THOLEN DERWIJS DE MILJOENENNOTA VAN DE GEMEENTE THOLEN TELT RUIM 60.000.000.-! informatierubriek van de gemeente tholen DEZE WEEK: HET GEMEENTELIJK HUIISHOUDBOEKJE VOOR 1984 WANNEER BEGROTINGSBEHANDELING? SLUITENDE BEGROTING, 4,5 TON VOOR ONVOORZIEN EN EEN REDE LIJK AANTAL NIEUWE WERKEN HET WENSENPAKKET VAN B EN W inkomsten uitgaven IN 1984 UITBOUW VAN HET BAAN- L0ZENPR0JEKT FIETSCROSSEN EN PLANKZEILEN DE NIEUWE KAMPEERWET EN ZIJN MOGELIJKHEDEN Donderdag 18 augustus 1983 EENDRACHTBODE 5 Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955 Het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen heeft afgelo pen maandag de gemeentebegroting voor het jaar 1 984 aangeboden. Evenals voorgaande jaren zal de redaktie van de Eendrachtbode, uiter aard met haar eigen redaktionele verantwoordelijkheid wat dieper op dit gemeentelijk huishoudboekje ingaan. In deze rubriek geven wij u een overzicht van de verschillende inkomsten en uitgaven van de gemeente. We gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uitgangspunten hopen wij uw be langstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever het gemeen schappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het ge meentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de ge meentebegroting. De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare vergaderingen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk wat de gemeenteraad jaariijks behandelt. Ter inzage Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en de aanbiedings brief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschreven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint Annaland en Sint- Maartensdijk. De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken worden als volgt behandeld: maandagmiddag 1 5 augustus aanbieding aan de gemeen teraad'; maandagmiddag 10 oktober: aan het eind van de gewone raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor den door de fraktievoórzitters in het kort toegelicht maardag 24 oktober: 's middags vindt de beantwoording plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver volgens wordt geschorst voor fraktieberaad. Indien de tijd het toelaat zal reeds in de middaguren worden begonnen met de 2e diskussieronde tussen kollege en raad, welke na het gebruik van de maaltijd in de avonduren zal wor den voortgezet. De middagvergaderingen beginnen om 1 4.00 uur Omtrent de aanvang van de avondvergadering van 24 oktober valt niets definitiefs te zeggen. Een en ander is afhankelijk van de loop van de gevoerde diskussies. De verwachting is echter dat deze vergadering omstreeks 19.00 uur wordt voortgezet, dan wel wordt aangevangen. Alle vergaderingen zijn openbaar; iedereen is van harte welkom om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen luisteren. BEGROTING 1984 Uit de aanbiedingsbrief: i Het grootste deel van haar inkomsten ontvangt de gemeente van de rijksoverheid. Voor 1 984 rekent het gemeentebestuur op een bedrag van ruim 43,5 miljoen gulden, hetgeen goed is voor 72,3% van de totale inkomsten. De belangrijkste uitkering voor de gemeente is de zogenaamde "algemene uitkering" die voor 1984 door de ombui gingsoperaties van de huidige regering bijna ƒ400.000,— lager is dan in 1 983. Ondanks deze vermindering aan inkomsten prijzen burgemeester en wethouders zich gelukkig opnieuw een sluitende begroting te hebben aangeboden met een behoorlijk programma voor uit te voeren nieuwe werken. Over dit programma van uit te voeren werken leest u meer in het artikel "Het wensenpakket van B. en Welders op deze pagina. Om een sluitende begroting te kunnen opstellen zijn een aantal posten kritisch bekeken en is de post voor onvoorziene uitgaven met 50.000,— verlaagd ten opzichte van voorgaande jaren tot 4,5 ton. Het ziet er naar uit, dat het de afgelopen jaren gevoerde financiële beleid om uit overschotten op gemeente-rekeningen extra afschrijvin gen op gepleegde investeringen te doen en tijdig en regelmatig te reserveren voor nog in uitvoering te nemen werken thans zijn vruchten begint af te werpen. Indien een aantal subsidies kan worden verkregen, kunnen in 1 984 werken voor een bedrag van ruim 1 1.000.000,— worden aanbesteed. Daarmee meent het kollege een bijdrage te kun nen leveren aan een stukje plaatselijke werkgelegenheid, alhoewel zij zich terdege realiseert dat deze bijdrage slechts in de marge zoden aan de dijk zet. De economische crisis waarin we momenteel verkeren is er een die niet door een gemeentebestuur kan worden opgeheven. Ook de landsregering zal daar niet in slagen. De crisis vraagt om een mondiale aanpak en vanuit dat gegeven is de gemeentelijke bijdrage inderdaad marginaal te noemen. Reserveringen Zoals uit het bovenstaande reeds blijkt is het van groot belang dat elk jaar bedragen worden gereserveerd voor zaken, die in de toekomst aanzienlijke uitgaven vergen. Op de eerste plaats kan worden gedacht aan het reserveren voor saneringsplannen. In alle woonkernen zijn sanerings- en komplannen in uitvoering. Als hiervoor niet wordt gere serveerd worden alle lasten die uit de saneringen voortvloeien naar de toekomst verschoven, waardoor de gemeente op termijn in financiële problemen zou komen. Werd vorig jaar nog ƒ238.000,— voor dit doel gereserveerd, nu wordt een bedrag van 248.000,— voorge steld. De vele rioleringswerken nopen het kollege opnieuw een bedrag van 100.000,— toe te voegen aan de reserve openbare werken. Ondanks die reservevorming zal uitvoering van de werken alleen met rijkssubsidie mogelijk blijken. Voor het eerst wordt voorgesteld een bedrag te reserveren voor jacht havens. Dit bedrag van ƒ35.000,— ontstaat uit de voorlopig bere kende exploitatie-overschotten voor deze havens. Het kollege wenst dit bedrag te reserveren om regelmatig optredende hoge onderhoudsuit- gaven te dekken zonder dat daarvoor steeds een tariefsverhoging van de liggelden tegenover staat. In 1 983 heeft het gemeentebestuur een begin gemaakt met het vormen van een werkgelegenheidsfonds. Dit fonds heeft tot doel het behoud en de uitbouw van de werkgelegenheid in de gemeente Tholen te stimuleren. Om te zorgen dat een dergelijk fonds van enige betekenis wordt, wordt voorgesteld 50.000,— toe te voegen aan het saldo van 2 Vi ton. Onvoorziene uitgaven, kapitaalswerken en belastingen. De algemene teruggang noopte het kollege de post voor onvoorziene uitgaven terug te brengen tot ƒ450.000,Dit was nodig om te voorkomen dat er te weinig middelen overbleven voor de uitvoering van nieuwe werken. Deze nieuwe werken gaan gepaard met uitgaven voor meer dan 11 miljoen gulden Indien de gemeenteraad akkoord gaat met het uitvoeren van deze werken is voor 1 984 een bedrag nodig (kapitaalslasten) van 216.058,— In de begroting is slechts dekking tot een bedrag van 190.420,67. De ontbrekende dekking tot een bedrag van 25.637,67 meent het kollege te vinden in de verhoging van een aantal gemeentelijke heffingen. Welke dit zullen zijn is mo menteel nog niet bekend. Een tariefstijging van 3 Vi gemiddeld voor een aantal heffingen wordt in den lande als redelijk aangemerkt. Het kollege prijst zich gelukkig dat zij niet verplicht is een dergelijke stijging van tarieven te moeten toepassen. 9 Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken. Deze lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt, een verlanglijstje. Van dit verlanglijstje zijn al een aantal projekten in de gemeenteraad behan deld. Het wachten is alleen nog op de uitvoering. Enkele daarvan zijn: bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Maartensdijk, aanschaf brand weerauto Sint-Annaland, gasvoorziening onrendabele gebieden, be- tonbehandeling zwembaden Tholen en Sint- -Maartensdijk,biblio theekvoorziening Sint-Annaland, restauratie korenmolen Stavenisse, bouw jeugdhonk Scherpenisse, lichtinstallatie tenniscomplex Tholen. Daarnaast heeft het kollege nog een lijst van projekten, waarvoor nog geen geld door de gemeenteraad beschikbaar is gesteld, maar die in 1 984 in uitvoering genomen moeten worden. De voornaamste zijn: - aankoop van een computer t.b.v. het gemeentehuis; restauratie toren te Stavenisse; - rekonstruktie Kerkstraat en Kruittoren te Tholen; - rekonstruktie Westzeedijk-Spuidamplein Scherpenisse; - rekonstruktie parkeerterrein Haven te Sint-Maartensdijk; aanleg persleiding Strijenham; aanleg vissteiger voor invaliden te Stavenisse, vervanging vuilnisauto; restauratie carillon Tholen; bouw openbare kleuterschool Sint-Annaland, - aanpassing 4 gymnastieklokalen voor de schietsport, - aanleg wandelpad in "De Pluimpot" te Scherpenisse en Sint- Maartensdijk, verbetering trailerhelling Gorishoek, opknappen molen te Tholen; bouw praathuisje voor ouderen te Sint-Annaland; - aanleg fietspad Gorishoek; bouw bibliotheekvoorziening in de kern Tholen; uitbreiding L T S. te Sint-Maartensdijk; - aanleg bergingsriolen A. van Bourgondiëstraat te Sint-Annaland; rekonstruktie Stoofdijk te Stavenisse. Verschillende van de bovengenoemde werken kunnen pas ter hand worden genomen, nadat flinke subsidies van provincie en/of rijk zijn ontvangen en in sommige gevallen nadat eveneens bijdragen van der den zijn verkregen. Voor het eerst heeft het kollege ook gerichte lijsten samengesteld van in volgende jaren in uitvoering te nemen werken. Door deze benadering stelt het kollege het jaar van uitvoering van een bepaald werk ook wat meer ter diskussie. Zo heeft het kollege voor 1 985 o.a. op de lijst van uit te voeren werken geplaatst: vervanging brandweerauto Sint-Maartensdijk, rekonstruktie van de Christinastraat, Margrietstraat en Bosstraat te Tholenbouw openbare kleuterschool te Oud-Vossemeer en de inrichting van de oesterputten "Bonafides" te Tholen. Voor uitvoering in 1986 wordt gedacht aan: rekonstrukties van hoek Doelweg-Dalemsestraat-Verbrandestraat en rekonstruktie Molensingel te Tholen, vernieuwing riolering Achterstraat en Smidsstraat-Zuid- plantsoen te Poortvliet, aanleg strandje en parkeervoorziening Grote Nol te Sint-Annaland en de bouw van een praathuisje voor ouderen te Stavenisse. Voor 1987 heeft het kollege op het programma staan: vernieuwing riolering Zoekweg-Ten Ankerweg Tholen, Stoofstraat Poortvliet en Ring en Raadhuisstraat c a. te Oud-Vossemeer, uitbreiding van de begraafplaats te Stavenisse en de bouw van een praathuisjc voor ou deren te Oud-Vossemeer. Na 1 987 worden onder meer in uitvoering genomen: rioleringswerken in Visstraat; Stoofstraat, Hofstraat, Bebouwdendam en Brugstraat te Tholen. alsmede dergelijke werken in Tolweg te Poortvliet, Molenweg te Scherpenisse, Voorstraat te Sint-Annaland en Dorpsweg te Oud- Vossemeer. Ook de aanpassing van de havens te Tholen, Stavenisse en Sint-Annaland komen na 1 987 op de rol. Dat geldt ook voor de bouw van een gymnastieklokaal in Sint-Maartensdijk, de aanleg van een 2e voetbalveld te Stavenisse en de aanleg van fietscrossterreinen voor de jeugd. Elk jaar opnieuw zit ons gemeente bestuur wekenlang gebogen over een grote puzzel: de begroting voor het volgend dienstjaar. Tijdverdrijf? Ontspanning? Integendeel. Want het opstellen van een begroting kost heel wat denk werk. Het is met recht een hele puz zel En bovendien móet de puzzel steeds precies op tijd'klaar zijn. Maar lukt dat tenslotte en zitten alle stukjes precies op hun plaats, dan is iedpreen tevreden, burgemeester en wethouders die de puzzel maakten, de ambtenaren die hen daarbij hielpen; de raadsleden die de» stukjes aandroegen en tijdens de begrotingsbehandeling het resultaat nog eens kritisch bekijken. En allen hopen zij dan, dat u als burger ook tevreden bent. Want eenmaal voltooid, stelt de puzzel het financiële plaatje voor voor 1 984. Wat dat betekent leest u in deze speciale begrotingseditie van "Tho- lenderwijs", die aandacht schenkt aan enkele van de duizend en één stukjes van de begrotingspuzzel. Aan de meest herkenbare en aan de moeilijkste, aan hoekstukjes en kantstukjes én aan een paar die zich niet dan met de grootste moeite laten inpassen. Onderstaand treft u aan een schematisch overzicht van de begroting 1984. Uit de toelichting daarop blijkt dat in 1 984 een bedrag van ruim 60 miljoen gulden nodig is om de gemeente in al zijn facetten draaiende te houden. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maand salaris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan het gemeentebestuur van Tholen van het geld dat zij voor het komende jaar ter beschikking heeft bepalen wat voor de bevolking kan worden ge daan. U zult zeker aan de dag van vandaag wel begrijpen dat het niet gemakkelijk meer is om inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht te brengen. Ook voor de gemeente Tholen niet. Desondanks kunnen burgemeester en wethouders een begroting aanbieden met nog een aanvaardbaar beeld. De raad beslist! Het kan zijn dat de raadsleden dezer dagen nog stukjes in de begro tingspuzzel ontdekken, die er naar hun mening niet in thuishoren of die ergens anders moeten liggen. Dat zullen zij dan zeker tijdens de be grotingsbehandeling laten weten. Want u weet dat de uiteindelijke beslissing over het invullen van de puzzel ligt bij de gemeenteraad 1de onroerend-goedbelasting: Voor 1 984 wordt een opbrengst ver wacht van1.750.000,— Dit is per inwoner een bedrag van ƒ91,63 (in 1983 was dit ƒ86,21). 2: de overige plaatselijke belastingen: naast de o.g.b. betalen de bur gers ook baatbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting, woonforensenbelasting, sekretarie- en bouwleges, haven en kade- gelden, begraafrechten, reinigingsrechten en rioolrechten. Voor 1 984 wordt dit totaal geschat op een bedrag van1.682.208. Per inwoner is dat 88.08 (vorig jaar 82,69). 3: de uitkeringen die het Rijk aan de gemeente verstrekt: de Rijksover heid verstrekt de gemeente een aantal vaste uitkeringen. Zo krijgt de gemeente per inwoner en per oppervlakte een bepaald bedrag. Voorts wordt een bedrag per woning ontvangen. Ook in de onder wijskosten komt het Rijk tegemoet, alsmede in de bijstandsuitke ringen. Tenslotte krijgt de gemeente enkele niet onbelangrijke bij dragen voor de volkshuisvesting en voor de twee historische stads kernen Tholen en Sint-Maartensdijk. Voor 1 984 betekent dit... 43.669.979,54 Per inwoner is dit een bedrag van 2286,40. De Rijksuitkeringen zijn goed voor 72,3% van de gemeentelijke inkomsten. In 1983 was dit 71,7%. 4: de overige inkomsten: Er zijn naast het voorgaande nog een groot aantal gemeentelijke inkomsten die bestaan uit rente en aflossing van leningen die door de gemeente zijn verstrekt, rente en reserveringen enz. Voor 1 984 worden deze inkomsten geschat op 13.493.641,92. Nu 22% van alle inkomsten, vorig jaar 22,5%. TOTAAL AAN INKOMSTEN: ƒ60.367.829.46 1algemeen beheer: (dit zijn de kosten van de raadsleden, salarissen ambtenaren, huisvesting van de gemeentelijke organen enz.) 5.727.177,62 ofwel 9,5% van het totaal van de begrotingsuit gaven. 2: openbare veiligheid, volksgezondheid en volkshuisvesting (o.a. de kosten van brandweer en openbare verlichting). Voor 1 984 17,7% van de uitgaven1 0.669,41 4,46. De kosten voor volkshuisvesting bedragen bijna 9 miljoen gulden. 3: openbare werken en gemeentelijke eigéndommen: (onderhoud stra ten, plantsoenen, openbare verlichting enz.) Met 12,3% van de uitgaven goed voor een bedrag van7.433,707,92. 4: onderwijs: kleuteronderwijs, basis en voortgezet onderwijs, zowel openbaar als bjjzonder. Totaal een bedrag van.... 10.575,648,35. Dit is 1 7,5% van de uitgaven. 5: cultuur, sport en recreatie: akkommodaties, subsidiëren van vere- nigingen, streekmuseum, dorpshuizen, culturele evenementen e.d. Met 5.8% goed voor3.506.690,85. 6: sociale zorg en maatschappelijk werk: bijstandsuitkeringen, R.W.W.-uitkeringen, subsidie welzijn orgaan en andere instellin gen17.945.640,— In 1982 drukten deze uitgaven voor 20,4% op de begroting, in 1983 voor 24,4% en in 1984 voor 29,7%. Deze sterke stijgingen zijn te wijten aan de grote toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. 7: economische aangelegenheden ne kasvoorzieningen: o.a. de zie kenhuisbus3.830.429,59 is 6,4%. 8: overige en onvoorziene uitgaven zijn met 1,1% geraamd op 688.1 20'67. TOTAAL AAN UITGAVEN: ƒ60.376.829,46. We mogen van de veronderstelling uitgaan dat wij in de komende jaren met een aanhoudend hoge werkloosheid blijven zitten. Gevoelsmatig is het zo dat een groot gedeelte van de bevolking ervan uitgaat dat iedereen werkt die kan werken. In dat gevoelen is geen plaats voor werkloosheid. Beide zaken doen zich nu tegelijkertijd voor, waardoor verwacht mag worden dat dit spanning en problemen teweeg brengt. Opvang van deze problemen is mogelijk via de directe hulpverlening van de afdeling sociale zaken van de gemeente, het maatschappelijk werk of andere hulpverleningsinstanties. Een andere mogelijkheid is via het gemeentelijk Baanlozenprojekt. Veel haanlozen moeten nog leren omgaan met het idee om langdurig of' wellicht blijvend werkloos te zijn. Het is niet iedereen gegeven om zijn dag zinvol in te vullen. In het begin van 1 983 is de gemeente Tholen officieel van start gegaan met het Baanlozenprojekt. Dit projekt komt wat aarzelend van de grond. De oorzaak hiervan is dat de materie voor het gemeentelijk apparaat en de ingestelde Stuurgroep Werkloosheid nieuw is, maar ook doordat de haanlozen zelf wat schroom hebben om in te haken op de ontplooide initiatieven. De bedoeling van het Baanlozenprojekt is om mensen zonder werk in staat te stellen hun verloren arbeidsplaats te "compenseren" door middel van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Ook gaat het gemeente bestuur projekten opzetten om jeugdige werklozen, met name school verlaters, de gelegenheid te bieden hun concurrentie-positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Dit kan ingevuld worden door werkerva- ringsprojekten, zo mogelijk in combinatie met passende scholing. Het Baanlozenprojekt beoogt een bijdrage te leveren aan een normen en waardeverandering bij werkenden en niet-werkenden. Het ge meentebestuur realiseert zich dat een dergelijk proces ongetwijfeld jaren zal duren alvorens dit verwezenlijkt zal zijn. Vooral het bestrijden van de (gevolgen van) jeugdwerkloosheid dient speciale aandacht te krijgen Het valt nauwelijks t§ ontkennen dat de vooruitzichten voor jongeren verre van rooskleurig zijn. Vanuit maatschappelijk oogpunt Sinds 1 980 toen de crossfiets in Nederland werd geïntroduceerd heeft deze sport een stormachti ge ontwikkeling doorgemaakt. De vraag om fietscrossbanen wordt dan ook steeds meer ge hoord, hetgeen niet verwonder lijk is gelet op het feit dat de af gelopen jaren meer dan 1 30.000 echte crossfietsen over dè toon bank zijn gegaan. Men mag ten aanzien van deze sport dan ook niet meer spreken van een rage De fietscross is aan het uitgroeien tot een volwaardige sport Datzelfde geldt voor het zoge naamde plankzeilen gezien is het noodzaak dat de jeugd zich positief blijft opstellen. In de samenleving is sprake van een toenemende mate van criminaliteit, vandalisme, links en rechts extremisme enzovoort. Naar de mening van het gemeentebestuur is een belangrijke oorzaak daarvan de werkloos heid, die in veel gevallen zorgt voor een uitzichtloze situatie. In 1 984 wenst het gemeentebestuur het Baanlozenprojekt verder uit te bouwen en (nog) meer inhoud te geven. In ieder geval is het streven de baanlozenkrant te laten blijven verschijnen, wordt de belangenbeharti ging aangepakt, het informatiecentrum werkloosheid nader ingevuld ^n kreativiteit stimulerende aktiviteiten bevorderd. Ook zullen vrijwilli gers aktiviteiten worden opgezet en kursussen georganiseerd. Ook wordt gedacht aan een projekt sport overdag en zal ruim aandacht worden geschonken aan de hierboven reeds genoemde werkerva- ringsprojekten voor jeugdige werklozen. Nog dit najaar treedt een nieuwe kampeerwet in werking. Deze wet bevat een aantal nieuwigheden: sommigen spreken over een "doorbraak in het kamperenEr ligt een duidelijk verband tussen de Kampeerwet en de Wet op de Ruimte lijke Orde ning en meer in het bij zonder het bestemmings plan. Hoe gek het ook mo ge klinken, de nieuwe Kampeerwet gaat eigenlijk uit van een landelijk ver bod om het kamperen mo gelijk te maken. Buiten de officiële kampeerplaatsen mogen namelijk geen kampeermiddelen (cara van, tent) worden ge plaatst. Alleen als een ge meente vrijstelling of ont heffing van het kampeer- verbod geeft, mag een ei genaar van een stuk grond kampeerders op zijn terrein toelaten. Daarop zijn echter weer twee uitzon deringen gemaakt: In de komende begrotingsjaren zal bekeken worden op welke wijze Het gemeentebestuur deze nieuwe sporten in goede banen kan leiden. 1Op het erf van een huis dus ook van een boerderij - mag 4 weken achtereen worden gekampeerd. Dat geldt dan voor de periode van 1 5 maart tot 31 oktober. Het mag r^iet hoogstens drie tenten, of een caravan/kampeerauto plus twee bijzettentjes. Voor deze kampeer- vorm is dus geen vergunning of vrijstelling nodig, tenzij de ge meenteraad bij een bestemmingsplan heeft verklaard dat kamperen in de aangegeven vorm en op de aangegeven plaats planologisch niet aanvaardbaar is. 2. Buiten kampeerterreinen mag maximaal 72 uur met drie toeristi sche kampeermiddelen worden gekampeerd. Ook in dit geval mag alleen worden gekampeerd in gebieden, waar het bestemmingsplan zich niet tegerl zo n gebruik verzet en die daarvoor door de ge meenteraad zijn aangegeven. ZIE VERDER PAG. 6

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 5