THOLEN DERWIJS
DE MILJOENENNOTA VAN DE GEMEENTE
THOLEN TELT RUIM 60.000.000.-!
informatierubriek van de gemeente tholen
DEZE WEEK:
HET GEMEENTELIJK
HUIISHOUDBOEKJE
VOOR 1984
WANNEER
BEGROTINGSBEHANDELING?
SLUITENDE BEGROTING, 4,5 TON
VOOR ONVOORZIEN EN EEN REDE
LIJK AANTAL NIEUWE WERKEN
HET WENSENPAKKET
VAN B EN W
inkomsten
uitgaven
IN 1984
UITBOUW VAN
HET BAAN-
L0ZENPR0JEKT
FIETSCROSSEN EN PLANKZEILEN
DE NIEUWE KAMPEERWET EN ZIJN
MOGELIJKHEDEN
Donderdag 18 augustus 1983
EENDRACHTBODE
5
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955
Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft afgelo
pen maandag de gemeentebegroting voor het jaar 1 984 aangeboden.
Evenals voorgaande jaren zal de redaktie van de Eendrachtbode, uiter
aard met haar eigen redaktionele verantwoordelijkheid wat dieper op dit
gemeentelijk huishoudboekje ingaan. In deze rubriek geven wij u een
overzicht van de verschillende inkomsten en uitgaven van de gemeente.
We gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente en
het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we
uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken
gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat
populaire benadering van een aantal uitgangspunten hopen wij uw be
langstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever het gemeen
schappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het ge
meentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger. Het
gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze
pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de ge
meentebegroting. De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare
vergaderingen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom, zeker nu het
gaat om het belangrijkste stuk wat de gemeenteraad jaariijks behandelt.
Ter inzage
Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbiedings
brief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschreven, dan
kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint Annaland en Sint-
Maartensdijk.
De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van
burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken
worden als volgt behandeld:
maandagmiddag 1 5 augustus aanbieding aan de gemeen
teraad';
maandagmiddag 10 oktober: aan het eind van de gewone
raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene
beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor
den door de fraktievoórzitters in het kort toegelicht
maardag 24 oktober: 's middags vindt de beantwoording
plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester
en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver
volgens wordt geschorst voor fraktieberaad.
Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren worden
begonnen met de 2e diskussieronde tussen kollege en raad,
welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren zal wor
den voortgezet.
De middagvergaderingen beginnen om 1 4.00 uur Omtrent de
aanvang van de avondvergadering van 24 oktober valt niets
definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van de loop
van de gevoerde diskussies. De verwachting is echter dat deze
vergadering omstreeks 19.00 uur wordt voortgezet, dan wel
wordt aangevangen.
Alle vergaderingen zijn openbaar; iedereen is van harte welkom
om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen
luisteren.
BEGROTING
1984
Uit de aanbiedingsbrief:
i
Het grootste deel van haar inkomsten ontvangt de gemeente van de
rijksoverheid. Voor 1 984 rekent het gemeentebestuur op een bedrag
van ruim 43,5 miljoen gulden, hetgeen goed is voor 72,3% van de
totale inkomsten. De belangrijkste uitkering voor de gemeente is de
zogenaamde "algemene uitkering" die voor 1984 door de ombui
gingsoperaties van de huidige regering bijna ƒ400.000,— lager is
dan in 1 983.
Ondanks deze vermindering aan inkomsten prijzen burgemeester en
wethouders zich gelukkig opnieuw een sluitende begroting te hebben
aangeboden met een behoorlijk programma voor uit te voeren nieuwe
werken. Over dit programma van uit te voeren werken leest u meer in
het artikel "Het wensenpakket van B. en Welders op deze pagina.
Om een sluitende begroting te kunnen opstellen zijn een aantal posten
kritisch bekeken en is de post voor onvoorziene uitgaven met
50.000,— verlaagd ten opzichte van voorgaande jaren tot 4,5 ton.
Het ziet er naar uit, dat het de afgelopen jaren gevoerde financiële
beleid om uit overschotten op gemeente-rekeningen extra afschrijvin
gen op gepleegde investeringen te doen en tijdig en regelmatig te
reserveren voor nog in uitvoering te nemen werken thans zijn vruchten
begint af te werpen. Indien een aantal subsidies kan worden verkregen,
kunnen in 1 984 werken voor een bedrag van ruim 1 1.000.000,—
worden aanbesteed. Daarmee meent het kollege een bijdrage te kun
nen leveren aan een stukje plaatselijke werkgelegenheid, alhoewel zij
zich terdege realiseert dat deze bijdrage slechts in de marge zoden aan
de dijk zet. De economische crisis waarin we momenteel verkeren is er
een die niet door een gemeentebestuur kan worden opgeheven. Ook de
landsregering zal daar niet in slagen. De crisis vraagt om een mondiale
aanpak en vanuit dat gegeven is de gemeentelijke bijdrage inderdaad
marginaal te noemen.
Reserveringen
Zoals uit het bovenstaande reeds blijkt is het van groot belang dat elk
jaar bedragen worden gereserveerd voor zaken, die in de toekomst
aanzienlijke uitgaven vergen. Op de eerste plaats kan worden gedacht
aan het reserveren voor saneringsplannen. In alle woonkernen zijn
sanerings- en komplannen in uitvoering. Als hiervoor niet wordt gere
serveerd worden alle lasten die uit de saneringen voortvloeien naar de
toekomst verschoven, waardoor de gemeente op termijn in financiële
problemen zou komen. Werd vorig jaar nog ƒ238.000,— voor dit
doel gereserveerd, nu wordt een bedrag van 248.000,— voorge
steld. De vele rioleringswerken nopen het kollege opnieuw een bedrag
van 100.000,— toe te voegen aan de reserve openbare werken.
Ondanks die reservevorming zal uitvoering van de werken alleen met
rijkssubsidie mogelijk blijken.
Voor het eerst wordt voorgesteld een bedrag te reserveren voor jacht
havens. Dit bedrag van ƒ35.000,— ontstaat uit de voorlopig bere
kende exploitatie-overschotten voor deze havens. Het kollege wenst dit
bedrag te reserveren om regelmatig optredende hoge onderhoudsuit-
gaven te dekken zonder dat daarvoor steeds een tariefsverhoging van
de liggelden tegenover staat. In 1 983 heeft het gemeentebestuur een
begin gemaakt met het vormen van een werkgelegenheidsfonds. Dit
fonds heeft tot doel het behoud en de uitbouw van de werkgelegenheid
in de gemeente Tholen te stimuleren. Om te zorgen dat een dergelijk
fonds van enige betekenis wordt, wordt voorgesteld 50.000,— toe
te voegen aan het saldo van 2 Vi ton.
Onvoorziene uitgaven, kapitaalswerken en belastingen.
De algemene teruggang noopte het kollege de post voor onvoorziene
uitgaven terug te brengen tot ƒ450.000,Dit was nodig om te
voorkomen dat er te weinig middelen overbleven voor de uitvoering
van nieuwe werken. Deze nieuwe werken gaan gepaard met uitgaven
voor meer dan 11 miljoen gulden Indien de gemeenteraad akkoord
gaat met het uitvoeren van deze werken is voor 1 984 een bedrag nodig
(kapitaalslasten) van 216.058,— In de begroting is slechts dekking
tot een bedrag van 190.420,67. De ontbrekende dekking tot een
bedrag van 25.637,67 meent het kollege te vinden in de verhoging
van een aantal gemeentelijke heffingen. Welke dit zullen zijn is mo
menteel nog niet bekend. Een tariefstijging van 3 Vi gemiddeld voor
een aantal heffingen wordt in den lande als redelijk aangemerkt. Het
kollege prijst zich gelukkig dat zij niet verplicht is een dergelijke stijging
van tarieven te moeten toepassen.
9
Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij
de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken. Deze lijst is
in feite een wensenpakket of zo u wilt, een verlanglijstje. Van dit
verlanglijstje zijn al een aantal projekten in de gemeenteraad behan
deld. Het wachten is alleen nog op de uitvoering. Enkele daarvan zijn:
bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Maartensdijk, aanschaf brand
weerauto Sint-Annaland, gasvoorziening onrendabele gebieden, be-
tonbehandeling zwembaden Tholen en Sint- -Maartensdijk,biblio
theekvoorziening Sint-Annaland, restauratie korenmolen Stavenisse,
bouw jeugdhonk Scherpenisse, lichtinstallatie tenniscomplex Tholen.
Daarnaast heeft het kollege nog een lijst van projekten, waarvoor nog
geen geld door de gemeenteraad beschikbaar is gesteld, maar die in
1 984 in uitvoering genomen moeten worden.
De voornaamste zijn:
- aankoop van een computer t.b.v. het gemeentehuis;
restauratie toren te Stavenisse;
- rekonstruktie Kerkstraat en Kruittoren te Tholen;
- rekonstruktie Westzeedijk-Spuidamplein Scherpenisse;
- rekonstruktie parkeerterrein Haven te Sint-Maartensdijk;
aanleg persleiding Strijenham;
aanleg vissteiger voor invaliden te Stavenisse,
vervanging vuilnisauto;
restauratie carillon Tholen;
bouw openbare kleuterschool Sint-Annaland,
- aanpassing 4 gymnastieklokalen voor de schietsport,
- aanleg wandelpad in "De Pluimpot" te Scherpenisse en Sint-
Maartensdijk,
verbetering trailerhelling Gorishoek,
opknappen molen te Tholen;
bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Annaland;
- aanleg fietspad Gorishoek;
bouw bibliotheekvoorziening in de kern Tholen;
uitbreiding L T S. te Sint-Maartensdijk;
- aanleg bergingsriolen A. van Bourgondiëstraat te Sint-Annaland;
rekonstruktie Stoofdijk te Stavenisse.
Verschillende van de bovengenoemde werken kunnen pas ter hand
worden genomen, nadat flinke subsidies van provincie en/of rijk zijn
ontvangen en in sommige gevallen nadat eveneens bijdragen van der
den zijn verkregen.
Voor het eerst heeft het kollege ook gerichte lijsten samengesteld van in
volgende jaren in uitvoering te nemen werken. Door deze benadering
stelt het kollege het jaar van uitvoering van een bepaald werk ook wat
meer ter diskussie.
Zo heeft het kollege voor 1 985 o.a. op de lijst van uit te voeren werken
geplaatst: vervanging brandweerauto Sint-Maartensdijk, rekonstruktie
van de Christinastraat, Margrietstraat en Bosstraat te Tholenbouw
openbare kleuterschool te Oud-Vossemeer en de inrichting van de
oesterputten "Bonafides" te Tholen.
Voor uitvoering in 1986 wordt gedacht aan: rekonstrukties van hoek
Doelweg-Dalemsestraat-Verbrandestraat en rekonstruktie Molensingel
te Tholen, vernieuwing riolering Achterstraat en Smidsstraat-Zuid-
plantsoen te Poortvliet, aanleg strandje en parkeervoorziening Grote
Nol te Sint-Annaland en de bouw van een praathuisje voor ouderen te
Stavenisse.
Voor 1987 heeft het kollege op het programma staan: vernieuwing
riolering Zoekweg-Ten Ankerweg Tholen, Stoofstraat Poortvliet en
Ring en Raadhuisstraat c a. te Oud-Vossemeer, uitbreiding van de
begraafplaats te Stavenisse en de bouw van een praathuisjc voor ou
deren te Oud-Vossemeer.
Na 1 987 worden onder meer in uitvoering genomen: rioleringswerken
in Visstraat; Stoofstraat, Hofstraat, Bebouwdendam en Brugstraat te
Tholen. alsmede dergelijke werken in Tolweg te Poortvliet, Molenweg
te Scherpenisse, Voorstraat te Sint-Annaland en Dorpsweg te Oud-
Vossemeer. Ook de aanpassing van de havens te Tholen, Stavenisse en
Sint-Annaland komen na 1 987 op de rol. Dat geldt ook voor de bouw
van een gymnastieklokaal in Sint-Maartensdijk, de aanleg van een 2e
voetbalveld te Stavenisse en de aanleg van fietscrossterreinen voor de
jeugd.
Elk jaar opnieuw zit ons gemeente
bestuur wekenlang gebogen over
een grote puzzel: de begroting voor
het volgend dienstjaar.
Tijdverdrijf? Ontspanning?
Integendeel. Want het opstellen van
een begroting kost heel wat denk
werk. Het is met recht een hele puz
zel En bovendien móet de puzzel
steeds precies op tijd'klaar zijn.
Maar lukt dat tenslotte en zitten alle stukjes precies op hun plaats, dan
is iedpreen tevreden, burgemeester en wethouders die de puzzel
maakten, de ambtenaren die hen daarbij hielpen; de raadsleden die de»
stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbehandeling het resultaat
nog eens kritisch bekijken. En allen hopen zij dan, dat u als burger ook
tevreden bent. Want eenmaal voltooid, stelt de puzzel het financiële
plaatje voor voor 1 984.
Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van "Tho-
lenderwijs", die aandacht schenkt aan enkele van de duizend en één
stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare en aan de
moeilijkste, aan hoekstukjes en kantstukjes én aan een paar die zich
niet dan met de grootste moeite laten inpassen.
Onderstaand treft u aan een schematisch overzicht van de begroting
1984. Uit de toelichting daarop blijkt dat in 1 984 een bedrag van ruim
60 miljoen gulden nodig is om de gemeente in al zijn facetten draaiende
te houden. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de
bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maand
salaris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan het
gemeentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar
ter beschikking heeft bepalen wat voor de bevolking kan worden ge
daan. U zult zeker aan de dag van vandaag wel begrijpen dat het niet
gemakkelijk meer is om inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht
te brengen. Ook voor de gemeente Tholen niet. Desondanks kunnen
burgemeester en wethouders een begroting aanbieden met nog een
aanvaardbaar beeld.
De raad beslist!
Het kan zijn dat de raadsleden dezer dagen nog stukjes in de begro
tingspuzzel ontdekken, die er naar hun mening niet in thuishoren of die
ergens anders moeten liggen. Dat zullen zij dan zeker tijdens de be
grotingsbehandeling laten weten. Want u weet dat de uiteindelijke
beslissing over het invullen van de puzzel ligt bij de gemeenteraad
1de onroerend-goedbelasting: Voor 1 984 wordt een opbrengst ver
wacht van1.750.000,— Dit is per inwoner een bedrag van
ƒ91,63 (in 1983 was dit ƒ86,21).
2: de overige plaatselijke belastingen: naast de o.g.b. betalen de bur
gers ook baatbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting,
woonforensenbelasting, sekretarie- en bouwleges, haven en kade-
gelden, begraafrechten, reinigingsrechten en rioolrechten. Voor
1 984 wordt dit totaal geschat op een bedrag van1.682.208.
Per inwoner is dat 88.08 (vorig jaar 82,69).
3: de uitkeringen die het Rijk aan de gemeente verstrekt: de Rijksover
heid verstrekt de gemeente een aantal vaste uitkeringen. Zo krijgt de
gemeente per inwoner en per oppervlakte een bepaald bedrag.
Voorts wordt een bedrag per woning ontvangen. Ook in de onder
wijskosten komt het Rijk tegemoet, alsmede in de bijstandsuitke
ringen. Tenslotte krijgt de gemeente enkele niet onbelangrijke bij
dragen voor de volkshuisvesting en voor de twee historische stads
kernen Tholen en Sint-Maartensdijk.
Voor 1 984 betekent dit... 43.669.979,54
Per inwoner is dit een bedrag van 2286,40. De Rijksuitkeringen
zijn goed voor 72,3% van de gemeentelijke inkomsten. In 1983
was dit 71,7%.
4: de overige inkomsten:
Er zijn naast het voorgaande nog een groot aantal gemeentelijke
inkomsten die bestaan uit rente en aflossing van leningen die door
de gemeente zijn verstrekt, rente en reserveringen enz. Voor 1 984
worden deze inkomsten geschat op 13.493.641,92. Nu
22% van alle inkomsten, vorig jaar 22,5%.
TOTAAL AAN INKOMSTEN: ƒ60.367.829.46
1algemeen beheer: (dit zijn de kosten van de raadsleden, salarissen
ambtenaren, huisvesting van de gemeentelijke organen enz.)
5.727.177,62 ofwel 9,5% van het totaal van de begrotingsuit
gaven.
2: openbare veiligheid, volksgezondheid en volkshuisvesting (o.a. de
kosten van brandweer en openbare verlichting). Voor 1 984 17,7%
van de uitgaven1 0.669,41 4,46.
De kosten voor volkshuisvesting bedragen bijna 9 miljoen gulden.
3: openbare werken en gemeentelijke eigéndommen: (onderhoud stra
ten, plantsoenen, openbare verlichting enz.) Met 12,3% van de
uitgaven goed voor een bedrag van7.433,707,92.
4: onderwijs: kleuteronderwijs, basis en voortgezet onderwijs, zowel
openbaar als bjjzonder. Totaal een bedrag van....
10.575,648,35. Dit is 1 7,5% van de uitgaven.
5: cultuur, sport en recreatie: akkommodaties, subsidiëren van vere-
nigingen, streekmuseum, dorpshuizen, culturele evenementen e.d.
Met 5.8% goed voor3.506.690,85.
6: sociale zorg en maatschappelijk werk: bijstandsuitkeringen,
R.W.W.-uitkeringen, subsidie welzijn orgaan en andere instellin
gen17.945.640,— In 1982 drukten deze uitgaven voor
20,4% op de begroting, in 1983 voor 24,4% en in 1984 voor
29,7%. Deze sterke stijgingen zijn te wijten aan de grote toename
van het aantal uitkeringsgerechtigden.
7: economische aangelegenheden ne kasvoorzieningen: o.a. de zie
kenhuisbus3.830.429,59 is 6,4%.
8: overige en onvoorziene uitgaven zijn met 1,1% geraamd op
688.1 20'67.
TOTAAL AAN UITGAVEN: ƒ60.376.829,46.
We mogen van de veronderstelling uitgaan dat wij in de komende jaren
met een aanhoudend hoge werkloosheid blijven zitten. Gevoelsmatig is
het zo dat een groot gedeelte van de bevolking ervan uitgaat dat
iedereen werkt die kan werken. In dat gevoelen is geen plaats voor
werkloosheid. Beide zaken doen zich nu tegelijkertijd voor, waardoor
verwacht mag worden dat dit spanning en problemen teweeg brengt.
Opvang van deze problemen is mogelijk via de directe hulpverlening
van de afdeling sociale zaken van de gemeente, het maatschappelijk
werk of andere hulpverleningsinstanties.
Een andere mogelijkheid is via het gemeentelijk Baanlozenprojekt. Veel
haanlozen moeten nog leren omgaan met het idee om langdurig of'
wellicht blijvend werkloos te zijn. Het is niet iedereen gegeven om zijn
dag zinvol in te vullen.
In het begin van 1 983 is de gemeente Tholen officieel van start gegaan
met het Baanlozenprojekt. Dit projekt komt wat aarzelend van de
grond. De oorzaak hiervan is dat de materie voor het gemeentelijk
apparaat en de ingestelde Stuurgroep Werkloosheid nieuw is, maar ook
doordat de haanlozen zelf wat schroom hebben om in te haken op de
ontplooide initiatieven.
De bedoeling van het Baanlozenprojekt is om mensen zonder werk in
staat te stellen hun verloren arbeidsplaats te "compenseren" door
middel van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Ook gaat het gemeente
bestuur projekten opzetten om jeugdige werklozen, met name school
verlaters, de gelegenheid te bieden hun concurrentie-positie op de
arbeidsmarkt te verbeteren. Dit kan ingevuld worden door werkerva-
ringsprojekten, zo mogelijk in combinatie met passende scholing.
Het Baanlozenprojekt beoogt een bijdrage te leveren aan een normen
en waardeverandering bij werkenden en niet-werkenden. Het ge
meentebestuur realiseert zich dat een dergelijk proces ongetwijfeld
jaren zal duren alvorens dit verwezenlijkt zal zijn. Vooral het bestrijden
van de (gevolgen van) jeugdwerkloosheid dient speciale aandacht te
krijgen Het valt nauwelijks t§ ontkennen dat de vooruitzichten voor
jongeren verre van rooskleurig zijn. Vanuit maatschappelijk oogpunt
Sinds 1 980 toen de crossfiets in
Nederland werd geïntroduceerd
heeft deze sport een stormachti
ge ontwikkeling doorgemaakt.
De vraag om fietscrossbanen
wordt dan ook steeds meer ge
hoord, hetgeen niet verwonder
lijk is gelet op het feit dat de af
gelopen jaren meer dan 1 30.000
echte crossfietsen over dè toon
bank zijn gegaan. Men mag ten
aanzien van deze sport dan ook
niet meer spreken van een rage
De fietscross is aan het uitgroeien
tot een volwaardige sport
Datzelfde geldt voor het zoge
naamde plankzeilen
gezien is het noodzaak dat de jeugd zich positief blijft opstellen. In de
samenleving is sprake van een toenemende mate van criminaliteit,
vandalisme, links en rechts extremisme enzovoort. Naar de mening van
het gemeentebestuur is een belangrijke oorzaak daarvan de werkloos
heid, die in veel gevallen zorgt voor een uitzichtloze situatie.
In 1 984 wenst het gemeentebestuur het Baanlozenprojekt verder uit te
bouwen en (nog) meer inhoud te geven. In ieder geval is het streven de
baanlozenkrant te laten blijven verschijnen, wordt de belangenbeharti
ging aangepakt, het informatiecentrum werkloosheid nader ingevuld
^n kreativiteit stimulerende aktiviteiten bevorderd. Ook zullen vrijwilli
gers aktiviteiten worden opgezet en kursussen georganiseerd. Ook
wordt gedacht aan een projekt sport overdag en zal ruim aandacht
worden geschonken aan de hierboven reeds genoemde werkerva-
ringsprojekten voor jeugdige werklozen.
Nog dit najaar treedt een
nieuwe kampeerwet in
werking. Deze wet bevat
een aantal nieuwigheden:
sommigen spreken over
een "doorbraak in het
kamperenEr ligt een
duidelijk verband tussen
de Kampeerwet en de Wet
op de Ruimte lijke Orde
ning en meer in het bij
zonder het bestemmings
plan. Hoe gek het ook mo
ge klinken, de nieuwe
Kampeerwet gaat eigenlijk
uit van een landelijk ver
bod om het kamperen mo
gelijk te maken. Buiten de
officiële kampeerplaatsen
mogen namelijk geen
kampeermiddelen (cara
van, tent) worden ge
plaatst. Alleen als een ge
meente vrijstelling of ont
heffing van het kampeer-
verbod geeft, mag een ei
genaar van een stuk grond
kampeerders op zijn terrein toelaten.
Daarop zijn echter weer twee uitzon
deringen gemaakt:
In de komende begrotingsjaren
zal bekeken worden op welke
wijze Het gemeentebestuur deze
nieuwe sporten in goede banen
kan leiden.
1Op het erf van een huis dus ook van een boerderij - mag 4 weken
achtereen worden gekampeerd. Dat geldt dan voor de periode van
1 5 maart tot 31 oktober. Het mag r^iet hoogstens drie tenten, of een
caravan/kampeerauto plus twee bijzettentjes. Voor deze kampeer-
vorm is dus geen vergunning of vrijstelling nodig, tenzij de ge
meenteraad bij een bestemmingsplan heeft verklaard dat kamperen
in de aangegeven vorm en op de aangegeven plaats planologisch
niet aanvaardbaar is.
2. Buiten kampeerterreinen mag maximaal 72 uur met drie toeristi
sche kampeermiddelen worden gekampeerd. Ook in dit geval mag
alleen worden gekampeerd in gebieden, waar het bestemmingsplan
zich niet tegerl zo n gebruik verzet en die daarvoor door de ge
meenteraad zijn aangegeven.
ZIE VERDER PAG. 6