelijk te weten voor elkaar, individueel en in maatschappelijke verban den. Er wordt extra aandacht ge vraagd voor de positie van de zwakken in de samenleving. Van Kempen had zeker van de vakbeweging een meer positieve opstelling verwacht ten aanzien van het werkervaringsproject. De reacties van FNV en CNV be vreemdden hem. Het CDA bepleit een strakke controle op het nakomen van de voorschriften bij horeca-onderne- ntingen en kantines als een drin gende noodzaak. Aan beperking van de geluidsoverlast en stipte handhaving van het sluitingsvur moet goed de hand worden ge houden. 't Is wellicht zinvol om met enige regelmaat in de com- nissie bestuurlijke aangelegenhe- den(de fractievoorzitters) met de politie van gedachten te wisselen over voorkomende zaken die wat bredere informatie vragen. Heb ben de bezuinigingen het surveil leren per fiets doen toenemen en hoe is de visie van de politie zelf op dit punt? Het CDA herhaalt de suggestie om een verkeerscom- missie in het leven te roepen. Van Kempen was verder be nieuwd, wat er aan brandpreven tie gedaan wordt en door wie. Een aanvulling van het inkomen van 15-30 ha agrarische bedrijven uit de recreatieve sector zou zeer welkom zijn. Daarom vraagt het CDA speciale aandacht voor het kamperen bij de b*>er omdat een duidelijke visie van het college daarover ontbreekt. Gepleit wordt voor een definitieve oplos sing voor camping de Striene. Hangt het aanleggen van de rioolpersleiding samen met het voortbestaan van deze camping? B en W zouden bij gedeputeerde staten van Zeeland moeten aan dringen op heroverweging van de rondweg Poortvliet, die op de lange baan is geschoven. Dit mede gelet de geluids- en trilhinder door het drukke vrachtverkeer en de uitrit van enkele bedrijven aan de Stoofstraat. Bij de woningbouw constateert het CDA, dat helaas dure wonin gen vaak bewoond moeten wor den door mensen met voor deze huizen te lage inkomens. Daar door moet er een extra beroep ge daan worden op de algemene middelen: huursubsidie. Over ve rantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar gesproken, aldus Van Kempen. Hij wil weten of er bij woningtoewijzing nog gekeken wordt naar het al dan niet econo misch gebonden zijn en hoe 't zit met de bebouwing van het Ha venplein in St.Annaland. Gezien de problemen bij de plantsoenendienst vraagt het Lokatie: „Stoelemat", Westersinael 40 Donderdag 20 oktober 15.30-17.00 uur besturen, stichtingen e. d. 19.30-22.00 uur colleges van B. en W. en raadsleden Vrijdag 21 oktober 10.00-12.00 uur vrouwenorganisaties 13.00-18.00 uur relatiemiddag 19.00-22.00 uur publieksavond Zaterdag 22 oktober 10.00-18.00 uur publieksdag Toegangsprijs 2,50 Advertentie I.M. is al begonnen met een aanpas sing. Nu over concrete gegevens wordt beschikt, is het inzicht aan merkelijk verbeterd. Volgens b en w wordt met perso nenauto's gemiddeld 0.43 m3 af val per vracht aangevoerd. De verwerkingskosten (kapitaal-, personeels- en overige exploita tiekosten van de stortplaats) zijn voor volgend jaar begroot op 5,16 per m3. Een kostendekkend tarief voor personenauto's zou dus 2,22 zijn. Het afval dat via de vuilniswagen wordt aangevoerd kost, na aftrek van de betaalde plastich zakken nog 15,73 per m3. Voor de ge meente kost huis- en grofvuil dat wordt opgehaald dus netto drie keer zoveel als het afval dat met personenauto's wordt aange voerd. Zodra de nettokosten voor het opgehaalde vuil lager worden dan voor het per personenauto gebrachte afval, zou van een on billijkheid gesproken kunnen worden door deze laatste nog niet te belasten. Daar komt nog bij, dat het invorderen van bedragen van circa twee gulden nogal wat gaat kosten. In het met personenauto's aange voerde afval zit heel veel grof vuil. Als dit niet door de burgers zelf wordt weggebracht, maar wordt meegegeven mét de ophaaldienst, stijgen de kosten, zohder dat hier voor extra vergoeding wordt ont vangen, De VVD-suggestié om de perso nenauto's te laten betalen en het tarief voor vuilniszakken te verla gen, levert alleen maar een groter tekort op. Bijvoorbeeld een pakje van 20 zakken verlagen van 26 naar 25 gulden is 13.750 gulden minder ontvangen. Worden de personenauto's dan voor de voor honderd volle procennt belast, dan is de opbreng st 12.384 gul den. Uit financieel oogpunt is er daarom nog geen aanleiding om de personenauto's te gaan belas ten voor het storten op het Tuttel hoekje. Niet vergeten moet worden: dat het per auto wegbrengen van der gelijke kleine hoeveelheden ook voor deze brengers nogal wat kost. Aan een verbod voor particulie ren met personenauto's om te storten, denken b en w niet. Dat bij een belangrijk deel van de bevolking voorkeur voor een vast bedrag aan reinigingsrechten bes taat in plaats van via het aantal gebruikte plastic zakken (26 gul den per 20 stuks) betwijfelen b en w. Waar een dergelijke voorkeur bestaat, wordt veelal gedacht dat het goedkoper zal zijn. Als de burgers wordt voorgerekend wat het zal gaan kosten als via een aanslagbiljet betaald moet wor den. is de vöörkeur snel verdwe nen, Bovendien zijn er negatieve neveneffecteh. Zodra niet meer per vuilniszak wordt betaald, maar onafhankelijk van de hoe veelheid afval die meegegeven wordt, zal veel meer glas en oud papier met de vuilnisophaaldienst meegaan. Velen zullen niet steeds een maand lang oud papier be waren als het meegeven met de vuilniswagen niets kost. De kosten van het ophalen en de stortplaats stijgen. Composteren zal met een vast bedrag aan reinigingsrechten minder gebeuren, zodat wijziging van het bestaande systeem nade lige gevolgen voor het milieu op levert. Door het inhaalprogramma van de afgelopen vier jaar is een beter dekkingspercentage verkregen: de vervuilers betalen een groter deel van de werkelijke kosten. Als er nu ineens helemaal niets meer met de tarieven gebeurt, gaat de verbetering in enkele jaren weer helemaal verloren. Een trendma tige aanpassing blijft geboden. Daarnaast zijn er wel grote onbil lijkheden geconstateerd in de ver houding tussen de onderlinge ta rieven. De scheefgroei is niet in eens te corrigeren. Wel kan er aan gewerkt worden de onredelijke verschillen te verkleinen. In de vodrstellen voor 1984 wordt daar toe een aanzet gegeven. Dat er van een scheefgroei sprake is, werd al in 1981 aan de orde gesteld. Toen Uit een onderzoek is de grote achterstand van het tarief voor bandenwagens gebleken. Daarom wordt het tarief met 25% ver hoogd tot ƒ31,25 per storting. Vooreen bestelauto of busje moet volgend jaar 9% meer betaald worden: 12 i.p.v. 11 gulden,. Een aanhangwagen achter een perso nenauto, bestelwagen of busje blijft 11 gulden, maar voor een vrachtwagen moet 10% meer (42 i.pv. 38) betaald worden. Met 534 gulden per jaar per container worden de kosten ruimschoots gedekt, dus dat blijft zo. Een vuil niszak wordt vijf cent duurder: 27 i.p.v. 26 gulden per 20 vuilniszak ken. De Thoolse gemeenteraad neemt hierover maandagmiddag een beslissing. AI I K SOOR I KN VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD Zuid-Oosf singel 43 I el. 34368 BERGEN ÓMZOOM Advertentie I.M De 100-jarige ANWB heeft ter gelegenheid van haar jubileum per provincie een onderscheiding toegekend. Voor Zeeland is dat de Middelburger M.P. de Bruin ge worden. hoofd van het Docu mentatiecentrum Zeeuws Delta gebied en publicist. De onder scheiding wordt op 10 november uitgereikt in het ANWB-hoofd- kantoor iiï Den Haag. W.C. van Kempen CDA CDA of er ook wel eens naar ge rekend is of er voordeel zit aan het uitbesteden van het onderhoud van (moeilijk bereikbare) gras stroken? Zo ja. wat zijn daarvan de resultaten? Van Kempen was ook nieuwsgie rig naar de flinke verzwaring van de lasten bij overdracht van we gen door het waterschap aan de gemeente. Het inleverterrein voor autowrak ken op het Tuttelhoekje kan een goede oplossing zijn voor veel oud roest dat nu links en rechts gepar keerd staat, maar ruimt de handel die wrakken dan ook weer op? Zouden b en w ook willen bevor deren, dat er één keer per jaar restanten gewasbeschermings middelen en onbrandbare ver pakkingsmiddelen ter vernieti ging aangeboden kunnen wor den? Het CDA wil meer weten over de waterkwaliteit en de daarmee sa menhangende riolering. Houdt het provinciaal bestuur nog vast aan een overstortfrequentie van 6 of is men enigszins teruggekomen van de toch wel zware eisen. Er komt geen oogstjaar van het ForT, maar de orthodidact is niet meer weg te denken. Wanneer de kosten niet door anderen betaald worden, dient de orthodidact vol gens het CDA een vaste plaats op de Thoolse begroting te krijgen. Ten aanzien van de visie van b en w op het voortgezet onderwijs staat het CDA uiterst gereser veerd. "We onderkennen het be lang van goed v.o., maar het gaat ons te ver, wanneer b en w stellen dat fusie tussen alle scholen voor v.o. noodzakelijk moet worden geacht. We handhaven dan een onderwijsvoorziening en dat kan er op lijken, alleen in het belang van het kind bezig te zijn. We gaan dan echter wel voorbij aan de grondwettelijke vrijheid van richting en inrichting van onder wijs. Hoewel we ook verantwoor delijkheid dragen voor het open baar onderwijs, dragen we vanuit onze grondslag en overtuiging ze ker niet in mindere mate verant woordelijkheid voor het chr.on derwijs in al zijn schakeringen. Van oudsher zijn arp, chu en kvp overtuigde voorstanders geweest van chr.onderwijs en het CDA zet deze lijn voort. Wanneer we de percentages van het leerlingen bestand bij chr. en openbaar kleuter- en lager onderwijs bestu deren. moet chr.VBaO op Tholen ook mogelijk zijn. Dat betekent wel. dat het totale chr.onderwijs- 'veld binnen onze gemeente zich bewust moet zijn van zijn verant woordelijkheid om de mogelijk heden te benutten. Het is op basis van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs hun taak aan deze mogelijkheden inhoud te geven. Veelvuldig en diepgaand overleg met het openbaar onderwijs zal nodig zijn om een optimaal en verantwoord gebruik te maken van gebouwen en leermiddelen. Van beide categorieën mag hun volledige medewerking gevraagd worden voor een goed en verant woord gebruik van de algemene middelen: onze belastinggelden. Dat is in het belang van goed on derwijs,', aldus Van Kempen. Hij wijst erop, dat het verschil tussen de onderwijsuitkering van het rijk en de door de gemeente betaalde onderwijskosten steeds groter wordt. Op een of andere manier moeten de twee lijnen van ontvangsten en uitgaven voor on derwijs op z'n minst parallel gaan lopen. Het CDA wil weten, wat de ge volgen zijn van het intrekken van de Kaderwet Specifiek Welzijn op het personeelsbestand, evenals de invoering van de Wet Voorzie ningen Gezondheidszorg. Het ambulancevervoer valt hieronder, maar hoe is de positie van de Thoolse ambulance, die toch een nuttige functie vervult. Heeft de wet ook betekenis voor het ver pleeghuis op Tholen en het boer derijproject van OVEM bij Scherpenisse? Bibliotheken, het REC, het vroe gere ZIKV en de muziekschool kunnen wellicht van vrijwilligers gebruik maken, zodat de kosten niet te hoog oplopen en ook men sen met een smalle beurs van deze voorzieningen gebruik kunnen blijven maken. Vooral de jeugd geniet van een fietscrossbaan, maar het pro bleem zal zijn. dat er geen brom- fietsbanen van worden gemaakt-, B en W zouden een evaluatierap port moeten maken over het functioneren van de welzijnsraad en de werkgroepen. Ook een inventarisatie van de toestand van onze monumenten is nodig. In overleg met de raad kan dan bekeken worden of we zelf iets kunnen doen aan conserve rend onderhoud. Het ontwikkelen van een doel treffend fraudebeleid bij sociale zaken verkeert nog in een begin stadium. Is er niet iets te onder nemen in nauwe samenwerking met andere gemeenten? Bestaat dan niet de mogelijkheid dat eer der deskundigheid en specialisme beschikbaar kan komen. We staan voor een verantwoorde besteding van de middelen. Met elkaar moeten we waken voor oneigen lijk gebruik, aldus de CDA-fraetie in de algemene beschouwingen over de Thoolse begroting 1984.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 11