Raad niet enthousiast over
steun aan 'De Thoolse'(TBI)
Soepel met sollicitatieplicht
Toenemende belangstelling
voor cursussen op Tholen
Boerendag met graanoogst 1930
Bezuiniging komt hard
aan in de bibliotheken
Meeste werklozen (330)
tussen 25 en 39 jaar
In 1978 al twee ton, nu weer 250.000 gulden
Handtekeningenactie op
campings voor veilige
splitsing bij Poortvliet
Donderdag 18 augustus 1983
EENDRACHTBODE
Nolens volens heeft de gemeenteraad van Tholen maandagmiddag 50.000 gulden
beschikbaar gesteld aan de betonindustrie 'De Thoolse' in St.Maartensdijk. De
provincie legt daar nog twee ton bij, terwijl de nieuwe eigenaar van de TBI, Stam
Holding uit Alblasserdam, er een kleine miljoen gulden insteekt. Dat allemaal om
de vijftig arbeidsplaatsen veilig te stellen, want het gemeentebestuur wilde geen
grotere werkloosheid op z'n geweten hebben. Toch waren er vele vraagtekens,
maar een kritische beoordeling zag de raad maar door de vingers.
In 1978
Geen poespas
Minder bladen, hogere contributie
De bezuinigingen in de bibliotheken komen heel hard
aan, zei wethouder Versluijs maandagmiddag in de
gemeenteraad. "Het bibliotheekbestuur staat voor
geen kleine opgave als het de 18.3% lagere rijksbij-
drage(6875 gulden) in 1984-moet opvangen. Dat zal
gepaard moeten gaan met een stukje mindere dienst
verlening."
Maar 1 discobus
't Is het waard
WWV-uitkeringen stijgen van 278 naar 430
Met name in Tholen, Scherpenisse, St. Maartensdijk en Oud-Vossemeer is sprake
van een forse toename van het aantal bijstandsuitkeringen. B. en W. geven dat aan
in de begrotingsbrief 1984, waarbij alleen al voor de WWV (Wet Werkeloos
heidsvoorziening) drie miljoen gulden meer is uitgetrokken dan dit jaar. Per 1000
inwoners waren er vorigjaar in Tholen 48.9% uitkeringen tegenover 26.6% in 1981.
St. Maartensdijk volgt met 47.7 (39.9), Oud-Vossemeer met 41.5(25.2), Scherpe
nisse met 39.6(25.8), Poortvliet met 31.2(25.9), St. Annaland met 24.9(22.2) en
Stavenisse sluit de rij met 20.8(24.6%) uitkeringen per 1000 inwoners.
Tholen bij Regionaal Educatief Centrum de Bevelanden
In het welzijnsplan 1981-1984 werd aan vormings- en ontwikkelingswerk voor
volwassenen in de gemeente Tholen hoge prioriteit toegekend. Er bleek ook wel de
nodige animo te zijn voor bijvoorbeeld opstapcursus en avond-mavo en voor
ontwikkeling van culturele minderheden. Daarnaast eveneens voor cursussen
Engels, Frans, Duits en dergelijke, die door de werkgroep 'Uit op Tholen' werden
verzorgd. Er ontstond toch behoefte aan een overkoepeling, want tot dusver liepen
het West-Brabants Avondcollege, 'Uit op Tholen' en de gemeente zelf wat door en
rond elkaar, zonder dat ook meteen afÈreuk werd gedaan aan de verschillende
doelstellingen.
Overlappingen?
Vanaf september
Poortvlietsedijk-Koningsweg:
Afschuwelijk
Beleidsnota
V
Alleen SGP-raadslid M.Dijke ha
merde erop. dat hij als verant
woordelijk gemeentebestuurder
een br eder en dieper inzicht in de
zaak moest hebben. "We missen
een grondige studie naar de le
vensvatbaarheid van de betonfa-
briek. Verder betreuren we 't, dat
we geen enkel inzicht hebben in
de orderportefeuille, de namen
van de financieel verantwoorde
lijke mensen, wie het rapport over
het bedrijf gemaakt heeft en of er
een sociaal plan voor afvloeiing
van personeel is. Ook zijn de on
roerende goederen voor eventuele
zekerheidsstelling niet genoemd.
We zijn voor behoud van werkge
legenheid, maar het is minstens de
derde keer al dat de betonfabriek
om financiële steun vraagt", aldus
Dijke.
Hij haalde daarmee de woede op
zijn hals van VVD— fractievoor
zitter M.van Damme, die tijdens
het betoog van Dijke herhaalde
lijk van zijn ongenoegen blijk gaf
door te roepen: "Wat hebben we
afgesproken!".
Eerder had PvdA-fractievoorzit-
ter J.de Bres al naar voren ge
bracht, dat in de commissie bes
tuurlijke aangelegenheden(waar-
in de vijf fractievoorzitters zitting
hebben) was afgesproken om dit
voorstel in de openbare raadsver
gadering met de nodige voorzich
tigheid te behandelen.
Burgemeester E.Baerends beves
tigde dat. "De vragen van Dijke
komen me wat wreed over, want
in de commissie b.a. is afgespro
ken bij eventuele vragen nog een
keer apart te vergaderen. En ik
heb dat verzoek niet gekregen."
SGP-leider Th.Aarnoudse wist
dat en zei zich niet zo lekker te
voelen gezien de inbreng van Dij
ke, maar zijn fractie wilde meer
informatie. Hij had ze niet kun
nen overtuigen.
Van Damme riep dat Dijke dan
maar moest tegenstemmen, waar
op wethouder L.J.Koopman zijn
partijgenoot te hulp schoot. De
burgemeester hamerde het twist
gesprek maar af, want iedereen
bleek tenslotte voor het beschik
baar stellen van de 50 mille te zijn.
In februari 1978 stelde de toen
malige Thoolse raad twee ton be
schikbaar voor de gedeeltelijke fi
nanciering van de overkapping
van een produktiestraat van de
TBI. Daarvan werd 80.000 gulden
afgelost, maar wegens het faillis
sement van de TBI schreef de ge
meente vorig jaar de resterende
130.200 gulden als oninbaar af.
De Bres vond dan ook, dat de raad
met beide benen op de grond
moest blijven staan. "Nuchter
beoordelende, geeft het belang
van de werkgelegenheid voor
vijftig mensen de doorslag. Er is
een grootscheepse reorganisatie
van de financiële leiding doorge
voerd, maar in 't verleden heeft er
ook aan de bedrijfs-technische
kant nogal wat gemankeerd. Ik
hoop, dat het sociaal beleid ook
beter wordt dan 't geweest is. De
provincie heeft de bereidheid ge
toond om twee ton beschikbaar te
stellen, dus we kunnen eenvoudig
niet anders dan er 50.000 gulden
aan toe te voegen", aldus De Bres.
In het voorstel stond, dat b en w
'veel vertrouwen' hadden in de
continuiteit van het bedrijf gezien
de nu gekozen constructie. Dat
'veel' mocht van de PvdA-fractie-
voorzitter wel weg en de burge-
méester bevestigde, dat dit woord
uit het ontwerp-voorstel per abuis
was blijven staan.
"Het gaat alleen over het ja of het
nee. We moeten niet teveel poes
pas ophangen", zei Van Damme.
Hij had bedenkingen tegen de
formule van de provincie en
noemde het pompen van geld in
bedrijven in 't algemeen dikwijls
een heilloze weg. "Niet na te gaan
is, of het bedrijf't maar een tijdje
uitzingt of dat er andere onderne
mingen hinder van ondervinden.
Hier doen we geen concurrentie
aan gezonde betonfabrieken en
gezien de dreigende nog grotere
werkloosheid op Tholen, gaan we
nolens volens met het voorstel ac-
coord. Er is niemand die op de.v-
ragen een volledig antwoord weet.
't Gaat erom of we het zullen wa
gen of niet. maar als je nee zegt,
wat gebeurt er dan?", zei het
VVD-raadslid.
Ook P.van Belzen(RPF/GPV) liet
weten, weinig enthousiast te zijn.
De sociale gedachte en de wer
kloosheid gaven de doorslag. Hij
wilde meer vastigheid over de so
ciale kant, want reorganisaties
gaan meestal gepaard met ontsla
gen. Van Belzen informeerde ver
der naar de kans op precedent
werking.
CDA-fractievoorzitter W.C.van
Kempen zei ook wel enige aarze
lingen te hebben. "Het is echter de
taak van de overheid om bedrij
ven te ondersteunen. Niet door
met geld te strooien, maar door de
werkgelegenheid voor vijftig
mensen in zekere zin voor een
langere periode veilig te stellen. In
elk geval om ze door een moeilijke
periode heen te helpen, want de
De wethouder noemde herziening
van de abonnementen op een
groot aantal bladen, terwijl de
Thoolse bibliotheken volgens
hem beslist nog niet aan het pla
fond van de contributiemogelijk
heden zitten. "Verhogen van het
boekengeld is ook een mogelijk
heid, maar we moeten voorzichtig
zijn. We zijn zuinig op deze wel
zijnsvoorziening, die we niet zo
maar geweld aan doen", aldus
Versluijs.
Daarom wilde hij de rijksbezuini
ging op de gemeentelijke bijdrage
ook voor gemeenterekening ne
men: 7000 gulden.
Van Kempen vond, dat b en w
met het bibliotheekbestuur moes
ten overleggen om die 7000 gul
den in de eigen begroting te vin
den. Hij vond 't wat gemakkelijk
om te zeggen: laat de gemeente
maar betalen.
Dat is ook de bedoeling van de
minister niet, vulde Dijke aan. Hij
heeft de bibliotheken gewaar
schuwd en 't blijft niet bij deze
bezuinigingen.
De weg terug is moeilijk, zei Van
Belzen, nadat de minister eerst de
touwen los gooide door geen
leengeld voor de jeugd te heffen
en dergelijke. Hij vond. dat 't met
deze kolossale bedragen in de
toekomst niet meer haalbaar was,
zodat het RPF/GPV-raadslid be
nieuwd was naar de eigen plannen
van de bibliotheek.
Moerland wilde een contributie
verhoging zeer goed overwegen.
De PvdA vond de bibliotheken
een basisvoorziening waarmee
voorzichtig omgesprongen moest
worden.
Wethouder Versluijs bracht naar
voren, dat vanaf 1984 de scheiding
van personeels- en andere kosten
vervallen. Als de wet door het
parlement aangenomen wordt,
komt de 18.3% bezuiniging op de
gehele lijn. t
Voor de discobus, die voorheen
door de provincie betaald werd,
moeten de gemeente nu ook op
draaien. In Tholen en St.Maar
tensdijk werden er wekelijks ge
durende 1 uur grammofoonplaten
uitgeleend. In 1981 waren er 72
leden die 3000 platen leenden. In
St.Maartensdijk is het aantal der
mate laag, dat de raad besloot in
1984 met Tholen te volstaan ge
zien de kosten van 5150 gulden
per uur. De gemeente moet 2000
gulden opbrengen. Mevr.Deurloo
vond dat maar niets, want de dis
cobus was destijds toch onge
vraagd gekomen. Wethouder
Versluijs bevestigde dat, maar de
provincie bouwt de financiële
steun in vijf jaar af en er moet een
nieuwe discobus komen.
De rekening 1982 werd goedge
keurd met een gemeentelijke sub
sidie van ƒ222.719,98, de begro
ting 1984 met 309.285,-. De stij
ging wordt veroorzaakt door de
lagere rijksbijdrage en 30.000 gul
den meer huisvestingskosten voor
de bibliotheek St.Annaland, die in
het oude dorpshuis een nieuw on
derkomen krijgt.
betonfabriek maakt een goed
produkt", aldus Van Kempen.
De burgemeester wees Dijke erop,
dat de betonindustrie voor de
tweede keer bij de gemeente om
steun aanklopte. "Zover we
beoordelen kunnen - ik hou ook
slagen om de arm - is Stam Hol
ding een verantwoordelijk en ge
degen bedrijf. Gezien persoon
lijke gesprekken heb ik er ver
trouwen in, dat hij doorzet, maar
als hij er weer aan moest begin
nenHij is nu wel wakker. Er
heeft al verandering plaatsgevon
den en er is een visie op uitbrei
ding van het bedrijf door het
aanpakken van andere taken. De
basis is echter handhaving van het
huidige pakket en met deze ope
ratie is er grote kans, dat de men
sen aan 't werk blijven. Al is het
maar vooreen halfjaar of een jaar.
maar hopelijk veel langer. Als we
het Thools bekijken, dan zijn die
50.000 gulden ons dit waard. We
durven beslist geen nee zeggen,
want gezien de werkloosheid zijn
vijftig arbeidsplaatsen van le
vensgroot belang. Ik hoop van
harte, dat er niet meer zulke aan
vragen komen, maar als dat wel
het geval is, zullen we die afzon
derlijk beoordelen", aldus de
burgemeester. Hij merkte nog op,
dat de raad kennis had kunnen
nemen van een rapport van het
Economisch Technologisch Insti
tuut voor Zeeland(ETI) over de
betonfabriek in St.Maartensdijk.
Hierin zijn de ABW, Rijksgroeps
regeling Werkloze Werknemers
(RWW) en zelfstandigen alsmede
de WWV opgenomen. Daarin zijn
niet begrepen de incidentele uit
kering, geldleningen, uitkeringen
wegens verzorging/verpleging en
de uitkeringen aan woonwagen
bewoners. "Als we ons realiseren,
dat er bij de uitkeringsgrechtigden
een groot aantal kostwinners zijn
Toch was er die behoefte aan
bundeling, omdat er sprake was
van een versnipperd aanbod van
activiteiten. Het kwam er op neer
dat na een studie b en w van Tho
len vonden, dat men het beste
aansluiting kon zoeken bij het
R.E.C. De Bevelanden.
In de gemeenteraad vond
I.C.Moerland dat er geen sprake
is van een complete overkoepe
ling, zoals b en w toch voorstaan.
De cursus Engels bijvoorbeeld
valt er buiten, want die zit nog
onder de werkgroep Uit op Tho
len. Alfabetisering van minderhe
den is weer een gemeentelijke
zorg en de opstapcursus en
avondmavo vallen onder het
West-Brabants Avondcollege. Het
PvdA-raadslid vroeg zich af, of
toch het gevaar niet bestaat dat de
kosten voor de cursisten in de
toekomst niet onbelangrijk zullen
stijgen. VVD-woordvoerder
J.v.d.Heuvel achtte het wel een
goede zaak, dat het college naar
deze overkoepeling werkt. Vers
nippering belemmert een goed
beleid. De gemeente is te klein
voor een eigen centrum en dan is
de R.E.C. wel een uitkomst.
Die ene paraplu kon ook het
RPF/PPV-raadslid P. van Belzen
wel bekoren, maar anderszijds zat
hij evenals zijn VVD-collega met
de vraag in hoeverre dit allemaal
verplichtingen zal meebrengen. Is
er een mogelijkheid om er uit te
stappen? Zitten we niet met over
lappingen? Als bovendien de
rijksoverheid even plotseling op
deze zaak gaat bezuinigen, als ze
doen met bibliotheken, wat dan?
Goes wil al 3% gaan bekorten.
Van Belzen had toch wat vraagte
kens voor de toekomst en vond
dat men als gemeente niet al te
veel verplichtingen op zich moest
nemen. De zaak werd al in de
cember 1982 besproken en moet
nu plotseling 1 augustus 1983
doorgaan. Hij had hierbij het ge
voel, dat het diploma al was uit
gereikt nog voor het examen was
afgerond.
CDA-woordvoerder W.C. van
Kempen vond, dat er toch een or
ganisatorisch geheel van moet
worden gemaakt en zag in het b en
w-voorstel een goede weg om het
van de grond te krijgen. Er moet
vrijheid overblijven om aan te
passen, waar dat nodig is.
SGP-fractievoorzitter M.Dijke
moest bekennen dat voor zijn
fractie alles niet glashelder was.
Hij wilde wat nadere informatie,
ook ten aanzien van het bedrag
per inwoner, dat toch steeg van
2,75 naar 3,60. Eveneens voor
wat het afvloeien van medewer
kers betreft door bezuinigingen
bleven er bij zijn fractie vragen
bestaan. Komen de kosten daar
voor voor rekening van de ge-
meente(n)? Is er geen overlapping
met het West-Brabants Avond
college en hoe zit het met de do
centen als er bezuinigd wordt?
Dijke verzekerde op zich geen
moeite te hebben met aansluiting
bij het R.E.C.
Wethouder J.Versluijs deelde mee
dat de Opstap-cursus en mavo een
vervolg krijgen wegens voldoende
deelname. Er zijn diplomagerich-
te en niet-diploma-gerichte cur
sussen. Zo is de Opstapcursus een
voorbereidend onderricht tot een
diploma gerichte ontwikkeling.
De via Uit op Tholen georgani
seerde cursus Engels is niet diplo
ma-gericht, maar die werkgroep
kan zich vinden om het geheel bij
het R.E.C. onder te brengen. Er is
behoefte aan die aansluiting, on
danks een wat mindere cursus-
animo. Maar die moeten in sep
tember wel beginnen en vandaar
nu dit voorstel. De rijksoverheid
wil tevens beginnen met de open
school. Met nog de waarschuwing
tegen overlappingen tijdens de
tweede discussieronde en ook een
opgeheven vinger van raadslid
Moerland op dit gebied niet te
snel gaan bezuinigen wegens de
grote jeugdwerkloosheid, kon de
raad zich toch wel vinden in het b
en w-voorstel.
Maandagmiddag kwam in de ge
meenteraad Uit op Tholen nog
aan de orde in verband met een
extra krediet van 6000 gulden
voor 1983. Dit was nodig om de
uitgaven voortaan per kalender
jaar te laten lopen in plaats van
per seizoen. Raadslid M.Dijke
verklaarde zich namens de SGP-
fractie tegen, zoals ook vQrige ke
ren gebeurde.
Met ingang van 1 september heeft
het Regionaal Educatief Centrum
De Bevelanden-Tholen de zorg
voor de Kunstzinnige Vorming in
\Meulvliet te Tholen, zo liet het
REC al direct weten. De afdeling
Kunstzinnige Vorming heeft zich
ten doel gesteld iedere belangstel
lende de mogelijkheid te bieden
zich creatief te ontwikkelen door
het aanbieden van cursussen op
het gebied van de beeldende kun
sten, drama, dans en audio-visue-
le vorming.
Vanaf 1980 heeft het REC steeds
samengewerkt met het Zeeuws
Instituut voor Kunstzinnige Vor
ming. Het REC neemt dan ook de
lessen, die het Z.l.K.V. tot nu toe
in Meulvliet verzorgde, over zodat
er aanvankelijk weiing zal veran
deren voor het publiek. In de loop
van het seizoen zullen er nieuwe
cursussen bijkomen. In september
gaan de volgende cursussen van
start: tekenen, schilderen, boetse
ren. keramiek, algemene hand
vaardigheid voor kinderen en
volwassenen en getouw weven.
Het cursusjaar loopt van 1 sep
tember 1983 tot 31 mei 1984 en de
lessen duren 2 uur per week.
Belangstellenden voor êên van de
cursussen kunnen zich opgeven of
informatie krijgen bij het REC De
Bevelanden-Tholen, Singelstraat
7 in Goes. tel. 01100-20913.
Het REC krijgt een kantoor in
Tholen aan de Molenvlietsedijk 5,
tel. 01660-3194 en verder kan
dhr.G. van Engelenhoven, Hoog
straat 4 Tholen. tel. 01660-3102
alle informatie geveb. In Meul
vliet ligt en op bovengenoemde
adressen ligt er een folder voor u
gereed.
met gezinsleden, dan is het dui
delijk dat het aantal inwoners dat
direct en indirect met de gevolgen
van een uitkering geconfronteerd
worden, procentueel hoog is", al
dus b. en w. van Tholen in de be
grotingsbrief. Het ongunstige ver
loop van de werkloosheid blijkt
uit de WWV-uitkeringen: van 141
in 1979 tot 430 vorig jaar. Het
aantal uitkeringsweken bedroeg
11.066 (in 1981 was dat 5666) zo
dat de gemiddelde uitkeringsduur
26 weken bedroeg (in 1981 nog 20
weken). Aangezien jongeren on
der de 23 jaar veelal niet meer
voor een WWV-uitkering in aan
merking komen, (zij zullen eerder
een beroep op de RWW doen) zal
de WWV niet meer zo snel groei
en.
Voor de meeste WWV'ers bete
kent deze uitkering een forse
achteruitgang in het inkomen met
alle problemen van dien. Steeds
meer kritiek wordt gehoord ten
aanzien van strafkortingen. Uit
een onderzoek van de Thoolse af
deling Sociale Zaken is gebleken,
dat mensen met de zwakste ar
beidsmarktpositie en het laagste
opleidingsniveau in het algemeen
zwaarder worden gestraft. De
meest voorkomende reden is na
latigheid ten aanzien van de ge
dragsdiscipline in de werksituatie.
Alleen de lichtste strafkortingen
hebben een mogelijk effect op het
vinden van werk. Zwaardere kor
tingen gaan daarentegen overwe
gend samen met een langdurige
werkloosheid. Een kwart van de
mensen met strafkorting hadden
financiële problemen.
Bij hoge werkloosheid en weinig
vacatures stellen de werkgevers
hogere eisen. In deze situatie die
nen de kwetsbaren beschermd te
worden, wil men ze niet in een
uitzichtloze positie manoevreren,
aldus b. en w. Natuurlijk mag ei
gen verantwoordelijkheid geëist
worden. Toch dient een voorzich
tig beleid gevoerd te worden ten
aanzien van strafkortingen, met
name ten aanzien van de hoogte
en de tijdsduur. Voor oudere
werklozen zal wellicht op korte
termijn een versoepeling van de
sollicitatieplicht ingevoerd wor
den. Voor de andere categorie
blijft die gehandhaafd, wat in een
tijd van weinig werk voor velen
een onverteerbare zaak is. B. en
W. willen daarom de nodige soe
pel heid betrachten, want als ge
meenschap moeten we er reke
ning mee houden, dat werklozen
Het dorsen van graan op schoven is weer een van de trekpleisters van de boerendag, die volgende week zaterdag
wordt gehouden aan de Langeweg tussen Tholen en Oud-Vossemeer.
Zaterdag 27 augustus vindt bij
landbouwer Goorden aan de Lan
geweg tussen Oud Vossemeer en
Tholen weer de traditionele Boe
rendag plaats. De organisatie, de
Stichting Thoolse Dagen, heeft
voor een reeks van trekpleisters
gezorgd.
De festiviteiten omvatten onder
meer de kampioenswedstrijden
Trekker Trek voor de regio Zuid-
West Nederland en België, die om
13.00 uur van start gaan en een
graanoogst uit het jaar 1930. Sik
kel en pik, zelfbinder.'het dorsen
met vlegels en hekelmachine en
het malen van graan tot meel zijn
vanaf 14.00 uur te zien. Reeds om
11.00 uur is er een regionale
ploegwedstrijd. Het middagpro
gramma wordt nog opgeluisterd
met een show van oude tractoren.
een demonstratie draineren, een
aardappelteelt anno 1950 en een
serie oude ambachten, zoals
kantklossen, wolspinnen, klom
pen maken, bijenkorf vlechten,
pottenbakken, stoelenmatten en
het beslaan van een paard door
een hoefsmid. De avond wordt
besloten met een groot boeren-
schuurfeest, met medewerking
van de band Pardoes.
Dhr. H.Zwikker, eigenaar van camping de Pluimpot te Scherpenisse, en
mw. Verduit-Van de Kort uit Bergen op Zoom hebben loco-burgemeester
JJ.Versluijs en prov. waterstaat donderdagochtend meer dan 900 hand
tekeningen aangeboden. Namens de bezoekers van de campings Goris-
hoek en de Pluimpot drukten ze hun bezorgdheid uit over de onover
zichtelijke verkeerssituatie bij de splitsing Koningsweg-Poortvlietsedijk
aan de rand van Poortvliet. Een gehandicapte jongen overleed mede als
gevolg van een botsing, die onder meer door de hoge bermbegroeiing op
10 juni plaatsvond. Er was bij de tegenligger ook sprake van te hoge
snelheid en alcoholmisbruik.
Het merendeel van de bezoekers
van de vijf campings bij Poortvliet
en Scherpenisse rijdt via de Ko
ningsweg naar de vakantiebes
temming aan of bij de Ooster-
schelde. Het afslaan tussen de
Stoofstraat en de Poortvlietsedijk
levert vaak veel gevaar op, waar
van het ongeval met dodelijke af
loop het duidelijkste en ernstigste
voorbeeld was. Op dezelfde dag
deden zich op die plaats zelfs
meerdere aanrijdingen voor. De
bocht is wegens de glooiing in de
dijk van nature onoverzichtelijk.
De bermbegroeiing doet vervol
gens nog een duit in het zakje.
Initiatiefneemster van de handte
keningenactie is de 63-jarige
mw.Verdult-Van de Kort uit
Bergen op Zoom. Als familielid
van de omgekomen jongen en als
bezoekster van de Pluimpot is ze
bang dat er nog meer ongelukken
gebeuren, wanneer de bermbe
groeiing in de bocht niet in de ga
ten wordt gehouden. De berm
moet 'kaal' blijven, vindt mw.
Verduit en met haar nog meer dan
de 900 handtekeningenzetters van
de campings.
Eerste verantwoordelijke voor de
toestand van de berm is provin
ciale waterstaat. Samen mei dhr.
Zwikker overhandigde mw. Ver
duit de handtekeningen ook op
het kantoor van prov. waterstaat
in Tholen. Om haar wens kracht
bij te zetten ging er een brief naar
de gemeente Tholen (wethouder
Versluijs zegde toe bij waterstaat
te zullen aandringen op verbete
ring van de situatie), provinciale
staten, de Rijksdienst voor het
Wegverkeer, de Verkeersschout
Middelburg. Rijkswaterstaat.
Provinciale Waterstaat en de
Rijkspolitie.
Dhr. Van 't Slot, eigenaar van
camping De Oude Hoeve, vond
het niet nodig, dat er op zijn re
creatieterrein handtekeningen
werden gevraagd voor een veiliger
verkeer. Het gros van zijn gasten
komt echter ook via de Konings
weg naar zijn camping.
Naast de 750 handtekeningen van
de Pluimpot en de 150 van Goris-
hoek is er ook nog een aantal op
komst van camping de Zeester.
Zoals in de EB van 30 juni al is
gemeld, is de dijk tegenover de
Koningsweg van Staatsbosbeheer.
In het kader van het zogenaamd
milieuvriendelijk wegbeheer staat
ook provinciale waterstaat geen
beweiding door koeien en schapen
meer toe. Pas als het gras in het
zaad schiet, wordt er gemaaid.
in hun uitzichtloze situatie gede
primeerd worden. De zin van sol
licitatie zien ze niet meer zitten.
Bij de uitvoering van de WWV-
regeling moeten we oog hebben
voor de persoonlijkê problemen
waarmee sommige werklozen te
maken hebben. Dan pas voer je
als gemeente een sociaal beleid
uit, aldus b. en w.
Het aantal RWW (Rijksgroepsre
geling Werkloze Werknemers)-
uitkeringen steeg van 97 in 1981
tot 150 in 1982. Het totaal aantal
uitkeringsweken bedroeg 4869,
zodat de gemiddelde uitkerings
duur 32 weken was (in 1981 nog
maar 20). Een 110 van de 150 wa
ren jonger dan 25 jaar. Er valt een
verdere toename te verwachten
nujongeren beneden de 23 jaar
voor het grootste deel niet meer
voor de WWV in aanmerking ko
men.
Het vermoeden dat een aanzien
lijk deel van de jongeren wer
kloosheid niet erg vindt en er po
sitieve elementen in beleeft (vrije
tijd, ongebondenheid) blijkt niet
op te gaan. Bijna iedereen wil zo
snel mogelijk aan de slag. Op een
enkeling na ervaren de meesten
het werkloos zijn als vervelend tot
afschuwelijk. Volgens b. en w.
wordt er op verschillende Thoolse
scholen voor voortgezet onderwijs
aandacht besteed aan deze pro
blematiek. Binnen het gemeente
lijk baanlozenproject dient grote
aandacht besteed te worden aan
goede opvang van werkloze
schoolverlaters. Voor 1984 is ruim
1 miljoen gulden meer geraamd
voor RWW-uitkeringen. Nieuw is
de gemeentelijke kredietbank
Goes, waarbij vanuit Tholen dit
jaar voor het eerst tot 1 juni vijf
garantieverklaringen zijn ver
strekt. Deze vorm van hulpverle
ning is na de Algemene Bij
standswet de laatste, zodat b. en
w. groei voorzien.
Sinds begin vorig jaar voert het
college een actief verhaals- en
fraudebeleid ten aanzien van de
ABW. De ervaringen zijn positief.
Met behulp van de politie is in
enkele gevallen met succes fraude
gesignaleerd, maar de onderzoe
ken zijn bijzonder arbeidsinten
sief en vereist deskundig- en
voorzichtigheid. De behoefte is
gebleken aan een medewerker
met opsporingsbevoegdheid.
Per 1 januari kregen 790 Thple-
naren een uitkering tegenover 660
op 1 januari 1982. Naast de ge
noemde WWV en RWW-aantal-
len o.a. 134 in een bejaardente
huis, 140 uitstaande kredieten
ABW, 87 thuiswonenden jonger
dan 65 jaar en 45 kredieten Rijks
groepsregeling Zelfstandigen.
B. en W. kondigen een beleidsno
ta Sociale Zaken aan. Herbezin
ning, behoefte aan prioriteitsstel
ling en de noodzaak om naar bui
ten duidelijk te zijn, vormen de
belangrijkste motieven. Sociale
Zaken moet werken op het snij
vlak tussen recht en hulp, als uit
voerder van wetten en regelingen-
enerzijds en als klantgerichte in
stelling anderzijds. Hierdoor
moeten wel spanningen optreden
omdat het bureaucratisch systeem
primair gericht is op wet en regel
geving en de correcte uitvoering
hiervan. Verder betekent bezuini
gen binnen de maatschappelijke
dienstverlening veelal een extra
druk op Sociale Zaken, evenals
een toenemende bureaucratise
ring. Bij de enorme stijging van
het aantal aanvragen door de
economische recessie is er ook
sprake van een mentaliteitsveran
dering. Mensen worden mondiger
en zelfstandiger, komen soms in
opstand. Er is een proces gaande
waarbij mensen zich met anderen
gaan vergelijken. Als zij het ge
voel hebben onrechtvaardig be
handeld te worden, gaan zij pro
testeren, aldus b. en w. van Tholen
in hun begrotingsbrief 1984.
Van de 509 aanvragen voor ABW
(tien jaar geleden nog maar 150)
werden er 163 afgewezen, waaruit
21 bezwaarschriften tevoorschijn
kwamen.
Maandagmiddag zei wethouder
P. van Schetsen op vragen van
raadslid W.L. Bijl dat de afdeling
Financiën steekproefsgewijs een
onderzoek instelt naar de admi
nistratie van Sociale Zaken. Een
algehele controle achtte hij on
mogelijk.
Zie ook Tholenderwijs
De werkloosheid van mannen daalde tijdens de maand juli op Tholen
en St. Philipsland van 755 tot 752. Bij de vrouwen steeg het aantal
werklozen van 286 tot 294. In vergelijking met vorig jaar juli is de
werkloosheid van mannen gestegen van 475 tot 755, dus 280 mannen
meer. Bij de vrouwen steeg het aanbod ten opzichte van juli 1982 met 95
vrouwen (van 199 tot 294.
Onderstaand overzicht geeft een juist inzicht in de ontwikkeling van de
werkloosheid per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en
de overeenkomstige maanden van het vorige jaar.
Beroepsgroepen
MANNEN
Bouwnijverheid
Grondwerken
Metaal
Landbouw
Handel
Horeca
Zeevaart
Niet varend verk. pers.
Kantoor/onderw. pers.
Soc./geneesk. zorg
Los arbeiders en personeel
algemene dienst
Overige beroepsgroepen
Totaal werkloze mannen
VROUWEN
Kapsters
Verkoopsters
Serveersters
Kantoor/onderwijzend pers.
Sociale/geneesk. zorg
Huishoudelijk personeel
Los arbeidsters en personeel
algemene dienst
Overige beroepsgroepen
Totaal werkloze vrouwen
Totaal aanvragen mannen/
vrouwen
De werkloosheid uitgedrukt
roepsbevolking
Rayon Tholen
Provincie Zeeland
Nederland
SCHOOLVERLATERS
Leeftijden
jonger dan 17 jaar
17 jaar
18 jaar
19 t/m 22 jaar
Totaal
Leeftijdsopbouw
werklozen:
Jonger dan 19 jaar
19 t/m 22 jaar
23 t/m 24 jaar
25 t/m 39 jaar
40 t/m 49 jaar
50 t/m 54 jaar
55 t/m 59 jaar
60 t/m 64 jaar
Totaal
Van de 752 werkloze mannen wonen er 72 in St. Philipsland. Van de 294
werkloze vrouwen zijn er 33 afkomstig uit die gemeente.
Bouwnijverheid
De werkloosheid van bouwvakkers vertoonde eind juli al een stijging.
Er blijft dus sprake van een zeer ongunstige situatie op de bouwmarkt.
Het ligt niet in de verwachting dat er op korte termijn veranderingen ten
gunste zullen optreden.
Water - spoor - en wegenbouw
Het aanbod bleef nagenoeg gelijk aan dat van de vorige maand. Ook in
deze sector is de bedrijvigheid ten opzichte van vorig jaar nog verder
verminderd. Her is eveneens sprake van een zeer ongunstige arbeids-
marktsituatie.
Metaalnijverheid
Het aantal metaalbewerkers nam iets af. Binnen 1 jaar is het aanbod van
metaalbewerkers verdubbeld en boven de 100 gestegen.
Handels en kantoor personeel/onderwijzend personeel
Hiertoe behoren 73 mannen en 132 vrouwen. Er deden zich geen noe
menswaardige veranderingen voor.
juni
juli
juni
juli
1982
1982
1983
1983
126
130
158
161
63
62
105
103
60
64
124
118
12
64
124
118
18
17
21
21
7
7
5'
5
4
6
9
9
16
19
48
51
30
30
51
52
3
3
8
8
91
95
158
159
29
30
50
50
459
475
755
752
3
2
5
7
50
50
64
68
2
2
15
15
40
47
68
64
44
51
60
59
4
5
20
20
24
28
39
46
14
14
15
15
181
199
286
294
4
6
1
1
percentages van de afhankelijke be-
Mannen
Vrouwen
19.8%
28%
14,8%
18,7%
16,6%
19%
;Mannen
Vrouwen
juni
juli
juni
juli
22
23
18
17
31
29
36
33
26
27
33
34
15
17
30
31
94
96
117
115
Mannen
vrouwen
97
102
111
90
54
21
273
57
72
14
31
4
55
4
59
2
752
294